Onderhoud: kosten bougies vervangen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:39
Ik heb recentelijk mijn dealer jaarlijks onderhoud laten uitvoeren aan mijn Suziki Swift uit 2011.

Ik kreeg daarbij een rekening waarbij alleen al voor het vervangen van de 4 bougies €160 werd gerekend.

In mijn ogen een wel erg hoog bedrag. Op websites die bougies verkopen voor mijn type auto worden die dingen aangeboden tussen de 5 en 8 Euro per stuk, en voor een dealer zal de inkoopprijs ongetwijfeld nog
een stuk lager liggen.

Bougies vervangen is voor zover ik weet een handeling van niets.

Wat is in jullie ogen een normale prijs voor het vervangen van 4 bougies? Is die €160 een standaard prijs of ben ik afgezet?

Ik hoor ook regelmatig dat je onderhoud aan je auto, zeker als deze al wat ouder is, nooit door je dealer moet laten uitvoeren maar door een betrouwbare garage in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Niks mis met onderhoud door de dealer. Wel is het verstandig om van te voren te checken wat hij gaat doen, en wat het kost.

160 euro is vrij veel ja als je kijkt naar de arbeid. Hoe is de factuur gespecificeerd? Als je die nog niet hebt, vraag dat dan even na, zodat je eventueel in discussie kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:34
Heb even gekeken wat het bijv. bij een Renaultdealer kost. Heb zelf een Renault en de bougies een keer laten vervangen. Heb alleen de bon niet meer. Maar zal voor een andere auto redelijk vergelijkbaar moeten zijn denk ik.
Het vervangen van de Renault bougies bij Stam kan al vanaf € 46,- per set. Deze bougies zijn van originele Renault kwaliteit waarbij wij dus garantie leveren op de onderdelen en het arbeidsloon. Doordat wij werken met all-in prijzen kom je nooit voor verassingen te staan. Wanneer wij een prijsindicatie geven dan betreft dit de kosten voor de bougies zelf alsmede het uurloon. Renault bougies vervangen doe je bij Stam zodat je verzekerd bent van vakkundig herstel en een zeer goede all-in prijs!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:43
Dat ligt ook weer aan je motor. Bij de ene auto is bougies verwisselen met 10 minuten gedaan, bij de ander moet er eerst een uur gedemonteerd worden.

Daar kan natuurlijk nog een vastzittende of afbrekende bougie bijkomen - dan loopt het al snel in de papieren.

De "instructeur" van Autodoc doet het op jou auto in ieder geval in een minuutje of 7 :+

YouTube: Hoe een bougies vervangen op een SUZUKI SWIFT 3 [HANDLEIDING AUTODOC]

[ Voor 30% gewijzigd door XelaRetak op 08-11-2022 14:14 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:36
Een originele bougie is wel wat duurder dan 5~8 euro denk ik.
Ze 20 euro per stuk, dan nog een uurtje werk is 160 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02
Exorbitant hoog. Volgende keer zelf doen. Dealerprijzen liggen regelmatig boven de 100 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wokkelz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:14:
Een originele bougie is wel wat duurder dan 5~8 euro denk ik.
Ze 20 euro per stuk, dan nog een uurtje werk is 160 euro.
15 minuten max. Zitten direct onder de bobine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
XelaRetak schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:12:
bij de ander moet er eerst een uur gedemonteerd worden.
Een uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 09:34
Het is inderdaad wat fors, maar dat zal meer komen door het arbeidsloon.
Heb vorig jaar zelf de bougies van m'n 2012 VW golf vervangen voor 40eu.(bosch bougies 90.000km)
Was iets van 10min werk.

Garage vroeg toen ook meer dan 150eu :)

Maar that's how it is..

Edit: Fun fact: leuk ook dat die garage toen 450eu vroeg voor de bobine..
Die koste mij 20min extra en 50eu nieuw.

[ Voor 18% gewijzigd door ZicoDon op 08-11-2022 14:20 ]

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

pennywiser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:15:
Exorbitant hoog. Volgende keer zelf doen. Dealerprijzen liggen regelmatig boven de 100 euro per uur.
Dit voegt verder niks toe, als je onderstaande had geplaatst was je al duidelijk genoeg

Of het kan zijn dat ipv 1x setje bougies vervangen à 40 euro er per ongeluk 4* setje bougies vervangen op de factuur is gezet.

Maar das veel minder leuk enzo.

[ Voor 31% gewijzigd door Outerspace op 10-11-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 20:19
pennywiser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:15:
Jij zegt dat nu wel, maar uit een ver grijs verleden kan ik mij herinneren dat er tijden waren met een aluminium cilinderkop en dat bougies op moment aangedraaid moesten worden (ivm uitzetten van het materiaal).
Een handige harry die ze dus loeivast draait kan dus voor veel grotere problemen zorgen zonder het juiste gereedschap te gebruiken of denkt: "het is net als een boutje, even los draaien en weer vast"

Dus "volgende keer zelf doen" betekent wel dat je moet nadenken wat je doet, en dat is wel een disclaimer waard voordat iemand ze gewoon vervangt en een nog groter probleem creëert :)

@ts: ik vraag altijd zelf vooraf wat het geintje kost, zou ik ook doen volgende keer :)

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 08-11-2022 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat zijn waarschijnlijk Iridium bougies? Van Denso, die kosten zelf alleen al € 50 voor vier stuks. Dan komt nog de winstmarge en uurloon erbij, dan zit je al gauw op zo'n bedrag.

Ik vind het eerlijk gezegd niet erg schokkende: die prijzen die jij noemt, zijn enkel de onderdelen. Je moet ze ook nog monteren en als je het niet zelf kunt, zul je een garage moeten betalen.

Maar als het Iridium bougies zijn, hoeven ze ook heel lang niet meer vervangen te worden. Dus gaan makkelijk 50k of zelfs 100k mee. Buiten de bougies, ook nog andere diensten afgenomen? Kan mij voorstellen dat ze bij de dealer, een lager tarief rekenen wanneer je ook al de onderhoudsbeurt laat uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZicoDon
ID-College schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:21:
[...]

Jij zegt dat nu wel, maar uit een ver grijs verleden kan ik mij herinneren dat er tijden waren met een aluminium cilinderkop en dat bougies op moment aangedraaid moesten worden (ivm uitzetten van het materiaal).
Een handige harry die ze dus loeivast draait kan dus voor veel grotere problemen zorgen zonder het juiste gereedschap te gebruiken of denkt: "het is net als een boutje, even los draaien en weer vast"

Dus "volgende keer zelf doen" betekent wel dat je moet nadenken wat je doet, en dat is wel een disclaimer waard voordat iemand ze gewoon vervangt en een nog groter probleem creëert :)

@ts: ik vraag altijd zelf vooraf wat het geintje kost, zou ik ook doen volgende keer :)
Lijkt me toch vrij logisch dat als je het niet kan, je ook niet gaat lopen kloten door het zelf te doen.
Dan is het niet anders en moet je ook niet zeuren om de kosten.

Ik heb overigens een keer een mannetje gevonden via Werkspot die veel voor weinig doet.
Onderdelen neem ik zelf mee en hij regelt alles voor 30eu p/u.
Misschien ook interessant om eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Iedereen dank voor de zeer snelle reacties tot zover!
Koekstra schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:09:
160 euro is vrij veel ja als je kijkt naar de arbeid. Hoe is de factuur gespecificeerd? Als je die nog niet hebt, vraag dat dan even na, zodat je eventueel in discussie kan gaan.
Op de factuur staat één post voor de bougies:

Bougies vervangen 4 stuks voor €160 incl. BTW.

Dit is verder niet uitgesplitst in onderdelen en arbiedsloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZicoDon
ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:24:
Iedereen dank voor de zeer snelle reacties tot zover!

[...]

Op de factuur staat één post voor de bougies:

Bougies vervangen 4 stuks voor €160 incl. BTW.

Dit is verder niet uitgesplitst in onderdelen en arbiedsloon.
De prijs aan zich is ook niet heel gek.
Alleen je kunt een hoop besparen door dit soort relatief makkelijke klusjes zelf te doen aan een auto.
De onderdelen zijn het geld niet, het arbeid wel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 21:37
Wat voor soort bougies zijn het? Iridium bougies kosten 20 euro per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
ZicoDon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:23:
[...]

Lijkt me toch vrij logisch dat als je het niet kan, je ook niet gaat lopen kloten door het zelf te doen.
Je loopt zelfs het risico dat je de verkeerde bougies erin draait: want die auto onderdelen websites, leveren nog weleens de verkeerde onderdelen.

Maar ik heb de bougies ook gewoon zelf vervangen: gewoon een bougiesleutel kopen, zo moeilijk is het niet. Als je echter totaal niet handig bent, zou ik het toch door een garage laten doen. Je moet wel het een en ander loshalen, tot je bij de bougies komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZicoDon
Marco-Peters schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:26:
[...]

Je loopt zelfs het risico dat je de verkeerde bougies erin draait: want die auto onderdelen websites, leveren nog weleens de verkeerde onderdelen.

Maar ik heb de bougies ook gewoon zelf vervangen: gewoon een bougiesleutel kopen, zo moeilijk is het niet. Als je echter totaal niet handig bent, zou ik het toch door een garage laten doen. Je moet wel het een en ander loshalen, tot je bij de bougies komt.
Ja is ook zo! Gewoon even goed uitkijken naar de juiste onderdelen.
Verder verschil het ook per motor hoe makkelijk je er wel of niet bij kan.

Bij mijn golf stelt dat bijvoorbeeld echt geen fluit voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Ik heb geen idee of het Iridium bougies zijn of niet, dat wordt niet gespecificeerd op de factuur.

De vorige bougies zijn 11 jaar oud en gingen zo'n 46.000 km mee. Kan je daaruit afleiden of dat Iridium geweest is?

En ja: ik zou bougies best zelf kunnen vervangen, maar voor het meer ingewikkelde onderhoudswerk heb ik toch echt de garage nodig. En ik wil graag één aanspreekpunt hebben bij calamiteiten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:29:
...

En ja: ik zou bougies best zelf kunnen vervangen, maar voor het meer ingewikkelde onderhoudswerk heb ik toch echt de garage nodig. En ik wil graag één aanspreekpunt hebben bij calamiteiten.
Zie daar de meerprijs. Pandje huren, monteur betalen, telefonisch bereikbaar zijn, garantie kunnen bieden. Die €160,- is een schijntje.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ik heb geen idee of het Iridium bougies zijn of niet, dat wordt niet gespecificeerd op de factuur.

De vorige bougies zijn 11 jaar oud en gingen zo'n 46.000 km mee. Kan je daaruit afleiden of dat Iridium geweest is?

Maar waarom bel je dan je garage niet even? Joh breng mijn auto altijd, maar laatste keer ben ik wel geschrokken van de kosten van het vervangen van alleen de bougies kan je even toelichten waar de kosten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
ZicoDon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:28:
[...]

Ja is ook zo! Gewoon even goed uitkijken naar de juiste onderdelen.
Verder verschil het ook per motor hoe makkelijk je er wel of niet bij kan.

Bij mijn golf stelt dat bijvoorbeeld echt geen fluit voor :)
Bij mijn auto moet je zo'n plastic kap loshalen, daarna de steekbobines en dan kom je bij bougies. Waar je echter voor op moet passen, is dat je de schroefdraad niet stuk draait. Vast is vast en eigenlijk zou je een momentsleutel moeten gebruiken....

Maar als je het zelf doet, dan dien je ze gewoon handvast te draaien en niet meer verder proberen te draaien zodra ze vast zitten. Verkeerde bougies hoeft trouwens niet zo'n ramp te zijn, de ECU past zich er dan op aan.

Beste kijk in boekje van de auto, welke er nou echt in moeten. En dan gewoon naar de dealer rijden, welke ze ook los verkoopt. Dan ben je € 50 voor vier stuks kwijt: duurder dan wat Bosch bougies kosten, echter dan weet je wel zeker dat je de goede hebt.

Kan ook best zijn dat die bougies tegenwoordig duurder zijn: ik kocht vier Denso Iridium Bougies voor € 50 ongeveer, echter inflatie is een b*tch. Dus onderdeel prijzen stijgen helaas ook in prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:35

Ok, goed verhaal.

Waarom ben je dan consumentenprijzen aan het vergelijken met zakelijke prijzen? Wat denk je dat die expertise kost? En dat aanspreekpunt, dat moet ook ergens fysiek een locatie hebben, en een paar poppetjes op die locatie. En idealiter hebben ze ook wel een bougietang, en die bougies op voorraad, of iig afspraken met de groothandel waardoor ze dit zsm kunnen laten leveren. En ik denk dat de directeur ook nog wel wat wil verdienen onder aan de streep.

Vat je 'm al een beetje? Als je het te duur vindt had je bij de garage daar eens naar moeten informeren. Achteraf online prijsjes gaan vergelijken schiet je niks mee op, en is imho nogal kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
warhamstr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:31:
[...]

Zie daar de meerprijs. Pandje huren, monteur betalen, telefonisch bereikbaar zijn, garantie kunnen bieden. Die €160,- is een schijntje.
Gereedschap niet vergeten: je kunt natuurlijk wel een bougiesleutel op AliExpress bestellen, maar je kunt beter een klein sleutel setje kopen. Die kun je ook gebruiken bij het loshalen van de achterlamp, bij vervangen van een lampje.

Ik vind € 160 wel redelijk: je kunt wel naar een niet dealer gaan, maar als die dan met niet dealer onderdelen werken. Dan draaien ze waarschijnlijk ook de verkeerde bougies erin, want bij mijn auto zijn die correcte alleen bij de dealer te krijgen. Dus niet via een auto onderdelen website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
The_Admin schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:35:
[...]
Achteraf online prijsjes gaan vergelijken schiet je niks mee op, en is imho nogal kansloos.
Dat is niet eens mogelijk: want de prijzen van de onderdelen die enkel via de dealer zijn te krijgen, kun je niet online de prijzen van vinden. Daar moet je een belletje voor doen.

Als de vorige trouwens 11 jaar mee gegaan zijn en bijna 50k, dan vind ik niet dat je mag klagen. Ouderwetse bougies zijn veel minder lang mee en groot deel van de kosten, is het werkloon. Die onderdelen kosten de wereld niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

XNL073 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:11:
Heb even gekeken wat het bijv. bij een Renaultdealer kost.
Renault is wel een mooi voorbeeld, houd er echter rekening mee dat diverse modellen 60k bougies hebben, deze zijn aanzienlijk duurder (maar gaan ook 2x zo lang mee).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ZicoDon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:23:
[...]
Ik heb overigens een keer een mannetje gevonden via Werkspot die veel voor weinig doet.
Onderdelen neem ik zelf mee en hij regelt alles voor 30eu p/u.
Misschien ook interessant om eens naar te kijken.
Ik via Facebook: was bij mijn oude auto, maar bij beunhazen moet je ook oppassen. Ze rekenen weinig uurloon omdat ze het zwart doen, maar voordat je sta je iedere week er met je auto :+

Gewoon naar een professionele garage gaan: uiteindelijk roven dit soort mannetjes, het brood van bedrijven die wel netjes legaal hun werk doen. Die mannetjes zijn ook verre van flexibel, dus je moet je altijd naar hun schikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:10

_Apache_

For life.

Je gaat er nu vanuit dat alle tijd zat in het vervangen van de bougies, dat hoeft niet perse het geval te zijn bij een beurt.
Er kunnen controles gedaan worden (denk aan speling op ophanging, profiel elke band nalopen, bandendruk elke band nazien, lucht / interieur filter uitnemen en terugplaatsen als die nog OK is).
Daar is niet perse iets vernieuwd, maar wel een controle gedaan.

Wil je wachten met vervangen van je rembloken / remschijven als het te laat is, of mag iemand even checken of alles nog binnen de marges zit?

Dus het is vaak niet zo zwart wit als je denkt. Edoch, als het echt alleen vervangen van bougies is, is het prijzig. Ik verwacht ik dat iemand van de ANWB dat (bij wijze van spreken) ook in een kwartiertje aan de kant van de weg kan.
Wat mij vertelt dat dus net zo snel, al dan niet sneller, in een volledig uitgeruste werkplaats kan.

- Echt alleen bougies vervangen? Dan is het duur.
- Diverse controles en toevallig ook bougies vervangen? Dan valt het erg mee.

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 08-11-2022 14:58 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik denk dat ik de inflatie vergeten heb :). Toch vind ik het aan de hoge kant. Bougies worden niet door Renault of VW gemaakt maar door Bosch of Valeo NGK ed. en deze verkopen ze ook zonder VW embleem voor 5-8 euro met hetzelfde typenummer. Op het doosje staat precies hoeveel graden je ze moet aandraaien. Uurprijs met inflatie akkoord, maar een dealer is een dealer en moet ze daarom ook binnen 15 minuten kunnen inbouwen.

Maar goed inderdaad een dealer heeft zijn overhead.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 08-11-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pennywiser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:54:
Ik denk dat ik de inflatie vergeten heb :). Toch vind ik het aan de hoge kant. Bougies worden niet door Renault of VW gemaakt maar door Bosch of Valeo ed. en deze verkopen ze ook zonder VW embleem voor 5-8 euro met hetzelfde typenummer. Op het doosje staat precies hoeveel graden je ze moet aandraaien. Uurprijs met inflatie akkoord, maar een dealer is een dealer en moet ze daarom ook binnen 15 minuten kunnen inbouwen.

Maar goed inderdaad een dealer heeft zijn overhead.
Bij Suzuki gebruiken ze echte kwaliteit hoor: geen made in Duitsland spul, de bougies komen uit Japan en zijn dus ook een stuk duurder dan Bosch bougies. Valeo maken toch geen bougies of wel? Ik kan die van ruitenwissers _O-

Ja misschien zou het goedkoper zijn als je naar een Bosch Garage gegaan was, maar dan zul je merken: de auto loopt niet lekker op Bosch bougies. Bij Japanse auto's luistert dat erg nauw, dus kun je beste enkele originele bougies gebruiken.

Kost het bij VAG trouwens niet veel meer? Het kan zijn, dat de Japanse bougies duurder zijn: maar als ze vervolgens meer dan 50k mee gaan, dan spreek je over € 0,00106666667 per km wat de bougies gekost hebben. Dan valt € 160 alsnog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Marco-Peters schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:04:
[...]

Bij Suzuki gebruiken ze echte kwaliteit hoor: geen made in Duitsland spul, de bougies komen uit Japan en zijn dus ook een stuk duurder dan Bosch bougies. Valeo maken toch geen bougies of wel? Ik kan die van ruitenwissers _O-

Ja misschien zou het goedkoper zijn als je naar een Bosch Garage gegaan was, maar dan zul je merken: de auto loopt niet lekker op Bosch bougies. Bij Japanse auto's luistert dat erg nauw, dus kun je beste enkele originele bougies gebruiken.

Kost het bij VAG trouwens niet veel meer? Het kan zijn, dat de Japanse bougies duurder zijn: maar als ze vervolgens meer dan 50k mee gaan, dan spreek je over € 0,00106666667 per km wat de bougies gekost hebben. Dan valt € 160 alsnog mee.
Dat een auto nooit lekker loopt op Bosch bougies kan je denk ik niet zomaar beweren, maar true ik heb nog nooit in een Japanner gereden.

https://www.google.com/search?q=valeo+spark+plugs
https://www.google.com/search?q=valeo+alternator
https://www.google.com/search?q=valeo+condenser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
pennywiser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:08:
[...]

Dat een auto nooit lekker loopt op Bosch bougies kan je denk ik niet zomaar beweren, maar true ik heb nog nooit in een Japanner gereden.

Mijn auto rijdt in ieder geval top op Bosch bobine + bougies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Barrycade schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:33:
[...]
Maar waarom bel je dan je garage niet even? Joh breng mijn auto altijd, maar laatste keer ben ik wel geschrokken van de kosten van het vervangen van alleen de bougies kan je even toelichten waar de kosten zitten?
Dat is ook mijn bedoeling, maar ik wilde hier eerst even verifieren of €160 overdreven duur is of marktconform.

Ik heb volgende week een afspraak bij mijn dealer voor het omwisselen van zomer- naar winterbanden.
Ik neem de onderhoudsfactuur gelijk mee en ga om uitleg vragen.
The_Admin schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:35:
[...]
Waarom ben je dan consumentenprijzen aan het vergelijken met zakelijke prijzen? Wat denk je dat die expertise kost?
Vat je 'm al een beetje? Als je het te duur vindt had je bij de garage daar eens naar moeten informeren. Achteraf online prijsjes gaan vergelijken schiet je niks mee op, en is imho nogal kansloos.
Snap ik, maar onder de streep ben ik uiteindelijk ook consument bij mijn garage. Dat een garage onkosten maakt snap ik ook. Maar stel dat het standaard bougies zijn die missschien 40 Euro per 4 stuks kosten, dan blijft er €120 over voor arbeidsloon.
En stel dat het inderdaad maar 15 minuten kost om ze te vervangen, dan kom ik op een uurloon van €480 uit.

[ Voor 39% gewijzigd door ReneK op 08-11-2022 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Yucon

*broem*

ZicoDon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:16:
[...]

Mijn auto rijdt in ieder geval top op Bosch bobine + bougies ;)
Swifts zijn wel redelijk tolerant. Deze liep nog als een zonnetje :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ZbzKMg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
_Apache_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:53:
Je gaat er nu vanuit dat alle tijd zat in het vervangen van de bougies, dat hoeft niet perse het geval te zijn bij een beurt.
De bougies zijn slechts één post op de factuur, en het vervangen daarvan heeft 160 Euro gekost.

Voor de overige onderhouds werkzaamheden staan daarnaast ook andere posten vermeld.
Wil je wachten met vervangen van je rembloken / remschijven als het te laat is, of mag iemand even checken of alles nog binnen de marges zit?
Dat soort werkzaamheden, inclusief APK keuring zijn ook gewoon uitgevoerd en apart vermeld op de factuur.
Met de daarbij genoemde bedragen heb ik geen probleem.
Edoch, als het echt alleen vervangen van bougies is, is het prijzig.
- Echt alleen bougies vervangen? Dan is het duur.
Die €160 is dus alleen het vervangen van de bougies. De overige werkzaamheden waren nog zo'n €200 extra, maar de prijzen daarvan leken mij redelijk.

[ Voor 44% gewijzigd door ReneK op 08-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:10

_Apache_

For life.

ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:27:

Die €160 is dus alleen het vervangen van de bougies. De overige werkzaamheden waren nog zo'n €200 extra, maar de prijzen daarvan leken mij redelijk.
Dan zou ik ze vragen waarom ze daar zoveel voor nodig hadden? Wat was de verhouding bougies vs arbeid.
Als ze bougies marktconform doorberekenen, waarom hebben ze er zo lang over gedaan?

Als daar geen bevredigend antwoord uitkomt, naar een andere garage gaan, nu is er weinig meer aan te doen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
_Apache_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:37:
[...]
Dan zou ik ze vragen waarom ze daar zoveel voor nodig hadden? Wat was de verhouding bougies vs arbeid.
Als ze bougies marktconform doorberekenen, waarom hebben ze er zo lang over gedaan?
De totale onderhoudsbeurt duurde iets meer dan een uur, inclusief APK keuring.

Gezien de andere werkzaamheden aan de auto, denk ik dat het vervangen van de bougies inderdaad niet meer dan 15 of 20 minuten duurde.
Als daar geen bevredigend antwoord uitkomen, naar een andere garage gaan, nu is er weinig meer aan te doen.
Als ik geen bevredigend antwoord krijg, stap ik inderdaad naar een andere garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:35
ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:18:
[...]

Dat is ook mijn bedoeling, maar ik wilde hier eerst even verifieren of €160 overdreven duur is of marktconform.

Ik heb volgende week een afspraak bij mijn dealer voor het omwisselen van zomer- naar winterbanden.

[...]

Snap ik, maar onder de streep ben ik uiteindelijk ook consument bij mijn garage. Dat een garage onkosten maakt snap ik ook. Maar stel dat het standaard bougies zijn die missschien 40 Euro per 4 stuks kosten, dan blijft er €120 over voor arbeidsloon.
En stel dat het inderdaad maar 15 minuten kost om ze te vervangen, dan kom ik op een uurloon van €480 uit.
Het gaat natuurlijk niet alleen om uurloon en kostprijs van het product, een bedrijf heeft ook overhead EN wil winst maken. Jij wil een bepaalde mate van ontzorging, wat uiteraard kan, maar ook daar betaal je indirect voor. Bij Ali of Ricardo op de hoek kan het vast een stuk goedkoper, maar vraag je je wellicht af of ze de juiste kennis hebben voor dit merk of type auto, en moet je mogelijk zelf een stuk meer regelen of zijn ze veel minder flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 11:40

CaDje

Framedrops for life

Het zou zo maar kunnen zijn dat ze bij jou auto binnen 15 min klaar zijn met het vervangen van de bougies, maar bij de volgende klant met eenzelfde auto 2 uur bezig zijn omdat het een en ander vast zit. Bij Suzuki (en andere merken) hebben ze daar een vast bedrag voor berekend die dit risico uitspreid. Voor jou dit keer in het nadeel, de volgende keer wellicht in het voordeel.

Daarnaast, ik krijg van mijn garage altijd een belletje met wat ze willen doen kwa onderhoud / reparatie, het is dan aan mij om daar akkoord op te geven of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door CaDje op 08-11-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pennywiser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:08:
[...]

Het is eigenlijk mijn persoonlijke ervaring: ik heb ook eerst goedkope Bosch bougies in mijn Japanse auto gedraaid, daar heeft de ECU zich gewoon toen op aangepast. Maar iedere keer dat ik de airco aanhad, wat dus ook vermogen vraagt.

Merkte ik dat de auto niet lekker liep op de Bosch bougies: toen ik uiteindelijk na een paar duizend km's, Denso bougies die ik enkel bij de dealer kon kopen erin draaide. Toen liep de auto weer als een zonnetje: goedkoop was duurkoop in dit geval, want ik heb 2x bougies gekocht en je stuurt de oude ook niet eventjes terug. Aangezien ze al gebruikt zijn, zodra je ze erin schroeft.

Die heb ik nog proberen te verkopen: maar geen kip die ze wilde kopen, ondanks dat ze nog zo goed als nieuw waren. Ze hadden immers maar een paar duizend km in de auto gezeten. Maar goed het is natuurlijk niet bij iedere auto het geval, sommige Japanse auto's zullen vast prima lopen op Bosch bougies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
CaDje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:47:
Het zou zo maar kunnen zijn dat ze bij jou auto binnen 15 min klaar zijn met het vervangen van de bougies, maar bij de volgende klant met eenzelfde auto 2 uur bezig zijn omdat het een en ander vast zit. Bij Suzuki (en andere merken) hebben ze daar een vast bedrag voor berekend die dit risico uitspreid. Voor jou dit keer in het nadeel, de volgende keer wellicht in het voordeel.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen, maar ik vind dat soort risicospreiding over verschillende klanten meer passen bij moeilijk oplosbare problemen, zoals "Mijn motor maakt af en toe een raar geluid".
Bij het vervangen van bougies verwacht ik eerlijk gezegd niet zoveel verassingen.
Daarnaast, ik krijg van mijn garage altijd een belletje met wat ze willen doen kwa onderhoud / reparatie, het is dan aan mij om daar akkoord op te geven of niet.
Mij hebben ze inderdaad ook gebeld voor akkoord.
Ik voelde me echter een beetje overvallen omdat ik net in een supermarkt boodschappen aan het doen was.
Of ik maar even akkoord wilde gaan met het vervangen van de bougies en het luchtfilter, samen goed voor extra onkosten van meer dan €450 bovenop de normale onderhoudsbeurt.

Ik keer te horen dat de bougies echt nodig vervangen moesten worden. Daarom ben ik akkoord gegaan met nieuwe bougies maar heb het luchtfilter nog maar even laten zitten.

Ik begrijp ook best dat ik -vanwege mijn akkoord- de deal met de bougies niet kan terugdraaien, maar dat hoeft ook niet. Het gaat mij er meer om dat ik een indruk krijg of mijn dealer exorbitante prijzen rekent of niet.
Zo ja: dan ga ik de volgende keer naar een ander. Zo niet: dan blijf ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:12
ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:18:
[...]

[...]

Het is denk ik redelijk marktconform, maar neemt niet weg dat het heel veel geld is. Zoals hierboven al gezegd werd werken de meeste dealers met vastgestelde bedragen voor een klus. Dat een beetje monteur die bougies in een handomdraai vervangt is dan mooi meegenomen, maar die 160 euro is ook dekkend voor de leerling monteur die er wel een uur (of meer) mee bezig is.

Voor een auto uit 2011 zou ik voortaan naar een goede universele garage gaan. Scheelt je bizar veel geld bij dit soort dingen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:10
ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:32:
Of ik maar even akkoord wilde gaan met het vervangen van de bougies en het luchtfilter, samen goed voor extra onkosten van meer dan €450 bovenop de normale onderhoudsbeurt.
Dus ze wilde bijna €300 rekenen voor het luchtfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
stylezzz schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:42:
[...]
Voor een auto uit 2011 zou ik voortaan naar een goede universele garage gaan. Scheelt je bizar veel geld bij dit soort dingen....
Dat is wat ik in mijn kennissenkring ook regelmatig hoor.
TheBrut3 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:39:
[...]

Daar kwam het zo ongeveer wel op neer, ja. Leek me ook wel erg veel, dus ik heb dat nog niet laten doen.

Ik ga volgende week uitleg vragen over deze prijzen. Als ik geen bevredigend antwoord krijg, stap ik naar een ander.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:44
Dealer betaal je altijd de hoofdprijs, mooie pand receptioniste etc moeten allemaal betaald worden.

Een goede universeel garage doet het net zo goed voor de helft van het geld.
En voor sommige type voertuigen heb je zelfs specialisten omdat die beter zijn dan de dealer.

En 160 euro bij een dealer is niks verassend.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
300 euro voor het vervangen van een luchtfilter is echt pure oplichterij. Zelfs bij de Porsche dealer durven ze dat niet te vragen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik sta er niet verbaasd van te kijken. Zodra er een merkje op komt te staan gaan de onderdelen 5x over de kop. Ik rijd zelf een Peugeot 206 met de waarde van een drol en 2 knikkers. Tijd terug zelf thermostaat vervangen, origineel 125 euro, aftermarket 25.
Olie ook zo, bij de dealer al snel 20 euro per liter voor 0W30, voor 30 euro heb ik 5 liter van een A-merk met dezelfde certificeringen.

Collega had een kunststof onderdeeltje kapot bij zijn auto, vacuum slangetje voor de rembekrachtiging. Onderdeelnr staat erop. Hij naar de dealer: "dit onderdeel is stuk, staat nummer op, heb je die voor mij?" Jawel, ik zet 'm er wel even voor je op. Factuur: onderdeel, onderzoekskosten, montagekosten... :|

• Marco-Peters
TheBrut3 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:39:
[...]

Sorry maar wat een onzin: Suzuki stelt zijn tarieven voor de VOS Onderhoudsbeurt landelijk vast, dat was ooit € 168 en is nu € 189,00 waarbij men ook je ruitensproeiervloeistof bijvult :+

Als TS dus € 160 voor het vervangen van de bougies betaald heeft, zit je op € 350 en luchtfilter daar rekenen ze € 30 voor. Misschien is het nu € 35 of € 40 vanwege de inflatie? Dan zit je op € 390 totaal.

Dan blijft er nog € 60 over: misschien heeft TS ook nog de carrosserie controle laten uitvoeren? Daar cashen ze ook een paar tientjes extra voor en de interieurfilter, zijn ook weer een paar tientjes. Of misschien hebben ze er nog een flesje injectiereiniger in de benzinetank gegooid?

Hoe dan ook: € 450 is geen schokkend bedrag en dat je bij de dealer, de hoofdprijs betaald is ook onzin. Als je echt rond gaat mailen, dan kom je erachter dat menig universele garage duurder is. Alleen vage garages, die zonder bonnetje werken zijn opvallend goedkoper.

Vooral als je bedenkt, dat je gratis pechhulp bij de dealer krijgt: daar moet je bij Bosch bijvoorbeeld voor betalen. De onderhoudsbeurt is bijna even duur, als 1 jaar ANWB Wegenwacht Europa Standaard. Namelijk € 163,80 vs € 189 :Y

Kan zijn dat de VOS onderhoudsbeurt voor een Suzuki Swift iets duurder is, maar men hanteert transparante prijzen voor de onderhoudsbeurt. Alleen lastig, dat je die gasten anno 2022 nog steeds moet bellen om je onderhoud in te plannen. Ookal stuur ik ze telkens een mailtje |:(

• Marco-Peters
TRAXION schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:14:
Dealer betaal je altijd de hoofdprijs, mooie pand receptioniste etc moeten allemaal betaald worden.

Een goede universeel garage doet het net zo goed voor de helft van het geld.
En voor sommige type voertuigen heb je zelfs specialisten omdat die beter zijn dan de dealer.

En 160 euro bij een dealer is niks verassend.
Die moet ik nog vinden: want ik heb weleens rond gemaild voor offertes toen mijn airco stuk was. Verassend genoeg was het laten maken van mijn airco, goedkoper bij een dealer. Dan een van de vele universele garages.

Of dealers van Japanse auto's zijn helemaal niet duur voor het onderhoud: want bij die Duitse auto's kost het allemaal een stuk meer, daar moet je ook maandelijks een liter olie bij gooien :X

• ReneK
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:41:
[...]

Sorry maar wat een onzin: Suzuki stelt zijn tarieven voor de VOS Onderhoudsbeurt landelijk vast, dat was ooit € 168 en is nu € 189,00 waarbij men ook je ruitensproeiervloeistof bijvult :+

Als TS dus € 160 voor het vervangen van de bougies betaald heeft, zit je op € 350 en luchtfilter daar rekenen ze € 30 voor. Misschien is het nu € 35 of € 40 vanwege de inflatie? Dan zit je op € 390 totaal.

(....)

Kan zijn dat de VOS onderhoudsbeurt voor een Suzuki Swift iets duurder is, maar men hanteert transparante prijzen voor de onderhoudsbeurt.
Tot een paar jaar geleden maakte ik i.d.d. gebruik van het VOS systeem. De laatste jaren ben ik daarvan afgestapt omdat ik nu thuis werk en weinig kilometers meer maak (pakweg 3500 km per jaar). Suzuki raadt op hun website dan "Onderhoud op maat aan", omdat het veel voordeliger zou zijn.

Dat leek tot voor kort inderdaad het geval, maar het systeem lijkt inderdaad minder transparant. Toen ik de dealer een paar jaar geleden meldde dat ik wilde overstappen van VOS naar onderhoud op maat had ik ook niet de indruk dat ze daar blij mee waren: ik kreeg direct te horen dat het VOS systeem toch wel belangrijke voordelen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57
Bougies kan je goedkoop zelf vervangen als je voldoende ervaring hebt. Je moet alleen letten op het volgende:
  • Koop bij een gerenommeerde leverancier aangezien er veel namaak troep op internet verkocht wordt voor originele prijzen. Maar zelfs dan krijg je geen garantie (ik heb ervaring dat Rijsbergen me namaak Philips Xenon lampen verkocht)
  • Verneuk de schroefdraad in je cilinderkop niet. Dan ben je echt ver van huis en moet je met helicoils aan de slag
  • Houdt je aan de aanhaal en draaihoek specs van de fabrikant. Te vast is niet goed, maar als ze te los zitten en eruit/los trillen kan je waarschijnlijk ook nieuw draad in je cilinderkop gaan snijden...

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 10-11-2022 09:11 ]

• Marco-Peters
ReneK schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:59:
[...]

Tot een paar jaar geleden maakte ik i.d.d. gebruik van het VOS systeem. De laatste jaren ben ik daarvan afgestapt omdat ik nu thuis werk en weinig kilometers meer maak (pakweg 3500 km per jaar). Suzuki raadt op hun website dan "Onderhoud op maat aan", omdat het veel voordeliger zou zijn.

Dat leek tot voor kort inderdaad het geval, maar het systeem lijkt inderdaad minder transparant. Toen ik de dealer een paar jaar geleden meldde dat ik wilde overstappen van VOS naar onderhoud op maat had ik ook niet de indruk dat ze daar blij mee waren: ik kreeg direct te horen dat het VOS systeem toch wel belangrijke voordelen had.
Ja dat VOS Onderhoudsbeurt systeem heeft ook zijn voordelen: remvloeistof verversen was bijvoorbeeld ook goedkoper, dan bij de niet dealer. Maar ik moet eerlijk zeggen: om van de voordelen gebruikt te blijven maken, moet je wel als een trouw hondje ieder jaar het onderhoud laten uitvoeren.

Stel ik vergeet de afspraak in te plannen, dan ben ik dat voordeel van gratis pechhulp al kwijt. Ik heb ook weleens overlegd om gewoon om de 20.000km een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, die rij ik in 1.5 jaar zeg maar. Alleen dan zou ik apart de ANWB Wegenwacht moeten afsluiten, waardoor je besparing direct weg is.

Al stelt pechhulp van de dealer niets voor: reserve wiel onder je auto zetten, bij een lekke band dat doen ze nog wel. Echter nood reparaties zoals de Wegenwacht die weleens uitvoert, doen ze niet. Als je geen reserve band hebt, zal je auto gewoon afgesleept worden.

Bij mij kwam namelijk zo'n bergingsbedrijf, met een enorm bergingsvoertuig. Maar goed ik kon de volgende dag wel gewoon naar de bandenboer rijden, welke mijn lekke band voor € 5 maakte. Op banden is wel iets waar je serieus geld op kunt besparen, door het niet door de dealer te laten doen.

Mocht je auto een reparatie nodig hebben: altijd even offertes opvragen bij garages in de buurt, dan weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07

Agent47

I always close my contracts.

Voor die €160 kan je anders wel een paar jaar door.
De grootste prijs zit hem in het uurloon.

Ik vraag van te voren altijd wat ik kwijt ga zijn en maak dan afspraken.

[ Voor 28% gewijzigd door Agent47 op 10-11-2022 09:25 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Marco-Peters
SniperGuy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:10:
Bougies kan je goedkoop zelf vervangen als je voldoende ervaring hebt. Je moet alleen letten op het volgende:
  • Koop bij een gerenommeerde leverancier aangezien er veel namaak troep op internet verkocht wordt voor originele prijzen. Maar zelfs dan krijg je geen garantie (ik heb ervaring dat Rijsbergen me namaak Philips Xenon lampen verkocht)
  • Verneuk de schroefdraad in je cilinderkop niet. Dan ben je echt ver van huis en moet je met helicoils aan de slag
  • Houdt je aan de aanhaal en draaihoek specs van de fabrikant. Te vast is niet goed, maar als ze te los zitten en eruit/los trillen kan je waarschijnlijk ook nieuw draad in je cilinderkop gaan snijden...
Dan moet je dus ook een momentsleutel kopen: Iridium bougies gaan met gemak meer dan 50k mee, de mijne zitten er nu alweer bijna 60k in en die heb ik in 2019 vroegtijdig vervangen. Ik wist toen nog niet dat iridium bougies zolang mee konden gaan.

Want toen ik mijn auto kocht, heb bij niet veel later bij 60k voor de zekerheid de bougies zelf vervangen. Die waren namelijk nog nooit vervangen. Achteraf hadden die nog wel langer mee kunnen gaan.

Maar als je ook nog een momentsleutel moet kopen, dan zit je ook al gauw tegen de € 150 aan. Terwijl je die momentsleutel misschien maar om de paar jaar zult gebruiken, als je kinderen hem niet kwijt maken. Gereedschap van mijn pa werd altijd door de kinderen kwijt gemaakt >:)

• ReneK
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:24:
[...]
Stel ik vergeet de afspraak in te plannen, dan ben ik dat voordeel van gratis pechhulp al kwijt. Ik heb ook weleens overlegd om gewoon om de 20.000km een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, die rij ik in 1.5 jaar zeg maar. Alleen dan zou ik apart de ANWB Wegenwacht moeten afsluiten, waardoor je besparing direct weg is.

Al stelt pechhulp van de dealer niets voor: reserve wiel onder je auto zetten, bij een lekke band dat doen ze nog wel. Echter nood reparaties zoals de Wegenwacht die weleens uitvoert, doen ze niet. Als je geen reserve band hebt, zal je auto gewoon afgesleept worden.
Ik heb in al die jaren slechts één keer pech gehad met een lekke band. Heb het reservewiel er gewoon zelf onder gezet.

Alle diensten waar je een abonnement op hebt, zoals "gratis" pechhulp of ANWB zijn relatief duur, daarvoor koop je gemoedsrust.

Je kunt ook pechhulp on-demand gebruiken, zoals bv. Roadguard. Per keer betaal je welliswaar zo'n 100 tot 200 Euro, maar je hebt geen abonnementskosten. Als je het maar eens in de 10 jaar of zo nodig hebt, ben je al snel een stuk voordeliger uit.
Mocht je auto een reparatie nodig hebben: altijd even offertes opvragen bij garages in de buurt, dan weet je waar je aan toe bent.
Ga ik ook doen de volgende keer ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 08:34

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:32:
[...]

Maar als je ook nog een momentsleutel moet kopen, dan zit je ook al gauw tegen de € 150 aan. Terwijl je die momentsleutel misschien maar om de paar jaar zult gebruiken, als je kinderen hem niet kwijt maken. Gereedschap van mijn pa werd altijd door de kinderen kwijt gemaakt >:)
ansich kom je weg met een mannesman moment sleutel van 80 euro, probleem is voornamelijk dat mensen niet weten hoe ze dat ding moeten opslaan (lees ontspannen) dus gaan die duurdere ook gewoon kaduk.

maarja, als je vaker klust, dan is een mooie wera toch wel fijn.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 15-05 17:14
De prijs is wat aan de luxe kant, maar je betaald voor meer dan alleen die Bougies.
  • Je betaald ook een beetje voor (aannemelijk) goed spul
  • Je betaald voor ervaring, mensen die weten welke bougies er in moeten. Natuurlijk kun je dit zelf uitzoeken, maar daar betaal je dan zelf voor (met tijd)
  • Je betaald voor iemand die weet wat ie moet doen.Natuurlijk kun je dit zelf uitzoeken, maar daar betaal je dan zelf voor (met tijd)
  • Je betaald ook voor dat een ander het voor je doet. Natuurlijk kun je dit zelf, maar daar betaal je dan zelf voor (met tijd)
  • Je betaald ook een beetje voor risico indekking. Wat als een bougie defect is? of je m er verkeerd in doet? Of iets afbreekt? Hoewel het redelijk lastig is om iets verkeerd te doen bij een bougie, is er een risico. De kosten van "lastige klanten" worden verdeeld over iedereen
Regelmatig is het duurder om iets door een bedrijf te doen, dit is zo'n geval. De keuze is voornamelijk "ben ik bereid mijn tijd te investeren en zelf het risico te lopen, of koop ik het af?"

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn.C.V op 10-11-2022 10:01 ]

Complimentje?

• SniperGuy
Martijn.C.V schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:58:
De prijs is wat aan de luxe kant, maar je betaald voor meer dan alleen die Bougies.
  • Je betaald voor iemand die weet wat ie moet doen.Natuurlijk kun je dit zelf uitzoeken, maar daar betaal je dan zelf voor (met tijd)
Regelmatig is het duurder om iets door een bedrijf te doen, dit is zo'n geval. De keuze is voornamelijk "ben ik bereid mijn tijd te investeren en zelf het risico te lopen, of koop ik het af?"
Van monteurs heb ik inmiddels genoeg verhalen gehoord dat dat niet altijd het geval is :+
Stagiairs moeten ook wat te doen hebben he :P

[ Voor 32% gewijzigd door SniperGuy op 10-11-2022 10:08 ]

• Marco-Peters
SniperGuy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:08:
[...]

Van monteurs heb ik inmiddels genoeg verhalen gehoord dat dat niet altijd het geval is :+
Dat zijn van die broodje aap verhalen en ze worden extra aangedikt, omdat je bij een dealer niet de werkplaats mag betreden. En je zelfs niet kunt zien hun ze aan je auto werken, dat is bij menig kleine garage inderdaad anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 15-05 17:14
[...]

Zeker, maar zelfs een stagair heeft (aannemelijk) iets meer kennis en op zn minst affiniteit met t probleem. En collega's om vragen aan te stellen :)

Complimentje?

• SniperGuy
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:18:
[...]

Dat zijn van die broodje aap verhalen en ze worden extra aangedikt, omdat je bij een dealer niet de werkplaats mag betreden. En je zelfs niet kunt zien hun ze aan je auto werken, dat is bij menig kleine garage inderdaad anders.
Zeker niet! Vooral omdat ze van de hoofdmonteur afkomen :>
Waar mensen werken worden fouten gemaakt (ongeacht of het nu hoofdmonteurs zijn of stagairs), alleen krijgen die laatste vaak de simpele 'rot' klusjes (banden wisselen ed).
Bovendien wordt in een bedrijf altijd onder tijdsdruk gewerkt wat ook niet meehelpt.

[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 10-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

Er zijn bepaalde dingen die je een stagiair laat doen en welke dingen niet. Ik werkte destijds in een automaterialenzaak met werkplaats, klant vroeg of iemand de bougies even los kon draaien, want hij had er zelf niet genoeg kracht voor in de handen (klant had een handicap). In de werkplaats hadden ze het te druk, en werd aan mij gevraagd. Wilde het best doen, maar ik mocht het van m'n werkgever niet doen: "Jij hebt er niet voor geleerd, stel de bougie breekt af, dan heb jij het gedaan en ben ik niet verzekerd"

Stagiairs laat je dingen uitvoeren waar weinig mee kan gebeuren. Wij hadden iemand via de sociale werkplaats, die was heel handig, had de nodige kennis en kon best wel sleutelen, maar die mocht ook niet de remmen van een Audi RS doen. (nieuwe dorpels onder een Ford Ka lassen mocht dan weer wel... auto uitgefikt :X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
@SniperGuy Dat mag je wel een beetje nuanceren. Een stagair is praktisch altijd een monteur in opleiding, bij een dealer mag je er wel blind van uit gaan dat het geen soon-to-be kapper is die aan je auto staat te sleutelen.

In mijn korte tijd bij een (gerenommeerde Japanse) dealer heb ik ze ook zelfstandig zien werken.
Er is natuurlijk ook verschil tussen autotechniek MBO en HBO automotive. Waar die hoofdmonteur mee moet werken en hoe hoog hij/zij op het paard zit weegt dan ook nog een beetje mee. :)

- knip -

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-05 07:17
Koekstra schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:09:

Mij lijkt dat een minuut of 30 toch echt de maximum tijd is die een goede monteur hier aan mag besteden. Als het langer duurt dan is het wellicht een monteur in opleiding. Ik weet niet wat het uurloon is van een gemiddelde monteur, maar 130 Euro aan arbeid is echt te veel hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:53

DropjesLover

Dit dus ->

fastedje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:15:
[...]

Mij lijkt dat een minuut of 30 toch echt de maximum tijd is die een goede monteur hier aan mag besteden. Als het langer duurt dan is het wellicht een monteur in opleiding. Ik weet niet wat het uurloon is van een gemiddelde monteur, maar 130 Euro aan arbeid is echt te veel hiervoor.
Meh, ze willen ook wel eens goed vast zitten.
Dat het normaliter een half uurtje werk is maar bij de lastige vastgevreten gevallen 3 uur kost, betekent gewoon dat er een uur arbeid gerekend wordt en dat er bij iedereen gezegd wordt dat het een uurtje werk + materialen kost. Ook wanneer ze erg vast blijken te zitten en het 3 uur kost.

Bottomline, materialen + uurtje werk in rekening brengen komt gewoon neer op €160, is helaas niks raars aan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:13
Luchtfilter zelf vervangen is bij een swift overigens ook prima zelf te doen!

• TRAXION
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:47:
[...]

Die moet ik nog vinden: want ik heb weleens rond gemaild voor offertes toen mijn airco stuk was. Verassend genoeg was het laten maken van mijn airco, goedkoper bij een dealer. Dan een van de vele universele garages.

Of dealers van Japanse auto's zijn helemaal niet duur voor het onderhoud: want bij die Duitse auto's kost het allemaal een stuk meer, daar moet je ook maandelijks een liter olie bij gooien :X
Een airco laat je dan ook weer bij een gespecialiseerd bedrijf repareren, en een prijs afspreken bij airconditioning is eigenlijk niet te doen.

Dit is omdat airco systemen die eenmaal leeg zijn geweest voor een tijd problemen zullen hebben met pakkingen welke op de meest nare plekken zitten.

Dus reparatie? Een condensor vervangen bvb door de dealer is zo gedaan maar vervolgens na 6 maanden is de airco weer leeg.

Daarom is het ook belangrijk geregeld de airco aan te zetten zodat de pakkingen en compressor gesmeerd blijven.

• pennywiser
TRAXION schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:15:
[...]

Een airco laat je dan ook weer bij een gespecialiseerd bedrijf repareren, en een prijs afspreken bij airconditioning is eigenlijk niet te doen.

Dit is omdat airco systemen die eenmaal leeg zijn geweest voor een tijd problemen zullen hebben met pakkingen welke op de meest nare plekken zitten.

Dus reparatie? Een condensor vervangen bvb door de dealer is zo gedaan maar vervolgens na 6 maanden is de airco weer leeg.

Daarom is het ook belangrijk geregeld de airco aan te zetten zodat de pakkingen en compressor gesmeerd blijven.
Zijn bijna altijd groene viton of nitril o-ringen, daar gebeurt niet zo snel wat mee.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
fastedje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:15:
[...]
Beetje afhankelijk wat je wil rekenen natuurlijk.

Iemand zit bij de receptie om de sleutel in ontvangst te nemen 's ochtends. De monteur rijdt de auto naar binnen, pakt de onderdelen uit de binnengekomen lading. Doet de kap open en vervangt de bougies. Kijkt even snel of alle vloeistoffen er nog zijn of andere duidelijke gebreken zichtbaar zijn. Gereedschap weer terug. Boekje afstrepen (indien nodig). Auto weer naar buiten. werkbon aftekenen, Receptionist maakt factuur. Belt klant dat auto klaar is. staat klant te woord zodra deze langs komt.
etc etc etc.

En dan inclusief winstmarge en garantie afdekking.

Ik zal niet ontkennen dat dealerpijzen doorgaans hoog zijn, maar zeker kleine klusjes zijn relatief duur door alle omliggende zaken.

En ik weet niet hoe het bij Suzuki is, maar originele onderdelen zijn ook nog wel eens prijzig. Mijn bougies zijn 7-21 euro bij alle onderdelen aanbieders. Het juiste type (of zo dichtbij mogelijk) is hier 21 euro. In het grote boek van de dealer staan ze ook, maar wel 33 euro per stuk. Op zo'n manier is bougies vervangen snel prijzig.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:19:
[...]

Zijn bijna altijd groene viton of nitril o-ringen, daar gebeurt niet zo snel wat mee.
Dat zijn geen pakkingen ;)

Een leeg airco systeem heeft ook zonder smering gestaan, want dat zit bij het koudemiddel in.
Dan krijg je last van inwendige schade in o.a. de pomp (waar de pakkingen zitten die bedoeld worden).

Een airco die een tijdje leeg heeft gestaan heeft vaak meer schade dan alleen het lek wat je kan zien. En in veel gevallen is de pomp het onderdeel wat de geest geeft en die zijn best wel duur en niet zomaar reviseerbaar (b.v. ff nieuw pakkinkje er tussen).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Intergalactic schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:48:
[...]

ansich kom je weg met een mannesman moment sleutel van 80 euro, probleem is voornamelijk dat mensen niet weten hoe ze dat ding moeten opslaan (lees ontspannen) dus gaan die duurdere ook gewoon kaduk.
OT:Dank. Ben net snel naar de garage gelopen om mijn momentsleutel die ik paar maanden geleden gekocht heb te ontspannen..

• pennywiser
McKaamos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:27:
[...]

Een leeg airco systeem heeft ook zonder smering gestaan, want dat zit bij het koudemiddel in.
Dan krijg je last van inwendige schade in o.a. de pomp (waar de pakkingen zitten die bedoeld worden).

Een airco die een tijdje leeg heeft gestaan heeft vaak meer schade dan alleen het lek wat je kan zien. En in veel gevallen is de pomp het onderdeel wat de geest geeft en die zijn best wel duur en niet zomaar reviseerbaar (b.v. ff nieuw pakkinkje er tussen).
Waar zitten dan pakkingen? Bij de pomp zit op de aansluiting ook platte nitril ringen, of ook o-ringen. Wat versta jij onder pakkingen en waar zitten die? Inderdaad meestal pomp of doorboring van condenser of alu leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:19:
[...]

Mijn kennis is ook maar gebasseerd op advies van een airco technieker, helaas heb ik wel een lekkende pakking gehad waarbij de kosten flink opliepen vanwege arbeids uren.

Advies was de airco vaker aan te zetten.
Pech zat erin dat de vorige eigenaar de auto meer stil had staan dan reed.

• pennywiser
TRAXION schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:30:
[...]

Mijn kennis is ook maar gebasseerd op advies van een airco technieker, helaas heb ik wel een lekkende pakking gehad waarbij de kosten flink opliepen vanwege arbeids uren.

Advies was de airco vaker aan te zetten.
Pech zat erin dat de vorige eigenaar de auto meer stil had staan dan reed.
Achter dashboard misschien dan? De delen loshalen en voorzien van nieuwe ringen in de motorruimte mag niet zoveel tijd kosten eigenlijk. Net als bougies vervangen :+

Maar goed kunnen wel bezig blijven zo. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:32:
[...]

Achter dashboard misschien dan? De delen loshalen en voorzien van nieuwe ringen in de motorruimte mag niet zoveel tijd kosten eigenlijk. Net als bougies vervangen :+

Maar goed kunnen wel bezig blijven zo. ;)
Halve dashboard moest er idd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:30:
[...]

Waar zitten dan pakkingen? Bij de pomp zit op de aansluiting ook platte nitril ringen, of ook o-ringen. Wat versta jij onder pakkingen en waar zitten die? Inderdaad meestal pomp of doorboring van condenser of alu leiding.
Pakkingen zijn meestal plat papierachtig materiaal. De pomp zelf bestaat niet uit 1 geheel en zal tussen de individuele delen vast wel een pakkinkje her en der hebben zitten.

Maar daar gaat het niet om. Het punt is dat wanneer een aircosysteem leeg is geweest, er een reeële kans is op grotere schade dan wat je kan zien en niet in-situ getest kan worden terwijl er nog een gapend gat in de condensor zit.

Daarom kan je daar geen prijsafspraak over maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
McKaamos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:27:
[...]

Ervaringsdeskundige hier... ik heb bij mijn vorige auto de compressor zelf vervangen. Volgens voorschriften:
- installatie leeghalen
- compressor demonteren en olie aftappen
- bij gruis in olie hele systeem spoelen en expansieventiel+droger vervangen

Dus ik dat doen, uiteraard vol gruis. Breng hem naar de dorpsgarage, die spoelt de hele zooi: "Nee, expansieventiel hoef je niet te vervangen" en "je condensor zit ook vol, die zou ik ook vervangen"

Dus ook condensor en droger besteld, nieuwe pakkingen besteld bij de dealer, hele zooi weer inelkaar gezet, af laten vullen, joepie! het werkt...

Halfjaar later: weer een jankende compressor, moed in de schoenen, want ik wist wat er binnen 3 maanden ging komen.
Gelukkig was de achteras ook versleten, zat er een motorstoring in die ik niet weg kreeg, was de koppakking uitwendig lek en kreeg ik de week voor afscheid nemen nog een "STOP - temperatuur" melding (die bij aan de kant zetten ook direct weg was 8)7), dus die heeft z'n schrootprijs opgeleverd.

Airco is gewoon een slangenkuil waar je niet aan wilt beginnen tegen vaste prijzen.

• pennywiser
McKaamos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:36:
[...]

Pakkingen zijn meestal plat papierachtig materiaal. De pomp zelf bestaat niet uit 1 geheel en zal tussen de individuele delen vast wel een pakkinkje her en der hebben zitten.

Maar daar gaat het niet om. Het punt is dat wanneer een aircosysteem leeg is geweest, er een reeële kans is op grotere schade dan wat je kan zien en niet in-situ getest kan worden terwijl er nog een gapend gat in de condensor zit.

True.

• pennywiser
_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:41:
[...]

Ervaringsdeskundige hier... ik heb bij mijn vorige auto de compressor zelf vervangen. Volgens voorschriften:
- installatie leeghalen

Dus ik dat doen, uiteraard vol gruis. Breng hem naar de dorpsgarage, die spoelt de hele zooi: "Nee, expansieventiel hoef je niet te vervangen" en "je condensor zit ook vol, die zou ik ook vervangen"

Dus ook condensor en droger besteld, nieuwe pakkingen besteld bij de dealer, hele zooi weer inelkaar gezet, af laten vullen, joepie! het werkt...

Halfjaar later: weer een jankende compressor, moed in de schoenen, want ik wist wat er binnen 3 maanden ging komen.
Gelukkig was de achteras ook versleten, zat er een motorstoring in die ik niet weg kreeg, was de koppakking uitwendig lek en kreeg ik de week voor afscheid nemen nog een "STOP - temperatuur" melding (die bij aan de kant zetten ook direct weg was 8)7), dus die heeft z'n schrootprijs opgeleverd.

Airco is gewoon een slangenkuil waar je niet aan wilt beginnen tegen vaste prijzen.
Geëxplodeerde pomp inwendig, dan ben je verder van huis inderdaad.

• Marco-Peters
TRAXION schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:15:
[...]

Nou dan heeft de dealer iets verkeerd gedaan: bij mij was de condensor lek, die is vervangen en ze laten dan een bedrijf komen voor het vullen en voila.

Laatste heb je natuurlijk gelijk in: maar dat houdt steentjes niet tegen :+

• Marco-Peters
McKaamos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:36:
[...]
Kan wel als je weet wat er gemaakt moet worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:33

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb een paar maanden geleden zelf de bougies van mijn Skoda Octavia 2 vervangen omdat ik de kosten bij zowel dealer als lokale garage te hoog vond. De lokale garage zou er €157 voor rekenen en de dealer weet ik niet meer precies (maar was volgens mij zelfs nog iets duurder).

Ik was bij Winparts €40,99 kwijt voor 4 dezelfde bougies die de dealer gebruikt. Daarnaast had ik een bougiedop gekocht a €14,82. Een momentsleutel kon ik lenen via mijn werk en kopervet had ik nog liggen. Ik had weliswaar een paar Youtube video's van tevoren gekeken, maar verder was het iets van 1-1,5 uur werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
@Managelorian Daar ga je al... Vet en op moment aandraaien gaat niet samen. Wisten ze dat op Youtube ook?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ReneK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:05:
Op websites die bougies verkopen voor mijn type auto worden die dingen aangeboden tussen de 5 en 8 Euro per stuk, en voor een dealer zal de inkoopprijs ongetwijfeld nog
een stuk lager liggen.
Hier ga je wel mis. Voor een dealer ligt de inkoopprijs fors hoger.

Stel je garage komt erachter dat de bougies moeten worden vervangen, hoe lang vind jij het dan acceptabel om te wachten totdat de auto klaar is?
Die 5 euro kostende bougies bestelt je garagehouder, die gaan de volgende dag op de post. De post heeft een keer een dagje vertraging en je auto staat 4 dagen bij de garage op de stoep voordat je die 20 euro materiaal hebt liggen.

Daarom hebben alle garages afspraken met onderdelenleveranciers. Jij brengt je auto naar de garage, alle courante onderdelen die nodig zijn kunnen dezelfde dag nog worden geleverd en 's-middags pik je je auto weer netjes op.
En helaas kan het dan wel zijn dat een bougie van 5 euro dan ineens 20 euro kost, maar het alternatief is 4 dagen geen auto, of 2x je auto een dag kwijt etc.

Overigens is 160 euro wel echt over de top. Maar rekenen met een webprijs is niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
Het is een beetje als uit eten gaan, niet naar de prijzen kijken en vervolgens tot de conclusie komen dat je thuis de ingrediënten een stuk goedkoper kon krijgen en zelf had kunnen koken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

pennywiser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:16:
[...]

15 minuten max. Zitten direct onder de bobine.
Alleen moet een monteur in de werkplaats rekening houden met meer factoren. Tijd voor klaarzetten van de auto, administratie over de reparatie, buffer voor onvoorziene complicaties, testen na vervangen, etc. En dan wordt de boektijd voor een klus die op zichzelf maar 15 minuten kost, al snel een uur.

Idem met uurtarief, dat is niet alleen het loon van de monteur, maar ook huur, kosten voor opleiding, gereedschap, gas en elektra, administratie voor facturatie, etc. Met tarieven die in Nederland gelden, kom je al snel aan € 100 /u.

Dus is €160 duur? Nee, niet als je het door een goed opgeleide monteur in een goed uitgeruste garage laat doen.
Wil je goedkoper, dan moet je het of zelf gaan doen of naar de beun om de hoek die er gewoon wat bougies in gooit en het verder niet interesseert.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 22:14
Volvo 5 cilinder: Bougies zitten onder inlaatspruitstuk. Die dient verwijderd te worden en de OEM Volvo bougies zijn duur + 5 x nieuwe O ring spruitstuk.

Peugeut 406 V6: Drama. Volledige inspuiting demonteren.

289 Windsor: Uitlaatspruitstukken kunnen bereikbaarheid bougies flink belemmeren en daardoor lastig te de(monteren) zijn.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Een japanner met zo een klein motortje moet echter een peulenschil zijn. Lekker zelf doen volgende keer! Voldoening en je houdt geld in je zak. Wel zorgen dat je geen vuil etc. in het bougiegat laat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
glaerox schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:31:
[...]

Volvo 5 cilinder: Bougies zitten onder inlaatspruitstuk. Die dient verwijderd te worden en de OEM Volvo bougies zijn duur + 5 x nieuwe O ring spruitstuk.

Peugeut 406 V6: Drama. Volledige inspuiting demonteren.

289 Windsor: Uitlaatspruitstukken kunnen bereikbaarheid bougies flink belemmeren en daardoor lastig te de(monteren) zijn.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Een japanner met zo een klein motortje moet echter een peulenschil zijn. Lekker zelf doen volgende keer! Voldoening en je houdt geld in je zak. Wel zorgen dat je geen vuil etc. in het bougiegat laat vallen.
406 V6 prima alledaags voorbeeld ;). Ik vind Volvo nog wel meevallen, of bedoel je hier ook de veel oudere modellen. Derde voorbeeld zegt me niets, ook uitzondering, niet alledaags.

YouTube: How to: Volvo T5 C30 S40 V50 C70 Spark Plug Replacement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 22:14
pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:43:
[...]

406 V6 prima alledaags voorbeeld ;). Ik vind Volvo nog wel meevallen, of bedoel je hier ook de veel oudere modellen. Derde voorbeeld zegt me niets, ook uitzondering, niet alledaags.

YouTube: How to: Volvo T5 C30 S40 V50 C70 Spark Plug Replacement
In dit geval bedoelde ik een atmosferische 2.4. Zie onderstaande afbeelding waar deel inlaatspruitstuk over de kop loopt

Afbeeldingslocatie: https://royalautosurf.com/wp-content/uploads/2017/10/volvo_v50_24_i_20v_170_hp-1.jpg

2.5 (T5) Idd wat eenvoudiger te doen.

• pennywiser
glaerox schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:59:
[...]

In dit geval bedoelde ik een atmosferische 2.4. Zie onderstaande afbeelding waar deel inlaatspruitstuk over de kop loopt

[Afbeelding]

2.5 (T5) Idd wat eenvoudiger te doen.
Ah ja deng :) Helemaal verstopt. De bougies daarvan kan je niet van Bosch direct kopen? Of welk merk het ook is bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:47
_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:41:
[...]

- installatie leeghalen

zin om, als ervaringsdeskundige, nog eens zoiets te doen bij een mooie degelijke franse :+ bolide?

• _JGC_
  • Nu online
Bouke-p schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:23:
[...]

zin om, als ervaringsdeskundige, nog eens zoiets te doen bij een mooie degelijke franse :+ bolide?
Op zich vond ik het geen ramp om te doen, maar het vreet tijd en vooral veel geld. Het leeghalen, schoonspoelen en vullen moet je uitbesteden en aan het eind van de rit geeft niemand je garantie. Je bent er ook niet met alleen compressor, droger en condensor, want de pakkingen bij de dealer kosten serieus geld en een flesje PAG46 olie kan je weggooien als het een tijdje staat, dat is zo hygroscopisch als de ziekte.

Het voelde voor mij als 450 euro door de plee gespoeld toen ik de compressor weer hoorde janken. Maargoed, dat had ik kunnen weten, want de compressor die ik eraf haalde was eentje van Nissens ipv een originele van Peugeot. Iemand heeft het trucje al eens eerder gedaan met hetzelfde resultaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik vind 160 te hoog, 4 bougies 30 euro, montage halfuur, 45 euro. Lekker zelf doen is niks moeilijks aan.

[ Voor 26% gewijzigd door pizzacabonara op 10-11-2022 17:07 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:33

Managelorian

“This is the workflow.”

Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:25:
@Managelorian Daar ga je al... Vet en op moment aandraaien gaat niet samen. Wisten ze dat op Youtube ook?
Dat is een generieke stelling die m.i. niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

pennywiser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:04:
[...]

Ah ja deng :) Helemaal verstopt. De bougies daarvan kan je niet van Bosch direct kopen? Of welk merk het ook is bij de dealer.
Gewoon generieke bougies, kun je zo op basis van kenteken kopen bij een grote online auto onderdelen zaak.

Poah dikke Massey.

• pennywiser
_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:01:
[...]
Maargoed, dat had ik kunnen weten, want de compressor die ik eraf haalde was eentje van Nissens ipv een originele van Peugeot. Iemand heeft het trucje al eens eerder gedaan met hetzelfde resultaat...
Maar dit snap ik niet, wat had jij er onder gezet dan? Die ging toch ook stuk, moet dus een andere reden hebben. Ik denk niet dat alle gruis er makkelijk uit te krijgen is, if ever, na een stuklopende pomp, waarschijnlijk daardoor weer stukgelopen.

• pennywiser
pizzacabonara schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:08:
[...]

Gewoon generieke bougies, kun je zo op basis van kenteken kopen bij een grote online auto onderdelen zaak.
Had ze al gevonden NGK LFR6D of the like van Bosch of bv. Champion (even cross referencen), deze zijn iets 9 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 10-11-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 19:10
TheGhostInc schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:30:
[...]

Hier ga je wel mis. Voor een dealer ligt de inkoopprijs fors hoger.
Is dat zo? Ze rekenen een hogere prijs ja, maar we kregen als renault-club vroeger gewoon 35-50% korting op de prijs van de dealer als we een los onderdeel nodig hadden. Een dealer verdient gewoon dik aan onderdelen, olie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Trichoglossus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:18:
[...]

Is dat zo? Ze rekenen een hogere prijs ja, maar we kregen als renault-club vroeger gewoon 35-50% korting op de prijs van de dealer als we een los onderdeel nodig hadden. Een dealer verdient gewoon dik aan onderdelen, olie etc.
Dat klopt zeker, maar veel garages kopen op de dag zelf in en die beschikbaarheid is best duur. Je wilt 's avonds je auto ophalen en niet een week wachten op de bestelling, nadat de garage heeft gezien welk onderdeel er stuk is. Brezan doet dit voor veel garages en die is best duur (vind ik), maar leveren vaak wel op de dag zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

warhamstr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:31:
[...]

En als het misgaat met vervangen, dan moet de garage het probleem oplossen als jij al een prijs hebt afgesproken. De breekt de bougie af en is hij 3 uur lang aan het prutsen, dan is dat zijn risico. Moet je ook meenemen.
Pagina: 1 2 Laatste