Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 1.957.244 views

• fire07
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Matched: saxo
In het kader van overstap van Fitvermogen naar een andere broker waar je geautomatiseerd periodiek in indexfondsen kunt beleggen, hier een aantal vragen:

1) IBKR lijkt de goedkoopste maar ook de meest complexe optie. Een andere optie is Saxo, maar daar betaal je een service fee als ik het goed begrepen heb. Waar we tevens rekening mee moeten omhouden is dat via IBKR en Saxo dividend lekkage kosten hebben die we via een Nederlandse FBI niet zouden hebben, toch...?

2) Zorgen IBKR en Saxo er ook voor dat de gegevens worden doorgegeven aan de Nederlandse belastingdienst zodat de aangifte IB al vóóringevuld is (ik zoek gemak en wil het risico op fouten minimaliseren).

3) Stel ik liquideer al mijn effecten op Fitvermogen in de laatste week van december, zodat het per 1 januari 2026 op mijn tegenrekening staat. Vervolgens beleg ik in de eerste week van januari 2026 via mijn nieuwe broker mijn totale vermogen. Dan wordt dat toch niet gezien als peildatum arbitrage door de belastingdienst maar als een zakelijke transactie...? Mijn redenatie is immers dat we vanaf 1 januari 2026 een service fee gaan betalen doordat Fitvermogen verkocht is aan een andere partij en dat rechtvaardigt dus ook om vóór 1 januari je beleggingen te verkopen en over te stappen naar een andere partij. Of zie ik dit nou verkeerd...? 8)7

Overigens bij de nieuwe broker ben ik alleen geïnteresseerd in het aankopen van indexfondsen, géén ETF's, dus hou daar in het beantwoorden van de vragen s.v.p. rekening mee.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
fire07 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:33:
In het kader van overstap van Fitvermogen naar een andere broker waar je geautomatiseerd periodiek in indexfondsen kunt beleggen, hier een aantal vragen:

1) IBKR lijkt de goedkoopste maar ook de meest complexe optie. Een andere optie is Saxo, maar daar betaal je een service fee als ik het goed begrepen heb. Waar we tevens rekening mee moeten omhouden is dat via IBKR en Saxo dividend lekkage kosten hebben die we via een Nederlandse FBI niet zouden hebben, toch...?

2) Zorgen IBKR en Saxo er ook voor dat de gegevens worden doorgegeven aan de Nederlandse belastingdienst zodat de aangifte IB al vóóringevuld is (ik zoek gemak en wil het risico op fouten minimaliseren).

3) Stel ik liquideer al mijn effecten op Fitvermogen in de laatste week van december, zodat het per 1 januari 2026 op mijn tegenrekening staat. Vervolgens beleg ik in de eerste week van januari 2026 via mijn nieuwe broker mijn totale vermogen. Dan wordt dat toch niet gezien als peildatum arbitrage door de belastingdienst maar als een zakelijke transactie...? Mijn redenatie is immers dat we vanaf 1 januari 2026 een service fee gaan betalen doordat Fitvermogen verkocht is aan een andere partij en dat rechtvaardigt dus ook om vóór 1 januari je beleggingen te verkopen en over te stappen naar een andere partij. Of zie ik dit nou verkeerd...? 8)7

Overigens bij de nieuwe broker ben ik alleen geïnteresseerd in het aankopen van indexfondsen, géén ETF's, dus hou daar in het beantwoorden van de vragen s.v.p. rekening mee.
t.a.v. punt 2: Lynx (= interactive brokers) heeft de afgelopen jaren mijn gegevens niet doorgegeven aan de belastingdienst

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:28
fire07 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:33:

Ten aanzien van vraag 3: je kunt prima je vermogen verplaatsen omstreeks 1 januari 2026. Echter leidt dit niet tot lagere belastingen aangezien je het gewoon aan moet geven als belegd vermogen. De website van de belastingdienst geeft hier meer informatie over.

Ten aanzien van vraag 1: ik ben hier ook even mee aan het puzzelen geweest op basis van de data van indexfondsenvergelijken.nl. Ik heb de kosten van de vernieuwde kostenstructuur van Fitvermogen (lagere TER maar hogere servicekosten) in Excel gezet, en dit vergeleken met de kosten bij Saxo (incl dividendlekkage) en de kosten van NT bij de Rabobank (omdat ik daar al een betaalrekening heb). IBKR heb ik niet meegenomen omdat je daar niet automatisch kunt beleggen in fondsen. Dit zet voor mij de kostenverhoging van Fitvermogen in perspectief. Zie onderstaande.

De nieuwe kostenstructuur van Fitvermogen, Saxo, en de Rabobank geven respectievelijk 0,33%, 0,26% en 0,42% kosten over je belegde vermogen.

Disclaimer: ik ben uitgegaan voor 2,5% dividend (standaardwaarde bij indexfondsenvergelijken.nl) voor de lekkage van het Cardano EM fonds, en ik neem World/EM in een 89,2%/10,8% verhouding. Dat is de actuele verhouding volgens https://marketcaps.site/. Bij de Rabobank komt er nog een (relatief) klein bedrag aan transactiekosten bij. Deze heb ik voor het gemak even niet meegenomen omdat dit afhankelijk is van je periodieke inleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhcQcwBXCFgKJtTuEm7yUwS8wyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEaP9yqhxlCINw0KGvad3UeN.jpg?f=fotoalbum_large

• fire07
  • Niet online
OosterF schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Ten aanzien van vraag 3: je kunt prima je vermogen verplaatsen omstreeks 1 januari 2026. Echter leidt dit niet tot lagere belastingen aangezien je het gewoon aan moet geven als belegd vermogen. De website van de belastingdienst geeft hier meer informatie over.

Ten aanzien van vraag 1: ik ben hier ook even mee aan het puzzelen geweest op basis van de data van indexfondsenvergelijken.nl. Ik heb de kosten van de vernieuwde kostenstructuur van Fitvermogen (lagere TER maar hogere servicekosten) in Excel gezet, en dit vergeleken met de kosten bij Saxo (incl dividendlekkage) en de kosten van NT bij de Rabobank (omdat ik daar al een betaalrekening heb). IBKR heb ik niet meegenomen omdat je daar niet automatisch kunt beleggen in fondsen. Dit zet voor mij de kostenverhoging van Fitvermogen in perspectief. Zie onderstaande.

De nieuwe kostenstructuur van Fitvermogen, Saxo, en de Rabobank geven respectievelijk 0,33%, 0,26% en 0,42% kosten over je belegde vermogen.

Disclaimer: ik ben uitgegaan voor 2,5% dividend (standaardwaarde bij indexfondsenvergelijken.nl) voor de lekkage van het Cardano EM fonds, en ik neem World/EM in een 89,2%/10,8% verhouding. Dat is de actuele verhouding volgens https://marketcaps.site/. Bij de Rabobank komt er nog een (relatief) klein bedrag aan transactiekosten bij. Deze heb ik voor het gemak even niet meegenomen omdat dit afhankelijk is van je periodieke inleg.

[Afbeelding]
T.a.v. 1: niet als het vermogen op legale wijze (in dit geval een gegronde en gerechtvaardigde reden) per 1 januari 2026 op je bankrekening staat i.p.v. de beleggingsrekening. Correct me if I'm wrong...

T.a.v. punt 3: waarom reken je voor de World fondsen geen dividendlekkage bij Saxo en Rabobank...?

• OosterF
fire07 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

T.a.v. 1: niet als het vermogen op legale wijze (in dit geval een gegronde en gerechtvaardigde reden) per 1 januari 2026 op je bankrekening staat i.p.v. de beleggingsrekening. Correct me if I'm wrong...

T.a.v. punt 3: waarom reken je voor de World fondsen geen dividendlekkage bij Saxo en Rabobank...?
Ik denk niet dat je dit hard kunt maken bij de belastinginspecteur als je het bedrag in januari gewoon weer in een beleggingsfonds stopt. Je zou het moeten navragen.

Alleen het Cardano EM fonds heeft dividendlekkage (zie ook de cijfers van indexfondsenvergelijken). De overige fondsen hebben een FBI-status wat het dividendlek oplost.

• helloitsme
SvMp schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:31:
Waarom IBKR voor passieve fondsen? De transactiekosten zijn torenhoog. Of zijn er passieve fondsen zonder transactiekosten bij IBKR?
Indexfondsen: 0,07% (min. € 1,25, max. € 74,10)
ETF's: € 0,03 + 0,058% (min. € 2,18, max. € 105,03)

Bron: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Grootste voordeel bij IBKR is dat je geen maandelijkse / kwartaal service kosten betaald, I.t.t. de grote banken, Saxo en binnenkort ook Fitvermogen. Dus de eenmalige (lage) aankoop kosten verdien je snel weer terug.

Eenmalig 0,06% betalen versus jaarlijks 0,12%-0,20%. Daar zit het voordeel van IBKR

[ Voor 15% gewijzigd door helloitsme op 25-10-2025 19:17 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:14:
[...]

Grootste voordeel bij IBKR is dat je geen maandelijkse / kwartaal service kosten betaald, I.t.t. de grote banken, Saxo en binnenkort ook Fitvermogen. Dus de eenmalige (lage) aankoop kosten verdien je snel weer terug.

Eenmalig 0,06% betalen versus jaarlijks 0,12%-0,20%. Daar zit het voordeel van IBKR
Ja. Als je 50 euro per maand belegt dan is dat 2,5%. Dat is 12,5 jaar aan kosten. Die verdien je met lang genoeg vasthouden terug maar switchen of breder beleggen (in 2 of 3 fondsen voor volledige dekking) dan vliegen die kosten hard omhoog. Anders wordt het natuurlijk als je bijv. 500 euro per maand belegt.

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 08:36
helloitsme schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:14:

Vergis ik me nou, of zijn de Interactive Brokers 'tiered pricing' kosten:
ETF's (Netherlands): 0,05% (min. €1,25, max. €29,00)
Mutual funds (Euronext): 0,05% (min. €1,25, max. €29,00)
bron: IBKR

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

GG85

.......

OosterF schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

Als gezegd zit ik in hetzelfde schuitje. Ik overweeg een overstap naar Saxo om te beleggen in de Cardano fondsen.

IBKR heeft een omslachtige manier van automatisch investeren. Ik voel er weinig voor om meerdere dagen cash te moeten stallen voordat het geïnvesteerd kan worden. Daarnaast is het zover ik kan vinden niet mogelijk om automatisch te beleggen in fondsen, alleen in aandelen en ETFs, waar fractioneel beleggen weer uitdagingen met zich mee brengt.

De NT fondsen bij de banken (en Meesman) bieden een betere spreiding (meer holdings) maar tegen hogere kosten. Ik ben niet bereid om die hogere kosten te betalen voor dat beetje extra spreiding. Daarnaast voelt het prettig om mijn beleggingsvermogen niet bij dezelfde bank te houden als mijn spaarvermogen.

Easybroker en Lynx bieden zover ik kan vinden geen optie om automatisch te beleggen. Bij DeGiro wil ik mijn vermogen niet stallen.

Dan lijkt het dat Saxo overblijft. Helaas, want ik zat prima bij Fitvermogen. Wellicht helpt mijn denkrichting jou weer verder in het maken van een keuze.
IKBR is niet zo moeilijk hoor :).

Je moet inderdaad aangeven dat je een storting gaat doen maar die kan herhalend zijn dus elke maand. Vervolgens zorg je dat je elke maand een dag voor de aankoop het geld er hebt staan en klaar
Investeer zelf in WEBN en dat kan gewoon in fracties en dus maandelijks automatisch.

Alleen dus even aangeven dat je elke maand een storting van x bedrag doet en dat via je eigen bank overmaken.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook even zitten rekenen en zie inderdaad dat de kostenstructuur gelijker wordt aan de grootbanken + NT, maar veelal nog net iets goedkoper is, ondanks de kostenstijging.
Bij beleggen in meerdere potjes, met kleinere inleg, blijft fitvermogen/doelbeleggen daarmee relatief gunstig.

Bij doelbeleggen komen er geen transactiekosten, lagere fondskosten en hogere beheervergoeding. Zolang ik voor mijn kinderen in kleine porties beleg, blijft dat gunstig, simpel en overzichtelijk.

• OosterF
[...]

[Afbeelding]
Terugkomend op bovenstaand bericht. Ik ben er inmiddels achter dat fractioneel beleggen bij Saxo NIET mogelijk is bij gebruik van AutoInvest. Maakt Saxo voor mij minder aantrekkelijk.

Edit: het is NIET mogelijk om fractioneel te beleggen in fondsen via Saxo. Bij veel ETFs bieden ze die mogelijkheid wel.

[ Voor 3% gewijzigd door OosterF op 28-10-2025 20:31 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

OosterF schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Terugkomend op bovenstaand bericht. Ik ben er inmiddels achter dat fractioneel beleggen bij Saxo NIET mogelijk is bij gebruik van AutoInvest. Maakt Saxo voor mij minder aantrekkelijk.
Je bedoeld vast specifiek voor ETF/losse aandelen?
Fractioneel beleggen voor fondsen lijkt me altijd wel te kunnen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• OosterF
YakuzA schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Je bedoeld vast specifiek voor ETF/losse aandelen?
Fractioneel beleggen voor fondsen lijkt me altijd wel te kunnen?
Ik bedoel fondsen. Specifiek CARIW en CARIEM. Beide lukken mij niet om fractioneel aan te kopen via het AutoInvest programma.

Zie ook onderstaande link bij kopje: “Wordt er fractioneel belegd?”
https://www.help.saxo/hc/...-uit-onze-laatste-webinar

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-06 09:34
Ik heb een Saxo account aangemaakt met als doel om daar beleggingen die ik nu heb bij de RABO (NT-fondsen en Cardano) en bij Fitvermogen (Bekende Goldman Sachs fondsen) onder te brengen.

De conclusie is:

- Cardano kan met autoinvest: top
- NT fondsen kunnen niet met autoinvest. Bekend, maar nog steeds goedkoper als via de Rabo. Prima lijkt me.
- Van de Goldman Sachs fondsen kan het EM fonds wel via autoinvest (NL0006311771), maar het Equity fund niet (NL0012125736). Bijzonder dit.

T.a.v. het ontbreken van de autoinvest op NL0012125736. Is iemand anders daar al tegen aan gelopen. Is er een alternatief fonds van GS wat hiervoor in te zetten is?

• OosterF
@YakuzA@CASNS ik heb een aantal bekende ETFs en een aantal bekende fondsen geprobeerd bij Saxo, en het lijkt er inderdaad op dat je veel ETFs wel fractioneel kunt aankopen met AutoInvest, maar fondsen niet. Wellicht nuttig om vooraf te weten. Ik kom er pas achter na het openen van een rekening.

• fire07
  • Niet online
OosterF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:25:
[...]

Dat kun je toch heel eenvoudig zelf berekenen? Ik heb hier al een voorzet gegeven voor de fondskosten van Cardano in de huidige marktverdeling:

https://gathering.tweaker...message/83766850#83766850

Dan voeg je hier de transactiekosten van IBKR aan toe afhankelijk van je periodieke inleg en dan heb je je percentage.
Thanks Cardano is dus een stuk goedkoper, zelfs bij Saxo. Ik les ergens dat het nadeel van Saxo is dat je niet fractioneel periodiek kunt aankopen, tevens las ik ergens dat bij IBKR je wel Cardano fractioneel periodiek kunt aankopen... 8)7

• OosterF
Je moet het verschil in kosten wel in perspectief zien. Al die fondsen en brokers zijn kostentechnisch goede opties met een relatief klein verschil in kosten.

Zoals eerder geschreven weet ik van Saxo dat periodiek inleggen mogelijk is, maar dat fractioneel inleggen in fondsen niet mogelijk is (wel in ETFs).

Wellicht een idee om je eisen en wensen voor jezelf op een rijtje te zetten en de kosten van de voor jou mogelijke opties te berekenen. Dan kun je onderbouwd een keuze maken of je je vermogen bij Fitvermogen wil laten staan of dat je naar een andere broker toe wilt. Je komt namelijk een tikje zoekend en warrig over in de verschillende topics.

• fire07
  • Niet online
OosterF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:06:
Je moet het verschil in kosten wel in perspectief zien. Al die fondsen en brokers zijn kostentechnisch goede opties met een relatief klein verschil in kosten.

Zoals eerder geschreven weet ik van Saxo dat periodiek inleggen mogelijk is, maar dat fractioneel inleggen in fondsen niet mogelijk is (wel in ETFs).

Wellicht een idee om je eisen en wensen voor jezelf op een rijtje te zetten en de kosten van de voor jou mogelijke opties te berekenen. Dan kun je onderbouwd een keuze maken of je je vermogen bij Fitvermogen wil laten staan of dat je naar een andere broker toe wilt. Je komt namelijk een tikje zoekend en warrig over in de verschillende topics.
Goede tip. Warrig zal het zijn omdat ik het complexe probleem niet goed onder woorden kan brengen. Kort samengevat wat ik wil is dit:

Maandelijks automatisch fractioneel DCA beleggen in MSCI World (Emerging Markets mag wel maar hecht ik niet veel waarde aan en is meestal duurder) zonder dat ik er nog omkijken naar heb. Fitvermogen en Doelbeleggen gaan dat vanaf januari 2026 bieden tegen all-in kosten van 0,29% voor mijn fonds. Mijn fonds heeft geen dividendlekkage.

Ik ben echter aan het zoeken of er nog een voordeligere indexfonds/ETF + bank/broker combinatie bestaat die exact hetzelfde biedt als bovenstaande. En zo ja, dan zou ik graag het verschil in Totale Kosten Percentage willen weten tussen beiden opties.

Hoop dat het zo duidelijker is :)

[ Voor 11% gewijzigd door fire07 op 01-11-2025 12:23 ]

• SvMp
  • Niet online
Op indexfondsenvergelijken scoort Saxo bij mij het hoogst voor CARIW + CARIEM, maar kunnen die wel fractioneel worden gekocht met autoinvest? Zijn er mensen met ervaringen met de Cardano fondsen icm. Saxo autoinvest en een bescheiden maandbedrag? Ik lees dat dit alleen met ETF kan, maar CARIW en CARIEM zijn geen ETFs.

[ Voor 19% gewijzigd door SvMp op 10-11-2025 08:35 ]

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:35:
Op indexfondsenvergelijken scoort Saxo bij mij het hoogst voor CARIW + CARIEM, maar kunnen die wel fractioneel worden gekocht met autoinvest? Zijn er mensen met ervaringen met de Cardano fondsen icm. Saxo autoinvest en een bescheiden maandbedrag? Ik lees dat dit alleen met ETF kan, maar CARIW en CARIEM zijn geen ETFs.
CARIW kun je niet fractioneel aankopen bij Saxo. Volgens de helpdesk heeft dat te maken met hoe CARIW op Euronext aangeboden wordt, geen idee of je CARIW ergens anders wel fractioneel kan aankopen. NT fondsen kun je bij Saxo wel fractioneel aankopen, maar weer niet toevoegen aan autoinvest.

Ik heb zelf bij Saxo o.a. CARIW + WEBN via Autoinvest lopen. Bewust Europese fondsbeheerders met het idee dat die toch anders met mijn geld stemmen dan hun Amerikaanse collega's.

• SvMp
  • Niet online
Frantic schreef op maandag 10 november 2025 @ 02:48:
Ik zit nu bij degiro, maar overweeg over te stappen naar een broker die fractioneel inleggen toelaat..

Evt overweeg ik om bij mn ‘huisbank’ eea te openen. Zit bij ABN en Rabo.. Maar een andere broker kan ook. Hebben jullie tips? Zie even door de bomen t bos niet meer.

Belangrijkste wensen zijn:
- fractionele inleg
- lage (jaarlijkse) kosten
- volledig Nederlandse toko
ABN-AMRO is imho verreweg de beste. Goedkoop, gebruikersvriendelijk, duidelijk. Fondsen kunnen allemaal fractioneel, bij een deel van de ETFs kan het ook. En dat staat duidelijk aangegeven in https://www.abnamro.nl/nl...ie/beleggingsfondsen.html waar iedereen bij kan, ook niet-klanten. Ik ben ook Saxo aan het proberen om te vergelijken, maar wat een drama in vergelijking met ABN.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 11-11-2025 17:43 ]

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:13
20 jaar geleden ben ik via snsfundcoach begonnen met een aanbevolen mandje beleggingsproducten, Inmiddels is SNS fundcoach eerst Binckbank en daarna Saxo geworden.
In de loop der tijd heb ik aan het fundcoach mandje nog enkele indexfondsen toegevoegd en onlangs heb ik al enkele dure en slecht renderende fondsen verkocht en overgezet naar WEBN.

Ik wil mijn portefeuille nu verder saneren door in ieder geval de andere fondsen met hoge kosten en laag rendement eruit te gooien. Daarom heb ik onderstaand lijstje gemaakt waarbij ik ook de kosten heb opgezocht en in excel gezet. Ik heb nog niet gevonden hoe je zo'n lijstje met de kosten in Saxo investor kunt maken. De kostenopbouw is nogal ingewikkeld, maar met saxoinvestor kun je ook een kostenschatting berekenen voor een fonds en daarbij ben ik steeds uitgegaan van 10k€ en 5 jaar lang beleggen. Dat kostenpercentage heb ik weer door 5 gedeeld om een kostenschatting per jaar te krijgen.

Hoe kan ik in Saxo mijn fondsen het beste migreren? eerst verkopen en dan weer bijv. WEBN of CARIW=AVIAW aankopen via autoinvest? of kan je omruilen? en hoe doe je dat dan in saxoinvestor tegen zo laag mogelijke transactiekosten?
Heeft iemand verder nog tips over mijn portefeuille? Ik wil graag passief en een beetje gespreid beleggen en er verder niet teveel naar omkijken. Maar het hoeft ook niet allemaal via een market cap strategie. Equal weights spreekt mij ook wel aan en lijkt wat minder gevoelig voor de amerikaanse ai-bubbel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv4ziadBfgsHcJPWreRRkE83kpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghu3OBhI2gvfVpB3edy7k6UJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DAFjuH4TdIc0yI3N4nVpWL9eoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpohOaTgJNaxab6RpIMGIjp0.png?f=fotoalbum_large

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 22:49
wlmpie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:01:
[...]

Het is idd een samenraapsel met overlap, maar dat is in de loop der jaren ontstaan, mede door set and forget. Ik ga i.i.g. alles van fidelity, templeton , janus henderson, goldman sachs etc. eruit smijten wegens te duur. Alleen over dat eastcapital Balkan fondsje twijfel ik nog vanwege erg hoog rendement. Maar "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst", ik weet het.

Verder nog tips hoe ik deze fondsen zo goedkoop mogelijk omzet naar WEBN in Saxoinvestor?
Eerlijk gezegd zie ik geen manier anders dan gewoon verkopen en kopen.
Er is in dit forum wel gesproken over zogenaamde 'wissels' maar dat ging vanzelf vanwege eenzelfde fonds waarvan een goedkopere variant aangeboden werd en dus eerder een uitfasering is waar alle klanten van fonds gingen veranderen.

Ik denk dat je best eens uitrekent wat de verkoop/aankoop kosten en een sommetje maakt of dit 'verlies' het je waard is. (Bvb als de kost klein is en de investering nog lang blijft staan).
Misschien kan de kosten drukken als je nog een referral kunt aanbrengen, tenminste in België heb ik dit al kunnen doen (https://www.home.saxo/nl-be/accounts/referrals), scheelt je 100€ in commisie als je die op doet in 3 maanden).

Logischerwijs zou ik wel de koop/verkoop kort op elkaar doen, dat je niet lang uit de markt bent. Een simpel trukje zou kunnen zijn om vrijdagavond te verkopen en een order klaar te zetten voor maandag.

Misschien ook eens bellen? Misschien kan er een dealtje gemaakt worden want uiteindelijk gaat het over veel comissie als de bedragen groot zijn.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:13
Mooi verhaal waarbij passief niet gelijk is aan lui. Ik heb mij nooit gewaagd aan ibkr en steile leercurve want bij mij is passief ook een beetje lui.
Ik ben via snsfundcoach bij saxo terecht gekomen en bij beleggen via autoinvest vallen de kosten dan erg mee. Ik ben nu mijn portefeuille aan het saneren en dat vergt nog wat uitzoekwerk maar het voordeligste lijkt te zijn om enkele dagen voor een autoinvest moment de te liquideren fondsen te verkopen en autoinvest dat geld weer te laten investeren in een betere fondsen mix (WEBN vooralsnog, maar CARIW en CARIEM zitten ook in de overweging)

• FrenzyFire
fire07 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:15:
Bij de analyse van mijn eventuele overstap van Fitvermogen naar IBKR realiseer ik me nog het volgende:

Vanaf 2028 (als ze het halen) komt er een nieuw belastingstelsel voor Box 3 op basis van werkelijk rendement met mogelijk een vermogensaanwasbelasting en zwaardere administratieve plichten. Ik weet het, het is een gedrocht van jewelste waar ook de Raad van State negatief over geadviseerd heeft: https://www.raadvanstate....erkelijk-rendement-box-3/

Hoe dan ook zal er een zware administratieve plicht op de beleggers gaan rusten als het er door komt. Ik las ergens dat brokers mogelijk hier een ontzorgende taak in krijgen. Maar daar zullen natuurlijk alleen Nederlandse brokers aan meewerken. Het zou dus zomaar kunnen dat je met IBKR een groot probleem hebt vanaf 2028.

Wat denken jullie: terecht punt van zorg van mij...?

Laten we hopen dat de VVD hier een stokje voor steekt.
In België zitten we met iets gelijkaardigs, een wetsvoorstel dat ook de nodige admin vereist. Het zou normaal actief zijn vanaf 1 januari 2026 en er zijn nog een aantal onduidelijkheden. Feit is dat de Belgische brokers het automatisch zullen doorrekenen en jij zelf later de teveel betaalde goeden moet opeisen. Je kan ook een opt-out doen en het zelf regelen. IBKR zal dit ook niet regelen (andere belastingen doen ze ook al niet). Dit is zowat de enige reden dat ik voor de (Belgische tak) van Saxo ben gegaan. Paar € per aankoop duurder maar geen bewaarkosten en regelen (bijna) alles.

Ik veronderstel dat het allemaal geen rocket science is, maar mijn tijd is kostbaarder dan een paar tientjes/jaar.

Let op in NL zijn er wel bewaarkosten en dan kan stevig aantikken vij grote portefolio's en zeker als je sporadisch investeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door FrenzyFire op 17-11-2025 17:56 ]

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 05:13

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik ben een beetje opzoek naar een gemakkelijk platform om passief te kunnen beleggen. FitVermogen Leek oké, maar overgenomen en wat ouderwets, dus valt af. Ik hoor dingen over Saxo maar ook hier positief en negatief.
Ik zou graag een platform kiezen om met klein vermogen (<10k) te starten en maandelijks automatisch zorgeloos in te leggen. Tevens is het fijn als de IB belastingaangifte alvast ingevuld is en dat het een NL basis en iOS app heeft. Ik zit nu met wat ETFs bij DeGiro maar ik zou dus meer een passief en automatische inleg wensen. Welke raden jullie anno 2025/2026 aan?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:10:
Ik ben een beetje opzoek naar een gemakkelijk platform om passief te kunnen beleggen. FitVermogen Leek oké, maar overgenomen en wat ouderwets, dus valt af. Ik hoor dingen over Saxo maar ook hier positief en negatief.
Ik zou graag een platform kiezen om met klein vermogen (<10k) te starten en maandelijks automatisch zorgeloos in te leggen. Tevens is het fijn als de IB belastingaangifte alvast ingevuld is en dat het een NL basis en iOS app heeft. Ik zit nu met wat ETFs bij DeGiro maar ik zou dus meer een passief en automatische inleg wensen. Welke raden jullie anno 2025/2026 aan?
Het makkelijkste met de kleine vermogens is om het bij de huisbank te houden, over het algemeen hebben die wat lagere transactiekosten en een makkelijkere link voor de standaard etf/fonds aankopen.

Bij een saxo heb je bijv weer beperkingen van wat automatisch kan en transactiekosten als het niet automatisch gaat.

(heb zelf de niet-passieve US stocks bij Saxo (wat ooit uit de Binck bank kwam) en de passieve bij ING, met verbergen van de beleggingsrekening in de app zodat ik ook niet makkelijk de neiging heb om door te klikken)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:10:
Ben nog steeds blij met Meesman en deze voldoet aan je wensen :)

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-07 16:35
Ik zit in een vergelijkbare situatie, met een iets groter bedrag, (net FitVermogen leeggetrokken) en had m'n ogen gericht op IBKR, maar lees verschillende verhalen over maandelijks fractioneel inleggen. 1 keer per jaar belastingdienst vind ik geen probleem, maar de aangeraden combi van CARIW + CARIEM lijkt niet automatisch te kunnen, of zie ik iets over het hoofd? Als alternatief Saxo maar daar lijkt het ook lastig aangezien die dan weer geen fractioneel ondersteunt. Mis ik hier iets?

Mijn eigen bank (ASN) is geen optie, aangezien die het niet aanbiedt.

Ik heb net een pensionrekening geopend bij Meesman, misschien moet ik daar ook maar een gewone rekening bij openen..

[ Voor 0% gewijzigd door Mitashi op 03-12-2025 12:48 . Reden: typo ]

• fire07
  • Niet online
Mitashi schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:42:
Ik zit in een vergelijkbare situatie, met een iets groter bedrag, (net FitVermogen leeggetrokken) en had m'n ogen gericht op IBKR, maar lees verschillende verhalen over maandelijks fractioneel inleggen. 1 keer per jaar belastingdienst vind ik geen probleem, maar de aangeraden combi van CARIW + CARIEM lijkt niet automatisch te kunnen, of zie ik iets over het hoofd? Als alternatief Saxo maar daar lijkt het ook lastig aangezien die dan weer geen fractioneel ondersteunt. Mis ik hier iets?

Mijn eigen bank (ASN) is geen optie, aangezien die het niet aanbiedt.

Ik heb net een pensionrekening geopend bij Meesman, misschien moet ik daar ook maar een gewone rekening bij openen..
100% identieke situatie als jou!! En dezelfde dilemma's. Ik DM je even ;)

• fire07
  • Niet online
G83 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:59:
[...]

Wat bedoel je met hoe?
Het is makkelijk te vinden en bij je aangifte kost het je hooguit 30 seconden...
Naar welke post moet je dan zoeken...? (Alles is in het Engels neem ik aan).

Ik wil alleen naar IBKR als de Aangifte Inkomstenbelasting eenvoudig is en ik daar geen fouten mee kan maken. Anders wordt het Saxo.

P.S. ik ben alleen geïnteresseerd in AVIAW welke ik maandelijks zou willen aankopen. Verder NIETS.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
fire07 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:05:
[...]
Naar welke post moet je dan zoeken...? (Alles is in het Engels neem ik aan).

Ik wil alleen naar IBKR als de Aangifte Inkomstenbelasting eenvoudig is en ik daar geen fouten mee kan maken. Anders wordt het Saxo.

P.S. ik ben alleen geïnteresseerd in AVIAW welke ik maandelijks zou willen aankopen. Verder NIETS.
Ik koop ook alleen AVIAW bij IBKR. Zo ziet het dividend er uit op het jaaroverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQW7YpRUouDHIQirGgitvmA94iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2RoigMzA1tUjvkWTxmH6SK9l.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tkg149h3qz7hgqRbfp4-4bwAwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCwcUOk9AOpco2HdX6C8FH2C.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• fire07
  • Niet online
Ik ben klant geworden van Saxo en ben voornemens daar alleen AVIAW (Cardano) aan te kopen. Dit is een NL beleggingsfonds met FBI status waardoor de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevraagd en er dus eigenlijk geen dividendlekkage is.

Ik kan bij Saxo de optie Securities Lending activeren. Dit levert een (klein) extra rendement op tegen een verwaarloosbaar risico. Ik vraag me echter af of dit ook kan voor het AVIAW fonds en of dan tevens nog wel de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevorderd.

Saxo schrijft in ieder geval het volgende:

5.3.1 Dividenden en coupons
Bij dividenden en coupons probeert Saxo de ingeleende effecten voordat de corporate action plaats gaat vinden terug te vorderen. Indien uw effecten toch zijn uitgeleend tijdens de uitkering van dividend of een couponbetaling, dan ontvangt u een dividend of coupon vervangende betaling (de aandelen of obligaties zijn immers juridisch niet meer in uw bezit). Voor Amerikaanse effecten wordt op deze vervangende betaling dezelfde Amerikaanse bronbelasting ingehouden als normaliter van toepassing is op regulier dividend of couponbetalingen uit deze effecten. Voor niet-Amerikaanse effecten keren wij een vervangende betaling uit welke gelijk is aan 100% van de bruto dividend- of couponbetaling.

Wie o wie heeft hier ervaring mee...? 8)7

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55

oscar82

De ondertitel

fire07 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:36:
Ik ben klant geworden van Saxo en ben voornemens daar alleen AVIAW (Cardano) aan te kopen. Dit is een NL beleggingsfonds met FBI status waardoor de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevraagd en er dus eigenlijk geen dividendlekkage is.

Ik kan bij Saxo de optie Securities Lending activeren. Dit levert een (klein) extra rendement op tegen een verwaarloosbaar risico. Ik vraag me echter af of dit ook kan voor het AVIAW fonds en of dan tevens nog wel de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevorderd.

Saxo schrijft in ieder geval het volgende:

5.3.1 Dividenden en coupons
Bij dividenden en coupons probeert Saxo de ingeleende effecten voordat de corporate action plaats gaat vinden terug te vorderen. Indien uw effecten toch zijn uitgeleend tijdens de uitkering van dividend of een couponbetaling, dan ontvangt u een dividend of coupon vervangende betaling (de aandelen of obligaties zijn immers juridisch niet meer in uw bezit). Voor Amerikaanse effecten wordt op deze vervangende betaling dezelfde Amerikaanse bronbelasting ingehouden als normaliter van toepassing is op regulier dividend of couponbetalingen uit deze effecten. Voor niet-Amerikaanse effecten keren wij een vervangende betaling uit welke gelijk is aan 100% van de bruto dividend- of couponbetaling.

Wie o wie heeft hier ervaring mee...? 8)7
Ik vraag me ook af of AVIAW fonds wel uitgeleend wordt.
Verder is de term die je kan googlen voor meer info: payment in lieu of dividend. Voor de belasting idd iets anders dan dividend. Maar aangezien jij als uitlener 100% van het bruto bedrag krijgt, hoef je ook niks te verrekenen.

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:46

SanookH

_/-\o_

Zuvio schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:13:
[...]

Dat zijn niet helemaal de aangeraden fondsen met hun ISIN. Vanwaar deze aanpassingen?

"Fonds
Northern Trust World + Northern Trust Emerging Markets + Northern Trust Small Caps fonds
ISIN NL0011225305 + NL0011515424 + NL0013552078
Bedrijven 6094"
Zie mr FOB
ISIN NL0011225305 + NL0011515424 zijn 'verouderde' varianten met een hogere TER. De nieuwe varianten NL0014040289 en NL0013654742 zijn gelijkwaardig en hebben een lagere TER. Daar is op Mr Fob's website ook wel meer over te vinden. Deze goedkope varianten waren eerst alleen bij ABN te krijgen maar later ook bij Saxo, Rabo en ING (de laatste pas sinds vorige week)

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-07 23:24
SanookH schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:16:
[...]

ISIN NL0011225305 + NL0011515424 zijn 'verouderde' varianten met een hogere TER. De nieuwe varianten NL0014040289 en NL0013654742 zijn gelijkwaardig en hebben een lagere TER. Daar is op Mr Fob's website ook wel meer over te vinden. Deze goedkope varianten waren eerst alleen bij ABN te krijgen maar later ook bij Saxo, Rabo en ING (de laatste pas sinds vorige week)
@Zuvio
Late reactie van mijn kant, maar bovenstaande had ik idd elders gelezen en daarom was ik voor deze nieuwe fondsen gegaan. (Denk dat de oude ook niet meer naar voren komen als je zoekt).

• fire07
  • Niet online
Na lang twijfelen overgestapt van Fitvermogen naar Saxo. Opzich erg tevreden met Saxo met een zeer behulpzame klantenservice. Wat me alleen mateloos stoort is dat bij Autoinvest kennelijk niet 100% van het maandbedrag geïnvesteerd kan worden. Autoinvest houdt ongeveer 2,5% in als buffer voor eventuele koersverschillen op de dag van uitvoer. Je hebt hiermee dus een cash drag die natuurlijk gezien moet worden als een (opportuniteits)kostenpost. Geen idee overigens hoe zich dat in een jaarlijks kostenpercentage laat uitdrukken. Wie het weet mag het zeggen...

ETF's hebben dat probleem bij Saxo niet daar ze fractioneel kunnen worden aangekocht. Echter ETF's hebben een dividendlekkage, dus daar heb ik geen interesse in.

Ik heb ook IBKR in een demo versie de afgelopen weken uitgeprobeerd maar durfde het toch niet aan. Ik had er geen goed gevoel bij om in een keer 350k naar een buitenlandse broker over te maken (want ja, het zal maar net mis gaan). Waar ik nu wel aan denk is om mijn maandelijkse beleggingen van rond de 2750 euro toch bij IBKR te gaan voortzetten. De rest laat ik dan bij Saxo staan (100% AVIAW overigens). Op die manier spreid ik het risico.

Kan mij iemand een fonds noemen bij IBKR noemen die recurring kan worden aangekocht en aan de volgende voorwaarden voldoet:

- MSCI World Index als benchmark;
- TER max 0,17%;
- Geen dividendlekkage;
- Fractioneel

Alvast bedankt

• fire07
  • Niet online
One-eye864 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:17:
[...]

Maar als je deze maand zeg even 99 euro te kort komt op een aanteel van 100 euro dan. Kan je met dezelfde inleg volgende keer een aandeel meer kopen en heb je nog 98 euro over. Als je steeds maximaal bij koopt wat je hebt in aandelen is je cashdrag nooit mee dan 99,99% van 1 aandeel
Ik heb het idee dat Saxo Autoinvest zo niet werkt. Volgens mij wordt er standaard rond de 2,5% op je inleg ingehouden om koersschommelingen op de dag van uitvoer op te vangen. Dit staat op hun site:

"Daarnaast wordt er een buffer van ongeveer 2,5% gereserveerd voor eventuele koersschommelingen. Hierdoor kan het zijn dat er onvoldoende kas overblijft voor de order." --> https://www.help.saxo/hc/...est-order-niet-uitgevoerd

Zelfs als ik in Autoinvest een fractionele ETF selecteer zoals WEBN houdt hij 2,5% in 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door fire07 op 06-01-2026 00:24 ]

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Ik heb het idee dat Saxo Autoinvest zo niet werkt. Volgens mij wordt er standaard rond de 2,5% op je inleg ingehouden om koersschommelingen op de dag van uitvoer op te vangen. Dit staat op hun site:

"Daarnaast wordt er een buffer van ongeveer 2,5% gereserveerd voor eventuele koersschommelingen. Hierdoor kan het zijn dat er onvoldoende kas overblijft voor de order." --> https://www.help.saxo/hc/...est-order-niet-uitgevoerd

Zelfs als ik in Autoinvest een fractionele ETF selecteer zoals WEBN houdt hij 2,5% in 8)7
Ik zit niet bij Saxo dus over die 2,5% kan ik niks zeggen maar ik reageer(de) puur op het uitsluiten indien niet fractionele wat volgens mij weldegelijk verwaarloosbaar is.

Daarnaast zou die 2,5% (nogmaals ik heb geen ervaring met Saxo) ook enkel gaan over de inleg per maand (in jouw geval dus 68,75 euro op een portfolio van tonnen) want de 68,75 die deze maand blijft staan wordt volgende maand natuurlijk wel weer belegt dus blijft er elkeaand na de transactie een kleine 70 euro achter en telt dit dus niet maandelijks op

• helloitsme
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:23:
[...]

Ik las volgens mij ergens een tip (zelf geen ervaring mee!) om je auto invest bedrag iets hoger in te stellen dan het bedrag wat je over maakt.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:10
fire07 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:43:
Na lang twijfelen overgestapt van Fitvermogen naar Saxo. Opzich erg tevreden met Saxo met een zeer behulpzame klantenservice. Wat me alleen mateloos stoort is dat bij Autoinvest kennelijk niet 100% van het maandbedrag geïnvesteerd kan worden. Autoinvest houdt ongeveer 2,5% in als buffer voor eventuele koersverschillen op de dag van uitvoer. Je hebt hiermee dus een cash drag die natuurlijk gezien moet worden als een (opportuniteits)kostenpost. Geen idee overigens hoe zich dat in een jaarlijks kostenpercentage laat uitdrukken. Wie het weet mag het zeggen...

ETF's hebben dat probleem bij Saxo niet daar ze fractioneel kunnen worden aangekocht. Echter ETF's hebben een dividendlekkage, dus daar heb ik geen interesse in.

Ik heb ook IBKR in een demo versie de afgelopen weken uitgeprobeerd maar durfde het toch niet aan. Ik had er geen goed gevoel bij om in een keer 350k naar een buitenlandse broker over te maken (want ja, het zal maar net mis gaan). Waar ik nu wel aan denk is om mijn maandelijkse beleggingen van rond de 2750 euro toch bij IBKR te gaan voortzetten. De rest laat ik dan bij Saxo staan (100% AVIAW overigens). Op die manier spreid ik het risico.

Kan mij iemand een fonds noemen bij IBKR noemen die recurring kan worden aangekocht en aan de volgende voorwaarden voldoet:

- MSCI World Index als benchmark;
- TER max 0,17%;
- Geen dividendlekkage;
- Fractioneel

Alvast bedankt
Waarom wil je specified geen dividendlekkage? Uiteindelijk gaat het toch gewoon om cumulatief de laagste kosten?

• fire07
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Tekortkoming in begrijpend lezen vrees ik.

De tool die je kiest is ook hopeloos fout gekozen. Er is geen periodieke inleg en ook geen compounding rendement, want dat wordt de periode erop ingelegd.
Ja maar die 50 euro of whatever hou ik iedere maand keer op keer over. Saxo Autoinvest doet dat als buffer om koersverschillen op de dag van uitvoer te kunnen opvangen. 50 euro = 50 euro die niet geïnvesteerd is en dus ook niet kan renderen. Dit is niet eenmalig, maar 360 maanden lang bij een horizon van 30 jaar.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Ja maar die 50 euro of whatever hou ik iedere maand keer op keer over. Saxo Autoinvest doet dat als buffer om koersverschillen op de dag van uitvoer te kunnen opvangen. 50 euro = 50 euro die niet geïnvesteerd is en dus ook niet kan renderen. Dit is niet eenmalig, maar 360 maanden lang bij een horizon van 30 jaar.
Er staat continu 50 euro op. Niet 50 euro de1e maand, 100 euro de 2e maand en zo verder.
Dus per jaar is dat 5 euro gemist rendement.

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 16:21
fire07 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Misschien ligt het eraan dat ik griep heb en dus niet helemaal helder van geest ben. Laten we uitgaan van die 50 euro die jij noemt. Als ik toch 30 jaar maandelijks structureel en noodgedwongen 50 euro langs de zijlijn moet laten staan die niet kan renderen (tegen 10% per jaar). Dan krijg ik toch deze opportunity cost:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of ben ik nou achterlijk... welke denkfout maak ik....??? 8)7
Wat je hier post klopt alleen als Saxo al die 50jes per maand zou laten staan. Dus je start nu en na 10 maanden heeft Saxo 10*50e apart gehouden, waardoor er dus €500 cashsaldo is. In de praktijk werkt dit niet zo, het cashsaldo zal constant €50 bedragen. Zoals gezegd gebruik ik de service al maanden en mijn cashsaldo loopt niet op, er staat gewoon telkens een paar tientjes niets te doen verder weinig geks.

• fire07
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:47:
Sowieso lijkt dit een non-discussie. @fire07 heeft aangegeven alleen in beleggingsfondsen te willen beleggen en niet in ETFs. Beleggingsfondsen zijn per definitie fractioneel.
Zo zou het moeten zijn, behalve bij Saxo. Daar zijn juist de ETF's fractioneel en de beleggingsfondsen niet 8)7 bizar!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mr FOB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:48:
Na de aankondiging van Nic Wortel dat hij gestopt was met indexfondsenvergelijken.nl heb ik de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

De FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers kun je vinden via deze blogpost. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.
Ik schrok even dat Saxo opeens zoveel slechter scoort, maar de kostenberekening gaat fout. Over 20 jaar staat er altijd €9600 aan servicekosten, maar dat kan alleen als je de max van €40p.m. vanaf maand 1 zou hebben. En daarvoor moet je startkapitaal minstens 400k zijn.

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-06 13:44
Dipsausje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik schrok even dat Saxo opeens zoveel slechter scoort, maar de kostenberekening gaat fout. Over 20 jaar staat er altijd €9600 aan servicekosten, maar dat kan alleen als je de max van €40p.m. vanaf maand 1 zou hebben. En daarvoor moet je startkapitaal minstens 400k zijn.
Dit hebben we 4 feb gefixt. Zou nu goed moeten gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr FOB op 05-02-2026 15:06 ]

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-07 06:46
Eergisteren heb ik de knoop doorgehakt en als Belg €1000 naar Saxo (goede reviews, lage kosten en doen admin voor belastingen) overgeschreven om met ETF’s te starten en het platform wat in de vingers te krijgen. Mijn doel is duidelijk: lange termijn beleggen voor mezelf (33) én mijn kind (14 maanden).

Ik heb wel meteen op de harde manier het verschil tussen accumulerend en distribuerend geleerd. Voor een klein bedrag (ongeveer €120) heb ik de verkeerde ETF gekocht en daarna weer verkocht. Goede leerschool, zullen we maar zeggen. Ik ben een aantal euro kosten kwijt, maar dat kan niet zo veel kwaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwKRIytNnHYrTYJhQv1Ufx1yi0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JlwlEqaW1tfnYvxMQhBN0TB5.png?f=user_large

Wat me wel positief opvalt: alles verloopt bijzonder snel. Zowel aankopen, verkopen, storten als transfers tussen rekeningen en banken gaan echt vlot. Ik had vroeger de indruk dat mijn geld echt vaststond en dat het veel gedoe zou zijn om er terug aan te kunnen.

Voor de lange termijn heb ik beslist om voor mezelf en mijn kind gewoon 100% WEBN & chill te gaan (door goede diversificatie en lage kosten). Met die eerste €1000 heb ik nog wat verschillende ETF’s gekocht om de markt wat te volgen en feeling te krijgen met de evolutie. Mijn volgende stortingen (elk kwartaal) zullen wel volledig naar WEBN gaan. Ik heb ondertussen ook al het spaargeld dat geparkeerd stond op naam van mijn kind volledig in WEBN gezet via een subrekening die Saxo via support voor mij heeft toegevoegd. Het nadeel bij Saxo België is dat WEBN niet in AutoInvest zit.

Ik heb mijn vrouw (die vrij risico-avers is) ook wel beloofd dat, mocht het spaargeld van onze zoon ooit echt verloren gaan, ik de verliezen 1:1 uit eigen zak zou bijpassen.

Vraag aan jullie: wat denken jullie van deze strategie? Sommigen hier zijn niet zo’n grote fans van Amundi, maar dat terzijde gelaten, wat denken jullie hiervan?

Zouden jullie ook voor 100% WEBN gaan op lange termijn, of toch nog spreiden over meerdere ETF’s? Voor de projectie van 25 jaar zou ik eventueel agressiever gaan?

En hoe gaan jullie hier thuis mee om met een meer risico-averse partner?

[ Voor 4% gewijzigd door MXMan op 13-02-2026 08:56 ]

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:39
MXMan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:52:
Eergisteren heb ik de knoop doorgehakt en als Belg €1000 naar Saxo (goede reviews, lage kosten en doen admin voor belastingen) overgeschreven om met ETF’s te starten en het platform wat in de vingers te krijgen. Mijn doel is duidelijk: lange termijn beleggen voor mezelf (33) én mijn kind (14 maanden).

Ik heb wel meteen op de harde manier het verschil tussen accumulerend en distribuerend geleerd. Voor een klein bedrag (ongeveer €120) heb ik de verkeerde ETF gekocht en daarna weer verkocht. Goede leerschool, zullen we maar zeggen. Ik ben een aantal euro kosten kwijt, maar dat kan niet zo veel kwaad.

[Afbeelding]

Wat me wel positief opvalt: alles verloopt bijzonder snel. Zowel aankopen, verkopen, storten als transfers tussen rekeningen en banken gaan echt vlot. Ik had vroeger de indruk dat mijn geld echt vaststond en dat het veel gedoe zou zijn om er terug aan te kunnen.

Voor de lange termijn heb ik beslist om voor mezelf en mijn kind gewoon 100% WEBN & chill te gaan (door goede diversificatie en lage kosten). Met die eerste €1000 heb ik nog wat verschillende ETF’s gekocht om de markt wat te volgen en feeling te krijgen met de evolutie. Mijn volgende stortingen (elk kwartaal) zullen wel volledig naar WEBN gaan. Ik heb ondertussen ook al het spaargeld dat geparkeerd stond op naam van mijn kind volledig in WEBN gezet via een subrekening die Saxo via support voor mij heeft toegevoegd. Het nadeel bij Saxo België is dat WEBN niet in AutoInvest zit.

Ik heb mijn vrouw (die vrij risico-avers is) ook wel beloofd dat, mocht het spaargeld van onze zoon ooit echt verloren gaan, ik de verliezen 1:1 uit eigen zak zou bijpassen.

Vraag aan jullie: wat denken jullie van deze strategie? Sommigen hier zijn niet zo’n grote fans van Amundi, maar dat terzijde gelaten, wat denken jullie hiervan?

Zouden jullie ook voor 100% WEBN gaan op lange termijn, of toch nog spreiden over meerdere ETF’s? Voor de projectie van 25 jaar zou ik eventueel agressiever gaan?

Volgens mij doe je het precies goed. Lage TER, simpel en verspreid. Het geld van je kind zal niet snel 'verloren' gaan, zeker niet als je niet verkoopt op een paniek moment. Als er een 'crash van de eeuw' komt zal het misschien 70% kunnen dalen en een tijd lang onder water staan maar met een horizon van 20-25 jaar.. wat is die kans? Verder is $ tegenwoordig losgekoppeld van goud en zien we juist tijden van hoge inflatie waarbij spaargeld steeds minder waard wordt. Alleen daarom al kan je beter investeren.
En hoe zie je het voor je om agressiever te gaan? Goud, zilver, crypto, losse aandelen, opties? WEBN & chill is gewoon een solide methode.

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 13-02-2026 09:03 ]

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:36

[Afbeelding]

Als WEBN als investering verloren gaat heb je grotere, andere zorgen aan je hoofd en dan maakt geld niet meer zoveel uit. Er is dan letterlijk wat anders aan de hand in de wereld ;)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]

Dat gevoel snap ik wel, vroeger kon het dagen duren om geld over te boeken van bank naar broker (en omgekeerd). Maar gelukkig is het tegenwoordig vrijwel direct overgeboekt, zoals je inmiddels zelf ondervonden hebt :p
Spreiden over ETF's die min of meer hetzelfde doen verlaagt het risico niet. En indirect kost het je ook wat rendement; bij Saxo betaal je transactiekosten.

Kijkend naar jouw screenshot dan heeft het geen zin om nog apart te beleggen in EMIM (WEBN bevat Emerging Markets), S&P 500 (die bedrijven zitten ook in WEBN) en SPDR (grote overlap met WEBN).

Voor een hogere marktdekking zou je hooguit nog Small Caps erbij kunnen nemen, bijvoorbeeld IUSN wordt vaak gecombineerd met WEBN. Speel even met de vergelijker om een beter beeld te krijgen.

March of the Eagles

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-07 06:46
Hoe doen jullie het allemaal om echt "set & forget" te doen zonder de neiging te hebben om in te loggen en te gaan kijken? Vanaf wanneer wen je aan beleggen?

@XWB DIe spreiding die je ziet is gewoon een probeersel/trial & error/opstart van populaire fondsen maar ik wou echt specifiek 1 aandeel S&P 500 om over de jaren te kunnen vergelijken. Het klopt dat er overlap is, je bent volledig juist. Ik heb ondertussen bijgestort om aan de "set & forget" etappe te geraken en is mijn split de volgende:

WEBN: 82%
EMIM: 4%
CSPX: 12%
SWRD: 2%

Eens ik elk kwartaal ga bijstorten in WEBN gaat de rest proportioneel dalen.

@manusjevanalles Dat klopt wat je zegt dat elke partner maar zijn geld hoeft te beheren, maar in sommige relaties is 1+1 = 3. Wat doe je dan na een jaar wanneer een grote som van je kind ligt te verkommeren op een spaarrekening waar bij wijze van spreken de spaarrentes misdadig zijn tegenwoordig.

@Qwerty-273 Er zal wel een bepaalde vraag of doelgroep zijn voor deze gescreende ETF's. I just follow the money. Ik ben erin gestapt om mijn geld beter te laten renderen dan een klassieke bank, die evenzeer (vervuilde) eieren voor hun geld kiezen.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:14:
[...]
Kwa partner liever iemand die risico-avers is, dan dat ze elke avond in het casino alles inzet op de groene nul bij roulette voor de minime kans op maximale winst.
Het hoeft niet zozeer in een casino te zijn. een gat in een hand hebben is erger. Bij een casino kan je nog verbannen worden

@masauri Als je start, moet je wel een duidelijk doel voor ogen hebben. Je hebt bijvoorbeeld nog 28 jaar tot je pensioen. Dat is een eeuwigheid op de markt. Begin klein, met een bedrag dat geen pijn doet, en leer het systeem rustig kennen. Het is zoals met sporten: beginnen en volhouden is het moeilijkst.

Ik heb er zelf ook jaren over nagedacht en ben deze week gestart met €1.000. Zodra ik me comfortabel voelde, heb ik een stuk bijgestort. Wij kijken momenteel ook naar de aankoop van een huis, dus ik heb slechts een zeer beperkt, verwaarloosbaar deel van mijn eigen spaargeld belegd. Voor mijn zoon daarentegen heb ik het volledige bedrag geïnvesteerd, omdat zijn cash de komende 20 tot 25 jaar toch geen praktisch nut heeft.

Weet dat je bij ETF's en bij Saxo, de dagen dat de markt open is (ma-vrij en business hours) worst case je alles kan verkopen en binnen een verwaarloosbare tijd het geld terug op je rekening staat, los van hoeveel je nu gewonnen of verloren hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door MXMan op 13-02-2026 11:04 ]

• FrenzyFire

[Afbeelding]

Ik ben ook Belg en heb ook een gemeenschappelijke rekening met mijn partner bij Saxo.
We hebben besloten om ook voor ons kleintje een 1000€ in te zetten op WEBN - onder de gemeenschappelijke rekening. We hebben een iets andere overeenkomst.
Die 1000€ is een voorschot op alle spaargeld dat ons kleintje krijgt van ons, grootouders, etc.
Dus we trekken al het geld dat we ontvangen voor verjaardagen/nieuwjaren eraf en geven we aan onszelf.
Als het voorschot op eens storten we weer 1000€ bij. Dit om kleine aankopen te vermijden.
Als de beurs bij uitbetaling zeer lag zou staan passen we het verlies bij.
Het verlies zou zijn als de beurs lager staat als de inleg met een interest van 1-2% zoals je die op een spaarrekening zou krijgen.
Er is nog wat discussie (ook op dit forum) rond uitbetaling (18 jaar, kosten van studeren dekken) etc.. maar dat zien we dan wel, ik denk dat de tijd dat vanzelf wel zal uitwijzen. Mijn kleintje is nog te klein ;)

Ikzelf heb nog aparte rekeningen (KBC, Saxo, Keytrade, DE Giro, ..) maar beleg nu alleen nog via Saxo, ook alleen nog WEBN. Dit sinds 2023. Ik zet al het geld dat ik kan missen aan de kant en hou voor mezelf 6 maanden aan loon op een spaarrekening. Ik leg in zodra ik kan. Elke maand (tegen het einde aan) beleg ik alles wat over is, meestal 40-60% van mijn loon. De variabele voor mezelf zijn nieuw huis kopen/renoveren (dit over 5-6 jaar) en hoeveel ambitie ik heb om meer te werken/verdienen. Dit beleggen gaat je namelijk niet rijk maken, dit passief beleggen is voor mij een manier om idealiter sneller te kunnen stoppen met werken mocht mijn situatie dat toelaten op het werk en met de kinderen. Ik spreek over misschien 5-10 jaar vroeger stoppen en dat verlies dan deels compenseren met deze spaarpot. Mocht het nieuwe huis toch een deel van mijn belegging én noodpotje eisje dan gaat het nieuwe huis voor en neem ik mijn verlies/winst op dat moment.

Zoals je ziet is passief beleggen voor iedereen een beetje 'anders' passief. Het principe blijft lang, consistent volhouden aan dezelfde strategie maar onderweg zal je sowieso keuzes moeten maken hoeveel je blijft instappen en wanneer je uitstapt en/of bepaalde zaken laat. Ikzelf zit met een 'goed' loon aan ~66k belegd en ~12k papieren winst (nog niks verkocht). Ik ga geen Ferrari's kopen in mijn leven, maar daar heb ik ook geen behoefte aan. Er zijn mensen die 1miljoen hebben + willen lange termijn beleggen, allemaal goed maar om dat miljoen te halen hebben die mensen (meestal) ook hard moeten werken niet 'gewoon' passief beleggen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-06 10:36
orf schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Ik zie beheerd en zelf beleggen door elkaar heen en de conclusie is (natuurlijk) dat zelf beleggen goedkoper is. Dat staat ook al in de openings post van dit topic. Waarom zie ik wel beheerd beleggen van de grootbanken, maar niet de zelf-beleggen varianten? Want wat verschilt Meesman (onderliggend NT) met zelf beleggen van ING, Rabobank of ABN?
Ik heb een aantal brokers (Saxo en DEGIRO) als benchmark toegevoegd, zodat je het prijsverschil kunt zien vergeleken met 'beheerd beleggen', maar dit is niet de doelstelling van de tool. Daarom staat de filter standaard ook zo dat die brokers niet laat zien.

Meesman zou je in mijn ogen moeten vergelijken met andere aanbieders van fondsen zoals bijvoorbeeld 'Rabo SimpelBeleggen' of 'ING Eenvoudig Beleggen', als je het over de banken hebt.

Ik zou eventueel ook de 'zelf beleggen' varianten van banken kunnen toevoegen, alleen als je zelf wilt beleggen, is de tool van Mr Fob denk ik nuttiger, want waarschijnlijk wil je dan hele specifieke fondsen of aandelen kopen.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.