Weigeren electrische lease auto

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 21.950 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 15:25
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:52:
Jij rijdt zeker geen EV? :') Enorm beperkt? Voor m'n gevoel staan er tegenwoordig meer laadpalen dan tankstations langs de snelweg. :+ Nagenoeg ieder tankstation langs de snelweg heeft snellaadpalen, evenals een berg McDonalds en parkeerplaatsen (zonder tankstations).

Maar goed het vervelende is dat de WG overtuigd moet worden om operationele redenen en niet met wat persoonlijke voorkeur of gevoel. Dus TS moet heel duidelijk kunnen beargumenteren waarom dit niet zou werken. Dat zou vooral op basis van "downtime" moeten. Praktijk leert echter dat je dan snel in de edgecases komt die maar enkele keren per jaar voorkomen.
Jouw wereld bestaat uit alleen tankstations? :')

Ja, dat is wel degelijk enorm beperkend en zelfs een FEIT. Van overal kunnen pauzeren (incl. rustplaatsen, stukje natuur of een supermarkt) naar alleen stoppen op tankstations met laadpalen is een feitelijk beperkend omdat TS een andere keuze ontnomen wordt. Dat is, zelfs onder werktijd, al een concessie die TS maar even moet doen. Dat die beperking in Nederland mee valt klopt inderdaad, maar doet daar verder weinig aan af. In het buitenland is dit nog veel erger.

[ Voor 3% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 08:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:27
Gigi schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:46:
Je vergeet hier iets in het moeten.

Wij in Nederland zijn allemaal in de top 10% van de wereld qua uitstoot. Als we willen dat de opwarming onder de 2c graden uitkomt, dan moeten we zo snel mogelijk alles electrificeren. Doen we dat niet, dan komen we in een hot house earth scenario terecht. We moeten dus allemaal wat opgeven.
Als jezelf met superlijm aan dit topic gaat vastplakken, doe het dan goed. Het cijfer dat voor 2030 genoemd wordt om binnen 1,5K opwarming te blijven, is 2t CO₂ per persoon, per jaar. Het produceren van een middenklasse auto kost al snel 17 ton CO₂.

Met een goede hybride kun je voor die 2t CO₂ 20000 km/jr rijden. Met een Tesla 60000 km/jr.

Elke vijf jaar een nieuwe auto, elke dag 300km rijden voor je baas ... het heeft allemaal niet zoveel te maken met het voorkomen van het broeikaseffect. Ja, electrisch rijden is minder schadelijk, maar dat is alsof je in de rechtbank aanvoert dat je je slachtoffer niet met zes, maar met drie messteken hebt vermoord, en dus de halve straf verdient.

Als je principieel iets voor het milieu wil doen, kijk dan of er een oplossing is om die 300km/dag niet te hoeven maken. Verhuizen, videobellen, wat dan ook. En als dat niet kan, accepteer dat je onderdeel bent van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
Kun je niet laden bij de klant(en) waar je naartoe rijdt overdag? Als je in pak gaat zul je wel geen bezorger ofzo zijn dus dan ben je vast langere tijd op een adres.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Jouw wereld bestaat uit alleen tankstations? :')

Ja, dat is wel degelijk enorm beperkend en zelfs een FEIT. Van overal kunnen pauzeren (incl. rustplaatsen, stukje natuur of een supermarkt) naar alleen stoppen op tankstations met laadpalen is een feitelijk beperkend omdat TS een andere keuze ontnomen wordt.
En jouw wereld bestaat uit het FEIT dat je enkel mag stoppen op een plek met laadpaal? Als je moet laden is dat evident, voor overige rustmomenten heb je ook in je EV de mogelijkheid om te stoppen bij rustplaatsen, stukje natuur, of een supermarkt. Met een EV heb je op vele plekken zelfs de mogelijkheid om te "tanken' terwijl je aan het winekelen en/of werken bent.

Op deze manier worden de argumenten wel bijzonder dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Als je slim bent bedank je überhaupt voor een leaseauto. Laat jezelf 90% van de kosten voor de werkgever bruto uitbetalen zodat het ook voor de werkgever lonend is om dit te doen.

Vervolgens koop je zelf een auto die je echt kunt betalen in plaats van een auto leasen die je eigenlijk niet kunt betalen?
Waarom zou TS zijn leaseauto niet kunnen betalen? Daar doet hij volgens mij geen enkele uitspraak over.
Desnoods neem je er een conservatieve persoonlijke lening voor zonder boete bij vroeg aflossen voor maximaal 50% van de waarde van de auto. Dan bouw je tenminste eigendom op. Je volledige leasekosten (eigen bijdrage, bijtelling) spoel je nu volledig door de plee voor het privilege om een auto te rijden die je niet kunt betalen
Ik heb lange tijd in leaseauto's van de zaak gereden en ik was aan benzine alleen meer dan 80% kwijt van hetgeen ik aan bijtelling moest aftikken. Van die krappe 20% + schamele kilometervergoeding die overblijft is onderhoud, banden en afschrijving niet te financieren. Tenzij je in een Suzuki Alto uit 1987 rijdt wellicht.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justinn1988
Gigi schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:46:
Je vergeet hier iets in het moeten.

Wij in Nederland zijn allemaal in de top 10% van de wereld qua uitstoot. Als we willen dat de opwarming onder de 2c graden uitkomt, dan moeten we zo snel mogelijk alles electrificeren. Doen we dat niet, dan komen we in een hot house earth scenario terecht. We moeten dus allemaal wat opgeven. Het is soms niet zo erg om dingen te moeten. Dat Hayek en Rand ons hebben aangeleerd om persoonlijke vrijheid boven rationaliteit te stellen, heeft onherstelbare schade gedaan aan onze maatschappij.
Ooit van bronaanpak gehoord? Uitstoot van verkeer beperken doe je in eerste instante door het werk zodanig te organiseren dat je geen 300 km/dag hoeft te rijden, maar veel minder al is het maar 10-20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
Napo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:14:
[...]

En jouw wereld bestaat uit het FEIT dat je enkel mag stoppen op een plek met laadpaal? Als je moet laden is dat evident, voor overige rustmomenten heb je ook in je EV de mogelijkheid om te stoppen bij rustplaatsen, stukje natuur, of een supermarkt. Met een EV heb je op vele plekken zelfs de mogelijkheid om te "tanken' terwijl je aan het winekelen en/of werken bent.

Op deze manier worden de argumenten wel bijzonder dun.
Zo dun is dat argument helemaal niet als je dagelijks ca 300 km moet rijden, maar goed dat is louter een meningsverschil. ;)

De focus in dit topic ligt nogal op het verweer van TS aan werkgever, maar je kan dit ook omdraaien. Ik zou in eeste instantie mijn werkgever juist laten motiveren waarom is gekozen voor deze regeling en waarom andere maatregelen niet werken, bijv. het werk zodanig organiseren/plannen dat minder km's gereden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Rensjuh schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:52:
Ik snap TS wel.
Rijd regelmatig ook 300 a 400 op een dag voor m'n werk en ik heb echt geen zin ff lekker langs de snelweg bij een pomp een half uur tot een uur of zo stil te moeten staan.
Jij kachelt die 300 a 400km dus in een stuk door? Het wordt aanbevolen, om na 2 uur eventjes pauze te nemen. Vind je werkgever wellicht ook fijn, die heeft er niets aan als zijn medewerker zich dood rijdt omdat hij geen pauzes neemt :X

Wat is er dan het probleem als je een halfuurtje moet snelladen? PS ik wou dat ik van mijn werkgever een electrische auto kreeg, dan bleef ik prive wel in mijn eigen auto rijden. Heb je ook niet het probleem, dat je moet laden op vakantie!

Je hoeft die electrische auto ja niet prive te rijden: maar TS wilt graag van twee walletjes eten, vroeger natuurlijk Golfwagen leasebakken van de baas mogen rijden. Nu moet hij over op een electrische auto en dan begint hij tegen te stribbelen.....

Wees blij dat je werkgever een auto ter beschikking stelt: ik zie hier in de buurt, ook allemaal middenklassers of gewoon rijke mensen in Tesla's en Golfwagen ID 3's ruilen. Als je zo graag een brandstof auto wilt rijden: er zijn veel mensen, die het minder breed hebben die maar wat al te graag met je ruilen.

Jij hun brandstofauto en zij jou dikke Tesla, of mag je alleen een Dacia Spring van de baas rijden? In het laatste geval zou ik het wel begrepen hebben: maar de meeste electrische auto's, hebben tegenwoordig een bereik van plusminus 300km.

Ligt alleen een beetje aan je rechtervoet, wanneer je het een beetje rustig aan doen. Anticiperend rijdt en niet zit te racen met de electrische auto, dan kun je best die 300km actieradius halen. Nee ik heb geen electrische auto, maar het principe werkt bij een brandstof auto hetzelfde.

Als ik perse 130km/u wil rijden, i.p.v. 100km/u dan heb ik ook een veel mindere actieradius. Ik vind het goed dat je werkgever electrische auto's verplicht: dan zijn ze tenminste milieubewust bezig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:21:
[...]

Zo dun is dat argument helemaal niet als je dagelijks ca 300 km moet rijden, maar goed dat is louter een meningsverschil. ;)
Dat is niet zozeer een meningsverschil maar meer dat het punt dat je poogt te maken ook de andere kant op werkt :+
De focus in dit topic ligt nogal op het verweer van TS aan werkgever, maar je kan dit ook omdraaien. Ik zou in eeste instantie mijn werkgever juist laten motiveren waarom is gekozen voor deze regeling en waarom andere maatregelen niet werken, bijv. het werk zodanig organiseren/plannen dat minder km's gereden wordt.
Vergeet niet dat het een vechten tegen de bierkaai kan worden. Ambities om CO2-uitstoot te reduceren en waar er alsnog vervoer noodzakelijk is dek je dat af met groene certificaten. Iets wat lastiger is met brandstofautos. Daarnaast zal de organisatie zo'n bericht maar al te graag delen als ze dat nog niet gedaan hebben, eenieder heeft er pas op het uit contract lopen van de leaseauto "last" van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Grvy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Jongens, jongens zeg.. het is 200 meter.. je bent toch niet van suiker gemaakt?
Het is 5 minuten lopen als je als een oma loopt..

Dit doet me denken aan die mensen die voor het raam gaan staan om te kijken wanneer de buurman weggaat zodat de auto precies daar kan staan.. O-)
Als je als systeembeheerdertje in een gaming hoodie in je auto naar de zaak gaat zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar sommige mensen moeten representatief eruit zien he. :D Is toch best vervelend als je 200 meter in een duur pak in de regen moet lopen, kun je meteen weer wat anders aan gaan doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Anoniem: 316512 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Als je als systeembeheerdertje in een gaming hoodie in je auto naar de zaak gaat zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar sommige mensen moeten representatief eruit zien he. :D Is toch best vervelend als je 200 meter in een duur pak in de regen moet lopen, kun je meteen weer wat anders aan gaan doen.
Ze hebben onlangs een geweldige uitvinding gedaan die dit probleem oplost. Ze hebben een paraplu uitgevonden.

Ik bedoel dus: sommige mensen zien overal alleen maar negatieve dingen in en willen het positieve niet zien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

En doordat je al je geld aan dat dure pak hebt besteed kan er geen jas of paraplu meer vanaf?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
[...]

Ik werk ook in pak maar heb voor dat soort situatie's een paraplu in mijn auto. Mooie nieuwe vinding is dat en het werkt nog ook, houdt je pak mooi droog!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35

Croga

The Unreasonable Man

Ik weet niet in welk jaar jij leeft maar "een duur pak" valt tegenwoordig onder exhorbitant elitair. Representatief is tegenwoordig een nette spijkerbroek met blouse of nette trui. De enige die nog in duur pak rondlopen zijn de middle-aged white men die niet meer in de huidige wereld thuis horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24
[...]

Want bij klanten heb je met dank aan die representatieve kleding gegarandeerd plek bij de ingang en hoef je niet of nauwelijks te lopen?
Heb al heel wat klanten bezocht in m'n leven maar ook met bezoekers parkeerplaatsen die over het algemeen dichter bij een ingang liggen is er weinig tot geen garantie dat je zeer beperkt moet lopen naar een ingang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
Marco-Peters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Jij kachelt die 300 a 400km dus in een stuk door? Het wordt aanbevolen, om na 2 uur eventjes pauze te nemen. Vind je werkgever wellicht ook fijn, die heeft er niets aan als zijn medewerker zich dood rijdt omdat hij geen pauzes neemt :X

Wat is er dan het probleem als je een halfuurtje moet snelladen? PS ik wou dat ik van mijn werkgever een electrische auto kreeg, dan bleef ik prive wel in mijn eigen auto rijden. Heb je ook niet het probleem, dat je moet laden op vakantie!
Nee hoor, 150 - 200 heen, 150 - 200 terug.
En ja, die rijd ik wel ineens door.
Dus nee, ik stop niet tussendoor en al helemaal niet om lekker een half uur stil te gaan staan om te laden.
Op de locaties waar ik kom, zijn geen laadpalen aanwezig.

En dat er mensen zijn die het minder breed hebben klopt inderdaad.
Ik zie alleen niet in waarom TS (of ik) in een EV moet gaan rijden omdat iemand het minder breed heeft.
Ja ze willen ruilen, nou, ik heb niks te klagen en ik zie soms ook weleens een auto waar ik wel mee zou willen ruilen.
Dan ga ik toch ook niet tegen die chauffeur zeggen, "he, ga jij s ff in EV rijden want ik wil ook wel zo'n auto als jij hebt" 8)7

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Weet je welke mensen zich hier ook over zouden beklagen? Bejaarden: niet dat ik ze allemaal over een kam wil scheren? Maar zowel bij mijn ouders in de straat, als straks bij ons in de straat zullen er tijdelijk meer auto's in de straat geparkeerd staan.

Een bejaarde buurtbewoner zei tegen mij: ik moest bij het verzorgingshuis, waar ze dus de parkeerplaats gaan sluiten i.v.m. renovatie werkzaamheden mijn beklag doen. Maar stel je voor.... je kunt niet voor de deur parkeren. Dat lijkt echt voor sommige mensen het einde van de wereld, terwijl er in Oekraïne dagelijks steden gebombardeerd worden.

In Nederland maakt men zich dan druk om dit soort onnozele zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:12

Dennis1812

Amateur prutser

Allemaal fancy slimme hoge pipos hier met n(a)ette pakken. Vast enorm lang geleerd.

Maar bij de geschiedenisles is mij geleerd dat in 1710 de paraplu is uitgevonden.
Gebruik hem ook!

En we hebben ergens gelezen van TS dat hij "een pak" aan moet. Een brandweerpak is ook een pak. Evenals het pak van de DHL meneer en de pardoes in de efteling.

Bovenstaande voorbeelden kunnen ook 200 meter lopen. Ook in regen.
Zoek nou eens een pak waarmee dat onmogelijk is en waarbij een paraplu ook onmogelijk is?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Marco-Peters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Je hoeft die electrische auto ja niet prive te rijden: maar TS wilt graag van twee walletjes eten, vroeger natuurlijk Golfwagen leasebakken van de baas mogen rijden. Nu moet hij over op een electrische auto en dan begint hij tegen te stribbelen.....
Vergeet niet de arbeidsvoorwaardelijke kant van dit verhaal. Het ter beschikking krijgen van een bedrijfsauto én deze privé gebruiken zijn arbeidsvoorwaardelijke regelingen waar enige zeggenschap over het 'moeten' wel zeker redelijk is. Tegenstribbelen ziet u misschien als iets negatiefs, maar is in dit soort situaties niet echt ongebruikelijk en niet heel bijzonder. Ik weet niet hoe de regeling bij TS tot stand is gekomen, maar als dat eenzijdig van aard is (zonder inspraak OR bijv.) zou ik zelfs als voorstander m'n twijfels uiten.

Een schoon milieu willen we allemaal wel, maar hoe relevant is dat in dit topic? Dit gaat om keuzes van een werkgever buiten TS om. Of elektrische auto's wel zo milieuvriendelijk zijn is overigens een compleet andere discussie.

Ik vind het vrij opvallend dat er een aantal in dit topic zijn die alleen maar voordelen willen zien, nauwelijks kijken naar de nadelen in bepaalde scenerio's in een werksfeer en ook nog eens braaf 'ja' zouden knikken naar de werkgever. Is de negatieve impact op de TS z'n situatie dan echt zo groot? Waarschijnlijk valt dat inderdaad wel mee, maar ik zou me ook verweren naar mijn werkgever als er wel degelijk consequenties vooor mij aan hangen, -en ja- ook als die geheel subjectief van aard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:26:
300-400 km op een dag is geen uitzondering. Auto's rijden prima, maar range is wel een probleem.
Ik zal het eens navragen... Bedankt voor de tips.
Mijn Polestar 2 Single Motor Long range haalt dat zonder problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 31-10-2022 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37

mwa

Grvy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Jongens, jongens zeg.. het is 200 meter.. je bent toch niet van suiker gemaakt?
Het is 5 minuten lopen als je als een oma loopt..

Dit doet me denken aan die mensen die voor het raam gaan staan om te kijken wanneer de buurman weggaat zodat de auto precies daar kan staan.. O-)
Heb jij ooit met 3 kleine kinderen 200 meter s'ochtends vroeg gelopen om ze op tijd naar school te krijgen? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

talkatoo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:03:
Mijn Polestar 2 SMLR haalt dat zonder problemen.
Mijn ID.4 idem. Tesla Model 3 ook. Ik zie echt niet waar iedereen die range-anxiety vandaan haalt behalve dan een enorm gebrek aan eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07 13:43
Isildir schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

Ik werk ook in pak maar heb voor dat soort situatie's een paraplu in mijn auto. Mooie nieuwe vinding is dat en het werkt nog ook, houdt je pak mooi droog!
Ik niet, maar houdt er niet van om zeiknat te regenen bij het uitlaten van de hond of buiten lopen.
[...]

Er zijn zat auto's die dat redden, maar dat is het punt niet. (onze privé en zakelijke EV ook gewoon)

TS wil niet EV rijden vanwege het hele "gebeuren" er omheen waarbij het probleem, als ik het goed tussen de regels doorlees, met name het tijdsverlies door het laden is. (met name in privé tijd) Alleen wanneer TS blijft schermen met edgecases gaat hij het gewoon niet voor elkaar krijgen iets anders dan een EV.

Als er een kans is om niet in een EV te hoeven rijden, zal hij zwaarwegende en en steekhoudende argumenten moeten hebben. "Downtime" en actieradius zouden daarbij doorslaggevend kunnen zijn. Echter heb ik eerlijk gezegd nog niets gezien waarmee hij Wg zou kunnen overtuigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
mwa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Heb jij ooit met 3 kleine kinderen 200 meter s'ochtends vroeg gelopen om ze op tijd naar school te krijgen? :?
Je zou je bijna gaan afvragen hoe mensen met kleine kinderen dat doen als ze in een flat wonen negen hoog met zo'n mega parkeerterrein voor de deur.
Vroeg in de ochtend 200 meter lopen zou overigens inhouden dat de auto in geval van TS de hele nacht heeft staan laden. Als de auto vol is ergens in de avond is het ook nog een (sociale) optie om de auto van de lader te halen en weer voor de deur te zetten. Moet je alleen wel 400 meter lopen en hopen dat het niet regent, sneeuwt enz...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Vergeet niet de arbeidsvoorwaardelijke kant van dit verhaal. Het ter beschikking krijgen van een bedrijfsauto én deze privé gebruiken zijn arbeidsvoorwaardelijke regelingen waar enige zeggenschap over het 'moeten' wel zeker redelijk is.
Dan komt de vraag natuurlijk snel naar voren, is de beperking voor EV (itt brandstof) oneveredig beperkend voor de werknemer dat de secundaire arbeidsvoorwaarde significant veranderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justinn1988
ninjazx9r98 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Schrik er een beetje van dat 200 meter als iets vervelends wordt gezien, dat is toch een stukkie van niks?
Veel gemeentes hebben een grens van een publieke laadpaal binnen 250 meter van de voordeur. Gaat hier dus prima lukken en dan is een kabelgoot overbodig.

@Cid Highwind
Met een publieke laadpaal of palen op 200 meter is achteruitgang ook niet zo'n sterk argument ;)
Er wordt nogal gekscherend gedaan over dat 200 meter lopen alsof TS zich 'niet aan moet stellen', maar hoe bizar klein, is dat gewoon een nadeel waar TS (door een keuze van de werkgever) mee geconfronteerd wordt. Bij lange na de belangrijkste niet natuurlijk, maar het argument is m.i. prima verdedigbaar. Een werkgever die komt met 'niet aanstellen' stelt zich ook niet bijzonder professioneel op. Als er verder redelijke afspraken worden gemaakt, zou ik zelf wel akkoord gaan met de concessie om verder te moeten lopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07 13:43
ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Je zou je bijna gaan afvragen hoe mensen met kleine kinderen dat doen als ze in een flat wonen negen hoog met zo'n mega parkeerterrein voor de deur.
Vroeg in de ochtend 200 meter lopen zou overigens inhouden dat de auto in geval van TS de hele nacht heeft staan laden. Als de auto vol is ergens in de avond is het ook nog een (sociale) optie om de auto van de lader te halen en weer voor de deur te zetten. Moet je alleen wel 400 meter lopen en hopen dat het niet regent, sneeuwt enz...
Klinkt een beetje als de berg en Mozes, hoe zou hij dat opgelost hebben als die kinderen de berg zouden voorstellen? :+

Overigens om een oplossing te bieden, wij hebben toevallig 3 kinderen en die gaan soms gezellig hand in hand 200 meter huppelend door de straat naar de auto aan de laadpaal. *O* Gaat niet altijd even makkelijk maar ja, kids will be kids }:| alsof ze dan wel makkelijk naar de auto voor de deur hadden gegaan. :+

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 31-10-2022 09:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mwa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

We gingen hier gewoon 400m te voet naar school :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:37

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

En dan kom je bij de klant, blijkt dat je 300m verderop pas een parkeerplaats vindt en het regent ... . Wat ga je doen? Snel naar binnen bij de klant, met reservepak en even vragen waar het toilet is? Ik snap heel dit argument niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Met mijn eerste electrische auto moest ik ook 200 meter lopen naar de auto. Geen laadpaal voor de deur, wel één 200m verderop.

's ochtends het huis uit lopen, verwarming in de auto aan zetten, tegen de tijd dat ik er was, was de auto op temperatuur en de ruiten ontdooit. Met nog een volle lading uiteraard want de benodigde stroom kwam uit de laadpaal, niet de accu.

Als werkgever zou ik me bij een dergelijk argument absoluut een "Stel je niet aan" houding aan nemen en al meteen de rest van de argumenten minder serieus nemen.
Wat betreft "Laden onderweg" geld al meteen hetzelfde als je je realiseert dat de meest gangbare modellen geen enkele moeite hebben met 400km range.

De enige argumenten die dan nog overblijven zijn dat het wat lastig is in privé gebruik. Als werkgever zou ik als tegenargument aanvoeren dat TS dan gerust zelf een auto kan huren voor die paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Napo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Dan komt de vraag natuurlijk snel naar voren, is de beperking voor EV (itt brandstof) oneveredig beperkend voor de werknemer dat de secundaire arbeidsvoorwaarde significant veranderd?
Correct en ik ben benieuwd of werkgever en werknemer dit vraagstuk dan ook samen hebben behandeld vóórdat de regeling in is gegaan.
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Als er een kans is om niet in een EV te hoeven rijden, zal hij zwaarwegende en en steekhoudende argumenten moeten hebben. "Downtime" en actieradius zouden daarbij doorslaggevend kunnen zijn. Echter heb ik eerlijk gezegd nog niets gezien waarmee hij Wg zou kunnen overtuigen.
Ik acht de kansen van TS een stuk optimistischer in gezien de aard van z'n werk, maar daar zal hij wel voor moeten (en durven) strijden. Gelukkig is het verder niet aan jou om de argumenten die al zijn gegeven te oordelen op waarde, en een goede werkgever neemt overigens ook de subjectieve kant van dit verhaal mee. Hoe 'zwaar' iets is of moet zijn is dus niet in beton gegoten. Worst case, indien de werkgever achtereenvolgens wordt geconfroteerd met een risico op personeelsverlies/-ontevredenheid door een dergelijke regeling, wordt e.e.a. wellicht versoepeld. Zoals al benoemd in het topic, dat mes snijdt aan twee kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Correct en ik ben benieuwd of werkgever en werknemer dit vraagstuk dan ook samen hebben behandeld vóórdat de regeling in is gegaan.
Je mag hopen dat zoiets via de gangbare wegen verloopt (OR in geval dat de werkgever groter is dan 50 werknemers). Ook hier is niet alles direct een 1:1 gesprek tussen werkgever en werknemer ;)

Daarnaast, indien dit niet zo zou mogen zouden er naar waarschijnlijkheid afdoende rechterlijke uitspraken zijn om dit te voorkomen. Een korte zoektocht lever weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:22:
Met nog een volle lading uiteraard want de benodigde stroom kwam uit de laadpaal, niet de accu.
De auto de hele nacht aan de publieke laadpaal; lekker sociaal bezig kerel. Dat is niet de wenselijke situatie in elk geval.
Als werkgever zou ik me bij een dergelijk argument absoluut een "Stel je niet aan" houding aan nemen en al meteen de rest van de argumenten minder serieus nemen.
Wat betreft "Laden onderweg" geld al meteen hetzelfde als je je realiseert dat de meest gangbare modellen geen enkele moeite hebben met 400km range.

De enige argumenten die dan nog overblijven zijn dat het wat lastig is in privé gebruik. Als werkgever zou ik als tegenargument aanvoeren dat TS dan gerust zelf een auto kan huren voor die paar keer.
Voor wat betreft een tactische aanpak van TS en wat hij het beste wel/niet in z'n bezwaar mee kan nemen geef ik je gelijk, maar als werkgever je personeel met die 2 argumenten zo wegzetten wordt niet altijd in dank afgenomen. Relativeren gaat ook twee kanten op hé. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:47
Met mijn eerste electrische auto moest ik ook 200 meter lopen naar de auto. Geen laadpaal voor de deur, wel één 200m verderop.

's ochtends het huis uit lopen, verwarming in de auto aan zetten, tegen de tijd dat ik er was, was de auto op temperatuur en de ruiten ontdooit. Met nog een volle lading uiteraard want de benodigde stroom kwam uit de laadpaal, niet de accu.

Dus de auto terwijl vol aan de publieke lader laten hangen, dat is niet de bedoeling. Volgens mij ook verboden naast asociaal. Je schrijft in verleden tijd, dus ik vermoed dat er weinig tot geen andere EV gebruikers waren die daar hinder van ondervonden. Maar met de beweging van iedereen naar EV wordt zoiets steeds asocialer en kun je dus problemen en boetes verwachten.

Die paar keer..Tja, ligt er nogal aan wat het is. Als ouder met kleine kinderen thuis komen met boodschappen bijvoorbeeld. Hoe doe je dat? Parkeer voor de deur, kinderen er uit, boodschappen er uit en kinderen achterlaten ofzo tot je een laadpaal gevonden hebt? Sowieso moet je er rekening mee houden dat het wel eens niet kan lukken bij een laadpaal. Hoeveel extra tijd kost dat? Er gebeuren al genoeg ongelukken met kleine kinderen als je binnen bereik bent. Laat staan als je er niet bent en dat weten ze goed. En dat kan positief of negatief uitpakken.
Voor een paar keer een lange reis geef ik je zeker gelijk, dat zou geen argument zijn. Huur een geschikte auto en veel plezier.

Dit alles gebaseerd natuurlijk op een EV met maar net voldoende bereik zodat thuis (in de buurt) laden noodzaak is. Kan het onder werktijd dan is het niet zo'n punt.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Ik niet, maar houdt er niet van om zeiknat te regenen bij het uitlaten van de hond of buiten lopen.

[...]

Er zijn zat auto's die dat redden, maar dat is het punt niet.

TS wil niet EV rijden vanwege het hele "gebeuren" er omheen waarbij het probleem, als ik het goed tussen de regels doorlees, met name het tijdsverlies door het laden is. Alleen wanneer TS blijft schermen met edgecases gaat hij het gewoon niet voor elkaar krijgen iets anders dan een EV.

Ik rijd meerdere keren per week 400 +/- kilometer en ben minder tijd kwijt per maand met laden kwijt dan dat ik tanken deed in mijn benzine/diesel. Het kost mij denk ik maximaal 1 minuut per maand (die tijd gaat op aan de laadkabel erin steken op de oprit :)). Onderweg laden komt niet veel voor en ook dan heb ik aan een paar minuten laden genoeg (ik denk dat ik dan korter sta te laden dan dat de meeste mensen kwijt zijn met tanken).

Mocht je geen oprit hebben dan is eigenlijk overal binnen elke woonplaats paar 100 meter een laadplek in Nederland.

[ Voor 6% gewijzigd door talkatoo op 31-10-2022 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 20:22

GG85

.......

Pst, de TS @Geek77 is er zelf al een pagina's klaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Mijn ID.4 idem. Tesla Model 3 ook. Ik zie echt niet waar iedereen die range-anxiety vandaan haalt behalve dan een enorm gebrek aan eigen ervaring.
400 km met een tesla in de winter is toch best een dingetje hoor, zeker als het allemaal losse ritten zijn.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:56
Daarnaast ben je ook vaak op plekken waar je ook gewoon kan laden, ik zie het probleem niet zo.

Wbt Polen

Volgens ABRP Tesla model 3 2022 LR AWD vanaf mijn huis naar Warschau: 12uur 7 min incl laden

Rijtijd is 10 uur 18 min zonder laden.

Met een benzine moet je minimaal 1x tanken en nog een keer stoppen om te eten of plassen (eigenlijk meer ivm pauze)

Het is hoog uit een half uurtje langer

Tanken in Duitsland is ook niet snel, vaak een autohof van de snelweg af. Geen enkele auto heb je in 1 minuut vol getankt en weer op de snelweg. Een file onderweg kost je meer tijd

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 31-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 13:29
GG85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:41:
Pst, de TS @Geek77 is er zelf al een pagina's klaar mee ;)
En dat snap ik helemaal :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 14:26

DocktorDicking

Are you picking this up?

Hier bewust gekozen voor een elektrische lease auto. Scheelt mij wat geld in de maand en scheelt de werkgever dure brandstof kosten (al kan dat laatste nog veranderen met de prijzen tegenwoordig). Al om al rij ik voor minder dan dat ik kwijt was voor mijn eigen (oude) auto en ben er 100% op vooruit gegaan. Helaas geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal want ik woon in een appartement maar wel het geluk dat er 2 laadplekken voor het appartementen complex beschikbaar zijn.

Moest in het begin wel even wennen met de overschakeling van ICE naar VE maar ik wil nu niet meer terug als ik eerlijk ben. Het rij comfort zoals anderen hier ook beamen is echt super, geen trillende/ronkende brandstof motor meer maar heerlijk over de weg zoeven. En indien het nodig is genoeg power in huis om altijd als eerste bij het stoplicht weg te zijn (:

If i only had more coffee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
talkatoo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Ik rijd meerdere keren per week 400 +/- kilometer en ben minder tijd kwijt per maand met laden kwijt dan dat ik tanken deed in mijn benzine/diesel. Het kost mij denk ik maximaal 1 minuut per maand (die tijd gaat op aan de laadkabel erin steken op de oprit :)). Onderweg laden komt niet veel voor en ook dan heb ik aan een paar minuten laden genoeg (ik denk dat ik dan korter sta te laden dan dat de meeste mensen kwijt zijn met tanken).

Mocht je geen oprit hebben dan is eigenlijk overal binnen elke woonplaats paar 100 meter een laadplek in Nederland.
Hier is de dichtstbijzijnde 1,2 km, of zoek ik verkeerd?
Verder rijden wij altijd langs de supercharger, even netflix kijken, of even een stukje lopen. Niet zo vervelend als het lijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door hexta op 31-10-2022 10:29 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Crahsystor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Die paar keer..Tja, ligt er nogal aan wat het is. Als ouder met kleine kinderen thuis komen met boodschappen bijvoorbeeld. Hoe doe je dat? Parkeer voor de deur, kinderen er uit, boodschappen er uit en kinderen achterlaten ofzo tot je een laadpaal gevonden hebt? Sowieso moet je er rekening mee houden dat het wel eens niet kan lukken bij een laadpaal. Hoeveel extra tijd kost dat? Er gebeuren al genoeg ongelukken met kleine kinderen als je binnen bereik bent. Laat staan als je er niet bent en dat weten ze goed. En dat kan positief of negatief uitpakken.
Parkeer voor de deur, kinderen en boodschappen naar binnen. Boodschappen in de koelkast, voorraadkast enz. Bakkie koffie/thee drinken, ffies de auto naar en aan de lader.
Hier geen kinderen maar gebeurt zo vaak dat de auto eerst voor de deur geparkeerd wordt omdat deze 'vol' ligt met aankopen en we deze eerst uitladen. Vervolgens rijdt ik meteen na het uitladen en naar binnen brengen naar een laadpaal of ik neem eerst rustig wat te drinken en doe dat een half uurtje later.
Heb gelukkig niet zo'n druk leven dat ik me druk moet maken om de tijd die het kost om de auto ffies naar een lader te brengen of op te halen bij de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
DocktorDicking schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:02:
Moest in het begin wel even wennen met de overschakeling van ICE naar VE maar ik wil nu niet meer terug als ik eerlijk ben. Het rij comfort zoals anderen hier ook beamen is echt super, geen trillende/ronkende brandstof motor meer maar heerlijk over de weg zoeven. En indien het nodig is genoeg power in huis om altijd als eerste bij het stoplicht weg te zijn (:
Wat voor benzine/diesel auto van 40k+ (vergelijkbaar bedrag met een redelijke EV) reed je wat je als trillend/ronkend ervaarde? :+

Ik zou elke A4/C-klasse of 3-serie verkiezen boven m'n ID4, wat een log ding is dat. Enige voordeel is de lagere kosten per maand.

Met het laden had ik verder ook geen probleem, maar het blijft wel een feit dat het meer tijd kost (als je geen eigen laadpaal op je oprit hebt). Met de bijtellingsregels van dit jaar zou ik een verplichte EV ook niet met open armen ontvangen, want het laden zonder eigen laadpaal is en blijft gewoon een nadeel. Zonder het financiële voordeel zou ik ook liever weer benzine rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomas18GT op 31-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Geweldig topic! :D

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Parkeer voor de deur, kinderen en boodschappen naar binnen. Boodschappen in de koelkast, voorraadkast enz. Bakkie koffie/thee drinken, ffies de auto naar en aan de lader.
Hier geen kinderen maar gebeurt zo vaak dat de auto eerst voor de deur geparkeerd wordt omdat deze 'vol' ligt met aankopen en we deze eerst uitladen. Vervolgens rijdt ik meteen na het uitladen en naar binnen brengen naar een laadpaal of ik neem eerst rustig wat te drinken en doe dat een half uurtje later.
Heb gelukkig niet zo'n druk leven dat ik me druk moet maken om de tijd die het kost om de auto ffies naar een lader te brengen of op te halen bij de lader.
Het ging me niet zozeer om de tijd maar om het alleen laten van kleine kinderen. Om de kinderen bijvoorbeeld in de auto te laten zitten tot die aan de lader hangt zou theoretish kunnen, maar ja, kleine kinderen en wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
[...]

Ja, en dat mogen wij dus nou net weer niet rijden...

Leuk en aardig dat een Polestar 2 dat zonder problemen haalt.
Alleen beetje jammer dat je daar niet uit kunt kiezen bij ons.
Dan zou het ineens weer een heel ander verhaal worden...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

De auto de hele nacht aan de publieke laadpaal; lekker sociaal bezig kerel. Dat is niet de wenselijke situatie in elk geval.
Zucht, wat maakt dit nu weer uit? Wie gaat er om 3 uur 's nachts inpluggen?

Niet sociaal is het om de auto de hele dag te laten staan, maar een nachtje, daar is toch weinig mis mee?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het omslagpunt qua milieubelasting ligt voor een EV bij ongeveer 30k kilometer (inclusief productie en vervuilende opwekking van de benodigde stroom)

Denk dat TS over aantal jaar nog wat uit te leggen heeft aan zijn kinderen waarom hij om wat gemak zo nodig in een veel vervuilendere auto wilde blijven rijden en daarmee dagelijks een klein beetje meehielp met het vernielen van de toekomst van zijn eigen kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Niet sociaal is het om de auto de hele dag te laten staan, maar een nachtje, daar is toch weinig mis mee?
Het "niemand heeft er last van toch?"argument. Midden in de nacht mijn ICE auto op de enige vrije Laadplek parkeren is toch weinig mis mee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SniperGuy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Het "niemand heeft er last van toch?"argument. Midden in de nacht mijn ICE auto op de enige vrije Laadplek parkeren is toch weinig mis mee? :+
Je ICE kan niet laden in de avond, een EV wel. En nee, ik denk inderdaad dat niemand er last van heeft als jij om 02.00 je ICE neerzet, en deze om 08.00 weer wegzet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
[...]

Los van mensen die niet 9-5 werken zoals in de hulpdiensten of kritieke functies (24/7 iemand op de plek)?
Daarnaast is in deze situate het goed mogelijk dat de auto elke dag aan de lader moet. Dat is dus elke dag thuiskomen en laden. Dus niet "een nachtje" maar elke nacht.

Ik zou graag zien dat laadpalen meer aansluitingen zouden krijgen, zodat er meer auto's aan kunnen dan capaciteit. Dat zou het wat makkelijker maken om de kabel te laten zitten zonder overlast.
Of een optie om de kabel te ontgrendelen als de accu vol is. Zodat een ander de kabel er uit kan halen om zelf te laden. Daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan qua fatsoen, dus dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Je ICE kan niet laden in de avond, een EV wel. En nee, ik denk inderdaad dat niemand er last van heeft als jij om 02.00 je ICE neerzet, en deze om 08.00 weer wegzet.
Niemand zal er last van hebben, maar volgens de letter van de wet mag het helaas niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thomas18GT
jeroenkb schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:03:
Het omslagpunt qua milieubelasting ligt voor een EV bij ongeveer 30k kilometer (inclusief productie en vervuilende opwekking van de benodigde stroom)

Denk dat TS over aantal jaar nog wat uit te leggen heeft aan zijn kinderen waarom hij om wat gemak zo nodig in een veel vervuilendere auto wilde blijven rijden en daarmee dagelijks een klein beetje meehielp met het vernielen van de toekomst van zijn eigen kinderen
Dan gooien we de dooddoener er maar gelijk in, die kinderen zijn veel vervuilender dan de keuze tussen een EV of ICE auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

StevenK schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Moet het wel kunnen. Wij hebben een fabriek, op een industrieterrein. 3 x 160A aansluiting die overdag dankzij dingen als een CO2 laser regelmatig tot de limiet zit en gemiddeld op 140A overdag. Ik kan dus met moeite mijn eigen auto met 11kW laden.
Onze service-bussen zijn aan vervanging toe en het liefst zou ik die meteen elektrisch doen (o.a. omdat we regelmatig her en der in de randstad in de binnenstad moeten zijn en we verwachten dat dat snel off-limits wordt voor ICE) maar ik kan geen oplaadcapaciteit krijgen, terwijl dat toch wel het minimum is om elektrische bussen in te kunnen zetten.
Semi-offtopic maar je hebt prima laadpalen die kunnen loadbalancen(eventueel zelfs met een accubuffer), dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Staan de werkbussen 's nachts ook op de zaak? Dan kun je ze dan volknallen, meestal nog tegen een gunstig tarief ook.
En als je tegen de limiet van je aansluiting aan loopt, al eens gekeken naar een mooi dakje vol met PV? :)

Wellicht de moeite waard om de boel eens op een bierviltje door te rekenen, per kilometer scheelt het aardig en ze staan ook veel minder bij de garage voor onderhoud :)
Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Ik zie range-anxiety voornamelijk bij mensen die géén EV rijden :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Crahsystor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Het ging me niet zozeer om de tijd maar om het alleen laten van kleine kinderen. Om de kinderen bijvoorbeeld in de auto te laten zitten tot die aan de lader hangt zou theoretish kunnen, maar ja, kleine kinderen en wachten...
Mee naar de supermarkt en wachten bij de zelfscan/kassa zal dan ook wel een drama zijn. Of de dagen/weken tot een verjaardag, sinterklaas, vakantie zullen ook vreselijk zijn. Hoe lang denk je eigenlijk dat het duurt om een auto aan een laadpaal te hangen en die te activeren? Als dat al onder de noemer wachten valt en een probleem is met kleine kinderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:18

ralpje

Deugpopje

Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Of wellicht die verpleegkundige die 's nachts / 's ochtends heel vroeg uit een late0 of nachtdienst komt en de elektrische Zoë aan de lader wil hangen bij thuiskomst?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:12:
Mijn werkgever wil mij verplichten een nieuwe elektrische lease auto uit te zoeken. Gezien het aantal kilometers dat ik wekelijks maak en nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen betekend dit voor mij een behoorlijke extra tijdbelasting mbt laden langs de snelweg, waarschijnlijk dagelijks. Ik zou er op alle vlakken op achteruit gaan en zie het dan ook totaal niet zitten.
Kan ik een elektrische auto weigeren, of kan men dit wel verplichten?
Om even aan te vullen, niet alleen werkgevers eisen dit. Als wij bijvoorbeeld werken voor menige grote gemeente of overheidsinstantie, dient tegenwoordig AL het vervoer verplicht 100% elektrisch te zijn tegenwoordig. Wie dus geen elektrische auto heeft, mag de werkzaamheden niet uitvoeren want die kan de locatie niet bereiken.

Of het nu gaat of monteur op locatie, of projectmanager die naar een vergadering gaat. 100% elektrisch of je bent in overtreding van het contract en die boetes zijn niet misselijk.

Als bedrijf heb je dan 3 opties. Je werknemer gaat elektrisch rijden. Je zoekt een nieuwe werknemer. Of je weigert de klant. Dat laatste houd je als bedrijf niet vol, dus blijft aanpassen bij de werknemer over.

Gezien een leaseauto een WERK arbeidsvoorwaarde voor je WERK is, is het niet raar dat de auto geschikt moet zijn om je WERK uit te voeren. Net zoals je als monteur ook alleen keuze hebt uit busjes omdat je gereedschap/materiaal moet kunnen vervoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 31-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:34:
Ik weet niet hoe het met jou zit maar als ik 's avonds om 19:00 de auto aan de paal hang, ga ik niet 8 uur later mijn bed uit om hem even weg te zetten. Want daar praten we dan over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
[...]

Dat dit aan je uitgelegd moet worden aan de hand van voorbeelden vind ik nog het meest frappant.
SniperGuy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Niemand zal er last van hebben, maar volgens de letter van de wet mag het helaas niet.
'Niemand' is een gigantische aanname en niet relevant. We hebben het over publieke laadpalen, die kan je niet claimen voor jezelf. Dus ik ben het niet eens met jouw stelling. 'Helaas' voor jou (denk ik dan?) is dat verbod er gelukkig wel. Ik ga er vanuit dat handhaving o.b.v. dat verbod alleen bij excessen plaatsvindt, bijv. structurureel de auto van 18:00 tot 8:00 aan de laadpaal, waar de accu in 4 uur vol is én daarmee buurtgenoten hinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Dat dit aan je uitgelegd moet worden aan de hand van voorbeelden vind ik nog het meest frappant.
Zie ook de uitleg van @Croga .

Als je om 20.00 inplugt, dan is mijn auto ergens rond 02.00 klaar met laden. Sta jij dan nog op om de auto te verplaatsen?

Kap eens met die heilige boontjes shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Ik weet niet hoe het met jou zit maar als ik 's avonds om 19:00 de auto aan de paal hang, ga ik niet 8 uur later mijn bed uit om hem even weg te zetten. Want daar praten we dan over.
Een publieke voorziening voor jezelf onnodig te lang claimen is niet bepaald sociaal te noemen. Dat is m.i. niet eens een discussie. Wat verder in de praktijk haalbaar en realistisch is, is natuurlijk een tweede en daar is jouw punt begrijpelijk. Ik heb geen idee hoe lang het doorgaans duurt voordat de accu vol is, maar als deze na 2 uur laden weer vol is, is wegzetten van de auto wel degelijk een sociale handeling om beschikbaarheid van laadpalen hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat je die spiegel toch echt jezelf moet voorhouden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat je die spiegel toch echt jezelf moet voorhouden. ;)
Geef dan gewoon toe dat je geen idee hebt van laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Geef dan gewoon toe dat je geen idee hebt van laadtijden.
Omdat dat niet relevant is. We hebben het over onnodig te lang een laadpaal bezet houden. Voor zolang het nodig is, is er niets aan de hand, maar dat is dan ook de discussie niet.

Maar goed, ik kap deze discussie. Mensen die zichzelf een recht wel toe-eigenen merken vanzelf de consequentie wel. :>

[ Voor 14% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 09:43

killercow

eth0

[...]

Als je om 20.00 inplugt, dan is mijn auto ergens rond 02.00 klaar met laden. Sta jij dan nog op om de auto te verplaatsen?

Nou nou.
Als jij om 8 uur inplugt en je om 02:00 pas klaar bent heb je bij een reguliere paal 66Kwh tot 132Kwh geladen. Uiteraard zijn die auto's er, en uiteraard gebeurt dat wel eens dat je echt zo veel nodig hebt, maar doorgaans heb je met een uurtje of 2, misschien 3 de boel weer vol zat. Je auto dan verplaatsen heeft echt helemaal niets met heilige boontjes shit te maken, maar spreekt boekdelen over: wat jij denkt dat redelijk gedrag is, hoe je op mensen reageert #wijwilleneenvriendelijketweakers, en over hoeveel stroom jij denkt dat er in een auto gaat.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Omdat dat niet relevant is. We hebben het over onnodig te lang een laadpaal bezet houden. Voor zolang het nodig is, is er niets aan de hand, maar dat is dan ook de discussie niet.
Aangezien je zelf duidelijk geen EV hebt en niet snapt waar het over gaat, zal ik de situatie van Croga even voor je verduidelijken.

Inpluggen rond 19.00/20.00
Laden tot ergens midden in de nacht
De auto staat er dus nog rond 07.00/08.00.

Dán kun je inderdaad voorverwarmen terwijl de auto nog aan de paal staat.

Of dit "onnodig" is, daar zul jij vast een mening over hebben, maar feit blijft dat niemand z'n auto om 03.00 gaat verplaatsen.
killercow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Nou nou.
Als jij om 8 uur inplugt en je om 02:00 pas klaar bent heb je bij een reguliere paal 66Kwh tot 132Kwh geladen. Uiteraard zijn die auto's er, en uiteraard gebeurt dat wel eens dat je echt zo veel nodig hebt, maar doorgaans heb je met een uurtje of 2, misschien 3 de boel weer vol zat. Je auto dan verplaatsen heeft echt helemaal niets met heilige boontjes shit te maken, maar spreekt boekdelen over: wat jij denkt dat redelijk gedrag is, hoe je op mensen reageert #wijwilleneenvriendelijketweakers, en over hoeveel stroom jij denkt dat er in een auto gaat.
Wie is er vriendelijker? Degene die één keer in de week een nacht een plek bezet houdt om 80kWh te laden, of degene die iedere dag 20% bij gaat laden en dus iedere dag rond 20.00-23.00 de plek bezet houdt?

[ Voor 37% gewijzigd door Jeroenneman op 31-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:46
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Maar goed, ik kap deze discussie. Mensen die zichzelf een recht wel toe-eigenen merken vanzelf de consequentie wel. :>
Komaan, we hebben het hier niet over iemand die 3 weken met vakantie is en de auto laat staan. Je snapt best dat 99 van de 100 mensen hun auto 's nachts niet verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Wie is er vriendelijker? Degene die één keer in de week een nacht een plek bezet houdt om 80kWh te laden, of degene die iedere dag 20% bij gaat laden en dus iedere dag rond 20.00-23.00 de plek bezet houdt?
Jij in ieder geval niet, continue mensen wegzetten als 'je hebt geen idee' is gewoon karig gedrag.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
[...]

Of je het doet, is aan jou.
Maar het is aan de ene kant wel sociaal en afhankelijk van de APV ook nog eens verplicht.
nieuws: Gerechtshof: EV met volle accu moet binnen twee uur weg bij openbare ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Als een auto van 20:00 tot 02:00 nodig heeft om tot 100% te laden is er niemand die je zal tegenhouden als je de auto ergens tussen 23:00 en 00:00 weghaalt. Net als een ICE zul je heus niet altijd 100% nodig hebben de volgende dag en heus niet altijd om 20:00 thuis komen. Ook zal de auto lang niet altijd zes uur nodig hebben om te laden, ligt er maar net aan hoeveel je gereden hebt en wat er nog in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
renegrunn schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Komaan, we hebben het hier niet over iemand die 3 weken met vakantie is en de auto laat staan. Je snapt best dat 99 van de 100 mensen hun auto 's nachts niet verplaatsen.
Vanuit de praktijk is dat inderdaad begrijpelijk, maar laat dat nou grotendeels juist ook de strekking van het topic zijn dat TS ook praktische bezwaren heeft tegen een door de werkgever verstrekte elektrische auto. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
killercow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Nou nou.
Een reguliere laadpaal 66 tot 132 kWh in 4 uur? Wijs mij die even aan. Dat is 16,5 kW tot 33 kW! Er zijn soms laadpalen die 22 kW ondersteunen, maar veel auto’s niet. En zodra je 2 auto’s op die laadpaal zet, halveer je al.

De meeste openbare laadpalen zijn gewoon 11 kW. En dat is meer dan genoeg, want dat betekent dat je de auto prima een nacht aan de paal kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

t14wo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Een reguliere laadpaal 66 tot 132 kWh in 4 uur? Wijs mij die even aan. Dat is 16,5 kW tot 33 kW! Er zijn soms laadpalen die 22 kW ondersteunen, maar veel auto’s niet. En zodra je 2 auto’s op die laadpaal zet, halveer je al.

De meeste openbare laadpalen zijn gewoon 11 kW. En dat is meer dan genoeg, want dat betekent dat je de auto prima een nacht aan de paal kan houden.
Amen.

En een teken dat zowel @killercow als @Justinn1988 zich misschien iets beter moeten inlezen.
*Nu hoef je niet gelijk weer te reageren met "Wijwilleneenleukertweakers" oid, want dit is gewoon een feitelijke bevinding. Ik raad jullie oprecht aan om je er iets meer in te verdiepen.

Een M3 LR aan de laadpaal in denk ik 90% van de wijken gaat op 11Kw of lager laden (bij load-balancing in de wijk/meerdere EVs aan de paal). Dat betekent gewoon 7-11 uur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Van 20:00 tot 02:00 is geen vier maar zes uur ;)
Als je een auto hebt die 11kW kan en gaat laden dan kun je dus van 20:00 tot 02:00 66kW laden, haal je de auto weg rond 00:00 heb je grofweg 40 te pakken bovenop dat wat nog in de accu zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Van 20:00 tot 02:00 is geen vier maar zes uur ;)
Als je een auto hebt die 11kW kan en gaat laden dan kun je dus van 20:00 tot 02:00 66kW laden, haal je de auto weg rond 00:00 heb je grofweg 40 te pakken bovenop dat wat nog in de accu zat.
Dus je gaat om 00:00 je auto weghalen terwijl die nog niet vol is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

[...]

Het gaat om 6 uur. 11 of 22kw is normaal. 33 is onzin.
Thomas18GT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Eigenlijk rijdt niemand een auto elke dag leeg, en laadt niemand hem elke dag weer helemaal vol.
er zit al snel nog 10% in, en laden boven de 90% is ook niet echt wenselijk.
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
En een teken dat zowel @killercow als @Justinn1988 zich misschien iets beter moeten inlezen.
*Nu hoef je niet gelijk weer te reageren met "Wijwilleneenleukertweakers" oid, want dit is gewoon een feitelijke bevinding. Ik raad jullie oprecht aan om je er iets meer in te verdiepen.
Feitelijk zit je er dus gewoon 50% naast, maar soit, ik zal me beter inlezen.

Uiteraard is het gejoel niet van de lucht dat ook ik niet weet hoe electrisch rijden werkt. Maar hey, die tesla en hybride v60 hier zullen wel zonder te stekkeren volladen blijkbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door killercow op 31-10-2022 12:11 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Thomas18GT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Ja, zou niet weten waarom niet. Waarom zou die auto altijd vol moeten zitten? Als ik de volgende dag niet meteen vroeg of ver weg moet zet ik de auto misschien niet eens aan de laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

killercow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:04:

[...]

Eigenlijk rijdt niemand een auto elke dag leeg, en laadt niemand hem elke dag weer helemaal vol.
er zit al snel nog 10% in, en laden boven de 90% is ook niet echt wenselijk.
Behalve dus, you know, TS... Of andere mensen die hun auto niet iedere dag aan de lader hangen, maar pas als het nodig is.

Liever één keer bij de laadpaal en dan vol, dan 3x in de week 20% laden, en dus drie keer een plek bezet houden. Laden boven de 90% kan overigens prima met LFP, maar dat wist je natuurlijk al met zelf een Tesla. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:06

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Ja, zou niet weten waarom niet. Waarom zou die auto altijd vol moeten zitten? Als ik de volgende dag niet meteen vroeg of ver weg moet zet ik de auto misschien niet eens aan de laadpaal.
:D Ik laad vaak overdag op (Werk vanaf huis, EV punt is net de straat uit rijden), als iedereen in de buurt naar werk is (en die laadpunten vrij zijn)
In avond/nacht kunnen andere buren dan laden (is mijn logica)

Maar als ik al eens met een lege EV thuis kom, zet ik die gewoon aan de lader tot volgende ochtend.
}:| Denk niet dat buren het echt top vinden als ik de wekker zet voor EV verplaatsen
(Waarschijnlijk is dan ook de hele buurt wakker behalve ik :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door RazorX4 op 31-10-2022 12:18 ]

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
RazorX4 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
Maar als ik al eens met een lege EV thuis kom, zet ik die gewoon aan de lader tot volgende ochtend.
}:| Denk niet dat buren het echt top vinden als ik de wekker zet voor EV verplaatsen
(Waarschijnlijk is dan ook de hele buurt wakker behalve ik :+ )
Maakt je wekker dan zo'n kabaal? :+

Om 02:00 een dikke V8 verplaatsen is een ander verhaal, een EV hoor je toch niet/nauwelijks? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Behalve dus, you know, TS... Of andere mensen die hun auto niet iedere dag aan de lader hangen, maar pas als het nodig is.

Liever één keer bij de laadpaal en dan vol, dan 3x in de week 20% laden, en dus drie keer een plek bezet houden. Laden boven de 90% kan overigens prima met LFP, maar dat wist je natuurlijk al met zelf een Tesla. Toch?
Mooi ook hoe je uit alle argument er weer een weet te plukken die wellicht heel soms wel eens waar *kan* zijn. Ja, als je inderdaad somehow 8 uur moet laden, wanneer je auto is helemaal leeg, en hij moet helemaal vol, dan laat je hem lekker staan. Dat dat eigenlijk bijna nooit voorkomt, en eigenlijk gewoon voor de meeste autos niet een realistisch beeld is, dat boeit blijkbaar niet.

In nederland rijden overigens vooral tesla rond met li-ion accu's de jongere modellen hebben inderdaad LFP accu's, maar goed, inlezen is vooral iets dat anderen moeten doen toch?
Het gros van de model 3's is in 2019/2020 geleverd en toen was alles nog li-ion: https://www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model-3/

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57
Bespreek je argumenten met je WG, als deze dan zegt, dikke pech TS er komt een EV. Dan gewoon aangeven dat thuis opladen echt geen optie voor je is en dit zal doen in de tijd van WG.

Is er al iemand bij je thuis geweest om te kijken wat er mogelijk is m.b.t. een thuislader?

Geen idee hoe je werkdag er uit ziet TS, maar zo te lezen ben je altijd onderweg en nooit op de zaak? Kun je op de zaak niet opladen en bij de klant? Ik zie zelf dat steeds meer bedrijven laadpalen op hun terrein zetten, hier mogen bezoekers dan 9 v.d. 10x dan ook hun auto opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Nnoitra schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Om 02:00 een dikke V8 verplaatsen is een ander verhaal, een EV hoor je toch niet/nauwelijks? :P
Als ik eenmaal slaap is er wel echt een zeer goede wekker nodig wel. :+
Maar al zou ik het willen, er is hier in de buurt een best tekort aan parkeerplekken in de avond nacht...
Niet echt zinnig nog te verplaatsen dan, want er is niks om naar te verplaatsen :D

Je mag/kan je auto hier ook zo half op de stoep zetten, maar vind dat zelf niks...
(Zou maar de velgen beschadigen bij stoep op/af rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

targaryanwolf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:30:
Bespreek je argumenten met je WG, als deze dan zegt, dikke pech TS er komt een EV. Dan gewoon aangeven dat thuis opladen echt geen optie voor je is en dit zal doen in de tijd van WG.

Is er al iemand bij je thuis geweest om te kijken wat er mogelijk is m.b.t. een thuislader?

Geen idee hoe je werkdag er uit ziet TS, maar zo te lezen ben je altijd onderweg en nooit op de zaak? Kun je op de zaak niet opladen en bij de klant? Ik zie zelf dat steeds meer bedrijven laadpalen op hun terrein zetten, hier mogen bezoekers dan 9 v.d. 10x dan ook hun auto opladen.
:P Eigenlijk wel raar dat de EV's al geforceerd worden, maar er nog geen vereiste is om laadpalen beschikbaar te hebben op de locaties waar ze wel verwachten dat mensen alleen (of het liefst) met een EV komen...

Want tenzij de meeting of het werk vanaf de EV wordt uitgevoerd, is er geen reden om niet te laden als ie daar toch stil staat, alleen kan het meestal nog niet :X
(De kleinere EV's hebben soms alleen range genoeg voor een enkele rit lange afstand.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
RazorX4 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

Als ik eenmaal slaap is er wel echt een zeer goede wekker nodig wel. :+
Maar al zou ik het willen, er is hier in de buurt een best tekort aan parkeerplekken in de avond nacht...
Niet echt zinnig nog te verplaatsen dan, want er is niks om naar te verplaatsen :D
Hoe doen mensen bij jou in de buurt dat met boodschappen doen en kleine kinderen? Met een paar honderd meter naar de auto lopen? Bij EV schijnt het allemaal onoverkomelijk te zijn dus misschien valt er wel wat van te leren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Hoe doen mensen bij jou in de buurt dat met boodschappen doen en kleine kinderen? Met een paar honderd meter naar de auto lopen? Bij EV schijnt het allemaal onoverkomelijk te zijn dus misschien valt er wel wat van te leren O-)
:+ Gewoon parkeren net buiten de straten en lopen...
(In 5 jaar nog niet verder dan 100m van huis moeten parkeren, ik neem aan de andere in de buurt ook niet...)

Soms gewoon voor de deur in/uitladen wel :)
(Als in de straat niet meer plek is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas18GT
killercow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Mooi ook hoe je uit alle argument er weer een weet te plukken die wellicht heel soms wel eens waar *kan* zijn. Ja, als je inderdaad somehow 8 uur moet laden, wanneer je auto is helemaal leeg, en hij moet helemaal vol, dan laat je hem lekker staan. Dat dat eigenlijk bijna nooit voorkomt, en eigenlijk gewoon voor de meeste autos niet een realistisch beeld is, dat boeit blijkbaar niet.
Euh, is het niet juist logisch om hem te gaan laden wanneer hij leeg bijna leeg (lees: 25%) is..
Toen ik altijd thuis werkte reed ik alleen kleine stukjes, hing ik hem echt niet voor elke 5 of 10% weer aan de lader maar enkel wanneer ik nog minder dan 100km kon rijden (<25%, marge voor noodgevallen) of wanneer ik wist dat ik de volgende dag ver moest rijden.

Van <25% naar 90 of 100 duurde inderdaad juist wel even bij een 77kWh accu.

Ik denk dat dit voor velen een heel realistisch beeld is, zeker particulier maar ook als je niet zo ver van de zaak af woont. Met een gemiddelde woon-werk afstand van 22km (bron: CBS), lijkt het me juist nogal onhandig om elke dag te gaan laden voor die 10%.

@ninjazx9r98 ik denk dat we hetzelfde zeggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas18GT op 31-10-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Thomas18GT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Euh, is het niet juist logisch om hem te gaan laden wanneer hij leeg is..
Toen ik altijd thuis werkte reed ik alleen kleine stukjes, hing ik hem echt niet voor elke 5 of 10% weer aan de lader maar enkel wanneer ik nog minder dan 100km kon rijden (<25%, marge voor noodgevallen) of wanneer ik wist dat ik de volgende dag ver moest rijden.

Van <25% naar 90 of 100 duurde inderdaad juist wel even bij een 77kWh accu.

Ik denk dat dit voor velen een heel realistisch beeld is, zeker particulier maar ook als je niet zo ver van de zaak af woont. Met een gemiddelde woon-werk afstand van 22km (bron: CBS), lijkt het me juist nogal onhandig om elke dag te gaan laden voor die 10%.
Of dat logisch is ligt nogal aan de situatie. Iedere 5 of 10% weer laden is niet logisch (maar duurt ook weer geen uren) maar zo goed als leeg rijden is dat mogelijk ook niet. Oftewel: It depends.
Als je werkelijk waar alleen maar kleine stukjes rijdt kun je EV laden zoals je met een ICE zou tanken. Als je echter met enige regelmaat (onverwachts) wat langere stukken wilt/moet rijden is dat een stuk minder logisch.

Bij stukjes van 5 of 10% en/of een woon/werkafstand van 22km is het per direct beschikbaar zijn van een laadpaal natuurlijk ook weer een veel kleiner issue dan bij iemand die dagelijks relatief veel rijdt.

Bij ons gaat de auto aan de lader als er grofweg minimaal 150 tot 200km gereden is van de ongeveer 450km die de auto kan rijden. Daarmee hebben we ruim voldoende om onverwachts op en neer te kunnen naar familie als er iets ernstigs gebeurt, kunnen we wakker worden in het weekend en ineens besluiten om in stad X of Y te gaan winkelen enz.
Overigens had ik er met een ICE motor/auto ook altijd een hekel aan om die redelijk leeg te rijden terwijl er ook zat mensen zijn voor wie dat een sport is.

[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 31-10-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nnoitra schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Hier maak je denk ik toch een vergissing. De motor van een EV hoor je inderdaad nauwelijks, maar ik kan je zeggen dat als ik mijn Kia E-Niro in de achteruit zet midden in de nacht dat er wel heel wat buurtgenoten wakker zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-07 11:36
DutchKel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Hier maak je denk ik toch een vergissing. De motor van een EV hoor je inderdaad nauwelijks, maar ik kan je zeggen dat als ik mijn Kia E-Niro in de achteruit zet midden in de nacht dat er wel heel wat buurtgenoten wakker zijn.
Zijn de spiegels dan zo slecht geplaatst? Of heeft het ding geen achteruitrijcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
staaltje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Zijn de spiegels dan zo slecht geplaatst? Of heeft het ding geen achteruitrijcamera?
Ding piept nogal hard als hij achteruit rijdt. Als waarschuwing net zoals bij vrachtwagens.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
VidaR-9 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Ding piept nogal hard als hij achteruit rijdt. Als waarschuwing net zoals bij vrachtwagens.
Parkeer je toch zo dat je niet achteruit hoeft te rijden?
Als de niet-EV rijders niet moeilijk moeten doen over 200meter lopen, ben ik van mening dat EV rijders met een irritant achteruitrijd geluid ook wel een klein beetje moeite moeten kunnen doen. :+
Of kijken of dat geluid niet uit te zetten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

naast ons huis een laadpaal en die dingen maken inderdaad een bak herrie als ze achteruit rijden!
horen dat harder binnen dan 'gewone' auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

[...]

Je werkgever kan je sowieso niks verplichten. Als jij dit een verslechtering van je arbeidsvoorwaarden vind ivm privé gebruik, dan kun je daar over aan de tafel gaan zitten met je werkgever, en klagen dat je vakantie reis zo twee uur langer duurt.

Mogelijk compenseert hij dat dan met €1000 opslag op jaarbasis? :')

Als dat niet acceptabel is kun je gebruik maken van de andere mobiliteitsopties bij je werkgever.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 31-10-2022 16:14 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Crahsystor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Als je de kids maar niet in de auto laat zitten terwijl dat ding aan het laden is. Zal wel mijn buitenproportionele angst voor brand zijn, maar ik hou er totaal niet van dat je op een battery pack zit.

Ik ben zelf overigens niet per se tegen elektrische auto's, maar het opladen lijkt mij inderdaad wel onpraktisch (ik heb 2 oplaadpunten in de hele buurt en die zijn meestal al bezet). En mijn idee dat ik rond zou rijden in een brandbom vind ik niet zo tof :D Een brandstofauto kan ook in de fik vliegen, maar meestal gebeurt dat dan onder de motorkap en heb je nog de tijd om uit te stappen.

Positief vind ik dan weer hoe snel sommige elektrische auto's kunnen versnellen. In een paar seconden naar de 100 heeft wel wat :+

Maar goed, ik heb überhaupt geen lease auto. Dus ik rij voorlopig (zolang het mag) lekker verder in mijn ouderwetse Toyota met een 1.3 (zelfs zonder turbo). Wat er niet op zit, kan ook niet stuk :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05
Lethalis schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Als je de kids maar niet in de auto laat zitten terwijl dat ding aan het laden is. Zal wel mijn buitenproportionele angst voor brand zijn, maar ik hou er totaal niet van dat je op een battery pack zit.

Ik ben zelf overigens niet per se tegen elektrische auto's, maar het opladen lijkt mij inderdaad wel onpraktisch (ik heb 2 oplaadpunten in de hele buurt en die zijn meestal al bezet). En mijn idee dat ik rond zou rijden in een brandbom vind ik niet zo tof :D Een brandstofauto kan ook in de fik vliegen, maar meestal gebeurt dat dan onder de motorkap en heb je nog de tijd om uit te stappen.
Jou angst voor brand bij een EV wordt waarschijnlijk gevoed door een aantal sensationele berichten in het nieuws over een terugroep actie van één specifiek model auto waarbij er een productiefout zat in de accu's.
Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat een EV juist veiliger is dan een ICE: https://www.autoweek.nl/a...eiliger-dan-andere-autos/

Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken over die +/- 50 liter aan zeer brandbare vloeistof, die over het algemeen, in een tank onder de achterbank wordt opgeslagen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn werkgever wil mij verplichten een nieuwe elektrische lease auto uit te zoeken. Gezien het aantal kilometers dat ik wekelijks maak en nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen betekend dit voor mij een behoorlijke extra tijdbelasting mbt laden langs de snelweg, waarschijnlijk dagelijks. Ik zou er op alle vlakken op achteruit gaan en zie het dan ook totaal niet zitten.
Bij mij is reistijd ook werktijd. Dus als ik laad ben ik aan het werk. Ook als ik in mijn woonwijk een laadpaal zoek compenseer ik dat gedurende mijn werkweek. Ik kan me voorstellen dat jij je laadtijd ook als werktijd gerekend kunt krijgen, immers jij vervult in opdracht van je werkgever een taak, ergo arbeid.
Bij mij is het de VvE die dwars ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Mania-92 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:14:
Ik vind dat er wel erg makkelijk wordt gedaan over die 200 meter. Als je gewend bent om voor de deur te parkeren, je kleine kinderen hebt of het regent pijpestelen dan zou dat voor mij ook absoluut een dealbreaker zijn.
*knip*

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 31-10-2022 18:27 . Reden: Reageer respectvol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07 13:52

Dark Angel

Corvette LS Power

eL_Jay schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Bij mij is reistijd ook werktijd. Dus als ik laad ben ik aan het werk. Ook als ik in mijn woonwijk een laadpaal zoek compenseer ik dat gedurende mijn werkweek. Ik kan me voorstellen dat jij je laadtijd ook als werktijd gerekend kunt krijgen, immers jij vervult in opdracht van je werkgever een taak, ergo arbeid.
Bij mij is het de VvE die dwars ligt.
Ik heb een 8 urige werkdag en moet er 6 van training geven bij klanten. Dus als en naar huis moet en laden ben je vaak al over de 8 uur heen en over uren kennen ze bij ons niet.

Dus zou ik hem eigelijk alleen savond kunnen laden. Meeste klanten hebben nu nog helemaal geen oplaad mogelijkheden.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic is inmiddels algemeen geworden over elektrische auto’s en daar zijn genoeg andere topics voor, dus deze gaat op slot
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.