Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geek77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 08:52
Mijn werkgever wil mij verplichten een nieuwe elektrische lease auto uit te zoeken. Gezien het aantal kilometers dat ik wekelijks maak en nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen betekend dit voor mij een behoorlijke extra tijdbelasting mbt laden langs de snelweg, waarschijnlijk dagelijks. Ik zou er op alle vlakken op achteruit gaan en zie het dan ook totaal niet zitten.
Kan ik een elektrische auto weigeren, of kan men dit wel verplichten?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dit lijkt me iets voor HR. Aangezien je werkgever je een auto verstrekt, mogen ze daar ook eisen aan stellen.

Je zou ook nog eens kunnen informeren of jullie anders een mobiliteitsbudget krijgen, en zelf nog een benzineauto kunnen kopen.

*Overigens geen idee welke afstanden je rijdt, of wat voor budget je zou hebben. Ik zou niet meer anders willen dan elektrisch.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:12
Ja dit kunnen ze doen. En ze zijn niet de enige wg die die koers inslaat.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is om tafel gaan over je AVR een optie? Je kan zoals al gezegd vragen om een mobiliteitsbudget, maar je zou ook gewoon kunnen vragen of ze de helft van de kilometers kunnen vergoeden (tegen de normale 19 cent) omdat je thuis moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geek77
300-400 km op een dag is geen uitzondering. Auto's rijden prima, maar range is wel een probleem.
Ik zal het eens navragen... Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gewoon even overleggen, je ritten van de afgelopen week of weken als voorbeeld nemen en eens inplannen hoe het laden daarin past? Ofwel het valt heel erg mee en dan kunnen ze jou overtuigen, ofwel je staan om de haverklap langs de snelweg en dan kun je vragen of je dat als werktijd mag rekenen. Niet als het vijf minuten per week is natuurlijk, dat ben je aan tanken ook kwijt, maar elektrisch laden gaat vast langer duren.

Wat betekent "nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen"? Is de dichtstbijzijnde laadpaal ver weg of vaak bezet?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:26:
300-400 km op een dag is geen uitzondering. Auto's rijden prima, maar range is wel een probleem.
Ja dan snap ik wel dat je er geen zin in hebt als je niet thuis kan laden.
Ben je daarin “uniek” op het werk? Dat zou wel kunnen helpen in je casus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:02
Bij ons is electrisch ook verplicht en kun je (uiteraard) weigeren waarna je gewoon geen lease auto hebt en dus op een andere manier daar moet zien te komen waar je heen moet. Thuis situatie boeit ze overigens niet bij ons, het is electrisch of niet.
Km vergoeding of mobiliteitsbudget zijn dan nog andere opties bij ons maar niet gunstig bij veel kilometers.
Al eens opgezocht/geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn voor thuis laden? Hier was het een kwestie van aanvragen bij een derde partij die vervolgens het hele circus in gang zet. Het is dat er wat gedoe was met een ingediend bezwaar en levertijden maar het proces zelf ging vlot.

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-10-2022 14:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:26:
Even voorrekenen hoeveel werkuur per maand er aan opladen verloren gaan - opladen doe je bij gebrek aan thuis-paal natuurlijk tijdens werktijd.

Edit: of aan lokale oplaadplek aanvragen. Of ze zijn er wel of ze zijn meestal wel te regelen. Nadat je de auto hebt staan, dat wel 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 30-10-2022 14:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geek77
Dichtstbijzijnde laadpalen zijn ca 200 meter lopen. Op zich te doen zolang het niet regent, en ze niet bezet zijn (11 KW palen). Maar hoe dan ook inleveren in 'luxe' in vergelijking met voor de deur parkeren. Paal thuis zou vergoed worden maar geen optie ivm kabel over de stoep.
En ja, collega's vinden het ook geen prettige ontwikkeling, maar ik ben de eerste met aflopend contract....
En qua prive, meerdere keren per jaar naar Polen, dat is helemaal een drama elektrisch (ca 2 uur extra reistijd)....

[ Voor 13% gewijzigd door Geek77 op 30-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-06 22:47
Volgens mij (ik meen ergens voor de zomer in de media) wil het kabinet dit in 2025 voor zakelijke lease verplichten, dus ik snap best dat een bedrijf daarop vooruit loopt. Tevens is het niet ongewoon dat een werkgever een beperkte keuze biedt. Vroeg of laat zal die dwang toch wel beginnen.

Buiten een mobiliteitsbudget oid is het wellicht ook een idee om eens na te denken als bedrijf zijnde of 300-400 km per dag rijden wel nodig is...zeker aangezien ze nu elektrische auto's verplichten. Dit kan niet los van elkaar gezien worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:44:
Dichtstbijzijnde laadpalen zijn ca 200 meter lopen. Op zich te doen zolang het niet regent, en ze niet bezet zijn (11 KW palen). Maar hoe dan ook inleveren in 'luxe' in vergelijking met voor de deur parkeren. Paal thuis zou vergoed worden maar geen optie ivm kabel over de stoep.
En ja, collega's vinden het ook geen prettige ontwikkeling, maar ik ben de eerste met aflopend contract....
En qua prive, meerdere keren per jaar naar Polen, dat is helemaal een drama elektrisch (ca 2 uur extra reistijd)....
Met 300km per dag moet je elke dag laden. Als dat betekent dat je elke dag 200m van je huis moet parkeren, kan ik me voorstellen dat dit vervelend is. Heb je je gemeente al gebeld om te vragen naar de mogelijkheden? Verschillende gemeentes hebben opties om de kabel over/onderde stoep te leiden. Denk aan een kabelgoot die je gemeente tussen de tegels legt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgMhSsW9RHxtM1hHvHVKy4d2AQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhziRzNZPoRIRiprCpi2jznT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• ninjazx9r98
200 meter lopen noem jij nauwelijks mogelijkheden tot thuis laden?
In veel gemeentes heb je "recht" op publiek laden binnen 250 meter van de voordeur dus aanvragen kun je vergeten tenzij er een tekort is misschien. Zolang het niet regent en maar liefst 200 meter klinkt wel een beetje flauw/verwend en zou ik niet mee aan durven te komen bij m'n werkgever.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Over je reguliere kilometers kan ik weinig zeggen, maar die ritjes naar Polen, doe je die nu zonder te stoppen of iets dergelijks?

Kan me niet voorstellen dat je 2 uur extra kwijt bent met een EV.
Not sure waar in Polen je heen wil, maar bijv Warschau is 10-11 uur rijden. Ik mag toch hopen dat je daarin al 3 stops hebt zitten. Met een EV laad je dan simpelweg naast jezelf ook de auto op in de pauze-momenten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
Jeroenneman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Over je reguliere kilometers kan ik weinig zeggen, maar die ritjes naar Polen, doe je die nu zonder te stoppen of iets dergelijks?

Not sure waar in Polen je heen wil, maar bijv Warschau is 10-11 uur rijden. Ik mag toch hopen dat je daarin al 3 stops hebt zitten. Met een EV laad je dan simpelweg naast jezelf ook de auto op in de pauze-momenten.
En naar Polen is prive, daar zou ik als wg sowieso al maling aan hebben.
En verder is dat prima te doen met EV idd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Jeroenneman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Zeker een auto die vlot snellaad (tesla, Ioniq 5, Kia EV6) is het echt geen enkel probleem. Binnen 15 minuten ben je weer op weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-06 19:26
Aangezien je zelf aangeeft de eerste te zijn lijkt het me verstandig om vooral dus het dialoog aan te gaan om te kijken hoe met zulke situaties om is te gaan. Je bent weliswaar de eerste, maar zult zeker de laatste niet zijn.

Met 300-400km per dag lijkt het me enorm onpraktisch niet met een volle lading op pad te kunnen gaan. En simpel gezegd, tijd is geld. Als "passend vervoer" onderdeel van je contract is, heb je daar in jouw situatie zeker wel een aanknopingspunt voor bezwaar tegen de huidige implementatie. Als je niet thuis kunt laden is voor jouw job een EV niet bepaald als "passend vervoer" te definiëren.

De ritten naar Polen zijn zoals door anderen aangehaald niet het sterkste argument. Maar als je een inschatting kunt maken hoeveel tijd je aan de snellader kwijt bent en wat het je 's avonds nog eens zou kunnen kosten door iedere avond je auto eventueel van de buurtlader af te koppelen en om te parkeren, dan maak je de achteruitgang in ieder geval duidelijk in heldere getallen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ninjazx9r98
t14wo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Met 300km per dag moet je elke dag laden. Als dat betekent dat je elke dag 200m van je huis moet parkeren, kan ik me voorstellen dat dit vervelend is. Heb je je gemeente al gebeld om te vragen naar de mogelijkheden? Verschillende gemeentes hebben opties om de kabel over/onderde stoep te leiden. Denk aan een kabelgoot die je gemeente tussen de tegels legt.
Schrik er een beetje van dat 200 meter als iets vervelends wordt gezien, dat is toch een stukkie van niks?
Veel gemeentes hebben een grens van een publieke laadpaal binnen 250 meter van de voordeur. Gaat hier dus prima lukken en dan is een kabelgoot overbodig.

@Cid Highwind
Met een publieke laadpaal of palen op 200 meter is achteruitgang ook niet zo'n sterk argument ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:18

Zenix

BOE!

Ik zou er geen probleem mee hebben, als ik het laden in werktijd kan doen en de werkgever extra leasebudget heeft voor een long range model.

Argument dat je naar Polen twee uur langer onderweg bent, lijkt mij geen issue. Je wil met zo'n rit toch al snel 2-3x stoppen en dan kan je ook prima laden, dus in de praktijk kost het je misschien een uur extra..

[ Voor 43% gewijzigd door Zenix op 30-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geek77
Ik rij door tot de tank leeg is, ca 800 km. Plasje, tanken en weer door. Van de zomer in één ruk doorgereden tot vlak boven Rome.
En ja, het kan allemaal ook wel, maar zoals gezegd ga ik er bij deze nieuwe auto op alle vlakken op achteruit ipv vooruit.
En mijn prive gebruik is in mijn discussie met mijn werkgever inderdaad geen argument, maar voor mij persoonlijk uiteraard wel. Vandaar.

Acties:
  • +66 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Grvy

Bot

Krijg het idee dat TS voornamelijk tegen de verandering is en daarbij maar argumenten wilt bedenken.

200 meter is niks, naar Polen kan ook prima, je moet gewoon stoppen (ook al denk je van niet..)
En inleveren op alle vlakken? Dat is echt totale onzin, kijk eens naar de positieve kant..

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
scenario van TS doet mij aan hybride voortuigen denken, zodat je nooit met je range in de knoei komt maar wel met een stekker kan bijdragen aan de groene agenda van werkgever.

~

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t14wo
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:58:
Ik rij door tot de tank leeg is, ca 800 km. Plasje, tanken en weer door. Van de zomer in één ruk doorgereden tot vlak boven Rome.
En ja, het kan allemaal ook wel, maar zoals gezegd ga ik er bij deze nieuwe auto op alle vlakken op achteruit ipv vooruit.
En mijn prive gebruik is in mijn discussie met mijn werkgever inderdaad geen argument, maar voor mij persoonlijk uiteraard wel. Vandaar.
Nee hoor, je gaat er zeker niet op alle vlakken op achteruit. Op comfort ga je er meters op vooruit! Het rijdt echt 10x lekkerder dan een ouwerwetse benzine slurper. En zelfs met automaat met dubbele koppeling, elektrisch rijdt zoveel soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bedoel je met 'weigeren' dat je een andere lease-auto wilt kunnen afdwingen? In eerste instantie zul je daar natuurlijk over in gesprek moeten gaan met je werkgever, maar natuurlijk kun je een lease-auto weigeren. Je kunt alleen geen eisen stellen aan het type lease-auto. Als bedrijf het beleid heeft om alleen electrische lease-auto's in hun wagenpark te hebben en daar niet vanaf willen wijken, dan is het voor jou take it or leave it.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:21

En ja, het kan allemaal ook wel, maar zoals gezegd ga ik er bij deze nieuwe auto op alle vlakken op achteruit ipv vooruit
.
Van wat voor auto naar wat voor auto zou je gaan dan? Ik ken eigenlijk maar weinig voorbeelden waarbij van een, verwacht ik, 3-5 jaar oude auto naar een nieuwe auto gaan geen upgrade is qua luxe.

Klein stukje lopen zou ik ook niet direct als nadeel zien, 200 meter, dan hebben we het over maximaal 2 minuten ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
ninjazx9r98 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Schrik er een beetje van dat 200 meter als iets vervelends wordt gezien, dat is toch een stukkie van niks?
Veel gemeentes hebben een grens van een publieke laadpaal binnen 250 meter van de voordeur. Gaat hier dus prima lukken en dan is een kabelgoot overbodig.

@Cid Highwind
Met een publieke laadpaal of palen op 200 meter is achteruitgang ook niet zo'n sterk argument ;)
Hij vindt het vervelend. Ik kan me dat voorstellen. Maar ik heb een laadpaal en oprit. Het is altijd makkelijk zeggen, dat anderen niet moeten zeuren. :) Het is voor hem vervelend. Nouja, prima toch. Maar dan moet hij op zoek naar oplossingen. Een kabelgoot zou een prima oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:52
Het geluid en de souplesse van een elektromotor ligt op het niveau van een Rolls Royce brandstofauto... Ben je wel appels met appels aan het vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen de leaseauto niet privé te rijden en privévervoer zelf te regelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:53
Dichtstbijzijnde laadpalen zijn ca 200 meter lopen. Op zich te doen zolang het niet regent, en ze niet bezet zijn (11 KW palen).
Koop je toch een V8 voor die 200 meter?
Probleem opgelost. /s

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
JJ Le Funk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:02:
scenario van TS doet mij aan hybride voortuigen denken, zodat je nooit met je range in de knoei komt maar wel met een stekker kan bijdragen aan de groene agenda van werkgever.
Dat is dan ook het enige (schijn)voordeel. Verder ben je onderweg met een zwaardere, duurdere en minder praktische auto (kofferruimte) die in de praktijk nooit opgeladen zal worden tenzij dat bij een klant kan. Wanneer 300-400km per dag worden gereden zijn die, in het gunstige geval 80 elektrische kilometers een druppel op de gloeiende plaat.
t14wo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:02:
[...]
Nee hoor, je gaat er zeker niet op alle vlakken op achteruit. Op comfort ga je er meters op vooruit! Het rijdt echt 10x lekkerder dan een ouwerwetse benzine slurper. En zelfs met automaat met dubbele koppeling, elektrisch rijdt zoveel soepeler.
Geen idee wat er nu wordt gereden, de vraag is echter of die factoren relevant zijn. Een beetje D-segmenter is vlot, stil en soepel genoeg om geen upgrade naar elektrisch te hoeven wanneer dit gepaard gaat met andere praktische nadelen. Iemand met 3 kinderen zal een MPV op benzine verkiezen boven een Model 3 Performance ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
evilution schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen de leaseauto niet privé te rijden en privévervoer zelf te regelen.
Dan zit je toch nog steeds met de kwestie van het laden voor de werkkilometers?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:43
Ik vind dat er wel erg makkelijk wordt gedaan over die 200 meter. Als je gewend bent om voor de deur te parkeren, je kleine kinderen hebt of het regent pijpestelen dan zou dat voor mij ook absoluut een dealbreaker zijn.

Als werkgever voet bij stuk houdt zou ik er als TS ook stug in gaan: elke dag onder werktijd langs de snelweg bij de lader gaan staan en loggen hoeveel uren hier mee verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cid Highwind schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Dan zit je toch nog steeds met de kwestie van het laden voor de werkkilometers?
Ja, dan moet hij nog steeds wel 200 meter lopen maar op vakantie kan hij lekker doorkachelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
t14wo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Hij vindt het vervelend. Ik kan me dat voorstellen. Maar ik heb een laadpaal en oprit. Het is altijd makkelijk zeggen, dat anderen niet moeten zeuren. :) Het is voor hem vervelend. Nouja, prima toch. Maar dan moet hij op zoek naar oplossingen. Een kabelgoot zou een prima oplossing zijn.
Ik heb geen oprit maar wel een verplichte electrische lease auto en ben aangewezen op publiek laden in de wijk. Ik kan vaak niet voor m'n deur parkeren omdat die al bezet is, dat is ook vervelend ;) Dat de nieuw geplaatste paal op 50 meter nog niet werkt en ik nu al een paar maanden 300 of 500 meter moet lopen is ook vervelend. Alhoewel het op zich klopt dat het makkelijk praten is dat anderen niet moeten zeuren blijf ik het geen sterk punt vinden richting een werkgever als je ook privé goed gebruik kan maken van die auto.
Hier in Almere is en kabelgoot overigens geen prima oplossing, ze zijn niet toegestaan tenzij je invalide bent en een invalidenplek voor de deur hebt. Heb je dat niet dan is het een publieke paal binnen 250 meter van de voordeur. Kabels door de lucht mag overigens ook niet.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Grvy

Bot

Mania-92 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:14:
Ik vind dat er wel erg makkelijk wordt gedaan over die 200 meter. Als je gewend bent om voor de deur te parkeren, je kleine kinderen hebt of het regent pijpestelen dan zou dat voor mij ook absoluut een dealbreaker zijn.

Als werkgever voet bij stuk houdt zou ik er als TS ook stug in gaan: elke dag onder werktijd langs de snelweg bij de lader gaan staan en loggen hoeveel uren hier mee verloren gaan.
Jongens, jongens zeg.. het is 200 meter.. je bent toch niet van suiker gemaakt?
Het is 5 minuten lopen als je als een oma loopt..

Dit doet me denken aan die mensen die voor het raam gaan staan om te kijken wanneer de buurman weggaat zodat de auto precies daar kan staan.. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Grvy op 30-10-2022 15:19 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Niet thuis kunnen laden lijkt me geen probleem. Met 300-400 km per dag moet je dagelijks laden, dus gewoon iedere dag langs de snelweg aan de snellader in de baas zijn tijd zou ik zeggen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:55
Hoezo zouden er uren verloren moeten gaan?
Je kan die 20 minuten die je stil staat ook gebruiken om bijvoorbeeld even een mailtje te beantwoorden, de administratie bijwerken, etc.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
ari3 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:19:
Niet thuis kunnen laden lijkt me geen probleem. Met 300-400 km per dag moet je dagelijks laden, dus gewoon iedere dag langs de snelweg aan de snellader in de baas zijn tijd zou ik zeggen.
Sanitaire stop, bakkie koffie erbij en ondertussen loopt de range weer vrij vlot op. Is het toevallig rond lunchtijd schuif je wat bammetjes naar binnen en heb je nog meer kilometers. Bij meer en meer bedrijven zijn ook mogelijkheden om te laden dus ook daar kunnen mogelijkheden zijn.
Laden zodra het kan werkt stukken beter dan (bijna) leeg rijden zoals bij een ICE en dan eens te gaan laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Grvy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Jongens, jongens zeg.. het is 200 meter.. je bent toch niet van suiker gemaakt?
Het is 5 minuten lopen als je als een oma loopt..

Dit doet me denken aan die mensen die voor het raam gaan staan om te kijken wanneer de buurman weggaat zodat de auto precies daar kan staan.. O-)
Of je accepteert gewoon dat mensen niet iedere ochtend en avond 200 meter willen lopen naar huis. Zou ik ook niet willen. En dan moet je nog maar hopen dat er plek is :X

@TS, lekker geen nieuwe overeenkomst aangaan. Met het aantal km wat je rijdt is het helemaal niet interessant zonder inleveren van gebruikersgemak. Ff checken wat de andere mogelijkheden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 30-10-2022 15:28 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
St@m schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Of je accepteert gewoon dat mensen niet iedere ochtend en avond 200 meter willen lopen naar huis. Zou ik ook niet willen. En dan moet je nog maar hopen dat er plek is :X
Absoluut waar.

Ik ben alleen bang dat we naar de toekomst toe wel veel meer verworven comfort zullen moeten inleveren om de planeet een beetje leefbaar te houden (in bv Amsterdam worden nu appartementencomplexen gebouwd zonder grote parkeergarages, waarbij de bewoners geen straatparkeervergunning meer kunnen aanvragen)

Wat dat betreft gaan we van generaties van stijgend comfort naar een onzekerder toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geek77
Nogmaals, elektrische auto's rijden prima, qua rijcomfort hoor je mij niet mekkeren.
Maar nu kan ik 800+ Km rijden met 10 minuten oponthoud door tanken tov 800 km met minimaal 1 uur oponthoud. En ik wandel ook graag, 200 meter is niet ver. Maar nu hoeft dat niet, en met een EV moet ik in pak lekker door weer en wind naar mijn auto lopen.
Het is eigenlijk een kwestie van keuzevrijheid. Ik MOET lopen, ik MOET een half uur stoppen na 300+ km rijden.
Kabelgoot mag hier niet. Overigens zijn hybride's niet populair bij leasemaatschappijen, ivm hoger gewicht en geen gebruik maken van elektrisch rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Klinkt als verhuizen, met zoveel dagelijkse kilometers woon je al ver van werk, en geen laadoptie kan je dan ook direct oplossen ;)

Ik neem aan dat je altijd kan laden bij je werkgever (dat lijkt me logisch bij zo'n beleid) en bij eventuele klanten neemt het aantal laders ongetwijfeld toe.

Een EV6 of Ioniq5 kunnen aan een fatsoenlijke snellader (en die hebben we in Nederland echt heel veel) in een kwartiertje ruim 250km bijladen. Gecombineerd met op werklocaties laden moet dat toch allemaal wel te overzien zijn lijkt me... Als je binnen 150km van je werk woont en je kan op je werk laden, hoef je thuis niet zoveel te laden als je EV 350km range heeft ;)

Elektrisch rijden vereist een beetje gedragsverandering. Maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug (met name comfort).

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 30-10-2022 15:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:41:
Nogmaals, elektrische auto's rijden prima, qua rijcomfort hoor je mij niet mekkeren.
Maar nu kan ik 800+ Km rijden met 10 minuten oponthoud door tanken tov 800 km met minimaal 1 uur oponthoud. En ik wandel ook graag, 200 meter is niet ver. Maar nu hoeft dat niet, en met een EV moet ik in pak lekker door weer en wind naar mijn auto lopen.
Het is eigenlijk een kwestie van keuzevrijheid. Ik MOET lopen, ik MOET een half uur stoppen na 300+ km rijden.
Kabelgoot mag hier niet. Overigens zijn hybride's niet populair bij leasemaatschappijen, ivm hoger gewicht en geen gebruik maken van elektrisch rijden.
Ik snap je punten qua dagelijks gebruik helemaal hoor, maar die lange afstanden zijn echt wel ideaal met een EV. Kost uiteindelijk niet heel veel meer tijd maar is zoveel relaxter. Ik was ook type die naar Italië maar 1x stopte om te tanken en door..

En als je een goede EV hebt dan haal je die 400 op een dag ook wel. Het punt is dan alleen dat je wel vol moet vertrekken sochtends. En daarvoor zou ik zelf ook niet op publieke palen willen steunen. En die 200m zou ik zelf ook niet super irritant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 30-06 22:28
Zolang je mag laden in werktijd en je dat niet zelf op de rit naar huis moet pakken, tja. En dat privé geen argument is vind ik alleen het geval als je geen bijtelling betaalt, anders weegt dat absoluut mee.

Ik ben zeer groot voorstander van elektrisch rijden, maar in een situatie als die van jou waar je geen eigen paal bij de deur kan krijgen, nee. Argumenten aanbieden en vriendelijk weigeren, kijk maar wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Zebby schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:48:
Ik ben zeer groot voorstander van elektrisch rijden, maar in een situatie als die van jou waar je geen eigen paal bij de deur kan krijgen, nee. Argumenten aanbieden en vriendelijk weigeren, kijk maar wat ze doen.
Waarom zouden ze wat moeten doen? Het is toch TS z’n probleem om op z’n werk te komen dan. Niet die van wg.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ik zie wel vaker mensen die dit schrijven, maar dat is toch geen doen?

Zelfs al kun je je langer dan 3 uur aan één stuk fatsoenlijk concentreren op de weg, dan wil je toch even de benen strekken, iets eten en even niet in de auto zitten? 800km doorrijden zonder pauze, gruwelijk lijkt me dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Zebby schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:48:
Zolang je mag laden in werktijd en je dat niet zelf op de rit naar huis moet pakken, tja. En dat privé geen argument is vind ik alleen het geval als je geen bijtelling betaalt, anders weegt dat absoluut mee.
Bijtelling is een belasting "dingetje" en niet iets van de werkgever wat het een lastig argument maakt richting werkgever.
De keuze voor de toekomst is al gemaakt voor lease/zakelijk en daarna particuliere auto's. Een eigen paal gaat voor veel mensen nooit komen en toch gaan we electrisch rijden. Werkgever van TS is alleen wat eerder dan aanstaande regelgeving.
Het is zo goed als 2023 maar stel dat het TS nu lukt om toch ICE te gaan rijden dan wordt de auto daarna sowieso electrisch want zakelijk wordt dat hoe dan ook vanaf 2025.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 18:09

GG85

.......

Sorry maar dit klinkt heel erg als "alle verandering is eng/gedoe/geen zin in dus ik ga zoveel mogelijk argumenten tegen verzinnen".
Je zal best de veiligste en beste rijder ter wereld zijn maar 800km rijden zonder een fatsoenlijke pauze is niet zo sociaal(veilig) tov je medeweggebruikers. Dus met een EV die met 250kW kan laden (Tesla, Ionic 5, EV6) rij je 400km en sta je vervolgens 20min te laden.
Dat lijkt me qua pauze heel normaal en geen "oponthoud" maar normaal je pauzes pakken.
Thuis iets verzinnen moet ook best te doen zijn (als je instelling was "ik wil" ipv "ik wil niet") en dan laad je lekker in een uurtje of 7 je auto vol.
Een ander optie is, als je een normaal stopcontact hebt buiten, die te vervangen door een 3 fase CEE stopcontact (heb ik ook gedaan) en dan met een mobiele lader te laden.
En anders idd 200-meter lopen of in de baas z'n tijd elke dag 30min snelladen in je (normale) pause tijdens het rijden.
Man, je hebt de luxe om via je werkgever een EV te rijden, denk dat veel mensen jaloers op je zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 30-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zou je huidige leasevoorwaarden ook ff goed lezen, als ik 800 km rij en een ongeluk veroorzaak en bljkt dat ik maar 10 minuten heb gepauzeerd, wordt dit niet erg makkelijk afgedekt door de verzekering....

Ik heb even nagekeken, het gaat om het eigen risico wat in dat geval op mij wordt verhaald.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 30-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54
Maar nu kan ik 800+ Km rijden met 10 minuten oponthoud door tanken tov 800 km met minimaal 1 uur oponthoud.
Dat iets kan wil niet zeggen dat je het ook moet willen. Als het ook maar enigzins te handhaven zou zijn zou dit gewoon verboden zijn. Voor professionele chauffeurs mag dit ook niet, met goede reden.

Nee je bent niet die unieke uitzondering die zonder concentratieverlies >7 uur aaneengesloten verantwoord kan rijden. Stop hier gewoon mee en neem je verantwoording, ook nu het nog zonder kan.

Wat dit betreft is elektrisch rijden juist een duidelijke verbetering; verplichte stops.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:13
Kun je het huidige leasecontract + auto niet verlengen. Vroeger konden wij dit aangeven bij de werkgever en in overleg met de leasemaatschappij je soms 1 a 2 jaar langer doorrijden,

Voordeel was dat de leaseprijs dan ook verlaagd werd en zo zou je het mogelijk nog even 1 jaar of iets langer kunnen uitrekken en kijken wat de techniek in die tijd brengt en wat het bedrijf gaat doen met de andere collega's als die er ook aan toe zijn.

Vragen kan altijd en op auto's zit soms een enorme levertijd dat je misschien wel niets hoeft te doen. Gewoon 1 uitzoeken die slecht leverbaar is >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
En wanneer heb je dan gerust onderweg ? Een rit naar Rome duurt ongeveer 15 uur en na 4.30 uur rusten.Dan ben je niet sociaal bezig als je geen rust neemt.. als je een ongeluk krijgt doordat je moe en je rijd iemand aan omdat jij zo nodig geen rust wil nemen... altijd maar doorgaan is ook niet goed...

Na een rijperiode van 4 uur 30 minuten moet de chauffeur een aaneengesloten onderbreking van ten minste 45 minuten in acht nemen, tenzij hij aan een rusttijd begint.

Bron : https://www.verkeersrecht.info/nl/a-z/r/rij-en-rusttijden

Simpel , deze verandering zit eraan te komen .. dat zal je moeten accepteren. het is niet alleen maar rijden , rijden , rijden.. en 200 meter lopen om de zakelijke auto op te laden lijkt mij geen probleem... als het regent zorg je ervoor dat je altijd een paraplu in de achterbak heb liggen.. zo moeilijk is het niet...

Maar zoals iedereen hierboven aangeef, overleg het met je leidinggevende..

[ Voor 24% gewijzigd door Rockvee2 op 30-10-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
MikeOO schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:13:
Kun je het huidige leasecontract + auto niet verlengen. Vroeger konden wij dit aangeven bij de werkgever en in overleg met de leasemaatschappij je soms 1 a 2 jaar langer doorrijden,

Voordeel was dat de leaseprijs dan ook verlaagd werd en zo zou je het mogelijk nog even 1 jaar of iets langer kunnen uitrekken en kijken wat de techniek in die tijd brengt en wat het bedrijf gaat doen met de andere collega's als die er ook aan toe zijn.

Vragen kan altijd en op auto's zit soms een enorme levertijd dat je misschien wel niets hoeft te doen. Gewoon 1 uitzoeken die slecht leverbaar is >:)
Nog twee maanden en dan is het 2023. Twee jaar doorrijden en dan is het 2025. Ik weet wel wat de werkgever dan gaat doen met TS en andere collega's.
https://www.autovisie.nl/...to-vanaf-2025-elektrisch/
TS rijdt veel kilometers, de kans dat je dan kunt/mag doorrijden is vaak erg klein. 300km per dag, 200 werkdagen in een jaar maakt 60.000km per jaar. Ik gok op 150 tot 180k max of vier a vijf jaar, wat het eerste komt.
Met 180k is het einde verhaal na drie jaar, kans lijkt me klein dat je dan nog 60 of 120k extra mag doen maar vragen kan altijd.

Slecht leverbaar zijn ook oplossingen voor, huidige auto inleveren en een voorloopauto voor de deur ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-10-2022 16:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Die kinderen kun je ook eerst uitladen.

Als de verwende leaserijder al niet wil omschakelen wordt het nooit wat met het milieu en/of de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark.

@TS, dit is voor het milieu he? Niet voor je eigen gemak. We zullen allemaal wat gemak en verworven rechten in moeten leveren om de planeet te redden. Zoals minder vlees eten, EV (met allen nadelen van dien), minder vliegen, etc etc. Probleem is dat niemand wil veranderen.

Btw, doe mij zo’n regeling. Ik moet elke paar jaar zelf een nieuwe wagen bekostigen.

Ik vind dat je loopt te miepen. Maar het staat je uiteraard vrij de leaseauto te weigeren en zelf een ICE te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 30-10-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Verhuizen naar een huis met oprit. Misschien dat je nu nog een ICE kunt regelen, maar als je over 4/5 jaar weer een nieuwe krijgt mag dat simpelweg niet meer. Ook niet bij een andere werkgever of functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 21:10
Als je het nu eens anders benadert dan je nu doet en met je bezwaren naar je werkgever stapt en in overleg gaat hoe je dit wel een succes kan maken. Vroeg of laat laat je werkgever je toch wel in een elektrische auto rijden en elektrische auto's die 1000 kilometer achtereen op de snelweg kunnen rijden zullen nog wel even op zich laten wachten.

Een constructieve houding werkt vaak beter dan met een waslijst aan argumenten aankomen waarom je werkgever een slecht besluit heeft genomen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Of je koopt een prive auto gebruikt de elektrische alleen werk woon verkeer case solved :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:31
Rockvee2 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

En wanneer heb je dan gerust onderweg ? Een rit naar Rome duurt ongeveer 15 uur en na 4.30 uur rusten.Dan ben je niet sociaal bezig als je geen rust neemt.. als je een ongeluk krijgt doordat je moe en je rijd iemand aan omdat jij zo nodig geen rust wil nemen... altijd maar doorgaan is ook niet goed...

Na een rijperiode van 4 uur 30 minuten moet de chauffeur een aaneengesloten onderbreking van ten minste 45 minuten in acht nemen, tenzij hij aan een rusttijd begint.

Bron : https://www.verkeersrecht.info/nl/a-z/r/rij-en-rusttijden

Simpel , deze verandering zit eraan te komen .. dat zal je moeten accepteren. het is niet alleen maar rijden , rijden , rijden.. en 200 meter lopen om de zakelijke auto op te laden lijkt mij geen probleem... als het regent zorg je ervoor dat je altijd een paraplu in de achterbak heb liggen.. zo moeilijk is het niet...

Maar zoals iedereen hierboven aangeef, overleg het met je leidinggevende..
Niet van toepassing, is voor vrachtverkeer.
En wat is er mis mee als ik 2uur rijd, mijn vrouw ook? En dan zijn er ook nog mensen met een sleurhut die helemaal nergens meer komen.... maar ja dat past niet in het straatje van de gemiddelde ev rijder dus wordt dan maar meteen als kul argument weggezet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 07:46
Wat een bijzonder vriendelijk topic is dit, erg empathisch zijn we weer met z'n allen 8)7

200 meter lopen is inderdaad prima te doen, en als het regent met paraplu ook prima te doen (maar niet prettig). Maar wat als die (publieke!) laadpaal bezet is? Met 300-400km per dag moet je iedere dag laden, dus fair point om je werkgever te wijzen op (werk?)uren die verloren gaan van laden aan de snelweg.

En privegebruik van je leaseauto is een arbeidsvoorwaarde, dus hoewel niet het hoofdargument kun je prima aanhalen dat het ontbrekende laadgemak een minpunt voor je is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:43
FreakNL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Die kinderen kun je ook eerst uitladen.
Je bent serieus? Ik heb een kleine van 7 weken, hoe zie je dat precies voor je? Dat ik die alleen in de maxi cosi achter de voordeur zet en dan rustig 200m verder een parkeerplek ga zoeken? Ik denk dat vrouwlief me vermoord. Ik ga er niet aan beginnen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me af of degene die stellen dat op 200m afstand parkeren compleet redelijk is, dat ook zeggen wanneer ze klagen bij de gemeente dat er bij hun huis te weinig parkeerplekken zijn, en de gemeente zou antwoorden dat volgens de kaart op 200m afstand bij die bedrijven ook nog parkeerplaatsen zijn. Gaan die dan echt zeggen: "Oh inderdaad, bedankt voor de tip". Of gaan ze dan dat toch veel te ver vinden? En dat is uiteraard met de hoop dat die laadpalen daadwerkelijk vrij zijn.

Ook als ik kijk naar mijn collega's met elektrische auto's: Helemaal prima en geen enkel probleem. Zolang je thuis kan opladen. Anders gaat de lol er snel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
fockarty schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Niet van toepassing, is voor vrachtverkeer.
En wat is er mis mee als ik 2uur rijd, mijn vrouw ook? En dan zijn er ook nog mensen met een sleurhut die helemaal nergens meer komen.... maar ja dat past niet in het straatje van de gemiddelde ev rijder dus wordt dan maar meteen als kul argument weggezet
Het zijn adviezen/geen verplichting voor personenvervoer..

https://www.anwb.nl/verke...d/herfst-ga-scherp-op-weg
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:35:
Ik vraag me af of degene die stellen dat op 200m afstand parkeren compleet redelijk is, dat ook zeggen wanneer ze klagen bij de gemeente dat er bij hun huis te weinig parkeerplekken zijn, en de gemeente zou antwoorden dat volgens de kaart op 200m afstand bij die bedrijven ook nog parkeerplaatsen zijn. Gaan die dan echt zeggen: "Oh inderdaad, bedankt voor de tip". Of gaan ze dan dat toch veel te ver vinden? En dat is uiteraard met de hoop dat die laadpalen daadwerkelijk vrij zijn.

Ook als ik kijk naar mijn collega's met elektrische auto's: Helemaal prima en geen enkel probleem. Zolang je thuis kan opladen. Anders gaat de lol er snel vanaf.
Ja , maar tegenwoordig zijn we in NL doorgezakt dat we over van alles en nog wat klagen.. over de kleinste dingen ... een parkeerplaats voor je deur is een luxe , geen must.

En wat is nu 200 meter lopen ? 2 minuten wandelen? En de stekker in je auto doen is ook een minuut werk...

Er zijn zat werkgevers die geen auto van de zaak krijgen maar alleen een onkostenvergoeding krijgen van 0.19 cent per uur ...

[ Voor 51% gewijzigd door Rockvee2 op 30-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 30-06 22:28
VidaR-9 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Waarom zouden ze wat moeten doen? Het is toch TS z’n probleem om op z’n werk te komen dan. Niet die van wg.
Ze moeten niks, maar een goed werkgever gaat in gesprek met zijn werknemers over eventuele bedenkingen die ze zich hebben. En TS kan altijd ander werk zoeken als het niet bevalt. Je hoeft niet zomaar alles te slikken wat een werkgever oplegt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 05:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Geek77 Voor sommige is dit dan ook een reden om een andere werkgever te zoeken. Misschien iets voor jou?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:07
Heb je eigenlijk al gekeken of er niet binnen een korte tijd een laadpaal in de buurt wordt geplaatst? Hier heb ik nu ook de laadpaal op ongeveer 300 meter afstand maar binnen 2 jaar wordt er een op 50 meter van mijn woning geplaatst.

Maar stel dat je hem nu weigert en je neemt een auto op benzine (diesel zal een leasemaatschappij zich niet aan willen branden), dan heb je over 4 jaar weer hetzelfde probleem alleen dan is het vanuit de regering geregeld dat het niet meer mag. Hoe ga je het dan oplossen? Kortom, ik zou de EV nemen en toch proberen eraan te wennen of ermee leren omgaan.

[ Voor 43% gewijzigd door DutchKel op 30-10-2022 16:47 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 09:56

Reacher

oldschool

Afhankelijk van het type ev kun je ook in 10 minuten qua laden al weer een heel eind komen. Maar goed, daar gaat je vraag niet over.

Gaat je werkgever voor een groen wagenpark.. dan zal het beleid zijn en moet je dat misschien zien als een iets positiefs... jij woont immers ook op deze planet.

Als het om de centen gaat is een zuinige benzine auto of hybride financieel wellicht verstandiger dan de kosten voor het laden, op dit moment.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Nog een andere oplossing:

Bestel een KIA EV6. Die dingen hebben 1,5 jaar levertjid. Kan je in ieder geval nog 1,5 jaar blijven rijden in je huidige auto, of een voorloper op benzine/diesel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Of op het werk. Volop beschikbaarheid van laadpalen bij werkgevers zou wat mij betreft verplicht mogen zijn.

In een toekomst met regelmatig overschotten PV is het ook juist wenselijk dat EV's zo veel mogelijk overdag ingeplugd zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Nieknikey schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:34:
200 meter lopen is inderdaad prima te doen, en als het regent met paraplu ook prima te doen (maar niet prettig). Maar wat als die (publieke!) laadpaal bezet is? Met 300-400km per dag moet je iedere dag laden, dus fair point om je werkgever te wijzen op (werk?)uren die verloren gaan van laden aan de snelweg.
Ik rijd al meer dan 5 jaar elektrisch maar zou er inderdaad niet aan moeten denken om dagelijks afhankelijk te zijn van een publieke laadpaal.

Met deze kilometrages wil je gewoon ofwel thuis of op het werk kunnen rekenen op een laadplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:28
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:12:
Mijn werkgever wil mij verplichten een nieuwe elektrische lease auto uit te zoeken. Gezien het aantal kilometers dat ik wekelijks maak en nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen betekend dit voor mij een behoorlijke extra tijdbelasting mbt laden langs de snelweg, waarschijnlijk dagelijks. Ik zou er op alle vlakken op achteruit gaan en zie het dan ook totaal niet zitten.
Kan ik een elektrische auto weigeren, of kan men dit wel verplichten?
Per 2025 is het alleen nog maar mogelijk om elektrisch te leasen. Dus ja er is geen andere mogelijkheid. Dus je kan beter nu al beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

corporalnl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Per 2025 is het alleen nog maar mogelijk om elektrisch te leasen. Dus ja er is geen andere mogelijkheid. Dus je kan beter nu al beginnen.
offtopic:
Je mist de quotes... 'per 2025 is het alleen nog maar mogelijk om elektrisch te leasen', is het mogelijke plan volgens bronnen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 30-10-2022 17:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jeroenneman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Ik zie wel vaker mensen die dit schrijven, maar dat is toch geen doen?

Zelfs al kun je je langer dan 3 uur aan één stuk fatsoenlijk concentreren op de weg, dan wil je toch even de benen strekken, iets eten en even niet in de auto zitten? 800km doorrijden zonder pauze, gruwelijk lijkt me dat.
Je bedoelt volgens mij levensgevaarlijk in hedendaagse normen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:28
naitsoezn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

offtopic:
Je mist de quotes... 'per 2025 is het alleen nog maar mogelijk om elektrisch te leasen', is het mogelijke plan volgens bronnen. ;)
Klopt, maar de leasemaatschappijen zijn al aan sturen om de verwachte plannen te halen/doen. Plus daarbij per 2035 geen nieuwe brandstof autos verkocht mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:19
Luxe problemen zijn ook problemen , maar het is gewoon een rekensom.

Je werkgever gaat geen brandstof auto meer verstrekken, of je neemt de electra variant of wat er dan aan mobiliteitsbudget overblijft en koopt een mooie auto privé.

Wat is de 200 meter eventueel in de regen lopen en lekker uren achtereen kunnen Fahren auf die autobahn je waard ?

(En dat laatste is simpelweg onveilig dus of je dat moet willen is ook maar de vraag)

Reken het uit, en kies. Meer is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 09:27
(jarig!)
assje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Ik rijd al meer dan 5 jaar elektrisch maar zou er inderdaad niet aan moeten denken om dagelijks afhankelijk te zijn van een publieke laadpaal.

Met deze kilometrages wil je gewoon ofwel thuis of op het werk kunnen rekenen op een laadplek.
Dat wordt vaak geroepen, misschien is het gemeente afhankelijk, maar hier in Zoetermeer worden er in rap tempo laadpalen bijgebouwd. Zowel ik als mijn pa rijden elektrisch, hij heeft in z'n straat een openbare laadpaal staan, maar verder staan er op 250m afstand nog 3 laadpalen en dat wordt binnenkort weer uitgebreid. Ik laad gewoon op wanneer het nodig is, zowel bij een openbare laadpaal op 200m afstand van kantoor, bij m'n ouders in de straat of bij snelladers bij lange afstanden. Openbare laadpunten zijn echt niet zo'n punt als hier vaak wordt gesteld, mits de gemeente schaalt met hoeveelheid EVs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:20
Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen behalve dat ik groot voorstander van EV's ben, er zelf enorm graag een zou willen wanneer het economisch rendabel zou zijn en tegelijkertijd 200 meter van de dichtstbijzijnde laadpaal een deal breaker voor mij is. Zeker als het klopt dat TS iedere dag moet laden.
Dat heeft niks met het niet kunnen lopen te maken, maar dat het gewoon bijzonder onpraktisch is. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dichtstbijzijnde laadpalen zijn ca 200 meter lopen. Op zich te doen zolang het niet regent, en ze niet bezet zijn (11 KW palen). Maar hoe dan ook inleveren in 'luxe' in vergelijking met voor de deur parkeren. Paal thuis zou
Mijn situatie was vorig jaar nagenoeg identiek, alleen kon ik zelf kiezen wat voor auto. Ik rijd ook veel kilometers per dag.

Jou problemen zag ik ook eerst als een probleem en heb vorig jaar oktober daarom een plugin hybride gekocht in plaats van een 100% elektrische auto. Ik kan ook nauwelijks laden voor de deur en ben aangewezen op publieke laadpalen. Ik heb 6 laadplekken in een straal van 300m rondom mijn huis.

Eenmaal rijdend in een plugin hybride kwam ik er achter hoe makkelijk laden eigenlijk is en dat er eigenlijk altijd plek is om te laden. Ik heb vorige maand mijn plugin hybride omgeruild voor een Niro EV 100% elektrische auto.

Ik wil nooit meer terug naar een verbrandingsmotor, elektrisch rijd zo veel lekkerder.

EVM is een fantastisch youtube kanaal. Deze twee filmpjes zijn zeker het kijken waard:

YouTube: Can't Charge At Home? How It Should Work When You Have Little Choice!

YouTube: Charging An Electric Car - Media Just Haven't A Clue!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:31
Grvy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
Exact wat je moet doen als je elektrisch wilt rijden, zonder eigen oprit, met zo'n kabelgoot voor je deur zodat je eigen stroom kan laden.
Rockvee2 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:38:
Er zijn zat werkgevers die geen auto van de zaak krijgen maar alleen een onkostenvergoeding krijgen van 0.19 cent per uur ...
Da's wel heel karig, de meeste doen nog 19ct per kilometer.

[ Voor 27% gewijzigd door LordSinclair op 30-10-2022 17:38 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
The Realone schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:26:
Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen behalve dat ik groot voorstander van EV's ben, er zelf enorm graag een zou willen wanneer het economisch rendabel zou zijn en tegelijkertijd 200 meter van de dichtstbijzijnde laadpaal een deal breaker voor mij is. Zeker als het klopt dat TS iedere dag moet laden.
Dat heeft niks met het niet kunnen lopen te maken, maar dat het gewoon bijzonder onpraktisch is. :)
En dat is wanneer dat ding niet bezet is + je auto weghalen zodra vol en dat elke dag opnieuw…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:18
Ik zou als ik parkeerplaatsen voor/naast de woning heb ook mijn auto niet zomaar even 200m verderop willen zetten. Prima argument dus wat mij betreft.

Met 300-400km/dag lijkt mij laden onder werktijd ook realistisch en moeten ze maar accepteren dat je minder productief bent op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Geek77
Wat voor werk doe je eigenlijk. Is de trein niet handiger. In de trein kan je werken achter de laptop in tegen stelling tot de auto. Daar zal de baas wel oren naar hebben. Afhankelijk van de drukte zou ik wel 1e klas voorstellen. Alleen de eerste en laatste kilometers hoef je dan maar af te leggen met de (OV-)fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Hier zijn met enige regelmaat te weinig plekken waardoor er 100 of 200 meter gelopen moet worden maar zolang ze niet kunnen toveren bij de gemeente zal het enige zinnige antwoord inderdaad zijn dat er verderop bij het gezondheidscentrum plek zat is.
Ik kan dat te ver vinden maar met huizen aan één kant van de straat, parkeerplekken aan beide kanten van de straat, de meeste gezinnen met twee auto's maar ook meerdere gezinnen met drie of vier auto's en/of veel bezoek is het toch met enige regelmaat vol en zal er gelopen moeten worden.
Ik weet ook nauwelijks beter, in de 30 jaar dat ik auto rijdt heb ik nooit ergens gewoond waar gegarandeerd plek pal voor de deur is. Zat mensen die ik ken die in een flat of appartement wonen en per definitie moeten lopen, in een oud stadscentrum wonen of in een autoluwe nieuwbouwwijk.
Of de laadpalen vaak/meestal bezet zijn bij TS is nog niet eens benoemd, wel een soort van hint dat dat mogelijk niet zo zou zijn maar meer ook niet. Ook is niet bekend of er vrij eenvoudg extra palen geplaatst kunnen worden als dat wel het geval zou zijn en ook niet of er laadmogelijkheden onderweg (tijdens pauzes/lunch) of bij klanten zijn.

Wat dat betreft hier een 'aardige' in de buurt. Buren paar huizen verderop kiezen geen EV want te ver lopen in onze buurt/wijk enz dus kiezen ICE als nieuwe lease auto. Ik heb geen keuze meer, bestel een EV, lees me in en vraag een laadpaal aan. Wie gaan er vol in bezwaar en frustreren het hele proces een aantal maanden, de buren die eigenlijk ook wel EV hadden willen rijden.
Dan zal vanaf 2025 de lol er helemaal af zijn neem ik aan. Zo ver weg is dat niet meer, het is zo goed als 2023.
Is natuurlijk afhankelijk van waar je woont maar kan hier in de buurt binnen 500 meter kiezen uit zes dubbele laadpalen en zie op de laadkaart bij mra-e dat er de komende periode nog minimaal drie bij komen. Moet wel gek lopen wil ik nergens terecht kunnen en over het algemeen zijn er ook mogelijkheden zat bij klanten, onderweg, supermarkten, winkelcentra enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Dichtstbijzijnde laadpalen zijn ca 200 meter lopen.
Ik loop die 200 meter ook en ik moet zeggen dat ik het onverwacht prettig vind. Je steekt de stekker er in en loopt naar huis. Je hoeft niet bij een pomp te wachten tot je wagen vol is. Uiteindelijk ontzettend snel.

Overigens kan je bij veel leasecontracten ook een laadpaal thuis krijgen.

Als ik overdag wat verderweg een afspraak heb, dan moet ik bij de afspraak ook wel eens 200m lopen om de bij te laden. Ook geen probleem eigenlijk en wederom prettiger dan bij een pomp naast je auto te moeten staan te wachten.

Het wordt lastiger als je een afspraak hebt op bijvoorbeeld een industrieterrein of ergens afgelegen. Ik haal nu ruim 300km, maar 500km zou wel prettiger zijn.

None

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
reddevil001 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Ik loop die 200 meter ook en ik moet zeggen dat ik het onverwacht prettig vind. Je steekt de stekker er in en loopt naar huis. Je hoeft niet bij een pomp te wachten tot je wagen vol is. Uiteindelijk ontzettend snel.

Overigens kan je bij veel leasecontracten ook een laadpaal thuis krijgen.

Als ik overdag wat verderweg een afspraak heb, dan moet ik bij de afspraak ook wel eens 200m lopen om de bij te laden. Ook geen probleem eigenlijk en wederom prettiger dan bij een pomp naast je auto te moeten staan te wachten.

Het wordt lastiger als je een afspraak hebt op bijvoorbeeld een industrieterrein of ergens afgelegen. Ik haal nu ruim 300km, maar 500km zou wel prettiger zijn.
Maar: loop je ook na een paar uur of midden in de nacht terug om je auto te verplaatsen, zodat de volgende daar kan gaan staan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Dan zal vanaf 2025 de lol er helemaal af zijn neem ik aan. Zo ver weg is dat niet meer, het is zo goed als 2023.
Is natuurlijk afhankelijk van waar je woont maar kan hier in de buurt binnen 500 meter kiezen uit zes dubbele laadpalen en zie op de laadkaart bij mra-e dat er de komende periode nog minimaal drie bij komen. Moet wel gek lopen wil ik nergens terecht kunnen en over het algemeen zijn er ook mogelijkheden zat bij klanten, onderweg, supermarkten, winkelcentra enz.
*2035, niet iedereen least. (En ik betwijfel het bij lease ook behoorlijk)

Misschien is Nederland wel iets eerder, maar echt niet over 3 jaar (of bijna 2 nu) dat er alleen nog elektrische worden verkocht. En dan kopen de meeste niet op 1 januari een nieuwe auto. Tegen die tijd worden hopelijk ook zulke problemen meer opgelost, maar goed, er gaan ook problemen blijven met laden van elektrische auto's.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 30-10-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 00:16
Kan je laden langs de snelweg als werktijd zien? Dan kan je het plannen in jouw agenda. Vertrek 15min eerder van werk of plan eerste afspraak 15min later. Je laadt bij een snellader aan het einde vd dag of begin vd dag. Dan hoef je nooit die 200m te lopen. Ik snap niet echt wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
President schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Maar: loop je ook na een paar uur of midden in de nacht terug om je auto te verplaatsen, zodat de volgende daar kan gaan staan laden?
Ik zit in een soortgelijke situaties en het antwoord is bij mij in ieder geval ja behalve midden in de nacht omdat dat nooit nodig is geweest. Kom ik een keer echt laat huis dan ligt het er een beetje aan wat ik de volgende dag ga/moet doen maar aan de andere kant als het echt laat is zal ook een groot deel van de nacht nodig zijn om te laden.
Toevallig staat de auto nu aan de laadpaal en hoor ik Alexa net roepen dat hij volgeladen is. Nog een paar slokken koffie en dan haal ik de auto inderdaad weg, kleine moeite en ik zie hier ook zelden "laadpaalklevers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

*2035

Misschien is Nederland wel iets eerder, maar echt niet over 3 jaar (of bijna 2 nu) dat er alleen nog elektrische worden verkocht. En dan kopen de meeste niet op 1 januari een nieuwe auto. Tegen die tijd worden hopelijk ook zulke problemen meer opgelost, maar goed, er gaan ook problemen blijven met laden van elektrische auto's.
Dat is voor particuliere auto's, voor zakelijke lease wordt volgens bronnen gewerkt aan regelgeving voor 2025 en dat is twee jaar.
Mijn werkgever verplicht het nu al, die van TS kennelijk ook en ik hoor het ook steeds vaker bij klanten dat men daar vervroegd de overstap naar electrisch maakt.

https://www.autovisie.nl/...to-vanaf-2025-elektrisch/

Deze kende ik zelf nog niet maar kennelijk speelt het al langer maar dan vrijwillig bij een aantal grote partijen.
https://www.andersreizen....elvrij-wagenpark-in-2025/

[ Voor 11% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-10-2022 18:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:07
Elektrisch rijden werkt ook (nog) niet in Nederland. Het is veel te dichtbevolkt, dus eigen opritten hebben maar weinig mensen. Er moet volop geïnvesteerd worden in openbare laadpalen, zeker in woonwijken waar al +2 auto’s voor de deur staan.

Genoeg reden om een elektrische auto niet aan te nemen. Ik snap vanuit MVO standpunt dat ze dit willen, maar praktisch is wat anders. Nocht er niets anders mogelijk zijn, moeten ze maar accepteren dat je 6 uur per dag ipv 8 uur per dag productief bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37
assje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Of op het werk. Volop beschikbaarheid van laadpalen bij werkgevers zou wat mij betreft verplicht mogen zijn.
Moet het wel kunnen. Wij hebben een fabriek, op een industrieterrein. 3 x 160A aansluiting die overdag dankzij dingen als een CO2 laser regelmatig tot de limiet zit en gemiddeld op 140A overdag. Ik kan dus met moeite mijn eigen auto met 11kW laden.
Onze service-bussen zijn aan vervanging toe en het liefst zou ik die meteen elektrisch doen (o.a. omdat we regelmatig her en der in de randstad in de binnenstad moeten zijn en we verwachten dat dat snel off-limits wordt voor ICE) maar ik kan geen oplaadcapaciteit krijgen, terwijl dat toch wel het minimum is om elektrische bussen in te kunnen zetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wordt die lease-auto aan je verplicht? Anders moet je niet zoveel. Koop je een leuke tweedehands benzine wagen, krijg je wat reiskosten vergoed en pak je lekker je eigen auto. Kun je ook op je eigen manier naar Polen, alle vrijheid.

Blijkbaar haal je voordeel uit het aanbod van je werkgever, want anders had je al lang voor bovenstaande optie gekozen.

Het is nu aan jou om de opties tegen elkaar af te wegen. Verder lopen, af en toe laden onder werktijd, iets langer doen over je rit naar Polen, een heerlijke elektrische wagen en de fiscale voordelen van de zaak? Of een benzine wagen op eigen kosten, minder lopen, tanken en sneller in Polen zijn? Die keuze kun je zelf het beste maken.

Je werkgever is van mening dat een elektrische auto beter bij het bedrijfsbeleid past. Als het echt zo’n groot ding voor je wordt kun je zelfs nog op zoek naar een andere werkgever, maar dat is gewoon uitstel van executie.

Persoonlijk denk ik verder dat je de nadelen van elektrisch rijden wat overschat en de voordelen wat onderschat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:46
FreakNL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:23:
We zullen allemaal wat gemak en verworven rechten in moeten leveren om de planeet te redden.
Want we gaan de planeet redden door nóg meer Chinese meuk te kopen?

Het lijkt me dat de meest wenselijke oplossing zou zijn als TS die 300km per dag niet meer zou hoeven rijden. Beter voor z'n gezondheid, beter voor z'n portemonnee, en beter voor het milieu.

Maar als dat niet mogelijk is, dan lijkt me dat je een goede business case kan maken voor een privé benzineauto.

Voor vrachtwagens zijn er ook nog geen realistische scenario's om ze allemaal electrisch te laten rijden. Een van de meest kansrijke plannen is om kilometers bovenleiding aan te leggen boven de snelwegen, waar ze dan als een soort trolleybus aan kunnen hangen. In 2035 zijn we nog niet van verbrandingsmotoren af. En ik vermoed in 2045 ook nog niet.
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:04:
*2035, niet iedereen least. (En ik betwijfel het bij lease ook behoorlijk)
Slechts 1 op de 10 auto's is een leaseauto. En de grote meerderheid van autobezitters heeft geen oprit (met of zonder laadpaal) ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Als je zo'n hekel hebt om een EV te gaan rijden, dan zou ik de auto v/d zaak enkel zakelijk rijden en privé een andere auto kopen. Laden zou ik onder werktijd doen bij de snellader. Bijtelling is tegenwoordig ook best stevig gezien de huidige nieuwprijzen van auto's. Alle privékilometers krijg je dan natuurlijk wel voor de kiezen, maar dan kan je wel rijden wat je zelf wil. Een ander nadeel is dat je twee auto's in de straat kwijt moet. Als het al druk is in de straat met parkeren, dan valt dat niet altijd even lekker in de buurt.

[ Voor 17% gewijzigd door BugBoy op 30-10-2022 18:49 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik zou me als TS maar voorbereiden op een autoloze toekomst als ik het zo lees. Of natuurlijk gewoon verhuizen naar een huis met een eigen garage en oprit is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mania-92 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Je bent serieus? Ik heb een kleine van 7 weken, hoe zie je dat precies voor je? Dat ik die alleen in de maxi cosi achter de voordeur zet en dan rustig 200m verder een parkeerplek ga zoeken? Ik denk dat vrouwlief me vermoord. Ik ga er niet aan beginnen.
Ik zou het met een draagzak doen. Zo nam ik mijn kinderen overal en nergens mee naar toe. Dikke pret en de handen vrij.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Ik blijf het frappant vinden hoe EV-rijders de nadelen blijven voorstellen als voordelen.
Idem kan je stellen dat ICE rijders de voordelen van EV rijden niet willen zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 29-06 16:48
cadsite schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:02:
Ik blijf het frappant vinden hoe EV-rijders de nadelen blijven voorstellen als voordelen.
Idem kan je stellen dat ICE rijders de voordelen van EV rijden niet willen zien.
Confirmation bias.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Er zullen maar weinig EV rijders zijn die geen ICE ervaring hebben, andersom lijkt veel vaker het geval te zijn en dan toch een sterke mening hebben. Misschien zegt dat ook wel iets....
Na dertig jaar ICE auto's en ook redelijk wat jaren motoren valt EV mij reuze mee na een klein jaar ervaring en wil ik als het even kan nooit meer ICE rijden. Zelfde heb ik gehad met automaat vs schakelen, na één keer automaat (hybride) wilde ik eigenlijk nooit meer terug naar schakelen.

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

[ Voor 4% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-10-2022 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik denk dat het hier soms een beetje 2 kanten op werkt. Zelf EV-rijder (privé) en ik zie zeker alle nadelen in (want, zeker niet alleen maar voordelen). Aan de andere kant zijn er gewoon veel ICE-rijders die denken dat er alleen maar mobiliteit kan komen uit de vulslang bij de benzinepomp.

In veel opzichten zou ik niet meer terug willen voor mijn dagelijks vervoer naar een ICE, echter kan het op momenten (zeker een lange vakantierit) zeer handig zijn. Ja, je kunt veelal een stop combineren met laden, maar de vrijheid op zo'n reis met een ICE is vele malen prettiger (gewoon één voorbeeld).

De usecase van 300-400 km per dag (die er zeker kan zijn), hoe vaak komt het echt voor? Zal zeker niet de eerste ICE-rijder zijn die een eens in het halfjaar moment als zijnde wekelijkse usecase naar voren schuift.

Verder is bijtellen geen moetje (zelf ook 10 jaar niet bijgeteld terwijl wel auto van de zaak), dan heb je privé alle ruimte om je behoeften verder in te vullen en dan kan je ook prima de auto in de baas zijn tijd (snel)laden als je zelf geen laadpaal voor de deur hebt. Zeker in de randsteden zijn vaak meer dan voldoende laadmogelijkheden beschikbaar bij de klanten die je in een functie bezoekt. 2 uurtjes op bezoek is met een 3-fase auto zo weer 20kWh erbij geladen, vaak voldoende voor een 100-150km.

Ander puntje is natuurlijk de rijstijl. Iemand die 300-400 km per dag rijdt, zal ook vaak harder rijden. Immers kan je dan over de gehele dag een paar minuten tijd winnen. En een EV is daar helaas net iets minder geschikt voor dan een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 22:37

M2M

medicijnman

Richh schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:43:
Klinkt als verhuizen, met zoveel dagelijkse kilometers woon je al ver van werk, en geen laadoptie kan je dan ook direct oplossen ;)
Er zijn ook mensen die werken in de buitendienst. Rayon ergens in de Benelux, elke dag op een andere plek. Die rijden anderhalf keer zoveel als een gemiddelde taxi per jaar.

En dan snap ik ook wel dat de verplichte "keuze" voor elektrisch rijden bij voorkeur nog wat uitgesteld wordt. Maar je zou als loonslaaf ook gewoon kunnen laden in de baas zijn tijd. Zeker als die je verplicht heeft een elektrische wagen te laten nemen. Gewoon normale tijd vertrekken en een uurtje later aankomen dan normaal.

-_-

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.