De goedkoopste optie is gewoon een Volkswagen Polo te kopen voor een kleine 10k, een
import uit Duitsland bijvoorbeeld. Diesel, gebruikt, redelijk jong.
Vervolgens laat je jouw leasebudget uitkeren als salaris en krijg je een kilometervergoeding. Volgens mij is het standaard 19 cent per kilometer nog altijd?
Als je dat geld niet hebt is het geld lenen van een bank nog altijd goedkoper dan leasen.
Want leasen heeft heel veel problemen:
- Je zit X jaren vast aan een auto;
- Die auto kan je niet altijd meenemen naar een volgende werkgever;
- Dus als je er eerder vanaf wilt dan moet je hem (erg duur) uitkopen;
- Prive overnemen is of niet mogelijk, sowieso lastig, of heel erg duur;
- Je rijdt (en betaalt!) vaak veel geld voor een gloednieuwe auto;
- Je betaalt over de looptijd van je leasecontract praktisch de gehele auto, waarna hij niet van jou is.
De voordelen van een simpele auto zelf kopen, zelfs met een banklening:
- Je kan altijd van de auto af door hem te verkopen;
- Je kan er onbeperkt (ook prive) in rijden zonder moeilijke rittenadministratie;
- Je krijgt maandelijks meer geld op je rekening gestort door je werkgever;
- Daar kan je makkelijk een jonge 2e-hands auto van onderhouden;
- Je hoeft alleen nog maar je zakelijke reisafstand te berekenen en door te geven.
Er zijn heel veel mensen die gewoon een mooie auto willen rijden die ze normaal gesproken nooit kunnen betalen. Zo zit ik zelf niet in elkaar, maar to each their own
Een elektrische auto van 60.000 euro rijden is natuurlijk gruwelijk veel duurder dan een dieselauto van 10.000 euro. Voordat je de brandstofkosten terug hebt verdiend ben je volgens mij al snel 20 jaar verder. Maar ondertussen sta je wel een half uur per keer op te laden langs de weg, heb je belabberd bereik, veel kinderziektes (kijk het VW ID.x topic eens, het staat vol van de idioterie in die auto's), etc. etc. etc.
@
Geek77 Ik zou gewoon een simpele jonge diesel Polo kopen. Of een Honda. Simpel, degelijk, betrouwbaar, brandstof. Laat je werkgever stikken in hun pseudo-natuurvriendelijke onzin. De reden waarom werkgevers leaseauto's aanbieden is omdat ze daarmee personeel langer aan zich kunnen binden. Het is een soort gijzeling. Wil je weg voor je leasecontract op is? Dan moet je de leaseauto meenemen. Kan dat niet? Oeps.
Ik heb het meermaals gezien dat een collega zijn leaseauto moet uitkopen. Kost hem 10.000 tot 20.000 euro, en dan heb je:
- Helemaal niks.
Elektrische auto's zullen over een jaar of 10 vast de betere optie zijn. Voorlopig is dat voor de meeste mensen (die niet thuis kunnen laden) nog lang niet zo. Ik zou wel inzetten op een hybride auto, want da's gewoon zuinig.