Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Orangelights23 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
....
Genoeg reden om een elektrische auto niet aan te nemen. Ik snap vanuit MVO standpunt dat ze dit willen, maar praktisch is wat anders. Nocht er niets anders mogelijk zijn, moeten ze maar accepteren dat je 6 uur per dag ipv 8 uur per dag productief bent.
Met reisafstanden van 300-400 kilometer ontkom je bijna niet aan productiviteitsverlies, je zou verwachten dat de werkgever dat kleine beetje extra dan ook voor lief neemt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zebby schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Ze moeten niks, maar een goed werkgever gaat in gesprek met zijn werknemers over eventuele bedenkingen die ze zich hebben. En TS kan altijd ander werk zoeken als het niet bevalt. Je hoeft niet zomaar alles te slikken wat een werkgever oplegt }:O
Dat doet menig werkgever ook, zeker als ze een formaat hebben van meer dan 50 werknemers. Dan heb je de Ondernemingsraad die daarin standpunten kan aandragen en het gesprek constructief voeren. Zeker als het bedrijf groter wordt is 1:1 dit soort zaken doorspreken niet heel effectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:31

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik heb beetje het zelfde. Rij ook 300 a 500 km op een dag en kan bij de meeste van mijn klanten niet laden. Dus zal dat buiten werktijd moet. En wij staan er zo in dat als ik niet voor 19:00 thuis ben ik ook eten wil hebben van de zaak.
Kan thuis op eigen terrein parkeren maar ons beleid is laden aan een openbare paal I.v.m kosten.
Dus ik heb er al helemaal geen zin in en tot nu mogen we benzine blijven rijden. En de baas wil nu kijken voor koop autos zodat je na 2024 nog benzine kan blijven rijden.

Denk dat bij ons al de helft een ev auto heeft geweigerd.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:32
Dark Angel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:43:
Ik heb beetje het zelfde. Rij ook 300 a 500 km op een dag en kan bij de meeste van mijn klanten niet laden. Dus zal dat buiten werktijd moet. En wij staan er zo in dat als ik niet voor 19:00 thuis ben ik ook eten wil hebben van de zaak.
Kan thuis op eigen terrein parkeren maar ons beleid is laden aan een openbare paal I.v.m kosten.
Dus ik heb er al helemaal geen zin in en tot nu mogen we benzine blijven rijden. En de baas wil nu kijken voor koop autos zodat je na 2024 nog benzine kan blijven rijden.

Denk dat bij ons al de helft een ev auto heeft geweigerd.
Want je wg denkt dat als auto’s gekocht worden de regel voor ev niet gaat gelden? :+

Als dat überhaupt al doorgaat..

Autoblog “mijn auto” met iemand die 80.000 per jaar door Europa rijdt met EV. Leuke “mijn auto” btw.

[ Voor 13% gewijzigd door VidaR-9 op 30-10-2022 19:58 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De goedkoopste optie is gewoon een Volkswagen Polo te kopen voor een kleine 10k, een import uit Duitsland bijvoorbeeld. Diesel, gebruikt, redelijk jong.

Vervolgens laat je jouw leasebudget uitkeren als salaris en krijg je een kilometervergoeding. Volgens mij is het standaard 19 cent per kilometer nog altijd?

Als je dat geld niet hebt is het geld lenen van een bank nog altijd goedkoper dan leasen.

Want leasen heeft heel veel problemen:
  1. Je zit X jaren vast aan een auto;
  2. Die auto kan je niet altijd meenemen naar een volgende werkgever;
  3. Dus als je er eerder vanaf wilt dan moet je hem (erg duur) uitkopen;
  4. Prive overnemen is of niet mogelijk, sowieso lastig, of heel erg duur;
  5. Je rijdt (en betaalt!) vaak veel geld voor een gloednieuwe auto;
  6. Je betaalt over de looptijd van je leasecontract praktisch de gehele auto, waarna hij niet van jou is.
De voordelen van een simpele auto zelf kopen, zelfs met een banklening:
  1. Je kan altijd van de auto af door hem te verkopen;
  2. Je kan er onbeperkt (ook prive) in rijden zonder moeilijke rittenadministratie;
  3. Je krijgt maandelijks meer geld op je rekening gestort door je werkgever;
  4. Daar kan je makkelijk een jonge 2e-hands auto van onderhouden;
  5. Je hoeft alleen nog maar je zakelijke reisafstand te berekenen en door te geven.
Er zijn heel veel mensen die gewoon een mooie auto willen rijden die ze normaal gesproken nooit kunnen betalen. Zo zit ik zelf niet in elkaar, maar to each their own ;)

Een elektrische auto van 60.000 euro rijden is natuurlijk gruwelijk veel duurder dan een dieselauto van 10.000 euro. Voordat je de brandstofkosten terug hebt verdiend ben je volgens mij al snel 20 jaar verder. Maar ondertussen sta je wel een half uur per keer op te laden langs de weg, heb je belabberd bereik, veel kinderziektes (kijk het VW ID.x topic eens, het staat vol van de idioterie in die auto's), etc. etc. etc.

@Geek77 Ik zou gewoon een simpele jonge diesel Polo kopen. Of een Honda. Simpel, degelijk, betrouwbaar, brandstof. Laat je werkgever stikken in hun pseudo-natuurvriendelijke onzin. De reden waarom werkgevers leaseauto's aanbieden is omdat ze daarmee personeel langer aan zich kunnen binden. Het is een soort gijzeling. Wil je weg voor je leasecontract op is? Dan moet je de leaseauto meenemen. Kan dat niet? Oeps.

Ik heb het meermaals gezien dat een collega zijn leaseauto moet uitkopen. Kost hem 10.000 tot 20.000 euro, en dan heb je:
  1. Helemaal niks.
Elektrische auto's zullen over een jaar of 10 vast de betere optie zijn. Voorlopig is dat voor de meeste mensen (die niet thuis kunnen laden) nog lang niet zo. Ik zou wel inzetten op een hybride auto, want da's gewoon zuinig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:12:
Mijn werkgever wil mij verplichten een nieuwe elektrische lease auto uit te zoeken. Gezien het aantal kilometers dat ik wekelijks maak en nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen betekend dit voor mij een behoorlijke extra tijdbelasting mbt laden langs de snelweg, waarschijnlijk dagelijks. Ik zou er op alle vlakken op achteruit gaan en zie het dan ook totaal niet zitten.
Kan ik een elektrische auto weigeren, of kan men dit wel verplichten?
Als je slim bent bedank je überhaupt voor een leaseauto. Laat jezelf 90% van de kosten voor de werkgever bruto uitbetalen zodat het ook voor de werkgever lonend is om dit te doen.

Vervolgens koop je zelf een auto die je echt kunt betalen in plaats van een auto leasen die je eigenlijk niet kunt betalen?

Desnoods neem je er een conservatieve persoonlijke lening voor zonder boete bij vroeg aflossen voor maximaal 50% van de waarde van de auto. Dan bouw je tenminste eigendom op. Je volledige leasekosten (eigen bijdrage, bijtelling) spoel je nu volledig door de plee voor het privilege om een auto te rijden die je niet kunt betalen

[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 30-10-2022 20:13 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:41:
Nogmaals, elektrische auto's rijden prima, qua rijcomfort hoor je mij niet mekkeren.
Maar nu kan ik 800+ Km rijden met 10 minuten oponthoud door tanken tov 800 km met minimaal 1 uur oponthoud. En ik wandel ook graag, 200 meter is niet ver. Maar nu hoeft dat niet, en met een EV moet ik in pak lekker door weer en wind naar mijn auto lopen.
Het is eigenlijk een kwestie van keuzevrijheid. Ik MOET lopen, ik MOET een half uur stoppen na 300+ km rijden.
Kabelgoot mag hier niet. Overigens zijn hybride's niet populair bij leasemaatschappijen, ivm hoger gewicht en geen gebruik maken van elektrisch rijden.
Tja moet .. moet. Die 200 meter is al vaak aangehaald. Redelijk peanuts om even te lopen.
Jouw vakanties laad ( ;) ) ik ook even buiten beschouwing.

Volgens mij is er eigenlijk 1 groot issue: de tijd die laden kost icm de vele kilomters die je zakelijk per dag rijd.
Begin dat eens aan te kaarten: prima dat jullie mij elektrisch laten rijden maar besef dan ook dat laden tijdens werktijd gebeurt.

Nu weet ik niet wat je voor werk doet, maar met 3 tot 400 km per dag kom je echt wel bij klanten waar je kunt laden? Lukt dat niet, dan laad je lekker onderweg op/langs de snelweg. Op kosten en in tijd van de werkgever uiteraard. Hoort nu eenmaal bij het beheer van je gereedschap (je auto).
Aangezien je (aanname?) niet over een eigen oprit beschikt kun je niet gegarandeerd thuis laden (wat als die palen allemaal bezet zijn).

Ik zou ze dus voorrekenen dat je dagelijks 30 to 60 minuten minder inzetbaar bent omdat je de auto aan het laden bent.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Je vergeet hier iets in het moeten.

Wij in Nederland zijn allemaal in de top 10% van de wereld qua uitstoot. Als we willen dat de opwarming onder de 2c graden uitkomt, dan moeten we zo snel mogelijk alles electrificeren. Doen we dat niet, dan komen we in een hot house earth scenario terecht. We moeten dus allemaal wat opgeven. Het is soms niet zo erg om dingen te moeten. Dat Hayek en Rand ons hebben aangeleerd om persoonlijke vrijheid boven rationaliteit te stellen, heeft onherstelbare schade gedaan aan onze maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 22:35
Blue-eagle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:06:
De goedkoopste optie is gewoon een Volkswagen Polo te kopen voor een kleine 10k, een import uit Duitsland bijvoorbeeld. Diesel, gebruikt, redelijk jong.

Vervolgens laat je jouw leasebudget uitkeren als salaris en krijg je een kilometervergoeding. Volgens mij is het standaard 19 cent per kilometer nog altijd?

Als je dat geld niet hebt is het geld lenen van een bank nog altijd goedkoper dan leasen.

Want leasen heeft heel veel problemen:
  1. Je zit X jaren vast aan een auto;
  2. Die auto kan je niet altijd meenemen naar een volgende werkgever;
  3. Dus als je er eerder vanaf wilt dan moet je hem (erg duur) uitkopen;
  4. Prive overnemen is of niet mogelijk, sowieso lastig, of heel erg duur;
  5. Je rijdt (en betaalt!) vaak veel geld voor een gloednieuwe auto;
  6. Je betaalt over de looptijd van je leasecontract praktisch de gehele auto, waarna hij niet van jou is.
De voordelen van een simpele auto zelf kopen, zelfs met een banklening:
  1. Je kan altijd van de auto af door hem te verkopen;
  2. Je kan er onbeperkt (ook prive) in rijden zonder moeilijke rittenadministratie;
  3. Je krijgt maandelijks meer geld op je rekening gestort door je werkgever;
  4. Daar kan je makkelijk een jonge 2e-hands auto van onderhouden;
  5. Je hoeft alleen nog maar je zakelijke reisafstand te berekenen en door te geven.
Er zijn heel veel mensen die gewoon een mooie auto willen rijden die ze normaal gesproken nooit kunnen betalen. Zo zit ik zelf niet in elkaar, maar to each their own ;)

Een elektrische auto van 60.000 euro rijden is natuurlijk gruwelijk veel duurder dan een dieselauto van 10.000 euro. Voordat je de brandstofkosten terug hebt verdiend ben je volgens mij al snel 20 jaar verder. Maar ondertussen sta je wel een half uur per keer op te laden langs de weg, heb je belabberd bereik, veel kinderziektes (kijk het VW ID.x topic eens, het staat vol van de idioterie in die auto's), etc. etc. etc.

@Geek77 Ik zou gewoon een simpele jonge diesel Polo kopen. Of een Honda. Simpel, degelijk, betrouwbaar, brandstof. Laat je werkgever stikken in hun pseudo-natuurvriendelijke onzin. De reden waarom werkgevers leaseauto's aanbieden is omdat ze daarmee personeel langer aan zich kunnen binden. Het is een soort gijzeling. Wil je weg voor je leasecontract op is? Dan moet je de leaseauto meenemen. Kan dat niet? Oeps.

Ik heb het meermaals gezien dat een collega zijn leaseauto moet uitkopen. Kost hem 10.000 tot 20.000 euro, en dan heb je:
  1. Helemaal niks.
Elektrische auto's zullen over een jaar of 10 vast de betere optie zijn. Voorlopig is dat voor de meeste mensen (die niet thuis kunnen laden) nog lang niet zo. Ik zou wel inzetten op een hybride auto, want da's gewoon zuinig.
Diesel is momenteel niet echt aan te raden gezien de prijzen en dat (wat ik heb gehoord) het gros van alle diesel uit Rusland komt.

Maar ik snap de TS wel.
Ik kon mijn benzine nog met een jaar verlengen tot begin 2024. Dat zal ook waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat er een hybride geleased mag worden.
Tegen die tijd kijk ik wel wat het aanbod is en wat de kosten zijn. Desnoods koop ik de huidige auto over.
De "voordelen" van volledig elektrisch rijden wegen voor mij momenteel niet op tegen de nadelen en het bijbehorende kostenplaatje helpt ook niet mee.
Wie weet veranderd de situatie in de komende paar jaar. :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Ik snap TS wel.
Rijd regelmatig ook 300 a 400 op een dag voor m'n werk en ik heb echt geen zin ff lekker langs de snelweg bij een pomp een half uur tot een uur of zo stil te moeten staan.

Ik zou eerst ook een nieuwe EV moeten bestellen maar mijn contract is met nog een jaar verlengd.
Ik mag lekker nog 2 jaar mijn (diesel) Ford Focus rijden.
Ook hier geen plek voor een laadpaal voor de deur, op de oprit staat mijn prive auto en die ga ik niet verzetten omdat WG mij zo graag in een EV wil hebben.

Zodra er een EV komt met een range die in de buurt komt van een diesel/benzine wil ik best over, maar nu nog niet.
Maar dan hoef ik ook niet meer thuis of aan de andere kant van de straat te laden.
Dat kan dan gewoon op locatie dus is er voor mij geen probleem meer.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:37
Blue-eagle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:06:

Hier zou ik heel voorzichtig mee zijn en goed navragen plus narekenen voor je jezelf potentieel flink in de voet schiet.
TS zegt 3 a 400km per dag te rijden, dat zijn er minimaal 60.000 per jaar plus kennelijk nog wat ritjes Polen. Met 60.000km zou dat EUR 11.400,-- zijn aan km vergoeding maar de vraag is of de werkgever dat gaat betalen.
Als leasebudget uitkeren in de vorm zou gaan van een mobiliteitsbudget betaal je alle kilometers die niet in je budget passen uit eigen zak en dat kan best hard gaan bij veel kilometers.
Een oud collega die veel reed als service manager heeft het wel eens door gerekend met alles erop en eraan waarna hij tot de conclusie kwam dat het bijna onmogelijk was om met het budget zoals wij dat in ieder geval hebben uit te komen. En dan moet je ook nog eens niet de pech hebben dat je met een dure reparatie te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:32
ninjazx9r98 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Hier zou ik heel voorzichtig mee zijn en goed navragen plus narekenen voor je jezelf potentieel flink in de voet schiet.
TS zegt 3 a 400km per dag te rijden, dat zijn er minimaal 60.000 per jaar plus kennelijk nog wat ritjes Polen. Met 60.000km zou dat EUR 11.400,-- zijn aan km vergoeding maar de vraag is of de werkgever dat gaat betalen.
Als leasebudget uitkeren in de vorm zou gaan van een mobiliteitsbudget betaal je alle kilometers die niet in je budget passen uit eigen zak en dat kan best hard gaan bij veel kilometers.
Een oud collega die veel reed als service manager heeft het wel eens door gerekend met alles erop en eraan waarna hij tot de conclusie kwam dat het bijna onmogelijk was om met het budget zoals wij dat in ieder geval hebben uit te komen. En dan moet je ook nog eens niet de pech hebben dat je met een dure reparatie te maken krijgt.
Hoe meer je rijdt hoe minder de casus uit kan vaak. Zelfs als je alle kilometers 19 cent per om krijgt. Kostprijs van beetje fatsoenlijke auto (wat wel een eis zo zijn voor mij bij zoveel kms) is gewoon meer dan 19 cent.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:54

3DDude

I void warranty's

ari3 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:19:
Niet thuis kunnen laden lijkt me geen probleem. Met 300-400 km per dag moet je dagelijks laden, dus gewoon iedere dag langs de snelweg aan de snellader in de baas zijn tijd zou ik zeggen.
Dit dus, ik weet niet of je facturabel bent voor de klant. maar dat is elke dag een uurtje minder facturabel omdat je nog even moet opladen natuurlijk met deze km's.
Denk dat je dit even heel helder moet maken bij de Werkgever dat het vooral niet in JOUW tijd gaat zijn.

Zij willen dat je een EV rijdt, dan moet je deze ook onder werktijd kunnen opladen.

Over die milieu figuren, mah zo'n EV verplaats je het probleem alleen mee, de kolencentrale o.i.d. staat in duitsland aan nu he, om stroom te maken. Staat nog los van de grondstoffen die gewonnen moeten worden om zo'n accu te maken.

Over Kilometer vergoeding:
Het kabinet haalt de beloofde verhoging van de onbelaste kilometervergoeding definitief een jaar naar voren. Dat betekent dat het maximum volgend jaar op 21 cent per kilometer komt in plaats van de huidige 19 cent. In 2024 gaat dat bedrag verder omhoog naar 23 cent.

[ Voor 29% gewijzigd door 3DDude op 30-10-2022 21:08 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
3DDude schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Over Kilometer vergoeding:
Het kabinet haalt de beloofde verhoging van de onbelaste kilometervergoeding definitief een jaar naar voren. Dat betekent dat het maximum volgend jaar op 21 cent per kilometer komt in plaats van de huidige 19 cent. In 2024 gaat dat bedrag verder omhoog naar 23 cent.
Het gaat niet persé om de hoogte, het gaat er vooral om wat de regels zijn. Als je budget EUR 1.000 is en de vergoeding EUR 0,20 dan kun je 5.000 km rijden waarna je budget op is. Alle kilometers boven die 5.000 zijn dan tegen EUR 0,00 en komen uit je eigen zak.

Gelukkig maar dat je voor benzine/diesel geen grondstoffen nodig hebt en dat je die kunt hergebruiken als de tank leeg gereden is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-10-2022 21:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:08

FreakNL

Well do ya punk?

Mania-92 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Je bent serieus? Ik heb een kleine van 7 weken, hoe zie je dat precies voor je? Dat ik die alleen in de maxi cosi achter de voordeur zet en dan rustig 200m verder een parkeerplek ga zoeken? Ik denk dat vrouwlief me vermoord. Ik ga er niet aan beginnen.
Bloedserieus. Is voor de deur parkeren een recht?

Ik bedoelde natuurlijk oudere kinderen. Maar prima joh als je op de letter wil neuken.

Het blijven First-world problems.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 30-10-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Als je slim bent bedank je überhaupt voor een leaseauto. Laat jezelf 90% van de kosten voor de werkgever bruto uitbetalen zodat het ook voor de werkgever lonend is om dit te doen.

Vervolgens koop je zelf een auto die je echt kunt betalen in plaats van een auto leasen die je eigenlijk niet kunt betalen?

Desnoods neem je er een conservatieve persoonlijke lening voor zonder boete bij vroeg aflossen voor maximaal 50% van de waarde van de auto. Dan bouw je tenminste eigendom op. Je volledige leasekosten (eigen bijdrage, bijtelling) spoel je nu volledig door de plee voor het privilege om een auto te rijden die je niet kunt betalen
Beetje een vreemd voorstel. Kan je mij eens 3 auto’s laten zien waarbij met óf private lease óf met een lening kan kopen en je maandelijks (zonder enige kopzorgen of extra kosten) kan rijden voor laten we zeggen €400 per maand. En 400 is al een forse elektrische wagen in 2023.

Ik denk dst ik het antwoord al weet. De bijtellingkorting is er (bijna) af, maar nog steeds is een elektrische leaseauto veel goedkoper dan zelf rijden. En dat verschil wordt snel groter als je meef km’s rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
t14wo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:02:
Nee hoor, je gaat er zeker niet op alle vlakken op achteruit. Op comfort ga je er meters op vooruit! Het rijdt echt 10x lekkerder dan een ouwerwetse benzine slurper. En zelfs met automaat met dubbele koppeling, elektrisch rijdt zoveel soepeler.
Dat is toch wel heel persoonlijk. Persoonlijk heb ik twee Tesla's en vanwege de uitstekende ervaringen heb ik sinds ruim een jaar een E300, het laatste is toch wel een hele stap vooruit.

Het probleem en wederom, dit is persoonlijk, is dat je voor een EV veel extra betaald wat ten koste gaat van luxe. Je krijgt in een ICE beduidend meer waar voor je geld als het op gebruikers gemak aankomt. Echter je ziet nu ook de traditionele merken met EV's uitkomen die wel dat stukje luxe weten te leveren. Ik kijk er dan ook graag naar uit dat de Tesla's uit de lease gaan en om dan een EQS 7 seater te nemen.

Met betrekking tot OP, ga het gesprek gewoon aan. In alle redelijkheid zoals andere ook aangeven gooi je veel non-argumenten op. Ja je kunt niet voor de deur parkeren en een langere trip moet je misschien plannen maar dit zijn uiteindelijk argumenten waar jou werkgever weinig mee heeft. Het enigste wat hem boeit is of je je bij je klant aan komt, en zo ziet het hier wel na uit.

Dus als het niet op rationele problemen aankomt, dien je het toch ietwat anders in te pakken, parkeren is ver weg en je hebt geen zekerheid in laden (idealiter weet je of deze laadpunten altijd vol bezet zijn). Je woont misschien in een uithoek met weinig snellaad punten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Geek77 Ik ken een aantal vertegenwoordigers die in hetzelfde schuitje zitten en zij lopen tegen hetzelfde aan als waar jij bezwaar tegen hebt. Niet thuis kunnen of willen laden (met 60KW per dag heb je nooit voldoende zonnepanelen :P) en men krijgt een auto met niet-toereikende range voor het werk.
Ik zou het daarom simpel houden tegenover de werkgever:
- Je wilt een auto met 500km of meer aan geadverteerde range
- Het dagelijkse uurtje bij Fastned is onder werktijd, je gaat niet eerder van huis of komt later terug dan nu het geval is.
De reizen naar Polen zijn een ander probleem, misschien kan je voor die dagen ruilen met een collega die nog wel vloeibaar laadt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Orangelights23 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
Elektrisch rijden werkt ook (nog) niet in Nederland. Het is veel te dichtbevolkt, dus eigen opritten hebben maar weinig mensen. Er moet volop geïnvesteerd worden in openbare laadpalen, zeker in woonwijken waar al +2 auto’s voor de deur staan.

Genoeg reden om een elektrische auto niet aan te nemen. Ik snap vanuit MVO standpunt dat ze dit willen, maar praktisch is wat anders. Nocht er niets anders mogelijk zijn, moeten ze maar accepteren dat je 6 uur per dag ipv 8 uur per dag productief bent.
Niemand is 8 uur per dag productief, een gemiddelde werknemer is 6 uur per dag productief en die andere twee uur gaat die naar de wc, maakt die een praatje, zit die op facebook en pakt die koffie of thee.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:31

Dark Angel

Corvette LS Power

VidaR-9 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Want je wg denkt dat als auto’s gekocht worden de regel voor ev niet gaat gelden? :+

Als dat überhaupt al doorgaat..

Autoblog “mijn auto” met iemand die 80.000 per jaar door Europa rijdt met EV. Leuke “mijn auto” btw.

[Video: Mijn Auto: Hyundai IONIQ 5 van Mattheüs - al 1 miljoen elektrische kilometers!]
Nee met kopen kan je wel langer door rijden.
Grootste probleem is wel lease budget daar kan je helaas geen goede elctrische auto voor nemen met veel afstand.

En tuurlijk zullen er mensen zijn die met plezier electrisch rijden en veel km's doen. Maar als je niet onderwerktijd mag laden en niet thuis goed kan opladen houd het plezier als heel snel op.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:09:
[...]

Niemand is 8 uur per dag productief, een gemiddelde werknemer is 6 uur per dag productief en die andere twee uur gaat die naar de wc, maakt die een praatje, zit die op facebook en pakt die koffie of thee.
Ik ga er vanuit dat je reistijd er ook nog van af moet halen en in de nieuwe situatie ook de laadtijd, dan hou je vrij weinig werktijd over, naast de bakken koffie, wc bezoekjes en broodjes eten.

Daarnaast moet elektrisch rijden, het genot daarvan, niet als een verlossing gebracht worden, het lijkt soms wel een sekte zoals de auto's aangeprezen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 31-10-2022 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 21:00
HKLM_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:09:
[...]

Je snapt mijn punt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
n4m3l355 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 05:02:
[...]

Het probleem en wederom, dit is persoonlijk, is dat je voor een EV veel extra betaald wat ten koste gaat van luxe. Je krijgt in een ICE beduidend meer waar voor je geld als het op gebruikers gemak aankomt. Echter je ziet nu ook de traditionele merken met EV's uitkomen die wel dat stukje luxe weten te leveren. Ik kijk er dan ook graag naar uit dat de Tesla's uit de lease gaan en om dan een EQS 7 seater te nemen.
EV’s zijn vrijwel allemaal heel luxe uitgevoerd. Een Tesla model 3 heeft alles elektrisch, goed geluid, (nep) leer en rijdt enorm comfortabel.

Een Polestar idem dito. Er zijn daar maar 2 opties beschikbaar. Dus ik kan jouw opmerking niet plaatsen.

Maar je hebt het over een EQS, dus dan kijk je sowieso naar een compleet andere categorie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03:41
Ik ben het geheel met TS eens, maar argumentering kan misschien beter.
  1. Je bent bijna dagelijks afhankelijk van beschikbaarheid van een publieke laadpaal. 200 meter lopen is ook niet ideaal, maar niet het grootste probleem. Je gaat momenten krijgen dat je auto niet opgeladen kan worden; dan moet je alsnog naar een tankstation (zie punt 4), wat nog veel meer tijd kost.
  2. Thuis een laadpaal (als dat al kan en als je dat wilt(!)), maar de auto op een openbare parkeerplaats voor het huis biedt ook niet per definitie de zekerheid die je wilt.
  3. Als je de auto privé wilt rijden, kan je van de werkgever best meer zeggenschap verlangen over het type auto dat je wilt.
  4. Je zal hoe dan ook vaker moet stoppen bij tankstations met laadpalen, zeker bij lange ritten (naar het buitenland). Bij werk-werk verkeer is het niet onredelijk dat geheel onder werktijd te mogen doen.
  5. Het is inderdaad gezond (voor TS) om regelmatig te stoppen tijdens lange ritten. Met EV wordt je wel enorm beperkt omdat je moét stoppen op tankstations mét laadpalen. Dat wordt hier onderschat m.i.
  6. Kent je werkgever een OR? Dit soort regelingen wil je als bedrijf doorgaans met instemming van OR tot stand laten komen. Als je werkgever voorop wil lopen op duurzaamheid; ga dan ook duurzaam met werknemers om en maak redelijke afspraken.
  7. Zelfs al zijn EV's, ook de kleinere, comfortabeler/luxer dan brandstofauto's, de concessies vanwege het rijbereik staan daar m.i. niet per definitie mee in verhouding. Een voertuig met een rijbereik van >1000 km vind ik persoonlijk enorm comfortabel.
Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-09 17:33
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:41:
Nogmaals, elektrische auto's rijden prima, qua rijcomfort hoor je mij niet mekkeren.
Maar nu kan ik 800+ Km rijden met 10 minuten oponthoud door tanken tov 800 km met minimaal 1 uur oponthoud. En ik wandel ook graag, 200 meter is niet ver. Maar nu hoeft dat niet, en met een EV moet ik in pak lekker door weer en wind naar mijn auto lopen.
Het is eigenlijk een kwestie van keuzevrijheid. Ik MOET lopen, ik MOET een half uur stoppen na 300+ km rijden.
Kabelgoot mag hier niet. Overigens zijn hybride's niet populair bij leasemaatschappijen, ivm hoger gewicht en geen gebruik maken van elektrisch rijden.
Zo lang je blijft hangen in je moet lopen en moet stoppen modus ga je de WG echt niet overtuigen om geen EV te verplichten. Je zult echt met steekhoudende argumenten moeten komen, die ook een EV die ruimschoots voldoet aan jou KM behoefte kan afschieten.

Begin voor jezelf eerst eens de dagelijkse KM's op een rijtje te zetten en ze per week om te zetten naar een gemiddelde afstand per dag. Het vervelende is dat het overigens heel simpel is vanuit het oogpunt van de WG, die heeft weinig te maken met jou 200 meter lopen, of jou na x-km verplichte laadstop. De WG heeft daar namelijk als tegenargument je moet toch ook plassen/pauzeren/tanken Je vakantiekilometers heeft de WG ook weinig mee te maken aangezien het voertuig je wordt aangeboden voor je werk en je mag er toevallig ook privé mee rijden.

Wanneer jij goed kan onderbouwen wanneer het onwerkbaar is geef ik je een kans, anders denk ik dat je je alvast moet gaan voorbereiden op die 200 meter lopen. Misschien een Skoda Enyaq? Daar zit een paraplu bij. :+ (sorry klein grapje)

Bij ons was er overigens ook veel weerstand tegen EV's en PHEV's nu is alles, op een aantal nog uit te faseren poolvoertuigen na, al over en hoor je eigenlijk van niemand klachten. Zelfs auto's met een beperkte actieradius (Oudere Leafs en Zoë's) de modus van de collega's is vaak dan maar in de tijd van de baas wat langer onderweg. Ook voor wat betreft het laden horen we weinig klachten, al kunnen ze bij ons ook op kantoor laden.
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:45:
Ik ben het geheel met TS eens, maar argumentering kan misschien beter.
• Het is inderdaad gezond (voor TS) om regelmatig te stoppen tijdens lange ritten. Met EV wordt je wel enorm beperkt omdat je moét stoppen op tankstations mét laadpalen. Dat wordt hier onderschat m.i.
[/list]
Jij rijdt zeker geen EV? :') Enorm beperkt? Voor m'n gevoel staan er tegenwoordig meer laadpalen dan tankstations langs de snelweg. :+ Nagenoeg ieder tankstation langs de snelweg heeft snellaadpalen, evenals een berg McDonalds en parkeerplaatsen (zonder tankstations).

Maar goed het vervelende is dat de WG overtuigd moet worden om operationele redenen en niet met wat persoonlijke voorkeur of gevoel. Dus TS moet heel duidelijk kunnen beargumenteren waarom dit niet zou werken. Dat zou vooral op basis van "downtime" moeten. Praktijk leert echter dat je dan snel in de edgecases komt die maar enkele keren per jaar voorkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 31-10-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 14:44
Is er geen overgangsregeling mogelijk? Ik werk bij een grote detacheerder en daar moest in eerste instantie alle nieuwe leasecontracten vanaf 1-1-2022 EV zijn, maar uitendelijk is er een overgangsjaar afgesproken en mogen we tot 1-1-2023 ook een PHEV bestellen (mild hybrid mag dus niet). Ik zou proberen dat als gulden middenweg met de werkgever af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:52:
[...]

Zo lang je blijft hangen in je moet lopen en moet stoppen modus ga je de WG echt niet overtuigen om geen EV te verplichten. Je zult echt met steekhoudende argumenten moeten komen, die ook een EV die ruimschoots voldoet aan jou KM behoefte kan afschieten.

Begin voor jezelf eerst eens de dagelijkse KM's op een rijtje te zetten en ze per week om te zetten naar een gemiddelde afstand per dag. Het vervelende is dat het overigens heel simpel is vanuit het oogpunt van de WG, die heeft weinig te maken met jou 200 meter lopen, of jou na x-km verplichte laadstop. De WG heeft daar namelijk als tegenargument je moet toch ook plassen/pauzeren/tanken Je vakantiekilometers heeft de WG ook weinig mee te maken aangezien het voertuig je wordt aangeboden voor je werk en je mag er toevallig ook privé mee rijden.

Wanneer jij goed kan onderbouwen wanneer het onwerkbaar is geef ik je een kans, anders denk ik dat je je alvast moet gaan voorbereiden op die 200 meter lopen. Misschien een Skoda Enyaq? Daar zit een paraplu bij. :+

Bij ons was er overigens ook veel weerstand tegen EV's en PHEV's nu is alles, op een aantal nog uit te faseren poolvoertuigen na, al over en hoor je eigenlijk van niemand klachten. Zelfs auto's met een beperkte actieradius (Oudere Leafs en Zoë's) de modus van de collega's is vaak dan maar in de tijd van de baas wat langer onderweg. Ook voor wat betreft het laden horen we weinig klachten, al kunnen ze bij ons ook op kantoor laden.
Als je het hebt over steekhoudende argumentering, dan vergeet je wel dat TS best enige zeggenschap mag verlangen van werkgever, en al helemaal als hij de auto privé wilt gebruiken; dat is niet hoe u dat cynisch 'toevallig' noemt, maar een arbeidsvoorwaarde en dat raakt wel degelijk zaken als vakantie en alle overige gevolgen t.a.v. zijn privésituatie.

Nu is die arbeidsvoorwaarde niet geheel onvoorwaardelijk uiteraard, maar gezamenlijk nadenken over de consequenties (ook een werkgeverskant) is echt wel redelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
t14wo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:31:
EV’s zijn vrijwel allemaal heel luxe uitgevoerd. Een Tesla model 3 heeft alles elektrisch, goed geluid, (nep) leer en rijdt enorm comfortabel.

Een Polestar idem dito. Er zijn daar maar 2 opties beschikbaar. Dus ik kan jouw opmerking niet plaatsen.

Maar je hebt het over een EQS, dus dan kijk je sowieso naar een compleet andere categorie. ;)
Dat ben ik toch geheel niet met je eens, nou heb ik zelf een S en X en als ik dat vergelijk met m'n E300 die nagenoeg even duur zijn, is dat toch wel een heel verschil. Om te beginnen de achterbank bij een S is uitgevoerd voor kinderen, het voelt aan alsof je in een skelter zit, ik heb geen hoofdruimte, het (nep) leer is na 3 jaar gewoon voorbij, zero tech achterin, electrisch ja dat heeft een daewoo ook.

M'n E300 daarintegen rijdt comfortabel (echt niet te vergelijken met een Tesla), fatsoenlijke afwerking waar m'n worstenvingers niet inpassen, electrische window shades en ik pas op de achterbank.

Tesla's zijn echt niet te vergelijken met een luxe duitse ICE ondanks dat ze net zo duur zijn. En dan heb ik het nog niet over de service (waar ik zit) heb je gewoon geen service. Ik ben m'n S al twee keer langdurig kwijtgeraakt en geen vervanging. Naar mijn inzien is dat ongehoord wederom binnen dit segment.

Nogmaals ik heb niks tegen EV's, ik ben er vrij zeker van dat de opvolgers weer EV's worden maar hoewel Tesla als eerste een EV in het luxe segment neerzette is het na 10 jaar tijd toch wel erg achterhaald. Niet alleen dat, na 10 jaar tijd hebben ze nog steeds last van dezelfde kinderziektes als 10 jaar geleden. Wat wederom binnen dit prijssegment gewoon niet acceptabel is. Ik kijk dan ook zeer na de nieuwe Audi's/BMW's/Mercedes uit die net zo duur zijn als een Tesla. En ja een EQS 7 seater is een ander segment, maar is prijstechnisch net zo duur als een X terwijl de X gewoon debiel is. Ik heb hier geen andere benaming voor. Het is voor mij "de family car" maar ik heb zelden zo'n hekel gehad aan een auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Vorkie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:16:
[...]

Ik ga er vanuit dat je reistijd er ook nog van af moet halen en in de nieuwe situatie ook de laadtijd, dan hou je vrij weinig werktijd over, naast de bakken koffie, wc bezoekjes en broodjes eten.

Daarnaast moet elektrisch rijden, het genot daarvan, niet als een verlossing gebracht worden, het lijkt soms wel een sekte zoals de auto's aangeprezen worden.
Net zoals het soms een sekte lijkt als je ziet hoeveel FUD er verspreidt wordt in een topic als dit door ICE voorstanders.

Dat weinig werktijd overhouden kan meevallen, maar daar kunnen we geen uitspraken over doen.

Ik ben zelf EV rijder (privaat bezit van de wagen), en grote EV voorstander maar je zal me niet horen ontkennen dat EVs ook wel degelijk nadelen hebben, net als ICE wagens. En zonder meer details te horen van TS durf ik zelf niet zeggen of een EV voor TS een geschikte oplossing zou zijn. Er zijn te veel variabelen waarmee je rekening moet houden. Ik ben dan ook wel eens benieuwd naar de motivatie van de werkgever om op dit moment al iedereen naar elektrisch te gaan dwingen.

Maar ik hoop dat je toch ook kunt erkennen dat sommige van de tegenargumenten hier nergens op slaan. Ik zag iemand alweer de kolencentrales aanhalen ondanks dat er voldoende studies zijn die aantonen dat een EV op zijn levensduur nog altijd milieu en klimaatvriendelijker is dan een ICE wagen. Zeker voor iemand zoals TS met hoeveel kilometers die per jaar rijdt. Het crossover point in lifecycle uitstoot (van ontginnen van de materialen, productie van alles, incl. electriciteit tot de recyclage op het einde van de wagen) haalt TS binnen het jaar.

TS geeft blijkbaar ook veel om luxe en comfort, en dan krijg je iemand die voorstelt om een goedkope Polo uit Duitsland te importeren. Met alle respect, maar geef mij dan toch echt maar die EV. Ruimer, comfortabeler en luxueuzer. Dan zal ik wel laden onder de tijd van de baas. Dagelijks 1 klantenbezoek minder.

Zoals zo vaak denk ik dat we bij velen ook hier weer de typische reflex zien van "verandering is slecht en beangstigend". Mensen houden niet van verandering.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:56

Dennis1812

Amateur prutser

Mania-92 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Je bent serieus? Ik heb een kleine van 7 weken, hoe zie je dat precies voor je? Dat ik die alleen in de maxi cosi achter de voordeur zet en dan rustig 200m verder een parkeerplek ga zoeken? Ik denk dat vrouwlief me vermoord. Ik ga er niet aan beginnen.
Dan parkeer je 200m verder en draag je de kleine 200m?

Of je stopt de auto voor de deur even en geeft kind vast aan vrouw indien thuis en parkeert dan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:52:
Jij rijdt zeker geen EV? :') Enorm beperkt? Voor m'n gevoel staan er tegenwoordig meer laadpalen dan tankstations langs de snelweg. :+ Nagenoeg ieder tankstation langs de snelweg heeft snellaadpalen, evenals een berg McDonalds en parkeerplaatsen (zonder tankstations).

Maar goed het vervelende is dat de WG overtuigd moet worden om operationele redenen en niet met wat persoonlijke voorkeur of gevoel. Dus TS moet heel duidelijk kunnen beargumenteren waarom dit niet zou werken. Dat zou vooral op basis van "downtime" moeten. Praktijk leert echter dat je dan snel in de edgecases komt die maar enkele keren per jaar voorkomen.
Jouw wereld bestaat uit alleen tankstations? :')

Ja, dat is wel degelijk enorm beperkend en zelfs een FEIT. Van overal kunnen pauzeren (incl. rustplaatsen, stukje natuur of een supermarkt) naar alleen stoppen op tankstations met laadpalen is een feitelijk beperkend omdat TS een andere keuze ontnomen wordt. Dat is, zelfs onder werktijd, al een concessie die TS maar even moet doen. Dat die beperking in Nederland mee valt klopt inderdaad, maar doet daar verder weinig aan af. In het buitenland is dit nog veel erger.

[ Voor 3% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 08:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:11
Gigi schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:46:

Wij in Nederland zijn allemaal in de top 10% van de wereld qua uitstoot. Als we willen dat de opwarming onder de 2c graden uitkomt, dan moeten we zo snel mogelijk alles electrificeren. Doen we dat niet, dan komen we in een hot house earth scenario terecht. We moeten dus allemaal wat opgeven.
Als jezelf met superlijm aan dit topic gaat vastplakken, doe het dan goed. Het cijfer dat voor 2030 genoemd wordt om binnen 1,5K opwarming te blijven, is 2t CO₂ per persoon, per jaar. Het produceren van een middenklasse auto kost al snel 17 ton CO₂.

Met een goede hybride kun je voor die 2t CO₂ 20000 km/jr rijden. Met een Tesla 60000 km/jr.

Elke vijf jaar een nieuwe auto, elke dag 300km rijden voor je baas ... het heeft allemaal niet zoveel te maken met het voorkomen van het broeikaseffect. Ja, electrisch rijden is minder schadelijk, maar dat is alsof je in de rechtbank aanvoert dat je je slachtoffer niet met zes, maar met drie messteken hebt vermoord, en dus de halve straf verdient.

Als je principieel iets voor het milieu wil doen, kijk dan of er een oplossing is om die 300km/dag niet te hoeven maken. Verhuizen, videobellen, wat dan ook. En als dat niet kan, accepteer dat je onderdeel bent van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Kun je niet laden bij de klant(en) waar je naartoe rijdt overdag? Als je in pak gaat zul je wel geen bezorger ofzo zijn dus dan ben je vast langere tijd op een adres.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Jouw wereld bestaat uit alleen tankstations? :')

Ja, dat is wel degelijk enorm beperkend en zelfs een FEIT. Van overal kunnen pauzeren (incl. rustplaatsen, stukje natuur of een supermarkt) naar alleen stoppen op tankstations met laadpalen is een feitelijk beperkend omdat TS een andere keuze ontnomen wordt.
En jouw wereld bestaat uit het FEIT dat je enkel mag stoppen op een plek met laadpaal? Als je moet laden is dat evident, voor overige rustmomenten heb je ook in je EV de mogelijkheid om te stoppen bij rustplaatsen, stukje natuur, of een supermarkt. Met een EV heb je op vele plekken zelfs de mogelijkheid om te "tanken' terwijl je aan het winekelen en/of werken bent.

Op deze manier worden de argumenten wel bijzonder dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Waarom zou TS zijn leaseauto niet kunnen betalen? Daar doet hij volgens mij geen enkele uitspraak over.
Ik heb lange tijd in leaseauto's van de zaak gereden en ik was aan benzine alleen meer dan 80% kwijt van hetgeen ik aan bijtelling moest aftikken. Van die krappe 20% + schamele kilometervergoeding die overblijft is onderhoud, banden en afschrijving niet te financieren. Tenzij je in een Suzuki Alto uit 1987 rijdt wellicht.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justinn1988
Gigi schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:46:

Wij in Nederland zijn allemaal in de top 10% van de wereld qua uitstoot. Als we willen dat de opwarming onder de 2c graden uitkomt, dan moeten we zo snel mogelijk alles electrificeren. Doen we dat niet, dan komen we in een hot house earth scenario terecht. We moeten dus allemaal wat opgeven. Het is soms niet zo erg om dingen te moeten. Dat Hayek en Rand ons hebben aangeleerd om persoonlijke vrijheid boven rationaliteit te stellen, heeft onherstelbare schade gedaan aan onze maatschappij.
Ooit van bronaanpak gehoord? Uitstoot van verkeer beperken doe je in eerste instante door het werk zodanig te organiseren dat je geen 300 km/dag hoeft te rijden, maar veel minder al is het maar 10-20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
Napo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:14:
[...]

En jouw wereld bestaat uit het FEIT dat je enkel mag stoppen op een plek met laadpaal? Als je moet laden is dat evident, voor overige rustmomenten heb je ook in je EV de mogelijkheid om te stoppen bij rustplaatsen, stukje natuur, of een supermarkt. Met een EV heb je op vele plekken zelfs de mogelijkheid om te "tanken' terwijl je aan het winekelen en/of werken bent.

Op deze manier worden de argumenten wel bijzonder dun.
Zo dun is dat argument helemaal niet als je dagelijks ca 300 km moet rijden, maar goed dat is louter een meningsverschil. ;)

De focus in dit topic ligt nogal op het verweer van TS aan werkgever, maar je kan dit ook omdraaien. Ik zou in eeste instantie mijn werkgever juist laten motiveren waarom is gekozen voor deze regeling en waarom andere maatregelen niet werken, bijv. het werk zodanig organiseren/plannen dat minder km's gereden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Rensjuh schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:52:
Ik snap TS wel.
Rijd regelmatig ook 300 a 400 op een dag voor m'n werk en ik heb echt geen zin ff lekker langs de snelweg bij een pomp een half uur tot een uur of zo stil te moeten staan.
Jij kachelt die 300 a 400km dus in een stuk door? Het wordt aanbevolen, om na 2 uur eventjes pauze te nemen. Vind je werkgever wellicht ook fijn, die heeft er niets aan als zijn medewerker zich dood rijdt omdat hij geen pauzes neemt :X

Wat is er dan het probleem als je een halfuurtje moet snelladen? PS ik wou dat ik van mijn werkgever een electrische auto kreeg, dan bleef ik prive wel in mijn eigen auto rijden. Heb je ook niet het probleem, dat je moet laden op vakantie!

Je hoeft die electrische auto ja niet prive te rijden: maar TS wilt graag van twee walletjes eten, vroeger natuurlijk Golfwagen leasebakken van de baas mogen rijden. Nu moet hij over op een electrische auto en dan begint hij tegen te stribbelen.....

Wees blij dat je werkgever een auto ter beschikking stelt: ik zie hier in de buurt, ook allemaal middenklassers of gewoon rijke mensen in Tesla's en Golfwagen ID 3's ruilen. Als je zo graag een brandstof auto wilt rijden: er zijn veel mensen, die het minder breed hebben die maar wat al te graag met je ruilen.

Jij hun brandstofauto en zij jou dikke Tesla, of mag je alleen een Dacia Spring van de baas rijden? In het laatste geval zou ik het wel begrepen hebben: maar de meeste electrische auto's, hebben tegenwoordig een bereik van plusminus 300km.

Ligt alleen een beetje aan je rechtervoet, wanneer je het een beetje rustig aan doen. Anticiperend rijdt en niet zit te racen met de electrische auto, dan kun je best die 300km actieradius halen. Nee ik heb geen electrische auto, maar het principe werkt bij een brandstof auto hetzelfde.

Als ik perse 130km/u wil rijden, i.p.v. 100km/u dan heb ik ook een veel mindere actieradius. Ik vind het goed dat je werkgever electrische auto's verplicht: dan zijn ze tenminste milieubewust bezig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:21:
[...]

Zo dun is dat argument helemaal niet als je dagelijks ca 300 km moet rijden, maar goed dat is louter een meningsverschil. ;)
Dat is niet zozeer een meningsverschil maar meer dat het punt dat je poogt te maken ook de andere kant op werkt :+
De focus in dit topic ligt nogal op het verweer van TS aan werkgever, maar je kan dit ook omdraaien. Ik zou in eeste instantie mijn werkgever juist laten motiveren waarom is gekozen voor deze regeling en waarom andere maatregelen niet werken, bijv. het werk zodanig organiseren/plannen dat minder km's gereden wordt.
Vergeet niet dat het een vechten tegen de bierkaai kan worden. Ambities om CO2-uitstoot te reduceren en waar er alsnog vervoer noodzakelijk is dek je dat af met groene certificaten. Iets wat lastiger is met brandstofautos. Daarnaast zal de organisatie zo'n bericht maar al te graag delen als ze dat nog niet gedaan hebben, eenieder heeft er pas op het uit contract lopen van de leaseauto "last" van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grvy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Jongens, jongens zeg.. het is 200 meter.. je bent toch niet van suiker gemaakt?
Het is 5 minuten lopen als je als een oma loopt..

Dit doet me denken aan die mensen die voor het raam gaan staan om te kijken wanneer de buurman weggaat zodat de auto precies daar kan staan.. O-)
Als je als systeembeheerdertje in een gaming hoodie in je auto naar de zaak gaat zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar sommige mensen moeten representatief eruit zien he. :D Is toch best vervelend als je 200 meter in een duur pak in de regen moet lopen, kun je meteen weer wat anders aan gaan doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Als je als systeembeheerdertje in een gaming hoodie in je auto naar de zaak gaat zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar sommige mensen moeten representatief eruit zien he. :D Is toch best vervelend als je 200 meter in een duur pak in de regen moet lopen, kun je meteen weer wat anders aan gaan doen.
Ze hebben onlangs een geweldige uitvinding gedaan die dit probleem oplost. Ze hebben een paraplu uitgevonden.

Ik bedoel dus: sommige mensen zien overal alleen maar negatieve dingen in en willen het positieve niet zien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

En doordat je al je geld aan dat dure pak hebt besteed kan er geen jas of paraplu meer vanaf?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
[...]

Ik werk ook in pak maar heb voor dat soort situatie's een paraplu in mijn auto. Mooie nieuwe vinding is dat en het werkt nog ook, houdt je pak mooi droog!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Ik weet niet in welk jaar jij leeft maar "een duur pak" valt tegenwoordig onder exhorbitant elitair. Representatief is tegenwoordig een nette spijkerbroek met blouse of nette trui. De enige die nog in duur pak rondlopen zijn de middle-aged white men die niet meer in de huidige wereld thuis horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Want bij klanten heb je met dank aan die representatieve kleding gegarandeerd plek bij de ingang en hoef je niet of nauwelijks te lopen?
Heb al heel wat klanten bezocht in m'n leven maar ook met bezoekers parkeerplaatsen die over het algemeen dichter bij een ingang liggen is er weinig tot geen garantie dat je zeer beperkt moet lopen naar een ingang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Marco-Peters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Jij kachelt die 300 a 400km dus in een stuk door? Het wordt aanbevolen, om na 2 uur eventjes pauze te nemen. Vind je werkgever wellicht ook fijn, die heeft er niets aan als zijn medewerker zich dood rijdt omdat hij geen pauzes neemt :X

Wat is er dan het probleem als je een halfuurtje moet snelladen? PS ik wou dat ik van mijn werkgever een electrische auto kreeg, dan bleef ik prive wel in mijn eigen auto rijden. Heb je ook niet het probleem, dat je moet laden op vakantie!
Nee hoor, 150 - 200 heen, 150 - 200 terug.
En ja, die rijd ik wel ineens door.
Dus nee, ik stop niet tussendoor en al helemaal niet om lekker een half uur stil te gaan staan om te laden.
Op de locaties waar ik kom, zijn geen laadpalen aanwezig.

En dat er mensen zijn die het minder breed hebben klopt inderdaad.
Ik zie alleen niet in waarom TS (of ik) in een EV moet gaan rijden omdat iemand het minder breed heeft.
Ja ze willen ruilen, nou, ik heb niks te klagen en ik zie soms ook weleens een auto waar ik wel mee zou willen ruilen.
Dan ga ik toch ook niet tegen die chauffeur zeggen, "he, ga jij s ff in EV rijden want ik wil ook wel zo'n auto als jij hebt" 8)7

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Weet je welke mensen zich hier ook over zouden beklagen? Bejaarden: niet dat ik ze allemaal over een kam wil scheren? Maar zowel bij mijn ouders in de straat, als straks bij ons in de straat zullen er tijdelijk meer auto's in de straat geparkeerd staan.

Een bejaarde buurtbewoner zei tegen mij: ik moest bij het verzorgingshuis, waar ze dus de parkeerplaats gaan sluiten i.v.m. renovatie werkzaamheden mijn beklag doen. Maar stel je voor.... je kunt niet voor de deur parkeren. Dat lijkt echt voor sommige mensen het einde van de wereld, terwijl er in Oekraïne dagelijks steden gebombardeerd worden.

In Nederland maakt men zich dan druk om dit soort onnozele zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:56

Dennis1812

Amateur prutser

Allemaal fancy slimme hoge pipos hier met n(a)ette pakken. Vast enorm lang geleerd.

Maar bij de geschiedenisles is mij geleerd dat in 1710 de paraplu is uitgevonden.
Gebruik hem ook!

En we hebben ergens gelezen van TS dat hij "een pak" aan moet. Een brandweerpak is ook een pak. Evenals het pak van de DHL meneer en de pardoes in de efteling.

Bovenstaande voorbeelden kunnen ook 200 meter lopen. Ook in regen.
Zoek nou eens een pak waarmee dat onmogelijk is en waarbij een paraplu ook onmogelijk is?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Marco-Peters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Je hoeft die electrische auto ja niet prive te rijden: maar TS wilt graag van twee walletjes eten, vroeger natuurlijk Golfwagen leasebakken van de baas mogen rijden. Nu moet hij over op een electrische auto en dan begint hij tegen te stribbelen.....
Vergeet niet de arbeidsvoorwaardelijke kant van dit verhaal. Het ter beschikking krijgen van een bedrijfsauto én deze privé gebruiken zijn arbeidsvoorwaardelijke regelingen waar enige zeggenschap over het 'moeten' wel zeker redelijk is. Tegenstribbelen ziet u misschien als iets negatiefs, maar is in dit soort situaties niet echt ongebruikelijk en niet heel bijzonder. Ik weet niet hoe de regeling bij TS tot stand is gekomen, maar als dat eenzijdig van aard is (zonder inspraak OR bijv.) zou ik zelfs als voorstander m'n twijfels uiten.

Een schoon milieu willen we allemaal wel, maar hoe relevant is dat in dit topic? Dit gaat om keuzes van een werkgever buiten TS om. Of elektrische auto's wel zo milieuvriendelijk zijn is overigens een compleet andere discussie.

Ik vind het vrij opvallend dat er een aantal in dit topic zijn die alleen maar voordelen willen zien, nauwelijks kijken naar de nadelen in bepaalde scenerio's in een werksfeer en ook nog eens braaf 'ja' zouden knikken naar de werkgever. Is de negatieve impact op de TS z'n situatie dan echt zo groot? Waarschijnlijk valt dat inderdaad wel mee, maar ik zou me ook verweren naar mijn werkgever als er wel degelijk consequenties vooor mij aan hangen, -en ja- ook als die geheel subjectief van aard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:12
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:26:
300-400 km op een dag is geen uitzondering. Auto's rijden prima, maar range is wel een probleem.
Ik zal het eens navragen... Bedankt voor de tips.
Mijn Polestar 2 Single Motor Long range haalt dat zonder problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 31-10-2022 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:56

mwa

Grvy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Jongens, jongens zeg.. het is 200 meter.. je bent toch niet van suiker gemaakt?
Het is 5 minuten lopen als je als een oma loopt..

Dit doet me denken aan die mensen die voor het raam gaan staan om te kijken wanneer de buurman weggaat zodat de auto precies daar kan staan.. O-)
Heb jij ooit met 3 kleine kinderen 200 meter s'ochtends vroeg gelopen om ze op tijd naar school te krijgen? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

talkatoo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:03:
Mijn Polestar 2 SMLR haalt dat zonder problemen.
Mijn ID.4 idem. Tesla Model 3 ook. Ik zie echt niet waar iedereen die range-anxiety vandaan haalt behalve dan een enorm gebrek aan eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Isildir schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

Ik werk ook in pak maar heb voor dat soort situatie's een paraplu in mijn auto. Mooie nieuwe vinding is dat en het werkt nog ook, houdt je pak mooi droog!
Ik niet, maar houdt er niet van om zeiknat te regenen bij het uitlaten van de hond of buiten lopen.
[...]

Er zijn zat auto's die dat redden, maar dat is het punt niet. (onze privé en zakelijke EV ook gewoon)

TS wil niet EV rijden vanwege het hele "gebeuren" er omheen waarbij het probleem, als ik het goed tussen de regels doorlees, met name het tijdsverlies door het laden is. (met name in privé tijd) Alleen wanneer TS blijft schermen met edgecases gaat hij het gewoon niet voor elkaar krijgen iets anders dan een EV.

Als er een kans is om niet in een EV te hoeven rijden, zal hij zwaarwegende en en steekhoudende argumenten moeten hebben. "Downtime" en actieradius zouden daarbij doorslaggevend kunnen zijn. Echter heb ik eerlijk gezegd nog niets gezien waarmee hij Wg zou kunnen overtuigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
mwa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Heb jij ooit met 3 kleine kinderen 200 meter s'ochtends vroeg gelopen om ze op tijd naar school te krijgen? :?
Je zou je bijna gaan afvragen hoe mensen met kleine kinderen dat doen als ze in een flat wonen negen hoog met zo'n mega parkeerterrein voor de deur.
Vroeg in de ochtend 200 meter lopen zou overigens inhouden dat de auto in geval van TS de hele nacht heeft staan laden. Als de auto vol is ergens in de avond is het ook nog een (sociale) optie om de auto van de lader te halen en weer voor de deur te zetten. Moet je alleen wel 400 meter lopen en hopen dat het niet regent, sneeuwt enz...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Vergeet niet de arbeidsvoorwaardelijke kant van dit verhaal. Het ter beschikking krijgen van een bedrijfsauto én deze privé gebruiken zijn arbeidsvoorwaardelijke regelingen waar enige zeggenschap over het 'moeten' wel zeker redelijk is.
Dan komt de vraag natuurlijk snel naar voren, is de beperking voor EV (itt brandstof) oneveredig beperkend voor de werknemer dat de secundaire arbeidsvoorwaarde significant veranderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justinn1988
ninjazx9r98 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Schrik er een beetje van dat 200 meter als iets vervelends wordt gezien, dat is toch een stukkie van niks?
Veel gemeentes hebben een grens van een publieke laadpaal binnen 250 meter van de voordeur. Gaat hier dus prima lukken en dan is een kabelgoot overbodig.

@Cid Highwind
Met een publieke laadpaal of palen op 200 meter is achteruitgang ook niet zo'n sterk argument ;)
Er wordt nogal gekscherend gedaan over dat 200 meter lopen alsof TS zich 'niet aan moet stellen', maar hoe bizar klein, is dat gewoon een nadeel waar TS (door een keuze van de werkgever) mee geconfronteerd wordt. Bij lange na de belangrijkste niet natuurlijk, maar het argument is m.i. prima verdedigbaar. Een werkgever die komt met 'niet aanstellen' stelt zich ook niet bijzonder professioneel op. Als er verder redelijke afspraken worden gemaakt, zou ik zelf wel akkoord gaan met de concessie om verder te moeten lopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Je zou je bijna gaan afvragen hoe mensen met kleine kinderen dat doen als ze in een flat wonen negen hoog met zo'n mega parkeerterrein voor de deur.
Vroeg in de ochtend 200 meter lopen zou overigens inhouden dat de auto in geval van TS de hele nacht heeft staan laden. Als de auto vol is ergens in de avond is het ook nog een (sociale) optie om de auto van de lader te halen en weer voor de deur te zetten. Moet je alleen wel 400 meter lopen en hopen dat het niet regent, sneeuwt enz...
Klinkt een beetje als de berg en Mozes, hoe zou hij dat opgelost hebben als die kinderen de berg zouden voorstellen? :+

Overigens om een oplossing te bieden, wij hebben toevallig 3 kinderen en die gaan soms gezellig hand in hand 200 meter huppelend door de straat naar de auto aan de laadpaal. *O* Gaat niet altijd even makkelijk maar ja, kids will be kids }:| alsof ze dan wel makkelijk naar de auto voor de deur hadden gegaan. :+

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 31-10-2022 09:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mwa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

We gingen hier gewoon 400m te voet naar school :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

En dan kom je bij de klant, blijkt dat je 300m verderop pas een parkeerplaats vindt en het regent ... . Wat ga je doen? Snel naar binnen bij de klant, met reservepak en even vragen waar het toilet is? Ik snap heel dit argument niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Met mijn eerste electrische auto moest ik ook 200 meter lopen naar de auto. Geen laadpaal voor de deur, wel één 200m verderop.

's ochtends het huis uit lopen, verwarming in de auto aan zetten, tegen de tijd dat ik er was, was de auto op temperatuur en de ruiten ontdooit. Met nog een volle lading uiteraard want de benodigde stroom kwam uit de laadpaal, niet de accu.

Als werkgever zou ik me bij een dergelijk argument absoluut een "Stel je niet aan" houding aan nemen en al meteen de rest van de argumenten minder serieus nemen.
Wat betreft "Laden onderweg" geld al meteen hetzelfde als je je realiseert dat de meest gangbare modellen geen enkele moeite hebben met 400km range.

De enige argumenten die dan nog overblijven zijn dat het wat lastig is in privé gebruik. Als werkgever zou ik als tegenargument aanvoeren dat TS dan gerust zelf een auto kan huren voor die paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Napo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Dan komt de vraag natuurlijk snel naar voren, is de beperking voor EV (itt brandstof) oneveredig beperkend voor de werknemer dat de secundaire arbeidsvoorwaarde significant veranderd?
Correct en ik ben benieuwd of werkgever en werknemer dit vraagstuk dan ook samen hebben behandeld vóórdat de regeling in is gegaan.
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Als er een kans is om niet in een EV te hoeven rijden, zal hij zwaarwegende en en steekhoudende argumenten moeten hebben. "Downtime" en actieradius zouden daarbij doorslaggevend kunnen zijn. Echter heb ik eerlijk gezegd nog niets gezien waarmee hij Wg zou kunnen overtuigen.
Ik acht de kansen van TS een stuk optimistischer in gezien de aard van z'n werk, maar daar zal hij wel voor moeten (en durven) strijden. Gelukkig is het verder niet aan jou om de argumenten die al zijn gegeven te oordelen op waarde, en een goede werkgever neemt overigens ook de subjectieve kant van dit verhaal mee. Hoe 'zwaar' iets is of moet zijn is dus niet in beton gegoten. Worst case, indien de werkgever achtereenvolgens wordt geconfroteerd met een risico op personeelsverlies/-ontevredenheid door een dergelijke regeling, wordt e.e.a. wellicht versoepeld. Zoals al benoemd in het topic, dat mes snijdt aan twee kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Correct en ik ben benieuwd of werkgever en werknemer dit vraagstuk dan ook samen hebben behandeld vóórdat de regeling in is gegaan.
Je mag hopen dat zoiets via de gangbare wegen verloopt (OR in geval dat de werkgever groter is dan 50 werknemers). Ook hier is niet alles direct een 1:1 gesprek tussen werkgever en werknemer ;)

Daarnaast, indien dit niet zo zou mogen zouden er naar waarschijnlijkheid afdoende rechterlijke uitspraken zijn om dit te voorkomen. Een korte zoektocht lever weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:22:
Met nog een volle lading uiteraard want de benodigde stroom kwam uit de laadpaal, niet de accu.
De auto de hele nacht aan de publieke laadpaal; lekker sociaal bezig kerel. Dat is niet de wenselijke situatie in elk geval.
Als werkgever zou ik me bij een dergelijk argument absoluut een "Stel je niet aan" houding aan nemen en al meteen de rest van de argumenten minder serieus nemen.
Wat betreft "Laden onderweg" geld al meteen hetzelfde als je je realiseert dat de meest gangbare modellen geen enkele moeite hebben met 400km range.

De enige argumenten die dan nog overblijven zijn dat het wat lastig is in privé gebruik. Als werkgever zou ik als tegenargument aanvoeren dat TS dan gerust zelf een auto kan huren voor die paar keer.
Voor wat betreft een tactische aanpak van TS en wat hij het beste wel/niet in z'n bezwaar mee kan nemen geef ik je gelijk, maar als werkgever je personeel met die 2 argumenten zo wegzetten wordt niet altijd in dank afgenomen. Relativeren gaat ook twee kanten op hé. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 11:40
Met mijn eerste electrische auto moest ik ook 200 meter lopen naar de auto. Geen laadpaal voor de deur, wel één 200m verderop.

's ochtends het huis uit lopen, verwarming in de auto aan zetten, tegen de tijd dat ik er was, was de auto op temperatuur en de ruiten ontdooit. Met nog een volle lading uiteraard want de benodigde stroom kwam uit de laadpaal, niet de accu.

Dus de auto terwijl vol aan de publieke lader laten hangen, dat is niet de bedoeling. Volgens mij ook verboden naast asociaal. Je schrijft in verleden tijd, dus ik vermoed dat er weinig tot geen andere EV gebruikers waren die daar hinder van ondervonden. Maar met de beweging van iedereen naar EV wordt zoiets steeds asocialer en kun je dus problemen en boetes verwachten.

Die paar keer..Tja, ligt er nogal aan wat het is. Als ouder met kleine kinderen thuis komen met boodschappen bijvoorbeeld. Hoe doe je dat? Parkeer voor de deur, kinderen er uit, boodschappen er uit en kinderen achterlaten ofzo tot je een laadpaal gevonden hebt? Sowieso moet je er rekening mee houden dat het wel eens niet kan lukken bij een laadpaal. Hoeveel extra tijd kost dat? Er gebeuren al genoeg ongelukken met kleine kinderen als je binnen bereik bent. Laat staan als je er niet bent en dat weten ze goed. En dat kan positief of negatief uitpakken.
Voor een paar keer een lange reis geef ik je zeker gelijk, dat zou geen argument zijn. Huur een geschikte auto en veel plezier.

Dit alles gebaseerd natuurlijk op een EV met maar net voldoende bereik zodat thuis (in de buurt) laden noodzaak is. Kan het onder werktijd dan is het niet zo'n punt.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:12
TIGER1125 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Ik niet, maar houdt er niet van om zeiknat te regenen bij het uitlaten van de hond of buiten lopen.

[...]

Er zijn zat auto's die dat redden, maar dat is het punt niet.

TS wil niet EV rijden vanwege het hele "gebeuren" er omheen waarbij het probleem, als ik het goed tussen de regels doorlees, met name het tijdsverlies door het laden is. Alleen wanneer TS blijft schermen met edgecases gaat hij het gewoon niet voor elkaar krijgen iets anders dan een EV.

Ik rijd meerdere keren per week 400 +/- kilometer en ben minder tijd kwijt per maand met laden kwijt dan dat ik tanken deed in mijn benzine/diesel. Het kost mij denk ik maximaal 1 minuut per maand (die tijd gaat op aan de laadkabel erin steken op de oprit :)). Onderweg laden komt niet veel voor en ook dan heb ik aan een paar minuten laden genoeg (ik denk dat ik dan korter sta te laden dan dat de meeste mensen kwijt zijn met tanken).

Mocht je geen oprit hebben dan is eigenlijk overal binnen elke woonplaats paar 100 meter een laadplek in Nederland.

[ Voor 6% gewijzigd door talkatoo op 31-10-2022 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38

GG85

.......

Pst, de TS @Geek77 is er zelf al een pagina's klaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Mijn ID.4 idem. Tesla Model 3 ook. Ik zie echt niet waar iedereen die range-anxiety vandaan haalt behalve dan een enorm gebrek aan eigen ervaring.
400 km met een tesla in de winter is toch best een dingetje hoor, zeker als het allemaal losse ritten zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Daarnaast ben je ook vaak op plekken waar je ook gewoon kan laden, ik zie het probleem niet zo.

Wbt Polen

Volgens ABRP Tesla model 3 2022 LR AWD vanaf mijn huis naar Warschau: 12uur 7 min incl laden

Rijtijd is 10 uur 18 min zonder laden.

Met een benzine moet je minimaal 1x tanken en nog een keer stoppen om te eten of plassen (eigenlijk meer ivm pauze)

Het is hoog uit een half uurtje langer

Tanken in Duitsland is ook niet snel, vaak een autohof van de snelweg af. Geen enkele auto heb je in 1 minuut vol getankt en weer op de snelweg. Een file onderweg kost je meer tijd

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 31-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
GG85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:41:
Pst, de TS @Geek77 is er zelf al een pagina's klaar mee ;)
En dat snap ik helemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 13:46

DocktorDicking

Are you picking this up?

Hier bewust gekozen voor een elektrische lease auto. Scheelt mij wat geld in de maand en scheelt de werkgever dure brandstof kosten (al kan dat laatste nog veranderen met de prijzen tegenwoordig). Al om al rij ik voor minder dan dat ik kwijt was voor mijn eigen (oude) auto en ben er 100% op vooruit gegaan. Helaas geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal want ik woon in een appartement maar wel het geluk dat er 2 laadplekken voor het appartementen complex beschikbaar zijn.

Moest in het begin wel even wennen met de overschakeling van ICE naar VE maar ik wil nu niet meer terug als ik eerlijk ben. Het rij comfort zoals anderen hier ook beamen is echt super, geen trillende/ronkende brandstof motor meer maar heerlijk over de weg zoeven. En indien het nodig is genoeg power in huis om altijd als eerste bij het stoplicht weg te zijn (:

If i only had more coffee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
talkatoo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Ik rijd meerdere keren per week 400 +/- kilometer en ben minder tijd kwijt per maand met laden kwijt dan dat ik tanken deed in mijn benzine/diesel. Het kost mij denk ik maximaal 1 minuut per maand (die tijd gaat op aan de laadkabel erin steken op de oprit :)). Onderweg laden komt niet veel voor en ook dan heb ik aan een paar minuten laden genoeg (ik denk dat ik dan korter sta te laden dan dat de meeste mensen kwijt zijn met tanken).

Mocht je geen oprit hebben dan is eigenlijk overal binnen elke woonplaats paar 100 meter een laadplek in Nederland.
Hier is de dichtstbijzijnde 1,2 km, of zoek ik verkeerd?
Verder rijden wij altijd langs de supercharger, even netflix kijken, of even een stukje lopen. Niet zo vervelend als het lijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door hexta op 31-10-2022 10:29 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Crahsystor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Die paar keer..Tja, ligt er nogal aan wat het is. Als ouder met kleine kinderen thuis komen met boodschappen bijvoorbeeld. Hoe doe je dat? Parkeer voor de deur, kinderen er uit, boodschappen er uit en kinderen achterlaten ofzo tot je een laadpaal gevonden hebt? Sowieso moet je er rekening mee houden dat het wel eens niet kan lukken bij een laadpaal. Hoeveel extra tijd kost dat? Er gebeuren al genoeg ongelukken met kleine kinderen als je binnen bereik bent. Laat staan als je er niet bent en dat weten ze goed. En dat kan positief of negatief uitpakken.
Parkeer voor de deur, kinderen en boodschappen naar binnen. Boodschappen in de koelkast, voorraadkast enz. Bakkie koffie/thee drinken, ffies de auto naar en aan de lader.
Hier geen kinderen maar gebeurt zo vaak dat de auto eerst voor de deur geparkeerd wordt omdat deze 'vol' ligt met aankopen en we deze eerst uitladen. Vervolgens rijdt ik meteen na het uitladen en naar binnen brengen naar een laadpaal of ik neem eerst rustig wat te drinken en doe dat een half uurtje later.
Heb gelukkig niet zo'n druk leven dat ik me druk moet maken om de tijd die het kost om de auto ffies naar een lader te brengen of op te halen bij de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 11:36
DocktorDicking schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:02:
Moest in het begin wel even wennen met de overschakeling van ICE naar VE maar ik wil nu niet meer terug als ik eerlijk ben. Het rij comfort zoals anderen hier ook beamen is echt super, geen trillende/ronkende brandstof motor meer maar heerlijk over de weg zoeven. En indien het nodig is genoeg power in huis om altijd als eerste bij het stoplicht weg te zijn (:
Wat voor benzine/diesel auto van 40k+ (vergelijkbaar bedrag met een redelijke EV) reed je wat je als trillend/ronkend ervaarde? :+

Ik zou elke A4/C-klasse of 3-serie verkiezen boven m'n ID4, wat een log ding is dat. Enige voordeel is de lagere kosten per maand.

Met het laden had ik verder ook geen probleem, maar het blijft wel een feit dat het meer tijd kost (als je geen eigen laadpaal op je oprit hebt). Met de bijtellingsregels van dit jaar zou ik een verplichte EV ook niet met open armen ontvangen, want het laden zonder eigen laadpaal is en blijft gewoon een nadeel. Zonder het financiële voordeel zou ik ook liever weer benzine rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomas18GT op 31-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Geweldig topic! :D

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
ninjazx9r98 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Parkeer voor de deur, kinderen en boodschappen naar binnen. Boodschappen in de koelkast, voorraadkast enz. Bakkie koffie/thee drinken, ffies de auto naar en aan de lader.
Hier geen kinderen maar gebeurt zo vaak dat de auto eerst voor de deur geparkeerd wordt omdat deze 'vol' ligt met aankopen en we deze eerst uitladen. Vervolgens rijdt ik meteen na het uitladen en naar binnen brengen naar een laadpaal of ik neem eerst rustig wat te drinken en doe dat een half uurtje later.
Heb gelukkig niet zo'n druk leven dat ik me druk moet maken om de tijd die het kost om de auto ffies naar een lader te brengen of op te halen bij de lader.
Het ging me niet zozeer om de tijd maar om het alleen laten van kleine kinderen. Om de kinderen bijvoorbeeld in de auto te laten zitten tot die aan de lader hangt zou theoretish kunnen, maar ja, kleine kinderen en wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
[...]

Ja, en dat mogen wij dus nou net weer niet rijden...

Leuk en aardig dat een Polestar 2 dat zonder problemen haalt.
Alleen beetje jammer dat je daar niet uit kunt kiezen bij ons.
Dan zou het ineens weer een heel ander verhaal worden...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

De auto de hele nacht aan de publieke laadpaal; lekker sociaal bezig kerel. Dat is niet de wenselijke situatie in elk geval.
Zucht, wat maakt dit nu weer uit? Wie gaat er om 3 uur 's nachts inpluggen?

Niet sociaal is het om de auto de hele dag te laten staan, maar een nachtje, daar is toch weinig mis mee?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het omslagpunt qua milieubelasting ligt voor een EV bij ongeveer 30k kilometer (inclusief productie en vervuilende opwekking van de benodigde stroom)

Denk dat TS over aantal jaar nog wat uit te leggen heeft aan zijn kinderen waarom hij om wat gemak zo nodig in een veel vervuilendere auto wilde blijven rijden en daarmee dagelijks een klein beetje meehielp met het vernielen van de toekomst van zijn eigen kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 27-09 08:35
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Niet sociaal is het om de auto de hele dag te laten staan, maar een nachtje, daar is toch weinig mis mee?
Het "niemand heeft er last van toch?"argument. Midden in de nacht mijn ICE auto op de enige vrije Laadplek parkeren is toch weinig mis mee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SniperGuy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Het "niemand heeft er last van toch?"argument. Midden in de nacht mijn ICE auto op de enige vrije Laadplek parkeren is toch weinig mis mee? :+
Je ICE kan niet laden in de avond, een EV wel. En nee, ik denk inderdaad dat niemand er last van heeft als jij om 02.00 je ICE neerzet, en deze om 08.00 weer wegzet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
[...]

Los van mensen die niet 9-5 werken zoals in de hulpdiensten of kritieke functies (24/7 iemand op de plek)?
Daarnaast is in deze situate het goed mogelijk dat de auto elke dag aan de lader moet. Dat is dus elke dag thuiskomen en laden. Dus niet "een nachtje" maar elke nacht.

Ik zou graag zien dat laadpalen meer aansluitingen zouden krijgen, zodat er meer auto's aan kunnen dan capaciteit. Dat zou het wat makkelijker maken om de kabel te laten zitten zonder overlast.
Of een optie om de kabel te ontgrendelen als de accu vol is. Zodat een ander de kabel er uit kan halen om zelf te laden. Daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan qua fatsoen, dus dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 27-09 08:35
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Je ICE kan niet laden in de avond, een EV wel. En nee, ik denk inderdaad dat niemand er last van heeft als jij om 02.00 je ICE neerzet, en deze om 08.00 weer wegzet.
Niemand zal er last van hebben, maar volgens de letter van de wet mag het helaas niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 11:36
jeroenkb schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:03:
Het omslagpunt qua milieubelasting ligt voor een EV bij ongeveer 30k kilometer (inclusief productie en vervuilende opwekking van de benodigde stroom)

Denk dat TS over aantal jaar nog wat uit te leggen heeft aan zijn kinderen waarom hij om wat gemak zo nodig in een veel vervuilendere auto wilde blijven rijden en daarmee dagelijks een klein beetje meehielp met het vernielen van de toekomst van zijn eigen kinderen
Dan gooien we de dooddoener er maar gelijk in, die kinderen zijn veel vervuilender dan de keuze tussen een EV of ICE auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

StevenK schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Moet het wel kunnen. Wij hebben een fabriek, op een industrieterrein. 3 x 160A aansluiting die overdag dankzij dingen als een CO2 laser regelmatig tot de limiet zit en gemiddeld op 140A overdag. Ik kan dus met moeite mijn eigen auto met 11kW laden.
Onze service-bussen zijn aan vervanging toe en het liefst zou ik die meteen elektrisch doen (o.a. omdat we regelmatig her en der in de randstad in de binnenstad moeten zijn en we verwachten dat dat snel off-limits wordt voor ICE) maar ik kan geen oplaadcapaciteit krijgen, terwijl dat toch wel het minimum is om elektrische bussen in te kunnen zetten.
Semi-offtopic maar je hebt prima laadpalen die kunnen loadbalancen(eventueel zelfs met een accubuffer), dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Staan de werkbussen 's nachts ook op de zaak? Dan kun je ze dan volknallen, meestal nog tegen een gunstig tarief ook.
En als je tegen de limiet van je aansluiting aan loopt, al eens gekeken naar een mooi dakje vol met PV? :)

Wellicht de moeite waard om de boel eens op een bierviltje door te rekenen, per kilometer scheelt het aardig en ze staan ook veel minder bij de garage voor onderhoud :)
Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Ik zie range-anxiety voornamelijk bij mensen die géén EV rijden :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Crahsystor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Het ging me niet zozeer om de tijd maar om het alleen laten van kleine kinderen. Om de kinderen bijvoorbeeld in de auto te laten zitten tot die aan de lader hangt zou theoretish kunnen, maar ja, kleine kinderen en wachten...
Mee naar de supermarkt en wachten bij de zelfscan/kassa zal dan ook wel een drama zijn. Of de dagen/weken tot een verjaardag, sinterklaas, vakantie zullen ook vreselijk zijn. Hoe lang denk je eigenlijk dat het duurt om een auto aan een laadpaal te hangen en die te activeren? Als dat al onder de noemer wachten valt en een probleem is met kleine kinderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Of wellicht die verpleegkundige die 's nachts / 's ochtends heel vroeg uit een late0 of nachtdienst komt en de elektrische Zoë aan de lader wil hangen bij thuiskomst?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Geek77 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:12:
Mijn werkgever wil mij verplichten een nieuwe elektrische lease auto uit te zoeken. Gezien het aantal kilometers dat ik wekelijks maak en nauwelijks mogelijkheden tot thuisladen betekend dit voor mij een behoorlijke extra tijdbelasting mbt laden langs de snelweg, waarschijnlijk dagelijks. Ik zou er op alle vlakken op achteruit gaan en zie het dan ook totaal niet zitten.
Kan ik een elektrische auto weigeren, of kan men dit wel verplichten?
Om even aan te vullen, niet alleen werkgevers eisen dit. Als wij bijvoorbeeld werken voor menige grote gemeente of overheidsinstantie, dient tegenwoordig AL het vervoer verplicht 100% elektrisch te zijn tegenwoordig. Wie dus geen elektrische auto heeft, mag de werkzaamheden niet uitvoeren want die kan de locatie niet bereiken.

Of het nu gaat of monteur op locatie, of projectmanager die naar een vergadering gaat. 100% elektrisch of je bent in overtreding van het contract en die boetes zijn niet misselijk.

Als bedrijf heb je dan 3 opties. Je werknemer gaat elektrisch rijden. Je zoekt een nieuwe werknemer. Of je weigert de klant. Dat laatste houd je als bedrijf niet vol, dus blijft aanpassen bij de werknemer over.

Gezien een leaseauto een WERK arbeidsvoorwaarde voor je WERK is, is het niet raar dat de auto geschikt moet zijn om je WERK uit te voeren. Net zoals je als monteur ook alleen keuze hebt uit busjes omdat je gereedschap/materiaal moet kunnen vervoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 31-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:34:
Ik weet niet hoe het met jou zit maar als ik 's avonds om 19:00 de auto aan de paal hang, ga ik niet 8 uur later mijn bed uit om hem even weg te zetten. Want daar praten we dan over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
[...]

Dat dit aan je uitgelegd moet worden aan de hand van voorbeelden vind ik nog het meest frappant.
SniperGuy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Niemand zal er last van hebben, maar volgens de letter van de wet mag het helaas niet.
'Niemand' is een gigantische aanname en niet relevant. We hebben het over publieke laadpalen, die kan je niet claimen voor jezelf. Dus ik ben het niet eens met jouw stelling. 'Helaas' voor jou (denk ik dan?) is dat verbod er gelukkig wel. Ik ga er vanuit dat handhaving o.b.v. dat verbod alleen bij excessen plaatsvindt, bijv. structurureel de auto van 18:00 tot 8:00 aan de laadpaal, waar de accu in 4 uur vol is én daarmee buurtgenoten hinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Dat dit aan je uitgelegd moet worden aan de hand van voorbeelden vind ik nog het meest frappant.
Zie ook de uitleg van @Croga .

Als je om 20.00 inplugt, dan is mijn auto ergens rond 02.00 klaar met laden. Sta jij dan nog op om de auto te verplaatsen?

Kap eens met die heilige boontjes shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Croga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Ik weet niet hoe het met jou zit maar als ik 's avonds om 19:00 de auto aan de paal hang, ga ik niet 8 uur later mijn bed uit om hem even weg te zetten. Want daar praten we dan over.
Een publieke voorziening voor jezelf onnodig te lang claimen is niet bepaald sociaal te noemen. Dat is m.i. niet eens een discussie. Wat verder in de praktijk haalbaar en realistisch is, is natuurlijk een tweede en daar is jouw punt begrijpelijk. Ik heb geen idee hoe lang het doorgaans duurt voordat de accu vol is, maar als deze na 2 uur laden weer vol is, is wegzetten van de auto wel degelijk een sociale handeling om beschikbaarheid van laadpalen hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat je die spiegel toch echt jezelf moet voorhouden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat je die spiegel toch echt jezelf moet voorhouden. ;)
Geef dan gewoon toe dat je geen idee hebt van laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Geef dan gewoon toe dat je geen idee hebt van laadtijden.
Omdat dat niet relevant is. We hebben het over onnodig te lang een laadpaal bezet houden. Voor zolang het nodig is, is er niets aan de hand, maar dat is dan ook de discussie niet.

Maar goed, ik kap deze discussie. Mensen die zichzelf een recht wel toe-eigenen merken vanzelf de consequentie wel. :>

[ Voor 14% gewijzigd door Justinn1988 op 31-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:30

killercow

eth0

[...]

Als je om 20.00 inplugt, dan is mijn auto ergens rond 02.00 klaar met laden. Sta jij dan nog op om de auto te verplaatsen?

Nou nou.
Als jij om 8 uur inplugt en je om 02:00 pas klaar bent heb je bij een reguliere paal 66Kwh tot 132Kwh geladen. Uiteraard zijn die auto's er, en uiteraard gebeurt dat wel eens dat je echt zo veel nodig hebt, maar doorgaans heb je met een uurtje of 2, misschien 3 de boel weer vol zat. Je auto dan verplaatsen heeft echt helemaal niets met heilige boontjes shit te maken, maar spreekt boekdelen over: wat jij denkt dat redelijk gedrag is, hoe je op mensen reageert #wijwilleneenvriendelijketweakers, en over hoeveel stroom jij denkt dat er in een auto gaat.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Omdat dat niet relevant is. We hebben het over onnodig te lang een laadpaal bezet houden. Voor zolang het nodig is, is er niets aan de hand, maar dat is dan ook de discussie niet.
Aangezien je zelf duidelijk geen EV hebt en niet snapt waar het over gaat, zal ik de situatie van Croga even voor je verduidelijken.

Inpluggen rond 19.00/20.00
Laden tot ergens midden in de nacht
De auto staat er dus nog rond 07.00/08.00.

Dán kun je inderdaad voorverwarmen terwijl de auto nog aan de paal staat.

Of dit "onnodig" is, daar zul jij vast een mening over hebben, maar feit blijft dat niemand z'n auto om 03.00 gaat verplaatsen.
killercow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Nou nou.
Als jij om 8 uur inplugt en je om 02:00 pas klaar bent heb je bij een reguliere paal 66Kwh tot 132Kwh geladen. Uiteraard zijn die auto's er, en uiteraard gebeurt dat wel eens dat je echt zo veel nodig hebt, maar doorgaans heb je met een uurtje of 2, misschien 3 de boel weer vol zat. Je auto dan verplaatsen heeft echt helemaal niets met heilige boontjes shit te maken, maar spreekt boekdelen over: wat jij denkt dat redelijk gedrag is, hoe je op mensen reageert #wijwilleneenvriendelijketweakers, en over hoeveel stroom jij denkt dat er in een auto gaat.
Wie is er vriendelijker? Degene die één keer in de week een nacht een plek bezet houdt om 80kWh te laden, of degene die iedere dag 20% bij gaat laden en dus iedere dag rond 20.00-23.00 de plek bezet houdt?

[ Voor 37% gewijzigd door Jeroenneman op 31-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:40
Justinn1988 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Maar goed, ik kap deze discussie. Mensen die zichzelf een recht wel toe-eigenen merken vanzelf de consequentie wel. :>
Komaan, we hebben het hier niet over iemand die 3 weken met vakantie is en de auto laat staan. Je snapt best dat 99 van de 100 mensen hun auto 's nachts niet verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:30

killercow

eth0

Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Wie is er vriendelijker? Degene die één keer in de week een nacht een plek bezet houdt om 80kWh te laden, of degene die iedere dag 20% bij gaat laden en dus iedere dag rond 20.00-23.00 de plek bezet houdt?
Jij in ieder geval niet, continue mensen wegzetten als 'je hebt geen idee' is gewoon karig gedrag.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
[...]

Of je het doet, is aan jou.
Maar het is aan de ene kant wel sociaal en afhankelijk van de APV ook nog eens verplicht.
nieuws: Gerechtshof: EV met volle accu moet binnen twee uur weg bij openbare ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Als een auto van 20:00 tot 02:00 nodig heeft om tot 100% te laden is er niemand die je zal tegenhouden als je de auto ergens tussen 23:00 en 00:00 weghaalt. Net als een ICE zul je heus niet altijd 100% nodig hebben de volgende dag en heus niet altijd om 20:00 thuis komen. Ook zal de auto lang niet altijd zes uur nodig hebben om te laden, ligt er maar net aan hoeveel je gereden hebt en wat er nog in zit.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.