Het probleem zit hem in de vergoeding die door de gemeente betaald moet worden aan bureautjes die het mensen makkelijk maakt om bezwaar in te dienen als er te hoog getaxeerd is.Thijsmans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:45:
Ik vraag me af of men zich met dit plan niet enorm in de eigen voet schiet. Als de oorzaak ervan gelegen is in de WOZ-bureautjes die steeds bezwaar maken, moet je er geen nog veel subjectievere taxatie aan hangen. Dan trek je de beerput vol details open.
Als ik zelf een verzoek zou krijgen, zou ik weigeren en aanvoeren dat de gemeente (lees: de BAG) over voldoende gegevens beschikt om mijn huis te kunnen taxeren (bouwjaar, koopprijs, energielabel, vloeroppervlak). Gelet daarop enerzijds, en de enorme inbreuk op de persoonlijke levenssfeer anderzijds, is het niet proportioneel om foto's te verlangen.
Waarom moet dat door de gemeente betaald worden? Leg die kosten bij de bij de bezwaarmaker neer en veel van die clubs zullen geen bestaansrecht meer hebben. Als jij zelf voor de kosten opdraait zal je wel twee keer nadenken of je een claim laat indienen, of je dat zelf doet.
Maar maak het ook makkelijker om bezwaar te maken. In sommige gemeenten is het ook mogelijk om een "Informeel bezwaar" in te dienen.
(https://www.rijksoverheid...d/bezwaar-woz-beschikking)Informeel bezwaar
Bij steeds meer gemeenten kunt u informeel bezwaar maken. Zo is er soms een mogelijkheid dat u samen met een taxateur de WOZ-waarde nog eens bekijkt. Dat kan veel administratieve rompslomp besparen. Mocht u er toch niet uitkomen, dan kunt u alsnog schriftelijk bezwaar indienen.
Gemeenten zijn niet verplicht een informele procedure te gebruiken.
Maak dat voor gemeenten wettelijk verplicht om dit aan te bieden. Het maakt het makkelijker om voor tegen, voor de gemeente lage kosten, een hoop procedures te voorkomen. Zorg ook voor simpele procedures om bezwaar in te dienen en maak dit bekend, liefst meteen op de aanslag zelf.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.