In de basis staat het allemaal dichter bij vermogensbelasting. Nederland kent de grootste vermogensverschillen van de hele wereld (ter verduidelijking: ik heb het over vermogen, niet over inkomen!). Ik zal het topic niet geheel kapen naar de voordelen van vermogensbelasting tov inkomstenbelasting, maar ik denk dat een verschuiving op dat gebied goed zou zijn. Een belangrijke aanjager voor dit verschil is overigens de woningmarkt.BazzH schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:29:
Waarom zou 1 van 2 identieke gezinnen (bestaat niet, weet ik) meer gemeentelijke belastingen moeten betalen als ze een dakkapel op hun verder identieke woning laten zetten terwijl ze bij het andere gezin dat geld uitgeven aan meer en duurdere kleding. Waarom drukt die dakkapel dan zoveel extra op de begroting van de gemeente? (Hint: in sommige gevallen verdient de gemeente al voor de dakkapel er is, leges.....)
Waarom er verschil tussen de gezinnen moet zitten: omdat een dakkapel waarschijnlijk positief werkt op je vermogen. De waarde van je bezit groeit. Het gezin wat kleding koopt ziet de waarde van het bezit (over het algemeen) dalen.
Anyhow, wat is nu precies je bezwaar aan dat de bezitter van een duurder huis, meer belasting moet betalen?
Ik vind dat zelf een behoorlijk logisch en vanzelfsprekend idee. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Sowieso, laten we wel zijn: voorlopig zijn de gemeentelijke lasten op een koopwoning lager dan dat je een vergelijkbaar vermogen in box3 duwt. We moeten (om talloze redenen die ik graag elders toelicht) voorkomen dat de eigenwoning een veilige haven wordt om je vermogen in te stallen.
Daarvoor doet de binnenkant van de woning nou eenmaal veel voor de waarde van een woning. Kijk maar op Funda; de bouwval-rijwoning die compleet gestript wordt verkocht, is nou eenmaal écht minder geld waard dan de naastgelegen, door een flipper net opgeleverde VT-Wonen designwoning met taatsdeur

Ik vind het dan ook niet heel gek dat gemeenten ook binnen de woning willen kijken om daar een beoordeling op te doen. Want de vragenlijst die ik kreeg nadat we in onze woning gingen wonen geeft een veel te beperkt beeld van wat een woning waard is.
Tegelijkertijd vind ik de discussie of die inbreuk op privacy niet eigenlijk het doel voorbijstreeft, weer heel terecht. Om die reden vind ik zelf ook dat dit te ver gaat.
Maar in essentie vind ik het heel logisch dat je de WOZ-waarde dichter bij de daadwerkelijke woningwaarde wilt brengen, en daarvoor doet de binnenkant van een woning er nou eenmaal ook toe. Een makelaar, taxateur of potentiële koper kijkt daar namelijk ook naar. Ook naar die dakkapel trouwens

Want wat is nu precies het probleem voor jou? Gezien je wél voorstander bent van belasten afhankelijk van de hoeveelheid grondbezit, neem ik aan dat je tot op zekere hoogte ook voorstander bent van 'hogere huiswaarde -> meer belasting'? Waar zit het verschil? Je geeft in een eerdere post aan dat de WOZ 'te vaag' is, maar als de gemeente vraagt om een handvat om de waardeindictie te verbeteren is het ook niet goed?Wat je dan doet? Niets? Waarom zou iemand met aanbouw en dakkapel meer belasting moeten betalen als iemand zonder? Dat doet er eigenlijk ook helemaal niet toe. Dingen die dan relevanter zijn:
- aantal personen (eventueel nog iets met leeftijd doen)
- hoeveelheid grond in bezit
- aantal auto's gereden door bewoners
Waarom is het aantal personen waarmee je in een woning woont, van belang? Dat heeft toch helemaal niks te maken met 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten'? Laat staan leeftijd, dat lijkt me een bizar slecht plan.
En het aantal auto's, waarom doet dat er toe? We hebben overigens al ontzettend veel autobelastingen in Nederland.
[Voor 5% gewijzigd door Richh op 26-10-2022 16:50]