Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:20

FunkyTrip

Funky vidi vici!

jaapstobbe schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:23:
[...]

Amerika is verloren, de leugen heeft gewonnen.
Ik houd hoop dat Simon Rosenberg het bij het juiste eind heeft qua analyse van de polls & stemmen:

https://mobile.twitter.com/SimonWDC

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44
defiant schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:14:

Aanhangers van democratie in Amerika zullen als de peilingen gelijk krijgen met dat dilemma geconfronteerd worden
Enerzijds worden ze al een paar decennia lang met dat dilemma geconfronteerd, anderzijds ziet het er naar uit dat ze het door de bank genomen niet als dilemma herkennen. Ook anno nu is de houding van Dem kiezers veelal iets in de trant van "oh wat erg" en "hoe kan dat nou", en zijn er maar weinig die beseffen wat er gebeurt en hoe ernstig de situatie is.
Er ontstaat gaandeweg wel meer bewustzijn (vooral dankzij Trump), maar ik zie geen reden waarom de uitslag van deze midterms wat dat betreft een groot verschil gaat maken.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:26

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
FunkyTrip schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:41:
[...]

Ik houd hoop dat Simon Rosenberg het bij het juiste eind heeft qua analyse van de polls & stemmen:

dit is dezelfde narratief (maar dan omgekeerd) wat rond ging over destijds de 'blue wave'. Ik denk dat het belangrijk is om het woord 'wave' als een immense stretch te zien, dit gaat veelal om relatief kleine verschillen die 'in the end' bepalen of de democraten of de republikeinen een nipte meerderheid krijgen in het congress en op andere posities.

In dit artikel:
https://edition.cnn.com/2...s-what-matters/index.html
is er nog een take-away over de impact van early voting op polls, maar vooral dat je, vooral als democratische partij, een recordopkomst nodig hebt in veel staten om er iets van te maken. Voterrestrictions maken dit moeilijker en moeilijker.

Zie ook https://en.wikipedia.org/...ghts_in_the_United_States waar je een stukje historie hebt over wie mag stemmen, maar ook enkele 'funky' wetgevingen die heel veel mensen hun stemrecht ontnemen. Een opmerkelijke is bv. dat mensen met een strafblad in sommige staten niet mogen stemmen, de rest van hun leven niet. Behalve als de gouverneur van de staat je alsnog toestemming daarvoor geeft (bedenk dat als dit een republikein is, hij mogelij kgeen enkele trek heeft te veel mensen te laten gaan stemmen. Hij is de facto actief zijn eigen stemmers aan het selecteren).

Dakloos? In essentie in zekere zin slachtoffer van socio-economische omstandigheden (en afhankelijk van sociale stelsels): in veel staten kun je vergeten om te kunnen gaan stemmen. Je bent dus politiek gezien compleet niet vertegenwoordigd, je kunt niet stemmen op vertegenwoordiging.

https://www.pewresearch.o...-of-many-other-countries/
Ook nog een interessante: het opkomstpercentage. Dit was niet bepaald heel indrukwekkend als je het afzet tegen andere landen. Het gaat heel bedenkelijk worden als je het stuk ziet over 'voter registration' en hoe het per staat is geregeld, met name welke staten je zelf actief mag gaan kijken om geregistreerd te wordne om te kunnen gaan stemmen. Men werkt de opkomst op die manier actief tegen door maar hobbels op de weg te blijven gooien.

Wat me echter de meeste zorgen geeft, is de opkomst van Trumps loyalisten in die verkiezingen. Deze mensen gaan heel wat stappen verder nog in het eroderen van een al zeer wankel democratisch systeem: bij de vorige presidentsverkiezingen bleek simpelweg het niet willen erkennen van een uitslag geen enkel moreel probleem te zijn. Men had destijds nog niet de politieke macht om hier iets mee te doen, maar dat zou zomaar kunnen veranderen met deze verkiezingen, want naast de in het oog springende 'zetels', plakt men vaker ook stemmen voor specifieke functies vast hieraan en die zijn van belang voor verdere verkiezingen.

Ik deel dus het optimisme niet van Simon Rosenberg zijn tweet/analyse.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:11
FunkyTrip schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:41:
[...]

Fivethirtyeight is toch wel betrouwbaar hoor. Zeker de verkiezingen van 2020 zaten behoorlijk goed. De Republiekeinen werden wel wederom licht onderschat. De Senaat zou heel misschien nog op 50/50 (en dus meerderheid Democraten) kunnen uitkomen. Huis is verloren, en daarmee ook de Jan 6th commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
https://www.axios.com/loc...piracies-michigan-midterm

Voorproefje van hoe de komende weken er uit gaan zien. GOP vraagt rechter om alle mail in ballots uit Detroit (enkel Detroit) ongeldig te verklaren.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
Vandaag waarschijnlijk de laatste keer dat we iets zien wat lijkt op vrije en eerlijke federale verkiezingen in de VS. De komende jaren worden absolute chaos. Helaas hebben de democraten dat niet kunnen voorkomen (was ook vrijwel onmogelijk met een split senaat).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Ik heb stille hoop dat de polls gigantisch vertekend zijn omdat het gros die er aan deel neemt oude rechtse Amerikanen zijn.
Maar ik vrees dat vandaag het einde van de VS in luid. Ik vrees voor de veiligheid van mijn Amerikaanse vrienden en hun kinderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Player1S op 08-11-2022 08:21 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Player1S schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:21:
Ik heb stille hoop dat de polls gigantisch vertekend zijn omdat het gros die er aan deel neemt oude rechtse Amerikanen zijn.
Maar ik vrees dat vandaag het einde van de VS in luid. Ik vrees voor de veiligheid van mijn Amerikaanse vrienden en hun kinderen.
Tja, wanneer waren de polls niet te positief voor de democraten? Ik hoop dat de pollster hun les hebben geleerd, maar ik zou er niet op rekenen dat de polls er in het voordeel van de democraten naast zitten. De democraten hadden even het momentum, en als je het momentum hebt kan je ook de polls nog verrassen omdat de ontwikkelingen op de laatste dagen moeilijk kunnen meten, maar dat momentum is ook weg lijkt het.

En dan is nog maar de vraag hoe groot de chaos aan rechtse kant wordt als de democraten de verwachtingen uit de polls overtreffen. Dat simpele feit is waarschijnlijk op een aantal plaatsen genoeg om het resultaat in de prullenbak te gooien.

Volgens 538 is er een 16 uit 100 kans dat de democraten het Huis winnen en een 41 uit 100 kans dat ze de senaat winnen (waarbij een gelijkspel ook winst is en in die 41% zit). Waarschijnlijk gaat Dr. Oz of all people het verschil maken wie de Senaat pakt. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 08-11-2022 08:41 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

ph4ge schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:37:
[...]

Tja, wanneer waren de polls niet te positief voor de democraten? Ik hoop dat de pollster hun les hebben geleerd, maar ik zou er niet op rekenen dat de polls er in het voordeel van de democraten naast zitten. De democraten hadden even het momentum, en als je het momentum hebt kan je ook de polls nog verrassen omdat de ontwikkelingen op de laatste dagen moeilijk kunnen meten, maar dat momentum is ook weg lijkt het.

En dan is nog maar de vraag hoe groot de chaos aan rechtse kant wordt als de democraten de verwachtingen uit de polls overtreffen. Dat simpele feit is waarschijnlijk op een aantal plaatsen genoeg om het resultaat in de prullenbak te gooien.

Volgens 538 is er een 16 uit 100 kans dat de democraten het Huis winnen en een 41 uit 100 kans dat ze de senaat winnen (waarbij een gelijkspel ook winst is en in die 41% zit). Waarschijnlijk gaat Dr. Oz of all people het verschil maken wie de Senaat pakt. 8)7
Een argument wat ik paar keer voorbij heb zien komen en wat een beetje hout snijdt is dat jongeren minder snel een anoniem nummer opnemen of uberhaubt deelnemen aan zulke polls.
Ouderen daarentegen juist wel.
Op die manier krijg je dus in de pol eigenlijk een vertekend beeld. Grote vraag is of dit in werkelijkheid ook daadwerkelijk zo is.

Maar het feit dat een Dr Oz, Herschel Walker, MTG of Boebert al een kans maken is voor mij eigenlijk wel een overduidelijk teken dat het een aflopende zaak is wbt de VS.

Stel je voor dat we hier in Nederland serieus zouden twijfelen tussen stemmen op Mark Rutte of op Samantha "Barbie" De Jong. 8)7
Ongeacht wat je van Rutte vind is hij nog steeds oneindig veel beter voor de taak dan Barbie....

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:55
Lijkt mij een uitstekende combi, republicans weer aan de macht en de heersende klimaatopgave. Leuk artikel in de WaPo vandaag: https://www.washingtonpos...climate-change-report-us/. Het artikel verwijst naar het federale National Climate Assessment dat is uitgevoerd en aangeeft dat de VS 68% sneller opwarmt dan de rest van de wereld.

Prettige wedstrijd als je in de VS wilt blijven wonen de komende decennia met de republikeinen die het klimaat ontkennen en het verkiezingsproces zodanig aanpassen dat ze nooit meer zullen verliezen...
Climate change is unleashing “far-reaching and worsening” calamities in every region of the United States, and the economic and human toll will only increase unless humans move faster to slow the planet’s warming, according to a sprawling new federal report released Monday.

“The things Americans value most are at risk,” the National Climate Assessment authors, who represent a broad range of federal agencies, write in the draft report. “Many of the harmful impacts that people across the country are already experiencing will worsen as warming increases, and new risks will emerge.”

The congressionally mandated assessment, last issued under the Trump administration in 2018, comes as world leaders gather this week in Egypt for a U.N. Climate Change Conference, known as COP27, aimed at prodding nations to tackle the problem with more urgency.

The report’s authors detail how climate-fueled disasters are becoming more costly and more common, and how the science is more clear than ever that rapid cuts in greenhouse gas emissions are needed to slow the profound changes that are underway.

The draft report, which probably will be finalized next year after a period of public comment and peer review, finds that in a world that has already warmed 1.1 degrees Celsius (2 degrees Fahrenheit) above preindustrial levels, the situation in the United States is even more extreme.

“Over the past 50 years, the U.S. has warmed 68 percent faster than the planet as a whole,” the report finds, noting that the change reflects a broader global pattern in which land areas warm faster than the ocean, and higher latitudes warm more rapidly than lower latitudes.

Since 1970, the authors state, the continental United States has experienced 2.5 degrees Fahrenheit of warming, well above the average for the planet.

“The United States — exclusive of Alaska — is warming about two-thirds faster than the planet as a whole,” said Zeke Hausfather, a research scientist at Berkeley Earth.

That shift means significant parts of the country now must grapple with growing threats to safe drinking water, housing security and infrastructure. A hotter atmosphere creates a litany of health hazards, makes farming and fishing more difficult and unpredictable, and imperils key ecosystems.

“There is no known precedent for a species changing its own climate as quickly as we are changing ours, and there are many uncertainties associated with a rapidly warming world,” the document states.

Scientists have documented with increased clarity how human-caused emissions are heating the planet. But Monday’s assessment underscores how those changes are deepening impacts on the health and pocketbooks of average Americans.

John Podesta, senior adviser to President Biden on climate change, said the report “underscores that Americans in every region of the country and every sector of the economy face real and sobering climate impacts.”

The study highlights how the frequency of billion-dollar disasters has now increased from once every four months in the 1980s to once every three weeks in the present. It finds that the United States is experiencing some of the most severe sea-level rise on the planet.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
offtopic en onnodige neerbuigende labels

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 08-11-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Player1S schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:06:
[...]

Een argument wat ik paar keer voorbij heb zien komen en wat een beetje hout snijdt is dat jongeren minder snel een anoniem nummer opnemen of uberhaubt deelnemen aan zulke polls.
Ouderen daarentegen juist wel.
Op die manier krijg je dus in de pol eigenlijk een vertekend beeld. Grote vraag is of dit in werkelijkheid ook daadwerkelijk zo is.
Een goed peilingsinstituut houdt hier natuurlijk rekening mee. Bijvoorbeeld door demografische gegevens (leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, enz..) te verzamelen, dit te vergelijken met statistieken van de vorige verkiezingen en vervolgens de resultaten van de peiling te corrigeren. Als je merkt dat er in de peiling, relatief ten opzichte van echte verkiezingen, 2x meer ouderen antwoorden dan jongeren, dan weeg je de respons van ouderen maar voor de helft mee in de uitslag.

Het is een ingewikkeld proces en er is geen recept waarmee je het 100% correct krijgt, maar de gemiddelde peiling is wel een stuk geavanceerder dan het simpelweg optellen van alle responses.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 21:39

JJJ

Hier een aardig detailartikel over polls en alle onzekerheden die erin zitten: https://fivethirtyeight.c...l-2022-election-forecast/

Kortom - het kan nog best spannend worden. En laten we hopen dat dat 't wordt, want de toekomst van de democratie in de VS staat op het spel, zoals toegelicht hier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het is nog steeds een gevoelig punt, maar Obama had in z'n eerste termijn met werkbare meerderheden de staat van de democratie verkeerd ingeschat. En dat hij dat verkeerde ingeschat heeft, komt door de houding van democraten die altijd diep van binnen geloven in het systeem. Maar het systeem is een lege huls, het is het gedrag van mensen binnen dat systeem dat alles bepaald. Alles is menselijk gedrag.

Dit zag je later ook toen de supreme court benoeming werd tegengehouden door de republikeinen, in principe had hij die benoeming door kunnen laten gaan door het te forceren of daar op z'n minst een constitutionele crisis door laten ontstaan. Maar hij accepteerde dat de republikeinen eenzijdig de regels van het spel hebben veranderd.

Het is nu dus "normaal" dat democratische president geen enkele supreme court benoeming mag doen als de republikeinen het niet willen met een meerderheid in de senaat. Deze moet wachten op een republikeinse kandidaat die ze dan wel goedkeuren.

Als je er geen crisis van antidemocratisch beleid en beslissingen forceert dan wordt dat het nieuwe geaccepteerde normaal. Dit zal je nu ook gaan zien met stemproces, gerrymandering was al normaal, het weggooien of "het vinden van" stemmen zal een normaal geaccepteerd proces worden. Of de gehele afschaffing van democratie waarbij het stemproces kan worden genegeerd en politici gewoon kunnen worden benoemd.

Het probleem is dat je het spel op een geen enkele manier kan meespelen of corrigeren binnen het systeem zelf:
  • Verliezen republikeinen eerlijk met een geaudit en volledig correct verlopen stemproces: "Stop the Steal!", democraten hebben gefraudeerd.
  • Winnen republikeinen door zelf te frauderen: de uitslag is legitiem een uiting van de stem en wil van "het volk".
De kosten om het proces te stoppen of zelfs om te keren worden telkens groter naarmate het vordert, dat is de reden waarom experts in radicalisering/extremisme altijd waarschuwen voor het meebewegen en accepteren ervan door mainstream partijen, pers en media. Het is om die zelfde reden dat extremisme altijd alles doet om geaccepteerd en genormaliseerd te worden, zoals je ziet met de z.g.n. vrijheid van meningsuiting op alle big tech platforms. D.w.z. de tolerantie paradox.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22
JJJ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:05:
Hier een aardig detailartikel over polls en alle onzekerheden die erin zitten: https://fivethirtyeight.c...l-2022-election-forecast/

Kortom - het kan nog best spannend worden. En laten we hopen dat dat 't wordt, want de toekomst van de democratie in de VS staat op het spel, zoals toegelicht hier.
Zoals de poster die nu weg is al sinds de Biden verkiezing zei, hou maar rekening met minstens 1 verloren generatie. Ik zie geen tekenen dat het wonder dat nodig is voor het behoud van democratie zoals wij dat kennen gaat gebeuren. Het is de kikker in de pan denk ik.

Jammer, ook dat zoveel Amerikanen hier totaal blind voor lijken. Die vinden toch eigenlijk altijd wel dat hun democratie alles overleeft. Zoals @defiant aangeeft, de definitie van democratie bij Democraten schuift helaas gewoon mee.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Zou je de democratie in de VS willen redden moet je eigenlijk het ondemocratische besluit nemen door een Fox News, Newsmax en OANN te verbieden.

Op zich wel een interessant vraagstuk. Wanneer houd free speech op? Die zenders beroepen zich op free speech en hebben zeker een punt op dat gebied. Idem met Ongehoord Nederland in ons landje.
Maar tegelijkertijd zijn ze ook actief bezig de democratie te ondermijnen met aantoonbaar valse berichtgevingen of minimaal extreem eenzijdig en gekleurde berichtgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 09:05
Player1S schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:21:
Zou je de democratie in de VS willen redden moet je eigenlijk het ondemocratische besluit nemen door een Fox News, Newsmax en OANN te verbieden.

Op zich wel een interessant vraagstuk. Wanneer houd free speech op? Die zenders beroepen zich op free speech en hebben zeker een punt op dat gebied. Idem met Ongehoord Nederland in ons landje.
Maar tegelijkertijd zijn ze ook actief bezig de democratie te ondermijnen met aantoonbaar valse berichtgevingen of minimaal extreem eenzijdig en gekleurde berichtgevingen.
Als het aan mij ligt mogen TV programma's die doen alsof ze nieuws zijn en zich niet kunnen houden aan de al te ruime regels wat valt onder journalistiek zo van de buis gehaald worden. Ongehoord Nederland moet ongehoord blijven want ze hebben letterlijk niets nuttigs te melden en vormen een gevaar voor de samenleving.

Als ze het tegenovergestelde zouden doen, pro democratie en correct critisch op de regering en goede argumenten zouden brengen waar on huidig economische systeem niet werkt voor de meerderheid dan is het binnen 2 dagen van de buis. Maar shit dat leid to facisme mag altijd lekker door gaan omdat dit de rijken niet raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het is het dilemma van de tolerantie paradox, mag je de vrijheid van meningsuiting gebruiken om op te roepen tot onderdrukking tot zelf geweld tegen andere groepen in de samenleving. Het probleem is hierin dat soort processen eenzijdig zijn, kiest groep A ervoor om groep B het stemrecht te ontnemen dan heeft groep B als ze het systeem respecteren geen andere mogelijkheid dan zich binnen volledig te onderwerpen aan de macht van groep A. B heeft geen zeggenschap meer hierover.

Daarom is de kern van democratie veel meer dan alleen de instituties en processen zoals het stemproces, het draait om de bescherming en representatie van minderheden. Voor extremisme is het noodzakelijk het democratische gehalte ervan uit te hollen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Laatst online: 09:17

Polycom

Poes van goud

Ik houd hoop op een afstraffing voor de republikeinen door die waanzin van anti abortus wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Laatst online: 13:25
[...]

Stel je voor dat we hier in Nederland serieus zouden twijfelen tussen stemmen op Mark Rutte of op Samantha "Barbie" De Jong. 8)7
Ongeacht wat je van Rutte vind is hij nog steeds oneindig veel beter voor de taak dan Barbie....
En dan zijn er vast ook een boel mensen die echt schurfthekel aan Rutte vinden en toch voor Barbie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 22:33
Albinoraptor schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:25:
[...]

En dan zijn er vast ook een boel mensen die echt schurfthekel aan Rutte vinden en toch voor Barbie kiezen.
Dat is ook de reden waarom Biden heeft gewonnen eigenlijk.
Ondanks hij misschien voor veel mensen niet de beste kandidaat was, was het eigenlijk een anti-Trump stem.
Liever Biden dan (weer) Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Brent schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:
[...]

Zoals de poster die nu weg is al sinds de Biden verkiezing zei, hou maar rekening met minstens 1 verloren generatie. Ik zie geen tekenen dat het wonder dat nodig is voor het behoud van democratie zoals wij dat kennen gaat gebeuren. Het is de kikker in de pan denk ik.

Jammer, ook dat zoveel Amerikanen hier totaal blind voor lijken. Die vinden toch eigenlijk altijd wel dat hun democratie alles overleeft. Zoals @defiant aangeeft, de definitie van democratie bij Democraten schuift helaas gewoon mee.
Wij zijn ook blind, net zo goed. Zie de decennia gaande verrechtsing welke nog steeds gaande is en de authoriteit (onze overheid) niet overal zomaar meer geaccepteerd wordt.

En dan te bedenken dat er hele hordes mensen (óók op T.net) daar geen boodschap aan hebben en rustig op radicaal/extreemrechtse partijen stemmen. Want de meest gematigde partij (JA21) hanteert bijna gelijke retoriek (vooral aanvallen op alles wat zij links achten om te beginnen), op de complotten na die nog ietsje verder rechts worden gebezigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 15:41
Polycom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:05:
Ik houd hoop op een afstraffing voor de republikeinen door die waanzin van anti abortus wetten.
Dat is een paar maanden te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:35
dawg schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:46:
[...]

Wij zijn ook blind, net zo goed. Zie de decennia gaande verrechtsing welke nog steeds gaande is en de authoriteit (onze overheid) niet overal zomaar meer geaccepteerd wordt.

En dan te bedenken dat er hele hordes mensen (óók op T.net) daar geen boodschap aan hebben en rustig op radicaal/extreemrechtse partijen stemmen. Want de meest gematigde partij (JA21) hanteert bijna gelijke retoriek (vooral aanvallen op alles wat zij links achten om te beginnen), op de complotten na die nog ietsje verder rechts worden gebezigd.
Ja, eens.
Helaas draait het niet meer om argumenten, feiten en realiteit. Maar om geloofsgedrag. Men gelooft ergens in en stemt daar op en dat geloof maakt blind.

Er zijn hordes mensen die bij wijze van spreken een hun eigen glazen ingooien en daar een goed gevoel aan overhouden, vanuit dat geloofsgedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

(emphasis mine)

Als je de democratie in de VS wil redden ben je jaren te laat. De zaadjes van twijfel zijn al jaren terug geplant door de extremere stromingen binnen de GOP en zijn inmiddels tot bloei gekomen, hun antidemocratisch vergif verspreidend in elke laag van de politiek én bij de kiezer. In 2000 zagen we al de eerste fratsen van de SCOTUS om een hertelling van de stemmen tot ondemocratisch te bestempelen, en zoals @defiant in meerdere posts hier al haarfijn heeft uitgestippeld gaat dat nu in élke laag van bestuur kunnen gebeuren waarbij de machthebbers de uitkomst van elke verkiezing kan bepalen (of in ieder geval het resultaat daarvan) en daarbij kan claimen dat het legitiem is.

Nee, ik zie deze verkiezingen uiterst somber in. Bij een winst van de democraten gaan de eerder genoemde ondemocratische mechanismes in werk gesteld worden, bij een winst van de republikeinen óók, maar dan met daadwerkelijk mandaat. De vraag is naar mijn inzicht niet óf de Amerikaanse democratie verder wordt afgebroken, maar meer wat er voor in de plaats komt in de komende jaren.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22
[...]

Rutte dankt zijn positie aan het elimineren van competitie; TINA. Zorg dat er geen alternatief lijkt te zijn, dan kiest men toch, al dan niet met tegenzin, toch gewoon voor Rutte. Veel van de realisatie van zijn politiek ook trouwens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Brent schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:01:
[...]

Rutte dankt zijn positie aan het elimineren van competitie; TINA. Zorg dat er geen alternatief lijkt te zijn, dan kiest men toch, al dan niet met tegenzin, toch gewoon voor Rutte. Veel van de realisatie van zijn politiek ook trouwens.
En het geven van pijn dosiers en posities aan andere partijen en zorgen dat er geen geld is om de problemen op te lossen en daarna de wijzen dat de problemen niet opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Migrator schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:59:
Nee, ik zie deze verkiezingen uiterst somber in. Bij een winst van de democraten gaan de eerder genoemde ondemocratische mechanismes in werk gesteld worden, bij een winst van de republikeinen óók, maar dan met daadwerkelijk mandaat. De vraag is naar mijn inzicht niet óf de Amerikaanse democratie verder wordt afgebroken, maar meer wat er voor in de plaats komt in de komende jaren.
Enige positieve wellicht is dat de demografie nog steeds in het voordeel van de democraten is en dat het activisme aan democratische kant uiteindelijk toch ook steeds sterker zal worden als reactie op de het autoritaire minderheidsregime van de republikeinen.

Dat kan overigens ook gewoon tot een burgeroorlog leiden. Ik zie MAGA wappies nog wel een keer de wapens op pakken en in blauw geachte wijken gaan rondschieten als ze genoeg opgehitst worden door de Trumps en de Greens. Tutsi's en hutu's zeg maar.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:36
Het is een zeer wonderlijk gegeven dat de VS over twee jaar mogelijk niet meer democratisch is. Er is zelfs een aanzienlijke kans dat dit zal gebeuren. Ik vraag mij af wat de gevolgen daarvan voor Europa zullen zijn.
Ook vraag ik mij af wat er in de VS gaat gebeuren als de verkiezingen over 2 jaar echt gekaapt worden. Zal het uitdraaien op een burger oorlog? Het zou zo maar kunnen. Misschien wordt dan de oorlog van 1861 afgemaakt, waarbij ze deze keer hopelijk wel een soort denazificatie van het confederate gedachtengoed doen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:33
pingkiller schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:55:
Het is een zeer wonderlijk gegeven dat de VS over twee jaar mogelijk niet meer democratisch is. Er is zelfs een aanzienlijke kans dat dit zal gebeuren. Ik vraag mij af wat de gevolgen daarvan voor Europa zullen zijn.
Ook vraag ik mij af wat er in de VS gaat gebeuren als de verkiezingen over 2 jaar echt gekaapt worden. Zal het uitdraaien op een burger oorlog? Het zou zo maar kunnen. Misschien wordt dan de oorlog van 1861 afgemaakt, waarbij ze deze keer hopelijk wel een soort denazificatie van het confederate gedachtengoed doen.
Het enige wat Europa kan doen is volgas zorgen dat we los van de Usa opereren. Dus ja, ook qua defensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:35
pingkiller schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:55:
Dit lijkt mij een mooi moment voor de EU en zeker NL, om los te komen van de VS en (weer) eens werk te maken van een sterk Europa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
ph4ge schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:37:
[...]
Waarschijnlijk gaat Dr. Oz of all people het verschil maken wie de Senaat pakt.
Ja, want de Dems hebben toch zo'n goede kandidaat ertegenover staan. :X
Als je toch doorgaat met iemand die recent een herseninfarct heeft gehad, dan wil je niet winnen of je bent bang dat je toch verliest met een nieuwe kandidaat.
-Bonalds schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:37:
[...]
Dit lijkt mij een mooi moment voor de EU en zeker NL, om los te komen van de VS en (weer) eens werk te maken van een sterk Europa...
De VS was toch al meer naar zichzelf gekeerd, dus daar moesten we al werk van maken.

Dat ze zich nog met Oekraïne verbaasd me ook een beetje. Ze spenderen er veel geld aan. Maargoed; geen leger in Afghanistan meer en dus hebben ze geld over, het is grotendeels een lening en zorgt voor winst van hun defensie industrie.
-Bonalds schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:59:
[...]
Helaas draait het niet meer om argumenten, feiten en realiteit. Maar om geloofsgedrag. Men gelooft ergens in en stemt daar op en dat geloof maakt blind.

Er zijn hordes mensen die bij wijze van spreken een hun eigen glazen ingooien en daar een goed gevoel aan overhouden, vanuit dat geloofsgedrag.
Het is vooral: men is op bepaalde punten tegen wat een partij claimt. Dus stemt men op de andere partij.
Men wil geen Trump meer, dus stem voor Biden.
Men ervaart recessie en criminaliteit en voor een partij is dat geen prioriteit? Dus stem voor de andere partij.
En doordat er maar 2 partijen zijn, heb je eigenlijk geen keus meer.

Ik hoop dat men tot inkeer komt en aan een revolutie gaat beginnen. Niet qua burgeroorlog, maar door te breken met het 2-partijen systeem. Dat er een groep vanuit de GOP en Dem zich af gaan splisten en er eindelijk meer keus voor de burger komt. Dat zou denk ik nog wel de beste toekomstbeeld zijn. Ook voor de partijleden komt op een keer (hopelijk) de grens dat de extremen te ver van je af staan om bij je partij te blijven.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-09 22:28
Door de jaren heen vaak met Amerikanen gewerkt (om eerlijk te zijn niet mijn volk) maar 1 zal me altijd bij blijven :

Paar jaar geleden een project gedaan op de Noordzee, de-mobilisatie van oude gas platformen.
1 van de assisent deck-supervisiors was dus Amerikaan.
Regelmatig met hem zitten praten, dit project was dus in de aanloop naar de verkiezing Trump -Biden.

Hij was dus fervent Republikein, woonde in Louisiana, en verdiepte zich erg in politiek.
Ondanks zijn Republikein achtergrond moest hij toegeven dat de Dem's heel soms toch wel een keer goede punten hadden.
Natuurlijk komt je dus op de presidents verkiezingen uit, enigste wat hij hier over zei :
"Dit land (Amerika) heeft zo'n 370 miljoen inwoners...en dit zijn zogenaamd de besten wat we hebben voor het presidentschap ... we zouden ons kapot moeten schamen"

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:26

Secsytime

Automagisch

dierkx36 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:19:
Door de jaren heen vaak met Amerikanen gewerkt (om eerlijk te zijn niet mijn volk) maar 1 zal me altijd bij blijven :

Paar jaar geleden een project gedaan op de Noordzee, de-mobilisatie van oude gas platformen.
Regelmatig met hem zitten praten, dit project was dus in de aanloop naar de verkiezing Trump -Biden.

Hij was dus fervent Republikein, woonde in Louisiana, en verdiepte zich erg in politiek.
Ondanks zijn Republikein achtergrond moest hij toegeven dat de Dem's heel soms toch wel een keer goede punten hadden.
Natuurlijk komt je dus op de presidents verkiezingen uit, enigste wat hij hier over zei :
"Dit land (Amerika) heeft zo'n 370 miljoen inwoners...en dit zijn zogenaamd de besten wat we hebben voor het presidentschap ... we zouden ons kapot moeten schamen"
Tsjah ook dat is democratie.. burgers krijgen een overheid die ze verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
De hele nacht CNN ga ik niet trekken :F . Mis IPTV op dit moment. Maar eens kijken of er zenders live zijn op Youtube oid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die 'red wave' is er niet gekomen iig. Er is een goede kans dat de Democraten de senaat weten te behouden. Nog onzeker allemaal, maar het had slechter kunnen uitpakken voor de Dems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26

Sowieso dit ja. Nu interesseert de Amerikaan me niet echt. They get what they vote for.

Helaas geldt dat ook voor de rest van de wereld. We get what they vote for en hebben er wel serieus last van als t de verkeerde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Dat is een beetje van dezelfde categorie als roepen "niet echt mijn volk, die Europeanen".
Dat zal ook niet snel iemand beweren. De kandidaat die naar voren wordt geschoven is bijna altijd degene die het meeste kans maakt om te winnen. Overigens is "de beste" nogal vaag en het hangt erg af van het politieke landschap op dat moment. Bernie Sanders is een mooi voorbeeld van een uitstekend politicus (zeker vs Clinton/Biden) met een beleid dat mogelijk erg goed was geweest voor de VS, maar die veel te links is voor de meeste kiezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
The Realone schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:50:
Dat is een beetje van dezelfde categorie als roepen "niet echt mijn volk, die Europeanen".
Ik dacht meer aan "rare jongens, die romeinen"

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 12:07

Lordy79

Vastberaden

Nou het lijkt erop dat het met de rode tsunami wel meevalt. Nu maar eens kijken hoe dat verteerd wordt door de Reps

[ Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 09-11-2022 07:28 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 13:24

Don Quijote

El Magnifico

CNN called in ieder geval Pennsylvania voor Fetterman. Toch wel een beetje een verrassing na de laatste debatten waar Fetterman (logisch) het heel lastig had.

Het is nu niet ondenkbaar meer dat de Democraten het in de Senaat voor het zeggen houden en als ze nu op 51 zouden komen is het helemaal een wonder te noemen. Dan zijn ze in ieder geval niet meer gegijzeld door Joe Manchin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

De_Bastaard schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:41:
[...]

Sowieso dit ja. Nu interesseert de Amerikaan me niet echt. They get what they vote for.

Helaas geldt dat ook voor de rest van de wereld. We get what they vote for en hebben er wel serieus last van als t de verkeerde is.
Zolang het een populariteitsvote blijft met het gros van de stemmers die weinig inhoudelijk kennis van zaken heeft én dat verkiezingsbeloftes maar woorden zijn en er nul verantwoordelijkheid hoeft gedragen te worden, zou het gek zijn als er iemand gekozen zou worden die 'goed' is voor een land.

En dit 'systeem' zal niet van zichzelf veranderen, want dan moeten (bijv in NL de 2e kamer) hun eigen machtspositie (mogelijk) opgeven. En dat gaat never nooit gebeuren. Het is gewoon krom dat er niet op inhoud en feiten bslist kan worden ipv op idealisme.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
Lordy79 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:28:
Nou het lijkt erop dat het met de rode tsunami wel meevalt. Nu maar eens kijken hoe dat verteerd wordt door de Reps
Het lijkt er op dat ik er gisteren helemaal naast zat, de democraten presteren ruim boven verwachting. Het Huis gaat waarschijnlijk nog steeds verloren, maar met een kleine marge die grotendeels logisch was als gevolg van garrymandering, en de Senaat zouden ze zomaar kunnen houden.

Gezien inflatie, de populariteit van Biden en dat deze tussentijdse verkiezingen altijd door de partij van de president verloren worden, valt het enorm mee. Of het genoeg is om de democratie langdurig te beschermen betwijfel ik, maar uitstel van executie kan het wel zijn.

Florida is wel pijnlijk, DeSantis heeft die staat in korte tijd in een soort Turkije veranderd waar de oppositie compleet kansloos is. Zonder Florida wordt het moeilijk voor de democraten om landelijk te winnen, maar het vergroot ook de kans dat DeSantis Trump gaat aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ph4ge schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:04:
[...]

Het lijkt er op dat ik er gisteren helemaal naast zat, de democraten presteren ruim boven verwachting. Het Huis gaat waarschijnlijk nog steeds verloren, maar met een kleine marge die grotendeels logisch was als gevolg van garrymandering, en de Senaat zouden ze zomaar kunnen houden.
Hoe zijn deze resultaten volledig door door gerrymandering te verklaren? De districten die de Republikeinen naar het nu lijkt gaan winnen zijn niet de afgelopen 2 jaar drastisch veranderd.

https://abcnews.go.com/El...election-results-live-map

Deze bijvoorbeeld: Wikipedia: Florida's 13th congressional district is juist een voorbeeld van een normaal uitziend disctrict met een logische grens. Dat het nu naar de Republikeinen gaat is omdat het congreslid Charlie Crist het geweldige idee had voor governor te gaan strijden waar hij met 60/40 verpletterd wordt. Leuk voor hem maar nu zijn de Dems een stem kwijt.

In de districten die de Democraten verloren hebben zie ik er geen een die sinds de vorige verkiezing door Republikeinen is stuk ge-gerrymanderd. Als ze verliezen kan dat gewoon hun eigen domme schuld zijn en niet gemene Republikenen die in achterkamertjes de verkiezing stelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
IJzerlijm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:28:
Hoe zijn deze resultaten volledig door door gerrymandering te verklaren? De districten die de Republikeinen naar het nu lijkt gaan winnen zijn niet de afgelopen 2 jaar drastisch veranderd.

Door impact van herdistricting werd geschat op een +8 voor republikeinen. Ze krijgen waarschijnlijk iets van +20. Ja, er is een kleine verschuiving naar de republikeinen, maar punt is dat hij lang niet zo groot is en voor een groot deel ook nog te verklaren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen 'rode golf', maar is het nou wel of niet positief?
De midterms zijn geen rode golf geworden. De Republikeinen nemen hoogstwaarschijnlijk het Huis van Afgevaardigden over – maar vrij nipt. Enkele onheilspellend Trumpiaanse kandidaat-gouverneurs verliezen. En in de Senaat houden de Democraten vooralsnog vlot stand, misschien zelfs met een zetel winst.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:11:

[...]
Er is nog veel onzekerheid maar voor de Democraten is de uitslag best positief. Natuurlijk hadden ze liever een meerderheid in het HvA gehouden en dat verliezen is jammer, maar dat zelfs dit nog onduidelijk is hadden weinig mensen verwacht denk ik.

MAGA (de pro-Trump populisten) doet het ook slecht. Lauren Boebert bijvoorbeeld staat op een kleine achterstand, mogelijk gaat ze die nog inhalen maar ik hoop van harte dat zij verliest.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 09-11-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:11:
Vooral Trump-getrouwen lijken het relatief slecht gedaan te hebben, genoeg aanleiding voor een interne machtstrijd binnen de GOP.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DeSantis voelt zich sterk en zou wel eens de volgende Republikeinse presidentskandidaat kunnen worden.

‘De Republikein Ron DeSantis zal zich gesterkt zien om het zelfs tegen Trump op te nemen’

Hij krijgt alvast een waarschuwing van Trump:

Donald Trump warns party rival Ron DeSantis not to run for president in 2024

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
XWB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:07:
DeSantis voelt zich sterk en zou wel eens de volgende Republikeinse presidentskandidaat kunnen worden.

‘De Republikein Ron DeSantis zal zich gesterkt zien om het zelfs tegen Trump op te nemen’

Hij krijgt alvast een waarschuwing van Trump:

Donald Trump warns party rival Ron DeSantis not to run for president in 2024
Die vete tussen Desantis en Trump is alleen maar goed nieuws, stel dat Desantis voorverkiezing gop wint van Trump, Trump is zo een slechte verliezer dat hij een deel van zijn achterban af raad om te gaan kiezen.

Hopelijk stelt Biden zich niet kandidaat, een jongere kandidaat welke het goed kan uitleggen kan Desantis wel aan.
Pete Buttigieg zie ik tot veel in staat.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
In veel staten wordt ook gestemd over andere zaken, zoals abortus:

Californië is niet echt een verrassing, maar dat een staat als Kentucky zo stemt vind ik best bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Seraphin

Meep?

user109731 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:19:
[...]

Er is nog veel onzekerheid maar voor de Democraten is de uitslag best positief. Natuurlijk hadden ze liever een meerderheid in het HvA gehouden en dat verliezen is jammer, maar dat zelfs dit nog onduidelijk is hadden weinig mensen verwacht denk ik.

MAGA (de pro-Trump populisten) doet het ook slecht. Lauren Boebert bijvoorbeeld staat op een kleine achterstand, mogelijk gaat ze die nog inhalen maar ik hoop van harte dat zij verliest.
Lijkt er idd sterk op dat Lauren Boebert exit is. Wat een opluchting zal dat zijn. Marjory Tyler Green lijkt echter in het Huis te blijven.

*edit*

Bij 88% stemmen geteld lijkt ze aardig ingelopen te zijn, nog wel op (inderdaad kleine) achterstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Seraphin op 09-11-2022 11:22 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
C00P schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:15:
Die vete tussen Desantis en Trump is alleen maar goed nieuws, stel dat Desantis voorverkiezing gop wint van Trump, Trump is zo een slechte verliezer dat hij een deel van zijn achterban af raad om te gaan kiezen.
We hebben ons al zo vaak in onze handen gewreven toen we dachten dat de Republikeinen interne strijd zouden hebben. Hoe vaak dachten we wel niet dat Trump het te bont had gemaakt en dat ze hem nu eindelijk zouden laten vallen? Gaat niet gebeuren, republicans always fall in line.
user109731 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:16:
In veel staten wordt ook gestemd over andere zaken, zoals abortus:
[Twitter]
Californië is niet echt een verrassing, maar dat een staat als Kentucky zo stemt vind ik best bijzonder.
Het onderstreept vooral dat de democraten op inhoud veel populairder zijn, ze verliezen het op marketing en omdat het systeem de republikeinen forse voordelen geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ph4ge schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:30:
[...]

We hebben ons al zo vaak in onze handen gewreven toen we dachten dat de Republikeinen interne strijd zouden hebben. Hoe vaak dachten we wel niet dat Trump het te bont had gemaakt en dat ze hem nu eindelijk zouden laten vallen? Gaat niet gebeuren, republicans always fall in line.
Maar ik denk wel dat we nu een machtswisseling zien.... Trump en zijn MAGA/Qanon beweging worden ook door de conservatieven gezien als schuldig aan deze overduidelijk underperfomance in een situatie die eigenlijk ruim door de republikeinen gewonnen had _moeten_ worden.

https://www.foxnews.com/m...nce-biggest-loser-tonight

Ongetwijfeld hebben de republikeinen Trump op de langere termijn nog wel nodig en zullen ze alles doen om hem binnenboord te behouden aangezien hij een brede kiezersdoelgroep controleert die de GOP nodig heeft...

Maar ik denk ook dat ze dorhebben dat _alleen_ op een MAGA-koers te varen en de beleidsrichting van de partij te laten bepalen door een radikale en extremistische fractie hen ook teveel stemmers gelijktijdig kost en deze juist afgestoten worden.

Natuurlijk is het de vraag of Trump in staat is een 'tweede viool' te gaan spelen, terwijl bv DeSantis als Voorman de kandidaat zal worden;
Maar ook Trump heeft dan een hoop te verliezen en ik denk dat hij uiteindelijk ook eieren voor zijn geld zal kiezen... bescherming tegen strafvervolging, in ruil voor een 'aardige' en meegaande houding tov de nieuwe GOP-leiders

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Seraphin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:19:
Marjory Tyler Green lijkt echter in het Huis te blijven.
Zij zit niet mee in deze verkiezing volgens mij.
Mocht je je ooit afvragen hoe ze bestaat, dit is het stadje waarin ze tijdens de opnames op de lokale high school zat.

https://kaltura.uga.edu/media/t/1_958u30nt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Shamalamadindon schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:39:
[...]

Zij zit niet mee in deze verkiezing volgens mij.
In het Huis zijn alle afgevaardigden altijd verkiesbaar, de zetelduur is twee jaar.
voor de senaat is de zetelduur normaal 6 jaar (behalve als een senator tussentijds teruggetreden of overleden is en er tussenverkiezingen waren), en dus zijn meestal een derde van het totaal aantal senatoren die verkozen moeten worden

MTG won ook nu het 14th District in Georgia, met 31 procentpunt voorsprong
https://www.nytimes.com/i...us-house-district-14.html

Dat is echter een district dat diep-, dieprood is, en qua prognoseis had ze eigenlijk met ongeveer +45 moeten winnen, ook zij lijkt een onderperfomance te kennen wat betreft de normale verdeling van de stemmen

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 09-11-2022 12:20 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
Wat dichter bij huis in NC zijn het gemengde gevoelens. Super majority in State House voor R maar net geen super in Senate, dus onze D governer kan nog iets. State Supreme Court van 4-3 D naar 4-3 R, dus dat doet pijn.
Evenals Ted Budd naar Senate, maar gelukkig dat eng mannetje Bo Hines niet.
De county waar ik woon is grotendeels een blauwe overwinning. Van burgemeester, tot sheriff en school board.
Het blijft bijzonder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
RM-rf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:37:
Maar ik denk wel dat we nu een machtswisseling zien.... Trump en zijn MAGA/Qanon beweging worden ook door de conservatieven gezien als schuldig aan deze overduidelijk underperfomance in een situatie die eigenlijk ruim door de republikeinen gewonnen had _moeten_ worden.
Trump heeft nu 3 verkiezingen op rij verloren, en als je popular vote en zn eerste poging telt is het zn 5e keer. Denk je dat het hem en zijn aanhang iets uitmaakt? En de rest van de republikeinen wil vooral geen verdeeldheid, niets is erger dan een democraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Trump is wederom niet blij met de uitslag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Zou het kunnen dat justitie bewust traag gewerkt heeft om zo nog volop gebruik te kunnen maken van Trump's invloed?

https://twitter.com/RonFi...aTB76ZUbrROEiFdbAvAQ&s=19

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Gezien GA een runoff gaat worden gaat het waarschijnlijk nog wel een maand duren voordat we weten wie daadwerkelijk Senate control heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

C00P schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:04:
Zou het kunnen dat justitie bewust traag gewerkt heeft om zo nog volop gebruik te kunnen maken van Trump's invloed?

https://twitter.com/RonFi...aTB76ZUbrROEiFdbAvAQ&s=19
tjah, op een 'zou het kunnen'-vraag kun je hooguit stellen dat het heel lastig is dat volledig uit te sluiten ...
dus ja, het 'zou kunnen'

. maar erg geloofwardig vind ik zulke çomplot-theorieen'niet erg: de fout is vaak te denken dat bestuurlijke bureuacratische zaken als en strafrechterlijk onderzoek waarbij politieke groepen betrokken zijn heel erg 'stuurbaar' zou zijn in een pluriforme staat met heel veel verschilende instanties en verantwoordelijkheden als ook beslissingsbevoegdheden...

Wat waarschijnlijker is, is dat zulke onderzoeken voral zo ontzettend traag zijn omdat er zoveel verschillende belangen spelen en eerder niemand werkelijk durft daraan zijn vingers te branden.

Ik vermoed dat dat zeker zo blijft zolang Trump niet werkelijk de GOP-partij-elite wérkelijk volledig dwars gaat zitten en hun besluiten compleet gaat dwarszitten.
Dan kan er een moment komen waar ook de GOP-elite hem laat vallen.

Maar als dat gebeurt zou de val zo diep zijn, alswel dat Trump als politieke opinie-bespeler nog steeds wel een rol zal blijven spelen, dat ik denk dat dat in niemands werkelijke voordeel is..
Maar wel is Trump als beeldbepaler van zijn troon gevallen in deze midterms...

Ik kan me niet echt voorstellen dat iemand kan ontkennen dat zijn MAGA-koers en het aanschurken tegen Qanon-groepen een van de belangrijkste oorzaken zijn voor de republikeinse onder-perfomance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
IJzerlijm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:28:
[...]

Gerrymandering is ongetwijfelt niet de enige factor (phage zegt dat ook niet, hij zegt "grotendeels"). Als ieder component van de GOP strategie ze een fractie van een procent oplevert dan kan dat bij elkaar heel goed het kleine verschil maken wat uiteindelijk het grote verschil maakt tussen nederlaag en overwinning, en daarbij is iedere fractie van een procent relevant.
Since the 2020 election, Republican state legislatures were able to draw new districs lines in 187 of the House's 435 congressional districs, whiel democrats redrew 75. The rest were drawn by commissions or other oficial bodies.
One key district redrawing which paid off for the GOP last night was Virginia's 2nd Congressional District, where Democratic incumbent Rep. Elaine Luria was defeated by state Sen. Jennifer Kiggans after Luria's district was redrawn to be more favorable for Republicans.
https://www.msnbc.com/202...es-2022-results-rcna52821

Aangezien het aankomt op een paar zetels, kan die ene zetel waarbij gerrymandering belangrijk bleek net de doorslag geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

BadRespawn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:44:

Aangezien het aankomt op een paar zetels, kan die ene zetel waarbij gerrymandering belangrijk bleek net de doorslag geven.
Als straks het huis met 6 zetels ofzo meer wordt gewonnen door de republikeinen kun je bijna wel stellen dat gerrymandering de *enige* reden is dat ze nog aan de macht zijn. Ze mochten bijkans 100 districten meer herindelen (dus gerrymanderen) dan de democraten.

Zonder gerrymandering waren de laatste verkiezingen een feestje geweest voor de democraten.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BadRespawn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:44:
[...]

https://www.msnbc.com/202...es-2022-results-rcna52821

Volgens de analyses van Politico over districten is er geen effect van de wijzigingen.
https://www.politico.com/...te-and-district/virginia/

De marge is minder maar het was nog steeds een Biden district.

Dat 2de Viginia district is ook een bijzonder geval aangezien alle wijzigingen pas in 2023 ingaan maar hier was de wijziging van 2013 verworpen door het Virigina Hooggerechtshof en na veel gedoe in 2022 een nieuwe doorgevoerd. De nieuwe indeling is door dat rechtshof gemaakt en wat ik er van kan vinden zijn de rechters van dat hof benoemd door een meerderheid Democratische Virginia Assembly.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 09-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
FunkyTrip schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:55:
[...]

Als straks het huis met 6 zetels ofzo meer wordt gewonnen door de republikeinen kun je bijna wel stellen dat gerrymandering de *enige* reden is dat ze nog aan de macht zijn. Ze mochten bijkans 100 districten meer herindelen (dus gerrymanderen) dan de democraten.

Zonder gerrymandering waren de laatste verkiezingen een feestje geweest voor de democraten.
Als GOP voldoende zou hebben aan alleen gerrymandering, dan zouden niet ook andere dirty tricks toepassen.
IJzerlijm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:40:
[...]
Volgens de analyses van Politico over districten is er geen effect van de wijzigingen.
https://www.politico.com/...te-and-district/virginia/
Anderzijds, als gerrymandering geen effect zou hebben dan zou GOP dat ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BadRespawn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:51:
[...]

Anderzijds, als gerrymandering geen effect zou hebben dan zou GOP dat ook niet doen.
Het is een van vele factoren. In videos als deze van de verder zeer goeie CGP Grey wordt de zaak te simpel weergegeven door alle stemmers robots te maken die altijd stemmen en altijd op dezelfde zodat de verdeling in districten als enige variabele overblijft en alles bepaalt:
YouTube: Gerrymandering Explained

Of deze, waar ook stemmers vast staan, D of R en nooit veranderen of thuis blijven:
YouTube: Gerrymandering: How politicians rig elections

De situatie in North Carolina die ze hier noemen met 9 R zetels tegen 4 D is ondertussen aardig recht getrokken met 7 tegen 6. En dat met Republikeinen die de lijntjes trekken, dit zou onmogelijk moeten zijn als gerrymandering inderdaad zo effectief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
IJzerlijm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:25:
[...]

Het is een van vele factoren.
Precies wat ik zei, en heel wat anders dan "geen effect".

Het is mogelijk dat het in een specifiek geval geen effect heeft, maar dat is net zo lastig met zekerheid te duiden als dat het in een specifiek geval wel effect heeft. Wat dat betreft is het net als doping in sport: erg lastig om een specifieke overwinning eraan toe te schrijven, maar intussen weten we allemaal dat het in het algemeen wel effect heeft.
Of deze, waar ook stemmers vast staan, D of R en nooit veranderen of thuis blijven:
YouTube: Gerrymandering: How politicians rig elections
Thuis blijven past precies in het straatje van GOP, vandaar dat allerlei vormen van ontmoediging onderdeel zijn van de GOP strategie.

"I don't want everybody to vote. Elections are not won by a majority of people, they never have been from the beginning of our country and they are not now. As a matter of fact, our leverage in the elections quite candidly goes up as the voting populace goes down." - GOP strateeg Paul Weyrich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

De situatie in North Carolina die ze hier noemen met 9 R zetels tegen 4 D is ondertussen aardig recht getrokken met 7 tegen 6. En dat met Republikeinen die de lijntjes trekken, dit zou onmogelijk moeten zijn als gerrymandering inderdaad zo effectief is.
Gerrymandering is vooral effectief bij normale situaties. Bij onverwacht hoge opkomsten van een partij kan het juist het omgekeerde effect hebben. Dat zou zomaar hier gebeurd kunnen zijn.

Als je strak gerrymandert dat jouw partij altijd met +3% wint in een split district, dan kan bij hoge opkomst van de ander ineens een nipt verlies ontstaan.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De uitslag is niet alleen gematigd positief voor de Dems, maar ook het einde van Trump. Zijn kandidaten winnen niet, de partij krijgt niet wat ze dachten te kunnen en een nieuwe uitdager DeSantis komt nu het toneel op.

En wat er over 2 jaar gebeurt, geen Trump is al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Delerium schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:00:
De uitslag is niet alleen gematigd positief voor de Dems, maar ook het einde van Trump. Zijn kandidaten winnen niet, de partij krijgt niet wat ze dachten te kunnen en een nieuwe uitdager DeSantis komt nu het toneel op.

En wat er over 2 jaar gebeurt, geen Trump is al heel wat.
Of nog mooier. DeSantis die voor de GOP kandidaat is en Trump met lading kandidaten als independent/MAGA-partij.

Dan is wat nu GOP stemt in 2en gesplits (of misschien 2/3e en 1/3e) en dat gaat ze juist weer pijn doen. Dan kan het zomaar een blauwe golf worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Player1S schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:05:
[...]

Of nog mooier. DeSantis die voor de GOP kandidaat is en Trump met lading kandidaten als independent/MAGA-partij.

Dan is wat nu GOP stemt in 2en gesplits (of misschien 2/3e en 1/3e) en dat gaat ze juist weer pijn doen. Dan kan het zomaar een blauwe golf worden.
En dan nog mooier. De Democraten die in tweeën splitsen met aan de ene kant het politieke midden met Biden / Harris en aan de andere kant Sanders / Ocasio-Cortez vanuit links. Vervolgens een meerpartijensysteem met één president.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 20:14

Plasma_Wolf

Student

Nog mooier? Geen van de situaties met meer dan 2 partijen gaat goed zijn voor de VS zolang als het districtsysteem bestaat.

Wat er daadwerkelijk gaat gebeuren als een partij in twee delen splitst, is wat er de afgelopen tijd is gebeurd in met de GOP. Extreme kandidaten jagen de 'gematigde' kandidaten weg, en de partij verandert in een fascistische bende die de realiteit ontkent.

Al dat gedoe met 'Trump is dood', ik geloof er niets van. Hij is misschien dood onder de personen in de GOP die de realiteit onder ogen zien, maar daar zijn er zeer weinig van. Trump heeft de eerste confrontatie met de anti-Trumpers gewonnen in 2015-2016, en tijdens de voorverkiezingen van dit jaar opnieuw, terwijl iedereen kon zien dat Trump geen goede factor meer was voor de echte verkiezingen. Dat is uitgekomen, maar bij lange na niet zo duidelijk als dat het had moeten zijn. Florida wordt dieprood, Abrams heeft van Kemp verloren met een grotere marge dan de vorige keer, Warnock vs Walker heeft een zéér kleine marge.

Er komt een nieuwe confrontatie binnen de GOP en er zijn niet genoeg mensen met realiteitszin om Trump en het Trumpisme te blokkeren, door duidelijk te maken dat dit een verkeerde route is. Wie dit probeert, wordt er keihard uitgegooid. Vergelijk dit met de Conservatieven in het VK toen Boris Johnson PM werd. Alle politici met realiteitszin werden eruit gegooid, en wat is er nu gebeurt met de Tories? Liz Truss.

In de VS zie ik geen Liz Truss aan het roer komen. Blijft over: Trump of DeSantis. DeSantis heeft een overwinning behaald, en in die overwinning zien veel mensen de volgende president. Probleem: DeSantis gaat gewoon door in het Trumpisme; ontkennen, aanvallen, zich groter voordoen dan hij is. Als DeSantis wint, krijgen we een Trumpistische campagne, met een man die capabel is in zijn acties. Dat is veel erger dan Trump. Als Trump wint, dan wint Trump.

Trump in 2024 is misschien wel het beste voor de VS, omdat er genoeg zijn die zeggen 'geen Trump'. Die zitten nu echter niet in de GOP. DeSantis, andere persoon, betere politicus dan Trump, dat wordt het verhaal, en daar zullen mensen voor vallen.

"Democrats fall in love, Republicans fall in line." Een split van de GOP betekent het verdwijnen van de kleinste en zwakste groep, en dan ben je terug bij de GOP.

Een split van de Democraten, dat betekent het ontstaan van een derde partij, tenminste tijdelijk, en dan is de GOP direct de winnaar. De Democraten zijn veel minder georganiseerd dan de Republikeinen, en dat heeft ze (en het land) al herhaaldelijk heel veel pijn gedaan. Ook nu hadden ze met een betere organisatie meer kunnen bereiken.

Meerdere partijen kan wel, maar daarvoor moeten er eerst enorme hervormingen in het kiesstelsel komen. Een districtenstelsel maakt iedere kans voor een goede vertegenwoordiging volledig kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09 22:52
Soms dan neem ik een kijkje in de keuken van republikeinen en ik merk bijvoorbeeld in de conservative subreddit men toch spijt heeft van het huwelijk met Trump en de MAGA stroming. Te radicaal en onbestuurbaar is het sentiment.

Opvallend dat wakeup call. Kan van tijdelijke aard zijn of ene korte opleving voordat de trumpers weer het hoogste woord voeren binnen de partij.

En als het echt een serieuze transformatie is dan zou het mij verbazen als de scheiding met Trump zonder gevolgen gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Palindrome schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:20:
Soms dan neem ik een kijkje in de keuken van republikeinen en ik merk bijvoorbeeld in de conservative subreddit men toch spijt heeft van het huwelijk met Trump en de MAGA stroming. Te radicaal en onbestuurbaar is het sentiment.

Opvallend dat wakeup call. Kan van tijdelijke aard zijn of ene korte opleving voordat de trumpers weer het hoogste woord voeren binnen de partij.

En als het echt een serieuze transformatie is dan zou het mij verbazen als de scheiding met Trump zonder gevolgen gaat zijn.
Trump zal zich zeker niet zonder slag of stoot uit de GOP laten zetten of in ieder geval buitenspel laten zetten.
Hoe dat zich verder gaat ontwikkelen? Zijn eigen partij oprichten zie ik hem wel voor in staat.

• Shamalamadindon
Palindrome schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:20:
We zullen zien. De dag na 6 Jan was men vol van woede er over. Een week er na waren het allemaal vreedzame toeristen of antifa die deden alsof ze Trumpers waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
[...]

Met Gerrymandering maak bijvoorbeeld 9 R+5 districten en 4 D+30 districten. Met de hoge opkomst van jongeren kun je een paar van die districten keren.

Wat de VS hard nog heeft is federale minimum stemhokken per X inwoneren en in gebieden waar veel mensen wonen. De GOP haalt altijd een hoop stemhokken weg waar veel zwart mensen wonen om zo stemmen 8 uur duurt om te zorgen dat veel mensen thuis blijven. Daarom hebben ze ook zo veel problemen met de stem per post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
In North Carolina zijn de zetels voor het Huis verrassend gelijk en eerlijk verdeeld, 7 tegen 7, wat waarschijnlijk het resultaat is van forse inmeningen van federale rechters in die verkiezingen.

Maar wat je ook ziet is dat de GOP ongeveer 51% van de stemmen heeft gekregen (verschilt een beetje per verkiezing), maar wel bijna 2/3 van de zetels op statelijk niveau heeft gekregen. Dat is op lokaal niveau een overduidelijk effect van garrymandering. De GOP heeft daar ongeveer 10% meer zetels (en dus 20% maar dan de democraten) dan dat je op basis van de popular vote zou verwachten.

Het zijn die state legislaters die a) de rechters aanstellen die straks de kaarten toetsen en b) de nieuwe kaarten schrijven. Het zijn niet kiezers die hun politici kiezen, maar politici die hun kiezers kiezen.

De staat is in principe 50-50 verdeeld, maar op lokaal niveau heeft de GOP absolute macht en kunnen de democraten dat pas breken als ze >20% meer stemmen krijgen dan normaal.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09 22:52
Shamalamadindon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:54:
[...]

We zullen zien. De dag na 6 Jan was men vol van woede er over. Een week er na waren het allemaal vreedzame toeristen of antifa die deden alsof ze Trumpers waren.
Het verschil is dat er nu wel winst is te behalen in het afschrijven van Trump , want er is een een rëeel alternatief in desantis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Palindrome schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:19:
[...]
Het verschil is dat er nu wel winst is te behalen in het afschrijven van Trump , want er is een een rëeel alternatief in desantis.
Die waren er in 2020 ook als je kijkt naar het bredere veld (Romney had wellicht zelfs gewonnen bv), deze werden intern alleen afgedaan als RINOs en dat soort termen.

Het grote ding van DeSantis is dat het effectief gewoon Trump is zonder een gigantisch "onvriendelijk" persoon te zijn op persoonlijk niveau. DeSantis zie ik geen journalist met een beperking belachelijk maken bv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik ben bang dat DeSantis vele malen erger is dan Trump. In welke zin zien we aan zijn onderwijsbeleid in Florida bijvoorbeeld.

• The Realone
ph4ge schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:09:
[...]

Het zijn die state legislaters die a) de rechters aanstellen die straks de kaarten toetsen en b) de nieuwe kaarten schrijven. Het zijn niet kiezers die hun politici kiezen, maar politici die hun kiezers kiezen.
Het verschilt nogal per staat geloof, maar hier in NC staan de rechters gewoon op je stembiljet.
De staat is in principe 50-50 verdeeld, maar op lokaal niveau heeft de GOP absolute macht en kunnen de democraten dat pas breken als ze >20% meer stemmen krijgen dan normaal.
NC heeft op dit moment vooral geluk met Cooper als governer. Hij weet, zo goed als mogelijk, de partijen tot elkaar te brengen en overeenstemming te bereiken. Mocht NC over 2 jaar een R-governer krijgen wordt het een stuk vervelender.
Overigens is het juist op lokaal niveau erg verschillend. Zoals in zoveel rode staten zijn er grote blauwe hotspots zoals Wake en Mecklenburg county.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:05
Seraphin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:19:
[...]
Lijkt er idd sterk op dat Lauren Boebert exit is.
Inmiddels staat ze 1.122 stemmen voor. Volgens de New York Times is meer dan 95% van de stemmen in het district geteld, volgens CNN is 99% geteld. Marge is minder dan 0,5% dus dat wordt een automatische recount volgens de regels van Colorado.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Warnock staat nu in Georgia op 50%?

Betekent dat dat er een kans is dat er geen run-off komt omdat er al een majority is in de 1e ronde?

code:
1
2
3
4
Candidate   Party   Pct.    Total Votes
R. Warnock* Dem.    50%     1,948,422
H. Walker   Rep.    48%     1,899,678
C. Oliver   Oth.    2%         81,187

Of is er al op basis van een eerdere telling besloten tot een run-off?

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2022 16:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

YakuzA schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:11:
Warnock staat nu in Georgia op 50%?

Betekent dat dat er een kans is dat er geen run-off komt omdat er al een majority is in de 1e ronde?

Het moet zonder afronding 50% zijn. Momenteel zijn er 3 930 875 stemmen geteld en de 1 948 422 stemmen zijn 'slechts' 49,567%. Het zou knap zijn als die naald nog zo ver beweegt. Maar bijna 50,000 stemmen voordeel geeft wel hoop voor de run-off.

Edit: hoewel, die Chase Oliver is een libertariër, die zichzelf "armed and gay" noemt. Of dat allemaal de kant van de democraten opvalt betwijfel ik.

Aan de andere kant, als het op run-offs aankomt die letterlijk de kleur van de senaat bepalen, dan zie ik de opkomst nog wel hoger worden en is het ook moeilijker te voorspellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Migrator op 11-11-2022 16:22 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Nevada Senate race is ook nog steeds bloedspannend. Lag Cortez Masto gisteren nog een paar duizend stemmen achter, zijn er dat nu zo'n 800. Ze zijn door de mail-in ballots aan het werken, dus daar moet ze het van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Realone schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 05:47:
Nevada Senate race is ook nog steeds bloedspannend. Lag Cortez Masto gisteren nog een paar duizend stemmen achter, zijn er dat nu zo'n 800. Ze zijn door de mail-in ballots aan het werken, dus daar moet ze het van hebben.
Mede door de Trump hetze tegen mail in ballots vallen die nu steeds meer uit in het voordeel van de Democraten idd.

Ik weet niet of of de verhouding daarvoor ook al scheef was?
Binnen de Republikeinen was er wel een traditie om op de stemdag ook echt zelf te stemmen.
But there aren’t many Douglas County-style vote updates left to help Laxalt, as an estimated 85 percent of the remaining vote will come from Clark and Washoe. Barring a surprise, they will favor Cortez Masto by some margin and likely put her in the lead.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 12-11-2022 08:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
YakuzA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:37:
[...]

Mede door de Trump hetze tegen mail in ballots vallen die nu steeds meer uit in het voordeel van de Democraten idd.

Ik weet niet of of de verhouding daarvoor ook al scheef was?
Binnen de Republikeinen was er wel een traditie om op de stemdag ook echt zelf te stemmen.

[...]
Moeilijk te zeggen denk ik, want het werd pas op deze schaal gebruikt sinds de pandemie. Daarnaast was het daarvoor in sommige staten niet eens zomaar mogelijk.
Historisch gezien vooral ouderen (want slecht ter been) en overseas militairen.
Trump en de GOP hebben er wel voor gezorgd dat er nu zo'n groot verschil is in het gebruik tussen R en D, maar of dat echt een verschil maakt weet ik niet. Buiten natuurlijk hoe lang men moet wachten totdat alles geteld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
AP called nu ook al de Nevada Senate race waardoor de Democraten daar in ieder geval niet meer afhankelijk zijn van de runoff in Georgia. Al zou een win daar ook wel prettig zijn om niet overgeleverd te zijn aan de grillen van Manchin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik zag het net bij de NYT. Wat bizar dat de Democraten mogelijk een zetel erbij hebben zo. In het Huis zal het ook aankomen op een paar zetels verschil. Eeuwig zonde dat Boebert er waarschijnlijk net in blijft.

Vooral in deze economie is dit een hele knappe prestatie van de Democraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Shamalamadindon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:54:
Ik zie inmiddels stemmen opgaan om McConnell te onttronen ondanks dat hij al vroeg in de gaten had dat candidate quality een issue was en ik zie mensen die de voting age willen verhogen naar 21 (Gen-Z stemde overweldigend Dem).
Daarnaast ook nog veel "ze stelen de verkiezing" over locaties waar het tellen nog niet klaar is.

Mijn conclusie, de kater is aan het afnemen en met een week of 2 zal het "we fucked up" sentiment zwaar afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
user109731 schreef op zondag 13 november 2022 @ 05:58:
Ik zag het net bij de NYT. Wat bizar dat de Democraten mogelijk een zetel erbij hebben zo. In het Huis zal het ook aankomen op een paar zetels verschil. Eeuwig zonde dat Boebert er waarschijnlijk net in blijft.

Vooral in deze economie is dit een hele knappe prestatie van de Democraten.
Blijkbaar toch genoeg mensen die door hebben dat veel problemen gewoon gebeuren en waar geen enkele partij of president invloed op heeft. Economische pieken en dalen zijn van alle tijden en als je historisch kijkt gaat het al veel langer goed dan voorheen. Normaal was er een patroon van 7 jaar tussen recessies. Dat is nu al veel langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
Frame164 schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:43:
[...]

Blijkbaar toch genoeg mensen die door hebben dat veel problemen gewoon gebeuren en waar geen enkele partij of president invloed op heeft. Economische pieken en dalen zijn van alle tijden en als je historisch kijkt gaat het al veel langer goed dan voorheen. Normaal was er een patroon van 7 jaar tussen recessies. Dat is nu al veel langer.
Ik denk eigenlijk zelf dat dit komt doordat het politieke landschap nu zo verrot is dat het zelfs de jonge generaties wakker geschud zijn. Als de opkomst van jongeren net zo hoog zou zijn als de oudere generaties zouden veel verkiezingen er anders uit zien, ook in Nederland. Ik denk dat we daar nu in de VS wat tekenen van hebben gezien.
Ik denk ook dat Roe v Wade bij die groep er voor heeft gezorgd dat politiek ook erg dicht bij huis kan komen. Als ik bijvoorbeeld al zie hoe mijn nichtjes van 15 en 17 op Instagram posten over dit soort zaken is dat wel bijzonder. En die komen uit West-Virginia of all places.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Ik zit me eigenlijk nu wel af te vragen of de GOP nu opeens een 180 gaat doen ten opzichte van J6 onderzoek en/of de meegenomen staatsgeheimen.

Vrijwel alle trump kandidaten hebben het slecht gedaan. Trump lijkt toch echt te willen runnen in 2024. Een Trump die voor de GOP runt zal funest worden voor de GOP. Een Trump die independant gaat runnen als de GOP hem niet wil zal ook funest worden voor de GOP.

Enige oplossing is dan zorgen dat hij niet mag runnen in 2024. Een veroordeling vanwege J6 en/of de meegenomen staatsgeheimen zou dat voorkomen.

Komende maanden maar eens afwachten welke narative de GOP en een Fox News etc naar buiten gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
En het risico lopen dat ie niet veroordeeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

The Realone schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:55:
En het risico lopen dat ie niet veroordeeld wordt?
Als de GOP en rechtse media mee werkt ipv tegen werkt zie ik hem niet meer een veroordeling ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Player1S schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:50:
Ik zit me eigenlijk nu wel af te vragen of de GOP nu opeens een 180 gaat doen ten opzichte van J6 onderzoek en/of de meegenomen staatsgeheimen.
Ik verwacht het niet. De GOP wint een boel met het in leven houden van de strijd met de "liberals". Dat zullen ze niet opgeven. The Culture War must go on. Aan de andere kant zullen ze het niet erg vinden als Trump in die strijd ten onder gaat. Martelaren voor de goede zaak helpen om de achterban boos te houden. Een (politiek gezien) dode Trump is nu nuttiger voor de GOP dan eentje die levend en wel is. De kunst is om hem op een zijspoor te zetten maar zijn aanhang aan boord te houden.

Dus ik denk dat ze weinig voor Trump zullen doen maar hem in de media als een symbool voor de "linkse heksenjacht" zullen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 13-11-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40

Jebus4life

BE User

Benieuwd of ze hem tout court wel voor de bus gegooid krijgen... Mensen proberen het al decennia.

"Everybody tries go get to Donald Trump. But you have to realize, you can't throw him under the bus, he IS the bus"

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Interessant stukje over de mail-in ballots in de VS :)

Wel behoorlijk intimiderend om te zien hoe gewapende en gemaskerde mensen dus blijkbaar de personen bijhouden die stemmen via de postbus bij de stemlocatie en nummerborden opnemen etc.

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 11:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:47
De meerderheid van 51 zetels in de senaat die de democraten hebben na de midterms staat al weer op losse schroeven. Kyrsten Sinema heeft aangekondigd de partij te verlaten en als onafhankelijke senator verder te gaan.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid