Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wijnsema
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-11-2024
Graag neem ik jullie mee op "avontuur" tijdens het zelf installeren van mijn net ontvangen warmtepomp.

Even de context op een rijtje:
  • Het betreft een Artel 9 kW warmtepomp
  • Hij is bedoeld als ondersteuning van mijn HR CV ketel (hybride dus)
  • Ik hoef geen warm water van de warmtepomp
  • Mijn huis is gebouwd in 2011 en is dus goed geïsoleerd en heeft overal vloerverwarming
  • Mijn huis is groot en heeft ongeveer 220 m2 vloerverwarming verdeeld in 30 zones en twee verdiepingen
  • Mijn gasverbruik is ongeveer 2600 m2 per jaar
  • Ik houd van warmte, mij thermostaat staat op 21,5 graden.
  • Het huis is voorzien van domotica (KNX maar ook Raspberry Pi met Node Red, MQTT enz)
  • Ik heb 36 zonnepanelen (400 Wp) maar ook twee elektrische auto's
Even wat foto's van de pomp en wat is geleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY8tBPDigI9c5RRkxCspDHyFqKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moKMgRrCsG7bonUZAPamtgFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYdq_JQnzTgjUaVqRlV9wyqi6JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTn0Z6vUEMBF8sipG8UcZCq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD_xYgentXEkPO17sqeXZS-SRsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rpWAlJOoXQ5v3hckfhsXV2e.jpg?f=fotoalbum_large

Om simpel te beginnen wil eerst de pomp rechtstreeks op mijn benedenste (open) verdeler aansluiten en mijn CV voorlopig even afkoppelen.

De warmtepomp wil ik naast mijn schuur plaatsen, maar ik ben dan ongeveer 10 meter van mijn verdeler.

Mijn eerste uitdaging: hoe sluit ik de pompt waterzijdig aan op de verdeler binnen? Ik heb toegang tot de kruipruimte.

Ik zat te denken aan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdJkkbz7Np7fWxTTfb36XEkME1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5T2K3xaCH5U5J6ESdci1GS1x.jpg?f=user_large
Terrendis grondleiding 32x140 mm

Dit zijn wel een paar gaten van 150 of 160 mm boren in mijn fundering, beste heftig.

Iemand een beter idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Onder de fundering door naar je kruipruimte? Scheelt je boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Niet aan gedacht, best goed idee!
Moet ik wel aardig diep graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Laat een betonboorbedrijf komen.

Kost je 100/200 euro, en heb je een prima gat op de gewenste lokatie zonder dat je in de kruipruimte hoeft te kloten met een schep om onder de fundering te komen.

Hier 2x 160mm gaten met 160mm rioolbuis waar 4 sets aircoleiding door loopt. Denk dat het 30minuten koste om de gaten te maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
wijnsema schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:55:

Even de context op een rijtje:
  • Mijn huis is gebouwd in 2011 en is dus goed geïsoleerd en heeft overal vloerverwarming
  • Mijn huis is groot en heeft ongeveer 220 m2 vloerverwarming verdeeld in 30 zones en twee verdiepingen
  • Mijn gasverbruik is ongeveer 2600 m2 per jaar
Iemand een beter idee?
Met overal vloerverwarming is inzetten op hybride een heel erg raar idee. Dat gaat probleemloos zonder CV, mits de WP zwaar genoeg is. Helaas geeft de koevlaas2 richtlijn met jouw gasverbruik een indicatie van 12,6kW.

Nu is de richtlijn inclusief SWW - wat bij sommige gezinnen vrij significant is. En dan is een aanvullende warmtepomp boiler een oplossing kunnen zijn om de verwarmende WP daar niet mee op te zadelen en zou 9kW genoeg kunnen zijn. Verder zou je kunnen accepteren dat je in het extreme geval COP1 bij stookt op noodelement - dat is niet zo heel erg; gaat eerder om uren per jaar dan dagen. Of je kiest die paar dagen niet alles zo warm te houden... dan kom je er ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 20-10-2022 07:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 12:23

Managelorian

“This is the workflow.”

wijnsema schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:55:
Dit zijn wel een paar gaten van 150 of 160 mm boren in mijn fundering, beste heftig.

Iemand een beter idee?
150mm boren door een funderingsbalk is niet aan te bevelen, want dan neem je een groot deel van de sterkte uit een balk.

Bij mijn huis zitten er in de kruipruimte drie lagen gemetselde steen tussen de laagste funderingsbalk en de vloer van de begane grond. Als jij ook zoiets hebt dan zou je hier redelijk goed doorheen kunnen boren (desnoods mep je er 2 volledige stenen uit; ik zou verwachten dat dit niet zoveel kwaad kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzi6EYEYxL8Za3wHWiXMSdu2cBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exzCrFW9RXfH0EUHBNoge1f6.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken iedereen.

Ik heb er nog even een foto van de bouw bijgehaald (2011). Hier is dus ook een laag stenen te zien zoals @Managelorian beschrijft. Toendertijd door mij geregeld omdat ik het niet eens was met het peil van de woning (de aannemer had het even 30cm verlaagd zonder ruggespraak).

De leidingen van de warmtepomp moeten van het meest achterste punt van de foto naar de plek waar mijn zoon staat, waar een serie leidingen naar boven komt bij de meterkast. Ik moet dus door 3 wanden.

Alternatief is buitenlangs maar dan moet mijn hele terras er uit, daar voel ik niets voor.

Het wegslaan van een aantal stenen lijkt me dan de beste weg.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op zich kun je natuurlijk ook een gemaakt gat versterken met een goede mantelbuis o.i.d. Daarnaast zijn constructieberekeningen (voor moderne huizen en over het algemeen) ruim qua marges.

Er zijn overigens ook bedrijven die een leiding door de grond kunnen persen. Dan hoef je niet je hele terras open te halen, alleen een gat naast je meterkast en waar de boel weer boven moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
Ronald schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:39:

Met overal vloerverwarming is inzetten op hybride een heel erg raar idee. Dat gaat probleemloos zonder CV, mits de WP zwaar genoeg is. Helaas geeft de koevlaas2 richtlijn met jouw gasverbruik een indicatie van 12,6kW.

Nu is de richtlijn inclusief SWW - wat bij sommige gezinnen vrij significant is. En dan is een aanvullende warmtepomp boiler een oplossing kunnen zijn om de verwarmende WP daar niet mee op te zadelen en zou 9kW genoeg kunnen zijn. Verder zou je kunnen accepteren dat je in het extreme geval COP1 bij stookt op noodelement - dat is niet zo heel erg; gaat eerder om uren per jaar dan dagen. Of je kiest die paar dagen niet alles zo warm te houden... dan kom je er ook.
Ik ben me ervan bewust dat 9 kW iets te weinig is. Daarom wil ik de CV als backup houden.

Op mijn verlanglijst staat nog een CV houthaard, en dat zou een prima aanvulling/vervanging kunnen zijn op koude dagen.

Warmwater gaat eerst nog via de CV, later komt wel een warmtepompboiler, maar niet alles tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wijnsema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RriOSCaBCwjGgP8tjASR112Si18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZxsCZ3GRVCMySf2WayCrnA8.jpg?f=fotoalbum_large

Oei, deze buis is heel wat zwaarder en minder buigzaam dan ik had verwacht...

Dit wordt een pittige klus.

Totale prijs 900 Euro inclusief krimpkap en 4 koppelingen. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wijnsema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K05GtBS3lB86l0wHgsrWN0TjBNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d13JwsyTwMG9MzpNxnE14ila.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze gehuurde machine kon ik de doorvoer van buiten naar de kruipruimte maken. Ging er eigenlijk als boter door, maar ik hoefde alleen door de bakstenen van de buitenmuur, en bakstenen die OP de betonnen fundering stonden.

Diameter voor de boor was 151 mm, diameter buis is 140 mm.

Huur van de machine voor een dag was rond 50 euro, alleen voor slijtage rekenen ze een minimum van 0.1mm en dit kost 60 Euro!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wijnsema
Het leggen van de 140mm geïsoleerde leiding is voltooid! Veel werk moest in de kruipruimte plaatsvinden. Hieronder vind je wat sfeerbeelden... :'(

Ik heb mijn zoon van 19 gevraagd of hij het werk onder wilde doen, maar hij liet zonder blikken of blozen zijn oude vader afdalen. "Ik ga niet in de blubber liggen" was zijn reactie. Van de jeugd moet je het hebben.

De kruipruimte is na 12 jaar nog steeds heel vochtig, en er ligt een soort plakkerige klei, zo waar geen pretje. Ik heb met kranten en karton gepoogd niet al te vies te worden.

Om de 2 doorgangen tussen de segmenten te maken heb ik zoals eerder gemeld gekozen om de bakstenen tussen de funderingsbalk en de vloerplaat weg te kappen. Probleem hierbij was dat de bouwers nog even wat beton tussen de twee rijen stenen hadden aangebracht. De stenen waren wel makkelijk weg te kappen, maar dit beton was heel lastig weg te krijgen, maar het is gelukt.

Voor de elektrische aansluiting (230V en stuurkabel) heb ik twee (slagvaste) 19mm pvc leidingen parallel aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4y3p4xiY5nbLQjouoU6iQXAiY08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PWksHuiXNGFqNdlH3EveOcM.jpg?f=fotoalbum_large
Hier komt de 140mm leiding binnen in de kruipruimte. Ik heb de isolatie weer zo veel mogelijk hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI7g67CuYjtOuNR1NFTBVZMlKJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8og5PWlVQcufp3xzQ5jNP3gI.jpg?f=fotoalbum_large
De onderkant van de meterkast. Als je goed kijkt zie je nog net de stofkap van de leiding. Vandaar uit heb ik de isolatie verwijderd en de twee 32 mm leidingen naar boven gebogen door twee geboorde gaten in de vloerplaat van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cJWA7dka5tQ3hCCfzJgjw_LXXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPhaiU8mel9fxo9j2Ku5htfm.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de blauw en oranje van isolatie ontdane leidingen boven komen. Het moeilijkste deel is gelukt!

Wordt heel binnenkort vervolgd (want elke dag gaat er tussen de 5 en 10 kuub gas door, dus haast geboden)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind je gasverbruik wel erg fors met 2600m3! Onze woning is ongeveer net zo groot , wel iets ouder en vorige eigenaar zat met slecht ingestelde radiatoren op 1900m3 (met 2 pers.).

Is je cv ketel en vloerverwarming slecht ingeregeld of heb je een verwarmd zwembad?

Edit: ah lees nu dat je 21,5 graden stookt.. Dat gaat die 9kw wp wel lukken behalve bij extreem koude dagen ,gok ik.
Ik zou die cv ketel eruit gooien en bij extreme kou 19 graden accepteren..
Kunnen anderen vast beter in adviseren.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2022 21:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
@Sport_Life het is een beetje lastig te vergelijken denk ik.

Factoren die bij mij een hoog verbruik zouden kunnen veroorzaken:
  • Woonoppervlak 330 m2, inhoud 1400m3
  • Ik houd van lekker warm (21,5 graden meestal)
  • Ik werk aan huis, de verwarming staat altijd aan (althans als het koud is buiten)
  • Gasdroger (ik denk niet dat dit veel verbruikt trouwens)
  • Tot voor kort twee thuiswonende kinderen, die verwarming ook aan hebben, en lang kunnen douchen...
Mijn vloerverwarming is helemaal geregeld door servo's aangestuurd door KNX modules. Hier zal het niet aan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@wijnsema het is nuttig een vochtige kruipruimte bodem af te dekken met folie: dit verbeterd de vochthuishouding in de woning… en maakt werken in de kruipruimte 1000x minder onprettig.

Bij Tonzon op gewenste maat te koop. Niet de goedkoopste bron, wel stevige folie. En op maat wel makkelijker.

Neem aan dat de vloer zelf vanuit bouw wel geïsoleerd is?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Ronald dank voor de tip!

Ik heb de toegangsgaten nu weer dicht, maar voor de volgende sessie ga ik dit zeker doen.

De vloer is goed geïsoleerd, ik wel tussen de 15 en 20 cm.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wijnsema
DE POMP WERKT!

Hieronder zien jullie de aansluiting binnen en bij de warmtepomp. Ik heb gekozen voor KISS: Keep it simple stupid.

Geen driewegklep, geen buffervat!

Gewoon aangesloten op de bestaande installatie. De CV ketel is gewoon aangesloten en staat voorlopig uit. Ik kan de installatie ontluchten via de ketel op zolder, daar zit ook een expansievat.

En dit lijkt prima te werken. De temperatuur van de pomp stijgt maar heel langzaam door de enorme warmtecapaciteit van de vloer. Er is dus geen sprake van pendelen! Ik heb wel alle kleppen van de vloerverwarmingssegmenten voorlopig opengezet.

Ik moet een systeem gaan bedenken om te gaan regelen met de pomp bij voorkeur alleen overdag aan. Hier kom ik op terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RTPsDX4qh03yKWfXH9kjYFYEpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjAtqNz9DoBtmOsI7ltuUvgm.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is te zien hoe de leidingen vanuit de kruipruimte richting mij onderste verdeelblok lopen. Op de kunststof leidingen zit een duims (1") zogenaamd puntstuk, van waaraf een flexibele leiding (1" DN25) doorloopt naar het verdeelblok via twee afsluiters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf3BdWyf6vTzqk2EQjOtHyCnMps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48gScD3Lv246eBNFaiLiQluL.jpg?f=fotoalbum_large
Hier nog iets duidelijker de aansluiting op het verdeelblok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1_xn5OCpvjosAK0IGyHCKJpAps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzbYInUIJtwP70FjeDgRm5io.jpg?f=fotoalbum_large
Op de 140 mm buis zit een zognaamde krimpkap. Deze heb ik meebesteld bij de Terrendis buis (kap kostte 120 Euro...). Deze kap kon ik met een gasbrander voorzichtig laten krimpen en sluit zo mooi waterdicht aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvtINf07uRGiFhfxN2ZgfE1n8JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri7gsrJYBMWSdIMSepHNanzV.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zijn alle aansluitingen zichtbaar. Naast het wateraansluiting de 230V aansluiting, en twee CAT6 kabels met een Jack, dit is mijn manier om flexibel veel kabels aan te sluiten. Ik gebruik dan een CAT6 patchkabel die ik doorknip voor de aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMrsI3VL7kRp3gWqjW8NQvdAYd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyrp2IfLew59tZLHVg3C50Fx.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je alle elektronica van de warmtepomp. Het lijkt er op dat dit over de jaren steeds complexer is geworden. Als je dit opnieuw ontwerpt (b.v. met een ESP32) moet het veel en veel eenvoudiger kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Leuk om je updates te lezen. Ik ga in januari ook mijn WP zelf plaatsen. Nog beginnerstips die je de tweede keer anders zou doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:43
Mooie inspiratie.
Op je foto's is niet te zien hoe het stuk tussen de pomp en het stuk tot de 140 mm buis is geïsoleerd?

Ik heb zelf een wat ouder huis uit 1950 groot stuk boven en beneden aangebouwd, nu redelijk goed geïsoleerd met de HR cv en water ketel op zolder en naast klein deel vloerverwarming beneden, verder een aantal radiatoren (evt. in de toekomst beneden overal vloerverwarming. Gasverbruik was ongeveer ook 2500 m3 (nu wellicht wel minder na isoleren). Dus ik zie een oplossing zoals deze wel zitten en lijkt ook goed betaalbaar te zijn. Bovendien hoef je niet te wachten op evt. installateur.
Moet alleen nog puzzelen hoe dan de HR-ketel of weg te laten, of te combineren. Weet niet of je in plaats van de hr-ketel met boiler vat alleen ook een (vergelijkbare grote) losse boiler kan plaatsen, met evt. doorstroom verwarmer. Of gewoon de ketel houden tot die op is en toch hybride. Regelt die warmte-pomp overigens zelf wanneer de HR-ketel inspringt? En warmt die ook het water in de ketel nog mee op? Of moet je dat nog via software apart regelen? (gebruik wel domotica dus het zou goed kunnen).
Benieuwd naar wat aanvullende info. En hoe het met de warmte is gegaan dit koude weeend :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanw
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04-2023
tot hier was het offtopic
Tip 2: met een buffervat kan een warmtepomp beter 'ontdooien'. Maar wellicht is 220m2 vloerverwarming al een behoorlijke buffer.

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 21-11-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Evanrvb Beginnerstip? Moet ik even over nadenken.

Misschien direct na de pomp over op 3/4"? Nu zijn de leidingen tot de vloerverwarmingverdeler duims draad (1") en DN25 buis. De pomp heeft duims 1" uitgangen en ik ben hier maar mee doorgegaan. Of dat echt nodig is weet ik niet, maar het zou wel schelen als het wat dunner kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
@wijnsema Kun je iets zeggen over de kosten die hebt gemaakt en waar je de pomp hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
pc_slopert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:12:
Mooie inspiratie.
Op je foto's is niet te zien hoe het stuk tussen de pomp en het stuk tot de 140 mm buis is geïsoleerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXh02u3zQJmlWngg7-GZbSOsd9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilceD9sMuiYdimdV8SucBDyN.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij een betere foto. Ik moet de leidingen nog isoleren zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Overigens, voor verdere optimalisatie kan je de kruipruimte vloer nog van folie voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
pc_slopert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:12:
Moet alleen nog puzzelen hoe dan de HR-ketel of weg te laten, of te combineren. Weet niet of je in plaats van de hr-ketel met boiler vat alleen ook een (vergelijkbare grote) losse boiler kan plaatsen, met evt. doorstroom verwarmer. Of gewoon de ketel houden tot die op is en toch hybride. Regelt die warmte-pomp overigens zelf wanneer de HR-ketel inspringt? En warmt die ook het water in de ketel nog mee op? Of moet je dat nog via software apart regelen? (gebruik wel domotica dus het zou goed kunnen).
Benieuwd naar wat aanvullende info. En hoe het met de warmte is gegaan dit koude weeend :)
Het interessante is dat de CV ketel ongewijzigd aangesloten kan blijven. In eerste instantie was ik van plan om servo gestuurde afsluiters tussen de CV ketel en de vloerverwarming te plaatsen om de warmtepomp niet in de weg te zitten. Maar dat is helemaal niet nodig. Als de warmtepomp aanstaat loopt er geen (warm) water door de CV ketel, dat voel ik aan de temperatuur. De pomp van de ketel staat stil en kennelijk blokkeert deze de stroming.

Wel even van belang te melden dat bij mij de CV ketel op zolder (2e verdieping) staat en de warmtepomp op de begane grond. Ik kan dus eigenlijk geen hydraulische koppeling met een verdeler maken. Ik kan dus (denk ik) ook de ketel niet tegelijk actief hebben met de warmtepomp. Maar dan is ook niet echt nodig. Als ik hybride wil kan ik best een paar uur op de CV ketel en dan weer een tijd op de warmtepomp. Dan hoeft de warmtepomp ook niet "tegen de warmte van de ketel in te pompen".

Voor warm water gebruik ik voorlopig nog de CV ketel. Mogelijk ga ik hiervoor een aparte warmtepomp boiler toepassen.

Met wat Node red flow ga ik regelen dat de CV en WP niet tegelijk aan gaan.

Maar voorlopig zet ik de WP af en toe met hand voor een aantal uur aan, om een beetje gevoel te krijgen hoe het huis reageert. Eerste ervaring: met 10 graden buitentemperatuur is een paar uur genoeg, met -3 moet de WP de hele tijd aan, maar het wordt meer dan 21 graden in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@stefanw Een buffervat van 25 liter (zoals voorgeschreven door fabrikant en sommige experts) staat in geen verhouding met de warmtecapaciteit van de vloer. Je zou zelfs kunnen argumenteren het beter is om voor ontdooien GEEN buffervat te gebruiken, omdat er dan een klein lokale stroming ontstaat die snel afkoelt terwijl er nog veel warmte in de vloer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@pennywiser zie reactie van @Ronald
Folie zou de werkbaarheid ten goede komen. Voor de isolatie maakt het geen verschil want de vloer is van onderen heel goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@pennywiser Binnenkort zet ik alles even op een rij.

Tussenbalans:
WP (gekocht bij Bluesolid): 5500 Euro (inclusief heel veel spul wat ik maar ten dele heb gebruikt)
Terrendis leiding inclusief koppeling en kap: 900 Euro
Huur diamantboor en breekhamer: 180 Euro
Diverse koppelingen, slangen, VD draad, en overig: paar honderd Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Wat gaat iedereen hier vroeg naar bed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom niet uit voorzorg een keerklep geplaatst in zowel de cv ketels als warmtepomp?

Ik zou persoonlijk je vloerverwarming in master-slave configuratie toepassen.
Anders moet je ten alle tijden rekening houden met het feit dat je minimale vermogen/inhoud altijd kwijt kan in de vloer, althans wel prettig om pendelen tegen te gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@DutchWing Keerklep, zou kunnen, maar wat is het doel?

Wat bedoel je met master-slave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

wijnsema schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:30:
@DutchWing Keerklep, zou kunnen, maar wat is het doel?
Als je warmtepomp aanstaat kan je cv ketel als radiator gaan werken. (en omgekeerd.)
Door bijvoorbeeld in beide aanvoer of retour (warmtepomp/ketel) een keerklep te plaatsen voorkom je ongewenste stroming.
Wat bedoel je met master-slave?
Master-Master regeling:
Elke kamer kan afzonderlijk warmte vragen en de warmtepomp aansturen.

Master-Slave regeling:
Elke kamer kan afzonderlijk warmte vragen, maar alleen de woonkamer (referentie ruimte) stuurt de warmtepomp aan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@DutchWing

Ik heb vastgesteld dat de ketel water NIET doorlaat als de WP draait (de stilstaande pomp houdt het water tegen) dus hiervoor is het niet nodig.

Andersom zou het misschien wel nodig zijn, maar ik de CV ketel nog niet nodig gehad gelukkig!

Wat betreft master-slave. Ik heb aan het puzzelen om een goede regeling te vinden.
Een goede mogelijkheid is een aantal segmenten (b.v. 1 of 2 per vertrek) altijd open te laten staan, en na te regelen met de overige segmenten.

Verder wil ik graag vooral overdag 'pompen' omdat het dan warmer is, en er soms zonnestroom is. Maar dat betekent ik 'vooraf' moet bepalen hoe lang de pomp aan moet, b.v. aan de hand van de weersvoorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wijnsema schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:10:
@pennywiser zie reactie van @Ronald
Folie zou de werkbaarheid ten goede komen. Voor de isolatie maakt het geen verschil want de vloer is van onderen heel goed geïsoleerd.
Vocht koelt af, water is een zeer efficiënt koelmiddel. Ook in de aangrenzende ruimtes zoals kruipruimte. Je spreekt eigenlijk tegen dat folie in de kruipruimte nuttig is, ook met vloerisolatie. Deze isolatie wordt vochtig en doet minder zijn werk.

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 22-11-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 15:03
Leuk topic, kan ik mooi wat van opsteken. Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie als jij, net gerenoveerd huis voorzien van LTV en KNX. Ik zoek ook een manier om onze ketel met warmtepomp te combineren op een slimme manier. Ik heb een Theben OT box waarmee ik de ketel kan besturen en ook de kleppen van de vloerverwarming en radiatoren kan ik apart regelen. Ik kwam onderstaand plaatje tegen uit het volgende artikel https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/hybride_voorbeeld_luchtwater_warmtepomp_ketel_A.png

De open verdeler leek me wel interessant, misschien ook voor jou iets om eens naar te kijken.

Ik ben benieuwd hoe je uiteindelijke opstelling gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
wijnsema schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:32:
@Evanrvb Beginnerstip? Moet ik even over nadenken.

Misschien direct na de pomp over op 3/4"? Nu zijn de leidingen tot de vloerverwarmingverdeler duims draad (1") en DN25 buis. De pomp heeft duims 1" uitgangen en ik ben hier maar mee doorgegaan. Of dat echt nodig is weet ik niet, maar het zou wel schelen als het wat dunner kan.
Ah ik ben van plan om inderdaad direct nadat ik binnen ben naar 3/4" over te gaan. Had overigens gehoord dat het qua efficiency iets beter is om dan nog een balanstank tussen de overgang van 1 duims naar 3/4" te zetten, maar ik ga het eerst maar zonder doen.

Ik zie trouwens dat je het standaard filter geplaatst heb, er wordt wel sterk aangeraden om een magneetfilter te plaatsen (wel eentje die voldoende flow aan kan). Dit werkt een stuk beter en kan je makkelijker legen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 13:31
Netjes gedaan hoor. Ik zit het zelf ook te overwegen. Maar heb nu een L/L warmtepomp die toch in zijn eentje al de hele benedenverdieping lekker warm houd. Maar boven wordt het erg koud.

Hoe zit het subsidie? ik heb even gekeken naar de site en het desbetreffende product, ik zie dat hij zo'n 4750,- kost. Maar dat er ook nog een ISDE subsidie is van 3150,-. Is dat al verrekend of kun je die achteraf aanvragen? want in dat geval ben je voor zo'n 2000,- euro helemaal klaar. Dat maakt de investering interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
pennywiser schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:13:
[...]

@pennywiser

Vocht koelt af, water is een zeer efficiënt koelmiddel. Ook in de aangrenzende ruimtes zoals kruipruimte. Je spreekt eigenlijk tegen dat folie in de kruipruimte nuttig is, ook met vloerisolatie. Deze isolatie wordt vochtig en doet minder zijn werk.
Bijna allemaal waar, maar de kruipruimte is isolatie-technisch 'buiten'. Het vocht trekt niet in de isolatie. Vergelijk de buitenmuur van bakstenen en de binnenmuur met isolatie (tegen de binnenmuur en met afstand tot de buitenmuur). Een buitenmuur kan heel vochtig worden maar dit is geen probleem.

En stel dat vocht wel een probleem was dan is het maar de vraag of de folie gaat helpen. Je moet het bijna hermetisch afsluiten in een ruimte waar je heel moeilijk kunt werken.

Ik en mijn buurtgenoten hebben tijdens de bouw regelmatig bij de aannemer gevraagd naar het vocht in de kruipruimte. Ons is verzekerd dat het geen probleem is. In onze wijk staat bij veel woningen water in de kruipruimte, en ik heb dit in het verleden ook regelmatig gehoord bij andere woningen.

Nog een ding: in de kruipruimte is om de paar meter een ventilatieopening gemaakt (in totaal wel 25), een soort periscoop. Hierdoor kan vochtige lucht naar buiten, maar ook naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
sipje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:46:
Leuk topic, kan ik mooi wat van opsteken. Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie als jij, net gerenoveerd huis voorzien van LTV en KNX. Ik zoek ook een manier om onze ketel met warmtepomp te combineren op een slimme manier. Ik heb een Theben OT box waarmee ik de ketel kan besturen en ook de kleppen van de vloerverwarming en radiatoren kan ik apart regelen. Ik kwam onderstaand plaatje tegen uit het volgende artikel https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
[Afbeelding]

De open verdeler leek me wel interessant, misschien ook voor jou iets om eens naar te kijken.

Ik ben benieuwd hoe je uiteindelijke opstelling gaat zijn.
Leuk to horen @sipje!

Ik heb ook een Theben-OT module, toendertijd een uitkomst. KNX blijft bij mij een belangrijke component, maar ik ga nu wel meer en meer over op MQTT (Via IOTStack), dat uiteraard via een soort gateway communiceert met KNX.

Over de open verdeler:
Ik heb dit schema ook gezien tijdens mijn zoektocht. Ik zat echter met het probleem dat mijn ketel op zolder staat (2e verdieping) en de WP op de begane grond. Om een open verdeler toe te passen moet ik dus helemaal naar boven voor de verbinding naar de open verdeler, waarna de warmte weer naar beneden gaat naar de vloerverwarming verdelers. Dit leek mij een beetje onzinnig.

Deze situatie van CV op zolder en WP op een andere plaats komt trouwens veel voor lijkt me.

Maar voor zover het praktische. De open verdeler bewerkstelligt een hydraulische koppeling tussen twee warmtebronnen, maar is dat wel echt nodig en efficient? Als de CV ketel en WP namelijk tegelijk werken wordt de temperatuur in het systeem hoger en moet de WP meer temperatuurverschil overbruggen, wat zijn rendement vermindert. Een rendement dat al laag is door de lage buitentemperatuur.

Het zou beter zijn ze NIET tegelijk te laten werken. Dus gewoon de WP uit als het echt koud is. En als je toch 'hybride' wil werken dat zou je de CV ketel en de WP afwisselend kunnen later werken. Bijvoorbeeld overdag de WP, en 's avond of 's nachts de CV ketel. Met de traagheid van vloerverwarming kun je met lange intervallen werken.

Met onze domotica systemen is dit redelijk eenvoudig te bewerkstelligen (ik moet dit trouwens nog gaan maken). Voor mensen zonder domotica is het wellicht moeilijker te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Evanrvb schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:55:
[...]

Ah ik ben van plan om inderdaad direct nadat ik binnen ben naar 3/4" over te gaan. Had overigens gehoord dat het qua efficiency iets beter is om dan nog een balanstank tussen de overgang van 1 duims naar 3/4" te zetten, maar ik ga het eerst maar zonder doen.

Ik zie trouwens dat je het standaard filter geplaatst heb, er wordt wel sterk aangeraden om een magneetfilter te plaatsen (wel eentje die voldoende flow aan kan). Dit werkt een stuk beter en kan je makkelijker legen.
@Evanrvb Balanstank, nog nooit van gehoord... Als je het niet begrijpt niet doen zou mijn insteek zijn.

Het is het bijgeleverde filter inderdaad, goed gezien. Klinkt mooi dat magneetfilter, misschien dat ik het later ga toepassen. Maar het water uit de CV installatie (dat ik had afgetapt) was opvallend schoon. Ik verwacht eigenlijk geen vervuiling maar ik ga het zien te zijner tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Dat is een lastige berekening maar vaak doen WPen toch nog een COP>3 in de winter.
Ook met een gas naverwarming. De COP zal onder ongeveer 2,5 moeten dalen voordat het gunstig wordt de WP af te schakelen. Je zou dan een Kamstrup meter moeten monteren om dit te berekenen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

Had je nog plannen om die slang die door de fundering loopt tegen vocht te beschermen? Je kunt hem wel toedekken met grond maar zolang hij diagonaal naar binnen loopt hou je volgens mij toch een mooie geleider om het vocht naar binnen te laten druppelen. Of is het echt helemaal perfect afgedicht?

Verder een mooi project!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 15:03
wijnsema schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:11:
[...]
Over de open verdeler:
Ik heb dit schema ook gezien tijdens mijn zoektocht. Ik zat echter met het probleem dat mijn ketel op zolder staat (2e verdieping) en de WP op de begane grond. Om een open verdeler toe te passen moet ik dus helemaal naar boven voor de verbinding naar de open verdeler, waarna de warmte weer naar beneden gaat naar de vloerverwarming verdelers. Dit leek mij een beetje onzinnig.

Deze situatie van CV op zolder en WP op een andere plaats komt trouwens veel voor lijkt me.
Ik heb dezelfde situatie voor ogen. Vloerverwarmingsverdelers staan in de garage, CV op zolder. Warmtepomp zou in de buurt van de garage komen. Ik dacht er aan om die open verdeler voor de vloerverwarmingsverdelers te zetten. Het water loopt dan via de verdeler terug naar de ketel. Zou hooguit de deltaT die de ketel ziet in de war kunnen schoppen, maar ik neem aan dat dat op te lossen is op de ketel. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, dus ik ben nog aan het uitzoeken of dat goed gaat werken. Ik neem ook mooi jouw overwegingen mee. Warmtepomp wordt volgend jaar, dus ik heb nog even.

Bij het verkleinen van de leiding is het ook goed om rekening te houden met eventueel koelen. Om te koelen is meer capaciteit nodig en een grotere diameter. Dat geldt in ieder geval voor de vloerverwarmingsbuizen, weet niet hoe het met de aan- en afvoer richting warmtepomp zit.
Ik heb ook een Theben-OT module, toendertijd een uitkomst. KNX blijft bij mij een belangrijke component, maar ik ga nu wel meer en meer over op MQTT (Via IOTStack), dat uiteraard via een soort gateway communiceert met KNX.
beetje off-topic: Zelf gebruik ik KNX als hoofdbesturing met zo min mogelijk single-point-of-failures. Voor alle niet-kritische zaken gebruik ik Home Assistant en node-red. Naast de OT-box gebruik ik voor de thermostaten en voor de klepbesturing van de verdelers HMG6T van Theben. Mocht je nog een actuator voor je kleppen zoeken, dan kan ik deze aanraden.

• wijnsema
Jim423 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:46:

Dat is een lastige berekening maar vaak doen WPen toch nog een COP>3 in de winter.
Ook met een gas naverwarming. De COP zal onder ongeveer 2,5 moeten dalen voordat het gunstig wordt de WP af te schakelen. Je zou dan een Kamstrup meter moeten monteren om dit te berekenen.
@Jim423
Het is meer dat de COP ongunstiger wordt, hoeveel is inderdaad lastig te zeggen. Een COP onder de 3 lijkt me in het algemeen in de buurt van het omslagpunt waarin de HR ketel voordeliger wordt. Maar dan moet je wel een CV ketel hebben natuurlijk.

Omdat ik zelf nog wel een CV ketel heb ben ik van plan zo'n Kampstrup aan te schaffen.

• wijnsema
Yucon schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:20:
Had je nog plannen om die slang die door de fundering loopt tegen vocht te beschermen? Je kunt hem wel toedekken met grond maar zolang hij diagonaal naar binnen loopt hou je volgens mij toch een mooie geleider om het vocht naar binnen te laten druppelen. Of is het echt helemaal perfect afgedicht?

Verder een mooi project!
@Yucon voor zover ik weet is deze buis bedoeld om ingegraven te worden, dus geen bescherming nodig!

Verder heb ik het gat van 151 mm (11 mm groter dan de buis afgedicht met snelcement. Dus ik verwacht geen water, wat ook niet echt erg is omdat er toch al water is in de kruipruimte (zie eerdere berichten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
sipje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb dezelfde situatie voor ogen. Vloerverwarmingsverdelers staan in de garage, CV op zolder. Warmtepomp zou in de buurt van de garage komen. Ik dacht er aan om die open verdeler voor de vloerverwarmingsverdelers te zetten. Het water loopt dan via de verdeler terug naar de ketel. Zou hooguit de deltaT die de ketel ziet in de war kunnen schoppen, maar ik neem aan dat dat op te lossen is op de ketel. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, dus ik ben nog aan het uitzoeken of dat goed gaat werken. Ik neem ook mooi jouw overwegingen mee. Warmtepomp wordt volgend jaar, dus ik heb nog even.
@sipje dan heb jij in ieder geval de mogelijkheid een open verdeler te plaatsen. Ik heb nog een verdeler op de 1e verdieping waardoor dit niet kan.
Bij het verkleinen van de leiding is het ook goed om rekening te houden met eventueel koelen. Om te koelen is meer capaciteit nodig en een grotere diameter. Dat geldt in ieder geval voor de vloerverwarmingsbuizen, weet niet hoe het met de aan- en afvoer richting warmtepomp zit.
Aan koelen heb ik niet gedacht. Maar is het niet heel onaangenaam om een koude vloer te hebben?
[...]

beetje off-topic: Zelf gebruik ik KNX als hoofdbesturing met zo min mogelijk single-point-of-failures. Voor alle niet-kritische zaken gebruik ik Home Assistant en node-red. Naast de OT-box gebruik ik voor de thermostaten en voor de klepbesturing van de verdelers HMG6T van Theben. Mocht je nog een actuator voor je kleppen zoeken, dan kan ik deze aanraden.
Helemaal eens met keuze KNX voor betrouwbaarheid! KNX is heel stabiel, en je kunt het huis verkopen met KNX (wat iedereen lijkt te vergeten).

Zal eens kijken naar de Theben verdelers. Nu heb ik NC (normally closed) kleppen, super traag en gebruiken best veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Na enkele zeer koude dagen / weken wel benieuwd hoe het is gegaan met je warmte pomp? Kon die het huis ook met de vrieskou warm krijgen? *O*

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wijnsema
Beste tweakers, jullie hadden nog een update van mij te goed.

In de behoorlijk koude periode half december had de 9 kW pomp het uiteraard moeilijk, maar bleef verrassend goed functioneren. Met de regelmaat van de klok liep de warmtewisselaar helemaal vol met sneeuw en ijs, maar het ontdooingsmechanisme leek goed te werken. Wel zal dit het rendement verder verslechteren natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dug9FNVP9knLffyo1QdXVkCG6R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2JwoyOjku3PZxB5Xpu83T6b.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komt de grens van zo'n pomp goed naar voren: door de koude heb je eigenlijk extra warmte in huis nodig, maar de COP van de pomp (en dus het geleverde vermogen) gaat juist achteruit, en bovendien moet hij steeds stoppen om te ontdooien.

In de hele periode van koude van rond de 10 dagen waren er twee momenten waarop het in de woonkamer onder de 20 graden kwam. Ik heb toen de pomp uitgeschakeld en een paar uur mijn CV ketel laten draaien. Daarvoor is tussen de 20 en 25 m3 gas verbruikt. Daarna nam de pomp het weer over. Als het onder nul is laat ik de pomp continue lopen. De rest van de periode van ingebruikname (eind november 2022) tot nu had ik geen gas nodig!

Ik schakel de pomp nog steeds met de hand aan en uit om een goede regeling uit te vinden. Door de vertraging in de vloer, en omdat ik zoveel mogelijk overdag wil 'pompen' probeer ik steeds in te schatten hoe lang ik de pomp laat draaien voor het etmaal er na eigenlijk. Ik zal hierover binnenkort een apart topic starten omdat hier voor iedereen eigenlijk best wat te optimaliseren valt.

Grootste zorg te nu toe is hoe ik voorkom dat het waterzijdig gedeelte bevriest bij vorst (terwijl de pomp uit staat). In de gebruiksaanwijzing staat dat de pomp hier zelf voor zorgt (mits voorzien van netspanning), maar ik ben hier niet heel gerust op. Het is onduidelijk hoe dit functioneert.

Al met al was deze enigszins spontane actie om het zelf te gaan doen een groot succes. Ik kan het iedere tweaker aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
zo, dat is wel wat anders dan de 300m3 die wij in december verbruikten met de hr-cv ketel. En dat dan nog met minimaal stoken (max 19 graden) en opletten met veel douchen door kids.. Hoe heet is het water dat vanaf de pomp in het cv-systeem gaat (bij jou alleen vloerverwarming dacht ik)?

Dit is een meting van een dag stoken. Waarbij in de ochtend en de avond de cv aan staat en overdag en in de nacht op 15 graden. Dan kom ik op circa 5 tot 9 m3 (bij de vrieskou wel 15 max.) per dag afhankelijk van het weer (nu rond de 5) en of er veel gedoucht wordt.

Wat is het stroom verbruik van de pomp als je die 24 uur hebt aanstaan voor 20 graden? Of is dat ook afhankelijk van de temperatuur buiten? Overigens zou 20 graden bij ons al super heet zijn :) nu is 19 graden al goed warm voor ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bnvo8jjYkoj1Elo7PUkK8W8X2Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKs6t6ys5niecSeMWywK7tRa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe dicht je de grondleiding af? Kan dat met een flinke spuit siliconenkit?

[ Voor 172% gewijzigd door timovd op 15-01-2023 16:22 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
timovd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:05:
Hoe dicht je de grondleiding af? Kan dat met een flinke spuit siliconenkit?
Ik heb een zakje snelcement gebruikt. Het was precies vast genoeg om niet naar binnen te lopen, en vloeibaar genoeg om alle kieren te vullen. Ging heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
pc_slopert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:27:
zo, dat is wel wat anders dan de 300m3 die wij in december verbruikten met de hr-cv ketel. En dat dan nog met minimaal stoken (max 19 graden) en opletten met veel douchen door kids.. Hoe heet is het water dat vanaf de pomp in het cv-systeem gaat (bij jou alleen vloerverwarming dacht ik)?

Dit is een meting van een dag stoken. Waarbij in de ochtend en de avond de cv aan staat en overdag en in de nacht op 15 graden. Dan kom ik op circa 5 tot 9 m3 (bij de vrieskou wel 15 max.) per dag afhankelijk van het weer (nu rond de 5) en of er veel gedoucht wordt.

Wat is het stroom verbruik van de pomp als je die 24 uur hebt aanstaan voor 20 graden? Of is dat ook afhankelijk van de temperatuur buiten? Overigens zou 20 graden bij ons al super heet zijn :) nu is 19 graden al goed warm voor ons.

[Afbeelding]
De temperatuur van het water uit de WP naar de vloerverwarming komt eigenlijk nooit boven de 34 graden. Ik denk dat dit komt omdat de vloer zo relatief koel blijft. Daardoor is ook de retourtemperatuur laag.

Je kunt de WP aanvoer temperatuur instellen (standaard 40), maar deze kan niet lager dan 35 graden, waardoor de pomp steeds doordraait, op zich prima.

De pomp verbruikt doorgaans 10 tot 11 ampère (volgens display pomp zelf), dit is dus 2.3 tot 2.5 kWatt. Hoeveel warmte er uit komt heb ik geen idee van.

Bij vrieskou staat hij 24 per dag aan, bij hogere temperaturen meestal een uutje of 8, dan gaat hij ook moduleren want dan zakt de stroom terug naar 5 ampère. Ik tast wel echt in het duister als het om verbruiksgegevens gaat. Hopelijk heb ik tijd om binnenkort een Kamstrup meter te plaatsen, en een Modbus interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

wijnsema schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Ik heb een zakje snelcement gebruikt. Het was precies vast genoeg om niet naar binnen te lopen, en vloeibaar genoeg om alle kieren te vullen. Ging heel makkelijk.
Een elastische pasta lijkt mij eerlijk gezegd meer geschikt. Wordt het niet poreus met de schommelingen van temperatuur?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
offtopic en open deur.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 15-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
timovd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Een elastische pasta lijkt mij eerlijk gezegd meer geschikt. Wordt het niet poreus met de schommelingen van temperatuur?
Ik ken dat niet elastische pasta, is misschien beter.
Maar de bakstenen zijn ook met cement gemetseld dus cement zal zeker afdoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
Leuk topic! inspirerend :)
Overweeg ook iets vergelijkbaars te gaan ondernemen :)

Hoe doet de Artel het als verkoeler met het warme weer van de laatste dagen?

[ Voor 64% gewijzigd door Jorgeb op 10-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
@Jorgeb Koeling niet getest, ons huis is al vrij koel, en een koude vloer lijkt me niet echt lekker, als dit al zou werken om de temperatuur merkbaar te verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Ik heb je topic even snel doorgelezen. Ik heb zelf een Artel 7Kw monoblock. Deze is parallel aangesloten op de cv ketel middels simpele keerkleppen.
Ik heb de installatie zeer simpel gehouden.
Ik heb achteraf nog een buffervat van 120 liter in de retour opgenomen.
Geen extra pompen en dergelijke geinstalleerd.
Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren.

Buffervat geinstalleerd vanwege de defosts. Radiatoren werden steeds koud. Dit is geheel verholpen met een simpel buffervat.

De Artel is aangesloten op een thermostaat in de woonkamer.
Water temperatuur zodanig afgesteld dat hij eigenlijk bijna altijd continue loopt. 38 graden geloof ik.

Ik heb een vrijstaande woning van 1999. Geheel geisoleerd.
Gasverbruik altijd zo rond de 2600 kuub gehad.

Heb nu afgelopen jaar volledig op de warmtepomp gedraaid zonder problemen. Geen enkele keer de cv ketel nodig gehad.

Verbruik van de warmtepomp was ongeveer 3800 Kwh.

Heb 18 panelen liggen met een opbrengst van zo`n 8000 Kwh. Eigen verbruik is ongeveer gelijk aan de warmtepomp. Dus kan prima uit.

Ik heb wel een kast om de warmtepomp gemaakt. Dit verminderd behoorlijk het aanvriezen zoals op jouw foto`s.

Heb je even een vergelijk.

Trouwens , die koevlaas methode vind ik echt niet kloppen. Ik had anders een 12Kw ding moeten installeren. beetje gekkenwerk. Deze kan het prima aan. Dan staat ie nog niet eens op vol vermogen te draaien. Heeft de hele winter op half vermogen gedraaid.

[ Voor 9% gewijzigd door Turbodesk617 op 15-08-2023 13:45 ]

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Mooi resultaat.
👍

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans1972
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-06-2024
Als eerst dank voor het delen van je ervaringen!
Ik heb ook het voornemen een warmtepomp te plaatsen ongeveer op gelijke wijze, eerst dacht ik een 9kW maar na reacties op een FB groep weet ik dat dat waarschijnlijk veel te groot is. Er wordt verwezen naar warmteverlies berekeningen maar ik denk dat vooral de aanwezige installatie de beperkende factor is. Bij mij loopt er 20mm leiding van de ketel op de 2e verdieping naar de vloerverwarming beneden, die diameter is te klein voor een goede flow wordt mij gezegt. Nu denk ik door net als jij twee keer een T stuk te plaatsen er twee kringen en leidingen parallel staan van 20 mm en het wel mogelijk moet zijn.
Één kring van de vloerverwarming en de andere kring zijn de radiatoren van bad en slaapkamers.

Ik zie dat je met een flinke diameter leiding naar binnen komt en dan een T stuk (22mm?) koppelt op je bestaande installatie. Ik ben benieuwd of de rest van je installatie nog genoeg flow heeft en warmte afgeeft. Gevoelsmatig zou ik die T koppeling groter kiezen zodat er meer water naar beide zijden kan stromen, in mijn geval dus iets van 28 0f 32mm vanaf de WP dan een T koppeling van dezelfde diameter met verloop naar 20mm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjI22nHvyL3SS8mLRaQRCvpYJp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBJ5bUyJBlZtimD1YsQcwVg1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Frans1972 op 08-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mag dit nog steeds ivm met de gasketel wet? Ik heb er niet veel verstand van maar bv een hybride wp wordt volgens mij aangesloten op een CV toestel. Waar alleen gecertificeerd personeel aan mag werken. Ik weet niet of dat hier zo is, maar denk ik goed om te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

pennywiser schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:41:
Mag dit nog steeds ivm met de gasketel wet? Ik heb er niet veel verstand van maar bv een hybride wp wordt volgens mij aangesloten op een CV toestel. Waar alleen gecertificeerd personeel aan mag werken. Ik weet niet of dat hier zo is, maar denk ik goed om te overwegen.
De gasketelwet slaat alleen op de ketel zelf en de rookgasafvoer. Waterzijdig mag je gewoon alles doen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ds23man schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

De gasketelwet slaat alleen op de ketel zelf en de rookgasafvoer. Waterzijdig mag je gewoon alles doen.
Beetje off topic sorry, maar ook weer niet ivm nieuwe wet na opening van dit topic. Maar ik zou dus ook nog gewoon een radiator of expansievat mogen vervangen zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

pennywiser schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Beetje off topic sorry, maar ook weer niet ivm nieuwe wet na opening van dit topic. Maar ik zou dus ook nog gewoon een radiator of expansievat mogen vervangen zelf?
Is een radiator of een expansievat onderdeel van je CV ketel? Een warmwaterkraan ook niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Frans1972 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:34:
Ik heb ook het voornemen een warmtepomp te plaatsen ongeveer op gelijke wijze, eerst dacht ik een 9kW maar na reacties op een FB groep weet ik dat dat waarschijnlijk veel te groot is. Er wordt verwezen naar warmteverlies berekeningen maar ik denk dat vooral de aanwezige installatie de beperkende factor is. Bij mij loopt er 20mm leiding van de ketel op de 2e verdieping naar de vloerverwarming beneden, die diameter is te klein voor een goede flow wordt mij gezegt. Nu denk ik door net als jij twee keer een T stuk te plaatsen er twee kringen en leidingen parallel staan van 20 mm en het wel mogelijk moet zijn.
Één kring van de vloerverwarming en de andere kring zijn de radiatoren van bad en slaapkamers.

Ik zie dat je met een flinke diameter leiding naar binnen komt en dan een T stuk (22mm?) koppelt op je bestaande installatie. Ik ben benieuwd of de rest van je installatie nog genoeg flow heeft en warmte afgeeft. Gevoelsmatig zou ik die T koppeling groter kiezen zodat er meer water naar beide zeiden kan stromen, in mijn geval dus iets van 28 0f 32mm vanaf de WP dan een T koppeling van dezelfde diameter met verloop naar 20mm.[Afbeelding]
Ik heb mijn 5kW WP ook parallel aangekoppeld op 2x 22mm. Ik was ook bang voor te weinig flow, maar bleek geen probleem. Zie: Speedfight in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
Frans1972 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:34:

Ik zie dat je met een flinke diameter leiding naar binnen komt en dan een T stuk (22mm?) koppelt op je bestaande installatie. Ik ben benieuwd of de rest van je installatie nog genoeg flow heeft en warmte afgeeft. Gevoelsmatig zou ik die T koppeling groter kiezen zodat er meer water naar beide zijden kan stromen, in mijn geval dus iets van 28 0f 32mm vanaf de WP dan een T koppeling van dezelfde diameter met verloop naar 20mm.[Afbeelding]
Vanuit de vloeistofmechanica geldt dat als je een leiding 2x zo groot maakt er ongeveer 8x zoveel water doorheen kan bij dezelfde druk. Met 2x 16 mm om 1x 32 mm te vervangen kom je er dus niet, dat had je al goed gezien. Met 2x 22mm kom je er ook niet helemaal als je rekening houdt met het feit dat deze maten de buitendiameters zijn en je dus ook nog de wanddikte cadeau krijgt. Is het zo'n probleem om een 32mm gat te boren?

Hou er rekening mee dat als bij andere mensen een kleinere diameter 'werkt' dit geen garanties geeft voor jouw installatie. Dit is afhankelijk van o.a. installatiegrootte, woonoppervlak, leidinglengte, etc. en dus geen algemene stelregel. Daarnaast kan er ook nog sprake zijn van onzichtbare nadelen in de vorm van hogere elektrakosten + pompslijtage omdat je pomp harder moet werken bij een kleinere diameter.

Wil je ook nog ooit kunnen koelen met je warmtepomp? Dan is isolatie overal ook nog essentieel. Mijn installateur heeft voor 2x 32mm uiteindelijk 2x 60mm gaten lopen boren.

Hou er rekening mee dat als je de capaciteit van je warmtepomp te groot kiest, deze gaat pendelen (vaak aan en uit omdat hij zijn warmte niet voldoende kwijt kan). Niet zo relaxed voor de levensduur van je warmtepomp en mocht je slechts enkele kamers verwarmen, worden deze dan ook maar langzaam warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans1972
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-06-2024
Ik kan wel met een grote diameter naar die 20mm leiding (op de foto), misschien ook nog wel naar de verdeler van de vloerverwarming maar naar de andere kamers en radiatoren lopen veel kleinere diameter leidingen door de vloer.

Koelen is niet nodig, ik heb al een aantal airco's hangen die doen het vast beter.

Ik denk nu aan een iets duurdere 5 kW panasonic, die schijnen behoorlijk terug te kunnen in vermogen en hebben standaard een verwarmingselement als de WP het niet meer aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akor
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
Ook ik heb een Artel 9kw in gebruik. Ik moet deze teveel handmatig bedienen omdat het een hybride opstelling is. Gekoppeld met de cv i installatie.

Is er iemand van het forum die mij de juiste instellingen kan geven om de wp te koppelen aan de cv en dan bedoel ik de instellingen met de wired controller.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 09:38
ds23man schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Hmm, wat je hier zegt had ik proberen te vinden op de officiele sites van de gasketelwet en via Google maar kan nergens een verwijzing vinden naar wat dan nog wél mag. Daarbij las ik op een site van een installateur dat je helemaal niets meer zelf mag doen aan je verwarmingsinstallatie :/ Aangezien ik zelf dringend verlegen zit om een installateur om mijn vloerverwarming aan te sluiten op de cv maar geen enkele heeft tijd kwam dit wel als een klap 8)7 Heb je een referentie waarin staat dat waterzijdig aanpassen nog wel zelf uitgevoerd mag? En de ketel instellen op wat andere waarden via het installateursmenu, mag dat ook niet meer?

[ Voor 5% gewijzigd door avmnij op 17-02-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 21:06
avmnij schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Hmm, wat je hier zegt had ik proberen te vinden op de officiele sites van de gasketelwet en via Google maar kan nergens een verwijzing vinden naar wat dan nog wél mag. Daarbij las ik op een site van een installateur dat je helemaal niets meer zelf mag doen aan je verwarmingsinstallatie :/ Aangezien ik zelf dringend verlegen zit om een installateur om mijn vloerverwarming aan te sluiten op de cv maar geen enkele heeft tijd kwam dit wel als een klap 8)7 Heb je een referentie waarin staat dat waterzijdig aanpassen nog wel zelf uitgevoerd mag? En de ketel instellen op wat andere waarden via het installateursmenu, mag dat ook niet meer?
Alstublieft
https://www.tlokb.nl/werk...telde-vragen-over-co-vrij

Het gaat bij de wet enkel om werkzaamheden aan de gasverbrandingsinstallatie. Het waterzijdig gedeelte is dat niet. Het gaat immers expliciet over het CO-risico.
Een vloerverwarming koppelen is daarom gewoon zelf uit te voeren.

Een ketel anders instellen in het installateursmenu valt denk ik wel onder de wet. (En mag dus niet meer).

Maar INAL.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 17-02-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 09:38
Ah, dank!

Wat ik verder hier lees:
Ook voor eenvoudige handelingen ... die op zichzelf niet gezien kunnen worden als installatie, reparatie en onderhoud en die geen direct gevaar voor het vrijkomen van koolmonoxide opleveren, hoeft een installatiebedrijf niet gecertificeerd te zijn. Hierbij kunt u denken aan het gebruiken van de resetknop, het bijvullen van cv-water, de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact halen, het vervangen van eventuele batterijen en het instellen van de timer of thermostaat. Deze handelingen mogen dus ook zonder certificaat uitgevoerd worden.
Dat betekent dat ik deze handelingen zelf ook mag uitvoeren. Pff, gelukkig..

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

wijnsema schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:59:
DE POMP WERKT!

Hieronder zien jullie de aansluiting binnen en bij de warmtepomp. Ik heb gekozen voor KISS: Keep it simple stupid.

Geen driewegklep, geen buffervat!

Gewoon aangesloten op de bestaande installatie. De CV ketel is gewoon aangesloten en staat voorlopig uit. Ik kan de installatie ontluchten via de ketel op zolder, daar zit ook een expansievat.

En dit lijkt prima te werken. De temperatuur van de pomp stijgt maar heel langzaam door de enorme warmtecapaciteit van de vloer. Er is dus geen sprake van pendelen! Ik heb wel alle kleppen van de vloerverwarmingssegmenten voorlopig opengezet.

Ik moet een systeem gaan bedenken om te gaan regelen met de pomp bij voorkeur alleen overdag aan. Hier kom ik op terug.

[Afbeelding]
Hier is te zien hoe de leidingen vanuit de kruipruimte richting mij onderste verdeelblok lopen. Op de kunststof leidingen zit een duims (1") zogenaamd puntstuk, van waaraf een flexibele leiding (1" DN25) doorloopt naar het verdeelblok via twee afsluiters.

[Afbeelding]
Hier nog iets duidelijker de aansluiting op het verdeelblok.

[Afbeelding]
Op de 140 mm buis zit een zognaamde krimpkap. Deze heb ik meebesteld bij de Terrendis buis (kap kostte 120 Euro...). Deze kap kon ik met een gasbrander voorzichtig laten krimpen en sluit zo mooi waterdicht aan.

[Afbeelding]
Hier zijn alle aansluitingen zichtbaar. Naast het wateraansluiting de 230V aansluiting, en twee CAT6 kabels met een Jack, dit is mijn manier om flexibel veel kabels aan te sluiten. Ik gebruik dan een CAT6 patchkabel die ik doorknip voor de aansluiting.

[Afbeelding]
Hier zie je alle elektronica van de warmtepomp. Het lijkt er op dat dit over de jaren steeds complexer is geworden. Als je dit opnieuw ontwerpt (b.v. met een ESP32) moet het veel en veel eenvoudiger kunnen.
Hallo Wijnsema

Wat voor type koppelingen (en merk) heb je gebruikt op je warmtepomp? Ik kan namelijk voor mijn LG warmtepomp geen geschikte koppeling vinden (van conische draad op de WP (PT 1" male) naar een inch met vlakke afdichting (rubberring of pakking)

BVD!

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Pagina: 1