Graag neem ik jullie mee op "avontuur" tijdens het zelf installeren van mijn net ontvangen warmtepomp.
Even de context op een rijtje:
:strip_exif()/f/image/moKMgRrCsG7bonUZAPamtgFw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hTn0Z6vUEMBF8sipG8UcZCq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1rpWAlJOoXQ5v3hckfhsXV2e.jpg?f=fotoalbum_large)
Om simpel te beginnen wil eerst de pomp rechtstreeks op mijn benedenste (open) verdeler aansluiten en mijn CV voorlopig even afkoppelen.
De warmtepomp wil ik naast mijn schuur plaatsen, maar ik ben dan ongeveer 10 meter van mijn verdeler.
Mijn eerste uitdaging: hoe sluit ik de pompt waterzijdig aan op de verdeler binnen? Ik heb toegang tot de kruipruimte.
Ik zat te denken aan dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5T2K3xaCH5U5J6ESdci1GS1x.jpg?f=user_large)
Terrendis grondleiding 32x140 mm
Dit zijn wel een paar gaten van 150 of 160 mm boren in mijn fundering, beste heftig.
Iemand een beter idee?
Even de context op een rijtje:
- Het betreft een Artel 9 kW warmtepomp
- Hij is bedoeld als ondersteuning van mijn HR CV ketel (hybride dus)
- Ik hoef geen warm water van de warmtepomp
- Mijn huis is gebouwd in 2011 en is dus goed geïsoleerd en heeft overal vloerverwarming
- Mijn huis is groot en heeft ongeveer 220 m2 vloerverwarming verdeeld in 30 zones en twee verdiepingen
- Mijn gasverbruik is ongeveer 2600 m2 per jaar
- Ik houd van warmte, mij thermostaat staat op 21,5 graden.
- Het huis is voorzien van domotica (KNX maar ook Raspberry Pi met Node Red, MQTT enz)
- Ik heb 36 zonnepanelen (400 Wp) maar ook twee elektrische auto's
:strip_exif()/f/image/moKMgRrCsG7bonUZAPamtgFw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hTn0Z6vUEMBF8sipG8UcZCq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1rpWAlJOoXQ5v3hckfhsXV2e.jpg?f=fotoalbum_large)
Om simpel te beginnen wil eerst de pomp rechtstreeks op mijn benedenste (open) verdeler aansluiten en mijn CV voorlopig even afkoppelen.
De warmtepomp wil ik naast mijn schuur plaatsen, maar ik ben dan ongeveer 10 meter van mijn verdeler.
Mijn eerste uitdaging: hoe sluit ik de pompt waterzijdig aan op de verdeler binnen? Ik heb toegang tot de kruipruimte.
Ik zat te denken aan dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5T2K3xaCH5U5J6ESdci1GS1x.jpg?f=user_large)
Terrendis grondleiding 32x140 mm
Dit zijn wel een paar gaten van 150 of 160 mm boren in mijn fundering, beste heftig.
Iemand een beter idee?