Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 13:56
Hallo allen,

Begin dit jaar hebben wij een grote verbouwing gehad en er is toen ook vloerverwarming op de benedenverdieping aangelegd (ca. 50m2). Dit is gedaan door een slakkenpatroon waar vervolgens een cementdekvloer op gegaan is en daar zijn onze plavuizen tegels op gelegd.
De verdeler die geplaatst is, is de Robot Standaard Pro met 5 groepen.

Nu het wat kouder begint te worden, willen wij de vloerverwarming gaan gebruiken. Echter wordt de vloer nagenoeg niet warm, zelfs na uren stoken niet. Terwijl bij een vriend hetzelfde systeem ligt en daar is de vloer binnen een half uur eigenlijk al voelbaar warm.

Ik heb zelf alles al ontlucht, ook de ontluchtingsfunctie van de pomp gebruikt. De aanvoer is voelbaar warm en de thermostaatkraan staat op 40 graden. Ik heb nu als test de meest rechter opties op de pomp geactiveerd, welke er voor zorgt dat de pomp continue hard pompt.

De toevoer blijft na 1 uur een beetje op 30 graden hangen, wat ongeveer maar 5 graden hoger is als wanneer ik de thermostaat uitzet. Na ca. anderhalf uur staat deze bijna op 38 graden.
De vloer is na anderhalf uur net aan het begin een beetje warm, maar de rest blijft koud aanvoelen.

Helaas heeft mijn aannemer een operatie gehad en heeft te kennen gegeven te stoppen met alle bedrijfsactiviteiten. Garantie is dus een beetje een dingetje en een andere partij inschakelen is momenteel erg lastig met de enorme drukte in deze markt. Daarom denk ik dat ik toch zelf een oplossing moet gaan zoeken.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Samenvattend wat nu gecontroleerd/getest is:
  • Aanvoer CV ketel 70 graden, aanvoer buis ook heet.
  • Thermostaat staat op 40 graden, toevoer wordt ook langzaam warmer als ik deze hoger draai.
  • LTV-ventiel staat volledig naar buiten toe opengedraaid.
  • Retour staat volledig opengedraaid.
  • Pomp staat op stand II, Verschildruk constant. Stand III met Constant toerental maakt geen verschil.
  • Ontluchtingsstand heeft een poos gedraaid en ik heb handmatig het ontluchtingsventiel opengedraaid en er kwam direct water uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkrkOuOC104SYcjG-UpWNDPaLLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaC3FkpMk4JCgwGuy8TjETqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB1209Bs7eGf7kxSUxLEFyrA43s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BEpajQMlEO2UcXGpU4imUpz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Chrisz op 13-10-2022 19:47 ]

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Foto's??

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 08:41

Dentheman

Zie signature

Het is heel raar dat het zo lang duurt voordat je enigzins warm water bij je verdeler hebt, kan je zien hoe warm de aanvoerleiding van je warmtebron (CV-ketel?) is ?

- Het kan zijn dat de aanvoertemperatuur te laag is, waardoor je onvoldoende warmte je vloerverwarmingssysteem in krijgt
- Het kan ook zijn dat je de groepen op je verdeler nog dicht staan, waardoor er uberhaupt geen warm water het systeem in gaan, maar via een eventuele bypass gelijk weer de retourleiding in gaan
- Je bypass kan te gevoelig zijn afgesteld
- Je aanvoerleiding kan dermate lang- en slecht geïsoleerd zijn dat er überhaupt bijna geen warm water bij je verder komt (minst aannemelijke optie);

Ik zou overigens het probleem terugleggen bij de aannemer, hij heeft ongetwijfeld een loodgieter in zijn netwerk die hier op acceptabele termijn naar kan kijken, dan kan deze loodgieter ook direct de factuur bij de aannemer neerleggen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dentheman op 13-10-2022 16:33 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 15:50
Plaats eens wat foto's.

Heb je de groepen gecontroleerd of ze open staan? Aan de hand van je verhaal wordt je aanvoer wel warm, maar de buizen van je groepen dus niet.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:35:
Plaats eens wat foto's.

Heb je de groepen gecontroleerd of ze open staan? Aan de hand van je verhaal wordt je aanvoer wel warm, maar de buizen van je groepen dus niet.
Zie aangepaste TS.

De groepen staan allemaal open, heb ze allemaal dicht en daarna weer open gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?

Zo moeilijk is het toch niet om het juiste forum te vinden?

Tikje BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Dentheman schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:32:
Het is heel raar dat het zo lang duurt voordat je enigzins warm water bij je verdeler hebt, kan je zien hoe warm de aanvoerleiding van je warmtebron (CV-ketel?) is ?

- Het kan zijn dat de aanvoertemperatuur te laag is, waardoor je onvoldoende warmte je vloerverwarmingssysteem in krijgt
- Het kan ook zijn dat je de groepen op je verdeler nog dicht staan, waardoor er uberhaupt geen warm water het systeem in gaan, maar via een eventuele bypass gelijk weer de retourleiding in gaan
- Je aanvoerleiding kan dermate lang- en slecht geïsoleerd zijn dat er überhaupt bijna geen warm water bij je verder komt (minst aannemelijke optie);

Ik zou overigens het probleem terugleggen bij de aannemer, hij heeft ongetwijfeld een loodgieter in zijn netwerk die hier op acceptabele termijn naar kan kijken, dan kan deze loodgieter ook direct de factuur bij de aannemer neerleggen ;)
Deze staat op 70 vanuit de CV en 40 op de verdeler. Dit lijkt mij dus prima.

Groepen staan open, maar hoe controleer ik de bypass?

Hoe controleer ik deze? En waar zou deze op moeten staan?

De buis er naar toe is enorm heet, ik denk niet dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Señor Sjon schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:38:
[mbr]Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?

Zo moeilijk is het toch niet om het juiste forum te vinden?

Tikje BK >>> DEI[/]
Ik zat nog tussen deze twee te twijfelen en zag soortgelijke vragen in BK, excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
@Chrisz aan de linkerzijkant heb je een een schroef zitten dat met een Imbus (als het goed is) te draaien is. Ik vermoed dat die volledig dicht/open staat.

Ander iets, staat je retour wel open? Dat is je rechter buis dat van boven af komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Rainesh op 13-10-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:41:
@Chrisz aan de linkerzijkant heb je een een schroef zitten dat met een Imbus (als het goed is) te draaien is. Ik vermoed dat die volledig dicht/open staat.
Dat is het LTV-inregelventiel. Deze staat inderdaad volledig open momenteel (zoals de handleiding aangeeft dat het zou moeten staan). Volledig dicht is voor laag temperatuur installaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisz op 13-10-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Deze staat inderdaad volledig open momenteel (zoals de handleiding aangeeft dat het zou moeten staan). Volledig dicht is voor laag temperatuur installaties.
Ok duidelijk.

En je retourbuis? Staat dat open? Even het dopje eraf halen en eventueel opendraaien. Is waarschijnlijk ook een imbus. Als dat namelijk dicht staat heb je ook geen flow.

[ Voor 12% gewijzigd door Rainesh op 13-10-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 08:41

Dentheman

Zie signature

Wat is overigens de diameter van je aanvoer- en retourleiding? Beide lijken op het oog ondergedimensioneerd (daarnaast lijkt je retourleiding een kleinere diameter te hebben dan de aanvoer, maar hopelijk is dat vertekend beeld door de foto).
Groepen staan open, maar hoe controleer ik de bypass?

Hoe controleer ik deze? En waar zou deze op moeten staan?
Volgensmij is 0,2 bar de gebruikelijke druk

[ Voor 46% gewijzigd door Dentheman op 13-10-2022 16:55 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Dentheman schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:48:
Wat is overigens de diameter van je aanvoer- en retourleiding? Beide lijken op het oog ondergedimensioneerd (daarnaast lijkt je retourleiding een kleinere diameter te hebben dan de aanvoer, maar hopelijk is dat vertekend beeld door de foto).
Lijkt zo. Beide zijn ca. 1,5cm in diameter en dit zit ook aangesloten boven het plafond in de hal welke op een stalen buis zit van ook ca. 1,5cm. Deze zit vertakt op de eerste verdieping van een ca. 2,5cm buis welke naar de CV loopt. Deze is gedeeld met de badkamer radiator welke momenteel dichtgedraaid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Ok duidelijk.

En je retourbuis? Staat dat open? Even het dopje eraf halen en eventueel opendraaien. Is waarschijnlijk ook een imbus. Als dat namelijk dicht staat heb je ook geen flow.
Ik ga er even van uit dat deze gewoon open staat, maar ik heb momenteel even geen inbus die hier in past, deze is vrij groot. Dus kan het niet direct controleren. Zal even kijken of ik een alternatief kan bedenken om dit te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
dat is zo te zien 20mm uponor. Niet heel ruim maar geeft echt niet de problemen die TS heeft. Als er wel flow in de verdeler zelf is (heb je dat kunnen zien door naar de flow-meters te kijken?) dan blijft er maar 1 ding over:

er komt dus geen/te weinig aanvoerwater bij de verdeler aanvoer. Ik denk dat er ergens een mengkraan oid dichtstaat. Het loont de moeite om een paar filmpjes op youtube op te zoeken over het in bedrijfsstellen van een verdeler.

YouTube: Opstarten vloerverwarming Verwarmde Voetjes

YouTube: vloerverwarmingnederland.com Verdeler 1

ik zou die pomp niet op de hoogste stand zetten maar juist laag, want je hebt kans dat die nu zo hard loopt dat er alleen water wordt rondgepompt in de verdeler zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 13-10-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ik ga er even van uit dat deze gewoon open staat, maar ik heb momenteel even geen inbus die hier in past, deze is vrij groot. Dus kan het niet direct controleren. Zal even kijken of ik een alternatief kan bedenken om dit te controleren.
ik denk dat dit deel dicht/bijna dicht staat en dat er daarom weinig gebeurt. Dat, of je thermosstaatknop is kaduuk. Je kunt om te testen die even zo hoog mogelijk draaien en dan rustig kijken of de temperaturen omhoog gaan (heel even warmer water in je systeem is geen ramp)

dat dopje er dus af en toch een imbus ergens opzoeken lijkt me een goede volgende stap. Net als voelen aan de aanvoerbuis, wordt die wel echt heet of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@Chrisz is je imbusschroef diep naar binnen of juist veel naar buiten toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 10:30
Kan het zijn dat er in de mengkraan nog iets dichtzit? Die is dubbel instelbaar.

Daarnaast is ook het retourventiel instelbaar (zoals eerder genoemd door Rainesh)

En tot slot nog een domme vraag: mag hopen dat links de (warm) aanvoer is en rechts de afvoer? :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79T5pJmfX_GjAheVpQ6VmZT62JI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7AFCtaTzqkHLdMP2BeDvnZyp.png?f=user_large

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:50
Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:56:[
ik zou die pomp niet op de hoogste stand zetten maar juist laag, want je hebt kans dat die nu zo hard loopt dat er alleen water wordt rondgepompt in de verdeler zelf.
(Ik ben de vriend waar de TS het over had in zijn eerste post)
Ik heb de zelfde pomp maar dan niet de pro versie.

Bij mij staan allebei de leds op de hoogste stand, en binnen een half uur heb ik een lekker warm vloertje.
Mijn thermostaat van de pomp staat op ongeveer 45 graden. (Dit is ook wat mij geadviseerd was destijds door de installateur)

Kun je misschien uitleggen war nou het verschil gaat zijn van de laagste stand, tegen over de hoogste stand?
Want ik kan nergens online of in de handleiding vinden wat nou het effectieve verschil is tussen de 3 standen. Tevens heb ik gemerkt dat als je de knop indrukt om de stanen te wijzigen, je blijkbaar niet 3 standen hebt maar 6. want je kan ook het bovenste ledje op stand 1 en het onderste ledje op stad 3 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
marcel19 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

(Ik ben de vriend waar de TS het over had in zijn eerste post)
Ik heb de zelfde pomp maar dan niet de pro versie.

Bij mij staan allebei de leds op de hoogste stand, en binnen een half uur heb ik een lekker warm vloertje.
Mijn thermostaat van de pomp staat op ongeveer 45 graden. (Dit is ook wat mij geadviseerd was destijds door de installateur)

Kun je misschien uitleggen war nou het verschil gaat zijn van de laagste stand, tegen over de hoogste stand?
Want ik kan nergens online of in de handleiding vinden wat nou het effectieve verschil is tussen de 3 standen. Tevens heb ik gemerkt dat als je de knop indrukt om de stanen te wijzigen, je blijkbaar niet 3 standen hebt maar 6. want je kan ook het bovenste ledje op stand 1 en het onderste ledje op stad 3 zetten.
Je hebt zelfs 9 standen....
https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Oh wauw :)

Maar dit laat nog steeds niet zien wat het bovenste ledje doet, en wat het onderste ledje doet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
marcel19 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Oh wauw :)

Maar dit laat nog steeds niet zien wat het bovenste ledje doet, en wat het onderste ledje doet 8)7
Wat bedoelje met onderste en bovenste ledje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
CvP_tweakers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Wat bedoelje met onderste en bovenste ledje?
Zoals je kan zie kan ik mijn standen aanpassen met 2 ledjes. Bovenste ledje en het onderste ledje.
Daarom snap ik niks van die handleiding die je stuurde want daar wordt niet over gesproken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYk47RTc_bM5J-0Q-L8InKGHl8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz2WvObYJxLIPEKoqgCb07v6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odRj9RsaZpXXQJ_bdmNpQ9AJ1cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roNAToSCquLZtFItBYnTuIWw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwoDY90orIvvAEKii78tkAj8vIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCfGI5iU74gZZe9Dm0YbZrFf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
.....

En tot slot nog een domme vraag: mag hopen dat links de (warm) aanvoer is en rechts de afvoer? :-)
.....
Dit had ik dus ook en de zelfde klachten.
Zijn meer aannemers die dit fout doen (lekker voor je pomp en kleppen zo tegen de stroom in werken)

Check dit zekker ook even!
marcel19 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Zoals je kan zie kan ik mijn standen aanpassen met 2 ledjes. Bovenste ledje en het onderste ledje.
Daarom snap ik niks van die handleiding die je stuurde want daar wordt niet over gesproken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foto 1 = stand 3 (pagina 3)
Foto 2 = stand 1 (pagina 3)
Foto 2 = stand 9 (pagina 3)

Toch @CvP_tweakers ?

[ Voor 58% gewijzigd door S4All op 13-10-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Onderste balk is aanvoer, die temperatuur lijkt 40+ en de retour 35. Er lijkt dus flow en afgifte te zijn.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
marcel19 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op pagina 6 staat gewoon wat de ledjes betekenen.
Bovenste 3: Verschildruk variabel; Verschildruk constant; Constant toerental
Onderste 3: Karakteristiek 1; 2; 3
Die Karakteristiek 1, 2 en 3 komen overeen met de lijntjes op de grafiek op pagina 2 en zijn bedoeld om te compenseren voor opvoerhoogte of buislengte.
Stand I = 2 meter (20kPa);
Stand II = 3 meter (30 kPa) advies stand bij groepslengte tot 90 meter individueel;
Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.

[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 13-10-2022 17:32 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:01:
@Chrisz is je imbusschroef diep naar binnen of juist veel naar buiten toe?
De LTV is volledig naar buiten toe. Als je de retour bedoeld, dan vind ik het lastig inschatten.
Ik rijd vanavond even naar de Gamma denk ik om een inbus te halen, lijkt vrij groot, heb jij een idee welk formaat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisz
CvP_tweakers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
Kan het zijn dat er in de mengkraan nog iets dichtzit? Die is dubbel instelbaar.

Daarnaast is ook het retourventiel instelbaar (zoals eerder genoemd door Rainesh)

[Afbeelding]
Als je met mengkraan het LTV-inregelventiel bedoeld, die staat volledig naar buiten toe open gedraaid, die steekt nu iets uit.

Retourventiel ga ik naar kijken.

Gelukkig wordt inderdaad de linke kant heet ja, zou wat zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Gelukkig wordt inderdaad de linke kant heet ja, zou wat zijn haha.
tja je zal ze de kost moeten geven die het toch fout doen :(
Gieliovd520 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:27:
Onderste balk is aanvoer, die temperatuur lijkt 40+ en de retour 35. Er lijkt dus flow en afgifte te zijn.
Goed gespot trouwens.

Iemand: Pompt de pomp nu niet te hard, waardoor het water zijn temperatuur kan afgeven aan de vloer voordat het er alweer uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
S4All schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

tja je zal ze de kost moeten geven die het toch fout doen :(

[...]

Goed gespot trouwens.

Iemand: Pompt de pomp nu niet te hard, waardoor het water zijn temperatuur kan afgeven aan de vloer voordat het er alweer uit is?
Als je retour 35 graden is, dan moeten de leidingen van je groepen ook warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Ok duidelijk.

Retour staat (zoals wel verwacht) volledig open. Heb zojuist even een inbus set bij de Gamma gehaald. Was een vrij grote die nodig was (8mm).

Wat kan het nog meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Retour staat (zoals wel verwacht) volledig open. Heb zojuist even een inbus set bij de Gamma gehaald. Was een vrij grote die nodig was (8mm).

Wat kan het nog meer zijn?
Op welk stand staat pompsnelheid? Toevallig geen infraroodmeter he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Je kan natuurlijk alle groepen eens dicht draaien en dan 1 groep open. Check dan of deze warm wordt qua aanvoer en retour. Herhaal voor de overige groepen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Op welk stand staat pompsnelheid? Toevallig geen infraroodmeter he
Bovenste stand staat op Verschildruk constant.
Onderste staat op stand II.

Heb vandaag ook nog "Constant toerental" en stand III geprobeerd, maar dat werd er niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Microkid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:27:
Je kan natuurlijk alle groepen eens dicht draaien en dan 1 groep open. Check dan of deze warm wordt qua aanvoer en retour. Herhaal voor de overige groepen.
Welke conclusies zou ik hier uit kunnen trekken?

Wat als 1 groep ook niet warm wordt, wat als 1 groep wel warm wordt, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Welke conclusies zou ik hier uit kunnen trekken?

Wat als 1 groep ook niet warm wordt, wat als 1 groep wel warm wordt, etc.?
Als 1 groep het wel doet, maar meerdere niet, zou het ook kunnen dat de pomp het niet aan kan of een andersoortig probleem. En door 1 groep apart te testen kan je ook een eventuele luchtbel vaak eruit persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Microkid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Als 1 groep het wel doet, maar meerdere niet, zou het ook kunnen dat de pomp het niet aan kan of een andersoortig probleem. En door 1 groep apart te testen kan je ook een eventuele luchtbel vaak eruit persen.
Dank, zal dit morgen eens testen. Dus eigenlijk is het beste iedere groep even individueel een tijdje aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz

[...]

Volgensmij is 0,2 bar de gebruikelijke druk
Hier nog even op terugkomend, zover ik kan zien heb ik geen bypass ventiel in mijn installatie. Dit zie ik overigens ook niet terug in de soortgelijke installatie van een vriend van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

ik denk dat dit deel dicht/bijna dicht staat en dat er daarom weinig gebeurt. Dat, of je thermosstaatknop is kaduuk. Je kunt om te testen die even zo hoog mogelijk draaien en dan rustig kijken of de temperaturen omhoog gaan (heel even warmer water in je systeem is geen ramp)

dat dopje er dus af en toch een imbus ergens opzoeken lijkt me een goede volgende stap. Net als voelen aan de aanvoerbuis, wordt die wel echt heet of niet?
Thermostaatknop getest, als ik deze hoger instel dan wordt de toevoer uiteindelijk ook warmer.

Retour is volledig opengedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36

BCC

Slechte inregeling kan ook nog - als er 1 korte Groep is (wc bijvoorbeeld) en de rest lange, dan krijg je snel heet water terug in je robot en dan wordt de rest nooit warm. 1 voor 1 testen zoals @Microkid zegt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Thermostaatknop getest, als ik deze hoger instel dan wordt de toevoer uiteindelijk ook warmer.

Retour is volledig opengedraaid.
hoe lang duurt "uiteindelijk" ? als dat een kwestie van enkele minuten is dan klopt het wel, maar als het bijv een uur duurt dan is er wel duidelijk wat aan de hand met je aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
BCC schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:58:
Slechte inregeling kan ook nog - als er 1 korte Groep is (wc bijvoorbeeld) en de rest lange, dan krijg je snel heet water terug in je robot en dan wordt de rest nooit warm. 1 voor 1 testen zoals @Microkid zegt.
Enige nadeel is dat ik niet goed weet welke groepen er gemaakt zijn en waar ik dan moet gaan kijken of het warm wordt. Maar ik heb nu enkel groep 1 opengedraaid en kijk morgen wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

hoe lang duurt "uiteindelijk" ? als dat een kwestie van enkele minuten is dan klopt het wel, maar als het bijv een uur duurt dan is er wel duidelijk wat aan de hand met je aanvoer.
Dat duurt zeker een goed halfuur, misschien zelfs een uur. Ik had hem een tijd op 45 graden staan, maar hij kwam dan meer op 41/42 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Enige nadeel is dat ik niet goed weet welke groepen er gemaakt zijn en waar ik dan moet gaan kijken of het warm wordt. Maar ik heb nu enkel groep 1 opengedraaid en kijk morgen wat er gebeurd.
Dat zou je veel sneller moeten merken hoor, zeker binnen een half uur kan je voelen aan de retourleiding en mogelijk ook wel de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Dat duurt zeker een goed halfuur, misschien zelfs een uur. Ik had hem een tijd op 45 graden staan, maar hij kwam dan meer op 41/42 graden uit.
ik bedoel de aanvoerleding heh, dus het deel voor/boven de thermosstaatknop zeg maar. Dit lijkt mij een gevalletje van geen/superweinig flow vanuit het cv-systeem naar de verdeler van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe dik is je vloer (zowel op als onder de vvw) ? En wat is je verwachting van de vloerverwarming?

Het is een traag systeem, eenmaal instellen op je gewenste ruimtetemperatuur en vervolgens met rust laten (dus dag en nacht op bijvoorbeeld 19) werkt het beste. Ga je er ook zo mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Beekforel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:18:
Hoe dik is je vloer (zowel op als onder de vvw) ? En wat is je verwachting van de vloerverwarming?

Het is een traag systeem, eenmaal instellen op je gewenste ruimtetemperatuur en vervolgens met rust laten (dus dag en nacht op bijvoorbeeld 19) werkt het beste. Ga je er ook zo mee om?
dat maakt in dit geval niks uit. Als er na een half uur geen warmer water door je aanvoerleiding stroomt dan klopt dat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 19:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

dat maakt in dit geval niks uit. Als er na een half uur geen warmer water door je aanvoerleiding stroomt dan klopt dat gewoon niet.
Ik krijg de boel prima warm op die manier met de temperaturen die ik op de eerste foto zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Jammer dat je geen flow meters hebt op je verdeler, dan kun je in iedergeval goed zien of er uberhaupt flow is door je groepen. Daarnaast kun je de groepen ook mee inregelen. Ik heb ze bij mij achteraf geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:15:
[...]

ik bedoel de aanvoerleding heh, dus het deel voor/boven de thermosstaatknop zeg maar. Dit lijkt mij een gevalletje van geen/superweinig flow vanuit het cv-systeem naar de verdeler van de vloerverwarming.
Nee, dat is binnen enkele minuten heet, als ik de verwarming hoger zet.
Ik had het over de thermostaatknop op de vloerverwarming. De toevoer naar de groepen toe duurt dan wel even voordat deze op de ingestelde temperatuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:43:
Jammer dat je geen flow meters hebt op je verdeler, dan kun je in iedergeval goed zien of er uberhaupt flow is door je groepen. Daarnaast kun je de groepen ook mee inregelen. Ik heb ze bij mij achteraf geplaatst.
Is dit ingewikkeld/duur om achteraf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Beekforel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:18:

Durf ik niet precies te zeggen.

Ik weet dat het een traag systeem is, maar het wordt gewoon nagenoeg helemaal niet warm. Terwijl bij een vriend de vloer binnen een half uur tot een uur gewoon voelbaar warm is. Ik vind het contrast zo groot met mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@Chrisz ik zie dat je een dubbel instelbaar aanvoerventiel hebt. Kun je je thermostaatknop even eraf halen en een foto van maken wat er achter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:23:
@Chrisz ik zie dat je een dubbel instelbaar aanvoerventiel hebt. Kun je je thermostaatknop even eraf halen en een foto van maken wat er achter zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCzYcEIQKi0q6I6NEhVSkKhZLkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29qH0F3gcGOFUU52SEIV3O30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Enkel streepjes, ook een apart symbooltje aan de rechterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ywKR4LdjgJPYaIhTyj3SCWpPxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8iC65Ncza5b91Db2UC6p48V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Chrisz op 13-10-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
je kunt nog overwegen om even te testen met het LTV-ventiel (grotendeels) dichtgezet. Dan zou er veel minder menging op moeten treden en dan kun je eens kijken of je aanvoerleidingen wel goed warm worden en hoe lang het dan duurt voordat je retour ook warm wordt (op de verdeler dan).

Ik heb ook ergens gevonden dat je de pomp het beste op constante druk kunt zetten (die instelling met het horizontale lijntje), dus ik zou dat ook zeker even proberen.

die dubbele instelbare radiatorkraan is misschien met info uit dit filmpje wel te checken:https://youtu.be/Qq1pH9SxWes?t=87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:06:
je kunt nog overwegen om even te testen met het LTV-ventiel (grotendeels) dichtgezet. Dan zou er veel minder menging op moeten treden en dan kun je eens kijken of je aanvoerleidingen wel goed warm worden en hoe lang het dan duurt voordat je retour ook warm wordt (op de verdeler dan).

Ik heb ook ergens gevonden dat je de pomp het beste op constante druk kunt zetten (die instelling met het horizontale lijntje), dus ik zou dat ook zeker even proberen.

die dubbele instelbare radiatorkraan is misschien met info uit dit filmpje wel te checken:https://youtu.be/Qq1pH9SxWes?t=87
Volgens mij gaat de toevoer dan veel te warm worden, ik heb dit een keer geprobeerd met mijn CV op 45 graden, toen werd (ondanks de thermostaat op 40) de toevoer ook 45. Dus ik ben bang dat deze nu richting 70 gaat.

Hij staat nu op constante druk en daar heeft hij eigenlijk ook altijd op gestaan.

Wat betreft het filmpje wordt ik niet veel wijzer. Wat voor sleutel heb ik nodig voor deze ROBOT thermostaat en wat is de stand waar hij op zou moeten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisz
Nog even een apart berichtje voor iedereen die actief meedenkt en ook zijn tijd investeert om mij op weg te helpen: Super bedankt, wordt echt enorm gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:14:
[...]

Volgens mij gaat de toevoer dan veel te warm worden, ik heb dit een keer geprobeerd met mijn CV op 45 graden, toen werd (ondanks de thermostaat op 40) de toevoer ook 45. Dus ik ben bang dat deze nu richting 70 gaat.

Hij staat nu op constante druk en daar heeft hij eigenlijk ook altijd op gestaan.

Wat betreft het filmpje wordt ik niet veel wijzer. Wat voor sleutel heb ik nodig voor deze ROBOT thermostaat en wat is de stand waar hij op zou moeten staan?
Als het daadwerkelijk een dubbel instelbaar ventiel is, dan kun je met een sleutel de toevoer openen. Als het zwaar geknepen is, dan komt er amper water doorheen richting de slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Als het daadwerkelijk een dubbel instelbaar ventiel is, dan kun je met een sleutel de toevoer openen. Als het zwaar geknepen is, dan komt er amper water doorheen richting de slangen.
Lijkt er wel op, er zit daadwerkelijk een streepje en een symbooltje. Bij die vriend van mij zit het streepje bovenop het symbooltje, bij mij verre van. Ik zou dit eens kunnen opendraaien, neem aan dat tegen de klok in open is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:17:
[...]

Lijkt er wel op, er zit daadwerkelijk een streepje en een symbooltje. Bij die vriend van mij zit het streepje bovenop het symbooltje, bij mij verre van. Ik zou dit eens kunnen opendraaien, neem aan dat tegen de klok in open is?
Nu lees ik iets interessants.

https://www.robotclimate....van%20de%20voorinstelling.

Heb je de knoppen van de groepen al een keer eraf gehad? Volgens het linkje hebben deze ook een voorinstelling....oftewel ook instelbaar. Bij mij staan deze op 6 (heb gelijke groepen)

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 13-10-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Nu lees ik iets interessants.

https://www.robotclimate....van%20de%20voorinstelling.

Heb je de knoppen van de groepen al een keer eraf gehad? Volgens het linkje hebben deze ook een voorinstelling....oftewel ook instelbaar.
Nee, deze heb ik nog niet verwijderd. Ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn kennis qua waterzijdig inregelen zeer beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

Nee, deze heb ik nog niet verwijderd. Ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn kennis qua waterzijdig inregelen zeer beperkt is.
Zou ze eraf halen en kijken wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:50
@Chrisz 1 je elektronische maximaal thermostaat zit niet goed.
deze hoort vast getyrapt te zijn op je verdeler volgens mijn.
(maar dat is niet persee je probleem. meer een extra beveiliging.)
2 een bypass ventiel kan wel ergens verstop zitten in je woning.
zoek op google naar bypassventiel. voor afbeeldingen.
https://www.google.com/se...GwAQrAAQE&sclient=gws-wiz
3 met ltv ventiel moet je een beetje spelen totdat je de juiste instelling hebt gevonden.
waarschijnlijk maakt jouw ketel geen 70 graden water maar moduleert deze dus nu heb je
ongeveer 50 graden aanvoer temp. en dan kom met volledig open niet helemaal meer uit.
(dat spelen kan alleen als de thermostaatkraan erop zit en de maximaal thermostaat )
anders kan je vloer knappen. hou je je trouwens wel aan het opstook protecol ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:24:
[...]

Zou ze eraf halen en kijken wat er staat.
Hetzelfde ingegraveerde lijntje en het symbooltje. Maar echt geen flauw idee hoe ik dit moet lezen

Als het symbooltje 0 zou moeten zijn, staat de thermostaatknop op 4 en groep 1 op 12.
Geen idee of mijn logica hier klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Chrisz op 13-10-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:30:
[...]

Hetzelfde ingegraveerde lijntje en het symbooltje. Maar echt geen flauw idee hoe ik dit moet lezen
Kun je eraan draaien? Trouwens wat voor knoppen/doppen heb je op je retourbalk (achterste gedeelte) zit daar ook iets? Bij sommige zit er een imbus per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

Kun je eraan draaien? Trouwens wat voor knoppen/doppen heb je op je retourbalk (achterste gedeelte) zit daar ook iets? Bij sommige zit er een imbus per groep.
Groep 2 zou dan ook weer op 4 staan.

Ik kan er met een dop wel aan draaien, maar welke kant op?

Geen inbusjes te vinden op de retourbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:35:
[...]

Groep 2 zou dan ook weer op 4 staan.

Ik kan er met een dop wel aan draaien, maar welke kant op?

Geen inbusjes te vinden op de retourbalk.
Dop vastdraaien = dicht

Draai eens dop helemaal eraf. Wat zie je staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Dop vastdraaien = dicht

Draai eens dop helemaal eraf. Wat zie je staan?
Ik zie weinig, enkel dus dat symbooltje en streepje.
Met een ontluchtingssleutel kan ik ze instellen, thermostaat en de groepen staan volledig open (tegen de klok in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

Ik zie weinig, enkel dus dat symbooltje en streepje.
Met een ontluchtingssleutel kan ik ze instellen, thermostaat en de groepen staan volledig open (tegen de klok in).
Staan ze naar jouw gevoel helemaal open? De retour ventielen op de achterste balk bedoel ik.

"Het is dus beter om gebruik te maken van de voorinstelling. Hiervoor wordt de witte knop van het ventiel gedraaid en een ontluchtingssleutel over de spindel geplaatst."

Het kan dus zijn dat de volumestroom op heel laag staat ipv vol open. Zou met 1 groep beginnen (derest dichtdraaien), knop eraf en even met een ontluchtingssleutel eraan draaien en voelen of de leiding warm wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Rainesh op 14-10-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Rainesh schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:19:
[...]

Staan ze naar jouw gevoel helemaal open? De retour ventielen op de achterste balk bedoel ik.

"Het is dus beter om gebruik te maken van de voorinstelling. Hiervoor wordt de witte knop van het ventiel gedraaid en een ontluchtingssleutel over de spindel geplaatst."

Het kan dus zijn dat de volumestroom op heel laag staat ipv vol open. Zou met 1 groep beginnen (derest dichtdraaien), knop eraf en even met een ontluchtingssleutel eraan draaien en voelen of de leiding warm wordt.
Ze staan volledig open.

Ik heb nu maar 1 groep open en het bijzondere is dat de toevoer temperatuur nu de hele tijd van 40 naar 50 naar 40 heen en weer gaat. Dat met de thermostaat op 40. Klopt dit wel?

Een deel van de vloer, bij de bank/salontafel, voelt nu ook echt warm aan en dat maar na 1 uurtje stoken.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisz op 14-10-2022 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toevallig een mogelijkheid om ergens een warmtebeeldcamera te lenen/ huren? Heeft me al een hoop inzicht gegeven.

Zwerven hier op got ook een hoop eigenaars rond. Weet niet waar je woont, maar heb er zelf eentje liggen.

Aan je foto te zien staat de voorinstelling helemaal naar links. Normaal gesproken zou dat volledig open betekenen.

Maar goed om te weten, de slaapkamer wordt hier iets te warm :P

Weet overigens niet wat voor vloer je hebt liggen, maar pas wel op dat dat niet te warm wordt tijdens het testen.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Microkid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

1 groep doet het nu (vloer op delen voelbaar warm na 1 uur). Aanvoer pingelt wel tussen 40 en 50 graden, dus vraag me af of de thermostaat dan wel goed is? Klopt dit wel?

Nu is mijn volgende stap om de tweede groep (individueel) te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:14:
Toevallig een mogelijkheid om ergens een warmtebeeldcamera te lenen/ huren? Heeft me al een hoop inzicht gegeven.

Zwerven hier op got ook een hoop eigenaars rond.

Aan je foto te zien staat de voorinstelling helemaal naar links. Normaal gesproken zou dat volledig open betekenen.

Maar goed om te weten, de slaapkamer wordt hier iets te warm :P
Ik heb er naar zitten kijken of ik er zelf een kan aanschaffen, maar dat is toch pittig duur. Zou fijn zijn als een eigenaar op GoT mij daarmee zou kunnen helpen, liefst iemand die er ook een beetje verstand van heeft. Maar waar vind ik zo iemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chrisz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:16:
[...]

1 groep doet het nu (vloer op delen voelbaar warm na 1 uur). Aanvoer pingelt wel tussen 40 en 50 graden, dus vraag me af of de thermostaat dan wel goed is? Klopt dit wel?

Nu is mijn volgende stap om de tweede groep (individueel) te proberen?
Aanvoer als in gemeten door de ketel?
Met een groep kan die zn warmte waarschijnlijk niet kwijt, krijgt te hoge temperatuur terug en gaat uit. Denk dat ie lekker staat te pendelen.

@Chrisz flir one heb ik destijds voor 200euro in de vs gekocht. Nooit spijt van gehad. Maar gratis is het niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:19:
[...]

Met een groep kan die zn warmte waarschijnlijk niet kwijt, krijgt te hoge temperatuur terug en gaat uit. Denk dat ie lekker staat te pendelen.
Ketel staat gewoon op 70 graden en daar kan ik niks aflezen zover ik weet.

Ik kijk naar de toevoer temp op mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:19:
[...]

@Chrisz flir one heb ik destijds voor 200euro in de vs gekocht. Nooit spijt van gehad. Maar gratis is het niet ;)
Als ik zo'n FLIR koop en ik weet dat daarmee het probleem is opgelost, dan is het niet zo'n groot probleem. Maar het probleem is, dat als ik zo'n apparaat in huis haal, dat ik al niet eens weet waar ik naar moet kijken en wat het betekend als een groep een warme/koude retour geeft. Helaas heb ik ook geen FLOW, dus vereist denk ik wel iemand met minimaal basiskennis om de vv goed af te stellen.

Volgens mij is iedere groep ook gewoon even lang, dus in theorie zou het al niet eens afstelling vereisen, zou je zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisz op 14-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
Wat is je werkelijke kamertemperatuur? En welke temperatuur is ingesteld op je kamerthermostaat?

Bij het huidige milde herfstweer hoeft een vloer helemaal niet 'warm' te worden om het huis op temperatuur te houden. Een vloer die 'lauw' is (25-27 graden), is waarschijnlijk al meer dan voldoende. Bij een goed geïsoleerd huis hoeft de vloer temperatuur zelfs midden in de winter als het een paar dagen vriest niet of nauwelijks boven de 30 graden uit te komen.
En dat zijn temperaturen die niet 'warm' aanvoelen aan je voeten.

Bij ons voelt de vloer nu ook nog lang niet warm aan. Maar als we op sokken/blote voeten de bijkeuken zonder vloerverwarming in lopen, dan merken we heel goed het verschil tussen een echt koude vloer en de vloer in de woonkamer die 'lauw' is.

En ja, vloerverwarming is in principe een traag systeem. Hoe traag precies, hangt af van hoe dik je betonvloer is en hoe diep de leidingen van de vloerverwarming liggen. Bij dik beton waar leidingen wat dieper liggen is de opwarmtijd soms wel een paar uur. Bij een laagje beton over een zwaluwstaart-vloertje is de massa relatief snel opgewarmd en liggen de leidingen ook niet diep.
En dan is er nog droogbouw vloerverwarming, waarbij de leidingen vlak onder de afwerkvloer liggen en er nauwelijks massa opgewarmd hoeft te worden. Dat reageert dus heel snel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
Ivow85 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:37:
Wat is je werkelijke kamertemperatuur? En welke temperatuur is ingesteld op je kamerthermostaat?

Bij het huidige milde herfstweer hoeft een vloer helemaal niet 'warm' te worden om het huis op temperatuur te houden. Een vloer die 'lauw' is (25-27 graden), is waarschijnlijk al meer dan voldoende. Bij een goed geïsoleerd huis hoeft de vloer temperatuur zelfs midden in de winter als het een paar dagen vriest niet of nauwelijks boven de 30 graden uit te komen.
En dat zijn temperaturen die niet 'warm' aanvoelen aan je voeten.

Bij ons voelt de vloer nu ook nog lang niet warm aan. Maar als we op sokken/blote voeten de bijkeuken zonder vloerverwarming in lopen, dan merken we heel goed het verschil tussen een echt koude vloer en de vloer in de woonkamer die 'lauw' is.

En ja, vloerverwarming is in principe een traag systeem. Hoe traag precies, hangt af van hoe dik je betonvloer is en hoe diep de leidingen van de vloerverwarming liggen. Bij dik beton waar leidingen wat dieper liggen is de opwarmtijd soms wel een paar uur. Bij een laagje beton over een zwaluwstaart-vloertje is de massa relatief snel opgewarmd en liggen de leidingen ook niet diep.
En dan is er nog droogbouw vloerverwarming, waarbij de leidingen vlak onder de afwerkvloer liggen en er nauwelijks massa opgewarmd hoeft te worden. Dat reageert dus heel snel.
Het punt is, dat hij zelfs voor 1 graad warmer in de kamer de gehele dag aan het stoken is, dat er vervolgens 8 kuub gas doorheen gaat, zonder dat het veel warmer wordt en de vloer voelt dan ook niet bepaald warm aan. De enige opwarming die we hebben is die van de zon, dan wordt het gelukkig wel boven de 20 graden, zelfs als ik de vloerverwarming hele dagen volledig uitzet, dan warmt alles 1 graad op puur door de zon.

Na een paar uur vol gas stoken, mag je toch wel verwachten dat de vloer warm aan de voeten is, en dat is het gewoon simpelweg niet. De vloerverwarming is hier aangesloten en er is gewoon geen verdere afstelling gedaan.

Wat betreft het type vloer: wij hebben onze vloer volledig laten renoveren. Er is hier een broodjesvloer geplaatst en daar beton op gestort. Vervolgens is er een folie aangebracht met gaas erover, waar de buizen op vastgedraaid zitten. Hier is weer een cement dekvloer overheen gegaan en zijn plavuizen op gelegd. Dus het zal ongetwijfeld wat langzamer opwarmen dan een droogbouw systeem wat je benoemt. Maar het is niet dat het flinke lagen moet overbruggen.

Als ik enkel 1 groep aanzet, is de vloer ook voelbaar warm op sommige gedeelte en dat na 1 uur al.

Hier nog foto's van de vloerverwarmingsbuizen en de dekvloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYGxg2DYGP0c9t6YcJ9ywqGFSso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XLEqFKsMG43sF9dlnE8Va9z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBx7pfRWw8_lwNDSIem5I3Hd0qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBKHFq5AbUMk59I66tGkmZ5w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Chrisz op 14-10-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zie 5 groepen op 50 vierkante meter, dat vind ik aan de krappe kant maar met een CV ketel moet dat wel uitkomen. Zelf heb ik op 58 vierkante meter 9 groepen liggen, maar ik wil snel over op een warmtepomp.

Ook de aanvoer diameters van de CV leidingen zijn erg krap. Voor een CV ketel wederom wel prima als daar warm genoeg water doorheen gaat, met 70 graden kan je een hoop energie door zo'n dun buisje krijgen.

Helaas heb je met deze verdeler weinig inzicht over de individuele flow per groep. Heb je wel een overzicht van welke knop voor welke groep is? En heb je nog overal foto's van? Het is ook wel fijn om een beetje te achterhalen wat de kortste en langste groepen zijn. Het liefst ontwerp je een systeem waarbij alle groepen even lang zijn, dat maakt het inregelen een stuk makkelijker. Zodra er flinke afwijkingen in lengtes zitten, wordt het wel steeds lastiger zonder flowmeters op je verdeler.

De opbouw van de vloer is dus als volgt als ik het goed begrijp (van boven naar onder)

- Afwerkvloer
- Zandcementlaag met vloerverwarming (hoe dik?)
- Dun folie om je zandcement zwevend te krijgen, dit is praktisch nul isolatie
- Betonvloer gestort op broodjes (enig idee van de dikte?)
- Isolatie onder de betonvloer

Om de boel warm te krijgen moet je zowel je zandcementvloer als de betonvloer verwarmen, wat het wel een traag systeem maakt. Achteraf gezien was het misschien beter om de betonvloer lager in de vloer te realiseren, zodat er een isolatielaag tussen de betonvloer en de zandcementvloer kon zitten, want dat maakt het systeem veel reactiever. Inregelen met de betonmassa eraan vasthangende is gewoon wel wat complexer en maakt het vrij traag. Dit doe je daarbij maar met 5 groepen, wat dus ook niet enorm veel warmteafgiftecapaciteit heeft.

Samenvattend: Het is een vrij traag systeem door de flinke thermische massa wat ook niet snel te sturen is door de beperkte warmteafgifte. Dit kan je deels verhelpen door de aanvoertemperatuur in je vloer wat hoger te zetten en niet teveel nachtverlaging toe te passen.

Als we even een simpele rekensom loslaten:
Uitgaande van ongeveer 8 cm zandcement en 6 cm beton (mogelijk teveel, maar ik weet niet hoe de opbouw is gerealiseerd), hebben we ongeveer een laagdikte van 14 cm tot de isolatie. De muur hangt ook nog deels vast aan de fundering wat ook opwarmd, dus laten we uitgaan van 15 cm thermische massa. Als we de dichtheid van beton pakken en jouw vloeroppervlak, komen we uit op 18000 kilo aan massa wat verwarmd moet worden in jouw systeem. Warmtecapaciteit van beton genomen en we komen uit op ongeveer 15 MJ / K, dus 15 mega Joule per graden opwarming is er nodig aan energie om je vloer op te warmen.

In 1 m3 aardgas zit 35 MJ aan warmte, dus laten we uitgaan van 30 MJ als we er wat verliezen vanaf trekken. Dat betekend dat 1 kuub aardgas je vloer 2 graden doet opwarmen en dat is nog niet direct voelbaar inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:47:
Ik zie 5 groepen op 50 vierkante meter, dat vind ik aan de krappe kant maar met een CV ketel moet dat wel uitkomen. Zelf heb ik op 58 vierkante meter 9 groepen liggen, maar ik wil snel over op een warmtepomp.

Ook de aanvoer diameters van de CV leidingen zijn erg krap. Voor een CV ketel wederom wel prima als daar warm genoeg water doorheen gaat, met 70 graden kan je een hoop energie door zo'n dun buisje krijgen.

Helaas heb je met deze verdeler weinig inzicht over de individuele flow per groep. Heb je wel een overzicht van welke knop voor welke groep is? En heb je nog overal foto's van? Het is ook wel fijn om een beetje te achterhalen wat de kortste en langste groepen zijn. Het liefst ontwerp je een systeem waarbij alle groepen even lang zijn, dat maakt het inregelen een stuk makkelijker. Zodra er flinke afwijkingen in lengtes zitten, wordt het wel steeds lastiger zonder flowmeters op je verdeler.

De opbouw van de vloer is dus als volgt als ik het goed begrijp (van boven naar onder)

- Afwerkvloer
- Zandcementlaag met vloerverwarming (hoe dik?)
- Dun folie om je zandcement zwevend te krijgen, dit is praktisch nul isolatie
- Betonvloer gestort op broodjes (enig idee van de dikte?)
- Isolatie onder de betonvloer

Om de boel warm te krijgen moet je zowel je zandcementvloer als de betonvloer verwarmen, wat het wel een traag systeem maakt. Achteraf gezien was het misschien beter om de betonvloer lager in de vloer te realiseren, zodat er een isolatielaag tussen de betonvloer en de zandcementvloer kon zitten, want dat maakt het systeem veel reactiever. Inregelen met de betonmassa eraan vasthangende is gewoon wel wat complexer en maakt het vrij traag. Dit doe je daarbij maar met 5 groepen, wat dus ook niet enorm veel warmteafgiftecapaciteit heeft.

Samenvattend: Het is een vrij traag systeem door de flinke thermische massa wat ook niet snel te sturen is door de beperkte warmteafgifte. Dit kan je deels verhelpen door de aanvoertemperatuur in je vloer wat hoger te zetten en niet teveel nachtverlaging toe te passen.

Als we even een simpele rekensom loslaten:
Uitgaande van ongeveer 8 cm zandcement en 6 cm beton (mogelijk teveel, maar ik weet niet hoe de opbouw is gerealiseerd), hebben we ongeveer een laagdikte van 14 cm tot de isolatie. De muur hangt ook nog deels vast aan de fundering wat ook opwarmd, dus laten we uitgaan van 15 cm thermische massa. Als we de dichtheid van beton pakken en jouw vloeroppervlak, komen we uit op 18000 kilo aan massa wat verwarmd moet worden in jouw systeem. Warmtecapaciteit van beton genomen en we komen uit op ongeveer 15 MJ / K, dus 15 mega Joule per graden opwarming is er nodig aan energie om je vloer op te warmen.

In 1 m3 aardgas zit 35 MJ aan warmte, dus laten we uitgaan van 30 MJ als we er wat verliezen vanaf trekken. Dat betekend dat 1 kuub aardgas je vloer 2 graden doet opwarmen en dat is nog niet direct voelbaar inderdaad.
Wat je schetst qua vloer klopt inderdaad, over diktes van het beton en de zandcementlaag kan ik weinig zeggen.

Heb niet al te veel foto's gezien wij niet aanwezig waren in de dagen dat alles gelegd werd.
Ik weet ongeveer dat groep 1 in de woonkamer ligt dichtst bij het raam voor, met groep 2 ernaast. Groep 3 en 4 zullen de rest van de kamer/keuken zijn en mogelijk nog een stukje gang. Groep 5 zal ook mogelijk iets van keuken en een deel WC zijn.

Wat betreft je rekensom: er ligt bovenop de buizen enkel zandcement, geen beton meer.

Maar heb je ook nog adviezen voor mij? Denk je dat het systeem niet goed functioneert, niet goed afgesteld is of dat dit het gewoon simpelweg is?

Als het dat laatste is, dan heb ik mega spijt dat ik hier zoveel geld aan uit heb gegeven. Dan had ik het beter niet kunnen doen. Er werd verteld dat het een heel stuk gunstiger zou zijn dan radiatoren en momenteel sta ik de gehele dag te stoken. Ik heb nu al in vergelijking tot vorig jaar 2x zoveel gas verstookt afgelopen dagen en de grap is dat alle radiatoren op de bovenverdieping volledig uitgedraaid zijn en wij vanwege de prijzen ook al kouder en korter douchen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisz op 14-10-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@frennek 5 groepen op 50 meter is op zich prima. 9 is enigszins aan de overdereven kant eerlijk gezegd. Wordt aangeraden om tussen de 65 en 100 meter per groep aan te houden. Groep erbij had gemogen, maar dat is hier zeker het probleem niet. Verder eens met je verhaal overigens ;)

Vloerverwarming ligt best netjes zo te zien. 10cm hart op hart, netjes in slakkenhuispatroon.
Heb nog even gekeken bij mijn verdelers; die indicatoren zeggen helemaal niks. Ze stonden allemaal op een andere stand, maar allemaal wel volledig open (linksom). Vervolgens heb ik ongeveer 4,5 slagen van helemaal open naar helemaal dicht. Gelijk de slaapkamer maar een slag dichter gezet ;)

Dat je de temperatuur ziet wisselen, zeker bij één groep is helemaal niet gek. Je ketel spuugt water van 70 graden uit. Verwacht water terug van 55 graden (afhankelijk van deltaT instellingen) maar krijgt water terug dat amper is afgekoeld. Slaat vervolgens af tot het ver genoeg is afgekoeld en het riedeltje begint weer opnieuw.

Weet ook niet tot hoe ver je ketel kan terug moduleren, maar vaak zit je tegen een minimumvermogen van 8Kw+ aan te kijken. Dat moet weg.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Chrisz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:20:

Nu het wat kouder begint te worden, willen wij de vloerverwarming gaan gebruiken. Echter wordt de vloer nagenoeg niet warm, zelfs na uren stoken niet. Terwijl bij een vriend hetzelfde systeem ligt en daar is de vloer binnen een half uur eigenlijk al voelbaar warm.
Maar komt de ruimte wel gewoon op temperatuur? Veel mensen hebben de beleving bij vloerverwarming dat je dan een lekkere warme vloer heb... Dat is misschien in de badkamer zo als je op blote voeten loop.

In mijn woonkamer voelt mijn vloer bijna nooit warm aan, soms lauw en daarmee komt de ruimte altijd al op temeperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:35
Wordt het helemaal nergens warm of merk je dat het op sommige plekken wel warm wordt?

Als je het interessant vind kun je lezen wat wij hebben ervaren, misschien heb je er wat aan: in ons huis merkten we dat de vloerverwarming niet egaal warm werd, een paar kleine stukjes waren erg warm en andere stukken totaal niet. Merkte je ook met dweilen, je zag dat het sneller droogde op een bepaald vlak. Nooit heel erg bij stil gestaan, totdat een bevriende installateur met een warmtecamera kwam.

CV stond boven, aanvoerbuis liep in de muur door de grond naar de vloerverwarming. Die aanvoerbuis (en dus de temperatuur) was loeiheet waardoor de thermostaat al snel dacht dat het warm genoeg was (buis liep dicht langs de thermostaat).

Effect: wel warmte rondom die warme buis maar de vloerverwarming deed bijna niks. Dat zag er zo uit (je ziet de veel te warme buizen lopen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMuenpkxyd6wGNhi5xi5_FnyLoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4CTibI6pNRivkaBZsXgo0R1T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Heb9uS6SUE_Hgels_z8NCLWiP2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apupBd22Uo7HUB9pTazoAvnt.png?f=fotoalbum_large

De aanvoertemperatuur is verlaagd want stond op 85 graden. Effect is dat de vloerverwarming nu mooi egaal warm wordt door het hele huis en onze gasrekening 20% lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
BBB-Nick schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Maar komt de ruimte wel gewoon op temperatuur? Veel mensen hebben de beleving bij vloerverwarming dat je dan een lekkere warme vloer heb... Dat is misschien in de badkamer zo als je op blote voeten loop.

In mijn woonkamer voelt mijn vloer bijna nooit warm aan, soms lauw en daarmee komt de ruimte altijd al op temeperatuur.
Uiteindelijk wel, maar ik heb een vergelijk gedaan van twee dagen, vloerverwarming aan en vloerverwarming uit. Het resultaat was hetzelfde. Ongeveer 19 graden in de ochtend en uiteindelijk 4/5 uur later 21 graden. Maar dit was puur door de zon, gezien zonder de vloerverwarming hetzelfde gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@KaiseRRuby Aanvoertemperatuur van 85 graden??? Dan heeft iemand waarschijnlijk nog de moeite genomen om dat te verhogen ook :X

Levensgevaarlijk ook zulke warme buizen.

Weet niet waar ie nu op staat, maar zeker in een modern huis kan ie vaak wel naar <50 graden.
Ik heb hier twee seizoenen op 35 gedraaid, zelfs met de robot verdelers die ik nog moet vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Heb je op de boven verdieping / ergens anders in het huis niet allemaal radiatoren in het systeem zitten die als bypas fungeren?

Het kan zijn dat er toch nog ergens lucht zit in je vw.

Zijn de groepen wel apart en 1 voor 1 gespoeld/ gevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:35
MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:22:
@KaiseRRuby Aanvoertemperatuur van 85 graden??? Dan heeft iemand waarschijnlijk nog de moeite genomen om dat te verhogen ook :X

Weet niet waar ie nu op staat, maar zeker in een modern huis kan ie vaak wel naar <50 graden.
Ik heb hier twee seizoenen op 35 gedraaid, zelfs met de robot verdelers die ik nog moet vervangen :P
We hadden de badkamer opnieuw laten betegelen, volgens de aannemer was het een wonder dat de tegels er niet af zijn geknapt.. Gelukje was denk ik dat we de ketel uit hadden staan de eerste dagen dus dat de opwarming pas na paar dagen begonnen is. (in die nieuwe badkamer hadden we overigens ook vloerverwarming aan laten leggen, we vonden het daar wel lekker warm aan de blote voeten. Bleek dus die veel te warme buis te zijn, ipv de vloerverwarming zelf).

We hebben er zelf totaal niet bij stil gestaan, is een onderdeel van een huis waar ik geen verstand van heb. Pas in de winter kwam de vraag op: 'we hebben toch vloerverwarming, waarom merken we daar nooit wat van'.

[ Voor 9% gewijzigd door KaiseRRuby op 14-10-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Laatst online: 19:35
Dat er iets niet klopt in je installatie is wel duidelijk maar ik denk ook dat je te snel resultaat wilt zien.
Vloerverwarming is nou eenmaal een trage verwarmer, in 4/5 uur van 19 naar 21 graden vind ik nog snel zat (ok, als de zon niet zou schijnen dan).

Misschien is het een beter idee om er toch iemand naar te laten kijken met iets meer verstand ervan. Met alle respect, maar als ik je reacties zo lees heb je nét iets te weinig kaas gegeten van deze materie om het zelf op te kunnen lossen. Ik begrijp heel goed dat je het zelf wilt oplossen maar dan duurt het of te lang, of je komt er niet uit.
Gezien de drukte op de markt zou ik niet te lang wachten met het maken van een afspraak. Het is nu nog wel te doen met deze buiten temperaturen maar als je 3+ weken moet wachten voor een bezoek van een monteur, kan het misschien onaangenaam koud worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisz
BBB-Nick schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:25:
Heb je op de boven verdieping / ergens anders in het huis niet allemaal radiatoren in het systeem zitten die als bypas fungeren?

Het kan zijn dat er toch nog ergens lucht zit in je vw.

Zijn de groepen wel apart en 1 voor 1 gespoeld/ gevuld?
Ik heb niks van een bypass in mijn systeem zitten. Ook alle radiatoren (4 stuks nog) staan dicht, met nog een ouderwetse open/dicht knop.

Ik ben nu alle groepen individueel aan het testen, 1 t/m 3 werd in ieder geval gewoon warm binnen no-time eigenlijk. Terwijl ik dat test doe ik ze ook even individueel ontluchten ook met de ontluchtingsstand.

Hoe de groepen initieel gevuld zijn durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
DrNizeGuy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:31:
Dat er iets niet klopt in je installatie is wel duidelijk maar ik denk ook dat je te snel resultaat wilt zien.
Vloerverwarming is nou eenmaal een trage verwarmer, in 4/5 uur van 19 naar 21 graden vind ik nog snel zat (ok, als de zon niet zou schijnen dan).

Misschien is het een beter idee om er toch iemand naar te laten kijken met iets meer verstand ervan. Met alle respect, maar als ik je reacties zo lees heb je nét iets te weinig kaas gegeten van deze materie om het zelf op te kunnen lossen. Ik begrijp heel goed dat je het zelf wilt oplossen maar dan duurt het of te lang, of je komt er niet uit.
Gezien de drukte op de markt zou ik niet te lang wachten met het maken van een afspraak. Het is nu nog wel te doen met deze buiten temperaturen maar als je 3+ weken moet wachten voor een bezoek van een monteur, kan het misschien onaangenaam koud worden.
Heb er ook zeker geen kaas van gegeten. Ik zal er denk ik toch iemand naar moeten laten gaan kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chrisz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Ik heb niks van een bypass in mijn systeem zitten. Ook alle radiatoren (4 stuks nog) staan dicht, met nog een ouderwetse open/dicht knop.

Ik ben nu alle groepen individueel aan het testen, 1 t/m 3 werd in ieder geval gewoon warm binnen no-time eigenlijk. Terwijl ik dat test doe ik ze ook even individueel ontluchten ook met de ontluchtingsstand.

Hoe de groepen initieel gevuld zijn durf ik niet te zeggen.
Doe dan na elke groep even ontluchten voor de zekerheid. Goede manier om eventuele lucht eruit te duwen dit ;)

En sowieso goed om systematisch het systeem af te gaan. Zo kom je vanzelf iets tegen.
Heb je een auto stand op je pomp? Daaraan zou je kunnen zien dat met 1 groep hij langzamer pompt dan met 5 groepen open.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2022 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 18:17
Ik heb zelf een ouder type Robot-verdeler (bj 2017), en bij mij was het eerst ook ruk met warm worden. Uiteindelijk bleek de oorzaak te zijn dat mijn CV-ketel ook de pomp-snelheid moduleert en bij te lage pompsnelheid kwam er te weinig warm water bij de verdeler aan. Na het verhogen van de minimale pompsnelheid van mijn ketel naar 70% werd de vloer wel warm, zelfs wanneer de aanvoertemperatuur van de CV omlaag moduleert naar 40 á 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 01-04 16:27
Chrisz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Wat je schetst qua vloer klopt inderdaad, over diktes van het beton en de zandcementlaag kan ik weinig zeggen.

Heb niet al te veel foto's gezien wij niet aanwezig waren in de dagen dat alles gelegd werd.
Ik weet ongeveer dat groep 1 in de woonkamer ligt dichtst bij het raam voor, met groep 2 ernaast. Groep 3 en 4 zullen de rest van de kamer/keuken zijn en mogelijk nog een stukje gang. Groep 5 zal ook mogelijk iets van keuken en een deel WC zijn.

Wat betreft je rekensom: er ligt bovenop de buizen enkel zandcement, geen beton meer.

Maar heb je ook nog adviezen voor mij? Denk je dat het systeem niet goed functioneert, niet goed afgesteld is of dat dit het gewoon simpelweg is?

Als het dat laatste is, dan heb ik mega spijt dat ik hier zoveel geld aan uit heb gegeven. Dan had ik het beter niet kunnen doen. Er werd verteld dat het een heel stuk gunstiger zou zijn dan radiatoren en momenteel sta ik de gehele dag te stoken. Ik heb nu al in vergelijking tot vorig jaar 2x zoveel gas verstookt afgelopen dagen en de grap is dat alle radiatoren op de bovenverdieping volledig uitgedraaid zijn en wij vanwege de prijzen ook al kouder en korter douchen.
De vloerverwarming zelf ligt er op de foto's netjes bij zoals anderen al zeggen. 5 groepen op 50 m2 is ook niet enorm weinig, maar het zit wel aan de grens. Een of twee groepen erbij had net mooier geweest zeg maar.

De vloerverwarming storten ze altijd in zandcement, maar de opbouw hieronder is van belang. Hebben ze dit direct op de betonvloer gedaan of hebben ze hier toch nog extra isolatie toegepast? En hoe zit het met de diverse koudebruggen naar onder toe. Kan je in de kruipruimte komen of onder de vloer kijken hoe de onderzijde van de vloer erbij ligt?

Ik denk dat het belangrijk is om te identificeren welke slang naar welk groep gaat. In principe is het echt taak van de installateur om dit voor jou op te schrijven en te identificeren vind ik, maar vaak wordt hier niet eens meer tijd voor genomen. Per groep open zetten en met een infrarood thermometer je vloer afgaan om te zien waar de vloer opwarmt.

Ook is het wel fijn om te achterhalen of alle groepen netjes doorspoelen. Je hebt helaas geen flowmeters, dus misschien is het dan even het beste om het per groep los te halen en aan de kraan te hangen en een paar minuten goed doorspoelen. Zo zie je ook al snel of elke groep dezelfde flow kan behalen met leidingwaterdruk erop (hoe snel kan je een emmer vullen met de kraan vol open bijvoorbeeld). Met een krachtige waterstraal spuit je eventuele luchtbellen ook wat makkelijker door, of eventuele troep die vastzit in de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24
Deze bal moet je echt terugleggen bij de leverancier die je hiervoor betaald hebt. Desnoods met rechtsbijstand erbij. Als je ergens voor betaalt moet het werkend opgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
dat gaat dus niet opschieten zoals in TS toegelicht.

Er staan hier heel veel halve en hele suggesties voor TS. Mijn advies:
* loop systematisch een aantal zaken na, schrijf het ff op een kladblokje desnoods en ga zo de verschillende delen troubleshooten.
* alle dingen over "ja vloerverwarming is een traag systeem" kun je voor nu negeren
* ga als volgende stap eens aan dat LTV ventiel draaien en zet die desnoods gewoon 5 min echt dicht. Als je voelt dat je aanvoer in bijv. groep 1 dan wel echt warm wordt draai je hem gewoon weer half open, dat is echt niet kaduuk met 1 minuutje. Daarmee kun je nuttige extra info verkrijgen
* check ook de pompstand van je cv-ketel of die inderdaad dynamisch (stijgend lijntje) of statisch (horizontaal lijntje) staat

bovenstaande 2 dngen lijken mij het meest waarschijnlijke euvel en kun je in elk geval testen om verder te ontdekken hoe het nou zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 00:28
stap 1)
uitgesloten dat CV aanvoer en retourleiding omgekeerd zijn aangesloten? de aanvoer voelt ook megaheet (>70C) aan?

stap 2)
wordt de aanvoerbalk van de verdeler voelbaar heter zodra je de thermostaatkraan op de verdeler van 40C naar 50C zet?

stap 3)
alle 5 groepen even uit, dan 1 voor 1 openen, voel dan of de buis (van de groep) warmer wordt

stap 4)
vervuiling in de thermostaatkraan, dit zijn vaak nauwe openingen waardoor bij een klein ijzerdeeltje in de buis er geen heet water de verdeler in stroomt, draai em even een paar keer volledig open en volledig dicht zodat dat het vuil uit het ventiel stroomt

stap 5)
pomp op de verdeler stuk. je hoort de pomp echt draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door el polini op 14-10-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 00:28
MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:22:

de thermostaatkraan op de verdeler zorgt ervoor dat er niet meer dan 45C de verdeler ingaat

voor een normale radiator heb je minimaal 60C nodig. hoe lager je de aanvoertemperatuur instelt op de CV-ketel des te eerder de CV gaat pendelen (aan-uit-aan-uot) zodra retour dezelfde temperatuur heeft bereikt als de aanvoer
Pagina: 1 2 Laatste