frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:47:
Ik zie 5 groepen op 50 vierkante meter, dat vind ik aan de krappe kant maar met een CV ketel moet dat wel uitkomen. Zelf heb ik op 58 vierkante meter 9 groepen liggen, maar ik wil snel over op een warmtepomp.
Ook de aanvoer diameters van de CV leidingen zijn erg krap. Voor een CV ketel wederom wel prima als daar warm genoeg water doorheen gaat, met 70 graden kan je een hoop energie door zo'n dun buisje krijgen.
Helaas heb je met deze verdeler weinig inzicht over de individuele flow per groep. Heb je wel een overzicht van welke knop voor welke groep is? En heb je nog overal foto's van? Het is ook wel fijn om een beetje te achterhalen wat de kortste en langste groepen zijn. Het liefst ontwerp je een systeem waarbij alle groepen even lang zijn, dat maakt het inregelen een stuk makkelijker. Zodra er flinke afwijkingen in lengtes zitten, wordt het wel steeds lastiger zonder flowmeters op je verdeler.
De opbouw van de vloer is dus als volgt als ik het goed begrijp (van boven naar onder)
- Afwerkvloer
- Zandcementlaag met vloerverwarming (hoe dik?)
- Dun folie om je zandcement zwevend te krijgen, dit is praktisch nul isolatie
- Betonvloer gestort op broodjes (enig idee van de dikte?)
- Isolatie onder de betonvloer
Om de boel warm te krijgen moet je zowel je zandcementvloer als de betonvloer verwarmen, wat het wel een traag systeem maakt. Achteraf gezien was het misschien beter om de betonvloer lager in de vloer te realiseren, zodat er een isolatielaag tussen de betonvloer en de zandcementvloer kon zitten, want dat maakt het systeem veel reactiever. Inregelen met de betonmassa eraan vasthangende is gewoon wel wat complexer en maakt het vrij traag. Dit doe je daarbij maar met 5 groepen, wat dus ook niet enorm veel warmteafgiftecapaciteit heeft.
Samenvattend: Het is een vrij traag systeem door de flinke thermische massa wat ook niet snel te sturen is door de beperkte warmteafgifte. Dit kan je deels verhelpen door de aanvoertemperatuur in je vloer wat hoger te zetten en niet teveel nachtverlaging toe te passen.
Als we even een simpele rekensom loslaten:
Uitgaande van ongeveer 8 cm zandcement en 6 cm beton (mogelijk teveel, maar ik weet niet hoe de opbouw is gerealiseerd), hebben we ongeveer een laagdikte van 14 cm tot de isolatie. De muur hangt ook nog deels vast aan de fundering wat ook opwarmd, dus laten we uitgaan van 15 cm thermische massa. Als we de dichtheid van beton pakken en jouw vloeroppervlak, komen we uit op 18000 kilo aan massa wat verwarmd moet worden in jouw systeem. Warmtecapaciteit van beton genomen en we komen uit op ongeveer 15 MJ / K, dus 15 mega Joule per graden opwarming is er nodig aan energie om je vloer op te warmen.
In 1 m3 aardgas zit 35 MJ aan warmte, dus laten we uitgaan van 30 MJ als we er wat verliezen vanaf trekken. Dat betekend dat 1 kuub aardgas je vloer 2 graden doet opwarmen en dat is nog niet direct voelbaar inderdaad.