Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Geolocations from yesterday show Russian forces have almost split the UA "beachhead" east of the Oskil river in to two parts. pic.twitter.com/HJaJDXggss
— Def Mon (@DefMon3) 24 september 2024
:strip_exif()/f/image/l1TfAdb5lQTjOX0AXZmlZuLl.jpg?f=fotoalbum_large)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
DeepState meldde het gisteren al, maar nu is er beeld verschenen. De AFU heeft een grote push van het Russische Leger weten te verhinderen waarbij de Russen zware materiaalverliezen hebben geleden.Yakolev schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:56:
Nieuwe updates mbt het Kupiansk Front
[Twitter]
[Afbeelding]
Footage of the Russian assault yesterday near Pischane emerged, with 92nd Assault Brigade causing a spot of bother to the Russian invaders. Geolocators are working their way through the losses now, but looks like a very successful defense with heavy Russian casualties (14 claimed… https://t.co/Do5rbIbaAK
— Ukraine Control Map (@UAControlMap) 27 september 2024
quote: DeepState🇷🇺 Fifty units of katsap's weapons took part in today's failed attack in the area of Pishchane
💥 At least 9 weapons were moving in the direction of Kruglyakivka and about 40 weapons in the direction of Kolesnykivka. Some of them had troops on board. The bulk of the enemy's equipment was destroyed, the rest rolled back. We wrote about the possibility of redeploying reserves a few days ago, and it actually happened.
🏹 Given that the enemy's main successes had been achieved by infantry, this kind of mechanized assault was something new. Apparently, the Katsaps have given this area a certain priority. It is expected that they will try to repeat such a massive assault again, because this attempt failed.
Translated with DeepL.com (free version)
@_Eend_ Ik heb het linkje verwijderd ivm de foto, misschien kun je hem ook uit jouw kwoot halen?Today Russian forces launched a major attack on the Kharkiv front, in the town of Vovchansk:
From the Russian side 17 MT-LB, 3 tanks and more than 100 infantry were involved in the assault operations in the Vovchan direction.
16 MT-LBs were destroyed, 1 tank was knocked out, which was able to retreat together with survivors.
As said by Ukrainian soldier: “The boys confidently met Russian armor in the Vovchansk front, as I said, the units were ready for this, so they worked confidently.
In addition to the destroyed iron, there are a lot of corpses lying around them, since almost all the boxes were with infantry.”
[ Voor 89% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2024 16:42 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Foto #2 in bovenstaande tweet is niet echt NSFW, in de MT-LB op de foto valt het nog mee, maar wat er naast ligt ziet er niet echt smakelijk uit, om het zo maar eens te zeggen.YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:03:
[Link verwijderd]
[ Voor 19% gewijzigd door _Eend_ op 30-09-2024 16:51 ]
Als ik de beelden bekijk (en het is dus de vraag of dit echt is) dan lijkt het dat dit dan in de Citadel zou moeten zijn, gezien de high rise buildings. Heeft iemand meer informatie die het kan bevestigen of ontkrachten? Als het wel waar is, dan zou dit in mijn ogen weer een flinke klap zijn voor Oekraïne en daarom ook de moeite waard om dit te valideren.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
"Het zou wel de ODAB-1500 kunnen zijn, een lichtere versie van die bom", zegt RTL Nieuws-redacteur Chris Colijn vanuit Kyiv. "Die wordt vaker gebruikt. Rusland zet vacuümbommen, ook wel thermobarische bommen genoemd, al sinds het begin van de invasie in. Het Britse ministerie van Defensie meldde in maart 2022 al het gebruik van dit type wapen."
Er verschijnen voorzichtig geruchten / beelden dat Russische troepen weer in bezit zijn van Vovchansk Aggregate plant.Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:47:
[...]
Bovenstaande is met geotagging bevestigd. Dit is de plek waar Russische soldaten lange tijd waren omsingeld.
[Twitter]
Russian flag raised over the Vovchansk Aggregate plant
— AMK OSINT (@AMKosint) 7 oktober 2024
50.292102, 36.943768
Vovchansk, Kharkiv Oblast, Ukraine
Source: https://t.co/Fyyw1ltb7i
Reference geolocation: https://t.co/AgI50y44gO@GeoConfirmed @UAControlMap pic.twitter.com/2cZFoh5nXo
(For @GeoConfirmed) pic.twitter.com/9UHuDXmxw0
— Dominik (@99Dominik_) 7 oktober 2024
[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 07-10-2024 15:48 . Reden: Tweet met Filmpje ipv Telegram Link erbij gezet ]
Sinds de 23e zijn de Russen bij Novomlynsk de Oskil river overgestoken en elke dag maken ze (kleine) vorderingen. Het gaat om een heeeel klein lapje grond, maar sinds het Oekraïense tegenoffensief heeft de Oskil als een natuurlijke barrière gewerkt. Dat de Russen hier nu opeens over weten te steken is toch wel een teken aan de wand... We kunnen alleen maar hopen dat ze er snel verdreven worden, maar ik vrees het ergste.
Totale Modjesgekte
Het valt op het moment enigszins nog mee. Ik vermoed dat het is om elders Oekraïense troepen weg te trekken. In de laatste weken zijn Russische troepen steeds dichter op Kupiansk gekomen, en er was zelfs even sprake dat ze tot in het centrum van de oostelijke helft zijn gekomen. Sindsdien zijn ze teruggetrokken / verjaagd tot een buitenwijk. Minder Oekraïense troepen om tegen te vechten hier zou de val van de stad versnellen. En daarmee ook de rest van het salient in te nemen.Freakertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
Deze ook maar even uit de mottenballen trekken. Ik had gehoopt met goed nieuws, maar helaas is niks minder waar...
Sinds de 23e zijn de Russen bij Novomlynsk de Oskil river overgestoken en elke dag maken ze (kleine) vorderingen. Het gaat om een heeeel klein lapje grond, maar sinds het Oekraïense tegenoffensief heeft de Oskil als een natuurlijke barrière gewerkt. Dat de Russen hier nu opeens over weten te steken is toch wel een teken aan de wand... We kunnen alleen maar hopen dat ze er snel verdreven worden, maar ik vrees het ergste.
/f/image/hsrcnT6B7S3hxu8OBgxaPIUS.png?f=fotoalbum_large)
Troepen aan de andere kant van de Oskil hebben lijkt mij op een logistieke nachtmerrie voor de Russen. Dit is eigenlijk gewoon een Krynky light.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 27-11-2024 13:39 ]
https://mil.in.ua/en/news...-bank-of-the-oskil-river/Russian troops landed on the right bank of the Oskil River and tried to gain a foothold in Novomlynsk but were driven out by the soldiers of the 10th Edelweiss Mountain Assault Brigade.
Was ook een redelijk penibele locatie denk ik.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bij Topoli aan de Russische grens lijken de Russen nu ook de Oskil rivier over te steken. Hier gaat het echt nog om een heel klein gebied.
Maar samen met wat er iets zuidelijker gebeurd ter hoogte van Zapadne, Dvorichna en Novomlynsk, waar de Russen hun beachhead die ze sinds begin januari hadden, nu echt lijken uit te breiden, zal er toch een reactie vanuit Oekraïne moeten gaan komen lijkt mij. En je hoort steeds meer over 'gaten in de frontlinie', waardoor dit in mijn ogen echt wel zorgelijk is: hebben ze nog wel iets om deze gaten mee te dichten?
Een front om weer wat meer in de gaten te gaan houden de komende tijd...
Totale Modjesgekte
Ik was op de hoogte dat de Russen hun bruggenhoofd behielden, maar had niet gezien dat het toch wel is gegroeid. Heb X een beetje afgestruind om toch maar even te kijken wat het mogelijke doel van de operatie is, maar buiten wat ideeën tast ik toch wel een beetje in het duister.
Wat ik wel ondertussen weet:
- De Russen gebruiken hier Fiber Optic drones - Het is echt geen secundaire front qua allocatie van drones.
- Om de Oskil te kunnen oversteken zijn op het moment geen ponton bruggen nodig.