Nog geen officiele bevestiging vanuit UA iig.The Ukrainian military has denied the loss of three settlements in the northeastern part of the country, near Kupyansk.
“We do not confirm this. The tactical line there has not changed much,” the spokesman for the Eastern Grouping of the Ukrainian Armed Forces, Serhii Cherevatyi, told CNN on Wednesday, when asked about the losses.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Deepstate heeft de Russische vooruitgang van gisteren weer ingeslikt.YakuzA schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:01:
https://edition.cnn.com/e...0c5d8e7ec1bc1c1e4f6a26b3b
[...]
Nog geen officiele bevestiging vanuit UA iig.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Looking at the Russian advances north of Kupyansk, this jumped out at me. They have advanced into flat terrain with a river in front of them and heights a few hundred meters behind the river. Looks a lot like an artillery kill box to me. Let's see the situation in 48 hours. [It… pic.twitter.com/fZ60kBw7Be
— Randy Mott (@randymot4) 26 juli 2023
Hier is de analyse over deze push, het is geen hopeloze zaak, maar wel iets om nog even in de gaten te blijven houden, zoals ik eerder ook al aangaf. Ik heb nog wel goede hoop dat de Russen hier teruggedreven zullen worden.Tens schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:59:
[...]
Met nadruk op klein, moest echt zoeken naar bebouwing op google maps. Maar als tegenhanger op het verliezen van een andere dorpje werkt het wel natuurlijk. Misschien moeten we ons toch een beetje zorgen gaan maken over de situatie in de buurt van Svatove.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeIk ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
samenvattend:Freakertje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Hier is de analyse over deze push, het is geen hopeloze zaak, maar wel iets om nog even in de gaten te blijven houden, zoals ik eerder ook al aangaf. Ik heb nog wel goede hoop dat de Russen hier teruggedreven zullen worden.
[YouTube: 26 Jul: UNEXPECTED. Russians ATTACK AND PENETRATE UKRAINIAN FLANKS | War in Ukraine Explained]
- geen dorpjes maar een paar gehuchten (minder dan 100 inwoners pre-oorlog in totaal)
- dorpjes liggen in een vallei grofweg
- Oekraïne heeft de hoge grond
- het stuk tot waar Rusland nu kwam was relatief makkelijk
- weinig tot geen voertuigen of zware wapens, het is infanterie wat men de rivier over heeft gekregen, die gaan heel snel logistieke issues ervaren, als wel een gebrek aan militaire steun
Het voelt aan als een kansloze militaire operatie vanuit Russisch perspectief om wat kudos te scoren en progressie te laten zien.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Hopelijk is daar bij de UA ook al clustermunitie beschikbaar.polthemol schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:26:
[...]
samenvattend:
- geen dorpjes maar een paar gehuchten (minder dan 100 inwoners pre-oorlog in totaal)
- dorpjes liggen in een vallei grofweg
- Oekraïne heeft de hoge grond
- het stuk tot waar Rusland nu kwam was relatief makkelijk
- weinig tot geen voertuigen of zware wapens, het is infanterie wat men de rivier over heeft gekregen, die gaan heel snel logistieke issues ervaren, als wel een gebrek aan militaire steun
Het voelt aan als een kansloze militaire operatie vanuit Russisch perspectief om wat kudos te scoren en progressie te laten zien.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Als je de youtube analyse had gezien, had je het antwoord geweten: Ja, dat wordt daar momenteel volop gebruikthansvk schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:15:
[...]
Hopelijk is daar bij de UA ook al clustermunitie beschikbaar.
Hoewel ik nog wel iets twijfel vanwege zijn bewoording: het is een perfecte situatie voor clustermunitie. Maar hij zegt niet dat er op deze plek ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Wel op andere plekken in Luhansk.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Vergeet niet dat er een hoop verloren gaat in vertaling. Engels is niet hun eerste taal, en dus kunnen soms dingen fout vertaald worden.Freakertje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:39:
[...]
Als je de youtube analyse had gezien, had je het antwoord geweten: Ja, dat wordt daar momenteel volop gebruiktZie 4:20 in het filmpje.
Hoewel ik nog wel iets twijfel vanwege zijn bewoording: het is een perfecte situatie voor clustermunitie. Maar hij zegt niet dat er op deze plek ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Wel op andere plekken in Luhansk.
Svatove axis:
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 27 juli 2023
➡️AFU has stabilized the situation and due to additional artillery that arrived in the area was able to recapture Nadiya (area west of Raihorodka)
➡️Additionally the AFU managed to reclaim some area south of Novojehorivka. My changes there are somewhat conservative pic.twitter.com/zN9ZFvVKI0
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Mooi dat de Russen daar nu weer vast zijn gelopen. Overigens meen ik mij te herinneren dat Oekraïne veel dichter op Svatove heeft gezeten na het Kharkiv / Luhansk tegenoffensief. Rusland heeft hier over tijd dus sindsdien wel meer veroverd als alleen die dorpjes op dit kaartje.
Staat me niks van bij dat ze veel dichter bij Svatove geweest zijn, wanneer was dat?q-enf0rcer.1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Mooi dat de Russen daar nu weer vast zijn gelopen. Overigens meen ik mij te herinneren dat Oekraïne veel dichter op Svatove heeft gezeten na het Kharkiv / Luhansk tegenoffensief. Rusland heeft hier over tijd dus sindsdien wel meer veroverd als alleen die dorpjes op dit kaartje.
Herinneringen willen wel eens wat gekleurd zijn.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Bij Svatove in de buurt niet dacht ik.q-enf0rcer.1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Daar rondom Kreminna hebben ze dacht ik wel wat kilometers verloren met het winter offensief van RU.
PSN
Bij deze wat ik bedoel. Oekraïne zat toen aan de andere kant van de rivier bij Rhaihorodka.Freakertje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:41:
Is ook niet zo, kijk maar eens op deepstatemap sinds de thunderun vorig jaar. Er is wel een stuk betwist gebied geweest richting de snelweg net ten westen van Svatove, maar Ukraïne heeft nooit echt een vaste voet op de grond gekregen ten oosten van de rivier Zherebets.
:strip_exif()/f/image/H9ewy9fK39NAqm3dcW9l8vD0.jpg?f=fotoalbum_large)
LiveUAMap is niet echt een accurate website hiervoorq-enf0rcer.1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Bij deze wat ik bedoel. Oekraïne zat toen aan de andere kant van de rivier bij Rhaihoradka.
[Afbeelding]
PSN
Ze zijn soms iets te snel met conclusies trekken. Lijkt me sterk dat ze half jaar lang een verkeerde situatie tekenen.YakuzA schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:21:
[...]
LiveUAMap is niet echt een accurate website hiervoor
Ze trekken geen conclusies.q-enf0rcer.1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:52:
[...]
Ze zijn soms iets te snel met conclusies trekken. Lijkt me sterk dat ze half jaar lang een verkeerde situatie tekenen.
Het lijkt dat ze de plaatsnamen uit de morning en evening update van UA worden 1op1 (zonder extra check) overgenomen.
Gaat daar heel vaak fout met de ‘in direction of’ en ‘between’, dan schuift vaak het front ineens vele kilometers op zonder enige bevestiging.
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 30-07-2023 13:59 ]
PSN
Zie even niet van welke datum dat plaatje is.q-enf0rcer.1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:52:
[...]
Ze zijn soms iets te snel met conclusies trekken. Lijkt me sterk dat ze half jaar lang een verkeerde situatie tekenen.
Wat anderen ook zeggen; kaartje wordt gemaakt op basis van nieuwsberichten. En als er voor dat gebied geen nieuwe berichten komen wordt er niks aangepast.
Pak bv Deepstate er eens bij en laat de data zien waar ze veel verder richting Svatove waren.
Preliminary info that Novojehorivka, Luhansk region is also back under AFU control (or at least RU pushed out) after the initial Russian push west of the Zherebets river.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 juli 2023
If so, Russians are pushed back just as fast as they initially gained ground. Waiting for some extra info… pic.twitter.com/ZnGPIaOaDw
DeepState just confirmed, parts of Novojehorivka indeed fully recaptured while Nadya is under AFU control.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 juli 2023
Great job. 👍 https://t.co/S6wGAgV0gj pic.twitter.com/10zUvnoISy
Ukrainian forces in recent counterattack actions have pushed Russian forces from hard fought recently capture positions around Serhiivka. pic.twitter.com/5xw5zOZLpd
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 2 augustus 2023
PSN
[Twitter: https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1686987548990545920]
Ukrainian forces are currently repelling a large scale assault in the area of Synkivka on the Kup'yans'k frontline heavy fighting continues into the night.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 9 augustus 2023
Nog steeds ten oosten van de Oskil.
EDIT:
Aanvulling, dit is wat ISW over gisteren schrijft:
Russian forces continued offensive operations on the Svatove-Kreminna line and reportedly made gains on August 9. The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces repelled Russian attacks north of Synkivka (8km northeast of Kupyansk) and northeast of Ivanivka (20km southeast of Kupyansk).[45] Ukrainian Deputy Defense Minister Hanna Malyar reported that Russian forces have formed an offensive group that is attempting to break through Ukrainian defenses in an effort to advance directly to Kupyansk.[46] The Russian MoD claimed that assault groups of the 6th Combined Arms Army (Western Military District) seized four Ukrainian positions and five observation posts near the Mankivka tract (around 15km east of Kupyansk).[47] A Kremlin-affiliated milblogger claimed that Russian forces are trying to build on previous success in Novoselivske (15km northwest of Svatove), and attacked Ivanivka and Synkivka.[48] A Russian milblogger claimed that Russian forces are clearing Ukrainian positions near Lyman Pershyi (12km northeast of Kupyansk).[49] Ukrainian Luhansk Oblast Military Administration Head Artem Lysohor reported that Russian forces are continuing to suffer significant casualties on the Svatove-Kreminna line and have deployed medical staff of the 442nd District Military Hospital of the Russian MoD to Svatove to evacuate the wounded.[50]toon volledige bericht
Ukrainian forces reportedly continued to counterattack on the Svatove-Kreminna line on August 9. The Russian MoD claimed that Ukrainian forces launched unsuccessful counterattacks in the vicinity of Novoselivske, Synkivka, and the Mankivka tract.[51] A Russian milblogger claimed that Russian forces repelled Ukrainian attacks along the Raihorodka-Karmazynivka line (12km west to 13km southwest of Svatove).[52]
Russian sources claimed that Ukrainian forces continued ground attacks near Kreminna but did not advance on August 9. A Russian milblogger claimed that Ukrainian forces unsuccessfully attacked near the Serebryanske forest area south of Kreminna.[53] The Russian MoD claimed that Russian forces repelled Ukrainian attacks near Terny (17km west of Kreminna) and Hryhorivka (10km south of Kreminna).[54]
[ Voor 85% gewijzigd door Shabbaman op 10-08-2023 08:54 ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Commander Syrskyi on the situation near Kupyansk:
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 16 augustus 2023
"Due to the complication of the situation in the Kupyansk direction, most of the day I worked in the units that lead the defense on the approaches to the city. The enemy is trying to break through the defenses of our troops every… pic.twitter.com/vU5y9PlXex
https://www.ukrinform.net...ade-returns-to-front.htmlThe Ukrainian National Guard's Azov Brigade has returned to the front line and started carrying out combat missions in the Serebriansky Forestry area near Kreminna, Luhansk region.
Mykola Urshalovych, acting director of the planning department at the main directorate of the National Guard, said this at a briefing on Thursday, August 17, according to an Ukrinform correspondent.
PSN
[ Voor 168% gewijzigd door r_255 op 17-08-2023 20:22 ]
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
😬 "The enemy deployed 45,000 soldiers, about 500 tanks and infantry fighting vehicles, more than 300 artillery systems and 150 MLRS to the Lyman-Kupyansk direction", - the head of the press service of the Eastern Group
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 21 augustus 2023
Het zijn al de helft minder manschappen dan eerder aangegeven, maar ik begrijp nog niet welke spel hier gespeeld wordt. Waarom zou UA dit bevestigen of naar buiten brengen en wat schieten ze er mee op? Meer druk naar het westen om wapens te blijven leveren? En wat zou er van kloppen. Ik kan me niet voorstellen RU nog de capaciteit heeft dit soort hoeveelheden te verzamelen ver weg van het zuidfront.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Bekijk op YouTubeDeath smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
I also believe all the talk about Kupyansk is a Russian telegram offensive. They gained a little ground some weeks ago around Raihorodka but things have stabilized. I don't think the Russians want to commit any larger force in this area whine UA are advancing in the south. pic.twitter.com/eGMsdUKm52
— Def Mon (@DefMon3) 26 augustus 2023
This Russian shelling south of Kreminna shows a Ukrainian advance. As a rule I don’t mark advances in this forest because its so hard to accurately measure, which is why its mostly gray area, however this shelling did move back Russian line of control. 27th vs 28th pic.twitter.com/098luuxMbd
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 29 augustus 2023
PSN
https://www.ukrinform.net...nsk-kharkiv-official.htmlIn the Kupiansk direction, Russian forces form assault teams out of soldiers drafted only a month ago while the intensity of enemy assault efforts periodically drops as Ukrainian troops keep repelling attacks.
That’s according to Oleh Syniehubov, the chief of the Kharkiv Regional Military Administration, who spoke with journalists on August 30, an Ukrinform correspondent reports.
PSN
Er begint zo wel een beeld te ontstaan dat ru al zijn "goede" units inzet bij de verdediging van het Zaporizhzhia front, en er daardoor verder geen offensieve capaciteit meer over is.
Ik hoop dat ik gelijk heb.
Ik kan hier op Twitter niets van vinden. Heeft iemand betere of juiste kanalen?
Wel k*t als het waarheid is
Daily driver; MB R171 SLK280
🕯️Two Ukrainian Mi-8 helicopters of 18th Army Aviation Brigade crashed during a combat mission in Kramatorsk Raion of #Donetsk Oblast on August 29, 2023. All six pilots died, spokesman of the brigade confirmed.
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 30 augustus 2023
[ Voor 5% gewijzigd door Zewatanejo op 30-08-2023 22:09 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Bron.Ik was deze week twee dagen in Koepjansk. Russen rukken niet op. Ze bevinden zich op zo’n zeven kilometer van het centrum -al een tijdje, zonder terreinwinst. Soldaten ter plekke: “nooit zullen ze onze lijnen passeren”. Occasionele bombardementen op huizen en koffiebars. Dat wel.
Ook volgens soldaten: “We kunnen de Russen niet verdrijven, daarvoor hebben we te weinig munitie. Maar we kunnen ze wél tegenhouden. En dat lukt prima.”
Nog meer bewijs dat de aanvallen die ru uitvoert niet bestendig zijn.#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 4 september 2023
All of #Bilohirvka in Luhansk oblast is back under Ukrainian control after Russian forces advanced to the area some two months ago.
Compared to August 2022 satellite images, fortifications were steadily improved. pic.twitter.com/MYGAFQxJZY
Wat gerommel in de marge:onkl schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:09:
In reactie op een fittie tussen Rob de Wijk en Robert Bor (op zich niet nieuwswaardig, hoogstens amusant) postte een journalist die afgelopen week in Kupiansk was over de situatie daar in de stad:
[...]
Bron.
There's a lot of talk on the Russian telegrams about some great Kupyansk offensive. For me, this looks like the Russians pushed out in to the grey zone from Vil'Shana and established positions in the grey zone without taking UA positions. pic.twitter.com/ZNkSIYCH1p
— Def Mon (@DefMon3) 1 september 2023
Ukrainian artillery hit and destroyed several military vehicles and assault groups of Russian forces on the border of Kharkiv Oblast near the town of Pisky pic.twitter.com/Bop7RemluW
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 7 september 2023
PSN
Russian channels throughout the day confirm that the AFU has counterattacked near Novoselivs'ke-Kuzemivka, in the Svatove axis and regained several strategic positions, previously occupied by Russian forces. pic.twitter.com/Gr8oKfis4c
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 september 2023
PSN
Begint een patroon te worden aan dit frontYakuzA schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:33:
Toch nog een verrassing in petto blijkbaar:
[Twitter]
/1. Explosions/ammunition detonation is reported in Russian controlled Sorokyne (Krasnodon), Luhansk region. pic.twitter.com/rOsfUgJ0d1
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 25 september 2023
Krasnodon(sorokyne) is a large and important route for ammo and vehicles being transported to the eastern frontlines. It harbours multiple warehouses where artillery ammo is stored which has arrived by train at Dovzhansk. 🧵 ⬇️
— NLwartracker (@NLwartracker) 25 september 2023
https://t.co/DZjxuei40s https://t.co/9eQWcYaVkc
Russian forces reportedly advanced in the #Kupyansk and #Kreminna directions and continued offensive operations along the Svatove-Kreminna line on October 3. Russian sources claimed that Russian forces repelled Ukrainian attacks in the Kupyansk direction and near Kreminna. (1/2) https://t.co/2iqsZZhdvX pic.twitter.com/4nml6vcBiK
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 4 oktober 2023
Maar lijkt wel kleiner als de druk bij Avdiivka.
https://www.ukrinform.net...ly-escalated-syrskyi.htmlRussian troops have renewed assault attempts in the Lyman and Kupainsk sectors.
Commander of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine Oleksandr Syrskyi said this in a post on Telegram, Ukrinform reports.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2023 18:43 ]
PSN
Bekijk op YouTubeDeath smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.ukrinform.net...n-kupiansk-direction.html"In the Kupyansk direction, two enemy T-72 tanks, after another unsuccessful assault on our positions, were returning to the original line and exploded on their own mines. One of them immediately exploded, and the other only 'took off', damaging the track," the statement reads.
It is noted that the border guards sent two kamikaze drones to the damaged tank to "carry out explosive maintenance."
PSN
Hier zijn behoorlijk wat voertuigen te zien./1. Destroyed Russian equipment during attacks on Kupyansk front. https://t.co/MjcnXmUc57 pic.twitter.com/bTPoMauZCP
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 1 november 2023
❗️The spokesman of the command of the Ground Forces confirmed the information that the Ukrainian military left the village of Krokhmalne in the Kharkiv region.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 21 januari 2024
🇺🇦 The military retreated to the prepared lines, which will save the lives of the personnel. pic.twitter.com/sKBthd6H6s
PSN
So called 'LPR' Minister of Emergency Situations Alexey Poteleshchenko died as a result of a strike by the Ukrainian army on a bakery in the city of Lysychansk on February 3, a representative of the region's occupational Ministry told TASS. pic.twitter.com/XxukfoBYqz
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 5 februari 2024
To clarify. Russian officials state a bakery was hit, while other Russian sources claim a group of Russian officials met at the Adriatica restaurant/cafe to celebrate the birthday of a high-ranking Russian official which was then hit after their location was leaked.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 5 februari 2024
In total,… pic.twitter.com/ZRQpqH4Cwr
In total, 28 were reportedly killed due to the strikes.
[ Voor 40% gewijzigd door YakuzA op 05-02-2024 14:04 ]
PSN
A Leopard tank 2A6 fires point blank on the Russian infantry near Kupyansk reportedly pic.twitter.com/WBQ3O627JJ
— PS01 (@PStyle0ne1) 22 februari 2024
Vooralsnog zijn de Oekraiense materiaalverliezen (door OSINT geverifieerd) bij Kharkiv groter dan de Russische. Daarmee is het de meest unieke front in heel de oorlog, want gemiddeld zien we meestal voor elke Oekraiense verlies, ongeveer 2.5 tot 3 Russische verliezen qua materiaal. (En op 1 front ongeveer 1 op 5)
Als notitie, Rusland is voornamelijk met infanterie aan het aanvallen. De Russische verliezen liggen waarschijnlijk alsnog stukken hoger dan die van Oekraïne.
2024 #Kharkiv Offensive confirmed equipment losses as of 15 May 2024
— Naalsio (@naalsio26) 16 mei 2024
Ukrainian 🇺🇦 confirmed losses added since last update:
1 destroyed YPR-765
2 destroyed 122mm 2B17 BM-21 'Grad' MLRS
1 damaged 122mm 2B17 BM-21 'Grad' MLRS
1 destroyed M1152 HMMWV with 128mm RAK-12 MLRS
1… pic.twitter.com/UvaX0iVqIZ
/f/image/pnc8FDQRfZAUn1h906BvcFSX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/K9hSaJQDc5BBRaAcOc9PbXS4.png?f=fotoalbum_large)
In tegenstelling tot eerder berichten gisteren dat Vovjansk volledig was overgenomen door het Russische leger, is dit in de werkelijkheid niet zo. De Russen bezetten ongeveer in het noorden een derde van de stad.
[ Voor 74% gewijzigd door Yakolev op 16-05-2024 10:02 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Dit zegt niet zoveel. De russen zijn vooral ongemechaniseerd op pad gegaan en hebben een aantal voertuigen verloren om infanterie mee te vervoeren. Oekraïne heeft vooral wapens voor de lange afstand (artillerie, MLRS) verloren. Het is wel een opvallend beeld, maar het zijn dan ook maar de verliezen van een paar dagen.Yakolev schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:44:toon volledige bericht
Geen extreem belangrijke update, vandaar even hier. (als opvolger van het Kharkiv front topic, (wel in hindsight een wat optimistische titel))
Vooralsnog zijn de Oekraiense materiaalverliezen (door OSINT geverifieerd) bij Kharkiv groter dan de Russische. Daarmee is het de meest unieke front in heel de oorlog, want gemiddeld zien we meestal voor elke Oekraiense verlies, ongeveer 2.5 tot 3 Russische verliezen qua materiaal. (En op 1 front ongeveer 1 op 5)
Als notitie, Rusland is voornamelijk met infanterie aan het aanvallen. De Russische verliezen liggen waarschijnlijk alsnog stukken hoger dan die van Oekraïne.
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In tegenstelling tot eerder berichten gisteren dat Vovjansk volledig was overgenomen door het Russische leger, is dit in de werkelijkheid niet zo. De Russen bezetten ongeveer in het noorden een derde van de stad.
Ik denk dat kijken naar de frontlinie een beter beeld geeft. Wat het overigens allesbehalve positiever maakt voor Oekraïne.
Ik ben blij dat mijn schoonouders niet in Charkiv zijn. Wat een ellende.
Dat is inderdaad wat ik zelf ook aangeef, maar wat wel positief is dat er volgens Suriyakmaps (een pro-Russische kaartenmaker) er nauwelijks terrein is gewonnen aan dit front de laatste 2 dagen.RoD schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:31:
[...]
Dit zegt niet zoveel. De russen zijn vooral ongemechaniseerd op pad gegaan en hebben een aantal voertuigen verloren om infanterie mee te vervoeren. Oekraïne heeft vooral wapens voor de lange afstand (artillerie, MLRS) verloren. Het is wel een opvallend beeld, maar het zijn dan ook maar de verliezen van een paar dagen.
Ik denk dat kijken naar de frontlinie een beter beeld geeft. Wat het overigens allesbehalve positiever maakt voor Oekraïne.
Ik ben blij dat mijn schoonouders niet in Charkiv zijn. Wat een ellende.
Als de Russen de capaciteiten hebben om hetzelfde bij Soemy te doen, dan vraag ik mij echt af of Oekraine nog reserves heeft om daar een opmars te stuiten. Ik zou Syrsky niet willen zijn nu.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
https://www.ukrinform.net...n-vovchansk-thwarted.html
Lijkt nu net buiten Vovchansk onder controle.Since the beginning of the enemy's offensive on 10 May in the Kharkiv sector, the Defence Forces have used decisive actions to significantly reduce the activity of the Russian invaders. The enemy's plans to penetrate deeper into the urban area of Vovchansk and gain a foothold there have been thwarted. Since the beginning of the day, Ukrainian troops have continued to perform combat missions within the city limits of Vovchansk in the northern part of the city, keeping the enemy under fire control. The situation is under control.
PSN
Ik hoop het. We hebben gezien dat de Russen bij Avdiivka wisten uit te vogelen hoe ze onder de grond zich konden verplaatsen. Als ze eenmaal in een stukje stad zitten zijn ze bijna als teken zo vasthoudend eraan. Dus ik hoop dat ze de Russissche aanwezigheid weten te decimeren daar.YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:13:
Toch nog wat nieuws hier van het Kharkiv front:
[...]
Lijkt nu net buiten Vovchansk onder controle.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Lees nu echter wel dat de Russen best diep de stad in zijn. Ze zijn gefilmed bij het ziekenhuis in de stad, wat toch al gauw halverwege is. Hoe ze het beekje / riviertje gaan oversteken om de rest van de stad in te nemen is mij onbekend.YakuzA schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:13:
Toch nog wat nieuws hier van het Kharkiv front:
[...]
Lijkt nu net buiten Vovchansk onder controle.
https://www.reddit.com/r/...oldiers_are_clearing_the/
Situatie is dus nog heel fluide momenteel.
Precies, niet alleen nu, dat is een frontlijn bijna altijd, dat ze (even?) ergens aanwezig zijn betekent niet automatisch controle, iets noordoostelijk van het ziekenhuis werden gisteravond nog gevechten gemeld. Oekraïne lijkt wel de controle boven het riviertje opgegeven te hebben, tot aan de rivier wordt door meerdere bronnen als contested gemeld.
Die aanval is al (lang) weer afgeslagen als ik de berichten mag geloven.Yakolev schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:51:
Ze zijn gefilmed bij het ziekenhuis in de stad, wat toch al gauw halverwege is.
Becoming more and more clear that all talk of “successful defense” of #Vovchansk was nonsense.
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 17 mei 2024
The city is getting destroyed, street by street. Russian troops are not being pushed out, but spreading inside. Defenders are slowly moving south, not north. Can they turn the tide?
Becoming more and more clear that all talk of “successful defense” of #Vovchansk was nonsense.
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 17 mei 2024
The city is getting destroyed, street by street. Russian troops are not being pushed out, but spreading inside. Defenders are slowly moving south, not north. Can they turn the tide?
Werkelijk, wat een 'onderweg naar morgen' eind van het bericht.
Can they turn the tide? Watch next episode tomorrow on Bildpunktde!
Goed, dat de Russen een massieve berg troepen in Rusland aan de Noord Oekraïense grens hebben verzameld, wil nog niet zeggen dat die zijn ingezet. Volgens RAAM zouden 50.000 tot 70.000 bij de grens zijn gegroepeerd, de later benoemde OSW denktank houdt het op 50.000 militairen in totaal, en 30.000 gevechtstroepen.
osw.waw.pl beargumenteert dat aantal zelf als volgt:De Poolse denktank OSW schat dat de Russen de aanval met zo'n 2.000 soldaten hebben ingezet, en dat er daarna nog 'enkele duizenden' soldaten bijkwamen. Vergeleken met de offensieven rondom plaatsen als Tsjasiv Jar is het dan ook nog steeds een kleinschalig offensief.
Oekraïne reageert met de inzet van reserves en van meer ervaren troepen onttrokken aan andere delen van het front. Chris noemt de derde aanvalsbrigade die beelden van de regio Kharkiv deelt terwijl dat onderdeel eerder was gestationeerd in de Donetsk regio. In ieder geval een deel van die derde aanvalsbrigade is dus in Kharkiv terecht gekomen.The invaders used a relatively small force for the attack: on the first day of operations, it numbered around 2000 soldiers (between four to five battalions), although this number rose to several thousand over the following days. Currently the core of the Russian grouping, about five battalions in strength, is engaged in the Vovchansk area. Reports from the head of the National Security and Defence Council of Ukraine Oleksandr Lytvynenko that the invaders have engaged 30,000 troops in combat, while the entire grouping allegedly numbers 50,000, should be treated as an element of information warfare.
Rusland's verhaal over de creatie van een bufferzone kan wat mij betreft aan de boom worden gehangen. Met enkele duizenden troepen valt er weinig te bufferen. Oekraïne moet zich nu druk maken hoe die theoretische troepenmacht van zo'n 30.000 tot 50.000 militairen in het noorden te pareren. Dat dit nu gebeurt heeft ook te maken met het gemak waarmee de Russen hebben kunnen optrekken.
De Britse overheid heeft Oekraïne op voorhand al gewaarschuwd voor het risico van een Russische inval vanuit het noorden.Dat Rusland in drie dagen tijd honderd vierkante kilometer kon veroveren baart Oekraïense soldaten zorgen. Zij zeggen dat de defensieve stellingen rondom Kharkiv veel te wensen overlaten. ‘Er was geen eerste verdedigingslinie’, vertelt Denys Jaroslavsky, commandant van een Oekraïense verkenningseenheid, aan de BBC (The Russians simply walked in, Ukrainian troops in Kharkiv tell BBC). Dit kan ook een van de redenen zijn dat de Britse overheid zo bezorgd reageerde over de gebeurtenissen bij Kharkiv.
New Voice of Ukraine
Dezelfde bron tekent ook de klachten van de Oekraïense militairen aan dat front:UK Defense Intelligence warned Ukrainian leadership about Russia’s plans to launch an offensive in Kharkiv Oblast, The Guardian reported on May 16, citing its own sources.
According to the newspaper, Ukraine's defensive lines in the region were "thin to absent." When between 5,000 to 10,000 Russian forces crossed the border at two key points, the attack could not be repelled quickly, the report said.
Ukrainian soldiers voice concerns over northern defense quality — military expert
New Voice of Ukraine
In reactie op deze eerste dagen raakt de commandant van dat stuk front op 13 mei vervangen (ook weer de Poolse denktank OSW als bron, nu even verwoordt door RAAM):Ukrainian military raises concerns about the quality of defense structures in northern Kharkiv Oblast, military expert, a former officer of Ukraine’s SBU Security Service Ivan Stupak, said on Radio NV on May 12.
"There are many complaints from our soldiers in this area," Stupak said. "They want to confront those who built these fortifications. We can't discuss this openly, but they tell us the situation is dire. Not everywhere, but in some places, it's truly dismal."
Volgens de Poolse OSW gebeurde die vervanging trouwens al op 11 mei:Op 13 mei, vlak na het begin van het Russische offensief op Charkiv, werd bekendgemaakt dat de Oekraïense commandant die verantwoordelijk is voor het front bij Charkiv is vervangen. Een officiële reden voor zijn ontslag werd niet gegeven, maar het ligt voor de hand dat het te maken heeft met de tegenslag bij Charkiv. De commandant was niet alleen verantwoordelijk voor defensieve stellingen, maar ook voor de inzet van de soldaten die de Russische aanval moesten afslaan.
Ook Kyrylo Boedanov, hoofd van de militaire inlichtingendienst, lijkt inmiddels te beseffen dat de situatie kritisch is (geweest):On 11 May, the commander of the Operational-Tactical Group of Troops “Kharkiv” was replaced: General Yuriy Halushkin, who had been appointed only two months earlier, was replaced by General Mykhailo Drapatyi (who remains Deputy Chief of the General Staff of the Ukrainian Armed Forces).
Dit is het New York Times artikel, gedeeld:Maar inmiddels is zijn toon anders. Vanuit een bunker in de regio Charkiv stond hij The New York Times maandag te woord: ‘De situatie is nu kantje boord. Het wordt elk uur kritieker.' Hij verwacht dat Oekraïne de situatie in Charkiv binnen enkele dagen weet te stabiliseren, maar zegt dat de Russen vervolgens weer een nieuw offensief kunnen lanceren richting Soemy, verder naar het westen. Dan moet Oekraïne de troepen mogelijk wéér verder verdelen over het front.
https://www.nytimes.com/a...iMgaZaFoeH&smid=url-share
Het is op zich goed geweest dat de Russen geen aspiraties hadden voor een grote aanval. Dat zou je als een strategische misser kunnen bestempelen, maar mogelijk zijn de Russen thuisgekomen bij het gegeven dat zelfs al zouden ze dat gebied kunnen veroveren dat ze niet de resources hebben om ook dat gebied over een langer front vast te houden. Dit zegt misschien iets over de Russische reserves, dat Rusland haar voordeel niet heeft uitgebuit. Maar ook het beeld dat Budanov schetst is bleek, alle reserves van Oekraïne zijn ingezet:
“All of our forces are either here or in Chasiv Yar,” he said, referring to a Ukrainian stronghold about 120 miles farther south that Russian troops have assaulted in recent weeks. “I’ve used everything we have. Unfortunately, we don’t have anyone else in the reserves.”
:fill(white):strip_exif()/f/image/XERTYZ6WY2k7IvVnx53Mzo6v.png?f=user_large)
En de lijn van stabilisatie was enkele dagen terug ook al ingezet:
Het Kharkiv front is weer een onderstreping dat de focus van Oekraïne lang op de aanval heeft gelegen. De verdediging is ondergeschoven kind geworden, ondanks het realistische scenario dat de Russen vanuit het noorden een aanval zouden optuigen:[...]the Russians’ goal in the northeast was to sow panic and confusion in the region. “At the moment, our task is to stabilize the line and then begin to push them back across the border,” he said, adding that an influx of Ukrainian reserves had managed to “partially disrupt their plans.”
Ook Zelenskyy lijkt nu te onderkennen dat bij Kharkiv meer nodig is.Als er één plek was waar Oekraïne al sinds 2022 uitgebreide defensieve stellingen had moeten bouwen, dan was het ten noorden van Charkiv, aan de officiële grens met Rusland. Het gebied is al sinds het begin van de invasie een doelwit voor Rusland, maar lag niet aan een constant verschuivende frontlinie. In december 2023 zei Zelensky nog dat de regio Charkiv de beste verdedigingsstellingen had van de hele frontlinie, dus alles leek op orde.
Vorige maand bleek 'de beste' verdediging ineens niet goed genoeg, want bij een tweede bezoek aan de regio zei de president: ‘Ik was bij de bouw van fortificaties, het is heel belangrijk dat deze richting wordt versterkt. De Russen moeten zien dat Charkiv sterker wordt.’ Zelensky moet toen al hebben geweten dat Rusland het noorden van de regio Charkiv wilde aanvallen, en ook dat de verdediging in dat gebied zwakke plekken heeft.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Niet dus: https://www.reddit.com/r/...th_us_provided_jdamer_on/Joep schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:29:
[...]
Die aanval is al (lang) weer afgeslagen als ik de berichten mag geloven.
Vovchansk ten noorden van de rivier lijkt te zijn ingenomen
Wees voorzichtig met het trekken van conclusies. Vovchansk Hospital ≠ Vovchansk.Joep schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:31:
[...]
Niet dus: https://www.reddit.com/r/...th_us_provided_jdamer_on/
Vovchansk ten noorden van de rivier lijkt te zijn ingenomen
Volgens de Kyiv Independent, 8 uur terug:
Kharkiv Oblast official: Ukraine controls around 60% of Vovchansk
Tijdens het vechten zijn de Oekraiense troepen ook nog druk doende met evacuaties:Ukrainian forces control about 60% of the town of Vovchansk in Kharkiv Oblast amid continuous Russian assaults, Deputy Governor Roman Semenukha said on national television on May 20: "The enemy keeps trying, especially inside Vovchansk, to push the Ukrainian Armed Forces out of the town. [...]We are under continuous shelling. The enemy continues attacking, focusing mainly on the areas of Lyptsi and Vovchansk,"
Ukraine's Defense Ministry confirmed on May 15 that Russian units had entered the northern parts of the settlement. The Ukrainian military said at the time it had prevented Russia from establishing a foothold deeper in Vovchansk.
The town is described by Ukrainian officials as almost destroyed, while Russia keeps attacking Vovchansk and other neighboring settlements, inflicting civilian casualties. Russian forces had also captured dozens of civilians in the town and are using them as human shields, the police said.
De focus van het moment ligt op het dorp Starytsia:Over 10,500 civilians in Kharkiv Oblast had been evacuated from their homes amid heavy fighting in the region, according to Governor Oleh Syniehubov.
Kyiv Independent (9 uur terug)Ukrainian troops are fighting off a Russian attack near the village of Starytsia in the region, the General Staff reported on the morning of May 20.
General Staff: Ukraine fights off Russian attack near Starytsia village in Kharkiv Oblast
The village of Starytsia lies about 16 kilometers (10 miles) from Vovchansk.
"The situation is under control. In addition, our units have taken measures to reinforce defensive lines and positions in designated areas," the General Staff said.
Ukrainian soldiers also reportedly repelled a Russian attack in the direction of the village of Synkivka in the Kupiansk district and are conducting assaults in some areas.
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 20-05-2024 21:44 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
In slechts twee weken tijd? Of was de stad al eerder beschoten?The town is described by Ukrainian officials as almost destroyed
Yesterday, The Economist published an article stating that, according to military plans shared with them, Russian forces aimed to get within artillery range of Kharkiv within 72 hours and were probing to see if they could partially encircle the city. Here is why I am skeptical: pic.twitter.com/3nq8c20nFy
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 21 mei 2024
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 21-05-2024 11:29 ]
Dit is...op zich best interessant. Het toont aan dat wellicht Ruslands mogelijkheid tot grotere langdurige offensieven beperkt aan het worden is. Het zou overeen komen met berichten dat de bodem van de Sovjet wapenput in zicht is gekomen.Yakolev schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:29:
Korte twitter analyse (10 tweets) over het offensief.
[Twitter]
Over de doelen; als Kharkiv in artillerie bereik zou zijn gekomen zal Rusland het volledig met de grond gelijk maken maar dan ook compleet. Dat is immers de Russische M.O.
Daarna zouden ze wellicht een directere aanval hebben geprobeerd op de stad.
Ik verwacht dat de druk nog zeker twee weken hoog blijft (tot max zes weken). Mocht Oekraïne niet breken daar is het belangrijk dat ze verder gaan met het maken van versterkingen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het is ook geen stad, meer een niet eens erg groot dorp, minder dan 20.000 inwoners.XWB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:20:
[...]
In slechts twee weken tijd? Of was de stad al eerder beschoten?
Maar ja zo werken de Russen, hoe minder gebouwen hoe minder urban warfare. Platgooien met artillerie en dan innemen.
Kort samengevat een soort van 'Kiev in drie dagen' plan, maar dan te voet. Pantser was er (nog?) niet maar de aanval moest doorgaan. Lenen bij buureenheden was zoals gewoonlijk bij de Russen geen optie.Auredium schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:41:
[...]
Dit is...op zich best interessant. Het toont aan dat wellicht Ruslands mogelijkheid tot grotere langdurige offensieven beperkt aan het worden is. Het zou overeen komen met berichten dat de bodem van de Sovjet wapenput in zicht is gekomen.
Over de doelen; als Kharkiv in artillerie bereik zou zijn gekomen zal Rusland het volledig met de grond gelijk maken maar dan ook compleet. Dat is immers de Russische M.O.
Daarna zouden ze wellicht een directere aanval hebben geprobeerd op de stad.
Ik verwacht dat de druk nog zeker twee weken hoog blijft (tot max zes weken). Mocht Oekraïne niet breken daar is het belangrijk dat ze verder gaan met het maken van versterkingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 21-05-2024 19:07 ]
Een klein stemmetje bij mij piept dan altijd: "Russische plannen? hoe komen we daar dan aan? Moesten we tegen die plannen aanlopen?" Trachtte net de Economist site zelf, maar paywalled in de aanhef geen inleiding waar die info vandaan komt. Euromaidan press neemt het ook over. Lijkt allemaal best legitiem, maar misschien is een slag om de arm houden over deze informatie nog wel verstandig. Dat de herkomst van de informatie niet gedeeld is, daarvoor kan natuurlijk ook een goede reden zijn. Op dit moment moeten we ons verlaten op de deskundigheid van The Economist redactie.Auredium schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:41:
[...]
Dit is...op zich best interessant. Het toont aan dat wellicht Ruslands mogelijkheid tot grotere langdurige offensieven beperkt aan het worden is. Het zou overeen komen met berichten dat de bodem van de Sovjet wapenput in zicht is gekomen.
Wat Euromaidan erover schrijft:
euromaidanpress.com
Ze zouden de operatie dus versneld hebben, ik denk dan: "voordat ze volledig deployed waren". Dit kan een reden zijn voor het relatief kleine aantal militairen die in gevechtshandelingen betrokken zijn geraakt (bevestigd door Amerikaanse en Poolse bronnen).The operation was supposedly planned for May 15-16 but was brought forward by nearly a week for unknown reasons. According to the military plans, Russian troops planned to fight on two axes on either side of the Pechenihy reservoir. The invaders intended to bring troops within artillery range of Kharkiv city at the village of Borshchova over 72 hours to strike the city.
On the Vovchansk axis, further east, the Russian plan was to advance along the reservoir down to the town of Pechenihy. The Russians initially succeeded quickly, moving through an area that should have been fortified with minefields and robust engineering defenses but wasn’t.
Oekraïne heeft uiteindelijk elitetroepen ingezet om een stop te zetten:
Van de laatste alinea voor mij onduidelijk of de informatie uit het The Economist artikel afkomstig is, of dat het informatie betreft van de Oekraïense strijdkrachten zelf:Russian forces were halted by the elite 92nd Brigade, which was quickly redeployed to the Kharkiv front. Until the brigade pushed Russians back 10 km away, reports emerged about Ukraine’s poor defensive fortifications, how the 125th Brigade should have repelled the attack but fled from positions while under pressure, and serious Ukrainian losses.
Het zou wel een antwoord kunnen zijn op mijn vraag waarom de Russen hun verrassingsvoordeel niet meer hebben uitgebuit. Blijkbaar waren de samengetrokken strijdkrachten daarvoor ongeschikt.Ukraine’s army is also preparing for another strike just east of Vovchansk, towards the village of Bilyi Kolodiaz. Despite having an estimated 48,000 troops ready, experts say these forces are insufficient for a major attack on Kharkiv, Ukraine’s second-largest city.
Edit: babel.ua maakt duidelijk dat de 48000 een inschatting is van de Economist.
[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 21-05-2024 21:54 ]
Even blijven kijken naar waar de aandacht van weggetrokken wordt.
De status van Gisteren is niet heel actueel maar wel een voortzetting van de verslaggeving hier.
Samenvattend zit dit stukje front vast. Oekraïne wist maar marginaal terrein te heroveren. Russen hielden stand...maar veroverden geen noemenswaardig stukje terrein. Dit offensief, voor zover dat het ooit is geweest zat gisteren dus muurvast. Zodra door Rusland wordt gespind dat dit het beoogde doel was dan weten we dat dit offensief is mislukt en Rusland geen hoop heeft op verbetering van de situatie.
Ukrainian forces recently recaptured marginal territory north of Kharkiv City amid continued Russian ground attacks in the area on May 23. Geolocated footage published on May 22 shows that Ukrainian forces recently marginally advanced southeast of Lukyantsi (northeast of Lyptsi).
Russian forces continued ground attacks near Lyptsi, and Russian sources claimed that Ukrainian forces counterattacked near Lyptsi and Hlyboke (north of Lyptsi). Russian milbloggers claimed that Russian forces advanced up to 500 meters in depth near Lyptsi, but ISW has not observed visual confirmation of this claim. Ukrainian Commander-in-Chief Colonel General Oleksandr Syrskyi stated that Russian forces have switched to an active defense in the Lyptsi direction.
Russian forces continued ground attacks in and around Vovchansk on May 23 but there were no confirmed changes to the frontline. Russian milbloggers claimed that Russian forces advanced up to 400 meters in depth within Vovchansk, but ISW has not observed visual confirmation of this claim. Another prominent Russian milblogger claimed that fighting in Vovchansk is becoming positional.
Syrskyi stated that Russian forces are now "bogged down" in street fighting in Vovchansk despite initial tactical successes and are now transferring reserves to the area from other operational directions. Russian forces also continued ground attacks near Starytsya (southwest of Vovchansk), and Russian sources claimed that Russian forces repelled Ukrainian counterattacks within Vovchansk.
Vooral het laatste stukje is goed nieuws, als ze nu al reserves van andere fronten moeten weghalen is geen goed teken denk ik zoteacup schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:20:toon volledige bericht
Hieronder de ISW update van gisteren over het "Kharkiv front".
Even blijven kijken naar waar de aandacht van weggetrokken wordt.
De status van Gisteren is niet heel actueel maar wel een voortzetting van de verslaggeving hier.
Samenvattend zit dit stukje front vast. Oekraïne wist maar marginaal terrein te heroveren. Russen hielden stand...maar veroverden geen noemenswaardig stukje terrein. Dit offensief, voor zover dat het ooit is geweest zat gisteren dus muurvast. Zodra door Rusland wordt gespind dat dit het beoogde doel was dan weten we dat dit offensief is mislukt en Rusland geen hoop heeft op verbetering van de situatie.
[...]
(kaart een tikje gemodificeerd omdat uitgerekend enkele namen genoemd in de tekst niet op de kaart stonden)
[...]
Ja, goed opgemerkt, had het gelezen maar er niet veel bij bedacht._Eend_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:59:
[...]
Vooral het laatste stukje is goed nieuws, als ze nu al reserves van andere fronten moeten weghalen is geen goed teken denk ik zo
- Het vertelt ons dat de Russen nog steeds belang stellen in dat front.
- Vertelt het ons iets over de meer dan 40.000 troepen achter de Russische grens. Die lijken hierbij niet als reserve ingezet. Mijn interpretatie tenminste. Waardeloze eenheden? Of een ander doel mee voor ogen? En we zijn begonnen met speculeren.
- Ondanks de inzet spelen de Russen niets klaar. Ze hadden de Oekraïeners off guard en desondanks geen doorbraak. Uitvoering zoals we kennen, niet effectief in ieder geval. De aansturing en plannenmakerij onnavolgbaar. Het snel inspelen op een kans is niet van hen te verwachten.
Samengevatte weergave van ontwikkelingen bij Kharkiv
Ben even wat gaan knippen en plakken met ISW Battle maps van Kharkiv omgeving. Ik had hiermee twee doelen. (1) relatie leggen tussen Kharkiv strijdperk (NO van Kharkiv) en vermeende troepen opbouw in Sumy en Chernihiv oblasten (NW van Kharkiv). (2) Een beter beeld van de ontwikkelingen van de strijd ten noorden van Kharkiv. Vergelijken is lastig door bijna afwezigheid van voortgang.Overzicht strijdtoneel bij Kharkiv en troepenopbouw in Rusland
In de beschrijving over de strijd rond Kharkiv worden in toenemende mate ook de Sumy en Chernihiv oblast genoemd. Omdat ik die context van die omgeving lastig kon relateren aan het strijdperk direct ten noorden van Kharkiv heb ik wat kaartjes aan elkaar gehangen:/f/image/qnoTPrx0xZl0BFdRWzStGWRZ.png?f=fotoalbum_large)
Let er ook dat het eerste kaartje een inschatting laat zien van hoever Glide bombs kunnen komen. Dit kaartje was van 9 mei en zal qua betekenis nog wel actueel zijn. Waarom dit kaartje? Het was handig omdat het beide oblasten samen met Kharkiv (stad en oblast) laat zien. Om visueel de relatie naar het strijdperk te kunnen leggen is een ander kaartje van 12 mei ingevoegd met daarop het strijdperk meer in detail, maar nog wel steeds tegen de achtergrond van die Glide bomb range, voor de consistentie.
Ontwikkeling in de strijd ten noorden van Kharkiv
Iets anders waar ik zelf moeilijk mijn vinger achter kon krijgen was hoe die strijd zich ontwikkelde, voor zover er ontwikkeling was.... De ontwikkeling was zo "subtiel" dat verandering lastig was vast te stellen. Daarom het essentiële stuk uit de kaartjes van 12 tot en met 24 mei gehaald en onder elkaar gezet. Zelf na die inspanning blijven de verschillen subtiel::fill(white):strip_exif()/f/image/4Q5pghE4vyKx1IXOeUWrjMQ4.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YsZBhs1f07o9Wa5Cd1sBkJ6T.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rD64X7Lbl5XIGKoyrpPVtu3J.png?f=user_large)
Om aan het bovenstaande tenslotte wat recente context toe te voegen. Uit de algemene ISW
verslaggeving van gisteren is het volgende te destilleren:
Algemene ontwikkelingen
Feiten
Hieronder verzameld de algemene gebeurtenissen die zijn geobserveerd.The Ukrainian General Staff reported on May 24 that Ukrainian forces are pushing Russian forces back from Ukrainian defenses in northern Kharkiv Oblast. Ukrainian President Volodymyr Zelensky stated that Ukrainian forces established "combat control" over an unspecified section of the border where Russian forces had initially crossed into northern Kharkiv Oblast following the start of Russian offensive operations on May 10.
Als ik het goed begrijp hebben elementen uit de bulk van Russische strijdkrachten die achter de grens klaarliggen in beperkte mate meegedaan aan het offensief tot nu toe. De verliezen bij die strijdkrachten worden echter niet aangevuld met reserves van over de grens.Russian forces launched their offensive operation into northern Kharkiv Oblast with limited manpower and have yet to commit significant reserves to the area, leading to a decreasing tempo of Russian advances and offensive operations. The disparate Russian elements currently operating in northern Kharkiv Oblast and the Russian military's apparent hesitance to commit available reserves to fight suggests that Russian forces are likely attempting to bring the Northern Grouping of Forces up to its reported planned end strength before intensifying offensive operations and pursuing subsequent phases of the offensive operation in northern Kharkiv Oblast.
Die reverves worden onttrokken aan onderdelen die al intensief betrokken zijn in Oost-Oekraïne. Zo zijn de 47th Tank Division en 2nd Motorized Rifle Division bezig bij de Kupyansk-Svatove linie. En elementen van de 98th VDV Division zijn ook bezig bij Chasiv Yar.Ukrainian sources have identified elements of the 11th Army Corps [AC], 44th AC, and 6th Combined Arms Army [CAA] as the main elements of the Northern Grouping of Forces, and limited elements of these formations have participated in the offensive operation and have reportedly suffered significant casualties.
Zelensky stated in an interview published on May 25 that Russian forces have suffered an eight-to-one casualty ratio in northern Kharkiv Oblast in the past two weeks, although these losses do not appear to have forced the Russian military to commit significant reserves from the 11th AC, 44th AC, or 6th CAA to sustain Russian offensive operations in the area.
- Instead, Russian forces appear to be relying on limited elements of units that are part of various different force groupings in eastern Ukraine. Limited elements of the 47th Tank Division's 153rd Tank Regiment and 272nd Motorized Rifle Regiment (1st Guards Tank Army [GTA], Moscow Military District [MMD]) and limited elements of the 2nd Motorized Rifle Division's 1st Motorized Rifle Regiment (1st GTA, MMD) are reportedly operating near Vovchansk (northeast of Kharkiv City).
- Elements of a battalion of the 98th Airborne (VDV) Division's 217th VDV Regiment are reportedly operating in a border area in Kursk Oblast
Interpretaties
Hieronder de interpretaties die uit de algemene ontwikkelingen zijn af te leiden. interpretaties zijn nog geen feitelijkheden:Mogelijke reden voor de huidige impasse:
Mogelijke strategie voorbereidend op een tweede aanvalsfase:
- A prominent Kremlin-affiliated milblogger claimed that Russian forces have partially transitioned to the defensive in northern Kharkiv Oblast after consolidating captured positions and are currently focused on destroying reserves that Ukrainian forces have concentrated near Kharkiv City. The milblogger assessed that Ukrainian forces would have to launch counterattacks in the area at the end of May 2024 to push Russian forces out of northern Kharkiv Oblast and that future Russian plans on this axis likely depend on the outcome of Ukrainian counterattacks.
- Russian forces launched their offensive operation into northern Kharkiv Oblast with limited manpower and have yet to commit significant reserves to the area, leading to a decreasing tempo of Russian advances and offensive operations. This decreasing tempo is likely presenting Ukrainian forces with tactical opportunities to counterattack, although Ukrainian forces are not yet conducting a limited counteroffensive operation that aims to push Russian forces completely out of northern Kharkiv Oblast.
- Russian forces are likely holding back reserves of the 11th AC, 44th AC, and 6th CAA in order to establish the Northern Grouping at closer to its intended end strength. The Russian military command may be waiting to intensify offensive operations and pursue a second phase of the operation because its plans require a grouping of 50,000 to 70,000 personnel strong.
- Russian forces likely intend to launch the second phase of their offensive operation in northern Kharkiv Oblast following their intended seizure of Vovchansk, although positional fighting and possible Ukrainian counterattacks could require Russian forces to conduct another wave of intensified assaults in the area to complete the seizure of the settlement.
- The Northern Grouping of Forces, even at the upper limit of its reported end strength, will lack the necessary manpower needed to conduct a successful operation to envelop, encircle, or seize Kharkiv City.
Het Kharkiv strijdperk in het hier en nu...gisteren
Hieronder voor een meer gedetailleerde kaart de status van DeepStateMAP, gisterochtend::fill(white):strip_exif()/f/image/xQcFgYbzYvdL6riTAw9gnpsV.png?f=user_large)
Omgeving van Lyptsi
- A Ukrainian commander operating in the Lyptsi direction (north of Kharkiv City) stated that Ukrainian forces have completely stopped Russian offensive operations in the Strilecha-Hlyboke direction (north of Lyptsi) and that Ukrainian forces are now focused on regaining territory in the area. The commander stated that Ukrainian forces are successfully pushing Russian forces out of captured positions but that Russian forces are saturating the area with manpower and equipment to prevent Ukrainian forces from seizing the tactical initiative.
- The Ukrainian General Staff reported that Russian forces continued assaults near Lypsti and Neskuchne (east of Lyptsi), and the Russian MoD claimed that Russian forces repelled Ukrainian counterattacks near Hlyboke (north of Lyptsi)
Omgeving van Vovchansk
- Russian milbloggers claimed that Russian forces retreated from unspecified positions near Lyptsi and that there are reports that Ukrainian forces in the area pushed Russian forces back towards Lukyantsi (northeast of Lyptsi).
- A Ukrainian intelligence officer operating in Kharkiv Oblast stated that Russian forces are conducting assaults in the Lyptsi direction with a large number of infantry and with support from extensive glide bomb strikes.
- A Russian milblogger claimed that Russian forces are struggling to advance through lowlands north of Lyptsi that provide little concealment from elevated Ukrainian positions further south.
- A Russian milblogger claimed that Russian forces advanced 150 meters near the Vovchansk Medical College in central Vovchansk and 300 meters deep near Tykhe (east of Vochansk), although ISW has not observed visual confirmation of this claim.
- Russian forces continued assaults near Starytsya (west of Vovchansk), Vovchansk, and Tykhe. The Russian MoD claimed that Russian forces repelled Ukrainian counterattacks near Vovchansk.
- Russian milbloggers claimed that Russian forces destroyed another bridge across the Vovcha River near Tykhe and that Ukrainian forces are establishing pontoon bridges across the Vovcha River in the Vovchansk direction.
[ Voor 100% gewijzigd door teacup op 26-05-2024 22:47 ]
2024 #Kharkiv Offensive confirmed equipment losses as of 28 May 2024
— Naalsio (@naalsio26) 29 mei 2024
1 destroyed T-64BV
1 destroyed Unknown tank
1 destroyed 122mm 2B17 BM-21 'Grad'
1 damaged 122mm 2B17 BM-21 'Grad'
1 captured Roshel Senator MRAP
1… pic.twitter.com/UzPrqHZcgh
Dit is goed nieuws.Russian soldiers seems to surrender in N-E #Vovchansk. This is around 600 meters north of what Russian sources claim to be the current frontline.
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 3 juni 2024
So Russia seems to be losing ground there. pic.twitter.com/GqFxirEakn
Al met al begint het er op te lijken dat dit offensief alleen maar gunstig uitpakt voor Oekraïne. Het resulteert in grote attritie en als bonus mag Oekraïne nu russische doelen beschieten.
Hopen dat het zo door blijft gaan, niet te vroeg juichen.
Wellicht iemand die een drone zag, en niet dat ding op zijn muil wilde krijgen.
Maar dat de verdediging goed gaat en in hindsight de operatie slecht lijkt te verlopen voor Rusland is wel vrij duidelijk.
Het is ge-geolocate in het noorden van Vovchansk, wat tot nu toe in handen zou moeten zijn van Rusland. Dus als een Rus daar zich zou overgeven, dat betekent dat Oekraïne mogelijk bijna de stad in handen heeft.Yakolev schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:35:
Het zou inderdaad positief zijn, maar het filmpje wat hij deelt is niet heel erg duidelijk. Wellicht zie ik het fout, maar het is een enkele soldaat die zich lijkt over te geven aan ?? (ik zie geen andere soldaten, Russisch of Oekraïens.
Wellicht iemand die een drone zag, en niet dat ding op zijn muil wilde krijgen.
Maar dat de verdediging goed gaat en in hindsight de operatie slecht lijkt te verlopen voor Rusland is wel vrij duidelijk.
Goed nieuws dus, maar laten we het even afwachten.
Ukrainian-Russian war. Day 831:
— @Suriyak (@Suriyakmaps) 3 juni 2024
Situation on northeaster front: From Chuhuiv axis the situation inside Vovchansk is fluid and confused, the Volchansky agregatny zavod factory could not be held by the Russians while from the south it seems that Ukrainian troops continue to resist.… pic.twitter.com/HFboQUI87u
De eerste kaartenmaker die wat gebied in de stad terug geeft aan Oekraïne.
#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 4 juni 2024
Ukrainian troops re-re-recaptured several areas in N-E #Vovchansk, using reinforcements via a German-supplied "Biber" bridge laying vehicle.
Russian invasion forces further advanced S-W to the center and are now around 400 away meters from the destroyed Vovcha bridge. pic.twitter.com/fs49mcKhZ0
Lekker handig om zo de locatie van de noodbrug op internet te gooien
PSN
Het staat nu 48(R) - 34(O)
2024 #Kharkiv Offensive confirmed equipment losses as of 03 June 2024
— Naalsio (@naalsio26) 3 juni 2024
1 destroyed Unknown tank
1 destroyed M1126 Stryker infantry carrier vehicle
1 destroyed LC-79 APC-SH Fighter 2 IMV
1 destroyed M1152 HMMWV
1 destroyed… pic.twitter.com/loNm0DZm9p
Heeft ook te maken met de meer offensieve rol die Oekraïne heeft aangenomen. Dit ligt dus in de lijn van verwachtingen en is niet vreemd. Iets met waar gehakt wordt en zo.Yakolev schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:48:
De unieke situatie dat Oekraïne meer bevestigde materiaal verliezen had dan de Russen is nu ook weer normaal.
Het staat nu 48(R) - 34(O)
[Twitter]
Denk dat de Russen dat allang weten hoorYakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:43:
[...]
Lekker handig om zo de locatie van de noodbrug op internet te gooien

#Kharkiv AFU started the assault on Gluboke, keep your fingers crossed for the guys... 🙏✊🤞 pic.twitter.com/NJy1U5SX2i
— MądryKot316 (@MKot316) 7 juni 2024
Ten noorden van Charkiv is dit dus, ik zie overal alleen de hyper ingezoomde kaartjesYakolev schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:00:
Mogelijk een tegenoffensief van Oekraïne om een dorpje terug te veroveren. Geen idee hoe goed de bron is, maar hij is wel geretweet door vrij betrouwbare X''ers.
[Twitter]
PSN
Excuus, zo groot is het gebied niet dacht ik. Maar wel als je het hele Kupiansk front erbij gooit.YakuzA schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:09:
[...]
Ten noorden van Charkiv is dit dus, ik zie overal alleen de hyper ingezoomde kaartjes
35 Oekraïense verliezen tegen 57 Russische verliezen.
2024 #Kharkiv Offensive confirmed equipment losses as of 10 June 2024
— Naalsio (@naalsio26) 11 juni 2024
1 destroyed Daewoo Novus
Total since last update: 1 (1 destroyed)
Grand total: 35 (25 destroyed, 1 damaged or destroyed, 1 captured, 8 damaged)… pic.twitter.com/9fAjvoiEtw
Ah neeeee, niet de Daewoo NovusYakolev schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:07:
Materiaalverliezen gaan voor Oekraïne nu de goede kant op. Nauwelijks nog wat verloren terwijl de Russische verliezen oplopen.
35 Oekraïense verliezen tegen 57 Russische verliezen.
[Twitter]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Bijzonder dat ze geen reserves vanuit Rusland kunnen aanvoeren, maar ze blijkbaar ergens uit de Donbass moeten terug trekken.The Russian army is transferring reinforcements from Donetsk region to the Kharkiv warzone in the wake of a series of successful counteroffensive efforts by Ukrainian troops.
This was reported by the Institute for the Study of War think tank, Ukrinform saw.
https://www.ukrinform.net...unteroffensive-gains.html
PSN
Ukrainian-Russian war. Day 862:
— @Suriyak (@Suriyakmaps) 4 juli 2024
Situation north of Kahrkov: During the last hours #RussianArmy managed to capture the border locality of Sotnytskyi Kozachok, opening a third axis in Kharkov oblast.
Map: [ https://t.co/xwtSELpfZR ] pic.twitter.com/qAYkkTWxz4
Deepstate geeft het ook aan, maar precies datzelfde stuk stond bij hun al eerder contested. Dailyupdate heeft een deel daarvan al maanden op contested staan.Yakolev schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:05:
Er is een nieuwe front door de Russen begonnen.
[Twitter]
#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 14 juli 2024
Interesting development in southern central #Vovchansk where Ukrainian forces managed to move towards the occupied city hospital and could be located only 100 meters East of it. pic.twitter.com/QQOHvk01yz
https://www.ukrinform.net...kiv-sector-partisans.htmlThe Russian occupation army is redeploying its brigade from the Kherson region to the Vovchansk area in the Kharkiv region.
The Atesh military partisan movement of Ukrainians and Crimean Tatars announced this on Telegram, Ukrinform reports.
"Russia's 810th brigade is being redeployed from the Kherson region to the Vovchansk area. After numerous failures in Krynky, part of the brigade has already moved to the Kharkiv section of the front. Due to heavy losses in the Kherson sector, more than 100 people refused to participate in further combat operations. The wounded are being left in the hospitals of Henichesk and Skadovsk," the post reads.
PSN
Op zich is dit een belangrijk bericht waar best veel informatie uit kan worden onttrokken.YakuzA schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:49:
Troepen schuiven aan RU kant:
[...]
https://www.ukrinform.net...kiv-sector-partisans.html
1) Rusland niet veel druk meer vanuit Oekraïne op het Kherson front.
2) Rusland verwacht niet snel een nieuw offensief op het Kherson front van Oekraïne uit.
3) Rusland is zelf niet van plan om een offensief vanuit het Kherson front te lanceren binnenkort.
4) De Kharkiv sector ziet hevige gevechten waarbij Rusland grote verliezen lijdt.
5) De huidige offensieve acties van Rusland aan het Kharkiv front zullen voorlopig nog aanhouden.
6) De defensieve posities en acties vanuit Oekraïne zelf zijn nog dusdanig dat versterkingen nodig zijn.
Het is dus goed en slecht niets afhankelijk hoe je het bekijkt.
Er mist natuurlijk veel informatie, of er bijvoorbeeld een andere unit naar Krynky is verschoven.Auredium schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:56:
[...]
Op zich is dit een belangrijk bericht waar best veel informatie uit kan worden onttrokken.
1) Rusland niet veel druk meer vanuit Oekraïne op het Kherson front.
2) Rusland verwacht niet snel een nieuw offensief op het Kherson front van Oekraïne uit.
3) Rusland is zelf niet van plan om een offensief vanuit het Kherson front te lanceren binnenkort.
4) De Kharkiv sector ziet hevige gevechten waarbij Rusland grote verliezen lijdt.
5) De huidige offensieve acties van Rusland aan het Kharkiv front zullen voorlopig nog aanhouden.
6) De defensieve posities en acties vanuit Oekraïne zelf zijn nog dusdanig dat versterkingen nodig zijn.
Het is dus goed en slecht niets afhankelijk hoe je het bekijkt.
Maar dat een niet volledig gevulde unit van de combat line, direct naar een andere combat line wordt verschoven geeft inderdaad aan dat er toch nog steeds wat paniekvoetbal is aan RU kant.
PSN
Between 12 and 15 August, the Ukrainian 3rd Assault Brigade counterattacked near Novovodyane (Kharkiv Oblast), capturing a Russian battalion defense area, along with enemy platoon and company bases.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 22 augustus 2024
About 300 Russian troops and some equipment were destroyed despite significant… pic.twitter.com/P0xmeqeWqu
While most eyes are on Pokrovsk and the average twitter user just wants to see good news from Kursk, there's another part of the front that needs more then a bit attention: Around Pishchane(Kharkiv) the latest geolocations show Russia within 6km of the Oskil river. pic.twitter.com/t1LbF8raE3
— Ukraine Control Map (@UAControlMap) 9 september 2024
BTW I forgot to say I posted a map update last night and another this morning. Ukraine kicked Russia out of the southern part of Vovchansk. And there are Russian flag wavers near Stupochki, south of Chasiv Yar. pic.twitter.com/YRoJlM8sBb
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 17 september 2024