Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Yakolev schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:30:
[...]

Dat valt reuze mee, Rusland is al een parallelle spoorweg aan het bouwen over land, en die zou zelfs al bijna af zijn. Tenzij er interne instabiliteit gaat komen in een of beide landen, dan voorzie ik eigenlijk maar weinig ''keerpunten'' de komende tijd.

Het front is nog statischer dan Noord-Frankrijk in 1916.
Oekraine had al eerder aangegeven dat er over de brug nog maar heel weinig oorlogsmaterieel vervoerd wordt. Wel zou het voor rusland zelf een groot gezichtsverlies zijn en de Krim een stuk minder bewoonbaar maken. Maar voor de oorlog zelf zal de impact in de tussentijd beperkt zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:22:
[...]

Dat zou mooi zijn. Ben dan wel benieuwd hoe het verloop daarna gaat zijn - er is hier volgens mij vaak gezegd dat daarmee de aanvoerlijn vanuit Rusland afgesneden wordt en het een keerpunt zou worden voor de oorlog. Maar ik wil toch eerst wel zien dat dat echt zo is, ik ben toch vaak te optimistisch geweest.
Rusland anticipeert op een uitgeschakelde brug en legt de laatste loodjes aan een nieuwe spoorlijn door bezet gebied om de Krim verbonden te houden: https://www.hln.be/buiten...ichtingendienst~a225abc4/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:03

watercoolertje

Untertitel

XWB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:55:
[...]

Rusland anticipeert op een uitgeschakelde brug en legt de laatste loodjes aan een nieuwe spoorlijn door bezet gebied om de Krim verbonden te houden: https://www.hln.be/buiten...ichtingendienst~a225abc4/
Ligt toch dichtbij genoeg bij het front om daar dagelijks voor onderbrekingen te zorgen dmv wat domme bommen die die kant op gaan en het spoor raken?

Overigens maakt het ook niet uit verder, want op het moment dat ze aan de 'ingang' staan bij de Krim is die spoorlijn sowieso niet meer bruikbaar, en als ze niet bij de Krim komen maakt het niet zo veel uit wat er op de krim staat te wachten.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wij doen 20 jaar over de Betuwelijn en daar leggen ze in oorlogsgebied 400 kilometer spoorlijn aan binnen een jaar?

Ik kan ook weinig informatie vinden erover. Gaat het misschien om aansluitingen op bestaande lijnen? Het is toch allemaal ook binnen HIMARS-bereik?

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:10
LethalInnocence schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:05:
Wij doen 20 jaar over de Betuwelijn en daar leggen ze in oorlogsgebied 400 kilometer spoorlijn aan binnen een jaar?

Ik kan ook weinig informatie vinden erover. Gaat het misschien om aansluitingen op bestaande lijnen? Het is toch allemaal ook binnen HIMARS-bereik?
Het is Betuweroute (no pun intended) de Betuwelijn lag er al een tijdje. In open terrein een spoorbaan aanleggen is wel iets anders dan in dichtbebouwd gebied.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45

Snow_King

Konijn is stoer!

Het zou om een paar kilometer gaan om aan te sluiten op bestaand spoor.

Je kan op deze website kijken: https://openrailwaymap.org/

Daar maak ik op dat bij Mariupol iets aanleggen wel 'logisch' lijkt.

Het is allemaal binnen bereik van HIMARS en ander spul wat UA heeft. Die lijn zal wel continue onder vuur gaan liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Snow_King op 03-04-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

geldersscheepje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:20:
[...]

Het is Betuweroute (no pun intended) de Betuwelijn lag er al een tijdje. In open terrein een spoorbaan aanleggen is wel iets anders dan in dichtbebouwd gebied.
In een uitgemoord stuk land waar veel mensen zijn weg gevlucht en het leger de scepter zwaait is dat nog een stuk makkelijker, iemand zijn land onteigenen is een voldongen feit binnen 2 seconden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In tijden van oorlog zijn er geen klimaatregels, stikstofregels, etc. Daarom ook kan Rheinmetall vrijwel onmiddellijk een nieuwe wapenfabriek neerzetten in Oekraïne.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:20:
[...]

Het zou om een paar kilometer gaan om aan te sluiten op bestaand spoor.

Je kan op deze website kijken: https://openrailwaymap.org/

Daar maak ik op dat bij Mariupol iets aanleggen wel 'logisch' lijkt.

Het is allemaal binnen bereik van HIMARS en ander spul wat UA heeft. Die lijn zal wel continue onder vuur gaan liggen.
Dank! De lijn is dus een enkelspoortje en loopt dus door Tokmak, een kilometertje of 20 van de frontlinie. Bijna geen rangeermogelijkheden. Ik zie niet in hoe die spoorlijn de Krimbrug kan vervangen...

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

LethalInnocence schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:32:
[...]

Dank! De lijn is dus een enkelspoortje en loopt dus door Tokmak, een kilometertje of 20 van de frontlinie. Bijna geen rangeermogelijkheden. Ik zie niet in hoe die spoorlijn de Krimbrug kan vervangen...
Maar stel je eens voor hoeveel geld de Russische overheid betaald heeft voor deze verbinding aan oligarchen met de juiste connecties!

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:28

_Eend_

🌻🇺🇦

IJzerlijm schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:35:
[...]

Maar stel je eens voor hoeveel geld de Russische overheid betaald heeft voor deze verbinding aan oligarchen met de juiste connecties!
Het zou me niet verbazen als de RU overheid per kilometer net zo veel heeft betaald als de Betuweroute per kilometer heeft gekost :+ Het moet snel, is reuze belangrijk en gevaarlijk. Dat is makkelijk cashen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als het goed is, dan worden de spoorlijnen gebouwd door het Russische leger, en dan specifiek door de ''Russian Railway Troops''. Dat zou wel kunnen verklaren dat het vrij snel gaat allemaal.

Wikipedia: Russian Railway Troops

Volgens mij zijn de genie troepen ook het enige onderdeel van de Russische strijdkrachten die het zeer aardig hebben gedaan. (Surovkin Linie, Evacuatiebruggen bouwen bij Kherson)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Yakolev schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:52:
Als het goed is, dan worden de spoorlijnen gebouwd door het Russische leger, en dan specifiek door de ''Russian Railway Troops''. Dat zou wel kunnen verklaren dat het vrij snel gaat allemaal.

Wikipedia: Russian Railway Troops

Volgens mij zijn de genie troepen ook het enige onderdeel van de Russische strijdkrachten die het zeer aardig hebben gedaan. (Surovkin Linie, Evacuatiebruggen bouwen bij Kherson)
Dat is een speciale formatie voor spoor opereren en repareren in de gevechtszones. Ze kunnen ook spoorlijnen bouwen, maar niet op enorme schaal. Zit vermoedelijk nog extra ondersteuning bij vanuit paramilitaire of civiele organisaties. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:33:
[...]

Oekraine had al eerder aangegeven dat er over de brug nog maar heel weinig oorlogsmaterieel vervoerd wordt. Wel zou het voor rusland zelf een groot gezichtsverlies zijn en de Krim een stuk minder bewoonbaar maken. Maar voor de oorlog zelf zal de impact in de tussentijd beperkt zijn.
Ik denk dat de impact gezien kan worden als voorbereidend werk/shaping the battlefield. Bij het neerhalen van de krimbrug is de Krim bijzonder gevoelig voor afsluiting van de landbrug. Er is geen noemenswaardige (of slagvaardige) zeevloot meer over voor Rusland.

Het neerhalen van de Krimbrug (definitief/voor langere tijd) blijft dan een waardevolle actie: symbolisch verbreek je de band met Rusland so to say, praktisch gezien haal je een 'backup' aanvoerlijn neer waardoor elke keer dat die treinlijn kapot gaat effectiever gaat zijn, al helemaal als die treinlijn permanent doorbroken kan worden door het opschuiven van de linie.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:50

grootste verschil?
Geen last van inspraak; hier komt hij, punt.
ondergrond kan heel gunstig zijn, geen enorme oversteken nodig en baileybruggen zijn relatief eenvoudig geplaatst.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Drone ontploft boven ZNPP, aldus IAEA:

Andere media quoten hierbij ook helaas een partij die 24/7/365 liegt. Ga ik niet doen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 15:20
knip/vertaal/plak uit de Pravda:
Bron: lokale Telegramkanalen; TASS,

Details: Russische propagandamedia, onder verwijzing naar de lokale autoriteiten in bezet Crimea, schreven dat in Sevastopol "een systeem voor automatische vernietiging van een laagvliegend doelwit boven het zeegebied reageerde, en naar verluidt de infrastructuur van de stad niet beschadigd was."

Voor de explosie schreef de Russische sociale media dat er een luchtalarm werd afgegeven in Crimea.

De explosie was zo luid dat inwoners van Yevpatoriia het hoorden.
Laagvliegend zou een Scalp/Storm shadow kunnen zijn. Zoals wel vaker zal het even duren voor we weten of er schade is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Zie verder nog geen detail langskomen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Tens schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:47:
Zie verder nog geen detail langskomen
[Twitter]
[Twitter]
Toeval..ik dacht gisteren nog dat het alweer lang geleden is dat er hoge officieren aangevallen zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Deze was iig raak op een of andere ammo storage:

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2024 08:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49
"video unavailable" als ik de link naar Youtube volg. Offline gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vanaalten schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:59:
[...]

"video unavailable" als ik de link naar Youtube volg. Offline gehaald?
Zowel embedded versie als doorklik versie werken hier nog op zowel laptop als telefoon.

is iig over dit:
https://www.threads.net/@noelreports/post/C52c0QqtZTx?hl=en
Several explosions were recorded at the military air base in Dzhankoy, occupied Crimea. A large fire started afterwards.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2024 09:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Doet het nu in elk geval wel, zal ergens een storing zijn geweest. En is een imposante lichtshow. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rybar claimt blijkbaar dat het ATACMS was :P
Russian milblogger Rybar claims that Ukraine hit the Dzhankoy airbase with 12 (!) ATACMS missiles, 'likely launched from Kherson' in two waves, one of seven and one of five. He reports damage to equipment at the airbase as well as damage to buildings.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C52uSpzKvrM?hl=en

Interesting if true.
🚀👀 Remains of one of the missiles on the territory of the airfield in Dzhankoy. The exact number of air defense/helicopter losses is still unknown!
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C52yAYzrzvf?hl=en

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2024 13:09 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BDA door Rusland:
An image of the alleged consequences of the attack on Dzhankoy air base in occupied Crimea overnight emerged. Reportedly 3 S-400 launchers and a radar were destroyed.In addition it is reported that 2 S-300 launchers and premises that held anti-aircraft missiles as well as Russian personnel were hit.
3 S-400 launchers, 1 S-400 radar, 2 S-300 launchers, a storage of anti-aircraft missiles, Tupolev-bomber factory and a 29B6 over-the-horizon radar.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C53InqXqdDW?hl=en

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2024 15:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met de bevestiging van de vernietigde S400 ben ik geneigd de rest ook wel te geloven. Sowieso zet UA zijn schaarse ATACMS niet zomaar in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Satelliet foto's van Dzhankoi:
https://www.threads.net/@noelreports/post/C58b4FLKOSQ?hl=en

De schade is te zien, en RU heeft de gestationeerde vliegtuigen/helicopters allemaal geëvacueerd.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2024 15:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer iets geraakt in Sebastopol:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Nog geen bericht dat er echt iets gebeurd is, maar wel (meer dan normaal) westerse toestellen in de regio met transponders aan. Zegt allemaal niks, maar hopen mag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTVWWOuip5KyhcXybNr6-zx08Zg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fPIMZmO9tHoY9RRuFqFUt2OE.png?f=user_large

Zoals het nu lijkt, beperkt resultaat:

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 24-04-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Las vanochtend dat hier de eerste ATACMS zijn gebruikt:

https://www.nu.nl/spannin...ketten-naar-oekraine.html

De lange afstand (300 km)heeft niet alleen als voordeel dat ze verder kunnen reiken, maar ook vanaf een veiligere afstand van het front afgevuurd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
Ze hebben geloof ik wel een kleinere warhead dan de 165km variant, wat ze weer minder destructief maakt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:13:
[...]

Las vanochtend dat hier de eerste ATACMS zijn gebruikt:

https://www.nu.nl/spannin...ketten-naar-oekraine.html

De lange afstand (300 km)heeft niet alleen als voordeel dat ze verder kunnen reiken, maar ook vanaf een veiligere afstand van het front afgevuurd kunnen worden.
Het zijn behoorlijk wat ATACMS (meer dan 100 stuks) en als je de Kyiv post mag geloven, dan zou het nog wel eens druk kunnen gaan worden op de Krim. Niet dat we Russische milbloggers moeten gaan geloven, maar als er daadwerkelijk meer ogen op de Krim zijn, dan zit er mogelijk snel iets aan te komen.

https://www.kyivpost.com/post/31672

Vertaald:
"Op woensdag beweerde de Russische militaire blogger Rybar Z dat de NAVO-vliegtuigen die luchtreconnaissance uitvoerden boven de Zwarte Zee meer dan verdubbeld waren sinds maandag, en dat die operaties duidelijk bewijs waren van op handen zijnde Oekraïense ATACMS-aanvallen tegen de Krim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:17:
[...]

Het zijn behoorlijk wat ATACMS (meer dan 100 stuks) en als je de Kyiv post mag geloven, dan zou het nog wel eens druk kunnen gaan worden op de Krim. Niet dat we Russische milbloggers moeten gaan geloven, maar als er daadwerkelijk meer ogen op de Krim zijn, dan zit er mogelijk snel iets aan te komen.

https://www.kyivpost.com/post/31672

Vertaald:

[...]
100 stuks is niet niks! Maar zoals @PASware ook al schreef: Hun payload is wel laag, dus een brug er mee neerhalen gaat hem niet worden denk ik.

Of er nog iets van AA gaat staan daar is de vraag, maar dat brengt mij op de vraag: Zijn de RU systemen in staat een ATACMS uit de lucht te schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:12:
[...]

100 stuks is niet niks! Maar zoals @PASware ook al schreef: Hun payload is wel laag, dus een brug er mee neerhalen gaat hem niet worden denk ik.

Of er nog iets van AA gaat staan daar is de vraag, maar dat brengt mij op de vraag: Zijn de RU systemen in staat een ATACMS uit de lucht te schieten?
De RU systemen hebben het al erg moeilijk met de Gmlrs en scalp, zou idd niet weten of ze het beter doen tegen een iets groter doelwit in met een iets andere trajectory.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
YakuzA schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:24:
[...]

De RU systemen hebben het al erg moeilijk met de Gmlrs en scalp, zou idd niet weten of ze het beter doen tegen een iets groter doelwit in met een iets andere trajectory.
Vergeet niet: meer snelheid, mach 0.95 t.o.v. mach 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Rusland heeft afgelopen nacht 68 drones boven de Krim neergehaald.
“They tried to attack oil refineries and infrastructure. According to the information there, there are no injuries or serious damage,” Krasnodar regional governor Veniamin Kondratyev
Zoals we gewend zijn moeten we even afwachten met wat precies de drones zijn tegengehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:22
vlaaing peerd schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:15:
Rusland heeft afgelopen nacht 68 drones boven de Krim neergehaald.

[...]

Zoals we gewend zijn moeten we even afwachten met wat precies de drones zijn tegengehouden.
De gebouwen en doelen zelf 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Newsweek maakt melding van een aanval afgelopen zaterdag op Tarhankut met mogelijk ATACMS

https://www.newsweek.com/...ine-atacms-strike-1894919

Nu waren er zaterdag ook al meldingen van neergehaalde drones, maar het merendeel lijkt boven Krasnodar 'neergehaald' te zijn, en maar 2 boven de Krim zelf. 2 drones lijken me te weinig om ze als afleiding te gebruiken voor zwaardere projectielen.

Oekraine heeft zelf nog niet gereageerd op de mogelijke aanval.

edit: enkele Russische Telegramkanalen melden dat er 3x S-300 en 1x S-400 luchtafweer zijn neergehaald in Tarhankut afgelopen weekend.

Verder kan ik weinig meer vinden erover, normaal hoor je wel wat meer over een geslaagde aanval, wat me enigszins bevreemd.

[ Voor 21% gewijzigd door vlaaing peerd op 29-04-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Explosies bij Simferopol en de krimbrug afgesloten. Ook explosies gemeld bij Dzhankoy en Hvardiiske, al zijn de meldingen zover alleen bevestigd op Telegramkanalen Astra en SHOT.

Edit: aanvulling in een artikel van de Kyiv Independent
Vladimir Rogov, a Russian-installed proxy in Zaporizhzhia Oblast, said that Ukrainian forces had used ATACMS missiles in the attack but claimed that air defenses prevented the missiles from landing. The assertion could not be independently verified.

[ Voor 38% gewijzigd door vlaaing peerd op 30-04-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:59:
Explosies bij Simferopol en de krimbrug afgesloten. Ook explosies gemeld bij Dzhankoy en Hvardiiske, al zijn de meldingen zover alleen bevestigd op Telegramkanalen Astra en SHOT.

Edit: aanvulling in een artikel van de Kyiv Independent
[...]
Nog geen beelden van resultaat. Kan betekenen dat Russische AA effectief was. Aan de andere kant; er lijken al een tijdje sowieso minder beelden uit bezet gebied te komen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tens schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:52:
[...]

Nog geen beelden van resultaat. Kan betekenen dat Russische AA effectief was. Aan de andere kant; er lijken al een tijdje sowieso minder beelden uit bezet gebied te komen .
Ook steeds minder nieuwsartikelen in het algemeen. Maargoed "alles onderschept" betekent ook 2 dagen wachten tot je weet wat er wel geraakt is.

De beelden die we nog krijgen uit de Krim is vnl van de Atesh partizanen, terwijl we eerder nog wel eens telefoonbeelden van Russische burgers op de Krim doorkregen.

Een aanvulling op de vorige post op Newsweek, van een andere Telegramkanaal:
Meanwhile, the Telegram Channel "Prava Znat" (Right to Know) said that Ukraine had launched "combined strikes" that included drones.

The channel said that air defense had operated in the Yevpatoria, Gvardeyskoye and Krasnoperekopsk districts, shooting down "at least 10 air targets."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
"Alles onderschept" werden in de uren na de eerste nieuwsberichten tegengesproken door enkele milbloggers van zowel Oekraiense zijde als Rusland.

let op! Telegram geruchten zijn niet betrouwbaar, maar de meldingen volgens Kyivpost heeft het over de volgende schade (vertaald):
In Dzhankoi werd volgens het Ukrainsky Krym Telegramkanaal het vliegveld geraakt met minstens twee projectielen, waarbij personeel van de 4e Commandopost van de Luchtafweer van de Russische luchtmacht werd gedood en gewond, en helikopters beschadigd.

Het Russische nieuwsagentschap ASTRA meldde dat een vermoedelijke ATACMS-raket de basis in Dzhankoi trof en vijf personeelsleden verwondde, branden veroorzaakte die minstens 90 minuten brandden en schade aan het luchtverdedigingscontrolecentrum bevestigde.
Tot zover "alles onderschept".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:27:
"Alles onderschept" werden in de uren na de eerste nieuwsberichten tegengesproken door enkele milbloggers van zowel Oekraiense zijde als Rusland.

let op! Telegram geruchten zijn niet betrouwbaar, maar de meldingen volgens Kyivpost heeft het over de volgende schade (vertaald):

[...]

Tot zover "alles onderschept".
6 van de 13 onderschept kom je ook tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4100xXX3Mc1Vvzh0BEijmKiQ2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NirT6aIKAojQ2zHa0UmTF7wy.jpg?f=fotoalbum_large

eh, 3 locaties aangevallen en dan een lijstje van 4 neerzetten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tens schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:08:
[...]

eh, 3 locaties aangevallen en dan een lijstje van 4 neerzetten. :?
Als je het superletterlijk neemt, dan is eentje op zee. En dat is niet op de Krim, dus strikt genomen klopt het. :7

Defensie analist Oleksandr Kovalenko denkt dat er zo'n 30 ATACMS nodig zijn om alle S300/S400's uit te schakelen, waarna de weg vrij is om de Krimbrug aan te vallen.

Nu gaan er geruchten rond (bij de RU milbloggers) dat Oekraine de Krimbrug wil opblazen voor of tijdens de inauguratie van Poetin. Als dat waar zou zijn gaan we het nog druk krijgen de komende dagen

[ Voor 45% gewijzigd door vlaaing peerd op 30-04-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:22:
[...]

Nu gaan er geruchten rond (bij de RU milbloggers) dat Oekraine de Krimbrug wil opblazen voor of tijdens de inauguratie van Poetin. Als dat waar zou zijn gaan we het nog druk krijgen de komende dagen
Niet aan jou persoonlijk gericht, dit is toevallig het laatste bericht wat er over is gegaan terwijl ik dit type.

Wellicht een open deur hoor maar: van waar al die focus op de Krimbrug hier in het topic? Ja, het is een prestige project van Poetin. Ja, het is een belangrijke toevoerader voor de Krim. Maar als die eruit ligt, dan ben je er toch nog niet? Je zult de boel toch echt nog moeten veroveren met manschappen en dat lijkt mij een taaie klus voor een gebied wat al 10+ jaar in Russische handen is.

Ik zie die brug graag gaan hoor, maar het gaat er wel heel veel over de laatste tijd en de impact op het conflict lijkt mij echt (zeer?) beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Muncher schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:55:
[...]

Niet aan jou persoonlijk gericht, dit is toevallig het laatste bericht wat er over is gegaan terwijl ik dit type.

Wellicht een open deur hoor maar: van waar al die focus op de Krimbrug hier in het topic? Ja, het is een prestige project van Poetin. Ja, het is een belangrijke toevoerader voor de Krim. Maar als die eruit ligt, dan ben je er toch nog niet? Je zult de boel toch echt nog moeten veroveren met manschappen en dat lijkt mij een taaie klus voor een gebied wat al 10+ jaar in Russische handen is.

Ik zie die brug graag gaan hoor, maar het gaat er wel heel veel over de laatste tijd en de impact op het conflict lijkt mij echt (zeer?) beperkt.
Het zal niet heel makkelijk gaan, maar van wat ik zo begrijp:
Krim-brug is een belangrijke bevoorradingsroute. Dus als die er uit gaat, moet RU een andere route vinden.
Voor de hand liggend: treinverbindingen, waarvan er blijkbaar al meerdere liggen. Maar, die liggen relatief dicht bij niet-bezet gebied, dus zou daarna snel aangepakt kunnen worden.
Als men dan kans ziet zowel trein als brug onderbroken te houden, dan is het theoretisch een kwestie van tijd. Nu ziet RU dit waarschijnlijk al lang aankomen, dus mogelijk dat ze enorme voorraden hebben opgeslagen op de Krim. En het is een heel groot gebied, dus wat voedsel betreft wellicht zelfvoorzienend, maar een leger dat door z'n kogels heen is gaat het niet heel lang meer volhouden. Plus dat moraal van het leger zonder bevoorrading wel eens onderuit zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:22:
[...]

Als je het superletterlijk neemt, dan is eentje op zee. En dat is niet op de Krim, dus strikt genomen klopt het. :7

Defensie analist Oleksandr Kovalenko denkt dat er zo'n 30 ATACMS nodig zijn om alle S300/S400's uit te schakelen, waarna de weg vrij is om de Krimbrug aan te vallen.

Slecht weer boven de Krim de laatste dagen, goede satelliet foto's moeten even wachten.

De aanval met clustermunitie op burgerdoelen in Odessa doet vermoeden dat het wel een succesvolle aanval is geweest van Oekraïne

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 30-04-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

Strategisch ie er wel invloed natuurlijk, de andere routes zijn niet echt veilig meer (de claim dat er nieuw spoor zou liggen is nog niet met beeldmateriaal van een feestelijke opening bevestigd) Het ego en imago van Putin is een andere zaak; het is natuurlijk in tegenstelling tot manschappen en divers materieel een niet te verbergen verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:00:
[...]

Slecht weer boven de Krim de laatste dagen, goede satelliet foto's moeten even wachten.

De aanval met clustermunitie op burgerdoelen in Odessa doet vermoeden dat het wel een succesvolle aanval is geweest van Oekraïne
Dat soort acties van RU op burgers is vaak als respons op een gelukte UA actie inderdaad.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[...]

Let erop dat dit topic ook specifiek over de Krim gaat. Voor een algemener beeld over de gehele oorlog zul je even bij de andere topics moeten kijken.

Langs de frontlinies is het vast komen te zitten, met zelfs regelmatig terreinverlies. Als Oekraine op dit moment nog ergens een offensief uitvoert, dan is het op de Krim. In die zin kan je zeggen dat hier het nieuws gebeurt.

De brug verplicht Rusland om landroutes te nemen voor aanvoer van goederen en manschappen. Dit is strategisch van belang omdat het dan de aanvoer richting Krim en het westen van Zaporizhzhia bij Kherson bemoeilijkt.

De landroutes zitten bovendien binnen het bereik van de Scalps, HIMARS en korte afstand ATACMS, en dus kwetsbaar.

Afbeeldingslocatie: https://assets.kyivindependent.com/content/images/2023/05/pmap5.png

Zoals je ziet word de aanvoer richting Kherson een erg lange landroute dan, én de versterkingen/loopgraven van Rusland zijn hier het zwakst. Als je een counteroffensief wil beginnen, dan gebeurt die vanuit de Kherson richting, en zal doorstomen naar de Krim.

Kun je de Krim afsluiten, dan heb je de Russen hermetisch afgesloten, maar dan moet die Krimbrug wel eerst naar de zeebodem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
In ander nieuws zitten Russische reisbureaus in de maag met de Krim, om nog niet duidelijke redenen willen Russische burgers er niet meer naartoe op vakantie.

Ze bieden nu 40% korting op hun heatlh resort uitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Mogelijk om de reisbureau's hierboven enig economisch uitzicht te bieden, hier een 2 uur durende toespraak van de woordvoerder van Russische Buitenlandse Zaken.

Het gaat over een potentiele aanval op de Krimbrug, en de toezegging van Cameron dat Britse wapens ook over de grens gebruikt mogen worden.

Volgens The New Voice of Ukraine:
Russia has issued a stern warning to the U.S., the UK, and the EU, cautioning that any aggressive actions against Crimea would lead to retaliatory strikes “I would like to warn Washington and Brussels that any aggressive actions against Crimea are not only doomed to fail, but will also be met with a devastating revenge strike,” she said.
Het lijkt erop dat iedereen er inmiddels wel over uit is dat de Kerch brug een paar raketten om de oren gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vlaaing peerd schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:15:
Mogelijk om de reisbureau's hierboven enig economisch uitzicht te bieden, hier een 2 uur durende toespraak van de woordvoerder van Russische Buitenlandse Zaken.

Het gaat over een potentiele aanval op de Krimbrug, en de toezegging van Cameron dat Britse wapens ook over de grens gebruikt mogen worden.

Volgens The New Voice of Ukraine:
[...]
Het lijkt erop dat iedereen er inmiddels wel over uit is dat de Kerch brug een paar raketten om de oren gaat krijgen.
Gezien de Krim al een flinke tijd onder vuur ligt zijn dit weer loze woorden van Rusland idd :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:15:
Hmmm iedereen minus 1 dan: ik denk dat die brug niet kapot te krijgen is met de spullen die we tot nu toe aan Oekraine gegeven hebben.
Je kunt er gat in maken.
Je kunt er meerdere gaten in maken.
Maar voor het echte slopen is er meer nodig.
Afijn daar zijn al veel video's over gemaakt dus ik zal verder niet uitweiden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Juup schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Hmmm iedereen minus 1 dan: ik denk dat die brug niet kapot te krijgen is met de spullen die we tot nu toe aan Oekraine gegeven hebben.
Je kunt er gat in maken.
Eens. Een ATACMS en Storm Shadow zijn niet voldoende. We hoeven die discussie niet te starten, maar het spul wat UA nu heeft om vanuit de lucht aan te vallen is niet voldoende. Het moet van onderen komen.

Neemt niet weg dat druk op die brug zetten een prima idee is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Juup schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Je kunt er gat in maken.
Klopt met raketten alleen ga je die brug niet permanent slopen. Maar de scherpe veroordeling geeft wel aan dat die brug een hot topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Klopt met raketten alleen ga je die brug niet permanent slopen. Maar de scherpe veroordeling geeft wel aan dat die brug een hot topic is.
Alleen is dat wel vooral aan russische kant. Oekraïne heeft al aangegeven dat de brug een lagere prio heeft gekregen omdat veel van de bevoorrading die daar oorspronkelijk overheen ging, al via andere wegen gaat. Daarbij komt nog wat hierboven al gezegd wordt, dat de wapens die Oekraïne krijgt niet de wapens zijn waarmee ze die brug zouden aanvallen.

Voor rusland is het een veel groter probleem dat Oekraïne een steeds toenemend bereik heeft en de toezegging dat de wapens nu ook in rusland gebruikt mogen worden, maakt de mogelijkheden een heel stuk groter. Rusland moet nu dus niet alleen op de Krim oppassen, maar ook in rusland zelf krijg je een heel groot gebied waar ze heel erg moeten opletten met troepenopbouw/depots e.d.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDIlaApLbxaoAOWrVMSa7WgvG1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wGaiMNNEb0nD4z16qgwRRgB3.jpg?f=user_large

en dan firms:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQJ62s5haBXIrwTuPYqPcrpc2u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMzLKaE1ANoQL4ChlD84EAEK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
To be fair, de russen claimen in hun post niet dat de atacms uit de lucht zijn geschoten, alleen dat ze zijn vernietigd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
anboni schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:38:
[...]

To be fair, de russen claimen in hun post niet dat de atacms uit de lucht zijn geschoten, alleen dat ze zijn vernietigd...
'We hebben 4 ATACMS succesvol onderschept met een wapendepot.'

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
het is geen Moskva, maar deze speedboat zocht het vannacht tot op de bodem uit.
"A speedboat carrying Russian invaders was destroyed using a Magura V5 strike uncrewed surface vessel as a result of an operation by Defence Intelligence of Ukraine’s Group 13 special forces unit. The successful mission in the Vuzka (Narrow) Bay in temporarily occupied Crimea was made possible with the support of the United24 platform."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:35
vlaaing peerd schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:37:
het is geen Moskva, maar deze speedboat zocht het vannacht tot op de bodem uit.
Gooien ze er op 0:47 een stok oid naar, of wat valt daar links in het water!?

Mooi raak 👏

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bron: https://www.independent.c...land-routes-b2540140.html
Satellite images show Russia no longer using Crimean bridge to supply troops in Ukraine
Moscow has switched to using overland routes in annexed eastern Ukraine to supply its front lines after repeated attacks by Ukraine on the Kerch Bridge, which links mainland Russia to Crimea.

Analysis of satellite images shows that the bridge, which Russia built after annexing Crimea in 2014, has almost no traffic and may therefore no longer represent an effective military target for Ukraine’s ammunition-strapped troops, according to analysts at Molfar, Ukraine’s biggest private intelligence agency.[/quote]

Dat maakt het nog steeds prima als die brug nu wel eens plat gaat. Want als UA dan wel druk op de Krim gaat zetten dan kan RU niet ineens die brug alsnog weer in gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Snow_King schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:20:
Bron: https://www.independent.c...land-routes-b2540140.html

Dat maakt het nog steeds prima als die brug nu wel eens plat gaat. Want als UA dan wel druk op de Krim gaat zetten dan kan RU niet ineens die brug alsnog weer in gaan zetten.
Zolang de brug nog bestaat moet Rusland de verdediging verspreiden over meerdere linies, zeker nu ook hun binnenland mogelijk gebombardeerd mag worden.

Er word geschat dat Rusland 54 stuks S400 installaties heeft (en natuurlijk ook BUK en S300), dus om dat te verdelen over een gigantische frontlijn, hun eigen binnenland en de Krimbrug is nog best een klus.

Voordeel is natuurlijk dat je kan focussen op de aanvoerlijnen over het vaste land (Rostov Melitopol, Berdiansk, Mariupol), en ik zal zeker een goede borrel op Oekraiene toasten als de brug blub blub doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

vlaaing peerd schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Zolang de brug nog bestaat moet Rusland de verdediging verspreiden over meerdere linies, zeker nu ook hun binnenland mogelijk gebombardeerd mag worden.

Er word geschat dat Rusland 54 stuks S400 installaties heeft (en natuurlijk ook BUK en S300), dus om dat te verdelen over een gigantische frontlijn, hun eigen binnenland en de Krimbrug is nog best een klus.

Voordeel is natuurlijk dat je kan focussen op de aanvoerlijnen over het vaste land (Rostov Melitopol, Berdiansk, Mariupol), en ik zal zeker een goede borrel op Oekraiene toasten als de brug blub blub doet.
Waarbij ik denk dat je niet veel raketten nodig hebt om het treinverkeer over de landroutes flink te frustreren, als de brug er uit ligt.. Dus ik zeg ook: laat maar zinken dat ding.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Fanta schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Waarbij ik denk dat je niet veel raketten nodig hebt om het treinverkeer over de landroutes flink te frustreren, als de brug er uit ligt.. Dus ik zeg ook: laat maar zinken dat ding.
Dat zou ik ook denken, maar ik lees niet veel over het opblazen van spoorlijnen en treinen, al moet ik zeggen dat ik vnl let op nieuws rondom de Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:20:
Moscow has switched to using overland routes in annexed eastern Ukraine to supply its front lines after repeated attacks by Ukraine on the Kerch Bridge, which links mainland Russia to Crimea.
En allemaal binnen bereik van Oekraïense artillerie/raketten.
Hoeveel bruggen(tjes) die veel gemakkelijker te beschadigen zijn liggen in die lijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Blijkbaar zijn die aanvoerlijnen niet zo makkelijk onder vuur te nemen als inderdaad Rusland al een tijdje de Krim spoorbrug niet meer gebruikt en de troepen in het zuiden nog steeds zat munitie en versterkingen kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 11:43
Je zou toch zeggen dat als je de locomotieven als doel stelt dat het dan ook vrij snel gedaan moet zijn met het transport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

IJzerlijm schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:07:
Blijkbaar zijn die aanvoerlijnen niet zo makkelijk onder vuur te nemen als inderdaad Rusland al een tijdje de Krim spoorbrug niet meer gebruikt en de troepen in het zuiden nog steeds zat munitie en versterkingen kunnen krijgen.
Oekraïne heeft lang de munitie niet gehad.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ossi schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:17:
Je zou toch zeggen dat als je de locomotieven als doel stelt dat het dan ook vrij snel gedaan moet zijn met het transport?
Op dit soort afstanden is een rijdende trein niet makkelijk te raken.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
Er staat een goed artikel op nrc.nl over de Krim brug en de afnemende relevantie er van.

https://www.nrc.nl/nieuws...etsbare-krimbrug-a4198283

Militair is de brug steeds minder belangrijk omdat steeds meer zaken over het spoor gaan. Staat nog veel meer in maar heb even geen tijd om een samenvatting te schrijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Muncher schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:55:
Er staat een goed artikel op nrc.nl over de Krim brug en de afnemende relevantie er van.

Militair is de brug steeds minder belangrijk omdat steeds meer zaken over het spoor gaan. Staat nog veel meer in maar heb even geen tijd om een samenvatting te schrijven.
Het zijn twee bruggen die parallel aan elkaar lopen. Die verkeersbrug is niet erg relevant omdat Rusland de vrachtwagen infrastructuur niet heeft voor zulke logistiek. Weinig landen hebben die. De Amerikanen hebben dat, en dat was het ook wel een beetje. Zeker met het gigantische formaat van Rusland, moeten ze vertrouwen op spoorlijnen. En die brug moet je juist wel opblazen. Daarna kan je namelijk die spoorlijn in Oekraine ook aanvallen met minder capabele raketten zoals ATACMS. Als je namelijk het spoor beschadigd, dan komen de treinen stil te staan. En als iemand met een wereldwijd netwerk van verkenningsdrones, spionage satellieten en andere verkenningsmiddelen, je nu toevallig vertelt waar de treinen dan stil staan. Nou kaboem. :z

Er bestaat een vrij extreme obsessie bij zoveel mensen, dat alles militair in een keer moet gebeuren. Zo werkt het dus niet. In de regel werk je ergens naartoe, stapje voor stapje. En de Oekrainers hebben de afgelopen twee jaar laten zien, dat ze best goed zijn in dit soort operaties. Eigenlijk beter dan offensieve acties. Ik denk dat de oorlog zo voorlopig ook voortgezet moet worden. De Oekrainers hebben simpelweg de mankracht niet. De wapens die ze vooral krijgen, zijn niet gericht op massa maar individuele superioriteit en uitputting tegen een vijand die massa gebruikt. Dan moeten ze zo ook vechten. En wij moeten gaan leveren, meer en meer.

En zo komen we weer bij het treurige politieke spelletje van naar elkaar wijzen. De Amerikanen (JASSM), Britten/Fransen (Storm Shadow/SCALP) en Duitsers (Taurus) hebben de raketten waarmee je dei brug kan vernietigen. Met name de Britten en Fransen wijzen nog wel eens naar de Duitsers terwijl ze zelf oudere modellen van hun raketten hebben geleverd. In Duitsland is het politiek gevoelig omdat er nog steeds ergens de hoop lijkt te bestaan op een relatie met Rusland na deze oorlog. Want de Duitse economie was en tot op zeker hoogte is nog steeds enorm afhankelijk van de goedkope Russische grondstoffen. De Amerikanen doen helemaal niks terwijl die een aanzienlijk arsenaal aan JASSM hebben liggen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Muncher schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:55:

Het is een beetje kortzichtig om te stellen dat die brug steeds minder relevant wordt. Want in het hypothetische scenario dat Oekraïne weer in het zuiden zou aanvallen of de Krim zou belegeren dan zal Rusland als de bliksem versterkingen via die brug aanvoeren.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:07
Langzaam beginnen er wat berichten te verschijnen over de aanval op het Balbek vliegveld van vannacht met ATACms

Met wat beeld;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:34

Nox

Noxiuz

mir4dor schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:45:
Langzaam beginnen er wat berichten te verschijnen over de aanval op het Balbek vliegveld van vannacht met ATACms
[Twitter]

Met wat beeld;
[Twitter]
10 stuks atacms neergeschoten. Wel vervelend dat die brokstukken ervan weer precies op het vliegveld vielen waar de vliegtuigen stonden geparkeerd. :7

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Nox schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:55:
[...]

10 stuks atacms neergeschoten. Wel vervelend dat die brokstukken ervan weer precies op het vliegveld vielen waar de vliegtuigen stonden geparkeerd. :7
De Russen hebben wat lat met tellen:
er zijn 16 gelanceerd, ongeveer 13 neergeschoten, en één of twee hebben doel geraakt.

Kherson cat, maar bron rybar lijkt het.
/3. Russian claims regarding night strikes on Belbek military airfield in Crimea:

“At night, Ukrainian formations launched a new attack on Crimean airfields. This time the target was Belbek, at which up to 16 ATACMS operational-tactical missiles with a cluster warhead were fired. (Interesting to watch how the Russian claimed number of ATACMS missiles increased from 8 in the early morning to 10 and now to 16)

The sounds of the work of the 31st Air Force and Air Defense divisions were heard by the population of Crimea and Sevastopol around 2 am. Even residents of Chernomorskoe noted flashes and sounds of explosions in the sky. In total, about 13 missiles were shot down on the approaches to Belbek.

Unfortunately, we failed to shoot down one or two missiles. And the results of the hits again became known to the whole world thanks to the publication of video from a surveillance camera on the Internet. How and why this is still possible in the third year of the war has long been a rhetorical question.

As we ourselves and our colleagues have noted more than once, until criminal penalties are introduced for the publication of such videos and photos, Ukrainian formations will have no problem assessing the results of their strikes even without the help of NATO satellites.

It is not entirely clear where the missiles were launched from. Previous raids were from the Berislav area (Kherson region). But, as a rule, the enemy changes positions to prevent detection. And the ATACMS range of 300 km increases the combat capabilities of the Ukrainian Armed Forces.

It is possible that this time the launch was carried out from the Kherson region. However, some of our sources report that the missiles’ flight was recorded from the direction of Snake island. So the launchers could be located somewhere near Vilkovo on the border with Romania.”
Het is lastig om toe te geven dat er doelen geraakt zijn (omdat er beeld van is) dan maar zeggen dat Oekraïne er heul veul gelanceerd heeft. Dan lijkt het resultaat wat beter.
Off topic: Kan Oekraïene zoveel in één keer lanceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mir4dor schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:45:
[Twitter]

Met wat beeld;
[Twitter]
Nu ook wat unconfirmed foto's gelekt:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6_S30Lqzct?hl=en
Belbek airfield, Crimea 🔥💥
Unconfirmed photo for now 👀

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Opbouw lijkt grotendeels te kloppen, maar kan er geen s-400 radar van maken, lijkt een ander soort launcher.
Of die box met 8 gaten moet het onderstel van de radarantenne zijn zijn, maar daar zitten normaal gesproken deurtjes en luiken van andere afmetingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNo3nr6BsVZxI7mdt7kSOxEoM2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPcEH5PYOgbHFMnt5ZGjWbwu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCZYvgQOqWJURvtBu_hTNDtqzVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czfAlVTySO1scXOOHxPFaFSo.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UPRBuw_80jyuGToAuQjsbcR7pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdA46UFQmQuAh1bycbmwbxb2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 15-05-2024 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
vannacht weer meldingen van explosies op de Krim, AA actief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XauBz17B_KH9Pgy-qybQk0BxUxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nR2pGD3L8riurbY25Oy2IKK.jpg?f=fotoalbum_large
MAKS 23 🇺🇦👀
@Maks_NAFO_FELLA
🚀💥 "Atesh" reports about strike on the main warehouse of missile and artillery weapons at the Belbek airfield at night!

❗️ This warehouse stored most of the missiles for Su-27, Su-30 and MiG-31 aircraft.
Rusland heeft op de foto van de schade gisteren de locatie van een ander systeem per ongeluk ook bekend gemaakt, zie rechtsboven. Wellicht het doelwit van vannacht >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hij-qXuUWaXoTk-LjldIAID5xVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOxLNbOGAUiPsXYiqETQtRG1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Tens op 16-05-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik weet niet wat ik altijd van die actievideos met zware dubstep beats moet denken, maar volgens Defence UA zijn dit de operaties van de Kabul 9 unit in Zaporizhzhia in de afgelopen 2 dagen:
The Kabul 9 fighters managed to destroy the following enemy targets:

Two Ural trucks
Two UAZ Bukhanka vehicles
One armored personnel carrier
One buggy
An ammunition depot

Additionally, they struck a concentration of enemy personnel, further disrupting russian operations in the region.

[ Voor 9% gewijzigd door vlaaing peerd op 16-05-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Sowieso 1 SU-27 of MiG-31 vernietigd bij de ATCMS strike op Belbek.

Meer zal waarschijnlijk duidelijk worden bij minder bewolkt weer.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:11:
Sowieso 1 SU-27 of MiG-31 vernietigd bij de ATCMS strike op Belbek.
[Twitter]
Meer zal waarschijnlijk duidelijk worden bij minder bewolkt weer.
4 cirkels waarvan 3 voor mogelijke vliegtuigen:
https://www.threads.net/@noelreports/post/C7CnAOhLxzY
https://www.threads.net/@noelreports/post/C7CqsUQLGNH

Deze zijn een stuk scherper iig :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2024 22:01 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ondertussen is er volledige duidelijkheid qua vernietigde toestellen.

MiG-31K
MiG-31K
SU-27M3

Een 4de toestel is ook vernietigd, een oude Oekraiense MiG-29.
Daarnaast zijn er nog mogelijk 3 SU-27 die waarschijnlijk zijn beschadigd.

De MiG-31K kan Kinzhal raketten lanceren, dus het is een zeer geslaagde actie. De Flankers boeien iets minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Vannacht heeft Rusland een aanval 108 UAV en USV drones tegengehouden volgens Pravda.

aldus de RU ministerie van defensie:
"A total of 51 UAVs were destroyed or intercepted over the territory of the Crimean Peninsula, as well as 44 UAVs in Krasnodar Krai, six UAVs in Belgorod Oblast and one UAV in Kursk Oblast. Naval aircraft and patrol boats from the Black Sea Fleet destroyed six USVs in the Black Sea during the night."
Het vaste ritueel is uiteraard een paar dagen afwachten waarmee ze zijn tegengehouden. In elk geval zaten enkele woningen zonder stroom:
Residential homes lost power, though streetlights remain working in Balaklava, the Crimean Wind Telegram channel reported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik vind die Su-27Ms relevanter, zeker als het SM2 of SM3 waren.
De MiG-31 is een vliegende baksteen, maar veel van die zweefbommen zullen eerder afgeworpen worden van Su-27 toestellen. Verder zijn zeker de gemoderniseerde toestellen, meer waard dan de MiG-31. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 15:29
De MiG-31K's zijn wel zeldzaam (maar 10 van in 2018 volgens Wikipedia: Mikoyan MiG-31)
En alleen de K modellen kunnen Kinzals dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:07:
Ik vind die Su-27Ms relevanter, zeker als het SM2 of SM3 waren.
De MiG-31 is een vliegende baksteen, maar veel van die zweefbommen zullen eerder afgeworpen worden van Su-27 toestellen. Verder zijn zeker de gemoderniseerde toestellen, meer waard dan de MiG-31. ;)
de Su27's deden vooral patrouilles boven de zwarte zee dacht ik.

Kerosine dumpen en propellors van MQ4's aantikken ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:16:
[...]

de Su27's deden vooral patrouilles boven de zwarte zee dacht ik.

Kerosine dumpen en propellors van MQ4's aantikken ;)
Ligt eraan. Een M2 of M3 heeft ook de Irbis-E radar. Die Flankers zijn echt gigantisch en dat zijn ze om een veel grotere radar te kunnen dragen, ter compensatie van de beperkte technologische kunde. Dus ook twee gigantische straalmotoren erbij, enorm veel brandstof en relatief weinig munitie voor het formaat. Maar ik zou persoonlijk niet op onze F-16 MLu wedden over een gemoderniseerde Flanker. Een moderne of gemoderniseerde Amerikaanse F-16 met een AESA radar is al een stuk beter...

Nota bene is een F-16 veel kleiner dan een F-15 of een Eurofighter. Kan geen goede vergelijking vinden omdat meestal de F-16 word weggelaten omdat die zoveel kleiner is. :P
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.zoaJpga5e7doc-jTV6jAswHaEK%26pid%3DApi&f=1&ipt=bc16a328f51ec6fbc6900bf151733b5fd9a4a4e00404f5ee75cc9e4099d29ac9&ipo=images

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[b]vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:07:

[...]

Het vaste ritueel is uiteraard een paar dagen afwachten waarmee ze zijn tegengehouden.

[...]
In elk geval heeft in Krasnodar een olieraffinaderij wat drones tegengehouden, dan neem ik aan dat op de Krim er ook wel wat meer schade is.

Update: ook in Novorossiysk is de haven geraakt, de luchtafweer werkt zoals verwacht aldus deze Rus

[Video: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/avyZ1w5_460svvp9.webm]

Filmpje is van 9gag, maar lijkt authentiek te zijn voor de aanval van vannacht.

Gezien het merendeel van de drones richting de Krim gingen, nog steeds even afwachten wat daar de schade is.

[ Voor 27% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Ligt eraan. Een M2 of M3 heeft ook de Irbis-E radar. Die Flankers zijn echt gigantisch en dat zijn ze om een veel grotere radar te kunnen dragen, ter compensatie van de beperkte technologische kunde. Dus ook twee gigantische straalmotoren erbij, enorm veel brandstof en relatief weinig munitie voor het formaat. Maar ik zou persoonlijk niet op onze F-16 MLu wedden over een gemoderniseerde Flanker. Een moderne of gemoderniseerde Amerikaanse F-16 met een AESA radar is al een stuk beter...

Nota bene is een F-16 veel kleiner dan een F-15 of een Eurofighter. Kan geen goede vergelijking vinden omdat meestal de F-16 word weggelaten omdat die zoveel kleiner is. :P
[Afbeelding]
SU-27SM kunnen geen R-37 schieten toch? Dat is alleen weggelegd voor de SU-35/57 of MiG-31. Niet te bewijzen natuurlijk, maar volgens mij heeft de R-37 meer Oekraiense helicopters en vliegtuigen neergehaald dan S-300/400's het hebben gedaan.

Belangrijk natuurlijk voor de strijd tegen de F-16.
Verder zijn zeker de gemoderniseerde toestellen, meer waard dan de MiG-31.
De MiG-31 toestellen zijn ook gemoderniseerd. De K versie is een speciale variant van de al gemoderniseerde MiG-31BM.

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 17-05-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het is niet logisch voor Rusland om hun zeer schaarse MiG-31K's zo dicht bij het front te positioneren terwijl ze genoeg bereik hebben om diep vanuit Rusland te opereren. Ook heeft de Belbek basis een flink aantal betonnen shelters waar ze dan in zouden staan.

Op beelden van voor de oorlog zijn geen MiG-31's te zien dus deze zijn naartoe verplaatst voor een reden. Misschien zouden ze met hun lange afstands raketten die alleen dit type kan afvuren de luchtverdediging moeten gaan doen die na de verliezen van marine en de S-3/400 batterijen problematisch is. Alles dat de Krim zou moeten verdedigen tegen luchtaanvallen wordt langzaam vernietigd. Radars, luchtafweer, schepen en nu ook de lange afstands interceptors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:03
offtopic:
Best wel interessante passages in het History hoofdstuk van de R-37 wikipedia. Onderandere over UA vs RU dogfights, wachten op F16 en een gecapturde missile voor westers onderzoek :) Maar verdere discussie hoort natuurlijk in het wapentopic.
Wikipedia: R-37 (missile)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:02:
Het is niet logisch voor Rusland om hun zeer schaarse MiG-31K's zo dicht bij het front te positioneren terwijl ze genoeg bereik hebben om diep vanuit Rusland te opereren. Ook heeft de Belbek basis een flink aantal betonnen shelters waar ze dan in zouden staan.

Op beelden van voor de oorlog zijn geen MiG-31's te zien dus deze zijn naartoe verplaatst voor een reden. Misschien zouden ze met hun lange afstands raketten die alleen dit type kan afvuren de luchtverdediging moeten gaan doen die na de verliezen van marine en de S-3/400 batterijen problematisch is. Alles dat de Krim zou moeten verdedigen tegen luchtaanvallen wordt langzaam vernietigd. Radars, luchtafweer, schepen en nu ook de lange afstands interceptors.
Heeft natuurlijk met opties te maken.
Voorheen stonden ze gegroepeerd op 1 basis en ging in Kyiv het luchtalarm af zodra er daar 1 opsteeg.
En viel AD een beetje te groeperen op de verwachte route van de raket.
Door ze op meer plekken te zetten moet UA meer monitoren en meer AD spreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2024 18:31 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Misschien toch BM varianten ipv K.

Alsnog prima, want deze vliegtuigen gaan levensgevaarlijk zijn voor de F-16s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:10
Yakolev schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:04:
Misschien toch BM varianten ipv K.
[Twitter]
Alsnog prima, want deze vliegtuigen gaan levensgevaarlijk zijn voor de F-16s
Volgens mij is de grootste overwinning hier niet tactisch, maar strategisch. Belbek is geen viabel vliegveld meer, ze zullen deze assets verder achter de grens moeten terugtrekken. Er zijn nu drie of vier vliegtuigen vernietigd (misschien meer), maar vliegvelden handhaven op geheel de Krim is nu eigenlijk uitgesloten. Daar helpt een S300/350/400 batterij niets tegen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Het word mijnenvegen op de zeebodem voor dit bootje.

Volgens Oekraine:
“destroyed a sea minesweeper of the Russian Navy of the project 266-M named Kovrovets.” They called it “Another bad day for the Russian Black Sea fleet.”
Intussen de Russen:
A Russian official in Sevastopol wrote on social media that the “air defense was working” and that there was no damage to civil infrastructure.
Er gaan geruchten rond dat het een veel groter schip betreft, maar tot zover kan ik daar geen nieuwsberichten bij vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

vlaaing peerd schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:33:
Het word mijnenvegen op de zeebodem voor dit bootje.

Volgens Oekraine:

[...]

Intussen de Russen:

[...]

Er gaan geruchten rond dat het een veel groter schip betreft, maar tot zover kan ik daar geen nieuwsberichten bij vinden.
Linksom of Rechtsom, door de ATACMS begint het toch wel verdomde lastig te worden voor de Russen op de Krim!

Het regent daar nu dagelijks ATACMS, drones en zo nu en dan nog een Storm Shadow. Je zou toch bijna zeggen dat alles wat de Russen er hebben staan inmiddels wel kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Linksom of Rechtsom, door de ATACMS begint het toch wel verdomde lastig te worden voor de Russen op de Krim!

Het regent daar nu dagelijks ATACMS, drones en zo nu en dan nog een Storm Shadow. Je zou toch bijna zeggen dat alles wat de Russen er hebben staan inmiddels wel kapot is.
Alles militair wat te lang stil staat heeft idd een bullseye op de rug.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Alles militair wat te lang stil staat heeft idd een bullseye op de rug.
Eens. Als las ik wel op Twitter dat er 12 ATACMS afgeschoten zouden zijn en slechts 3 het gehaald hebben, 9 stuks dus neergehaald. Ik kan niet goed controleren of dat ook zo is. Maar dat zou wel aantonen dat RU nog steeds goede AA mogelijkheden heeft.
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste