Zoveel om op te reageren, als eerste; dank voor alle input! Het is een goede discussie aan het worden, blijkbaar is dat hard nodig...
Ik probeer hieronder in 1 post te reageren op een aantal zaken:
3DDude schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:49:
@
Giftcard Als ik crypto had en fiat nodig had, had ik zo'n debit/ credit of hoe heet zo 'n ding die via crypto > fiat doet. Waarom doe je dat niet gewoon en waarom moet je het op je rekening hebben dan?
Of zit je in geld nood. kan natuurlijk he.
Ben het met je eens overigens, dat het bizar is dat ze je hele crypto portefeuille willen inzien wtf man.
Net als bij mij de ABN Amro u heeft wel veel geld meneer, misschien aandelen beleggen (heb ik al ...maar niet bij jullie nee) oh oh ok
Zeker geen geldnood. Er zijn een aantal transacties geweest dit jaar, met een totaal van stuk minder dan 20k. Dit is opgegaan aan een woeste vakantie (digitale betaling) en een carport. Cash houtleverancier, waar netjes bonnen van zijn vanuit een gerenommeerd bedrijf in mijn omgeving.
5000eu. Ik snap achteraf dat dat verdacht kan zijn.. ik heb daarom ook netjes antwoord gegeven tijdens de twee telefoon gespreken met de Bank. ik heb ook aangegeven dat ik bonnen heb voor het leveren van de goederen.
Uiteraard kunnen dat rode vlaggen zijn mbt die hout leverancier. Ik heb een leveringsbron, daar staat een naam op van het bedrijf en een telefoonnummer.. ik zie niet in waarom ik vragen moet beantwoorden mbt het zakendoen van een ander bedrijf.
Zover ik weet mag ik gewoon cash zaken doen met een bedrijf, waarbij er een meldingsplicht is tot een bepaald bedrag.
PetervdM schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:38:
ik denk dat gezien je opstelling in deze het verstandig is en advocaat in te schakelen. zoals al eerder gezegd kan je houding er toe leiden dat je geen NL bankrekening meer kunt afsluiten en dat maakt het leven in NL niet eenvoudiger.
Thanks voor de tip. ik ben me ervan bewust..
Dido schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
En graag willen investeren in slecht-traceerbare munten is in de basis niet veel anders dan graag 's avonds uitwaaien op een bedrijventerrein. Het
mag, maar je gedraagt je willens en wetens verdacht, aangezien mensen die niet zo zuiver op de graat zijn exact hetzelfde doen.
Ik vind het nogal een boute uitspraak door iedereen aan te merken als "verdacht", als die gene cryptocurrencies heeft gekocht.. Het is speculatief, het is volatiel met een extreem hoge risico gehalte..
Maar omdat criminelen het systeem gebruiken/misbruiken, is iedereen meteen verdacht? Hoe zit dat dan met cash geld? Daar zijn criminelen ook fan van.. is iedereen die cash gebruikt dan ook meteen verdacht?
Managelorian schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:51:
[...]
Ik kan het in beginsel altijd waarderen als iemand principes heeft waar hij/zij voor staat, maar in dit geval vraag ik me af of je je verzet tegen een in jouw ogen verkeerde maatschappelijke ontwikkeling of dat je als een boos kind staat te stampvoeten ("ikke zelluf doen!").
Zoals aangegeven wil ik wel meewerken aan het onderzoek, dat heb ik tot nu toe ook netjes gedaan. maar deze vragenstellingen gaan zo ver, dat ik me afvraag of ik verplicht ben om een private organisatie zoveel inzicht te geven.
Ik heb alle (denk ik) sites doorgelezen die gepost zijn hier, overal wordt vermeld dat er een onderzoek uitgevoerd moet worden door de instantie, ( Rabobank, in dit geval. ). Nergens staat uitgelegd wat er in dat onderzoek moet staan. maw; De Rabobank maakt zijn de keuze om zo diep op de materie in te willen gaan. En juist over die vragen, waar het lijkt dat Rabobank zelf een invulling aan doet, kan ik dus geen verplichting vinden.
Als ik dan door ga met de quite van @
T-8one en dat combineer met mijn constatering dat de Rabobank dus een vrije interpretatie van de wet toepast, dan word ik een beetje angstig. Want waar houdt dit op?
Het is voor mij ondoorzichtig of ik nu alle vragen MOET beantwoorden.. Krijg ik meteen de criminele stempel als ik 1 vraag niet antwoord?
SgtElPotato schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
Waarom je het moet uitleggen? Omdat het net goed een transactie kan zijn die niet door de beugel kan. Wie zegt dat jij geen 150k van een vage organisatie hebt gekregen om iets uit te gaan voeren, en dat je nu probeert om via de Rabobank dit geld wit te wassen omdat je het goed kan gebruiken? Dat zijn dingen die moeilijker te achterhalen zijn met Crypto. Iemand kan je makkelijk x aantal BTC / ETH / BNB sturen, jij zet het om en stort het op je rekening, uiteraard dat dat geflagged wordt voor onderzoek.
Vergeet niet dat de bedrijven waarbij ik mijn crypto verkocht heb, bedrijven die allebei (Litebit en Bitvavo) geregistreerd zijn bij de DNB als crypto aanbieder. Om ingeschreven te staan bij de DNB als crypto aanbieden hebben zijn moeten aantonen dat ze voldoen "aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Sanctiewet 1977." Qoute van
DNB
Waarom is het niet voldoende voor de Rabobank om af te vinden; "Valt de exchange onder de DNB registratie, Ja/Nee" Als dit ja is, dan ben je ingedekt aangezien er vast staat dat deze exchange zich aan de wet houdt.
Dat is exact wat hier nu gebeurd. ik word
verzocht om mee te werken aan mijn eigen dossier opbouw. En als ik dat niet doe, dan is het risico groot dat ik aangemeld word als fraudeur/geldezel/enz... Dat voelt als chantage.
Dido schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:41:
Maar goed, dan was de inhoud van de topicstart iets anders geweest, maar ik vermoed dat de
strekking ervan, evenals de algehele verontwaardiging (
mijn bank verlinkt me bij de overheid!!!!), niet heel anders was geweest.
Nee hoor, zeker niet. De belastingdienst weet hoeveel crypto ik heb.. Althans, op 1 Januari van het jaar aangezien het box3 is. Als de Rabobank tegen de belastingdienst zou zeggen; Wij vermoeden dat @
Giftcard illigaal handelt, dan weet de overheid al dat ik crypto heb en staat de koffie klaar voor iedere ambtenaar die langs wil komen met vragen.
Nogmaals, het boeit me niks dat de belastingdienst/overheid weet dat ik crypto heb. Het kan mijn inziens niet kloppen dat een private organisatie zulke diepe onderzoeken uitvoert in mijn privé leven.
KcRp schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:38:
Er is al veel gezegd en uitgelegd waarom een bank vragen stelt en dat dit niet ongewoon is. Banken hebben een poortwachtersfunctie en de overheid verplicht ze om streng toezicht te houden.
Wat zeker niet klopt is dat banken onderling informatie met elkaar zouden delen en dat je daarom of, om een andere reden, geen Nederlands bankrekeningnummer meer zou kunnen krijgen. Wat een flauwekul.
Deze bank heeft een patroon/gedrag/handeling opgemerkt die zij vinden lijken op mogelijke criminele activiteiten. Jij hebt het steeds over belasting betalen, maar dat moet je los zien. Het gaat de bank niet om belasting betalen, het gaat ze om criminele activiteiten uit te sluiten zoals witwassen van crimineel geld en terrorisme. Afhankelijk van de antwoorden die ze krijgen op deze vragenlijst zullen ze overwegen of:
- Ze het hierbij zullen laten en blij zijn dat ze zich hebben ingedekt doormiddel van de vragenlijst
- Ze nog meer vragen hebben
- Ze jou nog als klant willen hebben
- Ze het nodig vinden bij de overheid een melding te doen van een verdachte transactie.
Dat laatste doen ze niet zomaar, maar dat is wel de consequentie als ze het echt niet vertrouwen en jij geen bevredigend antwoord geeft.
Hoewel iedere bank aan dezelfde regels moet voldoen is het niet zo dat iedere bank precies hetzelfde te werk gaat, de ene bank zal sneller een dergelijke controle uitvoeren dan een ander. Rabobank is bekend dat ze streng zijn m.b.t. crypto, zakelijke klanten mogen daar zelfs helemaal geen crypto bezitten. Overstappen naar een andere bank geeft geen garantie dat je daar geen vragen krijgt overigens.
De vraag is wat ze zullen doen als je geen of een onvolledig antwoord geeft. Maar stel in het ergste geval dat ze een melding doen bij de overheid, als jij niks fout hebt gedaan heb je ook niks te vrezen, behalve misschien een vervelende procedure waarbij je je moet verdedigen. Waarschijnlijk is de kans het grootst dat je alleen een andere bank moet zoeken, wat je toch al van plan bent.
Als je besluit niet (overal) (volledig) antwoord op te geven zou ik wel met respect reageren en zo volledig mogelijk antwoord geven. Die mensen doen alleen hun werk en je kan beter vliegen vangen met honing dan met azijn.
Held, wat een fijne reactie.
DLSS schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Je vat dit zo persoonlijk op terwijl het helemaal niet persoonlijk is
1. Het ironische is dat je waarschijnlijk zelf veruit het meeste last krijgt van het 'hakken in het zand' zetten.
Ik zou gewoon even diep ademhalen, tot rust komen, en gewoon die
k*tvraagjes beantwoorden.
Als je de tendens hebt om je 'hakken in het zand te zetten' kan het waardevol zijn aan jezelf te werken en die grens te verleggen.
2
Geloof me, meer geduld, dingen niet persoonlijk opvatten etc etc.. zijn karaktereigenschappen die je leven ontzettend veel prettiger maken.
(Mocht er ooit écht iets vér over de scheef gaan dan heb je ook nog eens een bak meer energie om er tegen te ageren op een correcte wijze.)
1: Hoezo is dat niet persoonlijk? Ik ben onderdeel van dit onderzoek?
2: Absoluut waar. Ik leef over het algemeen een vrij rustig leven, maar ik heb wel een hoog rechtvaardigheidsgehalte.
Nee hoor, helemaal niet. ik moest er zelfs wel om gniffelen, omdat ik je verhaal wel herken

SgtElPotato schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:02:
[...]
Ik snap ook niet dat je dit als een persoonlijke aanval ziet van de Rabo. Ze moeten zich gewoon verantwoorden en als ze dit soort vragen niet stellen krijgen ze zelf flinke boetes.
Maar goed, tegenwoordig is alles een aanval op de persoon zelf en de achterliggende gedachte boeit niet. 'Als het niet op mijn manier gaat, dan liever helemaal niet'.
Zie ook het feit dat TS alles al aan het overzetten is en weg bij de Rabo gaat. Wat in feite dit hele topic overbodig maakt gezien TS al keuzes gemaakt heeft op basis van zijn eigen mening.
Je mist de nuance in gehele verhaal.. ik ben absoluut niet tegen een onderzoek, ik heb er zelfs aan mee gewerkt. ik vraag me alleen hardop af waarom ik een private organisatie deze informatie moet verstrekken.
Mijn keuze om een andere bank in de arm te nemen komt voort uit het feit dat de relatie met de Rabobank ernstig verstoord is. Ik heb nog steeds een vrije keuze om arrogante, grensoverschrijdende, bedrijven te weren uit mijn leven.
TheTheoryQueen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:29:
Dus wees niet achterdochtig (dan heb je wat te verbergen zeg maar):
1 vertel je verhaal op een normale manier.
2 wat heb je initieel erin gestopt. Screenshot zou fijn zijn.
3 wanneer heb je het eruit gehaald, daar kun je ook een screenshot van sturen
4 vertel gewoon wat de geschatte winst is.
[...]
Ik heb zeker niks te verbergen. Misschien heb ik een airdrop gekregen in mijn ethereum wallet die nu gelinkt is aan fraude.. ( Het is een gek voorbeeld, maar het kan wel)
Maar wat als ik deze vragen netjes beantwoord en Mr B. bevalt het toch helemaal?
Dan komt het dossier bij de opsporingsinstanties te liggen. Dan heb ik dus meegewerkt aan mijn eigen, eventuele veroordeling?
Zet em op!
Ik zal straks de originele post updaten met de mail van de bank, en alle ingebrachte links naar wetgevingen en andere bronnen.