franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ok top zal ik doen fijne jaarwisselingfranssie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:26:
[...]
Ik ben nu ook niet bij mijn sim, pas in de loop van de komende week. Op de laptop waar ik nu mee zit wil het niet installeren omdat de GPU de vulcan drivers niet aankan.
Lukt het later deze week nog niet, geef dan nog even hier een gil.
ik heb ook veel scenery problemen helaas, Wordt hierdoor wel steeds minder enthousiast over xp12
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ja idd als niemand mij kan helpen ga ik mijn geld terug vragenfranssie schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:17:
Ik heb dat ook wel eens gehad. Die bug is weer terug dus. Jammer want het is lastig verrekken en landen op een ondergelopen polder helaas.
ik heb ook veel scenery problemen helaas, Wordt hierdoor wel steeds minder enthousiast over xp12
Bij was het - herinner ik mij nu pas - missende world content. Bij Steam kon ik die downloaden met rechtermuisknop opties in het steam menu dacht ik.feyenoord40 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:52:
[...]
ja idd als niemand mij kan helpen ga ik mijn geld terug vragen
sorry maar ik kan dat niet vindenfranssie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Bij was het - herinner ik mij nu pas - missende world content. Bij Steam kon ik die downloaden met rechtermuisknop opties in het steam menu dacht ik.
top dankje welVerwijderd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:00:
[...]
[Afbeelding]
Naar Steam X-Plane 12 winkelpagina en dan alle DLC zoals je in screenshot ziet downloaden.
Dus dat hele XP12 de-installatie via steam EN via de foldermanager gedaan. En opnieuw geïnstalleerd (wat op een 30mbit ADSL lijntje wel even duurde) . De logitiech panels plugins weer opgesnord uit een backup, mobiflight weer aan de praat gekregen, de zooi weer gecalibreerd.
Het werkt weer! Wel heb ik het idee dat de g1000 (lego) extentie die ik met mobiflight eerder aanstuurde toch echt eerst op de rechterstoel werkte, en nu linkerpaneel. Soit, is aan te passen.
Maar als dit goed gaat, dan heb ik er een mooie tweede flightsim bij!
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
https://forums.x-plane.or...ext-project-the-a320-neo/
Super news en de 320NEO stond altijd al op mijn wenslijst. ToLiss planes zijn makkelijk en awesome by the way. Instant buy voor mij.
Week of December 24th to December 30th - What's New in the World of X-Plane
https://forums.x-plane.or...-in-the-world-of-x-plane/
Week of December 31st to January 6th - What's New in the World of X-Plane
Iemand toevallig wél de Hotas.One op de Mac aan de praat gekregen? Een Google search laat met name resultaten zien van de PlayStation variant van de Hotas.
[ Voor 29% gewijzigd door Rivanov op 11-01-2023 08:15 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Stel je specifieke vraag hier waar meer X-Plane 12 experts zitten:Rivanov schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:15:
Helaas werkt de Thrustmaster Hotas.One niet op mijn Mac. Althans, ik krijg 'm met geen mogelijkheid geactiveerd. Geprobeerd met zowel de switch op Xbox als op PC..maar hij gaat niet aan helaas.
Iemand toevallig wél de Hotas.One op de Mac aan de praat gekregen? Een Google search laat met name resultaten zien van de PlayStation variant van de Hotas.
https://forums.x-plane.or...ums/forum/615-x-plane-12/
Ik speel by the way al 263 uur X-Plane 12 met de Xbox Series controller zonder problemen.
Je hebt net de X-Plane 12 Steam korting gemist, maar er komt snel weer een kortingsronde.
M'n Xbox Series X controller werkt inderdaad wel gewoon, want dat is via Bluetooth.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:45:
[...]
Stel je specifieke vraag hier waar meer X-Plane 12 experts zitten:
https://forums.x-plane.or...ums/forum/615-x-plane-12/
Ik speel by the way al 263 uur X-Plane 12 met de Xbox Series controller zonder problemen.
Je hebt net de X-Plane 12 Steam korting gemist, maar er komt snel weer een kortingsronde.
Maar dat vliegt minder prettig dan met de Hotas.
Ga het eens op het officiële forum proberen.
Ik reageer even hier, maar XP12 lijkt wel iets van een vliegveld te hebben, iig een toren, iets van een terminal etc. Geen idee waarom Asobo dat dan ook niet kan, zit wel wat meer geld achter zou ik denken.cbr600f4i schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:30:
Dus ik denk na lang wikken en wegen even uit m'm comfortzone te gaan door wat dieper Afrika in te vliegen.. krijg je dit. Nouakchott International Airport... Na zoveel jaar vinden ze het bij Masobo nog niet nodig om ff wat grote luchthavens langs te lopen en even een runway aan te leggen. Oorzaak Bing maps zegt men dan maar ik vind dat een slap excuus.
[Afbeelding]
/f/image/W6PgbmDzBWMVVtrQGCFjWCz0.png?f=fotoalbum_large)
edit: ik denk dat planar gewoon vliegvelden aanmaakt/geneeert op basis van openbare data en bij veel gebruik er iets aan gaat passen of wacht totdat iemand anders dat doet. Maar de basis is er dus wel.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 22-01-2023 17:47 ]
Komt waarschijnlijk omdat iemand dat zelf heeft gemaakt, of verbeterd en bij de X-Plane Gateway geupload.franssie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:44:
[...]
Ik reageer even hier, maar XP12 lijkt wel iets van een vliegveld te hebben, iig een toren, iets van een terminal etc. Geen idee waarom Asobo dat dan ook niet kan, zit wel wat meer geld achter zou ik denken.
[Afbeelding]
edit: ik denk dat planar gewoon vliegvelden aanmaakt/geneeert op basis van openbare data en bij veel gebruik er iets aan gaat passen of wacht totdat iemand anders dat doet. Maar de basis is er dus wel.
https://gateway.x-plane.com/airports/GQNO/show
Geen idee of er zoiets ook is bij MSFS2020, die heb ik niet.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Het probleem met FS2020 is dat deze van Bing maps uitgaat. Als je op Bing Maps kijkt dan zie je alleen maar zand. De AI van Masobo is dus nog niet zover dat men ondanks vele gegevens in de sim zelf dat onderscheid niet kan maken. Wel een vette ILS aan beide kanten en de hele rataplan maar laten we dan toch maar een runway van zand doenfranssie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:44:
[...]
Ik reageer even hier, maar XP12 lijkt wel iets van een vliegveld te hebben, iig een toren, iets van een terminal etc. Geen idee waarom Asobo dat dan ook niet kan, zit wel wat meer geld achter zou ik denken.
[Afbeelding]

Ik snap dat het wat handwerk vereist en dat de community dit soort dingen meestal wel oppakt (er zijn wel mods) maar na een paar jaar grote internationale luchthavens niet op orde hebben in de basis vind ik toch wel jammer.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
De basis van Xplane 12 is dacht ik oom maar iets van openstreetmaps oid, maar omdat het voortborduurt op 11 en er een actieve community is lijkt het (in ieder geval in dit vliegveld) beter te lukken. Voorbeelden anderom zijn vast ook wel te vinden.cbr600f4i schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Het probleem met FS2020 is dat deze van Bing maps uitgaat. Als je op Bing Maps kijkt dan zie je alleen maar zand. De AI van Masobo is dus nog niet zover dat men ondanks vele gegevens in de sim zelf dat onderscheid niet kan maken. Wel een vette ILS aan beide kanten en de hele rataplan maar laten we dan toch maar een runway van zand doen.
Ik snap dat het wat handwerk vereist en dat de community dit soort dingen meestal wel oppakt (er zijn wel mods) maar na een paar jaar grote internationale luchthavens niet op orde hebben in de basis vind ik toch wel jammer.
https://x-plane.cleverest.eu/
Of kan je nu anno 2023 ook eens van A naar B invoeren , of hebben ze ondertussen al Simbrief ingevoert?
Nu even VFR naar Rotterdam vanaf Aken/Maastricht (XP11)
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Als je even snel een route wil maken kan je in FS dus een route maken , van EHRD naar LOWI , maar dat is nooit mogelijk geweest in XP 11 ... of zit dat er nu wel in.franssie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:55:
@ravw wat mis je precies? bij msfs kan je je arrival airport ingeven (waarvan ik nooit het nut geb ingezien) maar ik vlieg sowieso bijna alles VFR met aan het einde soms een switch naar IFR voor de nadering en landing.
En hoe zit het met Simbrief , gaat dat nu wel gelijk in de FMC of moet je dat nog steeds helemaal zelf in vullen ?
Of is daar tegenwoordig al iets anders voor
Want ben er nu 3 jaar er uit maar weet niet wat er allemaal veranderd is met XP
Wacht even met korting voor ik XP 12 gaat kopen en of het nu wel beter is geworden met de vlucht planning in XP
[ Voor 16% gewijzigd door ravw op 25-01-2023 21:21 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Alleen het vertrekpunt. Dat is voor mij ook meer dan genoeg. Voor de vluchten plannen gebruik ik altijd LittleNavMap. Bevat veel meer opties, je laadt de vluchtplannen direct in de FMS van X-Plane 12. Handig om de vlucht te volgen, even wat frequenties op te zoeken, daling volgen en zoveel meer.ravw schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:03:
Hoe zit het met de vluchten maken in XP 12 , is dat nog steeds alleen vertrek punt op geven en dan zoek het zelf maar uit.....
Of kan je nu anno 2023 ook eens van A naar B invoeren , of hebben ze ondertussen al Simbrief ingevoert?
Nu even VFR naar Rotterdam vanaf Aken/Maastricht (XP11)
Onder Linux is het hier van <Ctrl> <Alt> <Pijltje rechts> en weer terug om even snel te schakelen tussen LittleNavMap en X-Plane 12.
Probeer het eens met de gratis demo van X-Plane 12.
Maar met ^^ - ik kies een vertrekplek en zzet dat het eerste waypoint etc erin, heb ik nog wat te doen bij het vliegen (navigeren). Little Nav Map moet ik weer eens mee gaan spelen, handig voor de complexere vluchten.
Vooral die Felix B742, FlyJSim-Q4XP en die Airfoillabs C172NG zijn echt yummie.
Wat zijn jullie favoriete payware toestellen voor X-Plane 12?
En wat vind je positief en kan er ook wel aan verbeterd worden?
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubehoop dat Airfoillabs die old skool C172 van XP 11 nog gaat overzetten of updaten :-) dan heb ik hem alCR2032 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:53:
Na het zien van deze prachtige Top 10 video in 4K begint het toch wel enorm te kriebelen naar een mooie payware uitbreiding voor X-Plane 12. Zoveel moois komt hier voorbij, maar ook met de nodige kritische punten erbij.
Vooral die Felix B742, FlyJSim-Q4XP en die Airfoillabs C172NG zijn echt yummie.
Wat zijn jullie favoriete payware toestellen voor X-Plane 12?
En wat vind je positief en kan er ook wel aan verbeterd worden?
[YouTube: Top 10 Payware Aircraft for X-Plane 12]
Terwijl hij toch in de map staat , om moet je in XP 11 nog zeggen waar je fms staan ?
Laatmaar het gaat niet werken want XP 11 gebruikt veel te oude airacs
18xx terwijl SB dus de 21xx gebruikt
[ Voor 74% gewijzigd door ravw op 26-01-2023 07:40 ]
Om hier naast de piloot ook nog de meccano te moeten zijn.
De boordwerktuigkundige was best een bijzonder beroep.
/f/image/58iQWvsrrlv4gUnHS6hkzeUu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HxUvu8YMQstrfsQyYENgKhVT.jpg?f=fotoalbum_large)
==========
@ravw Je kunt Simbrief flightplans exporteren naar X-Plane en direct inlezen in de FMS. Airacs kun je ook upgraden. XP12 zit nu op Airac 2112.
Zelf gebruik ik liever LittleNavMap waarbij je kunt instellen dat deze standaard dezelfde nav van X-Plane overneemt.
Kan dus ook een .fms file opslaan in de XP folders, maar deze zet ie in /output en niet in /output/FMS plans
Moet ik die folder handmatig aanmaken of heb ik ergens een stap gemist? Ik zie niets in de G1000 van de C172 namelijk.
De installatie folder van XP12: output/FMS Plans
De FMS Plans map moet je zelf aanmaken in de output folder.
Misschien maakt LittleNavmap die map zelf wel aan met exporten van de FMS file.
Hoe graat is die als die full geinstaleerd staat en dan ook met de andere wereld delen.
En wat zijn dan gelijk de must have mod
Zibo heb ik al
De totale X-Plane 12 map staat hier op 155745 items, totalling 93.3 GB.ravw schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:29:
Zit er aan te denken om Xplane 12 ook te kopen , maar even een vraagje
Hoe graat is die als die full geinstaleerd staat en dan ook met de andere wereld delen.
En wat zijn dan gelijk de must have mod
Zibo heb ik al
Dat is met alle regio's, de Zibo en deze mods. Dit is onder Arch Linux maar dat zal niet veel uitmaken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fV8KYkNx220uKVAP0wAVRYAx.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 27-01-2023 14:37 ]
Oke zie dat World Traffic 3 ook al weer geupdate is voor XP 12CR2032 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:32:
[...]
De totale X-Plane 12 map staat hier op 155745 items, totalling 93.3 GB.
Dat is met alle regio's, de Zibo en deze mods. Dit is onder Arch Linux maar dat zal niet veel uitmaken.
[Afbeelding]
Mooi
Die heb ik nog van XP11
Vliegtuigen met flaps, verlichting, nieuwe sound engine. De ATC herkent ze voor traffic meldingen.
Ik had deze vroeger ook wel eens geprobeerd, nu werkt het vooral mooi met de X-CSL textures.
Is het gelijk een Spotter simulator.
Dubai Intl.
/f/image/6N82tPLyyrk0GUGSwNXnjRr8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MPhEuLay7ICv980ZYB50R3aL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hyvW4bom0LscWOM4UGIu72QZ.png?f=fotoalbum_large)
Maar een paar dingen , waarom houd die me instelling avn mijn monitor niet vast , dus zeg maar die 2560-1440 ...
En hoe krijg je die gate naar je vliegtuig toe
Ground troepen en Pushback heb ik wel
Oja kan je die luchtdruk ook zo als in MSFS met 1 knop gelijk goed zetten ?
[ Voor 14% gewijzigd door ravw op 28-01-2023 16:48 ]
Volgens mij moest je dan naar instellingen 1 keer in venster kiezen en daarna fullscreen. Dan staat het goed, tenminste bij mij wel.ravw schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:41:
Ik heb nu ook XP12 ...
Maar een paar dingen , waarom houd die me instelling avn mijn monitor niet vast , dus zeg maar die 2560-1440 ...
Ja nu wel vreemd .. maar hij staat erVerwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:10:
[...]
Volgens mij moest je dan naar instellingen 1 keer in venster kiezen en daarna fullscreen. Dan staat het goed, tenminste bij mij wel.
Belangrijk om in de Vegetation-map het BAT-bestand uit te voeren voor een symbolische link naar de bomen-textures en daarna de juiste volgorde in het scenery.ini bestand aanpassen.
Ik heb hem ooit eens gehad ... die zijn best pittig voor je pcArroz schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:13:
@ravw Je hebt een behoorlijk krachtige PC. Vergeet ook niet voor XP12 de freeware OSM-data te installeren via simHeaven: https://simheaven.com/
Belangrijk om in de Vegetation-map het BAT-bestand uit te voeren voor een symbolische link naar de bomen-textures en daarna de juiste volgorde in het scenery.ini bestand aanpassen.
maar zal even kijken ...... wil niet dat ik Eneco moet gaan spekken aan het eind van het jaar
heb gelukkig net terug gehad dus kan er weer een jaar vooruit
Met deze plugin kun je je racing pedals instellen als rudding pedals in X-Plane.
https://forums.x-plane.or...ebrake2yaw-linmacwin3264/
Werkt perfect met de Logitech G920 racing wheel en X-Plane 12, inclusief het remmen.
Ik heb het stuur ingesteld als elevation trim wheel. Of je doet zoals deze man hier doet op reddit
https://www.reddit.com/r/...racing_pedals_for_use_as/
:strip_exif()/f/image/iIuLfHHNRusmkMhhojcam0AA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door CR2032 op 29-01-2023 12:53 ]
Maar hoe doe je dat dan , want een stuurwiel gaat altijd terug naar het centrale punt, dat wil je met trimmen niet hebben..CR2032 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:44:
Ik heb het stuur ingesteld als elevation trim wheel. Of je doet zoals deze man hier doet op reddit
https://www.reddit.com/r/...racing_pedals_for_use_as/
[Afbeelding]
Of moet je hem dan de hele tijd vast houden
Het stuurwiel gaat niet ook terug naar het centrale punt. Want je hebt geen wielen op de weg die terugsturen.ravw schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:56:
[...]
Maar hoe doe je dat dan , want een stuurwiel gaat altijd terug naar het centrale punt, dat wil je met trimmen niet hebben..
Of moet je hem dan de hele tijd vast houden
Rudder panels gebruiken is wennen, ook met die toe breaks. Op deze geweldige Deense luchthaven vlak voor die caravans eerst moeten oefenen. Nu gaat het prima met ook het taxiën in de A330.
Het voegt zoveel meer toe aan de vluchtsimulatie.
/f/image/j7DqTiBVZIsR2wbyMAJO065b.png?f=fotoalbum_large)
De G25 die ik heb gaat altijd naar het midden geloof ik ... dat ding staat ook al jaren niet te doenCR2032 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Het stuurwiel gaat niet ook terug naar het centrale punt. Want je hebt geen wielen op de weg die terugsturen.
Rudder panels gebruiken is wennen, ook met die toe breaks. Op deze geweldige Deense luchthaven vlak voor die caravans eerst moeten oefenen. Nu gaat het prima met ook het taxiën in de A330.
Het voegt zoveel meer toe aan de vluchtsimulatie.
[Afbeelding]
Maar die rudders pedalen is zeker wennen als je dat nog nooit heb gedaan.
ik gebruik ze al heel lang en kan eigenlijk niet zonder meer , het voordeel is je kunt nu snelle bochten maken door dat je 1 wiel kan blokkken
Klopt, in het echt heb je meer vrije slag en speling op de pedalen op de grond. En je voelt de shimmie van het neuswiel niet in de sim.franssie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:53:
Pedalen zijn inderdaad een echte toevoeging. Ik heb ooit wat lessen gehad en dat voelt in het echt wel anders, maar de basis was er al. Vooral bij het taxiën inderdaad, maar bij single engine props ook zeker bij het opstijgen eigenlijk onmisbaar om niet al te veel te slingeren bij het accelereren door de wielwerking van de propeller de eerste meters.
Dat gezegd hebbende, kan ik erg genieten van een DC-3 en hoop die dan ook snel in X-Plane 12 te zien, deze heeft G1000 zie ik, niet echt wat ik zoek. https://xplanereviews.com...c-3-airliner-by-vskylabs/
Een 747 vind ik eigenlijk wel meevallen met de herrie. Een 707 met z'n gesnerp is veel erger.franssie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:48:
@CR2032 die museumstukken met hun herrie hadden allang verboden moeten zijn in het NL luchtruim, en ik hoop dat dat heel snel gebeurd.
Dat gezegd hebbende, kan ik erg genieten van een DC-3 en hoop die dan ook snel in X-Plane 12 te zien, deze heeft G1000 zie ik, niet echt wat ik zoek. https://xplanereviews.com...c-3-airliner-by-vskylabs/
Over andere tijden gesproken. Deze freeware Boeing 720/720B mod is er nu ook voor X-Plane 12. Een enorme uitdaging.
:strip_exif()/f/image/YVLuZECUtW6rav528FfiqpHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8JTF10605Dp9S5YltpHG5joi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cnCihtfDe3k6hPqVr2lpN0og.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 74% gewijzigd door CR2032 op 31-01-2023 22:41 ]
Zware buien, het toestel wil niet meer stijgen en ging het opeens hard naar beneden. Dan zit je opeens zonder Autopilot met een onhandelbaar toestel vol onder het ijs. De-icing wings en engine stonden aan maar maakte blijkbaar niets uit. Het enige was om te cheaten door snel over te gaan naar een clear sky weather conditie..
Wat is nu de beste manier om hier mee om te gaan?
Rotterdam (EHRD) naar Guernsey (EGJB)
:strip_exif()/f/image/am7SE5Oqfa1x3Q6qPAuTIwyG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2K91vHx26DbdVPXpn2hDy94E.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Corrigan op 01-02-2023 17:42 ]
Ben geen echte piloot maar als je op de weerradar ziet dat er extreem slecht weer aankomt dan lijkt me het beste om er omheen te vliegen? Of naar een hogere altitude gaan, boven het slechte weer?Wat is nu de beste manier om hier mee om te gaan?
[ Voor 12% gewijzigd door Arroz op 01-02-2023 19:04 ]
Ik ben ook geen piloot maar dat is denk ik wel een goed punt dat je aan snijdt. Je kan wel met IFR instrumenten etc vliegen, maar zonder weerberichten en echte vluchtplanning (die ook zo belangrijk is bij VFR) kan je en zal de piloot in de problemen komen, bij gebrek aan die planning. Dus eigenlijk juist wel een plus van de simulators dat ze dat afstraffen (en is vast wel ergens instelbaar)/Arroz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Ben geen echte piloot maar als je op de weerradar ziet dat er extreem slecht weer aankomt dan lijkt me het beste om er omheen te vliegen? Of naar een hogere altitude gaan, boven het slechte weer?
Natuurlijk, alleen zat ik opeens midden in een felle donkere bui die niet meer te ontwijken viel.Arroz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Ben geen echte piloot maar als je op de weerradar ziet dat er extreem slecht weer aankomt dan lijkt me het beste om er omheen te vliegen? Of naar een hogere altitude gaan, boven het slechte weer?
Een echte piloot krijgt natuurlijk een uitgebreid weerrapport voor de route mee. Ik heb nog niet door hoe ik dat met X-Plane of LittleNavMap ook kan krijgen.
Inmiddels las ik op een ander forum de tip dat je blijkbaar in het seizoen de-icing van wing en engines vanaf de start altijd moet aanzetten. Als je pas wacht totdat je hoger vliegt dan ben je zo een ijsklontje wat naar beneden komt.
X-Plane is meedogenloos.
Als zeiler ken ik die site, maar de windrichtingen en ook zeker de temperaturen willen nogal eens anders zijn op andere hoogtes.Arroz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:13:
@Corrigan Om een beetje beeld te krijgen van de actuele weersomstandigheden en wat je kan verwachten op de route kijk ik altijd op deze website: https://www.windy.com/
Het lukt mij niet om op die site de hoogte in te stellen?
Bij wedstrijdzeilen is het nog wel eens leuk om naar de windsnelheden en richtingen te kijken op hogere hoogtes omdat die wel eens willen zakken.
Bij een tocht op zeil heb ik daarom ook altijd een schuin oog op https://www.knmi.nl/neder...ulletin-kleine-luchtvaart
https://store.x-plane.org/Airport-Amsterdam_p_175.html
Deze adverteert maar liefst dat ze XP-10 updates hebben meegenomen in hun vliegveld.
Is er een plek waar je kan filteren op de X-Plane versie?
X-Plane werkt bij mij nog steeds lekkerder dan MSFS maar voor add-ons vind ik het wel erg lastig zoeken.
Ik gok dat je deze site wel kent?franssie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 02:12:
Ik heb wel wat bedenkingenbij de x-plane winkel ...
Deze adverteert maar liefst dat ze XP-10 updates hebben meegenomen in hun vliegveld.
X-Plane werkt bij mij nog steeds lekkerder dan MSFS maar voor add-ons vind ik het wel erg lastig zoeken.
https://x-plane.to/
Ouwe meuk. Koop liever de Flytampa scenery. XP12 compatible en zeer recent.franssie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 02:12:
Ik heb wel wat bedenkingenbij de x-plane winkel ...
Precies dat, XP 10Badtothebone schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Ouwe meuk. Koop liever de Flytampa scenery. XP12 compatible en zeer recent.
[ Voor 99% gewijzigd door Rivanov op 03-02-2023 14:07 ]
https://forums.x-plane.or...280288-overzealous-icing/
Wat hebben ze nu veranderd / verbeterd
[ Voor 18% gewijzigd door ravw op 06-02-2023 15:41 ]
Hieronder een handig website.ravw schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:39:
54 GB update ? (Steam)
Wat hebben ze nu veranderd / verbeterd
https://www.x-plane.com/k.../#Public_Beta_8211_1203r1
Ik krijg steeds de melding van Wing Ice en daarna crasht het vliegtuig hard of krijg je een volledige CTD van X-Plane 12. Klinkt als een bug, hopelijk komt er snel een fix!
/f/image/9bJdVZrLWZHWERqVZ8d21bgg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/s2TMQ27MiwY5Nplw0FCZkKpP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Corrigan op 10-02-2023 12:17 ]
Als je deze al had voor X-Plane 11 is ie gratis te downloaden bij de store.
Hoop dat ze nou opschieten met hun Chinook te upgraden naar X-Plane 12
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
https://drive.google.com/...brvXX1iduB_bQViJ4AA7qC9VI
Volgens hun site zijn deze niet geschikt voor X-Plane 12. Wel leuk voor degene die alleen nog X-Plane 11 hebben.Saybia schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:18:
X-crafts heeft hun E-Jets serie voor XP11 gratis gemaakt. Er is ook een patch voor XP12. Geen ervaring met beide versies, maar gratis is gratis. Hier een directe link:
https://www.xcrafts.com/free-ejetsThese models were created only for X-Plane 11. You may be able to load them in X-Plane 12 but many things will not work correctly, lights will be completely inaccurate and the flight model is very likely going to be quite wrong. You have been warned!
Ze werken vanuit Xcrafts aan de XP12 versie en met een zelf gemaakte mod zijn ze zelfs al in XP12 te vliegen.CR2032 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:32:
[...]
Volgens hun site zijn deze niet geschikt voor X-Plane 12. Wel leuk voor degene die alleen nog X-Plane 11 hebben.
[...]
https://www.xcrafts.com/free-ejets
https://www.fsvisions.nl/...efighter-voor-x-plane-12/
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeI vlieg niet veel meer sinds het begin van het jaar, maar de 320NEO is wel een reden om weer te gaan vliegen.
Ik hoop meer op een goede long haul vliegtuig zodat ik mijn tweede world tour kan gaan doen.
Ik heb in de TB10 gelest (gestopt) en bent met de TB20 eens VFR/IFR naar Zürich/Kloten gevlogen en terug met een instructrice.
Met een serial voor de update, netjes. Leuke en lastiger vervanger voor de C172 G1000 (de TB10 heeft geen G1000 helaas) maar wel fixed speed prop wat ook weer een extra attentiepunt is.
Die inlet covers van je screenshot er af halen zou al een hoop vermogen extra geven denk ikCorrigan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:40:
Een vlucht gedaan met de A330-900 en kwam onderweg in heel slecht weer terecht boven Londen. Die zag ik al aankomen op de weerradar.
Zware buien, het toestel wil niet meer stijgen en ging het opeens hard naar beneden. Dan zit je opeens zonder Autopilot met een onhandelbaar toestel vol onder het ijs. De-icing wings en engine stonden aan maar maakte blijkbaar niets uit. Het enige was om te cheaten door snel over te gaan naar een clear sky weather conditie..
Wat is nu de beste manier om hier mee om te gaan?
Maar alle gekheid op een stokje, als je met live weather vliegt zou je wellicht de METARs kunnen meenemen in je planning?
https://x737.eu/
Daarvoor ga ik binnenkort XP12 weer eens na lange tijd opstarten.
Welek airbus A320/A320neo is goed voor Xplane
Want er zijn diverse te koop ?
En welke addons zijn een must have om te kopen voor Xp12
enviro en heb ik al
(krijg hem alleen niet geregged )
[ Voor 15% gewijzigd door ravw op 15-05-2023 11:20 ]
:)
ja daar zat ik ook al naar te kijken
Maar hoe zit dat met de livery's
Hoe king dat ook al weer in XP ?UrbanWoodz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:14:
Op de onofficiële X-Plane forums hebben ze liveries.
Gewoon in je plane dir zetten waarvan de livery is .
Of moet je hem los zetten in aircraft ?
Lang geleden dat ik handmatig mod heb geinstaleerd in XP
[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 15-05-2023 14:29 ]
Hier heb je er gelijk 10 voor je wish list.ravw schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:17:
Even een vraagje
Welek airbus A320/A320neo is goed voor Xplane
Want er zijn diverse te koop ?
En welke addons zijn een must have om te kopen voor Xp12
enviro en heb ik al
(krijg hem alleen niet geregged )
Zelf kijk ik nu naar de nummer 1, de Q4XP. Heel fraai toestel en eens wat anders.
Bekijk op YouTubedie Q400 en die C172 ( non glas ) heb ik al van de zelfde makers ..CR2032 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:48:
[...]
Hier heb je er gelijk 10 voor je wish list.![]()
Zelf kijk ik nu naar de nummer 1, de Q4XP. Heel fraai toestel en eens wat anders.
[YouTube: Top 10 Payware Aircraft for X-Plane 12]
Alleen dan voor XP11
Weet dat die goed zijn ...
maar het gaat me nu allen even om een goede A320/ A320neo .. of gelijk sorte
b737 hoeft niet die kan je gratis weg pakken .
zoals Zibo
[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 17-05-2023 01:28 ]
https://forums.x-plane.or...orums/forum/446-x-crafts/Bolk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:43:
Heeft iemand de E-Jets family van X-Crafts al geprobeerd voor XP12?
https://www.xcrafts.com/ejets-family
Schijnt een hele fraaie te zijn
Ik heb ze in XP11 gevlogen en daar waren het fijne planes. Lees het bovenstaande forum door of misschien heeft er iemand in dit topic ervaring mee.
Eén opmerking echter: weet iemand hoe ik het rondkijken in de cockpit en rondom het vliegtuig met mijn joystick hatswitch wat sneller kan laten verlopen? In XpPlane 11 had je commando's met 'fast'erachter, deze lijken hier verdwenen.
Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3
Niet het antwoord dat je zoekt, maar denk eens aan trackir ( Of TrackNP, de chinese kloon).Reinhard schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:49:
Eén opmerking echter: weet iemand hoe ik het rondkijken in de cockpit en rondom het vliegtuig met mijn joystick hatswitch wat sneller kan laten verlopen? In XpPlane 11 had je commando's met 'fast'erachter, deze lijken hier verdwenen.
VR is niets voor mij, ik vlieg al met een headtracker sinds trackir 1 en ik kan mij niet meer voorstellen om te vliegen zonder dat ik vrij om mij heen kan bewegen.
Heb nu er instaan .
Freeware:
Simheaven (full)
Auto ortho (full)
Payware:
World traffic (moet alleen even kijken hoe dat weer werkt. Staat nu wel geinstaleerd)
xEnviro ( alleen deze krijg ik niet geregistreerd) ( ja heb de nieuwe versie voor XP12 )
Is er nog iets wat de wereld beter maakt wat ik zou moeten hebben?
Want ik wil eerst even de wereld mooi hebben , voor dat ik overgaat tot aankopen van vliegtuigen.
Die al op mijn lijstje staan:
- A320 Neo by Toliss
- Embraer E-Jets Family by X-Crafts (of een van deze planes )
- C172 NG DIGITAL (hoop liever dat ze die oude gaan update voor XP 12)
[ Voor 35% gewijzigd door ravw op 23-05-2023 18:31 ]
Ze zijn weer in de aanbieding, de a300-600 en de Beluga van inibuilds voor 1 dag
Geen geld voor twee vliegtuigen, nog net geen 25 euro met tax.
Kreeg het bericht ook al via mail binnen
/f/image/tn1YgxLDeOUNiwjOan0BaC7u.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ravw op 30-05-2023 14:22 ]
ik krijg een fout met die A300 van Inibuilds .. meer mensen hier last van ...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ERuWkiGCpohTEF8iUAXFU5I4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KW6rkQUp5r4NNGZsOKSKSjQE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZA8cIOMqIf6stb9kvoHfg8ks.jpg?f=user_large)
En hoe kan ik dit oplossen
Want het zou weg moeten zijn nadat je sim heb herstart maar ze blijven komen die meldingen ook na herstarten.
gelijk ook maar even Inibuilds aan egschreven
[ Voor 28% gewijzigd door ravw op 30-05-2023 16:24 ]
[ Voor 3% gewijzigd door crazyman2008 op 31-05-2023 20:15 ]
Ik heb nu dagelijks contact met Inibuilds over de problemen , het is zo haast niet te doen met vliegen.crazyman2008 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:14:
Ik zag dat q8pilot (op youtube) ook een vlucht gemaakt had in xp12 maar dat de bèta nog zo buggy is dat hij geen vlucht af gemaakt had, inclusief de livestream. Hopelijk hebben ze het snel gefixt voor xp12.
De ene keer start hij op en de andere keer kan je gewoon niets meer doen.
start de motoren.. .. witte scherm ... ..... desktop
Andere keer loopt hij egwoon helemaal vast bij het laden
maar inibuild kennende gaan ze daar wel wat aan doen .. ze zijn zeer open daar in.
ik heb ook al het laad probleem en de problemen van andere dingen aan gekaart maar als het werk is die wel erg mooi
:strip_exif()/f/image/HlfeqEWZEeU04BOGdkuci6Hz.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen moet nog even uit vinden hoe ik die vluchtgegeven moet inladen vanaf simbrief want daar geeft hij aan ... geen goed formaat , of niet bekent
Nimbus BN-2 V2.0 for XP12
https://store.x-plane.org/BN-2B-Islander_p_1243.html

We just release the X-Plane 12 version of the 787!
https://store.x-plane.org...iators-Edition_p_921.html
De 787 wil ik wel voor mijn tweede wereld tour met zes of zeven legs.
Afgelopen maanden was X-Plane 12 niet eens meer te starten onder Linux. Altijd direct fatal crash door een Vulkan driver loss error. Niets hielp, herinstallatie, geen enkele plugin of extra's, shadercache leegmaken. Er werd volop geklaagd in de fora en dit duurde veel te lang.
Nu na de update werkt alles weer helemaal super. En is het welkom terug in mijn favoriete Zibo B738.

:strip_exif()/f/image/uvIeRzXoLprreiSkNEFQsVKY.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een aantal maandjes MSFS 2020 op de Xbox Series X in 4k en Dolby Vision toch weer terug in X-Plane 12 op mijn PC in QHD. Een paar honderd uur in MSFS 2020 gevlogen en acht mislukte vluchten gehad met de automatische AI piloot. Daarom ben ik ook weer terug in X-Plane 12, want al mijn vluchten daarin zijn nog nooit mislukt met 330 uur vliegtijd.
@CR2032 Kun je misschien een cockpit view screenhot of een aantal daarvan maken in 4k van een nm of 10 voor de landings baan?
Ik ben zo benieuwd of het een stuk beter is dan mijn QHD. Ik zit namelijk te denken aan een nieuwe desktop en een grote 4k HDR TV.
Bij voorbaat dank.
Algemeen FS topic: Flight Simulator - Deel 85
MSFS topic: [PC/XBox] Microsoft Flight Simulator (2020)