Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:41
Bij het aan proberen te zetten van mijn Samsung TV klikt die en 'start niet door', gaat dus niet aan.
Dit klikken had deze al langer en dan ging die wel aan, maar nu niet meer.

Het gaat om de UE46C7700 (UE46C7700WSXXN SQ01).

Ik heb al meer over vergelijkbare problemen gelezen, oa:
[Samsung SyncMaster 206BW] heeft opstart probleem, [Samsung TV] werkt niet meer, kapotte condensators?, Advies gevraagd voor vervangende elco's t.b.v. Samsung TV, Samsung tv klikt en led knippert

Ik heb de TV open gemaakt, maar behalve dat ik niet zeker weet wat nu de elco's zijn, zie ik ook niks vreemds.
Het doormeten zoals in het laatste topic staat heb ik nog niet gedaan. Ik heb een multimeter, maar hoe kan ik daar het beste mee beginnen?

@Brent123 Heb jij wellicht al de oplossing gevonden?
(Ik wist niet of het goed was om op dat topic te reageren, omdat vaker wordt aangegeven beter een eigen topic te beginnen met een eigen probleem.)

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD1ZqiAwa_H4P3cPd2fRQCEkwxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIIXX6NtNXd6xBzTdWBjhhUc.jpg?f=fotoalbum_large
Als er detailfoto's nodig zijn, hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:22
Geeft de tv het startlogo, een paar tellen beeld en reboot hij dan? Dan zit hij vast in een bootloop, daar had mijn UE40D5700 last van. Na wat testjes verdenk ik het moederbord, daarvoor is nu een vervangende onderweg uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Nee, het beeld blijft zwart.
Maar houdt me op de hoogte of jouw probleem met het nieuwe moederbord verholpen is.

[ Voor 60% gewijzigd door Truus01 op 03-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Jaartje terug, bij een vriend.. Mn TV doet het niet meer beeld blijft zwart.

Na wat goed kijken, bleek het paneel niet stuk maar de backlight.
Het is moeilijk te zien maar je kan als de backlight uit staat mogelijk wel beeld zien.

Dan is repareren eigenlijk niet meer aan de orde maar vervangen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
Truus01 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:58:
Nee, het beeld blijft zwart.
Maar houdt me op de hoogte of jouw probleem met het nieuwe moederbord verholpen is.
Moederbord is binnen en intussen in de tv gezet. Werkt weer als vanouds, ingebouwde tuner zou niet meer werken maar die gebruik ik toch niet. Voor €45 weer een tweede leven in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
To_Tall schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:46:
Jaartje terug, bij een vriend.. Mn TV doet het niet meer beeld blijft zwart.

Na wat goed kijken, bleek het paneel niet stuk maar de backlight.
Het is moeilijk te zien maar je kan als de backlight uit staat mogelijk wel beeld zien.

Dan is repareren eigenlijk niet meer aan de orde maar vervangen..
Tikte die ook? Het is echt net of er 'iets' niet doorstart.
Het klinkt alsof iets aangaat (tik), maar geen verbinding maakt en weer uitgaat (tik), en dan weer aan probeert te gaan (tik), maar weer zonder resultaat dus weer uit (tik) en dat blijft dan doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
R-R-L schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

Moederbord is binnen en intussen in de tv gezet. Werkt weer als vanouds, ingebouwde tuner zou niet meer werken maar die gebruik ik toch niet. Voor €45 weer een tweede leven in de slaapkamer.
Domme vraag misschien, maar wat is exact het moederbord? Is dat gewoon het hele ding met al die weerstanden etc erop?
Zou je eventueel een foto kunnen maken (of aanwijzen op mijn foto, als het toch maar een onderdeeltje is)?
En waar heb je de vervanging gekocht? (Mag ook per PB.)

Maar ja, jouw geval was ook wel weer iets anders dan dit geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
FeaR in "Samsung tv klikt en led knippert"
Excuus. Ik had in eerste instantie al bewust niet op dat topic gereageerd, omdat ik dacht dat dat onwenselijk was. Maar nu had ik gehoopt dat misschien die TS een e-mailnotificatie aan zou hebben staan, voor als er op dat topic gereageerd zou worden, vandaar mijn poging.

Juist zijn geval, klinkt behoorlijk vergelijkbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Truus01 op 11-10-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Er zit een release in. Bij uitgaan/aangaan hoor ik in mijn eigen Samsung ook een tik.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
Truus01 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Domme vraag misschien, maar wat is exact het moederbord? Is dat gewoon het hele ding met al die weerstanden etc erop?
Zou je eventueel een foto kunnen maken (of aanwijzen op mijn foto, als het toch maar een onderdeeltje is)?
En waar heb je de vervanging gekocht? (Mag ook per PB.)

Maar ja, jouw geval was ook wel weer iets anders dan dit geval...
Achterin de TV zitten meerdere printplaten. De gele zit de voeding en weerstanden op, de groene met alle aansluitingen is het moederbord. Ik heb geen idee welk onderdeel er bij die van mij kapot was en niet de tijd/zin om het ding helemaal door te meten. Kwam bij het zoeken op het tv nummer en mainboard meteen al bij hits van AliExpress uit, even fotootjes vergelijken en bestellen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
UPDATE

Ik ben met de TV naar een repair café gegaan.
En daar deed ie het natuurlijk plots weer.
Waarschijnlijk is/was het het relais (geel omkaderd op de foto, RL8015), die af en toe slecht contact maakt.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar als ik er weer last van zou hebben zou ik die moeten (laten) vervangen.

Hopelijk heeft iemand anders die tegen hetzelfde aanloopt hier nog wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTDIIR3oVbq1CFMdzi2Fq5ZgRTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIcwGCUsxOe5Syu0GyZzkzuM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
De TV tikt weer en gaat weer niet aan (pas na heeeeeeeel lang wachten en tikken).
Ik kan eens op zoek gaan naar zo'n relais, maar ik weet niet 100% zeker of dat het is.
Is er een mogelijkheid om het relais te overbruggen?
Ik vind het niet erg dat als de stekker van de TV erin zit, dat die dan direct aan is. Ik heb er een op afstand bedienbare stekkerdoos* tussen zitten, dus die kan ik dan gebruiken om de TV uit te zetten.

(* Gebruik ik nu om die spanningsloos te maken, omdat het dan 'iets' beter werkt dan dat ik de TV op standby laat staan.)

Ziet iemand zo of ik inderdaad dat relais kan overbruggen? Of beter niet en op zoek naar een nieuw relais.
(En wellicht weer de hulp bij het repair café inschakelen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:15
Een relais wordt normaal ingezet om met een kleine stuurstroom een grotere stroom te kunnen schakelen. Het lijkt mij dat je dat niet zomaar kan overbruggen, maar ik ben geen expert. Ik zou eerst eens je repair café inzetten en kijken wat zij voor je kunnen doen. Als het een gangbaar component is kunnen zij het wellicht vervangen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Het repair café heeft in principe geen onderdelen. En het is me nog niet gelukt op internet iets te vinden als ik zoek op RL8015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29
https://m.bigwarehouse.co...power-relay-p-257966.html

Dit is hem volgens mij. Laatste 5 is een S.
Dus RL801S

Zoeken op Samsung RL801S

[ Voor 8% gewijzigd door henkyyyyyyy op 13-05-2024 19:12 ]

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Op je eerste foto staat CM806 precies bol, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
d5stick schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:27:
Op je eerste foto staat CM806 precies bol, klopt dit?
Nee, die staat niet bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Je zal het typenummer van het relais moeten vinden. RL801S is de aanduiding van het onderdeel op het schema en de PCB, maar niet het typenummer van het relais.

Het vinden van een vervangend relais dat niet op die plaats past maar met wat juiste bedrading op zijn plaats gezet kan worden mag geen probleem zijn. Moet men alleen weten op welke spanning het huidige relais schakelt, en dan welke spanning/stroom er geschakeld wordt. Staat in principe op het relais geprint, al is dat niet altijd het geval wanneer fabrikanten voor zichzelf produceren.

De hele voeding is wel relatief eenvoudig te vinden: Samsung BN44-00375A en kan je relatief goedkoop tweedehands kopen waarna je best gewoon het relais overzet op de bestaande print. Dat is ook een optie.

[ Voor 15% gewijzigd door Blokker_1999 op 20-05-2024 19:21 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1