[Samsung SyncMaster 206BW] heeft opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-03 14:00
Mijn Samsung SyncMaster 206BW heeft het volgende vreemde probleem: wanneer de monitor voor langere tijd (een nacht) uit of in standby heeft gestaan dan duurt het erg lang voordat hij gebruiksklaar is.

Wat er precies gebeurd; ik start mijn pc op en de monitor gaat aan. De monitor doet dan het volgende: gedurende ongeveer 10 minuten springt hij telkens aan en uit. Het aan zijn duurt een tel en het uit zijn zo'n 3 tellen. Dit wisselt elkaar gedurende 10 minuten af en dan blijft de monitor aan staan en is hij gebruiksklaar. Zolang hij aan blijft staan is er geen enkel probleem. Ook kort even uitzetten is geen probleem.

Tijdens het aan zijn (die ene tel telkens) zie ik gewoon mijn bureaublad in een flits zoals het hoort. Ook het pop-upje waarin staat wat de verbinding is (digital) komt in beeld zoals de monitor altijd doet wanneer ik hem aanzet.

Ik heb al andere kabels geprobeerd, zowel voeding als verbinding met mijn grafkaart, maar dat lijkt geen verschil te maken.

Het lijkt dus alsof de monitor gewoon niet wakker kan worden als hij te lang heeft geslapen.

Iemand die hier iets op weet? Ik heb op zich geen probleem met het open schroeven van de monitor, maar heb daar geen ervaring mee en wil natuurlijk de monitor niet helemaal stuk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Grote kans dat het probleem zit bij de elco's van de monitor. Dit is iets waar Samsung erg goed om bekend staat bij monitors en televisies.

Gelukkig is het simpel op te lossen door de elco te vervangen. Wat je eerst doet is de monitor open schroeven (zorg hierbij dat deze van stroom af is, al zijn energie is kwijt geraakt en dat jij even de aarde van het stopcontact hebt aangeraakt om te ontladen.) en kijken welke elco kapot is. Meestal is dit een 10 volt elco, maar dat staat erop.
Die kapotte elco kun je herkennen doordat deze vaak opgezwollen is of zelfs doorgebrand.

Wanneer je dat hebt gedaan, koop je eenzelfde elco met hetzelfde voltage en vervangt hem. Heb je maar een klein beetje soldeerskills voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Kijk eens aan, dat klinkt plausibel. :)

Elco's zijn die 'miniatuur graansilo's' die op de printplaat zitten toch?

Stel dat het inderdaad een kapotte elco is betekent verwijderen van het ding dan dat ik ook direct een nieuwe moet solderen of zou de monitor eventueel door kunnen blijven werken (met het huidige issue) zonder die kapotte elco?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Nachtschade schreef op zondag 17 maart 2013 @ 23:22:
Kijk eens aan, dat klinkt plausibel. :)

Elco's zijn die 'miniatuur graansilo's' die op de printplaat zitten toch?
Elco is de afkorting voor elektrolytische condensator en ja, dat zijn die kleine graansilo's.
Stel dat het inderdaad een kapotte elco is betekent verwijderen van het ding dan dat ik ook direct een nieuwe moet solderen of zou de monitor eventueel door kunnen blijven werken (met het huidige issue) zonder die kapotte elco?.
Nee, verwijderen is ook direct vervangen. Zonder elco zal de monitor het niet doen.

Maar het is makkelijk. Er staan ook veel tutorials op Youtube.

YouTube: samsung capacitor

Scheelt je uiteindelijk toch weer tientallen euro's aan reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Dank je wel! Ik ga het eens proberen. Ik heb echter geen soldeerbout dus die zal ik even moeten zien te lenen.

Derhalve een klein vervolgvraagje nog: welk risico (if any) loop ik als ik deze reparatie uitstel?

[ Voor 31% gewijzigd door Nachtschade op 18-03-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Nachtschade schreef op maandag 18 maart 2013 @ 00:23:
Dank je wel! Ik ga het eens proberen. Ik heb echter geen soldeerbout dus die zal ik even moeten zien te lenen.

Derhalve een klein vervolgvraagje nog: welk risico (if any) loop ik als ik deze reparatie uitstel?
Dat je monitor niet meer aan gaat en je misschien iets belangrijks moet doen en dat dus niet meer kunt doen. Je kunt beter een reparatie uitvoeren voordat dit gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Alrighty. Het probleem lijkt al een week of twee hetzelfde te zijn en dus niet te verergeren dus vandaar dat ik me afvroeg of dit het eindstation was of niet. Gelukkig heb ik nog een tweede monitor maar ik ga er in ieder geval even haast achter zetten.

De youtube tutorials zijn een erg goede tip. Als dit het probleem inderdaad is dan gaat het me wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
SUCCES! :D

Vandaag de unit opengesloopt en eens bekeken. Ik kon zelf niet echt goed zien of een elco nou wel of niet stuk was dus ik heb de printplaat meegenomen naar de elektronicawinkel. De verkoper heeft er naar gekeken en vertelde me dat er inderdaad 3 stuk waren en ook waaraan ik dat kon zien. Ze waren een beetje 'opgeblazen', maar ze lekten niet.

Soldeerbout gekocht en 3 nieuwe elco's, meteen maar voor een merk gegaan ipv het goedkoopste en wat soldeer. Totale kosten ongeveer 20,-

Daarna thuis een uurtje aan het klooien geweest en jawel; het is perfect gelukt want mijn monitor loopt weer als een trein. _/-\o_

Ik wil een ieder die hetzelfde probleem tegenkomt aanraden om dit ook zelf te fixen. Het kost je maar een paar Euro en wat tijd. Het is echt vrij gemakkelijk en je gaat ook nog eens level up omdat je een nieuwe skill heb geleerd.

@Dimens: enorm bedankt voor de duw in de juiste richting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Nachtschade schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:16:
SUCCES! :D

Vandaag de unit opengesloopt en eens bekeken. Ik kon zelf niet echt goed zien of een elco nou wel of niet stuk was dus ik heb de printplaat meegenomen naar de elektronicawinkel. De verkoper heeft er naar gekeken en vertelde me dat er inderdaad 3 stuk waren en ook waaraan ik dat kon zien. Ze waren een beetje 'opgeblazen', maar ze lekten niet.

Soldeerbout gekocht en 3 nieuwe elco's, meteen maar voor een merk gegaan ipv het goedkoopste en wat soldeer. Totale kosten ongeveer 20,-

Daarna thuis een uurtje aan het klooien geweest en jawel; het is perfect gelukt want mijn monitor loopt weer als een trein. _/-\o_

Ik wil een ieder die hetzelfde probleem tegenkomt aanraden om dit ook zelf te fixen. Het kost je maar een paar Euro en wat tijd. Het is echt vrij gemakkelijk en je gaat ook nog eens level up omdat je een nieuwe skill heb geleerd.

@Dimens: enorm bedankt voor de duw in de juiste richting. :)
Een hele simpele ingreep die je toch heel wat ergernissen scheelt. Op een schaal van 1 tot 10, hoe lastig vond je het?

Het is zo jammer dat het zoveel voorkomt. En veel mensen weten dus inderdaad niet dat het de elco's zijn die kapot zijn om vervolgens tientallen euro's kwijt te zijn aan reparatie. Maar nu weet jij het, hebben hopelijk een aantal Tweakeraars dit topic ook gelezen en zijn we allemaal weer een stukje wijzer geworden.

En nu maar hopen dat de monitor nog lang mee zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Laten we zeggen 3 (wanneer 1 met je ogen dicht is en 10 onmogelijk). Het enige wat lastig is is het kunnen zien welke elco's stuk zijn en welke niet, dat moet je even weten. En verder is solderen een priegelwerkje als je er geen ervaring mee hebt maar dat is gewoon een kwestie van doen, dan lukt het vanzelf. Het is verder bloedsimpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Nachtschade schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:46:
Laten we zeggen 3 (wanneer 1 met je ogen dicht is en 10 onmogelijk). Het enige wat lastig is is het kunnen zien welke elco's stuk zijn en welke niet, dat moet je even weten. En verder is solderen een priegelwerkje als je er geen ervaring mee hebt maar dat is gewoon een kwestie van doen, dan lukt het vanzelf. Het is verder bloedsimpel.
Gelukkig had je de winkelier die je met dat gedeelte heeft geholpen. Ik hoop ook dat dit de volgende Tweakeraar ook een beetje geruststelt wanneer hij of zij hoort dat het dus vrij simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Heb zelf dit probleem ook meegemaakt op twee van mijn Samsung 214T schermen. Het eigenlijke probleem hier is dat de voeding de backlight niet goed opgestart krijgt (daarom knippert ie of gebeurt er niets). Bij mij moest ik de boel een paar keer aan/uit zetten met de tuimelschakelaar achterop, dus niet de standby knop vooraan om de boel goed aan te krijgen.

Schermen opgengeschroefd, en ja hoor, bijna alle elco's van de voedingplaat bol dan wel lek. Ik heb ze alleen wel gelijk allemaal vervangen, ook degene die er nog goed uit leken te zien. Dan weet je in ieder geval zeker dat er allemaal goede op zitten.

Fixen van je schermen is inderdaad niet heel moeilijk, je moet alleen wel de juiste elco's aanschaffen. Die dingen hebben een bepaalde capaciteit, dit wordt uitgedrukt in µF, deze mag wel iets afwijken, maar niet teveel. En bij het solderen altijd goed opletten dat de plus en min goed zitten.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1