Ik zal vast niet de eerste zijn. Moet toch wel een oplossing voor zijn. Los van het wekelijks handmatig opvoeren van de temperatuur.de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:57:
[...]
55 continu lukt je niet hoor lijkt me. Koelt toch wel aardig af bij aftappen. hij lijkt die legionellarun optie inderdaad niet te hebben en kan daarmee dus niet voldoen aan de in NL geldende richtlijnen. Volgens mij mag een installateur dat zo eigenlijk niet opleveren, maar misschien 15 jaar terug nog wel..
Het reële risico is beperkt zolang je hem op 55-60 graden houdt, maar eigenlijk hoort het niet en je loopt wel een klein risico.
het vervelende is dat het nogal onzuinig is om hem continu op 60 graden te houden.
Nou bij zonneboilers is die optie er ook vaak niet en wordt je 'gewoon' blootgesteld aan het risico.ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Ik zal vast niet de eerste zijn. Moet toch wel een oplossing voor zijn. Los van het wekelijks handmatig opvoeren van de temperatuur.
In de praktijk blijkt het niet vaak fout te gaan. Pas als er straks een keer doden vallen komen er strengere regels. Zo gaat dat vaak in NL.
In België is er vrijwel geen regelgeving rondom Legionella en gaat het ook gewoon goed/prima.
In NL zijn we erg van het minimaliseren van risico's. Het risico zelf is echter al klein, maar niet nul.
Er zal vast wel wat mogelijk zijn. Je kunt de opwarming waarschijnlijk wel automatisch aansturen maar dan moet je echt in de techniek duiken en kijken hoe je dat zou kunnen doen. Voer voor een echte tweaker dus. Het lijkt in ieder geval geen kant en klare instelling te zijn bij jouw apparaat.
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-10-2022 17:05 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik zie wel wat Tweaker-oplossingen voor een legionella-run. Er zit een seriële poort op de warmtepomp, wellicht kun je die aan een Arduino/ESP32/Raspberry hangen en eens per week de temperatuur in software anders instellen.
Als dat niet kan kun je ook de aansturing van het verwarmingsrelais (zin pinout in handleiding) overrulen door de sturingsoutput van warmtepomp samen met een eigen kloksturing (wederom via een Arduino o.i.d.) te combineren. De temperatuursensor heeft ook een pinnetje, die kun je als input gebruiken om je eigen sturing weer uit te schakelen:
[normale stuursignaal van warmtepomp] OR ( [kloksignaal] AND [temp <65 graden gedurende afgelopen dagen] ) = relais van verwarmingspomp aan.
Als dat niet kan kun je ook de aansturing van het verwarmingsrelais (zin pinout in handleiding) overrulen door de sturingsoutput van warmtepomp samen met een eigen kloksturing (wederom via een Arduino o.i.d.) te combineren. De temperatuursensor heeft ook een pinnetje, die kun je als input gebruiken om je eigen sturing weer uit te schakelen:
[normale stuursignaal van warmtepomp] OR ( [kloksignaal] AND [temp <65 graden gedurende afgelopen dagen] ) = relais van verwarmingspomp aan.
Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
20 kWh per dag zonder warmtevraag, en met twee korte douches.
Ik vraag me serieus af of je dat wel kwijt kunt raken aan stilstandsverlies van de boiler en of dit niet toch in de vloerverwarming verdwijnt.
Ik vraag me serieus af of je dat wel kwijt kunt raken aan stilstandsverlies van de boiler en of dit niet toch in de vloerverwarming verdwijnt.
Lijkt me ook vergezocht. Is misschien wel de moeite om een aparte verbruiksmeter aan de WP te hangen ook.ASW1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:13:
20 kWh per dag zonder warmtevraag, en met twee korte douches.
Bedankt voor het meedenken, maar gaat mij allemaal boven de pet.Mappy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:11:
Ik zie wel wat Tweaker-oplossingen. Er zit een seriële poort op de warmtepomp, wellicht kun je die aan een Arduino/ESP32/Raspberry hangen en eens per week de temperatuur in software anders instellen.
De pieken in verbruik lopen paralel met de aan-stand van de WP.MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Lijkt me ook vergezocht. Is misschien wel de moeite om een aparte verbruiksmeter aan de WP te hangen ook.
Maar ik zal in eerste instantie het totale verbruik van het huis monitoren.
Dit is een wp met bron, ik heb wel eens gelezen dat de bron opgewarmd moet worden omdat deze te veel is afgekoeld door het afnemen van warmte.
Maar dat zou je op het eind van de winter kunnen verwachten of niet?
Overigens de Nibe wp met bron die ik mede heb aangelegd heeft een elektrisch element van 3x3 kilowatt (3 fase)
Maar dat zou je op het eind van de winter kunnen verwachten of niet?
Overigens de Nibe wp met bron die ik mede heb aangelegd heeft een elektrisch element van 3x3 kilowatt (3 fase)
[ Voor 21% gewijzigd door natural colour op 03-10-2022 17:33 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Waarschijnlijk staat de warmtepomp niet aan en verwamd ie uitsluitend elektrisch dan is 20kWh een normale waarde anders rond de 4 tot 5 kWh. Bij mij staat SWW op 41 graden scheelt ook een hoop.Maasluip schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:24:
E-Heizeinsatz: 6 kW 8,7 A op drie fasen. Dat zal de boosdoener zijn. Waarom gaat hij elektrisch verwarmen?
41 graden? Hoeveel liter sww heb jij? 41 is wel extreem laag. Hoe vaak ben je opnieuw aan het opwarmen dan?
Dat grote vat is overigens een buffervat.
Puffer = buffer.
Puffer = buffer.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die snap ik. Dat is voor de vloerverwarming.DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:38:
Dat grote vat is overigens een buffervat.
Puffer = buffer.
Maar weet je ook waarom we een boiler hebben op de WP en ook nog een electrische boiler?
Ik heb me ook eens door dit topic geworsteld. Ik denk dat je, mede omdat je de installatie niet kent wat moet gaan uitsluiten. Ik kwam foto’s tegen, wat is de rol van de Daalderop boiler? Als je die uitzet wat mis je dan? Hoe zit het leidingwerk?Vaevictis_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
Waarschijnlijk staat de warmtepomp niet aan en verwamd ie uitsluitend elektrisch dan is 20kWh een normale waarde anders rond de 4 tot 5 kWh. Bij mij staat SWW op 41 graden scheelt ook een hoop.
Als ik het zo lees lijkt het erop dat ie volledig op het elektrische element draait, maar dat kun je nu niet stellig zeggen want je hebt die daalderop ook nog.
Je hebt inmiddels de temperatuur voor het SWW teruggezet maar schrijft ook dat je het legionella-programma niet gevonden hebt. Om nu het probleem te isoleren prima maar ik adviseer je wel maatregelen te nemen tegen legionella dat wil je niet in het systeem.
Weet je wie destijds het systeem geïnstalleerd heeft? Wellicht dat bedrijf er eens bijhalen om toch wat na te lopen.
Wat ook helpt is om situaties tijdens het hoge energieverbruik vast te gaan leggen, betrek daar ook de daalderop bij.
[ Voor 5% gewijzigd door GerjanT op 03-10-2022 19:43 ]
Kun je misschien wat duidelijkere foto’s ervan maken?ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Die snap ik. Dat is voor de vloerverwarming.
Maar weet je ook waarom we een boiler hebben op de WP en ook nog een electrische boiler?
Het is sowieso wel een mooie (iets te) uitgebreide installatie…
Zo’n boiler is vaak 2000-3000W max!
Dus dat is echt niet je stroomverbruik met pieken van 10.000W
Elektrisch element zal hoogstwaarschijnlijk apart afgezekerd zijn, deze even via installatieautomaat (zekering) uitzetten.
Groepenkast schema’s?
Volgens mij zit er ook nog een zwembad installatie, of dat vermoede heb ik…
Mijn advies is een groot installatiebedrijf erbij halen welke ook utiliteitsbouw doet! Want een simpele installateur gaat hier niet uitkomen!
[ Voor 39% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2022 19:52 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zomaar wat rekenvoorbeelden voor elektrische COP=1 boilers van 150 liter op het internet gaan uit van rond de 5 kWh verbruik per dag.
Daaruit kun je concluderen dat waarschijnlijk de warmtepompfunctie niet gebruikt wordt maar uitsluitend het elektrisch element. Maar zelfs dan is het verbruik veel te hoog, en dat kun je echt niet met wat extra stilstandsverlies vanwege hoge temperatuur e.d. verklaren.
Als je bij wijze van spreke een warmtebeeldcamera hebt liggen dan zou ik je installatie daar eens mee bekijken want dergelijke hoeveelheden warmte moet je echt wel kunnen zien waar dat blijft.
Daaruit kun je concluderen dat waarschijnlijk de warmtepompfunctie niet gebruikt wordt maar uitsluitend het elektrisch element. Maar zelfs dan is het verbruik veel te hoog, en dat kun je echt niet met wat extra stilstandsverlies vanwege hoge temperatuur e.d. verklaren.
Als je bij wijze van spreke een warmtebeeldcamera hebt liggen dan zou ik je installatie daar eens mee bekijken want dergelijke hoeveelheden warmte moet je echt wel kunnen zien waar dat blijft.
Geen zwembad. Maar als je die technische ruimte binnenkomt, denk je dat wel ;-)DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Kun je misschien wat duidelijkere foto’s ervan maken?
Het is sowieso wel een mooie (iets te) uitgebreide installatie…
Zo’n boiler is vaak 2000-3000W max!
Dus dat is echt niet je stroomverbruik met pieken van 10.000W
Volgens mij zit er ook nog een zwembad installatie, of dat vermoede heb ik…
Mijn advies is een groot installatiebedrijf erbij halen welke ook utiliteitsbouw doet! Want een simpele installateur gaat hier niet uitkomen!
:strip_exif()/f/image/ElEKM5sBSsP7dAWB2nhf34qz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iGS8RxI9rZnjWidol6UhcXUa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kFFrc96B5VoIeVowUUmTNmZV.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij loopt koudwater naar de grote boiler en de uittrede naar de elektrische boiler als een soort legionella preventie.
Het is een mooi opgebouwde installatie. Kun je de warm-water leiding eens volgen van die daalderop? Want dat valt net niet te zien. Ik krijg haast het idee dat ie voor de boiler staat.ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:50:
[...]
Geen zwembad. Maar als je die technische ruimte binnenkomt, denk je dat wel ;-)
Ik zou het advies van @DutchWing volgen. Haal er een bedrijf bij wat verstand heeft van utiliteitsbouw. Dit is een installatie die niet zou misstaan in een pension.
Die Daalderop staat nu aan en verbruik is 7000 WGerjanT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
Het is een mooi opgebouwde installatie. Kun je de warm-water leiding eens volgen van die daalderop? Want dat valt net niet te zien. Ik krijg haast het idee dat ie voor de boiler staat.
:strip_exif()/f/image/2Mu80jLZwXwl7BCinU3qchc5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JjAsEgWL00iMNHV6O2aCQODg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PX0GFPqlyuCZoyxXaPDgA5Vo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kaXvLq8yP6fHa0BJDF6gAyQj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat snap ik nietDutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:57:
Volgens mij loopt koudwater naar de grote boiler en de uittrede naar de elektrische boiler als een soort legionella preventie.
Ik vraag me af of een groot bedrijf het antwoord is. Je moet iemand hebben die verstand heeft warmtepompen. Mijn installateur zou het ook prima kunnen en is zzp-er. Size doesn’t matter kennis welJoris748 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:59:
Ik zou het advies van @DutchWing volgen. Haal er een bedrijf bij wat verstand heeft van utiliteitsbouw. Dit is een installatie die niet zou misstaan in een pension.
Ja het is een indrukwekkende installatie lees dit soort topics altijd met veel plezier maar dit is denk ik 1 van de grootste die ik tot nu toe gezien heb.Joris748 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:59:
Iemand in de buurt van Winschoten?GerjanT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:05:
[...]
Ik vraag me af of een groot bedrijf het antwoord is. Je moet iemand hebben die verstand heeft warmtepompen. Mijn installateur zou het ook prima kunnen en is zzp-er. Size doesn’t matter kennis wel
Wat een installatie joh! Flink pand?
Wel strak aangelegd!
Wel strak aangelegd!
Kijk. Dat dacht ik al. Ik denk met @DutchWing dat het iets doet qua legionella-preventie of als voldoende warm water.ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Die Daalderop staat nu aan en verbruik is 7000 W
Die warmtepomp doet nu niets als ik de foto’s bekijk/meldingen inschat
180L met 4 personen denk ong. 2x douchen totaal per dag maar is ook bewust omdat de tieners gemakkelijk 30 min eronder staan en met koud water niet. Ik douche zelf bijna koud. Opwarmen ong. 1-2x per dag. @NileZ_NileZ_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:11:
41 graden? Hoeveel liter sww heb jij? 41 is wel extreem laag. Hoe vaak ben je opnieuw aan het opwarmen dan?
Wel de moeite waard wellicht.GerjanT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Nee, maar hij rijdt wel heel Nederland door tegen vergoeding
Wat is de naam van zijn bedrijf?
Maar tot hoever laat je het water afkoelen dan voor jij weer opwarmt naar 41? Want als je 2x per dag opnieuw opwarmt, dan klinkt dat niet heel efficiënt en heb je telkens vrij korte runs voor je sww? Dat kan volgens mij nog wel iets efficiënter hoor.. maar goed dat zou je eens moeten ondervinden. Wat je veel ziet is een setpoint van rond de 48, en opnieuw opwarmen bij rond de 39. Wellicht het testen nog eens waard.Vaevictis_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:12:
[...]
180L met 4 personen denk ong. 2x douchen totaal per dag maar is ook bewust omdat de tieners gemakkelijk 30 min eronder staan en met koud water niet. Ik douche zelf bijna koud. Opwarmen ong. 1-2x per dag. @NileZ_
Wat betreft de installatie van de TS, dat is een stevige inderdaad. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat er geen legionellarun optie inzit. Je kan het handmatig doen natuurlijk maar dat zou niet nodig moeten zijn..
Dat die Daalderop het nog even naverwarmt als het uit die WP boiler komt.GerjanT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Kijk. Dat dacht ik al. Ik denk met @DutchWing dat het iets doet qua legionella-preventie of als voldoende warm water.
Die warmtepomp doet nu niets als ik de foto’s bekijk/meldingen inschat
Of juist voordat het er in gaat?
Inderdaad best groot. Maar we verwarmen dus niet en zijn maar met z'n 3en. Max 20min. per dag douchen samen. Op de een of andere manier lekt er wel wat energie weg.MikeyMan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:08:
Wat een installatie joh! Flink pand?
Wel strak aangelegd!
Ff offtopic: Heb een boiler hier van 163L en met een bespaarkop van 5L/min krijg ik hem niet leeg gedoucht. Bad moet je denk ik niet willen met warmtepomp...
Maar inderdaad gigantische installatie. Lijkt me erg over designed of een behoorlijk pand.
Kan je die Daalderop ook tijdelijk uit de lus halen? Gaat hij nu ongeacht temperatuur ingesteld op warmtepomp dat water zitten verwarmen?
Maar inderdaad gigantische installatie. Lijkt me erg over designed of een behoorlijk pand.
Kan je die Daalderop ook tijdelijk uit de lus halen? Gaat hij nu ongeacht temperatuur ingesteld op warmtepomp dat water zitten verwarmen?
Legionella is geen issue in gebouwde omgeving bij dagelijks gebruik. Installateurs weten dit niet en gaan voor het zekere voor het onzekere. Heb al bij meerdere installateurs het moeten uitleggen.ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Ik zal vast niet de eerste zijn. Moet toch wel een oplossing voor zijn. Los van het wekelijks handmatig opvoeren van de temperatuur.
:strip_exif()/f/image/L6hcTQzhErTi9PWUCZOZy1Ep.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie tappunt voor persoonlijke hygiene NEN 1006
Bij gebouwde omgeving met circulatiesysteem is legionella bij dagelijksgebruik geen issue met lagere temperaturen. Wel na een vakantie flink doorspoelen bij alle tappunten.
@NileZ_ Klopt ong 15 min per run. Van 41 naar 31 en dan weer omhoog.NileZ_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:18:
[...]
Maar tot hoever laat je het water afkoelen dan voor jij weer opwarmt naar 41? Want als je 2x per dag opnieuw opwarmt, dan klinkt dat niet heel efficiënt en heb je telkens vrij korte runs voor je sww? Dat kan volgens mij nog wel iets efficiënter hoor.. maar goed dat zou je eens moeten ondervinden. Wat je veel ziet is een setpoint van rond de 48, en opnieuw opwarmen bij rond de 39. Wellicht het testen nog eens waard.
Wat betreft de installatie van de TS, dat is een stevige inderdaad. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat er geen legionellarun optie inzit. Je kan het handmatig doen natuurlijk maar dat zou niet nodig moeten zijn..
Allebei. De vorige eigenaar is helemaal losgegaan en het pand is bijna 2000m3.Yaldair schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:21:
Ff offtopic: Heb een boiler hier van 163L en met een bespaarkop van 5L/min krijg ik hem niet leeg gedoucht. Bad moet je denk ik niet willen met warmtepomp...
Kan ik die Daalderop zomaar uit het stopcontact halen?
Nee, ik zie wel een kogelkraan staan dat impliceert dat je hem buiten gebruik kunt stellen. Het feit dat er koud water inkomt denk ik, maar dat haal ik niet goed uit de foto’s, dat het warme water de boiler ingaat. Als dat zo is kun je de kogelkraan dichtzitten en dan uitschakelen. Wel even de temperatuur van de warmtepomp terugzetten. Kun je de temperatuur van die boiler uitlezen?ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:24:
[...]
Allebei. De vorige eigenaar is helemaal losgegaan en het pand is bijna 2000m3.
Kan ik die Daalderop zomaar uit het stopcontact halen?
Wat bedoel je met lagere temperaturen?Vaevictis_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:21:
[...]
Legionella is geen issue in gebouwde omgeving bij dagelijks gebruik. Installateurs weten dit niet en gaan voor het zekere voor het onzekere. Heb al bij meerdere installateurs het moeten uitleggen. [Afbeelding]
Zie tappunt voor persoonlijke hygiene NEN 1006
Bij gebouwde omgeving met circulatiesysteem is legionella bij dagelijksgebruik geen issue met lagere temperaturen. Wel na een vakantie flink doorspoelen bij alle tappunten.
Een recirculatieleiding hou je altijd op 60 graden.
De uittappunt (mengkraan) mag gewoon 37-40 graden zijn.
Maar regelgeving rondom legionella wordt aangepast.
Want veel Warmtepomp - boilers staan op 50 graden.
Maar eigenlijk moeten deze op 55 graden staan. Informatie: Alklima welke verwijst naar NEN en Vewin werkbladen.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2022 20:41 ]
@Vaevictis_ Weet je zeker dat je het artikel goed interpreteert?
Volgens mij staat daarin dat de warmwaterleidingen tenminste 55oC moet worden (zie ook plaatje in het artikel).
Bij een tappunt met warm en koud water kan dat worden gecontroleerd, maar bij een thermostatische douchekraan lukt dat niet meer.
Vandaar vermoedelijk die (verwarrende) opmerking over 37oC.
Het zou raar zijn dat juist in de douche, de belangrijkste blootstellingsbron en risicofactor, de optimale groeitemperatuur van Legionella (37oC!) OK zou zijn.
Volgens mij staat daarin dat de warmwaterleidingen tenminste 55oC moet worden (zie ook plaatje in het artikel).
Bij een tappunt met warm en koud water kan dat worden gecontroleerd, maar bij een thermostatische douchekraan lukt dat niet meer.
Vandaar vermoedelijk die (verwarrende) opmerking over 37oC.
Het zou raar zijn dat juist in de douche, de belangrijkste blootstellingsbron en risicofactor, de optimale groeitemperatuur van Legionella (37oC!) OK zou zijn.
@GerjanT waarom kan de stroom van die Daalderop er niet gewoon af? Water wordt toch door leidingdruk er doorheen gestuwt? Of hebben deze nog een losse pomp erin zitten?
3kW warmtepomp + 7kW Daalderop geeft je in ieder geval die 10kW runs
Voor de test kan het misschien wel, ik zou zo min mogelijk bufferopslag willen hebben. Heb je wel een punt mee. En eens met je rekensom vwb het verbruik.Yaldair schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:45:
@GerjanT waarom kan de stroom van die Daalderop er niet gewoon af? Water wordt toch door leidingdruk er doorheen gestuwt? Of hebben deze nog een losse pomp erin zitten?
Typeplaatje daalderop?ErikM schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Die Daalderop staat nu aan en verbruik is 7000 W
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leidingverloop als volgt:
Koudwater > Inlaatcombinatie WP boiler > warmtepomp boiler > warmwaterleiding > Inlaatcombinatie elektrische boiler > daalderop boiler > uittrede richting mengpunten.
DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:48:
[...]
Typeplaatje daalderop?
Leidingverloop als volgt:
Koudwater > Inlaatcombinatie WP boiler > warmtepomp boiler > warmwaterleiding > Inlaatcombinatie elektrische boiler > daalderop boiler > uittrede richting mengpunten.
:strip_exif()/f/image/apAF6emMKajS9g2Kgo2zS7vS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het ook over utiliteit.GerjanT schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:05:
[...]
Ik vraag me af of een groot bedrijf het antwoord is. Je moet iemand hebben die verstand heeft warmtepompen. Mijn installateur zou het ook prima kunnen en is zzp-er. Size doesn’t matter kennis wel
Dat zijn gewoon installateurs welke kantoorpanden met uitgebreide regelkasten, naregeling etc standaard doen.
Wij hebben ook diverse Vila woningen in beheer, vaak toch wat uitgebreidere installaties.
Ik heb gewoon slechte ervaring met de standaard woonhuis installateurs.
Met betrekking tot die legionella en de NEN. Legionella is wel degelijk een risico. (hoewel klein en beheersbaar).
https://warmtepomp-tips.n...0%C2%BAC%20te%20bedrijven.
https://warmtepomp-tips.n...0%C2%BAC%20te%20bedrijven.
Hij verbruikt 2750W, dus je mist nog zo’n 7250W, dat zal waarschijnlijk je elektrisch element in de warmtepomp zijn.
Deze kun je misschien via de groepenkast in de technische ruimte uitschakelen?
[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2022 20:57 ]
Dat herken ik wel en deel ik met je. Ik doelde ook niet op een standaard installateur. Ook grote jongens hebben lang niet de goede ervaring met warmtepompen.DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Ik heb het ook over utiliteit.
Dat zijn gewoon installateurs welke kantoorpanden met uitgebreide regelkasten, naregeling etc standaard doen.
Wij hebben ook diverse Vila woningen in beheer, vaak toch wat uitgebreidere installaties.
Ik heb gewoon slechte ervaring met de standaard woonhuis installateurs.
@ErikM kan je ook foto plaatsen van type plaatje van de warmtepom? Ik zie dat veel van die waterkotte warmtepomp automatisch legionella runs hebben, dus misschien dat het daarom geen losse setting is.
Die had ik al geplaatst. Of bedoel je iets anders?Yaldair schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:00:
@ErikM kan je ook foto plaatsen van type plaatje van de warmtepom? Ik zie dat veel van die waterkotte warmtepomp automatisch legionella runs hebben, dus misschien dat het daarom geen losse setting is.
@ErikM nee zat net even terug te zoeken op mobiel maar keek er over heen. is inderdaad wat ik zocht
Je zegt dat de vloerverwarming uitstaat. Op de foto zie ik echter dat de bovenste rode thermometer hoger staat. Dus gaat je energie niet gewoon verloren in deze leidingen waarvan je denkt dat ze uit staan? Voel met je hand aan alle leidingen bij gebrek aan thermische camera.
Theo
Op de fotos waar ook de vloerverwarming verdelers op staan lijkt de bovenste verdeler met de rode meter veel hoger in temperatuur te staan als de onderste, kleine 30 vs 40 graden (20 vs 30?) Schaal is best wel onleesbaar hier, maar bij de bovenste verdeler zit tussen aanvoer en retour zeker temperatuur verschil
Betreft je vloerverwarmingsverdelers:
Als de rode indicatie naar binnen staat, dus ingedrukt is. (Nauwelijks zichtbaar) dan staat het thermische motortje/klepje dicht.
Als de rode indicatie naar buiten staat, dus uitgedrukt is. (Goed zichtbaar) dan staat het thermische motortje/klepje open.
Zoals ik het ziet zijn dit Honeywell MT4 of MT8 NC 230V klepjes.
De klepjes welke open staan hebben of vraag of zijn defect.
Dit kun je bij 230V uitsluiten met een voltstick of bij 230V en 24V klepjes met een multimeter.
Als de rode indicatie naar binnen staat, dus ingedrukt is. (Nauwelijks zichtbaar) dan staat het thermische motortje/klepje dicht.
Als de rode indicatie naar buiten staat, dus uitgedrukt is. (Goed zichtbaar) dan staat het thermische motortje/klepje open.
Dit kun je bij 230V uitsluiten met een voltstick of bij 230V en 24V klepjes met een multimeter.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2022 23:28 ]
De klepjes zijn dicht. Het verschil in de temperatuursensor komt omdat er 1 niet recht staat.DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:25:
Betreft je vloerverwarmingsverdelers:
Bovendien zou de WP aangeven wanneer er vraag is van de vloerverwarming, toch?
Dus nu hebben we en een hoge rekening en verhoogde kans op Legionella :-)
De Daalderop boiler bedoel je? Dat lijkt me wel de belangrijkste verdachte.ErikM schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:49:
Maar het zit dus wel in de boiler, kunnen we concluderen?
De belangrijkste vragen: waarom is die boiler geïnstalleerd? Hoe is deze in het systeem opgenomen? Wat zijn de consequenties als je deze uit het circuit haalt?
Hou maar op met zoeken naar een apparaat als een boiler/WP die veel verbruikt. Zoek naar waar de energie naar toe gaat. Het is heel veel, dus iets moet echt flink warmer dan normaal worden. Dat kan alleen maar de vloer of de buitenunit zijn. Als het de boiler zou zijn, dan zou het water gaan koken. En dan gaat de thermische beveiliging aan. Boiler lekt niet, want er is geen water verbruik.
Er is geen warmtevraag, maar als een gesloten ventiel van de vloerverwarming het niet goed doet (lekt of gewoon niet werkt) dan krijg je dit (plus ergens een warmer vloerdeel dan verwacht). Ben wel benieuwd in wat voor huis je woont. Moeten wel flink wat zalen zijn
Er is geen warmtevraag, maar als een gesloten ventiel van de vloerverwarming het niet goed doet (lekt of gewoon niet werkt) dan krijg je dit (plus ergens een warmer vloerdeel dan verwacht). Ben wel benieuwd in wat voor huis je woont. Moeten wel flink wat zalen zijn
Theo
De aftapplug voor de vloerverwarming recht boven de groepenkast.

Signatures zijn voor boomers.
De bron van de warmtepomp.xah5kiDe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:13:
Hou maar op met zoeken naar een apparaat als een boiler/WP die veel verbruikt. Zoek naar waar de energie naar toe gaat. Het is heel veel, dus iets moet echt flink warmer dan normaal worden.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wat is daar mee?Maasluip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:14:
[...]
De aftapplug voor de vloerverwarming recht boven de groepenkast.
Die Daalderop kan niet meer dan 2750 W verklarenJoris748 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:51:
[...]
De Daalderop boiler bedoel je? Dat lijkt me wel de belangrijkste verdachte.
De belangrijkste vragen: waarom is die boiler geïnstalleerd? Hoe is deze in het systeem opgenomen? Wat zijn de consequenties als je deze uit het circuit haalt?
De Daalderop? Nee, want die heeft een maximaal vermogen van 2750 W. Je kunt daarvan de stekker eens uittrekken om te kijken wat dat precies doet, maar die pieken van 6-8 kW zijn 100% zeker je warmtepomp.ErikM schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:49:
Maar het zit dus wel in de boiler, kunnen we concluderen?
Je moet uit zien te vinden waarom die zo graag elektrisch verwarmt en niet doet wat hij hoort te doen: warmtepompen.
Ik zou dat graag willen uitzoeken, maar daarvoor ben ik hier op het forum.Maasluip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
De Daalderop? Nee, want die heeft een maximaal vermogen van 2750 W. Je kunt daarvan de stekker eens uittrekken om te kijken wat dat precies doet, maar die pieken van 6-8 kW zijn 100% zeker je warmtepomp.
Je moet uit zien te vinden waarom die zo graag elektrisch verwarmt en niet doet wat hij hoort te doen: warmtepompen.
Voor mij is het een grote ontdekkingstocht, dat WP systeem
Met de huidige energieprijzen is al vrij snel economisch om gewoon een installateur te vinden die hiermee overweg kan..
Dat wil ik graag. Ik heb al een tip gehad voor iemand in Eibergen. Maar iemand dichter bij Winschoten zou mooi zijn.Ircghost schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:23:
Met de huidige energieprijzen is al vrij snel economisch om gewoon een installateur te vinden die hiermee overweg kan..
Water boven elektriciteit lijkt mij geen strak plan. Slecht ontworpen. Die groepenkast is niet waterdicht.
Met een draadloze IR thermometer (15 euro) kun je gericht de temperatuur meten van objecten. Daarmee zou ik eens al je vloeren meten en de buiten unit van de WP (is het een lucht/water WP?).
20kWh/dag is 800W continue. Als dat in een vloer lekt geeft dan nauwelijk een voelbare verhoging, maar wel meetbaar. En als de WP goed werkt met een COP van 4 dat gaat het om 3200W aan warmte. Dat voel je wel degelijk.
20kWh/dag is 800W continue. Als dat in een vloer lekt geeft dan nauwelijk een voelbare verhoging, maar wel meetbaar. En als de WP goed werkt met een COP van 4 dat gaat het om 3200W aan warmte. Dat voel je wel degelijk.
Theo
Is brine WP. Geen buitenunit dus.xah5kiDe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:37:
Met een draadloze IR thermometer (15 euro) kun je gericht de temperatuur meten van objecten. Daarmee zou ik eens al je vloeren meten en de buiten unit van de WP (is het een lucht/water WP?).
Zo'n warmtemeter is goed plan.
Dan neem ik aan dat je alleen de aanvoer en afvoer leiding die de grond in gaat kunt meten? Zit mogelijk nu al een thermometer op? In de zomer kun je dan ook je huis koelen, mooi systeem.
Theo
Heb je een pb gestuurd hieroverErikM schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:25:
[...]
Dat wil ik graag. Ik heb al een tip gehad voor iemand in Eibergen. Maar iemand dichter bij Winschoten zou mooi zijn.
i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING
Zou dan overigens eerder kijken of je ergens een IR thermometer kunt huren of lenen.ErikM schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:45:
[...]
Is brine WP. Geen buitenunit dus.
Zo'n warmtemeter is goed plan.
Of voor 200e een Flir one of vergelijkbaar op de kop tikken.
Heeft mij al een paar vastzittende zonekleppen getoond
Ik heb zelf ook zo'n Waterkotte (DS 5017.3). Heb hier ook issues mee (vage lage druk foutmelding), dus lees graag even mee.
Ik ben zelf ook op zoek naar een installateur die verstand heeft van dit type warmtepomp, want de kennis is blijkbaar schaars...
Ik ben zelf ook op zoek naar een installateur die verstand heeft van dit type warmtepomp, want de kennis is blijkbaar schaars...
Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!
Zoals ik al eerder ook al opmerkte, de wp zit met element (onterecht) de bron op te warmen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Temperatuursensor in pomp kapot.
Wat betreft legionella, is dat de functie van die Daalderop.
In plaats van koud water neemt die voorverwarmd water in van de boiler op de WP en verhit het dan verder tot 65. Daar douchen we dan mee.
In plaats van koud water neemt die voorverwarmd water in van de boiler op de WP en verhit het dan verder tot 65. Daar douchen we dan mee.
Gewoon een gedachtenspinsel: kun je de Daalderop boiler vervangen door een doorstroomverwarmer? Nu heb je 2x stilstandsverlies.ErikM schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:25:
Temperatuursensor in pomp kapot.
Voorwaarde is wel dat een doorstroomverwarmer de legionellabacterie doodt (en dat je genoeg debiet houdt).
Ja, lijkt logisch, maar lijkt me meer iets voor als die Daalderop er mee ophoudt dan om nu al te vervangen.Joris748 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Gewoon een gedachtenspinsel: kun je de Daalderop boiler vervangen door een doorstroomverwarmer? Nu heb je 2x stilstandsverlies.
Voorwaarde is wel dat een doorstroomverwarmer de legionellabacterie doodt (en dat je genoeg debiet houdt).
Maar wellicht heeft het ook nadelen, zo'n doorstroomverwarmer. Er lijkt wel over nagedacht te zijn, zoals het nu is