Ik mis de oude HCC beurs en "PC dumpdag" van vroeger.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 21:48
r_255 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:53:
@LEX63
Ik denk dat de behoefte nog best aanwezig is maar het besef niet zo.
Ik heb wat dat betreft het nieuws bericht dat de meeste kids zonder telefoon in de klas als positief ervaren.

Meer tijd voor elkaar hoorde ik daar vaak voorbij komen! Dus er is hoop.

Gecondoleerd met je goede vriend!
Misschien voor Tweakers het idee om eens per jaar een beurs te organiseren. Dat levert meteen abonnees
op.

op dit topic is een link naar Belgische computer beurzen, ook een in Antwerpen. Via FlixBus kun je heel voordelig naar Antwerpen rijden.

Ik zit er over na te denken, desnoods een overnachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02
De HCC dagen. Wat was dat een beleving. Wat toen nog een klein jochie en toen kamen de pci geluidskaarten op de markt. Wat een beleving. We gingen altijd op zondag. Veel computer spellen waren in de middag zo 50% van de prijs en soms wordt er zelf hardware/spellen in het publiek gegooid aan het einde van de dag.

Toen ik wat ouder was heb ik daar nog 3x raptor hdd van 10.000 toeren en 37 GB opslag gekocht en uitvoering: Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler
En wel meer spullen.

Kan het nog voor mij zien als ik mijn ogen sluit. De nieuwste hardware zien, de spullen die ik kocht.

Ik mis het oude gevoel van de begin jaren toen ik er heen ging, maar dat krijg je nooit meer terug. In het begin wat je op de HCC zag, was de nieuwste spullen te krijgen voordat het in de winkel te koop was. Steeds meer kon je al kopen en zien in de winkel en later via internet. De sprongen van hardware werden ook steeds kleiner.

De tijd veranderd, maar de leuke herinneringen die ik aan de beurs had denk ik niet dat ik dat opnieuw kan beleven. Misschien eens een keer kijken op die Belgische beurs. Woon in Zeeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:00
Gecondoleerd met het verlies van jou vriend. Zie tevens mijn PB.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

(jarig!)
SMSfreakie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:46:
[...]

klopt ... heb er ook 1tje gehad.. alleen het was gewoon toen te TRAAG voor wat die moest gaan doen ....
wel de aanzet geweest om destijds een verder te gaan met het spelen met een DVB-x kaart in de PC :-)

van DVB-S(2) en een schotel met rotor aan de gevel (en illegale praktijken..) naar een combo PCIE kaart met DVB-C / DVB-T / DVB-S2 tuner er op.... pogingen om de TVhome smartcard te lezen met de PC of te delen vanaf een Enigma2 box etc mooie tijd :)

nu ligt die kaart ergens werkloos te zijn want geen PC waar die in past meer :-)
idem voor de enigma2 box die stof staat te happen met zn DVB-C tuners achja.. ik dwaal af :P
Hihi. De Alphacrypt route werkt nog steeds bij Ziggo. In 2008 waren er al geruchten dat Ziggo dit zou gaan blokkeren.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:44:
Bedankt het is al even geleden maar toch blijft het in gedachten, Ik ben blij dat ik zijn MSX spullen heb gekregen binnenkort worden deze bezorgd.

Ik kan mijn oude hobby weer oppakken. Ookal zal ik helemaal opnieuw moeten beginnen.

[ Voor 16% gewijzigd door LEX63 op 14-09-2023 14:01 ]

• LEX63
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:44:
Bedankt het is al weer een paar maanden geleden toch denk je er aan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
Daar gaat het om in t leven he.. herinneringen maken. Dat is wel een beetje het idee denk ik ook van de topic starter :)

Zo vind ik het super gaaf dat ik de hele computer ontwikkeling heb meegemaakt vanaf mijn eerste pc (Vendex headstart II) met steeds maar betere hardware en monitoren niet te vergeten. Eerste scherm was amber kleurig dus geel en zwart. Daarna EGA en VGA enz. Mijn kinderen gamen ook maar voor hun hoeft t alleen maar soepel te lopen en gewoon te werken en verder hebben ze geen idee van de historie en de enorme sprongen die er vroeger gemaakt werden. De waardering voor de hardware is er ook niet echt meer :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Binnenkort ic Clackycon, een conventie voor toetsenborden
The general idea is to bring your keyboards to ClackyCon and to spectate and try out others their keyboards. There is plenty of space, so bring as many keyboards as you like. [..] There will be a designated area for vendors and sponsors to sell, showcase and / or pitch their products. Likewise, a consumer market place will be present for visitors to sell their items second hand.
Geen idee of het wat is en hoe het zich verhoudt tot de oude HCC dagen (behalve dat dit om een specifiek onderwerp gaat),ook omdat ik daar nooit was geweest. Maar als je in de buurt bent misschien het proberen waard.

https://www.clackycon.com/information/about

[ Voor 3% gewijzigd door thefal op 15-09-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
Ik ben me aan het verdiepen in de computerbeurzen in België

https://www.dipro.be/nl/beurzen/multimedia-en-computerbeurs

Er zijn voordelige busreizen naar België.

Flixbus

Bla Bla car

Ik wil Heroic_Nonse bedanken voor de link naar de Belgiës beurzen.

[ Voor 28% gewijzigd door LEX63 op 20-09-2023 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEX63
Jan Smit schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:55:
Ik sprak daar nog eens met dhr Witkop, toen stond hij altijd met zijn foto in het MSX computerblaadje. Als menneke keek ik op naar deze grote (letterlijk) man.
Ik heb Wammes Witkop persoonlijk ook nog gekend. vaak gezien op de MSX beurzen, je kon hem ook niet over het hoofd zien het was een beer van een vent.

Ach de tijd vliegt voorbij.

Helaas is hij niet meer onder ons zie deze link.

[ Voor 13% gewijzigd door LEX63 op 20-09-2023 09:55 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:14
Killjoy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:48:
Goede herinneringen aan de pc dumpdag. Herinner me een Cirrus Logic 2424 VLB videokaart. Gunstig geprijsd, nieuw in doos. Om vervolgens voor 5 gulden een 2428 uit een rommelbak te trekken. Werkte perfect. Geen idee wat ik met de 2424 heb gedaan.

Meest aparte moment wat ik mij herinner was dat er inkjet printers verkocht werden voor een prijs lager dan de cartridges waard waren. Lag er aan het einde van de dag in de hal een hoop printers zonder cartridges. :o

Ben eenmaal bij de hcc dagen geweest. De ervaringen met de pc discount waren wisselend. Hoewel de laatste keer in Den Haag in de Houtrust hallen om de verkeerde reden memorabel was.

Een broodje etend, stonden we ons te verwonderen over de hoopjes betonpuin die her en der lagen. Las ik niet veel later dat de Houtrust hallen met spoed gesloten en gesloopt waren wegens instortingsgevaar door betonrot :X
Vesa local bus videokaarten 8)7 8)7 8)7 nachtmerries van gehad, die lange kaarten in combinatie met goedkope (kromme) Chinese kasten, werd de kaart langzaam weer uit z'n socket getrokken aan de achterkant en kreeg je alerlei vreemde dingen met de pc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:33
Vroeger, begin en midden jaren 90, veel naar de HCC dagen geweest in het MECC in Maastricht. Toen was het allemaal nog heel niche die computer, voor de nerds. Heb daar destijds met name games gekocht, op diskette of de toen nieuwe/exotische CD's. Was ook altijd leuk om naar de dure videokaarten te kijken die daar gedemonstreerd werden. Grootste/duurste wat ik daar ooit zelf gekocht heb was een CD-ROM speler, een 36 speed van Philips (heb ik nog steeds), want ja dat was toen zowat het snelste van het snelste en veel beter dan de 8 speed die ik tot dan toe had. In plaats van 15+ minuten om een spel te installeren kon je dat nu in 5 minuten, sow. En dat moest ik wel vaak doen, want ja ik had een Pentium 1 100Mhz machine met slechts een 1.2Gb schijf. Naast Windows 95, C&C Red Alert en Corel Word Perfect bleef er dan niet heel veel schijfruimte over. Wilde ik een nieuw spel spelen, was het vaak 1 of meerdere games deinstalleren en het nieuwe installeren. Viel dat spel tegen, dan dat er weer vanaf en wat anders installeren. Spendeerde dus heel wat uren per week met games vanaf CD installeren.

Ging altijd samen met mijn vader en oom, zij kochten vaker dingen in bulk; lege CD's, printer papier, inkt. Mijn oom stelde daar bij bepaalde handelaren ook wel eens een complete pc samen. Heb toen ook nog een keer een beeldscherm (CRT natuurlijk) gekregen van mijn oom als een soort van verjaardagscadeau, een 15 inch wel te verstaan, ter vervanging van een 13 inch ding wat ik toen gebruikte. En je vond bij de HCC dagen ook vaak genoeg hardware en software waar je nog nooit van gehoord had, of alleen eens over had gelezen in een computerblad. Dat had een handelaar dan uit Duitsland, Engeland, Japan of de VS geimporteerd en kon je dan daar kopen. Bijvoorbeeld VLB videokaarten, toen splinternieuwe highend Pentium 1 of net uitgekomen (officieel nog niet in Nederland) Pentium 2 CPU's/systemen.

Die tijden waren inderdaad fantastisch, maar met name omdat het hele pc gebeuren nog behoorlijke niche was; de meeste mensen hadden nog geen computer in huis, laat staan een highend ding. Midden en eind jaren 90 werden compputers steeds meer mainstream, kwamen er meer computer winkels, was het internet in opkomst en kwamen er zelfs webshops. Toen werd het zo makkelijk om aan hardware te komen, dan er op de HCC dagen nauwelijks nog wat interessants te halen was. Ja, soms kon je bepaalde zaken nog net iets goedkoper krijgen dan bij jouw lokale computerwinkel, maar vaak al niet meer.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEX63
Moi_in_actie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:41:
Vroeger, begin en midden jaren 90, veel naar de HCC dagen geweest in het MECC in Maastricht. Toen was het allemaal nog heel niche die computer, voor de nerds. Heb daar destijds met name games gekocht, op diskette of de toen nieuwe/exotische CD's. Was ook altijd leuk om naar de dure videokaarten te kijken die daar gedemonstreerd werden. Grootste/duurste wat ik daar ooit zelf gekocht heb was een CD-ROM speler, een 36 speed van Philips (heb ik nog steeds), want ja dat was toen zowat het snelste van het snelste en veel beter dan de 8 speed die ik tot dan toe had. In plaats van 15+ minuten om een spel te installeren kon je dat nu in 5 minuten, sow. En dat moest ik wel vaak doen, want ja ik had een Pentium 1 100Mhz machine met slechts een 1.2Gb schijf. Naast Windows 95, C&C Red Alert en Corel Word Perfect bleef er dan niet heel veel schijfruimte over. Wilde ik een nieuw spel spelen, was het vaak 1 of meerdere games deinstalleren en het nieuwe installeren. Viel dat spel tegen, dan dat er weer vanaf en wat anders installeren. Spendeerde dus heel wat uren per week met games vanaf CD installeren.

Ging altijd samen met mijn vader en oom, zij kochten vaker dingen in bulk; lege CD's, printer papier, inkt. Mijn oom stelde daar bij bepaalde handelaren ook wel eens een complete pc samen. Heb toen ook nog een keer een beeldscherm (CRT natuurlijk) gekregen van mijn oom als een soort van verjaardagscadeau, een 15 inch wel te verstaan, ter vervanging van een 13 inch ding wat ik toen gebruikte. En je vond bij de HCC dagen ook vaak genoeg hardware en software waar je nog nooit van gehoord had, of alleen eens over had gelezen in een computerblad. Dat had een handelaar dan uit Duitsland, Engeland, Japan of de VS geimporteerd en kon je dan daar kopen. Bijvoorbeeld VLB videokaarten, toen splinternieuwe highend Pentium 1 of net uitgekomen (officieel nog niet in Nederland) Pentium 2 CPU's/systemen.

Die tijden waren inderdaad fantastisch, maar met name omdat het hele pc gebeuren nog behoorlijke niche was; de meeste mensen hadden nog geen computer in huis, laat staan een highend ding. Midden en eind jaren 90 werden compputers steeds meer mainstream, kwamen er meer computer winkels, was het internet in opkomst en kwamen er zelfs webshops. Toen werd het zo makkelijk om aan hardware te komen, dan er op de HCC dagen nauwelijks nog wat interessants te halen was. Ja, soms kon je bepaalde zaken nog net iets goedkoper krijgen dan bij jouw lokale computerwinkel, maar vaak al niet meer.
Ik heb vroeger ook heel veel spullen ingekocht voor de computerclub Diskettes geen 10 geen 100 maar duizenden in een keer deze werden thuis bezorgd. De Diskettes werden goedkoop aangeboden in de clubwinkel en werden gretig afgenomen.

Zoals velen ook veel Inkt ingekocht, dat was toen ook goedkoop. Na jaren heb ik veel inkt vorig jaar weg gegooid omdat ik al jaren geen inkjetprinter meer heb.

Ik had toen op de beurs ook twee 100GB 2.5 inch harddisks voor de notebook gekocht, deze bleken niet goed te zijn. De volgende dag weer met de trein naar Utrecht naar de HCC beurs. Ik was toen LID van de HCC en mocht weer gratis naar binnen.

Ik had een papiertje met een stempel erop gekregen. Gelukkig wist ik nog waar de stand was, daar aangekomen uitgelegd dat de harddisks niet goed waren.

ik mocht wel 2 anderen mee nemen Hmmmmmm :-( Ik had geen vertrouwen meer in die verkoper.
De verkoper wilde geen geld terug geven. Hij had ook geen andere spullen waar ik interesse in had.

Uiteindelijk moest ik de HCC organisatie er bij halen omdat de verkoper weigerde geld terug te geven. Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen, het koste mij wel een NS dag retour.

Sinds dien liet ik alles testen op de HCC beurs.

[ Voor 9% gewijzigd door LEX63 op 25-09-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-06 19:04
@LEX63 Ongeveer hetzelfde verhaal hier: Op de HCC dagen (laatste dag) een LaserJet IIP gekocht uit een een enorme lading, sowieso een aardig gesleep ermee, en dan thuis komen: Error 52 ofzo. Wat ik ook deed, hetzelfde resultaat. Zucht.

Bedrijf gebeld: "ja, eeuh, eeuh..... Lastig". Wij de zaterdag erop naar Amsterdam. Op de Weesperstraat zat het bedrijf. We willen hem omruilen.. Drie andere geprobeerd en alle drie dezelfde error. Maar die op de balie deed het wel. Doen we die wel. Nog enig aandringen die meegekregen. Met extra papierlade en geheugen. Jaren plezier mee gehad, en daarna nog weggegeven.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je kocht bij een dozenschuiver had je idd wel eens een lege doos te pakken ja :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
The Eagle schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:39:
Als je kocht bij een dozenschuiver had je idd wel eens een lege doos te pakken ja :P
Ik controleerde mijn aankopen altijd rustig op de beurs en als ik het niet vertrouwde liet ik het bij de HCC test stand testen.

De regel was wel zo als je iets liet testen bij de HCC stand en het was niet goed dat de verkoper je, het geld terug moest geven. Er waren toen ook klachten over verkopers die graag hun rommel wilde dumpen zonder enige garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door LEX63 op 25-09-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
Op dit enne incident van slechte 2.5" harddisks na was mijn ervaringen op de HCC beurs zeer positief.

Dure spullen kocht ik alleen bij verkopers van bekende bedrijven of bedrijven met een aankoopbon "factuur" met bedrijf vermelding er op.

Zijn er nog meer mensen hier met slechte aankopen of een miskoop hebben gedaan op de HCC beurs.

PC DUMPDAG

In 2004 kocht ik op de PC Dumpdag een fake 128GB USB sticks voor €230,- toen een gigantische opslag. Deze memorysticks zijn tegenwoordig te koop voor tussen €15,- en €20,- gewoon in Nederland.

Thuis gekomen testen ik meteen de stick door er grote hoeveelheid bestanden er heen te kopiëren, de USB stick was slak traag 20 Megabite per seconde. Van de 50 GB aan bestanden dat ik er heen had gekopieerd was de eerste 42GB verdwenen.

later werd bekent dat deze USB sticks met software manipulatie waren behandeld. Op het internet las ik dat deze USB sticks wereldwijd werden aangeboden en slechts 8GB opslagcapaciteit bleken te hebben en dat voor €230,-

Ik had een vaag bonnetje gekregen met een naam.

Gelukkig had ik onthouden waar de stand op de beurs stond en contact opgenomen met de organisatie van de PC Dumpdag er bleken al meerdere klachten te zijn.

Een dag later een nerveuze man aan de telefoon, we hadden een afspraak gemaakt bij metro station
Van der Madeweg in Amsterdam. Ik kreeg mijn geld terug met een smoes dat de USB stick defect was.

Een smoes natuurlijk, ze wiste donders goed dat ze fake USB sticks uit China verkochten.

Deze USB sticks worden trouwens nog steeds aangeboden op Ali en ebay en andere verkoop websites pas dus op.

[ Voor 99% gewijzigd door LEX63 op 25-09-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34
LEX63 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:48:(..)
In 2004 kocht ik op de PC Dumpdag een fake 128GB memorysticks voor €230,- toen een gigantische opslag. Deze memorysticks zijn tegenwoordig te koop voor tussen €15,- en €20,- gewoon in Nederland.
(..)
Memorystick? Ik neem aan dat je USB-sticks bedoelt. :D
Ik vergeet nooit meer dat mijn baas een stel USB-sticks wilde bestellen en toen een hoop Memorysticks (die van Sony) binnen kreeg.
Zulke dingetjes, dus:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kosMv5tZjca7OQhBQpnbtsDoEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLmjz5vEASuc5khvqBcLFwYS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:57:
[...]

Memorystick? Ik neem aan dat je USB-sticks bedoelt. :D
Ik vergeet nooit meer dat mijn baas een stel USB-sticks wilde bestellen en toen een hoop Memorysticks (die van Sony) binnen kreeg.
Zulke dingetjes, dus:[Afbeelding]
Bedankt ik heb het aangepast.

zelfde fout is ook ooit op mijn werk voor gekomen, toen bestede ze Sony memorysticks in plaats van USB sticks, kon de boel weer teruggestuurd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door LEX63 op 25-09-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:48:
Voor de mensen die het echt missen - in België heb je nog altijd de Dipro-beurzen. Het is niet precies hetzelfde als HCC, en je mist zeker de megafoons en t-shirtkanonnen, maar je kunt wel een paar uurtjes struinen langs stands en zo nu en dan een koopje tegenkomen (stel je van dat laatste niet al te veel voor).

Overzicht van de komende beurzen lees je hier.

Sfeerimpressie (wat ouder, maar scheelt niet veel met tegenwoordig) zie je hier.
Ik heb de organisatie DIPRO geprobeerd te bellen "het nummer bestaat niet meer" en op email word niet gereageerd.

Hmmmmmm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LEX63 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb de organisatie DIPRO geprobeerd te bellen "het nummer bestaat niet meer" en op email word niet gereageerd.

Hmmmmmm :?
Op +32 (0)449 278 264 ?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEX63
Het is een ander nummer maar ook dit nummer is niet in gebruik net gebeld.

ik heb eindelijk een goed nummer gevonden +32 3 239 56 38 maar ze zijn nu gesloten.

Morgen ga ik bellen, het zou wel leuk zijn al ik weer eens naar een computerbeurs kan gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door LEX63 op 26-09-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
Ik heb net gebeld 11:49 ik kreeg een aardige telefoniste aan de lijn.

De computer beurzen daar schijnt ook nog maar heel weinig van over te zijn. enkele stands met computer spullen.

Aangeraden werd om enkele dagen voor de datum ban de beurs te bellen.

Ik ga geen geld spenderen als het de moeite niet waard is.

Het zijn ook nog eens gecombineerde beurzen computer, audio en video en fotografie.

Tip voor computer beurzen evenementen zijn hier welkom.

[ Voor 31% gewijzigd door LEX63 op 27-09-2023 11:58 ]

• LEX63
Bent u vroeger op de HCC de PC DUMPDAG of andere beurzen geweest?

Deel uw ervaringen.

Heeft u foto's of videobeelden dan plaats deze.

• Falcon
  • Laatst online: 10:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Helaas geen foto's van kunnen vinden, maar samen met de Amiga Gebruikers Groep Friesland ook naar HCC dagen om daar te laten zien wat je nog met een Amiga allemaal kon (demo scene was voornamelijk een geslaagd iets)

Mooie tijden inderdaad en laten we niet vergeten dat je een klein beetje van die glorie nog kunt vinden in het Home Computer Museum. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• LEX63
Falcon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:40:
Helaas geen foto's van kunnen vinden, maar samen met de Amiga Gebruikers Groep Friesland ook naar HCC dagen om daar te laten zien wat je nog met een Amiga allemaal kon (demo scene was voornamelijk een geslaagd iets)

Mooie tijden inderdaad en laten we niet vergeten dat je een klein beetje van die glorie nog kunt vinden in het Home Computer Museum. ;)
computer museum dat is in Amerika heel populair in Nederland enkele en dan vaak met oude mainframes en oude PC's

Museum met hobbycomputers als Atari, Commodore, MSX, spectrum, BBC en zo voort dat is zeldzaam en dan ook nog werkend en waar je even achter kunt zitten.

• Falcon
  • Laatst online: 10:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

LEX63 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:12:
[...]

computer museum dat is in Amerika heel populair in Nederland enkele en dan vaak met oude mainframes en oude PC's

Museum met hobbycomputers als Atari, Commodore, MSX, spectrum, BBC en zo voort dat is zeldzaam en dan ook nog werkend en waar je even achter kunt zitten.
Zeker, maar volgens mij voorziet HCM in beide.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Het Home Computer Museum kan ik zeker aanraden. Leuk om al dat spul bij elkaar te zien. Veel zelfs van voor 'mijn tijd'. De meeste systemen zijn inderdaad werkend.

De beurzen (HCC, PC Dump etc.) heb ik als jeugdige met plezier bezocht. Soms een mooi koopje scoren al werd dat in de latere jaren minder. De stapel RC helicopters komt mij bekend voor :D
Ooit eens mazzel gehad. RAM reepje gekocht op de plaatselijke beurs. Bleek alleen geen 128MB te zijn toen we thuiskwamen. Maar een whopping 256MB, whoehoe, ik gelijk naar beneden rennend om mijn vader de positieve vergissing mede te delen. Waar je al niet blij mee kan zijn, haha.

Verder nog eens een mooi Logitech x-230 speakerset gescoord voor familie. Mijn eigen Z-3e had echter een slechte stekker. Maar ja, verkoper nooit meer terug kunnen vinden. DIY oplossing heeft mij toch nog een tijd plezier laten beleven aan de set.

Verder kan ik mij nog goed herinneren dat ik van mijn zuur verdiende krantencenten een Point Of View Ti4200XP 128MB GPU heb gekocht. Veel gameplezier aan gehad.

Ergens jammer dat de beurzen er niet meer zijn. Maar vooral de laatste jaren staat het mij bij dat het snel minder interessant werd, minder echte aanbiedingen, veel andere prullaria en de webshops werden een steeds bekender fenomeen.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:36

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Dat kan ik beamen. HCM in Helmond is zeker de moeite waard. Bart is ook altijd wel in voor een praatje en weet een hoop te vertellen.

Wat de beurzen betreft heb ik eigenlijk bijna alleen ervaring met de PC Discount koopjesbeurzen. Ik ben meerdere malen in Leeuwarden en in Groningen geweest, waar ze dan een gymzaal vol hadden aan standjes. Veel software cd-roms en "ongeteste hardware" voor een laag bedrag. Verder veel randapparatuur als speakers en muizen. Mijn eerste Microsoft muis kloon "Trekker" daar gekocht.
Dat werd in de loop der jaren helaas wel steeds minder. Opvallend waren nog wel de auto's met buitenlands kenteken die afgeladen vol vertrokken van die beurzen.

Ook een paar keer naar de HCC geweest die veel groter waren en waar toen nog wel een hoop verkopers waren. Maar ik wist toen nog niet zo goed waar ik mee bezig was. Ik had het liever als volwassene nog eens beleefd. Jammer dat tijdreizen niet mogelijk is! Lekker hardware bouwen met Voodoo kaarten enzo.

[ Voor 18% gewijzigd door NaoPb op 30-09-2023 16:11 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-04 14:49
LEX63 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:13:
Bent u vroeger op de HCC de PC DUMPDAG of andere beurzen geweest?

Deel uw ervaringen.

Heeft u foto's of videobeelden dan plaats deze.
Ik speel pas sinds '83 met computerspul en het ergste is dat ik mijn eerste computer nog steeds op zolder heb liggen tezamen met nog wat componenten(lees kratten vol) waar ik nog geen afscheid van heb kunnen nemen.
Inderdaad veelal vooral bij elkaar gekocht op de HCC-dagen. *O*

Mijn Casio QV-10 moet ik ook nog steeds ergens hebben liggen met daarbij vast nog wel diskettes met foto's van HCC omdat deze regelmatig meeging. Ik zal eens een poging ondernemen om daar doorheen te spitten. Een 3.5 extern diskette station met USB moet ook nog wel aanwezig zijn.

Was deze al voorbij gekomen? YouTube: HCC-dagen Utrecht - NOS Journaal 1986

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-06 21:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik kijk tegenwoordig rond bij faillissementsveilingen en dan zie ik wel eens goedkope pallets nieuw/gebruikt computerspul langs komen; precies het soort pallets dat je vroeger bij handelaren op computerbeurzen zag. Soms hoorde je van iemand dat hij voor een ongelofelijk lage prijs een tweedehands PC of monitor gekocht had, die het ook nog goed bleek te doen. Uitverkocht natuurlijk, tegen de tijd dat je dan zelf bij die stand was.

Een computerbeurs was ook goed om de mensen I.R.L te ontmoeten die je het jaar daarvoor via modem had leren kennen. Niemand had een digitale camera, dus vaak was dat de eerste keer dat je elkaar kon zien.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
Pandarrama schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:25:
[...]

Ik speel pas sinds '83 met computerspul en het ergste is dat ik mijn eerste computer nog steeds op zolder heb liggen tezamen met nog wat componenten(lees kratten vol) waar ik nog geen afscheid van heb kunnen nemen.
Inderdaad veelal vooral bij elkaar gekocht op de HCC-dagen. *O*

Mijn Casio QV-10 moet ik ook nog steeds ergens hebben liggen met daarbij vast nog wel diskettes met foto's van HCC omdat deze regelmatig meeging. Ik zal eens een poging ondernemen om daar doorheen te spitten. Een 3.5 extern diskette station met USB moet ook nog wel aanwezig zijn.

Was deze al voorbij gekomen? YouTube: HCC-dagen Utrecht - NOS Journaal 1986
Wees voorzichtig met oude elektronica haal het eerst uit elkaar controleer het eerst op lekkende Accu en condensatoren, het vocht dat hieruit kan ontsnappen kan de printbanen op de printplaat wegvreten.

Ik ben dagen bezig geweest om van een MSX2 computer uit de jaren te repareren, de accu was gaan lekken. met de loep en heel veel geduld heb ik de weggevreten printbanen met dunnen draadjes kunnen repareren.

[ Voor 11% gewijzigd door LEX63 op 01-10-2023 17:39 ]

• LEX63
aawe mwan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:51:
Ik kijk tegenwoordig rond bij faillissementsveilingen en dan zie ik wel eens goedkope pallets nieuw/gebruikt computerspul langs komen; precies het soort pallets dat je vroeger bij handelaren op computerbeurzen zag. Soms hoorde je van iemand dat hij voor een ongelofelijk lage prijs een tweedehands PC of monitor gekocht had, die het ook nog goed bleek te doen. Uitverkocht natuurlijk, tegen de tijd dat je dan zelf bij die stand was.

Een computerbeurs was ook goed om de mensen I.R.L te ontmoeten die je het jaar daarvoor via modem had leren kennen. Niemand had een digitale camera, dus vaak was dat de eerste keer dat je elkaar kon zien.
Je kunt ook pech hebben als je zoon partij koopt, je moet geluk hebben. Op marktplaats zie ik ook wel eens partijen voorbij komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tweakers had een tijdje de HCC Pricewatch. Tijdens de HCC prijslijsten van de bekende toko's verzamelen en deze vervolgens inkloppen. Daar heeft ondergetekende ook een keer aan meegeholpen. 2005 dacht ik. Vervolgens stranden met de trein wegens grote sneeuwval en dan noodgedwongen blijven slapen bij een mede-Tweaker in Vught...
@BOOTZ was daar ook bij geloof ik.

review: Eventlog: Tweakers.net op de HCC Dagen 2005

Groepsfoto, rechtsonderin. :)

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 30-09-2023 22:55 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:40

FFW

Zo'n ouderwetse computerbeurs zou mij nog steeds van pas komen, als is het eenmalig, ik heb veel werkende 'ewaste' die te weinig opbrengt om op marktplaats te zetten, want ik heb geen tijd om berichtjes te beantwoorden voor veel kleine bedragen. Een vlooienmarkt is niet de juiste doelgroep. Het is jammer maar veel werkende spullen gaan daardoor naar de milieustraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik werkte van '99 tot '03 bij een keten computerwinkels voor hobbyisten, heb ergens nog foto's van HCC 2000. Ik zal ze eens opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
PD2JK schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:46:
Tweakers had een tijdje de HCC Pricewatch. Tijdens de HCC prijslijsten van de bekende toko's verzamelen en deze vervolgens inkloppen. Daar heeft ondergetekende ook een keer aan meegeholpen. 2005 dacht ik. Vervolgens stranden met de trein wegens grote sneeuwval en dan noodgedwongen blijven slapen bij een mede-Tweaker in Vught...

Wat leuk. Bedankt voor het plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:42
M@cer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:33:
De HCC dagen waren toch wel het hoogtepunt van het jaar... Het hele jaar sparen om nieuwe onderdelen te kopen in dat ene weekend..
Haha, inderdaad dit. En dan op de dag zelf prijslijsten verzamelen, alle standjes langs. Ging altijd samen met m'n vader, broer en wat wisselende aanhang :) . Parkeren bij de kazerne en gaan met de banaan.

Kocht altijd spindles met CD-Rs op de beurs. Die enorm dikke zwart wit catalogi meenemen van die tent in Amsterdam (vooral boeken - geen idee meer hoe dat heette). Beste herinnering is de aanschaf van m'n 3Dfx Voodoo kaart. Daarna 's avonds die kaart erin schroeven en tot diep in de nacht gamen (Turok volgens mij). Jammer dat de beurzen er niet meer zijn (maar wel begrijpelijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 11:38

Over oude herinneringen ophalen gesproken :). Een hoop bekende gezichten (inclusief die van mijzelf) op die foto's, leuk!

We hebben inderdaad een aantal jaren een speciale HCC-pricewatch bijgehouden, zodat je kon zien bij welke stand iets het goedkoopst was en of dat inderdaad goedkoper was dan waarvoor je het op internet kon bestellen. Dat was wel een hoop werk, bij alle stands de prijslijsten ophalen en die dan met de hand overtikken. Maar het was wel heel gezellig, ik zelf kwam er ook meer voor de gezelligheid dan voor de "koopjes" :)

Maak je eigen poll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
BOOTZ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Over oude herinneringen ophalen gesproken :). Een hoop bekende gezichten (inclusief die van mijzelf) op die foto's, leuk!

We hebben inderdaad een aantal jaren een speciale HCC-pricewatch bijgehouden, zodat je kon zien bij welke stand iets het goedkoopst was en of dat inderdaad goedkoper was dan waarvoor je het op internet kon bestellen. Dat was wel een hoop werk, bij alle stands de prijslijsten ophalen en die dan met de hand overtikken. Maar het was wel heel gezellig, ik zelf kwam er ook meer voor de gezelligheid dan voor de "koopjes" :)
Ik vraag mij af of het anno 2023 niet mogelijk is voor Tweakers om eens per jaar een beurs te organiseren. het hoeft geen RAI hal te zijn maar bijvoorbeeld een Gymzaal.

Paar geïnteresseerde verkopers en hobby clubs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Ach ja, die beurzen
Prachtig vond ik het, 2x op zo’n beurs onderdelen gescoord om een complete pc te bouwen
Ik mis dit wel een beetje ja (heel erg beetje zelfs)
Is met zoveel moois verdwenen Landbouw RAI, vakbeurs intensieve veehouderij , Gallinova enz
Regeltjes, geld en internet maken aan veel moois een eind
Maar misschien ben ik gewoon een ouwe zeurende boomer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:40
AmateurVinoloog schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:44:
Die enorm dikke zwart wit catalogi meenemen van die tent in Amsterdam (vooral boeken - geen idee meer hoe dat heette).
Computercollectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:42
Yes, dat is m!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LEX63 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Ik vraag mij af of het anno 2023 niet mogelijk is voor Tweakers om eens per jaar een beurs te organiseren. het hoeft geen RAI hal te zijn maar bijvoorbeeld een Gymzaal.

Paar geïnteresseerde verkopers en hobby clubs.
Mogelijk: vast wel, genoeg ervaring met events organiseren inmiddels.
Rendabel: verwacht van niet. Vergeet niet: grote site en forum, grote community, maar uiteindelijk zit er wel al jaren een commercieel bedrijf achter.
Maar vraag het de crew eens zou ik zeggen. Een topic in Acties en evenementen is zo gemaakt :)

Edit: overigens is er ook voor MSXeen mooi, zij het niet zo actief topic: Wie heeft z'n MSX nog én gebruikt deze nog actief? Maar er zijn nog wel een aantal die hards daarzo ;)
* The Eagle zelf nog een complete Philips NMS8280 staan incl randapparatuur, staat al jaren stof te trekken :P

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 05-10-2023 20:48 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEX63
The Eagle schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Mogelijk: vast wel, genoeg ervaring met events organiseren inmiddels.
Rendabel: verwacht van niet. Vergeet niet: grote site en forum, grote community, maar uiteindelijk zit er wel al jaren een commercieel bedrijf achter.
Maar vraag het de crew eens zou ik zeggen. Een topic in Acties en evenementen is zo gemaakt :)

Edit: overigens is er ook voor MSXeen mooi, zij het niet zo actief topic: Wie heeft z'n MSX nog én gebruikt deze nog actief? Maar er zijn nog wel een aantal die hards daarzo ;)
* The Eagle zelf nog een complete Philips NMS8280 staan incl randapparatuur, staat al jaren stof te trekken :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhu3-sPrNcEBjepBlzpBRUlkArY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQozuMN98sladTfAOTN6Jlqw.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb sinds kort de allerlaatste MSX computer ooit gemaakt de Panasonic MSX Turbo R

Deze is nog niet klaar voor gebruik deze heeft eerst een service beurt nodig. Diskdrive, geheugen upgrade mogelijk vervanging condensatoren "Elco's"

Dus ik ga eerdaags weer met MSX beginnen. "Naast Windows natuurlijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Dat waren de dagen ;)

Bij mij in de stad hebben nog heel lang een 'echte' computerwinkel gehad, maar die is nu ook gesloten. Op zich niet zo vreemd, met de prijzen op internet & de marge kun je geen hele grote winkel openhouden met personeel etc.

Vaak genoeg in de pre-internet tijd inspiratie opgedaan in dat soort winkels, eerste joysticks bekeken, boeken vastgehouden, floppy's gehaald etc.

Kinderen vandaag de dag idd 'klik' en het is gedownload, meerdere gameconsoles in huis die met een paar klikken werken. Het is niet hetzelfde.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
PingOvercrash77 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:19:
HCC dagen, fantastisch was dat, moesten we ook heen van school.

Ik weet nog dat er begin/midden 2000 er een jaar was op de HCC dagen dat er ontzettend veel siemens nixdorf pctjes werden gedumpt ergens en heel veel tweakers hadden deze gekocht om te modden, want er zat een TV tuner in geloof ik. Was een hele reeks op het forum over wat mensen met deze dingen deden, was erg leuk om te volgen.
Weet iemand waar ik het over heb?

-edit-

Iemand die Siemens Nixdorf set top box gekocht?
[CM][EL]wat doe jij met je siemens nixdorf multimedia box
[CM][EL]wat doe jij met je siemens nixdorf mmbox - Deel 2

deze! heeft iemand deze dingen nog? ik wil er stiekem eigenlijk een, al 20jaar..
Zat dit topic net te lezen, en dacht "hey daar heb ik toen nog zo'n rare pc gekocht...

paar posts later dit, ik was een van die gekken, al ging ik er weer even aan twijfelen of ik dat wel had en niet alleen anderen mee had zien lopen, maar vond een post van mezelf terug in het topic over die dingen, dus had er wel zeker een :)

Grappig om te lezen allemaal. Paar keer HCC gedaan, vooral om met wat bekenden rond te sjouwen en ook nog wat Tweakers spul gekocht (zie ergens bij de 2005 foto's GoT glazen voorbij komen, waarvan ik er ook een in huis had... klik hier ook alweer 20+ jaar rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Dat waren de dagen ;)

Bij mij in de stad hebben nog heel lang een 'echte' computerwinkel gehad, maar die is nu ook gesloten. Op zich niet zo vreemd, met de prijzen op internet & de marge kun je geen hele grote winkel openhouden met personeel etc.

Vaak genoeg in de pre-internet tijd inspiratie opgedaan in dat soort winkels, eerste joysticks bekeken, boeken vastgehouden, floppy's gehaald etc.

Kinderen vandaag de dag idd 'klik' en het is gedownload, meerdere gameconsoles in huis die met een paar klikken werken. Het is niet hetzelfde.
De Ceintuurbaan in Amsterdam dat was de computer straat van Amsterdam. In de hoogtijdagen waren er wel 8 computerwinkels. Mycom, Dynabyte, computerland, en nog een paar.

Laatst was ik daar, geen enkele computer winkel meer.

Tja het intreden van het het internet heeft veel veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door LEX63 op 07-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
LEX63 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

De Ceintuurbaan in Amsterdam dat was de computer straat van Amsterdam. In de hoogtijdagen waren er wel 8 computerwinkels. Mycom, Dynabyte, computerland, en nog een paar.

Tijden veranderen inderdaad. Kon je vroeger dagen bezig zijn met het samenstellen van een computer, tegenwoordig kies je thuis je device; telefoon, tablet, laptop etc.

Ik ben niet tégen deze ontwikkelingen, maar de charme is 'anders' :+

Wat ik wel af en toe mis is hoe het internet 'vroeger' was, met nog niet alle grote partijen aanwezig, leuke dingen die snel weer offline gingen etc. Met TOR krijg je die vibe nog een beetje, geen idee wat het is, geen idee wie erachter zit en morgen kan het weer weg zijn.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-06 16:00
[...]

Bij de Computerland daar ooit nog een Geforce 4200ti gekocht. Good times.

Ook in Rotterdam nabij of op de Mariniers Weg (achter de bieb) had je zo'n cluster van computershops. Volgens mij ook dezelfde ketens en een paar lokale iets verder op in de straat . Ook nog een hele pc aan onderdelen bij elkaar gekocht daar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
Cobb schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Bij de Computerland daar ooit nog een Geforce 4200ti gekocht. Good times.

Ook in Rotterdam nabij of op de Mariniers Weg (achter de bieb) had je zo'n cluster van computershops. Volgens mij ook dezelfde ketens en een paar lokale iets verder op in de straat . Ook nog een hele pc aan onderdelen bij elkaar gekocht daar.
Tja een computerwinkel dat is een zeldzaamheid aan het worden. Je hebt nog wel grote winkels, warenhuizen als de Mediamarkt die een computer afdeling hebben, dat is dan ook alles.

Het is tegenwoordig ook heel makkelijk om van vanachter de computer alle onderdelen te bestellen voor het samenstellen bouwen van een computer.

Onderdelen bestellen bij een of meerdere winkels. Vaak voor 16:00/ 2300 besteld de volgende dag in huis.

Maar de charme dat is er toch wel vanaf.

Wat toen voor mij in de begin jaren 2002> belangrijk was dat je in de winkel dingen kon vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door LEX63 op 11-10-2023 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:38
Ach ja, de HCC dagen, waar ik altijd vanuit Groningen naartoe ging om spullen te kopen bij de stands van Norrod en Funprice (beiden uit Groningen :P), gewoon omdat de deals zó goed waren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Glenfiddich schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:38:
Ach ja, de HCC dagen, waar ik altijd vanuit Groningen naartoe ging om spullen te kopen bij de stands van Norrod en Funprice (beiden uit Groningen :P), gewoon omdat de deals zó goed waren.
Ik heb wel eens gelezen dat er toen bezoekers kwamen uit Duitsland en België zelfs uit Denemarken.

Utrecht was voor mij 30 minuten met de trein het lopen duurde langen dat het reizen met de trein.
Als ik naar huis ging was ik altijd meestal uitgevoerd.

Vaak nam ik veel te veel mee, toen ook inkopen voor de clubwinkel van de Vereniging.

Tja toch mis ik die tijd wel. Soms wou ik dat ik door de tijd kon reizen.

[ Voor 3% gewijzigd door LEX63 op 13-10-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Goede oude HCC dagen. Bij Computerland ooit een Iiyama 15" monitor gekocht voor weinig. Scherm had zo'n trinitron systeem, haarscherp maar lomp zwaar. Ding maar slepen over Hoog Catrijne in de trein naar Amersfoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:01
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:35:
Goede oude HCC dagen. Bij Computerland ooit een Iiyama 15" monitor gekocht voor weinig. Scherm had zo'n trinitron systeem, haarscherp maar lomp zwaar. Ding maar slepen over Hoog Catrijne in de trein naar Amersfoort.
Ik had een 19 inch iiyama die mee ging naar lanparties. :P
En een chieftec dragon midi tower O+ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
CrystalViriS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Ik had een 19 inch iiyama die mee ging naar lanparties. :P
En een chieftec dragon midi tower O+ _/-\o_
Ik heb ook wel eens een monitor gekocht ik was toen gelukkig samen met iemand naar de beurs gegaan die een auto had.

Ik maakt altijd een lijstje met wat ik wide kopen en als er zware spullen bij zaten dan met de auto naar de beurs. Ik had toen zoon waardeloos opklapbaar karretje op de beurs gekocht, het was evengoed nog een heel gesleep met al je zooi naar de auto.

Kocht veelal te veel spullen, ooh dat papier is spot goedkoop neem dan maar een doos mee. Een oude PC spot goedkoop neem maar mee. Dat is een mooie printer hopla weer een grote doos er bij.

Tja ik heb ook wat spullen van de HCC Beurs naar huis gesleept.

[ Voor 36% gewijzigd door LEX63 op 14-10-2023 14:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Coppertop schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:01:
Ik werkte van '99 tot '03 bij een keten computerwinkels voor hobbyisten, heb ergens nog foto's van HCC 2000. Ik zal ze eens opzoeken.
Dit werkt, denk ik: https://tweakers.net/gallery/338/fotoalbum/?MapID=186920

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg1w4LEePE5iqb3osKa6U9mWNlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjZ2FWhrx3d9xfI6NEPRuR0m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEX63
Bedankt voor deze leuke link en foto's.

Ik wouw dat ik door de tijd kon reizen. Ik zou best nog wel eens terug in de tijd over een beurs willen slenteren.

Het internet heeft heel veel overbodig en kapot gemaakt. Doch ook wel handig om spullen te bestellen alleen word de grens voor gratis verzending steeds hoger en de verzendkosten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44

Christiano007

Ich bin der champion

Heej Diepenheim vroegah toch? :P Oud klasgenootje.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die foto's zijn vast en zeker met een aardappel gemaakt die het jaar er voor op diezelfde HCC gekocht was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
The Eagle schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Die foto's zijn vast en zeker met een aardappel gemaakt die het jaar er voor op diezelfde HCC gekocht was :+
Ik vind het goede kwaliteit foto's geen 10MP doch duidelijk.

Beter dan de linken naar de YouTube video's dit ik geplaatst had.

Als mensen nog foto's of video's hebben van de HCC beurs plaats deze. ik bekijk deze graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Sony CyberShot 505, dacht ik. Ik denk dat je je verwachtingen voor een consumer digitale camera van rond 2000 moet bijstellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Coppertop schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Sony CyberShot 505, dacht ik. Ik denk dat je je verwachtingen voor een consumer digitale camera van rond 2000 moet bijstellen :+
Ik had rond die tijd een Nikon 3 mp camera en dat was toen de beste budget camera. Daar heb ik heel wat foto's mee gemaakt toen nog met 64MB compactflash card.

Handig dat in die camera 4 AA batterijen ging. Ik had toen 2 setjes van 2300 mAh.

Soms kijk ik wel eens naar die oude foto's van weleer.

Ik denk dat ik in al die jaren wel 2 TB aan foto's heb gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door LEX63 op 17-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02
LEX63 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Bedankt voor deze leuke link en foto's.

Ik wouw dat ik door de tijd kon reizen. Ik zou best nog wel eens terug in de tijd over een beurs willen slenteren.

Het internet heeft heel veel overbodig en kapot gemaakt. Doch ook wel handig om spullen te bestellen alleen word de grens voor gratis verzending steeds hoger en de verzendkosten ook.
Ik zou het ook nog wel eens terug willen beleven.

Als IA nog beter word en dat je kan vragen om een beurs simulatie te maken, dan kan je misschien ook nog als verkoper spelen.
Lijk mij wel handig om op een VR bril te spelen, pc lijk mij dat je dat veel minder beleeft, of als het ooit zou bestaan in een holodesk.

Hopelijk blijven de oude beelden er van nog online staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
Calamor schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Ik zou het ook nog wel eens terug willen beleven.

Als IA nog beter word en dat je kan vragen om een beurs simulatie te maken, dan kan je misschien ook nog als verkoper spelen.
Lijk mij wel handig om op een VR bril te spelen, pc lijk mij dat je dat veel minder beleeft, of als het ooit zou bestaan in een holodesk.

Hopelijk blijven de oude beelden er van nog online staan.
Het leukste is als er eens per jaar weer een computerbeurs in midden Nederland word georganiseerd.
het hoeft geen rai hal vol te zijn een grote gymzaal vind ik al groot genoeg.

Laat een paar computer organisaties de koppen bij elkaar steken zoon beurs kan ook abonnementen opleveren voor computerbladen, er kan een uitzendbureau komen die speciaal mensen zoekt voor de ICT.

Handelaren kunnen hun oude voorraad verkopen tegen een leuke prijs.

Waar een wil is daar is ook een weg.

Tja een emulatie van een computerbeurs ach daar gaat heel wat uren inzitten en wie zou daar nu voor willen betalen.

Een jaarlijkse terug komende computer beurs dat zou heel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Hier kunt u uw ervaringen delen belevenissen van de HCC beurs in Utrecht en de PCDUMPDAG in Amsterdam.

Jammer genoeg zijn deze beurzen er niet meer maar ervaringen en belevenissen kunnen hier voortleven.

Lex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:45
Ik vraag me af wat je mag verwachten als er nu nog een jaarlijkse beurs georganiseerd gaat worden. De koopjes van weleer ga je niet vinden, vrees ik. Tegenwoordig kan je alle prijzen uit de hele wereld met elkaar vergelijken en laten opsturen.

Afgelopen maart geleden ben ik naar modeltrein beurs gegaan in expo houten, die samenwerkte met de HCC. Jep, die bestaan blijkbaar nog steeds. Ik was benieuwd hoe dat deel eruit zou zien. Laat ik het zo zeggen: de gemiddelde leeftijd was 50+, nagenoeg allemaal mannen. Je had allerlei focusgroepen, met informatie over Office, 3d printen, VR, hardware, programmeren, et cetera. Dat deel van de HCC beurs was informatief.
Daarnaast had je iets van 3 handelaren waar je daadwerkelijk spullen kon kopen. Maar dat aanbod was karig: enerzijds was het vooral aliexpress achtige meuk. En anderszijds waren het specifieke, oudere componenten, zoals een scart naar RGB kabel. Of een exotische converter. Of een dect toestel. Kortom, allemaal meuk :+
Er was ook een HCC kennis gedeelte in een aparte zaal, maar die was alleen toegankelijk voor HCC leden.

Hier de aankomende beurzen: https://www.modelspoorbeu...:agenda-2023-2024&catid=2

Wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDeeH1naa9vn4Z6Dn2NwH4YyvrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lSD0MsBmIq6vwQIqeBRX72iN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxzljAaTyw479EgXYVijHSlbqyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qM9mho1oRJDHKydT2LYJeRIr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1kI_KZun7K0dTE21kmWGT_9QwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6FbRz4HwCWegUDNGdnxoUsjI.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 26-10-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Sorry dat ik zo laat reageer.

Ja gelukkig zijn er nog wel computer hobby bijeenkomsten.

Leuke foto's.

Vroeger waren in Utrecht in november altijd de HCC beurzen. nu zijn het hobby dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Heeft u nog ervaringen herrenringen aan de HCC beurzen of de PCDUMP DAGEN

Plaats hier uw ervaringen.

Wat voor aankopen heeft u gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
segil schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:37:
Ik vraag me af wat je mag verwachten als er nu nog een jaarlijkse beurs georganiseerd gaat worden. De koopjes van weleer ga je niet vinden, vrees ik. Tegenwoordig kan je alle prijzen uit de hele wereld met elkaar vergelijken en laten opsturen.

Afgelopen maart geleden ben ik naar modeltrein beurs gegaan in expo houten, die samenwerkte met de HCC. Jep, die bestaan blijkbaar nog steeds. Ik was benieuwd hoe dat deel eruit zou zien. Laat ik het zo zeggen: de gemiddelde leeftijd was 50+, nagenoeg allemaal mannen. Je had allerlei focusgroepen, met informatie over Office, 3d printen, VR, hardware, programmeren, et cetera. Dat deel van de HCC beurs was informatief.
Daarnaast had je iets van 3 handelaren waar je daadwerkelijk spullen kon kopen. Maar dat aanbod was karig: enerzijds was het vooral aliexpress achtige meuk. En anderszijds waren het specifieke, oudere componenten, zoals een scart naar RGB kabel. Of een exotische converter. Of een dect toestel. Kortom, allemaal meuk :+
Er was ook een HCC kennis gedeelte in een aparte zaal, maar die was alleen toegankelijk voor HCC leden.

Hier de aankomende beurzen: https://www.modelspoorbeu...:agenda-2023-2024&catid=2

Wat foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet er gezellig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
De donkere dagen hebben al weer enkele weken hun intreden gedaan. Velen brengen meer tijd door achter de computer.

De computer is al jaren bij mij een multimedia apparaat voor films en muziek ik ben gek op Japanse Anime series en films. Ik heb inmiddels meer dan 20TB aan Anime series en films.

Ik ben wel nieuwsgierig waar computergebruikers hun computer dagelijks voor gebruiken.

Lex

• LEX63
<knip> Dit had een DM moeten zijn.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 28-12-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Wat id DM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een 1:1 persoonlijk berichtje ipv een publieke post ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Exact datgene wat ik je gestuurd heb: een Direct Message. En datgene wat je mij ook kan sturen. En daarmee houdt in dit topic dit onderwerp op.Verdere vragen enkel via DM stellen s.v.p.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01
segil schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:37:
Ik denn dat je precies aan raakt wat een overgroot deel van de beurs de beurs maakte.
Omdat onderdelen kopen en kennis delen voor IT net zo makkelijk online kan voegt een offline event niet echt wat toe.
Bij bijv. de open houtdag zijn er allerlei dingen te doen en voelen. Dat is daar ook meer van toepassing denk ik.
Zou je misschien met IT ook kunnen doen, meer met workshop achtige stands werken. Programmeer een robot arm, arduino of home automation en zie het werken. En je kan direct een starterkit of componenten bij kopen. Een geheugenbankje hoef je niet per see in je handen te hebben voordat je weet of je het gaat kopen.
En misschien een hack en game/toernooi gedeelte erbij. Vervangt dan misschien een aantal ter ziele gegane andere organisaties van bijv. LAN dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-06 21:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Voor wat betreft "koopjes" van de nieuwste PC onderdelen heeft een beurs waarschijnlijk geen nut meer.

Maar om je eigen tweedehands spullen te verkopen, lijkt mij een landelijke "beurs" wel veel handiger dan handjeklap via een website, zeker voor dingen die minder kosten dan het opsturen (of die te zwaar zijn). Denk dan aan de "kofferbakverkoop" wat je wel vaker ziet bij radioamateurs. Dat hebben ze wel eens bij computerbijeenkomsten in het buitenland en wat je dan ziet dat zo halverwege de dag de tweedehands markt verandert in een weggeefmarkt.

Computersystemen van vroeger die nu nog draaien, zijn ook altijd leuk om te zien, bijvoorbeeld met uitbreidingen die destijds helemaal niemand kocht omdat ze onbetaalbaar duur waren. Of toepassingen die destijds technisch absoluut onmogelijk waren, maar die slimme mensen met de kennis van nu toch wel hebben kunnen "backporten" naar 8-bits processoren (bijvoorbeeld: streaming video).

Er wordt nog steeds nieuwe hardware ontwikkeld die lijkt op de 8-bits computers van vroeger. Ik zou best wel eens een MiSTer FPGA computer in het echt willen zien, of een ZX Spectrum Next. Een beurs is voor mij ook vooral een plek om dingen een keer in het echt te kunnen zien, in plaats van de plaatjes in tijdschriften.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
LEX63 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Het leukste is als er eens per jaar weer een computerbeurs in midden Nederland word georganiseerd.
het hoeft geen rai hal vol te zijn een grote gymzaal vind ik al groot genoeg.

Laat een paar computer organisaties de koppen bij elkaar steken zoon beurs kan ook abonnementen opleveren voor computerbladen, er kan een uitzendbureau komen die speciaal mensen zoekt voor de ICT.

Handelaren kunnen hun oude voorraad verkopen tegen een leuke prijs.

Waar een wil is daar is ook een weg.

Tja een emulatie van een computerbeurs ach daar gaat heel wat uren inzitten en wie zou daar nu voor willen betalen.

Een jaarlijkse terug komende computer beurs dat zou heel leuk zijn.
Wie of wat houdt je tegen om dit te gaan organiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:27
Frame164 schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:25:
Wie of wat houdt je tegen om dit te gaan organiseren?
Daar is helemaal geen markt meer voor, de tijd dat mensen massaal eigen pc's in elkaar zetten ligt achter ons. Om de paar jaar een nieuwe laptop is de nieuwe norm.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Lang geleden bezocht ik ook regelmatig de HCC beurs en af en toe een PC dump dag.
Ook lang (zo'n beetje vanaf de oprichting) lid geweest van HCC, maar toen ze in het clubblad ook testen gingen doen van elektrische fietsen ben ik afgehaakt. Het was toch al langere tijd niet meer een blad van/voor hobbyisten.
Die beurzen beschouwde ik vooral als een uitje. Vaak kwam ik toch terug zonder iets te kopen of het waren aankopen die je ook in een reguliere winkel had kunnen doen, zoals een stapel RWCD of later RWDVD. Maar wel goedkoper omdat white label schijfjes doorgaans niet in een winkel verkrijgbaar zijn. Dat je daarvan een kwart kon weggooien moet je gemakshalve even niet meetellen.
En internet heeft ook een grote rol gespeeld in het verdwijnen van de beurzen. Koopjes en informatie over nieuwe ontwikkelingen haal je nu online.
Wat nu overblijft is een soort van heimwee naar de goede oude tijd en dat blijft niet beperkt tot de beurzen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:05
Als ik het topic zo lees en de namen herken van videokaarten en dergelijke schrik ik bijna van alles wat ik destijds gekocht heb op de dumpdagen en HCC beurzen. Sowieso iedere dumpdag een kilo of 10 aan lege CD's of DVD's.
En maar branden en branden thuis, en af en toe ook eens gebruiken. Hoeveel uren heb ik niet verspild aan het kijken naar een balkje dat er tijden over doet om vol te raken.

Mijn Tweaker-niveau is nooit hoger gekomen dan (veel te vaak) onderdelen vervangen in mijn PC, waarbij nieuw orderdeel X uiteraard de oorzaak was dat onderdeel Y nu een bottleneck was geworden en eigenlijk ook vervangen moest worden. Gelukkig was er snel weer een nieuwe beurs om die cirkel niet te hoeven doorbreken ;)

Wat ik mij verder herinner van de HCC beurzen was de gekte en drukte in de hallen, maar in de hal met de stands voor de échte HCC gebruikersgroepen hing dan weer een serene stilte..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Volgens mij was dit ook nog een folder van Wong Computers van de PCDump. Bedrijf zou nog bestaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0rpmhAMhFVKmOJa8iHlAgYMsWI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5o6TMtos6LCyX9AorET8IcuL.png?f=fotoalbum_large

Toevallig gevonden bij de opruiming.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
LEX63 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:48:
Heeft u nog ervaringen herrenringen aan de HCC beurzen of de PCDUMP DAGEN

Plaats hier uw ervaringen.

Wat voor aankopen heeft u gedaan?
Zaterdag 6 januari 2024: regionale Klokhuisbijeenkomst in Nijmegen
https://www.klokhuis.nl/regionale-klokhuisdag/nijmegen-3/
Klokhuis Werkplaats #7: ‘oude bestanden redden’
zaterdag 11 februari 2023, in Business Center De Unie, Bredewater 16, 2715 CA Zoetermeer

Bovenstaande was/is een groep die nog steeds heel actief is nu er geen HCC meer is

De groep in Belgie is volgens mijn niet meer actief.
https://www.appletips.nl/macbeurs-12-in-c-mine-genk/
Dit was de laaste meeting waar ik ooit was.
De nederlandse mac gebruikers hingen vroeger rond op macosx(dot)nl later one more thing.
Nu een site waar producten van Aldi, Lidl, Action worden aan geprezen :(

[ Voor 10% gewijzigd door onno oliver op 01-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De reden dat dergelijke dumpdagen vrijwel niet meer gehouden worden is heel simpel :)
- De vraag naar onderdelen is een stuk kleiner (wie heeft er nou nog een desktop staan? vroeger iedereen, tegenwoordig veel meer laptop en tablet en telefoon).
- De marges op onderdelen is veel lager. Op een CPU van 300 euro zit misschien max 5% marge voor de verkoper in een winkel, dus 15 euro. Webwinkel is nog minder marge.

Ga je met zijn allen bij elkaar staan moet je tegen elkaar concurreren op prijs, dus nog lagere marges. En je moet wel je personeel betalen. Da's niet te doen, kan economisch gewoon niet uit.
Bovendien: waarom zou je ergens gaan staan met een hoop logistiek als je ook gewoon vanuit het magazijn via de website kunt verkopen?

Jammer maar helaas. Sfeer was wel leuk destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 08:56
Dus niemand heeft zo'n Siemens Nixdorf set top box meer staan? O-)

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Een traditionele desktop bij een particulier zal niet meer veel voorkomen, maar tower- en mini PC kasten zijn er volgens mij nog zat.
Mijn eerste PC x86 was een desktop met zo'n solide stalen kast met klepdeksel. Kostte ca. 4000 gulden en dan nog alleen maar met 2 5,25 floppy drives. Later een harde schijf er in gezet van 20 MB, aangeschaft op een HCC dag voor 750 gulden.
Maar daarna alleen nog maar towerkast PC's gehad.

En er was in de begintijd ook veel meer verscheidenheid voor de hobbyist zoals Commodore, Atari, Sinclair enzovoort.
Maar ook aan een laptop kan je knutselen. Alleen het hele hobbyaspect rond computers is verdwenen, behalve bij die paar tweakers hier. Het is nu een gebruiksapparaat geworden. Als die stuk is wordt die compleet vervangen, al is het maar omdat MS een streek uithaalt waardoor een nieuw OS niet meer kan worden geïnstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 02-01-2024 14:51 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
The Eagle schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:34:
De reden dat dergelijke dumpdagen vrijwel niet meer gehouden worden is heel simpel :)
- De vraag naar onderdelen is een stuk kleiner (wie heeft er nou nog een desktop staan? vroeger iedereen, tegenwoordig veel meer laptop en tablet en telefoon).
- De marges op onderdelen is veel lager. Op een CPU van 300 euro zit misschien max 5% marge voor de verkoper in een winkel, dus 15 euro. Webwinkel is nog minder marge.

Ga je met zijn allen bij elkaar staan moet je tegen elkaar concurreren op prijs, dus nog lagere marges. En je moet wel je personeel betalen. Da's niet te doen, kan economisch gewoon niet uit.
Bovendien: waarom zou je ergens gaan staan met een hoop logistiek als je ook gewoon vanuit het magazijn via de website kunt verkopen?

Jammer maar helaas. Sfeer was wel leuk destijds.
Denk wel dat er animo is voor een "electronic" Flea market voor grote dingen, Items maar we zijn niet goed in bewaren. Zelfs onze overheid laat interessante "items" vernietigen.
Op een outdoor Hacker event heb ik wel eens een vlooien markt geregeld, dat was een tafel waar oude hardware aangeboden werd, alles gelabeld met een "kassa des vertrouwen" Misschien wat voor een Tweakers dag?

Als er animo is zou ik wel wat kleins op Vraag en aanbod kunnen zetten van Silicon Graphics, SGI videokaarten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:36

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

onno oliver schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Zaterdag 6 januari 2024: regionale Klokhuisbijeenkomst in Nijmegen
https://www.klokhuis.nl/regionale-klokhuisdag/nijmegen-3/
Klokhuis Werkplaats #7: ‘oude bestanden redden’
zaterdag 11 februari 2023, in Business Center De Unie, Bredewater 16, 2715 CA Zoetermeer

Bovenstaande was/is een groep die nog steeds heel actief is nu er geen HCC meer is

De groep in Belgie is volgens mijn niet meer actief.
https://www.appletips.nl/macbeurs-12-in-c-mine-genk/
Dit was de laaste meeting waar ik ooit was.
De nederlandse mac gebruikers hingen vroeger rond op macosx(dot)nl later one more thing.
Nu een site waar producten van Aldi, Lidl, Action worden aan geprezen :(
Ik zie op die website dat er inmiddels een klokhuisdag gepland staat voor zaterdag 6 april 2024. Op een andere pagina staat dat er een aantal handelaren aanwezig zullen zijn:
https://www.klokhuis.nl/handelaren-op-klokhuisdag-2/

Het lijkt wel voornamelijk om Apple computers te gaan, iets wat ik persoonlijk minder interessant vind vanwege de tweedehands prijzen. Waar oude PC prijzen behoorlijk zijn gestegen in de afgelopen jaren, zijn die van Apple producten volgens mij nooit heel laag geweest.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
Weet het niet zeker maar, vroeger kon je zo binnen lopen om naar de handelaren te gaan.
De klokhuis lezingen en tombola daar diende je lid voor te zijn en dit kon ter plekke geregeld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100085319_cc9f49a8

Vandaag een leuke video op dumpert van de PC Dumpdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subroutine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-04 11:41
[...]

mooie tijden inderdaad, Ik werkte bij mycom toen ik nog student was in het weekend en de koopavonden.
heel veel pc helpen samen stellen en bouwen.
was een leuke tijd

Other than the laws of physics, rules have never really worked out for me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik heb heel wat PC'tjes gebouwd van voor een paar euro bij elkaar gesprokkelde spullen. Toen ik nog op de HTS zat, begin jaren '90, had ik niet veel geld. Ooit had mijn pa goedkoop een Philips :YES op de kop kunnen tikken, en nadat ik daar een harddisk aan vast gefröbeld had, werkte dat prima.

Totdat Prince Of Persia uit kwam. :'( Die werkte niet op die machine. Qua video nog wel, want we hadden wat extra hardware gekocht waarmee we de :YES PC-compatible konden maken (insteekkaart, waar ik nog bandkabel en een pc-slot aan vast gesoldeerd had zodat ik er van buitenaf de kast een Hercules kaart in kon stoppen ;)).

Maar de oplossing was er: de HCC dagen! Ik ging er naartoe met 100 gulden op zak, en ik ging zo goedkoop mogelijke spullen proberen te vinden om een nieuwe PC in elkaar te zetten. En ja hoor, ik kwam de hoofdprijs tegen: een IBM AT moederbord met een 80286 6MHz voor 15 gulden! Defect natuurlijk, maar er zaten geen custom chip op, dus kon ik die vast wel repareren. Meteen verder gaan zoeken, want ik had nu natuurlijk ook voeding, kast, geheugen, een videokaart, een I/O kaart, een harddisk controller, en een toetsenbord nodig. 5 videokaarten kocht ik, met het idee dat ik er dan in ieder geval wel eentje aan de praat zou krijgen. Geheugen was ook goedkoop gevonden. 2 MFM controllers, wat I/O controllers. Toetsenbord ook. Ouwe AT kast met de voeding er nog in. 3 floppy drives, dan zou er ook wel eentje werken. En dat alles voor een paar gulden kunnen kopen, volgens mij had ik niet meer dan 75 gulden uitgegeven. Alles mee in de rugzak in de trein.

Thuis gekomen alles meteen getest, en lo and behold: 3/4 van wat ik kocht werkte gewoon meteen. Het AT bordje onthield alleen geen settings, wat kwam door een defecte RTC chip en wat snel opgelost was. En van de video- en I/O kaarten die niet werkten bleek het bij allen 100% te komen door slechte solderingen. Dus na wat gesoldeerd werkte zelfs 100% van wat ik had gekocht!

De AT286 liep op 6MHz, maar ik had nog een 8MHz kristal liggen en die machine was snel overgeklokt naar 8MHz, wat in die tijd nog de top was. Alles ingebouwd, en ik kon mijn Prince of Persia spelen. :P

En één van de werkende videokaartjes was zo klein dat ik die in de kast van de Philips :YES kon wringen, waardoor die ook wat opgeknapt werd. De :YES ging in de hoek, want ik had geen harddisk meer.

Maar nu de AT286 werkte, kon ik ook wat geld voor een andere harddisk uitgeven. Dus op naar de eerstvolgende PC-dumpdag, en daar een harddisk gekocht. En zo had ik twee computers om mijn schoolwerk mee te doen.

Nou, vanaf toen werd het een traditie om met 100 gulden naar de HCC dagen te gaan om er rotzooi te kopen die ik weer in een werkend courant systeem kon omzetten. Zo heb ik de eerste jaren op de HTS mijn computers gekocht. Eerst de 286, het jaar erop een 386, die werd nog geüpgraded met een Cyrix 486DLC en een 387DX fpu, iets later een Pentium 60MHz. Toen begon ik wat meer budget te krijgen en kocht een Pentium II, een AMD Duron 600, een AMD Athlon XP 1200, enz.

Maar nog lange tijd kocht ik elk jaar toch weer junk wat ik dan repareerde om in ieder geval één compleet systeempje in elkaar te zetten. En die verkocht ik dan weer aan een medestudent. Er was er altijd wel eentje die een systeempje nodig had, en de prijs was natuurlijk altijd super. :)

Heel jammer dat het er niet meer is. Maar zoals iemand hiervoor schreef: de werkelijke oorzaak van het verdwijnen van die koopbeurzen met junk is de just-in-time manufacturing van tegenwoordig, en ook het feit dat er niet meer gerepareerd wordt. Niemand heeft meer grote voorraden die weg moeten omdat ze verouderd dreigen te worden, en ook geen kuubkisten met kapotte hardware meer. Er zijn nu wel veel kleine bedrijfjes die partijen oude computers van bedrijven opkopen, die refurbishen en dan weer verkopen. Maar wat er van een partij overblijft nadat zij hem geprocessed hebben, is niet meer interessant om te verkopen. En vaak zijn die bedrijven ook niet veel groter dan een schuur: ze hebben alle ruimte nodig voor het werkende spul en het niet-werkende spul moet zo snel mogelijk weg.

Helaas, het komt niet meer terug. Ik zou nog wel eens een HCC dagen willen meemaken waar een stand stapels met kapotte iMacs en Macbooks verkoopt van niet ouder dan 2 a 3 jaar. Koop ik er 5, maak ik er 3 werkende van en verkoop er 2 voor een ander. :)

Maar alla. Mijn budget is tegenwoordig zo hoog dat ik me er waarschijnlijk niet eens voor zou kunnen motiveren om een hele week elke avond te prutsen aan het repareren van kapotte Macbooks. Nu koop ik gewoon mijn Macbooks van die refurbishment bedrijven. Laatst weer een nieuwe gekocht: Macbook M2 Max 14" met 32GB voor 2750 euro, kost refurbished bij Apple nog 3500 euro.

Het was destijds een mooie tijd, en het doet me pijn aan mijn hart dat het er niet meer is. Maar de tijd schrijdt voort. Met mijn huidige computer emuleer ik 500 AT286-8MHz computers tegelijkertijd. :)

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-05 13:09
Morgen ga ik naar de hcc dag, voor de 1e keer, zaterdag 4 oktober 2024 dus. ik ga met de auto want OV duurt 2x zo lang.
Als iemand wik meerijden vanaf Velp/Arnhem,of evt. Ede, ALS het niet te ver van de snelweg is, laat het even weten, mailtje. Ik blijf mogelijk maar enkele uren als er voor mij weinig is.
Ik controleer morgen voor ik wegga.Telefoonnummer erbij ook (die van mij nog niet)
Groet,
Ruud

Niemand heeft geregeerd, dus ik ga alleen.

[ Voor 5% gewijzigd door noordman op 05-10-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die hcc dag is een kennis dag: https://hcc.nl/categorie-overzicht/algemeen/hcckennisdag

Vnl workshops op (zo te zien) vrij laag niveau.
Verre van wat het ooit was. Enige dat er nu te koop lijkt zijn oude uitgaves van het hcc blad. Leuk voor verzamelaars misschien, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
PingOvercrash77 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:28:
Dus niemand heeft zo'n Siemens Nixdorf set top box meer staan? O-)
Ai nee, niet weer... vorige keer dat ik dit zag ben ik daar weer helemaal in gedoken omdat ik toen ook zo'n bak had... uren van mn leven gekost aan oude herinneringen ophalen.

Heb op zolder nog wel een Newq platinum liggen die ik ooit eens bij een HCC dag gekocht heb :p Misschien werkt ie nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noordman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-05 13:09
Tja, er zijn altijd beginners en mensen die er niet zo diep induiken zoals ik dus voor mij was het wel nuttig..
2 lezingen vond ik informatief voor mij: over virtuele machines en de ontwikkelingen bij W11.
Bezoekje aan de stand van de flightsimulatorgroep was ook prima als kennismaking voor mij als beginnen fl.s.
Als ik lees in dit topic wat er vroeger was, en wat ik ook voorbij zag komen in het verleden want ik ben al tig jaren lid (25? 30?), ss het nu wel een rustige om niet te zeggen gezapige dag.
Tegelijkertijd was er ook een dag voor modeltreinliefhebbers maar dat heb ik voorbij laten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door noordman op 08-10-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• die gitarist
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-05 15:13
Iemand vandaag ook bij de bilt op de hcc compufair geweest? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Readme94
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-05 15:40
Ik ben 2 november bij de Compufair in de Bilt geweest en 5 oktober op de kennisdag in Houten. De lezingen waren goed. Op de kennisdag heb ook de lezing over W11 gevolgd. Die was heel goed. Voor de rest vond ik het best wel saai. Ik ben een vrouw van bijna dertig die geïnteresseerd is in ICT en technologie. Ik val op, zeker tussen het wat oudere publiek dat daar rondloopt. Dat niemand mij de vraag heeft gesteld wat ik daar deed en wat mijn affiniteit is met ICT, vond ik best wel vreemd. Bij een beurs mag je er van uitgaan dat mensen je aanspreken, toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Readme94 op 03-11-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• die gitarist
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-05 15:13
Jazeker, maar het moet denk ik ook een beetje uit jezelf komen om een gesprek te starten. Ik stond gister veelal bij leon, die gast van de muziek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:51
HCC dagen, prachtig was dat.
Ging altijd met mijn broer en een vriend.
Zoeken naar een snelle voodoo 3d videokaart en overal langs om prijzen te vergelijken.

Weet nog dat we een dikke philips platte monitor (zon beeldbuis maar met plat glas)
hadden gekocht in utrecht.
Komen we thuis deed hij het niet :(
Konden we de zondag erna weer helemaal terug met de monitor en reuze doos in de trein.
Kwamen we daar aan geloofde die vent eerst niet dat hij al DOA was.
Gelukkig was een aziatisch vrouwtje bij die kraam minder moeilijk.
Nieuwe monitor gekregen en daar getest.
En weer naar huis na nog even rondkijken.

Mooie tijden
Pagina: 1 2 Laatste