Ik mis de oude HCC beurs en "PC dumpdag" van vroeger.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 16:35

Cybje

First Post!

Dan the Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:27:
De PC-troep koop je tegenwoordig online en in kleine winkeltjes waar ze nog zelf repareren.
Maar die hebben vaak weer niet echt speciale dingen. Ik vond het juist wel leuk dat je op de HCC dagen bijv. een MSX kon kopen, of een Sun SparcStation, of een Atari 1040ST. Soms kon je echt leuke retro hardware vinden, of obscure hardware, om mee te spelen.

Aan de andere kant is het tegenwoordig saai qua OS'en en is obscure hardware daardoor ook minder spannend (vind ik). Eerst had je nog OS/2 Warp, BeOS, AmigaOS, Atari TOS, diverse Unix varianten, et cetera. Tegenwoordig is het vooral Linux, Windows en MacOS. Hooguit dat je snel naar NetBSD grijpt als je vreemde hardware hebt, omdat dat zoveel platformen ondersteunt.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:20
Hier een impressie van de maandelijkse bijeenkomst van de HCC afdeling Amsterdam op 23 april 1991.

Volop tafels met meegebrachte computers, leestafel met tijdschriften en een bar voor een drankje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirks
HCC-dagen Utrecht, 20 november 1993.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirks
Geen HCC dagen of Dumpdag (waarvan ik helaas geen opname gemaakt heb) maar wel computer gerelateerd: Een Flight Simulator Fans Network dag in het Aviodome Schiphol op 30 oktober 1994.
Om in een netwerk te spelen moest je wel bij elkaar komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 08:52
Ooit lang geleden een diskette met Pegasus Mail voor DOS gekocht om te gebruiken voor mailverkeer op het Novell-netwerk van school. Was één van de eerste mailprogramma's
Best nog lang in gebruik geweest om te mailen tussen locaties toen er nog geen internet was...
Pegasus Mail bestaat overigens nog steeds en wordt nog onderhouden door David Harris. _/-\o_
Zie https://www.pmail.com/
Ben nog steeds gebruiker... :*)

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 19:36

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik denk dat een deel van het gemis van beurzen en lanparty's ook het sociale aspect is. Het in contact komen met mensen met dezelfde interesses of meningen.
En dat het fungeert als een zogenaamde third place. Een plek tussen werk en thuis met een sociale functie.

Hoewel het internet in zekere mate die sociale behoeftes vervult, is het niet hetzelfde als dat je in dezelfde ruimte met elkaar iets doet of bespreekt.

Met de opkomst van verkoop via internet zie ik de verkoopbeurzen niet zo snel terugkomen. Maar ik denk dat er nog wel een plek kan zijn voor lanparty's. Misschien met nieuwe games, maar sowieso met oudere games. En ik zie ook lanparty's met oude computers voorbijkomen waar ze de ervaring van vroeger proberen na te bootsen.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 19:31
Lichtelijk offtopic, maar ik kan me nog ietswat vaag herinneren dat ik op een lokale computerbeurs in contact kwam met een oudere man en die kwam nog een paar keer thuis bij mij over de vloer om diskettes uit te wisselen en programma's te kopiëren. En ik heb hem ook een paar keer bezocht. Ik zal toen iets van 16 jaar geweest zijn en die man voor mijn gevoel boven de 50 jaar. Blijkbaar vonden mijn ouders dat ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 01:08:
[...]

Als organisator van lanparties merk ik dat het steeds lastiger is om bezoekers te trekken.

[...]

En de gemiddelde leeftijd stijgt ieder jaar, het is niet meer iets dat bij de jongeren uberhaupt bekend is, zoals @ZpAz ook al zegt.
Lichtjes offtopic, maar ik denk dat dat meevalt - alleen de definitie van 'jongere' verschuift ook. Ik ben jaartje of 10 terug gestopt met naar LAN-parties te gaan mogelijk incl een van de dingen waar jij mee organiseert omdat ik als ouder met kinderen het niet kan maken om een heel weekend weer te doen alsof ik vrije twintiger ben - en kinderen <18 niet welkom zijn op de LAN-parties. Doodzonde! Niet alleen omdat ik dan wel had kunnen komen met m'n oudste (ondertussen volwassen en het huis uit richting Finland, maar nam als tiener al semi-competitief deel aan Overwatch-toernooien) of m'n middelste (die met 12 zelf z'n laatste twee PCs in elkaar geflanst heeft, Wii's hackt en mijn Iiyama Diamondtron CRT ingepikt heeft - en regelmatig op kamp gaat en op laatste avond hele nacht doortrekt 8)7 ) - maar vooral ook omdat jongeren de toekomst zijn. Niet gek dat het morgen moeilijk is om twintigers of zelfs dertigers te vinden als tieners vandaag niet mogen.

Volgens mij zei Ignatius de Loyola eens iets in de trant van: "Geef mij een kind tot z'n 7e, dan geef ik jou de man.".

Maar on-topic: ik mis inderdaad ook de trips in jouw oude Primera naar Utrecht en Amsterdam waar we met zakken aan meuk (oud of "defect") vertroukken :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Hier in het noorden heb je nog de lanparties van The Reality. Alleen zijn die inmiddels wel echt groot geworden. En wat mij eraan tegenstaat is de entreeprijs. Ik begrijp dat ze kosten maken en dat dat terugverdiend moet worden maar daardoor plaatsen ze zichzelf helaas buiten mijn budget. Ik geloof dat je daar nu €85 betaalt voor een weekend.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 19:31
Nu we toch nostalgisch worden... wie herinnert zich nog BBS-en, of heeft zelf eentje gedraaid? Met een 14k4 modem inbellen bij een BBS tegen interlokale tarieven (er was nog onderscheid tussen telefoontarieven voor lokale en interlokale nummers). Zo belde ik vaker in naar een BBS in Groningen vanuit Noord-Brabant, maar dat kostte klauwen met geld! Ik heb een paar keer een boze pappa aan mijn bureau gehad met een PTT maandrekening van 500 gulden! Die mocht ik zelf helemaal terug betalen :/
Ik heb ook nog een tijdje zelf een BBS thuis gedraaid, alleen was het nadeel dat we maar 1 telefoonlijn hadden en ik dus die BBS slechts 1 uur per dag kon open zetten.

Afbeeldingslocatie: https://sysarmy.com/blog/assets/bbs-11.png
(niet mijn bbs)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
JohnnyV76 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:15:
Daar gaat het om in t leven he.. herinneringen maken. Dat is wel een beetje het idee denk ik ook van de topic starter :)

Zo vind ik het super gaaf dat ik de hele computer ontwikkeling heb meegemaakt vanaf mijn eerste pc (Vendex headstart II) met steeds maar betere hardware en monitoren niet te vergeten. Eerste scherm was amber kleurig dus geel en zwart. Daarna EGA en VGA enz. Mijn kinderen gamen ook maar voor hun hoeft t alleen maar soepel te lopen en gewoon te werken en verder hebben ze geen idee van de historie en de enorme sprongen die er vroeger gemaakt werden. De waardering voor de hardware is er ook niet echt meer :)
Oud topic, eens kijken of je er 2 jaar later nog bent @JohnnyV76
Je had dit beeldscherm waarschijnlijk op je Headstart II ?
Ik verzamel Headstart computers, mooi spul en nostalgisch :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOR5LmQlXmKIA5yzIVYozRbBbo4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vz2hg1sJWHQDPCGfU7dT94dg.jpg?f=user_large

Heb ook een HS2 (100% werkend incl originele MFM harddisk, DOS geinstalleerd begin jaren 90), die heeft standaard CGA kleur, ik weet niet eens zo of hij standaard ook Hercules aan kan via interne dipswitches of dat je daarvoor een andere kaart moet plaatsen, zal eens kijken.
EDIT: Volgens dit oude computer magazine zit er een multikaart in die CGA MGA en Herculas aan kan: https://www.msxcomputerma..._computer_magazine_30.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch-A6JgESFNqQ4TTuD0vN-6iBjQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AvtPuj0kHsuSOtZZyKikcCnw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2GAOzL7nRFc7jeKdOW6dkZnyBg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7dly8FZ7D8yR2Cft6oL3JXxG.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door marklinfan op 05-09-2025 12:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 14:36
marklinfan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:17:
[...]
Hah wat vet! Dat is inderdaad het scherm voor wat ik me kan herinneren. Kreeg meteen een flashback naar Prince of Persia. Wat ik destijds ook al een beetje aangaf, m'n kinderen willen gewoon kunnen gamen en zijn wel blij als er een keer iets geüpgraded wordt maar de extase van de overstap van de oude vendex (8086) naar een 486 DX2 kennen ze gewoon niet. Ze kunnen klagen als hun download lager is dan 100 MB/S maar ze kennen niet de pijn van een CRC error op floppy 8/9 van een nieuw spel wat je van een vriend gekopieerd had of 45m wachten tot je 1 MP3tje binnen had gekregen via het 56k6 modem O-)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Deel ik helemaal! Hier hetzelfde, swipen kunnen de kids als de beste maar hebben echt geen benul hoe het uiteindelijk allemaal werkt. Het is inderdaad supergaaf dat wij deze ontwikkeling hebben meegemaakt.

Kon het niet laten deze plaatjes nog even voor je te maken :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JYfV96buBxw2Bx9lFJvoc6g3Po=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Le5RjqY5fjUrKpH9KhygcyVo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyatcAdTvCs0FHycQcpJgJ03QPU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rifLYF79bkSBD4eKRASK3dDa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 14:36
Wooow! Geweldig haha!!
Eigenlijk ziet het er nog best ok uit voor 2 kleuren. Zo veel plezier gehad aan dat spel en de spanning als je verder kwam en die vloeren die braken met een spike trap er onder. Moest je op t laatst niet tegen Jafar ofzo vechten? :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

marklinfan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]

Heb ook een HS2 (100% werkend incl originele MFM harddisk, DOS geinstalleerd begin jaren 90), die heeft standaard CGA kleur, ik weet niet eens zo of hij standaard ook Hercules aan kan via interne dipswitches of dat je daarvoor een andere kaart moet plaatsen, zal eens kijken.
EDIT: Volgens dit oude computer magazine zit er een multikaart in die CGA MGA en Herculas aan kan: https://www.msxcomputerma..._computer_magazine_30.pdf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een tweetal van de eerste gehad, met dezelfde monitor met oranje beeld en een monitor standaard. Deze heb ik ooit eens gedoneerd aan een vriend aan de andere kant van het land en daar zouden ze nog moeten zijn.

Ik vind de kleur van het beeld prachtig, maar helaas is het voor mij net iets te oud. Een 386 machine met kleurenmonitor en ega/vga kaart is wat mij gelukkig maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door NaoPb op 09-09-2025 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jullie zitten in het verkeerde topic mannen: Het grote Retro Game PC topic :Y)

Je hoeft er niet perse op te gamen ;)
Maar daar zitten wel de liefhebbers :)

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 09-09-2025 21:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 2 3 Laatste