XeNeRgY schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:48:
@
Frank Brouwers Ik heb vandaag nog een test gedaan bij krachttraining om een voorbeeld te geven wat er bij mij (kan ook aan mijn pols liggen) mis gaat qua HR-sensor. Ik heb vergeleken met mijn Garmin Fenix 7S met Polar H9 borstband.
Workout was ongeveer 1 uur krachttraining (Squat, Bench Press, Pull ups etc.)
Ik begin altijd met 5 minuten warmlopen op de loopband op rustig tempo.
[Afbeelding]
Wat opvalt:
- de GTR heeft een hele hoge hartslag bij de 5 min warmup (dit hoort rond de 130-134 te zijn)
- de GTR mist vrijwel alle pieken in de hartslag (20-25 slagen te laag) zie blauwe streep als ijkpunt 140bpm
- in de rust momenten zit de hartslag ongeveer rond Garmin maar wijkt toch snel 5-8 slagen af
Ik denk overigens dat bij het warmlopen spraak is van een cadence lock (hartslag gelijk aan cadans).
De GTR mini is een eenvoudigere versie van de GTR4. Ik vermoed dat ze wel dezelfde sensoren gebruiken. Helaas geen borstband ondersteuning.
Dank voor je uitgebreide beschouwing van de HR functie/sensor en het testwerk. Ik ben het met je eens dat Amazfit in vergelijking met Garmin, Apple en andere duurdere merken (Polar) er niet als beste uitkomt. Blijft staan dat ze werken aan productverbetering en willen concurreren met o.a. Garmin. Ik ben inmiddels aan mijn achtste Amazfit bezig (GTR1,2,3,4, Stratos 3, T Rex Pro en T Rex 2, en sinds kort de Cheetah Pro). Er is duidelijk sprake van een goede ontwikkeling. Veel hangt ook af van wat je wil. Ik heb nooit een smartwatch a la Apple of een watch met Wear OS gewild. Ik hoef geen smartphone op mijn pols. Batterijduur van Amazfit is onovertroffen. Mijn T Rex 2 haalt 12-14 dagen met elke dag workout met GPS gebruik. Ik ga voor een smart fitness tracker/sport watch. Ik beoefen twee sporten: hardlopen en wandelen. 3 hardloopsessies per week en vier wandelsessies. Totaal tussen 60-80 km per week. Beiden met GPS . gebruik. Het is vooral duurwerk wat ik doe, nauwelijks interval. Gelet op mijn leeftijd (68) liggen de PR's al heel lang achter me. De marathon in 2.58 en 10 EM in 56 haal ik al lang niet meer

. Ik heb vanwege mijn lange atletiek verleden goed intuïtief leren lopen op hartslag. In mijn beste tijd waren er nog geen HR sensoren of ze waren net in opkomst. Vanwege het duurwerk dat ik doe is mijn HR registratie achteraf meer een bevestiging van wat ik tijdens training al ervaren heb. Het explosieve intervalwerk doe ik niet meer. Wel (zo snel mogelijke) duurlopen. Dus gelet op mijn omstandigheden voldoet Amazfit volledig aan mijn verwachtingen. Elke keer als er een nieuw model uitkomt ga ik voor de bijl, behalve bij de T Rex Ultra die vond ik met 500,- te weinig onderscheid bieden t.o.v. de T Rex 2.
Synchronisatie met Strava verloopt goed en notificaties komen goed binnen. BT-calling heb ik uit staan, wel zie ik als er gebeld wordt en kan ik de oproep negeren. Continue HR en slaap registratie staat ook niet aan.
Conclusie: Prijs kwaliteit verhouding Amazfit is goed, kwaliteitsverbetering wordt aan gewerkt, PR, customersupport en gezonde leefstijl promotie heeft de aandacht. Voor fanatieke amateurs (zoals ik) voldoet dit. Voor ambitieuze en professionele sporters blijft Garmin waarschijnlijk altijd wel op 1 staan.