Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SWW via warmptepomp of warmtepompboiler? Wat is de beste ROI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11 23:02
Niet onmiddellijk kunnen terugvinden in het forum :

Ik heb momenteel een CVketel op gas die ook voor SWW zorgt op zolder.
Ook ik wil van het gas af.

Wat is nu op 15 jaar gezien de beste investering ?
Een warmtepompboiler op zolder die gans het jaar voor SWW zorgt en een warmtepomp die enkel in de winter draait voor de verwarming ? (radiatoren dus zal ik moeten verwarmen tot waarschijnlijk 50 graden)

of

enkel een warmtepomp die zowel verwarmt als SWW verzorgt ?
Wat is het verbruik dan in de zomer van deze warmtepomp om enkel voor SWW te zorgen ?
pomp hij dan ook ondertussen warm water door de verwarmingsleidingen om zijn vermogen weg te werken of is dit enkel naar een vat ?
hoe zit het dan met het minimumvermogen dat enkel nodig is om warm water aan te maken ?

betaalt de investering in een warmtepompboiler zich terug op 15 jaar rekening houden dat je de warmptepomp kan stil leggen van mei tot september ?

alvast bedankt om mij als leek wat wijzer te maken ;)

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Je kan beginnen door je huidige cv installatie goed waterzijdig interegelen en bekijken of je met lagere temperaturen dan 50 graden je huis warm kan houden.

Daarnaast is je huidige gasverbruik bepalend wat er mogelijk is.
Gas blijft ondanks de huidige prijzen nog steeds de goedkoopste optie bij een laag gasverbruik.
Indien huis niet geschikt is voor een warmtepomp is er nog hybride. Zijn wat ontwikkelingen om het betaalbaar te maken maar of het rendabel is hangt ook weer af van je gasverbruik

Dan de warmtepomp. De meest gekozen opties zijn lucht-water of lucht-lucht. Wat mogelijk is hangt van je huis, gasverbruik, isolatie en afgiftesysteem af.

SWW ook weer een paar opties. Vat wat verwarmd wordt door de warmtepomp, een losse warmtepompboiler of een doorstroomverwarmer. Wat de beste optie is hangt ook weer af van waar ga je het vat plaatsen, wat is de samenstelling van je gezin, douche je vaak, hoe lang, is er een bad. Dit is alleen voor warm water en niet voor verwarming.

Om te beginnen de volgende topics:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

template voor ik wil een warmtepomp: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:47
D-dark schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:57:
Je kan beginnen door je huidige cv installatie goed waterzijdig interegelen en bekijken of je met lagere temperaturen dan 50 graden je huis warm kan houden.
Eventueel kan je de afgifte van je radiatoren bij lage watertemperatuur verhogen door van die kleine ventilatoren onder de radiatoren te plaatsen