Situatie
Ben op zoek naar de meest economische oplossing, dus de combinatie van aanschaf en verbruikskosten bij elkaar genomen, hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Heb al veel ingelezen op Tweakers en daarbuiten, maar kom er niet achter wat voor mijn situatie de beste oplossing is.Woon in een A label appartement met plat dak, balkon en is uit het jaar 2002 met een WTW unit.
Mijn cv-ketel is uit 2002 en ondanks jaarlijks onderhoud en monteur die zegt dat die nog wel een paar jaar mee kan, wil ik graag dit jaar, maar uiterlijk volgend jaar volledig van het gas af.
Verdere informatie
Zonnepanelen aanwezig?: Nee en schijnt moeilijk te zijn in een VVE.Gasfornuis: Ja, en wil voor inductie gaan.
Historisch totaal gasverbruik (verwarming, douchen, koken): 340 m³/jaar (dec '20 - dec '21) De verwarming hoeft niet vaak aan, omdat er thuis niemand aanwezig is of verwarmen voor die paar uur weinig noodzaak heeft. We trekken dan eerder een trui aan dan de verwarming aan te zetten. Alleen wanneer het binnen 16 of 17 graden is gaat de verwarming aan of bij bezoek.
Huidige energietarieven (t/m 01-07-2023) €0,39 per kWh en €1,62 per m3.
Afgiftesysteem
- Gebalanceerde WTW unit (Itho ECO-fan HRU-3)- 2 radiatoren (woonkamer en keuken) Heb alleen verwarming nodig in de woonkamer en keuken.
- Vloerverwarming aanwezig?: Nee
SWW
- plek voor boiler: Ja, kan op de plek waar nu de cv-ketel staat.- Douchen met 2 personen 10 minuten p/d met een waterbesparende douchekop van 5,7 l/min.
- DWTW aanwezig?: Nee
Voorkeur verwarmen
L/L warmtepomp (airco) 5kW voor de woonkamer/keuken/eetkamer vanwege het niet vaak hoeven verwarmen en als bonus te kunnen koelen op de warme zomerdagen (kan binnen 28 á 29 graden worden). Daarnaast op zoek naar de meest financieel aantrekkelijk en zuinige oplossing.Voorkeur SWW
Vind vooral dit een lastige keuze en weet niet wat de beste keuze is. Mijn gasverbruik is zodanig laag dat bij mijn weten de warmtepomp economisch gezien al afvalt, omdat die erg duur in aanschaf is.Zat te denken aan een (slimme) elektrische boiler of een doorstroomverwarming, maar als er een beter alternatief is hoor ik het graag!
Wie gaat het installeren?
L/L warmtepomp (airco) kan goedkoop door mijn buurman geïnstalleerd worden, zit in de airco branche.Overige zaken zullen uitbesteed moeten worden.