Toon posts:

Advies m.b.t. van het gas af in appartement (2002)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Situatie
Ben op zoek naar de meest economische oplossing, dus de combinatie van aanschaf en verbruikskosten bij elkaar genomen, hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Heb al veel ingelezen op Tweakers en daarbuiten, maar kom er niet achter wat voor mijn situatie de beste oplossing is.
Woon in een A label appartement met plat dak, balkon en is uit het jaar 2002 met een WTW unit.
Mijn cv-ketel is uit 2002 en ondanks jaarlijks onderhoud en monteur die zegt dat die nog wel een paar jaar mee kan, wil ik graag dit jaar, maar uiterlijk volgend jaar volledig van het gas af.

Verdere informatie
Zonnepanelen aanwezig?: Nee en schijnt moeilijk te zijn in een VVE.
Gasfornuis: Ja, en wil voor inductie gaan.
Historisch totaal gasverbruik (verwarming, douchen, koken): 340 m³/jaar (dec '20 - dec '21) De verwarming hoeft niet vaak aan, omdat er thuis niemand aanwezig is of verwarmen voor die paar uur weinig noodzaak heeft. We trekken dan eerder een trui aan dan de verwarming aan te zetten. Alleen wanneer het binnen 16 of 17 graden is gaat de verwarming aan of bij bezoek.
Huidige energietarieven (t/m 01-07-2023) €0,39 per kWh en €1,62 per m3.

Afgiftesysteem
- Gebalanceerde WTW unit (Itho ECO-fan HRU-3)
- 2 radiatoren (woonkamer en keuken) Heb alleen verwarming nodig in de woonkamer en keuken.
- Vloerverwarming aanwezig?: Nee

SWW
- plek voor boiler: Ja, kan op de plek waar nu de cv-ketel staat.
- Douchen met 2 personen 10 minuten p/d met een waterbesparende douchekop van 5,7 l/min.
- DWTW aanwezig?: Nee

Voorkeur verwarmen
L/L warmtepomp (airco) 5kW voor de woonkamer/keuken/eetkamer vanwege het niet vaak hoeven verwarmen en als bonus te kunnen koelen op de warme zomerdagen (kan binnen 28 á 29 graden worden). Daarnaast op zoek naar de meest financieel aantrekkelijk en zuinige oplossing.

Voorkeur SWW
Vind vooral dit een lastige keuze en weet niet wat de beste keuze is. Mijn gasverbruik is zodanig laag dat bij mijn weten de warmtepomp economisch gezien al afvalt, omdat die erg duur in aanschaf is.
Zat te denken aan een (slimme) elektrische boiler of een doorstroomverwarming, maar als er een beter alternatief is hoor ik het graag!

Wie gaat het installeren?
L/L warmtepomp (airco) kan goedkoop door mijn buurman geïnstalleerd worden, zit in de airco branche.
Overige zaken zullen uitbesteed moeten worden.

Plattegrond woning

Alle reacties

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wanneer het in mijn appartement zou kunnen ga ik het liefste voor een warmtepompboiler. Als dat niet kan een elektrische boiler.
Kan iemand mij vertellen of mijn aanvoer en afvoer van de cv-ketel gebruikt kan worden voor de warmtepompboiler? Schijnbaar moeten deze kanalen wel gescheiden zijn van de WTW, zie artikel: https://warmtepomp-tips.nl/type/warmtepompboiler

Zie bijgevoegde foto: links de 2 kanalen (denk ik :X ) van de cv-ketel en rechts de 4 kanalen van de WTW. Zouden de kanalen van de cv-ketel en WTW gescheiden zijn?
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee