Toon posts:

Advies m.b.t. van het gas af in appartement (2002)

Pagina: 1
Acties:

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28
In Engeland zijn doorstromers irritant populair… ik heb onder alle gangbare modellen wel gestaan… van 7 tot 13kW…

Die eerste zijn zo erg dat ik als ik er een tegenkom serieus overweeg maar niet te douchen. Die van 13 zou ik niet als mijn normale douche willen hebben.

Dus economisch of niet… ik zou voor een warmtepomp boiler gaan. Dat zit wat subsidie op, kosten vallen nog mee.

Voor de rest is met dat verbruik de airco de enige rendabele optie, en dubbel functie mooie bonus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 18:11
Murdock1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:01:
...

De VVE voorzitter, die toevallig ook in de aircobranche werkt, zei dat je op het balkon een buitenunit mag plaatsen. Hij heeft ook een buitenunit voor zijn woning.
PASOP! Dat is waarschijnlijk een beredenering van: "Ik ben de VvE voorzitter en heb het ook gedaan dus het mag."
99% kans dat in de splitsingakte staat dat ALV hiervoor toestemming moet geven, de muur is namelijk gemeenschappelijk.

info: https://www.vvebelang.nl/kennisbank/bouwkundig/airco/

Dit overigens van een VvE bestuurslid die ook zonder toestemming van de ALV een airco heeft geplaatst; meerdere buren hadden er ook al eentje staan zonder dat er iets in de notulen te vinden is. ;)
In de praktijk zie bij VvE`s vaak dingen gedoogd worden maar indien een ander VvE lid er een probleem van wil maken kan dat. Weeg dat dus even af.

[Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 22-09-2022 08:58]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28
Murdock1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:01:
Kan je iets specifieker zijn wat er zo vervelend aan is?
Pisstraal. Onderschat het gigantische vermogen niet om een zuinige 5,7l/m van 10 naar 38 de brengen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Excuses voor de late reactie, is een drukke periode geweest. :X
Proton_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:58:
@Murdock1985 er zijn warmtepompboilers die voldoende hebben aan 125/80 mm concentrisch (zoals de cv ketel). Maar: vrij slechte COP (hoewel 2x zo goed als een simpele boiler), relatief veel geluid (wellicht ook voor de eventuele bovenburen?), lange opwarmtijd.

Een doorstromer voor douchen geeft meer / goedkoper water met een dwtw, wellicht is een Sanura opbouwding een idee? (Ik ken niemand die er daadwerkelijk eentje heeft ;) )
Dat zou wel jammer zijn als er alleen lage COP warmtepompboilers mogelijk zijn, maar misschien alsnog de moeite waard in vergelijking met een elektrische boiler?
Bovenburen heb ik gelukkig niet, dus dat maakt dan niet uit.

Eigenlijk is het idee voor een doorstromer bij mij nu helemaal verdwenen. Heb het Plus artikel gelezen. De netbeheerders willen naar een toekomst toe waarbij de consument betaald op basis van het hoogste vermogen. Die doorstromers hebben een enorm piekvermogen. Daardoor zal je duurder uit zijn (als dit plan werkelijkheid wordt) dan nu.

Een Sanura (dwtw) gaat mij net ff te ver. Mijn verbruik is al niet hoog en de aanschaf is zo'n 700,- moet ook terugverdiend worden. Voor een groot gezin zou het kunnen, maar niet voor mij ben ik bang.
Vind het ook een beperking in je douche, qua schoonmaak en het maakt je sta oppervlak beperkter.
ASW1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:27:
Om even terug te komen op de airco L/L om mee te verwarmen. 5 kW is echt veel te zwaar.
Je gasverbruik is dusdanig laag dat het makkelijk uitkan met een 3 of zelfs 2,5 kW model.
5kW units zijn een stuk groter/lomper en kunnen minder terugmoduleren, dus zelfs al zou de prijs gelijk zijn kun je comforttechnisch beter voor een kleiner model gaan.
Bedankt voor je opmerking d:)b , ga die vraag zeker meenemen om aan mijn buurman aan te geven of het vermogen lager kan.
fonsoy schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:32:
Zou zo iets niet kunnen in je berging? Luchtleidingen middels een koof boven de entree zo naar buiten naar de gevel.
https://warmtepompboilers...au-150l-warmtepompboiler/
Is een warmtepompboiler, model van 150 liter zou misschien genoeg zijn voor zowel tapwater als de verwarming. Het vermogen van het ding is zo'n 1350W, een CoP van bijna 3 levert een kleine 4KW. Wellicht is dat genoeg voor je.
Er zijn trouwens ook nog zwaardere modellen van.
Er staat bij dat je het kan gebruiken i.c.m. vloerverwarming, maar ik heb natuurlijk radiatoren in huis. Weet niet of dat dan wel kan.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee