‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Is een mooi stevig oplaadstation, beetje verzwaard. Niet zo’n slap stuk plastic.Corevin schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:20:
Best stom, ik wist niet dat er een oplaadstation was toen ik bestelde, nu is ie niet verkrijgbaar. Ik hoop dat ie weer in voorraad komt, toch wel handiger dan gewoon aan de kabeltjes.
Die is er al sinds vanochtend.Ton Hasselt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:38:
Komt trouwens nieuwe update voor gt7, 1.30.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Weet ik, maar waarschijnlijk niet iedereen.
Top, dan ga ik het in de gaten houden en bestellen als er weer voorraad is. Ziet er idd mooi uit, en nu speel ik genoeg om het niet in de kast op te bergen.Crusader1978 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:31:
[...]
Is een mooi stevig oplaadstation, beetje verzwaard. Niet zo’n slap stuk plastic.
Pistol Whip natuurlijk ff lekker knallen en voldeet volledig aan de verwachting die ik daarbij had. Bij het ontwijken van kogels wel mn teen gestoten aan de salontafel maar dat hoort bij de growing pains
Verder merk ik in cinematic / 2D modus ook wel dat het focuspunt scherp is maar dat daar net buiten tekst of randen net wat vaagjes kunnen worden. Eenmaal vol in de gameplay merk ik daar echt weinig meer van. Ook nog geen greintje duizeligheid gevoeld na circa half uurtje spelen, maar ook nog niet heel wild gedaan. So far so good.
There can be only fun
Na een half uurtje ongeveer klapte hij er ineens uit. PS stond in soort van stand-by mode maar kon hem niet via de fysieke knop weer aan krijgen. Wel via de reguliere controller. Morgen eens kijken of het weer gebeurd.
Ok, het koste mij krap een week om daar achter te komen dus het kan aan mij liggen, maar zojuist bijna een uur non-stop geraced in GT VR en voor mij was het echt een groot verschil. Sweetspot véél groter, ook door mn ogen te bewegen, en geen rode plek op mn voorhoofd na eindelijk even pauze nemen.
Probeer maar eens. Dit en de brightness terugschroeven naar driekwart maakt alles zo veel prettiger voor de ogen. Dus bij het opzetten van de bril die band bijna in je nek leggen en dan afstellen.
Zat net ff het antwoord op mijn eigen vraag te zoeken over het resetten van je orientatie en kwam deze tips mbt het correct opzetten van de headset hier ook nog tegen; komt redelijk overeen met wat je hier schetst:VonBraunschweig schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:48:
Sony had er goed aan gedaan om in de handleiding een kleine inlay toe te voegen die mij (en wellicht u ook) als PSVR1 bezitter simpel uit zou leggen dat de hoofdband dit keer ónder dat knobbeltje op mijn achterhoofd geplaatst dient te worden.
Ok, het koste mij krap een week om daar achter te komen dus het kan aan mij liggen, maar zojuist bijna een uur non-stop geraced in GT VR en voor mij was het echt een groot verschil. Sweetspot véél groter, ook door mn ogen te bewegen, en geen rode plek op mn voorhoofd na eindelijk even pauze nemen.
Probeer maar eens. Dit en de brightness terugschroeven naar driekwart maakt alles zo veel prettiger voor de ogen. Dus bij het opzetten van de bril die band bijna in je nek leggen en dan afstellen.
https://www.theverge.com/...et-sick-tripping-tracking
There can be only fun
Na het werk ga ik VR weer herbeleven en dan nu GT in zijn volledige vorm t.o.v. van de nutteloze demo-modus in gt sport destijds. Zo'n zin in!
Brightness heb ik op twee clicks onder 100% zitten. Is veel beter dan full brightness!VonBraunschweig schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:48:
Sony had er goed aan gedaan om in de handleiding een kleine inlay toe te voegen die mij (en wellicht u ook) als PSVR1 bezitter simpel uit zou leggen dat de hoofdband dit keer ónder dat knobbeltje op mijn achterhoofd geplaatst dient te worden.
Je hebt vandaag besteld? Dan volgende week in huis. Ga daar maar vanuit.b.o.n.s schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:14:
Nice! Vandaag besteld, morgen al in huis. Heerlijk!
Na het werk ga ik VR weer herbeleven en dan nu GT in zijn volledige vorm t.o.v. van de nutteloze demo-modus in gt sport destijds. Zo'n zin in!
We shall see, UPS heeft al netjes een aflevermoment doorgegeven voor morgenochtend 🤙Rivanov schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:16:
[...]
Je hebt vandaag besteld? Dan volgende week in huis. Ga daar maar vanuit.
Krijgen ze het dan toch op orde bij Sony?b.o.n.s schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:32:
[...]
We shall see, UPS heeft al netjes een aflevermoment doorgegeven voor morgenochtend 🤙
Bedoel je wat er gebeurt als je de options knop even ingedrukt houdt?secret17 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:13:
Wel een vraagje over dit spel: weet iemand hoe ik de forward orientation kan resetten zodat ik iets gunstiger sta in de play area?
Dat werkt bij elk spel overigens en kan je gebruiken om bv iets hoger in je auto te zitten in gt7, of zoals ik doe als je iets naar voren leunt bij het instellen van je seated play area. Dan heb ik mijn volledige spanwijdte aan de voorkant, zonder rode cirkels. Aan de achterkant niet maja lekker belangrijk.
Edit: als je jezelf een beetje lang maakt en hem dan reset, kun je nét fatsoenlijk ver genoeg "bukken" in pistol whip en kan dat spel opeens ook best goed zittend.
[ Voor 11% gewijzigd door vaagisdenaam op 01-03-2023 22:42 ]
Hey cool, ze benoemen het als eerste tip. Ik denk dat het voor heel wat Tweakers hier die nog lopen te stoeien met hun sweetspot het verschil kan maken:)secret17 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:58:
[...]
Zat net ff het antwoord op mijn eigen vraag te zoeken over het resetten van je orientatie en kwam deze tips mbt het correct opzetten van de headset hier ook nog tegen; komt redelijk overeen met wat je hier schetst:
Gran Turismo in VR, in m'n comfichair met T300 op een wheelstand is het helemaal voor mij. Pure fun. Eindelijk dat ding comfortabel op mijn kop en gewoon goed beeld, het koste mij een week waarin ik eigenlijk al akkoord was gegaan met de sub-optimale ervaring, kleine sweetspot en de nekspieren wat meer gebruiken, maar nu is het eindelijk zoals het bedoeld is.
2x een uur door de menuboekjes knallen en vanavond ein-de-lijk de Nordschleife unlocked, en de baan op in m'n GT3 bak...je bent er gewoon. Dat bochtenwerk, die lichtinval, het hoogteverschil, wauw wauw wauw.
Freude am Fahren!
Hier ook. Afgelopen donderdag besteld maar nog steeds op “verzending voorbereiden”. Kan er geen pijl op trekken hoe de bestellingen verlopen bij SonyThe Jackel schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:40:
Mm vreemd. Die van mij is nog steeds niet verzonden
Beetje vreemde aanbeveling aangezien hij digitaal 80 euro kost en ik dus juist zeg dat je hem kan krijgen voor 39 euro bij gamemania in disc versie. En wat is de moeite om even een cdtje in de ps5 te schuiven lol.FMS schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:23:
Wat de aankoop van GT7 betreft: doe jezelf een plezier en koop het digitaal. Het is imo het exact juiste spel dat je altijd gemakkelijk wil opstarten zonder gedoe met dics. Mijn collectie is 95% fysiek maar voor GT7 bewust een uitzondering gemaakt.
Vandaag ook 2e hands opgepikt bij Game Mania voor 39eur. Kreeg volgens mij gewoon een nieuwe mee want het plastic zat er nog omheen.Yzord schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:00:
Ik merk dat velen op zoek zijn naar GT7. Bij gamemania hebben ze deze tweedehands voor 39 euro liggen. Arnhem heeft er 7 op voorraad. Doe er je ding mee.
Spel ziet er goed uit met PSVR2. Maar ook cinematic mode is erg mooi.
Vraag: kan je bij VR replay niet kiezen voor positie in de auto?
Toch maar gekocht vandaag en het valt zeker niet tegen. Nooit gespeeld dus moet toch alles nog leren. Bij mij stond het spel standaard op teleport bewegen en daar werd ik niet duizelig van. Jetpac even geprobeerd maar kleine sprongen gaat prima. Langzaam opbouwen en VR benen komen vanzelf 😅fdkuyper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Ik vind NMS er erg tof uitzien, maar ik werd al gauw duizelig, vooral van het (per ongeluk) gebruik van de Jetpac. Wat ik wel lastig vond was dat je weer helemaal opnieuw de besturing moet leren. Eigenlijk wel logisch, net als in RE, je moet echt dingen met je handen doen. Maar dan kan het bijvoorbeeld best lang duren voordat je doorkrijgt dat je uit je ruimteschip kan komen door het "dak" open te duwen
Dat zijn goede tips.secret17 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:58:
[...]
Zat net ff het antwoord op mijn eigen vraag te zoeken over het resetten van je orientatie en kwam deze tips mbt het correct opzetten van de headset hier ook nog tegen; komt redelijk overeen met wat je hier schetst:
Ik heb mezelf al aangeleerd om elke keer te controleren of de headset goed op mijn hoofd zit, het voelt recht, maar de settings laten al snel zien dat die schever op je hoofd zit dan je denkt
De status veranderde vrij snel in ‘verzending voorbereiden’ dus ik had goede hoop dat deze ook daadwerkelijk vandaag verzonden zou worden. Na alle verhalen die ik heb gelezen moet ik mij helaas zorgen maken en kan ik morgen nog niet los ben ik bang.🥲
Nee, PSVR games zijn helaas niet te gebruiken voor PSVR 2. Resident Evil Village is wel voor VR2 uitgebracht.Mastergo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:29:
Vraagje. Ps4 versie van Resident Evil 7 die te downloaden is in de playstation plus catalogus is die op de psVR2 te spelen? Zijn er überhaupt ps4 VR games te downloaden uit de catalogus? Krijg vrijdag m'n ps5 binnen en wil de vr2 ook misschien kopen
In de store kun je als filter instellen “PSVR2”. 👌
Dat had ik eergisteren. Ineens was de tekst in de hoek wel redelijk leesbaar 🤣VonBraunschweig schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:48:
w00t
Hij zou een gratis PS5 upgrade krijgen en ik heb de game ooit eens gekregen van PS+
Dus allemaal ff je plus games checken, of je die ook hebt, het lijkt me namelijk best een gave game.
En dan kan je chapter 2 eventueel altijd nog kopen mocht je er meer van willen
Het scheelt mij in ieder geval weer een aankoop, want wou die game sowieso gaan spelen in VR2
[ Voor 14% gewijzigd door Kalder op 02-03-2023 00:11 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Zo gek is die aanbeveling niet, ik koop ook alles fysiek behalve race games. Race games zijn ideaal voor tussendoor en kom je altijd naar terug dat in tegenstelling tot story games die je meestal een bepaalde periode speelt en daarna vrijwel niet meer.Yzord schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:50:
[...]
Beetje vreemde aanbeveling aangezien hij digitaal 80 euro kost en ik dus juist zeg dat je hem kan krijgen voor 39 euro bij gamemania in disc versie. En wat is de moeite om even een cdtje in de ps5 te schuiven lol.
Dan kan jij het een vreemde aanbeveling vinden maar het gaat niet iedereen alleen maar om de goedkoopste oplossing in het leven, gemak mag ook wat kosten
Zoveel mensen, zoveel wensen
Final verdict PSVR2 is hier te lezen
Hiermee komt een einde aan deze LIVE review van de PSVR2. En even stond ik op het punt om mijn review eindoordeel op uitstekend te zetten. Maar na een paar dagen intensief op de VR bezig te zijn geweest laat ik mijn oordeel toch staan op goed, al is dat wellicht ook net iets te veel van het goede. Waarom? Er zijn toch wel een paar puntjes wat aangehaald moet worden en wat op zeker toekomstige kopers moeten weten.
Ps, mocht je deze review als leuk of informatief hebben ervaren dan zou ik het leuk vinden als je hem wilt waarderen. Een reactie is ook leuk

Photo by Amelia Holowaty Krales / The Verge
Laat ik eerst voorop stellen dat als je de bril leert kennen en de juiste sweetspot hebt gevonden voor het ultieme beeld dan is het een genot om te mogen ervaren. Veel hangt ook af van hoe de game ontwikkelaars jou de graphics willen tonen. Zo vind ik geanimeerde games niet leuk om te ervaren. Maar spellen als Gran Turismo 7 en Horizon CotM tonen aan wat de capaciteiten zijn van wat de bril in de toekomst kan brengen. Je wordt echt meegezogen in de virtuele realiteit en Sony brengt het mooi met deze oled lenzen.
Probleem is wel dat je elke keer weer op zoek bent naar de juiste sweetspot. Ook lijkt eyetracking niet altijd optimaal te werken en wordt het beeld scherper wanneer je je hoofd beweegt ipv je ogen. Ik weet niet waar dat aan ligt, maar ik vind het vervelend omdat het lijkt alsof eyetracking niet goed werkt. Ook na het opnieuw calibreren, wat elke keer gewoon goed lijkt te gaan, houd ik deze irritatie. Wellicht doe ik iets fout, maar zodra ik een oplossing heb gevonden zal ik deze review bijwerken.
Aanschaf
Maar ik heb ook wat kritische puntjes welke ik wil adresseren. En toch vooral van belang voor toekomstige kopers. Laat ik beginnen met de bereikbaarheid van de PSVR2. Vooralsnog is deze alleen te bestellen via Sony zelf. Dat zou geen probleem moeten zijn, ware het niet dat preorderen van dit product totaal onzinnig was. Zo waren er mensen die in November dit product preorderd hadden welke hem later in huis kregen dan iemand die op 16 februari nog snel even zijn order plaatste. Nu zal dit voor toekomstige kopers niks uitmaken, ware het niet dat Sony je de mogelijkheid geeft om een express verzending te kiezen welke geen express verzending is. Of ze moeten het woordje 'niet' zijn vergeten te plaatsen tussen express en verzending lol. Om dan nog maar niet te spreken over de support afdeling. Of misschien kan je beter zeggen dat die er amper is. Ja, de chatbot is altijd aanwezig, maar je hebt er geen hol aan. Je zult hemel en aarde moeten bewegen om iemand aan de lijn te krijgen voor je support. Dat doet mijn wenkbrauwen fronsen in het geval als je een garantie wilt claimen. Neemt niet weg dat als je eindelijk iemand aan de lijn hebt en je hebt gekozen voor express verzending terwijl ze hem pas na een week versturen dat je je 11 euro terug kan krijgen.
Kwaliteit van de VR bril
Afijn, terug naar de bril. Want daar is toch ook wel wat mee. Want ondanks dat de bril zeer licht aanvoelt, voelt het toch best goedkoop, maar ook fragiel aan. Zo vind ik de usb-c kabel, welke vast zit aan de bril, behoorlijk dun, maar wederom ook aardig fragiel en ik kan mij voorstellen dat de nodige issues kunnen ontstaan in de toekomst. Waarom? Omdat deze kabel vatbaar is om op te gaan staan. En de aansluiting op de bril zelf oogt niet echt robuust daartegen. Dus nu kan je wel een KIWI kabelsysteem aanschaffen, maar de aansluiting op de bril wijst naar beneden. En dan krijg ik weer een deja-vu naar de 3.5mm jacks van koptelefoons welke op den duur beginnen te kraken omdat er teveel aan getrokken werd in een bepaalde hoek. Een aantal tips (weggejoespt uit een artikel van The Verge:
- Zet je PS5 op de grond. Je wilt niet op je kabel gaan staan en dan per ongeluk je PS5 naar beneden trekken.
- Draag sokken of speel op blote voeten. Zo voel je eerder dat je op de kabel gaat staan
- Speel met je rug van je PS5 af. De aansluiting van de kabel zit achter op de bril. Zo blijft deze meer uit je bewegingsveld
De meegeleverde oortjes zijn van eenzelfde kwaliteit als wat je vroeger bij je iPhone of Samsung mee kreeg. Ze voldoen en zijn eigenlijk best praktisch, omdat ze zo mooi 'meebewegen' met je bril. Wil je toch meer sensatie uit je geluid halen, neem dan hun Pulse 3D koptelefoon of gebruik er eentje die je al had. Heb je deze niet en vindt je dat je al genoeg hebt uitgegeven, dan zijn de meegeleverde oortjes prima genoeg.
Kwaliteit van de controllers
LET OP: Ik haal hier nogal vaak de Index controllers (IC's) aan ter vergelijking!
Laat ik eerst voorop stellen dat ik positief verrast was toen ik ze uit de doos haalde. Ze zijn licht. Ze wegen 170gr per stuk en dat leek mij 'lekker'. De IC's zijn 195gr per stuk, alleen voelen die wel een stuk solider aan dan die van de PSVR2. Bij die van de PSVR2 heb ik het idee dat deze fragieler zijn en makkelijk barsten als je ze ergens tegen aan ramt. Dit komt voornamelijk door de ring, waarin IR leds zitten, welke weinig zal meebewegen als deze een hit krijgt. En omdat de controllers ook een stuk lichter zijn vind ik ze gevoelsmatig fragieler. Het plastic lijkt dunner dan die van de IC's en de overall build vind ik losjes aanvoelen ipv de IC's waarvan ik de build van het plastig compacter vind aanvoelen.
Wat ik ook enorm jammer vind is dat deze controllers uit je handen vallen als je ze los laat. Je verbindt ze dan wel aan je pols zodat ze niet vallen, maar omdat je ze de hele tijd moet vasthouden is dat toch een stuk vermoeiender dan die van de IC's. Want deze hebben een 'koord' welke je vast trekt aan de rug van je hand. Dus laat je de controller los, dan blijft deze gewoon in je hand zitten. Daar is over nagedacht en persoonlijk mis ik dat heel erg.
De handtracking van ik matig tot ok. In GT7 heb je daar geen last van want de controllers worden niet eens ondersteund. Maar in Horizon Cotm merk ik dat de handtracking soms niet helemaal jofel gaat. Bij de IC's komt dat omdat er bijv. iemand voor de sensor(en) (base stations) staat welke de sight of view verstoort. Vergelijk ik dat met de PSVR2 dan vermoed ik dat de twee onderste camera's in de bril iets teveel naar boven staan. Dus kijk je met de bril omhoog dan kan ik mij dus voorstellen dat de bril niet meer de controllers in zijn sight of view heeft en dan vliegt bijv. je handboog in Horizon CotM alle kanten op. Ik snap dat Sony consessies moet doen, maar ik had dan persoonlijk de twee onderste camera's wat meer naar de bodem van de voorkant van de bril verplaatst of 6 tot 8 camera's verwerkt in de bril.
Desalniettemin voelen de controllers natuursgetrouw aan en zijn de knoppen instinctief te noemen als je een controller gewend bent. Ze zijn in ieder geval beter dan de controllers van de PSVR.
Installatie
Ja, daar kan ik heel duidelijk over zijn. Top notch! Het is echt letterlijk plug and play. USB-C kabel in de PS5 en gaan met die banaan. Installeer je het voor de eerste keer, dan wordt je zeer gemoedelijk door de setup heen geloodst. Werkelijk binnen 5 minuten heb je alles geconfigureerd en ben je klaar om te gaan gamen.
De passthrough knop op de bril is een verademing. Je hoeft de bril niet af te zetten om je omgeving te kunnen zien. Druk op de knop en je krijgt, welliswaar in zwart/wit, het beeld van je kamer en omgeving te zien. Super handig en dit zorgt er voor dat als je je sweetspot hebt gevonden deze niet elke keer verliest als je even iets anders moet doen. Ik vind dat een hele pluspunt en goed over nagedacht. Komende van de Index is dit voor mij toch wel een positieve toevoeging aan mijn VR experience.
Nee, ondanks dat er een kabel aan zit is de bril lekker grijpbaar. Je hoeft niet eerst de hele boel aan de kant te schuiven, kabels connecten etc. Het is gewoon bril pakken en knallen. Zittend zijn de meeste games te spelen en dat is voor veel mensen toch wel prettig ivm motion sickness.
Games
Helaas is de PSVR2 alleen te spelen met PS5 spellen. En dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, ware het niet dat er tijdens de release niet heel veel spellen beschikbaar waren. Misschien ben ik wel te verwend dankzij de Steam store, maar er waren niet veel games die mij op het eerste gezicht konden boeien. Uiteraard is dat persoonlijk en hoeft dat niet voor iedereen te zijn. Een gemis is dat PS4 VR games niet compatible zijn met de PSVR2. Ik snap dat niet, want zo zorg je weer voor een nieuwe lading klanten voor oudere spellen. Maar Sony heeft er voor gekozen ze niet compatible te maken en daar zullen ze hun redenen wel voor hebben. Welke dat zijn, schiet mij maar lek.
Horizon Call of the Mountain is de AAA game die Sony beschouwt als de knaller zoals Alyx voor de Valve Index was. En ja, het is een mooie game welke de mogelijkheden van de PSVR2 goed blootleggen. Graphics heel erg mooi. Alleen kan de game mij niet echt bekoren. Dino's als robots vind ik meh. Had dan 'echte' dino's genomen. Dan denk ik dat ik veel eerder de game weer op zou pakken al is het alleen maar om de dino's te aanschouwen.
Je moet veel te veel klauteren, wat ik persoonlijk geen hol aan vind. Maar nogmaals, dat is persoonlijk en ik adviseer je toch echt zelf de game te spelen, want het is opzeker geen slecht spel.
Gran Turismo is toch wel het spel welke mij heeft overgehaald de PSVR2 niet te retourneren. Hence, heb er zelfs een racesim setup voor gekocht. Het spel is gewoonweg geniaal en ook al hou je niet van racen, geloof mij, dan wel. Dit is wat VR behoort te zijn. Met een mix van 2D en 3D beelden begeleidt het je door de wereld van auto's. Van oldtimers tot de wel gewilde lambo. Het leert je de geschiedenis van al deze auto's, maar ook hoe je ze kan besturen. En geloof mij, het besturen ervan komt toch een stuk dichter bij de realiteit dan ik ooit heb mogen ondervinden met racespellen. Het is werkelijk een plaatje om te zien en je kijkt je ogen uit als je in een cockpit belandt van welke merk auto dan ook. Zo gedetailleerd dat het bijna werkelijkheid lijkt. De uren vliegen voorbij en deze game is voor mij toch wel de winnaar als het gaat om het blootleggen van de mogelijkheden van de bril. Een racesim setup is toch echt wel aan te bevelen, want dit is hoe VR racen behoort te zijn.
Men adviseerde me ook Kayak VR te kopen en ondanks dat het mij helemaal niet trekt heb ik hem toch gekocht omdat het een Nederlandse ontwikkelaar is welke ik graag ondersteun. En eenmaal opgestart is het wederom een plaatje om van te genieten mits je van stilte en rust houdt. Je kan zelfs het Noorderlicht aanschouwen. Ja, je kan 'racen' met je Kayak, maar pff, nee, dat is niet aan mij besteedt. Kayak VR is gewoon zo'n spel welke je in een rustige setting (in bed bijv.) kan doen en het showt je de prachtige omgevingen die moeder Aarde bezit.
Zo heb ik ook nog andere games geprobeerd, zoals Pistol Whip, Star Trek, Cactus Cowboy en Tetris. Allemaal heel leuk om te spelen, maar niet mijn genre helaas. Ik wacht gespannen af op Pavlov al had ik liever gezien dat Onward naar de PSVR2 zou komen. Maar helaas heeft Meta de boel overgekocht en het ziet er niet naar uit dat deze naar de PSVR2 komt.
Tot slot
Bijna had ik deze bril geretourneerd. De game Horizon CotM is niet de game welke mij dusdanig grijpt als wat Alyx deed met de Index. Maar GT7 deed het hem voor mij. Het is een plaatje om deze game te mogen spelen en ja, daar heb je gewoon goed beeld voor nodig. En dat doet Sony toch wel goed, ondanks de fresnel lenzen. Maar icm de oled schermen en eyetracking heeft Sony een betaalbare '4K' VR bril op de markt gezet. En ja, je hebt er wel een PS5 voor nodig, maar een goeie shopper kan voor minder dan 1000 euro al klaar zijn. Terwijl een andere 4K bril toch vaak ook weer een dikke pc nodig heeft met een RTX kaart of soortgelijks erin. En dan praten wij al snel over duizenden euro's.
Desondanks ben je wel afhankelijk van het aanbod uit de PS store. En die is momenteel nog maar karig. Ik geloof best dat dit op den duur wel aantrekt, maar het was fijner geweest als de PS4 VR games ook af te spelen waren ondanks hun mindere specificaties. Maar aan de andere kant geeft het je toch ook weer de tijd om de huidige games daadwerkelijk te spelen ipv game naar game te hoppen. Er is van beide wat te zeggen.
Ik weet wel dat het voor mij een blijvertje is en wacht in spanning af welke AAA games er op ons pad landen. Want ondanks dat de Steam store vol staat met VR games, echt veel AAA games zijn er niet en hopelijk richt Sony toch wel zijn pijlen daarop zodat het alsnog de juiste keuze is geweest om een PSVR2 aan te schaffen.
Een compatible VR2 met VR1 games houd in dat nog steeds die move controllers moet gebruiken en die external camera en vr2 headset ook deels de vr1 hardware features naast de nieuwe moet hebben om vR games zonder update te kunnen gebruiken en dus stuk duurder maakt. Als deze nieuwe methode superieur is tov orginele legacy methode.
Dan is opertunitie voor dev om PS5 vr2 versie of update te maken en vind schappelijk dat voor dev support je ook voor betaald. Ik werk ook niet vrijwilliger in automotive. Dat is ook niet gangbaar in game branch. Dit kan je zien ook als port naar VR2. En zoals demo port feature update ook een extra productie en Q&A en polish gang is is dat ook extra kosten post. Niet altijd haalbaar als dev team ontbonden zijn of move naar next game ip productions of studio opgedoekt.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Je moet je Area ook instellen als staand. Dus heel groot maken. Vervolgens gewoon in de game aangeven dat je zit.Skating_vince schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 05:36:
Zijn er meer mensen die de seated play area als te klein ervaren? Als ik Moss speel en ik doe de truuk waarbij je verder achterin je play area zit, heb ik nog steeds vaak waarschuwingen (die je helaas niet uit kan zetten, alleen op low)... Zover ik weet heb ik geen absurd lange armen haha.
Dat krijg ik slecht voor elkaar als ik gewoon op de bank wil gamen, rondom mn bank detecteert ie geen goede area.Rivanov schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:32:
[...]
Je moet je Area ook instellen als staand. Dus heel groot maken. Vervolgens gewoon in de game aangeven dat je zit.
Je vergeet erbij dat je ook nieuwe klanten aantrekt welke deze games aanschaft. En natuurlijk hoe je niet gratis te werken, maar als je als ontwikkelaar aangeeft dat er een update aan komt (zoals GT7 dat heeft gedaan) dan trek je nieuwe klanten aan voor een oude game.SG schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:26:
Ik vind argument dat vr games niet compatible zijn niet terecht. Sony had kunnen kiezen om compatible te maken maar dan krijg je exact dezelfde feature en tech in VR1 V2 revisie ipv innovatie en dumpen van legacy methoden die niet optimaal zijn. Je neemt dan de nadelen van legacy tech keuzes van VR mee in de nextgen. Ipv andere betere manier.
Een compatible VR2 met VR1 games houd in dat nog steeds die move controllers moet gebruiken en die external camera en vr2 headset ook deels de vr1 hardware features naast de nieuwe moet hebben om vR games zonder update te kunnen gebruiken en dus stuk duurder maakt. Als deze nieuwe methode superieur is tov orginele legacy methode.
Dan is opertunitie voor dev om PS5 vr2 versie of update te maken en vind schappelijk dat voor dev support je ook voor betaald. Ik werk ook niet vrijwilliger in automotive. Dat is ook niet gangbaar in game branch. Dit kan je zien ook als port naar VR2. En zoals demo port feature update ook een extra productie en Q&A en polish gang is is dat ook extra kosten post. Niet altijd haalbaar als dev team ontbonden zijn of move naar next game ip productions of studio opgedoekt.
En ik snap het wel hoor. Het kan de overall experience van de PSVR2 negatief beinvloeden omdat de graphics minder overkomen. Daarom zeg ik ook dat van beide kanten iets te zeggen is.
Misschien dat dit helpt?Skating_vince schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 05:36:
Zijn er meer mensen die de seated play area als te klein ervaren? Als ik Moss speel en ik doe de truuk waarbij je verder achterin je play area zit, heb ik nog steeds vaak waarschuwingen (die je helaas niet uit kan zetten, alleen op low)... Zover ik weet heb ik geen absurd lange armen haha.
Egghaus88
You have to move around and scan your entire play area during initial setup. Afterwards when you launch GT7 you will choose a sitting play style and it will generate an area for you.
Pfei
You need to go through the setup process. Scanning your play area is part of it. Scan it without your rig and then you can put your rig back and all good. https://www.gtplanet.net/.../gt7-psvr2.409371/page-96
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Mooie gedetailleerde review. Ik ben het met je punten eens.Yzord schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 03:58:
02-03-2023
De passthrough knop op de bril is een verademing. Je hoeft de bril niet af te zetten om je omgeving te kunnen zien. Druk op de knop en je krijgt, welliswaar in zwart/wit, het beeld van je kamer en omgeving te zien. Super handig en dit zorgt er voor dat als je je sweetspot hebt gevonden deze niet elke keer verliest als je even iets anders moet doen. Ik vind dat een hele pluspunt en goed over nagedacht. Komende van de Index is dit voor mij toch wel een positieve toevoeging aan mijn VR experience.
De Index heeft ook al bijna vanaf het begin een pass-through mode, je moet deze wel eerst even activeren in de settings. Als ik het me goed herinner kan je deze dan ook inschakelen met de knop op de headset (long-press?). Het was één van de dingen waar ze destijds mee adverteerden.
Ik heb zelfs een keer de Leap Motion gebruikt als pass-through (op mijn Vive nog) en dat werkte verrassend goed.
[druk op een toets om verder te gaan]
Hier ook. Besteld op 24 Feb, nog steeds op "verzending voorbereiden"... Misschien verzendt Sony eerst de expresverzending.PEBRU88 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:49:
[...]
Hier ook. Afgelopen donderdag besteld maar nog steeds op “verzending voorbereiden”. Kan er geen pijl op trekken hoe de bestellingen verlopen bij Sony
Dat mag ik hopen dat ze dat doen. Ik heb 23 Feb besteld met expresverzending, maar nog steeds "Verzending voorbereiden".Salvodaze schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:01:
[...]
Hier ook. Besteld op 24 Feb, nog steeds op "verzending voorbereiden"... Misschien verzendt Sony eerst de expresverzending.
De Moss bundel ga ik ook nog maar kopen.
PSN id: NL_SToRM
Hmm, nooit geweten. Moet ik eens even nakijken danLamer_Deluxe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:52:
[...]
Mooie gedetailleerde review. Ik ben het met je punten eens.
De Index heeft ook al bijna vanaf het begin een pass-through mode, je moet deze wel eerst even activeren in de settings. Als ik het me goed herinner kan je deze dan ook inschakelen met de knop op de headset (long-press?). Het was één van de dingen waar ze destijds mee adverteerden.
Ik heb zelfs een keer de Leap Motion gebruikt als pass-through (op mijn Vive nog) en dat werkte verrassend goed.
Ja dat is wel lache he? Zweet staat al snel op je voorhoofd met dit soort games...SToRM666 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:02:
Ik heb ondertussen Pistol Whip ook maar gekocht, behoorlijk intensief spelletje!
There can be only fun
Dit is erg goed nieuws, en het scheelt inderdaad weer een aankoop. Ik heb bij games nooit het nieuwste van het nieuwste nodig. En WD:SS 1 is toch ook erg lovend ontvangen. Een eenvoudige upgrade naar de nieuwere en betere controls (hoeft ook echt niet moeilijk te zijn) is een aardige manier om deel 1 gemakkelijk speelbaar te maken voor PSVR2 gebruikers. En dan vooral voor wie de game al heeft, of al geclaimed heeft.Kalder schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:06:
The Walking Dead Saints & Sinners Chapter 1 komt voor langdurige PS+ leden die hem lang geleden geclaimd hebben op 21 Maart gratis naar PSVR2!
Hij zou een gratis PS5 upgrade krijgen en ik heb de game ooit eens gekregen van PS+
Dus allemaal ff je plus games checken, of je die ook hebt, het lijkt me namelijk best een gave game.
En dan kan je chapter 2 eventueel altijd nog kopen mocht je er meer van willen
Het scheelt mij in ieder geval weer een aankoop, want wou die game sowieso gaan spelen in VR2
Zo merkte ik ook dat ik de ps4 versie van NMS gratis kon upgraden naar een PS5 versie, die dan ook meteen PSVR2 compatible was.
Voor Rez infinite betaalde ik een acceptabele 10 euro om een upgrade te doen naar de PS5 versie (met PSVR2 support)
Ik heb de demo gespeeld van star wars, en hoewel het absoluut verbluffend is om in die wereld te staan, en een drankje geserveerd te krijgen in een groezelige bar door de barman met zes ogen, denk ik niet dat ik verhalende games in VR trek. 10-15 uur durende experiences... Op de een of andere manier vind ik VR beter geschikt voor korte ervaringen, "potjes" (GT7), arcade, en experimentele dingen (*).
Bvb in die star wars game, ik zou 'm kopen indien ik gewoon de locaties mocht bezoeken en daar wat tijd in doorbrengen. Maar niet door een heel verhaal gaan om overal eens geweest te zijn. Of eventueel korte scenario's/scenes of encounters door te spelen. Die 49 euro geef ik dus niet uit, denk ik. Zal vanavond de demo nog wat verder spelen.
Zelfde dus met walking dead. Daarom is het dus leuk dat de eerste versie gratis VR support krijgt. Dan kan ik eens kort de game testen, zonder 50 euro aan de tweede walking dead te spenderen.
(*) VR games maken is duur, verwacht ik. En de afzetmarkt erg klein. Een subset van de totale aantal PSVR verkopen. Dat is de reden dat VR games er steeds ietwat 'budget' uit zien, en door indie studios worden gemaakt. En dat zie ik niet snel veranderen, tenzij grote partijen een AAA titel sponsoren. Valve met HL Alyx (showcase VR, oneindige diepe zakken om dit te betalen). Of sony die hier en daar wat geld toesteekt aan devs om voor VR te ontwikkelen.
Daarom hoop ik dus dat Indie devs een niche aanspreken die korte, maar hoge kwaliteit VR ervaringen maakt. 10-15 minuten een verbluffende 'experience' (soort van disney attractie of zo), maar dus wel grafisch top met veel inleving, ipv langere experiences met duidelijk erg simpele graphics.
Wellicht geen foto terwijl ze gamet, maar dit is wat veel mensen op dit moment nog verkeerd doen, denk ik.Om goed beeld te hebben moet je de headset dus echt wel zo dicht mogelijk laten aansluiten op je voorhoofd/gelaat. Dus zo ver als je kan naar achter schuiven. Daarom doe ik ook enkel VR met contact lenzen.Yzord schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 03:58:
02-03-2023
[Afbeelding]
Photo by Amelia Holowaty Krales / The Verge
Ik merk ook dat de neus cutout iets te klein is (en die kan je jammer genoeg niet aanpassen). Met een nogal hoge neusbrug kan dit wel ietwat oncomfortabel zijn, maar je vind met wat proberen vaak wel een goed compromis. Perfect is het nooit (zovele gelaten, gezichten, hoofden, enz...) en het moet voor iedereen 'passen'.
Gamers moeten de obsessie laten varen met het perfect scherpe VR beeld zonder artifacts, en focussen op de immersieve kant van het VR gamen. Het IN de game zijn, het 3D effect, het kunnen rondkijken. Dat alleen al is voor mij 100% de prijs waard. Rest is bijzaak.
Voor zover ik de woordensoep van @SG kan volgen, is hij "tegen" het upgraden van PSVR1 games naar PSVR2 games. Wegens 'NieUWe TecHnIEK" en "InNovATie" die zou tegen gewerkt worden.Yzord schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:05:
[...]
Je vergeet erbij dat je ook nieuwe klanten aantrekt welke deze games aanschaft. En natuurlijk hoe je niet gratis te werken, maar als je als ontwikkelaar aangeeft dat er een update aan komt (zoals GT7 dat heeft gedaan) dan trek je nieuwe klanten aan voor een oude game.

Pure onzin, duidelijk.
Ten eerste is er een te kort aan PSVR2 games. Dus ik verkies ruimschoots een PSVR1 game die PSVR2 controls ingebakken krijgt, boven geen of weinig games. Zoals Moss, Rez, en de vele andere.
Daarnaast, het verschil is natuurlijk ook weer niet een revolutionaire jump in tech. In essentie, en helemaal terug herleid naar de basis, heb je een headset, en twee "wands" die in de ruimte gevolgd worden. Het is eerder een evolutie in gebruiksgemak en precisie. Dus niet meer twee primitieve verlichte dildos die door een camera gevolgd moeten worden en een setup met 27 kabels. Maar een bekabelde headset met twee moderne VR controllers. Maar wel nog steeds hetzelfde principe.
De PSVR1 games zijn dus duidelijk aan te passen naar PSVR2 met minimale moeite, en ik begrijp dan ook hoegenaamd niet waarom dat niet wenselijk zou zijn.

Wellicht kan het niet op een eenvoudige manier door een eenvoudige abstractie layer of 'emulator' omdat sony met z'n consoles en hardware nogal sterk tegen de hardware aan programmeert, en z'n instructiesets dus erg specifiek maakt. (ben geen IT'er, maar dit begrijp ik er van). Er moet dus tegen een specifieke instructieset aan geprogrammeerd worden.
Maar in essentie is er dus geen reden dat een PSVR1 niet perfect mogelijk zou zijn op PSVR2.
Meer zelfs, ik zou maar al te graag een PSVR2 versie van Super Hot zien. Perfecte game. Maar door problemen met de studio (daar werkt niemand meer aan die games) zal dat vast nooit gebeuren. Tot dan heb ik geen enkele andere mogelijkheid om PSVR1 Super Hot te spelen. Heb geen PC VR.
Tot dan moet ik het doen met Pistol Whip
Tja, de meeste VR games zien er "simpel" uit. Omwille van de indie studios die ze maken, en de erg beperkte oplages/verkopen in vergelijking met een willekeurige 2D game (op steam bvb). Dus erg veel resource en energie kan je er niet in steken.En ik snap het wel hoor. Het kan de overall experience van de PSVR2 negatief beinvloeden omdat de graphics minder overkomen. Daarom zeg ik ook dat van beide kanten iets te zeggen is.
Dat moet je gewoon accepteren en rekening mee houden. Men moet zich opnieuw meer focussen op het 3D aspect, en het ruimtelijke gevoel van VR, dan pure graphics (uitzonderingen zoals GT7 niet te na gesproken). Anders zal je toch vaak ontgoocheld zijn.
Pistol Whip had ook prima op PS4 en PSVR1 gekund. Zeer simpele visuele stijl. Maar leuker op PS5 en PSVR2 wegens gebruiksgemak, betere controls, minder geklungel en betere headset, snelle laadtijden....
Pistol Ship is een mega game, en het beinvloedt mijn ervaring zeker niet negatief omdat de graphics minder zijn.
VR zal het toch echt moeten hebben van dit soort 'arcade' experiences. En heel wat gamers zouden er wat mij betreft beter aan doen om er anders in te staan, in deze VR niche en de verwachtingen realistisch te houden.
Tenzij de ontwikkeltools in korte tijd erg veel beter worden, en developers in een korter traject hoogwaardige triple A VR games kunnen ontwikkelen.
TLDR: Pistol Whip !!

Inleveren, ik heb eerder besteld met expres.b.o.n.s schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:13:
Express delivery werkt nu dus wel, dinsdag besteld, vandaag in huis!
Ik kan die echt nergens op de site vinden. De link die er naar toe zou moeten gaan stuurt me naar de ondersteuning.
Of telnummer zou ook eventueel fijn zijn.
Gertjun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:15:
[...]
Inleveren, ik heb eerder besteld met expres.
De eye-tracking werkt goed echter, is de combinatie met foveated rendering anders dan wat men heeft geïnterpreteerd van Sony.Yzord schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 03:58:
02-03-2023
Final verdict PSVR2 is hier te lezen
Probleem is wel dat je elke keer weer op zoek bent naar de juiste sweetspot. Ook lijkt eyetracking niet altijd optimaal te werken en wordt het beeld scherper wanneer je je hoofd beweegt ipv je ogen. Ik weet niet waar dat aan ligt, maar ik vind het vervelend omdat het lijkt alsof eyetracking niet goed werkt. Ook na het opnieuw calibreren, wat elke keer gewoon goed lijkt te gaan, houd ik deze irritatie. Wellicht doe ik iets fout, maar zodra ik een oplossing heb gevonden zal ik deze review bijwerken.
Wat men (het internet) dacht hoe eye-tracking + foveated rendering zou werken: dat het beeld waar je met je ogen naar kijkt scherper zou zijn. Dit is echter niet het doel van deze techniek.
De insteek is juist dat het deel waar je ogen op gefocust zijn scherp is en dat het deel waar je niet naar kijkt op een lagere resolutie wordt weergegeven. De implicatie hiervan is is dat de algehele framerate hoger is, doordat er slechts een kleiner deel van het gezichtsveld op de hoogste resolutie wordt ge-renderd.
Andere opmerking voor algemeen gebruik dat van toepassing is op GT7 (en wellicht ook andere games?) wanneer je recht naar voren kijkt terwijl een circuit wordt geladen, spawn je ongeveer in de correcte positie in de auto. Mocht dit voor wat voor reden dan ook te laag of te hoog zijn is dit heel eenvoudig in-game aan te passen door recht omhoog te kijken + langdrukken op opties knop om je positie in de auto omlaag te brengen. Kijk direct omlaag en + langdrukken opties om je positie in de auto omhoog te brengen.
Leukste is als iemand hem hier wil uitpakken en dat ik hem ook even mag gebruiken, heb hem niet voor niets in de pre-order gezet maar een motor kopen is toch duurder dan je denkt

Maar de Quest 2 gebruik ik ook zelden dus dan is het toch te duur als ik ook nog games erbij moet kopen, heb geen GT7 of andere PSVR2-games.
[ Voor 22% gewijzigd door MacorgaZ op 02-03-2023 11:33 ]
Bambu Lab P1S Combo
https://www.playstation.c...irect/?category=PS+Directlagunaloire schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:17:
Weet iemand de link naar de ps direct chat?
Ik kan die echt nergens op de site vinden. De link die er naar toe zou moeten gaan stuurt me naar de ondersteuning.
Of telnummer zou ook eventueel fijn zijn.
Ik heb vanochtend een uur in de wachtrij gestaan, maar werd uiteindelijk wel doorverbonden. Ben er niet heel veel wijzer van geworden, maar er is in ieder geval een onderzoek gestart en ik krijg mijn verzendkosten retour.
Al is het effect in mijn headset niet erg - kan er prima mee leven, zorgt mijn maximizing brein wel dat ik steeds denk wat als het nog beter kan? Een goede vergelijkingstest heb ik vooralsnog niet voorbij zien komen.
Anderen hier last van?
Bizar, ik wacht nu al een week op mijn 'express' zending. Die chathelpdesk werkt niet, en sinds vandaag word ik er meteen uitgegooid. Onbegrijpelijk dat ze hier mee wegkomen.Gertjun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]
https://www.playstation.c...irect/?category=PS+Direct
Ik heb vanochtend een uur in de wachtrij gestaan, maar werd uiteindelijk wel doorverbonden. Ben er niet heel veel wijzer van geworden, maar er is in ieder geval een onderzoek gestart en ik krijg mijn verzendkosten retour.
/f/image/5QALLshfyB4Kg2mh2XcQMpIW.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb datzelfde ook een aantal keer gehad. Maar vanochtend na een paar keer proberen werd ik wel doorverbonden. Ik ben het met je eens, het is 1 grote chaos en support is droevig.nixx schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:58:
[...]
Bizar, ik wacht nu al een week op mijn 'express' zending. Die chathelpdesk werkt niet, en sinds vandaag word ik er meteen uitgegooid. Onbegrijpelijk dat ze hier mee wegkomen.
[Afbeelding]
- vrijdag set retour gezonden
- dinsdag aangekomen bij direct
- vandaag bevestiging van ontvangst met de mededeling dat de vervanging binnen 3 werkdagen op de post gaat.
Verwacht ergens volgende week de nieuwe headset te hebben.
Vind het tot nu toe nog meevallen!
Ben ook benieuwd of ze nu weer een bundle opsturen of alleen de headset. Ik heb alles teruggestuurd incl de al gebruikte code en een begeleidend schrijven dus als ze slim zijn sturen ze enkel de headset
Ik heb hier natuurlijk ook last van. Ik had er het liefst 20 naast elkaar gehad en dat ik dan de beste mee naar huis kon nemen. Of als ze dan alle 20 hetzelfde waren dan had ik er ook vrede mee.FMS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:55:
Ugh... ik moet echt stoppen met lezen van Reddit, of de bril retour sturen met de hoop dat ik een krijg met minder Mura.
Al is het effect in mijn headset niet erg - kan er prima mee leven, zorgt mijn maximizing brein wel dat ik steeds denk wat als het nog beter kan? Een goede vergelijkingstest heb ik vooralsnog niet voorbij zien komen.
Anderen hier last van?
Ik zit zelf ook nog met dit:
https://www.reddit.com/r/...s/119jkw2/faint_blue_spot
Sommige zeggen dat ze het niet zien en die headset wil ik dan ook hebben (of die van hun een keer proberen om te kijken of het aan mijn ogen ligt)
Helemaal eens.Jesp_J schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:08:
[...]
Ik heb hier natuurlijk ook last van. Ik had er het liefst 20 naast elkaar gehad en dat ik dan de beste mee naar huis kon nemen. Of als ze dan alle 20 hetzelfde waren dan had ik er ook vrede mee.
Dat heb ik dus totaal niet met mijn headset.Ik zit zelf ook nog met dit:
https://www.reddit.com/r/...s/119jkw2/faint_blue_spot
Sommige zeggen dat ze het niet zien en die headset wil ik dan ook hebben (of die van hun een keer proberen om te kijken of het aan mijn ogen ligt)
Even de review van Tweakers afwachten en kijken of we via die weg, en anders hier, een test oid kunnen organiseren.
Probeer de chat maar zoals iedereen ook aangeeft, je wordt er gewoon gelijk uitgegooid
Ik gok dat het komt omdat het lijkt alsof je door je eigen ogen kijkt (op het zwart-wit beeld na), maar dat de camera natuurlijk een aantal centimeter verder zit, en daarbij de FOV ook anders is. Mijn hoofd kan daar nog niet echt aan wennen, lijkt het.
PS5 PSN: UnrealKazu
Zou die van jou wel eens willen proberen ,FMS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:11:
[...]
Helemaal eens.
[...]
Dat heb ik dus totaal niet met mijn headset.
Even de review van Tweakers afwachten en kijken of we via die weg, en anders hier, een test oid kunnen organiseren.
Volgens mij als je de brightness iets lager zet dan is dit effect minder en daarbij komt dat Mura effect ook softwarematig getweaked kan worden. Misschien komt Sony nog wel met een Firmware update om het een en ander te fine tunen.FMS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:55:
Ugh... ik moet echt stoppen met lezen van Reddit, of de bril retour sturen met de hoop dat ik een krijg met minder Mura.
Anderen hier last van?
Lagere brightness helpt inderdaad, maar als ik her en der leest dat men in de nachtmodus van Kayak VR nagenoeg geen Mura ervaart, dan vraag ik me af of het toch hardware matig is. Je weet het past echt als je het test. User ervaringen zijn onbetrouwbaar.Ben1988 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:16:
[...]
Volgens mij als je de brightness iets lager zet dan is dit effect minder en daarbij komt dat Mura effect ook softwarematig getweaked kan worden. Misschien komt Sony nog wel met een Firmware update om het een en ander te fine tunen.
Daarnaast zal welke software tweak dan ook meer of minder werken afhankelijk van de paneelkwaliteit.
Allemaal aannames.
Ja same! ik heb meer last van een raar gevoel in deze modes dan in VR zelf. Je bent niet de enigeKazu schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:13:
Over de passthrough gesproken: zijn er meer mensen die van de passthrough zelf naar worden? Ik begin steeds beter te wennen aan VR, maar die passthrough zorgt nog steeds voor een heel raar gevoel. Tegenwoordig doe ik ook eerst de controllers om, en zet dan de bril op, zodat ik zo min mogelijk tijd in die passthrough modus zit.
Ik gok dat het komt omdat het lijkt alsof je door je eigen ogen kijkt (op het zwart-wit beeld na), maar dat de camera natuurlijk een aantal centimeter verder zit, en daarbij de FOV ook anders is. Mijn hoofd kan daar nog niet echt aan wennen, lijkt het.
Krijg je die bevestiging via mail?hantheman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:02:
Even een update van mijn kant:
- vrijdag set retour gezonden
- dinsdag aangekomen bij direct
- vandaag bevestiging van ontvangst met de mededeling dat de vervanging binnen 3 werkdagen op de post gaat.
Verwacht ergens volgende week de nieuwe headset te hebben.
Vind het tot nu toe nog meevallen!
Ben ook benieuwd of ze nu weer een bundle opsturen of alleen de headset. Ik heb alles teruggestuurd incl de al gebruikte code en een begeleidend schrijven dus als ze slim zijn sturen ze enkel de headset
Eens! want ja hoeveel PSVR2 games zijn er nou eigenlijk? Die echt ontwikkeld zijn voor de PSVR2 bedoel ik he dus niet de "gratis" PSVR1 upgrade naar PSVR2.FMS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Lagere brightness helpt inderdaad, maar als ik her en der leest dat men in de nachtmodus van Kayak VR nagenoeg geen Mura ervaart, dan vraag ik me af of het toch hardware matig is. Je weet het past echt als je het test. User ervaringen zijn onbetrouwbaar.
Daarnaast zal welke software tweak dan ook meer of minder werken afhankelijk van de paneelkwaliteit.
Allemaal aannames.
Per game kan ook groot verschil zitten.
Ze gaan de Express Delivery kosten terugboeken.
We hebben je retourzending geaccepteerd.
Nu je retourzending is geaccepteerd, wordt je vervangende item binnen 3 werkdagen verzonden. Je ontvangt een verzendbevestiging nadat je bestelling is verzonden.
We hebben je bestelling onderzocht en kunnen vaststellen dat deze op 2/3/2023 met succes is geleverd. Aangezien je hebt betaald voor express verzending en we buiten het tijdsbestek van twee (2) werkdagen vallen voor dit type verzending, hebben we de verzendkosten teruggestort op je betaalmethode.
Ow, dat onderzoek is snel gelopen dan. Ik heb vanochtend ook contact gehad maar nog niks op de mail, wel toezegging in de chat dat verzendkosten retour gaan. 2/3 afgeleverd, jij had hem vorige week dinsdag besteld toch?Rivanov schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:06:
Bedankt voor je recente contact met betrekking tot je bestelling bij PlayStation.
We hebben je bestelling onderzocht en kunnen vaststellen dat deze op 2/3/2023 met succes is geleverd. Aangezien je hebt betaald voor express verzending en we buiten het tijdsbestek van twee (2) werkdagen vallen voor dit type verzending, hebben we de verzendkosten teruggestort op je betaalmethode.
Ik wil de PSVR2 aankoop annuleren, helaas is dat onmogelijk.maastrix schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:13:
Hier vrijdag ochtend besteld met express en sinds dinsdag staat hij op verzending voorbereiden.
Probeer de chat maar zoals iedereen ook aangeeft, je wordt er gewoon gelijk uitgegooid
Absurd dat er geen enkele manier is om hen te contacteren m.u.v. een chatvenster waar doorgaans geen medewerker beschikbaar is.
Het bewust onmogelijk maken om contact op te nemen via een mailadres of telefoonnummer, lijkt me niet echt de meest verstandige zet commercieel gezien.
Ik heb net aan de telefoon gezeten met een agent van het nummer dat ik op Facebook vond van Playstation-NL. Ze gaf aan dat ze niet de juiste persoon is en dat ze veel telefoontjes krijgt hierover. Ze heeft een dossier aangemaakt omdat ze aan Sony wil laten weten dat veel mensen Direct niet goed kunnen bereiken.
Ik heb gisteren voor 16.00 besteld dus nog geen paniek, maar voor mij is al de ergenis "Voor 16:00 besteld is zelfde dag verzonden." Zet dat niet neer als het niet klopt want dat is gewoon misleiding van de consument.
Zojuist ook doorgekomen in de chat en met Michal K gechat. Hij gaf eerst aan dat ik tot dinsdag 20:00 uur moet wachten en anders op woensdag weer contact op moet nemen om een onderzoek te starten als deze nog niet geleverd is.
Ik gaf aan meer duidelijkheid te willen hebben over de verzending omdat ik voor 16:00 besteld heb en 'wachten of het misschien op dinsdag komt; ik niet vind kunnen voor een aankoop van 650 euro.
Michal K:
"Er zijn heel veel bestellingen geplaatst vandaar dat uw pakket iets later wordt verzonden, maar uw pakket is al klaar voor verzending. We wachten nog alleen voor de bezorger. Er is ook al een tracking code aangemaakt."
Nou dat was het einde van de chat, dus ik houd vandaag in de gaten en anders ga ik er morgen weer achteraan, de aanhouder wint hoop ik dan maar.

Dan zou ik aanraden om het pakket te weigeren aan de deur. Dan ben je ook niet verantwoordelijk voor de retourzendingJagsandAlfas schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:14:
[...]
Ik wil de PSVR2 aankoop annuleren, helaas is dat onmogelijk.
Absurd dat er geen enkele manier is om hen te contacteren m.u.v. een chatvenster waar doorgaans geen medewerker beschikbaar is.
Het bewust onmogelijk maken om contact op te nemen via een mailadres of telefoonnummer, lijkt me niet echt de meest verstandige zet commercieel gezien.
Denk dat ze bij die kayak game gewoon liegen want het was echt flink aanwezig. Ik vond het bij resident evil ook heel opvallend, waarbij in het donkere bos het ofwel perfect zwart beeld was, of mistig met een enorm Mura effect. Bij horizon weinig last van gehad, ook niet in een donkere cave.FMS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Lagere brightness helpt inderdaad, maar als ik her en der leest dat men in de nachtmodus van Kayak VR nagenoeg geen Mura ervaart, dan vraag ik me af of het toch hardware matig is. Je weet het past echt als je het test. User ervaringen zijn onbetrouwbaar.
Allemaal aannames.
Had om 12:30 iemand in de chat en deze mail kwam om 12:46 binnen.Gertjun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Ow, dat onderzoek is snel gelopen dan. Ik heb vanochtend ook contact gehad maar nog niks op de mail, wel toezegging in de chat dat verzendkosten retour gaan. 2/3 afgeleverd, jij had hem vorige week dinsdag besteld toch?
Heb het geld ook al binnen op m'n PayPal.
De afhandeling van de supporttickets is dus net zo willekeurig als de verzending van de pakkettenRivanov schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Had om 12:30 iemand in de chat en deze mail kwam om 12:46 binnen.
Heb het geld ook al binnen op m'n PayPal.

Mij hebben ze gisteren toegezegd het bedrag terug te storten, maar dat is nog niet gebeurd. Vreemd hoe de afhandeling gaat momenteel.Gertjun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:31:
[...]
De afhandeling van de supporttickets is dus net zo willekeurig als de verzending van de pakketten
Dank je voor de tip.schumi1986 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:23:
[...]
Dan zou ik aanraden om het pakket te weigeren aan de deur. Dan ben je ook niet verantwoordelijk voor de retourzending
Gezien de kans echter op contact met de supportafdeling van Sony vooral zeer gelimiteerd is, ga ik geen verder risico nemen. Dus mocht het ooit toch verzonden worden, met wat verlies ongeopend en geseald doorverkopen.
Voor mensen die net als ik toch een e-mail adres zochten, dit is het enige dat ik heb gevonden:
support@nl.playstation.com
Om geen risico te lopen moet je het juist gewoon weigeren aan de deur. Dan is het pakket nooit afgeleverd en komt deze automatisch retour bij Sony. Zelfs als het pakket niet meer terug komt bij Sony heb jij recht op je geld terug.JagsandAlfas schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:41:
[...]
Dank je voor de tip.
Gezien de kans echter op contact met de supportafdeling van Sony vooral zeer gelimiteerd is, ga ik geen verder risico nemen. Dus mocht het ooit toch verzonden worden, met wat verlies ongeopend en geseald doorverkopen.
Voor mensen die net als ik toch een e-mail adres zochten, dit is het enige dat ik heb gevonden:
En mocht Sony echt alles verpesten dan neem je contact op met Paypal of je CC maatschappij en komt het 100% in orde.
Thanks. Hetzelfde hier. Duurde bij mij 40 min tot ik iemand kreeg die me verder hielp.Gertjun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]
https://www.playstation.c...irect/?category=PS+Direct
Gewoon terugsturen. Support is vreemd maar ik heb gewoon netjes geld terug.JagsandAlfas schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:41:
[...]
Dank je voor de tip.
Kan er een op marktplaats overnemen namelijk.
Bij het Horizon pakket zit de volledige game.Mastergo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:49:
Vraagje. Zitten er nu eigenlijk games bij het pakket of enkel demo's?
Kan er een op marktplaats overnemen namelijk.
Bij enkel de headset zit geen game inbegrepen en kun je demo's downloaden uit de PS Store.
Mocht je een Horizon pakket kunnen overnemen moet je wel even verifiëren of de code al gebruikt is.
[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 02-03-2023 15:50 ]
Vandaag geen status update gehad, contact opgenomen met de support chat en zojuist is hij verzonden met een track & trace code.
Mag ik van geluk spreken of
Dus mochten er mensen nog niet voorzien zijn, check v&a 😬
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
Zeg dat wel, verschillende mensen hier die vorige week hebben besteld met Expresslevering en nog steeds niet verzonden (myself includedpascal073 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:55:
Gisterenavond rond 21:30 de PSVR2 call of the mountain bundle besteld.
Vandaag geen status update gehad, contact opgenomen met de support chat en zojuist is hij verzonden met een track & trace code.
Mag ik van geluk spreken of?
Ik had ook inderdaad met Express levering, alleen aangegeven dat het een verjaardagscadeau is.Gertjun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:59:
[...]
Zeg dat wel, verschillende mensen hier die vorige week hebben besteld met Expresslevering en nog steeds niet verzonden (myself included)
Edit:
Met Express levering btw
[ Voor 9% gewijzigd door Smack88 op 02-03-2023 16:06 ]
Ik heb gisteren om 21:30 besteld en heb mijn T&T link gehad naar dat ik contact had gehad met de support chat:Smack88 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:05:
Ik heb gisteren de bestelling gedaan vóór 16:00u en zojuist het bericht gekregen dat deze verzonden is. Maar als ik de berichten zo lees hier geloof ik er nog niks van haha.
Edit:
Met Express levering btw
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YpdPQb3qYvOmuEVmVM7kzXmK.jpg?f=user_large)
Waarom had je contact opgenomen met de support dan?pascal073 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Ik heb gisteren om 21:30 besteld en heb mijn T&T link gehad naar dat ik contact had gehad met de support chat:
[Afbeelding]
Als je status op Verzonden staat dan is hij ook daadwerkelijk verzonden.Smack88 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:05:
Ik heb gisteren de bestelling gedaan vóór 16:00u en zojuist het bericht gekregen dat deze verzonden is. Maar als ik de berichten zo lees hier geloof ik er nog niks van haha.
Edit:
Met Express levering btw
Wij hadden het probleem dat we met Express Delivery hebben besteld, maar hij ondertussen een week lang op Verzending Voorbereiden stond en daarna pas op Verzonden, waarna de headset een dag later ook netjes geleverd werd.
Wij -hebben- het probleemRivanov schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:14:
[...]
Als je status op Verzonden staat dan is hij ook daadwerkelijk verzonden.
Wij hadden het probleem dat we met Express Delivery hebben besteld, maar hij ondertussen een week lang op Verzending Voorbereiden stond en daarna pas op Verzonden, waarna de headset een dag later ook netjes geleverd werd.