‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik had vroeger op de Quest 2 nog weleens een raar gevoel als ik van een rots viel of in een achtbaan rit zat. Maar nu is dat gevoel ook een stuk minder. Mijn hersens weten gewoon dat ik in VR zit. Mij zul je dan ook niet voorover zien vallen omdat ik denk te kunnen leunen op virtuele tafel.
In de Tweakers podcast vertelde ze dat die wat later kwam doordat de doos met de PS VR2 een week vermist is geweest in hun gebouw.RawChild schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:01:
Komt tweakers ook nog met een review?
John Linneman (Digital Foundry) kreeg een knoop in z’n maag bij de Cork Screw op Laguna Seca.Jesp_J schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:05:
Je kunt er zeker aan wennen maar je moet ook niet direct beginnen met de meest intense spellen. Ik ben zelf met VR begonnen met de Samsung Gear VR, daarna de Quest 2 en nu de PS VR2. Dus bij is het vanzelf een beetje geleidelijk aan gegaan omdat de ervaringen en games op het begin gewoon heel kort (een achtbaan ritje bijvoorbeeld) en minder intens (beetje VR video kijken van Dino's) waren.
Ik had vroeger op de Quest 2 nog weleens een raar gevoel als ik van een rots viel of in een achtbaan rit zat. Maar nu is dat gevoel ook een stuk minder. Mijn hersens weten gewoon dat ik in VR zit. Mij zul je dan ook niet voorover zien vallen omdat ik denk te kunnen leunen op virtuele tafel.
Ik voel dan gewoon niets haha. Ook niet op Eau Rouge. Ben daar dus niet vatbaar voor “gelukkig”.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Weet je zeker dat het niet een kwestie is van wat meer met de afstelling spelen? Ik had er ook wat last van dat ik de neiging had hem te 'hard' aan te willen drukken (zoals bij de PSVR1 vaak nodig was) maar na een beetje spelen en de headset juist wat 'losser' af te stellen viel alles perfect samen.Rivanov schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:01:
Ik wordt niet misselijk van VR. Maar moet de bril dusdanig op m’n hoofd zetten om een goede sweetspot te krijgen en zo min mogelijk het “duikbril effect” te hebben, dat het al snel heel hard drukt en ik de rest van de dag hoofdpijn heb.
Maar dan heb ik het duikbril effect nog erger wat bij mij persoonlijk weer afdoet aan de immersion.Junia schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Weet je zeker dat het niet een kwestie is van wat meer met de afstelling spelen? Ik had er ook wat last van dat ik de neiging had hem te 'hard' aan te willen drukken (zoals bij de PSVR1 vaak nodig was) maar na een beetje spelen en de headset juist wat 'losser' af te stellen viel alles perfect samen.
M’n verwachtingen waren denk ik ook gewoon te hoog. Heb vanmiddag gestreamd op Twitch om een maatje te laten meekijken. Als ik die beelden dan terugkijk, ziet dat er gewoon veel mooier en scherper uit dan wat ik zelf zie.
Die 4K YouTube video’s voorafgaand aan release scheppen gewoon een verkeerd beeld, voor mij althans. En met een 65” OLED is de grafische terugval wel erg groot.
Buiten youtube ook nog een joh. Klinkt goed. Nu maar hopen dat het in de toekomst ondersteund gaat worden.Richh schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Klopt, en er is ook online buiten Youtube superveel 360 content te vinden, heb ik begrepen van een vriend tenminste.
Zou wel een mooie feature zijn!
Dat spel speelt eigenlijk best heerlijk weg in VR, lekker rustgevend vond ik de demo, heb dit keer niets aan de instellingen veranderd; lopen was vloeiend en draaien ging met vaste hoeken.
Ik had totaal geen last van motion sickness, maar na ongeveer een uur of anderhalf kreeg ik wel behoorlijke hoofdpijn, niet van een te strakke headband, maar omdat mijn ogen nogal pijn begonnen te doen, eigenlijk hetzelfde gevoel als wanneer je de verkeerde bril op hebt en daar hoofdpijn van krijgt...
Ik denk dat de virtuele afstand tot het scherm voor mij wat te dichtbij is, misschien moet ik eens naar de opticien om mijn ogen te laten meten en een geschikte bril te kopen, misschien dat het dan daarmee beter gaat. Heb nooit een bril hoeven dragen, maar merk toch ook wel dat mijn zicht tegenwoordig achteruit gaat dus misschien alleen maar verstandig om een opticien te bezoeken.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen
Ik zag tijdens de podcast dat het pakket met psvr2 bij een ander bedrijf in het kantoorpand was afgeleverd waarna het pas na enkele dagen bij Tweakers werd gebracht. Daardoor vertraging reviewRawChild schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:01:
Komt tweakers ook nog met een review?

GT7 ID: ONYX_PdeG69
Waarom is dat ding niet magnetisch of zo dat die er goed op klikt? Nu word ik de komende weken paranoïde
Volgens mij is het wel magnetisch, toch? Ik meen iedere keer een lichte snap te voelen.dglavimans schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:30:
Nou lekker dan denk na werk even spelen is de rechter controller niet goed opgeladen op het charge station…
Waarom is dat ding niet magnetisch of zo dat die er goed op klikt? Nu word ik de komende weken paranoïde
Nergens ben ik bang, althans niet de officiële, er zijn waarschijnlijk wel onofficiële chargers te vinden waarvan sommige ook nog een stand hebben om de headset op te zetten, voor als je hem graag in het zicht bewaard, want ik heb hem liever in het tv meubel wanneer ik hem niet gebruikviper28nl schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:27:
Weet iemand waar ik het oplaadstation kan aanschaffen? Bij playstation is die uitverkocht.
Even kijken ook of hij ergens uit te proberen is binnenkort, ben toch bang dat het beeld voor mij ook tegen gaat vallen en 600 euro is dan voor mij we echt teveel, lijkt me niet relaxed om met een soort van waas over het scherm te spelen.
Playstation 5
Wanneer je hem goed op je hoofd hebt en de juiste sweetspot hebt gevonden valt dat echt enorm mee vind ik, en zodra je eenmaal in een game gezogen bent let je er niet meer op en valt het mij niet eens meer echt op dat het niet zo scherp is als een 4K TV vanaf een paar meter afstand.Stylze schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:34:
Als ik reacties lees hier ga ik zeker nog eventjes wachten op een price drop en hopen dat er in de toekomst wat meer interessante games zijn.
Even kijken ook of hij ergens uit te proberen is binnenkort, ben toch bang dat het beeld voor mij ook tegen gaat vallen en 600 euro is dan voor mij we echt teveel, lijkt me niet relaxed om met een soort van waas over het scherm te spelen.
Ik moet er echt bewust op gaan letten voordat het me opvalt dat het scherm nog veel beter zou kunnen.
Enkel in de uiterste randen van het beeld zie ik soms wat godrays maar ook dat valt heel erg mee met de juiste sweetspot, buiten de sweetspot valt het wel meteen veel meer op.
Als je eenmaal weet waar die ongeveer zit voor je dan wordt dat steeds makkelijkerTimothy3000 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:49:
Moet je elke keer als je gaat spelen die sweetspot opnieuw vinden of is het een kwestie van wennen?
7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5
Hier precies hetzelfde. Ik heb wel een bril (of daglenzen indien nodig) en die gebruikte ik eigenlijk alleen maar als ik naar de bios ging of thuis ging film kijken/gamen omdat alles dan wat mooier is. Maar zo heb ik ze eigenlijk niet echt nodig. En ik dacht ze met VR ook niet nodig te hebben omdat het zo dicht op je ogen zit.Kalder schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:23:
Net voor het eerst voor een iets langere tijd de headset op gehad terwijl ik de demo van Song in the Smoke aan het spelen was.
Dat spel speelt eigenlijk best heerlijk weg in VR, lekker rustgevend vond ik de demo, heb dit keer niets aan de instellingen veranderd; lopen was vloeiend en draaien ging met vaste hoeken.
Ik had totaal geen last van motion sickness, maar na ongeveer een uur of anderhalf kreeg ik wel behoorlijke hoofdpijn, niet van een te strakke headband, maar omdat mijn ogen nogal pijn begonnen te doen, eigenlijk hetzelfde gevoel als wanneer je de verkeerde bril op hebt en daar hoofdpijn van krijgt...
Ik denk dat de virtuele afstand tot het scherm voor mij wat te dichtbij is, misschien moet ik eens naar de opticien om mijn ogen te laten meten en een geschikte bril te kopen, misschien dat het dan daarmee beter gaat. Heb nooit een bril hoeven dragen, maar merk toch ook wel dat mijn zicht tegenwoordig achteruit gaat dus misschien alleen maar verstandig om een opticien te bezoeken.
Maar moet zeggen dat toen ik mijn lenzen indeed de dingen van dichtbij (beeldjes, handen, dashboard) een stuk scherper is. En ik vond ook dat de tekst in een groter gedeelte van mijn zichtveld mooier en leesbaarder is. Zonder lenzen moest ik echt zorgen dat de tekst in het midden van mijn zichtveld zat en nu is het ook buiten het midden scherper/leesbaarder. Heb het ook geprobeerd met mijn bril maar dat vond ik minder goed werken dan mijn lenzen (bril is wel 2/3 jaar ouder).
Ik zou dus echt iedereen aanraden om als je twijfelt over de scherpte je ogen eens te laten checken. Kan volgens mij ook wel vaker gratis en is sowieso niet verkeerd om ze een keer te laten checken.
Ik hou het toch makkelijk langer uit dan een half uurtje in GT7 en heb al verschillende YouTubers/Twitchers gezien die 3-4 gestreamed hebben.schumi1986 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:21:
[...]
Nee aan de echte (sim) racers gaan ze dat ding niet slijten. 1/2 uur met zo’n ding op je hoofd zonder onderbreking is echt niet te doen (zeker niet in de zomer)
Dus je stelling is wel een beetje kort door de bocht (ha, geddit).
Zomer wordt idd een probleem maar daar hebben ze airco voor uitgevonden.
Kan hem nergens vinden in de store.
psn: HertogJack
Ja, moet je de normale game openen in de store.HertogJack schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:33:
Heeft resident evil nou ook een demo?
Kan hem nergens vinden in de store.
Vanaf de console dan zeker?Rivanov schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:35:
[...]
Ja, moet je de normale game openen in de store.
Op mn telefoon komt er geen demo tevoorschijn dan..
Dank voor reactie
Op console sowieso. Als je naar RE8 gaat dan zie je daaronder verschillende versies staan waaronder een gameplay demo.HertogJack schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:40:
[...]
Vanaf de console dan zeker?
Op mn telefoon komt er geen demo tevoorschijn dan..
Dank voor reactie
Ja jammer.Major_ton schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Idem hier hoor. Erg snel misselijk, beeldkwaliteit van de cinematic mode valt toch nog tegen en de pure VR ervaring vereist teveel bewegen en schuiven met meubels in de woonkamer om ruimte te maken. YouTube VR was erg leuk geweest als dat had gewerkt, maar helaas wordt dat niet indersteund. Ik geef het vanavond nog een kans, maar 99% zeker dat ie morgen in de verkoop gaat.
Maar waarom verkoop en geen retour? Is de retourafhandeling van Sony niet betrouwbaar?
Ik vind de oordopjes niet alles geven. Maar de Pulse 3D ook niet 😅. Ik mis de volle bass.
Iemand tips?
De xm4-5?
w00t
Ah ik bedoelde 1-2 uurAce schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:20:
[...]
Ik hou het toch makkelijk langer uit dan een half uurtje in GT7 en heb al verschillende YouTubers/Twitchers gezien die 3-4 gestreamed hebben.
Dus je stelling is wel een beetje kort door de bocht (ha, geddit).
Zomer wordt idd een probleem maar daar hebben ze airco voor uitgevonden.
Zal vast voor iedereen anders zijn maar 3-4 uur aan een stuk een VR bril op je hoofd lijkt mij niet heel gezond.
Wel apart dat alle figuren een stukje kleiner zijn dan ik ben, zijn wij Hollanders dan toch zo veel groter dan gemiddeld;-)
Heb een xm3 maar geen kabeltje 😝FireStarter schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:49:
Ik heb nu de Pulse 3D geprobeerd. Moet toegeven, het is bulkyer op je hoofd. Maar audio is belangrijk.
Ik vind de oordopjes niet alles geven. Maar de Pulse 3D ook niet 😅. Ik mis de volle bass.
Iemand tips?
De xm4-5?
Breek ons de bek niet openJochem Boom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:02:
Ik heb vandaag de Horizon bundel besteld bij PlayStation. Ben heel benieuwd 😊 Hoe snel verstuurd PlayStation is jullie ervaring?

Niet snel. Woensdag besteld om 11:30 met Express Delivery en vandaag is de status pas aangepast naar Verzending Voorbereiden. Terwijl ze aangeven: voor 16:00 besteld is zelfde dag verzonden.Jochem Boom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:02:
Ik heb vandaag de Horizon bundel besteld bij PlayStation. Ben heel benieuwd 😊 Hoe snel verstuurd PlayStation is jullie ervaring?
[ Voor 55% gewijzigd door FMS op 24-02-2023 19:10 ]
Geen idee, nooit mee te maken gehad, maar ik kijk wel even of ik er iemand blij mee kan maken zodra ik definitief besloten heb dat ik er vanaf wil.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:44:
[...]
Ja jammer.
Maar waarom verkoop en geen retour? Is de retourafhandeling van Sony niet betrouwbaar?
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Minpunt, de headset zit echt niet comfortabel. Zelfs met de sweet spot als ik hem af doe heb ik een rood en pijnlijk voorhoofd.. Had best een kussentje op gemogen
Pavlov over een weekje !
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Misschien de band te strak aangedraaid? Daar krijg ik ook last van, maar in tegenstelling tot de VR1 waar ik de band eigenlijk nooit vast hoefde te draaien, merk ik dat ik hem bij de VR2 wel een beetje aan moet spannen omdat hij anders te los zit, maar je wilt hem eigenlijk zo los als mogelijk houden, dus ik draai hem nu steeds maar een heel klein beetje aan en dat helpt wel om de sweetspot vast te houden, als ik hem niet aan draai zakt de headset aan de voorkant steeds een beetje naar beneden waardoor ik niet meer in de sweetspot zit.dglavimans schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:26:
Lijk iets meer de sweet spot gevonden te hebben vandaag. Demeo blijft mijn game tot nu toe werkt echt heel goed in VR en volle multiplayer lobbies
Minpunt, de headset zit echt niet comfortabel. Zelfs met de sweet spot als ik hem af doe heb ik een rood en pijnlijk voorhoofd.. Had best een kussentje op gemogen
Het is best iedere keer als je de headset opzet, de oogkalibratie te controleren vindt ik. Dan zit de headset ook iedere keer perfect.Timothy3000 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:49:
Moet je elke keer als je gaat spelen die sweetspot opnieuw vinden of is het een kwestie van wennen?
Precies wat @NightShadow22 zegt. Misschien een van de uitzonderingen. Maar heb 15 november gepreorderd. Op 22 feb mail dat ie verzonden is. Ik zie bij UPS dat de 21e al een label is aangemaakt. Sindsdien staat het stil. En ze zijn nergens bereikbaar. UPS zegt: we hebben geen pakketje alleen label wat is aangemaakt.Jochem Boom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:02:
Neem eens een kijkje bij Switchback VR, dat zou de opvolger van Rush of Blood zijn, van dezelfde makers ook, ik denk dat je die nog niet gezien hebt aangezien je de vraag steltcypher21 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:34:
Vind die schietspellen in VR wel tof. Weet iemand misschien of er iets als Until Dawn: Rush of Blood voor de VR 2 komt?
Pavlov over een weekje !
Helaas is er geen demo van maar van wat ik gezien heb is het echt heel tof en hij reageert zelfs wanneer je met je ogen knippert
Met kinderen die steeds dat kabeltje erin en eruit trekken is de kans levensgroot dat de connectors kapot gaan of verbuigen.
Dus vrij onverwachts ben ik nu eigenaar van een gloednieuwe vr set
Weet iemand trouwens of het nog mogelijk is om die horizon game die erbij zat ook over te nemen? Collega had die namelijk wel geprobeerd, maar het was een redeem code. Neem aan dat die niet overdraagbaar zijn?
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
Snap het allemaal niet, zogauw ik mijn bril opdoe heb ik duidelijk beeld, hoef eigenlijk niets te doen.mikkelnl schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:16:
Ik blijf wel beetje met mixed feeling zitten... de verbeteringen zijn duidelijk, maar paar dingen zitten met toch nog niet lekker:
1. Sweetspot - moeilijk uitleggen, maar beeld je in: je kijkt naar het hoofdmenu, dus niet in VR. Het midden van het cinema scherm is scherp. Als je niet met je hoofd beweegt en simpelweg naar de hoeken van dat cinema scherm kijkt, dan is het niet scherp: je moet je hoofd licht tilten om het centrum er op te mikken, pas dan wordt het scherp. Dus simpelweg met je ogen ietsjes van het midden weg kijken en het is blurry. Volgens mij is dit normaal voor VR.
2. De waas. Ook dit is volgens mij normaal, maar het leidt mijn aandacht vaak af - vooral buiten spelmomenten.
3. Motion sickness. Weliswaar VEEEEEL minder dan met VR1, maar toch... bewegende beelden zoals GT7 (dit gaat nog...) maar 1st person shooters gaat bij mij fout, Star Wars is instant zeeziek
4. Kleinigheidje, maar ik mis zooooo veel tutorial in de demo's, vaak geen flauw idee wat te doen.
Ben nog niet overtuigd dat ik 'm ga houden, gelukkig hebben we 30 dagen ;-)
Niks geen sweetspot zoeken of van die fratsen, had ik ook al bij de psvr1.
Misschien heb ik psvr ogen

Wel als je aan de draaiknop voor IPD gezeten hebt, zo niet staat hij de volgende keer dat je hem gebruikt op dezelfde stand en is kalibratie niet echt nodig imo, dan is het alleen nog een kwestie van de bril op de exact juiste hoogte te zetten door de band een beetje aan te draaien wanneer je je sweetspot gevonden hebt. Zonder die band strakker te zetten zakt hij bij mij altijd een beetje aan de voorkant waardoor ik niet meer in de sweetspot zit. Ook helpt het om niet de bril aan de onderkant omhoog te duwen maar gewoon de band op je voorhoofd iets hoger te zetten, bij dat eerste zakt hij bij mij dan gewoon weer naar beneden bij de minste beweging maar niet als ik de band zelf omhoog doe zolang de band een beetje is aangedraaid.REV1703 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:35:
[...]
Het is best iedere keer als je de headset opzet, de oogkalibratie te controleren vindt ik. Dan zit de headset ook iedere keer perfect.
nopeamahusu schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:44:
Neem aan dat die niet overdraagbaar zijn?
Ah top! Ja exact wat ik bedoel. Nauwelijks in de spellen verdiept nadat ik de VR2 besteld had 😬Kalder schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:39:
[...]
Neem eens een kijkje bij Switchback VR, dat zou de opvolger van Rush of Blood zijn, van dezelfde makers ook, ik denk dat je die nog niet gezien hebt aangezien je de vraag stelt
Helaas is er geen demo van maar van wat ik gezien heb is het echt heel tof en hij reageert zelfs wanneer je met je ogen knippert
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Kun je beter een playseat evolution pro en logitech g923 kopen, nieuw en maar ietsjes duurder.
Maatje van me heeft een PlaySeat Challenge en G923 die hij niet meer gebruikt.
Kan hem informeren of hij 'm van de hand wil doen?
Inderdaad, 400 maximaal.HertogJack schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:39:
Vind die set wel erg duur hoor 2dehands
Rivanov schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:34:
[...]
Maatje van me heeft een PlaySeat Challenge en G923 die hij niet meer gebruikt.
Kan hem informeren of hij 'm van de hand wil doen?
:strip_exif()/f/image/0HiNRzTKXE210uZqltuQdee0.jpg?f=fotoalbum_large)
Sta op het punt dit te bestellen 😅
Ik zou dan echt voor een Fanatec gaan. Zoveel meer immersie. Maar goed, ook een stuk duurder..Yzord schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:55:
[...]
[Afbeelding]
Ik kan me het stuk in het bos van Resident Evil in de vorige psvr1 nog herinneren. Wat een droevige bedoeling was dat. Je kon amper iets zien door de kwaliteit van de headset. En nu, in een donker bos, eerst zonder en daarna met zaklamp. Wat een sfeer met de mist en de daadwerkelijk zwarte lucht.
Echt super zuur en oneerlijk gewoon, hopelijk komt het heel snel goed.dangerpaki schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:38:
[...]
Precies wat @NightShadow22 zegt. Misschien een van de uitzonderingen. Maar heb 15 november gepreorderd. Op 22 feb mail dat ie verzonden is. Ik zie bij UPS dat de 21e al een label is aangemaakt. Sindsdien staat het stil. En ze zijn nergens bereikbaar. UPS zegt: we hebben geen pakketje alleen label wat is aangemaakt.
Je beschrijft exact wat er aan de hand is bij velen vermoed ik. De beelden die we zagen zijn super scherp, terwijl in de bril je simpelweg een lagere resolutie hebt, een waas, en niet alles is scherp.Rivanov schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:10:
[...]
Maar dan heb ik het duikbril effect nog erger wat bij mij persoonlijk weer afdoet aan de immersion.
M’n verwachtingen waren denk ik ook gewoon te hoog. Heb vanmiddag gestreamd op Twitch om een maatje te laten meekijken. Als ik die beelden dan terugkijk, ziet dat er gewoon veel mooier en scherper uit dan wat ik zelf zie.
Die 4K YouTube video’s voorafgaand aan release scheppen gewoon een verkeerd beeld, voor mij althans. En met een 65” OLED is de grafische terugval wel erg groot.
Dat laats is mijn grootste ergernis: het midden van je view is prima scherp, kijk je ietsjes weg van het midden, wordt het blurry. Dus je moet in VR eigenlijk heel de tijd je hoofd bewegen als je een beetje opzij wil kijken, dat is onnatuurlijk.
Half uurtje Moss gedaan, dat is wel echt mooi gemaakt moet ik zeggen. Ik denk dat de rustige/statische games meer voor mij zijn, want Star Wars snap ik HELEMAAL niks van.
Heb jaren geleden wel een oculus gehad, en op zich beviel die me wel. Maar dit is toch wel weer echt een stap vooruit.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
De Star Wars demo vond ik ook wel leuk. Het schieten enzo werkt daarbij wel goed
[ Voor 9% gewijzigd door SToRM666 op 24-02-2023 21:25 ]
PSN id: NL_SToRM
Als k zoek naar updates zijn er geen updates beschikbaar voor GT7
Help?!?
T300 gt stuur nu in de aanbieding bij Coolblue voor €300Yzord schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:55:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon een race starten dacht ik ;-)Opgeduveld schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:26:
Even een stomme vraag, net GT7 geïnstalleerd. Alleen ik zie nergens de optie voor VR.
Als k zoek naar updates zijn er geen updates beschikbaar voor GT7
Help?!?
PSN id: NL_SToRM
Klinkt goed! Is het bos gedeelte ook in demo speelbaar toevallig? Ben van plan om die nog te proberenRozeDwergbanaan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:09:
Na gisteravond horizon vanavond een uurtje Resident Evil gedaan. Wow wat is dit vet. Eigenlijk nog een stuk leuker dan horizon. Heel spannend als je moet schieten en vervolgens reloaden door je clip uit te schieten, een nieuwe te injecteren en vervolgens te clocken (of hoe noem je dat, haha).
Ik kan me het stuk in het bos van Resident Evil in de vorige psvr1 nog herinneren. Wat een droevige bedoeling was dat. Je kon amper iets zien door de kwaliteit van de headset. En nu, in een donker bos, eerst zonder en daarna met zaklamp. Wat een sfeer met de mist en de daadwerkelijk zwarte lucht.
Ok de shifter zit erbij, maar die stoel heb ik gekocht voor 319.Yzord schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:55:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb die stoel en stuur veel goedkoper gekocht en nieuw.
[ Voor 6% gewijzigd door Ton Hasselt op 24-02-2023 21:32 ]
:strip_exif()/f/image/dUunrWAdaT9QqyysuVcIJc4q.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu lekt er nog een beetje licht aan de randen van de lens, maar het is al veel beter. Zou fijn zijn als Sony of een derde partij hier een betere oplossing voor zou maken.
[druk op een toets om verder te gaan]
Toch gaat hij niet retour, ik blijf er wel mee experimenteren. Wonderlijk hoe ik voorafgaand niet heb mee gekregen dat de fit zo belangrijk is en dat het beeld zo imperfect is. Ik dacht dat dat gepraat over Godrays en Mira vooral voor de fijnproever was.
Haha thanks, het werkt!
Je kan toch ook in je garage rondlopen in VR? Waar zit dat verstopt?
Ik vind het toch merkwaardig, ik heb vandaag mijn 'sweat spot' gevonden door de lenzen juist wat verder af te zetten i.v.m. comfort, waarbij ik echt 0 light bleeding heb en tegelijkertijd geen last heb van 'duikbril' effect.Lamer_Deluxe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:33:
Ik heb een manier gevonden om het naar binnen lekken van het omgevingslicht wat te verminderen. Ik had nog een stukje schuimrubber van een horloge verpakking liggen. Die heb ik doormidden gesneden en met een stukje dubbelzijdig plakband vastgezet.
[Afbeelding]
Nu lekt er nog een beetje licht aan de randen van de lens, maar het is al veel beter. Zou fijn zijn als Sony of een derde partij hier een betere oplossing voor zou maken.
Vreemd om te lezen dat sommige hier zoveel last van hebben, terwijl anderen weer totaal niet

In je garage en dan zit er linksonder een knop met bekijk in vr ofzoiets. Is wel geinigOpgeduveld schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:40:
[...]
Haha thanks, het werkt!
Garage > VR ShowroomOpgeduveld schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:40:
[...]
Haha thanks, het werkt!
Het is overigens niet lopen. Je kunt telkens je standpunt verplaatsen met je controller.
En met L3 en R3 buk je en ga je weer omhoog.
[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 24-02-2023 21:56 ]
Mijn ogen heb een sterkte van -0.50 en cilindrische -0.75 en ik had ook het idee het gebruik van mijn bril het niet beter maakte in VR. Maar bij het maken van een bril stellen ze ook altijd vast waar je pupil zit per glas want ze moeten weten waar je precies door de bril heen kijkt. En ik kan me voorstellen dat als dit punt niet exact overeenkomt met hoe je de IPD in de bril afstelt je geen beter (of misschien wel slechter beeld krijgt). Zelfs je normale bril hoger of lager opzetten in je VR bril lijkt me ook effect te hebben. Ik ga hier de komende dagen ook nog wat mee experimenteren.t0mmiiiii schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:36:
In twee dagen is er al een haat-liefdeverhouding ontstaan met mijn psvr2. De immersie in de games is super. GT7, Resident Evil (enorm eng) en horizon zijn indrukwekkend. Ik heb zeker niet te weinig games om te spelen. Zwart is zwart en er komt een significante hoeveelheid licht van het scherm af. Tegelijk is het beeld zoveel minder clean dan mijn 4K Oledtv. De chromatic aberation is flink zichtbaar, lijnen bewegen soms, en de hoeken zijn niet scherp. Mijn ogen hebben -0.5, 0.25 en zonder bril lijkt het beter dan met bril. Soms doet de beeldkwaliteit mij denken aan 720p.
Toch gaat hij niet retour, ik blijf er wel mee experimenteren. Wonderlijk hoe ik voorafgaand niet heb mee gekregen dat de fit zo belangrijk is en dat het beeld zo imperfect is. Ik dacht dat dat gepraat over Godrays en Mira vooral voor de fijnproever was.
Lenzen werkte bij mij juist direct super goed en gaven direct een grote verbetering in het beeld (vooral dingen van dichtbij en witte tekst waren stukken beter). Omdat lenzen precies over je pupil heen zitten heb je geen last van een mismatch met de IPD zoals je bij een bril wel kunt hebben.
Ik denk dat ik wel VR lenzen gaan aanschaffen over een tijdje. Vind de prijs wel meevallen en het spaart me dan ook per dag een setje daglenzen uit en het beschermt de lenzen van de VR bril zelf
https://vroptician.com/pr...s-inserts/playstation-vr2
Ja klopt, heb ik ook gezien, maar bestel liever alles bij een winkel. Geld is niet de issue, ongeduld welTon Hasselt schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:30:
[...]
Ok de shifter zit erbij, maar die stoel heb ik gekocht voor 319.
Ik heb die stoel en stuur veel goedkoper gekocht en nieuw.
Mij is aangeraden om voor de T300 RS GT te gaan ipv die Logitech. Zit in zelflde prijsklasse maar schijnt beter te zijn.Yzord schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:59:
[...]
Ja klopt, heb ik ook gezien, maar bestel liever alles bij een winkel. Geld is niet de issue, ongeduld wel
Ik speel nog met veel plezier met de controller moet ik zeggen... ik wacht nog een maandje of twee voordat ik een setup bestel. Als de 'honeymoon phase' over is van de PSVR2 en ik het dan nog leuk vind.
Ja ik probeer mijn bestelling te wijzigen via de klantenservice, maar ik hang al 20min aan de lijn zonder iemand gesproken te hebben.yinx84 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Mij is aangeraden om voor de T300 RS GT te gaan ipv die Logitech. Zit in zelflde prijsklasse maar schijnt beter te zijn.
Ik speel nog met veel plezier met de controller moet ik zeggen... ik wacht nog een maandje of twee voordat ik een setup bestel. Als de 'honeymoon phase' over is van de PSVR2 en ik het dan nog leuk vind.
How werken die lenzen? Leg je die over de bestaande lenzen heen? Kun je ze makkelijk uitnemen? Mij vriendin wilt namelijk ook spellen. En ik ben de bril drager in huis. 😅Jesp_J schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:58:
[...]
Mijn ogen heb een sterkte van -0.50 en cilindrische -0.75 en ik had ook het idee het gebruik van mijn bril het niet beter maakte in VR. Maar bij het maken van een bril stellen ze ook altijd vast waar je pupil zit per glas want ze moeten weten waar je precies door de bril heen kijkt. En ik kan me voorstellen dat als dit punt niet exact overeenkomt met hoe je de IPD in de bril afstelt je geen beter (of misschien wel slechter beeld krijgt). Zelfs je normale bril hoger of lager opzetten in je VR bril lijkt me ook effect te hebben. Ik ga hier de komende dagen ook nog wat mee experimenteren.
Lenzen werkte bij mij juist direct super goed en gaven direct een grote verbetering in het beeld (vooral dingen van dichtbij en witte tekst waren stukken beter). Omdat lenzen precies over je pupil heen zitten heb je geen last van een mismatch met de IPD zoals je bij een bril wel kunt hebben.
Ik denk dat ik wel VR lenzen gaan aanschaffen over een tijdje. Vind de prijs wel meevallen en het spaart me dan ook per dag een setje daglenzen uit en het beschermt de lenzen van de VR bril zelf
https://vroptician.com/pr...s-inserts/playstation-vr2
Hehe idd same here..yinx84 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Mij is aangeraden om voor de T300 RS GT te gaan ipv die Logitech. Zit in zelflde prijsklasse maar schijnt beter te zijn.
Ben nogal impulsief met aankopen dus hopelijk houd ik het nog paar maandjes vol om me in te houden.
Heb vroeger al eens zon hele set gehad met playseat, t300 en shifter.. die stond na tijdje stof te happen.
Nu met vr lijkt het me wel weer erg vet.
Met controller vermaak ik me ook prima vooralsnog.
Als ik zo kijk bij de andere brillen is het een kwestie van de voorzet lenzen er op klikken (bij de Pico gaat het zelfs magnetisch). Ze zullen het nu wel aan het ontwikkelen zijn vandaar dat er nog een maand gewacht moet worden voordat ze besteld kunnen worden.4acesNL schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:11:
[...]
How werken die lenzen? Leg je die over de bestaande lenzen heen? Kun je ze makkelijk uitnemen? Mij vriendin wilt namelijk ook spellen. En ik ben de bril drager in huis. 😅
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
Het ligt er simpelweg aan hoe smal je hoofd is. I heb ook nog een Vive en een Index, plus van/op mijn werk een Quest 1, Quest 2, Vive Pro, Oculus Rift, Windows MR etc. Veel headsets sluiten beter af of hebben een verwisselbaar masker voor mensen met een wat smaller hoofd. De PS VR1 en VR2 zijn daar tot nu toe het minst effectief in.Junia schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:45:
[...]
Ik vind het toch merkwaardig, ik heb vandaag mijn 'sweat spot' gevonden door de lenzen juist wat verder af te zetten i.v.m. comfort, waarbij ik echt 0 light bleeding heb en tegelijkertijd geen last heb van 'duikbril' effect.
Vreemd om te lezen dat sommige hier zoveel last van hebben, terwijl anderen weer totaal niet
Qua comfort mis ik een verstelbare band over je hoofd heen, zoals veel headsets hebben. Dat neemt de druk op je neus wat weg. Als de afstand tussen je ogen vrij laag is, duwen de lenzen een beetje tegen je neus aan. Nu moet ik de headset wat strakker vastdraaien en dat wordt na een half uur al oncomfortabel.
[druk op een toets om verder te gaan]
De juiste spellen spelen waarbij beweging niet/minder van toepassing is. Het is jammer dat Beat Saber niet uit is tijdens de launch van de PSVR2. Ik denk dat die een hoop beginners zou overtuigen om de headset te behouden en in te laten zien dat er genoeg speelplezier valt te behalen uit dergelijke simpele games.amahusu schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:26:
Dit is mijn eerste ervaring met een thuis vr setup en gaming, maar had niet verwacht dat ik zo een enorme misselijkheid zou ervaren. Heb eigenlijk nog nooit in m’n leven last gehad van wagenziekte of zeeziekte of misselijkheid in het algemeen. Dus dit is wel een nieuwe en erg onaangename gewaarwording. Hopelijk neemt het af naarmate ik vaker speel, maar ben stiekem bang dat dat helaas erg langzaam zal gaan omdat ik niet de tijd heb om dagelijks te spelen. Zijn er nog andere tips of oefeningen die je overdag bijv op je werk kan doen om dat gewenningsproces te versnellen?
Ik ben nu begonnen met Pistolwhip. Voor mijn gevoel net een stapje complexer dan Beat Saber, ook erg vermakelijk. Heb ook een racerig voor GT7. Net nog geen race volgehouden, dus meteen gestopt. Morgen weer een dag.
Weet je wat gek is? Als ik naar mijn tv kijk, zie ik een rand en dan de muur... Echt gek... Haalt me compleet uit de beleving!Rik922 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:52:
Grappig je hoort het duikbril effect nu overal voorbij komen. Doet voor mij vr beleving wel af, vraag me echt af of dit met software te verhelpen is dmv een update bijvoorbeeld.
Zie je mijn punt al
Dat duikbril effect zie je als je de bril de eerste 5 minuten op hebt en alle randen en uitersten gaat opzoeken. Als je gewoon aan het gamen bent, zie je dat niet meer. Het is overigens uberhaubt minimaal.
Nee, het is niet op te lossen met een software update, want je ziet het zwarte rubber van de kap
Zoals anderen hier ook al hebben gezegd heb ik 'last' van het duikbril effect. Dat doet toch wel af aan de ervaring. De VR zelf krijg ik niet dichter bij mijn hoofd en als ik de lenzen verder zet is alles wazig en zie ik de randen nog steeds.
Het scherm zelf is niet fantastisch maar ook zeker niet slecht. Je merkt de lage resolutie maar daar kan je snel aan wennen, hierdoor merk je wel soms rare kleuren op en zeker in de menu UI. (Hier was een term voor maar die ben ik even vergeten)
Forveated rendering lijkt goed te werken alleen niet op de manier dat ik dacht dat het zou werken. De manier waarop Sony het adverteerde leek het mij dat het deel waar je ogen naar kijken scherper wordt maar nu blijkt het dat het het deel is waar je hoofd naar gedraaid is.
Waar eye tracking dan voor dient heb ik nog niet gevonden.
Een kleine teleurstelling maar het zal een verkeerde interpretatie zijn van mijn kant uit.
Na ongeveer een half uur a drie kwartier begon mijn maag wat te draaien dus direct mijn race afgesloten om motion sickness wat de trainen, al bij al heb ik het nog lang uitgehouden.
3 kwartier is uiteraard niet genoeg tijd om een deftige mening te vormen en daarom hoop ik dat ik nog verbaasd ga worden.
Inmiddels al 7 games gekocht......
Dat is ten eerste een zeer slechte vergelijking en ten tweede gaat dat niet voor iedereen op.Skating_vince schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:43:
[...]
Weet je wat gek is? Als ik naar mijn tv kijk, zie ik een rand en dan de muur... Echt gek... Haalt me compleet uit de beleving!
Zie je mijn punt al?
Dat duikbril effect zie je als je de bril de eerste 5 minuten op hebt en alle randen en uitersten gaat opzoeken. Als je gewoon aan het gamen bent, zie je dat niet meer. Het is overigens uberhaubt minimaal.
Nee, het is niet op te lossen met een software update, want je ziet het zwarte rubber van de kap.
De ene is hier nu eenmaal zeer gevoelig aan tegenover de andere en dat kan door verschillende factoren zijn.
Mijn ogen zijn niet dezelfde als die van jou en die van je partner zijn nog anders en ieder zijn brein doet ook werk op een andere manier.
Mijn broer hoorde het in Keulen donderen toen ik hem vertelde van het drukbril effect, mijn vader verstond het wel maar stoorde er zich niet aan. Ik had er toch wel last van.
Dat is echt geen vergelijking.Skating_vince schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:43:
[...]
Weet je wat gek is? Als ik naar mijn tv kijk, zie ik een rand en dan de muur... Echt gek... Haalt me compleet uit de beleving!
Zie je mijn punt al?
Verwijderd
Hahaha hier ook schuldig aan aardig wat games die ik heb gekocht:Daashaasmartijn schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:44:
Zo dit is verslavend zeg.
Inmiddels al 7 games gekocht......
- Horizon
- Moss book 1 en 2
- zombieland
- pistol whip
- star wars
- upgrade van rez infinite
Ik twijfel nog over Jurassic World.
Nee Sony adverteerde het niet zo. Inderdaad een verkeerde interpretatie van jou lijkt me. Eerste keer VR?AppleFan2007 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:43:
Zojuist mijn eerste PlayStation VR ervaring gehad en het valt toch wel tegen moet ik zeggen.
Zoals anderen hier ook al hebben gezegd heb ik 'last' van het duikbril effect. Dat doet toch wel af aan de ervaring. De VR zelf krijg ik niet dichter bij mijn hoofd en als ik de lenzen verder zet is alles wazig en zie ik de randen nog steeds.
Het scherm zelf is niet fantastisch maar ook zeker niet slecht. Je merkt de lage resolutie maar daar kan je snel aan wennen, hierdoor merk je wel soms rare kleuren op en zeker in de menu UI. (Hier was een term voor maar die ben ik even vergeten)
Forveated rendering lijkt goed te werken alleen niet op de manier dat ik dacht dat het zou werken. De manier waarop Sony het adverteerde leek het mij dat het deel waar je ogen naar kijken scherper wordt maar nu blijkt het dat het het deel is waar je hoofd naar gedraaid is.
Waar eye tracking dan voor dient heb ik nog niet gevonden.
Een kleine teleurstelling maar het zal een verkeerde interpretatie zijn van mijn kant uit.
Na ongeveer een half uur a drie kwartier begon mijn maag wat te draaien dus direct mijn race afgesloten om motion sickness wat de trainen, al bij al heb ik het nog lang uitgehouden.
3 kwartier is uiteraard niet genoeg tijd om een deftige mening te vormen en daarom hoop ik dat ik nog verbaasd ga worden.
een van de eerste keren, eerder wel eens op een vriend zijn quest 2 gespeeld en eens een vr game gedaan in 'The Park PlayGround' maar voor de rest weinig ervaringbertus133 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Nee Sony adverteerde het niet zo. Inderdaad een verkeerde interpretatie van jou lijkt me. Eerste keer VR?
Het is een prima vergelijking. Jullie kijken naar de hardware, maar het gaat erom wat je er op beleefd! Al zie je dat duikbril effect, wat maakt het uit? Geniet van de beleving en let er niet op. Over een paar jaar is de tech vast nog beter, dus je kan ook wachten als het je niet lukt om van de ervaring te genieten, maar ik denk dat dat een keuze is.
Volgens mij is wat jij bedoelt hardwarematig. Dus het scherm is gewoon vanwege de kijkhoek in het midden scherper dan in de rest van het scherm. Foveated rendering zou daar los van staan. (Maar ja dat kan je dus niet zien omdat het even snel als je ogen scherpstelt op het stuk waar je naar kijkt).mikkelnl schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:59:
Hmm, heb ik het dan misschien ook verkeerd begrepen? Ik dacht dat de VR2 het punt waar je heen kijkt, dus je pupillen, dat dat scherper rendert? Dat klopt dus niet? Want het is dus het middelpunt waar de VR heen gericht is/waar je heen kijkt?
Wat een vreemde reactiebertus133 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Nee Sony adverteerde het niet zo. Inderdaad een verkeerde interpretatie van jou lijkt me. Eerste keer VR?
Sony presenteert de PSVR2 wel degelijk met de “Forveated rendering” feature wat inderdaad rendering obv eye-tracking betekent.
Kan me je reactie dan deels wel voorstellen. Veel hype geweest en vergelijkingen tussen Quest 2 en PSVR2 waarbij die laatste aanzienlijk beter is op papier. Ik kom van PSVR1 dus ik wist al dat ik misselijk zou worden en wist van de beperkingen. Daardoor vermoedelijk een realistischere verwachting van de PSVR2.AppleFan2007 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:55:
[...]
een van de eerste keren, eerder wel eens op een vriend zijn quest 2 gespeeld en eens een vr game gedaan in 'The Park PlayGround' maar voor de rest weinig ervaring
Maar zoals meer reacties hierboven. Zodra je echt in een game zit vallen die beperkingen niet meer op. Gewoon kijken welke game bij jou past en waar jij je goed bij voelt. Voor mij was dat echt Beat Saber en Astro Bot bijvoorbeeld. Moss staat op mijn to-buy lijstje.
Dan mag je laten zien waar Sony dat zegt. Het is trouwens zonder R. Foveated. Naar mijn weten heeft Sony het zo gepresenteerd dat door het tracken van de ogen, ze bepaalde gedeeltes van het beeld in een lagere resolutie kunnen renderen waardoor een hogere fideliteit van graphics mogelijk is. Niet dat het beeld overal waar je kijkt scherp is, immers heb je te maken met de beperkingen van resolutie, lenzen etc.Wootism schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:01:
[...]
Wat een vreemde reactie
Sony presenteert de PSVR2 wel degelijk met de “Forveated rendering” feature wat inderdaad rendering obv eye-tracking betekent.
Wat @AppleFan2007 lijkt te omschrijven is een beperking van de lens. Als ik een zonnebril op doe, kan ik ook onder de zonnebril door kijken. Dan ga ik toch niet klagen bij de winkel dat ze het verkeerd hebben gepresenteerd?
[ Voor 34% gewijzigd door bertus133 op 24-02-2023 23:13 ]
Ik keek al jaren uit naar die game. Van de makers van Rez Infinite en Tetris Effect, twee van mijn favo games allertijden.Roodaap schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:39:
Iemand anders ook al de Humanity demo geprobeerd? Heerlijke game, beetje Lemmings (ja, ik ben oud) achtig. Vind dit soort spellen waar je in VR op het speelveld kijkt heerlijk relaxed. Zou bijvoorbeeld ook graag een VR variant van Command & Conquer willen zien.
Humanity lijkt meer op Chu Chu Rocket en die robot puzzles uit Ratchet & Clank Rift Apart. Weet nog niet helemaal wat ik ervan vind. De VR graphics nog niet helemaal top in ieder geval.
Een andere Dreamcast update waar ik naar uitkijk is de opvolger van Cosmic Smash: C-Smash VRS
Ongeveer halve avond in cinema mode gezeten om hogwarts legacy te spelen. Ondanks dat ik een 4k oled tv heb vond ik dit heel gaaf! Vooral het feit dat je nergens door wordt afgeleid maakt dat je toch veel meer in de game zit.
Heerlijke vr set!
Ik lees op tech sites toch dit:bertus133 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:53:
[...]
PS VR2 and Meta Quest Pro use eye tracking to keep track of this so that the user’s peripheral vision is used rather than the titling of the head. As your eyes will focus on one area, the game or software can then ensure it’s not rendering too much.
Erg vet spel, maar damn ik krijg een nat hoofd erin.
w00t