China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Straks meer export restricties naar China, of China hier goed aan doet ? vanuit het oogpunt van het lange termijn zijde route project ?
De truc is dat de grote Chinese spelers (met gekende afhankelijk op het westen) zich hebben teruggetrokken, terwijl de kleine Chinese spelers in dat gat springen (evt met Chinese substitutie voor westerse onderdelen).

Overigens hoef je niet op Isa te wachten qua analyse, er staan her en der in de bekende media genoeg artikelen die de conclusie hebben getrokken (obv wat openbaar is dan)dat Rusland vanaf nu een wingewest is van de Chinezen. Het enige wat Putin eruit heeft weten te slepen is dat hij op de foto mocht met Winnie en dat Xi geen bezwaar maakt tegen de campagne van Rusland. Verder reken ik op extra veel Chinese dual-use goederen idd, dat is al gaande.

Putin heeft Xi uitvoerig geprijsd als leider van de wereld. Xi heeft op zijn beurt gezegd dat Rusland een betrouwbare partner is. Duidelijker kunnen we het niet krijgen. China is al bezig met het hernoemen van Russische steden. Beide heren verdienen een pluim voor hun helderheid.

Overigens kan ik me voorstellen dat de gemiddelde Russische nationalist wat minder enthousiast is. Die dubbelgangers en nachtelijke bezoekjes zijn denk ik inderdaad niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
YakuzA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Ik vermoed dat het iig over punt 4 van CNN gaat:

[...]
HOOGSTE tijd dat we Xi moeten gaan laten kiezen met WIE hij zaken wil doen.

EU, waar je van op aan kunt
of
Rusland met oorlog's misdadigers.

en dan niet eerst weer 10+ jaren wachten, totdat dit keer China hier aan de poorten gaat rammelen

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:
[...]

of

en dan niet eerst weer 10+ jaren wachten, totdat dit keer China hier aan de poorten gaat rammelen
offtopic:
Dan zult u eerst met Duitsland moeten bellen.
Dat rammelen doen de Chinezen juist niet, die zijn stilletjes overal al in gekropen.

Als we hier iets willen zullen we vooral hier wat spaanders moeten laten vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door bulle bas op 22-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Hansieo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:
[...]

of

China zal niet hoeven te kiezen, Europa kan niet zonder China (productie) en China kan niet zonder Europe/Westen (inkomsten).
China weet dat, het Westen weet dat.

Ondertussen kan China Rusland tot schoothondje maken, want Rusland heeft niks te eisen en moet het grondstoffen voor bodemprijzen aan China verkopen om inkomsten te genereren.
Putin staat zelfs open om delen van Rusland door China te laten ontwikkelen, iets wat natuurlijk niet eerder ter sprake zou komen.
Rusland heeft met de laatste ontmoetening alleen maar moeten geven, enige wat ze hebben gekregen is een mooie persfoto tijdens het handje schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 00:45
Bender schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:08:
[...]

China zal niet hoeven te kiezen, Europa kan niet zonder China (productie) en China kan niet zonder Europe/Westen (inkomsten).
China weet dat, het Westen weet dat.

Ondertussen kan China Rusland tot schoothondje maken, want Rusland heeft niks te eisen en moet het grondstoffen voor bodemprijzen aan China verkopen om inkomsten te genereren.
Putin staat zelfs open om delen van Rusland door China te laten ontwikkelen, iets wat natuurlijk niet eerder ter sprake zou komen.
Rusland heeft met de laatste ontmoetening alleen maar moeten geven, enige wat ze hebben gekregen is een mooie persfoto tijdens het handje schudden.
Je zou toch denken dat landen als India, Indonesië, de Afrikaanse landen en Zuid-Amerikaanse landen prima alternatieven kunnen bieden op het gebied van productie. Waarom niet eens daar in investeren ipv handel met China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:13:
[...]
Je zou toch denken dat landen als India, Indonesië, de Afrikaanse landen en Zuid-Amerikaanse landen prima alternatieven kunnen bieden op het gebied van productie. Waarom niet eens daar in investeren ipv handel met China?
India sowieso, maar verplaatsen doe je niet in een paar maanden.
Maar het gebeurt al een tijdje dat er meer verspreiding plaatsvind maar zijn geen korte termijn oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:13:
[...]

China was gewoon de meest aantrekkelijke met een groot aanbod aan goedkoop personeel, weinig eisen op het gebied van milieu of bescherming van personeel, politiek stabiel, een bevolking die hard werkt en niet staakt, etc. Daarnaast maakten India, Brazilië en ik dacht ook Indonesië (en veel andere landen) investeren in die landen lang onaantrekkelijk om op die manier de eigen industrie te beschermen.
Afrika wordt vaak als instabiel en corrupt gezien. De reputatie van Zuid Amerika is ook niet geweldig. China was gewoon het interessantste. Langzamerhand beginnen we de bezwaren ook te zien maar verhuizen naar andere landen is een zaak van lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Plus dat China ook al tijden flink investeert in diverse Afrikaanse landen. Uiteraard niet met als (hoofd)doel om deze landen beter te laten ontwikkelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:34
De laatste dagen merk ik dat ik regelmatig terug denk aan die zin van Xi en zijn counterpart dat er veranderingen aan komen die de wereld 100 jaar niet heeft gezien.
Het knaagt een beetje aan mij. Ik ga niet weer een discussie starten wat die zin zou kunnen betekenen. Maar heeft geeft mij geen goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
technoaddict schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:45:
De laatste dagen merk ik dat ik regelmatig terug denk aan die zin van Xi en zijn counterpart dat er veranderingen aan komen die de wereld 100 jaar niet heeft gezien.
Het knaagt een beetje aan mij. Ik ga niet weer een discussie starten wat die zin zou kunnen betekenen. Maar heeft geeft mij geen goed gevoel.
Wensdenken, collectief China en Rusland kunnen het niet van het westen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34

ManiacsHouse

Scheisse!

Je niet over de pis laten helpen. Grootspraak van een stel mafklappers die denken even alles te bepalen. Maar wellicht krijgen de wappies toch gelijk :X
Of ze gooien met z'n 2 alle niet RU China gezinde landen plat met nukes. Schieten ze weinig mee op toch?
Dus waar zou je nou bang voor moeten zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit wellicht het grotere plan geweest zou kunnen zijn, wanneer Kiev in 3 dagen was gevallen en de reactie vanuit het Westen mild was gebleven. Er wordt in ieder geval nauwlettend gekeken naar hoe het Westen reageert.

Ik hoop dat vooral in het rijke West Europa de oogjes open zijn en de komende decennia in het teken zullen staan van de wederopbouw van een respectabele militaire capaciteit. Want zoals we veel te afhankelijk zijn geworden van goedkope russische energie, zo zijn we ook te afhankelijk van Amerikaanse steun als vanzelfsprekendheid als het aankomt op onze verdediging.

Wanneer de diplomatieke weg niet werkt moet je van je af kunnen bijten om je normen en waarden te verdedigen. Zo simpel was het vroeger, en zo simpel is het helaas nog steeds.

De geschiedenis blijft zich namelijk herhalen. Ook al zijn wij arrogant en misplaatst verheven pacifistisch geworden, zolang vernietigende agressie loont, zal het blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zal wel een verwijzing zijn naar die multipolaire wereld die ze zo graag willen. Al klopt het qua periode niet helemaal want de wereld was multipolair tot 1940. Maar Xi zal wel afronden naar boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:17:
[knip]

De geschiedenis blijft zich namelijk herhalen. Ook al zijn wij arrogant en misplaatst verheven pacifistisch geworden, zolang vernietigende agressie loont, zal het blijven bestaan.
Het ging bijna 80 jaar goed. De vrede nastreven is niks misplaatst aan. Beetje jammer om dat zo te stellen.

Maar het is eigenlijk ook niet zozeer de agressie die loont, het is de onverbreidelde hebzucht van de oligarchie welke oa. met agressie afgedwongen wordt. Daarom is het ook heel goed dat de agressor deze keer eens niet zomaar z'n zin krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Hippocampus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Het ging bijna 80 jaar goed. De vrede nastreven is niks misplaatst aan. Beetje jammer om dat zo te stellen.

Maar het is eigenlijk ook niet zozeer de agressie die loont, het is de onverbreidelde hebzucht van de oligarchie welke oa. met agressie afgedwongen wordt. Daarom is het ook heel goed dat de agressor deze keer eens niet zomaar z'n zin krijgt.
80 jaar lijkt veel maar is dat niet, bovendien is het 80 jaar vrede in Europa. (Bijna, zie Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan)

Alle andere conflicten, oorlogen en proxy oorlogen laat je dan buiten beschouwing.

We hebben geleund op de militaire macht van de VS. Binnen de NAVO onze neus gedrukt om de investeringen in de eigen defensie maar niet te hoeven doen. Handig voor de lastenverlichting.

En passant hebben we ons in de luren laten leggen door de Russen en hebben we onze democratie laten ondermijnen.

De enige reden dat de agressie niet loont is omdat Oekraïne in de eerste dagen hard van zich afbeet en al sinds 2014 wel weet wat de noodzaak van een goede krijgsmacht is.

Vrede bestaat bij de macht om deze af te dwingen. Schieten is slecht , schieten is verderfelijk, maar als het dan toch op schieten aankomt. Zorg dan dat jij degene bent met een wapen in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
CornermanNL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:01:
We hebben geleund op de militaire macht van de VS. Binnen de NAVO onze neus gedrukt om de investeringen in de eigen defensie maar niet te hoeven doen. Handig voor de lastenverlichting.
Als we de NAVO puur als een verdedigende dan weten we dat niet. Gezien de buitengewoon slechte prestaties van Rusland in Oekraïne, zou het best kunnen zijn dat het europese deel van de NAVO sterk genoeg zou zijn geweest om Rusland weer terug de grens over te jagen (als Rusland een NAVO land aangevallen zou hebben)

De conclusie zou moeten zijn dat de NAVO veel minder belangrijk is dan vaak beschreven (en vooral de focus op de plannen van de NAVO), maar dat het juist belangrijk is om een breed arsenaal te hebben om in te zetten in de rest van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

80 jaar lijkt veel maar is dat niet, bovendien is het 80 jaar vrede in Europa. (Bijna, zie Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan)
Die uitzondering is juist tekenend:
80 jaar geen oorlog in landen die EGKS/EEG/EG/EU vormen. Daarbuiten rommelde en rommelt het wel degelijk. Er is niets magisch aan Europa dat oorlogen voorkomt, ook niet de herinnering aan hoe bruut wereldoorlogen zijn (YU heeft meer dan genoeg van beide meegekregen; WOI is daar nota bene begonnen). Wat oorlogen weg houdt is verregaande integratie zodat het nooit loont om je buur aan te vallen. Op moment dat je denkt dat je minder te verliezen hebt, krijg je Bosnie, Kosova, Ossettie, Krim en Donbas.

Vandaar dat we dit uit zouden moeten willen breiden - en dat het in China's strategische belang is om dat tegen te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
dion_b schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Die uitzondering is juist tekenend:
80 jaar geen oorlog in landen die EGKS/EEG/EG/EU vormen. Daarbuiten rommelde en rommelt het wel degelijk. Er is niets magisch aan Europa dat oorlogen voorkomt, ook niet de herinnering aan hoe bruut wereldoorlogen zijn (YU heeft meer dan genoeg van beide meegekregen; WOI is daar nota bene begonnen). Wat oorlogen weg houdt is verregaande integratie zodat het nooit loont om je buur aan te vallen. Op moment dat je denkt dat je minder te verliezen hebt, krijg je Bosnie, Kosova, Ossettie, Krim en Donbas.

Vandaar dat we dit uit zouden moeten willen breiden - en dat het in China's strategische belang is om dat tegen te gaan.
Ik begrijp even niet je quote in deze ,ik neem aan dat je doelt op het uitbreiden van de EU en dan geen verregaande investeringen doen in defensie ?

zonder goede defensie aan de buitengrenzen ga je het niet redden.

@phicoh Achteraf is leuk wonen, we gingen er van uit dat we met Rusland wel in gesprek konden blijven. Zoals we altijd deden. Nu weten we dat het Russische leger niet goed presteert. Maar dat is enkel en alleen te danken aan Oekraïne.

Velen zijn zich kapot geschrokken toen het daadwerkelijk gebeurde. En gelukkig duurde het lang genoeg om relatief snel de rijen te sluiten als Europa en hulp op te tuigen. En gingen de voorraden in de VS open.

Ik had het nog moeten zien als het in 3 dagen bekeken was. En waar was de grens dan getrokken ? En hadden we in staat geweest de defensieve taken uit te voeren ?

De NAVO heeft niet voor niets minimum eisen voor investeringen in defensie.

Overigens realiseren de Chinezen zich nu wel dat er iets meer nodig is dan wat de Russen hebben bedacht om Taiwan in te lijven. En dat dat ze wel eens stevige tegenstand kunnen verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 25-03-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CornermanNL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:31:
@phicoh Achteraf is leuk wonen, we gingen er van uit dat we met Rusland wel in gesprek konden blijven. Zoals we altijd deden. Nu weten we dat het Russische leger niet goed presteert. Maar dat is enkel en alleen te danken aan Oekraïne.

Velen zijn zich kapot geschrokken toen het daadwerkelijk gebeurde. En gelukkig duurde het lang genoeg om relatief snel de rijen te sluiten als Europa en hulp op te tuigen. En gingen de voorraden in de VS open.

Ik had het nog moeten zien als het in 3 dagen bekeken was. En waar was de grens dan getrokken ? En hadden we in staat geweest de defensieve taken uit te voeren ?

De NAVO heeft niet voor niets minimum eisen voor investeringen in defensie.
Rusland heeft geen NAVO land aangevallen, en de NAVO heeft niet volgens een NAVO doctrine gereageerd. Dus we weten op basis van de inval in Oekraïne heel weinig over de mogelijkheden van het europese deel van de NAVO.

We weten dat de NAVO landen niet erg voorbereid zijn op een oorlog in WO1 stijl. Maar dat zegt niets over het falen van de NAVO als verdedigende organisatie.

De NAVO landen zijn slecht toegerust om landen als Oekraïne te helpen. Maar dat is geen doelstelling van de NAVO, en ik denk dat niemand, ook de VS niet, echt nagedacht heeft wat er nodig zou zijn om Oekraïne te helpen in een volledige oorlog met Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
@phicoh daar heb je natuurlijk gelijk in , maar dat wil niet zeggen dat de desinvesteringen in defensie gerechtvaardigd waren. We hebben bewust bezuinigd op defensie. In de overtuiging dat wij er altijd wel met de politieke weg uitkomen.

Wij hebben in Europa de houding gehad eens maar nooit weer en zijn vergeten dat woorden met daden opgevolgd moeten kunnen worden. Defensie hoort erbij. Je kan je mond vol hebben over vrede en vol inzetten op ontwapening maar dat gaat niet samen.

Vrede moet je kunnen verdedigen. Dat er nu niet direct een NAVO land is aangevallen doet daar niets aan af. Hadden wij het gered ? Waarschijnlijk wel, maar niet dankzij onze investeringen in defensie maar dankzij die van andere NAVO partners.

Het is naïef om te denken dat we in Europa in vrede kunnen leven puur omdat wij het nut van oorlog niet meer inzien. Er zijn anderen die daar zo blijkt telkenmale anders over denken.

En mocht het zover komen met betrekking tot China moeten wij gewoon ons gewicht tillen. En dat kunnen we niet.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 25-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CornermanNL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:15:
En mocht het zover komen met betrekking tot China moeten wij gewoon ons gewicht tillen. En dat kunnen we niet.
Het probleem is dat als het gaat om defentie bijna altijd het gaat over de NAVO. En de NAVO heeft eigenlijk maar een doel: Rusland buiten de deur houden.

Dus bijv. China, wat betekent dat? Dat China een NAVO land aan gaat vallen? Dat is enorm onwaarschijnlijk.

Betekent dat dat wij naar Taiwan gaan varen of vliegen? We leven niet echt meer in het VOC tijdperk waarin Nederland wereldwijd op zee oorlog kon voeren.

Maar we hebben ook volstrekt geen organisatie die een verband kan bieden waarin Nederland buiten de grenzen van Europa kan opereren.

Als het gaat om China, dan zijn er belangrijke politieke zaken die eerst geregeld moeten worden, voordat we geld uit gaan geven.

In en rond Europa is dat natuurlijk anders. Er zijn enorm veel conflictgebieden waar het goed zou zijn als de EU een robuust antwoord zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Direct na de meeting met Xi wordt Rusland naar de zij uitgang geëscorteerd?

Zeer tekenend voor de tanende invloed van Rusland.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44

defiant

Moderator General Chat
downtime schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:36:
China was gewoon de meest aantrekkelijke met een groot aanbod aan goedkoop personeel, weinig eisen op het gebied van milieu of bescherming van personeel, politiek stabiel, een bevolking die hard werkt en niet staakt, etc.
In de context van de ontmoeting tussen Rusland en China, was het tijdens de koude de strategie om China los te weken van Rusland door het toe te laten tot de WTO.
Richard Nixon in China: 50 years on
Nixon’s visit to China, the first by a sitting US president, broke a stand-off between the two nations that had frozen ties since the Communist party victory in 1949 and helped reset the geopolitics of the cold war. It had all the fanfare of a friendly state visit, with excursions to the Great Wall and the Ming tombs, plus a brief meeting with an ill Mao Zedong, hours of conversation with Premier Zhou Enlai and a communiqué issued at the close of the trip in Shanghai.
Half a century on, the Nixon-to-China moment has lost its sparkle and ability to inspire. This year, the summit that captivated the world was not between China and the US, but China and Russia, as Xi and Russian president Vladimir Putin met ahead of the opening of the Beijing Winter Olympics.
In the early 1970s, Nixon and Kissinger were able to play the two communist powers off against each other. Now, Xi and Putin have China and Russia playing on the same team, against the US and its allies.
“The record is increasingly clear that Washington once again put too much faith in its power to shape China’s trajectory,” they wrote in Foreign Affairs magazine in 2018.

“All sides of the policy debate erred: free traders and financiers who foresaw inevitable and increasing openness in China, integrationists who argued that Beijing’s ambitions would be tamed by greater interaction with the international community, and hawks who believed that China’s power would be abated by perpetual American primacy.”
De nadruk op oneindige vriendschap tussen Rusland en China zie ik dan ook als een directe verwijzing naar de strategie van Nixon en Kissinger, men een boodschap dat men de strategie van de VS doorhad en geleerd hebben van het verleden.

Ik denk dat op hetzelfde punt de VS veel minder introspectie en inzicht heeft gehad op het gebied van China. De relatie tussen China en de VS nadat de gevolgen van de WTO toetreding z'n effect kregen is vertoonde al lange tijd tekenen van scheefgroei dat nauwelijks werd opgepikt in het westen. Zeker niet in de hoogtij dagen van globalisering, waarin de economische gevolgen niet ter discussie stonden.

Het is in zeker zin pijnlijk voor de VS en westen omdat die inschattingsfouten bijna in z'n geheel eenzijdig zijn geweest. Ik ben altijd benieuwd of het feit dat de VS t.o.v. Europa en Azië een relatief jonge staat is meespeelt in het hebben van een incompleet beeld van de politieke dynamiek in andere landen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

defiant schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:24:
[...]

In de context van de ontmoeting tussen Rusland en China, was het tijdens de koude de strategie om China los te weken van Rusland door het toe te laten tot de WTO.
Richard Nixon in China: 50 years on

[...]

De nadruk op oneindige vriendschap tussen Rusland en China zie ik dan ook als een directe verwijzing naar de strategie van Nixon en Kissinger, men een boodschap dat men de strategie van de VS doorhad en geleerd hebben van het verleden.
Het is natuurlijk niet zo dat Nixon de ruzie tussen Moskou en Beijing veroorzaakte. Hij heeft er alleen maar voor gezorgd dat China weinig reden had om de relatie met Moskou te herstellen.
Ik denk dat op hetzelfde punt de VS veel minder introspectie en inzicht heeft gehad op het gebied van China. De relatie tussen China en de VS nadat de gevolgen van de WTO toetreding z'n effect kregen is vertoonde al lange tijd tekenen van scheefgroei dat nauwelijks werd opgepikt in het westen. Zeker niet in de hoogtij dagen van globalisering, waarin de economische gevolgen niet ter discussie stonden.
In China gingen economische groei en (de schijn van) politieke liberalisering lang samen. Zo lang dat we dachten dat die twee onherroepelijk met elkaar verbonden waren.
Het is waarschijnlijk pas na het uiteenvallen van de Sovjetunie en het bloedbad op het Tiananmenplein geweest dat Beijing de teugels weer aantrok. En het heeft lang geduurt voordat we door kregen dat dat niet iets tijdelijks was.
Het is in zeker zin pijnlijk voor de VS en westen omdat die inschattingsfouten bijna in z'n geheel eenzijdig zijn geweest. Ik ben altijd benieuwd of het feit dat de VS t.o.v. Europa en Azië een relatief jonge staat is meespeelt in het hebben van een incompleet beeld van de politieke dynamiek in andere landen.
De VS bestaan alweer 247 jaar. Vele landen in de wereld bestaan veel korter. Een groter probleem is waarschijnlijk dat de VS cultureel zo op zichzelf gericht is. Weinig Amerikanen hebben een paspoort, weinig Amerikanen spreken een vreemde taal, weinig Amerikanen lezen buitenlandse schrijvers of kijken naar buitenlandse films, en ze hebben vaak weinig waardering voor wat er in de rest van de wereld gebeurt. Waarom? Misschien de fysieke omvang van het land en het feit dat ze in een relatief isolement op hun eigen continent (Noord Amerika) wonen. Ze hebben niet veel noodzaak om naar buiten te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien niet veel in tijd, maar Duitsland is in ieder geval overgestapt van de dark side, dat is de Russen helaas niet gelukt. Dus er is geen recept wat altijd werkt helaas.
Alle andere conflicten, oorlogen en proxy oorlogen laat je dan buiten beschouwing.
Uiteraard heb ik het over Europa, daar ontsproten de laatste twee wereldoorlogen.
Ja dat. Laten we daar niet te luchtig over doen. Er is een reden waarom ze in de USA geen openbare gezondheidszorg hebben ;) Maar serieus, de USA heeft zo'n grote krijgsmacht dat het voor hun ook moeilijk is gebleken om het niet te misbruiken.
En passant hebben we ons in de luren laten leggen door de Russen en hebben we onze democratie laten ondermijnen.
Ik denk dat het hier in Europa nog best meevalt. In de USA daarentegen zagen de oligarchen ondertussen ook hard aan de poten van de grondwetten. (democratie hadden ze toch al niet echt)
De enige reden dat de agressie niet loont is omdat Oekraïne in de eerste dagen hard van zich afbeet en al sinds 2014 wel weet wat de noodzaak van een goede krijgsmacht is.
Klopt. Maar dat is geen punt tegen pacifisme. Oekraïne heeft Rusland nooit aangevallen. Die wilde ook graag de vrede bewaren als het even kon.
Vrede bestaat bij de macht om deze af te dwingen. Schieten is slecht , schieten is verderfelijk, maar als het dan toch op schieten aankomt. Zorg dan dat jij degene bent met een wapen in handen.
Ja die tolerantie paradox. Maar probeer eens te bedenken dat het hebben van een deftige krijgsmacht het voor de oligarchen extra aanlokkelijk maakt om zaken naar hun hand te zetten met vertoon van macht.
In feite doen de grootmachten al jaren niks anders. Nu gebleken is dat er geen afspraken met Rusland te maken zijn zullen we uit een ander vaatje moeten tappen. Maar dan nog zou ik willen blijven streven naar vrede en niet moedwillig aansturen op oorlog.

(hypothetisch: stel wij hadden in Europa net zo'n monster van een krijgsmacht als de USA, dan hadden wij misschien wel gedacht dat we die Russen nu wel eens een keer een kopje kleiner zouden moeten maken met misschien weer een wereld oorlog als gevolg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hippocampus schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Ja dat. Laten we daar niet te luchtig over doen. Er is een reden waarom ze in de USA geen openbare gezondheidszorg hebben ;) Maar serieus, de USA heeft zo'n grote krijgsmacht dat het voor hun ook moeilijk is gebleken om het niet te misbruiken.

[...]

(hypothetisch: stel wij hadden in Europa net zo'n monster van een krijgsmacht als de USA, dan hadden wij misschien wel gedacht dat we die Russen nu wel eens een keer een kopje kleiner zouden moeten maken met misschien weer een wereld oorlog als gevolg.)
Ik denk daar anders over. Volgens mij is het Amerikaanse probleem dat de President binnenlands maar beperkt macht heeft maar (vrijwel) de vrije hand heeft op het vlak van buitenlandse zaken en (inzet van) het leger. When all you have is a hammer, everything looks like a nail.
Voor een Amerikaanse president is het gewoon te gemakkelijk om het leger in te zetten. Zeker omdat het eigen land maar weinig risico loopt. Als de Amerikanen een oorlog verliezen, dan kost het geld en de kiezer is boos, maar er zal geen millimeter Amerikaans grondgebied verloren gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waren ze net bijgepraat, is China weer niet blij met Rusland:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:01
YakuzA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:39:
Waren ze net bijgepraat, is China weer niet blij met Rusland:
[Twitter]
China is blij zolang rusland doet wat ze zeggen. En dat is in dit geval China mee laten helpen met het invullen van de open gaten die zijn ontstaan doordat veel bedrijven weg zijn getrokken, zodat China meer macht krijgt. Nucleaire spullen in belarus zetten valt daar niet onder en willen ze dus niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 05:34
https://www.middleeasteye...greement%20being%20signed.

Saudi Arabie en Iran worden weer vriendjes. Met China als "relatie bemiddelaar".
Is dit niet een plannetje in een groter geheel? Om meer midden oosten landen uiteindelijk met China en Rusland (en landen als Brazile) een groot blok te laten vormen tegen Amerika / het westen? Of uiteindelijk om een currency te gebruiken die de petro dollar zal vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
rapture schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:54:
[...]

China heeft wel interesse in terug naar de pre-1858 grenzen gaan.

[Afbeelding]
https://www.geopoliticalm...russian-defeat-all-along/

En heeft bijna 10x zoveel mensen in de grensregio's tov de populatie aan de overkant.
Ik weet nog niet helemaal of het terugtrekken van de erkenning van Japanse rechten voorsorteren is op dit kaartje, maar: Xi told Putin China no longer supports Japan’s claim to Russian-held islands. Misschien vind Xi dat het gewoon zijn eilandjes zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

technoaddict schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:35:

Saudi Arabie en Iran worden weer vriendjes. Met China als "relatie bemiddelaar".
Is dit niet een plannetje in een groter geheel? Om meer midden oosten landen uiteindelijk met China en Rusland (en landen als Brazile) een groot blok te laten vormen tegen Amerika / het westen? Of uiteindelijk om een currency te gebruiken die de petro dollar zal vervangen?
Toch wel bijzonder, gezien de polarisering tussen Sjiieten en Soennieten daar in de regio:
https://www.demorgen.be/n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Qua currency zijn ze natuurlijk ook al tijden bezig vanuit SA om de Euro naast de PetroDollar te positioneren.
De chinese currency is daar nog lang niet voor geschikt gezien hun monetaire manipulatie beleid.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh

In hoeverre is dit voor het midden-oosten een achterhoede gevecht? De voorspelling is dat piek-fossiel binnenkort zal zijn.

Om de EU tegen de VS uit te spelen, zal China toch wat meer afstand van Rusland moeten nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er zijn ook meerdere zaken bezig momenteel globaal.
- De Chinese munt als wereldmunt wilt China eigenlijk niet. Ze zijn een export land en een ondergewaardeerde munt is beter dan een overgewaardeerde munt.
- De Dollar is inderdaad zwakker maar nog steeds met kop-en-schouders de sterkste.
- De Euro is wel een leuk alternatief.

Daarnaast is er ook de energietransitie. Een paar maanden geleden was uit onderzoek naar buiten gekomen dat Europa op een kantelpunt zit waarbij onze vraag naar brandstoffen zoals olie en gas aan het afvlakken is. De oorzaak hiervan is de transitie naar duurzame energiebronnen. Dit is op midden-lange termijn voor zowel Europa als olieproducerende landen belangrijk.
Als duurzame bronnen de toekomst zijn dan wordt olie en gas de bron voor landen die achter liggen en in kleine mate voor de westerse landen. Dit bedreigt de positie van OPEC landen die dus moeten nadenken over wie ze waarin willen steunen.

China zit eigenlijk een beetje in de tang. Economisch kunnen ze het westen niet hun vijand maken. Hun Belt-and-road initiatief verloopt slecht dus een economisch alternatief is er niet. Ze willen Taiwan maar zijn momenteel niet in staat om daar een invasie voor te plegen. Gelijktijdig trekt het westen de belangrijkste economische motor van Taiwan weg, namelijk de chip industrie.

Eenvoudigweg gezegd - het westen beweegt sneller dan wat China kan bewegen op politiek en economisch niveau. Militair gezien heeft Xi de komende vijf jaren zijn beste en waarschijnlijk laatste kans voor Taiwan militair te krijgen. Maar politiek en economisch zijn de handen gebonden. Over vijf jaar is waarschijnlijk een hoop voordeel weg en zelfs 'als' ze dan Taiwan besluiten binnen te vallen en slagen (en die als is groot) dan zijn de voordelen substantieel kleiner.

Rusland zijn dobbelen is eigenlijk veel minder van belang voor veel van die factoren. het westen is al langer bezig zich uit China te trekken. Het proces omtrent de chipindustrie is wel versnelt door het Russo-Oekraine conflict. Voor China is het vooral belangrijk dat het westen heeft getoond tanden te hebben op letterlijk alle belangrijke sectoren; - militair, politiek en economisch.

Het MO zal het conflict vooral gebruiken om economisch gewin erbij te halen. China heeft veel grondstoffen nodig en wilt meer politieke macht. Europa (en wss ook de VS) zullen wellicht in de toekomst veel minder olie nodig hebben door hun energieplannen.
Stel je ook kernfusie voor, iets waar het westen enorm op aan het duwen is. Kernfusie is voor de OPEC gewoon de Apocalyps. Alternatieve bronnen zoals wind- en zonne-energie zijn minder radicaal maar wel een gevaar op langere termijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Auredium schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:29:
[...]

Er zijn ook meerdere zaken bezig momenteel globaal.
- De Chinese munt als wereldmunt wilt China eigenlijk niet. Ze zijn een export land en een ondergewaardeerde munt is beter dan een overgewaardeerde munt.
- De Dollar is inderdaad zwakker maar nog steeds met kop-en-schouders de sterkste.
- De Euro is wel een leuk alternatief.
Voor de wereldwijde treintickets is de keuze gevallen op de Zwitserse frank: https://www.scmp.com/news...g-belt-and-road-countries

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

China's achillishiel is de zee. Het land is economisch afhankelijk van olie uit het Midden Oosten die met schepen wordt aangevoerd. En het land is even afhankelijk van export over zee naar Europa. En op zee is de US Navy de baas. Je ziet het probleem.

Een oplossing is expansie van de Chinese marine en het vestigen van marinebases en dat gebeurt ook. Ik geloof dat er inmiddels in Djibouti en Sri Lanka een Chinese marinebasis zit. Als het aan de Chinezen ligt zullen er nog vele volgen.
Maar minder afhankelijkheid zijn van scheepvaart is de tweede stap. Russische olie helpt maar China wil ook niet te afhankelijk van Rusland zijn. En dan komt het Belt & Road Initiative in beeld. Kijk naar een kaart van B&RI, bedenk dat China nooit afhankelijk van maar één land (zoals Rusland) wil worden, en dan zie je het belang van Iran en hoe Iran de sleutel tot het Midden Oosten en zelfs Afrika is.

Vrede tussen Iran en SA zou kunnen leiden tot het doortrekken van Belt & Road spoorlijnen naar het rijke Midden Oosten maar zou ook kunnen leiden tot oliepijpleidingen vanuit het Midden Oosten naar West China. Je hoeft maar naar een kaart te kijken om de mogelijkheden te zien.

Of dat ook leidt tot "een groot blok" is wat anders. Je hoeft niet tot een blok te behoren om toch met China te willen handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 19:13
*knip* voorzie een post zoals dit s.v.p. van onderbouwing, nu zijn het alleen maar statements en keer je de bewijslast om. D.w.z. anderen moeten nu moeite doen om in te gaan op de geponeerde statements.

Zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid

[ Voor 77% gewijzigd door defiant op 06-04-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Wat moeten we eigenlijk maken van de huidige borstgeklop van China en hun militaire oefeningen in de straat van Taiwan ? Gewoon reactie op dat bezoek of is er meer aan de hand ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toch nog af en toe een opsteker ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wel interessante overpeinzing vanuit Tsjechie, ik denk idd ook dat China zelf baat heeft bij het rekken van het conflict:
President Petr Pavel of the Czech Republic believes that China cannot be trusted to mediate a settlement between Russia and Ukraine as Beijing would benefit from a long war.
Pavel spoke in an interview with Politico, Ukrinform reports.

“I believe that it is in China’s interest to prolong the status quo,” Pavel said, “because it can push Russia to a number of concessions.”
According to the president, China can receive cheap oil, gas, and other resources from the Russian Federation in exchange for its "no limits" partnership with the Kremlin.
https://www.ukrinform.net...r-on-ukraine-drag-on.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall
US Sets $500 Million for Taiwan Arms on Ukraine-Style Fast Track
Sale marks first time US has used the authority for Taiwan
Aan de andere kant van de wereld wordt ook langzaam op geschaald.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vind het wel goed/opvallend dat Duitsland dit aankaart bij een officieel bezoek.
Germany wants Beijing to promise it won’t help Russia avoid European sanctions, while China warns Berlin and Europe about cutting economic ties with China, as the two countries' diplomatic chiefs meet in Berlin Tuesday.

Imposed sanctions should not be "undermined in a roundabout way," German Foreign Minister Annalena Baerbock said at a joint news conference.
https://edition.cnn.com/e...629177efe598855876aa738d6

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:11:
Sinds de Koreanen met de Polen samenwerken en toegang tot lage lonen krijgen. Kunnen de Duitsers niet achterblijven en Oekraïne heeft meer te bieden. bv recent hoge intensiteit oorlogservaring

Marketing is niet alleen adverteren en communiceren, maar ook een product/dienst aan de noden van de klant afstemmen. De Oekraïners weten heel goed wat je in een moderne oorlog goed kan gebruiken. Welke verhouding tussen prestaties, kostprijs, schaalbaarheid,...

Contracten getekend voor een Joint Venture voor het bouwen en herstellen van tanks.

[...]

[...]

https://www.reuters.com/w...-handelsblatt-2023-05-12/
https://www.handelsblatt....der-ukraine/29148666.html

De contracten voor munitie en luchtafweer volgen nog. De Oekraïners krijgen technologie transfer.
In de geopolitieke discussie (inclusief rondom de kwestie Snowden waarbij de reactie niet mag zijn: 'nou, dan maar Rusland of China') heb ik al vaker uitgelegd waarom Oost-Europa interessant is voor productie. Ja, de lonen liggen hoger dan Vietnam of China. Dat is een nadeel. Daar krijg je echter ook wat voor terug:

1) De loyaliteit ligt hoofdzakelijk in het Westen ipv Rusland; de Chinese invloedsfeer is er nauwelijks (hoogstens via de Russische maar die is inmiddels grotendeels afgebrokkeld dankzij deze oorlog (thanks brofist Poetin)).

2) Het transport kan per trein (is duurzaam), we hebben ook uitstekende havens voor eventuele export (Hamburg, Rotterdam, Antwerpen).

3) Je bent niet meer afhankelijk van China, je houdt het dan binnen de EU. Ook de investeringen en winst vallen binnen de EU.

4) De VS is voor ons nauwelijks een alternatief want te duur.

Het is ook een bittere pil die we moeten nemen; in de korte termijn zal het flink duurder zijn, we missen expertise, en hebben we logistieke problemen. Op de lange duur heeft China het nakijken. Daarom zijn landen waar grondstoffen liggen ook zo van belang. Daarom zitten China en Rusland in Afrika. Vanwege ons Europese koloniale verleden hebben wij daar wij aldaar diskrediet.

Ik hoop dan ook dat er uiteindelijk zo'n Shenzhen komt in Oost-Europa. Hoe dan ook een kwestie van lange adem. Taiwan is waarschijnlijk ook niet houdbaar op de lange duur.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

China wilt wel vrede voordat het Westen te ver doorslaat met het opdrijven van wapenproductie en grote voorraden opbouwen.

Vooral de Amerikanen hebben graag een oorlog om ervan te profiteren als de oplossing voor alle economische problemen. Real growth is een eufenisme voor oorlog. Eventjes de industriële productie en GDP met tientallen procenten verhogen in enkele jaren tijd. Als er genoeg oorlog gevoerd wordt, dan kan elke Amerikaanse arbeider 700pk onder de motorkap betalen zoals in the good old days.

En na de oorlog kan je alle mogelijke burgergoederen produceren en verkopen voor de heropbouw van landen. De Marshallplan was eigenlijk een soft landing voor de Amerikaanse industrie na de oneindige vraag te voorzien. Het gaf de Amerikaanse industrie paar jaren tijd om van oorlogseconomie naar vredeseconomie om te schakelen terwijl politieke punten in Europa gescoord werden om de aantrekkingskracht van het communisme te neutraliseren.

Wilt China nog op Taiwan gokken? The window of opportunity sluit steeds sneller en sneller.

De moeilijkheid voor de landen met weinig moderne oorlogservaring is dat ze de oude rotten van het vak uitdagen.

Dan lopen ze ook tegen vereisten van de moderne oorlogsvoering: economie, samenleving, wetgeving, politieke systeem,... moeten allemaal herbouwd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMNPVZ_okDwgPs862yW6fmiHj-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JvpQGstohMaTjX634jeDUVcW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7W9ucZYDwVNdNliD7F9FbdVW9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B53SMtjOQPmXwsWeAfEARNkW.jpg?f=user_large

YouTube: The Dutch 'Military Revolution' During The Eighty Years War | Early-...

Zoals de Britten zeiden dat ze bereid zijn om de helft van een vloot te verliezen om de mannen van een Army regiment te redden. Want het kost de Navy 3 jaren om een schip te vervangen en de tradities van een eenheid heeft 3 eeuwen nodig.
As Viscount Cunningham famously said at the Battle of Crete in 1941, ‘It takes three years to build a ship; it takes three centuries to build a tradition.’
https://www.gov.uk/govern...nnia-naval-college-speech
Omgekeerd, een land kan heel snel nieuwe wapens kopen, maar het kost enorm veel tijd om de samenleving, het systeem en alles om te bouwen totdat de wapens goed benut kan worden.

Als ik naar de historische rivaliteit tussen China en Japan kijk. China is dermate corrupt dat de kanonnen verpand werden wegens de gokschulden van de ambtenaren en granaten werden gevuld met water, zagemeel of cement ipv explosieven. Japan is heel serieus met alles en eer is belangrijk. Je kan ook afvragen waar de loyaliteit van de PLA ligt, de lokale krijgsheer of de centrale overheid?

Als Xi dom genoeg is om toe te happen, dan wrijven de Amerikanen in hun handen.

Alle andere landen in Azië hebben een hekel aan China als de oude kolonisator die bv elke 100 jaar een oorlog tegen Vietnam gestart heeft en voor 1500 jaren herhaalt heeft. Als de rest van Azië de kans krijgen, dan willen ze met de Britten of Amerikanen samenwerken als een alternatief voor de oude kolonisator. Net zoals hoe de Oost-Europese landen een hekel aan Rusland hebben.

Hier en daar wat antischeepsraketten uitdelen is genoeg om de Chinese voedsel- en energievoorziening volgens Peter Zeihan met -80% naar beneden te trappen en we kunnen kijken hoe half miljard Chinezen in een jaar tijd dood gaan. Eventjes de bevolking slopen alsof dat de Zwarte Dood erover gerold is, is hoe je een land goed voor eens en altijd sloopt.

Ik vind een Amerikaanse motto "fuck around and find out" prachtig. De democratieën kunnen heel zwak lijken totdat een oorlog gestart wordt, dan ontdekt de aanvaller wat voor een oorlogsmachine/beest dat los gelaten worden. Hoe landen door de eeuwen herschapen werden om de oorlogsprestaties te verbeteren. De learning curve is veel te steil voor de Russen of Chinezen want het vereist dat het sociale contract herschreven wordt.

De Oekraïners hebben een geschiedenis dat veel verder gaat dan de creatie van Moskou. Laat staan de rebranding van Muscovy naar Russia. De nationaliteit, identiteit,... van de Oekraïners is veel dieper onderbouwd dan dat van de Russen. Op het slagveld zien we ook wie bereid is om voor hun land te sterven en wie wegrent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
https://www.politico.eu/a...ne-at-top-security-forum/

Chinese oud-ambassadeur stelt dat de oorlog in Oekraïne een resultaat is van een falende security architecture in Europa. Ollongren gaat er uitgesproken tegenin.
Cui, a former envoy to the U.S. and unofficially an adviser to the Chinese delegation at this top Asian security forum, told the event on Saturday that Europe had showed little success in ensuring the Continent’s security, and suggested that the other nations at the forum should take a lesson from China and Asia instead.

“We used to look to Europe, for their experience in regional integration. But nowadays, maybe people in Europe instead could look to us,” Cui told the gathering. “We don’t impose our ways on you, but maybe you can learn something useful from our experience, from our success,” he said.
De toevoeging van het vermeende Chinese succes op dit vlak neigt naar trollen. Als iemand die in Azië woont en vrienden heeft uit onder andere Taiwan en Hong Kong kan ik beamen dat de enigen die een hoge pet op hebben van de Chinese veiligheidsarchitectuur, de Chinezen zelf zijn. De uitspraken van Cui tonen allereerst maar weer aan hoe onverenigbaar de normen en waarden van China en Europa zijn. Ten tweede maken ze duidelijk dat China of niet begrijpt hoe wezenlijk de geschiedenis van machtsverhoudingen en oorlogen op het Europese continent voor de huidige structuren (en veiligheidsarchitectuur) is geweest - of ze willen dit niet begrijpen.

Er is zeker ruimte voor zelfkritiek en introspectie voor Europese leiders, maar dit soort vergelijkingen slaan kant nog wal. We moeten accepteren dat we niet zozeer niets hebben aan China in deze oorlog (in termen facilitator spelen voor onderhandelingen etc.), maar dit simpelweg niet zouden moeten willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jedi_Pimp op 04-06-2023 09:34 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 24-09 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

https://www.iiss.org/onli...will-a-silk-curtain-fall/

"The legacy of the war in Ukraine: will a ‘Silk Curtain’ fall?"

Analyse van en belangrijke Britse Think-tank (IISS) over de kans dat de uitkomst van de oekraine oorlog tot een structurele tweedeling van de wereld in een Oostelijk en Westers Blok zal leiden die door een 'Zijden Gordijn' gescheiden zouden kunnen worden.

Het bevat afwegingen van de belangen van belangrijke spelers, de VS, Rusland en China..
maar ook bv de invloed op kleinere 'tussen-spelers'als Saudi Arabie, Iran, groeiende chinese invloed in Kazakhstan dat zich opzichtig lijkt af te wenden van Rusland, en Argentinie en Brazilie die een onafhankelijkere rol lijken te zoeken tov amerika.
Een voorzichtige terugkeer van Assad's Syrie op het arabische toneel van de Arabische Liga (welke grotendeels ook vooraangedreven lijkt te worden van traditionele US-bondgeboten als Jordanie en de Golf-staten).

Er lijkt een sterke beweging vanuit veel grotere landen (India, Zuid-afrika, Brazilie, zelfs Indonesie, Iran) en economisch samenwerkende regionen (arabische liga) om zich onafhankelijker van de VS te maken, bv in de financiele wereld van de dollar af te stappen.

De VS heeft een zeer sterke band met de oude machten' van Europa en Japan, maar de kans is wel groot dat juist andere opkomende machten het komende decenium gaan bepalen en deze zijn eerder gericht op het nemen van afstand van de VS en lijken een veel onafhankelijk blok te vormen....
China lijkt ook hierop sterk in te zetten en met deze landen de banden sterk aan te trekken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Jedi_Pimp schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:33:
https://www.politico.eu/a...ne-at-top-security-forum/

“We don’t impose our ways on you, but maybe you can learn something useful from our experience, from our success,” he said.
Dat klopt bovendien ook niet, het opleggen gebeurt via de voorwaarden van de leningen, de soms eeuwenlange leases op vitale infrastructuur waar vervolgens nauwelijks niet-Chinezen aan de bak mogen, etc. In plaats van duidelijk up-front een richtlijn te hebben (respecteer mensenrechten e.d.), zitten contracten vol met kleine lettertjes.

Niet dat Westerse bedrijven ook niet zulke neo-koloniale truuks uithalen, maar de BNR is toch wel van een schaal en exclusiviteit voor Chinezen en Chinese bedrijven dat we er zeker wat van leren kunnen. Wat we niet niet moeten doen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oude tijden herleven:
https://mil.in.ua/en/news...litary-training-facility/
China and Cuba are negotiating to establish a joint military training facility 160 kilometers off the coast of the United States.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zo zo Joe, weer een stapje vooruit:
President Biden noemt Xi kort na topoverleg dictator

De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn Chinese collega Xi Jinping een dictator genoemd. Hij deed de uitspraak tijdens een bijeenkomst om fondsen te werven in Californië.
https://nos.nl/artikel/24...rt-na-topoverleg-dictator

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
"Joe Biden heeft zijn Chinese collega Xi Jinping een dictator genoemd"

if it walks like a (peking)duck, if it quacks like a (peking)duck, it most probably IS a duck... :Y

[ Voor 25% gewijzigd door Hansieo op 21-06-2023 10:12 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hansieo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:11:
"Joe Biden heeft zijn Chinese collega Xi Jinping een dictator genoemd"

if it walks like a (peking)duck, if it quacks like a (peking)duck, it most probably IS a duck... :Y
Ik kan me niet voorstellen dat biden Xi Jinping een pekingduck heeft genoemd (dictator wel, dat is het toch ook gewoon letterlijk?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Marzman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat biden Xi Jinping een pekingduck heeft genoemd (dictator wel, dat is het toch ook gewoon letterlijk?)
de tussenhaakjes quote is van Biden. (komt van YakuzA reactie erboven)

mijn reactie/regel staat daar onder O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 21-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Marzman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Nee hoor, hij is immers herkozen. Unaniem, door ~3000 delegates, moet je nagaan.

spoiler:
:+

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik dacht dat er maar een partij was in China.

Maar ja Putin is ook herkozen. De oppositie zit al 2,5 jaar in de gevangenis.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Marzman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:08:

Er is ook maar één partij. Het gaat om de achterliggende rol, partijleider (leider van de CCP), waartoe hij eind vorig jaar is verkozen - in deze capaciteit wordt hij voorgedragen en herkozen als leider van het land. Je kan hem dan ook zeker beschouwen als dictator, zeker nadat belangrijke guardrails als leeftijdslimieten en limieten voor opvolgende termijnen zijn afgeschaft in 2018. Dat de zittende US president dit echter publiekelijk doet is nogal direct en getuigt niet van de beste verhoudingen momenteel.

Poetin zijn stijl van dictatorschap is totaal verschillend, hierin speelt ook het Russische systeem een grote rol. Die houden de schijn van onafhankelijkheid hoog, in China wordt wat dat betreft meer open kaart gespeeld zijnde een "echt" communistisch land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jedi_Pimp schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:18:
[...]
Er is ook maar één partij. Het gaat om de achterliggende rol, partijleider (leider van de CCP), waartoe hij eind vorig jaar is verkozen - in deze capaciteit wordt hij voorgedragen en herkozen als leider van het land. Je kan hem dan ook zeker beschouwen als dictator, zeker nadat belangrijke guardrails als leeftijdslimieten en limieten voor opvolgende termijnen zijn afgeschaft in 2018. Dat de zittende US president dit echter publiekelijk doet is nogal direct en getuigt niet van de beste verhoudingen momenteel.

Poetin zijn stijl van dictatorschap is totaal verschillend, hierin speelt ook het Russische systeem een grote rol. Die houden de schijn van onafhankelijkheid hoog, in China wordt wat dat betreft meer open kaart gespeeld zijnde een "echt" communistisch land.
Het heeft idd grotendeels ermee te maken dat Xi niet herkozen mocht worden volgens de wetten/regels.
(de max van 2 termijnen had hij bereikt)

En wat moet je dan doen? idd de wetten/regels aanpassen zodat je nog een extra termijn verkozen kan worden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 24-09 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Marzman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:08:

nuja, ook in éénpartij-staten bestaan soms zeer verschillende fracties en groeperingen die erg belangrijk zijn..

in China is er binnen de partij altijd een behoorlijke strijd tussen hervormers, conservatieven/traditionalisten, het leger, economsiceh belangengroepen, regionale fracties en ga zo maar door....

een heerser zal vaak ofwel bereidheid hebben verschillende fracties hun steun te winnen, of natuurlijk kan men ook een strategie kiezen waarbij deze fracties onder elkaar het gevecht en een conflict aangaan, en hiermee de leiders aan het topniveau uit de winf houden zodat deze hooguit een 'neutrale' rol over zulke conflicten kunnen zoeken.

In China is de toplaag overigens altijd een enigszins brede groep van machtioge politici, het 'Centraal Comité' van het Politburo, welke tijdens een groot Partijcongress verkozen wordt...
Het voorkwam heel lang dat één persoon teveel macht aan zich kon grijpen, alhoewel momenteel Xi Jinping idd erg veel macht rondom zich kon verzamelen en zelfs openlijk bepaalde andere personen uit het Centraal Commitee kan weerstaan, zoals een tijdje terug zichtbar was toen opzichtig een oudere leidersfiguur (voormalig president Hu Jintao) door bewakers uit zn stoel gehaald werd en weggevoerd voor iedereen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RM-rf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:21:
[...]

nuja, ook in éénpartij-staten bestaan soms zeer verschillende fracties en groeperingen die erg belangrijk zijn.
En soms heeft een éénpartijstaat toch meerdere partijen. Communistisch Polen had meerdere partijen in het parlement ook was het in de praktijk gewoon een éénpartijstaat.

Wikipedia: Volksrepubliek Polen
Volgens de communistische grondwet was het (eenkamer-) parlement, de Sejm, de hoogste autoriteit. In de Sejm waren drie partijen vertegenwoordigd, te weten:

1. De communistische Poolse Verenigde Arbeiderspartij (PZPR), die altijd een meerderheid aan zetels in de Sejm had;
2. De Verenigde Boerenpartij, een partij die zich vooral richtte op de kleine (zelfstandige) boeren en samenwerkte met de PZPR;
3. De Democratische Partij, een liberale partij die eveneens met de PZPR samenwerkte en zich vooral richtte op de (stedelijke) middenklasse.

Naast deze 3 partijen hadden ook partijlozen zitting in de Sejm. De meesten van hen behoorden tot de twee katholieke verenigingen/groeperingen, de Pax-Groep en de Znak-Groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nice hit, lekker bezig Rusland.
The building of the Chinese Consulate-General in Odessa was damaged by shelling on the night of July 20.

Head of the Odesa Regional Military Administration Oleh Kiper said this in a commentary to journalists, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...esa-overnight-attack.html

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-07-2023 15:27 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Volgens Ukraine was de verloren gegane 60.000 ton graan die van/voor..... China...

mooi, en nu kijken hoe "vriend" xi er op gaat reageren (niet dus.... lol, wat KAN hij doen??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:32
Hansieo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:50:
Volgens Ukraine was de verloren gegane 60.000 ton graan die van/voor..... China...

mooi, en nu kijken hoe "vriend" xi er op gaat reageren (niet dus.... lol, wat KAN hij doen??)
Ik aarzel ook of er een publieke reactie uit China komt, maar vermoed dat er achter de schermen wel een nijdig telefoontje aan wordt besteed. Iedere "Rusland irriteert China" casus maakt de Chinese emmer uiteindelijk voller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Of zou putin een paar schepen olie sturen ter compensatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
met huidige dreiging van graanschip vs olietanker.... lijkt mij en nogo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

onkl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Ik aarzel ook of er een publieke reactie uit China komt, maar vermoed dat er achter de schermen wel een nijdig telefoontje aan wordt besteed. Iedere "Rusland irriteert China" casus maakt de Chinese emmer uiteindelijk voller.
Waarschijnlijk zoals wij reageerden in 2014 met MH17.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog

Inlichtingendiensten VS: afhankelijkheid Rusland van China neemt toe
11:17
Rusland wordt steeds afhankelijker van China om het land economisch draaiend te houden, concludeert een Amerikaanse inlichtingenrapport. De afhankelijkheid van China voor het leveren van wapens voor de oorlog in Oekraïne neemt ook toe.
Misschien bijna een open deur. Wat ik op zich nog wel minder had verwacht is de hoeveelheid die China dan toch nog levert. Zelf verwachtte ik dat ze meer het beste jongetje van de klas probeerden te zijn. Dat het gebeurde wisten we wel, de hoeveelheid geeft wel reden de druk op China hoog te houden (hoger te maken?)
Volgens het rapport, dat is opgesteld door de directeur van de gezamenlijke Amerikaanse inlichtingendiensten, heeft China onder meer voor miljoenen dollars aan drones en droneonderdelen geleverd aan Rusland. China is ook groot afnemer van olie die Rusland niet meer kwijt kan in het Westen.
Dual Use is een bekend (en best hypocriet) segment in die leveringen. Iedereen weet beter en toch gaan de leveringen door.
Ook levert China zogeheten dual use-technologie. Dat is technologie die zowel een civiel doel als een militair doel kan dienen, zoals navigatieapparatuur. De technologie wordt onder meer gebruikt in Russische helikopters en gevechtsvliegtuigen.
Het onderstaande moet voor de VS heel storend zijn. Dit moet invloed gaan uitoefenen op de relatie tussen beide mogendheden.
Via China krijgt Rusland bovendien chips die gemaakt zijn in de VS of van Amerikaanse merken. Die hebben een totale waarde van zo’n 750 miljoen dollar. De export van chips van China naar Rusland nam in 2022 met bijna een vijfde toe.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja dat is wat China doet. Zij hebben nog de VOC mentaliteit ;) Rusland heeft niet zo veel opties meer om mee te handelen, Noord Korea, Iran en China en ze proberen Afrika om te kopen.

Als ik het zo lees wordt China de winnaar van deze oorlog.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
Mee eens, we moeten NU al stevig laten weten wat we er van vinden... die xi koers.

Dus overheid, GEEF ons mogelijkheden /keuzes als we iets willen aanschaffen.

bv: extra import heffingen op chinees prul, en schuif de inkomsten naar (opzetten) van NIET chinees spul.
(liefst EU natuurlijk..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vanaalten schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Goed, zeker ook omdat China daar bij was. Maar ‘ respect for Ukraine's territorial integrity’ zegt nog niet dat er overeenstemming is over waar de grenzen zijn. Zijn de landen het bijvoorbeeld eens over dat de Krim bij Oekraïne hoort?
China vind altijd al dat de grenzen van 1991 gelden, want zo is ook hun eigen redenatie over Taiwan.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

China vind altijd al dat de grenzen van 1991 gelden, want zo is ook hun eigen redenatie over Taiwan.
Taiwan is eigenlijk het oude China voor de revolutie (van Mao). Het is een apart land waar de originele regering van China heen is gevlucht.

Vroeger stond overal Made in Taiwan op. Toen zijn de Chinezen eens gaan denken, kunnen wij dat ook niet. En toen is de deur opengezet naar de vrije markt. In geen enkele grens of logica is Taiwan 'van China'. Een afvallig land, prima, maar een provincie is het niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:02

Amphiebietje

In de blubber

Jerie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Taiwan is eigenlijk het oude China voor de revolutie (van Mao). Het is een apart land waar de originele regering van China heen is gevlucht.

Vroeger stond overal Made in Taiwan op. Toen zijn de Chinezen eens gaan denken, kunnen wij dat ook niet. En toen is de deur opengezet naar de vrije markt. In geen enkele grens of logica is Taiwan 'van China'. Een afvallig land, prima, maar een provincie is het niet.
Eigenlijk is dus continentaal China het afvallige deel, met een illegale regering die al decennia illegitiem aan de macht is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jerie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Inderdaad als je kijkt naar de Historische grenzen is het andersom en is China van Taiwan ;)

/▌

• Baserk
  • Laatst online: 24-09 22:46
Chinese economy slips into deflation as recovery falters and demand slows
De Chinese economie loopt even niet heel erg lekker.
Geen inflatie dus zoals hier maar nu eventjes deflatie. Prijzen dalen dus.
Ook de import/export valt wat terug.
Separate figures released on Tuesday showed the country’s imports and exports fell more sharply than expected last month, amid waning global demand for Chinese products.
Gelukkig kan China terugvallen op haar bijzondere 'Eeuwige vriendschapband' met Rusland.

https://www.theguardian.c...ation-as-recovery-falters

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
Putin and Xi are the Laurel and Hardy of statesmen – but it’s no laughing matter
Aardig opiniestuk van Simon Tisdall in The Guardian over dictators Putin en Xi, die er beide in zijn geslaagd hun land bijna onherkenbaar te verminken.
China’s paramount leader, like his Russian counterpart, is making a fine mess of his country’s economy and world standing
In 10 years, he has turned public and private life in China’s cities into an oppressive, 24-hour surveillance nightmare where the state, a new Leviathan with Chinese characteristics, preys on individuals. Why? Ostensibly to make China great again. In reality, to keep himself and the party in power. Rule by fear has consequences. China’s exports and imports, domestic retail sales, private and foreign investment, youth employment and GDP are all cratering. China’s property market is a destabilising, bottomless hole of debt. Consumer and business confidence is shot.
“Financial markets, and probably even the Chinese government itself, have overlooked the severity of these weaknesses, which will likely drag down growth for several years. Call it a case of ‘economic long Covid’,” wrote the American economist Adam Posen. “The condition is systemic, and the only reliable cure – credibly assuring ordinary Chinese people and companies that there are limits on the government’s intrusion into economic life – cannot be delivered.”
https://www.theguardian.c...ut-its-no-laughing-matter

[ Voor 22% gewijzigd door Baserk op 13-08-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een paar kaarten makers in China hebben goede vrienden gemaakt met de buurlanden deze week:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

Standeman

Prutser 1e klasse

YakuzA schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:41:
Een paar kaarten makers in China hebben goede vrienden gemaakt met de buurlanden deze week:
[Twitter]
Ze hebben ook stukjes Rusland tot China verklaard: https://apnews.com/articl...65d7f9cade796700fffa5691e

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
China doet het even zonder Defensie minister.
Eeuwige leider Mao2.0 Xi Jinping heeft weer een kabinet shuffle doorgevoerd.
Minister van Defensie Li Shangfu is foetsie.
Oud-minister BuZa Qin Gang is nu ook uit het kabinet gedonderd.
Dit nadat de minister van Financiën en die van "science and technology" ook mochten wieberen.
Adam Ni, publisher of the China Neican newsletter, said the dismissals showed “elite politics at play”.
“Leadership instability continues unabated despite the cementing of paramount power by Xi,” he said, adding “all those below Xi with the exception of very few are subjected to quick falls from power”.
“They can be picked and they can be discarded,” Ni said.
Oftewel, 'Nothing to see, move along folks'.

https://www.theguardian.c...uffle-li-shangfu-qin-gang

[ Voor 8% gewijzigd door Baserk op 24-10-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
In Peking wordt onder Xi Jinping hard gewerkt om ook de aandelen-markt op te peppen met 'gezond overheidsbeleid'.
De geheime diensten gaan meer meehelpen.
China’s spy agency pledged to help prevent financial sector risks from jeopardizing the country’s national security, as the secretive organization becomes more visible under President Xi Jinping.

“State security organs should attach greater importance to preventing and defusing financial risks,” the Ministry of State Security said in a post on WeChat on Thursday. They should also “actively participate in the development of national security systems in the economy, finance and other areas,” it added.
Pessimisme en vooral informatie over short gaan/short selling, zal worden ontmoedigd, zo niet vervolgd.
The ministry promised to “punish criminal activities in the financial sector” that endanger national security."

The latest statement criticized some unnamed nations for abusing their “currency hegemony” and wielding financial sanctions as weapons, in comments probably aimed at the US. It also claimed some unnamed people are trying to undermine the global community’s confidence in investing in China and causing turbulence in the Chinese financial system by shorting the country or spreading pessimistic views on the economy.
https://www.bloomberg.com...nce-in-quest-for-security

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:13
Van je 'vrienden' moet je het hebben. >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Tens schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:44:

[Twitter]
Als de Russen eens lieten doordringen hoe groot die uitverkoop is... Helemaal klem in hun op Europa gefixeerde blik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:44:

[Twitter]
Qua gas afzet zit Rusland natuurlijk helemaal klem.
Met hun transfer contracten met Oekraine die aflopen, is het transport naar het westen via pijpleidingen gewoon klaar.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rusland CHINA wil natuurlijk niet direct betrokken raken of direct gelinkt kunnen worden aan leveranties zoals dat Iran en N-K niks uitmaakt.

Ik denk wel dat China een grote rol speelt in het leveren van chips e.d. aangezien de vraag bij Rusland hoog zal zijn met alle sancties (waar China geen onderdeel in is) en China wel gewoon kan leveren, al dan niet via grijze import routes.

Ook verbindt China haar economie indirect met de Russische economie die flink te lijden heeft onder de sancties, via de BRICS constructie. Naar mijn idee dom van China, maar goed voor Rusland die de impact van de sancties hierdoor wat kan verlichten.

[ Voor 26% gewijzigd door gise op 12-01-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
gise schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:45:
Rusland China wil natuurlijk niet direct betrokken raken of direct gelinkt kunnen worden aan leveranties zoals dat Iran en N-K niks uitmaakt.
Dit bedoelde je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
gise schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:45:
Rusland CHINA wil natuurlijk niet direct betrokken raken of direct gelinkt kunnen worden aan leveranties zoals dat Iran en N-K niks uitmaakt.
Dit, Noord Korea en Iran zijn al zwaar gesanctioneerd. China niet. Het laatste wat ze willen is een berg sancties.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Dit, Noord Korea en Iran zijn al zwaar gesanctioneerd. China niet. Het laatste wat ze willen is een berg sancties.
Zeker niet om een land dat heeft laten zien niet veel waarde te hebben. Rusland heeft nl. laten zien relatief veel minder macht te hebben dan ze voor de oorlog werd toegekend. En het westen heeft laten zien dat ze alleen dat sturen wat ze kunnen missen, dus het westen verzwakken door rusland te helpen werkt ook niet. Sterker nog, de NATO staat er al beter voor dan voor de oorlog.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
CornermanNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:24:
Ik begin wat moedeloos te worden, Rusland (en Iran) ziet zich gesterkt in de tactiek van blijven rammen en het uitblijven van grootschalige steun uit het westen. Tel daarbij op de aanvallen op de energie infrastructuur van Oekraïne en je ziet de voortekenen van op zijn minst een te lange duur van deze oorlog of toch nog een verlies van Oekraïne.

Het is allemaal niet zo rooskleurig meer als pak hem beet een jaar geleden, toen Rusland nog massaal uitgelachen werd om de tactieken.

Nu blijkt dat het strijdtoneel elders, via inmenging wel goed gespeeld werd. En wij met de gebakken peren zitten.

Alles leveren is goed voor onze veiligheid, democratie en vrijheid. Economisch is het ook niet onaardig, en wij behouden onze welvaart en vrijheid. Waarom dan al dit gedraal, omdat Rusland zijn tentakels verder reiken dan wij willen toegeven.

Zie ook Oostenrijk weer, en ondertussen tikt de tijd door op het slagveld waarbij 1 partij probeert zo goed mogelijk met mensenlevens en regels om te gaan en de andere àlles vernietigd tegen iedere prijs.

Het is in en in triest.
Zal ik jouw moedeloosheid dan richting depressie leiden?
https://edition.cnn.com/2...-manufacturing/index.html

Het wordt er allemaal niet veel mooier op, maar gelukkig kunnen wij ons in europa ons druk maken over stikstof en andere regeltjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
murphydrz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:45:
[...]

Zal ik jouw moedeloosheid dan richting depressie leiden?
https://edition.cnn.com/2...-manufacturing/index.html

Het wordt er allemaal niet veel mooier op, maar gelukkig kunnen wij ons in europa ons druk maken over stikstof en andere regeltjes. :)
Had ik al vernomen, het is niet om vrolijk van te worden. Maar ik heb een week zonder nieuws op het programma staan om wat uit te rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
U.K. Says China Supplying Russia With ‘Lethal Aid’
https://www.themoscowtime...ia-with-lethal-aid-a85195
Beijing is sending or preparing to send “lethal aid” to Russia for use in the war against Ukraine, British Defense Secretary Grant Shapps said Wednesday, a claim that comes just days after President Vladimir Putin visited China to meet with his counterpart Xi Jinping.

“Today I can reveal that we have evidence that Russia and China are collaborating on combat equipment for use in Ukraine,” Shapps told a defense conference in London.

He added that U.S. and British intelligence services believe “lethal aid is now, or will be, flowing from China to Russia and into Ukraine,” as quoted by Reuters.

“I think it is a significant development,” Shapps said without providing evidence of the assertion other than the 64% growth in Russian-Chinese trade since the war broke out more than two years ago.

Beijing has not condemned Russia’s full-scale invasion of Ukraine, instead positioning itself as a neutral party in the conflict and offering its own peace plan, which was widely dismissed by Western governments.
Zorgelijke ontwikkeling mocht het waar zijn. Persoonlijk denk ik niet dat China ooit moderne wapens zal leveren, de gevolgen van Westerse sancties zouden te exteem zijn.

Wellicht is het echter mogelijk dat de Russen wapens ontvangen die ze zelf decennia terug al geleverd hebben om de bron te bemoeilijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 23-05-2024 08:46 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Amerikanen ontkennen echter het bovenstaande:

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Zoals verwacht.

Exclusive: China says it won't join Swiss peace conference on Ukraine
https://www.reuters.com/w...e-sources-say-2024-05-31/
BEIJING, May 31 (Reuters) - China will not attend a Ukraine peace conference in Switzerland next month because it does not meet its expectations, which include both Russia and Ukraine taking part, the Chinese Foreign Ministry said on Friday, confirming an exclusive Reuters report.

Switzerland is seeking a broad-based turnout from different parts of the world for the summit in mid-June, which Bern hopes will lay the groundwork for a peace process in Ukraine.

Moscow was not invited and dismisses the talks as meaningless without its participation.

"The arrangements for the meeting still fall far short of China's requests and the general expectations of the international community, making it difficult for China to participate," Chinese Foreign Ministry spokesperson Mao Ning said at a routine briefing.

"China has always insisted that an international peace conference should be endorsed by both Russia and Ukraine, with the equal participation of all parties, and that all peace proposals should be discussed in a fair and equal manner. Otherwise it will be difficult for it to play a substantive role in restoring peace."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:18:
Zoals verwacht.

Exclusive: China says it won't join Swiss peace conference on Ukraine
https://www.reuters.com/w...e-sources-say-2024-05-31/

[...]
Tja, op zich is het natuurlijk ook raar om het een peace conference te noemen terwijl niet alle partijen waar het over gaat er zijn. En ik snap ook dat het weinig nut heeft als rusland er wel zou zijn, maar noem de conference dan anders, want peace ga je niet krijgen zonder dat beide partijen er bij betrokken zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 23:02
Met Rusland krijg je ook geen vrede. Ze zijn gestart met de oorlog namelijk. Als ze zich terugtrekken is er vrede.

Een tussenvorm levert een broos akkoord op en is een garantie op een nieuwe invasie in de komende 10 jaar.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

fonsoy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:49:
Met Rusland krijg je ook geen vrede. Ze zijn gestart met de oorlog namelijk. Als ze zich terugtrekken is er vrede.

Een tussenvorm levert een broos akkoord op en is een garantie op een nieuwe invasie in de komende 10 jaar.
Tja, dat Oekraine alles terug veroverd zie ik ook niet heel snel gebeuren. Dan zie ik het eerder eindigen in een wapenstilstand of een broos akkoord.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
In ruil voor wat?

US says Russia helping China develop military technologies
https://www.ft.com/conten...51-403f-8e8d-e7fa9dc72905
The US has warned that Russia is helping China develop submarine, aeronautic and missile technologies in exchange for Beijing’s support for Moscow’s war against Ukraine.

Russia’s deepening sharing of military knowhow in areas such as stealth and surveillance would have a “negative and concerning impact” on the security of the US and its allies, Kurt Campbell, US deputy secretary of state, said on Tuesday.

“These new areas of collaboration between Russia and China are in the areas of design and . . . application. They are significant,” Campbell told reporters during a visit to Brussels to meet EU, Nato and Belgian officials.

The collaboration could have a “very significant impact on Chinese capabilities and deployments in the western Pacific”, he added.
But Campbell said Russian support, provided in exchange for Chinese supplies of items such as parts used to build Russian weapons, was “orchestrated at the highest levels” in Moscow and Beijing.

• Yakolev
  • Niet online
Rusland ontwikkelt drones in China - Ben benieuwd of de Chinese overheid hier een rol in speelt.

Exclusive: Russia has secret war drones project in China, intel sources say
https://www.reuters.com/w...l-sources-say-2024-09-25/
Sept 25 (Reuters) - Russia has established a weapons programme in China to develop and produce long-range attack drones for use in the war against Ukraine, according to two sources from a European intelligence agency and documents reviewed by Reuters.

IEMZ Kupol, a subsidiary of Russian state-owned weapons company Almaz-Antey, has developed and flight-tested a new drone model called Garpiya-3 (G3) in China with the help of local specialists, according to one of the documents, a report that Kupol sent to the Russian defence ministry earlier this year outlining its work.

Kupol told the defence ministry in a subsequent update that it was able to produce drones including the G3 at scale at a factory in China so the weapons can be deployed in the "special military operation" in Ukraine, the term Moscow uses for the war.

Kupol, Almaz-Antey and the Russian defence ministry didn't respond to requests for comment for this article. China's foreign ministry told Reuters it was not aware of such a project, adding that the country had strict control measures on the export of drones, or unmanned aerial vehicles (UAVs).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Yakolev schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:31:
Rusland ontwikkelt drones in China - Ben benieuwd of de Chinese overheid hier een rol in speelt.

Exclusive: Russia has secret war drones project in China, intel sources say
https://www.reuters.com/w...l-sources-say-2024-09-25/

[...]
Jezelf afvragen of de Chinese regering een rol heeft in iets wat binnen China afspeelt, is een tikkeltje naïef ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:45:
[...]

Jezelf afvragen of de Chinese regering een rol heeft in iets wat binnen China afspeelt, is een tikkeltje naïef ;)
Het was dan ook een beetje retorisch :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Standeman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:45:
[...]

Ja dat was ook mijn eerste gedachte. Elk Chinees schip is ook een oorlogsschip en alles wat belangrijk is daar zit de regering tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 26-09-2024 07:08 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Sancties kunnen inderdaad ook de andere kant op.

Chinese sanctions hit US drone maker supplying Ukraine
Move by Beijing leaves California company rushing to find new battery providers
https://www.ft.com/conten...ab68fad?shareType=nongift

Waarom doen ze het dan?
The Chinese action comes as the US Congress considers legislation that would ban Americans from flying drones made by DJI, the Shenzhen-based company that dominates the global commercial drone industry.

“We suspect Skydio was targeted by Beijing because it is likely seen as a competitor to DJI,” said one US official. “If there is a silver lining, we can use this episode to accelerate our work to diversify drone supply chains away from . . . China.”

[ Voor 77% gewijzigd door Yakolev op 31-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een groot issue is natuurlijk dat in Oekraine was gebleken dat die opstijg locatie data van DJI drones in de achergrond van China naar Rusland werd doorgespeeld en er ineens artillerie vuur landde op de opstijg locaties.

Dat er vanuit de VS dan wat minder positief naar DJI wordt gehandeld is idd wel te begrijpen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Strait Thunder-2025A is zijn tweede dag ingegaan. Het is een oefening in het omsingelen van Taiwan, en ging gepaard ook met mentale voorbereiding in de vorm van een propaganda-campagne. Onderdeel van de oefening is precisie-bombarderen van essentiele infrastructuur en een nieuw amfibisch bruggenhoofd-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:10:
Strait Thunder-2025A is zijn tweede dag ingegaan. Het is een oefening in het omsingelen van Taiwan, en ging gepaard ook met mentale voorbereiding in de vorm van een propaganda-campagne. Onderdeel van de oefening is precisie-bombarderen van essentiele infrastructuur en een nieuw amfibisch bruggenhoofd-systeem.
En nu stiekem/onverwacht een upgrade gekregen naar een 'live-fire exercise':
China’s military launches live-fire exercise in escalation of surprise drills near Taiwan
https://edition.cnn.com/2...ation-intl-hnk/index.html
As part of the drills, the ground army of the Eastern Theater Command conducted “live-fire long-range strike drills in designated areas of the East China Sea,” Shi said.

“The drills involved precision strikes on simulated targets such as key ports and energy facilities and achieved the intended results,” he added.
Flexen van de spierballen richting Trump.

En van de andere kant wordt nu 'toevallig vandaag' de goedkeuring van de verkoop van 20 F16's aan de Filipijnen gemeld:
US approves sale of 20 US F-16 fighter jets to Philippines as Washington tightens key Asian alliance

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2025 11:34 ]

PSN

Pagina: 1 2 3 Laatste