Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:16
defiant schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:01:

Gezien bovenstaande situatie ben ik eerder geneigd de versie van de VS te geloven dat de overweging van wapenleveranties waarschijnlijker is.

[...]

Europa was altijd een stuk sceptischer over de China strategie van de VS, maar er is op deze manier een kans dat Europa hierin ook harde keuzes zal moeten maken omdat het probleem zich nu aan onze grens voordoet.
Gezien het feit dat de CIA directeur dit nu aankondigd op een manier dat de Amerikanen eerder de oorlog aankondigden, ben ik sterk geneigd ze te geloven. Ze hebben het vaker bij het rechte eind dan West-Europa.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

bloody schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:51:
Heeft China op (korte?) termijn wellicht trek in een hapje Russisch grondgebied?
Het schijnt dat aardig wat gebied wat vroeger bij China hoorde, door Rusland ingepikt is...

Thread:
[Twitter]
[Twitter]
China heeft wel interesse in terug naar de pre-1858 grenzen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.geopoliticalmonitor.com/wp-content/uploads/2022/03/China-Russia-signed2.jpg
https://www.geopoliticalm...russian-defeat-all-along/

En heeft bijna 10x zoveel mensen in de grensregio's tov de populatie aan de overkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chinese bedrijven beginnen langzaam aan ook op de sanctie lijsten te verschijnen:
https://www.reuters.com/a...-s-official-idUKL1N3581PC
Chinese satellite firm Spacety, which was added to a U.S. trade blacklist earlier this month, provided satellite images to Russian mercenary company Wagner Group, a Biden administration official said on Tuesday.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://mil.in.ua/en/news...sale-of-drones-to-russia/
Aliexpress blocked the sale of drones to Russia
Currently, when switching from Russian IP addresses to the product page, an error message appears with the inscription: “Page unavailable.”

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
FT: China has a fateful choice to make on Ukraine
Xi Jinping has called Vladimir Putin his best friend. But now the Russian leader is in urgent need of help from China. Putin’s army is bogged down in Ukraine and running short of ammunition.

Should Xi prove that he is a friend indeed by supplying Russia with weapons? China’s decision will say a lot about how it sees the future of the world.

A choice to supply Russia with weapons would suggest that China believes that intensified rivalry with the US is unavoidable — and perhaps desirable. By contrast, a decision not to give Russia weapons would indicate that China still believes that tensions with the US are manageable and that globalisation can be saved.
Putin and Xi laid out a common understanding of the world. They both see the US as the central threat to their countries’ ambitions and political regimes. Fighting back against American power is the common task that unites them.
There are two further reasons why China might risk propping up Putin. The first is that Xi’s closest advisers might have more faith than Zhou that China can control the escalation risk. They will argue that, once Washington understands that Beijing will not let Moscow lose, the west will push Ukraine to make a peace settlement on terms acceptable to Russia.
However, the downside for China of supplying Russia with weapons is also clear. The anti-China mood in Washington, already very powerful, would go into overdrive. Every form of pressure that the Americans could think of would be exerted on China. [...]Beijing would also lose any hope of driving a wedge between the EU and the US.
For that reason, China may choose an uneasy compromise. It will continue to present itself as a neutral peace broker in Ukraine, assuring visitors like Germany’s chancellor, Olaf Scholz, that it has no intention of supplying Russia with munitions. Meanwhile, it may attempt to funnel weaponry to Russia indirectly, perhaps through third countries such as Iran or North Korea.
De gemeenschappelijke visie op de 19e eeuwse invloedssferen drijft Rusland en China bij elkaar, maar het riskeert hiermee een complete breuk met westen aangezien Rusland vind dat Europa gedeeltelijke of in z'n geheel tot haar invloedsfeer behoort.

Het probleem voor het westen is dat het zelf in historisch zin te maken heeft met de erfenis van de eigen geopolitieke beslissingen, China is een zeker zin deels eigen gecreëerd probleem. De eerste was de beslissing van Nixon en Kissinger om China te gebruiken om de Sovjet unie proberen te splijten. De tweede was de beslissing om China toe te laten tot de WTO en in te zetten op globalisering, met de visie dat kapitalisme en democratie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. China's staatskapitalisme heeft het failliet laten zien van dat idee.

Dat zou allemaal nog niet zo'n probleem zijn als dat niet gepaard gaat met het derde probleem van invloedssferen. Een ondemocratisch China is 1 ding, een China dat staatsmodel en invloed probeert te verspreiden over democratische staten is een tweede.

In dat laatste wordt Europa natuurlijk direct bedreigt vanwege de relatie van China met Rusland. Dat terwijl ook Europa al vol had ingezet op het globalisering model, zie ook de naïviteit van Nederland en ASML hierin. Men denkt slecht voor de handel, maar als er 1 ding slecht is voor handel is het terugkeer naar 19e eeuwse vormen van machtspolitiek.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik had al niet veel vertrouwen in de sussende woorden van Scholz over Chinese wapenleveranties, en wederom lijkt me Europa achterloopt op de feiten: handel en wandel is een hoofdstuk dat moet worden afgesloten, het kan altijd weer worden heropend. Rusland en China staan beide aan de vooravond van een terugval (nouja, Rusland is daar al even mee bezig), dus is het nu of nooit voor ze.

Ben benieuwd wat de duiding is voor de vergrote Chinese defensieuitgaven: is dat voor binnenlandse onrust of in ondersteuning van hun Taiwan- en Ruslandplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:32
defiant schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:07:

In dat laatste wordt Europa natuurlijk direct bedreigt vanwege de relatie van China met Rusland. Dat terwijl ook Europa al vol had ingezet op het globalisering model, zie ook de naïviteit van Nederland en ASML hierin. Men denkt slecht voor de handel, maar als er 1 ding slecht is voor handel is het terugkeer naar 19e eeuwse vormen van machtspolitiek.
Het probleem dat we in Europa, maar ook in de VS hebben, is dat grote bedrijven op korte termijn geld willen verdienen zonder oog te hebben voor geopolitieke gevolgen.

Rusland en China kunnen hun soft-power vergroten door van die interne strijd gebruik te maken. Maar dat is over zodra het een gewapend conflict wordt. Dus Rusland is wel uitgespeeld.

Er zullen genoeg mensen in China weten dat een gewapend conflict met de VS kansloos is. En dat het leveren van wapens aan Rusland een eerste stap is in zo'n conflict.

Wat we zien is dat China in de relatie met de VS z'n hand al overspeeld heeft. De VS legt China meer en meer sancties op. Dus de meest logische actie voor China is om 10 jaar helemaal niets te doen. En dan te hopen dat het grote geld het weer wint van geopolitieke belangen.

Maar goed, de situatie in China in natuurlijk erg ingewikkeld. Dus China zou ook iets kunnen doen dat niet verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 17:13
defiant schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:07:

Het probleem voor het westen is dat het zelf in historisch zin te maken heeft met de erfenis van de eigen geopolitieke beslissingen, China is een zeker zin deels eigen gecreëerd probleem. De eerste was de beslissing van Nixon en Kissinger om China te gebruiken om de Sovjet unie proberen te splijten. De tweede was de beslissing om China toe te laten tot de WTO en in te zetten op globalisering, met de visie dat kapitalisme en democratie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. China's staatskapitalisme heeft het failliet laten zien van dat idee.
ik wil hier toch wel iets positiefs tegenover zetten. De inzet op globalisering heeft mede bijgedragen aan de gigantische verbetering in levensomstandigheden voor de Chinese bevolking. https://press.un.org/en/2019/sgsm19779.doc.htm
Ondanks de huidige spanningen die de toegenomen macht van China met zich meebrengt, is dit echt een fantastische prestatie. Het failliet heeft dus alles te maken met de mensenrechten en huidige geweldsspiraal. Een belangrijk doel, namelijk globale economische groei en daarmee verbetering van de leefomstandigheden van honderden miljoenen mensen, is wel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:56:

Ben benieuwd wat de duiding is voor de vergrote Chinese defensieuitgaven: is dat voor binnenlandse onrust of in ondersteuning van hun Taiwan- en Ruslandplannen?
Geen van beide. De Chinese defensie-uitgaven stijgen al jaren. De reden is dat China’s economie sterk afhankelijk is van export en import over zee. China wil de middelen om die te beschermen. Denk aan bommenwerpers, carriers, maar ook kernwapens, etc. Met name met het oog op de US Navy.

Natuurlijk zijn dezelfde middelen ook inzetbaar voor een invasie van Taiwan dus helemaal zwart-wit is het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Niet zozeer in realtime tot Oekraïne, maar de restricties tegen China worden toch langzaamaan door verhoogd:
https://nos.nl/l/2466729
Kabinet bevestigt exportbeperking chipmachinemaker ASML naar China

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

China heeft nu ook een Iskander onder een vliegtuig gehangen oid.
Zou Rusland hun Kinzhal setup/ontwerp verpatst hebben aan China?
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1634411857019543552]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:49
asing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Er is nog altijd geluid dat China wapens en/of munitie levert of wil gaan leveren.
Slaan we niet een beetje door, door echt te denken dat China zo iets zou gaan doen? Niet dat uit jouw bericht blijkt dat jij dat denkt, maar ik weet dat heel veel mensen er wel zo over denken).
Die geruchten komen natuurlijk weer uit Amerika. En het hele westen neemt die geruchten over.. China zegt dat het Bullshit is, maar wij wantrouwen (terecht, maar dan voor andere zaken) China zo dat wij die geruchten toch altijd weer ter sprake willen stellen als mogelijkheid.
Als China zich op die manier in het conflict zou gaan mengen zou het 100 keer harder gestraft worden dan dat het erop vooruit zou gaan omdat Rusland in return gas/olie voor een prikkie aan ze wil verkopen. Met vergrijzing en andere problemen die China heeft gaat het Rusland echt niet militair steunen.

[ Voor 5% gewijzigd door technoaddict op 13-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:40
technoaddict schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Slaan we niet een beetje door, door echt te denken dat China zo iets zou gaan doen? Niet dat uit jouw bericht blijkt dat jij dat denkt, maar ik weet dat heel veel mensen er wel zo over denken).
Die geruchten komen natuurlijk weer uit Amerika. En het hele westen neemt die geruchten over.. China zegt dat het Bullshit is, maar wij wantrouwen (terecht, maar dan voor andere zaken) China zo dat wij die geruchten toch altijd weer ter sprake willen stellen als mogelijkheid.
Als China zich op die manier in het conflict zou gaan mengen zou het 100 keer harder gestraft worden dan dat het erop vooruit zou gaan omdat Rusland in return gas/olie voor een prikkie aan ze wil verkopen. Met vergrijzing en andere problemen die China heeft gaat het Rusland echt niet militair steunen.
Eens, maar China staat er ook om bekend dat het "oorlog" voert zonder militaire dreiging. Poetin heeft straks niets meer en moet op de knieen bij XI. Na een gevallen Rusland zal hij (indirect) steun bieden bij de "wederopbouw" van Rusland tegen hele grote voorwaarden. De geografisch voordelen die Xi hier uithaalt komen pas op de lange termijn naar voren. Altans dat is mijn hypothese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat is geen kwestie van wantrouwen. Dat is een kwestie van begrijpen dat niet iedereen in China daar hetzelfde over denkt en dat het mogelijk is dat China van koers verandert. Voortschrijdend inzicht zal ook in Beijing wel bestaan. Kijk naar de 180 graden draai die ze rond Covid hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]
Ik denk niet dat ik/we doorslaan. Het is een gerucht wat rondgaat. Of het nu klopt of niet, het is een onderwerp om even aan te stippen. Voor Zelensky om gerust gesteld te worden en voor Xi om de zorgen weg te nemen.

Xi zal aan zijn kant echt op zijn vingers moeten letten. De economie van China zit echt in de problemen en sancties zouden heel vervelend zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 18:50
downtime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Ik neem het heel erg serieus. Xi gaat niet voor de gezelligheid met Zelensky praten want dat kan ie ook wel aan een random diplomaat overlaten. Als Xi zelf z'n naam eraan verbindt dan zal het waarschijnlijk een gesprek waard zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat er voor Oekraine iets positiefs uit hoeft te komen.
Het zou wel straf zijn als China een betere deal kan regelen voor Oekraine dan het westen (ZEER hypothetisch bijv Xi die Rusland zich laat terugtrekken in ruil voor iets heel groots).

En dat Oekraïne dan voor de wederopbouw zich op China richt ipv het Westen als tegenprestatie…

Ik snap dat Zelensky met China in gesprek gaat, maar vraag me wel af hoe de VS zich daarbij voelt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50
Requiem19 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Het zou wel straf zijn als China een betere deal kan regelen voor Oekraine dan het westen (ZEER hypothetisch bijv Xi die Rusland zich laat terugtrekken in ruil voor iets heel groots).

En dat Oekraïne dan voor de wederopbouw zich op China richt ipv het Westen als tegenprestatie…

Ik snap dat Zelensky met China in gesprek gaat, maar vraag me wel af hoe de VS zich daarbij voelt in ieder geval.
Ik denk dat de relevante vraag is wat de impact is van een omgevallen Rusland, en het bijbehorende machtsvacuüm, op de positie van China in de (miltaire en/of economische) wereldorde. Het lijkt me dat China er belang bij heeft om Rusland in leven te houden, met minimale/onzichtbare inspanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 08:55

Qwerty-273

Meukposter

asing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:53:
Er is nog altijd geluid dat China wapens en/of munitie levert of wil gaan leveren, dus wat dat betreft zou dat een onderwerp kunnen zijn.
Ik verwacht niet dat vanuit Xi Jinping of de CCP er officieel handel zal komen met Rusland op wapens en/of munitie. Waar je wel op voor moet passen is de tal van handige handelaren die ergens een partij op de kop tikken en vervolgens doorsluizen naar Rusland. Al dan niet met de nodige steekpenningen om de juiste stempels op de papieren te krijgen.

Dat speelt al op tal van andere terreinen (zoals de chips van NXP en Nexperia) zoals Nieuwsuur eerder dit jaar samenvatte in deze aflevering: YouTube: Hoe Nederlandse chips in Russische wapens belanden

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Het is idd zeer hypothetisch met een zeer kleine kans.

Sowieso heeft China zich in het verleden uitgesproken voor de territoriale integriteit van Oekraine inclusief de Krim en Donbas.
Het lijkt meer een poging van Xi om zich weer op het toneel te zetten als een speler.

/edit:
Ik weet ook niet precies wat je bedoeld met 'betere deal dan het westen'.
De deal met het westen is momenteel dat wij ze veel wapens sturen zodat ze alle Russen naar huis kunnen sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2023 15:20 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:57

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Sowieso heeft China zich in het verleden uitgesproken voor de territoriale integriteit van Oekraine inclusief de Krim en Donbas.
Het lijkt meer een poging van Xi om zich weer op het toneel te zetten als een speler.
Waarom zou China geen interesse hebben in de grondstoffen die Oekraïne rijk is? Wat als Xi hulp aanbiedt in ruil voor deze grondstoffen of een deel er van? Ik ben absoluut geen politicoloog of iets wat ook maar in de buurt komt, maar ik zie best mogelijkheden in de vorm van een Rusland wat zich terug trekt op aanraden van Xi, China krijgt toegang tot grondstoffen in Oekraïne, China en Rusland vinden een manier om hier samen winst uit te halen. Een soort geopolitieke win/win situatie waarin China samen met het westen helpt met het beëindigen van een oorlog en het wederopbouwen van Oekraïne, en tegelijkertijd Rusland een handreiking doet.

Ik weet het, het is een groot hersenspinsel.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fanta schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:21:
[...]
Waarom zou China geen interesse hebben in de grondstoffen die Oekraïne rijk is? Wat als Xi hulp aanbiedt in ruil voor deze grondstoffen of een deel er van? Ik ben absoluut geen politicoloog of iets wat ook maar in de buurt komt, maar ik zie best mogelijkheden in de vorm van een Rusland wat zich terug trekt op aanraden van Xi, China krijgt toegang tot grondstoffen in Oekraïne, China en Rusland vinden een manier om hier samen winst uit te halen. Een soort geopolitieke win/win situatie waarin China samen met het westen helpt met het beëindigen van een oorlog en het wederopbouwen van Oekraïne, en tegelijkertijd Rusland een handreiking doet.

Ik weet het, het is een groot hersenspinsel.
Ik weet dat China daar sowieso wel interesse in heeft, ook voor de oorlog waren die al investeerders in Oekraine. (die zijn door Rusland daar ook wel wat geld verloren aan investeringen)

Ik heb alleen niet het idee dat Xi bij Putin kan bewerkstelligen dat die zich terugtrekt naar de 1991 grenzen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
olafmol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat de relevante vraag is wat de impact is van een omgevallen Rusland, en het bijbehorende machtsvacuüm, op de positie van China in de (miltaire en/of economische) wereldorde. Het lijkt me dat China er belang bij heeft om Rusland in leven te houden, met minimale/onzichtbare inspanningen.
Dat is zeker een relevante vraag, maar ik weet niet of daar een eenduidig antwoord op is. Bij een Rusland dat verzwakt overeind blijft, kan China aantrekkelijke handelsdeals afdwingen. Bij een Rusland dat grondig in elkaar stort, is er voor China kans om de Russische satellieten in het oosten (en bij echte chaos zelfs Russische deelstaten/republieken) in de Chinese invloedsfeer te trekken, omdat het ver weg is van Moskou en de Russen er niks meer tegen kunnen doen.

Het enige dat slecht zou zijn voor China, is als het conflict beschaafd wordt opgelost, Rusland zich terugtrekt en onder nieuwe leiding constructieve dialoog met westen weer aangaat. Dat ligt niet in de lijn der verwachting, natuurlijk, maar dat is volgens mij enige negatieve scenario voor China.

Het is voorlopig vooral zaak dat ze met iedereen blijven praten maar zo weinig mogelijk zeggen. Dan kunnen ze aan iedereen spullen verkopen, demonstratief zich diplomatiek en vredelievend opstellen en aankijken hoever het westen gaat, om op basis daarvan in te schatten of ze ermee weg zouden komen Taiwan in te lijven.

Beetje anecdotisch, maar als je bij willekeurige elektronische DIY of kampeer/survivalspullen kijkt op AliExpress, zie je in de reviews een behoorlijk evenwichtige mix Russische en Oekraïense reviews, inclusief complimenten over de levertijd. Er gaat nu voor miljoenen aan Chinees spul beide kanten op en dat weet Xi ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Het omvallen van Rusland kan ook een kans zijn om landsgrenzen weer eens te hertekenen, bijvoorbeeld dat China een stuk van Siberië erbij krijgt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

je hebt gelijk, maar zo loopt het soms; Het begin was het komende virtuele bezoek van Xi, wat weer wel in het dagelijkse topic hoort.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 18:50
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:10:
[...]

/edit:
Ik weet ook niet precies wat je bedoeld met 'betere deal dan het westen'.
De deal met het westen is momenteel dat wij ze veel wapens sturen zodat ze alle Russen naar huis kunnen sturen.
Het doel van Oekraine is niet om walens te krijgen, maar om de Russen weg te krijgen. Als Xi die deal zou kunnen brokeren, zou dat natuurlijk wel heel veel waard zijn. Vermoedelijk zou dat meer waard zijn dan de wapenleveranties, al kun je ook zeggen dat de geleverde wapens een soort garantie bieden voor UA jegens toekomstige Russische agressie.

Het is inderdaad erg hypothetisch, ik ben vooral benieuwd wat Xi’s angle is richting Zelensky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Ik weet dat China daar sowieso wel interesse in heeft, ook voor de oorlog waren die al investeerders in Oekraine. (die zijn door Rusland daar ook wel wat geld verloren aan investeringen)

Ik heb alleen niet het idee dat Xi bij Putin kan bewerkstelligen dat die zich terugtrekt naar de 1991 grenzen.
Weet ook niet hoeveel China nog hecht aan het idee van de nieuwe zijderoute over het spoor.
Dat lijkt toch betrekkelijk lastig om die tot aan Europa (of zelfs de Oekraïne) te laten lopen, zonder ook door Rusland te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:37

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

gekkie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:59:
[...]
Weet ook niet hoeveel China nog hecht aan het idee van de nieuwe zijderoute over het spoor.
Dat lijkt toch betrekkelijk lastig om die tot aan Europa (of zelfs de Oekraïne) te laten lopen, zonder ook door Rusland te gaan.
Misschien niet specifiek de zijderoute op zich, maar de invloed van China op de vroegere Russische republieken wordt door China wel belangrijk gevonden. Het land investeert daar ook in.

China gaat het denk ik vooral om macht in de regio of macht over de regio zo je wilt. Dat dit een opening geeft voor een transportsysteem is mooi meegenomen. Maar misschien moeten wij er wat meer aan wennen dat toegang tot de westelijke wereld niet meer een doel op zich is.

Zit toevallig nu naar een aflevering van de VPRO serie Langs de nieuwe zijderoute te kijken. Nu is die naam niet meer dan een ophangpunt voor een reis door die republieken.

Zelf reken ik mijzelf als iemand met een afwezigheid van kennis over die gebieden. Wat de documentaire over Tajikistan, die ik nu net heb gekeken, mij vertelt is dat die wreedheid in dat Russische leger niet veel afwijkt van wat in die republieken plaatsvindt.

Jongens worden van de straat geplukt om in het leger opgenomen te worden. Het komt te vaak voor dat een van die jongens overlijdt door het geweld in dat leger. Dan heb je het als meisje beter af? Nee, die wordt eigendom van de schoonmoeder nadat ze getrouwd is.

Die samenleving is doortrokken van de uitoefening van macht op machtelozen. En die uitoefening is geïnstitutionaliseerd in conventies. Conventies binnen gezinnen en families en conventies tussen overheid/leger en bevolking. Op zich valt het nu wel voor mij op een plek dat een Poetin zo naar het oosten kijkt voor nieuwe rekruten in zijn leger. Een republiek als Tajikistan maakt zich door die voedingsbodem van macht en repressie daar geschikt voor.

En China erkennen als een nieuwe macht in de regio was een bijna natuurlijke handeling. Er werd een bijeenkomst van China, Rusland en die republieken gefilmd. China werd als de natuurlijke machthebber bejubeld, en Poetin zat tussen de anderen als een schooljongen in de schoolbankjes. Als ik wat ik heb gezien van China en Tajikistan en wat ik weet over Rusland mag extrapoleren naar die andere republieken dan gehoorzame ze allen aan een definitie van macht die rauwer is dan wij in het westen al een tijdlang niet meer gewend zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 15-03-2023 23:01 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
teacup schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:40:
Misschien niet specifiek de zijderoute op zich, maar de invloed van China op de vroegere Russische republieken wordt door China wel belangrijk gevonden. Het land investeert daar ook in.
[...]
China gaat het denk ik vooral om macht in de regio of macht over de regio zo je wilt. Dat dit een opening geeft voor een transportsysteem is mooi meegenomen. Maar misschien moeten wij er wat meer aan wennen dat toegang tot de westelijke wereld niet meer een doel op zich is.

Zit toevallig nu naar een aflevering van de VPRO serie Langs de nieuwe zijderoute te kijken. Nu is die naam niet meer dan een ophangpunt voor een reis door die republieken.

Zelf reken ik mijzelf als iemand met een afwezigheid van kennis over die gebieden. Wat de documentaire over Tajikistan, die ik nu net heb gekeken, mij vertelt is dat die wreedheid in dat Russische leger niet veel afwijkt van wat in die republieken plaatsvindt.

Jongens worden van de straat geplukt om in het leger opgenomen te worden. Het komt te vaak voor dat een van die jongens overlijdt door het geweld in dat leger. Dan heb je het als meisje beter af? Nee, die wordt eigendom van de schoonmoeder nadat ze getrouwd is.

Die samenleving is doortrokken van de uitoefening van macht op machtelozen. En die uitoefening is geïnstitutionaliseerd in conventies. Conventies binnen gezinnen en families en conventies tussen overheid/leger en bevolking. Op zich valt het nu wel voor mij op een plek dat een Poetin zo naar het oosten kijkt voor nieuwe rekruten in zijn leger. Een republiek als Tajikistan maakt zich door die voedingsbodem van macht en repressie daar geschikt voor.

En China erkennen als een nieuwe macht in de regio was een bijna natuurlijke handeling. Er werd een bijeenkomst van China, Rusland en die republieken gefilmd. China werd als de natuurlijke machthebber bejubeld, en Poetin zat tussen de anderen als een schooljongen in de schoolbankjes. Als ik wat ik heb gezien van China en Tajikistan en wat ik weet over Rusland mag extrapoleren naar die andere republieken dan gehoorzame ze allen aan een definitie van macht die rauwer is dan wij in het westen al een tijdlang niet meer gewend zijn.
Die VPRO serie geeft inderdaad interessante inkijkjes van kenmerken van die regio en al hoewel er ook tussen die republieken wel aanzienlijke verschillen lijken te zijn. Zijn ze allemaal land-locked met laten we zeggen weinig buren waar je echt op kunt bouwen op een manier die we hier in het westen meer als "redelijk en enigszins gezamelijk" zouden kunnen laten kenmerken. Dus economisch gezien lijken de kansen beperkt, voor ieder op zich.
Kan me inderdaad voorstellen dat China of beter het spel der machthebbers daar van (met ver gelegen horizon) het ook prima vinden om langzaam via de ex-Russische deelrepublieken haar macht uit te breiden door steeds verder en dwingender in hun invloedssfeer binnen te halen.

Ben ook wel benieuwd wat het in de Aziatische regio gaat betekenen dat westerse bedrijven nu meer naar buurlanden kijken maar beperkt onder de Chinese invloedssfeer lijken te zitten en in hoeverre men verschuivingen daarheen gaat proberen te dwarsbomen en met welke middelen.

Het zijn interessante tijden ... terug naar de onze (oh nee dat werkt niet zo, dat was andere tijden :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:37

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Politico heeft informatie over het leveren van wapens door China aan Rusland.
Chinese companies, including one connected to the government in Beijing, have sent Russian entities 1,000 assault rifles and other equipment that could be used for military purposes, including drone parts and body armor, according to trade and customs data obtained by POLITICO.
Zendingen, zoals die van automatische geweren, vonden in de tweede helft van 2022 plaats en werden direct aan Rusland geleverd.
China North Industries Group Corporation Limited, one of the country’s largest state-owned defense contractors, sent the rifles in June 2022 to a Russian company called Tekhkrim that also does business with the Russian state and military. The CQ-A rifles, modeled off of the M16 but tagged as “civilian hunting rifles” in the data, have been reported to be in use by paramilitary police in China and by armed forces from the Philippines to South Sudan and Paraguay.
De body armor en de drone onderdelen volgden een indirecter pad:
Russian entities also received 12 shipments of drone parts by Chinese companies and over 12 tons of Chinese body armor, routed via Turkey, in late 2022, according to the data.
De drone onderdelen komen van het volgende bedrijf:
Da-Jiang Innovations Science & Technology Co., also known as DJI, sent drone parts — like batteries and cameras — via the United Arab Emirates to a small Russian distributor in November and December 2022. DJI is a Chinese company that has been under U.S. Treasury sanctions since 2021 for providing the Chinese state with drones to surveil the Uyghur minority in the western region of Xinjiang.
Alleen van de drone onderdelen is bewezen dat zo op het strijdperk terecht zijn gekomen:
It’s currently unclear if Russia is using any of the rifles included in the shipment data on the battlefield — Tekhkrim, the Russian company, did not respond to an emailed request for comment. But the DJI drones have been spotted on the battlefield for months. DJI did not immediately respond to a request for comment.
Het patroon dat uit dit alles naar voren komt is dat het hier om dual-use producten gaat. Commerciële producten die een alternatief militair gebruik kennen.

Scholtz heeft er echter vertrouwen in dat China haar leven zal beteren:
Most recently, German Chancellor Olaf Scholz told reporters last week that there would be “consequences” if China sent weapons to Russia, although he also said that he’s seen “no evidence” that Beijing is considering delivering arms to Moscow. “We are now in a stage where we are making clear that this should not happen, and I’m relatively optimistic that we will be successful with our request in this case,” he said.
Volgens de Amerikanen zijn voelen de Chinezen zich ongemakkelijk over die leveringen. Dit ongemak leidt alleen niet tot niet leveren, maar tot het camoufleren van de leveringen:
"We do see [China] providing assistance to Russia in the context of the conflict. And we see them in a situation in which they've become increasingly uncomfortable about the level of assistance and not looking to do it as publicly as might otherwise occur and given the reputational costs associated with it,” Avril Haines, the U.S. director of national intelligence, said in a congressional hearing March 8. “That is a very real concern and the degree of how close they get and how much assistance they're providing is something we watch very carefully."

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:19:
Politico heeft informatie over het leveren van wapens door China aan Rusland.

[...]

Zendingen, zoals die van automatische geweren, vonden in de tweede helft van 2022 plaats en werden direct aan Rusland geleverd.
Vreemd. Die CQ-A is een NATO-kaliber wapen. Klinkt niet als iets waar Russische troepen veel aan hebben aangezien het onwaarschijnlijk lijkt dat het Russische leger een grote voorraad NATO-munitie heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Xi gaat blijkbaar 3 dagen chillen in Moskou?
https://nos.nl/l/2467288#UPDATE-container-68128834
De Chinese president Xi brengt vanaf aanstaande maandag een driedaags bezoek aan Moskou. Het is voor het eerst sinds het uitbreken van de oorlog dat de Chinese leider een bezoek brengt aan president Poetin. De twee spraken elkaar voor het laatst in december via een videoverbinding.

[ Voor 61% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2023 09:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Iets meer info over wat Xi zijn standpunt is:
Xi Jinping's upcoming visit to Russia is for "peace" and China will uphold its "objective and impartial position" on international and regional issues including the Ukraine crisis.

That's according to Chinese Foreign Ministry spokesperson Wang Wenbin
https://www.ukrinform.net...ese-foreign-ministry.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:26
Wat een timing, bezoek van Xi aan Putin wordt bekend gemaakt en direct daarna aanklacht voor oorlogsmisdaden. Dus Xi gaat op bezoek bij een verdachte van oorlogsmisdaden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mv_ak schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:42:
Wat een timing, bezoek van Xi aan Putin wordt bekend gemaakt en direct daarna aanklacht voor oorlogsmisdaden. Dus Xi gaat op bezoek bij een verdachte van oorlogsmisdaden…
Dat zal wel geen struikelpunt voor Xi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Dat zal wel geen struikelpunt voor Xi zijn.
Dagelijkse kost voor hem met de kinderen van de oeigoeren.
Die knippert niet 1x extra.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ehm, ok, er was geen hoog geplaatst persoon om Xi te ontvangen op het vliegveld bij Moskou, dus werd de minister van toerisme gestuurd :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:)
Taiwan's foreign minister Joseph Wu on Tuesday criticized China's efforts to portray itself as a peacemaker in the Russo-Ukrainian war while it "threatens war" against the island.
https://www.ukrinform.net...y-ukraine-peacemaker.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Gelijk hebben ze, de roep om vrede is ook alleen maar voor China's bühne. De enige mensen die het daarmee eens zijn, zijn extreme pacifisten die met liefde hun land afstaan aan autocraten zolang ze maar niets hoeven te doen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
YakuzA schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:27:
Ehm, ok, er was geen hoog geplaatst persoon om Xi te ontvangen op het vliegveld bij Moskou, dus werd de minister van toerisme gestuurd :?
[Twitter]
Putin heeft duidelijk zijn zin niet gekregen van Xi en daarom hem denk ik ook niet opgehaald van het vliegveld.

https://www.bloomberg.com...hesitates-on-big-gas-deal

- geen gaspijplijn deal
- geen andere extra samenwerkingsverbanden
- niets eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:05
mv_ak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:42:
[...]

Putin heeft duidelijk zijn zin niet gekregen van Xi en daarom hem denk ik ook niet opgehaald van het vliegveld.

https://www.bloomberg.com...hesitates-on-big-gas-deal

- geen gaspijplijn deal
- geen andere extra samenwerkingsverbanden
- niets eigenlijk
Ik denk dat Putin ook niet op een voorspelbaar moment op een voorspelbare plaats in het openbaar durft te zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
ph4ge schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:57:
[...]

Ik denk dat Putin ook niet op een voorspelbaar moment op een voorspelbare plaats in het openbaar durft te zijn.
Want? Biden ging ook gewoon naar Kiev en de Russen waren daarover geïnformeerd. Of is hij de interne controle al kwijt in zelfs Moscow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:05
mv_ak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Want? Biden ging ook gewoon naar Kiev en de Russen waren daarover geïnformeerd. Of is hij de interne controle al kwijt in zelfs Moscow.
Biden ziet niet in elk persoon een potentiële moordenaar. Bovendien heeft de VS zijn veiligheid veel beter op orde. Putin is waarschijnlijk terecht paranoïde, waarbij de VS zn minste zorg zijn. De VS gaat geen president van Rusland omleggen hartje Rusland.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ossi schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:06:
[...]

De enige mensen die het daarmee eens zijn, zijn extreme pacifisten die met liefde hun andermans land afstaan aan autocraten zolang ze maar niets hoeven te doen. 8)7
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Putin durft dat niet, die komt alleen onverwacht langs en de mensen die hij 'ontmoet' zijn allemaal in scene gezet. Dat bezoek van Biden in Kiev was waarschijnlijk ook bedoeld als dikke middelvinger naar hem.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Yep... ik ga/ging er even van uit dat Isa zijn huiswerk gedaan had. Hopelijk komt hier de komende dagen meer over naar buiten.
Ik vermoed dat het iig over punt 4 van CNN gaat:
Economic and energy boost: Putin said Tuesday that Moscow was ready to support Chinese business “replacing Western enterprises” that left Russia since the start of his invasion of Ukraine. Russia has grown increasingly reliant on China as both an import market and an exporter of electronics after being slapped with sweeping sanctions.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
[...]

Biden heeft niet zo heel veel te vrezen van de Oekraiënse bevolking. Zeker niet als het een onaangekondigd bliksembezoek is.

Putin daarentegen heeft een hele hoop vijanden. Vandaar de dubbelgangers en de acteurs voor als hij iets "in het openbaar" moet doen.

Een open terrein met hoge gebouwen als een vliegveld is ideaal voor een scherpschutter. Het bezoek was ook aangekondigd en Xi was ook voor de hele wereld te volgen.

Dan nog even een strategische positie zoeken voor je sniper(s) en Putin is voor de geschiedenisboeken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:58
YakuzA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:09:
[...]

[...]
Straks meer export restricties naar China, of China hier goed aan doet ? vanuit het oogpunt van het lange termijn zijde route project ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CornermanNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Straks meer export restricties naar China, of China hier goed aan doet ? vanuit het oogpunt van het lange termijn zijde route project ?
Ligt er aan om wat voor zaken het zal gaan. Al ze daar b.v. friet en auto's gaan verkopen zal Europa niet zo snel met echt harde export-restricties komen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:
[...]

De truc is dat de grote Chinese spelers (met gekende afhankelijk op het westen) zich hebben teruggetrokken, terwijl de kleine Chinese spelers in dat gat springen (evt met Chinese substitutie voor westerse onderdelen).

Overigens hoef je niet op Isa te wachten qua analyse, er staan her en der in de bekende media genoeg artikelen die de conclusie hebben getrokken (obv wat openbaar is dan)dat Rusland vanaf nu een wingewest is van de Chinezen. Het enige wat Putin eruit heeft weten te slepen is dat hij op de foto mocht met Winnie en dat Xi geen bezwaar maakt tegen de campagne van Rusland. Verder reken ik op extra veel Chinese dual-use goederen idd, dat is al gaande.

Putin heeft Xi uitvoerig geprijsd als leider van de wereld. Xi heeft op zijn beurt gezegd dat Rusland een betrouwbare partner is. Duidelijker kunnen we het niet krijgen. China is al bezig met het hernoemen van Russische steden. Beide heren verdienen een pluim voor hun helderheid.

Overigens kan ik me voorstellen dat de gemiddelde Russische nationalist wat minder enthousiast is. Die dubbelgangers en nachtelijke bezoekjes zijn denk ik inderdaad niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:07
YakuzA schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:09:
[...]

[...]
HOOGSTE tijd dat we Xi moeten gaan laten kiezen met WIE hij zaken wil doen.

EU, waar je van op aan kunt
of
Rusland met oorlog's misdadigers.

en dan niet eerst weer 10+ jaren wachten, totdat dit keer China hier aan de poorten gaat rammelen

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:
[...]

of

en dan niet eerst weer 10+ jaren wachten, totdat dit keer China hier aan de poorten gaat rammelen
offtopic:
Dan zult u eerst met Duitsland moeten bellen.
Dat rammelen doen de Chinezen juist niet, die zijn stilletjes overal al in gekropen.

Als we hier iets willen zullen we vooral hier wat spaanders moeten laten vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door bulle bas op 22-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:12
Hansieo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:
[...]

of

China zal niet hoeven te kiezen, Europa kan niet zonder China (productie) en China kan niet zonder Europe/Westen (inkomsten).
China weet dat, het Westen weet dat.

Ondertussen kan China Rusland tot schoothondje maken, want Rusland heeft niks te eisen en moet het grondstoffen voor bodemprijzen aan China verkopen om inkomsten te genereren.
Putin staat zelfs open om delen van Rusland door China te laten ontwikkelen, iets wat natuurlijk niet eerder ter sprake zou komen.
Rusland heeft met de laatste ontmoetening alleen maar moeten geven, enige wat ze hebben gekregen is een mooie persfoto tijdens het handje schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Bender schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:08:
[...]

China zal niet hoeven te kiezen, Europa kan niet zonder China (productie) en China kan niet zonder Europe/Westen (inkomsten).
China weet dat, het Westen weet dat.

Ondertussen kan China Rusland tot schoothondje maken, want Rusland heeft niks te eisen en moet het grondstoffen voor bodemprijzen aan China verkopen om inkomsten te genereren.
Putin staat zelfs open om delen van Rusland door China te laten ontwikkelen, iets wat natuurlijk niet eerder ter sprake zou komen.
Rusland heeft met de laatste ontmoetening alleen maar moeten geven, enige wat ze hebben gekregen is een mooie persfoto tijdens het handje schudden.
Je zou toch denken dat landen als India, Indonesië, de Afrikaanse landen en Zuid-Amerikaanse landen prima alternatieven kunnen bieden op het gebied van productie. Waarom niet eens daar in investeren ipv handel met China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:12
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:13:
[...]
Je zou toch denken dat landen als India, Indonesië, de Afrikaanse landen en Zuid-Amerikaanse landen prima alternatieven kunnen bieden op het gebied van productie. Waarom niet eens daar in investeren ipv handel met China?
India sowieso, maar verplaatsen doe je niet in een paar maanden.
Maar het gebeurt al een tijdje dat er meer verspreiding plaatsvind maar zijn geen korte termijn oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:13:
[...]

China was gewoon de meest aantrekkelijke met een groot aanbod aan goedkoop personeel, weinig eisen op het gebied van milieu of bescherming van personeel, politiek stabiel, een bevolking die hard werkt en niet staakt, etc. Daarnaast maakten India, Brazilië en ik dacht ook Indonesië (en veel andere landen) investeren in die landen lang onaantrekkelijk om op die manier de eigen industrie te beschermen.
Afrika wordt vaak als instabiel en corrupt gezien. De reputatie van Zuid Amerika is ook niet geweldig. China was gewoon het interessantste. Langzamerhand beginnen we de bezwaren ook te zien maar verhuizen naar andere landen is een zaak van lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:29
Plus dat China ook al tijden flink investeert in diverse Afrikaanse landen. Uiteraard niet met als (hoofd)doel om deze landen beter te laten ontwikkelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
De laatste dagen merk ik dat ik regelmatig terug denk aan die zin van Xi en zijn counterpart dat er veranderingen aan komen die de wereld 100 jaar niet heeft gezien.
Het knaagt een beetje aan mij. Ik ga niet weer een discussie starten wat die zin zou kunnen betekenen. Maar heeft geeft mij geen goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
technoaddict schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:45:
De laatste dagen merk ik dat ik regelmatig terug denk aan die zin van Xi en zijn counterpart dat er veranderingen aan komen die de wereld 100 jaar niet heeft gezien.
Het knaagt een beetje aan mij. Ik ga niet weer een discussie starten wat die zin zou kunnen betekenen. Maar heeft geeft mij geen goed gevoel.
Wensdenken, collectief China en Rusland kunnen het niet van het westen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:47

ManiacsHouse

Scheisse!

Je niet over de pis laten helpen. Grootspraak van een stel mafklappers die denken even alles te bepalen. Maar wellicht krijgen de wappies toch gelijk :X
Of ze gooien met z'n 2 alle niet RU China gezinde landen plat met nukes. Schieten ze weinig mee op toch?
Dus waar zou je nou bang voor moeten zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Ik denk dat dit wellicht het grotere plan geweest zou kunnen zijn, wanneer Kiev in 3 dagen was gevallen en de reactie vanuit het Westen mild was gebleven. Er wordt in ieder geval nauwlettend gekeken naar hoe het Westen reageert.

Ik hoop dat vooral in het rijke West Europa de oogjes open zijn en de komende decennia in het teken zullen staan van de wederopbouw van een respectabele militaire capaciteit. Want zoals we veel te afhankelijk zijn geworden van goedkope russische energie, zo zijn we ook te afhankelijk van Amerikaanse steun als vanzelfsprekendheid als het aankomt op onze verdediging.

Wanneer de diplomatieke weg niet werkt moet je van je af kunnen bijten om je normen en waarden te verdedigen. Zo simpel was het vroeger, en zo simpel is het helaas nog steeds.

De geschiedenis blijft zich namelijk herhalen. Ook al zijn wij arrogant en misplaatst verheven pacifistisch geworden, zolang vernietigende agressie loont, zal het blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zal wel een verwijzing zijn naar die multipolaire wereld die ze zo graag willen. Al klopt het qua periode niet helemaal want de wereld was multipolair tot 1940. Maar Xi zal wel afronden naar boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:17:
[knip]

De geschiedenis blijft zich namelijk herhalen. Ook al zijn wij arrogant en misplaatst verheven pacifistisch geworden, zolang vernietigende agressie loont, zal het blijven bestaan.
Het ging bijna 80 jaar goed. De vrede nastreven is niks misplaatst aan. Beetje jammer om dat zo te stellen.

Maar het is eigenlijk ook niet zozeer de agressie die loont, het is de onverbreidelde hebzucht van de oligarchie welke oa. met agressie afgedwongen wordt. Daarom is het ook heel goed dat de agressor deze keer eens niet zomaar z'n zin krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Hippocampus schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Het ging bijna 80 jaar goed. De vrede nastreven is niks misplaatst aan. Beetje jammer om dat zo te stellen.

Maar het is eigenlijk ook niet zozeer de agressie die loont, het is de onverbreidelde hebzucht van de oligarchie welke oa. met agressie afgedwongen wordt. Daarom is het ook heel goed dat de agressor deze keer eens niet zomaar z'n zin krijgt.
80 jaar lijkt veel maar is dat niet, bovendien is het 80 jaar vrede in Europa. (Bijna, zie Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan)

Alle andere conflicten, oorlogen en proxy oorlogen laat je dan buiten beschouwing.

We hebben geleund op de militaire macht van de VS. Binnen de NAVO onze neus gedrukt om de investeringen in de eigen defensie maar niet te hoeven doen. Handig voor de lastenverlichting.

En passant hebben we ons in de luren laten leggen door de Russen en hebben we onze democratie laten ondermijnen.

De enige reden dat de agressie niet loont is omdat Oekraïne in de eerste dagen hard van zich afbeet en al sinds 2014 wel weet wat de noodzaak van een goede krijgsmacht is.

Vrede bestaat bij de macht om deze af te dwingen. Schieten is slecht , schieten is verderfelijk, maar als het dan toch op schieten aankomt. Zorg dan dat jij degene bent met een wapen in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CornermanNL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:01:
We hebben geleund op de militaire macht van de VS. Binnen de NAVO onze neus gedrukt om de investeringen in de eigen defensie maar niet te hoeven doen. Handig voor de lastenverlichting.
Als we de NAVO puur als een verdedigende dan weten we dat niet. Gezien de buitengewoon slechte prestaties van Rusland in Oekraïne, zou het best kunnen zijn dat het europese deel van de NAVO sterk genoeg zou zijn geweest om Rusland weer terug de grens over te jagen (als Rusland een NAVO land aangevallen zou hebben)

De conclusie zou moeten zijn dat de NAVO veel minder belangrijk is dan vaak beschreven (en vooral de focus op de plannen van de NAVO), maar dat het juist belangrijk is om een breed arsenaal te hebben om in te zetten in de rest van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

80 jaar lijkt veel maar is dat niet, bovendien is het 80 jaar vrede in Europa. (Bijna, zie Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan)
Die uitzondering is juist tekenend:
80 jaar geen oorlog in landen die EGKS/EEG/EG/EU vormen. Daarbuiten rommelde en rommelt het wel degelijk. Er is niets magisch aan Europa dat oorlogen voorkomt, ook niet de herinnering aan hoe bruut wereldoorlogen zijn (YU heeft meer dan genoeg van beide meegekregen; WOI is daar nota bene begonnen). Wat oorlogen weg houdt is verregaande integratie zodat het nooit loont om je buur aan te vallen. Op moment dat je denkt dat je minder te verliezen hebt, krijg je Bosnie, Kosova, Ossettie, Krim en Donbas.

Vandaar dat we dit uit zouden moeten willen breiden - en dat het in China's strategische belang is om dat tegen te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
dion_b schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Die uitzondering is juist tekenend:
80 jaar geen oorlog in landen die EGKS/EEG/EG/EU vormen. Daarbuiten rommelde en rommelt het wel degelijk. Er is niets magisch aan Europa dat oorlogen voorkomt, ook niet de herinnering aan hoe bruut wereldoorlogen zijn (YU heeft meer dan genoeg van beide meegekregen; WOI is daar nota bene begonnen). Wat oorlogen weg houdt is verregaande integratie zodat het nooit loont om je buur aan te vallen. Op moment dat je denkt dat je minder te verliezen hebt, krijg je Bosnie, Kosova, Ossettie, Krim en Donbas.

Vandaar dat we dit uit zouden moeten willen breiden - en dat het in China's strategische belang is om dat tegen te gaan.
Ik begrijp even niet je quote in deze ,ik neem aan dat je doelt op het uitbreiden van de EU en dan geen verregaande investeringen doen in defensie ?

zonder goede defensie aan de buitengrenzen ga je het niet redden.

@phicoh Achteraf is leuk wonen, we gingen er van uit dat we met Rusland wel in gesprek konden blijven. Zoals we altijd deden. Nu weten we dat het Russische leger niet goed presteert. Maar dat is enkel en alleen te danken aan Oekraïne.

Velen zijn zich kapot geschrokken toen het daadwerkelijk gebeurde. En gelukkig duurde het lang genoeg om relatief snel de rijen te sluiten als Europa en hulp op te tuigen. En gingen de voorraden in de VS open.

Ik had het nog moeten zien als het in 3 dagen bekeken was. En waar was de grens dan getrokken ? En hadden we in staat geweest de defensieve taken uit te voeren ?

De NAVO heeft niet voor niets minimum eisen voor investeringen in defensie.

Overigens realiseren de Chinezen zich nu wel dat er iets meer nodig is dan wat de Russen hebben bedacht om Taiwan in te lijven. En dat dat ze wel eens stevige tegenstand kunnen verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 25-03-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CornermanNL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:31:
@phicoh Achteraf is leuk wonen, we gingen er van uit dat we met Rusland wel in gesprek konden blijven. Zoals we altijd deden. Nu weten we dat het Russische leger niet goed presteert. Maar dat is enkel en alleen te danken aan Oekraïne.

Velen zijn zich kapot geschrokken toen het daadwerkelijk gebeurde. En gelukkig duurde het lang genoeg om relatief snel de rijen te sluiten als Europa en hulp op te tuigen. En gingen de voorraden in de VS open.

Ik had het nog moeten zien als het in 3 dagen bekeken was. En waar was de grens dan getrokken ? En hadden we in staat geweest de defensieve taken uit te voeren ?

De NAVO heeft niet voor niets minimum eisen voor investeringen in defensie.
Rusland heeft geen NAVO land aangevallen, en de NAVO heeft niet volgens een NAVO doctrine gereageerd. Dus we weten op basis van de inval in Oekraïne heel weinig over de mogelijkheden van het europese deel van de NAVO.

We weten dat de NAVO landen niet erg voorbereid zijn op een oorlog in WO1 stijl. Maar dat zegt niets over het falen van de NAVO als verdedigende organisatie.

De NAVO landen zijn slecht toegerust om landen als Oekraïne te helpen. Maar dat is geen doelstelling van de NAVO, en ik denk dat niemand, ook de VS niet, echt nagedacht heeft wat er nodig zou zijn om Oekraïne te helpen in een volledige oorlog met Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@phicoh daar heb je natuurlijk gelijk in , maar dat wil niet zeggen dat de desinvesteringen in defensie gerechtvaardigd waren. We hebben bewust bezuinigd op defensie. In de overtuiging dat wij er altijd wel met de politieke weg uitkomen.

Wij hebben in Europa de houding gehad eens maar nooit weer en zijn vergeten dat woorden met daden opgevolgd moeten kunnen worden. Defensie hoort erbij. Je kan je mond vol hebben over vrede en vol inzetten op ontwapening maar dat gaat niet samen.

Vrede moet je kunnen verdedigen. Dat er nu niet direct een NAVO land is aangevallen doet daar niets aan af. Hadden wij het gered ? Waarschijnlijk wel, maar niet dankzij onze investeringen in defensie maar dankzij die van andere NAVO partners.

Het is naïef om te denken dat we in Europa in vrede kunnen leven puur omdat wij het nut van oorlog niet meer inzien. Er zijn anderen die daar zo blijkt telkenmale anders over denken.

En mocht het zover komen met betrekking tot China moeten wij gewoon ons gewicht tillen. En dat kunnen we niet.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 25-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
CornermanNL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:15:
En mocht het zover komen met betrekking tot China moeten wij gewoon ons gewicht tillen. En dat kunnen we niet.
Het probleem is dat als het gaat om defentie bijna altijd het gaat over de NAVO. En de NAVO heeft eigenlijk maar een doel: Rusland buiten de deur houden.

Dus bijv. China, wat betekent dat? Dat China een NAVO land aan gaat vallen? Dat is enorm onwaarschijnlijk.

Betekent dat dat wij naar Taiwan gaan varen of vliegen? We leven niet echt meer in het VOC tijdperk waarin Nederland wereldwijd op zee oorlog kon voeren.

Maar we hebben ook volstrekt geen organisatie die een verband kan bieden waarin Nederland buiten de grenzen van Europa kan opereren.

Als het gaat om China, dan zijn er belangrijke politieke zaken die eerst geregeld moeten worden, voordat we geld uit gaan geven.

In en rond Europa is dat natuurlijk anders. Er zijn enorm veel conflictgebieden waar het goed zou zijn als de EU een robuust antwoord zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Direct na de meeting met Xi wordt Rusland naar de zij uitgang geëscorteerd?

Zeer tekenend voor de tanende invloed van Rusland.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
downtime schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:36:
China was gewoon de meest aantrekkelijke met een groot aanbod aan goedkoop personeel, weinig eisen op het gebied van milieu of bescherming van personeel, politiek stabiel, een bevolking die hard werkt en niet staakt, etc.
In de context van de ontmoeting tussen Rusland en China, was het tijdens de koude de strategie om China los te weken van Rusland door het toe te laten tot de WTO.
Richard Nixon in China: 50 years on
Nixon’s visit to China, the first by a sitting US president, broke a stand-off between the two nations that had frozen ties since the Communist party victory in 1949 and helped reset the geopolitics of the cold war. It had all the fanfare of a friendly state visit, with excursions to the Great Wall and the Ming tombs, plus a brief meeting with an ill Mao Zedong, hours of conversation with Premier Zhou Enlai and a communiqué issued at the close of the trip in Shanghai.
Half a century on, the Nixon-to-China moment has lost its sparkle and ability to inspire. This year, the summit that captivated the world was not between China and the US, but China and Russia, as Xi and Russian president Vladimir Putin met ahead of the opening of the Beijing Winter Olympics.
In the early 1970s, Nixon and Kissinger were able to play the two communist powers off against each other. Now, Xi and Putin have China and Russia playing on the same team, against the US and its allies.
“The record is increasingly clear that Washington once again put too much faith in its power to shape China’s trajectory,” they wrote in Foreign Affairs magazine in 2018.

“All sides of the policy debate erred: free traders and financiers who foresaw inevitable and increasing openness in China, integrationists who argued that Beijing’s ambitions would be tamed by greater interaction with the international community, and hawks who believed that China’s power would be abated by perpetual American primacy.”
De nadruk op oneindige vriendschap tussen Rusland en China zie ik dan ook als een directe verwijzing naar de strategie van Nixon en Kissinger, men een boodschap dat men de strategie van de VS doorhad en geleerd hebben van het verleden.

Ik denk dat op hetzelfde punt de VS veel minder introspectie en inzicht heeft gehad op het gebied van China. De relatie tussen China en de VS nadat de gevolgen van de WTO toetreding z'n effect kregen is vertoonde al lange tijd tekenen van scheefgroei dat nauwelijks werd opgepikt in het westen. Zeker niet in de hoogtij dagen van globalisering, waarin de economische gevolgen niet ter discussie stonden.

Het is in zeker zin pijnlijk voor de VS en westen omdat die inschattingsfouten bijna in z'n geheel eenzijdig zijn geweest. Ik ben altijd benieuwd of het feit dat de VS t.o.v. Europa en Azië een relatief jonge staat is meespeelt in het hebben van een incompleet beeld van de politieke dynamiek in andere landen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

defiant schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:24:
[...]

In de context van de ontmoeting tussen Rusland en China, was het tijdens de koude de strategie om China los te weken van Rusland door het toe te laten tot de WTO.
Richard Nixon in China: 50 years on

[...]

De nadruk op oneindige vriendschap tussen Rusland en China zie ik dan ook als een directe verwijzing naar de strategie van Nixon en Kissinger, men een boodschap dat men de strategie van de VS doorhad en geleerd hebben van het verleden.
Het is natuurlijk niet zo dat Nixon de ruzie tussen Moskou en Beijing veroorzaakte. Hij heeft er alleen maar voor gezorgd dat China weinig reden had om de relatie met Moskou te herstellen.
Ik denk dat op hetzelfde punt de VS veel minder introspectie en inzicht heeft gehad op het gebied van China. De relatie tussen China en de VS nadat de gevolgen van de WTO toetreding z'n effect kregen is vertoonde al lange tijd tekenen van scheefgroei dat nauwelijks werd opgepikt in het westen. Zeker niet in de hoogtij dagen van globalisering, waarin de economische gevolgen niet ter discussie stonden.
In China gingen economische groei en (de schijn van) politieke liberalisering lang samen. Zo lang dat we dachten dat die twee onherroepelijk met elkaar verbonden waren.
Het is waarschijnlijk pas na het uiteenvallen van de Sovjetunie en het bloedbad op het Tiananmenplein geweest dat Beijing de teugels weer aantrok. En het heeft lang geduurt voordat we door kregen dat dat niet iets tijdelijks was.
Het is in zeker zin pijnlijk voor de VS en westen omdat die inschattingsfouten bijna in z'n geheel eenzijdig zijn geweest. Ik ben altijd benieuwd of het feit dat de VS t.o.v. Europa en Azië een relatief jonge staat is meespeelt in het hebben van een incompleet beeld van de politieke dynamiek in andere landen.
De VS bestaan alweer 247 jaar. Vele landen in de wereld bestaan veel korter. Een groter probleem is waarschijnlijk dat de VS cultureel zo op zichzelf gericht is. Weinig Amerikanen hebben een paspoort, weinig Amerikanen spreken een vreemde taal, weinig Amerikanen lezen buitenlandse schrijvers of kijken naar buitenlandse films, en ze hebben vaak weinig waardering voor wat er in de rest van de wereld gebeurt. Waarom? Misschien de fysieke omvang van het land en het feit dat ze in een relatief isolement op hun eigen continent (Noord Amerika) wonen. Ze hebben niet veel noodzaak om naar buiten te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien niet veel in tijd, maar Duitsland is in ieder geval overgestapt van de dark side, dat is de Russen helaas niet gelukt. Dus er is geen recept wat altijd werkt helaas.
Alle andere conflicten, oorlogen en proxy oorlogen laat je dan buiten beschouwing.
Uiteraard heb ik het over Europa, daar ontsproten de laatste twee wereldoorlogen.
Ja dat. Laten we daar niet te luchtig over doen. Er is een reden waarom ze in de USA geen openbare gezondheidszorg hebben ;) Maar serieus, de USA heeft zo'n grote krijgsmacht dat het voor hun ook moeilijk is gebleken om het niet te misbruiken.
En passant hebben we ons in de luren laten leggen door de Russen en hebben we onze democratie laten ondermijnen.
Ik denk dat het hier in Europa nog best meevalt. In de USA daarentegen zagen de oligarchen ondertussen ook hard aan de poten van de grondwetten. (democratie hadden ze toch al niet echt)
De enige reden dat de agressie niet loont is omdat Oekraïne in de eerste dagen hard van zich afbeet en al sinds 2014 wel weet wat de noodzaak van een goede krijgsmacht is.
Klopt. Maar dat is geen punt tegen pacifisme. Oekraïne heeft Rusland nooit aangevallen. Die wilde ook graag de vrede bewaren als het even kon.
Vrede bestaat bij de macht om deze af te dwingen. Schieten is slecht , schieten is verderfelijk, maar als het dan toch op schieten aankomt. Zorg dan dat jij degene bent met een wapen in handen.
Ja die tolerantie paradox. Maar probeer eens te bedenken dat het hebben van een deftige krijgsmacht het voor de oligarchen extra aanlokkelijk maakt om zaken naar hun hand te zetten met vertoon van macht.
In feite doen de grootmachten al jaren niks anders. Nu gebleken is dat er geen afspraken met Rusland te maken zijn zullen we uit een ander vaatje moeten tappen. Maar dan nog zou ik willen blijven streven naar vrede en niet moedwillig aansturen op oorlog.

(hypothetisch: stel wij hadden in Europa net zo'n monster van een krijgsmacht als de USA, dan hadden wij misschien wel gedacht dat we die Russen nu wel eens een keer een kopje kleiner zouden moeten maken met misschien weer een wereld oorlog als gevolg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hippocampus schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Ja dat. Laten we daar niet te luchtig over doen. Er is een reden waarom ze in de USA geen openbare gezondheidszorg hebben ;) Maar serieus, de USA heeft zo'n grote krijgsmacht dat het voor hun ook moeilijk is gebleken om het niet te misbruiken.

[...]

(hypothetisch: stel wij hadden in Europa net zo'n monster van een krijgsmacht als de USA, dan hadden wij misschien wel gedacht dat we die Russen nu wel eens een keer een kopje kleiner zouden moeten maken met misschien weer een wereld oorlog als gevolg.)
Ik denk daar anders over. Volgens mij is het Amerikaanse probleem dat de President binnenlands maar beperkt macht heeft maar (vrijwel) de vrije hand heeft op het vlak van buitenlandse zaken en (inzet van) het leger. When all you have is a hammer, everything looks like a nail.
Voor een Amerikaanse president is het gewoon te gemakkelijk om het leger in te zetten. Zeker omdat het eigen land maar weinig risico loopt. Als de Amerikanen een oorlog verliezen, dan kost het geld en de kiezer is boos, maar er zal geen millimeter Amerikaans grondgebied verloren gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waren ze net bijgepraat, is China weer niet blij met Rusland:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:39:
Waren ze net bijgepraat, is China weer niet blij met Rusland:
[Twitter]
China is blij zolang rusland doet wat ze zeggen. En dat is in dit geval China mee laten helpen met het invullen van de open gaten die zijn ontstaan doordat veel bedrijven weg zijn getrokken, zodat China meer macht krijgt. Nucleaire spullen in belarus zetten valt daar niet onder en willen ze dus niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
https://www.middleeasteye...greement%20being%20signed.

Saudi Arabie en Iran worden weer vriendjes. Met China als "relatie bemiddelaar".
Is dit niet een plannetje in een groter geheel? Om meer midden oosten landen uiteindelijk met China en Rusland (en landen als Brazile) een groot blok te laten vormen tegen Amerika / het westen? Of uiteindelijk om een currency te gebruiken die de petro dollar zal vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
rapture schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:54:
[...]

China heeft wel interesse in terug naar de pre-1858 grenzen gaan.

[Afbeelding]
https://www.geopoliticalm...russian-defeat-all-along/

En heeft bijna 10x zoveel mensen in de grensregio's tov de populatie aan de overkant.
Ik weet nog niet helemaal of het terugtrekken van de erkenning van Japanse rechten voorsorteren is op dit kaartje, maar: Xi told Putin China no longer supports Japan’s claim to Russian-held islands. Misschien vind Xi dat het gewoon zijn eilandjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

technoaddict schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:35:

Saudi Arabie en Iran worden weer vriendjes. Met China als "relatie bemiddelaar".
Is dit niet een plannetje in een groter geheel? Om meer midden oosten landen uiteindelijk met China en Rusland (en landen als Brazile) een groot blok te laten vormen tegen Amerika / het westen? Of uiteindelijk om een currency te gebruiken die de petro dollar zal vervangen?
Toch wel bijzonder, gezien de polarisering tussen Sjiieten en Soennieten daar in de regio:
https://www.demorgen.be/n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Qua currency zijn ze natuurlijk ook al tijden bezig vanuit SA om de Euro naast de PetroDollar te positioneren.
De chinese currency is daar nog lang niet voor geschikt gezien hun monetaire manipulatie beleid.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh

In hoeverre is dit voor het midden-oosten een achterhoede gevecht? De voorspelling is dat piek-fossiel binnenkort zal zijn.

Om de EU tegen de VS uit te spelen, zal China toch wat meer afstand van Rusland moeten nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 19:15

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er zijn ook meerdere zaken bezig momenteel globaal.
- De Chinese munt als wereldmunt wilt China eigenlijk niet. Ze zijn een export land en een ondergewaardeerde munt is beter dan een overgewaardeerde munt.
- De Dollar is inderdaad zwakker maar nog steeds met kop-en-schouders de sterkste.
- De Euro is wel een leuk alternatief.

Daarnaast is er ook de energietransitie. Een paar maanden geleden was uit onderzoek naar buiten gekomen dat Europa op een kantelpunt zit waarbij onze vraag naar brandstoffen zoals olie en gas aan het afvlakken is. De oorzaak hiervan is de transitie naar duurzame energiebronnen. Dit is op midden-lange termijn voor zowel Europa als olieproducerende landen belangrijk.
Als duurzame bronnen de toekomst zijn dan wordt olie en gas de bron voor landen die achter liggen en in kleine mate voor de westerse landen. Dit bedreigt de positie van OPEC landen die dus moeten nadenken over wie ze waarin willen steunen.

China zit eigenlijk een beetje in de tang. Economisch kunnen ze het westen niet hun vijand maken. Hun Belt-and-road initiatief verloopt slecht dus een economisch alternatief is er niet. Ze willen Taiwan maar zijn momenteel niet in staat om daar een invasie voor te plegen. Gelijktijdig trekt het westen de belangrijkste economische motor van Taiwan weg, namelijk de chip industrie.

Eenvoudigweg gezegd - het westen beweegt sneller dan wat China kan bewegen op politiek en economisch niveau. Militair gezien heeft Xi de komende vijf jaren zijn beste en waarschijnlijk laatste kans voor Taiwan militair te krijgen. Maar politiek en economisch zijn de handen gebonden. Over vijf jaar is waarschijnlijk een hoop voordeel weg en zelfs 'als' ze dan Taiwan besluiten binnen te vallen en slagen (en die als is groot) dan zijn de voordelen substantieel kleiner.

Rusland zijn dobbelen is eigenlijk veel minder van belang voor veel van die factoren. het westen is al langer bezig zich uit China te trekken. Het proces omtrent de chipindustrie is wel versnelt door het Russo-Oekraine conflict. Voor China is het vooral belangrijk dat het westen heeft getoond tanden te hebben op letterlijk alle belangrijke sectoren; - militair, politiek en economisch.

Het MO zal het conflict vooral gebruiken om economisch gewin erbij te halen. China heeft veel grondstoffen nodig en wilt meer politieke macht. Europa (en wss ook de VS) zullen wellicht in de toekomst veel minder olie nodig hebben door hun energieplannen.
Stel je ook kernfusie voor, iets waar het westen enorm op aan het duwen is. Kernfusie is voor de OPEC gewoon de Apocalyps. Alternatieve bronnen zoals wind- en zonne-energie zijn minder radicaal maar wel een gevaar op langere termijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Auredium schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:29:
[...]

Er zijn ook meerdere zaken bezig momenteel globaal.
- De Chinese munt als wereldmunt wilt China eigenlijk niet. Ze zijn een export land en een ondergewaardeerde munt is beter dan een overgewaardeerde munt.
- De Dollar is inderdaad zwakker maar nog steeds met kop-en-schouders de sterkste.
- De Euro is wel een leuk alternatief.
Voor de wereldwijde treintickets is de keuze gevallen op de Zwitserse frank: https://www.scmp.com/news...g-belt-and-road-countries

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

China's achillishiel is de zee. Het land is economisch afhankelijk van olie uit het Midden Oosten die met schepen wordt aangevoerd. En het land is even afhankelijk van export over zee naar Europa. En op zee is de US Navy de baas. Je ziet het probleem.

Een oplossing is expansie van de Chinese marine en het vestigen van marinebases en dat gebeurt ook. Ik geloof dat er inmiddels in Djibouti en Sri Lanka een Chinese marinebasis zit. Als het aan de Chinezen ligt zullen er nog vele volgen.
Maar minder afhankelijkheid zijn van scheepvaart is de tweede stap. Russische olie helpt maar China wil ook niet te afhankelijk van Rusland zijn. En dan komt het Belt & Road Initiative in beeld. Kijk naar een kaart van B&RI, bedenk dat China nooit afhankelijk van maar één land (zoals Rusland) wil worden, en dan zie je het belang van Iran en hoe Iran de sleutel tot het Midden Oosten en zelfs Afrika is.

Vrede tussen Iran en SA zou kunnen leiden tot het doortrekken van Belt & Road spoorlijnen naar het rijke Midden Oosten maar zou ook kunnen leiden tot oliepijpleidingen vanuit het Midden Oosten naar West China. Je hoeft maar naar een kaart te kijken om de mogelijkheden te zien.

Of dat ook leidt tot "een groot blok" is wat anders. Je hoeft niet tot een blok te behoren om toch met China te willen handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
*knip* voorzie een post zoals dit s.v.p. van onderbouwing, nu zijn het alleen maar statements en keer je de bewijslast om. D.w.z. anderen moeten nu moeite doen om in te gaan op de geponeerde statements.

Zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid

[ Voor 77% gewijzigd door defiant op 06-04-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
Wat moeten we eigenlijk maken van de huidige borstgeklop van China en hun militaire oefeningen in de straat van Taiwan ? Gewoon reactie op dat bezoek of is er meer aan de hand ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toch nog af en toe een opsteker ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wel interessante overpeinzing vanuit Tsjechie, ik denk idd ook dat China zelf baat heeft bij het rekken van het conflict:
President Petr Pavel of the Czech Republic believes that China cannot be trusted to mediate a settlement between Russia and Ukraine as Beijing would benefit from a long war.
Pavel spoke in an interview with Politico, Ukrinform reports.

“I believe that it is in China’s interest to prolong the status quo,” Pavel said, “because it can push Russia to a number of concessions.”
According to the president, China can receive cheap oil, gas, and other resources from the Russian Federation in exchange for its "no limits" partnership with the Kremlin.
https://www.ukrinform.net...r-on-ukraine-drag-on.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall
US Sets $500 Million for Taiwan Arms on Ukraine-Style Fast Track
Sale marks first time US has used the authority for Taiwan
Aan de andere kant van de wereld wordt ook langzaam op geschaald.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vind het wel goed/opvallend dat Duitsland dit aankaart bij een officieel bezoek.
Germany wants Beijing to promise it won’t help Russia avoid European sanctions, while China warns Berlin and Europe about cutting economic ties with China, as the two countries' diplomatic chiefs meet in Berlin Tuesday.

Imposed sanctions should not be "undermined in a roundabout way," German Foreign Minister Annalena Baerbock said at a joint news conference.
https://edition.cnn.com/e...629177efe598855876aa738d6

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:11:
Sinds de Koreanen met de Polen samenwerken en toegang tot lage lonen krijgen. Kunnen de Duitsers niet achterblijven en Oekraïne heeft meer te bieden. bv recent hoge intensiteit oorlogservaring

Marketing is niet alleen adverteren en communiceren, maar ook een product/dienst aan de noden van de klant afstemmen. De Oekraïners weten heel goed wat je in een moderne oorlog goed kan gebruiken. Welke verhouding tussen prestaties, kostprijs, schaalbaarheid,...

Contracten getekend voor een Joint Venture voor het bouwen en herstellen van tanks.

[...]

[...]

https://www.reuters.com/w...-handelsblatt-2023-05-12/
https://www.handelsblatt....der-ukraine/29148666.html

De contracten voor munitie en luchtafweer volgen nog. De Oekraïners krijgen technologie transfer.
In de geopolitieke discussie (inclusief rondom de kwestie Snowden waarbij de reactie niet mag zijn: 'nou, dan maar Rusland of China') heb ik al vaker uitgelegd waarom Oost-Europa interessant is voor productie. Ja, de lonen liggen hoger dan Vietnam of China. Dat is een nadeel. Daar krijg je echter ook wat voor terug:

1) De loyaliteit ligt hoofdzakelijk in het Westen ipv Rusland; de Chinese invloedsfeer is er nauwelijks (hoogstens via de Russische maar die is inmiddels grotendeels afgebrokkeld dankzij deze oorlog (thanks brofist Poetin)).

2) Het transport kan per trein (is duurzaam), we hebben ook uitstekende havens voor eventuele export (Hamburg, Rotterdam, Antwerpen).

3) Je bent niet meer afhankelijk van China, je houdt het dan binnen de EU. Ook de investeringen en winst vallen binnen de EU.

4) De VS is voor ons nauwelijks een alternatief want te duur.

Het is ook een bittere pil die we moeten nemen; in de korte termijn zal het flink duurder zijn, we missen expertise, en hebben we logistieke problemen. Op de lange duur heeft China het nakijken. Daarom zijn landen waar grondstoffen liggen ook zo van belang. Daarom zitten China en Rusland in Afrika. Vanwege ons Europese koloniale verleden hebben wij daar wij aldaar diskrediet.

Ik hoop dan ook dat er uiteindelijk zo'n Shenzhen komt in Oost-Europa. Hoe dan ook een kwestie van lange adem. Taiwan is waarschijnlijk ook niet houdbaar op de lange duur.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

China wilt wel vrede voordat het Westen te ver doorslaat met het opdrijven van wapenproductie en grote voorraden opbouwen.

Vooral de Amerikanen hebben graag een oorlog om ervan te profiteren als de oplossing voor alle economische problemen. Real growth is een eufenisme voor oorlog. Eventjes de industriële productie en GDP met tientallen procenten verhogen in enkele jaren tijd. Als er genoeg oorlog gevoerd wordt, dan kan elke Amerikaanse arbeider 700pk onder de motorkap betalen zoals in the good old days.

En na de oorlog kan je alle mogelijke burgergoederen produceren en verkopen voor de heropbouw van landen. De Marshallplan was eigenlijk een soft landing voor de Amerikaanse industrie na de oneindige vraag te voorzien. Het gaf de Amerikaanse industrie paar jaren tijd om van oorlogseconomie naar vredeseconomie om te schakelen terwijl politieke punten in Europa gescoord werden om de aantrekkingskracht van het communisme te neutraliseren.

Wilt China nog op Taiwan gokken? The window of opportunity sluit steeds sneller en sneller.

De moeilijkheid voor de landen met weinig moderne oorlogservaring is dat ze de oude rotten van het vak uitdagen.

Dan lopen ze ook tegen vereisten van de moderne oorlogsvoering: economie, samenleving, wetgeving, politieke systeem,... moeten allemaal herbouwd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMNPVZ_okDwgPs862yW6fmiHj-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JvpQGstohMaTjX634jeDUVcW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7W9ucZYDwVNdNliD7F9FbdVW9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B53SMtjOQPmXwsWeAfEARNkW.jpg?f=user_large

YouTube: The Dutch 'Military Revolution' During The Eighty Years War | Early-...

Zoals de Britten zeiden dat ze bereid zijn om de helft van een vloot te verliezen om de mannen van een Army regiment te redden. Want het kost de Navy 3 jaren om een schip te vervangen en de tradities van een eenheid heeft 3 eeuwen nodig.
As Viscount Cunningham famously said at the Battle of Crete in 1941, ‘It takes three years to build a ship; it takes three centuries to build a tradition.’
https://www.gov.uk/govern...nnia-naval-college-speech
Omgekeerd, een land kan heel snel nieuwe wapens kopen, maar het kost enorm veel tijd om de samenleving, het systeem en alles om te bouwen totdat de wapens goed benut kan worden.

Als ik naar de historische rivaliteit tussen China en Japan kijk. China is dermate corrupt dat de kanonnen verpand werden wegens de gokschulden van de ambtenaren en granaten werden gevuld met water, zagemeel of cement ipv explosieven. Japan is heel serieus met alles en eer is belangrijk. Je kan ook afvragen waar de loyaliteit van de PLA ligt, de lokale krijgsheer of de centrale overheid?

Als Xi dom genoeg is om toe te happen, dan wrijven de Amerikanen in hun handen.

Alle andere landen in Azië hebben een hekel aan China als de oude kolonisator die bv elke 100 jaar een oorlog tegen Vietnam gestart heeft en voor 1500 jaren herhaalt heeft. Als de rest van Azië de kans krijgen, dan willen ze met de Britten of Amerikanen samenwerken als een alternatief voor de oude kolonisator. Net zoals hoe de Oost-Europese landen een hekel aan Rusland hebben.

Hier en daar wat antischeepsraketten uitdelen is genoeg om de Chinese voedsel- en energievoorziening volgens Peter Zeihan met -80% naar beneden te trappen en we kunnen kijken hoe half miljard Chinezen in een jaar tijd dood gaan. Eventjes de bevolking slopen alsof dat de Zwarte Dood erover gerold is, is hoe je een land goed voor eens en altijd sloopt.

Ik vind een Amerikaanse motto "fuck around and find out" prachtig. De democratieën kunnen heel zwak lijken totdat een oorlog gestart wordt, dan ontdekt de aanvaller wat voor een oorlogsmachine/beest dat los gelaten worden. Hoe landen door de eeuwen herschapen werden om de oorlogsprestaties te verbeteren. De learning curve is veel te steil voor de Russen of Chinezen want het vereist dat het sociale contract herschreven wordt.

De Oekraïners hebben een geschiedenis dat veel verder gaat dan de creatie van Moskou. Laat staan de rebranding van Muscovy naar Russia. De nationaliteit, identiteit,... van de Oekraïners is veel dieper onderbouwd dan dat van de Russen. Op het slagveld zien we ook wie bereid is om voor hun land te sterven en wie wegrent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
https://www.politico.eu/a...ne-at-top-security-forum/

Chinese oud-ambassadeur stelt dat de oorlog in Oekraïne een resultaat is van een falende security architecture in Europa. Ollongren gaat er uitgesproken tegenin.
Cui, a former envoy to the U.S. and unofficially an adviser to the Chinese delegation at this top Asian security forum, told the event on Saturday that Europe had showed little success in ensuring the Continent’s security, and suggested that the other nations at the forum should take a lesson from China and Asia instead.

“We used to look to Europe, for their experience in regional integration. But nowadays, maybe people in Europe instead could look to us,” Cui told the gathering. “We don’t impose our ways on you, but maybe you can learn something useful from our experience, from our success,” he said.
De toevoeging van het vermeende Chinese succes op dit vlak neigt naar trollen. Als iemand die in Azië woont en vrienden heeft uit onder andere Taiwan en Hong Kong kan ik beamen dat de enigen die een hoge pet op hebben van de Chinese veiligheidsarchitectuur, de Chinezen zelf zijn. De uitspraken van Cui tonen allereerst maar weer aan hoe onverenigbaar de normen en waarden van China en Europa zijn. Ten tweede maken ze duidelijk dat China of niet begrijpt hoe wezenlijk de geschiedenis van machtsverhoudingen en oorlogen op het Europese continent voor de huidige structuren (en veiligheidsarchitectuur) is geweest - of ze willen dit niet begrijpen.

Er is zeker ruimte voor zelfkritiek en introspectie voor Europese leiders, maar dit soort vergelijkingen slaan kant nog wal. We moeten accepteren dat we niet zozeer niets hebben aan China in deze oorlog (in termen facilitator spelen voor onderhandelingen etc.), maar dit simpelweg niet zouden moeten willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jedi_Pimp op 04-06-2023 09:34 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

https://www.iiss.org/onli...will-a-silk-curtain-fall/

"The legacy of the war in Ukraine: will a ‘Silk Curtain’ fall?"

Analyse van en belangrijke Britse Think-tank (IISS) over de kans dat de uitkomst van de oekraine oorlog tot een structurele tweedeling van de wereld in een Oostelijk en Westers Blok zal leiden die door een 'Zijden Gordijn' gescheiden zouden kunnen worden.

Het bevat afwegingen van de belangen van belangrijke spelers, de VS, Rusland en China..
maar ook bv de invloed op kleinere 'tussen-spelers'als Saudi Arabie, Iran, groeiende chinese invloed in Kazakhstan dat zich opzichtig lijkt af te wenden van Rusland, en Argentinie en Brazilie die een onafhankelijkere rol lijken te zoeken tov amerika.
Een voorzichtige terugkeer van Assad's Syrie op het arabische toneel van de Arabische Liga (welke grotendeels ook vooraangedreven lijkt te worden van traditionele US-bondgeboten als Jordanie en de Golf-staten).

Er lijkt een sterke beweging vanuit veel grotere landen (India, Zuid-afrika, Brazilie, zelfs Indonesie, Iran) en economisch samenwerkende regionen (arabische liga) om zich onafhankelijker van de VS te maken, bv in de financiele wereld van de dollar af te stappen.

De VS heeft een zeer sterke band met de oude machten' van Europa en Japan, maar de kans is wel groot dat juist andere opkomende machten het komende decenium gaan bepalen en deze zijn eerder gericht op het nemen van afstand van de VS en lijken een veel onafhankelijk blok te vormen....
China lijkt ook hierop sterk in te zetten en met deze landen de banden sterk aan te trekken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jedi_Pimp schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:33:
https://www.politico.eu/a...ne-at-top-security-forum/

“We don’t impose our ways on you, but maybe you can learn something useful from our experience, from our success,” he said.
Dat klopt bovendien ook niet, het opleggen gebeurt via de voorwaarden van de leningen, de soms eeuwenlange leases op vitale infrastructuur waar vervolgens nauwelijks niet-Chinezen aan de bak mogen, etc. In plaats van duidelijk up-front een richtlijn te hebben (respecteer mensenrechten e.d.), zitten contracten vol met kleine lettertjes.

Niet dat Westerse bedrijven ook niet zulke neo-koloniale truuks uithalen, maar de BNR is toch wel van een schaal en exclusiviteit voor Chinezen en Chinese bedrijven dat we er zeker wat van leren kunnen. Wat we niet niet moeten doen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oude tijden herleven:
https://mil.in.ua/en/news...litary-training-facility/
China and Cuba are negotiating to establish a joint military training facility 160 kilometers off the coast of the United States.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zo zo Joe, weer een stapje vooruit:
President Biden noemt Xi kort na topoverleg dictator

De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn Chinese collega Xi Jinping een dictator genoemd. Hij deed de uitspraak tijdens een bijeenkomst om fondsen te werven in Californië.
https://nos.nl/artikel/24...rt-na-topoverleg-dictator

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
"Joe Biden heeft zijn Chinese collega Xi Jinping een dictator genoemd"

if it walks like a (peking)duck, if it quacks like a (peking)duck, it most probably IS a duck... :Y

[ Voor 25% gewijzigd door Hansieo op 21-06-2023 10:12 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hansieo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:11:
"Joe Biden heeft zijn Chinese collega Xi Jinping een dictator genoemd"

if it walks like a (peking)duck, if it quacks like a (peking)duck, it most probably IS a duck... :Y
Ik kan me niet voorstellen dat biden Xi Jinping een pekingduck heeft genoemd (dictator wel, dat is het toch ook gewoon letterlijk?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Marzman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat biden Xi Jinping een pekingduck heeft genoemd (dictator wel, dat is het toch ook gewoon letterlijk?)
de tussenhaakjes quote is van Biden. (komt van YakuzA reactie erboven)

mijn reactie/regel staat daar onder O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 21-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Marzman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Nee hoor, hij is immers herkozen. Unaniem, door ~3000 delegates, moet je nagaan.

spoiler:
:+

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Pagina: 1 2 3 Laatste