When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
https://www.notebooksbill...52bgrafikkarte%252b815484
429,00 bij NBB, dat is maar 30 euro meer dan de 3060 of 4060 Ti 8GB.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Daar heb ik naar gekeken, maar als ik door het hele bestelproces ga, kwam ik alsnog op een eindafrekening van 450 euro uit ivm verzendkosten ed. Ik heb het toen maar geannuleerd. Misschien krenterig, maar het werd me te gortig qua prijs en de performancewinst tov mijn huidige RTX 3060 12 GB.JDx schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:10:
Inno3D Geforce RTX 4060 TI 16 GB Twin X2
https://www.notebooksbill...52bgrafikkarte%252b815484
429,00 bij NBB, dat is maar 30 euro meer dan de 3060 of 4060 Ti 8GB.
Klopt, je moet er bij NBB altijd iets van 5% bij op tellen, staat op de eindafrekening altijd een beetje raar, want de verzendkosten staan dan ineens niet meer apart vermeld, want alleen van Duitse BTW naar Nederlandse BTW is niet zo'n verschil.ruftman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:47:
[...]
Daar heb ik naar gekeken, maar als ik door het hele bestelproces ga, kwam ik alsnog op een eindafrekening van 450 euro uit ivm verzendkosten ed. Ik heb het toen maar geannuleerd. Misschien krenterig, maar het werd me te gortig qua prijs en de performancewinst tov mijn huidige RTX 3060 12 GB.
Maar was dan alsnog de goedkoopste 4060 Ti 16GB tot nu toe. De performance winst van een 3060 naar een 3060 Ti vond ik trouwens al flink, heb beide gehad, maar je moet dan ook meerekenen wat je nog voor de 3060 kan krijgen, dan valt het misschien mee. Overigens zou ik hem dan zelf liever voor 10 euro meer in NL kopen.
Deze triple fan bijvoorbeeld bij Azerty voor 564,99 en af en toe hebben ze de double voor 545.
https://azerty.nl/product...-gddr6x-hdmi-3xdp/5639808
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 01-03-2024 10:10 ]
Same here, heb een 3060 Ti en kijk nog elke dag of die Asus 4070 of 4070 Super van respectievelijk 669 en 779 niet toevallig ergens goedkoop uit valt, het is allemaal net even te duur.ruftman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:16:
@JDx De 3060 wordt nu voor gemiddeld 200 euro te koop aangeboden op Marktplaats. Dan zou ik dus alsnog meer dan 200 euro bij moeten leggen. Dan spaar ik denk ik liever wat door voor een 4070.
Misschien kan ik nog voor de ProArt gaan, die komt net iets goedkoper uit dan de TUF.
https://www.gputracker.eu...28&fv_shop=193&fv_shop=67
Heb de shops ook maar bij het filter in gezet, want die PSK Mega Store hebben wij in Nederland niks aan.
https://www.megekko.nl/pr...-4070S-12G-EVO-Videokaart
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 01-03-2024 10:37 ]
Of je kunt wachten op de volgende generatie.ruftman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:16:
@JDx De 3060 wordt nu voor gemiddeld 200 euro te koop aangeboden op Marktplaats. Dan zou ik dus alsnog meer dan 200 euro bij moeten leggen. Dan spaar ik denk ik liever wat door voor een 4070.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Mensen komen hier voor levertijden en prijzen van de 40-serie en elke post van jou gaat alleen over het niet kopen van een 40-serie en wachten tot de volgende generatie, wat hebben wij hier aan?
Om maar te zeggen: als je al sinds de 1000 of 900 generatie aan het wachten bent op een nieuwe PC, dan lijken de huidige prijzen voor GPUs mij wel schappelijk, zelfs al kun je enkel een 4060 of 4060 Ti betalen.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Komt hetzelfde neer als elke dag / om de dag dat de 4070 of 4070 Super nog net “te” duur is. De hele generatie is duur. Volgende generatie is dat vast ook. Kan je net zo goed doorsparen en voor de volgende gaan. Betaal je misschien hetzelfde of iets meer maar ook voor meer performance?JDx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:13:
[...]
Mensen komen hier voor levertijden en prijzen van de 40-serie en elke post van jou gaat alleen over het niet kopen van een 40-serie en wachten tot de volgende generatie, wat hebben wij hier aan?
Dat is nu toch ook zo, nu betaal je hetzelfde (of zelfs minder) als 2 jaar geleden voor meer performance, ik zou er sowieso niet van uit gaan dat de volgende generatie goedkoper wordt.sacaji schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:54:
[...]
Komt hetzelfde neer als elke dag / om de dag dat de 4070 of 4070 Super nog net “te” duur is. De hele generatie is duur. Volgende generatie is dat vast ook. Kan je net zo goed doorsparen en voor de volgende gaan. Betaal je misschien hetzelfde of iets meer maar ook voor meer performance?
En als de 5090 echt eind dit jaar komt, duurt de 5060/5070 nog wel tot ver in 2025, ligt er maar net aan of je daar weer op wil wachten. En 629 voor een 4070 Super is helemaal niet duur, alleen de topmerken.
[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 01-03-2024 13:04 ]
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Ja wie weet, ik ga er niet op wachten, ik hoop nog elke week op een leuke pricedrop in het hogeren segment 4070 en 4070 Supers, ik hoef niet over, ik wil het gewoon en het gaat me tijd schelen en misschien meer geld opleveren omdat ik veel meer afbeeldingen tegelijk kan genereren in kortere tijd.nzall schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:04:
De geruchten die ik had gehoord kwamen er eigenlijk op neer dat de 5000 series dezelfde prijzen zou hebben als de 4000 series, maar dan met 50-70% hogere performance afhankelijk van de kaart.
Vergeet dat maar. Er is werkelijk 0 reden voor Nvidia om koers te wijzigen. Ze zwemmen in het geld. De gamedivisie is een veredelde hobby, alles gaat naar AI chips.nzall schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:04:
De geruchten die ik had gehoord kwamen er eigenlijk op neer dat de 5000 series dezelfde prijzen zou hebben als de 4000 series, maar dan met 50-70% hogere performance afhankelijk van de kaart.
Als het al voor dezelfde prijs wordt, dan zal de 5000 denk ik veel minder performance benefit opleveren.
30 procent max.
Ik denk dat het misschien beter is dat er stilaan een draadje wordt aangemaakt voor de RTX 5000 serie discussies, als dat nog niet bestaat. We hebben er het de laatste tijd steeds meer en meer over in de RTX 4000 draadjes en dat leidt af van de eigenlijke discussies.FrankoNL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:33:
[...]
Vergeet dat maar. Er is werkelijk 0 reden voor Nvidia om koers te wijzigen. Ze zwemmen in het geld. De gamedivisie is een veredelde hobby, alles gaat naar AI chips.
Als het al voor dezelfde prijs wordt, dan zal de 5000 denk ik veel minder performance benefit opleveren.
30 procent max.
Weet er iemand of zo'n draadje al bestaat, en indien niet, wie zo'n draadje mag aanmaken?
Bestaat nog niet.
Iedereen, voel je vrij om dat te doen. Inhoudelijek discussies horen thuis in "Ervaringen & Discussie" topics zoals [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie en puur levertijden en prijzen in topics zoals het huidige topic. Je kunt de topicstarts die er nu zijn als leidraad gebruiken.en indien niet, wie zo'n draadje mag aanmaken?
Bedankt voor het antwoord. Kunnen topic titels later nog aangepast worden door moderatoren indien dat nodig is? Of noem ik het best meteen al Ervaringen En Discussies?br00ky schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:29:
[...]
Bestaat nog niet.
[...]
Iedereen, voel je vrij om dat te doen. Inhoudelijek discussies horen thuis in "Ervaringen & Discussie" topics zoals [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie en puur levertijden en prijzen in topics zoals het huidige topic. Je kunt de topicstarts die er nu zijn als leidraad gebruiken.
Mijn verwachting is dat ze de prijs/prestatie-verhouding behoorlijk gaan corrigeren. Dat kan met flink betere prestaties, lagere prijzen of een combi. Bij de overgang van de 20- naar de 30-serie hebben ze van beide wat gedaan, nadat de 20-serie ook niet bepaald goed was ontvangen.JDx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:00:
[...]
Dat is nu toch ook zo, nu betaal je hetzelfde (of zelfs minder) als 2 jaar geleden voor meer performance, ik zou er sowieso niet van uit gaan dat de volgende generatie goedkoper wordt.
Upgraden naar een generatie die een vrij lage prijs-prestatie verbetering biedt, is niet optimaal. Bij een upgrade van de 3060 Ti naar de 4070 betaal je (op basis van MSRP-prijzen) bijvoorbeeld zo'n 50% meer voor zo'n 66% betere prestaties. Nogal treurig naar mijn mening.
Uit je eigen reacties maak ik op dat je nogal op de centen zit en ik begrijp de combinatie niet zo goed van zo'n upgrade doen en dan heel erg op de centjes letten.
Al kijk ik net even naar de tweedehands prijzen van 3060 Ti en die zijn schrikbarend hoog, dus aangenomen dat je daar nu nog een aardige prijs voor kan krijgen, valt het denk ik nog wel mee met de netto kosten voor de prestatiewinst die je krijgt (en 12 GB).
Ja nog tot 300 voor mindere merken dan een Asus TUF, dus 300 erbij voor 50% meer VRAM vind en een stuk betere prestaties lijkt me prima. Het geld is er al, die laatste paar tientjes is meer een principe dingetje, denk ook voor jou, dat ze het geld niet waard zijn. Maar om nou tot de lente van 2025 te wachten.Ludewig schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:15:
[...]
Mijn verwachting is dat ze de prijs/prestatie-verhouding behoorlijk gaan corrigeren. Dat kan met flink betere prestaties, lagere prijzen of een combi. Bij de overgang van de 20- naar de 30-serie hebben ze van beide wat gedaan, nadat de 20-serie ook niet bepaald goed was ontvangen.
Upgraden naar een generatie die een vrij lage prijs-prestatie verbetering biedt, is niet optimaal. Bij een upgrade van de 3060 Ti naar de 4070 betaal je (op basis van MSRP-prijzen) bijvoorbeeld zo'n 50% meer voor zo'n 66% betere prestaties. Nogal treurig naar mijn mening.
Uit je eigen reacties maak ik op dat je nogal op de centen zit en ik begrijp de combinatie niet zo goed van zo'n upgrade doen en dan heel erg op de centjes letten.
Al kijk ik net even naar de tweedehands prijzen van 3060 Ti en die zijn schrikbarend hoog, dus aangenomen dat je daar nu nog een aardige prijs voor kan krijgen, valt het denk ik nog wel mee met de netto kosten voor de prestatiewinst die je krijgt (en 12 GB).
Ik heb met mijn 3060 Ti toen ook niet gewacht (al kon ik die wel bijna totaal terugverdienen), had toen een 3060, 3060 Ti en 3070 draaien verdeeld over 2 PC's. En de 3060 Ti gehouden, die was eigenlijk gratis.
Ik wil het liefst dezelfde weer, maar dan blijft het in NL bij 669, terwijl een PSK Mega Store al een 4070 ProArt heeft voor 608, maar die leveren niet in Nederland.
https://pskmegastore.com/...gddr6x-4711387301579.html
In NL is de goedkoopste TUF 669 en de ProArt 654, dus die 15 euro scheelt amper, dan maar de TUF.
Bij NBB krijg ik dit
Alleen wellicht gedoe als er iets mis is. Op het uiterlijk na is de ProArt bijna identiek aan de TUF. Volgens mij alleen wat cleaner, geen RGB gedoe en niet die metal look finish.Zusammenfassung
ASUS ProArt GeForce RTX 4070 OC Grafikkarte - 12GB GDDR6X, 1x HDMI, 3x DPBild
ASUS ProArt GeForce RTX 4070 O...
Menge: 1
640,58 €
Zwischensumme (1 Artikel)
640,58 €
Gesamtsumme
640,58 €
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 01-03-2024 16:39 ]
Ik zat in een iets andere situatie omdat ik vlak voor de miningboom een 1660 Super had gekocht, omdat ik toen weer wilde gaan gamen en met een niet al te dure kaart wilde kijken wat ik bij moderne games leuk vindt. Na een tijdje kwam ik erachter dat ik eigenlijk minimaal een 3080 TI niveau wil voor VR simming, dus destijds vond ik de standaard 4070 eigenlijk net te zwak en inderdaad ook te ver in gaan tegen mijn bang-voor-de-buck principes.JDx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:35:
[...]
Het geld is er al, die laatste paar tientjes is meer een principe dingetje, denk ook voor jou, dat ze het geld niet waard zijn. Maar om nou tot de lente van 2025 te wachten.
Maar de 1660 S werd toch echt te zwak, dus ik ben gegaan voor de 6700 XT vanwege de destijds vrij goede prijs/performance, met als idee dat ik met de 12 GB desnoods wel een tijd vooruit kan en de kaart vast lang een goede prijs houdt op de tweede-hands markt. Maar de snelheid is grofweg hetzelfde als de 3060 Ti, dus wat dat betreft kies ervoor om vanuit grofweg jouw situatie nu deze generatie over te slaan.
Ik zie allerlei redenen waarom de prijs/prestatie waarschijnlijk stevig zal gaan verbeteren met de volgende generatie, maar dat blijft natuurlijk een gok. Maar het voelt in elk geval wel goed om Nvidia nu niet te belonen voor hun prijsstelling en VRAM-keuzes.
Ja toch wel? Heb nu ook een TUF en het gaat me idd om de temps en noise.JWFpeters schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:49:
Als looks en grote niet boeie, 100% voor TUF stiller en betere temps dan een Pro Art.
Dacht dat ze identiek waren alleen minder fancy looks voor op kantoor. Nou dan ga ik zeker voor de TUF.
Ben benieuwd of er nog wat marge zit op de 4070 bij de NL webshops, die italiaanse PSK Mega Store kan het blijkbaar wel aanbieden voor 629 en hier kost het allemaal 669+
Voor 664,90 heb je ook een Asus Dual 4070 Super(!) dat is een aardig verschil
https://www.megekko.nl/pr...-4070S-12G-EVO-Videokaart
Ze zijn alleen lomp en groot. En mocht je de RGB niet willen haal je het stekkertje gewoon los
Mijn TUF 4080 Super gaat nooit boven de 1000rpm (dat is het minimale wat hij kan) met een hotspot max op 80 graden. De rest er allemaal 7 tot 10 graden onder.
Is stilste air cool GPU die ik persoonlijk ooit gehad heb. (Alleen de Asus Noctua is beter maar die kost een kleine 400 meer
Heb de TUF ook deshrouded geprobeerd met 2 120mm fans en zelfde temps maar nog stiller maar dan vind ik de kaart wel erg flexibel worden dus dat leek me niet zo verstandig.
[ Voor 54% gewijzigd door JWFpeters op 02-03-2024 10:51 ]
Ik ruil mijn Strix 4090 straks wel om voor een Strix 5090 ik doe dat eigenlijk elke 2 jaar zo.JDx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:16:
[...]
Ik zou zeggen open alvast een nieuw 50XX topic met de eerste geruchtenik ga er niet op wachten.
Zat wel te wachten op dat Topic LOL
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
https://www.uwgamespecial...eoka.html?source=tweakers
1169 of 1199 zou ik nog kunnen begrijpen, maar dit is niet een OC of een hele speciale uitvoering.
Gewoon weer graai gedrag en consumenten een poot uitdraaien.
En of dat nou bij deze winkel zit of hun leverancier laat ik even in het midden. Maar begin dit soort prijzen echt zat te worden. (en dan druk ik mij nog heel netjes uit)
[ Voor 46% gewijzigd door Tmaster op 05-03-2024 17:45 ]
Dankjewel voor de tip. Hopelijk de 4080 Super ook snel een keer leverbaar. Mijn F5-knop begint tekenen van slijtage te vertonenmthoen schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:48:
De 4070 super is sinds gisteren weer in stock in de shop van Nvidia.
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Als je iemand in Belgie of Frankrijk kent, daar is die wel gewoon beschikbaar.Dexter schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:50:
[...]
Dankjewel voor de tip. Hopelijk de 4080 Super ook snel een keer leverbaar. Mijn F5-knop begint tekenen van slijtage te vertonen
Thanx voor de tip...vooralsnog even geen 'adresje' daar wat ik zo weet ;-)rable schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Als je iemand in Belgie of Frankrijk kent, daar is die wel gewoon beschikbaar.
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Telegram channels voor de liefhebbers;
https://t.me/datenheim (DE+NL is zelfde voorraad (proshop))
https://t.me/+3pQkesRtELViNTAx
[ Voor 69% gewijzigd door teh_maniax op 06-03-2024 13:49 ]
10 punten voor jou! Thanx voor de update!teh_maniax schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:32:
4080 Super FE weer beschikbaar
Denk dat ik de laatste te pakken heb gekregen.. is inmiddels weer uitverkocht.LiMbO83 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:10:
Nog steeds te koop, die 4080 S. Het loopt geen storm meer zoals eerst.
O daar wil ik die van mij ook wel voor verkopen kan ik een 4090 kopen haha.Tmaster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:44:
De Asus 4080 super TUF gaming op voorraad maar uiteraard tegen een belachelijke prijs.
https://www.uwgamespecial...eoka.html?source=tweakers
1169 of 1199 zou ik nog kunnen begrijpen, maar dit is niet een OC of een hele speciale uitvoering.
Gewoon weer graai gedrag en consumenten een poot uitdraaien.
En of dat nou bij deze winkel zit of hun leverancier laat ik even in het midden. Maar begin dit soort prijzen echt zat te worden. (en dan druk ik mij nog heel netjes uit)
Wat een onzin prijs. Heb hem voor 1119 zo even uit mn hoofd. Om te kotsen dit soort grapjes.
Het is lastig om de daadwerkelijke populariteit in te schatten als je niet weet hoeveel er verkocht/geleverd worden. Misschien levert Nvidia wel nauwelijks nieuwe voorraad aan.LiMbO83 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:10:
Nog steeds te koop, die 4080 S. Het loopt geen storm meer zoals eerst.
Zeker, dat kan ook. En je hebt een punt: wanneer de bakker één brood bakt en die meteen verkoopt, is er inderdaad geen sprake van een stormloop.Ludewig schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:58:
[...]
Het is lastig om de daadwerkelijke populariteit in te schatten als je niet weet hoeveel er verkocht/geleverd worden. Misschien levert Nvidia wel nauwelijks nieuwe voorraad aan.
Ik wilde maar zeggen: bij release viel er niet tegenaan te refreshen, nu blijft de kaart met gemak 20 tot 30 minuten te koop. Dat scheelt hoe dan ook in aankoopgemak.
Ofwel zijn ze al uitverkocht oftewel zijn ze enkel in NL verkrijgbaar. Hier in BE in ieder geval nog niet.Degrader schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:09:
De 4070 Super FE is momenteel op voorraad: https://store.nvidia.com/...04070~1,RTX%204060%20Ti~1
Ik heb bijna een deja vu na de drama van het bemachtigen van een 3xxx kaart. De 3080 heeft een tijdje meer dan 3.000 gekost. En nu lees ik weer ellende. Dit terwijl de 4xxxx generatie alweer even uit is.Degrader schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:09:
De 4070 Super FE is momenteel op voorraad: https://store.nvidia.com/...04070~1,RTX%204060%20Ti~1
Ik wacht wel op de 5080 hoor. Verwacht btw niet dat er dan ineens weer scherpe prijzen zijn maar dan maak ik weer een grote stap qua performance.
De 4080 Super heeft een beperkter aanbod en nog wat te hoge prijzen, maar voor de Zotac betaal je bijvoorbeeld 'maar' 45 euro te veel.
De laatste levering was 120 stuks (orginele shipping labels van nvidia -> ingram micro zaten nog op m'n doos).Ludewig schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:58:
[...]
Het is lastig om de daadwerkelijke populariteit in te schatten als je niet weet hoeveel er verkocht/geleverd worden. Misschien levert Nvidia wel nauwelijks nieuwe voorraad aan.
Niet gezegd dat alle 120 naar proshop zijn gegaan, kan ook verdeeld zijn over andere eu stores.
[ Voor 10% gewijzigd door teh_maniax op 08-03-2024 14:56 ]
[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 11-03-2024 10:56 ]
Ik zie geen drama, alle kaarten zijn eigenlijk gewoon te verkrijgen tegen vrij normale prijzen, tenzij je precies model x van merk y wil dan zal je misschien even moeten zoeken of wachten, maar verder zijn gewoon alle modellen verkrijgbaar dus totaal niet vergelijkbaar met de 3xxx serie.MetalSonic schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:50:
[...]
Ik heb bijna een deja vu na de drama van het bemachtigen van een 3xxx kaart. De 3080 heeft een tijdje meer dan 3.000 gekost. En nu lees ik weer ellende. Dit terwijl de 4xxxx generatie alweer even uit is.
Ik wacht wel op de 5080 hoor. Verwacht btw niet dat er dan ineens weer scherpe prijzen zijn maar dan maak ik weer een grote stap qua performance.
YouTube: GPU Prices Suck. This Is What They SHOULD Have Cost
En de afname in VRAM is inderdaad een flink nadeel. Deze generatie is buitengewoon matig, tenzij je niet erg prijsgevoelig bent en voor de 4090 gaat.
Maar eind dit jaar krijgen we naar verluid de nieuwe generatie.
Ik heb 2 jaar geleden een 3060 voor 400 euro gekocht en dat vond ik al prijzigchim0 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:03:
Ongekend joh 300 euro voor een 4060. Heb gvd 600 euro betaald voor m'n 3060 toentertijd.

Maar ik moet zeggen dat ik er nu nog steeds veel plezier aan beleef en met 12 GB Vram
Daarom wil ik eigenlijk geen 4060 of 4060 TI 8 GB Vram. Die kaarten zijn wel iets sneller, maar voor mijn gevoel ga ik er toch op achteruit met minder Vram. Maar de 4060 TI met 16 GB Vram maakt volgens mij ook niet echt optimaal gebruik van de extra 8 GB geheugen.
Dan blijven als enige logische upgradeoptie nog de 4070 en hoger over, maar die zijn qua budget weer buiten mijn bereik.
Ik hou dan maar mijn 3060 maar.....
AMD heeft wat dat betreft wat betere opties voor rond de 400-450 EUR, zoals de 7700XT, maar dat is natuurlijk weer een heel andere kaart (en hier ook offtopic).
4090
4080 SUPER
4070 SUPER
4070
4060 Ti
https://store.nvidia.com/...ge=1&limit=9&locale=nl-nl
[ Voor 36% gewijzigd door Degrader op 19-03-2024 09:07 ]
Tot mijn verbazing dus nog onder de advies release prijs van 1119,-
Een PNY is nu ook al te koop voor 1089 maar ben toch voor de Inno3D gegaan.
Zat nog te twijfelen tussen deze en de Asus TUF gaming die was gisteren bij Azerty ook op voorraad voor 1129 (nu alweer 1199)
Loop tegen de 50 en dan denk je gewoon eerder.. Fuk it ik koop hem gewoon.
Bovendien ga ik mijn 6900XT nu te koop zetten en die zal vast nog wel wat op brengen (400-500 hoop ik)
Dus dat verzacht altijd wel de pijn van zo'n hoge aanschaf een beetje.
En ja, ik ga er qua frames niet zo heel veel op voorruit (25% a 30%) maar mijn monitor heeft alleen G-Sync (asus rog PG348) en geen freesync en ik moet zeggen dat dat ik dit wel erg mis, zo'n G sync. Ziet er toch veel smoother uit.
[ Voor 22% gewijzigd door Tmaster op 20-03-2024 22:14 ]
wel maar 2 fans spijtig genoeg, en Ventus dus echt budget budget.
https://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term=
[ Voor 21% gewijzigd door nzall op 21-03-2024 14:36 ]
Voor ongeveer dezelfde prijs een Asus ProArt gekocht, vanwege beperkte ruimte in mijn case. Heel kleine kaart maar toch verrast over de snelheid/het geluid. Boost prima tot 2900MHz met een kleine undervolt.Tmaster schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:03:
Zojuist de Inno3D 4080 Super x3 besteld voor 1099.
Tot mijn verbazing dus nog onder de advies release prijs van 1119,-
Een PNY is nu ook al te koop voor 1089 maar ben toch voor de Inno3D gegaan.
Zat nog te twijfelen tussen deze en de Asus TUF gaming die was gisteren bij Azerty ook op voorraad voor 1129 (nu alweer 1199)
Nickname does not reflect reality
Die 300 euro is nog te duur voor een 4060 zou 250 moeten zijn.chim0 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:03:
Ongekend joh 300 euro voor een 4060. Heb gvd 600 euro betaald voor m'n 3060 toentertijd.
Hopelijk gaat Intel hier verandering in brengen en krijgen we weer gezonde concurrentie tussen AMD Nvidia en Intel.
https://www.megekko.nl/pr...70-O12G-GAMING-Videokaart
Kostte bij release nog 729 en een tijdje terug wilde ik er nog 669 voor neerleggen.
Zou zou zou, volgens wie zou dat moeten, ik ben het wel met @chim0 eigenlijk.Bintzak schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:30:
[...]
Die 300 euro is nog te duur voor een 4060 zou 250 moeten zijn.
Hopelijk gaat Intel hier verandering in brengen en krijgen we weer gezonde concurrentie tussen AMD Nvidia en Intel.
[ Voor 39% gewijzigd door JDx op 29-03-2024 21:31 ]
Ja maar ik wacht al maanden juist op een prijsdaling van de TUFLudewig schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:54:
Dan zou ik eerder de 4070 Super pakken, die je voor hetzelfde geld kan krijgen, al is het niet van hetzelfde merk.
Met dit soort prijzen is een 4070 aantrekkelijk tegenover een Super, gaat mij meer om de VRAM.
Maar zie dat echt net de "RTX week" actie voorbij is, dacht morgen even bestellen, alles is weer zoals het was
https://www.megekko.nl/Co...js09_pp-50_p-1_d-list_cf-
En als het allemaal te lang duurt gaan over naar dit topic
[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 29-03-2024 22:52 ]
die "zou" heeft betrekking op de prijs/kwaliteit verhouding die mensen verwachten van een nieuwe generatie. Hardware Unboxed heeft daarvoor recent hun kijkers gevraagd wat voor performance per dollar ze verwachten in een volgende generatie van een kaart met dezelfde prijs, en daaruit hebben ze kunnen afleiden dat de meeste mensen na één generatie een performance uplift voor dezelfde prijs verwachten van minstens 30%. Gezien de 4060 dat verschil niet haalt, moet voor die mensen dus de prijs naar beneden.JDx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:29:
Zo, nu wel flinke prijsverlagingen hoor, op alle merken, bijvoorbeeld 609 voor een TUF 4070
Kostte bij release nog 729 en een tijdje terug wilde ik er nog 669 voor neerleggen.
[...]
Zou zou zou, volgens wie zou dat moeten, ik ben het wel met @chim0 eigenlijk.
True, maar het is maar wat iemand er voor geeft, mijn 3060 Ti kostte 770 euro in de GPU gekte, maar ik wilde hem gewoon. Voor mensen die in die tijd een kaart hebben gekocht zoals @chim0 zijn dit droomprijzen.nzall schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:55:
[...]
die "zou" heeft betrekking op de prijs/kwaliteit verhouding die mensen verwachten van een nieuwe generatie. Hardware Unboxed heeft daarvoor recent hun kijkers gevraagd wat voor performance per dollar ze verwachten in een volgende generatie van een kaart met dezelfde prijs, en daaruit hebben ze kunnen afleiden dat de meeste mensen na één generatie een performance uplift voor dezelfde prijs verwachten van minstens 30%. Gezien de 4060 dat verschil niet haalt, moet voor die mensen dus de prijs naar beneden.
[YouTube: GPU Prices Suck. This Is What They SHOULD Have Cost]
Zo lang mensen ze blijven kopen, gaat NVidia vragen wat ze willen.
maar zoals ik zei in mijn post hierboven begin ik nu toch ook te twijfelen om te wachten
[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 29-03-2024 23:02 ]
Je moet ook wel zien dat Nvidia niet alleen producten prijst voor zij die elke generatie een nieuwe kaart kopen. Gebruikers die nog een oude 1060 6GB kaart hadden of een 1660 zijn over het algemeen wel vrij blij met de performance uplift van de 4060. Maar die prijzen liggen doorgaans ook wel stevig hoger.JDx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:59:
[...]
True, maar het is maar wat iemand er voor geeft, mijn 3060 Ti kostte 770 euro in de GPU gekte, maar ik wilde hem gewoon. Voor mensen die in die tijd een kaart hebben gekocht zoals @chim0 zijn dit droomprijzen.
Het grote probleem is dat er in de huidige generatie geen Nvidia of AMD kaart is voor de 200-250 EUR markt. De 4060 kost flink meer, en de 3050 6GB (die ik meetel met de huidige generatie wegens deze generatie verschenen) kost flink minder dan dat budget. Maar er is geen kaart die qua budget vergelijkbaar is met de 1060 3GB of de 3050 8 GB. Dat steekt voor veel mensen, want die moeten dan in feite iets kopen van de vorige generatie. Een RTX 4050 of RX 7500XT zou voor die markt interessant zijn, maar die kaarten zijn dan weer niet interessant om te verkopen voor de fabrikanten.
Eerlijk gezegd wordt ik altijd een beetje moe van deze redenering, waarbij Jensen bij wijze van spreken achter de deur gaat liggen bij Megekko en als er ook maar 1 kaart per maand wordt verkocht juichend door de straten gaat rennen en volstrekt tevreden is.JDx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:59:
[...]
True, maar het is maar wat iemand er voor geeft, mijn 3060 Ti kostte 770 euro in de GPU gekte, maar ik wilde hem gewoon. Voor mensen die in die tijd een kaart hebben gekocht zoals @chim0 zijn dit droomprijzen.
Zo werkt het natuurlijk niet. Het gaat om de grote aantallen en heel veel mensen kochten gewoon ook niet tijdens de miningboom. Maar wanneer er miners tientallen of zelf honderden kaarten kopen om mee te farmen, dan maakten al die misgelopen verkopen aan gamers natuurlijk niet meer uit.
Nu miners behoorlijk gemarginaliseerd zijn is dat volstrekt anders en kunnen ze alleen goede verkopen halen door de prijs een beetje redelijk te houden. Uiteindelijk is het vrij simpel, hoe minder de prijs/prestatie per generatie, hoe langer men gemiddeld doet met een kaart en hoe lager de verkopen dus worden.
Als de prijs/prestatie-verbetering te laag wordt zul je zelf gaan zien dat veel mensen pas iets nieuws kopen als de oude kaart kapot is of 'kapot' (uitgedroogde pasta e.d.). Uiteindelijk kan Nvidia zoals elke verkoper natuurlijk vragen wat ze willen, maar elke gamer kan ook 'nee' zeggen wanneer ze willen.
Dat betekent niet dat er geen mensen zijn die voor elke prijs zouden kopen, maar nogmaals, het gaat om de grote aantallen. In de grote bulk aan potentiele kopers zijn de gamers die bereid zijn om 770 voor een 3060 Ti te betalen gewoon te marginaal om een business op te bouwen.
Ik blijf wel weer gewoon lurken voor als iemand een mooie aanbieding heeft gespot of post het als ik zelf ergens een mooie aanbieding zie, dit was volgens mij niet het topic voor lange discussies.
De reden dat chim0 teveel betaald heeft is de crypto hype van 2020.JDx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:29:
Zo, nu wel flinke prijsverlagingen hoor, op alle merken, bijvoorbeeld 609 voor een TUF 4070
[...]
Zou zou zou, volgens wie zou dat moeten, ik ben het wel met @chim0 eigenlijk.
Ben je uberhaupt wel serieus in de markt voor 1 van deze kaarten of is het vooral kijken en niet kopen? Want je post zelf toch echt wel goede aanbiedingen maar haalt nooit de trekker over. No offence, serieuze vraag.JDx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:29:
Ja jezus, je koopt het of je koopt het niet, zij bepalen de prijs.
Ik blijf wel weer gewoon lurken voor als iemand een mooie aanbieding heeft gespot of post het als ik zelf ergens een mooie aanbieding zie, dit was volgens mij niet het topic voor lange discussies.
SI Computers heeft een 4080 Super in de uitverkoop voor minder dan 1000 EUR, zolang de voorraad strekt.
Aardige daling toch weer.
Idd €999 ; https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0CS6XC69Ymeljor schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:01:
Ook amazon zelf verkoopt de pny 4080 super voor 999 euro.
Aardige daling toch weer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lJp6r8oqEbD6SEJirQZgFxxP.png?f=user_large)
/f/image/c9DbcVRtyRRVyZnkkt2W31PZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb eerder vandaag deze 4700 Ti Super bestelt bij Azerty via Amazon, en de bestelling is inmiddels verpakt en wordt morgen geleverd. Het zal mij benieuwen of ik daadwerkelijk door door mij bestelde kaart met 16GB geheugen opgestuurd krijg, met de code die ook bij de productbeschrijving aangegeven wordt, nl C407TS3-166XX-186148H.
Voor de liefhebbers, er is er nog één op voorraad tegen die prijs.
edit: even mij naam en postcode doorgekrast.
[ Voor 13% gewijzigd door ABD op 05-04-2024 19:57 ]
€728, ze gebruiken de 99 cent truc om het product nog aantrekkelijker te maken;)nzall schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:58:
727 EUR? Dat is echt ABSURD goedkoop.De 4070 non-Super die ik 9 maanden geleden heb gekregen in ruil voor mijn 6700XT was amper goedkoper. Rond die tijd was er bij Amazon een 4070 Ti die net iets minder was dan 800 EUR en ik was toen al aan het overwegen om die te kopen als mijn RMA nog veel langer zou duren...
Ik keek er ook van op en ik kon deze deal niet laten lopen, maar of ik die Ti Super daadwerkelijk opgestuurd heb gekregen vraag ik mij af, want in mijn mail staat dat de Inno3D RTX 4700 Super iChill x316GB is dispatched. Dáár ontbreekt de Ti toevoeging.
Overigens heb jij er 9 maanden plezier van gehad, dat moet je ook meerekenen, denk ik.
Update: de laatste Azerty kaart is verkocht, een refresh geeft een prijs van €896.50 verkocht door sotel-nl.
[ Voor 6% gewijzigd door ABD op 05-04-2024 17:26 ]
Ik vrees dat je die andere kaart zult krijgen. We hebben op de Tweakers Discord eens rondgekeken en die prijs komt volledig overeen met die van 4070 Super van hetzelfde model, terwijl de 4070 Ti Super voor een veel hogere prijs wordt verkocht op Amazon...ABD schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:13:
[...]
€728, ze gebruiken de 99 cent truc om het product nog aantrekkelijker te maken;)
Ik keek er ook van op en ik kon deze deal niet laten lopen, maar of ik die Ti Super daadwerkelijk opgestuurd heb gekregen vraag ik mij af, want in mijn mail staat dat de Inno3D RTX 4700 Super iChill x316GB is dispatched. Dáár ontbreekt de Ti toevoeging.
Overigens heb jij er 9 maanden plezier van gehad, dat moet je ook meerekenen, denk ik.
Update: de laatste Azerty kaart is verkocht, een refresh geeft een prijs van €896.50 verkocht door sotel-nl.
Dan gaat de kaart terug, want ik heb de C407TS3-166XX-186148H besteld.nzall schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:39:
[...]
Ik vrees dat je die andere kaart zult krijgen. We hebben op de Tweakers Discord eens rondgekeken en die prijs komt volledig overeen met die van 4070 Super van hetzelfde model, terwijl de 4070 Ti Super voor een veel hogere prijs wordt verkocht op Amazon...
Er staat overigens nog steeds overal 16GB en de Ti Super is de enige 4070 kaart met 16GB.
Je gaat inderdaad de niet Ti Super krijgen. Ik had hem ook besteld en heb hem alweer terug gestuurd. Toen stond er nog wel Ti bij, en overal stond een verwijzing naar een Ti Super (zoals dat partnumber inderdaad).ABD schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:48:
[...]
Dan gaat de kaart terug, want ik heb de C407TS3-166XX-186148H besteld.
Er staat overigens nog steeds overal 16GB en de Ti Super is de enige 4070 kaart met 16GB.
Volgens hen was de kaart verkeerd gelinked in hun systeem naar de niet Ti Super. Nu hebben ze op Amazon alleen de Ti in de titel weggehaald en derest niet aangepast. De fout in eerste instantie kan gebeuren, maar dit is gewoon slordig.
[ Voor 0% gewijzigd door Bomberman op 06-04-2024 16:28 . Reden: Correctie ]
https://www.notebooksbill...2bverto%252boc%252b825994
Azerty heeft al een tijdje een 4070 Ti (dus net iets beter dan de Super) voor 700 maar dat is wel een Ventus
https://azerty.nl/product...12g-oc-videokaart/6184536
Verder weinig boeiends tegen gekomen, zelfs kaarten die duurder zijn geworden (of aanbieding weg).
[ Voor 48% gewijzigd door JDx op 06-04-2024 16:27 ]
Net zelf een 4070 ti super gekocht voor 25400 Baht, dat is ongeveer 635 Euro, dan kan je waarschijnlijk ook nog de BTW terug krijgen op het vliegveld als je de moeite wilt doen, die is 7%. Het betreft een Zotac 4070 TI Super trinity black edition.
4070 Super was 495 Euro ook dat is een Zotac met 2 fans, 4080 super net onder de 1000 Euro.
Wie weet kan iemand er zijn voordeel mee doen.
[ Voor 7% gewijzigd door HaseMike op 07-04-2024 04:33 ]
Die 4080 Super is de moeite niet, de PNY met 3 fans kost 1049 bij MeGekko, met Nederlandse garantie en dat soort dingen. Die andere 2 supers schelen wel echt flink en zijn de gok wel waard denk ik, mocht je daar op 1 of andere manier moeten zijn.HaseMike schreef op zondag 7 april 2024 @ 04:32:
Voor iedereen die binnenkort mogelijk naar Thailand op vakantie gaat is het misschien interessant om te weten dat Lazada en Shopee, zeg maar de plaatselijke amazon en Bol, altijd forse aanbiedingen hebben op 04.04, 05.05 enz.
Net zelf een 4070 ti super gekocht voor 25400 Baht, dat is ongeveer 635 Euro, dan kan je waarschijnlijk ook nog de BTW terug krijgen op het vliegveld als je de moeite wilt doen, die is 7%. Het betreft een Zotac 4070 TI Super trinity black edition.
4070 Super was 495 Euro ook dat is een Zotac met 2 fans, 4080 super net onder de 1000 Euro.
Wie weet kan iemand er zijn voordeel mee doen.
Moet je wel in NL bij aankomt de videokaart aangeven en invoerrechten/BTW betalen. Anders ben je illegaal bezig. Dus dan wordt het wel wat minder interessant. En garantie is ook wat waard. Een videokaart zonder garantie zou ik zelf niet snel aan beginnen.HaseMike schreef op zondag 7 april 2024 @ 04:32:
[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 07-04-2024 09:56 ]
Anders ben je inderdaad de wet aan het overtreden.
Inderdaad. Op alle goederen die je in het buitenland gekocht hebt (en dus niet bv. de iPhone van 1000 EUR of de laptop van 1500 EUR die je van thuis hebt meegenomen) moet je invoerheffingen betalen. Ik heb wel één vraag: gaat het daarbij over de marktwaarde van het product, of de prijs die je zelf betaald hebt? Als ik ergens een GPU met een marktwaarde van 800 EUR kan kopen met 50% korting omdat de winkel failliet is gegaan en in uitverkoop is gegaan, of zelfs gratis win via een lokale tombola, valt dat dan ook onder deze regulering?Ludewig schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:17:
Je mag voor € 430 aan producten meenemen uit het buitenland, dus voor alle genoemde producten moet je inderdaad officieel aangifte doen bij de douane en betalen. Dus op Schiphol langs 'Goods to declare/Aangifte goederen.'
Anders ben je inderdaad de wet aan het overtreden.
[ Voor 131% gewijzigd door br00ky op 08-04-2024 11:26 ]
Maar als er 10% bij kaarten als de 4070 op komt, dan gaat dat om flinke verhogingen, terwijl iedereen zit te wachten op verlagingen (normalere prijzen), beetje idioot nieuws als het waar is.
Brace yourself gamers - Nvidia is upping the price of several of its graphics cards by 10%
https://www.techradar.com...-its-graphics-cards-by-10Due to an increase in demand and limited supply, prices for several of Nvidia’s GeForce graphics cards are rumored to rise by about 10% in the coming weeks.
[ Voor 13% gewijzigd door Blaat op 12-05-2024 14:36 ]
Iedereen zit altijd te wachten op prijsdalingen.JDx schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 06:38:
Ik had er ook maar niet op gereageerd, beetje rare post om illegaal bezig te gaan zijn om de BTW te ontduiken, ik las net dit, vooralsnog lijkt het alleen te gaan om de goedkopere modellen.
Maar als er 10% bij kaarten als de 4070 op komt, dan gaat dat om flinke verhogingen, terwijl iedereen zit te wachten op verlagingen (normalere prijzen), beetje idioot nieuws als het waar is.
Brace yourself gamers - Nvidia is upping the price of several of its graphics cards by 10%
[...]
https://www.techradar.com...-its-graphics-cards-by-10
Is al weken zo, in het buitenland krijg je veel meer terugnzall schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:23:
Er is momenteel een cashback optie voor zowel de 4070 TUF (20 EUR, 30 als je een voucher bij een gamewinkel neemt) als de 4070 ProArt OC (die ook iets goedkoper is) waardoor de 4070 TUF verkrijg baar is voor 619 tot 609 EUR, en de 4070 ProArt OC voor onder de 600 EUR. Ik dacht dat sommige mensen, zoals @JDx aan het wachten was tot deze kaarten onder de 600 EUR verkocht werden, misschien dat dit dicht genoeg is?
ASUS announces cashback up to €150/£130 for GeForce RTX 40 ProArt and TUF GPUs

https://videocardz.com/ne...tx-40-proart-and-tuf-gpus
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu
Dat is op 5 April reeds gepost in dit topicJDx schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:59:
NBB heeft een 4080 voor 999,- euro (en een retourtje voor 925)
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu
Oh nou, die is er dus weer, afgelopen dagen niet gezien.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:01:
[...]
Dat is op 5 April reeds gepost in dit topic
Die retourtjes staat B-Ware bij, bulk is wat anders.stylezzz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:06:
Bulk uitvoering. Kortom, retourtje waarvan de verpakking beschadigd is.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 12-04-2024 15:33 ]
Die ene had zo weinig krassen dat ie niet eens in de b-ware hoefde. enkel de doos was wat kapotJDx schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:32:
[...]
Die retourtjes staat B-Ware bij, bulk is wat anders.
[Afbeelding]
Volgens mij is Bulk net zoiets als bij CPU's je Boxed en Tray hebt? Normaal gesproken betekent dat je een hele grote partij tegelijk koopt. Maar hier koop je er maar 1, misschien in gewone kartonnen doos ofzo.stylezzz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:40:
[...]
Die ene had zo weinig krassen dat ie niet eens in de b-ware hoefde. enkel de doos was wat kapot
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 12-04-2024 15:43 ]
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
- Geen "ik ook" berichten.
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Ranten is niet toegestaan.
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- Scalping bespreken is niet toegestaan.
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
- Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
- Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |