[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:33:
[...]

De 4090 heeft helemaal geen goede prijs-prestatie vergeleken met een kaart als de 4070. De prijs-prestatie is wel erg goed vergeleken met de 3090. Maar consumenten die deze kaarten kopen zijn over het algemeen niet al te gevoelig voor de prijs en willen slecht niet totaal afgezet worden.

Normaliter is de afschrijving van dergelijke kaarten ook nogal hoog.

Voor veel mensen is het logischer om een generatie over te slaan of een kaart zoals een 6700 XT te kopen die relatief goedkoop is en relatief lang mee kan.
De post waar je op reageert gaat niet over gebruik door consumenten, maar enkel over zakelijk gebruik.
En er zijn vast workloads waar een 4070 een 4090 zal verslaan in prijs performance over een enkele run, maar over een periode van 3-5 jaar zal een 4090 over het algemeen altijd een hogere output hebben dan een 4070 bij zakelijk gebruik en dus ook een hogere ROI omdat het kleine prijsverschil tussen die 2 zeer snel te niet gedaan is.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 10-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:27:
[...]
Neem aan dat mensen die het zakelijk gebruiken, bijvoorbeeld 3D rendering sowieso voor een 4090 gaan.

Betaal je geen BTW en kan je weer afschrijven tegen je winst.
Jij gebruikt hem toch ook zakelijk?

Maar niet al het zakelijke en prosumer werk is hetzelfde. Soms is vooral de hoeveelheid VRAM van belang omdat de verwerkingstijd van minuten naar uren gaat wanneer iets niet in de VRAM past. Het maakt dan niet per se veel uit of het 3 minuten duurt of 10 minuten, zolang het maar geen 3 uur duurt.

Niet voor niets verkoopt Nvidia voor de zakelijke markt kaarten met dezelfde chip als op de 3050, maar dan met 16 GB geheugen.

PS. Trouwens ook meteen een reactie op @Dennism

[ Voor 10% gewijzigd door Ludewig op 10-06-2023 12:43 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:41:
[...]

Jij gebruikt hem toch ook zakelijk?

Maar niet al het zakelijke en prosumer werk is hetzelfde. Soms is vooral de hoeveelheid VRAM van belang omdat de verwerkingstijd van minuten naar uren gaat wanneer iets niet in de VRAM past.

Niet voor niets verkoopt Nvidia voor de zakelijke markt kaarten met dezelfde chip als op de 3050, maar dan met 16 GB geheugen.
Moet je wel geld hebben, ik had een 4070 bij elkaar gehad in de afgelopen 4 maanden, ware het niet dat ik speakers, 2 koptelefoons een DAC/AMP en een mic heb gekocht ;)

Het is meer een hobby waarmee ik wat stroom en de kosten van een videokaart mee terug verdien. Met zakelijk bedoel ik meer echte bedrijven met medewerkers enzo haha.

Over 3 maanden kan ik denk ik een 4070 halen, een 4090 zou pas volgend jaar worden als het zo door gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 10-06-2023 12:46 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:45:
[...]
Het is meer een hobby waarmee ik wat stroom en de kosten van een videokaart mee terug verdien. Met zakelijk bedoel ik meer echte bedrijven met medewerkers enzo haha.
Zou je een duurdere kaart wel terugverdienen doordat je meer AI-plaatjes kan maken in dezelfde tijd, of werkt het zo niet?

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Zou je een duurdere kaart wel terugverdienen doordat je meer AI-plaatjes kan maken in dezelfde tijd, of werkt het zo niet?
Je hebt wel accounts die alles op kwantiteit gooien, die genereren 30 plaatjes en posten alles raw, ik kies de beste en besteed dan nog een half uur aan nabewerking.

Een kaart van 1700 euro gaat er bij gewoon niet in, net als een iPhone van 1000 euro. Hoop wel dat de prijzen nog iets zakken de komende maanden.

het is ook allemaal koffiedik kijken, iedereen kan ook binnen een week unsubscriben

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 10-06-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:22
Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:08:
[...]

Heb je de video wel gezien? Want hij vertelt daarin gewoon waarom dit product anders is:
- pomp in de radiator
- koelblok gemaakt met die casting ipv CNC milling, dus veel goedkoper
- anti-lek connectoren

Uiteraard is dit allemaal meer evolutie dan revolutie, maar het is wel een product dat fundamenteel anders is dan al het andere dat op de markt is. Het component dat je het bij het upgraden van je GPU moet vervangen en dat normaliter erg duur is, het koelblok, maken ze heel goedkoop. En het risico van lekkage dat bij een custom loop veel groter is, minimaliseren ze door de anti-lek connectoren.

En nogmaals, ik heb kritiek op de AIBs. Zowel Alphacool als Lynk+ zijn geen AIBs. Dus mijn vraag is waarom de AIBs niet meer samenwerken met zulke bedrijven om echt te innoveren. Ze hoeven dan niet eens zelf echt te innoveren, maar kunnen hun marktmacht gebruiken om een veelbelovend product in de markt te zetten met een redelijke kans van slagen.

[...]

Het punt is juist dat dit concept, dat dus nog niet bestond, de potentie heeft om juist geen niche-product te zijn, omdat het qua kosten en risico's veel beter is dan een custom loop. En op dit moment zijn AIO's alleen geschikt voor CPU's, omdat het niet te doen is om een volledig geïntegreerd systeem te maken voor elk type videokaart. Dus als je een videokaart op water wil koelen moet je meteen naar een dure en lastig te maken custom water loop. Dit terwijl het voor gamers eigenlijk meestal logischer is om een videokaart op water te koelen dan een CPU.

Met dit concept kan een MSI/Asus gewoon voor elke tier uit de 4000-serie een kaart leveren met een goedkoop waterblok er al op, voor een prijs die vermoedelijk zelfs lager kan zijn dan een luchtgekoelde kaart. Vervolgens kun je gewoon een standaard Lynk+ radiator eraan koppelen.

En een gecombineerde loop waar zowel je CPU als GPU zit is in principe appeltje eitje.

[...]

Maar heel veel mensen willen juist undervolten...

[...]

En waarom hebben ze een samenwerking met Thermal Grizzly en niet met een AIB? Dat is precies mijn punt. Een bedrijf dat erom bekend staat dat ze open staan voor samenwerking om innovatieve producten naar de markt te brengen wordt vanzelf benaderd door zulke bedrijfjes. En ze gaan er zelf ook achter aan als zulke bedrijfjes opduiken.

Dat doet der8auer/Thermal Grizzly dus wel, maar de AIBs zo te zien niet.

[...]

Dat is geen productinnovatie. En oude hardware verwerken is voor dergelijke bedrijven gewoon een kostenpost. Over het algemeen is het zo dat wanneer bedrijven je korting geven bij het inleveren van een oud product, ze je gewoon belazeren waar je bij staat. Diezelfde korting kunnen ze net zo goed geven zonder je oude product in te leveren.
omdat het niche producten blijven daarom zetten AIB hier niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:26
Mijn RTX 4090 verbruikt alleen al in Windows rond de 100W en dit is zonder monitor alleen de behuizing met complete hardware. In Call of Duty Vanguard meet ik 570W zonder monitor.

Het is één monster van een kaart, maar het verbruik is monsterachtig! In de toekomst zal dit alleen maar toe nemen. Er waren plannen voor een 600W editie

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Palindrome schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:05:
[...]
omdat het niche producten blijven daarom zetten AIB hier niet op in.
Ik wordt een beetje moe van mijzelf te herhalen omdat mensen niet lijken te lezen wat ik schrijf. Ik heb net uitgelegd dat dit in potentie juist geen niche product kan zijn, net zoals AIO's nu geen niche zijn.

Sowieso is het een feit dat verschillende AIBs nu al kaarten uitbrengen met een waterblok erop voor een custom loop. Als dat voor hen al de moeite waard is, waarom zou een oplossing die geschikt is voor een veel breder publiek vanwege de lagere kosten en kleinere risico's dan niet iets zijn om in de markt proberen te zetten?

En kijk eens naar wat de AIBs nu wel ontwikkelen:
- Moederborden met de connectoren achterop de PCB, zodat ze in bijna geen enkele kast passen en waarbij reviewers zich massaal afvragen of de markt er wel op zit te wachten.
- GPU's met een extra connector naar het moederbord, zodat dit alleen werkt met specifieke moederborden.

Leg mij dan eens uit waarom dit geen niche producten zijn en wat ik noem wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Ik wordt een beetje moe van mijzelf te herhalen omdat mensen niet lijken te lezen wat ik schrijf.
Doe het dan niet, sommige mensen zitten nu eenmaal nooit op 1 lijn. :)
Kom op, laat het los. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
[...]

Ik wordt een beetje moe van mijzelf te herhalen omdat mensen niet lijken te lezen wat ik schrijf. Ik heb net uitgelegd dat dit in potentie juist geen niche product kan zijn, net zoals AIO's nu geen niche zijn.

Sowieso is het een feit dat verschillende AIBs nu al kaarten uitbrengen met een waterblok erop voor een custom loop. Als dat voor hen al de moeite waard is, waarom zou een oplossing die geschikt is voor een veel breder publiek vanwege de lagere kosten en kleinere risico's dan niet iets zijn om in de markt proberen te zetten?

- Moederborden met de connectoren achterop de PCB, zodat ze in bijna geen enkele kast passen en waarbij reviewers zich massaal afvragen of de markt er wel op zit te wachten.
- GPU's met een extra connector naar het moederbord, zodat dit alleen werkt met specifieke moederborden.

Het zijn allemaal niche producten en AIO producten ook.

Tevens moet ik die evolutie van dit gegoten alu blok en pomp in radiator ( is niet persee nieuw) nog maar zien wat het gaat kosten en of het daadwerkelijk goedkoop is. Eerst reviews/prijzen en echt een daadwerkelijk product ipv van een concept product.

[ Voor 10% gewijzigd door Palindrome op 10-06-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:23:
[...]
Doe het dan niet, sommige mensen zitten nu eenmaal nooit op 1 lijn. :)
Het gaat er niet om dat mensen het met mij eens zijn, maar dat ze lezen wat er staat en dus een reactie schrijven die ergens op slaat.

Het is gewoon weinig productief als ik mijzelf drie keer moet herhalen omdat de kritiek die wordt gegeven al is beantwoord.
Kom op, laat het los. :P
Het is niet aan jou om te bepalen waar ik op reageer en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:31:
Het is niet aan jou om te bepalen waar ik op reageer en hoe.
Okay, het was goed bedoeld en je hoeft niet zo te snauwen, draaf niet zo door was de boodschap. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57
[...]

Het zijn geeneens niche producten. Slechts proefballonnetjes hoe de markt erop reageert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Palindrome schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:26:
[...]
Het zijn allemaal niche producten en AIO producten ook.
Daar ben ik het volstrekt niet mee eens, want je kunt tegenwoordig gewoon prebuilds kopen met een AIO en AIO's worden tegenwoordig massaal gepushed door 'influencers,' maar ook door de AIBs.

Dus je praat je nu sowieso vast in een cirkel. Dat AIB's nu zoveel aandacht besteden aan AIO's betekent of dat AIO's een niche zijn die groot genoeg is om het waard te zijn om in te investeren, of dat AIO's geen niche zijn. Het is geen logisch argument om te zeggen dat de AIB's niet in kunnen investeren in iets dat zo vaak gebruikt wordt als een AIO, terwijl ze aantoonbaar investeren in zaken die minder populair zijn dan AIO's, zoals GPU's met een custom loop waterblok.
Tevens moet ik die evolutie van dit gegoten alu blok en pomp in radiator ( is niet persee nieuw) nog maar zien wat het gaat kosten en of het daadwerkelijk goedkoop is.
Het is gewoon een feit dat die casting veel goedkoper is bij hoge volumes. Dit is geen nieuwe productietechniek, maar iets dat al bijna 200 jaar bestaat en waarvan we ondertussen wel weten hoe goed het is. De vraag is vooral of ze voldoende hoge volumes gaan maken. Hoe hoger de volumes, hoe lager de prijs kan zijn.

Kijk, het is uiteindelijk altijd zo dat innovatie een risico is, maar denk je echt dat een een extra slot op het moederbord om zo de GPUs van stroom te voorzien een grotere kans van slagen heeft, en grotere voordelen heeft dan een relatief goedkope en makkelijke manier om de GPU te waterkoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:43:
[...]
Het zijn geeneens niche producten. Slechts proefballonnetjes hoe de markt erop reageert....
Ze hebben er anders wel flink in geïnvesteerd door hele kaarten en moederborden ervoor te maken. Dat is zeker niet gratis.

Dus mijn vraag blijft waarom ze zulke proefballonnetjes oplaten ipv voor iets dat wel functionele voordelen heeft, zoals semi-AIO koeling voor GPU's, waardoor we het probleem oplossen van hele grote koelblokken op GPU's, GPU-sag, scheurende PCB's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:48:

Kijk, het is uiteindelijk altijd zo dat innovatie een risico is, maar denk je echt dat een een extra slot op het moederbord om zo de GPUs van stroom te voorzien een grotere kans van slagen heeft, en grotere voordelen heeft dan een relatief goedkope en makkelijke manier om de GPU te waterkoelen?
tja wuif alles maar weg met "als er maar genoeg gekocht wordt dan kan het heel goedkoop", eerst zien dan geloven.

maar ja connectors op de achterkant of extra slot is ook niche. Je hebt innoveren en marketbare gimmicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Palindrome schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:05:
[...]
tja wuif alles maar weg met "als er maar genoeg gekocht wordt dan kan het heel goedkoop", eerst zien dan geloven.
Ik wuif het niet weg, ik geef gewoon de feiten:

https://www.sunrise-metal...ntages-and-disadvantages/
https://blog.mrt-castings.../die-casting-vs-machining
https://www.protolabs.com...cision-depends-on-volume/

Er zijn dingen waar je vraagtekens bij kan zetten, maar het is echt gewoon een keihard feit dat die casting goedkoper is bij hogere volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Ze hebben er anders wel flink in geïnvesteerd door hele kaarten en moederborden ervoor te maken. Dat is zeker niet gratis.

Dus mijn vraag blijft waarom ze zulke proefballonnetjes oplaten ipv voor iets dat wel functionele voordelen heeft, zoals semi-AIO koeling voor GPU's, waardoor we het probleem oplossen van hele grote koelblokken op GPU's, GPU-sag, scheurende PCB's, etc.
Mooi toch? Een fabrikant die investeert in innovaties? Jammer dat beide initiatieven geflopt zijn.... lijkt erop dat de grootste innovatie op dit moment de icue link van corair lijkt. Al was dat natuurlijk al ingezet door lian li destijds met de linkbare casefans....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
stylezzz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:19:
[...]
Mooi toch? Een fabrikant die investeert in innovaties? Jammer dat beide initiatieven geflopt zijn.... lijkt erop dat de grootste innovatie op dit moment de icue link van corair lijkt. Al was dat natuurlijk al ingezet door lian li destijds met de linkbare casefans....
Dat heeft inderdaad nog enige nut, al is het nadeel wel dat je heel erg vast komt te zitten aan hun producten. En dan nog moet je maar hopen dat ze ICUE Link niet vervangen door een niet-compatibele ICUE Link 2, waardoor de nieuwe fans niet meer werken met de oude controller. Zie ook:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:47

belblade

Belgian wacko

10+ posts die niet over prijs of levertijden gaan... lekker nuttig :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDx
belblade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:02:
10+ posts die niet over prijs of levertijden gaan... lekker nuttig :)
Tja, eerst heb ik het genegeerd, toen geprobeerd met posts over de prijs weer terug ontopic te komen, toen gerapporteerd, maar er gebeurt niets, zelfde voor andere topics, bijvoorbeeld in het energierekening topic ging het een hele tijd over een helm op de elektrische fiets.

Maar er wordt niets aan gedaan, mods hebben het opgegeven? Te druk? Te weinig mods? Verandering in userbase, dat het niet meer te houden is? Ik weet het niet, uiteindelijk een paar keer mee gegaan in de gaande discussie, tot het te lang door ging, nu negeer ik het topic tot er iets aan gedaan wordt of er echt nieuws is over een prijs, dan post ik het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Je had ook gewoon kunnen vragen om dit topic elders te bespreken. Al begrijp ik dat je dat niet doet, want Tweakers-mods straffen zulk sociaal gedrag meestal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
399,99 voor een 3060 Ti, wel Duitse webshop
https://www.notebooksbill..._cc8=httpswwwgputrackereu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:17
Inmiddels weer RTX 4080 voor €1099 via Amazon.de:
https://www.amazon.de/dp/...9-21&ascsubtag=1724992438

Ook beschikbaar bij NBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
TRDT schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:57:

Ook beschikbaar bij NBB.
Wat een waanzinnig prijskaartje! Ruim €770,-! Minder dan wat ik heb betaald voor de RTX 4090

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
TRDT schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:57:

Ook beschikbaar bij NBB.
Exact de prijs die ik een paar maanden geleden rond deze tijd (begin zomer) had verwacht _/-\o_

Mag de 4070 Ti ook wel omlaag, de goedkoopste is 836 momenteel.
JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:11:
Las de geruchten van de 4060, deze zou zeker een stuk duurder worden dan de 3060 (dan doelen ze op de oorspronkelijke 399 euro denk ik) en dan de prestaties hebben van een 3070, lijkt me het niet waard.

Maar aangezien de 4070 TI nu al te krijgen is voor 899 (wellicht 799 tegen die tijd) en de 4070 en 4060 TI er nog tussen moeten, heb ik wel hoop dat de 4060 straks te krijgen is voor 499.

1899 -> 1799 (4090)
1299 -> 1099 (4080)
899 -> 799 (4070 Ti)
699 (4070)
599 (4060 Ti)
499 (4060)

Die pijltjes zijn waar ik denk dat de prijs de komende tijd naartoe gaat.

Het moest uiteindelijk de vervanger worden voor m'n 3060 Ti, maar de 4060 lijkt me dan niet een hele dikke upgrade, behalve dat ie nieuwer is, hoger verbruik ook nog. Wel raar dat ze al die Ti's eerder uitbrengen.
Weer even terug gevonden, zie de 4070 Ti ook echt nog wel naar of onder die 799 komen, de 4070 was gespot voor 599 en de 4060 Ti heb ik vandaag dus gespot voor 399.

Komt de 4060 tegelijk met de 4060 Ti 16GB eigenlijk? Dus in Juli?
The Nvidia GeForce RTX 4060 release date is July 2023, with the RTX 4060 Ti 16GB arriving the same month. However, the RTX 4060 Ti 8GB will launch on May 24.
Ja dus. De kaarten onderin zijn een stuk goedkoper dan ik dacht, maar daar zijn de prestaties ook naar.

[ Voor 71% gewijzigd door JDx op 13-06-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
JDx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Exact de prijs die ik een paar maanden geleden rond deze tijd (begin zomer) had verwacht _/-\o_

Mag de 4070 Ti ook wel omlaag, de goedkoopste is 836 momenteel.

[...]

Weer even terug gevonden, zie de 4070 Ti ook echt nog wel naar of onder die 799 komen, de 4070 was gespot voor 599 en de 4060 Ti heb ik vandaag dus gespot voor 399.

Komt de 4060 tegelijk met de 4060 Ti 16GB eigenlijk? Dus in Juli?

[...]

Ja dus. De kaarten onderin zijn een stuk goedkoper dan ik dacht, maar daar zijn de prestaties ook naar.
Halverwege mei was de 4080 ook al zo duur bij NBB. Prijzen zakken langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Wat is momenteel de beste keuze wat betreft de goedkoopste (msrp of er onder) 4070 kaarten?
Ik ben denk ik in de markt voor eentje.
2060 Super verkocht dus point of no return nu :)
'k wil eigenlijk minimaal 16GB als ik in 2023 zoveel geld neer moet leggen voor een enigszins fatsoenlijke nieuwe GPU die qua performance boost t.o.v. 2060 Super/specs/future proof de moeite waard is, but what you gonna do....?

Qua acties zie ik momenteel twee opties bij kaarten tot € 669,- MSRP.
Diablo 4 Key (niet mijn soort spel maar misschien key voor leuk bedrag door te verkopen? = indirecte korting), of bij Gigabyte Windforce kaart € 40,- Steam Voucher.
Laatstgenoemde zie ik min of meer als 40 euro korting aangezien ik dat geld anders tzt sowieso wel op Steam uit zou geven.

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
BeetjeVreemd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:47:
Wat is momenteel de beste keuze wat betreft de goedkoopste (msrp of er onder) 4070 kaarten?
'k wil eigenlijk minimaal 16GB als ik in 2023 zoveel geld neer moet leggen voor een enigszins fatsoenlijke nieuwe GPU die qua performance boost t.o.v. 2060 Super/specs/future proof de moeite waard is, but what you gonna do....?

Diablo 4 Key (niet mijn soort spel maar misschien key voor leuk bedrag door te verkopen? = indirecte korting), of bij Gigabyte Windforce kaart € 40,- Steam Voucher.
Laatstgenoemde zie ik min of meer als 40 euro korting aangezien ik dat geld anders tzt sowieso wel op Steam uit zou geven.
Prijzen van alle NVidia kaarten met 16GB
https://www.gputracker.eu...pu.video-memory.gb_min=16

Goedkoopste is dus 1099 euro voor de KFA2 4080 (goede prijs)

Zal me overigens niks verbazen als je post wordt verplaatst naar het componententen advies topic, zoals ook gebeurde in het ervaringen topic. De 4070 heeft overigens maar 12GB, de beste keus is aan jezelf.

Anyway, voor aantrekkelijke geprijsde upgrades van je 2060 kan je ook hier terecht
[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen

*er volgt nu waarschijnlijk van @Ludewig nog een AMD advies ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 14-06-2023 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
JDx schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:32:
[...]

Prijzen van alle NVidia kaarten met 16GB
https://www.gputracker.eu...pu.video-memory.gb_min=16

Goedkoopste is dus 1099 euro voor de KFA2 4080 (goede prijs)

Zal me overigens niks verbazen als je post wordt verplaatst naar het componententen advies topic, zoals ook gebeurde in het ervaringen topic. De 4070 heeft overigens maar 12GB, de beste keus is aan jezelf.

Anyway, voor aantrekkelijke geprijsde upgrades van je 2060 kan je ook hier terecht
[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen

*er volgt nu waarschijnlijk van @Ludewig nog een AMD advies ;)
Goede/eerlijke prijs voor een 4080 zou imo € 850,- max zijn...
Ik wilde eigenlijk proberen om het nog iets van dik een jaar proberen uit te zingen met m'n 2060 Super, maar geduld was op en met de 4060 op komst dacht ik dat ik m'n 2060 Super beter nu kon verkopen, anders krijg je er straks helemaal niks meer voor.

Het plan was eerst om na verkoop v/d 2060 Super + een 16GB DDR4 setje wat ik nog had liggen eigenlijk om max. een paar tientjes uit te geven voor een side-grade; 3060 12GB voor € 310,- en dan nog een jaar doorsparen om uiteindelijk een compleet nieuwe PC incl. 4080 te kopen (ook in de hoop dat Nvidia toch nog een beetje toe gaat geven/normaal gaat doen uiteindelijk qua prijzen en alles wat er nog meer krom is aan deze 4000 generatie).
De 3060 12GB zou dan uiteindelijk (als over een jaar de échte upgrade qua PC/GPU zal plaatsvinden) leuk kaartje kunnen worden voor in de HTPC (zit nu nog een 1060 6GB in), om ook de komende jaren op de TV nog leuk een spelletje te kunnen spelen op 1080p.

Maar nu het moment van aanschaf daar is neig ik er toch naar om anders toch maar even voorover te buigen voor Nvidia en een dikke 300 euro uit te geven i.p.v. een paar tientjes zodat ik qua side/upgrade niet alleen er iets op vooruitgang wat betreft stoeien met ai binnen Stable Diffusion(meer VRAM voor nodig), maar ook een substantiële performance boost krijg bij gamen.
Wat ook geen overbodige luxe zou zijn, want sinds de aanschaf van de 2060 Super een viertal jaar gelden is m'n toen enige 2560x1080 75 monitor verhuisd naar de simracing rig die er inmiddels staat, en staan er op het bureau nu zowel een 2560x1440 165hz, en een 4K 60hz scherm.
En om dat qua games beetje fatsoenlijk aan te kunnen sturen heb ik toch eigenlijk ook gewoon nu al wel een upgrade nodig, dat is gewoon niet goed te doen met een 2060 Super.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
BeetjeVreemd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:58:
[...]

Goede/eerlijke prijs voor een 4080 zou imo € 850,- max zijn...
Ik wilde eigenlijk proberen om het nog iets van dik een jaar proberen uit te zingen met m'n 2060 Super, maar geduld was op en met de 4060 op komst dacht ik dat ik m'n 2060 Super beter nu kon verkopen, anders krijg je er straks helemaal niks meer voor.

Het plan was eerst om na verkoop v/d 2060 Super + een 16GB DDR4 setje wat ik nog had liggen eigenlijk om max. een paar tientjes uit te geven voor een side-grade; 3060 12GB voor € 310,- en dan nog een jaar doorsparen om uiteindelijk een compleet nieuwe PC incl. 4080 te kopen (ook in de hoop dat Nvidia toch nog een beetje toe gaat geven/normaal gaat doen uiteindelijk qua prijzen en alles wat er nog meer krom is aan deze 4000 generatie).
De 3060 12GB zou dan uiteindelijk (als over een jaar de échte upgrade qua PC/GPU zal plaatsvinden) leuk kaartje kunnen worden voor in de HTPC (zit nu nog een 1060 6GB in), om ook de komende jaren op de TV nog leuk een spelletje te kunnen spelen op 1080p.

Maar nu het moment van aanschaf daar is neig ik er toch naar om anders toch maar even voorover te buigen voor Nvidia en een dikke 300 euro uit te geven i.p.v. een paar tientjes zodat ik qua side/upgrade niet alleen er iets op vooruitgang wat betreft stoeien met ai binnen Stable Diffusion(meer VRAM voor nodig), maar ook een substantiële performance boost krijg bij gamen.
Wat ook geen overbodige luxe zou zijn, want sinds de aanschaf van de 2060 Super een viertal jaar gelden is m'n toen enige 2560x1080 75 monitor verhuisd naar de simracing rig die er inmiddels staat, en staan er op het bureau nu zowel een 2560x1440 165hz, en een 4K 60hz scherm.
En om dat qua games beetje fatsoenlijk aan te kunnen sturen heb ik toch eigenlijk ook gewoon nu al wel een upgrade nodig, dat is gewoon niet goed te doen met een 2060 Super.
Ga nou hierheen ;)
Componenten koopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Diablo IV actie:
Startdatum: 09-05-2023

Einddatum: 13-06-2023

Einddatum inwisselperiode: 13-07-2023
De Diablo IV is ten einde, dan inderdaad nog het Steam-tegoed van Gigabyte als actie.

[ Voor 85% gewijzigd door Divak op 14-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
BeetjeVreemd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:47:

Bij Gigabyte is het zowel Diablo 4 als de steam voucher. Dus effectief gaat er 110 euro van de prijs af.

(Overigens is het een beetje onzin dat je 16GB nodig hebt. Je kunt altijd je textures niet op ultra zetten dan is er ook niets aan de hand. Het hele 8GB ram is vooral een storm in een glas water. Maar dat wordt offtopic).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
Gigabyte GeForce RTX 4080 Eagle OC voor €1129 bij CDiscount (levering NL/BE mogelijk): https://www.cdiscount.com...331311506.html?idOffre=-1.

Ze hadden ook voor €289 (!) Sapphire Radeon RX 6700 XT Pulse, maar die zijn al weg helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDzkqil7sCu07TNga1zNI672XYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWsLICihbuMjc7jcGOA4RodF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Weer een 4070 voor 599,99 euro bij NBB

Kost voor ons met verzending dan alsnog 630 euro, maar mooie ontwikkeling als ze vaker onder de 600 duiken. Kale prijs dan.

En de 4080 voor 1099 euro

[ Voor 40% gewijzigd door JDx op 18-06-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Een NIET B-ware 4070 Ti voor 839 euro, zowel PNY als KFA, wel Duitse BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is meer een PSA dan directe kortingen die relevant zijn voor ons. :)

Amazon in de VS is begonnen met flinke discount coupons voor bepaalde videokaarten. Met name AMD, maar ook de RTX4070. Daar halen ze met een dergelijke code, $60 van de prijs af waardoor je op $540 komt. Dat is een aardig beginpunt lijkt me.

Ik plaats het hier voor bredere informatieverspreiding. Want het lijkt erop dat langzaam maar zeker, de druk op begint te lopen in de verkoopkanalen dat inventaris verkocht moet worden. Amazon is een enorme speler die dit eerder kunnen doen, maar het is denk ik wel illustratief. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DLSS
  • Laatst online: 16:43
Van der Berg schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Wat een waanzinnig prijskaartje! Ruim €770,-! Minder dan wat ik heb betaald voor de RTX 4090
Inderdaad. Ik heb zelfs 2100 voor die van mij betaald 😅.

Ik kan er niet om rouwen overigens, ik ben vooral blij dat het de goede kant op gaat met de prijzen.

We moeten deze mooie hobby koesteren en lagere prijzen betekent dat er meer mensen instappen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:35
DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:54:
Dit is meer een PSA dan directe kortingen die relevant zijn voor ons. :)

Amazon in de VS is begonnen met flinke discount coupons voor bepaalde videokaarten. Met name AMD, maar ook de RTX4070. Daar halen ze met een dergelijke code, $60 van de prijs af waardoor je op $540 komt. Dat is een aardig beginpunt lijkt me.

Ik plaats het hier voor bredere informatieverspreiding. Want het lijkt erop dat langzaam maar zeker, de druk op begint te lopen in de verkoopkanalen dat inventaris verkocht moet worden. Amazon is een enorme speler die dit eerder kunnen doen, maar het is denk ik wel illustratief. :)
[YouTube: Amazon SLASHES GPU Prices!!!]
Amazon in de VS kan dat doen, maar ik denk niet dat er hier in de Benelux gelijkaardige acties bezig zijn, of wel soms? Is er overigens naast Tweakers een andere bron voor regelmatige prijsanalyses van GPUs in dit gebied? Zowat al die grote kanalen zoals PC Builder of Hardware Unboxed of Linus Tech Tips of Daniel Owen of MLID of zowat iedereen anders die ik ken hebben het bijna uitsluitend over de Amerikaanse markt, en als ze het dan eens hebben over de Europese markt is het doorgaans enkel Duitsland die ze coveren.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 26-06-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05-2024
DLSS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Inderdaad. Ik heb zelfs 2100 voor die van mij betaald 😅.

Ik kan er niet om rouwen overigens, ik ben vooral blij dat het de goede kant op gaat met de prijzen.

We moeten deze mooie hobby koesteren en lagere prijzen betekent dat er meer mensen instappen 👍
Zeer sympathiek! Bovendien heb je veel plezier van zo'n uitgave. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4090 WINDFORCE 24G

Nu in Duitsland (Mindfactory Mindstar) voor €1499. Dat is toch €170 goedkoper dan de goedkoopste RTX 4090 in Nederland. Levering helaas niet naar Nederland, dus alleen interessant als je bij de grens woont.

Maar hopelijk zien we dit soort prijzen binnenkort ook in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqUJTRt1Krth1Z15zuMD3quHURc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u7DUoVE2wch5QCL1Yv2Y5njr.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door TRDT op 29-06-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 30-06-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
*knip* offtopic

[ Voor 81% gewijzigd door br00ky op 30-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
TRDT schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:18:
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4090 WINDFORCE 24G

Nu in Duitsland (Mindfactory Mindstar) voor €1499. Dat is toch €170 goedkoper dan de goedkoopste RTX 4090 in Nederland. Levering helaas niet naar Nederland, dus alleen interessant als je bij de grens woont.

Maar hopelijk zien we dit soort prijzen binnenkort ook in Nederland.
Goede ontwikkeling, zelf nooit van dat merk gehoord maar als het bij onze buren stuk goedkoper wordt verwacht ik het hier ook wel binnenkort. Zelf de Inno3D 4090 vorige maand gekocht voor €1739 en die is nu ook net onder de 1700 in NL!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26

CMT

*knip* offtopic

[ Voor 122% gewijzigd door br00ky op 30-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 30-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
Slicey schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Goede ontwikkeling, zelf nooit van dat merk gehoord maar als het bij onze buren stuk goedkoper wordt verwacht ik het hier ook wel binnenkort. Zelf de Inno3D 4090 vorige maand gekocht voor €1739 en die is nu ook net onder de 1700 in NL!
Mindfactory is een gigantische Duitse webshop (jaarlijks €300+ miljoen omzet). Wekelijks verkopen ze daar voor meer dan €1 miljoen aan videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Weinig nieuws hier zie ik. Binnenkort komt de 4060 16GB.

Zijn erg geruchten wanneer de 4060 Ti 16GB komt, of komt die ook gewoon in juli?

Anyway, hier de laatste GPUtracker link voor wat wanneer in stock is boven de 8GB in ieder geval:
https://www.gputracker.eu...pu.video-memory.gb_min=12

[ Voor 61% gewijzigd door JDx op 10-07-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
JDx schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:09:

Zijn erg geruchten wanneer de 4060 Ti 16GB komt, of komt die ook gewoon in juli?
Volgens gelekte embargodocumenten zou de release date volgende week zijn, op 18 juli.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:09:

Er komt geen 4060 16 GB. De 4060 Ti 16GB schijnt 18 juli te komen. De roasts/reviews zijn dan op 17 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Denkt er iemand dat er misschien bij Prime Day morgen GPUs op de discount lijst zullen staan? Of zullen die discounts niet van die mate zijn dat ze kaarten interessant zullen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:06:
[...]

Er komt geen 4060 16 GB. De 4060 Ti 16GB schijnt 18 juli te komen. De roasts/reviews zijn dan op 17 juli.
Oh dan heb ik dat door elkaar gehaald, dacht dat de 4060 16GB sowieso kwam en de 4060 Ti 16GB een gerucht was, nou das helemaal mooi dan. Hopelijk kan ik hem eind augustus of september dan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:12
4060 Ti 16 GB gaat echt vernietigd worden in de reviews. Not going to be pretty.

Beschikbaarheid van verschillende 4070 modellen voor de adviesprijs is op het moment wel goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Cloggs schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:54:
4060 Ti 16 GB gaat echt vernietigd worden in de reviews. Not going to be pretty.

Beschikbaarheid van verschillende 4070 modellen voor de adviesprijs is op het moment wel goed te noemen.
Hij moet wel minimaal 100-150 euro onder de 4070 blijven, anders wordt het die.

Als ik adviesprijs 550 lees en zie nu al 629 (MeGekko) voor de 4070 dan wordt het niks met de 4060 Ti 16GB.
RTX 4060 Ti 16GB launches July 18 amid desperate price ...
4060ti 16gb price van www.digitaltrends.com
5 dagen geleden — The 16GB version is expected to cost $499, $100 more than the $399 8GB edition.
100 dollar voor 8GB extra is idioot. En $499 * 0.91 * 1.21 = 549 euro.

Ik wil persoonlijk 450 neerleggen voor de 4060 Ti 16GB en 600 voor de 4070 :+

[ Voor 25% gewijzigd door JDx op 11-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:13
Ik begrijp niet waarom de prijzen, met de huidige lage vraag, niet wat sneller zakken.

Persoonlijk ben ik al lange tijd op zoek naar een vervanger voor mijn 2080 super. Maar eigenlijk had ik een max van 1000 in m'n hoofd voor een 7900 XTX of een RTX 4080. Maar als ik dan een prijsverschil van 100 euro tussen de 2 zie, ga ik toch liever voor een 4080. Dus na de tip in dit forum, toch maar besloten voor de KFA2 bij nbb te gaan, voor 1099. Incl onze btw en verzending, komt ie dan op 1128,46.
Vind het nog steeds prijzig, maar heb gewoon geen zin nog langer te wachten...
JDx schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:34:

Ik wil persoonlijk 450 neerleggen voor de 4060 Ti 16GB en 600 voor de 4070 :+
https://www.notebooksbill...c+12gb+grafikkarte+802217

[ Voor 18% gewijzigd door Pirelly op 12-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Pirelly schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:11:
Ik begrijp niet waarom de prijzen, met de huidige lage vraag, niet wat sneller zakken.

Persoonlijk ben ik al lange tijd op zoek naar een vervanger voor mijn 2080 super. Maar eigenlijk had ik een max van 1000 in m'n hoofd voor een 7900 XTX of een RTX 4080. Maar als ik dan een prijsverschil van 100 euro tussen de 2 zie, ga ik toch liever voor een 4080. Dus na de tip in dit forum, toch maar besloten voor de KFA2 bij nbb te gaan, voor 1099. Incl onze btw en verzending, komt ie dan op 1128,46.

[...]

https://www.notebooksbill...c+12gb+grafikkarte+802217
De 4080 is in de VS heel even 999 geweest via een speciale actie, retail prijs was 1099 en met een coupon kon je hem dan krijgen voor 999. De verwachting is dat het wel die kant op gaat, de afname is te laag.

Ja ik weet dat je nu al een 4070 kan krijgen voor 620 (met NL btw), maar ik wil hem in Nederland kopen voor maximaal 600 inclusief verzending en het liefst een Asus TUF Gaming.

Eerst maar eens afwachten wat de prijs van de 4060 Ti 16GB deze maand gaat doen, verwacht wel dat die snel zal zakken richting de prijs van de 8GB, want niemand wil 100 euro meer betalen alleen voor die 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

Dus na de tip in dit forum, toch maar besloten voor de KFA2 bij nbb te gaan, voor 1099. Incl onze btw en verzending, komt ie dan op 1128,46.
Oh je hebt 'm al gekocht, congrats dan, 1099 is precies de prijs waar ik dacht dat ze naartoe zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nvidia hoeft geen hoge aantallen te verkopen, want de vraag naar AI-kaarten is huizenhoog. Vanuit hun perspectief hoeven ze dus slechts zoveel kaarten te verkopen dat de gaming-markt niet kapot gaat, omdat ze die in de toekomst misschien weer nodig hebben.

AMD is/was vooral bezig met het vervangen van Intel CPU's in de datacentra, maar zijn nu ongetwijfeld vooral bezig met data center GPU's voor AI (MI300). Vervolgens ligt de prioriteit bij Ryzen met de hoge winstmarges en pas daarna bij de GPU's. Maar dan nog hebben ze 'automatisch' een hoog marktaandeel op de gaming markt doordat ze in de PS5 en XBox zitten. Dus een hoog marktaandeel bij discrete kaarten is geen noodzaak.

Het komt er op neer dat geen van de partijen echt belang heeft bij hogere verkopen tegen lage marges. De enige die nu echt de pineut zijn, zijn de AIBs. Maar ja, hun winstmarges zijn al minimaal, dus zij kunnen geen stevige kortingen gaan doorvoeren zonder dat Nvidia/AMD hun winstmarges verlaagt.

De beste kans bestaat wellicht uit concurrentie door Intel, want die hebben als enige echt belang bij flinke productie. Al is dat dan vooral op hun eigen productieprocessen, die tot nu toe niet goed lopen. En Intel Arc loopt ook nog niet erg goed. Dus dan hebben we het sowieso op z'n best over de volgende generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ludewig schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:06:
[...]

Nvidia hoeft geen hoge aantallen te verkopen, want de vraag naar AI-kaarten is huizenhoog. Vanuit hun perspectief hoeven ze dus slechts zoveel kaarten te verkopen dat de gaming-markt niet kapot gaat, omdat ze die in de toekomst misschien weer nodig hebben.

AMD is/was vooral bezig met het vervangen van Intel CPU's in de datacentra, maar zijn nu ongetwijfeld vooral bezig met data center GPU's voor AI (MI300). Vervolgens ligt de prioriteit bij Ryzen met de hoge winstmarges en pas daarna bij de GPU's. Maar dan nog hebben ze 'automatisch' een hoog marktaandeel op de gaming markt doordat ze in de PS5 en XBox zitten. Dus een hoog marktaandeel bij discrete kaarten is geen noodzaak.

Het komt er op neer dat geen van de partijen echt belang heeft bij hogere verkopen tegen lage marges. De enige die nu echt de pineut zijn, zijn de AIBs. Maar ja, hun winstmarges zijn al minimaal, dus zij kunnen geen stevige kortingen gaan doorvoeren zonder dat Nvidia/AMD hun winstmarges verlaagt.

De beste kans bestaat wellicht uit concurrentie door Intel, want die hebben als enige echt belang bij flinke productie. Al is dat dan vooral op hun eigen productieprocessen, die tot nu toe niet goed lopen. En Intel Arc loopt ook nog niet erg goed. Dus dan hebben we het sowieso op z'n best over de volgende generatie.
Ik denk dat als iemand momenteel al een kaart met een nummer van 4 cijfers heeft dat die deze generatie best gewoon aan zich voorbij laat gaan, of toch tenminste zolang de prijzen niet met 20-25% gedaald zijn ten opzichte van de huidige prijzen. De 4080 bvb lijkt mij pas goed geprijsd als deze onder de 1000 EUR komt. Ik verwacht zelf wel een beetje dat dat nog zal gebeuren in de loop van 2024, maar echt in stapjes van 1-2% per maand. Hangt ervan af hoe de AI markt zal evolueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Iemand al eens eerder op NBB een kaart besteld?
Ik heb geen enkele bevestiging van de bestelling gekregen en ook geen verzend bericht.
Als ik inlog op mijn account, zie ik echter wel dat het verzonden is.
Zijn ze een beetje rap met de verzending?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
Pirelly schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:36:
Ik heb geen enkele bevestiging van de bestelling gekregen en ook geen verzend bericht.
Mijn MSI 4080 Suprim X heb ik in december daar gekocht. Soepel proces eigenlijk. Ik kreeg mailtjes van team @ domeinnaam . de

Had wel begrepen dat meer mensen geen mail kregen, maar dat lag dat aan het domein. Als die verzonden is en je hebt een Track and Trace.... Kijk dan even waar die ligt. Bij mij duurde het 4 of 5 dagen van bestelling tot aan de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
CarJunkyXL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Mijn MSI 4080 Suprim X heb ik in december daar gekocht. Soepel proces eigenlijk. Ik kreeg mailtjes van team @ domeinnaam . de

Had wel begrepen dat meer mensen geen mail kregen, maar dat lag dat aan het domein. Als die verzonden is en je hebt een Track and Trace.... Kijk dan even waar die ligt. Bij mij duurde het 4 of 5 dagen van bestelling tot aan de voordeur.
Leveren ze enkel naar Nederland en Duitsland, of ook naar België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
nzall schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Leveren ze enkel naar Nederland en Duitsland, of ook naar België?
Nope:

Liefert notebooksbilliger.de auch ins Ausland?
Aktuell beliefern wir Privatkunden in Deutschland, Österreich, Niederlande und Spanien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ze hebben in ieder geval prima levertijden!
De 12e besteld en nu al binnen...
Ben benieuwd Naar het verschil met m'n oude 2080 Super, Maar dat is voor een ander draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Na dit weekend dus de launch van de 16GB versie van de 4060 Ti, iemand al een pre-order prijs gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
JDx schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:41:
Na dit weekend dus de launch van de 16GB versie van de 4060 Ti, iemand al een pre-order prijs gespot?
De verwachting is dat deze zal beginnen aan de MSRP van 500 USD, dus een EU adviesprijs van 559 EUR. Maar eerlijk gezegd: aan die prijs zou ik hem aan niemand aanbevelen. Voor dezelfde prijs kun je een 6800XT kopen die ongeveer de helft sneller is in rasterized performance en evenveel VRAM heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
nzall schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:53:
[...]

De verwachting is dat deze zal beginnen aan de MSRP van 500 USD, dus een EU adviesprijs van 559 EUR. Maar eerlijk gezegd: aan die prijs zou ik hem aan niemand aanbevelen. Voor dezelfde prijs kun je een 6800XT kopen die ongeveer de helft sneller is in rasterized performance en evenveel VRAM heeft.
Ja daarom, voor 549 hoef ik hem ook niet, max 450. En dan wil ik ook nog 250 voor m'n 3060 Ti vangen :9

En juist daarom ben ik ook benieuwd wat de prijs gaat worden, want 550 gaat toch niemand doen (lijkt mij) als je voor 600 al een 4070 kan kopen, beetje bizarre indicatie/introductie prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 14-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:20:
[...]
En juist daarom ben ik ook benieuwd wat de prijs gaat worden, want 550 gaat toch niemand doen (lijkt mij) als je voor 600 al een 4070 kan kopen, beetje bizarre indicatie/introductie prijs.
Het kan zelfs voor die prijs een interessante kaart zijn voor mensen die met AI-modellen aan de slag willen, of andere toepassingen waar CUDA en veel geheugen meer van belang is dan de allersnelste GPU. Maar dat is geen grote doelgroep.

Verder kan ik geen groep verzinnen voor wie dit een goede kaart is, al zijn er ongetwijfeld ook mensen zijn die per se Nvidia willen en een bepaald budget hebben, en gewoon de duurste Nvidia-kaart kopen die binnen dat budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Het kan zelfs voor die prijs een interessante kaart zijn voor mensen die met AI-modellen aan de slag willen, of andere toepassingen waar CUDA en veel geheugen meer van belang is dan de allersnelste GPU. Maar dat is geen grote doelgroep.

Verder kan ik geen groep verzinnen voor wie dit een goede kaart is, al zijn er ongetwijfeld ook mensen zijn die per se Nvidia willen en een bepaald budget hebben, en gewoon de duurste Nvidia-kaart kopen die binnen dat budget past.
Ja ik wil graag die 16GB voor AI inderdaad, maar voor 50 euro meer neem ik wel 12GB in de 4070 aangezien ik ook wel een gamer ben. Enige wat scheelt is dat ik de kaart ook echt van AI inkomsten kan kopen.

Heb goed gezocht, maar kan nog nergens een webshop vinden die hem al heeft staan, dan maar gewoon lekker het weekend in en zien we dan wel! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 14-07-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
https://videocardz.com/ne...-below-rtx-3060-ti-to-334

De 8GB versie is al gespot voor $334 dus zo'n 360 euro. Verwacht de 16GB wel gauw voor 450 te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:50
Is er nog een telegram kanaal die de FE kaarten trackt? Part alert is gestopt maar ik zoek nog een 4080/4090 FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Smeldor schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:05:
Is er nog een telegram kanaal die de FE kaarten trackt? Part alert is gestopt maar ik zoek nog een 4080/4090 FE.
Sowieso 1 van die 2 stond heel lang gewoon op NVidia zelf te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:25
Pirelly schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:36:
Heb je toevallig een ziggo mail adres gebruikt, ik had het ook op een of andere vage wijze blokkeerd ziggo NBB, later mijn mail naar een hotmail account gewijzigd en toen werkte het wel met NBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ja, inderdaad. Casema adres (abo bij ziggo).

Later mailtje gestuurd met Gmail adres en daar hebben ze netjes m'n gegevens en tracking gestuurd.

Gelukkig ben ik volgende maand van ziggo af. Eindelijk glasvezel in ons dorp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedje-san
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:57
Voor de liefhebber van de 4090 FE staan er nog een paar in de outlet:

https://www.notebooksbill...tx?categories-stat=Outlet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Pedje-san schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:16:
Voor de liefhebber van de 4090 FE staan er nog een paar in de outlet:

https://www.notebooksbill...tx?categories-stat=Outlet
Voor minder geld verkoopt NBB ook nieuwe modellen van AIB partners. En voor zover ik weet is er tegenwoordig niet echt meer verschil in kwaliteit tussen de FEs en AIB modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedje-san
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:57
nzall schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Voor minder geld verkoopt NBB ook nieuwe modellen van AIB partners. En voor zover ik weet is er tegenwoordig niet echt meer verschil in kwaliteit tussen de FEs en AIB modellen.
Daarom zeg ik ook voor de liefhebber van de FE. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
Smeldor schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:05:
De kanalen waar ik in zit, zijn vrij stil. Waarschijnlijk gewoon wachten op een nieuwe batch en is deze zonder Bots te bestellen. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:12
Eerste 4070 onder de 600 euro. Komt in de buurt van wat ik voor mijn 1070 heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Oh, dat is meteen wel een stevige daling. Hij was kort rond de 610 en schoot toen weer omhoog, maar nu 20 euro daar weer onder.

Wellicht komt het doordat de euro zo'n week geleden redelijk wat in waarde is gestegen, al lijkt het een beetje kort dag om dat al terug te zien in de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:45:
Oh, dat is meteen wel een stevige daling. Hij was kort rond de 610 en schoot toen weer omhoog, maar nu 20 euro daar weer onder.

Wellicht komt het doordat de euro zo'n week geleden redelijk wat in waarde is gestegen, al lijkt het een beetje kort dag om dat al terug te zien in de prijzen.
Ik kreeg een mailing van megekko dat ze rtx week hadden. Zal wel wat sponsoring van nvidia achter zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:35
Net toevallig vanmorgen besteld voor €639 :( Eens kijken of ze wat kunnen regelen met het prijsverschil en anders stuur ik 'm retour en bestel ik opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:58

Neelon

FOR PONY!!!

Allerlei RTX kaarten in de aanbieding bij Megekko.

Maandag net een 4090 bij ze besteld, "gelukkig" valt die niet onder de korting en is ie nog steeds de goedkoopste, voelde m al hangen toen ik de mail zag. 😆

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafi2013
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-09 00:31
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 19-07-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Wij mogen hier geen individueel koopadvies geven in deze topic om de focus niet te verliezen. Ik denk wel dat er een apart forum is waar je dit soort vragen mag stellen, Componenten koopadvies (componenten koopadvies).

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 19-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-07 21:42
Op Megekko is de RTX 4070 (Inno3D) inmiddels weer onder de 600 euro gezakt (589 euro).

Ook is de RTX 4080, althans volgens de pricewatch prijsontwikkeling, op zijn goedkoopst momenteel (1269 euro). Wederom bij Megekko (wordt gemarket als 'actieprijs' t/m 28-7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
2dope schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:52:
Op Megekko is de RTX 4070 (Inno3D) inmiddels weer onder de 600 euro gezakt (589 euro).

Ook is de RTX 4080, althans volgens de pricewatch prijsontwikkeling, op zijn goedkoopst momenteel (1269 euro). Wederom bij Megekko (wordt gemarket als 'actieprijs' t/m 28-7)
Dat is de msi , de inno3d is er vanaf 1179

https://www.megekko.nl/pr...X-4080-X3-16GB-Videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
De MSI 4080 Ventus is zelfs nog een €20 goedkoper dan de "Gaming X TRIO": https://www.megekko.nl/pr...B-VENTUS-3X-OC-Videokaart

Of is de Ventus eigenlijk geen "goede" kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:10
gaming x trio is altijd beter hoor, 20 euro is het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Je krijgt er natuurlijk ook 60 EUR aan steam tegoed bij, bij die MSI kaart. Dus het feitelijke prijsverschil tussen de GXT en de Inno 3D kaart is maar 30 EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TryPleX
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-07 05:24
Mocht iemand nog een goedkope 4060ti 16gb willen, deze is atm de prijs van een 4060ti 8gb bij ama.es https://www.amazon.es/dp/B0CBK7BRL9 432 + 6 euro shipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
TryPleX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:39:
Mocht iemand nog een goedkope 4060ti 16gb willen, deze is atm de prijs van een 4060ti 8gb bij ama.es https://www.amazon.es/dp/B0CBK7BRL9 432 + 6 euro shipping
Is er al niet meer

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34
MattiVM schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:18:
De MSI 4080 Ventus is zelfs nog een €20 goedkoper dan de "Gaming X TRIO": https://www.megekko.nl/pr...B-VENTUS-3X-OC-Videokaart

Of is de Ventus eigenlijk geen "goede" kaart?
De door tweakers Ultimate uitgeroepen 4090 Suprim X is via bol nu de goedkoopste 4090-kaart, 1609 euro : uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Degrader schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:02:
[...]

De door tweakers Ultimate uitgeroepen 4090 Suprim X is via bol nu de goedkoopste 4090-kaart, 1609 euro : uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G
Via een bol.com externe verkoper met een twijfelachtige bedrijfsnaam en 0 reviews met een onwaarschijnlijk lage prijs. Klinkt betrouwbaar :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
spone schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Via een bol.com externe verkoper met een twijfelachtige bedrijfsnaam en 0 reviews met een onwaarschijnlijk lage prijs. Klinkt betrouwbaar :)
Bied inderdaad ook alleen maar iphones etc. aan. Gehacked account waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Zoals aangekondigd kost de 4060 Ti 16GB rond de 550 euro, maar als de 8GB versie nu al soms onder de 400 zit, dan kan het toch niet lang duren dat de 16GB onder de 500 komt? Voor een paar tientjes meer heb je een 4070 terwijl het verschil tussen de 4060 Ti 8GB en 16GB maarliefst 150 euro is. Dat kan niet zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:34
JDx schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:12:
Zoals aangekondigd kost de 4060 Ti 16GB rond de 550 euro, maar als de 8GB versie nu al soms onder de 400 zit, dan kan het toch niet lang duren dat de 16GB onder de 500 komt? Voor een paar tientjes meer heb je een 4070 terwijl het verschil tussen de 4060 Ti 8GB en 16GB maarliefst 150 euro is. Dat kan niet zo blijven.
Dat kan wel. Het zal Nvidia echt een zorg zijn. Ze zijn dominant op de consumentenmarkt voor gaming GPU’s en verdienen het overgrote gedeelte van hun geld met AI en de professionele markt.

Een alternatief is er niet of nauwelijks. Dus Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
FrankoNL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Dat kan wel. Het zal Nvidia echt een zorg zijn. Ze zijn dominant op de consumentenmarkt voor gaming GPU’s en verdienen het overgrote gedeelte van hun geld met AI en de professionele markt.

Een alternatief is er niet of nauwelijks. Dus Tsja.
Meh, toen de 4080 iets van 1600/1700 was zei ik ook, die gaat naar 1099 en dat is ie nu. De 4070 Ti zit bijna op de 799 die ik verwachtte, dus ik heb wel vertrouwen in mezelf :9

Pagina: 1 ... 34 ... 45 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Geen "ik ook" berichten.
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Ranten is niet toegestaan.
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • Scalping bespreken is niet toegestaan.
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord