[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Saekerhett schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:11:
[...]
Is bekend toch? Dit is gewoon de adviesprijs en die gaat vanzelf zakken straks.
Dan nog blijft het een product dat je niet zou moeten kopen (tenzij de prijs echt onrealistisch ver zakt), want de 8 GB is gewoon niet genoeg voor deze kaart op dit moment.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05 17:06
ruftman schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Mijn portemonnee blijft in dit geval lekker dicht (en ik had me toch behoorlijk verheugd op de 4060 (TI))
Je linkt ook wel een overkill model. zo'n grote 3 slots koeler is totaal overbodig voor een 160W kaart. Je hebt simpelere modellen vanaf 449 euro (nog altijd veel te veel, tja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
rable schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:07:
[...]
Je linkt ook wel een overkill model. zo'n grote 3 slots koeler is totaal overbodig voor een 160W kaart. Je hebt simpelere modellen vanaf 449 euro (nog altijd veel te veel, tja).
Dat is ook een gevolg van irrationeel gedrag door sommige kopers die in het verleden gewend zijn geraakt om extra te willen betalen voor extra koeling, wat op zich rationeel is, maar daarin nu zijn doorgeschoten.

Het wordt trouwens nog erger, want Aorus en Gigabyte gaan straks 3-fan kaarten uitbrengen voor de 4060. Dit terwijl heel veel fabrikanten voor deze kaart een 1-fan variant gaan uitbrengen. Dus krijg je een absurd verschil tussen zo'n 1-fan kaart en een 3-fan bakbeest.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 17:57
Ludewig schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Dat is ook een gevolg van irrationeel gedrag door sommige kopers die in het verleden gewend zijn geraakt om extra te willen betalen voor extra koeling, wat op zich rationeel is, maar daarin nu zijn doorgeschoten.

Het wordt trouwens nog erger, want Aorus en Gigabyte gaan straks 3-fan kaarten uitbrengen voor de 4060. Dit terwijl heel veel fabrikanten voor deze kaart een 1-fan variant gaan uitbrengen. Dus krijg je een absurd verschil tussen zo'n 1-fan kaart en een 3-fan bakbeest.
Ik moet ineens denken aan de absurde Asus ROG RTX 3050 kaart van de vorige generatie.

En het ergste is nog, zo'n koeler zorgt niet eens meer voor lagere temperaturen dan, diminishing returns knocking on the door.

Al vind ik een 1 fan kaart ook niet altijd de beste oplossing, tenzij formaat belangrijk is.

Maar een beetje basic 2 fan kaart is voldoende, zo'n Asus Dual of een Inno3D hebben voldoende koeling voor meeste mensen.

Maar goed, de RTX 4060 Ti is niet eens de MSRP prijs waard zolang de oudere kaarten op de markt zijn, en daarna (tenzij de prijs fors naar beneden daalt) is het gewoon een slechte koop.

Ik verwacht overigens niet dat AMD met iets beter komt, de RX 7600 toont weer eens aan dat AMD er ook wat van kan qua "it's not a bad product, just a bad price".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24

Winkiller

De Mopperpot

LOL: deze doet het ook ontzettend goed en is een aardig stukje goedkoper.
Ludewig schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Dan nog blijft het een product dat je niet zou moeten kopen (tenzij de prijs echt onrealistisch ver zakt), want de 8 GB is gewoon niet genoeg voor deze kaart op dit moment.
Jawel maar wel iets lagere textures, 1 standje maar terwijl er ook een paar op ultra staan. 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Winkiller op 26-05-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het lijkt erop dat Nvidia nu een price drop heeft gedaan van de 3000-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1883242

Ludewig schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:22:
Het lijkt er bijna op alsof mensen van restanten en het oude af willen omdat 4xxx the next best thing is. /s

Deep 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:11
Ludewig schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:22:
De plotse drop op 3060/3060ti is vooral een reactie op de prijscorrectie die amd heeft gedaan met de 6600/6650/6700/6750 reeksen wat op zich weer een 'geplande' reactie was op de 4060 ti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-05 09:34
Inmiddels €329 voor RTX 3060 Ti bij NBB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
TRDT schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:19:
Inmiddels €329 voor RTX 3060 Ti bij NBB
6 euro meer in nederland :)

uitvoering: PNY GeForce RTX 3060 Ti 8GB VERTO Dual Fan LHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat is wat mij betreft een veel slimmere aankoop dan zowel de 4060 Ti als de 4060 (die vermoedelijk zo'n beetje hetzelfde gaat presteren als de 3060 en dus flink trager is). DLSS 3 is minder nuttig voor kaarten met deze rekenkracht.

Al ben ik tot nu erg tevreden met mijn 6700 XT voor nauwelijks meer en dan heb je 12 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oh Boy,
Digital Foundry: Nvidia GeForce RTX 4060 Ti Review: The Disappointment Is Real.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coltje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-07-2023
Helaas mijn rtx 4070 net te vroeg gekocht voor de diablo 4 actie :( iemand die zijn code wil ruilen voor een overwatch 2 code ofzo? diablo 4 lijkt me erg tof maar vindt minimaal €70 te veel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ludewig schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:19:
Dat is wat mij betreft een veel slimmere aankoop dan zowel de 4060 Ti als de 4060 (die vermoedelijk zo'n beetje hetzelfde gaat presteren als de 3060 en dus flink trager is). DLSS 3 is minder nuttig voor kaarten met deze rekenkracht.

Al ben ik tot nu erg tevreden met mijn 6700 XT voor nauwelijks meer en dan heb je 12 GB.
De 3060 12GB voor 300,- is ook redelijk wat mij betreft. De 4060 zal qua price/performance denk ik niet beter worden en je hebt 50% meer vram.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:03:
[...]

De 3060 12GB voor 300,- is ook redelijk wat mij betreft. De 4060 zal qua price/performance denk ik niet beter worden en je hebt 50% meer vram.
Ja, dat vindt ik ook. Ik geef zelf de voorkeur aan de extra 4 GB boven DLSS 3 (zie ook mijn keus voor de 6700 XT). Daarnaast wordt de 4060 met 350 euro toch substantieel duurder dan de 3060 nu is en het lijkt me onmogelijk dat de 4060 zoveel sneller is dat dit prijsverschil goedgemaakt wordt door een flinke prestatietoename.

Op dit moment is de situatie heel lastig omdat je enerzijds kunt beredeneren dat het niet beter gaat worden dan nu, omdat Nvidia dankzij AI weinig reden heeft om veel 4000-kaarten te verkopen, aangezien de AI-kaarten niet aan te slepen zijn. En zowel Nvidia als AMD schijnen nog flink wat voorraad te hebben van de vorige generatie, dus zijn de kortingen daarop wellicht het beste wat je de komende paar jaar gaat zien.

Maar als men straks opeens besluit dat men toch veel meer gaming-kaarten wil verkopen, dan schop je jezelf misschien als je nu koopt. Al blijft de 4000-lineup vrij treurig qua VRAM, dus de prijzen moeten wel onwaarschijnlijk veel dalen voordat je echt een enigzins toekomstvaste kaart hebt voor niet al te extreme prijzen.

Daarom heb ik ervoor gekozen om nu te upgraden naar een relatief toekomstvaste kaart. De kans dat ik later nog steeds heel erg blij ben met deze aankoop lijkt me veel groter dan dat ik spijt krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlckMohawk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb mijn ogen al een tijdje op de 4070 Windforce, maar was aan het wachten op een prijsdaling. Nu zie ik dat die ineens duurder is geworden - dit is tegenstrijdig met de berichten dat kaarten goedkoper worden en zelfs recent de price cut van Nvidia. Iemand enig idee hoe dat komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
BlckMohawk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:24:
Ik heb mijn ogen al een tijdje op de 4070 Windforce, maar was aan het wachten op een prijsdaling. Nu zie ik dat die ineens duurder is geworden - dit is tegenstrijdig met de berichten dat kaarten goedkoper worden en zelfs recent de price cut van Nvidia. Iemand enig idee hoe dat komt?
De meest recente price cuts zijn voor de 3000-kaarten. Er is geen enkele garantie dat de 4000-kaarten goedkoper gaan worden, omdat Nvidia mogelijk helemaal niet veel kaarten wil verkopen, zodat ze meer AI-kaarten kunnen verkopen.

En mogelijk doen de winkels en AIBs nu alleen voorraadcorrecties omdat de verkopen tegenvallen. Dan kunnen de prijzen weer wat omhoog gaan zodra de voorraad weer op niveau is.

Maar uiteindelijk is het allemaal speculatie, want ze vertellen ons niet wat de plannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:25
Ludewig schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:36:
[...]

De meest recente price cuts zijn voor de 3000-kaarten. Er is geen enkele garantie dat de 4000-kaarten goedkoper gaan worden, omdat Nvidia mogelijk helemaal niet veel kaarten wil verkopen, zodat ze meer AI-kaarten kunnen verkopen.

En mogelijk doen de winkels en AIBs nu alleen voorraadcorrecties omdat de verkopen tegenvallen. Dan kunnen de prijzen weer wat omhoog gaan zodra de voorraad weer op niveau is.

Maar uiteindelijk is het allemaal speculatie, want ze vertellen ons niet wat de plannen zijn.
als ik geen gfx kaart koop, koop ik ook niet een AI-kaart.

Of bedoel je dat er dan ruimte vrijkomt voor productie van deze kaarten?
Dan kunnen ze sws toch de rtx kaarten minderen in productie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Specifiek de 4070 kende een moeizame start in de verkopen vanaf de launch. Inmiddels lopen de verkopen gestaag op, en raken de msrp modellen (windforce etc) modellen her en der uitverkocht wat helaas tot (kleine) prijsstijgingen leid. (Ook de dollarkoers helpt momenteel niet mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
sikkwittet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Of bedoel je dat er dan ruimte vrijkomt voor productie van deze kaarten?
Dan kunnen ze sws toch de rtx kaarten minderen in productie?
Ja, ze kunnen de productielijnen dan inzetten om meer professionele kaarten te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
Ik hoor voorlopig weinig verwachtingen van (forse) prijsdalingen, omdat Nvidia productie van AI-kaarten opschroeft ten koste van RTX 40XX productie.

Als je een specifieke kaart zoekt, zou je ook eens in Duitsland kunnen kijken. Sommige shops (computeruniverse.de, notebooksbilliger.de, amazon.de, caseking.de) leveren ook naar Nederland. Zie hiervoor https://geizhals.eu/?cat=...=9816_03+05+17+-+RTX+4070. Zolang je wegblijft van de MSI Ventus modellen zit je goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Houd er dan wel rekening mee dat de BTW daar lager is en dat dit verrekent wordt bij bestellingen vanuit Nederland. Dus het lijkt daar goedkoper dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
De reden weet ik niet, maar volgens mij had ik weken geleden al gezegd dat ik er niet op zou wachten, maar als je geen haast hebt, tja dan kan je de gok wel wagen.

De 4060 Ti zit zoals verwacht rond de 499 (tenminste de Asus TUF Gaming) en dan komt volgende maand de 16GB versie nog uit, dus denk echt niet dat die 4070 nog gaat zakken, zeker niet de komende tijd.

Edit: excuus, dit was toen een reactie op iemand anders

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 08:28 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Heb destijds ook niet langer gewacht op een prijsdaling van de 3060 Ti, die was toen 770 euro volgens mij, gewoon kopen en genieten. Wel kon ik er toen nog zo winstgevend mee minen dat ik hem bijna gratis had.

Verdien er nu nog steeds mee via AI, al zou ik wel wat meer VRAM willen.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
JDx schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:13:
Ik ben echt benieuwd wat die 4060 Ti nou gaat kosten nu al bekend is dat er ook een 16GB versie komt, die moet sowieso onder de 599 (tot op heden de goedkoopste geweest) van de 4070 blijven.

Dan moet daaronder nog de 8GB en de gewone 4060.

4070 Ti 12GB - 869
4070 12GB - 599
4060 Ti 16GB - 499?
4060 Ti 8GB - 449?
4060 8GB - 399?
Goedkoopste 4060 Ti kost inmiddels 429 bij NBB, wat in Nederland uit komt op 456 inclusief verzending, ga je naar Azerty dan heb je er eentje voor 445 euro.

Sinds de onthulling van de 4060 Ti 16GB heb ik hier wel interesse in, maar die zal wel niet veel goedkoper worden dan de 4070, dus of dat het waard is vraag ik me af.

Goedkoopste 4070 is nog steeds 629 bij Alternate en dan heb je bijna de meeste prutte versie
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1910193

Wat nog wel wat met de prijs zou kunnen doen is als er een 4070 wordt aangekondigd met meer dan 12GB.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Pfff 739 euro voor 4070 TUF Gaming, niet te doen zeg, erg benieuwd naar de 4060 Ti 16GB prijzen, ik gebruik trouwens altijd dit linkje, maar dat doen de meesten wel denk ik.
https://www.gputracker.eu...=NVIDIA%20RTX%204060%20TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
JDx schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:08:
Pfff 739 euro voor 4070 TUF Gaming, niet te doen zeg, erg benieuwd naar de 4060 Ti 16GB prijzen, ik gebruik trouwens altijd dit linkje, maar dat doen de meesten wel denk ik.
Het is echt niet meer te vergelijken met vroeger. De prijzen rijzen de pan uit. In Januari 2019 kocht voor €799,- de GeForce RTX 2080 8GB. Terwijl High-End vroeger €480 was kocht ik de GeForce GTX 480 High-End kaart. Ik heb ook lang getwijfeld of ik zou upgraden. Vorige maand de GeForce RTX 4090 gekocht voor €1.869,- de
Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC

Voor mij was de reden tot upgraden, ik speel op 4K met een 144Hz refresh rate monitor. Bij de RTX 2080 moest ik de instellingen verlagen tot low-medium-settings. Je moet gewoon voor je zelf kijken wat je nodig hebt en op welke resolutie je speelt. Ook kijken naar de toekomst!

Het is niet normaal wat ze tegenwoordig vragen. Ik vind het behoorlijk duur inderdaad en ik heb echt getwijfeld. Als ik nu de prijzen zie word ik niet vrolijk van de 4060 tot aan de 4090.

Ik ga nu jaren doen met mijn RTX 4090 en bij mijn volgende computer neem ik de 4090 mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 06-06-2023 11:37 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Van der Berg

Het zou mij ook niet verbazen als de 5090 tegen gaat vallen. Allereerst lijkt Nvidia eigenlijk een dubbele winst te hebben geboekt qua performance/watt bij Ada omdat ze eigenlijk twee procesnodes winst hebben gepakt. Zo'n winst gaat de volgende generatie vast niet gebeuren.

En bij Ampere werd het grootste deel van de prestatiewinst toebedeeld aan de 3080 en eronder, terwijl de 3090 in vergelijking een extreem slechte prijs/prestatie had. Bij Ada heeft juist de 4090 veel van de prestatiewinst toebedeeld gekregen voor een kleine prijstoename en is het daaronder bar en boos (of een stevige prijstoename of nauwelijks/geen prestatiewinst).

Als ze geschrokken zijn door de reactie van de markt op de 4080 en eronder, kan het zijn dat ze voor de volgende generatie juist de 5080 en eronder relatief veel prestatietoename geven, waardoor het verschil tussen de 5090 en de 5080 dan relatief klein wordt, zoals dat ook zo was bij de 3090 en 3080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Van der Berg schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Het is echt niet meer te vergelijken met vroeger. De prijzen rijzen de pan uit. In Januari 2019 kocht voor €799,- de GeForce RTX 2080 8GB. Terwijl High-End vroeger €480 was kocht ik de GeForce GTX 480 High-End kaart. Ik heb ook lang getwijfeld of ik zou upgraden. Vorige maand de GeForce RTX 4090 gekocht voor €1.869,- de
Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC

Voor mij was de reden tot upgraden, ik speel op 4K met een 144Hz refresh rate monitor. Bij de RTX 2080 moest ik de instellingen verlagen tot low-medium-settings. Je moet gewoon voor je zelf kijken wat je nodig hebt en op welke resolutie je speelt. Ook kijken naar de toekomst!

Het is niet normaal wat ze tegenwoordig vragen. Ik vind het behoorlijk duur inderdaad en ik heb echt getwijfeld. Als ik nu de prijzen zie word ik niet vrolijk van de 4060 tot aan de 4090.

Ik ga nu jaren doen met mijn RTX 4090 en bij mijn volgende computer neem ik de 4090 mee.
Ik vergelijk het ook niet met vroeger vroeger hoor, heb nog 770 betaald voor mijn 3060 Ti, ik moet gewoon meer VRAM that's it, dus als de 4060 Ti 16GB komt, dan ga ik denk ik voor die ipv een 4070 12GB.

En 599 voor een 4070 vind ik een prima prijs, maar ik wil per se weer de TUF Gaming ;)

Maar als het zo door gaat kan ik na de zomer de GPU kopen compleet van inkomsten uit AI generated images, dus dan is het ook wel weer te doen. De 3060 Ti was te doen door ermee te minen, daarna was ie vrijwel gratis. Misschien 200 euro ofzo (inkomsten - stroomkosten).

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 06-06-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:39
Ik heb ondertussen een 4070 Eagle OC binnen :). Besteld bij Megekko, flink vertraagd. Zou woensdag komen werd uiteindelijk vrijdag. Heeft een dag of 5 geduurd.

[ Voor 76% gewijzigd door sdk1985 op 06-06-2023 15:11 . Reden: oops dit is het leverijtden topic ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
JDx schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:08:
€657 voor een Inno3D 4070. Gewoon prima te doen voor een mid range build, bijvoorbeeld met een Ryzen 7600 of Intel 13500 of 13600K. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Ik heb zojuist de RTX 4090 FE ontvangen van NBB. Het zegel van de doos is verbroken en daarnaast hebben ze met ductape de zijkanten vast geplakt. De advertentie had het niet over een gebruikt product. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
icall5s schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:06:
[...]

€657 voor een Inno3D 4070. Gewoon prima te doen voor een mid range build, bijvoorbeeld met een Ryzen 7600 of Intel 13500 of 13600K. :)
Heb een 12600K, maar heb een MSI Ventus, Gaming X Trio en Inno3D iChill (3060/3060Ti/3070) gehad, de Asus TUF Gaming 3060 Ti beviel het beste, dus die wil ik ook weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
TheTurk schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:03:
Ik heb zojuist de RTX 4090 FE ontvangen van NBB. Het zegel van de doos is verbroken en daarnaast hebben ze met ductape de zijkanten vast geplakt. De advertentie had het niet over een gebruikt product. Heeft iemand hier ervaring mee?
Terugsturen natuurlijk en een nieuw product eisen. Deze is wellicht refurbished of al eens teruggestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Ik heb ook wel eens gebruikte artikelen gekregen, zelfs van Alternate terwijl die een outlet hebben voor geretourneerde producten. Ik stuur ze altijd terug, hoe dan ook, je weet nooit of ie gevallen is ofzo.

Bij Beyerdynamic kan je wel voor 20/30 euro korting gebruikte koptelefoons kopen, retourproducten of demo/beursproducten. Maar die worden helemaal getest en alle contact onderdelen vervangen, zoals oorkussens en de hoofdband.

Als je iets nieuw koopt, moet je ook een nieuw product krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door JDx op 07-06-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
De 4060 Ti 8GB kost (499)
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1917980

en de 4070 12GB kost (749)
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1905796

Wat kunnen we dan verwachten van de 4060 Ti 16GB, wat denken jullie, 599 euro misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-01 08:53
Pas geleden Asus 4090 strix OC edition besteld bij Azerty en volgende dag binnen gehad. Scheelde veel geld met de andere leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-04 07:57
JDx schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:35:
[...]

Goedkoopste 4070 is nog steeds 629 bij Alternate en dan heb je bijna de meeste prutte versie
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1910193
Die meest prutte versie zoals jij em noemt wordt hier op Tweakers bij de reviews in de Pricewatch wel goed beoordeeld.
Waarom is die kaart volgens jou prut?

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
JDx schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:08:
De 4060 Ti 8GB kost (499)
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1917980

en de 4070 12GB kost (749)
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1905796

Wat kunnen we dan verwachten van de 4060 Ti 16GB, wat denken jullie, 599 euro misschien?
Ja, ik verwacht wel een +100 euro meerprijs voor de 16GB tov de 8GB 4060Ti

Echter, kwa performance wordt de 16GB nauwelijks beter.
Je hebt vooral meer VRAM nodig in hoge resoluties (4K) en/of met raytracing.
Maar de 4060Ti is eigenlijk niet snel genoeg voor 4K en/of raytracing.

Een 4070Ti met 16GB (ipv 12GB) kan wel toegevoegde waarde bieden

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
BeetjeVreemd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Die meest prutte versie zoals jij em noemt wordt hier op Tweakers bij de reviews in de Pricewatch wel goed beoordeeld.
Waarom is die kaart volgens jou prut?
Oh ik weet niet of ie echt prut is, bedoelde gewoon de cheapste. Maar ik zou hem zelf niet willen, heb de iChill gehad met 3-fans en dat vond ik ook al niks. Misschien is deze wel beter.

Hier lijkt ie ook wel goed, zeker voor de prijs

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/d10jjzipb92b1.png?width=1275&format=png&auto=webp&v=enabled&s=fb424fb3f9467be458d44b4ef43385d9c255c879

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
GarBaGe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Ja, ik verwacht wel een +100 euro meerprijs voor de 16GB tov de 8GB 4060Ti

Echter, kwa performance wordt de 16GB nauwelijks beter.
Je hebt vooral meer VRAM nodig in hoge resoluties (4K) en/of met raytracing.
Maar de 4060Ti is eigenlijk niet snel genoeg voor 4K en/of raytracing.

Een 4070Ti met 16GB (ipv 12GB) kan wel toegevoegde waarde bieden
Nee qua performance niet echt denk ik, maar het wordt wel zijn USP. Net als dat de 3080 12GB een stuk duurder was dan de originele 10GB. Weet niet hoe veel die erop vooruit ging in performance?

Ja, dat die 4070's ook nog met 12GB zitten is ook maar raar, wel beter dan 8GB in de 3070, maar dan nog.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
AMD Radeon RX 6800 16GB is now available for €399, cheaper and faster than RTX 4060 Ti
According to TechPowerUP review, the Radeon RX 6800 non-XT is at 9% to 18% faster, with performance advantage growing at higher resolutions. The 16GB VRAM is also more future-proof than 8GB of the RTX 4060 Ti, which will only get 16GB variant in July. Nevertheless, RTX GPU supports newer technologies such as DLSS3 (while AMD has no updates on their FSR3) and lower power consumption during gaming (152W vs. 235W).
https://videocardz.com/ne...d-faster-than-rtx-4060-ti

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2023/06/AMD-RADEON-RX6800-VS-4060TI-TPU.jpg

Ben benieuwd waar de 4060 Ti 16GB uit gaat komen qua performance. Kan er op videocardz nog niet veel over vinden, weinig geruchten, alleen dat ie in juli komt.

Goedkoopste 6800 is overigens nu gewoon weer 499 euro.

[ Voor 51% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:51:
Ben benieuwd waar de 4060 Ti 16GB uit gaat komen qua performance.
De prestaties worden gewoon vrijwel identiek aan de 4060 Ti 8 GB, tenzij je bottlenecked door een tekort aan geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:56:
[...]

De prestaties worden gewoon vrijwel identiek aan de 4060 Ti 8 GB, tenzij je bottlenecked door een tekort aan geheugen.
Ok als jij het zegt, nou dan gaat het puur om geheugen voor mij, want tegenover de 3060 Ti zouden de prestaties er minimaal op vooruit gaan. Heb het geld toch nog niet bij elkaar, maar dan wil ik de geruchten en prijzen van een eventuele 4070 16GB wel eens afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Ok als jij het zegt, nou dan gaat het puur om geheugen voor mij, want tegenover de 3060 Ti zouden de prestaties er minimaal op vooruit gaan. Heb het geld toch nog niet bij elkaar, maar dan wil ik de geruchten en prijzen van een eventuele 4070 16GB wel eens afwachten.
Sla je slag met een 30.XX serie GPU, bijna net zo snel als de 40.XX serie en goedkoper.
Ik zag een video op YT met FH5 waar een 12GB 3060 op 1080p 100+ frames liep.
https://youtu.be/iWw649qIFNI?t=78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:33
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:16:
[...]

die laatste zie ik niet zo snel, immers met de configuratie van de 4070 kan je volgens mij niet netjes 16GB plaatsen. Dat is 12GB of 24GB. Dan zou de 4070 een geknipte configuratie van de 4070 Ti 4080 moeten krijgen, nu is daar nog wel wat ruimte in de stack, maar ik vraag me af of ze zoveel yield issues hebt dat je daar nog een nieuwe geknipte variant wil introduceren met die grote die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Winkiller schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Sla je slag met een 30.XX serie GPU, bijna net zo snel als de 40.XX serie en goedkoper.
Ik zag een video op YT waar een 12GB 3060 op 1080p 100+ frames liep.
https://youtu.be/iWw649qIFNI?t=78
Waar zie jij nog een 3080 12GB te koop dan? En voor minder dan een 4070?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:24:
[...]

die laatste zie ik niet zo snel, immers met de configuratie van de 4070 kan je volgens mij niet netjes 16GB plaatsen. Dat is 12GB of 24GB. Dan zou de 4070 de configuratie van de 4070 Ti moeten krijgen, nu is daar nog wel wat ruimte in de stack, maar ik vraag me af of ze zoveel yield issues hebt dat je daar nog een nieuwe geknipte variant wil introduceren.
4070 Ti 16GB bedoelde ik ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Waar zie jij nog een 3080 12GB te koop dan? En voor minder dan een 4070?
Ik heb het niet over een 3080 maar over de 30 serie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Winkiller schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Ik heb het niet over een 3080 maar over de 30 serie. :)
Maar als je 12GB of meer wil dan kom je toch bij een 3080? Ik heb al een 3060 Ti.

Het gaat afhankelijk van de prijs een 4060 Ti 16GB of 4070 12GB worden, maar als er nog een 4070 Ti 16GB in de pipeline zit, dan wil ik dat nog wel afwachten.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Maar als je 12GB of meer wil dan kom je toch bij een 3080? Ik heb al een 3060 Ti.
In dat geval moet je vooral niet upgraden naar een 40 serie kaart, zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Winkiller schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:28:
[...]

In dat geval moet je vooral niet upgraden naar een 40 serie kaart, zonde van je geld.
Geld maakt me niet uit, ik verdien ook geld met de kaart, ik moet gewoon meer VRAM.

Maar we gaan offtopic denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:26:
[...]

4070 Ti 16GB bedoelde ik ja.
Foutje van mij, ik bedoelde 4080, de 4070 Ti heeft namelijk hetzelfde issue als de 4070, met die config kan je niet netjes 16GB plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:29:
[...]
ik moet gewoon meer VRAM.
Laat je niet gek maken, als ik kijk naar die video in de link die ik gaf begin ik te lachen.
Het lijkt wel of heel GPU Internet de zelfde dingen zegt, ik zie nauwelijks afwijkende meningen.
Kijk eens naar het VRAM gebruik met FH5 in die video op een 3060 12GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Winkiller schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Laat je niet gek maken, als ik kijk naar die video in de link die ik gaf begin ik te lachen.
Het lijkt wel of heel GPU Internet de zelfde dingen zegt, ik zie nauwelijks afwijkende meningen.
Kijk eens naar het VRAM gebruik met FH5 in die video op een 3060 12GB.
Het is niet voor gamen.
Dennism schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Foutje van mij, ik bedoelde 4080, de 4070 Ti heeft namelijk hetzelfde issue als de 4070, met die config kan je niet netjes 16GB plaatsen.
Hmmm, dus die hoef ik niet te verwachten? Kom inderdaad ook alleen maar artikels tegen waar het er wel over gaat, maar dat het "unlikely" is dat die komt.

Nou dan gaat het afhangen van de prijs van de 4060 Ti 16GB, geruchten zijn 559, maar dat is FE MSRP.

[ Voor 28% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
Ik zou als ik nu op het punt stond een nieuwe videokaart te kiezen geen 3060TI, maar 4060TI kiezen.

1. Veel zuiniger
2. Met de 4060TI kan je langer doen
3. Alle nieuwe technologie uit de RTX 4000
4. Een vernieuwde architectuur en een nieuwe Procédé

De 4060TI is wel veel zuiniger in gebruik idle als load dan de 3060TI, heb ik gehoord in YouTube

5. Denk aan de toekomst en niet alleen aan vandaag wat je nodig heb.

6. Ik zou de 16GB van de 4060TI aanraden

[ Voor 99% gewijzigd door Van der Berg op 08-06-2023 13:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:15
[...]

Het gaat afhankelijk van de prijs een 4060 Ti 16GB of 4070 12GB worden, maar als er nog een 4070 Ti 16GB in de pipeline zit, dan wil ik dat nog wel afwachten.
Als je een 3060 Ti hebt dan is de 4060 Ti niet eens een upgrade. Dan moet je minimaal gaan voor de 4070.

De 16 GB variant van de 4060 Ti heeft overigens een start prijs vanaf 559 euro dus reken er nog maar 40 euro bij voor de TUF variant. Dan betaal je dus 600 euro waarbij je in de buurt komt van de goedkopere 4070 modellen welke veel beter zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Cloggs op 08-06-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Er is een 12 GB versie van de 3060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is bekend gemaakt dat de 16 GB versie van de 4060 Ti precies dezelfde chip-configuratie krijgt, dus alleen het geheugen is anders. In principe is extra geheugen erg zwart/wit, of het spel heeft het extra geheugen niet nodig en dan maakt het niet uit, of hij heeft het wel nodig en dan storten de prestaties van de 8 GB versie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:51
SiCOmputers heeft de 4070ti nu leuk geprijst
https://www.sicomputers.n...-gb-gddr6x-id-867823.html

Ik wacht tot na de zomervakantie om een 4070ti aan te schaffen. Met dit weer word er hier minder gegamed.

De 2070 super heeft hier voor heul veull game plezier gezorgt, maar merk nu toch wel dat deze voor de huidige gen games te kort komt.
~ 40 fps minder dan vorige COD MW II
Wordt 20gr warmer GPU ~ 80 a 85gr en hotspot 100+
En na 3 jaar is deze fiscaal afgeschreven, dus tijd voor een nieuw cadeautje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Er is een 12 GB versie van de 3060.
Die heb ik al gehad, ivm FPS in games ge-upgrade naar de 3060 Ti, dat was toen de perfecte prijs/perfomance kaart voor mij. Had toen ook nog geen memory problemen met het renderen van afbeeldingen.

Het wordt gewoon een 4070 12GB of 4060 Ti 16GB afhankelijk van de prijs, daarom zit ik in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Unknown Alien schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:55:
SiCOmputers heeft de 4070ti nu leuk geprijst
https://www.sicomputers.n...-gb-gddr6x-id-867823.html

Ik wacht tot na de zomervakantie om een 4070ti aan te schaffen. Met dit weer word er hier minder gegamed.

De 2070 super heeft hier voor heul veull game plezier gezorgt, maar merk nu toch wel dat deze voor de huidige gen games te kort komt.
~ 40 fps minder dan vorige COD MW II
Wordt 20gr warmer GPU ~ 80 a 85gr en hotspot 100+
En na 3 jaar is deze fiscaal afgeschreven, dus tijd voor een nieuw cadeautje :+
Dat is wel een mooie prijs ja, alleen de MSI Ventus en de niet iChill versie zijn een tientje goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Van der Berg schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:02:
Ik zou als ik nu op het punt stond een nieuwe videokaart te kiezen geen 3060TI, maar 4060TI kiezen.

1. Veel zuiniger
2. Met de 4060TI kan je langer doen
1. Hoe lang duurt het voordat je het terug hebt verdient ?
2. Kom op, de 3060TI kan net zo lang mee als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
Je moet wel heel veel gamen om het prijsverschil van €100 tussen RTX 3060 Ti en RTX 4060 Ti eruit te krijgen.

Verder zie ik echt geen enkele reden waarom de 4060 Ti langer mee zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
TRDT schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:03:
Je moet wel heel veel gamen om het prijsverschil van €100 tussen RTX 3060 Ti en RTX 4060 Ti eruit te krijgen.

Verder zie ik echt geen enkele reden waarom de 4060 Ti langer mee zou gaan.
Een nieuwere chipset en een nieuwe architectuur. Het beste moment om te upgraden. De 3060TI zal spoedig eruit gaan. Je hebt ook bij de 4060TI DLS3 tot je beschikking dat alleen op de RTX 4000 generatie zit.

De 4060TI is veel nieuwer dan de 3060TI. Als je de 3060TI kiest dan denk je straks, had ik maar de 4060TI gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Van der Berg schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:42:
[...]

Een nieuwere chipset en een nieuwe architectuur. Het beste moment om te upgraden. De 3060TI zal spoedig eruit gaan. Je hebt ook bij de 4060TI DLS3 tot je beschikking dat alleen op de RTX 4000 generatie zit.

De 4060TI is veel nieuwer dan de 3060TI. Als je de 3060TI kiest dan denk je straks, had ik maar de 4060TI gekocht.
Nee hoor, waarom zou iemand dat denken? en hoezo 'zal de 3060Ti er spoedig uitgaan'? Dat is toch helemaal geen argument? Driver support is er gewoon nog de komende jaren. Er is in ieder geval geen enkele reden om de 4060 Ti te kopen als je nu een 3060 Ti hebt en als je nu niets hebt dan is het alleen een goede deal als het verschil minder is dan 100€. Misschien 50€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
[...]

De enige kaart waarvoor dit eigenlijk op gaat in deze generatie tot nu toe is de 4090. Alle andere kaarten, en zeker de 4060 Ti hebben een vrij tot zeer beroerde value proposition in de huidige markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Als je de 3060TI kiest dan denk je straks, had ik maar de 4060TI gekocht.
Ik hoop dat je voor je zelf praat en niet voor mij. :*)
Verder is het natuurlijk zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
[...]

Ik heb de 3060 Ti alweer sinds 2021, geweldige kaart, zelfs toen hij nog over de 700 euro kostte.

Je moet ook niet naar pure euro's kijken maar naar het percentage. Als ik in de winkel matige melk van 1,20 kan kopen of lekkere melk van 1,50 dan koop ik die.

Als je toch al 400 euro uit gaat geven, dan zou ik net als jij ook gewoon 500 uitgeven voor 4060 Ti, later ben je blij dat je toch voor de nieuwere bent gegaan.

Had hetzelfde met de 11700K toen de 12600K kwam, oude i7 in de aanbieding of toch de hoofdprijs betalen voor de nieuwe i5? Ben nu zo blij met de 12600K. Plan was nog om over te gaan naar de 13700K, maar heb de CPU kracht nu niet nodig.

Voor AI ben ik vooral VRAM nodig en loop nu vaak vast op memory. Toch vraag ik me af als ik nu voor de 4060 Ti 16GB ga of ik dan niet over een jaar als ik toch een zwaardere game wil spelen denk, had ik toch maar die 4070 gekocht, ook al heeft ie 4GB minder.

Als de Asus TUF Gaming 4060 Ti 16GB rond de 600 euro gaat zitten, tja dan kan ik qua geld net zo goed voor de 4070 van 749 euro gaan. Kan je denken, wat maakt die 4GB nou uit, maar die 12GB is ook "maar" 4GB meer dan de 3060 Ti die ik nu heb... dubbel gevoel is het.

Ga je voor 100% meer VRAM of voor 50% meer VRAM terwijl je 150 euro meer moet neerleggen, maar wel betere performance voor toekomstige games (momenteel speel ik alleen CSGO en PUBG op QHD 165hz).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:10:
[...]
Ik heb de 3060 Ti alweer sinds 2021, geweldige kaart, zelfs toen hij nog over de 700 euro kostte.
Daarmee laat je zien dat je weinig geeft om een goede prijs/prestatie.
Als je toch al 400 euro uit gaat geven, dan zou ik net als jij ook gewoon 500 uitgeven voor 4060 Ti, later ben je blij dat je toch voor de nieuwere bent gegaan.
De klassieke manier waarop bedrijven je proberen uit te kleden is door je steeds net wat meer te geven voor een bedrag dat niet heel hoog lijkt, waardoor je jezelf overtuigd om een stapje hoger te gaan, al is wat je krijgt het eigenlijk niet waard.

Daar zit dan ook geen grens aan, want als je 100 meer gaat uitgeven voor de 4060 Ti, waarom dan geen 130 meer voor de 4070? De prijs/prestatie van die stap is veel en veel groter dan de stap van de 3060 Ti naar de 4060 Ti en je krijgt ook 4 GB extra, wat veel uitmaakt.
Had hetzelfde met de 11700K toen de 12600K kwam, oude i7 in de aanbieding of toch de hoofdprijs betalen voor de nieuwe i5?
Maar dat is niet te vergelijken met de overstap van de de 3060 Ti naar de 4060 Ti, want de 11e generatie van Intel was een regressie ten opzichte van de 10e. En de 10e zat nog op hetzelfde proces als de 5e generatie van Intel uit 2015!

De 4060 Ti vergelijken met de 12600k en de 3060 Ti met de 11700k slaat nergens op, want de 3060 Ti gaf een grote sprong ten opzichte van hetzelfde prijspunt van de 2000-serie, terwijl de 4060 Ti een regressie is vergeleken met de 3070 die dezelfde MSRP heeft.

Het is juist de 4060 Ti die je het best kan vergelijken met de 11700k: een uiterst treurig product dat de volgende generatie vermoedelijk totaal in z'n hemd wordt gezet en juist geen generatie is waar je lang mee kunt doen (vanwege de 8 GB).
Voor AI ben ik vooral VRAM nodig en loop nu vaak vast op memory. Toch vraag ik me af als ik nu voor de 4060 Ti 16GB ga of ik dan niet over een jaar als ik toch een zwaardere game wil spelen denk, had ik toch maar die 4070 gekocht, ook al heeft ie 4GB minder.
De 4060 Ti 16GB heeft een lage geheugenbandbreedte, maar door de 4 GB extra VRAM passen er grotere AI-modellen in. Het lijkt mij logisch dat je gewoon wacht tot het product uit is en dan kijkt wat de ervaringen zijn van mensen die hem gebruiken voor AI. Als ik kijk naar hoe je redeneert dan lijk je heel veel waarde te hechten aan theoretische analyses, maar lijk je weinig te kijken naar feitelijke benchmarks.

Maar dat vertelt je juist het meest.
Als de Asus TUF Gaming 4060 Ti 16GB rond de 600 euro gaat zitten, tja dan kan ik qua geld net zo goed voor de 4070 van 749 euro gaan.
Waarom dan niet de Asus Dual voor € 659 meenemen als optie? Je krijgt echt totaal geen waar voor je geld als je 90 euro meer uitgeeft voor de TUF.

Hetzelfde geldt trouwens voor de 4060 Ti TUF vergeleken met varianten die 50-60 euro minder kosten. Je lijkt nogal eenkennig in je wensen, waarbij je per se een specifiek submerk wil, zonder te kijken of dat nu wel logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Tja, als je 7 kaarten uit de 30-serie hebt gehad dan weet je wel ongeveer wat je wil.

De 3060, 3060 Ti en 3070, in de miningperiode meerdere tegelijk.

MSI Ventus, MSI Gaming Z Trio, Inno3D iChill Red, Asus Phoenix en Asus TUF Gaming.

Toen mining niet meer rendabel was is de Asus TUF Gaming 3060 Ti gebleven. Vooral vanwege geluidsproductie, maar ook zo min mogelijk RGB en beste koeling met lage fan speeds.

Voor de 3070 kon ik toen ook nog veel krijgen en het prestatieverschil met de 3060 Ti was minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Zal ook wel komen omdat ik er geld mee verdien, heb 21 members over 2 accounts varierend van $5 tot $15 per maand en dan nog de verkoop van losse plaatjes, premium galleries, custom requests en random tips.

Als ik nu 4 minuten doe over het genereren van 1 plaatje en straks 2 minuten, dan scheelt dat nogal.

Maar goed, het gaat compleet aan het prijs liggen van de 4060 Ti 16GB en ja ik ben focussed op de TUF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Ludewig schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Daarmee laat je zien dat je weinig geeft om een goede prijs/prestatie.
Lol.... je kon niet anders in die tijd. op dat moment was het wellicht zelfs een 'koopje'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 18:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het lijkt erop dat deze bedrijven weinig echte innovatie (mogen) doen en in plaats daarvan dingen maken die er ietsje beter uitzien. Zie ook de voeding via het moederbord dat Asus heeft getoond en de connectoren op de achterkant van de moederborden. Plus alle RGB en onzinnige platen op moederborden.

Treurig.

[ Voor 37% gewijzigd door Ludewig op 09-06-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-05 23:27
Ludewig schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:46:
Het lijkt erop dat deze bedrijven weinig echte innovatie (mogen) doen en in plaats daarvan dingen maken die er ietsje beter uitzien. Zie ook de voeding via het moederbord dat Asus heeft getoond en de connectoren op de achterkant van de moederborden. Plus alle RGB en onzinnige platen op moederborden.

Treurig.
Wat voor innovatie verwacht je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 10-06-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Palindrome

@Ludewig heeft wel een punt, geen echte vernieuwingen, alleen maar veel pimp spul. Zelfs de nieuwe 40 generatie van NVidia is geen echt vernieuwing en nauwelijks beter vergeleken met de 30 serie.

@bumtroll Trollen is ongewenst. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Winkiller schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:43:
@Palindrome

@Ludewig heeft wel een punt, geen echte vernieuwingen, alleen maar veel pimp spul. Zelfs de nieuwe generatie van NVidia is geen echt vernieuwing en nauwelijks beter vergeleken met de 30 serie.

@bumtroll Trollen is ongewenst.
Er is niks troll aan dat zou je onder zijn reactie moeten zetten. want wat is dan wel innovatie als alles wat er gedaan word het niet is.?

[ Voor 7% gewijzigd door bumtroll op 09-06-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Winkiller schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:43:
Zelfs de nieuwe 40 generatie van NVidia is geen echt vernieuwing en nauwelijks beter vergeleken met de 30 serie.
Hoezo nauwelijks beter? De 4070 Ti is sneller dan de 3080 Ti en de 4080 sneller dan de 3090.

Bij de 4060 Ti is dit anders, aangezien de 3060 Ti eigenlijk meer een gedempte 3070 was.

Bij de 4060 heb ik geen idee, maar de 4070 is in de meeste games zelfs sneller dan de 3080!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Palindrome schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:11:
[...]
Wat voor innovatie verwacht je dan ?
Een deel van het probleem is dat de AIBs minder mogen en kunnen. Bij de GPU's mogen ze vrijwel niet meer spelen met configuraties. Bij de moederborden is de northbridge verhuist naar de CPU, dus is er minder vrijheid.

Maar alsnog zie ik weinig creativiteit. Dit is bijvoorbeeld iets echt innovatiefs op het vlak van waterkoeling:

YouTube: This Modular Water Cooling Concept could revolutionize future Graphi...

Qua kosten en gemak gaat dat meer richting een AIO, maar je hebt in potentie de flexibiliteit, de herbruikbaarheid en onderhoudbaarheid van een custom water loop. Je kunt bijvoorbeeld zonder het koelblok te vervangen switchen van een 240 naar een 360 radiator, je kunt precies dezelfde radiator naar keuze gebruiken voor een CPU, GPU of beide. Bij het switchen van GPU/CPU kun je een vrij goedkoop koelblok kopen en de radiator gewoon hetzelfde laten, net als je tubing.

Maar dit komt dus niet van een AIB, maar van een vaag klein bedrijfje.

Een ander voorbeeld is dat we bij Nvidia nog steeds tunen met Afterburner, wat eigenlijk gewoon een naamswijziging is van RivaTuner, wat een stuk software is dat 26 jaar oud is en al die tijd is ontwikkeld door 1 persoon die slechts gesponsord wordt door MSI. Je moet nog steeds lijntjes gaan verslepen van de voltage/mhz curve. Waarom is er geen AIB die een nieuwe tool heeft gemaakt om dit beter te doen, zoals bij AMD, met automatisch over- en underclocking, en het handmatig undervolten en overvolten van de hele voltage/mhz curve via 2 sliders?

Waar is de innovatie met het makkelijk kunnen switchen van de fan profiles, wat nu alleen kan met twee bios'en en een bios switch?

Waar zijn de videokaarten met de nieuwe grafeen-pads ipv koelpasta, zodat je geen koelpasta hoeft te vervangen?

Waar zijn de Intel mobo's die al vanuit de fabriek worden geleverd met een contact frame? Overigens kost zo'n contact frame in China al 3 euro ipv de 40 euro die Thermal Grizzly vraagt en als ze die massaal inkopen en plaatsen zijn de kosten nog veel lager.

Waar zijn de moederborden voor mid-budget overclockers met maar 2 DIMM slots?

Waar is de innovatie op het vlak van debug-opties van mobo's? De goedkope led-schermpjes worden alleen maar wegbezuinigd voor alles behalve de duurste mobo's.

En dat zijn maar een paar ideeën die ik zo even uit de mouw schud.

[ Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 09-06-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Ludewig schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Een deel van het probleem is dat de AIBs minder mogen en kunnen. Bij de GPU's mogen ze vrijwel niet meer spelen met configuraties. Bij de moederborden is de northbridge verhuist naar de CPU, dus is er minder vrijheid.

Maar alsnog zie ik weinig creativiteit. Dit is bijvoorbeeld iets echt innovatiefs op het vlak van waterkoeling:

YouTube: This Modular Water Cooling Concept could revolutionize future Graphi...

Qua kosten en gemak gaat dat meer richting een AIO, maar je hebt in potentie de flexibiliteit, de herbruikbaarheid en onderhoudbaarheid van een custom water loop. Je kunt bijvoorbeeld zonder het koelblok te vervangen switchen van een 240 naar een 360 radiator, je kunt precies dezelfde radiator naar keuze gebruiken voor een CPU, GPU of beide. Bij het switchen van GPU/CPU kun je een vrij goedkoop koelblok kopen en de radiator gewoon hetzelfde laten, net als je tubing.

Een ander voorbeeld is dat we bij Nvidia nog steeds tunen met Afterburner, wat eigenlijk gewoon een naamswijziging is van RivaTuner, wat een stuk software is dat 26 jaar oud is en al die tijd is ontwikkeld door 1 persoon die slechts gesponsord wordt door MSI. Je moet nog steeds lijntjes gaan verslepen van de voltage/mhz curve. Waarom is er geen AIB die een nieuwe tool heeft gemaakt om dit beter te doen, zoals bij AMD, met automatisch over- en underclocking, en het handmatig undervolten en overvolten van de hele voltage/mhz curve via 2 sliders?

Waar zijn de videokaarten met de nieuwe grafeen-pads ipv koelpasta, zodat je geen koelpasta hoeft te vervangen?

Waar zijn de Intel mobo's die al vanuit de fabriek worden geleverd met een contact frame? Overigens kost zo'n contact frame in China al 3 euro ipv de 40 euro die Thermal Grizzly vraagt en als ze die massaal inkopen en plaatsen zijn de kosten nog veel lager.

Er worden geen kosten gemaakt omdat 90% van het nieuws over videokaarten en andere hardware gaat over WAAROM IS DIT 20% duurder dan 5 jaar geleden. Waarom is een 4090 2000 euro, waarom is een iPhone 1200 euro en dat je weet dat Apple daar 560 euro op verdient, er is geen marge meer om gekke dingen te doen daardoor is een evga er mee gestopt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
bumtroll schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:29:
[...]
Er worden geen kosten gemaakt omdat 90% van het nieuws over videokaarten en andere hardware gaat over WAAROM IS DIT 20% duurder dan 5 jaar geleden. Waarom is een 4090 2000 euro, waarom is een iPhone 1200 euro en dat je weet dat Apple daar 560 euro op verdient, er is geen marge meer om gekke dingen te doen daardoor is een evga er mee gestopt,
Maar ze maken dus wel kosten, want ze ontwikkelen wel degelijk allemaal dingen die ik al benoemd heb.

Mijn vraag is waarom ze dat geld niet stoppen in innovaties die functioneel wat toevoegen ipv slechts het wegwerken van kabeltjes, het verstoppen van printplaten en componenten achter onnodige platen en heatsinks en overal RGB aan toevoegen?

Het enige beetje recente innovatie van de AIBs op functioneel vlak dat ik mij kan herinneren is de Noctua versie van de Asus kaarten.

@Winkiller

Ik heb het nu over de AIBs en niet over een gebrek aan innovatie bij Nvidia/AMD. En de prijs/prestatie-verhouding is helemaal een apart onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-05 23:27
Ludewig schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Waar is de innovatie met het makkelijk kunnen switchen van de fan profiles, wat nu alleen kan met twee bios'en en een bios switch?

Waar is de innovatie op het vlak van debug-opties van mobo's? De goedkope led-schermpjes worden alleen maar wegbezuinigd voor alles behalve de duurste mobo's.

En dat zijn maar een paar ideeën die ik zo even uit de mouw schud.
Nogsteeds onduidelijk waar het nou precies omgaat.

De nieuw dingen die je nu opnoemt zijn niet persee zo nieuw.

Er bestaan al uitdbreidbare AIO producten, kijk maar eens naar eisbear AIO. Bestaat al jaren het concept maar het bedient gewoon een niche en is geen product voor de massa.

Hetzelfde met OC software, de CPU en GPUs van nu hebben gewoon weinig OC marge dus loont het zowel voor de exploitant en consument niet om zich daar mee bezig te houden.

Grafeen/carbon pads bestaan ook al langer maar blijven een niche. Nu heeft recent een Zweeds bedrijf een nieuw type grafeen pad met een andere oriontatie van de grafeen kristallen, zij hebben hier ene patent op en een samenwerken met der8auer/thermal grizzly. Product is al in de winkels maar nog geen enkele review terwijl de lanceer datum waarbij reviewers van onafhankelijk partijen beloofd werden is al geweest
..

Als ik zelf moet invullen waar de echte innovatie zou moeten liggen is dat op retour/reparatie, stabiliteit en quality controll en eventueel de mogelijkheid op oude hardware in te leveren inleveren tegen korting.

We missen een partij als EVGA op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
stylezzz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Lol.... je kon niet anders in die tijd. op dat moment was het wellicht zelfs een 'koopje'.
Je kon natuurlijk prima wat anders, tenzij je moest vanwege hardware defecten. Genoeg mensen die het op de koop toenamen en toch voor de opgepropte prijzen gingen, maar ook genoeg die even een generatie (en nu misschien wel 2, want de huidige generatie is ook niet goed op prijs / prestatie gebied op de 4090 na), die keuze had je gewoon. En dat was dan ook vaak het advies, koop niet tijdens de Crypto boom tenzij je moet, of wanneer je de kaart zichzelf terug laat minen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Je kon natuurlijk prima wat anders, tenzij je moest vanwege hardware defecten. Genoeg mensen die het op de koop toenamen en toch voor de opgepropte prijzen gingen, maar ook genoeg die even een generatie (en nu misschien wel 2, want de huidige generatie is ook niet goed op prijs / prestatie gebied op de 4090 na), die keuze had je gewoon. En dat was dan ook vaak het advies, koop niet tijdens de Crypto boom tenzij je moet, of wanneer je de kaart zichzelf terug laat minen.
Ja en dat terugverdienen lukt nu niet meer dus is een 4070 eigenlijk nog net iets te duur, eigenlijk is elke kaart momenteel nog ongeveer 20% te duur. Even uitgaande van de goedkoopste op GPU tracker.

4060 Ti - 419 -> 349
4070 - 609 -> 509
4070 Ti - 869 -> 729
4080 - 1179 -> 999
4090 - 1689 -> 1549 (deze inderdaad wel redelijk op prijs, misschien 10% te duur nog)

Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
Ik had de RTX 2080 8GB (2019)
Ik heb zelf de volgende kaarten/generatie overgeslagen:

• RTX 2080 8GB Super
• RTX 3080 & 3080TI

Nu sinds een maand de RTX 4090. Hoop geld en heb lang over na gedacht want het is niet goedkoop €1.869,-. Ik wilde in de eerste instantie voor een RTX 4080. Waarom voor mij dan toch de RTX 4090: Niet alleen de snelste maar ik speel op 4K resolutie met een 144Hz refresh rate monitor en naar de toekomst als ik ooit 8K monitor neem. Het is een monster van een kaart de 4090 en kan nu 5 wellicht misschien 6 jaar volop genieten

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 10-06-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Hoezo nauwelijks beter? De 4070 Ti is sneller dan de 3080 Ti en de 4080 sneller dan de 3090.

Bij de 4060 Ti is dit anders, aangezien de 3060 Ti eigenlijk meer een gedempte 3070 was.

Bij de 4060 heb ik geen idee, maar de 4070 is in de meeste games zelfs sneller dan de 3080!

[YouTube: RTX 4070 vs RTX 3080 - Test in 10 Games]
Je moet natuurlijk niet kijken naar alleen het 'sneller zijn', dat is Nvidia inderdaad nog wel gelukt. wat echter veel belangrijker is, is de sprong in prijs / prestatie die gemaakt wordt, daar moet je als consument minimaal 30% en eigenlijk tussen de 30 en 50% verwachten.

Een RTX 4060 Ti moet dus eigenlijk, wanneer deze hetzelfde zou kosten als een 3060Ti minimaal 30% beter presteren en liever nog wat meer.
Een RTX 4070 Ti moet dus eigenlijk, wanneer deze hetzelfde zou kosten als een 3070 Ti minimaal 30% beter presteren en liever meer.
Een RTX 4080 moet dus eigenlijk, wanneer deze hetzelfde zou kosten als een 3080 minimaal 30% beter presteren.

En dat is waar deze generatie Nvidia kaarten op de 4090 na over het algemeen (zwaar) door de mand vallen

Als ik dan bijvoorbeeld de data van Hardware Unboxed pak uit hun diverse reviews op basis van de winkelprijzen (dus niet het MSRP) ten tijde van de review zie ik dat de:
4060 Ti een schamele 3% beter is dan de 3060 Ti, terwijl je minimaal 30% zou moeten verwachten gen on gen.
4070 een schamele 9% beter is dan de 3070, terwijl je minimaal 30% zou moeten verwachten gen on gen.
4070 Ti een schamele 12% beter is dan de 3070 Ti, terwijl je minimaal 30% zou moeten verwachten gen on gen.
3080 18% beter is dan de 4080, dat is dus gewoon een gen on gen verslechtering, waar je eigenlijk minimaal 30% verbetering wil zien.
4090 46% beter is dan de 3090 << Dit is wat je wil zien Gen on Gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Je moet natuurlijk niet kijken naar alleen het 'sneller zijn', dat is Nvidia inderdaad nog wel gelukt. wat echter veel belangrijker is, is de sprong in prijs / prestatie die gemaakt wordt, daar moet je als consument minimaal 30% en eigenlijk tussen de 30 en 50% verwachten.

Een RTX 4060 Ti moet dus eigenlijk, wanneer deze hetzelfde zou kosten als een 3060Ti minimaal 30% beter presteren en liever nog wat meer.
Een RTX 4070 Ti moet dus eigenlijk, wanneer deze hetzelfde zou kosten als een 3070 Ti minimaal 30% beter presteren en liever meer.
Een RTX 4080 moet dus eigenlijk, wanneer deze hetzelfde zou kosten als een 3080 minimaal 30% beter presteren.

En dat is waar deze generatie Nvidia kaarten op de 4090 na over het algemeen (zwaar) door de mand vallen

Als ik dan bijvoorbeeld de data van Hardware Unboxed pak uit hun diverse reviews op basis van de winkelprijzen (dus niet het MSRP) ten tijde van de review zie ik dat de:
4060 Ti een schamele 3% beter is dan de 3060 Ti, terwijl je minimaal 30% zou moeten verwachten gen on gen.
4070 een schamele 9% beter is dan de 3070, terwijl je minimaal 30% zou moeten verwachten gen on gen.
4070 Ti een schamele 12% beter is dan de 3070 Ti, terwijl je minimaal 30% zou moeten verwachten gen on gen.
3080 18% beter is dan de 4080, dat is dus gewoon een gen on gen verslechtering, waar je eigenlijk minimaal 30% verbetering wil zien.
4090 46% beter is dan de 3090 << Dit is wat je wil zien Gen on Gen.
Eens, maar weet niet of je voor dezelfde prijs ook met het oog op stroomverbruik elke keer wel een sprong van 30% kan maken, alleen de 4090 lukt dat inderdaad ruim, maar dat is gewoon een maximaal beest :+

Mensen die vanwege de prijzengekte geen 3060 Ti hebben gekocht, kunnen nu voor 419 een een iets snellere kaart met minder verbruik halen. Ik als ik NVidia was had ik het denk ik ook zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:08:
[...]
Niet echt vernieuwend bedoel ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Winkiller schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Niet echt vernieuwend bedoel ik. :)
Wat ben je ook een mopperpot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Hoe kom je hier trouwens bij? Bron?
When fps are not CPU bottlenecked at all, such as during GPU benchmarks, the 4080 is around 50% faster than the 3080 and 25% faster than the 3090-Ti
At 4K resolution, the RTX 4080 is more than 55% faster than the RTX 3080 in traditional rasterization and when DLSS is enabled. Meanwhile, there's a 40% performance difference between the RTX 3080 Ti to the RTX 4080
Ik zie nergens een verslechtering, denk dat je iets door elkaar haalt?
How much better is 4080 than 3080?

For gaming, the 4080 leads the way by 37-52% higher FPS, ranging between 1080p-4K. It also no longer sells for an inflated price, making it a much better value graphics card.
https://www.videogamer.co...-is-it-worth-the-upgrade/

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 10-06-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Palindrome schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:59:
[...]
Nog steeds onduidelijk waar het nou precies omgaat.

De nieuw dingen die je nu opnoemt zijn niet perse zo nieuw.

Er bestaan al uitbreidbare AIO producten, kijk maar eens naar eisbear AIO.
Heb je de video wel gezien? Want hij vertelt daarin gewoon waarom dit product anders is:
- pomp in de radiator
- koelblok gemaakt met die casting ipv CNC milling, dus veel goedkoper
- anti-lek connectoren

Uiteraard is dit allemaal meer evolutie dan revolutie, maar het is wel een product dat fundamenteel anders is dan al het andere dat op de markt is. Het component dat je het bij het upgraden van je GPU moet vervangen en dat normaliter erg duur is, het koelblok, maken ze heel goedkoop. En het risico van lekkage dat bij een custom loop veel groter is, minimaliseren ze door de anti-lek connectoren.

En nogmaals, ik heb kritiek op de AIBs. Zowel Alphacool als Lynk+ zijn geen AIBs. Dus mijn vraag is waarom de AIBs niet meer samenwerken met zulke bedrijven om echt te innoveren. Ze hoeven dan niet eens zelf echt te innoveren, maar kunnen hun marktmacht gebruiken om een veelbelovend product in de markt te zetten met een redelijke kans van slagen.
Bestaat al jaren het concept maar het bedient gewoon een niche en is geen product voor de massa.
Het punt is juist dat dit concept, dat dus nog niet bestond, de potentie heeft om juist geen niche-product te zijn, omdat het qua kosten en risico's veel beter is dan een custom loop. En op dit moment zijn AIO's alleen geschikt voor CPU's, omdat het niet te doen is om een volledig geïntegreerd systeem te maken voor elk type videokaart. Dus als je een videokaart op water wil koelen moet je meteen naar een dure en lastig te maken custom water loop. Dit terwijl het voor gamers eigenlijk meestal logischer is om een videokaart op water te koelen dan een CPU.

Met dit concept kan een MSI/Asus gewoon voor elke tier uit de 4000-serie een kaart leveren met een goedkoop waterblok er al op, voor een prijs die vermoedelijk zelfs lager kan zijn dan een luchtgekoelde kaart. Vervolgens kun je gewoon een standaard Lynk+ radiator eraan koppelen.

En een gecombineerde loop waar zowel je CPU als GPU zit is in principe appeltje eitje.
Hetzelfde met OC software, de CPU en GPUs van nu hebben gewoon weinig OC marge dus loont het zowel voor de exploitant en consument niet om zich daar mee bezig te houden.
Maar heel veel mensen willen juist undervolten...
Grafeen/carbon pads bestaan ook al langer maar blijven een niche. Nu heeft recent een Zweeds bedrijf een nieuw type grafeen pad met een andere oriontatie van de grafeen kristallen, zij hebben hier ene patent op en een samenwerken met der8auer/thermal grizzly.
En waarom hebben ze een samenwerking met Thermal Grizzly en niet met een AIB? Dat is precies mijn punt. Een bedrijf dat erom bekend staat dat ze open staan voor samenwerking om innovatieve producten naar de markt te brengen wordt vanzelf benaderd door zulke bedrijfjes. En ze gaan er zelf ook achter aan als zulke bedrijfjes opduiken.

Dat doet der8auer/Thermal Grizzly dus wel, maar de AIBs zo te zien niet.
Als ik zelf moet invullen waar de echte innovatie zou moeten liggen is dat op retour/reparatie, stabiliteit en quality controll en eventueel de mogelijkheid op oude hardware in te leveren tegen korting.
Dat is geen productinnovatie. En oude hardware verwerken is voor dergelijke bedrijven gewoon een kostenpost. Over het algemeen is het zo dat wanneer bedrijven je korting geven bij het inleveren van een oud product, ze je gewoon belazeren waar je bij staat. Diezelfde korting kunnen ze net zo goed geven zonder je oude product in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Hoe kom je hier trouwens bij? Bron?

[...]

[...]

Ik zie nergens een verslechtering, denk dat je iets door elkaar haalt?

[...]

https://www.videogamer.co...-is-it-worth-the-upgrade/
Je kijkt daar wederom alleen naar performance.

Terwijl ik uit ga van prijs / performance, een performance verbetering alleen zegt immers niet, als de prijs net zo hard, of harder stijgt dan de winst in performance is het aanbod immers niet beter. HUB laat dat altijd mooi zien met actuele winkelprijzen ten tijde van de review(s)

In de 4070 Ti review zie je dan dit: https://www.techspot.com/...idia-geforce-rtx-4070-ti/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NzbHDZe.png

Edit: Verkeerde plaatje

De prijs per FPS bij een 3080 is $10.13, bij de 4080 is dat $11,65, dat is dus een achteruitgang in prijs / performance gen on gen.

Ik zie trouwens wel dat ik een foutje maakte, ik rekende met 9.27 v.s. 11, in plaats van 10.13 v.s. 11.65 dus de 4080 heeft 'slechts' een +-15% slechtere prijs / performance t.o.v. de 3080 in plaats van de 18% die ik eerder noemde.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 10-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Mensen die vanwege de prijzengekte geen 3060 Ti hebben gekocht, kunnen nu voor 419 een een iets snellere kaart met minder verbruik halen. Ik als ik NVidia was had ik het denk ik ook zo gedaan.
Of ze kunnen voor 350 euro een 6700 XT halen met 12 GB die dus wel alle textures laat zien in de nieuwste games en die je ook een echte 1440p kaart kan noemen.

Of ze kunnen nu voor 340 euro een 3060 Ti kopen, want het prijsverschil van 80 euro zullen niet veel gamers eruit halen, zeker aangezien de 8 GB ervoor zorgt dat zowel de 4060 Ti als de 3060 Ti geen kaart is waar je lang mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Je kijkt daar wederom alleen naar performance.

Terwijl ik uit ga van prijs / performance, een performance verbetering alleen zegt immers niet, als de prijs net zo hard, of harder stijgt dan de winst in performance is het aanbod immers niet beter. HUB laat dat altijd mooi zien met actuele winkelprijzen ten tijde van de review(s)

In de 4070 Ti review zie je dan dit: https://www.techspot.com/...idia-geforce-rtx-4070-ti/

[Afbeelding]

Edit: Verkeerde plaatje

De prijs per FPS bij een 3080 is $9.72, bij de 4080 is dat $11, dat is dus een achteruitgang in prijs / performance gen on gen.

Ik zie trouwens wel dat ik een foutje maakte, ik rekende met 9.27 v.s. 11, dus de 4080 heeft 'slechts' een +-13% slechtere prijs / performance t.o.v. de 3080 in plaats van de 18% die ik eerder noemde.
Ah ok, ik snap het nu. De prijzen zijn inderdaad te hoog, terwijl je er niets meer mee terug kan verdienen, tenminste niet met minen, wel als je het zakelijk gebruikt natuurlijk.

Maar voor gaming, waar ze voornamelijk voor zijn, zijn ze zoals ik enkele posts geleden zei te duur ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ik had vooral ook voor de 4080 een veel snellere prijsdaling verwacht.

Onderin kan je er nog wel 20% van af halen, maar dat scheelt je absoluut een paar tientjes.

[ Voor 40% gewijzigd door JDx op 10-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Ah ok, ik snap het nu. De prijzen zijn inderdaad te hoog, terwijl je er niets meer mee terug kan verdienen, tenminste niet met minen, wel als je het zakelijk gebruikt natuurlijk.
Klopt, maar zoals ik al vaker gezegd heb, dan moet je eigenlijk gewoon even investeren en een 4090 kopen, immers al die andere kaarten daaronder, hebben ook zakelijk een slechtere prijs / performance ten opzichte van de 4090 en is eigenlijk dus vaak een relatief slechte koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Klopt, maar zoals ik al vaker gezegd heb, dan moet je eigenlijk gewoon even investeren en een 4090 kopen, immers al die andere kaarten daaronder, hebben ook zakelijk een slechtere prijs / performance ten opzichte van de 4090 en is eigenlijk dus vaak een relatief slechte koop.
Neem aan dat mensen die het zakelijk gebruiken, bijvoorbeeld 3D rendering sowieso voor een 4090 gaan.

Betaal je geen BTW en kan je weer afschrijven tegen je winst.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 10-06-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:20:
[...]
De 4090 heeft helemaal geen goede prijs-prestatie vergeleken met een kaart als de 4070. De prijs-prestatie is wel erg goed vergeleken met de 3090, maar dat is omdat de 3090 zo slecht was. Maar consumenten die deze kaarten kopen zijn over het algemeen niet al te gevoelig voor de prijs en willen slechts niet totaal afgezet worden.

Normaliter is de afschrijving van dergelijke kaarten ook nogal hoog.

Voor veel mensen is het logischer om een generatie over te slaan of een kaart zoals een 6700 XT te kopen die relatief goedkoop is en relatief lang mee kan.

Pagina: 1 ... 33 ... 45 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Geen "ik ook" berichten.
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Ranten is niet toegestaan.
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • Scalping bespreken is niet toegestaan.
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord