Draalpijp schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:53:
De groei lijkt uit de markt te zijn. Waar je vroeger elke 2-3 jaar voor 200-300 euro een serieuze upgrade kocht, doet mijn huidige kaart het al 4 jaar prima - en eigenlijk nog steeds.
Daarom is mijn verwachting dat als ik nu een 4090 koop voor 2000 euro die zeker 6 jaar mee gaat. Dat is nog steeds serieus veel geld, maar per maand zo'n 27 euro. Als je het zo bekijkt valt het wel mee voor mijn belangrijkste hobby.
Je gooit een stagnerende prijs/prestatie nu op een hoop met een gebrek aan vooruitgang, maar dat is iets heel anders.
Wat we de laatste generaties hebben gezien is dat Nvidia om de generatie een slechte price/performance neerzet, wat lijkt op een varkenscyclus, waar ze steeds overreageren op wat de vorige generatie deed. Helaas voor ons kwam de miningboom (en een zwakke euro) net tijdens de laatste goede generatie (3000), waardoor we nooit die relatief goede prijzen hadden. Daardoor moeten we terug naar de 1000-serie voor de laatste echt goede generatie.
Juist door die miningboom lijkt Nvidia helemaal los te zijn gegaan deze generatie met de prijs, waardoor het maar de vraag is of ze dit pas gaan corrigeren met de 5000 serie. Maar ook als ze een correctie doen is er een goede kans dat deze generatie relatief duur blijft. Ik denk dat er wel een goede kans is dat de 5000-serie weer een goede prijs/prestatie krijgt. Misschien zelfs extreem goed, als Nvidia weer te sterk gaat overreageren op de vermoedelijk zeer matige verkopen van de 4000-serie.
Qua absolute prestaties zie ik nog geen stagnatie. De 4000-serie is los van de prijs heel sterk. Bovendien is er ook steeds weer innovatie qua features. Dus ik verwacht niet dat de generaties erna opeens gaan stagneren.
Uiteindelijk kun je natuurlijk makkelijk 6 jaar met een kaart doen, als je accepteert dat je bepaalde features gaat missen en niet alles meer op max settings kan draaien, of niet de meest veeleisende monitor kunt gebruiken. Dat geldt trouwens net zo goed voor iemand die nu een 3060 Ti koopt. De vraag is wel in hoeverre kopers van een 4090 dat echt accepteren. Als ik de manier zie waarop men hier reageert, heb ik daar m'n twijfels bij.
Daarnaast heb ik nu behoefte aan die prestaties voor met name VR games.
Hou er wel rekening mee dat het vrij waarschijnlijk is dat er flink betere headsets aankomen. Er is nogal wat bewijs dat Valve in elk geval aan het testen is met een headset met een resolutie van 3,600 x 4,000 pixels per oog, op 120 Hz. Volgens de maker van deze OLED microdisplayschermen zouden deze mogelijk in 2024 klaar zijn voor massaproductie.
Zo'n headset zou je 4090 wel op de knieën moeten krijgen. En ik vind de huidige headsets erg beperkt qua beeldkwaliteit, dus goede kans dat je wilt gaan upgraden zodra de OLED microdisplays uitkomen, als je VR simming doet.
Maar uiteindelijk blijft elke toekomstvoorspelling een gok. Dit is slechts mijn visie waarom je misschien binnen de 6 jaar al erg veel reden ziet om te upgraden.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason