[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36

HugoBoss1985

Xenotech

https://videocardz.com/ne...g-two-weeks-before-launch

Daar in Hong Kong is schijnbaar al twee weken voor launch een 4090 verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59
Wat is eigenlijk wel de juiste plaats om de specs en andere te bespreken van de 4000 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Chromanin schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:43:
Wat is eigenlijk wel de juiste plaats om de specs en andere te bespreken van de 4000 reeks?
[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 26-09-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Dit staat er onderaan?

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Chromanin schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:51:
[...]

Dit staat er onderaan?

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Ah.. misschien dat er spoedig een 40XX ervaringen topic wordt geopend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
stin00 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:12:
[...]

Ah.. misschien dat er spoedig een 40XX ervaringen topic wordt geopend :)
Niet evident!

Ik ben zelf wel erg geneigd om naar de 4090 te gaan, ik had ergens een grafiekje gezien waar de 4090 eigenlijk de beste bang for your buck is over alle GPUs heen. Zit nu nog steeds met een 1080 TI, die 3080 is mij nooit gelukt om te bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

OMD

Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 01:01:
[...]

Niet evident!

Ik ben zelf wel erg geneigd om naar de 4090 te gaan, ik had ergens een grafiekje gezien waar de 4090 eigenlijk de beste bang for your buck is over alle GPUs heen. Zit nu nog steeds met een 1080 TI, die 3080 is mij nooit gelukt om te bemachtigen.
Beste bang voor buck? Ben wel erg benieuwd naar die grafiek. Ga jij niet voor een Founders edition ga jij waarschijnlijk ruim boven de 2000 euro betalen voor een grafische kaart.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 01:01:
[...]

Niet evident!

Ik zou inderdaad zoals @OMD al aangeeft nog eens goed naar die grafiek kijken, heb je misschien een linkje?
Van de nu aangekondigde kaarten lijkt de 4090 de optie die t.o.v. zijn directe voorhangers de beste groei laat zien in prijs / performance, zeker als bijv. die grafiek op dollar prijzen is gebaseerd. We gaan hier echter wel wat meer betalen dan de dollar prijzen, hou daar zeker rekening mee. Een FE kost bijv. $1600, maar hier €1949, AIB kaarten zullen waarschijnlijk inderdaad (ruim) boven de 2000 euro uitkomen, zeker de top modellen.

Ik zou ook zeker als je kan, en dat lijkt wel zo, je wacht immers als een tijdje (wat is 1,5 maand langer) kijken wat AMD gaat doen 3 november en hoe Nvidia gaat reageren. Dan kan je dan altijd nog een keuze maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 27-09-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Dennism schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:50:
[...]

Ik zou inderdaad zoals @OMD al aangeeft nog eens goed naar die grafiek kijken, heb je misschien een linkje?
Van de nu aangekondigde kaarten lijkt de 4090 de optie die t.o.v. zijn directe voorhangers de beste groei laat zien in prijs / performance, zeker als bijv. die grafiek op dollar prijzen is gebaseerd. We gaan hier echter wel wat meer betalen dan de dollar prijzen, hou daar zeker rekening mee. Een FE kost bijv. $1600, maar hier €1949, AIB kaarten zullen waarschijnlijk inderdaad (ruim) boven de 2000 euro uitkomen, zeker de top modellen.

Ik zou ook zeker als je kan, en dat lijkt wel zo, je wacht immers als een tijdje (wat is 1,5 maand langer) kijken wat AMD gaat doen 3 november en hoe Nvidia gaat reageren. Dan kan je dan altijd nog een keuze maken.
Ik kan het niet onmiddellijk terugvinden. Maar bv een 3080 TI kan je op pricewatch hier terugvinden voor 1100€, ongeveer dezelfde performance voor een 4080 12GB kaart die hetzelfde kost. Een 3090 TI staat dan weer gelijk qua performance met een 4080 16GB van 1500€. De 4090 is duur met zijn ~2100€, maar hij is dan weer 2x de performance van een 3090 TI/4080 16GB met zijn 1500€. Puur raster performance, als we de RT erbij nemen is het verhaal nog veel meer in het voordeel van de 4090.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbIu15n-wHPrcobUuHcpIzLNqNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYKA5vD1b6Te16i4xqdwEuv0.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Chromanin op 27-09-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:28:
[...]

Ik kan het niet onmiddellijk terugvinden. Maar bv een 3080 TI kan je op pricewatch hier terugvinden voor 1100€, ongeveer dezelfde performance voor een 4080 12GB kaart die hetzelfde kost. Een 3090 TI staat dan weer gelijk qua performance met een 4080 16GB van 1500€. De 4090 is duur met zijn ~2100€, maar hij is dan weer 2x de performance van een 3090 TI/4080 16GB met zijn 1500€. Puur raster performance, als we de RT erbij nemen is het verhaal nog veel meer in het voordeel van de 4090.

[Afbeelding]
Er zijn nog geen benchmarks die het verhaal compleet vertellen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend is natuurlijk niet handig om aan vast te klampen (de grafied die je toevoegt). Ik zou sowieso even wachten tot 12 oktober (of iets eerder, weet niet wanneer de NDA eindigt)

Het is niet RT waar die zoveel sneller mee is, maar DLSS 3 en laat dat net zijn waar de meeste mensen op dit moment niet heel erg over te spreken zijn, zie dit topic. Er is meer in dit verhaal dan dat.

Dan nog ben ik met @Dennism eens dat je beter even kan wachten tot 3 november op de (paper) launch van de AMD kaarten. Grote kans dat nVidia moet antwoorden in prijs of dat AMD iets neerzet wat niemand verwacht had.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:04:
[...]

Er zijn nog geen benchmarks die het verhaal compleet vertellen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend is natuurlijk niet handig om aan vast te klampen (de grafied die je toevoegt). Ik zou sowieso even wachten tot 12 oktober (of iets eerder, weet niet wanneer de NDA eindigt)

Het is niet RT waar die zoveel sneller mee is, maar DLSS 3 en laat dat net zijn waar de meeste mensen op dit moment niet heel erg over te spreken zijn, zie dit topic. Er is meer in dit verhaal dan dat.

Dan nog ben ik met @Dennism eens dat je beter even kan wachten tot 3 november op de (paper) launch van de AMD kaarten. Grote kans dat nVidia moet antwoorden in prijs of dat AMD iets neerzet wat niemand verwacht had.
Wat ik begrepen had is dat de 4090 volgende week naar reviewers gaan. Dus een week/paar dagen voor de 12e gaan we het wel beleven denk ik, of de hype real of fake is.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Xtr3me4me schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:07:
[...]

Wat ik begrepen had is dat de 4090 volgende week naar reviewers gaan. Dus een week/paar dagen voor de 12e gaan we het wel beleven denk ik, of de hype real of fake is.
Edit:
Even in het juiste topic verder gegaan:
OMD in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

[ Voor 96% gewijzigd door OMD op 27-09-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat als je de benchmarks bekijkt van bv de 3000 series bij pre release dat die altijd wel goed overeen kwamen met de realiteit. De 3090 was toen maar een klein beetje sneller als de 3080, 15%. De 3090 en de 3080 hadden ook dezelfde chip. Terwijl dat verschil nu een pak groter is met een heel andere chip.

En AMD is voor mij altijd hetzelfde verhaal. Veel hype maar uiteindelijk weinig waarmaken, ik ben er niet echt benieuwd naar.

Maar vooral, ik heb mijn 3080 5 dagen na release besteld bij Tones. En hij staat nu nog altijd op pre order. Eerlijk wil ik dat risico echt niet meer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Is het de bedoeling om daar verder te gaan aangezien er staat dat alle nieuwe info rond de nieuwe reeks in deze topic moet komen? Ik kan er zelf niet echt aan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:28:
[...]
De 4090 is duur met zijn ~2100€, maar hij is dan weer 2x de performance van een 3090 TI/4080 16GB met zijn 1500€. Puur raster performance, als we de RT erbij nemen is het verhaal nog veel meer in het voordeel van de 4090.

[Afbeelding]
De 4090 is echt geen 2x sneller in rasterization. Alleen de 3 spellen links zijn pure rasterization en die halen geen 2x. En dan nog is de vraag in hoeverre Nvidia de spellen zo heeft gekozen dat de nieuwe kaarten het relatief goed doen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28
Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:28:
[...]
Maar vooral, ik heb mijn 3080 5 dagen na release besteld bij Tones. En hij staat nu nog altijd op pre order. Eerlijk wil ik dat risico echt niet meer lopen.
Als je het sentiment en interesse niveau zou vergelijken dan zou je weten dat dit 'n heel andere launch gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Paprika schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:32:
[...]

Als je het sentiment en interesse niveau zou vergelijken dan zou je weten dat dit 'n heel andere launch gaat worden.
En Ethereum mining is dood.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Ludewig schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:31:
[...]

De 4090 is echt geen 2x sneller in rasterization. Alleen de 3 spellen links zijn pure rasterization en die halen geen 2x. En dan nog is de vraag in hoeverre Nvidia de spellen zo heeft gekozen dat de nieuwe kaarten het relatief goed doen.
Ik had inderdaad niet goed gekeken, ik heb het over de linkse 3. Het gaat eerder over een sprong x1,6 . Maar toch, dat blijft een knap verschil. En het is ook het enige echte verschil in raster performantie tov de vorige reeks.

Meestal vergroot die gap ook na een tijdje als nieuwe titels uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chromanin op 27-09-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

[...]

Ik denk dat als je de benchmarks bekijkt van bv de 3000 series bij pre release dat die altijd wel goed overeen kwamen met de realiteit. De 3090 was toen maar een klein beetje sneller als de 3080, 15%. De 3090 en de 3080 hadden ook dezelfde chip. Terwijl dat verschil nu een pak groter is met een heel andere chip.
[...]
Dat is niet meer te vergelijken met nu. Geen Corona, Crypto POS.

[edit]
Dubbele teksten maar kan ik niet wijzigen haha, geen idee, heb pas 1x koffie op.

[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 27-09-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

[...]

Nou nee. Er zijn nagenoeg geen benchmarks bekend. Het bekende verhaal 1.8x sneller dan previous gen bla bla bla is geen betrouwbare data. De 3090 was idd niet veel sneller dan de 3080, daar moet ik je zeker gelijk in geven.
En AMD is voor mij altijd hetzelfde verhaal. Veel hype maar uiteindelijk weinig waarmaken, ik ben er niet echt benieuwd naar.
Oneens. Er is juist relatief weinig hype (omdat nVidia alle hype afpakt) maar maakt meer waar dan je denkt. Misschien niet in jouw straatje maar performance per watt zijn redelijk sterk bij AMD. Raytracing is een ding en dat is ook de reden dat ik destijds voor nVidia ben gegaan. Ik verdedig AMD dus zeker niet.
Dat is niet meer te vergelijken met nu. Geen Corona, Crypto POS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Even een linkje voor het sentiment 2 jaar geleden..

Nieuws vanaf hier (prijzen, performance, happiness etc): Paprika in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Paprika schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:52:
Even een linkje voor het sentiment 2 jaar geleden..

Nieuws vanaf hier (prijzen, performance, happiness etc): Paprika in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
wow, ik was even vergeten dat de MSRP van een 3070 maar 499 was. Echt heel bizar als je er echt even goed over nadenkt waar we nu staan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:03:
[...]

wow, ik was even vergeten dat de MSRP van een 3070 maar 499 was. Echt heel bizar als je er echt even goed over nadenkt waar we nu staan. :X
Heel triest wat er dan uiteindelijk met die MSRP gebeurd is. Misschien haalt hij die MSRP nog als de 4000 reeks 6-12 maanden uit is 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:39:
[...]

Heel triest wat er dan uiteindelijk met die MSRP gebeurd is. Misschien haalt hij die MSRP nog als de 4000 reeks 6-12 maanden uit is 😁
Dat gaat zeker niet meer gebeuren. TSMC heeft nVidia bij zijn ballen. Het kan niet anders dan dat zij veel meer vragen dan in het verleden. De 30** serie werd nog door Samsung gemaakt maar nVidia is terug bij TSMC. Ze zullen nooit meer (uiteraard kan het wel maar dan met verlies) naar die lage MSRP gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36

HugoBoss1985

Xenotech

OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:42:
[...]

Dat gaat zeker niet meer gebeuren. TSMC heeft nVidia bij zijn ballen. Het kan niet anders dan dat zij veel meer vragen dan in het verleden. De 30** serie werd nog door Samsung gemaakt maar nVidia is terug bij TSMC. Ze zullen nooit meer (uiteraard kan het wel maar dan met verlies) naar die lage MSRP gaan.
De grote vraag is dus wat de consument (gamers; miners zijn niet meer relevant) gaat doen.
Want de prijzen van Nvidia 4xxx gaan dus niet bewegen.
Als de consument de hand op de knip houdt, wat dan?
Ik vraag me al een tijdje af of dit geen hele grote (financiële/PR) ramp voor Nvidia gaat/kan worden?
Misschien stel ik een rare/stomme/domme vraag omdat Nvidia toch wel zal blijven verkopen aan bedrijven?
Maar PR speelt ook mee... kijk naar de reacties op wat EVGA heeft gedaan.

Van mij krijgen ze de vinger (dat weet iedereen hier inmiddels wel maar ik vind het leuk/nuttig om dit blijven melden :+ ), ik koop liever een last gen RX6XXX of een RX7XXX.

@OMD wat een contrast he :P
@Paprika het is vermakelijk om die reacties (m.b.t. prijzen/msrp) op de vorige gen kaarten na te lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-09-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:47:
[...]

De grote vraag is dus wat de consument (gamers; miners zijn niet meer relevant) gaat doen.
Ik vraag me al een tijdje af of dit geen hele grote (financiële/PR) ramp voor Nvidia gaat/kan worden?
Misschien stel ik een rare/stomme/domme vraag omdat Nvidia toch wel zal blijven verkopen aan bedrijven?

Van mij krijgen ze de vinger (dat weet iedereen hier inmiddels wel maar ik vind het leuk/nuttig om dit blijven melden :+ ), ik koop liever een last gen RX6XXX of een RX7XXX.

@Paprika het is vermakelijk om die reacties (m.b.t. prijzen/msrp) op de vorige gen kaarten na te lezen.
Wel het is al een soort van ramp(je) aangezien nvidia haar financial outlook voor dit jaar vrij fors naar beneden heeft moeten bijstellen bij de laatste kwartaalcijfers.

De vraag is of dit de de lading al voldoende dekt.

Het blijft een beetje koffiedik kijken, zeker zolang we niet weten wat AMD precies gaat doen qua prestaties en prijs.

Daarnaast blijft de de vraag aan de professionele kant volgensmij op pijl en wellicht ligt daar meer ruimte om prijzen nog verder te verhogen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb het nog steeds over de 3070, die momenteel nog altijd 600-700 Euro kost. Gaat die prijs nog zakken? Of gaan ze de 4000 reeks zo prijzen dat de 3000 reeks nog steeds zijn "waarde" blijft behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:19:
[...]

Ik heb het nog steeds over de 3070, die momenteel nog altijd 600-700 Euro kost. Gaat die prijs nog zakken? Of gaan ze de 4000 reeks zo prijzen dat de 3000 reeks nog steeds zijn "waarde" blijft behouden?
Dat kunnen ze in ieder geval wel doen tot de 4070 wordt aangekondigd. Dit zal naar verwachting in Q1 zijn van 2023. Tot die tijd verwacht ik eerlijk gezegd geen grote dalingen maar ik ben absoluut geen helderziende en de huidige GPU markt is raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoThankYou
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 10:59
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:47:
[...]

De prijzen van de 4XXX staan denk ik helemaal niet vast. Ze launchen ditmaal gewoon met woekerprijzen. Daar kan denk ik gemakkelijk wat vanaf als er te veel voorraad ontstaat. Hoewel ik denk dat zoiets nog langer dan een jaar zou kunnen duren. En misschien pas nadat de volgende generatie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 19:12
Chromanin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:19:
[...]

Volg de 3070 ook al maanden. Leveranciers hebben honderden kaarten op de plank liggen, ze verkopen voor geen meter maar de prijs blijft echt stabiel in tegenstelling tot de 3080 en hoger. Zal dus wel te maken hebben met de 40 serie ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 07:53
NoThankYou schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:32:
[...]

De prijzen van de 4XXX staan denk ik helemaal niet vast. Ze launchen ditmaal gewoon met woekerprijzen. Daar kan denk ik gemakkelijk wat vanaf als er te veel voorraad ontstaat. Hoewel ik denk dat zoiets nog langer dan een jaar zou kunnen duren. En misschien pas nadat de volgende generatie er is.
Wat je zegt klopt helemaal. Kijk naar de 3090ti met zijn adviesprijs van 1999 dat binnen een half jaar kelderde naar 1099. Ze vragen inderdaad gewoon übermax en kijken wat de markt doet. Verkoopt het niet? Dalen met die prijs. Maar hoe lang dat duurt, geen idee. Als er 20 oktober nog steeds meer dan de helft op voorraad is, is dat genoeg tijd om te zakken? Vast niet, maar dan zullen ze Q1 2023 wel wat bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Aan het begin gaan ze echt wel voldoende 4090's verkopen aan bedrijven en mensen met een 'oneindig' budget. Lijkt me een beetje optimistisch om te verwachten dat de voorraden al eind volgende maand zover oplopen dat ze de prijzen moeten gaan verlagen.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Is idd wishful thinking dat de prijzen snel zullen zakken, ze zouden zichzelf er echt mee in de voet schieten, want de groep early adopters die wel bijna 2K uit kan en wil geven aan een GPU zal er absoluut niet blij mee zijn.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik verwacht niet dat het heel moeilijk zal zijn om binnen redelijke termijn aan een 4080 of 4090 te komen maar denk wel dat nvidia uiteraard zal proberen het channel zo te bespelen dat er hooguit net genoeg nieuwe kaarten beschikbaar zijn om net aan de vraag te voldoen zodat ze de prijzen hoog kunnen houden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Paprika
Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:15:
Ik verwacht niet dat het heel moeilijk zal zijn om binnen redelijke termijn aan een 4080 of 4090 te komen.
Ook mijn voorspelling is dat je ze zonder haast kunt bestellen bij launch. Misschien dat de FE nog een uitzondering vormt, omdat er altijd mensen zijn die waarde hechten aan de status van een FE model over de review resultaten gecombineerd met het gegeven dat als mensen een poging doen om te scalpen, dat de FE modellen zullen zijn. Verder kopen de grotere partijen in via hun vaste B2B kanalen waar ze SLAs, contracten etc al hebben lopen, dus dan blijven vooral de ZZPers en consumenten over voor de gangbare webshops.

Het animo is gewoon heel laag en dat zie je overal terugkomen (de streamchat bij de aankondiging, reviewers, Tweakers, reddit, YouTube etc).

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 28-09-2022 10:31 ]

• MetalSonic
  • Laatst online: 09-09 21:39
Thomas schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:51:
Is idd wishful thinking dat de prijzen snel zullen zakken, ze zouden zichzelf er echt mee in de voet schieten, want de groep early adopters die wel bijna 2K uit kan en wil geven aan een GPU zal er absoluut niet blij mee zijn.
Ze gaan de prijzen echt niet kunstmatig hoog houden om de paar early adapters tevreden te houden. Die maken zelf een keuze door er vroeg bij te zijn. Risico van het vak.

• Chromanin
Of de prijzen zakken gaat veel meer te maken hebben met druk als gewoon maar willen verkopen. De 3090TI verliezen hun waarde door de 4090, niet omdat ze zonodig verkocht moeten worden. Tenzij de 4090 een echte concurrent krijgt zie ik hem niet in prijs zakken tot dat wel het geval is (de volgende generatie kaarten). Dit is gewoon het halo product, die zal prijs vast blijven tot het einde. Titan kaarten met hun heel magere winsten en wrange performance/kost ratio destijds behielden ook altijd hun prijs.

Het verkopen op schaal zal vooral voor de 3000 reeks zijn weggelegd, terwijl ze rustig maar beperkt over 2023 heen de andere 4000 producten op de markt brengen die wel meer op schaal verkocht worden. Daar zal eerder de pijnlijke plek zijn voor Nvidia. Ze gaan wel verwachten dat die toch in grote schaal verkocht worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Chromanin op 28-09-2022 11:25 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik kan nergens Nederlandse webshops vinden die hun prijzen zo'n beetje al bekend hebben gemaakt.

Nogal frustrerend als buitenlandse webshops het wel doen en hier staat overal "prijs is nog niet bekend" alsof ze dat al niet weten...yeah right!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Xtr3me4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:51:
Ik kan nergens Nederlandse webshops vinden die hun prijzen zo'n beetje al bekend hebben gemaakt.

Nogal frustrerend als buitenlandse webshops het wel doen en hier staat overal "prijs is nog niet bekend" alsof ze dat al niet weten...yeah right!
Die mogen 't soms ook niet, oftewel "foutjes". Zie overclockers die 't allemaal weg hebben gehaald. Caseking heeft 't voor 1 enkel merk zo te zien?

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 28-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Een paar zaken zijn simpelweg zeker omdat dat nu eenmaal is hoe dergelijke bedrijven opereren.
Ze zullen proberen de prijs hoog te houden want het is niet in hun belang om te zakken.

Sommige zaken weten wij (nog) niet of onvoldoende dus het blijft lastig dit allemaal zeker te weten.

Als de mensen ook de 30 voorraden niet kopen en nvidia voorraden 40 serie opbouwt gaan er zeker prijsverlagingen komen.

Echter misschien produceert nvidia wel weinig 40 serie omdat ze de wafers voor hun professionele lijn kunnen gebruiken. En zijn mensen bereid de voorraden 30 serie te blijven kopen voor de huidige prijzen.

Maar goed als de vraag laag is / blijft gaan de prijzen in principe vanzelf omlaag.

PC Specs

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Paprika schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:52:
[...]

Die mogen 't soms ook niet, oftewel "foutjes". Zie overclockers die 't allemaal weg hebben gehaald. Caseking heeft 't voor 1 enkel merk zo te zien?
Snap weg waarom het niet zou mogen. Bedoel zo kunnen mensen erop anticiperen of ze het met hun budget het gaan redden of niet.
Immers is de euro tegenover de dollar momenteel rot en VAT in NL is belachelijk hoog.

Al met al, je ziet MSRP 1959 euro en webshop tonen hun werkelijke prijzen niet, dan weet je ook niet of je aan 2k euro genoeg zal hebben of dat je al richting de 2500 euro moet gaan, vind het nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Xtr3me4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:45:
[...]

Snap weg waarom het niet zou mogen. Bedoel zo kunnen mensen erop anticiperen of ze het met hun budget het gaan redden of niet.
Immers is de euro tegenover de dollar momenteel rot en VAT in NL is belachelijk hoog.

Al met al, je ziet MSRP 1959 euro en webshop tonen hun werkelijke prijzen niet, dan weet je ook niet of je aan 2k euro genoeg zal hebben of dat je al richting de 2500 euro moet gaan, vind het nogal een verschil.
Je kan natuurlijk al heel wat herleiden via deze prijzen:
https://www.caseking.de/p...s=16893&ckTab=0&sSort=103
In principe zal je van andere merken soortgelijke prijzen zien. Wellicht dat de Suprim een stukje hoger ligt maar 2150 tot 2300 euro lijkt wel beetje de norm.

Echt complete waanzin deze prijzen. 8)7 Gooi mij maar weer 15 jaar terug in de tijd wanneer het nog leuk was om een pc te upgraden of compleet nieuw te kopen. Moet nu eerst even een nier verkopen.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

OMD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:50:
[...]

In principe zal je van andere merken soortgelijke prijzen zien. Wellicht dat de Suprim een stukje hoger ligt maar 2150 tot 2300 euro lijkt wel beetje de norm.

Echt complete waanzin deze prijzen. 8)7 Gooi mij maar weer 15 jaar terug in de tijd wanneer het nog leuk was om een pc te upgraden of compleet nieuw te kopen. Moet nu eerst even een nier verkopen.
Ja de prijzen zijn echt belachelijk gewoon. Denk dat dit ook mijn laatste upgrade is tot dat de loterij valt :+
Zit ook al te kijken naar CPU upgrade, maar ja moet gelijk dan en moederbord en geheugen en koeler, gekkenhuis bij elkaar geraapt zooitje.

Voor nu doe ik alleen de GPU 4090 op mijn i7-9700k @4.6Ghz en hopen dat de CPU niet op 100% staat met 4K en de GPU uit zijn neus zit te vreten, want dan weet ik wel hoe laat het is en zal ik wel moeten anders is het weggegooid geld.

Maar zelf zit ik te neigen naar de Asus Strix (non-oc) vind 450watt wel meer dan zat. Zelf persoonlijk vind ik de Zotac model het mooist.

[ Voor 5% gewijzigd door Xtr3me4me op 28-09-2022 12:57 ]

• Chromanin
Xtr3me4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ja de prijzen zijn echt belachelijk gewoon. Denk dat dit ook mijn laatste upgrade is tot dat de loterij valt :+
Zit ook al te kijken naar CPU upgrade, maar ja moet gelijk dan en moederbord en geheugen en koeler, gekkenhuis bij elkaar geraapt zooitje.

Voor nu doe ik alleen de GPU 4090 op mijn i7-9700k @4.6Ghz en hopen dat de CPU niet op 100% staat met 4K en de GPU uit zijn neus zit te vreten, want dan weet ik wel hoe laat het is en zal ik wel moeten anders is het weggegooid geld.

Maar zelf zit ik te neigen naar de Asus Strix (non-oc) vind 450watt wel meer dan zat. Zelf persoonlijk vind ik de Zotac model het mooist.
Goed nieuws dan, want DLSS3 zou net een geweldige tool zijn om een trage CPU mee op te vangen volgens DF.

Ik zit in hetzelfde schuitje, had destijds mijn 9700k gekocht met mijn 1080 TI er in om mee up te graden. Jammer dat de 2000 reeks echt niet goed zat en van de 3000 reeks zit ik nog steeds in pre-order.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

OMD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:50:
[...]

Ik wil een compleet nieuwe PC - heb nu geen desktop staan. Heb er best wat geld voor opzij gezet de afgelopen tijd, zodat ik ongeveer rond deze tijd (met de komst van RTX40xx, Ryzen 7xxx, Raptor Lake) het in een keer goed kan doen. Had wel verwacht dat alles een tandje duurder zou worden, maar voor een high-end PC kijk je nu gewoon naar minimaal 3K. Bizar.

• Vachan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj75Cvew2H0KXPFPiPSweIHF2qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wHojCp4ZA3AYvVli186vNiTo.png?f=fotoalbum_large

Het blijft duur begrijp me niet verkeerd, maar die prijzen van de non-OC gaming trio en windforce vallen RELATIEF nog mee voor AIB prijzen. Hopelijk is dit een indicatie voor de nederlandse prijzen

• Paprika
2049 euro voor een instapper der instappers vind ik niet meevallen. De Trio (1949) is dan relatief gezien weer heel verbazend laag, zeker gezien de Trio X (een bios met de core frequentie een paar MHz hoger) dan weer 2149 euro als prijs heeft staan. 12 bytes patchen in een bios bestand en wat andere letters op de doos printen staat gelijk aan 200 euro :+.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 28-09-2022 14:00 ]

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-08 23:45

DMZ

Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:03:
[...]

Goed nieuws dan, want DLSS3 zou net een geweldige tool zijn om een trage CPU mee op te vangen volgens DF.

Ik zit in hetzelfde schuitje, had destijds mijn 9700k gekocht met mijn 1080 TI er in om mee up te graden. Jammer dat de 2000 reeks echt niet goed zat en van de 3000 reeks zit ik nog steeds in pre-order.
DigitalFoundry heeft wel weer enorme steken laten vallen, gezien je super duidelijk artefacten zien in hun videobeelden. Of dat nou een geweldige tool is? Zelfs Nvidia geeft de optie om dit soort dingen individueel uit te zetten, en dit doen ze in principe alleen als zij ook niet zeker zijn van de zaak.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vachan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]

Het blijft duur begrijp me niet verkeerd, maar die prijzen van de non-OC gaming trio en windforce vallen nog mee voor AIB prijzen. Hopelijk is dit een indicatie voor de nederlandse prijzen
En waar mag dat wel niet zijn? Ik vind de MSI Trio wel het meest aantrekkelijk.

• Ludewig
  • Niet online
@Paprika

Naar verluid is de MSRP relatief hoog vergeleken met wat Nvidia doorberekend aan de AIB's, waardoor de AIB prijzen mee zouden moeten vallen.

Relatief dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Xtr3me4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:04:
[...]

https://www.notebooksbilliger.de/produkte/4090

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ja zie je, duitsland bv laat wel de prijzen zien en hier in NL allemaal Hush Hush tot de 12e om de klanten goed de schrik te geven. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vachan
[...]

https://www.notebooksbilliger.de/produkte/rtx%25204090

• OMD

OMD

[...]

https://www.notebooksbilliger.de/produkte/rtx4090

Edit:
Ok, ik ben echt spuit 11. Misschien even pagina verversen voortaan :+

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 28-09-2022 14:30 ]

• Chromanin
DMZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:02:
[...]

DigitalFoundry heeft wel weer enorme steken laten vallen, gezien je super duidelijk artefacten zien in hun videobeelden. Of dat nou een geweldige tool is? Zelfs Nvidia geeft de optie om dit soort dingen individueel uit te zetten, en dit doen ze in principe alleen als zij ook niet zeker zijn van de zaak.
Welke super duidelijke artefacten? Ik zie ze niet in de beelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Chromanin op 28-09-2022 14:57 ]

• DMZ

DMZ

Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:57:
[...]

Welke super duidelijke artefacten? Ik zie ze niet in de beelden.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als je ze nu al niet ziet, vooral niet gaan zoeken. Voor mij zijn dingen als dit:

YouTube: Coming Soon - GeForce RTX 4090 DLSS 3 First Look Teaser Trailer

Super duidelijk (kijk maar op zijn rug)

Kun je heel duidelijk zien aan zijn voeten, witte lijnen omdat RayTracing niet om kan gaan met DLSS 3.0

De raytracing zelf op de ramen is compleet verneukt.

Paar seconden later weer:

Schouders, hekken, kleine mazen, al zien die er best prima uit IMO. De schouders zijn wel heel slecht.

Hier ook:

Heel duidelijk wit logo op de bak links onder is compleet verkleurd. Dit is wel een kleine.

Cyberpunk is sowieso beter qua artefacten dan Spiderman, maar in beide gevallen zijn dit compleet geoptimaliseerde games voor deze demo, en nu al gaat het fout.

Ik spreek hier ook als advocaat voor interpolation, ik kijk aj jaren al mijn films op 144FPS (ofwel, met zware interpolatie) en dan nog ziet dit er best ruk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromanin
DMZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:10:
[...]

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als je ze nu al niet ziet, vooral niet gaan zoeken. Voor mij zijn dingen als dit:

Kun je heel duidelijk zien aan zijn voeten, witte lijnen omdat RayTracing niet om kan gaan met DLSS 3.0

Schouders, hekken, kleine mazen, al zien die er best prima uit IMO. De schouders zijn wel heel slecht.

Hier ook:

Heel duidelijk wit logo op de bak links onder is compleet verkleurd. Dit is wel een kleine.

Cyberpunk is sowieso beter qua artefacten dan Spiderman, maar in beide gevallen zijn dit compleet geoptimaliseerde games voor deze demo, en nu al gaat het fout.

Ik spreek hier ook als advocaat voor interpolation, ik kijk aj jaren al mijn films op 144FPS (ofwel, met zware interpolatie) en dan nog ziet dit er best ruk uit.
Zelfs als je het aanduidt zie ik het niet, zelfs bij het pauzeren en zoeken. En dan bedenk ik mij dat we nu naar 1/2 vertraagde beelden kijken om het verschil tussen 60 en 120fps te tonen, ik kan me niet voorstellen dat ik me hier ingame aan stoor. De ray tracing in de ramen, is dat trouwens niet gewoon omdat de scene anders is tussen de twee beelden?

• DMZ

DMZ

Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:15:
[...]

Zelfs als je het aanduidt zie ik het niet, zelfs bij het pauzeren en zoeken. En dan bedenk ik mij dat we nu naar 1/2 vertraagde beelden kijken om het verschil tussen 60 en 120fps te tonen, ik kan me niet voorstellen dat ik me hier ingame aan stoor. De ray tracing in de ramen, is dat trouwens niet gewoon omdat de scene anders is tussen de twee beelden?
Als je dit niet ziet, super! Dan heb jij hier wel wat aan.

De raytracing moet identiek zijn want de run is hetzelfde (benchmark). Die artefacten die je ziet zijn dus puur DLSS 3.0.

En dit is alleen de _trailer_. Kan me niet voorstellen wat we gaan zien als mensen echt in spiegels gaan staren in Cyberpunk.

• Chromanin
DMZ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:17:
[...]

Als je dit niet ziet, super! Dan heb jij hier wel wat aan.

De raytracing moet identiek zijn want de run is hetzelfde (benchmark). Die artefacten die je ziet zijn dus puur DLSS 3.0.

En dit is alleen de _trailer_. Kan me niet voorstellen wat we gaan zien als mensen echt in spiegels gaan staren in Cyberpunk.
De scene is anders, je ziet dat er meer/minder auto's/mensen op een andere plaats staan. Waardoor de reflectie natuurlijk ook anders is.

Maar kan je het anders aanduiden op een screenshot? Want ik ben echt een mieren neuker als het op IQ aankomt.

• DMZ

DMZ

Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:21:
[...]

De scene is anders, je ziet dat er meer/minder auto's/mensen op een andere plaats staan. Waardoor de reflectie natuurlijk ook anders is.

Maar kan je het anders aanduiden op een screenshot? Want ik ben echt een mieren neuker als het op IQ aankomt.
Het RayTracing Raam dat ik aanwees, was op de tweede link die ik gaf. Daar zijn geen autos of wat dan ook te zien, het raam is boven op een wolkenkrabber :) Beste screenshot die ik kan geven is letterlijk de timestamp :)

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46
[...]

Hier ook:

Dit is zo ontzettend lastig te vergelijken, want we kijken naar een filmpje waar ook de nodige YouTube-compressie overheen is gegaan.

Je kunt dan beter wachten tot websites als Digital Foundry en Gamersyde een vergelijking in lossless-variant online hebben gegooid (of het eerstehands testen met de 4090 ;) ).

• Chromanin
Ik zie echt heel heel vage ghosting als ik echt single frames doorloop. Maar ik laat het in motion spelen en het is echt gewoon niet te zien, keer op keer op keer doorloop ik die stukjes video. En dit is dan 1/2 snelheid om fouten echt herkenbaar te maken in een stress test?

Welke motion interpolatie software gebruik je voor je 144hz video? En dit kan echt goed werken op echt heel snelle beelden vanuit 24fps? Beter als dit?
@DMZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25

ScreamGT

joejoe

Vachan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]

Het blijft duur begrijp me niet verkeerd, maar die prijzen van de non-OC gaming trio en windforce vallen RELATIEF nog mee voor AIB prijzen. Hopelijk is dit een indicatie voor de nederlandse prijzen
Hahahahaha. Die prijzen. Knettergek.

vroegah kocht je daar een dik systeem voor. Nu heb je alleen een GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ScreamGT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:55:
[...]

Hahahahaha. Die prijzen. Knettergek.

vroegah kocht je daar een dik systeem voor. Nu heb je alleen een GPU.
Helemaal eens hoor, maar vergis je niet: op het hoogtepunt van de cryptohype en tekorten ging een 3080 non-LHR weg voor 1800 euro.

Nu mensen gewend zijn aan 4 cijfertjes betalen voor een videokaart gaat Nvidia dat optimaal uitbuiten. Nog los van dat er zeker wel wat prijsstijgingen aan de kant van het productie- en transportproces zullen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door finsdefis op 28-09-2022 16:18 ]

• Chromanin
finsdefis schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:17:
[...]

Helemaal eens hoor, maar vergis je niet: op het hoogtepunt van de cryptohype en tekorten ging een 3080 non-LHR weg voor 1800 euro.

Nu mensen gewend zijn aan 4 cijfertjes betalen voor een videokaart gaat Nvidia dat optimaal uitbuiten. Nog los van dat er zeker wel wat prijsstijgingen aan de kant van het productie- en transportproces zullen zijn.
Inflatie staat momenteel op 12%, waarde van de Euro is dan weer gezakt van 1.2 naar 1.0 tov de dollar. Reken die factor samen op met de extra btw belasting. Toch 300-350€ extra per 3080. En dan kennen we de TSMC wafer kost niet en de mogelijke yields van een dergelijk grote chip.

Zal allemaal niet genoeg zijn om heel het bedrag te verklaren, maar er speelt wel wat mee.

Ik denk dat een dure 4080 16GB wel te verwachten was, in de richting van 1200€. De huidige prijs is dan weer wel belachelijk. 4090 ziet er beter uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Chromanin op 28-09-2022 16:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:34:
[...]

Inflatie staat momenteel op 12%, waarde van de Euro is dan weer gezakt van 1.2 naar 1.0 tov de dollar. Reken die factor samen op met de extra btw belasting. Toch 300-350€ extra per 3080. En dan kennen we de TSMC wafer kost niet en de mogelijke yields van een dergelijk grote chip.

Zal allemaal niet genoeg zijn om heel het bedrag te verklaren, maar er speelt wel wat mee.

Ik denk dat een dure 4080 16GB wel te verwachten was, in de richting van 1200€. De huidige prijs is dan weer wel belachelijk. 4090 ziet er beter uit.
Met zo'n uitgangspunt komen ze er altijd wel mee weg. Je kunt gewoon 4x een playstation 5 ervoor kopen. Het nadeel eraan is dat, wanneer ze toch gekocht worden, Nvidia een goede keuze heeft gemaakt om ze zo hoog in te zetten. Ik denk zelf dat het plafond bereikt is en dat de prijzen daarna snel zakken. Hierboven wordt gezegd dat je een paar jaar geleden daar een complete PC voor kon kopen. Paar jaar geleden vond ik 1500 euro voor een volledige PC al flink investering.

Laten we videokaarten van 2200 euro (misschien wel top segment) nu niet goed praten (ondanks inflatie, oorlog, corona, chiptekort, stand van maan, etc).

• Chromanin
grote_oever schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:00:
[...]

Met zo'n uitgangspunt komen ze er altijd wel mee weg. Je kunt gewoon 4x een playstation 5 ervoor kopen. Het nadeel eraan is dat, wanneer ze toch gekocht worden, Nvidia een goede keuze heeft gemaakt om ze zo hoog in te zetten. Ik denk zelf dat het plafond bereikt is en dat de prijzen daarna snel zakken. Hierboven wordt gezegd dat je een paar jaar geleden daar een complete PC voor kon kopen. Paar jaar geleden vond ik 1500 euro voor een volledige PC al flink investering.

Laten we videokaarten van 2200 euro (misschien wel top segment) nu niet goed praten (ondanks inflatie, oorlog, corona, chiptekort, stand van maan, etc).
Spec gewijs is de 4090 zeker 5-6x zo krachtig als een PS5, als je zoveel power niet nodig vind kan je idd beter een PS5 nemen. Maar de delta tussen de PS4 en PS5 is ondertussen alweer kleiner als die tussen de PS5 en de 4090.

• Paprika
[...]
Echter waren die er altijd al. Mensen hebben immers ook Titan RTX ($2500 MSRP) kaarten gekocht voor een simpel spelletje Call of Duty, World of Warcraft en waarschijnlijk ook Fortnite. Waar het fout gaat is dat de 4080 (beide varianten) prijs/performance juist slechter ervoor staat dan het aankomende halo product.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/images/performance-per-dollar_3840-2160.png

Dit is dus niet meer van toepassing.

• Zuvio
[...]

Iedere tweaker zal de prijs van de gpu beoordelen op zijn waarde. Op 12 oktober weten we of 2200 euro een goede prijs is of niet en dan kan een ieder zelf bepalen of ze hun geld daaraan uit willen geven. Er wordt hier zeker niets goed gepraat, er wordt gediscussieerd over geld en waarde.

• Chromanin
Zuvio schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:38:
[...]

Iedere tweaker zal de prijs van de gpu beoordelen op zijn waarde. Op 12 oktober weten we of 2200 euro een goede prijs is of niet en dan kan een ieder zelf bepalen of ze hun geld daaraan uit willen geven. Er wordt hier zeker niets goed gepraat, er wordt gediscussieerd over geld en waarde.
Waarom praten we steeds over 2200 als we toch al een paar kaarten gezien hebben die verkopen op MSRP van 1950? Zie er in het lijstje boven al eentje staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:24:
[...]

Echter waren die er altijd al. Mensen hebben immers ook Titan RTX ($2500 MSRP) kaarten gekocht voor een simpel spelletje Call of Duty, World of Warcraft en waarschijnlijk ook Fortnite. Waar het fout gaat is dat de 4080 (beide varianten) prijs/performance juist slechter ervoor staat dan het aankomende halo product.

[Afbeelding]

Dit is dus niet meer van toepassing.
Dat is het denk ik nog niet eens.
De "80" is al wat langer een speelbal van Nvidia geworden waar ze met de prijzen en chips schuiven. Het punt is nu meer dat we er nu twee hebben waarvan een gewoon een veel te dure "70" is. De rest van de stack is vervolgens compleet op elkaar gedrukt en onder de streep ga je gewoon niet meer dan 15-20% zien, SKU vs. SKU.

Het goede nieuw zou zijn dat ik dit Nvidia niet lang zie volhouden. Niet tegen de combinatie van tweedehands videokaarten en RDNA3. Ze zullen wel verkopen, maar ik betwijfel of ze goed zullen verkopen. Mensen met het geld gaan uiteindelijk toch voor de RTX4090. Nvidia zou er het beste aan doen om de RTX4080 16GB naar de prijs van de 12GB te laten zakken, op zijn minst. Verder kunnen ze die 12GB beter stilletjes EOL verklaren en een RTX4070Ti met twee SM's uitgeschakeld uitbrengen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
[...]

Hier ook:

Maar dat zal toch wel gefixed worden neem ik aan.

• Zuvio
Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:53:
[...]

Waarom praten we steeds over 2200 als we toch al een paar kaarten gezien hebben die verkopen op MSRP van 1950? Zie er in het lijstje boven al eentje staan.
Ik vond de TUF goed uit de 3000 series komen. Als die voor de 4000 series weer zo goed is, dan is dat het model dat ik wil. Koel, stil en stevig zonder OC en zonder over de 450 watt te gaan. En ik zag op NBB dat die 2199 was.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:25
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:53:

Het goede nieuw zou zijn dat ik dit Nvidia niet lang zie volhouden. Niet tegen de combinatie van tweedehands videokaarten en RDNA3.
Die tweedehans markt denkt ook nog mrsp prijzen te kunnen krijgen voor hun kaarten, doorverkopen met winst is het doel van velen die een kaart konden kopen toen te prijzen reeel waren.

• Senaxx
  • Laatst online: 11-09 13:27
[...]

Hier ook:

En vergeet niet dat dit om 1 frame gaat van de 120 per seconde. Toen de footage getoond werd was het mij niet opgevallen. Pas toen ze er frame voor frame doorheen gingen werd het duidelijk.

• DMZ

DMZ

jaaoie17 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:19:
[...]

Maar dat zal toch wel gefixed worden neem ik aan.
Ik hoop het wel, de technologie is in elk gevaal heel interessant.

• DMZ

DMZ

Senaxx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:19:
[...]

En vergeet niet dat dit om 1 frame gaat van de 120 per seconde. Toen de footage getoond werd was het mij niet opgevallen. Pas toen ze er frame voor frame doorheen gingen werd het duidelijk.
Hangt natuurlijk af wie er naar kijkt, uit ervaring kan ik je vertellen dat dit opvalt als je het eenmaal een keer ziet. Maar dit is per persoon anders, ik ben dus ook heel blij voor de mensen die dit niet zien.

• DMZ

DMZ

Chromanin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:52:
Ik zie echt heel heel vage ghosting als ik echt single frames doorloop. Maar ik laat het in motion spelen en het is echt gewoon niet te zien, keer op keer op keer doorloop ik die stukjes video. En dit is dan 1/2 snelheid om fouten echt herkenbaar te maken in een stress test?

Welke motion interpolatie software gebruik je voor je 144hz video? En dit kan echt goed werken op echt heel snelle beelden vanuit 24fps? Beter als dit?
@DMZ
Ik gebruik een zwaar gemodificeerde versie van SmoothVideoProject 3.0, en ja, dat werkt in principe uitstekend, nog steeds met artefacts, maar als je kijkt is het niet vaak dat je het echt merkt (ik dan).

Er zijn natuurlijk technische issues mee, zoals het feit dat actiescenes wel heel vloeiend, maar ook iets minder 'snel' en explosief zijn. Maar daar heb je weer voordeel bij als je een beetje Jackie Chan films kijkt waar ze langere shots aanhouden en dingen een stuk langer in frame houden.

Ook werkt het alleen met ffdshow (tja...) en alleen op 32bits versies (de nieuwere 64bits versie is betaald en dat bedrijf is zwaar ziek bezig), maar goed, het werkt!

Wel is het natuurlijk CPU intensief, zit geen GPU acceleratie op.

Bij games, waar de beweging onvoorspelbaar is, merk je toch meer dat er artefacten bij zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door DMZ op 29-09-2022 09:27 ]

• DLSS
  • Laatst online: 10-09 06:08
Yonix schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:44:
[...]

Dit is zo ontzettend lastig te vergelijken, want we kijken naar een filmpje waar ook de nodige YouTube-compressie overheen is gegaan.

Je kunt dan beter wachten tot websites als Digital Foundry en Gamersyde een vergelijking in lossless-variant online hebben gegooid (of het eerstehands testen met de 4090 ;) ).
Digital Foundry heeft inderdaad geweldige vergelijkingen tussen verschillende varianten van dlss en fs op YouTube staan. Zoals deze bijvoorbeeld: YouTube: God of War PC: AMD FSR 2.0 vs Nvidia DLSS Image/ Motion Quality Face... (Als je even zoekt op “Digital Foundry DLSS” vind je een hele treasure trove aan videos over dit onderwerp)

Ik kan ben erg benieuwd naar de coverage over DLSS 3.0 en XeSS. Als we dan toch een bak geld uit moeten geven voor een 4080 / 4090 mogen we ook hoge eisen stellen aan features als DLSS en ray tracing naast conventionele rasterised performance naar wat mij betreft.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

DMZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:22:
[...]

Hangt natuurlijk af wie er naar kijkt, uit ervaring kan ik je vertellen dat dit opvalt als je het eenmaal een keer ziet. Maar dit is per persoon anders, ik ben dus ook heel blij voor de mensen die dit niet zien.
True, maar naast het opvallen is het ook maar de vraag of je je er aan stoort of niet. Wat mij nog wel het meeste stoort is dat we gewoon nog helemaal geen daadwerkelijke framerates, zonder DLSS poespas, hebben gezien. Opschaling en gesimuleerde frames zijn natuurlijk geweldig, maar uiteindelijk is een vergelijking pas mogelijk obv ruwe performance.

• Zuvio
Wie heeft ervaring met bestellen bij notebooksbilliger.de? Ik wil met name weten hoe snel ze leveren, of daar een queue voor pre-orders is en hoe de klantenservice is dit mbt de 4090 kaart.

• Paprika
Thomas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:51:
[...]

True, maar naast het opvallen is het ook maar de vraag of je je er aan stoort of niet. Wat mij nog wel het meeste stoort is dat we gewoon nog helemaal geen daadwerkelijke framerates, zonder DLSS poespas, hebben gezien. Opschaling en gesimuleerde frames zijn natuurlijk geweldig, maar uiteindelijk is een vergelijking pas mogelijk obv ruwe performance.
Die data kun je redelijk accuraat inschatten. Vergelijk de core snelheden en de hoeveelheid shaders met bestaande modellen en pak zo'n 85% van het resultaat.

• Paprika
Zuvio schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:21:
Wie heeft ervaring met bestellen bij notebooksbilliger.de? Ik wil met name weten hoe snel ze leveren, of daar een queue voor pre-orders is en hoe de klantenservice is dit mbt de 4090 kaart.
9 van de 10 Founders Edition modellen van de 3000 series die verkocht zijn in Nederland komen daar vandaan, dus daar zijn er genoeg van in [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen.

Of er al wachtrijen zijn kun je alleen aan hun vragen. Dan weet je meteen hoe goed de klantenservice reageert. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 29-09-2022 12:23 ]

• Zuvio
Paprika schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:22:
[...]

Die data kun je redelijk accuraat inschatten. Vergelijk de core snelheden en de hoeveelheid shaders met bestaande modellen en pak zo'n 85% van het resultaat.
Heb ik net gevraagd, ik zal hun antwoord hier posten als ik het heb. Ik heb ze gevraagd voor queues en levertijden NL.

[UPDATE] reactie van NBB gehad: je kunt de kaarten niet daadwerkelijk in je mandje leggen en afrekenen. Er is geen queue dus nog. Levertijden zijn pas bekend als je ze in je mandje kunt gaan afrekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Zuvio op 30-09-2022 15:51 ]

• Senaxx
Is er ook al bekend dat NBB de 4090FE gaat leveren zoals ze nu ook met de FE modellen doen? Of zal Nvidia eerst zelf weer proberen de FE modellen via hun eigen webshop te slijten?

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19
Webshop van Nvidia is alleen een linkje naar NBB voor Nederland

• Senaxx
DannyXP1600 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:32:
Webshop van Nvidia is alleen een linkje naar NBB voor Nederland
Ja klopt dat is nu inderdaad zo, maar "in den beginne" van de 3080FE lancering deed Nvidia het zelf via hun eigen webshop. Pas na een paar maanden zijn ze over gegaan naar NBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 22:51
Weet iemand op welk tijdstip de kaarten in de verkoop gaan? Of is dat nog niet bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vachan
Lazerus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:00:
Weet iemand op welk tijdstip de kaarten in de verkoop gaan? Of is dat nog niet bekend?
15:00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Senaxx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:30:
Is er ook al bekend dat NBB de 4090FE gaat leveren zoals ze nu ook met de FE modellen doen? Of zal Nvidia eerst zelf weer proberen de FE modellen via hun eigen webshop te slijten?
Ik zou de webshop van Nvidia prefereren boven NBB.

Als Valve steam decks kan leveren in Nederland dan moet Nvidia toch gewoon via de eigen webshop Founders Edition modellen kunnen leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandanl
  • Laatst online: 29-08 10:13
DLSS schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Ik zou de webshop van Nvidia prefereren boven NBB.

Als Valve steam decks kan leveren in Nederland dan moet Nvidia toch gewoon via de eigen webshop Founders Edition modellen kunnen leveren...
Geloof me dat wil je niet, dit werd destijds met de launch gedaan door digital river die er een puinhoop van maakte. Hielden zich ook totaal niet aan de Europese launch tijd waardoor veel mensen mis grepen omdat ze vele uren later opeens beschikbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Pandanl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Geloof me dat wil je niet, dit werd destijds met de launch gedaan door digital river die er een puinhoop van maakte. Hielden zich ook totaal niet aan de Europese launch tijd waardoor veel mensen mis grepen omdat ze vele uren later opeens beschikbaar waren.
Vreemd je zou denken dat je dat als first party goed win wil richten gezien je een naam hoog hebt te houden. Mijn ervaring met het bestellen en ontvangen van m'n Steam Deckje was echt prima.

Dat van die launchtijd heb ik meegekregen inderdaad. Maar wat ging er mis bij digital river dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semi70
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:35
Pandanl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

gaat NBB weer werken met de wachtrijen? Ik ergerde me daar vorig jaar zwaar aan omdat ie je zomaar eruit gooit voor wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
semi70 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

gaat NBB weer werken met de wachtrijen? Ik ergerde me daar vorig jaar zwaar aan omdat ie je zomaar eruit gooit voor wat voor reden dan ook.
Ik zou mij weinig zorgen maken om een wachtrij voor dit summiere aantal kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandanl
  • Laatst online: 29-08 10:13
DLSS schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Vreemd je zou denken dat je dat als first party goed win wil richten gezien je een naam hoog hebt te houden. Mijn ervaring met het bestellen en ontvangen van m'n Steam Deckje was echt prima.

Dat van die launchtijd heb ik meegekregen inderdaad. Maar wat ging er mis bij digital river dan?
Kaarten zonder extra omdoos versturen, dus letterlijk shipping label op de 3080 doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Pandanl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Kaarten zonder extra omdoos versturen, dus letterlijk shipping label op de 3080 doos.
Oké dat is wel echt bizar inderdaad. Lijkt me dat ze dat beter kunnen, zeker met die marges die er op zitten.

Dan maar een third party model bij Megekko of Azerty bestellen ofzo 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Paprika schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Ik zou mij weinig zorgen maken om een wachtrij voor dit summiere aantal kopers.
Die 4090FE's gaan echt wel uitverkocht en gescalpt worden. Om ze daarna op eBay of Pricewatch terug te vinden.

Bij de 3080FE via Nvidia site heb ik vorige keer geluk gehad, maar de bots zijn beter geworden (ook voor NBB). Dus denk dat we mis grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De geruchten die rondgaan zijn wel dat er meer 4090 stock is dan dat er 3090 stock was bij de launch. Maar ik verwacht wel dat de 4090 uitverkoopt, ook omdat de 4080 zo onvoordelig is. Maar ik denk dat hij relatief snel weer op voorraad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
Mijn angst is dat nVidia de supply zwaar gaat throttelen om kunstmatige schaarste te creëren.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 05-10-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Zuvio schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:40:
Mijn angst is dat nVidia de supply zwaar gaat throttelen om kunstmatige schaarste te creëren.
Dat zou heel dom zijn, want ze hebben een gigantisch productiecontract bij TSMC en AMD gaat vermoedelijk komen met een erg goed product. Dus ze kunnen beter maar zo snel mogelijk zo veel mogelijk verkopen.

De 4090 kaarten worden ook bij uitstek gekocht door mensen die gaan upgraden zodra er een nieuwe topkaart is en al een 3090 hebben, dus heel veel vraag naar de 4090 is 'nieuwe' vraag die niet ten koste gaat van de 3000 verkopen. Dus de strategie van Nvidia is dan vrij logisch om de 4080's een slechte deal te maken om zo de vraag naar de 3000 serie op te drijven, terwijl de 4090 een relatief goede deal is om zo extra vraag te genereren.

[ Voor 0% gewijzigd door Blaat op 05-10-2022 23:13 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 45 Laatste

Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.

Let bij het reageren op het volgende:
  • Geen "ik ook" berichten.
  • Blijf vriendelijk naar elkaar!
  • Ranten is niet toegestaan.
  • Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
  • Scalping bespreken is niet toegestaan.
  • V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
  • Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!
  • Voor informatie over voedingen en aansluitingen moet je hier zijn: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
  • Voor discussie over de kaarten zelf: [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord