breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:17:
[...]
dit is dus volgens mij totaal niet waar....
Wij hebben een warmte pomp en panelen, de enige maanden waarin wij verbruiken zijn nov t/m maart, en dan verbruiken we flink!
Dus als de eindafrekening in april of oktober valt dan ben je de sjaak.
In ons geval krijgen we de jaar afrekening 1 april. (wat geldt voor de hele wijk, want toen zijn de huizen opgeleverd)
Wij verbruiken in de maanden jan,feb en maart circa 2200Kwh en wekken nagenoeg niets op. Het plafond over deze periode is maar circa 800Kwh.
Dus omdat onze jaar afrekening ongunstig valt moeten we straks over 1400Kwh het exorbitante tarief van 90cent/kwh afrekenen.
Dus wij hebben alleen voor het verbruik in de maanden nov en december iets aan het plafond.
Echt weer niet over nagedacht en belachelijk dat dit nu nog zo even uit de hoge hoed komt.
Toegegeven, daar had ik in mijn reactie niet goed overna gedacht.
Maar, salderen gebeurd ook per jaarrekening, toch? Je zonneoverschot van de zomer wordt nog gewoon in aftrek gebracht op het cijfer op de jaarrekening. Althans, dat is waar ik mijn vorige post op baseerde.
In november/decemer zal je ook al flink moeten verwarmen, zij het misschien minder dan januari/februari, maar ook dan heb je een aanzie
nlijk energieverbruik. Ik weet namelijk niet of jij in jan/feb/maart 2200kwh verbruikt en in de rest van het jaar (we hadden nu een zachte november, maar de huidige temperaturen zijn niet ongewoon voor december) onder de 2100kwh blijft zolang er nog sprake is van salderen.
Het hoofdprobleem blijft volgens mij dat het prijsplafond totaal geen rekening houdt met all-electric woningen / gasloze woningen. Dat is gewoon heel raar en onjuist.
Want uiteindelijk was je áltijd over het prijsplafond gegaan en had je die 1400kwh altijd tegen de hoofdprijs moeten betalen.
Daar heeft deze (inderdaad op het laatste moment uit de hoge hoed getoverde) rekenregel volgens mij niet bijster veel invloed op.
edit:
breagor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:36:
welk deel van mijn te salderen stroom wordt dan verrekend voor het stukje 2023 (hele dure stroom)
- Naar ratio? (dus 1/4 in 2023=750Kwh)
- of zo ongunstig mogelijk (niets)
- of zo gunstig mogelijk (in mijn geval dus circa 1400Kwh zodat ik voor het stuk in 2023 onder het plafond blijf) .....
Kortom dit dus eige
nlijk, ik weet het ook niet
[
Voor 10% gewijzigd door
Richh op 14-12-2022 11:04
]