Wij hebben een duurdere auto verkocht via wijkopenauto's op. We hadden een paar bevriende garages gecontacteerd en daar kregen we een lager bedrag, particulier wilden we niet verkopen vanwege de mogelijke problemen die daar van gaan komen.
Inruilen is geen optie, althans ik heb nog nooit gehoord van zoiets. En inruilen krijg je meestal ook stuk minder dan wanneer je verkoopt, dus verkopen en dan een jonge benzine terug kopen, lijkt de beste optie.
Maar zijn het de kosten wel waard?
Ok, rekensommetje.
Je hebt de auto 9 maanden en 15k mee gereden. De auto rijdt 300km ongeveer voor 80kwh met thuisladen is dat bij mij nu 0,36 eurocent per kwh = 29 euro per 300km. 15k = 1440 euro aan stroom.
Benzine auto, opel corsa 2020, rijdt 1 op 16(gemiddeld). 300 km is 18,75 * liter benzine 2euro = 37,50 euro per 300km. 15k = 1874 euro aan benzine.
Kosten onderhoud, verzekering, afschrijving, etc benzine auto is 350 per maand ongeveer.
Kosten elektrisch: misschien hetzelfde of ietsje hoger omdat de mercedes misschien hoger is in verzekering.
Dus al met al lijkt het dat de elektrische auto voordeliger zit in het gebruik. Behalve dan dat er in de elektrische auto 70k euro waarde zit, waar je geen toegang tot hebt, totdat je het verkoopt.
Ik denk dat de vraag dan vooral is, heb ik die 70k-benzine auto=55k euro nodig voor andere dingen zodat de energiekosten omlaag kunnen? Dan is het interessant om de auto weg te doen, anders lijkt het alsof je een stuk onvoordeliger uit bent na een paar jaar.
Mijn vrouw en ik hebben gelukkig een paar geleden per ongeluk de juiste keuze gemaakt door volledig op elektrisch over te gaan. Alleen nu twijfel ik daar wel over met de winter als ieders stroomverbruik hard omhoog gaat, dat we dan misschien brownouts or blackouts gaan krijgen. En dan is het lastig om je huis te verwarmen.
[
Voor 9% gewijzigd door
SeenD op 20-09-2022 11:50
]