Twijfel aanschaf EV (prive): reken ik mezelf niet rijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-07 18:57
Momenteel rijd ik diesel (euro 6) zo'n 30.000 km per jaar en ik twijfel serieus over wanneer ik deze zou moeten verkopen om een EV aan te schaffen. Ik moet het prive doen dus geen lease of andere sponsor.
Nu ben ik aan het rekenen geslagen en vraag me serieus af of ik mezelf niet rijk reken.
Input is welkom.

Mijn diesel verbruikt iets meer dan 5 liter per 100km, wat overeen komt met 10 euro per 100km oftwel 3000 euro per jaar bij 30.000km.
Een EV (Tesla model Y of ID4) verbruikt 18kWh per 100km, wat overeen komt met 4,50 euro per 100km oftewel 1350 euro per jaar bij 30.000km.
Dat is een besparing van 1650 euro aan 'brandstof'.
Mijn houdergeschapbelasting is 1400 euro per jaar voor de diesel auto. Bij de EV is dat 0 komende jaren.
Onderhoud is nu geregeld 1000-1500 euro per jaar. Dat zal bij een nieuwe EV ook een besparing zijn van 800-1000 euro per jaar.
Alles bij elkaar kom ik dus op een besparing per jaar van makkelijk 4000 euro.

Koop ik nu een model Y dan verwacht ik een afschrijving van 5000 euro per jaar, maar als ik elk jaar 4000 bespaar schrijf ik eigenlijk heel weinig af en ben ik wel gek als ik het niet doe.
Zeker als ik ook nog eens de aanschafsubsidie kan meepakken per januari 2023.

Ik moet iets over het hoofd zien dus graag jullie ongezouten mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@nerd_ehv_74

Rekening houden in je berekening met:
-zou rekenen met 22kWh per 100 km (laadverlies / winterverbruik)
-stijgende prijzen electriciteit
-vanaf 2025 wel MRB betalen
-subsidie alleen bij auto van max 45k nieuwprijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
nerd_ehv_74 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:44:
Een EV (Tesla model Y of ID4) verbruikt 18kWh per 100km, wat overeen komt met 4,50 euro per 100km
Als je €0,25 per kWh betaalt wel ja.

Genoeg mensen die ondertussen het dubbele betalen. Ik weet niet waar je wilt gaan laden (thuis of publiek), hoe lang je energietarieven nog vast staan en of je misschien een overschot van duurzame (PV) energie hebt thuis.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Ik zou gewoon thuis laden inderdaad, heb nog wel wat capaciteit over van de zonnepanelen maar dat is natuurlijk ook zo op met een EV.
Ik gebruik die 0,25 cent per kwH omdat er om de hoek publieke laadpunten zijn van Vattenfall waar de prijs momenteel 0,249 is. Maar goed punt sowieso.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
Weetje, het moet altijd goedkoper of voordeliger. En als het niet goedkoper is dan doen we het niet.

Soms is het niet erg om iets meer te betalen, maar dat het wel beter is voor het klimaat.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Devian schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:57:
Weetje, het moet altijd goedkoper of voordeliger. En als het niet goedkoper is dan doen we het niet.

Soms is het niet erg om iets meer te betalen, maar dat het wel beter is voor het klimaat.
Ja zo lust ik er nog wel een paar.
Als ik echt begaan was met het klimaat ging ik wel fietsen.
Ik heb niet de illusie dat autorijden heel veel goedkoper gaat worden maar ik zie wel dat er momenteel een aantal voordelen te halen zijn die later wegvallen.
Een voorbeeld is de houderschapsbelasting. Dat zal uiteindelijk wel terug komen in bepaalde vorm, misschien rekening rijden of wat dan ook.
En dan zal de diesel vast duurder zijn dan de EV.
Het gaat om een flinke som geld, zeg maar 50.000 euro die je nu op tafel moet leggen voor een fatsoenlijke EV maar als je kunt berekenen dat de afschrijving komende jaren grotendeels gecompenseerd worden door de lagere kosten dan wordt het wel een ander verhaal.

[ Voor 43% gewijzigd door nerd_ehv_74 op 05-09-2022 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Nog een extra voordeel als je toevallig in de buurt woont: je kunt op een aantal plaatsen (bijvoorbeeld Lidl) gratis laden (30 min @ 50kW = 25kW)

Ik heb een eigen laadpaal, maar laad ook publiek voor 0,2398/kWh (en op een andere plaats voor 0,1962/kWh) - dat zijn tarieven die ik thuis helaas niet meer heb. (0,37/kWh).

Als je slim bent pak je, net als ik, een EV van een paar jaar oud. Ik heb een Model 3 LR gekocht uit 2019 en dat ding heeft eigenlijk niets afgeschreven de laatste jaren. Ook aan onderhoud 0 euro. Ik kan hem vandaag nog verkopen voor het bedrag waar ik hem voor heb gekocht.

Die subsidie krijg je toch alleen op auto's tot 45k - dus de meeste 'leuke' ev's vallen af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nerd_ehv_74 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:55:
Ik zou gewoon thuis laden inderdaad, heb nog wel wat capaciteit over van de zonnepanelen maar dat is natuurlijk ook zo op met een EV.
Capaciteit over; dat kan maar hoe vaak / veel kan je dan laden op het moment dat jouw panelen aktief zijn? En afhankelijk van je contract zitten we op dit moment wel even op 80 cent per kWh bij sommige leveranciers.

Dus jouw rekensom afschieten: als jij 50% van het jaar niet kan laden op jouw panelen (weinig zon / laat thuis / geen accu in huis), kom je op 15000km oftewel 2700kWh en dat kost je dan 2160 Euro per 6 maanden ipv de voorgerekende 1350 Euro per 12 maanden dus jouw besparing is minder dan 800 Euro (mogelijk nog minder omdat ik niet weet hoe je de overige 6 maanden gaat laden).

Maar, nogmaals, het is een moment-opname. Je zegt zelf al dat je niet precies weet welke kosten de komende jaren wel/niet vergoed / gesaldeerd / verrekend worden. Daarmee is het argument "wat hou ik over in 1, 2 of 5 jaar" volledig onduidelijk en onberekenbaar.
Onderhoud
Uhuh. Wat kost een set 19" of 20" per jaar onder een Model Y? Want met 30K per jaar (of meer) heb je minstens 2 sets nodig (winter en zomer). En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat door het enorme koppel banden mogelijk sneller slijten? Ik kan je vertellen; na jouw besparing (en uitkomend op 500 Euro netto), daar rij je op hokitoki-bandjes voor en niet op een "A-merk of subtop" banden.

En je verzekering? Een beetje Model Y kost nieuwwaarde 60K? 70K? Na opties 80K? Geen idee wat jij nu rijdt maar allicht dat je ook die kosten / polis / dekking eens kan meepikken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Goeie opmerkingen.
Mijn daltarief is 0,36 cent en ik werk aantal dagen per week thuis dus zal best vaak kunnen laden met eigen stroom in de zonnige maanden.
Maar stijgende energieprijzen moet je zeker in de mix meenemen.

Bandjes heb ik nu met mn diesel SUV ook nodig.
Verzekering van huidige auto is ook all risk. Nieuwe zit die op 40K. De Tesla minimaal 50K inderdaad.
Geldt ook voor een KIA EV6 of Ionic5 of ID4 natuurlijk.

Ik zal mijn berekeningen sowieso even aanpassen met meest zonnige en meest realistische scenario :)

Wat ook meespeelt in mn gedachte is: stel ik krijg nu nog 20K terug voor mn huidige auto (zal wel minder zijn, lol) en ik besluit hem nu toch nog 2 jaartjes te houden. Hoe kijkt men over 2 jaar aan tegen een grote diesel bak.
Maw hoeveel meer gaat die diesel de komende 2 jaar afschrijven terwijl de afschrijving nu juist zou moeten 'afvlakken'. Omgekeerde kan gebeuren namelijk dat die diesels dan echt in rap tempo minder waard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:20:
Maw hoeveel meer gaat die diesel de komende 2 jaar afschrijven terwijl de afschrijving nu juist zou moeten 'afvlakken'. Omgekeerde kan gebeuren namelijk dat die diesels dan echt in rap tempo minder waard worden.
Niet te voorspellen, althans mijn glazen bol heeft even pauze. Ik hoorde 3 jaar geleden al dat diesels niets meer waard zijn. Dat klopte ook wel, want toen was de markt al redelijk ingestort. Nu de diesel duurder is dan benzine wordt dat misschien nog een tikje erger, is toch een mentaal ding.

Wat je in de berekening niet meeneemt; Wat als je nu een benzine/lpg/PHEV neemt. Al is dat met 30k km volgens mij nog niet gunstiger. Wat zijn de vooruitzichten? Andere woning, ander werk, meer thuiswerken?

Plus wat eerder is aangegeven; Wegenbelasting voor de EV komt, de details zijn alleen nog niet bekend volgens mij. Tevens moet je er rekening mee houden dat salderen gaat afbouwen vanaf 2026 en ik gok dat je de auto over het algemeen zal laden wanneer de zon niet schijnt. Dan betaal je dus volle bak voor het laden.

In deze onstuimige tijden is alles een gok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:53

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:28:
Capaciteit over; dat kan maar hoe vaak / veel kan je dan laden op het moment dat jouw panelen aktief zijn?
Dat is een non-issue zolang de nog kunnen salderen. En er is nog geen einde in zicht (een hele berg leuke ideëen maar nog niets definitiefs)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
Ik heb me begin dit jaar rijk gerekend en een Ioniq Electric gekocht :) Nog geen 2 cent per kilometer energiekosten! Ik loop binnen op mijn reiskostenvergoeding!
...tot 6 dagen geleden, toen verliep mijn energiecontract :P

Nouja, nu betaal ik dus ~3 cent per kilometer, en de zonnepanelen helpen ook nog mee, dus in realiteit is het nog steeds lager. Dat is nog altijd aanzienlijk minder dan een brandstofauto of hybride kost, elke kilometer weer. En dan nog: geen wegenbelasting, minder onderhoudskosten, en de afschrijving is so far negatief...

Natuurlijk, die wegenbelasting komt wel terug, maar ik moet nog zien dat een EV net zoveel per maand gaat kosten als een brandstofauto.

Maar toch: tegelijkertijd is snellladen bij FastNed tegenwoordig écht niet zoveel goedkoper meer dan benzine tanken. Dat is wel iets waar je je bewust van moet zijn. Als de energieprijzen nog een keer over de kop gaan, ziet je terugverdientijd er heel anders uit dan hoe je hem nu uitrekent. De straatpalen zijn nu nog goedkoop, maar dat is waarschijnlijk helaas niet voor eeuwig.

Kan je panelen plaatsen dan is het een no-brainer imho. Ja, salderen zal afgebouwd worden, maar nu al maakt Den Haag zich druk over een terugleververgoeding die niet in verhouding is. En een EV is behoorlijk makkelijk om te 'plannen' qua laden, zeker als je een grote accu hebt (en een keer thuisladen kan overslaan) en je niet 5 dagen op kantoor zit.

En dan nog: comfort en het milieu, laten we die 2 vooral niet vergeten :D

Maar de ene EV is de andere niet. Er zit fórs verschil qua efficiency tussen verschillende modellen, qua aanschafprijs, qua verzekering, het eerder genoemde bandenslijtage, etc etc.

Uiteindelijk is je vraag vooral een glazen bol opmerking: wat doet de waarde van je diesel, en wat doet de waarde van een EV. Diesels schrijven nu heel hard af, EV's niet, maar niemand weet of dat zo blijft natuurlijk. Uiteindelijk is je afweging niet de besparing per jaar aan vaste lasten, maar net zo hard afhankelijk van hoe zwaar je aan afschrijvingscomponenten weegt.

Maar reken je niet rijk: die 50k die je voor een Tesla moet neertellen verdien je denk ik niet heel snel terug.
Een 2ehands Kona, Zoë, Ioniq, MG ZS, Niro of Leaf mogelijk wel, mits de mogelijkheid tot slim omgaan met energie en thuisladen/zonnepanelen. Dat zijn stuk voor stuk fatsoenlijke EV's die je minder dan de helft kosten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-09-2022 17:26 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
TheBrut3 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:56:
[...]

Wat je in de berekening niet meeneemt; Wat als je nu een benzine/lpg/PHEV neemt. Al is dat met 30k km volgens mij nog niet gunstiger. Wat zijn de vooruitzichten? Andere woning, ander werk, meer thuiswerken?
Ik durf te zeggen dat ik niet ga verhuizen, zit goed op de plek waar ik zit. Droomhuis cq plek etc.
Heb eigenlijk altijd kilometers gemaakt voor woon-werk en op die afstand zal altijd voldoende werk zijn dus in toekomst hoeft dat ook niet meer te worden dan dat.
Meer thuiswerken zal niet snel gebeuren, zit al 2 a 3 dagen in de week thuis momenteel van de week.

Benzine ga ik niet meer doen. LPG auto's zijn er bijna niet (2e hands markt is gedreven door de lease markt), PHEV zou kunnen maar ik ga dan liever voor full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Richh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:22:

Maar reken je niet rijk: die 50k die je voor een Tesla moet neertellen verdien je denk ik niet heel snel terug.
Een 2ehands Kona, Zoë, Ioniq, MG ZS, Niro of Leaf mogelijk wel, mits de mogelijkheid tot slim omgaan met energie en thuisladen/zonnepanelen. Dat zijn stuk voor stuk fatsoenlijke EV's die je minder dan de helft kosten ;)
Jouw verhaal laat ook zien dat je een heleboel niet kunt voorspellen maar je ziet ook dat het wel goed uitpakt.
Ja electriciteit zal misschien wel duurder worden maar wat denk je van diesel en benzine.
Overheden overal zullen alles inzetten om die brandstoffen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Is het niet aan de pomp dan is het via belasting of rekeningrijden.
Ik maak me daar ook geen illusies over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
nerd_ehv_74 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:02:
[...]

Jouw verhaal laat ook zien dat je een heleboel niet kunt voorspellen maar je ziet ook dat het wel goed uitpakt.
Ja electriciteit zal misschien wel duurder worden maar wat denk je van diesel en benzine.
Overheden overal zullen alles inzetten om die brandstoffen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Is het niet aan de pomp dan is het via belasting of rekeningrijden.
Ik maak me daar ook geen illusies over.
Ik stond er hetzelfde in; het zou heel raar zijn als energie over brandstof (wat overigens ook best elektrische energie nodig heeft én inefficiënter is...) goedkoper zou zijn dan elektrische energie.

Toch: benzine en diesel is het afgelopen jaar slechts 10-30% duurder geworden, en nu goedkoper dan de 'piek' van een paar maanden geleden. Als je nu een energiecontract wilt afsluiten betaal je 400-500% meer dan een jaar geleden, en het ziet er nog niet naar uit dat de consumentencontracten nu goedkoper worden 8)7 dit soort bizarre wendingen hebben wel effect op je terugverdientijd.

Het fijne aan elektrische energie is dat je het kan oplossen met zonnepanelen, dat dan weer wel :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Valt er nog iets te doen aan die 30.000km per jaar? @nerd_ehv_74

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Richh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:34:
[...]
Als je nu een energiecontract wilt afsluiten betaal je 400-500% meer dan een jaar geleden, en het ziet er nog niet naar uit dat de consumentencontracten nu goedkoper worden 8)7 dit soort bizarre wendingen hebben wel effect op je terugverdientijd.

Het fijne aan elektrische energie is dat je het kan oplossen met zonnepanelen, dat dan weer wel :)
Ja natuurlijk in deze tijd kan electriciteit peperduur worden maar je ziet ook dat dit zoveel problemen oplevert voor huishoudens en bedrijven dat overheden wel moeten gaan ingrijpen. Dat kost even tijd maar komt wel.
Bovendien is het ook wel ingegeven door de situatie met Rusland dus ook niet echt normaal.

Zat voor mn werk paar jaar geleden bij een grote energie leverancier en toen verwachten ze zelf dat de prijzen voor electriciteit alleen maar lager zouden worden ook vanwege de toename van groene energie.
Zelfs tot een punt dat je electriciteit vrijwel gratis zou zijn.
Dat is toch even anders gelopen maar wie weet ooit....
Maar dan nog, in dat geval gaat de overheid uiteraard vol inzetten op kilometerheffing etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Falcon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:41:
Valt er nog iets te doen aan die 30.000km per jaar? @nerd_ehv_74
Dat is lastig te zeggen.
Ik kan nu al een beetje zelf bepalen hoe vaak ik in de auto stap naar kantoor, maar als ik in de toekomst probeer te kijken dan kan het zo maar minder worden maar ook (iets) meer.
Voor zelfde geld moet ik van baan veranderen volgend jaar en dan is kans groot dat ik weer dezelfde woon-werk afstand heb en wellicht ook meer naar kantoor moet.
Maar misschien ook helemaal niet, ga ik juist minder rijden. Geen idee.

Een diesel (vooral een grote zoals ik nu heb) heeft een behoorlijke vaste kostenpost aan belastingen (120 per maand) en dat is eigenlijk alleen rendabel als je inderdaad die km blijft maken.

Voordeel van een EV zou ik zeggen is dat het eigenlijk niet uitmaakt of je veel of weinig km rijd want je vaste kosten zijn laag.

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 16:06
Duidelijk. Ik vraag me af of er dit jaar, zonder 2000 subsidie nog ev's worden verkocht. Iedereen wacht tot januari 2023? Spelen de verkopers hier nu op in met kortingen of andere acties? Reserveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij hebben onlangs een Tesla Model Y doorgerekend (en besteld) vs brandstof rijden met 35.000km / jaar. Ik kwam boven de 20.000km / jaar eigenlijk altijd ruim positief uit voor elektrisch (tov van een equivalente nieuwe brandstof auto).

Misschien heb je nog wat aan onze ramingen. Ik zou geen brandstof meer nieuw kopen. Mega afschrijving en meer en meer zero-emission zones in NL en straks EU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2Kdg4yf235eCBYZ_ZlThmIMwwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYGIs4oEpzGXR4FqABA1YVyU.jpg?f=fotoalbum_large

Deze sheet gaat uit van €0,50/kWh gemiddeld laadtarief, 8 jaar eigenaarschap en twee banden / jaar. Banden heb je zelf invloed op, er zijn mensen die 50.000km doen met 4 banden en mensen die 15.000km doen met 4 banden. Mijn inziens verschilt het niet enorm tussen EV / brandstof. Met de e-Niro nu 2 banden per jaar, en dat had ik met de Passat diesel ook.

Tesla Model Y begint op €49.000 voor een witte standard range met zwart leer. En tot €75k voor een rode performance met wit interieur en trekhaak. Daar kan nog 7k bovenop als je FSD besteld (wat niemand doet). Autopilot is standaard.

[ Voor 28% gewijzigd door _eLMo_ op 18-09-2022 05:26 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Ik weet niet hoe het in Nederland precies werkt maar hier in Duitsland heb je dus geen salderen. Stel ik zou een EV nemen en die opladen met eigen panelen, betekent dat ook dat ik minder opbrengst voor iets anders kan gebruiken en dus moet kopen bij de energieboer.

Nu gaat het volgens mij in Nederland ook die kant op. Moet je berekening dan niet zijn, opbrengst - (eigen verbruik woning + laden auto) ?

Lijkt me alleen zinvol wanneer je aanzienlijke overcapaciteit hebt of een heel gunstig stroomcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
stfn345 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:05:
Nog een extra voordeel als je toevallig in de buurt woont: je kunt op een aantal plaatsen (bijvoorbeeld Lidl) gratis laden (30 min @ 50kW = 25kW)

Ik heb een eigen laadpaal, maar laad ook publiek voor 0,2398/kWh (en op een andere plaats voor 0,1962/kWh) - dat zijn tarieven die ik thuis helaas niet meer heb. (0,37/kWh).

Als je slim bent pak je, net als ik, een EV van een paar jaar oud. Ik heb een Model 3 LR gekocht uit 2019 en dat ding heeft eigenlijk niets afgeschreven de laatste jaren. Ook aan onderhoud 0 euro. Ik kan hem vandaag nog verkopen voor het bedrag waar ik hem voor heb gekocht.

Die subsidie krijg je toch alleen op auto's tot 45k - dus de meeste 'leuke' ev's vallen af.
Lidl geeft je geen 50kW meer. Teveel laders dus limiteren ze op 25kW. Logica van Lidl. Verder heb je natuurlijk gelijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@nerd_ehv_74 Je bent niet gek. De grootste uitdaging is vaak alleen het initiële geld om de aanschaf te kunnen doen.

Ik kwam zelf op ruwweg hetzelfde uit en heb mijn 2e hands (mild) hybride weggedaan tegen een hele goede prijs en een elektrische auto gekocht.

Tot nu toe geen seconde spijt, maar de initiële betaling is natuurlijk niet niks, ook al is het op lange termijn wel logisch.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:40
Reken het eens door met een jonge 2e hands benzineauto en laat daar een LPG installatie inbouwen. Met 1 jaar heb je de investering van de installatie terugverdiend en daarna ben je spekkoper per kilometer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:56:
[...]

In deze onstuimige tijden is alles een gok.
Behalve dan t feit dat de overheid in de toekomst de inkomsten van de brandstofaccijns gaat missen en dat gaat verleggen naar de stroom prijs.
Of ben ik te cynisch?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Oogje schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:52:
[...]

Behalve dan t feit dat de overheid in de toekomst de inkomsten van de brandstofaccijns gaat missen en dat gaat verleggen naar de stroom prijs.
Of ben ik te cynisch?
Dat zullen ze wel op een andere manier (moeten?) gaan compenseren, denk ik. Als ze dat in het stroomtarief gaan verrekenen dan betaalt iemand zónder auto ook voor dat 'bezit' en gebruik van een ander.

Zal wel iets van rekeningrijden / doorbelasten pér km én/of verhoogde MRB worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
Ik maak me vast niet populair hier, maar probeer jezelf nog eens af te vragen of het echt nodig is om 30.000 km per jaar te rijden. De impact op het milieu is enorm met zo’n kilometrage. Met de ellende van klimaatverandering vind ik dat je aan de medemens verplicht bent om eens kritisch naar je reisgedrag te gaan kijken. En je slaat daarmee twee vliegen in één klap: veel minder uitstoot en veel minder kosten als je je kilometers drastisch reduceert.

Ik denk dat het tijd wordt dat we stoppen met het normaal vinden van 30.000 km per jaar rijden. Ook met een EV draagt zo’n kilometrage enorm bij aan klimaatverandering. Ik weet het, in sommige gevallen kan het echt niet anders, maar in de meeste gevallen kan het weldegelijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naafkap schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:18:
Ik maak me vast niet populair hier, maar probeer jezelf nog eens af te vragen of het echt nodig is om 30.000 km per jaar te rijden. De impact op het milieu is enorm met zo’n kilometrage. Met de ellende van klimaatverandering vind ik dat je aan de medemens verplicht bent om eens kritisch naar je reisgedrag te gaan kijken. En je slaat daarmee twee vliegen in één klap: veel minder uitstoot en veel minder kosten als je je kilometers drastisch reduceert.

Ik denk dat het tijd wordt dat we stoppen met het normaal vinden van 30.000 km per jaar rijden. Ook met een EV draagt zo’n kilometrage enorm bij aan klimaatverandering. Ik weet het, in sommige gevallen kan het echt moet anders, maar in de meeste gevallen kan het weldegelijk anders.
Sorry, maar 30k kilometer per jaar is echt niet extreem. Toen ik nog consultancywerk deed reed ik zo 70-80k weg in auto's die veel en veel beter voor het milieu waren dan de toen gemiddelde auto. Datzelfde geldt nu voor EVs, zeker als je zelf met panelen het overgrote deel van de energie kan opwekken.

30k is nog geen honderd kilometer per dag. 50km woon-werk is helemaal niet zo gek als je een baan hebt die niet op elke straathoek wordt uitgevoerd. Ik wissel elke drie jaar ofzo van werkplek, dan ga ik ook niet achter die baan aan verhuizen...

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 18-09-2022 11:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Naafkap
Bij heel veel beroepen is het prima mogelijk om een deel van de week thuis te werken, dus 100 km per dag gemiddeld is dan niet nodig.

Het gaat erom dat we ons ‘normaal’ eens tegen het licht moeten houden. Een EV die geladen wordt met de huidige Nederlands energiemix en 30.000 km per jaar rijdt stoot nog steeds zo’n 2.500 kg CO2 uit per jaar (bron). Dat is niet niks.

Ik verplicht niemand iets, maar ik vind het redelijk om kritisch naar je reisgedrag te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
.

[ Voor 99% gewijzigd door Naafkap op 18-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Of ben ik te cynisch?
Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:04:
Dat zullen ze wel op een andere manier (moeten?) gaan compenseren, denk ik. Als ze dat in het stroomtarief gaan verrekenen dan betaalt iemand zónder auto ook voor dat 'bezit' en gebruik van een ander.

Zal wel iets van rekeningrijden / doorbelasten pér km én/of verhoogde MRB worden.
De regering heeft al aangekondigd dat er per 2030 rekeningrijden komt.
pagani schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:22:
Sorry, maar 30k kilometer per jaar is echt niet extreem.
Als nog geen 11k het gemiddeld is, dan vind ik 30k best extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
_eLMo_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 05:19:
Wij hebben onlangs een Tesla Model Y doorgerekend (en besteld) vs brandstof rijden met 35.000km / jaar. Ik kwam boven de 20.000km / jaar eigenlijk altijd ruim positief uit voor elektrisch (tov van een equivalente nieuwe brandstof auto).

Misschien heb je nog wat aan onze ramingen. Ik zou geen brandstof meer nieuw kopen. Mega afschrijving en meer en meer zero-emission zones in NL en straks EU.

[Afbeelding]

Deze sheet gaat uit van €0,50/kWh gemiddeld laadtarief, 8 jaar eigenaarschap en twee banden / jaar. Banden heb je zelf invloed op, er zijn mensen die 50.000km doen met 4 banden en mensen die 15.000km doen met 4 banden. Mijn inziens verschilt het niet enorm tussen EV / brandstof. Met de e-Niro nu 2 banden per jaar, en dat had ik met de Passat diesel ook.

Tesla Model Y begint op €49.000 voor een witte standard range met zwart leer. En tot €75k voor een rode performance met wit interieur en trekhaak. Daar kan nog 7k bovenop als je FSD besteld (wat niemand doet). Autopilot is standaard.
Lees ik het goed: een 8 jaar oude tesla met 280000 op de teller en dan slechts 10k afschrijven :X ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39
We Are Borg schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:39:
[...]

Lees ik het goed: een 8 jaar oude tesla met 280000 op de teller en dan slechts 10k afschrijven :X ?
Afschrijven tot = restwaarde na bezit. Zo las ik het tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
11k gemiddeld per jaar betekent voor de meeste mensen dus boodschappen doen, kinderen naar school brengen, etc. Ritjes in en om de woonplaats waar de fiets ook een prima alternatief is.
Laten de mensen die om het minste of geringste afstandje de auto pakken daar eens iets bewuster mee omgaan. Die massa is imho vele malen groter dan de mensen die 30k+ per jaar rijden.

Bij ons bedrijf is overigens de policy dat er alleen nog maar EV geleast wordt en we beschikken over voldoende laad faciliteiten op kantoor. Thuis laden is dus uitzondering, af en toe bij grote ritten wordt er onderweg geladen, maar bij 2-3 dagen werken op kantoor kunnen de meeste werknemers volstaan met laden op kantoor.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien is een Tweedehands / Jong-Gebruikte Mercedes EQC wel iets voor @nerd_ehv_74 :9

(Veel) duurdere auto inruilen voor goedkopere auto

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 13:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik proef een beetje een oefening met rationeel doen met berekeningen om iets te gaan doen wat je ook gewoon wìlt doen.

Ik projecteer enorm, maar ik heb afgelopen winter dat gedaan en uiteindelijk een ev genomen omdat het qua lange termijn kosten niet slecht was, maar vooral omdat ik het leuk vond om een voorschot te nemen op de toekomst, wat veel tweakers wel hebben met technologie 😊

Ik bedoel te zeggen dat de financiele rationale voor een ev upgrade best positief is, maar dat ik er ook gewoon nog steeds heel blij van wordt om in zo’n nieuwe generatie te rijden. Inclusief het puzzelen op de vakanties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Haha, heel herkenbaar; ik heb in zo'n zelfde Excel sheet net zo lang aan de getallen geschaafd totdat de aanschaf van een nieuwe EV6 echt verruit de meest logische keuze was :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien rare vraag, maar je rijdt nu een diesel die 1 op 20 doet. Mijn mazda 3 met 2liter benzine blok rij ik ook 1 op 20, echter betaal ik een fractie van wat ik betaalt aan wegen belasting.

Misschien is ook idee om een zuning benzine en een hybride mee te nemen in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Of ben ik te cynisch?
Een liter benzine gemiddeld ongeveer 8.9 kWh waarvoor zeg zo 2 euro voor betaald.
Of wel puur energie gekeken betaal je bij benzine minder belasting per liter dan wanneer je 9kwh elektrischeteit afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:53:
Misschien rare vraag, maar je rijdt nu een diesel die 1 op 20 doet. Mijn mazda 3 met 2liter benzine blok rij ik ook 1 op 20, echter betaal ik een fractie van wat ik betaalt aan wegen belasting.

Misschien is ook idee om een zuning benzine en een hybride mee te nemen in de berekening.
Ik was hier net even bij de (Russische?) LUKOIL in de wijk om wat rookwaar te halen (tanken mag ik van m'n baas alléén bij de Shell) en daar was de Benzine nú €1,889/L en de Diesel stond aan de €1,909/L :o

Ik rijdt met m'n "Zakelijke Leasebak" (1.5TSi VW Tiguan) overigens ook 4.9L/100km .... En dus 1:20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:24
Probleem met zulke vergelijkingen, een EV met hoogstwaarschijnlijk heel wat vermogen en luxe, wordt vaak vergeleken met een Aygo (overdrijving). Er is meestal een vooropgesteld idee, de vergelijking wordt dan zo getweaked tot het past bij die idee. Als je het geld hebt, gewoon doen waar je zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 21:48
Isheara schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:43:
11k gemiddeld per jaar betekent voor de meeste mensen dus boodschappen doen, kinderen naar school brengen, etc. Ritjes in en om de woonplaats waar de fiets ook een prima alternatief is.
Laten de mensen die om het minste of geringste afstandje de auto pakken daar eens iets bewuster mee omgaan. Die massa is imho vele malen groter dan de mensen die 30k+ per jaar rijden.

Bij ons bedrijf is overigens de policy dat er alleen nog maar EV geleast wordt en we beschikken over voldoende laad faciliteiten op kantoor. Thuis laden is dus uitzondering, af en toe bij grote ritten wordt er onderweg geladen, maar bij 2-3 dagen werken op kantoor kunnen de meeste werknemers volstaan met laden op kantoor.
11k is ook gemiddeld he, niet modaal. Er zullen een hoop zijn die alleen deze korte ritjes maken en dus nog minder rijden, daarnaast zijn er de forenzen en zakelijke rijders die nog veel meer kilometers kunnen maken. Ik denk dat 30k dan niet extreem is, maar ook niet weinig. Of er niet wat gesnoeid kan worden is dus best een terechte vraag. Eentje die je ook kan stellen als je wel maar 11k rijdt trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:41
Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:00:
[...]

Ik was hier net even bij de (Russische?) LUKOIL in de wijk om wat rookwaar te halen (tanken mag ik van m'n baas alléén bij de Shell) en daar was de Benzine nú €1,889/L en de Diesel stond aan de €1,909/L :o
ik zou meer schrikken van de prijs van een pakje peuken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bie100 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:27:
[...]

ik zou meer schrikken van de prijs van een pakje peuken
Er roken steeds minder mensen dus de prijs van die 'meuk' moet én gaat dan omhoog middels accijnzen te verhogen.... Inkomsten bij de staat mogen niet terug lopen, hè :*)

En dan betaal je over de toegenomen inkomsten uit accijnzen ook nog eens BTW .... Terwijl geen enkele vorm van accijns ook maar iets aan WAARDE toevoegt aan een willekeurige product.

Ik zou willen dat ik zo'n 'verdienmodel' goedgekeurd zou kunnen gaan krijgen voor mezelf 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Of ben ik te cynisch?
Dat kunnen ze niet verleggen naar de stroomprijs. Kijk eens wat voor problemen de hoge stroomprijzen vandaag al veroorzaken, en dan zou jij ze nog extra gaan belasten? Niet vergeten dat elektriciteit gewoon elektriciteit is. Je kan er geen kleurtje aan geven om te zeggen: deze is voor residentieel gebruik en die is voor mobiliteit.

Als overheden daar een compensatie wensen, dan moeten ze naar rekeningrijden beginnen kijken. En dan hoop ik dat ze dat ook ineens op een slimme manier doen.
Naafkap schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:18:

Ik denk dat het tijd wordt dat we stoppen met het normaal vinden van 30.000 km per jaar rijden. Ook met een EV draagt zo’n kilometrage enorm bij aan klimaatverandering. Ik weet het, in sommige gevallen kan het echt niet anders, maar in de meeste gevallen kan het weldegelijk anders.
Maar met een EV zorg je al voor een veel lagere uitstoot in vergelijking met een diesel of benzine wagen. Ik ga dit jaar ook, voor het eerst, de 30k km aantikken. Zit al aan 23,5k met nog meer dan 3 maanden te gaan waarvan een groot deeel woon/werk verkeer en maar 2 echte roadtrips naar Munchen en Hamburg, samen goed voor ongeveer 2500km.

Ik wou dat ik met het OV naar het werk kon, maar dat gaat niet. Mijn reistijd zou verdrievoudigen. Ik denk er wel over na om volgend jaar te kijken naar een speedpedelec om een deel van het jaar toch de impact te beperken, maar zo eenvoudig is dat ook weer niet.

Ik zou zelfs durven zeggen dat wanneer iemand die zo een afstand op jaarbasis aflegt er voor kiest een nieuwe wagen te kopen en daarbij kijkt naar elektrisch, dat deze persoon wel degelijk rekening aan het houden is met de impact van zijn/haar rijgedrag.
TheBrut3 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:36:

[...]

Als nog geen 11k het gemiddeld is, dan vind ik 30k best extreem.
Tsjah, en aan de andere kant zou je je ook kunnen afvragen of mensen die slechts enkele duizenden kilometers per jaar met de wagen rijden wel zouden moeten beschikken over een eigen wagen. Maar dat is een argument dat we nog veel minder horen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Blokker_1999 Je bent zo te lezen van nét over de grens (België)? Vlak hier in NL de huidige MRB (Motor Rijtuigen Belasting) niet uit welke er momenteel nog niet geldt voor 100% EV voertuigen. Als daar óók voor die voertuigen naar gegrepen wordt in de (nabije) toekomst dan betalen 'we' hier in NL ook nog eens het een en ander 'extra' aan de staat pér gewichtsklasse met daarbij de nodige 'opcenten' per provincie waarin je resideert.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:17:
[...]

Dat kunnen ze niet verleggen naar de stroomprijs. Kijk eens wat voor problemen de hoge stroomprijzen vandaag al veroorzaken, en dan zou jij ze nog extra gaan belasten? Niet vergeten dat elektriciteit gewoon elektriciteit is. Je kan er geen kleurtje aan geven om te zeggen: deze is voor residentieel gebruik en die is voor mobiliteit.

Als overheden daar een compensatie wensen, dan moeten ze naar rekeningrijden beginnen kijken. En dan hoop ik dat ze dat ook ineens op een slimme manier doen.
True, ik was wat kort door de bocht. Maar belasten gaan ze hoe dan ook doen, dus met jezelf rijk rekenen is niks mis, alleen kun je dat niet op de lange termijn doen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
** Knip, offtopic. **

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 16:17 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
** Knip, offtopic. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
** Knip, offtopic. **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 16:17 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
** Knip, offtopic. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Of elektrisch rijden wel/niet minder slecht voor het milieu is, of dat 30.000 km per jaar rijden wel/niet teveel is is niet relevant voor dit topic. Graag terug naar de vraagstelling van de TS.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Devian schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:57:

Beste voor het klimaat is helemaal geen auto.

Of die 30.000 terugbrengen naar 10.000

En EV is zeker minder vervuilend maar wel weer meer van hetzelfde.

Ik zou persoonlijk het geld in de zak houden en die diesel oprijden. De overheid is een onbetrouwbare partner dus wat er met MRB gaat gebeuren weet niemand. En wat de KWH prijs gaat doen weet ook niemand…

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 18-09-2022 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Naafkap schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:31:
Bij heel veel beroepen is het prima mogelijk om een deel van de week thuis te werken, dus 100 km per dag gemiddeld is dan niet nodig.

Het gaat erom dat we ons ‘normaal’ eens tegen het licht moeten houden. Een EV die geladen wordt met de huidige Nederlands energiemix en 30.000 km per jaar rijdt stoot nog steeds zo’n 2.500 kg CO2 uit per jaar (bron). Dat is niet niks.

Ik verplicht niemand iets, maar ik vind het redelijk om kritisch naar je reisgedrag te kijken.
Dat vind ik ook. Dat reizen zou sowieso veel duurder/onbetaalbaar moeten zijn totdat er echt neutrale alternatieven zijn. Ook erg zonde van je levenstijd trouwens om dat aan elke dag dezelfde snelwegreis te besteden. En ja ik weet het, banen in de stad, maar de huizen onbetaalbaar enz. alsnog blijf ik erbij.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien idee om hier te kijken.

(Veel) duurdere auto inruilen voor goedkopere auto

Deze persoon wilt juist graag terug van EV naar een brandstof auto vanwege de hogere kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, mijn Euro6 diesel inruilen voor benzine of electrisch maar ik heb besloten om maar gewoon even door te rijden.

mijn diesel is zuinig, in goede staat en ja diesel is net wat duurder maar ik probeer minder te rijden en meer te fietsen of ander voertuig te nemen.

ik kijk het wel even aan met de huidige ontwikkelingen qua energievoorziening met de hoop dat de energieprijzen weer gaan zakken naar acceptabele niveaus.

voor de mensen die reageren, neem geen auto of het moet nog veel duurder worden dat vervoer tot er een neutraal alternatief is: hebben jullie geen familie/vrienden buiten de stad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 22:03

Badderbeest

De enige echte

Wij hebben vorig jaar zomer, dus toen de prijzen van elektriciteit en motorbrandstoffen nog normaal waren onze Chevrolet (LOL!) Spark BiFuel (LPG-G3) ingeruild voor een Hyundai Ioniq Electric (28 kWh). Nu de elektraprijzen ook flink zijn gestegen hebben wij ook geïnvesteerd in een ruime PV-installatie.

Deze auto en de auto die hij verving maakt niet veel kilometers. Met 7.000 km/jaar hebben we het wel gehad.

Het bevalt ons uitstekend en we zijn veel goedkoper uit met deze C-segmenter dan met de A-segmenter die hij verving.

Wegenbelasting = €0,- (tot en met 2024 en in 2025 nog 75% korting)
Afschrijving = €0,- (ik denk dat ik hem nu voor meer geld kan verkopen dan wat ik er voor heb betaald)
Onderhoud = € 200,- per jaar
Energieverbruik = 1.000 kWh, afgerond en ruim gerekend, thuisladen = € 350,- per jaar die we aan ons betalen als onderdeel van het terugverdienmodel van de investering in de zonnepanelen.
Verzekering = € 600,- per jaar.

We hebben nog nooit zo goedkoop gereden.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qua afschrijving zou ik toch een gewoon reken model gebruiken. Dat een ev nu weinig afschrijft is leuk, maar dat kan volgend jaar compleet anders zijn als er bijv meer productie is, of een enorme lease vloot terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:07:
qua afschrijving zou ik toch een gewoon reken model gebruiken. Dat een ev nu weinig afschrijft is leuk, maar dat kan volgend jaar compleet anders zijn als er bijv meer productie is, of een enorme lease vloot terugkomt.
Of een KWH 2 euro kost :)

Ik heb wel wat moeite met het verhaal van @Badderbeest

Je gaat geld uitgeven aan een andere auto en een jaar later ook nog eens aan PV. (omdat de KWH prijs stijgt).. Dat maakt je case niet heel sterk meer...

Je geeft ook niet alle cijfers..

Je moet alle kosten meerekenen.. Als je nou gewoon met die Chevy doorgereden was had je ook geen PV nodig gehad..

Over het algemeen is niks doen (dus doorrijden met wat je hebt) gewoon goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 22:03

Badderbeest

De enige echte

FreakNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
[...]

Of een KWH 2 euro kost :)

Ik heb wel wat moeite met het verhaal van @Badderbeest

Je gaat geld uitgeven aan een andere auto en een jaar later ook nog eens aan PV. (omdat de KWH prijs stijgt).. Dat maakt je case niet heel sterk meer...

Je geeft ook niet alle cijfers..

Je moet alle kosten meerekenen.. Als je nou gewoon met die Chevy doorgereden was had je ook geen PV nodig gehad..

Over het algemeen is niks doen (dus doorrijden met wat je hebt) gewoon goedkoper.
Tsja, wat zullen we er van zeggen;

De Chevy voldeed niet meer, want te klein. De Chevy begon op een leeftijd te komen dat het onderhoud steeds duurder werd. (gemiddeld waren we 750 euro per jaar kwijt, met de veel jongere en tevens minder ouderhoudsgevoelige Ioniq scheelt dat 500 euro per jaar.)

De Chevy liep op LPG (en benzine voor het starten en de eerste kilometers wanneer het koud is) inmiddels kost een litertje LPG ook rond een euro per liter terwijl dat al jaren tussen de 55 en 70 cent per liter schommelde. Niet dat we nu zoveel verstookten met het dingetje, maar toch; 500 liter LPG á € 0,90 plus 60 liter E10 á € 2,00 = € 570,- per jaar aan brandstof.

Maar die euro's maakten we eerst over naar de Shell en nu "naar" onszelf.

De PV panelen kwamen er toch wel om ons huishoudelijk verbruik mee af te dekken. Bij 20 cent per kWh vond ik het nooit de moeite om die lelijk krengen op het dak te leggen. Bij 35 cent per kWh vind ik ze opeens een stuk mooier. vanaf 40 cent per kWh vindt ik ze prachtig. De EV vreet 1000 kWh per jaar, daarvoor liggen er nu 3 á 4 paneeltjes extra op het dak. Dat die 3 á 4 panelen ~ € 1500,- extra hebben gekost verdienen we snel terug. (vergeleken met LPG in 3 jaar, vergeleken met de kWh prijs in 4,5 jaar) Dat maakt het geen uitgave maar een investering.

Voor de Chevy betaalden we € 400,- per jaar aan wegenbelasting, voor de Ioniq €0,-

in harde euro's zijn we dus ~ € 1.500,- per jaar goedkoper uit dan doorrijden met de Spark. Maar dat is een nogal scheef vergelijk omdat de Chevy twee segmenten kleiner is (en niet meer voldeed) Een met de Ioniq Electric vergelijkbare C-segmenter op bijvoorbeeld benzine;

7.000 km bij 1:12 = 580 liter x € 2,00 = € 1.160,- benzine
onderhoud = € 500,- per jaar.
wegenbelasting (auto van 1200 kg) = € 600,- per jaar
-
totaal € 2.260 minus het onderhoud van de ioniq á 200 minus het elektraverbruik van de ioniq á 350 euro (die we aan onszelf betalen, dus over een paar jaar € 0,-) maakt dat we met een vergelijkbare benzinedrinker ~ € 1.700,- tot €2.000,- per jaar duurder uit zouden zijn.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:07:
Gaat net zo goed de andere kant op, hoe meer de ICE in het verdomhoekje komt, hoe harder de afschrijving.
Als ze steden niet meer in mogen (of eigenlijk zodra dit plan concreet is) zal de prijs hard dalen.

Persoonlijk: Ik zou nooit meer een ICE (laten) bestellen, particulier of zakelijk.
En daar heeft de prijs niet heel veel invloed op.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 15:39 ]

Pagina: 1