We rijden nu al 7 jaar elektrisch en sinds begin dit jaar een Mercedes EQC. Fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad maar met de huidige elektra prijzen simpelweg niet meer te betalen. Zonnepanelen staan op de planning maar komen op zijn vroegst pas over 2 jaar. We willen nu voor die periode de auto (prive in eigendom) verkopen en daarvoor een goedkopere benzine auto in de plaats nemen, wellicht een youngtimer. Voelt kwa milieu niet als wat we willen maar financieel scheelt het zoveel dat dat voor nu slimmer is. Moeten nog langs dealers om te kijken wat er mogelijk is maar wellicht dat iemand dit al een keer eerder heeft gedaan: zitten dealers niet te wachten op een dure inruilauto of maakt dat niks uit omdat ze het toch aan een handelaar verkopen? Alternatief is prive verkopen maar daar in het verleden veel gedoe mee gehad dus als dat even niet hoeft dan liever niet. Gaat om circa 65k-80k verkoopprijs voor de EQC (geen idee wat een realistische waarde is maar staan voor dat soort bedragen online) en aanschaf benzine auto van 10-15k.
Vraag
Alle reacties
Geen directe ervaring mee maar ik gok dat het om de insteek gaat waarmee je contact opneemt met een dealer/autobedrijf. Stel dat je aankomt bij Jantje's Auto's die occasions in het lagere segment verkoopt, je gaat daar een proefritje maken en achteraf vertel je dat je de EQC in wilt ruilen, dan denk ik dat de verkoper wel even slikt. Wellicht kun je beter bij een autobedrijf aankloppen om te vragen of ze interesse hebben in de EQC, ze al dan niet een bod laten doen en dan aangeven dat je eventueel ook interesse hebt in inruil en vanuit daar verder onderhandelen. Je grootste vraag is immers of ze jouw auto wel over willen nemen dus ik zou daar mee leiden.
Ik doe even de aanname dat je hier pas achter kwam nadat je energiecontract met je energiemaatschappij onlangs af liep waarbij je nu met THUIS laden ineens het 4 á 5 voudige per kWh mag afrekenen?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Gaat idd om thuisladen. Dat elektrische auto's stroom kosten weet ik dus al 7 jaar.Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:12:
Ik doe even de aanname dat je hier pas achter kwam nadat je energiecontract met je energiemaatschappij onlangs af liep waarbij je nu met THUIS laden ineens het 4 á 5 voudige per kWh mag afrekenen?
Edit: Ook nagedacht om ergens anders te laden en dat zou in theorie wellicht kunnen maar is in de praktijk erg onpraktisch in mijn situatie.
[ Voor 15% gewijzigd door Koetjeboe op 18-09-2022 11:15 ]
Als de dealer hem zelf neer wil zetten, dan moet hij zelf geld bijleggen, want in tegenstelling tot de meeste inruil waarbij de consument bijbetaald onaantrekkelijk voor ze is.
Maar tegenwoordig gooien de meeste dealers auto's die niet in assortiment pas gewoon op de veiligsites. ANWB, wijkopenautos en nog een aantal zakelijke varianten maken voor zover ik weet gebruik van dezelfde backend. Gevolg is dat er een hele pool van handelaren mee kunnen bieden op jou auto.
Wat in je voordeel werkt. Nieuwe auto's zijn slecht leverbaar door chiptekorten (nog steeds). Daardoor is de prijs van occasions hoger te komen liggen.Tel daar bij op dat je een electrische auto hebt.
Maar kwa verbruik, denk er aan dat een benzineauto niet goedkoper rijdt. Want net als elektra zijn de benzine, gas, hout, kolen etc, allemaal brandstoffen en zijn allemaal duurder geworden.
Gooi je auto zelf met goede foto's op wijkopenautos en je hebt een realistisch beeld van wat er voor gegeven wordt.
Paticulier verkopen hoeft geen issue te zijn. De auto zit nog in de garantie, dus bij problemen. Ga maar naar de dealer. Als je geen zin hebt in mensen over de vloer. Dan kan overwegen de auto verkopen in consignatie.
Beide opties zal waarschijnlijk minder zijn dan zelf verkopen. Want de dealer/handelaar moet er ook aan verdienen.
Maar tegenwoordig gooien de meeste dealers auto's die niet in assortiment pas gewoon op de veiligsites. ANWB, wijkopenautos en nog een aantal zakelijke varianten maken voor zover ik weet gebruik van dezelfde backend. Gevolg is dat er een hele pool van handelaren mee kunnen bieden op jou auto.
Wat in je voordeel werkt. Nieuwe auto's zijn slecht leverbaar door chiptekorten (nog steeds). Daardoor is de prijs van occasions hoger te komen liggen.Tel daar bij op dat je een electrische auto hebt.
Maar kwa verbruik, denk er aan dat een benzineauto niet goedkoper rijdt. Want net als elektra zijn de benzine, gas, hout, kolen etc, allemaal brandstoffen en zijn allemaal duurder geworden.
Gooi je auto zelf met goede foto's op wijkopenautos en je hebt een realistisch beeld van wat er voor gegeven wordt.
Paticulier verkopen hoeft geen issue te zijn. De auto zit nog in de garantie, dus bij problemen. Ga maar naar de dealer. Als je geen zin hebt in mensen over de vloer. Dan kan overwegen de auto verkopen in consignatie.
Beide opties zal waarschijnlijk minder zijn dan zelf verkopen. Want de dealer/handelaar moet er ook aan verdienen.
Kijk dan voor de grap eens wat het tarief bij een openbare laadpaal in de wijk / straat is (en niet bij zo'n snellader langs de snelweg).Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:14:
[...]
Gaat idd om thuisladen. Dat elektrische auto's stroom kosten weet ik dus al 7 jaar.
Edit: Ook nagedacht om ergens anders te laden en dat zou in theorie wellicht kunnen maar is in de praktijk erg onpraktisch in mijn situatie.
Hmm.... Een edit die een quote wordt in de tijd dat jij je vorige post aanpaste... 
Hier stond dus hetzelfde als hier direct boven al staat
Hier stond dus hetzelfde als hier direct boven al staat
[ Voor 109% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 11:21 ]
Biedt hem eens aan op een opkoop site.
Maar ik vermoed dat je, zelfs nu dit soort auto’s populair zijn, schrikbarend veel gaat inleveren.
Op deze manier “besparen” zal je waarschijnlijk pas na paar jaar wat opleveren en dan met name op het gebied van afschrijving.
Maar ik vermoed dat je, zelfs nu dit soort auto’s populair zijn, schrikbarend veel gaat inleveren.
Op deze manier “besparen” zal je waarschijnlijk pas na paar jaar wat opleveren en dan met name op het gebied van afschrijving.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Of neem een laadabbo bij Tesla , FastNed of Ionity voor een gunstig tarief onderweg, dat combineren met openbaar laden. Dat is altijd goedkoper dan benzine stoken en duur ICE onderhoud betalen.Will_M schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:19:
Hmm.... Een edit die een quote wordt in de tijd dat jij je vorige post aanpaste...
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb met dit soort 'inruil acties' altijd het idee dat er méér achter zit dan alleen de huidige kilometerprijs. Het terug te gelde wilden maken van een dure, achteraf gezien, verkeerde investering (de EQC in dt geval).revolution-nl schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:22:
[...]
Of neem een laadabbo bij Tesla , FastNed of Ionity voor een gunstig tarief onderweg, dat combineren met openbaar laden. Dat is altijd goedkoper dan benzine stoken en duur ICE onderhoud betalen.
Achteraf.... Is het vaak mooi wonen / kijk je een koe in z'n reet.
Wat al aangegeven is, stuur wat bedrijven die in een hoger segment zitten wat mailtjes met voldoende informatie over je auto die je kwijt zou willen. Inruil wordt moeilijk met wat je terug wil kopen.
Onze vorige auto heb ik via https://www.anwb.nl/auto/verkopen/verkoopservice verkocht. Zo krijg je binnen 24 uur een realistisch beeld van de waarde van je auto.
Onze vorige auto heb ik via https://www.anwb.nl/auto/verkopen/verkoopservice verkocht. Zo krijg je binnen 24 uur een realistisch beeld van de waarde van je auto.
Het maakt voor waar je de auto in zou willen ruilen niet uit of je een duurdere auto op een goedkopere inruilt of een goedkopere op een duurdere. Uiteindelijk hanteren ze de zelfde 'regels'
Reken jezelf alleen niet rijk. Als je aangeeft dat de verkoopprijs van jouw auto €65k tot €80k is, dan is de inruilprijs een stuk lager. Hou rekening met dat je mischien wel 10% onder de verkoopprijs als inruilprijs geboden krijgt.
Ga dan bij jezelf nog even na. Is het verlies dat je daar mee pakt (aankoopprijs begin dit jaar t.o.v. de inruilprijs die je nu nog krijgt) het je waard? Ga je meer dan dat bedrag besparen door 2 jaar lang in een youngtimer te rijden inclusief het onderhoud van die auto?
Reken jezelf alleen niet rijk. Als je aangeeft dat de verkoopprijs van jouw auto €65k tot €80k is, dan is de inruilprijs een stuk lager. Hou rekening met dat je mischien wel 10% onder de verkoopprijs als inruilprijs geboden krijgt.
Ga dan bij jezelf nog even na. Is het verlies dat je daar mee pakt (aankoopprijs begin dit jaar t.o.v. de inruilprijs die je nu nog krijgt) het je waard? Ga je meer dan dat bedrag besparen door 2 jaar lang in een youngtimer te rijden inclusief het onderhoud van die auto?
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Daar ben ik dus ook bang voor. @Koetjeboe zegt dat hij over een jaar of 2 zonnepanelen wil. Waarom dat niet wat naar voren halen ? En als het op zijn huis lastig is, is het dan misschien makkelijker om alvast een kleine installatie op het plat dak van bijvoorbeeld een garage/schuur/aanbouw te leggen ? Kun je makkelijk zelf (dus niet afhankelijk van installateurs die overvol zitten) en kost hem waarschijnlijk minder als wat hij nu extra afschrijft op de auto ?VidaR-9 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:22:
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Maar plaats eens je berekening (met KM/j, prijs/km onderhoud, verzekering "brandstof")EQC vs tweedehands benzine hier online.Want ik denk dat je voornamelijk éénmalig geld terug "verdiend" op de verkoopprijs. Het verschil in kosten kan per maand is sterk afhankelijk van de km's die je maakt per jaar.
@Will_M Dat speelt zeker hier mee. Maar achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Een auto die je eerst makkelijk kan en wil betalen kan te duur worden als je energierekening van 300 euro naar 1400 euro gaat. Dat had ik een jaar geleden niet ingecalculeerd nee. En de stroom/gas rekening is een deel van de kosten, maar als je aan het bezuinigen bent dan scheelt de goedkopere verzekering, afschrijving, etc natuurlijk ook.
Ik zal hem eens aanmelden op wat van die verkoopsites, dan heb ik iig een idee van de waarde, en kan ik dan altijd nog kijken wat ik doe.
@Oekiejoekie Samengevat: wonen in een huis uit 1850 waar geen zonnepanelen op het dak kunnen. We zijn een schuur aan het bouwen waar de zonnepanelen op kunnen, maar dat is pas over 2 jaar afgerond (grotendeels zelfbouw).
@Iedereen, misschien was dat niet duidelijk genoeg. Het gaat me niet over wat over een periode van 'x jaar' onder aan de streep het voordeligste is. Ik wil nu flink snoeien in de uitgaven om problemen voor te zijn. En dan een dure auto inruilen voor een goedkopere is voor nu denk ik altijd een goede keuze. Waarschijnlijk verkoop ik de benzine auto over 2 jaar weer en zou zo maar kunnen dat ik dan weer een EQC koop.
Ik zal hem eens aanmelden op wat van die verkoopsites, dan heb ik iig een idee van de waarde, en kan ik dan altijd nog kijken wat ik doe.
@Oekiejoekie Samengevat: wonen in een huis uit 1850 waar geen zonnepanelen op het dak kunnen. We zijn een schuur aan het bouwen waar de zonnepanelen op kunnen, maar dat is pas over 2 jaar afgerond (grotendeels zelfbouw).
@Iedereen, misschien was dat niet duidelijk genoeg. Het gaat me niet over wat over een periode van 'x jaar' onder aan de streep het voordeligste is. Ik wil nu flink snoeien in de uitgaven om problemen voor te zijn. En dan een dure auto inruilen voor een goedkopere is voor nu denk ik altijd een goede keuze. Waarschijnlijk verkoop ik de benzine auto over 2 jaar weer en zou zo maar kunnen dat ik dan weer een EQC koop.
[ Voor 22% gewijzigd door Koetjeboe op 18-09-2022 11:37 ]
Bij de anwb staan inderdaad hele mooie calculators over wat een auto je over een aantal jaren genomen kost, en ook over wat je auto op zou moeten leveren. Je hebt dat ding zo te horen nieuw gekocht, dus dan pak je zelf het grootste deel van de afschrijving. ANWB koerslijst zegt de goedkoopste eqc aanschaf 69k, inruil met 10k op de teller 67k. Dus je schrijft ruim 2k af. Das een hoop elektriciteit waar je mee kunt rijden.
Vwb die verbouwing: als je nu toch al weet dat die dingen er gaan komen en zo te horen de ruimte hebt, ruk zonnepanelen aan en zet ze op een tijdelijke stellage. Naar het dak verhuizen kan later altijd nog.
Alternatief: kijk of er een buurman is die een laadpaal heeft met panelen om te laden. Biedt hem meer per kWh dan de energieleverancier aan teruglevering en laad daar. Iedereen blij
Vwb die verbouwing: als je nu toch al weet dat die dingen er gaan komen en zo te horen de ruimte hebt, ruk zonnepanelen aan en zet ze op een tijdelijke stellage. Naar het dak verhuizen kan later altijd nog.
Alternatief: kijk of er een buurman is die een laadpaal heeft met panelen om te laden. Biedt hem meer per kWh dan de energieleverancier aan teruglevering en laad daar. Iedereen blij
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@Koetjeboe
Al gekeken naar energiecontracten waar je per uur een ander tarief betaald? Op sommige momenten betaal je dan bijna niks op andere een stuk meer.
Maar met een slimme oplader kan je hier handig gebruik van maken:
https://www.frankenergie.nl/goedkoop
Gisteren was bijvoorbeeld de stroomprijs bijna 0. Laad je dan je auto op, rij je bijna gratis.
ps; En de zonnepanelen op een simpel frame monteren en later definitief op de schuur? Er zijn nu experimenten met verticaal geplaatste zonnepanelen omdat de het dak van een boer leeg moest:
https://nl.hardware.info/...ederland-op-landbouwgrond
Al gekeken naar energiecontracten waar je per uur een ander tarief betaald? Op sommige momenten betaal je dan bijna niks op andere een stuk meer.
Gisteren was bijvoorbeeld de stroomprijs bijna 0. Laad je dan je auto op, rij je bijna gratis.
ps; En de zonnepanelen op een simpel frame monteren en later definitief op de schuur? Er zijn nu experimenten met verticaal geplaatste zonnepanelen omdat de het dak van een boer leeg moest:
[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 18-09-2022 11:41 ]
Nee gelukkig niet nieuw gekocht, maar met circa 20k op de teller. Staat nu op circa 35k. De prijzen waarvoor vergelijkbare auto's online staan zijn circa 5-10k meer dan waar ik hem voor gekocht heb, dus wellicht dat dat allemaal wel meevalt.The Eagle schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:38:
Bij de anwb staan inderdaad hele mooie calculators over wat een auto je over een aantal jaren genomen kost, en ook over wat je auto op zou moeten leveren. Je hebt dat ding zo te horen nieuw gekocht, dus dan pak je zelf het grootste deel van de afschrijving. ANWB koerslijst zegt de goedkoopste eqc aanschaf 69k, inruil met 10k op de teller 67k. Dus je schrijft ruim 2k af. Das een hoop elektriciteit waar je mee kunt rijden.
T.a.v. de verbouwing: dat is iets wat we wel overwegen maar nog niet zo makkelijk is gezien hoe we wonen. Maar wellicht dat we dat ook nog wel doen. We wonen 'op het platteland' dus een buurman met een laadpaal is wel optimisch hier ;P
Verticale zonnepanelen zou wel wat oplossen hierchrisborst schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:39:
@Koetjeboe
ps; En de zonnepanelen op een simpel frame monteren en later definitief op de schuur? Er zijn nu experimenten met verticaal geplaatste zonnepanelen omdat de het dak van een boer leeg moest.
Energiecontract per uur ken ik niet, maar klinkt ook wel weer als nog een extra risico erbij. Maar zal er naar kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door Koetjeboe op 18-09-2022 11:42 ]
Maar heb je al gekeken naar een snellaad aanbieder in de buurt of op jouw traject? Weet waar je aan begint met een youngtimer met verbruik, belasting en onderhoud.Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:40:
[...]
Nee gelukkig niet nieuw gekocht, maar met circa 20k op de teller. Staat nu op circa 35k. De prijzen waarvoor vergelijkbare auto's online staan zijn circa 5-10k meer dan waar ik hem voor gekocht heb, dus wellicht dat dat allemaal wel meevalt.
T.a.v. de verbouwing: dat is iets wat we wel overwegen maar nog niet zo makkelijk is gezien hoe we wonen. Maar wellicht dat we dat ook nog wel doen. We wonen 'op het platteland' dus een buurman met een laadpaal is wel optimisch hier ;P
[...]
Verticale zonnepanelen zou wel wat oplossen hierGa daar naar kijken maar dat zie ik dan wel voor als 'naast' deze oplossing.
Energiecontract per uur ken ik niet, maar klinkt ook wel weer als nog een extra risico erbij. Maar zal er naar kijken.
Als je liquide middelen nodig hebt dan is het inderdaad een ander verhaal.
Wat voor kWh prijs betaal je nu thuis ?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Misschien gekke gedachte, maar kan je niet je PV installatie prioriteren en tijdelijk op een frame ergens op een vrij stuk grond (laten) plaatsen?
Als dan de verbouwing gedaan is, de panelen definitief plaatsen, daar waar gepland.
Als dan de verbouwing gedaan is, de panelen definitief plaatsen, daar waar gepland.
Op zich een origineel idee inderdaad, maar ik gok dat jij in een omgeving woont waar veel stukken grond leegstaan?GeeEs schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:56:
Misschien gekke gedachte, maar kan je niet je PV installatie prioriteren en tijdelijk op een frame ergens op een vrij stuk grond (laten) plaatsen?
The devil is in the details.
@Koetjeboe met welke energieprijzen reken je dat je duurder uit bent dan benzine? En dan in zon mate dat je het verkoopverlies liever hebt?
Ik heb best veel er aan gerekend, maar zelfs in de slechtste gevallen is een elektrische auto alsnog goedkoper of net zo duur.
Ik heb best veel er aan gerekend, maar zelfs in de slechtste gevallen is een elektrische auto alsnog goedkoper of net zo duur.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Is je doel nu besparen op kosten of geld achter de hand hebben? Ik denk dat enige besparing totaal teniet zal worden gedaan door verlies bij verkoop. Als een verkoop echt nodig blijkt, zou ik wachten tot de situatie echt dringend wordt. Als je echt geld nodig hebt, maakt die verlies bij verkoop ook niet meer uit.
Volgens mij ga ik de enige in dit topic zijn die tot nu toe antwoord geeft op jouw vraag.Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:04:
We rijden nu al 7 jaar elektrisch en sinds begin dit jaar een Mercedes EQC. Fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad maar met de huidige elektra prijzen simpelweg niet meer te betalen. Zonnepanelen staan op de planning maar komen op zijn vroegst pas over 2 jaar. We willen nu voor die periode de auto (prive in eigendom) verkopen en daarvoor een goedkopere benzine auto in de plaats nemen, wellicht een youngtimer. Voelt kwa milieu niet als wat we willen maar financieel scheelt het zoveel dat dat voor nu slimmer is. Moeten nog langs dealers om te kijken wat er mogelijk is maar wellicht dat iemand dit al een keer eerder heeft gedaan: zitten dealers niet te wachten op een dure inruilauto of maakt dat niks uit omdat ze het toch aan een handelaar verkopen? Alternatief is prive verkopen maar daar in het verleden veel gedoe mee gehad dus als dat even niet hoeft dan liever niet. Gaat om circa 65k-80k verkoopprijs voor de EQC (geen idee wat een realistische waarde is maar staan voor dat soort bedragen online) en aanschaf benzine auto van 10-15k.
Dealers zullen zeker interesse hebben in jouw EQC. Wel willen ze graag dat je hem inruilt voor iets anders, zo kunnen ze hun winst maximaliseren. Die EQC gaat dan zo goed als zeker niet naar een handelaar maar gewoon in de showroom als occasion bij een van hun eigen vestigingen. Ervan uitgaande dat je naar een MB dealer gaat. Ik zou niet inruilen bij een dealership van een ander merk.
Misschien doe je er goed aan om dan in te ruilen en je budget wel iets op te rekken naar een occasion van 20-30k, dan heb je wat meer onderhandelingsruimte en keuze.
Als je naar een handelaar gaat dan zal het probleem al snel zijn dat dit type auto te incourant en duur is voor de meeste handelaren.
Wat zijn jouw berekeningen dan? Lijkt me handig als je daarmee begint, als je de vraag steltHooglander1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:08:
@Koetjeboe met welke energieprijzen reken je dat je duurder uit bent dan benzine? En dan in zon mate dat je het verkoopverlies liever hebt?
Hier en daar zie ik mensen 17 tot 22 kWh per 100 km noemen. Laten we 20 kWh per 100 km voor het gemak nemen. Dat is dus 0,2 kWh per km. 50 cent voor 1 kWh is vrij laag, maar ook voor het gemak. Dat maakt 10 cent per km.
Benzine is laatste dagen hier, bij wat goedkopere tankstations, zo rond de €1,90 per liter. Als je auto redelijk zuinig rijdt, haal je 1 op 20. €1,90 gedeeld door 20 km, maakt 9,5 cent per km.
Uiteraard kunnen deze cijfers alle kanten op gaan, afhankelijk van minder zuinige benzine-auto's als rekenvoorbeeld, of duurdere stroomprijzen. Maar als je met 50 cent per kWh al goedkoper uit kunt zijn met benzine, dan ben ik heel benieuwd naar jouw rekenvoorbeeld(en).
Een auto van 85k kopen en dan geen geld voor opladen? Onvoorstelbaar voor mij. Benzine en het extra onderhoud van een traditionele auto zijn ook niet gratis?
Inruilen cq. verkopen is echt het stomste wat je kan doen, dat kost je altijd geld. Dat geld kan je beter gebruiken om hem op te laden.
Als het allemaal zo problematisch is dan zou ik kijken of je deze auto ergens in een schuur kunt zetten en voor 2k een uiterst simpele oude wagen terugkoopt.
Inruilen cq. verkopen is echt het stomste wat je kan doen, dat kost je altijd geld. Dat geld kan je beter gebruiken om hem op te laden.
Als het allemaal zo problematisch is dan zou ik kijken of je deze auto ergens in een schuur kunt zetten en voor 2k een uiterst simpele oude wagen terugkoopt.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik reken met 7L/100km voor een relatief zuinige auto. Zeker vergeleken met een EQC. Consequent 5L/100 heb ik persoonlijk weinig gezien met een benzine auto.Hahn schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:14:
[...]
Wat zijn jouw berekeningen dan? Lijkt me handig als je daarmee begint, als je de vraag stelt
Hier en daar zie ik mensen 17 tot 22 kWh per 100 km noemen. Laten we 20 kWh per 100 km voor het gemak nemen. Dat is dus 0,2 kWh per km. 50 cent voor 1 kWh is vrij laag, maar ook voor het gemak. Dat maakt 10 cent per km.
Benzine is laatste dagen hier, bij wat goedkopere tankstations, zo rond de €1,90 per liter. Als je auto redelijk zuinig rijdt, haal je 1 op 20. €1,90 gedeeld door 20 km, maakt 9,5 cent per km.
Uiteraard kunnen deze cijfers alle kanten op gaan, afhankelijk van minder zuinige benzine-auto's als rekenvoorbeeld, of duurdere stroomprijzen. Maar als je met 50 cent per kWh al goedkoper uit kunt zijn met benzine, dan ben ik heel benieuwd naar jouw rekenvoorbeeld(en).
Gemiddeld gezien verwacht je rond de 2 euro per liter. Het is hoger geweest, het is lager geweest. Dat zou (in mijn optiek geen rare vergelijking zijn.
Dan heb je 14 euro /100km nodig
Terugrekenen naar de EQC, dat zal idd 20kWh per 100km zijn. Dan moet je dus meer dan 70 cent per kWh betalen wil je beginnen met duurder uit zijn.
Aan straat laden is door de bank genomen nog tussen de 30 en 40 cent per kWh, dus ook al reken je positiever met de benzineauto, alsnog is elektrisch rijden goedkoper.
Maar nu... Stel dat benzine gratis was, wat zou het verschil dan zijn?
20.000km per jaar als aanname, heb je het over 1400 euro per jaar bij straatladen met een gemiddelde van 35cent/kWh.
Het verschil in wegenbelasting is al snel een keer 700 euro per jaar, dan zou je per jaar slechts 700 euro per jaar meer kwijt zijn. Dan kijken we nog niet eens naar onderhoud, afschrijving of de verliezen die je hebt als je verkoopt.
Dan lijkt het mij niet zinnig om over te gaan als je maandelijks geld tekort komt. Wel als je het kapitaal nodig hebt om andere investeringen te doen, maar dat is een ander verhaal.
Ik ben mijn Prius gewend, die makkelijk 20+ km per liter doet. Weliswaar een hybride, maar ook een benzine-autoHooglander1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:26:
[...]
Ik reken met 7L/100km voor een relatief zuinige auto. Zeker vergeleken met een EQC. Consequent 5L/100 heb ik persoonlijk weinig gezien met een benzine auto.
Gemiddeld gezien verwacht je rond de 2 euro per liter. Het is hoger geweest, het is lager geweest. Dat zou (in mijn optiek geen rare vergelijking zijn.
Dan heb je 14 euro /100km nodig
Terugrekenen naar de EQC, dat zal idd 20kWh per 100km zijn. Dan moet je dus meer dan 70 cent per kWh betalen wil je beginnen met duurder uit zijn.
Ik zou zeggen dat ergens in het midden, bijvoorbeeld 16-18 km per liter, best realistisch is voor een zuinige auto.
Maar zelfs met die vergelijking geef je het zelf al aan: met 70 cent per kWh zou je al duurder uit kunnen zijn, en dat zijn tegenwoordig geen ongehoorde bedragen voor stroom.
Ik rekende met een gemiddelde van mijn Lexus CT hybride, en dat is al een hybride.Hahn schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:33:
[...]
Ik ben mijn Prius gewend, die makkelijk 20+ km per liter doet. Weliswaar een hybride, maar ook een benzine-auto7L per 100 km is 14 km/liter, wat ik geen zuinige auto zou noemen. Ook niet relatief (ja, vergeleken met een bestelbusje is het best zuinig natuurlijk).
Ik zou zeggen dat ergens in het midden, bijvoorbeeld 16-18 km per liter, best realistisch is voor een zuinige auto.
Maar zelfs met die vergelijking geef je het zelf al aan: met 70 cent per kWh zou je al duurder uit kunnen zijn, en dat zijn tegenwoordig geen ongehoorde bedragen voor stroom.
Maar los van dat je dus wel duurder uit kan zijn... Je hebt het over tientjeswerk, waar je potentieel duizenden euros verschil gaat krijgen bij het verkopen van de auto.
Dus nog steeds, dit gaat je dagelijkse expenses niet drukken, dit gaat je eenmalig vermogen geven, maar op dagelijkse basis ben je vergelijkbaar geld kwijt.
Verwijderd
Het geld dat je gaat verliezen met inruilen/verkopen, is genoeg voor een flinke set zonnepanelen.
Een zeer onzuinige hybride, als je het mij vraagtHooglander1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:42:
[...]
Ik rekende met een gemiddelde van mijn Lexus CT hybride, en dat is al een hybride.
Dat spreek ik zeker niet tegen, ik denk ook niet dat het TS duizenden euro's per jaar zal besparenMaar los van dat je dus wel duurder uit kan zijn... Je hebt het over tientjeswerk, waar je potentieel duizenden euros verschil gaat krijgen bij het verkopen van de auto.
Dus nog steeds, dit gaat je dagelijkse expenses niet drukken, dit gaat je eenmalig vermogen geven, maar op dagelijkse basis ben je vergelijkbaar geld kwijt.
Gok dat de verzekeringspremie ook nog wel een bak scheelt.Hooglander1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:42:
[...]
Ik rekende met een gemiddelde van mijn Lexus CT hybride, en dat is al een hybride.
Maar los van dat je dus wel duurder uit kan zijn... Je hebt het over tientjeswerk, waar je potentieel duizenden euros verschil gaat krijgen bij het verkopen van de auto.
Er wordt gevraagd of iemand ervaring heeft met inruil van een duurdere auto naar goedkoper alternatief bij aanschaf. Niet of het verstandig is (want elektrisch naar benzine).
Ik zou de auto via de daarvoor aanwezige kanalen aanbieden. Die kopen hem op voor een nette prijs en dan zou ik gaan shoppen. Succes!
Ik zou de auto via de daarvoor aanwezige kanalen aanbieden. Die kopen hem op voor een nette prijs en dan zou ik gaan shoppen. Succes!
Mijn ervaring met opkopers is niet positief. 2x auto proberen te verkopen, 2x boden ze de helft van mijn eigen garage/marktwaarde
Het punt is dan ook: die kopen hem niet voor een nette prijs. En zodoende ontstaat de discussie of het verstandig is vanzelf.STIMPPYYY schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:52:
Er wordt gevraagd of iemand ervaring heeft met inruil van een duurdere auto naar goedkoper alternatief bij aanschaf. Niet of het verstandig is (want elektrisch naar benzine).
Ga langs een officiele Mercedes dealer, die zullen interesse hebben en vast ook leuke benzine autos te ruil hebben staan.
Twijfel aanschaf EV (prive): reken ik mezelf niet rijk?
Ik had in dat topic deze post / dit topic ook al een keer 'andersom' aangehaald, misschien kunnen beide TS'en wel (simpel) tot elkaar komen (óf elkaars 'droom' kapot maken.....).
Het is waarschijnlijk maar goed dat we hier op GoT én niet op de Frontpage zitten anders zouden ze haast nog wel eens kunnen gaan denken dat EV's alléén maar met handel en geld te maken hebben....
Ik had in dat topic deze post / dit topic ook al een keer 'andersom' aangehaald, misschien kunnen beide TS'en wel (simpel) tot elkaar komen (óf elkaars 'droom' kapot maken.....).
Het is waarschijnlijk maar goed dat we hier op GoT én niet op de Frontpage zitten anders zouden ze haast nog wel eens kunnen gaan denken dat EV's alléén maar met handel en geld te maken hebben....
[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 18-09-2022 16:15 ]
Het geld wat je verliest bij verkoop ook incalculeren. EQC is gewild voor degene die dit kan betalen, maar als je het verkoopt aan bedrijf krijg je er maar weinig voor. Dus je gooit een kapitaal weg om voor 2j iets te bezuinigen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Als tegenwicht aan de reacties die ervoor pleiten om de Mercedes te houden:
Het zou best voordelig kunnen zijn om de Mercedes weg te doen. Van de pakweg € 70.000 die hij nu waard is, zal een groot deel in de komende jaren verdampen aan afschrijving. Met een goedkope auto heb je dat probleem niet.
Tevens heb je eenmalig een bedrag 'over', dat je bijvoorbeeld kan investeren in de verduurzaming / isolatie van je huis.
Het zou best voordelig kunnen zijn om de Mercedes weg te doen. Van de pakweg € 70.000 die hij nu waard is, zal een groot deel in de komende jaren verdampen aan afschrijving. Met een goedkope auto heb je dat probleem niet.
Tevens heb je eenmalig een bedrag 'over', dat je bijvoorbeeld kan investeren in de verduurzaming / isolatie van je huis.
[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 18-09-2022 16:14 ]
Ik doe inderdaad een aanname, maar aangezien TS aangeeft op het platteland in een huis uit 1850 te wonen, waar door TS grotendeels zelf een schuur bij wordt gebouwd...Hahn schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:00:
[...]
Op zich een origineel idee inderdaad, maar ik gok dat jij in een omgeving woont waar veel stukken grond leegstaan?Want hier in de buurt (ik woon in Delft) zou ik niet eens weten waar je zou moeten beginnen met zoeken voor zoiets, laat staan dat het financieel gezien interessant zou zijn, als je voor de huur van (schaarse) grond zou moeten betalen.
Zie overigens nu ook dat het idee al eerder werd geopperd...

Had ik overheen gelezen.
@Koetjeboe autovendi.nl heb ik veel goede dingen over gehoord. Niet zelf ervaring, maar kan een poging waard zijn
Het idee van een auto is toch dat je er ergens mee naartoe rijdt? Dan kun je toch zo vaak als mogelijk op die bestemming laden? Hier is het op straat 33cent/kwh bijv.
En verder zou ik het goed naast elkaar zetten of benzine met bijna 2 euro per liter goedkoper is tov een elektrische wagenpark met minder onderhoud.
En verder zou ik het goed naast elkaar zetten of benzine met bijna 2 euro per liter goedkoper is tov een elektrische wagenpark met minder onderhoud.
Als je voor een auto een ~70K op de plank hebt liggen om een EQC aan te schaffen, dan heb je naar ik mag aannemen nog wel een minimaal vergelijkbaar bedrag op de plank liggen. Interen op vermogen lijkt me dan een plausibel scenario.
Wat je het beste kunt doen is de Total Cost of Ownership van de huidige en de gewenste auto tegenover elkaar zetten om te kijken of dat gunstig voor je uit komt in de komende twee jaar. Als dat gunstig uitkomt is het een goed idee om te bedenken of je na de zonnepanelen niet snel (direct?) weer elektrisch wil gaan rijden. Als je dat wenst en die aanschafkosten voor een vergelijkbare auto als de EQC meerekent, dan kan ik me niet voorstellen dat de EQC nu verkopen ook maar in de verste verte voordeliger gaat zijn.
Een andere optie is met bestaand vermogen de bouw van de schuur versnellen zodat er eerder zonnepanelen gelegd kunnen worden.
Wat je het beste kunt doen is de Total Cost of Ownership van de huidige en de gewenste auto tegenover elkaar zetten om te kijken of dat gunstig voor je uit komt in de komende twee jaar. Als dat gunstig uitkomt is het een goed idee om te bedenken of je na de zonnepanelen niet snel (direct?) weer elektrisch wil gaan rijden. Als je dat wenst en die aanschafkosten voor een vergelijkbare auto als de EQC meerekent, dan kan ik me niet voorstellen dat de EQC nu verkopen ook maar in de verste verte voordeliger gaat zijn.
Een andere optie is met bestaand vermogen de bouw van de schuur versnellen zodat er eerder zonnepanelen gelegd kunnen worden.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Een verkoper die handelt in de 10k-15k range zal je auto zo goedkoop mogelijk inkopen omdat hij er niets mee kan. Die wagen zal zsm doorgestoten moeten worden. Een MB dealer zal je auto zo goedkoop mogelijk inkopen omdat ze behoorlijk wat kosten moeten maken met verdere verkoop (moeite/tijd, garantie, kloten met potentiele klanten). Een site zou ik nooit uitproberen, die zijn erger dan de standaard garages.
Bron: mijn zwager die drie garages bezit.
Bron: mijn zwager die drie garages bezit.
als je gaat verkopen, (zou dat gewoon bij de een merc dealer doen eigenlijk die zet een EV in deze tijden van moeilijke levertijden graag neer denk ik)
Vergeet niet om de wagen naar professionele detailer te brengen voor je langsgaat, dan ziet ie er als nieuw uit, scheelt bakken met geld.
Vergeet niet om de wagen naar professionele detailer te brengen voor je langsgaat, dan ziet ie er als nieuw uit, scheelt bakken met geld.
Bij benzine moet je ook nog de wegenbelasting ophoesten: dat lijkt mij wel relevant in eventuele vergelijkingen. Of TS moet van een dikke electrische Mercedes naar een kleine Suzuki Swift ofzo overstappen, dan spreek je maar over een paar tientjes wegenbelasting per maandHahn schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:14:
[...]
Oh mag je trouwens niet gratis laden bij de Lidl? Of is dat niet meer?
[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 18-09-2022 19:19 ]
Zoals velen al aangeven lijkt het me niet verstandig om de elektrische auto in te leveren voor een benzine variant.
Wat ook een optie is, is een energieleverancier als tibber nemen en dan de auto laden op momenten dat de stroom het goedkoopst is.
https://tibber.com/nl
Wat ook een optie is, is een energieleverancier als tibber nemen en dan de auto laden op momenten dat de stroom het goedkoopst is.
https://tibber.com/nl
Beste ts.
Zullen we ruilen van auto? Zonder dat we eigenaar worden van elkaars auto.
Rij jij de komende 2 jaar een Toyota Auris
Rij ik de komende 2 jaar een eqc
Na 2 jaar ruilen we gewoon weer terug..
Zullen we ruilen van auto? Zonder dat we eigenaar worden van elkaars auto.
Rij jij de komende 2 jaar een Toyota Auris
Rij ik de komende 2 jaar een eqc
Na 2 jaar ruilen we gewoon weer terug..
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Bedankt voor alle tips over hoe goedkoop mogelijk een elektrische auto te rijden nu; voor andere wellicht heel nuttig maar niet voor mijn issue. We moeten simpelweg serieus besparen door terug te schalen in soort auto (en andere maatregelen zoals verkoop aquarium). Weinig vertrouwen dat de overheid op korte termijn iets (kan) doet aan de energieissues dus we willen onze kosten snijden en buffers vol gooien, en de grootste slag (voor ons) is dan om de dure auto weg te doen. Ben al lang blij dat we de luxe hebben dat er ergens makkelijk in kunnen snijden om voor ons het probleem te verkleinen, besef me goed dat voor veel mensen die luxe er niet is en die wel serieus in de problemen komen.
Eerste bod al binnen (van anwb) en dat valt iig al niet tegen. Zal morgen langs de Mercedes gaan, en de uiteindelijke keuze/resultaat hier wel delen zodat de volgende er van kan leren 😅
Eerste bod al binnen (van anwb) en dat valt iig al niet tegen. Zal morgen langs de Mercedes gaan, en de uiteindelijke keuze/resultaat hier wel delen zodat de volgende er van kan leren 😅
Mijn ervaring met ANWB is ook dat de bedragen die geboden worden best aardig zijn. Verschil met inruil was 15 %!Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:14:
Bedankt voor alle tips over hoe goedkoop mogelijk een elektrische auto te rijden nu; voor andere wellicht heel nuttig maar niet voor mijn issue. We moeten simpelweg serieus besparen door terug te schalen in soort auto (en andere maatregelen zoals verkoop aquarium). Weinig vertrouwen dat de overheid op korte termijn iets (kan) doet aan de energieissues dus we willen onze kosten snijden en buffers vol gooien, en de grootste slag (voor ons) is dan om de dure auto weg te doen. Ben al lang blij dat we de luxe hebben dat er ergens makkelijk in kunnen snijden om voor ons het probleem te verkleinen, besef me goed dat voor veel mensen die luxe er niet is en die wel serieus in de problemen komen.
Het spijt me, maar het klinkt financieel bekeken echt als een totaal stupide plan. Er is wellicht winst te behalen op de heel korte termijn, maar op de iets langere termijn is het een derving waar je U tegen zegt.Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:14:
Neem de tijd, en reken het tot op de cent nauwkeurig door. Dit is paniekvoetbal ten top.
Klopt, soms wel. En op andere dagen zonder veel wind en/of zon betaal je weer de hoofdprijs zoals enkele dagen geleden. Heb hetzelfde soort contract bij easy energy. Wel flink wat geld mee bespaard deze zomer overigens.chrisborst schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:39:
@Koetjeboe
[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 18-09-2022 20:58 ]
Ik denk dat de 'grootste winst' zit in het feit dat de TS inmiddels inziet dat er in een recent verleden (meerdere) eigen financiële beslissingen gemaakt zijn welke 'm nú parten spelen?FirePuma142 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:36:
[...]
Het spijt me, maar het klinkt financieel bekeken echt als een totaal stupide plan. Er is wellicht winst te behalen op de heel korte termijn, maar op de iets langere termijn is het een derving waar je U tegen zegt.
Neem de tijd, en reken het tot op de cent nauwkeurig door. Dit is paniekvoetbal ten top.
Ik begrijp dit topic niet. Schijnbaar had je de middelen om een auto van 80k+ te kopen. Dan heb je toch zeker ook nog zeer ruime reserves over gehouden? Nu wil je de wagen kwijt, maar als je reserves hebt kun je daar toch op teren? Een EV heeft talloze voordelen, zoals geen WB. Daarnaast moet je toch kunnen laden onderweg met de talloze aanbieders die er zijn? Er zijn vast talloze opties die goedkoper zijn dan je huidige tarief.
-= Very annoying forum person =-
7L per 100 km is echt wel zuinig hoor. Ben niet anders gewendHahn schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:33:
[...]
Ik ben mijn Prius gewend, die makkelijk 20+ km per liter doet. Weliswaar een hybride, maar ook een benzine-auto7L per 100 km is 14 km/liter, wat ik geen zuinige auto zou noemen. Ook niet relatief (ja, vergeleken met een bestelbusje is het best zuinig natuurlijk).
Maar TS ik zou best mijn mooie benzine Mercedes met je willen ruilen hoor. Misschien is de oude E-klasse net zo groot als de EQC, dus daar lever je niks op in. En zelfs automaat, regensensor en lichtsensor.
Snap niet zo goed waarom het telkens daarover moet gaan. Paar jaar terug kon ik dit soort klasse auto’s kopen en de stroom prima betalen. Buffers zijn ook meer dan op orde. Maar met de huidige prijzen is de situatie anders, de kosten wegen momenteel niet tegen de baten op, de vaste lasten stijgen nu met minimaal 1000 euro per maand (!), en ik wil het geld vrij hebben voor nog meer buffers en investeringen; zodat ik zsm de schuur met zonnepanelen af kan ronden, zonder enig financieel risico te lopen. Als ik niet verkoop dan red ik het prima nog een tijd, maar er is dan weinig ruimte om verder te investeren in het huis. En bij verkoop accepteer ik dan een achteruitgang in soort auto en wellicht wat verlies bij de verkoop (wat heel erg mee lijkt te vallen).
En mijn enige vraag is hoe dat in de praktijk werkt of wat het slimste is kwa verkoop, omdat ik nog nooit zo’n situatie heb gehad. En iedereen die wil ruilen kwa auto, dat is prima, als ze het verschil in waarde overboeken ben ik akkoord 😜
En mijn enige vraag is hoe dat in de praktijk werkt of wat het slimste is kwa verkoop, omdat ik nog nooit zo’n situatie heb gehad. En iedereen die wil ruilen kwa auto, dat is prima, als ze het verschil in waarde overboeken ben ik akkoord 😜
[ Voor 11% gewijzigd door Koetjeboe op 18-09-2022 21:48 ]
Hou dan ook gelijk rekening met waardeverminding op je financiele buffers. 10% inflatie zal inhouden dat je buffers 10% in waarde verminderen. Het is op dit moment het slechtste moment om je bezittingen in euro's te hebben.
Voor de rest snap ik je keuze om de auto om te wisselen echt niet, al helemaal niet als je in principe voldoende financiele buffers hebt. Ik ben er haast zeker van dat dit je onder aan de streep meer geld gaat kosten. Maar ach, dat hebben er al meer gezegd en is blijkbaar dan toch niet je uitgangspunt. Je uitganspunt is liquide-middelen als reserves, en dat is je goed recht.
Voor de rest snap ik je keuze om de auto om te wisselen echt niet, al helemaal niet als je in principe voldoende financiele buffers hebt. Ik ben er haast zeker van dat dit je onder aan de streep meer geld gaat kosten. Maar ach, dat hebben er al meer gezegd en is blijkbaar dan toch niet je uitgangspunt. Je uitganspunt is liquide-middelen als reserves, en dat is je goed recht.
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Het gaat er telkens over omdat je je blijkbaar blind staart om op zo kort mogelijke termijn je maandelijkse lasten te verlagen, terwijl dat op de langere termijn zo maar eens meer geld kan kosten. Als de buffers en inkomsten op orde zijn, dan is de keus die op de langere termijn voordelig is altijd de juiste keus vanuit financieel perspectief.Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
Snap niet zo goed waarom het telkens daarover moet gaan. Paar jaar terug kon ik dit soort klasse auto’s kopen en de stroom prima betalen. Buffers zijn ook meer dan op orde. Maar met de huidige prijzen is de situatie anders, de kosten wegen momenteel niet tegen de baten op, de vaste lasten stijgen nu met minimaal 1000 euro per maand (!), en ik wil het geld vrij hebben voor nog meer buffers en investeringen; zodat ik zsm de schuur met zonnepanelen af kan ronden, zonder enig financieel risico te lopen. Als ik niet verkoop dan red ik het prima nog een tijd, maar er is dan weinig ruimte om verder te investeren in het huis. En bij verkoop accepteer ik dan een achteruitgang in soort auto en wellicht wat verlies bij de verkoop (wat heel erg mee lijkt te vallen).
Ook zijn er meerdere manieren geopperd om de kosten voor het laden van je auto drastisch te verminderen. Ook daar wil je blijkbaar niet aan.
Heb wel een beetje het idee dat je ruim boven je stand bent gaan rijden. We hebben het over een auto van 70K out of pocket. Als je zulke bedragen cash neerlegt voor een auto, kan ik me haast niet anders voorstellen dan dat je €1000 per maand aan energiekosten ook wel lappen kunt.
Tenzij je de boel gefinancierd hebt voor een groot gedeelte en dus naast de energiekosten ook aan een flink aflossingsbedrag vast zit per maand. In dat geval was de beslissing om een auto in deze klasse te gaan rijden natuurlijk vrij onverstandig.
Andere optie is om de auto aan de zaak over te doen. Dat kost je bijtelling, maar laadkosten kunnen op de zaak.
[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 18-09-2022 22:05 ]
Ik snap niks van dit topic… tja dat het thuis te duur is is jammer…
Ik ga maar ff de auto ophalen, die staat iets verder aal een laadpaal wat maar 1/4e van de thuisprijs is.
Ik heb ook gewoon een vouwfiets in de auto liggen voor deze questies.. misschien een wijs idee?
Ik ga maar ff de auto ophalen, die staat iets verder aal een laadpaal wat maar 1/4e van de thuisprijs is.
Ik heb ook gewoon een vouwfiets in de auto liggen voor deze questies.. misschien een wijs idee?
diskeltische lurker
Nee je kan morgen niet langs Merc gaan, je moet m eerst laten detailen, geen grap, vroeger testte autoweek dat wel eens (toen het nog een tijdschrift was) en de kosten van profi diepteschoonmaak pak je tienvoudig terug aan hogere opbrengst.Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:14:
Als je cash nodig hebt ga dan voor een kleinere elektrische auto?
Ik denk dat de TCO van vrijwel elke brandstof auto hoger ligt dan bij de elektrische varianten.
Leuk dat je straks €150/mnd bespaart aan electra... Maar die zie je bij de kosten aan de belastingdienst, brandstofpomp en dealer dubbel zo hard weer verdwijnen.
Ik denk dat de TCO van vrijwel elke brandstof auto hoger ligt dan bij de elektrische varianten.
Leuk dat je straks €150/mnd bespaart aan electra... Maar die zie je bij de kosten aan de belastingdienst, brandstofpomp en dealer dubbel zo hard weer verdwijnen.
https://wren.co/join/Devian
Je hebt blijkbaar een tuin van 2000m2 en 4000m2 weiland. Plemp daar een bak zonnepanelen neer die je later verplaatst naar de schuur en je laadt voor nop. Kost je denk ik 25K grofweg voor 10.000 KWh.
Dit is wel valide punt, verkoop voor 70K, schaf tesla tweedehands aan voor 35K, van 35K kan je flink ladenDevian schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:10:
Als je cash nodig hebt ga dan voor een kleinere elektrische auto?
En auto van 85k is natuurlijk nooit een goeie investering (geweest). Zelfs bij “gratis” stroom met panelen niet…. Die case is echt niet rond te krijgen.E-Vix schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:28:
Het maakt voor waar je de auto in zou willen ruilen niet uit of je een duurdere auto op een goedkopere inruilt of een goedkopere op een duurdere. Uiteindelijk hanteren ze de zelfde 'regels'
Sorry, maar dat is wel de grote roze olifant in de kamer.
De TS maakt zich nu “zorgen” over geld. Het goedkoopst is het voor hem om die dure auto nu voor een goeie prijs te verkopen (hoe weet ik niet, maar ik denk via een Merc dealer) en een betrouwbare benzine-auto te kopen van 15k en deze gewoon op te rijden… En dus niet een EQC terugkopen over 2 jaar. Ga je dat wel doen kun je beter deze houden.
Voor 15k heb je OOK een betrouwbare auto. En schrijft veel minder af dan wat je nu hebt. En voor dat prijsverschil kun je flink tanken en MRB betalen.
Of je pakt idd een betrouwbare EV van 35k.
Ik ga in deze post alleen in op financiën. Niet op emotie. Dat valt namelijk niet in euro’s uit te drukken. Die EQC is natuurlijk voor en groot deel emotie. Daar is overigens niks mis mee. Maar kost wel geld.
Veel achter elkaar auto’s “ruilen” loop je trouwens ook op leeg. Lang doorrijden is bijna altijd goedkoper.
[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 18-09-2022 22:41 ]
Zeg gewoon dat je verlegen zit om het vermogen snel terug te krijgen, wat het je ook kost. Mijn advies is laat je niet gek maken door voorschot energienota, straks zakt het weer en zit je zonder je nieuwe EQC. De overheid of Brussel grijpt echt wel in, anders gaat de hele economie naar de kloten. Mensen gaan van de bakker en slager nu naar AH, dat zakt gewoon verder. Slagers en bakkers gaan dicht, fabrieken produceren minder. Ontslaggolf. Nog meer tekorten usw
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik kan ook van alles verzinnen wat TS vroeger anders had moeten doen of nu het beste moet gaan doen. Maar hij vraagt meermaals om advies over verkoop, niet om financieel advies!
Dus TS: auto goed poetsen, Anwb heb je al te pakken. Twee Mercedes dealers aflopen (wel checken dat het geen zusterbedrijven zijn) en wijkopenautos.nl links laten liggen. Die komen over een paar jaar graag je goedkope auto ophalen voor te weinig. Succes!
Dus TS: auto goed poetsen, Anwb heb je al te pakken. Twee Mercedes dealers aflopen (wel checken dat het geen zusterbedrijven zijn) en wijkopenautos.nl links laten liggen. Die komen over een paar jaar graag je goedkope auto ophalen voor te weinig. Succes!
TS wil gewoon z'n auto verkopen en een goedkopere terug. De rest is bijzaak.
Maar dealers zitten vaak niet te wachten op een dergelijke transactie. De marge op dure auto's is groter, dus daar kunnen ze makkelijker korting of een hogere inruilprijs op geven. Dit is natuurlijk een hele andere situatie, maar wel eentje die vaker zal voorkomen. Bijvoorbeeld mensen van wie de kinderen het huis verlaten, die hebben ook geen grote auto meer nodig.
Ik zou toch een paar Mercedes-dealers bijlangs gaan. Wellicht hebben ze wel belangstelling, want de vraag naar elektrische auto's is nog steeds groot. Maar als ze geen interessante prijs bieden, waarom dan niet particulier verkopen? Dat levert je het meest op.
Die inkopers zijn grote oplichters. Ze bieden je een gunstige prijs op internet, maar als je er dan bent met je auto, dan blijkt die internetprijs alleen te gelden voor auto's die in absolute nieuwstaat zijn. Wat dus totaal onrealistisch is voor een auto van een paar jaar oud. Vervolgens gaat er voor elk krasje 1000 euro af en blijft er teleurstellend weinig over van de prijs, maar omdat je er toch al naartoe bent gereden hebben mensen de neiging om het dan toch maar te doen. Smerige praktijken zijn het, je zou er eigenlijk een paar auto's met flinke verborgen gebreken naartoe brengen, dit soort oplichters verdienen het gewoon om failliet te gaan.
Maar dealers zitten vaak niet te wachten op een dergelijke transactie. De marge op dure auto's is groter, dus daar kunnen ze makkelijker korting of een hogere inruilprijs op geven. Dit is natuurlijk een hele andere situatie, maar wel eentje die vaker zal voorkomen. Bijvoorbeeld mensen van wie de kinderen het huis verlaten, die hebben ook geen grote auto meer nodig.
Ik zou toch een paar Mercedes-dealers bijlangs gaan. Wellicht hebben ze wel belangstelling, want de vraag naar elektrische auto's is nog steeds groot. Maar als ze geen interessante prijs bieden, waarom dan niet particulier verkopen? Dat levert je het meest op.
Die inkopers zijn grote oplichters. Ze bieden je een gunstige prijs op internet, maar als je er dan bent met je auto, dan blijkt die internetprijs alleen te gelden voor auto's die in absolute nieuwstaat zijn. Wat dus totaal onrealistisch is voor een auto van een paar jaar oud. Vervolgens gaat er voor elk krasje 1000 euro af en blijft er teleurstellend weinig over van de prijs, maar omdat je er toch al naartoe bent gereden hebben mensen de neiging om het dan toch maar te doen. Smerige praktijken zijn het, je zou er eigenlijk een paar auto's met flinke verborgen gebreken naartoe brengen, dit soort oplichters verdienen het gewoon om failliet te gaan.
Dit soort auto's wordt bijna altijd in consignatie met commissie verkocht bij een merkdealer die er wel brood in ziet.
Na een rondje Mercedes dealers eventueel ook over de grens, weet je meer.
Na een rondje Mercedes dealers eventueel ook over de grens, weet je meer.
[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 19-09-2022 02:39 ]
25k vind ik niet "voor nop". Dat is in dezelfde categorie van, koop een 2e huis en verhuur die, dan krijg je een inkomen.FirePuma142 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:13:
Je hebt blijkbaar een tuin van 2000m2 en 4000m2 weiland. Plemp daar een bak zonnepanelen neer die je later verplaatst naar de schuur en je laadt voor nop. Kost je denk ik 25K grofweg voor 10.000 KWh.
Het valt mij mee dat het eerste bod van de ANWB al vrij goed was. Een particuliere EQC (BTW niet verrekenbaar) gaat voor veel minder dan eentje waarvan dat wel kan, want een zakelijke koper (95% van de markt) kan dat wel. En het BTW-bedrag is rustig €10K+.
Tenzij je dit niet aan kon / hebt gegeven bij de ANWB..
Tenzij je dit niet aan kon / hebt gegeven bij de ANWB..
Tja, je bent bekend met Tweakers en hebt zelf de deur open gezet met je onnodige toelichting op het waarom.Koetjeboe schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
Als je nu post had gemaakt met 1 zin dan had je al dit 'gedoe' niet gehad:
Ik wil mijn Mercedes verkopen. Wat is het beste kanaal om dit doen?
Het is kennelijk geopperd om die zonnepanelen gewoon in je tuin te leggen en ik wil nog maar eens benadrukken dat dit een heel erg goed idee is. Of je die auto nou houdt of niet, je kunt je geld nu beter uitgeven aan zonnepanelen dan het op de bank zetten.
Eventueel te combineren met een zuinigere en goedkopere EV, zoals een Model 3 met ongeveer dezelfde km-stand.
Eventueel te combineren met een zuinigere en goedkopere EV, zoals een Model 3 met ongeveer dezelfde km-stand.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik snap wat je bedoelt, het vergt een investering. Wel een investering die prima betaalbaar zou moeten zijn als je een auto van 70K in eigendom rijdt. Ook een investering die al was voorzien. En een van de vruchten van die investering is voor een zacht prijsje laden.jongetje schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:40:
[...]
25k vind ik niet "voor nop". Dat is in dezelfde categorie van, koop een 2e huis en verhuur die, dan krijg je een inkomen.
Zoals ik het zie, als je die mercedes stil laat staan, zonder te verkopen dus, begin je meteen met besparen. Dan een andere manier vinden om jezelf te verplaatsen die goedkoper is, en je kan de komende maanden toch wel even uitzingen?
Zelf hoop/verwacht ik dat in maart/april volgend jaar de prijzen weer wat normaler zijn, zou zonde zijn dan je auto weg te hebben gedaan.
Of natuurlijk zoals hierboven gezegd een goedkopere EV kopen en met het verschil zonnepanelen aanschaffen.
Zelf hoop/verwacht ik dat in maart/april volgend jaar de prijzen weer wat normaler zijn, zou zonde zijn dan je auto weg te hebben gedaan.
Of natuurlijk zoals hierboven gezegd een goedkopere EV kopen en met het verschil zonnepanelen aanschaffen.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Als je het zelf in je tuin legt en je hebt er de ruimte voor kun je met goede inkoop de boel al binnen 2 jaar terugverdiend hebben...Ramon schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:34:
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
@Koetjeboe
Gezien wat hierboven allemaal gezegd is, misschien nog wel de belangrijkste vraag:
Wat is nu het financiële probleem? De variabele kosten van de je EV (stroomkosten) of het feit dat je nu vermogen in je auto heb zitten en dat eruit wil hebben?
De variabele kosten kan je simpel oplossen door je auto minder te gebruiken, slimmer te laden, etc. Je auto nu wegdoen en een benzine auto kopen en later eventueel weer een EQC kopen is onverstandig.
Wil je je geld losmaken door de auto te verkopen en daar slimme investering mee te doen heb je het over een ander verhaal. Zou dan eerder kijken naar bijv. een nissan leaf, want die kan ook vanuit de accu je huis van stroom voorzien. Erg handig als je tzt je zonnepanelen hebt, accu volladen, terugleveren en in de avond je eigen stroom van je accu gebruiken.
Gezien wat hierboven allemaal gezegd is, misschien nog wel de belangrijkste vraag:
Wat is nu het financiële probleem? De variabele kosten van de je EV (stroomkosten) of het feit dat je nu vermogen in je auto heb zitten en dat eruit wil hebben?
De variabele kosten kan je simpel oplossen door je auto minder te gebruiken, slimmer te laden, etc. Je auto nu wegdoen en een benzine auto kopen en later eventueel weer een EQC kopen is onverstandig.
Wil je je geld losmaken door de auto te verkopen en daar slimme investering mee te doen heb je het over een ander verhaal. Zou dan eerder kijken naar bijv. een nissan leaf, want die kan ook vanuit de accu je huis van stroom voorzien. Erg handig als je tzt je zonnepanelen hebt, accu volladen, terugleveren en in de avond je eigen stroom van je accu gebruiken.
Resultaat:Hackus schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:13:
Zeg gewoon dat je verlegen zit om het vermogen snel terug te krijgen, wat het je ook kost. Mijn advies is laat je niet gek maken door voorschot energienota, straks zakt het weer en zit je zonder je nieuwe EQC. De overheid of Brussel grijpt echt wel in, anders gaat de hele economie naar de kloten. Mensen gaan van de bakker en slager nu naar AH, dat zakt gewoon verder. Slagers en bakkers gaan dicht, fabrieken produceren minder. Ontslaggolf. Nog meer tekorten usw
https://www.ad.nl/politie...dit-jaar-omlaag~a3f7db08/
Ik wilde het net posten, probleem opgelost.
Juist niet voor TS. Want ze gaan uit van een gemiddelde huishouden qua verbruik. Dus normale tarieven tot circa 2500 Kwh. Daarboven ga je de marktprijs betalen. En met een EV is dat dan al snel.Drardollan schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:40:
[...]
Ik wilde het net posten, probleem opgelost.
TS kiest ervoor om zijn auto snel te cashen en in deze prijsklasse is de beste methode dan om een betrouwbare dealer met goede naam en grote showroom te zoeken die de auto graag in consignatie wil verkopen.
[ Voor 6% gewijzigd door PP_Sound op 20-09-2022 02:37 ]
Misschien is dit in het topic al naar voren gekomen (heb niet alles gelezen), maar voor een EQC zijn de stroomkosten per 100 km toch niet veel hoger dan de benzinekosten van zelfs maar een middenklasser?
Ik lees op internet dat een EQC ong. 22 kWh/100 km verbruikt. Dat is bij 40 cent/kWh dus nog geen 9 euro. Een beetje middenklasser verbruikt toch al gauw zo'n 5 liter benzine per 100 km, dus ook ongeveer 9 euro. Zie ik nou iets over het hoofd?
Ik lees op internet dat een EQC ong. 22 kWh/100 km verbruikt. Dat is bij 40 cent/kWh dus nog geen 9 euro. Een beetje middenklasser verbruikt toch al gauw zo'n 5 liter benzine per 100 km, dus ook ongeveer 9 euro. Zie ik nou iets over het hoofd?
Ik denk dat de TS wel meer betaald dan 40cent/kwh...
Het valt mij juist op dat ie in zijn 2e post al meldt dat hij over 2 jaar de benzine-auto weer de deur uit wil doen en gelijk de mogelijkheid om weer een EQC te kopen open zet. Ik vraag me dan ook af waarvoor de huidige EQC nu de deur uit moet. Is dat om een grotere buffer te hebben, is het vermogen nu nodig, zijn de maandlasten te hoog? Want als iemand nu al de mogelijkheid open houdt om over 2 jaar weer een EQC te kopen, krijg ik niet het idee dat er echt grote financiele problemen zijn. En als dat niet is, zijn er misschien andere mogelijkheden die goedkoper zijn. Want nu die EQC verkopen en over 2 jaar weer een kopen kun je ook vergelijken met honderden euro extra kosten per maand. Oftewel als het niet om urgente problemen gaat is het slim om naar andere oplossingen te kijken. Gaat het wel om (tijdelijke) urgente problemen houdt het echter snel op.FreakNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:30:
[...]
En auto van 85k is natuurlijk nooit een goeie investering (geweest). Zelfs bij “gratis” stroom met panelen niet…. Die case is echt niet rond te krijgen.
Sorry, maar dat is wel de grote roze olifant in de kamer.
De TS maakt zich nu “zorgen” over geld. Het goedkoopst is het voor hem om die dure auto nu voor een goeie prijs te verkopen (hoe weet ik niet, maar ik denk via een Merc dealer) en een betrouwbare benzine-auto te kopen van 15k en deze gewoon op te rijden… En dus niet een EQC terugkopen over 2 jaar. Ga je dat wel doen kun je beter deze houden.
Precies, hierom vraag ik me echt af of die auto verkopen wel de beste optie is. Maar daarvoor moeten we wel eerst weten wat voor soort probleem TS nu heeft.Voor 15k heb je OOK een betrouwbare auto. En schrijft veel minder af dan wat je nu hebt. En voor dat prijsverschil kun je flink tanken en MRB betalen.
Of je pakt idd een betrouwbare EV van 35k.
Ik ga in deze post alleen in op financiën. Niet op emotie. Dat valt namelijk niet in euro’s uit te drukken. Die EQC is natuurlijk voor en groot deel emotie. Daar is overigens niks mis mee. Maar kost wel geld.
Veel achter elkaar auto’s “ruilen” loop je trouwens ook op leeg. Lang doorrijden is bijna altijd goedkoper.
[removed]
Wat ga je nu betalen voor kWh @Koetjeboe?
Kan het in m'n hoofd niet rijmen dat je een auto koopt die een vanaf prijs heeft van 72k en dan nu de variabele tarieven van de elektra te duur vind? Mijn contract liep af en ben naar variabel gegaan a 48kWh. Daarbij zonnepanelen pas in twee jaar, terwijl je een auto gekocht hebt van met een vanaf prijs van 72k. Verkeerde prioriteiten?
Kan het in m'n hoofd niet rijmen dat je een auto koopt die een vanaf prijs heeft van 72k en dan nu de variabele tarieven van de elektra te duur vind? Mijn contract liep af en ben naar variabel gegaan a 48kWh. Daarbij zonnepanelen pas in twee jaar, terwijl je een auto gekocht hebt van met een vanaf prijs van 72k. Verkeerde prioriteiten?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zat me ook al af te vragen of hij dan niet beter gewoon een goedkoop rammelbakje kon kopen voor ernaast, kan hij voor lange ritten altijd nog terugvallen op het comfort van die EQCredwing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:59:
[...]
Het valt mij juist op dat ie in zijn 2e post al meldt dat hij over 2 jaar de benzine-auto weer de deur uit wil doen en gelijk de mogelijkheid om weer een EQC te kopen open zet. Ik vraag me dan ook af waarvoor de huidige EQC nu de deur uit moet. Is dat om een grotere buffer te hebben, is het vermogen nu nodig, zijn de maandlasten te hoog? Want als iemand nu al de mogelijkheid open houdt om over 2 jaar weer een EQC te kopen, krijg ik niet het idee dat er echt grote financiele problemen zijn. En als dat niet is, zijn er misschien andere mogelijkheden die goedkoper zijn. Want nu die EQC verkopen en over 2 jaar weer een kopen kun je ook vergelijken met honderden euro extra kosten per maand. Oftewel als het niet om urgente problemen gaat is het slim om naar andere oplossingen te kijken. Gaat het wel om (tijdelijke) urgente problemen houdt het echter snel op.
[...]
Precies, hierom vraag ik me echt af of die auto verkopen wel de beste optie is. Maar daarvoor moeten we wel eerst weten wat voor soort probleem TS nu heeft.
Het lijkt me dat je in zo'n grote ruilcaroussel altijd verlies maakt, omdat die handelaren ook hun marge moeten pakken.
Precies dat dus, voor het verlies dat je maakt door die EQC te verkopen en 2 jaar later weer terug te kopen, kun je makkelijk een goedkoop 2e handsje kopen. En dan ben je uiteindelijk zeer waarschijnlijk nog goedkoper uit ook terwijl je wel de EQC beschikbaar houdt.Twam schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:17:
[...]
Ik zat me ook al af te vragen of hij dan niet beter gewoon een goedkoop rammelbakje kon kopen voor ernaast, kan hij voor lange ritten altijd nog terugvallen op het comfort van die EQC
Het lijkt me dat je in zo'n grote ruilcaroussel altijd verlies maakt, omdat die handelaren ook hun marge moeten pakken.
En je maandlasten omlaag brengen door een goedkopere auto te gaan rijden snap ik best. Maar dan niet met het plan om na 2 jaar weer diezelfde dure auto te kopen. Want dan vraag ik me af waar de besparing precies voor is, en of daar geen andere mogelijkheid voor is. Want extra geld uitgeven om tijdelijk wat minder kosten te hebben is niet erg efficient.
[removed]
De stroom en gasprijzen zullen snel gaan dalen verwacht ik, dankzij het plafond gaat er een perverse prikkel verdwijnen.chrisborst schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 02:03:
[...]
[...]
Juist niet voor TS. Want ze gaan uit van een gemiddelde huishouden qua verbruik. Dus normale tarieven tot circa 2500 Kwh. Daarboven ga je de marktprijs betalen. En met een EV is dat dan al snel.
Dit dus. Ik geloof niet dat 't dumpen van deze auto en vervolgens benzine gaan rijden goedkoper is (ook niet met zo weinig kilometers...)Hooglander1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:08:
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Afschrijving telt zwaar mee. Over het algemeen: hoe duurder en nieuwer de auto, hoe hoger de afschrijving.
Dan kan je prima (nu de auto nog wat waard is) de EV verkopen en een goedkopere 4 jaar oude 2e hands auto kopen en voor 50-70 cent per gereden KM een C klasse ICE rijden (bij meest volledig casco verzekering, altijd euro98 tanken, jaarlijk gepland onderhoud, MRB etc).
Het is appels met peren vergelijken, maar als het puur om vervoer gaat van A naar B (maar nog wel met enige vorm van luxe) dan kan een 15K euro ICE goedkoper zijn zijn dan een 80K euro EV.
Dan kan je prima (nu de auto nog wat waard is) de EV verkopen en een goedkopere 4 jaar oude 2e hands auto kopen en voor 50-70 cent per gereden KM een C klasse ICE rijden (bij meest volledig casco verzekering, altijd euro98 tanken, jaarlijk gepland onderhoud, MRB etc).
Het is appels met peren vergelijken, maar als het puur om vervoer gaat van A naar B (maar nog wel met enige vorm van luxe) dan kan een 15K euro ICE goedkoper zijn zijn dan een 80K euro EV.
Ik zou 'm gewoon houden, de prijzen zakken wel weer.
Alternatief, bij Frank Energie heb je uurprijzen voor stroom. De prijs per kWh kan op sommige dagen enorm verschillen.
Als je zo'n ellendige youngtimer gaat kopen ga je echt spijt krijgen, zeker wanneer de prijzen weer zakken.
Alternatief, bij Frank Energie heb je uurprijzen voor stroom. De prijs per kWh kan op sommige dagen enorm verschillen.
Als je zo'n ellendige youngtimer gaat kopen ga je echt spijt krijgen, zeker wanneer de prijzen weer zakken.
[ Voor 78% gewijzigd door Gamebuster op 20-09-2022 09:58 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Reken je niet rijk op de stroomkosten. Ik geloof er niks van dat een EQC in de wintermaanden 22kWh/100km rijdt als je NL snelheden aanhoudt. (Onze Polestar gaat op Noorse (lagere) snelheden al naar de 25kWh/100km). Gemiddeld verbruik volgens spritmonitor is 29,5 kWh/100km.Managelorian schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:40:
Misschien is dit in het topic al naar voren gekomen (heb niet alles gelezen), maar voor een EQC zijn de stroomkosten per 100 km toch niet veel hoger dan de benzinekosten van zelfs maar een middenklasser?
Ook moet je laadverliezen meenemen in de kosten, daar gaan de meeste in dit topic aan voorbij. Reken daar op ongeveer 15%.
Dan verbruikt een EQC dus 29,5*1,15= 34 kWh/100km inclusief laadverliezen). Denk dat dit meer realistisch is dan de 17-22 range eerder gezien in dit topic. Met 0.50 per kWh is dat 17 cent per kilometer
(Doet overigens niks af aan de andere argumenten en ik snap ook niet echt waarom je een zo dure auto koopt als de stroom opeens te duur is....)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Mijn XC40 EV had een verbruik van 30kWh/100km in de winter, en dat was voor het verlies van laden. Ik betaalde toen 0,84ct per kWh. Ik had 'm als huur en ik had allemaal technische problemen met dat ding, dus ik had 'm weggedaan.Rene schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:57:
[...]
Reken je niet rijk op de stroomkosten. Ik geloof er niks van dat een EQC in de wintermaanden 22kWh/100km rijdt als je NL snelheden aanhoudt. (Onze Polestar gaat op Noorse (lagere) snelheden al naar de 25kWh/100km). Gemiddeld verbruik volgens spritmonitor is 29,5 kWh/100km.
Ook moet je laadverliezen meenemen in de kosten, daar gaan de meeste in dit topic aan voorbij. Reken daar op ongeveer 15%.
Dan verbruikt een EQC dus 29,5*1,15= 34 kWh/100km inclusief laadverliezen). Denk dat dit meer realistisch is dan de 17-22 range eerder gezien in dit topic. Met 0.50 per kWh is dat 17 cent per kilometer
(Doet overigens niks af aan de andere argumenten en ik snap ook niet echt waarom je een zo dure auto koopt als de stroom opeens te duur is....)
Had ik 'm gekocht, dan zou ik 'm natuurlijk wel houden.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Op spiritmonitor staat de EQC bij iedereen met meer dan 20 laadsessies richting de 30, en dan hebben ze nog geen winter meegemaakt.
Ik zou dus zeker niet met 17-22 kWh/100km rekenen maar eerder met 35 kWh/100km incl laadverlies
Ik zou dus zeker niet met 17-22 kWh/100km rekenen maar eerder met 35 kWh/100km incl laadverlies
[ Voor 3% gewijzigd door Thomas18GT op 20-09-2022 10:41 ]
EV en ICE kan je niet zo vergelijken. Onderhoud en afschrijving zijn wezenlijk anders bij EVs, waardoor de berekening heel anders uitpakt.SniperGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:54:
Afschrijving telt zwaar mee. Over het algemeen: hoe duurder en nieuwer de auto, hoe hoger de afschrijving.
Jawel hoor: euro's zijn immers onder de streep gewoon euro's, en daar gaat het de TS nu precies omHooglander1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:46:
[...]
EV en ICE kan je niet zo vergelijken. Onderhoud en afschrijving zijn wezenlijk anders bij EVs, waardoor de berekening heel anders uitpakt.

Alleen een diesel auto van 70k schrijft 20k af als je de deur uit rijd. Een EV niet. Dan kunnen de euros hetzelfde zijn, het scenario pakt heel anders uit voor lopende kosten.SniperGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
[...]
Jawel hoor: euro's zijn immers onder de streep gewoon euro's, en daar gaat het de TS nu precies om
Kijk maar eens op de site van de ANWB: daar kan je prima uitrekenen wat een auto per maand en per KM kost.
Voorbeeld:
MB EQV 2021: 829 euro per maand, 0,993 euro per km
meest luxe uitgevoerde Ford Focus 2019: 471 euro per maand, 0,565 euro per km
(bij 10000km per jaar en 5 jaar gebruiksduur)
Voorbeeld:
[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 20-09-2022 11:16 ]
Je kunt je auto toch zelf verkopen op autoscout24 of laten verkopen via de talloze dealers in Nederland (bijvoorbeeld, ik zou wel naar een dealer gaan die in dat segment zit). Is dat antwoord op je vraag?
[ Voor 13% gewijzigd door Harm_H op 20-09-2022 11:18 ]
Alleen zit een deel van die kosten nu precies in de afschrijving. Die pas een issue wordt als je hem verkoopt. En over twee jaar weer terugkoopt.SniperGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:15:
Kijk maar eens op de site van de ANWB: daar kan je prima uitrekenen wat een auto per maand en per KM kost.
Voorbeeld:
Wij hebben een duurdere auto verkocht via wijkopenauto's op. We hadden een paar bevriende garages gecontacteerd en daar kregen we een lager bedrag, particulier wilden we niet verkopen vanwege de mogelijke problemen die daar van gaan komen.
Inruilen is geen optie, althans ik heb nog nooit gehoord van zoiets. En inruilen krijg je meestal ook stuk minder dan wanneer je verkoopt, dus verkopen en dan een jonge benzine terug kopen, lijkt de beste optie.
Maar zijn het de kosten wel waard?
Ok, rekensommetje.
Je hebt de auto 9 maanden en 15k mee gereden. De auto rijdt 300km ongeveer voor 80kwh met thuisladen is dat bij mij nu 0,36 eurocent per kwh = 29 euro per 300km. 15k = 1440 euro aan stroom.
Benzine auto, opel corsa 2020, rijdt 1 op 16(gemiddeld). 300 km is 18,75 * liter benzine 2euro = 37,50 euro per 300km. 15k = 1874 euro aan benzine.
Kosten onderhoud, verzekering, afschrijving, etc benzine auto is 350 per maand ongeveer.
Kosten elektrisch: misschien hetzelfde of ietsje hoger omdat de mercedes misschien hoger is in verzekering.
Dus al met al lijkt het dat de elektrische auto voordeliger zit in het gebruik. Behalve dan dat er in de elektrische auto 70k euro waarde zit, waar je geen toegang tot hebt, totdat je het verkoopt.
Ik denk dat de vraag dan vooral is, heb ik die 70k-benzine auto=55k euro nodig voor andere dingen zodat de energiekosten omlaag kunnen? Dan is het interessant om de auto weg te doen, anders lijkt het alsof je een stuk onvoordeliger uit bent na een paar jaar.
Mijn vrouw en ik hebben gelukkig een paar geleden per ongeluk de juiste keuze gemaakt door volledig op elektrisch over te gaan. Alleen nu twijfel ik daar wel over met de winter als ieders stroomverbruik hard omhoog gaat, dat we dan misschien brownouts or blackouts gaan krijgen. En dan is het lastig om je huis te verwarmen.
Inruilen is geen optie, althans ik heb nog nooit gehoord van zoiets. En inruilen krijg je meestal ook stuk minder dan wanneer je verkoopt, dus verkopen en dan een jonge benzine terug kopen, lijkt de beste optie.
Maar zijn het de kosten wel waard?
Ok, rekensommetje.
Je hebt de auto 9 maanden en 15k mee gereden. De auto rijdt 300km ongeveer voor 80kwh met thuisladen is dat bij mij nu 0,36 eurocent per kwh = 29 euro per 300km. 15k = 1440 euro aan stroom.
Benzine auto, opel corsa 2020, rijdt 1 op 16(gemiddeld). 300 km is 18,75 * liter benzine 2euro = 37,50 euro per 300km. 15k = 1874 euro aan benzine.
Kosten onderhoud, verzekering, afschrijving, etc benzine auto is 350 per maand ongeveer.
Kosten elektrisch: misschien hetzelfde of ietsje hoger omdat de mercedes misschien hoger is in verzekering.
Dus al met al lijkt het dat de elektrische auto voordeliger zit in het gebruik. Behalve dan dat er in de elektrische auto 70k euro waarde zit, waar je geen toegang tot hebt, totdat je het verkoopt.
Ik denk dat de vraag dan vooral is, heb ik die 70k-benzine auto=55k euro nodig voor andere dingen zodat de energiekosten omlaag kunnen? Dan is het interessant om de auto weg te doen, anders lijkt het alsof je een stuk onvoordeliger uit bent na een paar jaar.
Mijn vrouw en ik hebben gelukkig een paar geleden per ongeluk de juiste keuze gemaakt door volledig op elektrisch over te gaan. Alleen nu twijfel ik daar wel over met de winter als ieders stroomverbruik hard omhoog gaat, dat we dan misschien brownouts or blackouts gaan krijgen. En dan is het lastig om je huis te verwarmen.
[ Voor 9% gewijzigd door SeenD op 20-09-2022 11:50 ]
Something something
Dit topic is gesloten.