@
DAMAGE heeft in principe wel gelijk.
Met jouw positie an sich gebeurt er niets.
Wél haal je met het vergroten van de leverage de liquidatiegrens dichterbij je entry. Als je dan geen stoploss hebt staan, wordt de kans dat je positie wordt geliquideerd groter. Niet doen dus, je hebt er simpelweg niets aan.
Maar stel je bent op BTC long @ $20.000 ingestapt met 3x, 5x of 10x (maakt niet uit), de koers staat inmiddels op $21.000, en je hebt je stoploss veilig naar $20.500 geschoven. Als je in die situatie aan de leverage knop loopt te schuiven, dan maakt dat helemaal niets uit. Je positie wordt niet groter of kleiner, je winst/verlies wordt niet groter of kleiner. Al zet je 'm dan op 100x, het enige dat er gebeurt is dat de liquidatiegrens net onder die entry op $20.000 komt te staan.
Maar dat boeit jou niet, want jouw SL staat daar te shinen op $20.500.
Mocht de koers die liquidatiegrens op zeg $19.990 ooit nog bereiken heb jij je positie allang met winst gesloten.
En zit je als het goed is alweer in 'n mooie short

.
Als je een longpositie wilt
ópenen op die $20.000, met de schuif direct op 100x, dan ligt jouw liquidatiegrens op zeg $19.990, tja, dat is een ander verhaal, dan is de kans dat je positie vanwege gebrek aan beweegruimte wordt geliquideerd gewoon bijna 100%.
Dát moet je dus gewoon
niet doen.
Maar dat doen er wél veel, omdat ze het niet begrijpen. De meesten begrijpen er geen jota van.
Ik begreep er aan het begin ook geen jota van.
Het is mijns inziens géén 'extra collateral dat vrijkomt' wat je er 'weer' in kunt gooien. Het heeft er nooit ingezeten. Het is zo dat er met het verhogen van je leverage extra 'leenruimte' ontstaat.
En dat doen met een market buy is net alsof je een nieuwe positie met een marketorder opent. Zou ik niet doen. (Jaja ik zie 't menneke met de hamer.) Je kunt dan m.i. beter een limit order gebruiken en net boven het eerste supportleveltje onder je gaan zitten, dan stap je aanzienlijk beter in dan on the spot instappen.
Nog ff @
YES
Eenmaal in positie doet het verhogen van je leverage dus niets dan de liquidatiegrens dichterbij je entry halen. Er ontstaat wel extra leenruimte. Pas als je m.b.v. de extra verkregen leenruimte je positie gaat vergroten, vergroot je het risico. Je entry komt namelijk dichter bij jouw huidige positie, en daarmee de liquidatiegrens óók.
'T is niet moeilijk maar wel lastig.