Dido schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:55:
[...]
Die tweede uiteraard, want die eerste is
geen gelijkwaardige kruising.
[...]
Als het een uitrit is, is dat relevant. Of degene die de uitrit verlaat wil afslaan is hoe dan ook irrelevant.
[...]
Mijn enige punt was dat het afslaan in allebei jouw gevallen volslagen irrelevant is. Jij stelde dat het afslaan een bijzondere verrichting was, en dat is het niet. Van jouw twee punten is dus alleen het eerste (uitrit of niet) relevant, en het tweede (er wordt afgeslagen) maakt niets uit.
Ik sprak mezelf idd. tegen, wees @
dragonhaertt me ook al op. stom van me.
Klinkt een beetje als nog snel de meubels redden maar ik doelde met "los van of dit uit parkeerplaats is" eigenlijk op nagenoeg elke andere situatie behàlve een afslag maken als deel van het normale traject op de normale baan... dus op dingen -die idd. hier niet allemaal relevant zijn- als landweggetjes of velden, pechstroken etc...
Dan wordt dit wel gezien als manoeuvre, indien dit niét zo is, dan bevond YourMom zich toch al een aantal keer in een situatie waar dit detail in z'n voor -of nadeel speelde en mijn overtuiging (afslag = manoeuvre) is daar dan ook van te herleiden.
Data kan ik er niet meer op kleven, ik rijd met wagen sinds 2003 maar ik heb al een paar keer in een verkeersgeschil gezeten na een lichte aanrijding omdat er sprake was van een manoeuvre, in zeker 2 van die gevallen was dit een afslag dat gezien werd als manoeuvre, het meest recente moet denk ik 2020 geweest zijn: heb ik een wagen lichtjes aangeraakt in z'n linkerzijkant met de voorband van m'n motor toen die vanop de rechter pechstrook, rechtsomkeer maakte en hierdoor me de pas afsneed: ik kon nog nét op tijd remmen maar niet voordat m'n voorband een bluts in z'n deur maakte.
Er was onenigheid en de kerel beweerde dat, doordat hij richting aangaf, ik had moeten remmen om hem te laten keren dwars over de weg.... enfin, EU aanrijdingsformulier ingevuld etc... ik kreeg gelijk en de redenering was dat tegenpartij door een afslag te doen een manoeuvre uitvoerde en dus voorrang moest geven aan het achteropkomend doorgaand verkeer (ik dus).
Andere situatie, maar met m'n wagen, heeft zich ook eens voorgedaan maar -dit was in mijn nadeel- waarin ik veranderde van rijvak net nadat ik door spiegel keek, toen ik links invoegde raakte ik met de achterbumper van mijn wagen, de rechtervoorkant van m'n achterligger die op dat moment -volgens mij, maar hij ontkende het- nog snel gas bij gaf om me niet door te laten.
Lang verhaal kort: ondanks dat de schade op mijn achterbumper was en ik ervan overtuigd was dat hij nog snel gas bij gaf, werd in mijn nadeel geoordeeld omdat "ik door van rijvak te veranderen een manoeuvre uitvoerde en tegenpartij doorgaand verkeer was".
Snap je nu vanwaar m'n redenering komt?
Ik weet nu ook dat dit niet persé representatief is en er een verschil is tussen 'verzekeringstechnisch' en 'verkeerstechnisch'.
...maar het maakt het er allemaal niet duidelijker op. (toch zeker niet in geval van OP)