(ongeluk) wie is er fout ?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat mij betreft zijn beide bestuurders hier aansprakelijk. Op een woonerf waar je als auto te gast bent en dan met maximaal 15km/u een aanrijding weet te maken. Onverantwoord! Wat als het een kind op fiets was geweest?

Verkeersbord E4. Dit bord geeft aan dat er een parkeergelegenheid is. Je kan hier je voertuig parkeren, deze locatie is daar speciaal voor ingericht.

De verkeersregels geven alleen aan dat je als auto die een bijzondere verrichting doet, je overig verkeer voor moet laten gaan. Uitrijden uit een parkeervak is een bijzondere verrichting. Maar auto A was al uit het vak gereden en rijd op een weg. Deze sorteert voor om af te slaan naar links.

Verder gelden normale voorrangsregels op een woonerf. Hier is geen sprake van een uitrit of bijzondere verrichting van auto A. Een gelijkwaardige kruising waar auto A van rechts komt. Auto B moet dan voorrrang verlenen aan auto A die van rechts komt.

wel kan ik mij voorstellen dan bestuurders onderling hier meestal aangeven dat auto's op de doorgaande weg (als auto B) voor mogen. Dit omdat dit voor auto's (als auto A) handiger is vanwege de lantaarnpaal een stukje verderop. Maar dat is dan alleen omdat het handig is en niet volgens een verkeersregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:21

HugoBoss1985

Xenotech

Wat wellicht ook nog gaat meewegen is dat je dochter beginnend bestuurster is... ?

Heb je nog contact opgenomen met VVN / de ANWB / het CBR hierover?
Ben benieuwd naar een helder (zeg maar "neutraal") antwoord hierover, van die instanties, in plaats van verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 19:14
purge schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:02:
Wat mij betreft zijn beide bestuurders hier aansprakelijk. Op een woonerf waar je als auto te gast bent en dan met maximaal 15km/u een aanrijding weet te maken. Onverantwoord! Wat als het een kind op fiets was geweest?
Het betreft geen woonerf, maar een 30KM-zone / gebied.
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:04:
Heb je nog contact opgenomen met VVN / de ANWB / het CBR hierover?
Ben benieuwd naar een helder (zeg maar "neutraal") antwoord hierover, van die instanties, in plaats van verzekeraars.
nee, krijg hier de juiste contact gegevens boven water en voor de ANWB moet je lid zijn en dan zijn we helaas niet. Misschien dat er iemand hier de vraag daar kan droppen ?

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 12:50
Er is een verschil tussen voorrang nemen, geven en krijgen. Ook al heb je voorrang dan moet je het wel eerst krijgen. Zeker als het een 30km weg betreft mag je er redelijker wijs van uit gaan dat je elkaar ziet en in de ogen kan kijken, het is niet zo dat het een blinde bocht is oid. Ongeacht uitrit of niet, denk ik dat bestuurder A fout zit. Op een 50km+ weg is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Arie26 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:45:
[...]

Bij verkiezingen maakt iemand een vrije keuze, volgens haar of zijn gedachtengoed.
Het zelfde je vindt iets lekker of niet, misschien wel er tussen in.

Maar verkeersregel zouden helder en duidelijk moeten zijn en zou de stand duidelijk 100% moeten zijn tegen 0%
Op basis van de poll uitslag kan je niet concluderen dat de verkeersregel niet helder en niet duidelijk zijn. Je zou kunnen concluderen dat niet iedereen dezelfde keuze maakt. Maar de reden waarom kan verschillend zijn. Zo kan men een slechte/geen opleiding in verkeersregels hebben gehad, een slecht geheugen hebben. of slecht kunnen gokken etc.
Migrator schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:01:
[...]

Deze werd eerder gelinkt in dit topic (via een forum van de ANWB): https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2021:9527

Er zitten geen foto's bij de uitspraak, maar uit de tekst zou de aanrijding hier moeten hebben plaatsgevonden: https://www.google.com/ma...1rf64w!2e0!7i16384!8i8192

Volgens de rechter is er hier wél sprake van een beperkte bestemming (hoewel niet vanwege het bord E04), dus in die zin had ik ongelijk. Omdat er echter geen sprake is van een uitritconstructie is het geen uitrit, en heeft de rechter de auto die van rechts komt in principe in het gelijk gesteld, hoewel er nog discussie is over of de betreffende auto wegreed vanuit stilstand en dus een bijzondere verrichting deed.

[...]
Ik had de uitspraak al gelezen en de hele omgeving al verkend via google maps.

Het bord E04 wordt in dat geval gebruikt om parkeerstroken aan te duiden, en niet het gehele parkeerterrein, doordat het bord bij de parkeer vakken staat en niet bij de straat. (persoonlijk vind ik de bebording niet correct, maar iedereen weet wat er wordt bedoeld en daar gaat het om). Daarom had dit nooit een uitrit (van een parkeerterrein in het kader van E04) kunnen zijn. De rechter geeft aan dat hij dit feitelijk ziet als 1 parkeerterrein en de weg Middenbaan Noord als circulatie weg, maar hij gaat er aan voorbij dat er andere bestemmingen voor deze weg zijn (bevoorrading van de winkels). Ik vermoed dat de gemeente daarom er ook geen 1 groot parkeerterrein (met bord 04) van gemaakt heeft. Ik ben het eens met de uitkomst, maar niet met de onderbouwing van de rechter.

Dus in mijn ogen heef hij daarmee niet geoordeeld over een parkeerterrein met bord 04 op de toegangswegen, maar alleen over een terrein met parkeer stroken. En is dit niet van toepassing op de situatie van de TS in mijn ogen

Wel vraag ik me af waarom hij begint over 1 ingang en 1 uitgang, volgens mij is dat geen criterium voor een parkeerterrein (met bord 04), maar hij geeft niet aan waarom het van belang is of waar het vandaan komt. Ik ken voorbeelden waar dit niet het geval is (2 in/uitgangen), maar ik ben nog opzoek naar voorbeelden met 3 in/uitgangen met bord E04

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Arie26 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:45:
[...]

Bij verkiezingen maakt iemand een vrije keuze, volgens haar of zijn gedachtengoed.
Het zelfde je vindt iets lekker of niet, misschien wel er tussen in.

Maar verkeersregel zouden helder en duidelijk moeten zijn en zou de stand duidelijk 100% moeten zijn tegen 0%
Net zoals de wetgeving niet zwart/wit is, zijn verkeersregels dat ook niet. Je kan niet elke uitzondering strikt gaan definieren of voorzien. Er is een overduidelijke meerderheid die in dit geval aangeeft dat A een fout heeft gemaakt. Maar wat wij denken is niet eens het belangrijkste. Wat de verzekeringen er van maken is dat wel.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat A, uw dochter, hier een fout heeft gemaakt. Kijk ik bijvoorbeeld op Google Maps dan zie ik de locatie waar zij uitkomt niet als straat staan aangegeven al erken ik dat er ook kaarten te vinden zijn waarop het wel als straat staat aangeduid. Wil je het echt met zekerheid weten kan je altijd bij de gemeente navragen of het aanzien moet worden als openbare weg, en of het zo dus is ingekleurd ofdat het een uitrit is voor de parking.

Hoewel ik eerder geschreven heb dat ik van mening ben dat A in de fout is gegaan, maak ik mij niet de illusie dat dit ook gegarandeerd is hoe de verzekeringen uiteindelijk gaan beslissen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

jeanj schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:52:
[...]

Op basis van de poll uitslag kan je niet concluderen dat de verkeersregel niet helder en niet duidelijk zijn. Je zou kunnen concluderen dat niet iedereen dezelfde keuze maakt. Maar de reden waarom kan verschillend zijn. Zo kan men een slechte/geen opleiding in verkeersregels hebben gehad, een slecht geheugen hebben. of slecht kunnen gokken etc.
Nou ja, mijn rijinstructeur heeft mij altijd geleerd om rechts voor te laten bij twijfel over de situatie, en altijd op te blijven op letten als je misschien geen voorrang krijgt, als je het wel verwacht het te hebben.

Dat zouden meer mensen moeten doen, het scheelt ongelukken.

[ Voor 4% gewijzigd door _serial_ op 09-09-2022 14:58 ]

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@jeanj zoals ik zei, de bebording werd niet meegenomen in de uitspraak. De rechter vond de beperkte bestemming wél duidelijk (en daar zat ik dus fout) maar desondanks was géén sprake van een uitrit. In die zin is de uitspraak dus wel relevant: een parkeerterrein alleen maakt nog geen uitrit.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:57:
[...]
Kijk ik bijvoorbeeld op Google Maps dan zie ik de locatie waar zij uitkomt niet als straat staan aangegeven al erken ik dat er ook kaarten te vinden zijn waarop het wel als straat staat aangeduid.[...]
Google Maps vind ik wel een heel slecht criterium om te gebruiken. Ik werk best vaak met adressen, Google Maps zit regelmatig fout.

Ook al heeft het (waarschijnlijk) geen invloed, op de BAG viewer staat de straatnaam wel, en ook kadastraal gezien behoort de parkeerplaats en straat tot 1 (gemeentelijk) perceel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Arie26 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:11:
[...]
Het betreft geen woonerf, maar een 30KM-zone / gebied.
Excuus.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Vanaf de Vinkenberg rij je aan beide zijde een in-/uitrit in. Daarna blijf de weg op dezelfde hoogte als het voetpad/stoep. Verder zijn alle kenmerken in het gebied hetzelfde als een Erf. Alleen het verkeerdbord voor een erf ontbreekt bij het oprijden van Hameie. Al is het bord naar mijn weten optioneel en vooral handig om duidelijkheid te creëren.

Wat betreft wie heeft voorrang. Ik blijf wel bij mijn vorige post over dat auto B voorrang had moeten verlenen aan auto A.
Mijn nieuwsgierigheid kan mij niet weerhouden om te zoeken in het openbare kadaster.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 29% gewijzigd door purge op 09-09-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Verkeer van rechts op een gelijkwaardige kruising/splitsing. Daar hoeft een gemeente niets aan te verduidelijken.

Verhaal van B is gewoon leuk bedacht, maar is niet van toepassing.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:10

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

B heeft voorrang. Je komt uit een uitrit/parkeerterrein ( er staat een bord met een P )
Dit is een een plek met een "bestemmingscriterium" (art 54)
Een parkeerterrein is geen doorgaande weg

Wetstekst
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Dus:
"Komt u via een 'normale doorgaande weg' aanrijden op een kruising dan heeft verkeer van rechts voorrang. Komt u uit een parkeergarage, vanaf een parkeerterrein, uit een uitrit van een woning oid, de kruising oprijden, dan zult u alle verkeer voor moeten laten gaan, zelfs voetgangers."

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26
TS heeft genoemd dat de situatie zich binnen een 30km zone afspeelt, dan gelden er andere regels.

Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten. Zie hier.

Dat was zoals ik hierboven eerder schreef in mijn gemeente aanleiding om een bord te plaatsen dat verkeer afkomstig van een parkeerterrein van rechts voorrang heeft, want onduidelijk voor de meeste weggebruikers.

Verder laat ik iedere speculatie over aan de meelezers maar blijf nieuwsgierig naar de uitkomst van de TS.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arie26
Kleine update

Gisteren hebben beide getuigen een verklaring thuis gekregen om in te vullen.
Getuige 1 - verklaard dat B te hard heeft gereden en dat er al eens soort gelijk ongeluk is gebeurd waarbij A in het gelijk is gesteld. (Bewoner waar het voor de deur is gebeurd)
Getuige 2 - verklaard dat A niet op letten en voorrang had moeten verlenen bij het verlaten van een uitrit. (Man en passagier van auto B )

Dit wordt komende week toegestuurd, dus wederom weer afwachten

[ Voor 8% gewijzigd door Arie26 op 18-09-2022 12:52 ]

Teteringen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:59
Ik werk bij een verzekeraar en zou de situatie als volgt beoordelen.

A komt van een parkeerterrein en daarom is het een uitrit. Het verlaten van een uitrit is een bijzondere verrichting. Zoals velen voor mij al aangaven moet je dan al het overige verkeer voorrang verlenen. Verzekeraars zien dit als OVS1.
https://www.verzekeraars....gde-schadeafhandeling-ovs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:58
Onderling1987 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:14:
Ik werk bij een verzekeraar en zou de situatie als volgt beoordelen.

A komt van een parkeerterrein en daarom is het een uitrit. Het verlaten van een uitrit is een bijzondere verrichting. Zoals velen voor mij al aangaven moet je dan al het overige verkeer voorrang verlenen. Verzekeraars zien dit als OVS1.
https://www.verzekeraars....gde-schadeafhandeling-ovs
wodkabuikje schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:24:
Heb mijn vrouw het topic laten lezen, die is werkzaam in de branche.

Ze was het niet eens met mijn antwoord, ze geeft de meeste kans aan A.
Interessante ontwikkeling. Zelfs medewerkers in de verzekeringsbranche zijn het onderling niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:55

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dat komt omdat het begrip 'uitrit' niet volledig gedefinieerd is.

Van https://www.verkeerskunde...is-dit-een-uitrit-of-niet :
Constructiecriterium

Het constructiecriterium stelt de vormgeving van de uitrit centraal. Van belang is of de weggebruiker aan de hand van de vormgeving de situatie direct als uitrit herkent. Dat is het geval als een uitrit de volgende aanbevolen uitritconstructie heeft, waarmee geheel aan het constructiecriterium wordt voldaan:

-het trottoir en/of het fietspad (eventueel gemengd fiets/bromfietspad) loopt langs de doorgaande weg ononderbroken en op nagenoeg dezelfde hoogte en in een soortgelijke open verharding door over de zijweg;

-er zijn zogenaamde inritblokken toegepast. De helling van de bogen moet 1:6 zijn (of flauwer); en

-de aansluiting van de rijbaan/wegverharding op het inritblok moet vlak zijn. Er zijn dus geen aansluitbogen aanwezig.

Vanuit verkeerskundig oogpunt geldt dat als de constructie niet voldoet aan deze kenmerken er dan ook geen sprake is van een uitrit en de algemene regel van toepassing is op kruisingen: bestuurders verlenen voorrang aan hen van rechts komende bestuurders (artikel 15, eerste lid, RVV 1990).

Vanuit juridisch oogpunt (een samenvatting van relevante rechtspraak) lijkt de lijn de volgende te zijn.

Voor de beantwoording van de vraag of het in een situatie gaat om een uitrit zijn de uiterlijke verschijningsvormen bepalend, Is de desbetreffende constructie voor iedere verkeersdeelnemer duidelijk als zodanig herkenbaar? Een uitrit is een uitrit, als deze er ook als zodanig uitziet.
Ik mis de inritblokken, waarmee dit dan volgens mij strikt genomen geen uitrit zou zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Arie26
Kleine Update

Na contact met de tussen persoon hier wederom een kleine update:
- beide partijen hebben elkaar verantwoordelijk gesteld
- beide partijen hebben deze claim afgewezen.

Nu is er een schrijven uit gegaan naar de gemeente Breda, met na vraag hoe de situatie nu werkelijk is.

Ik heb wel alle puntjes verzameld uit dit forum en deze ook doorgezet naar de verzekering (vorige week), tot op heden nog geen reactie.
Uiteraard bij meer nieuws kom ik weer terug in de lucht.

Teteringen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arie26
wederom een update

Vandaag een e-mail ontvangen waarin staat dat de schade is uitgekeerd.
Met een begeleidend schrijven.

Breda , 8 november 2022

Betreft : schadenummer Schade

Geachte mevrouw

Met betrekking tot bovengenoemd schadegeval delen wij u mede dat deze inmiddels door de verzekeringsmaatschappij afgewikkeld is.
Onderstaand geven wij een overzicht van de schade-en afwikkelingsgegevens.

Maatschappij : VKG
Polisnummer : POL
Soort schade : Autoschade

Schadedatum : 2-9-2022

Schadebedrag : € 1112.69
Eigen risico : € 150.00

Oorzaak :

Tegenpartij gaf het verkeer van rechts geen voorrang

Het schadebedrag zal zo spoedig mogelijk worden overgemaakt naar de op de bijgevoegde brief vermelde persoon of instantie.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,

Uit eindelijk zegt het nog helemaal niks over de schuldige, we wachten nog maar verder af.

Teteringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Eigen risico? Als je geen schuld hebt, dan is er helemaal geen eigen risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dat is wel bijzonder inderdaad. Op zich mooi dat de aansprakelijkheid bij de tegenpartij ligt, maar ik zou toch nog even informeren naar die 150 euro. Wellicht eerst je polis doorspitten, voor mij is een eigen risico zonder aansprakelijk te zijn nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie26
Ik heb voor als nog niks zelf te hoeven betalen, zoals ik al mededeelde is het nog niet uitgesproken wie of wat de schuldige is.
Omdat ik beloofd heb jullie van alles op de hoogte te houden dit misschien wel weinig zeggend bericht

Teteringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ben ik nou gek, of is het heel duidelijk dat jouw dochter in het gelijk is gesteld, omdat zij van rechts kwam en er in die brief "Tegenpartij gaf het verkeer van rechts geen voorrang" staat?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:02

_Apache_

For life.

Arie26 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:47:
wederom een update

...

Oorzaak :I
Tegenpartij gaf het verkeer van rechts geen voorrang
..

Uit eindelijk zegt het nog helemaal niks over de schuldige, we wachten nog maar verder af.
Tegenpartij is schuldig, dus ik zou niet accepteren dat je je eigen risico kwijt raakt.

Het kan zijn dat het een standaard brief is met 'jouw eigen risico is 150 euro'. Maar je kunt het ook lezen als 'jij bent 150 euro eigen risico kwijt vanwege dit ongeval'.
Bel voor de zekerheid even je verzekeringsmaatschappij, die kunnen het je zo uitleggen.

[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 08-11-2022 19:51 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:48
Het blijft de mening / standpunt van de verzekering. Kan ook zijn dat ze het verder niet waard vinden om uit te zoeken. Misschien heeft de tegen partij een eenzelfde brief ontvangen met “ tegenpartij kwam vanaf uitrit” als motivatie. Om de zaak snel te sluiten.

Nog bericht gehad van de gemeente over deze verkeerssituatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-09 16:02
Voor dit soort lage bedragen gaan ze daar niet veel moeite in stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie26
laatste stand.

- we hebben alleen brief gehad waarin staat iets over de € 150 euro eigen risico, maar deze zou pas verrekend worden na besluit wie er schuldig is (telefonisch na gevraagd)
- nog geen antwoord vanuit de gemeente over de situatie. (welke ambtenaar is wel snel ;-) )
- tussenpersoon gesproken en die zegt simpel "de zaak loopt nog"

dus zal wel ergens in 2023 worden, vrees ik.

Teteringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-09 13:05
Arie26 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:24:
laatste stand.

- we hebben alleen brief gehad waarin staat iets over de € 150 euro eigen risico, maar deze zou pas verrekend worden na besluit wie er schuldig is (telefonisch na gevraagd)
- nog geen antwoord vanuit de gemeente over de situatie. (welke ambtenaar is wel snel ;-) )
- tussenpersoon gesproken en die zegt simpel "de zaak loopt nog"

dus zal wel ergens in 2023 worden, vrees ik.
Haha ... goeie grap! Je had ook gewoon kunnen opletten dan had je niet op de ambtenaar hoeven te wachten ;-)

Edit: Scherp @Melkunie _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Joyous-P, goeie grap! Je had ook gewoon kunnen opletten en letterlijk de eerste twee woorden van het topic kunnen lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Melkunie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:07:
@Joyous-P, goeie grap! Je had ook gewoon kunnen opletten en letterlijk de eerste twee woorden van het topic kunnen lezen ;)
Nouja er zit wel een zeker zin van waarheid in: gisteravond schoot er een scooter vlak voor mij op het wegdek op ( vanaf een oversteekplaats voor fietsers ), die had ik kan aanrijden omdat hij helemaal geen voorrang had. Maar ondanks mijn haat voor scooters heb ik geremd en geeneens de claxon gebruikt, want dat wekt tegenwoordig enkel agressie in het verkeer.

Veel ongelukken zouden kunnen voorkomen worden, of je nou schuld bent of niet. Ik zie ook weleens bij de zebra, dat het overduidelijk is dat een automobilist niet de intentie heeft om te stoppen. Dan kan ik wel gezellig het zebrapad oversteken, maar dan lig ik met mijn dochtertje in het ziekenhuis.

Beginnende bestuurders die kunnen vaak nog niet goed anticiperen en overschatten zichzelf: vooral de jeugd van tegenwoordig, die denken allemaal Max Verstappen te zijn. Idioot veel gas geven automobilisten tegenwoordig 8)7 Als je het wat rustiger aan zou doen, dan voorkom je ook de nodige ongelukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 17:48
Marco-Peters schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:41:
[...]
Beginnende bestuurders die kunnen vaak nog niet goed anticiperen en overschatten zichzelf: vooral de jeugd van tegenwoordig, die denken allemaal Max Verstappen te zijn. Idioot veel gas geven automobilisten tegenwoordig 8)7 Als je het wat rustiger aan zou doen, dan voorkom je ook de nodige ongelukken.
#Boomer...

Maar zonder gein, dat is niet van deze tijd hoor. Ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs en 20 jaar geleden was dat met de 'jeugd van toen' ook het geval.

Een daadwerkelijk en veel groter probleem van de huidige tijdgeest zijn alle elektrische voertuigen; e-bikes, e-scooters en BEV's, waarbij mensen opeens zoveel koppel en vermogen hebben waar ze nooit mee hebben om leren gaan.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
RobbieB schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:46:
[...]
#Boomer...

Maar zonder gein, dat is niet van deze tijd hoor. Ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs en 20 jaar geleden was dat met de 'jeugd van toen' ook het geval.

Een daadwerkelijk en veel groter probleem van de huidige tijdgeest zijn alle elektrische voertuigen; e-bikes, e-scooters en BEV's, waarbij mensen opeens zoveel koppel en vermogen hebben waar ze nooit mee hebben om leren gaan.
Tja, dat kun je een groter probleem vinden, maar in de praktijk zijn de extra ongelukken van e-bikes/e-scooters prima te verklaren doordat er veel meer kms mee worden gemaakt. Hetzelfde geldt voor BEVs, aangezien dat nog steeds gemiddeld vaak lease-auto's zijn.
Zeker voor fietsen vind ik het niet echt een groter probleem als er simpelweg meer gefietst wordt.

En ontopic, mooi dat ze in het gelijk is gesteld. Uiteindelijk is het toch de verzekering die bepaalt wie er fout is.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 17-11-2022 11:17 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:59
redwing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:16:
[...]

Uiteindelijk is het toch de verzekering die bepaalt wie er fout is.
Bij mijn weten bepalen ze uitsluitend wie aansprakelijk is. Dit hoeft niet altijd overeen te komen met "fout".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
eric.1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:36:
[...]

Bij mijn weten bepalen ze uitsluitend wie aansprakelijk is. Dit hoeft niet altijd overeen te komen met "fout".
Dat wordt er inderdaad vaak bijgehaald, maar degene die moet betalen is degene die gestraft wordt. Als die het daar niet mee eens is kan ie naar de rechter stappen, maar tenzij daar iets anders uitkomt is ie gewoon 'fout'.

Sowieso vind ik dat verschil er in een discussie weinig toe doen. Op het moment dat je iemand bestraft is dat dus degene die je fout vindt zitten. Ik weet iig wel wat er gebeurt als 1 van mijn knderen iets doet wat niet mag, ik daarna zijn broer zijn telefoon afpak als straf.
Dus ook al mag daar juridisch een verschil in zitten, in de praktijk is het heel simpel en is aansprakelijk = fout. want diegene bestraf je.

Maar dat is een discussie die weinig aan dit topic toevoegt :+

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 17-11-2022 14:00 ]

[removed]

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Mijn boerenverstand zegt: 1) bestuurder A rijdt vanuit parkeerplaats de openbare weg op en 2) Bestuurder A doet manoeuvre want hij slaat dus af (los van of dit vanuit parkeerplaats is), 2 situaties waarbij bestuurder A voorrang moet verlenen aan doorgaand verkeer (= bestuurder B ), zeker en vast als die 2 situaties zich gelijktijdig voordoen.

...mijn boerenverstand kan natuurlijk ook fout zijn... maar ik betwijfel het in dit geval.

[ Voor 54% gewijzigd door PinusRigida op 17-11-2022 15:13 ]

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

redwing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:00:
[...]

Dat wordt er inderdaad vaak bijgehaald, maar degene die moet betalen is degene die gestraft wordt. Als die het daar niet mee eens is kan ie naar de rechter stappen, maar tenzij daar iets anders uitkomt is ie gewoon 'fout'.
Klopt, bij mij stond het ooit letterlijk op een schadeloosstellingsdocument van verzekeringsmaatschappij van tegenpartij die de schade aan m'n fiets moest vergoeden na een overduidelijk geval van in fout te zijn (ze reden me van m'n wielen vanuit een zijstraat na het negeren van een volle stoplijn + stopbord).

Desondanks de overduidelijke situatie stond er op het schadeloosstellingsdocument dat ik een paar weken later van hen ontving, iets in de trand van "dit document en het uitbetaalde bedrag zijn geen bewijs van schuld".

Nu weet ik niet of het er manueel bij getypt was, of of het een standaard-zinnetje was dat op zo'n document staat.

i.i.g. boeide het me weinig want ik kreeg toch de schadevergoeding waar ik recht op had.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Begrijp ik goed dat je all-risk verzekerd bent en dat de verzekeraar het daarop gooit? Als dat zo is, doe je een claim op je eigen verzekering en dat zou nadelig kunnen zijn voor je premie.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 17-11-2022 18:14 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 17:20

Dido

heforshe

PinusRigida schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:09:
Mijn boerenverstand zegt: 1) bestuurder A rijdt vanuit parkeerplaats de openbare weg op en 2) Bestuurder A doet manoeuvre want hij slaat dus af (los van of dit vanuit parkeerplaats is), 2 situaties waarbij bestuurder A voorrang moet verlenen aan doorgaand verkeer (= bestuurder B ), zeker en vast als die 2 situaties zich gelijktijdig voordoen.

...mijn boerenverstand kan natuurlijk ook fout zijn... maar ik betwijfel het in dit geval.
Jouw boerenverstand gaat niet op als ik op een gelijkwaardige kruising van rechts kom - als jij dan van links aan komt rijden hoor je mij voorrang te verlenen, of ik nou wil afslaan of niet is niet relevant.
Dus je punt 2) is niet relevant, en niet correct.

Wat betekent mijn avatar?

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:37
Verkeer van rechts heeft voorrang in deze situatie. Dit is een gelijkwaardige kruising. Dat er een P bord zegt helemaal niets over in- of uitrit. Een uitrit moet duidelijk zijn met een verhoging of doorlopende stroken die de bestuurder over moet. Ook gaat de parkeerder niet direct de hoofdbaan op vanuit het parkeervak, dus dat is normale weg van rechts. Je moet dus inderdaad al het verkeer van rechts voor laten gaan, ook al zijn er nog 100 van die zijstraten op die weg. Meestal wordt dat gedaan om de snelheid te verlagen, en vaak houden mensen zich ook helemaal niet aan de regels in dat geval. Hier in de buurt bij de supermarkten zijn ook van die situaties, mensen wachten vaak wel, maar eigenlijk hebben ze gewoon voorrang als ze van rechts komen. Eén situatie is nog aangepast recent zodat de doorgaande weg bij elke weg van rechts een vluchtheuvel over moet. Eigenlijk dezelfde situatie, maar dan duidelijker dat de doorgaande weg voorrang moet verlenen.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Wat ik begrepen heb willen de verzekeraars het wel eens 50/50 op een akkoordje gooien. Dan ben je helaas de sjaak, want dan ben je beide eigenrisico kwijt. Dan zou ik zeker in bezwaar gaan.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:29

dragonhaertt

@_'.'

PinusRigida schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:09:

Als een boer denkt dat afslaan een 'manoeuvre' is, dan hoop ik dat die boer nooit met een trekker de weg op gaat.

Ik snap niet zo goed dat er nog steeds gediscussieerd wordt over het feit of het een parkeerplaats is of niet. Het is een uitrit als het overduidelijk zo ingericht is. Het feit dat er überhaupt zo veel discussie over ja maakt het per definitie al geen uitrit. 8)7

Als ik daar zou rijden als bestuurder B zou ik sowieso stoppen als er iemand van rechts komt, omdat ik niet duidelijk zie dat het een uitrit is. Een P bord betekent alleen dat er parkeergelegenheid is in die straat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

dragonhaertt schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:43:
[...]

Als een boer denkt dat afslaan een 'manoeuvre' is, dan hoop ik dat die boer nooit met een trekker de weg op gaat.
Tja...

"De relevante regelgeving over afslaan en inhalen is onder meer opgenomen in de artikelen 11, 17, 18 en 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Afslaan en inhalen in het verkeer zijn bijzondere manoeuvres"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

PinusRigida schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:41:
[...]

Tja...

"De relevante regelgeving over afslaan en inhalen is onder meer opgenomen in de artikelen 11, 17, 18 en 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Afslaan en inhalen in het verkeer zijn bijzondere manoeuvres"
Heb je die artikelen ook gelezen?
11
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

17
1 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:

a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;

b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.

2 Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Dan mag jij mij vertellen waar staat dat iemand die afslaat, verkeer op de kruisende weg moet voor laten gaan. Of waar staat dat afslaan een 'bijzondere manoeuvre' is in het geval van afslaan bij een kruising.

Je kan wel een stukje tekst kopiëren van de eerste google hit die je tegen komt, maar dat geldt alleen voor het 'voorsorteren en links afslaan', dat heeft niks te maken met een kruising.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 18-11-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

dragonhaertt schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
[...]

Heb je die artikelen ook gelezen?

[...]

Dan mag jij mij vertellen waar staat dat iemand die afslaat, verkeer op de kruisende weg moet voor laten gaan. Of waar staat dat afslaan een 'bijzondere manoeuvre' is in het geval van afslaan bij een kruising.

Je kan wel een stukje tekst kopiëren van de eerste google hit die je tegen komt, maar dat geldt alleen voor het 'voorsorteren en links afslaan', dat heeft niks te maken met een kruising.
Ik denk dat jij en ik hier vanuit verschillende standpunten redeneren en reageren.

Voor de duidelijkheid: ik redeneer vanuit de optiek dat bestuurder A vanuit een op/uitrit van een parkeerplaats afslaat en zo de openbare weg oprijdt = manoeuvre = voorrang geven op doorgaand verkeer, niks te voorrang van rechtsen.

Ik denk -correct me if I'm wrong- dat jij redeneert vanuit de optiek dat beide bestuurders op een kruisende weg rijden en dus = voorrang van rechts bij gebrek aan duidelijke wegmarkeringen of borden die het tegendeel zeggen (stoplijn, omgekeerde driehoeken,...).

Dus laten we misschien een beetje afwachten wat uiteindelijk de afloop zal zijn , TS ging ons op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Dido schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:38:
[...]

Jouw boerenverstand gaat niet op als ik op een gelijkwaardige kruising van rechts kom - als jij dan van links aan komt rijden hoor je mij voorrang te verlenen, of ik nou wil afslaan of niet is niet relevant.
Dus je punt 2) is niet relevant, en niet correct.
"gelijkwaardige kruising"... als in: oprit/uitrit van parkeerplaats, of een kruising van 2 wegen? want da's de crux hier in de schuldvraag en is, tenzij ik het op de vorige pagina's gemist heb, vooralsnog niet bepaald.

Zoals discussie hierboven: 2 uitgangspunten.

Je hebt gelijk als blijkt dat TS (z'n dochter) en de tegenpartij zich beiden bevonden op een kruisende weg, niet als 1 van beiden net een parkeergelegenheid uitreed, zoals ik het zie op basis van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

PinusRigida schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat jij en ik hier vanuit verschillende standpunten redeneren en reageren.

Voor de duidelijkheid: ik redeneer vanuit de optiek dat bestuurder A vanuit een op/uitrit van een parkeerplaats afslaat en zo de openbare weg oprijdt = manoeuvre = voorrang geven op doorgaand verkeer, niks te voorrang van rechtsen.

Ik denk -correct me if I'm wrong- dat jij redeneert vanuit de optiek dat beide bestuurders op een kruisende weg rijden en dus = voorrang van rechts bij gebrek aan duidelijke wegmarkeringen of borden die het tegendeel zeggen (stoplijn, omgekeerde driehoeken,...).

Dus laten we misschien een beetje afwachten wat uiteindelijk de afloop zal zijn , TS ging ons op de hoogte houden.
De zin
Bestuurder A doet manoeuvre want hij slaat dus af (los van of dit vanuit parkeerplaats is)
stond volgens mij los van of het vanaf een parkeerplaats is?

Mijn redenatie is dus, onafhankelijk van de situatie waar TS het over heeft, dat afslaan GEEN bijzondere manoeuvre is en ook geen recht op voorrang geeft voor kruisend verkeer.

Het verlaten van een parkeerplaats (niet een straat waar parkeergelegenheid is) is wél een bijzondere manoeuvre, maar dat is hier zoals je in mijn vorige posts kan lezen niet van toepassing.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 18-11-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

dragonhaertt schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:07:
[...]

De zin
[...]

stond volgens mij los van of het vanaf een parkeerplaats is?
Klopt want het kan ook een landweg zijn, of een uitrit van een woonhuis, etc...
Afslag nemen op een kruisende weg is het logisch dat men zich gedraagt naar de geldende verkeersmarkeringen, borden en lichten, (of een gebrek daaraan).
Zelf geen idee of dit laatste ook als manoeuvre wordt gezien...
...maar een parkeerplaats verlaten is sowieso een manoeuvre, en da's mijn uitgangspunt, duidelijker?
....

Het daarna je gelijk proberen te halen met gedeeltelijke quotes uit ongerelateerde webpagina's maakt het niet een bijzondere manoeuvre. |:(
Oh, gaat me niet om gelijk hebben, zoals ik het in vorige berichten ook al heb gesteld: ik deel mijn uitgangspunt en dat kan gerust verkeerd zijn, blijkt dat ook zo te zijn; take all the credit you want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:00:
[...]

Sowieso vind ik dat verschil er in een discussie weinig toe doen. Op het moment dat je iemand bestraft is dat dus degene die je fout vindt zitten. Ik weet iig wel wat er gebeurt als 1 van mijn knderen iets doet wat niet mag, ik daarna zijn broer zijn telefoon afpak als straf.
Dus ook al mag daar juridisch een verschil in zitten, in de praktijk is het heel simpel en is aansprakelijk = fout. want diegene bestraf je.

Maar dat is een discussie die weinig aan dit topic toevoegt :+
Aansprakelijkheid en schuld komt vooral naar voren bij aanrijdingen met fietsers (alle leeftijden) of voetgangers onder de 14 jaar.
Als een kind van 8 jaar zomaar een uitrit uitfietst zonder te kijken en deze wordt terstond geschept door een auto is de automobilist 100% aansprakelijk (voor de schade of het letsel) maar 0% fout (of schuldig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

PinusRigida schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:42:
[...]

Klopt want het kan ook een landweg zijn, of een uitrit van een woonhuis, etc...
Afslag nemen op een kruisende weg is het logisch dat men zich gedraagt naar de geldende verkeersmarkeringen, borden en lichten, (of een gebrek daaraan).
Zelf geen idee of dit laatste ook als manoeuvre wordt gezien...
...maar een parkeerplaats verlaten is sowieso een manoeuvre, en da's mijn uitgangspunt, duidelijker?

[...]

Oh, gaat me niet om gelijk hebben, zoals ik het in vorige berichten ook al heb gesteld: ik deel mijn uitgangspunt en dat kan gerust verkeerd zijn, blijkt dat ook zo te zijn; take all the credit you want.
Wat je nu probeert uit te leggen heeft niks meer te maken met je eerste post, waar je de uitrit verlaten en het afslaan als twee losse acties noemt.
1) bestuurder A rijdt vanuit parkeerplaats de openbare weg op en 2) Bestuurder A doet manoeuvre want hij slaat dus af (los van of dit vanuit parkeerplaats is),
punt 1 kan ik begrijpen, al ben ik het hier niet mee eens.
Punt 2 is gewoon niet waar. Afslaan heeft niks te maken met een bijzondere manoeuvre en dat is ook het deel waar ik op reageerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Cheesy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:55:
[...]

Aansprakelijkheid en schuld komt vooral naar voren bij aanrijdingen met fietsers (alle leeftijden) of voetgangers onder de 14 jaar.
Als een kind van 8 jaar zomaar een uitrit uitfietst zonder te kijken en deze wordt terstond geschept door een auto is de automobilist 100% aansprakelijk (voor de schade of het letsel) maar 0% fout (of schuldig).
Ik weet het verschil, maar heel simpel zal de automobilist in dat geval moeten betalen en dus zien alsof hij schuldig is aan het ongeluk. Straf en schuld hangt gevoelsmatig bij zo'n beetje iedereen 100% aan elkaar. Dat dat juridisch anders is, is een leuke discussie, maar in de praktijk maakt dat verschil weinig uit.
Uiteindelijk kijkt iedereen naar wie aansprakelijk is, en die moeten dokken, dus zit fout :+

Of zoals in dit geval. Voor TS maakt het geen bal uit wie er fout zit of niet. Hij krijgt van de verzekering de schade vergoedt, dus daaruit volgt dat de tegenpartij dus fout zit. Als dat juridisch anders is is dat leuk op papier, maar in de praktijk wordt dat verschil niet gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 18-11-2022 12:19 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

dragonhaertt schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:56:
[...]

Wat je nu probeert uit te leggen heeft niks meer te maken met je eerste post, waar je de uitrit verlaten en het afslaan als twee losse acties noemt.
Excuus voor de onduidelijkheid dan want da's ook niet wat ik bedoelde: uitrit verlaten en het afslaan zie ik weldegelijk als 1 actie, al heb ik het idd. ongelukkig geformuleerd door het op te delen in 2 punten en er nog bij te zetten dat het niet uitmaakt of het uit parkeerplaats is "parkeerplaats of andere locatie/terrein dat geen deel uitmaakt van de rijweg", nog zo duidelijk, my bad.

[ Voor 39% gewijzigd door PinusRigida op 18-11-2022 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 17:20

Dido

heforshe

PinusRigida schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:53:
"gelijkwaardige kruising"... als in: oprit/uitrit van parkeerplaats, of een kruising van 2 wegen?
Die tweede uiteraard, want die eerste is geen gelijkwaardige kruising.
want da's de crux hier in de schuldvraag en is, tenzij ik het op de vorige pagina's gemist heb, vooralsnog niet bepaald.
Als het een uitrit is, is dat relevant. Of degene die de uitrit verlaat wil afslaan is hoe dan ook irrelevant.
Je hebt gelijk als blijkt dat TS (z'n dochter) en de tegenpartij zich beiden bevonden op een kruisende weg, niet als 1 van beiden net een parkeergelegenheid uitreed, zoals ik het zie op basis van de foto's.
Mijn enige punt was dat het afslaan in allebei jouw gevallen volslagen irrelevant is. Jij stelde dat het afslaan een bijzondere verrichting was, en dat is het niet. Van jouw twee punten is dus alleen het eerste (uitrit of niet) relevant, en het tweede (er wordt afgeslagen) maakt niets uit.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Dido schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:55:
[...]

Die tweede uiteraard, want die eerste is geen gelijkwaardige kruising.

[...]

Als het een uitrit is, is dat relevant. Of degene die de uitrit verlaat wil afslaan is hoe dan ook irrelevant.

[...]

Mijn enige punt was dat het afslaan in allebei jouw gevallen volslagen irrelevant is. Jij stelde dat het afslaan een bijzondere verrichting was, en dat is het niet. Van jouw twee punten is dus alleen het eerste (uitrit of niet) relevant, en het tweede (er wordt afgeslagen) maakt niets uit.
Ik sprak mezelf idd. tegen, wees @dragonhaertt me ook al op. stom van me.

Klinkt een beetje als nog snel de meubels redden maar ik doelde met "los van of dit uit parkeerplaats is" eigenlijk op nagenoeg elke andere situatie behàlve een afslag maken als deel van het normale traject op de normale baan... dus op dingen -die idd. hier niet allemaal relevant zijn- als landweggetjes of velden, pechstroken etc...

Dan wordt dit wel gezien als manoeuvre, indien dit niét zo is, dan bevond YourMom zich toch al een aantal keer in een situatie waar dit detail in z'n voor -of nadeel speelde en mijn overtuiging (afslag = manoeuvre) is daar dan ook van te herleiden.

Data kan ik er niet meer op kleven, ik rijd met wagen sinds 2003 maar ik heb al een paar keer in een verkeersgeschil gezeten na een lichte aanrijding omdat er sprake was van een manoeuvre, in zeker 2 van die gevallen was dit een afslag dat gezien werd als manoeuvre, het meest recente moet denk ik 2020 geweest zijn: heb ik een wagen lichtjes aangeraakt in z'n linkerzijkant met de voorband van m'n motor toen die vanop de rechter pechstrook, rechtsomkeer maakte en hierdoor me de pas afsneed: ik kon nog nét op tijd remmen maar niet voordat m'n voorband een bluts in z'n deur maakte.

Er was onenigheid en de kerel beweerde dat, doordat hij richting aangaf, ik had moeten remmen om hem te laten keren dwars over de weg.... enfin, EU aanrijdingsformulier ingevuld etc... ik kreeg gelijk en de redenering was dat tegenpartij door een afslag te doen een manoeuvre uitvoerde en dus voorrang moest geven aan het achteropkomend doorgaand verkeer (ik dus).

Andere situatie, maar met m'n wagen, heeft zich ook eens voorgedaan maar -dit was in mijn nadeel- waarin ik veranderde van rijvak net nadat ik door spiegel keek, toen ik links invoegde raakte ik met de achterbumper van mijn wagen, de rechtervoorkant van m'n achterligger die op dat moment -volgens mij, maar hij ontkende het- nog snel gas bij gaf om me niet door te laten.

Lang verhaal kort: ondanks dat de schade op mijn achterbumper was en ik ervan overtuigd was dat hij nog snel gas bij gaf, werd in mijn nadeel geoordeeld omdat "ik door van rijvak te veranderen een manoeuvre uitvoerde en tegenpartij doorgaand verkeer was".

Snap je nu vanwaar m'n redenering komt?

Ik weet nu ook dat dit niet persé representatief is en er een verschil is tussen 'verzekeringstechnisch' en 'verkeerstechnisch'.

...maar het maakt het er allemaal niet duidelijker op. (toch zeker niet in geval van OP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

PinusRigida schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:02:
[...]

Ik sprak mezelf idd. tegen, wees @dragonhaertt me ook al op. stom van me.

Klinkt een beetje als nog snel de meubels redden maar ik doelde met "los van of dit uit parkeerplaats is" eigenlijk op nagenoeg elke andere situatie behàlve een afslag maken als deel van het normale traject op de normale baan... dus op dingen -die idd. hier niet allemaal relevant zijn- als landweggetjes of velden, pechstroken etc...

Dan wordt dit wel gezien als manoeuvre, indien dit niét zo is, dan bevond YourMom zich toch al een aantal keer in een situatie waar dit detail in z'n voor -of nadeel speelde en mijn overtuiging (afslag = manoeuvre) is daar dan ook van te herleiden.

Data kan ik er niet meer op kleven, ik rijd met wagen sinds 2003 maar ik heb al een paar keer in een verkeersgeschil gezeten na een lichte aanrijding omdat er sprake was van een manoeuvre, in zeker 2 van die gevallen was dit een afslag dat gezien werd als manoeuvre, het meest recente moet denk ik 2020 geweest zijn: heb ik een wagen lichtjes aangeraakt in z'n linkerzijkant met de voorband van m'n motor toen die vanop de rechter pechstrook, rechtsomkeer maakte en hierdoor me de pas afsneed: ik kon nog nét op tijd remmen maar niet voordat m'n voorband een bluts in z'n deur maakte.

Er was onenigheid en de kerel beweerde dat, doordat hij richting aangaf, ik had moeten remmen om hem te laten keren dwars over de weg.... enfin, EU aanrijdingsformulier ingevuld etc... ik kreeg gelijk en de redenering was dat tegenpartij door een afslag te doen een manoeuvre uitvoerde en dus voorrang moest geven aan het achteropkomend doorgaand verkeer (ik dus).

Andere situatie, maar met m'n wagen, heeft zich ook eens voorgedaan maar -dit was in mijn nadeel- waarin ik veranderde van rijvak net nadat ik door spiegel keek, toen ik links invoegde raakte ik met de achterbumper van mijn wagen, de rechtervoorkant van m'n achterligger die op dat moment -volgens mij, maar hij ontkende het- nog snel gas bij gaf om me niet door te laten.

Lang verhaal kort: ondanks dat de schade op mijn achterbumper was en ik ervan overtuigd was dat hij nog snel gas bij gaf, werd in mijn nadeel geoordeeld omdat "ik door van rijvak te veranderen een manoeuvre uitvoerde".

Snap je nu vanwaar m'n redenering komt?

Ik weet nu ook dat dit niet persé representatief is en er een verschil is tussen 'verzekeringstechnisch' en 'verkeerstechnisch'.

...maar het maakt het er allemaal niet duidelijker op. (toch zeker niet in geval van OP)
Als je 'keren', 'uit een uitrit de weg oprijden' en 'van rijstrook wisselen' ook "afslaan" noemt dan maakt dat dat natuurlijk niet veel duidelijker.
Wat betreft afslaan en bijzondere manoeuvres is dit lijstje volgens mij gewoon compleet:
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:48:
11
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

17
1 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:

a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;

b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.

2 Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

dragonhaertt schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:15:
[...]

Als je 'keren', 'uit een uitrit de weg oprijden' en 'van rijstrook wisselen' ook "afslaan" noemt dan maakt dat dat natuurlijk niet veel duidelijker.
Wat betreft afslaan en bijzondere manoeuvres is dit lijstje volgens mij gewoon compleet:

[...]
Laat me om af te sluiten gewoon stellen dat het wellicht goed is dat 'verkeersagent worden' nooit een roeping van me was... :D
Pagina: 1 2 3 Laatste