HANDTEKENING!!!
Je zou het beter aan de andere kant, tegen de muur aan, kunnen bouwen.
Je hebt het volste recht een leuk speeltoestel te bouwen. Als het nou pubers waren die erop gaan zitten en constant al rokend in de buurmans tuin kijken hebben ze wel een punt. (Juridisch misschien niet eens)
Maar ja als je de verhoudingen goed wil houden moet je misschien toegeven. Altijd lastig dat soort situaties. Maar nu beginnen over buurmans klushobby zal de buurman het gevoel geven dat je hem een koekje van eigen deeg wil geven.
[ Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 04-09-2022 14:03 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Juridisch: je mag tot 2,5 meter hoogte plaatsen zolang het geen overlast geeft. Zie ook https://www.huisvlijt.com/speeltoestel-voor-de-tuin/
Is hier sprake van overlast? Dat is subjectief, zelf zou ik ook niet willen dat mijn buurkinderen vrij uitzicht hebben (anders dan uit het raam) in mijn tuin.
Dan kom je bij moreel: wat wil je met de band met je buren? Zelf vind ik een dergelijk toestel niet voor in de tuin in een rijtjeshuis, maar bij een vrijstaand huis of een huis op de hoek waarbij het speeltoestel op de weg uit kijkt...
Daarnaast als je in een dergelijke omgeving woont is het van beide kanten geven en nemen, zoals t’s het klussen van de buren accepteert. Zo heb je ook te maken met kinderen in de buurt. Geloof mij kinderen zien en horen meer dan je denkt. 😉
Ik woon ook in een rijtjes woning en heb een jaar na mijn buren, de andere tussenwoning (rij van 4), een dakkapel geplaatst. Hierdoor hebben mijn buren en ikzelf vrij zicht in tenminste 8 tuinen.
[ Voor 60% gewijzigd door _Dune_ op 04-09-2022 14:14 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Juridisch hebben de buren geen gegronde reden, een speeltoestel mag je gewoon tot 2,5 meter hoog plaatsen.
Ik vind de voorgestelde oplossing al heel schappelijk, dat de zijwand dicht wordt getimmerd met een dakje.
Dit stukje is met een reden enkel tegels.Emgeebee schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:08:
Ik zou je kinderen leren tuinieren.Mag wel wat groen in daar.
De rest van de tuin kent zeker zijn planten
HANDTEKENING!!!
Inderdaad. Ik zou zelfs geneigd zijn om zijn avondlijke klussen ook te laten vallen, om wat perspectief te scheppen. Maar dat kan natuurlijk ook het tegenovergestelde effect hebben._Dune_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:08:
Zoals dit nu gebouwd is, is er geen vrij zicht naar de buren. Lijkt mij dat men hier geen last van gaat ondervinden van glurende kinderogen. Naar mijn idee erg netjes opgelost.
Daarnaast als je in een dergelijke omgeving woont is het van beide kanten geven en nemen, zoals t’s het klussen van de buren accepteert. Zo heb je ook te maken met kinderen in de buurt. Geloof mij kinderen zien en horen meer dan je denkt. 😉
Genoeg mensen die heel aangenaam zijn tot ze op hun (lange) tenen worden getrapt.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nu kijken ze niet, maar over 2 jaar zijn ze weer wat langer, lopen ze de glijbaan omhoog, etc..Lordy79 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:02:
1 en 3 jaar zei je? Kom nou wat een onzin. Die hebben geen behoefte om te kijken naar de buren. Volgens mij zijn ze ook fysiek te klein om in de tuin te kijken van de buren...
Je hebt het volste recht een leuk speeltoestel te bouwen. Als het nou pubers waren die erop gaan zitten en constant al rokend in de buurmans tuin kijken hebben ze wel een punt. (Juridisch misschien niet eens)
Maar ja als je de verhoudingen goed wil houden moet je misschien toegeven. Altijd lastig dat soort situaties. Maar nu beginnen over buurmans klushobby zal de buurman het gevoel geven dat je hem een koekje van eigen deeg wil geven.
Schutting plaatselijk stukje ophogen? Of idd speeltoestel aan die kant dicht maken of ook een huisje van maken.
Wise enough to play the fool
HANDTEKENING!!!
En leg daar wat gras. Lekker ravotten op die tegels, straks verbranden ze hun voetjes of vallen ze lelijk.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De schutting ophogen was geen optie volgens hen omdat dat geen gezicht ik volgens ze. Daar kan ik best in meegaan.teacher schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:25:
* teacher zou dit ook niets vinden.
Schutting plaatselijk stukje ophogen? Of idd speeltoestel aan die kant dicht maken of ook een huisje van maken.
We zijn al van plan die kant naar de schutting dicht te maken zodat er geen direct zicht is.
Er komt zeker nog gras onder het geheel tot achter in de tuin (ongeveer 6 meter bij 3,5 meter).Agent47 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:26:
Laat de buren de schutting verhogen anders.
En leg daar wat gras. Lekker ravotten op die tegels, straks verbranden ze hun voetjes of vallen ze lelijk.
Het huisje was meer een spontane actie.
[ Voor 29% gewijzigd door Leeghoofd21 op 04-09-2022 14:29 ]
HANDTEKENING!!!
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hier is geen vergunning voor nodig.Leeghoofd21 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:25:
Het zit ze blijkbaar best hoog aangezien ze berichten blijven sturen ( we zijn nu niet thuis ). Ze zeggen dat deze minimaal 2 meter van de erfgrens moet staan juridisch gezien. Ik heb dit enkel op wat sites zien staan maar volgens de apv en de site voor omgevingsvergunningen kom ik deze eisen niet tegen.
De wettekst:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2022-03-02#Hoofdstuk2
artikel 2 onderdeel 11 van bijlage II:2.3.2:
In afwijking van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a of c, van de wet is geen omgevingsvergunning vereist voor de categorieën gevallen in artikel 2 in samenhang met artikel 5 en artikel 8 van bijlage II.
Ik zou er erg klaar mee zijn als ze met zelf bedachte juridische regels komen aanzetten.een sport- of speeltoestel voor uitsluitend particulier gebruik, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. niet hoger dan 2,5 m, en
b. uitsluitend functionerend met behulp van de zwaartekracht of de fysieke kracht van de mens;
[ Voor 33% gewijzigd door BrZ op 04-09-2022 14:39 ]
Ik zou reageren dat je het bij thuiskomst over wilt hebben, aan de deur of aan de keukentafel.
In een gesprek aangeven dat je vindt dat het wel meevalt. Als de kinderen zitten te gluren, dan aangeven dat je altijd kan je ingrijpen.
hou op daar worden ze hard van niks mis meeAgent47 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:26:
Lekker ravotten op die tegels, straks verbranden ze hun voetjes of vallen ze lelijk.
Ja dan zijn we inderdaad 2 jaar verder. Wie dan leeft wie dan zorgt. Maar ook een kindje van 5 heeft echt geen interesse om te kijken wat de buurman in de tuin doet.President schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:16:
[...]
Nu kijken ze niet, maar over 2 jaar zijn ze weer wat langer, lopen ze de glijbaan omhoog, etc..
En zo wel dan is het dán vroeg genoeg om er nog eens naar te kijken.
Maar nogmaals, een goede buur is belangrijk dus het is een kwestie van afwegen.
Je kan vanuit de slaapkamer ramen en andere locaties toch ook de tuin in kijken?
En wat als er een trampoline komt?
Om te beginnen alvast geen juridisch advies aannemen van de tegenpartij. Het zijn je buren en je wil ze tevreden houden, maar dit schaadt hun woongenot niet meer dan het feit dat jij van boven (slaapkamer) hun tuin in kan kijken.Leeghoofd21 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:25:
Het zit ze blijkbaar best hoog aangezien ze berichten blijven sturen ( we zijn nu niet thuis ). Ze zeggen dat deze minimaal 2 meter van de erfgrens moet staan juridisch gezien. Ik heb dit enkel op wat sites zien staan maar volgens de apv en de site voor omgevingsvergunningen kom ik deze eisen niet tegen.
Je zou hoogstens contact op kunnen nemen met de gemeente om te vragen wat er in de APV beschreven staat en of ze verder iets interessants te zeggen hebben over speelhuisjes. In 9/10 gevallen hebben je buren geen recht van klagen. Net als dat jij maar vrijstaand had moeten gaan wonen als je geen geluid wilde, hadden zij niet in een woning omringd met andere woningen en tuin omringd met andere tuinen moeten gaan wonen als ze graag privacy wilde hebben in de tuin.
Ze hebben nog geluk dat er een degelijke schutting staat, bij ons is die aan twee kanten rot en heb je dus helemaal geen privacy, en kijken de achterburen tegen ons huis aan en de buren langs ons tegen de achterkant van de tuin, dus er is geen enkele plek in onze tuin waar je echt privacy hebt. Zo werkt het nou eenmaal als je in een gewone woonwijk woont.
Normaal gesproken kunnen wij prima met onze buren , ook al is hij nogal van het zelf klussen in huis en heeft hij een houtwerkplaats in de schuur waar hij tot laat in de avond bezig is. Wij zeggen hier weinig van ook al stoort het ons soms wel. Als we graag weinig geluid hadden gehad van buren hadden we maar vrijstaand moeten gaan wonen op de hei.''
Laat hun zich ook maar een beetje aanpassen. Het is geven en nemen en jullie geven alleen maar zo te lezen.
''Het zit ze blijkbaar best hoog aangezien ze berichten blijven sturen ( we zijn nu niet thuis ). Ze zeggen dat deze minimaal 2 meter van de erfgrens moet staan juridisch gezien. Ik heb dit enkel op wat sites zien staan maar volgens de apv en de site voor omgevingsvergunningen kom ik deze eisen niet tegen.
''
En juridisch gezien mag je ook geen overlast veroorzaken, houtwerkplaats of niet.
ik zou vermoeden dat er een soort onhebbelijkheid speelt waarvan de oorzaak echt niet in dat kinderspeeltoestel zit.
erg jammer voor TS zulke buren maar ik zou er niet in meegaan omdat het daar niet bij zal blijven. bespreek eerst eens het overlast dat zij geven met die machines in de schuur. en dat je daar niet moeilijk over doet. het tolerantie niveau moet wat omhoog en elkaar het leven zuur maken is niet de oplossing lijkt mij.
[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-09-2022 15:07 ]
~
Ik kijk hier vanaf zolder in 20 tuinen en dat doe jij ook zo te zien…
Je hebt de zijde van de buren ook al afgedekt zo te zien? Het zijn gewoon zeikerds.
Overigens zou dit ook niet mijn keuze zijn, mijn tuin is daar echt te klein voor met 5 bij 10. En ik verlies 5 bij 3 vanwege schuur/overkapping, dus effectief 5 bij 7. Ik weet overigens niet hoe groot jouw tuin is en het staat los van de zeur-buren.
Same.
Ik zie een hoop reacties van mensen die denken dat het kinderen niet interesseert, maar ik vraag me af of die weten dat jonge kinderen nieuwsgierig zijn en geen besef van privacy hebben. De buren hier hebben aan de straatkant van hun tuin zo'n huisje staan, en elke keer als ze mij zien is het 'Hoi buurman!'
No way dat je rustig / met privacy in de tuin kunt zitten als er jonge kinderen over je schutting kunnen kijken. Zoniet nu dan wel als ze wat groter zijn / kunnen klimmen.
Ik zou toch ook als buren graag willen dat het huisje meer naar het midden van de tuin zou gaan.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Dat is totaal niet relevant. Als je buren zich daar niet blij mee voelen (om welke reden dan ook) heb je daar naar te handelen. Wie zegt dat er niet iemand anders gebruik van gaat maken? Ga je er zelf nooit eens op staan om je kinderen te helpen oid? Dit soort dingen in je tuin, in deze situatie, is inderdaad vragen om problemen.Kinderen van die leeftijd hebben naar mijn idee geen belang bij het kijken in hun tuin als ze een prachtig speelhuisje hebben maar dat terzijde.
Als ik de vele reacties zo zie dat de buren zich niet moeten aanstellen dan is het duidelijk dat het ik ik ik syndroom ook hier weer hoogtij viert. Je hebt te maken met buren die dit niet willen. Tel daarbij op het simpele feit dat er om een reden een schutting staat. Dat is niet alleen maar om je eigen stukje grond te begrenzen maar ook om pottekijkers buiten te houden. Dat doe je nu teniet.
Helaas, maar ik ben van mening dat je er voor moet waken dat er ooit een situatie kan ontstaan dat de kinderen (of wie dan ook) over de schutting kan kijken.
Sommigen vinden dat kinderen moeten kunnen spelen, no offence maar in het betonparadijs zoals op de foto is dat toch al een probleem.
Maar dat is gezien het aantal toenemende 'problemen met mijn buren'-topics helaas soms ver te zoeken tegenwoordig...
[ Voor 53% gewijzigd door GermanPivo op 04-09-2022 16:57 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
GermanPivo schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:46:
Leven en laten leven.
Maar dat is gezien het aantal toenemende 'problemen met mijn buren'-topics helaas soms ver te zoeken tegenwoordig...
De standaard reactie is sowieso al "ga eerst eens met de buren praten". Doe dat dan ook.
Ten eerste zijn ze al in gesprek, en ten tweede is de vraag wat 'ie aan moet met de feedback van z'n buren. Daar is 'leven en laten leven' geen zinnig antwoord op.
The devil is in the details.
Als je de foto's van TS bekijkt, dan kun je duidelijk zien dat vanit het huisje al helemaal geen zicht meer is op de buren. De zijde gericht naar de buren is reeds geheel afgetimmerd. Daarom snap ik persoonlijk het probleem al niet meer. Daarnaast kijk eens naar de dakkappellen, deze bieden nog een veel betere inkijk in de tuin van de buren, wat andersom overigens ook geldt.Webgnome schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:36:
[quote]Kinderen van die leeftijd hebben naar mijn idee geen belang bij het kijken in hun tuin als ze een prachtig speelhuisje hebben maar dat terzijde./]
Dat is totaal niet relevant. Als je buren zich daar niet blij mee voelen (om welke reden dan ook) heb je daar naar te handelen. Wie zegt dat er niet iemand anders gebruik van gaat maken? Ga je er zelf nooit eens op staan om je kinderen te helpen oid? Dit soort dingen in je tuin, in deze situatie, is inderdaad vragen om problemen.
Als ik de vele reacties zo zie dat de buren zich niet moeten aanstellen dan is het duidelijk dat het ik ik ik syndroom ook hier weer hoogtij viert. Je hebt te maken met buren die dit niet willen. Tel daarbij op het simpele feit dat er om een reden een schutting staat. Dat is niet alleen maar om je eigen stukje grond te begrenzen maar ook om pottekijkers buiten te houden. Dat doe je nu teniet.
Helaas, maar ik ben van mening dat je er voor moet waken dat er ooit een situatie kan ontstaan dat de kinderen (of wie dan ook) over de schutting kan kijken.
offtopic:
Sommigen vinden dat kinderen moeten kunnen spelen, no offence maar in het betonparadijs zoals op de foto is dat toch al een probleem.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Nee, maar dat is wel een tip voor z'n buren.Hahn schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:51:
[...]
Daar is 'leven en laten leven' geen zinnig antwoord op.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Succes!
Wat is het bezwaar om dat speelhuisje 2 tegels meer in het midden van je tuin te zetten.
Beter is >>> Als we graag geluid willen produceren gaan we vrijstaand wonen op de hei om anderen niet tot last te zijn.Als we graag weinig geluid hadden gehad van buren hadden we maar vrijstaand moeten gaan wonen op de hei.
Echt wat een kul argumenten zeg. Vroeger waren tuinen nog gewoon tuin en ging je lekker als kind spelen met wat je had. Om vervolgens met je ouders, totdat je oud genoeg was om er zelf heen te gaan, in een speeltuin te spelen voor je glijbaan.productionrw schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:50:
Het zou toch van de zotte zijn om hier om te klagen, het zijn kinderen. Welk kind wou/wil nou niet zo'n mooi speelhuis met glijbaan? Mogen kinderen nog kind zijn, zou er eventueel nog even over praten uit gepaste beleefdheid maar niet wijken.
Nu plaatsen we 50cm van een schutting een glijbaan in een toch al relatief smalle tuin / situatie die er niet voor gemaakt is.
We komen met allerlei moreel argumenten van 'kinderen zijn kinderen' - en doen net alsof buren niet bestaan. Iedereen heeft net zoveel betaald voor hun huis. Waarom de 1 maar alles moet/kan doen en de ander daar constant van mag genieten is mij een raadsel.
Dat gezegd hebbende, het feit dat TS er wel enigssinds over nadenkt om dan de ene kant dicht te maken zodat de 'last' factor minimaal/niets is.. mogen de buurtjes misschien even iets coulanter zijn.
Tenzij het overigens ook over speelgeluid gaat. Dat is erg lastig met kinderen. Ik vind het speelgeluid van onze buurkinderen bij tijd en wijle ook irritant. Alleen ik realiseer mij dat dit er ook bij hoort, je kan van kinderen niet verwachten dat ze continu stil zijn. Met een speelhuisje kan dit geluid wel veranderen, waardoor de buren het beter horen. Probeer daar ook afspraken over te maken. Onze buurkinderen worden nooit gecorrigeerd en zo nu en dan klimmen ze in de schutting en gaan ons dan groeten (mateloos irritant). Het is belangrijk dat je daarin ook je kinderen opvoedt (zonder dat ik zeg dat je dit niet doet, wees er wel bewust van). Een keer roepen en schreeuwen kan. Continu is niet nodig. De buurmeisjes hier gaan rustig op zaterdagochtend om 7.00u springen op de trampoline en schreeuwen (krijsen) de hele boel bij elkaar.
You are NIJL-ed!
kom op ziet er geweldig uit voor kinderen om lekker mee te spelen!Nijl schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:47:
Zeg nou zelf, dat bouwwerk ziet er toch niet uit?
Ik heb meer moeite met de plaatsing zo kort op de uitbouw (bijkeuken) en de ramen, maar TS zal het wel goed uitgezocht hebben.
Dat is mijn mancave in zit aan de binnenkant eigenlijk helemaal dicht dus ik zie er niets van.Silent7 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:51:
[...]
kom op ziet er geweldig uit voor kinderen om lekker mee te spelen!
Ik heb meer moeite met de plaatsing zo kort op de uitbouw (bijkeuken) en de ramen, maar TS zal het wel goed uitgezocht hebben.
HANDTEKENING!!!
Of heel simpel, prima ik zorg er voor dat er geen zicht in de tuin van de jullie komt. En dan stop jij met klussen in je tuinhuisje na 7 uur.
Denk je dat of weet je dat zeker? Ik heb buren gehad met kinderen in die leeftijd. Voornamelijk rond de 3 a 4 jaar gebeurde er niet veel anders dan "gluren" naar de buren (ons in dit geval) en het aanspreken van iedereen die langs komt. Dat kan al snel vervelend worden wanneer je bijvoorbeeld zit te eten, iets privé aan het doen bent etc.Lordy79 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:02:
1 en 3 jaar zei je? Kom nou wat een onzin. Die hebben geen behoefte om te kijken naar de buren.
En zie hier hoe de meeste burenruzies ontstaan; "niet zeuren" toont al aan dat het je niet interesseert wat de buren ergens van vinden. Dat is niet alleen niet heel erg sociaal maar ook niet slim. Dit werkt namelijk twee kanten op; geven en nemen. Dat is veel beter voor de relatie.CrazyFool schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:58:
Mijn mening, die buren moeten niet zo zeuren. Als je voldoet aan alle regelgeving hebben ze geen poot om op te staan. Jammer voor ze…
[ Voor 32% gewijzigd door Bor op 04-09-2022 18:00 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Aardig selectief quoten wat je doet, want als je mijn 2e alinea leest zie je dat ik iets schrijf over het feit: ik laat iets dus jij laat iets.Bor schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:59:
[...]
Denk je dat of weet je dat zeker? Ik heb buren gehad met kinderen in die leeftijd. Voornamelijk rond de 3 a 4 jaar gebeurde er niet veel anders dan "gluren" naar de buren (ons in dit geval) en het aanspreken van iedereen die langs komt. Dat kan al snel vervelend worden wanneer je bijvoorbeeld zit te eten, iets privé aan het doen bent etc.
[...]
En zie hier hoe de meeste burenruzies ontstaan; "niet zeuren" toont al aan dat het je niet interesseert wat de buren ergens van vinden. Dat is niet alleen niet heel erg sociaal maar ook niet slim. Dit werkt namelijk twee kanten op; geven en nemen. Dat is veel beter voor de relatie.
Geven en nemen dus.
Nou nou, je kent de buren niet en het zijn gelijk "zeikerds". Over kortzichtigheid gesproken. Vanaf zolder in een tuin kijken is natuurlijk wel wat anders dan kinderen op een speeltoestel aan de rand van de schutting welke zich mogelijk met de buren gaan "bemoeien". Uit ervaring: "wat doe je daar?" (minimaal 20x per middag). "Wat eten jullie" (elke maaltijd), spuiten met water in de tuin vanaf het speelhuis etc.FreakNL schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:18:
Onzin van de buren.
Ik kijk hier vanaf zolder in 20 tuinen en dat doe jij ook zo te zien…
Je hebt de zijde van de buren ook al afgedekt zo te zien? Het zijn gewoon zeikerds.
Mijn advies: "zoek de gulden middenweg waar mogelijk in goed overleg" zonder je te laten leiden door mensen die gelijk de juridische kant opzoeken (daar wordt de situatie gegarandeerd niet beter van) of door het advies van mensen die de buren zonder enige mate van verdere kennis direct "zeikerds" noemen.
@Leeghoofd21 Draai dat hele bouwwerk gewoon eens 90 graden 'Counter Clockwise' en timmer alle 3 de kanten welke niet richting de glijbaan kijken volledig af / dicht.
Já, dan heb jij in je eigen tuin last van een overstekende blauwe glijbaan maar je buren hebben géén last van jouw 'mogelijk over de schutting gaan glurende en roepende peuters'...
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Nou als mijn kinderen dat zouden doen bij de buren zou ik ze dat wel even afleren... Zelfs als de buren daar niet om vragen. Dat heeft niets met een speelhuisje dat legaal wordt geplaatst te maken, maar met opvoeden.Bor schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:06:
[...]
". Uit ervaring: "wat doe je daar?" (minimaal 20x per middag). "Wat eten jullie" (elke maaltijd), spuiten met water in de tuin vanaf het speelhuis etc.
De buren hebben vooralsnog geen woord gerept over het moeten kijken naar het huisje, slechts over hoe er vanuit het huisje al dan niet naar hen gekeken kan worden. Dus ik denk dat TS weinig heeft aan meningen over hoe volgens de tweakers-welstand-commissie een tuinhuisje eruit zou moeten zien 🙃Nijl schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:47:
Zeg nou zelf, dat bouwwerk ziet er toch niet uit?
Sterker nog, als het om zichtlijnen, zon, etc zou gaan dan zou een open zijkant de voorkeur genieten.
Zoiets hebben wij in de tuin, als ze staan dan komen ze niet hoger dan de heg van de buren

https://www.praxis.nl/tui...fBqkoT3SyUnoaAs_cEALw_wcB
[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2022 18:34 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Maar dit vat wel mooi samen waarom dit topic imho geen enkele nut heeft: het enige wat je eruit kan halen is wat wettelijk mag en wat een $group it mensen ervan vind. En dan?
Je had van tevoren allang kunnen voorspellen dat 80% het met de TS eens is, is altijd in deze topics. Tenzij de buurman hetzelfde topic had geopend, dan was 80% het met de buurman eens geweest
[ Voor 64% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2022 18:45 ]
Over een paar jaar vinden ze er ook geen reet meer aan en staat dit bouwsel mos te verzamelen...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
En zijn ook helemaal ruk in een rijtjeshuis achtertuin. Ga lekker met ze naar de speeltuin.Kaaiman schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:36:
Of de buren moeten accepteren dat kinderen ook bij de maatschappij horen. Een schommel of trampoline zijn 100x erger (geluid).
Echt 99% van buren issues op Tweakers komen door buren die hun mini-tuin gebruiken voor niet geschikte doeleinden. Als werkplaats, als garage, als kinderspeelplaats. Doen als je vrijstaand woont en niemand er last van heeft, niet doen als je binnen 10m altijd andere mensen overlast bezorgt.
Echt waar, lijkt wel alsof niemand een tuin nog gebruikt om gewoon lekker in te zitten of te tuinieren, er moet altijd een zwembad in, een glijbaan, een weetikhet.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Je bedoelt met de heggenschaar of grasmaaier de buurt wakker maken. Of nog erger op je terras tot laat bier drinken of zelfs bbq-en.Jeroenneman schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:49:
Echt waar, lijkt wel alsof niemand een tuin nog gebruikt om gewoon lekker in te zitten of te tuinieren,
In een tuin leven mensen, en iedereen leeft op zijn eigen manier, kinderen horen daar ook bij. (Hoe vervelend ik die wezentjes ook vind)
Ok mooi, ennu?Kaaiman schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:55:
[...]
Je bedoelt met de heggenschaar of grasmaaier de buurt wakker maken. Of nog erger op je terras tot laat bier drinken of zelfs bbq-en.
In een tuin leven mensen, en iedereen leeft op zijn eigen manier, kinderen horen daar ook bij. (Hoe vervelend ik die wezentjes ook vind)
TS loopt naar buurman: “eeeey buurman ik heb t erover gehad op tweakers en kaaiman is het ermee eens dat dit gewoon moet kunnen! Dusse…”
En dan einde iedereen happy?
Perceptie van de buren kun je niet afdwingen. Of ze nu redelijk zijn of niet. Natuurlijk moet je niet over je heen laten lopen maar je moet blijven afwegen welke battle kies ik. Enne met verlies verkopen… dat is een aanname he (net zoals ik aannam dat ts dit ding gratis had gekregen
[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2022 19:04 ]
Allicht een nuttigere oplossing dan te stellen dat kinderen niet in een tuin horen te spelen...laurens0619 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:01:
[...]
Ok mooi, ennu?
TS loopt naar buurman: “eeeey buurman ik heb t erover gehad op tweakers en kaaiman is het ermee eens dat dit gewoon moet kunnen! Dusse…”
Kinderen vinden inderdaad gluren wel leuk, dus wat dat betreft hebben de buren een punt. Maar zoals het nu gemaakt is kunnen de kinderen helemaal niks zien. Netjes opgelost door TS door dat dicht te timmeren, totdat kinderen daar overheen kuinnen kijken zie ik iig geen enkel probleem ermee.
Klinkt eigenlijk best goed.laurens0619 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:01:
[...]
Ok mooi, ennu?
Huh? Wie stelt dat? Ik iig niet…Sissors schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:04:
[...]
Allicht een nuttigere oplossing dan te stellen dat kinderen niet in een tuin horen te spelen...
Jeroenneman, waar Kaaiman op reageerde, waar jij vervolgens op reageerde dat die reactie niet nuttig was.
Eh, ligt aan de frequentie. In het weekend om 8 uur met de heggenschaar aan de slag vind ik ook aardig asociaal, even als iedere week meerdere keren luid bier drinken in de tuin.Kaaiman schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:55:
[...]
Je bedoelt met de heggenschaar of grasmaaier de buurt wakker maken. Of nog erger op je terras tot laat bier drinken of zelfs bbq-en.
Dat zou iedereen zelf moeten kunnen inschatten, maar sommigen zijn wat egocentrischer dan anderen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar als je niet van inkijk in je tuin houd, dan moet je ook niet in een rijtjeshuis gaan wonen waar de buurman 1 etage hoger uit zijn raam je tuin in kan turen.
overigens is het verstandig de mat aan het eind van de glijbaan te leggen
Hebben de buren wel door dat dit ding gewoon verplaatsbaar is?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik weet niet waar je die 2,5 of 3,5 meter op baseert, maar in de reactie hierboven lijkt dat een bestuursrechtelijke norm. Maar daarmee is uiteraard de hoogte van een erfafscheiding in art. 5:49 lid 1 BW nog steeds wel van betekenis. Volgens de toelichting van professor Meijers staat die hoogte van 2 meter al sinds 1898 in de wet. De keuze daarvoor staat niet toegelicht, maar lijkt mij gelegen in het gegeven dat de meeste mensen niet zo lang zijn.StevenK schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:30:
Je mag 'gewoon' 2,5 meter hoog bouwen, tot op de erfgrens.. De kant van de buren dichtmaken is dan al heel fideel. Je kunt er ook voor kiezen om het speeltoestel deels onder een afdak te zetten en dat afdak een dichte wand te zetten op de erfgrensDat afdak mag overigens 3,5 m hoog zijn.
Verder bepaalt art. 5:50 lid 1 BW dat buren geen balkons of 'soortgelijke werken' binnen twee meter van de erfgrens mogen hebben zonder toestemming. Nu is het duidelijk dat het huisje geen balkon is, maar de bedoeling van art. 5:50 is ook dat er geen zicht over een schutting mogelijk is.
Kortom: als het huisje aan de schutting-zijde niet dicht is te maken of overkijk op het erf van de buren niet anderszins wordt verhinderd, lijkt mij de hoogte van het huisje gezien de afstand tot de erfgrens en hun verzoek op deze hoogte onrechtmatig tegenover de buren.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
‘Ohh kijk! De buurman zit met zijn voeten op tafel!’.
Gewoon vervelend als je net thuis bent na een dag werken.
Kids van een jaar of 4. Dus de leeftijd doet er niet echt toe. Daarna een duidelijk gesprek gehad met de buren en hebben ze het huisje gedraaid en hebben we de schutting (begroeid met klimop) een 20cm verhoogt.
Wat houd je tegen om het huisje 90 graden te draaien? Dan heb je toch geen issues?
Mijn buren, 2 huizen verder, hebben ook zo'n speelhuisje. En een trampoline. Dus ze zien veel. Als ik gewoon zit kunnen ze mij niet zien, maar als ik opsta of door de tuin loop dan zien ze mij wel.
Ga ik bijv. met een drone vliegen (mini 2 mag je vanuit de tuin laten vliegen) dan zit het speelhuisje propvol met kindertjes. (groot gezin, de 5e is net op de wereld gezet)
Het zal allemaal best wel mogen, maar irritant is het zeer zeker! En zeg je er wat van, dan kun je er op rekenen dat ze jou een zeikerd vinden.
Maar met je drone kinderen in een speelhuisje bekijken is geen probleemM!chel schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:19:
Terechte klacht. Het zijn niet alleen de buurkinderen die er straks op spelen. Ook vriendjes en vriendinnetjes komen straks regelmatig langs! En kinderen blijven niet 1 - 3 jaar, die worden ouder en snel meer bij de hand.
Mijn buren, 2 huizen verder, hebben ook zo'n speelhuisje. En een trampoline. Dus ze zien veel. Als ik gewoon zit kunnen ze mij niet zien, maar als ik opsta of door de tuin loop dan zien ze mij wel.
Ga ik bijv. met een drone vliegen (mini 2 mag je vanuit de tuin laten vliegen) dan zit het speelhuisje propvol met kindertjes. (groot gezin, de 5e is net op de wereld gezet)
Het zal allemaal best wel mogen, maar irritant is het zeer zeker! En zeg je er wat van, dan kun je er op rekenen dat ze jou een zeikerd vinden.

Kijk papa, die mevrouw.. enz
De voorbeelden zij hier al genoemd en hoe onschuldig ook is het gewoon bloedirritant als je in de zomer lekker in je tuin zit en je hebt kinderen die de hele dag je tuin inkijken en commentaar leveren/met je gaan praten.
Draai dat ding 90 graden, dan hebben jullie er last van en dat lijkt me ook niet meer dan redelijk aangezien dat ding van jullie is.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Anoniem: 221563
De opmerkingen met ‘dan moet je maar niet in een rijtjeshuis gaan wonen’. Alsof je deze tijd zoveel keus hebt waar je woont. Ik ben allang blij dat ik een dak boven m’n hoofd heb want met de huidige markt zou ik nergens terecht kunnen.
Heb zelf ook twee kinderen trouwens.
Misschien heb ik er toch iets te licht over gedacht vooral als de kinderen wat ouder gaan worden.
Ter info nog even de volledige tuin als ontwerp hieronder. (het ziet er wat kaal uit maar er zijn extra plantenbakken aan weerzijde gekomen al.
Het groene gedeelte zal allemaal gras worden (na de droogte) en het rode vierkant is waar hij nu staat.
Vandaag zal ik hem op de blauwe plek neerzetten zodat hij in lijn staat met de rest van de gebouwen.
Volgens mij zal er op die manier al een stuk van de mogelijke inkijk worden weggenomen.
Zodra dat gebeurd is zal ik even in persoon langsgaan bij de buren om het te polsen.
HANDTEKENING!!!
Een van de beste reacties hier.sorted.bits schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:08:
Grappig, wij zaten een keer aan de andere kant van zo’n schutting.
‘Ohh kijk! De buurman zit met zijn voeten op tafel!’.
Gewoon vervelend als je net thuis bent na een dag werken.
Kids van een jaar of 4. Dus de leeftijd doet er niet echt toe. Daarna een duidelijk gesprek gehad met de buren en hebben ze het huisje gedraaid en hebben we de schutting (begroeid met klimop) een 20cm verhoogt.
Wat houd je tegen om het huisje 90 graden te draaien? Dan heb je toch geen issues?
Je laat zien hoe het voor de buren kan zijn en laat zien dat je ook samen tot een oplossing kunt komen die goed is voor iedereen
En ja als de glijbaan de andere kant op gaat en je daar zelf last van hebt, dan moet je maar bedenken of je de glijbaan nog wel wilt.
mensen die in dit topic iets anders claimen, hebben zelf waarschijnlijk geen kinderen? het zijn echt nieuwsgierige glurende klootzakjes hoor
ik begrijp die buren wel, je krijgt anders live commentaar op alles wat je doet en minstens 1000 vragen per uur over onverstaanbare onderwerpen
[ Voor 36% gewijzigd door gotfurrr op 05-09-2022 08:44 ]
Mijn tip: Ipv het huisje verplaatsen en daarna met de buren gaan praten > Doe het andersom
Ga eerst met ze praten, laat ze onderdeel zijn van de oplossing en pas het daarna aan.
Als mensen onderdeel zijn geweest van de oplossing (ook al is de uitkomst hetzelfde) dan voelt dat anders en krijg je sneller acceptatie.
En kinderen gaan dus wel de hele dag over de schutting kijken, ik wilde zeggen gras bij de buren is altijd groener maar dat is niet van toepassing bij jullie
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Inderdaad, zelfs zonder huisje gluren de oogjes tussen de kieren van de schutting door. Als je privacy wil in je achtertuin moet je een vrijstaande boerderij kopen. En ouders aanspreken op het gedrag van een peuter of kleuter is ook wat lastig. Het jong grut is op ontdekkingstocht. Dat zou je niet tegen moeten willen houden.gotfurrr schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:42:
kinderen, die kunnen ongegeneerd staren en wat ze denken direct omzetten in woorden
mensen die in dit topic iets anders claimen, hebben zelf waarschijnlijk geen kinderen? het zijn echt nieuwsgierige glurende klootzakjes hoor
ik begrijp die buren wel, je krijgt anders live commentaar op alles wat je doet en minstens 1000 vragen per uur over onverstaanbare onderwerpen
Ik kan me nog herinneren dat er zo een huisje in de straat van mijn eerste woning stond en het jongetje daar was net de kapitein van de straat, Bemoeide zich met alles en iedereen die langs kwam en was gepikeerd indien je hem negeerde. Heel vervelend.
En ja ik ben papa van 3 en de 4e onderweg.
Beetje makkelijke reactie. Had ik wel verwacht.Douweegbertje schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:43:
[...]
Maar met je drone kinderen in een speelhuisje bekijken is geen probleemheld.
Maar goed, ik zit niet specifiek bij mijn buren te gluren of alles in de gaten te houden.
Dat doen die kinderen wel. Elke dag.
Ik vlieg niet elke dag met een drone.
Dus dat is toch best wel een groot verschil.
Zo zwart is het niet. Ik woon in de stad met stadstuintjes waar veel kinderen wonen. Ik kan het prima accepteren dat er kinderen zijn, ze de heule dag schreeuwen en ze in het gangetje spelen.M2M schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:49:
[...]
Inderdaad, zelfs zonder huisje gluren de oogjes tussen de kieren van de schutting door. Als je privacy wil in je achtertuin moet je een vrijstaande boerderij kopen. En ouders aanspreken op het gedrag van een peuter of kleuter is ook wat lastig. Het jong grut is op ontdekkingstocht. Dat zou je niet tegen moeten willen houden.
Maar er zijn grenzen. De kinderen hier zijn bv zo brutaal dat ze gewoon je tuin en huis inlopen als je de poort niet op slot doet. Gisteravond nog stond er vanuit het niets een kind om 18:45 bij ons op de trap te schreeuwen.
Sorry hoor ik vind dat gebrek aan opvoeding van de ouders en niet zozeer dat ik op de verkeerde plek woon.
Gelukkig hebben onze buren hun tuinhuisje (ja ze hebben toevallig bijna dezelfde als de TS) aan de kant van de andere buren staan achter de schuur. En is onze (groene) erfafscheiding een stuk hoger.
Anoniem: 36835
Klopt, inderdaad een groot verschil. Een drone uit een tuin laten opstijgen en over huizen/tuinen vliegen in een wijk is namelijk next-level asocialiteit. Ook al "kijk je niet". Die keren dat ik zo'n ding hoor zoemen boven onze tuin ben ik geneigd een valk te kopen en te trainen om hem uit de lucht te halen.M!chel schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:16:
[...]
Beetje makkelijke reactie. Had ik wel verwacht.
Maar goed, ik zit niet specifiek bij mijn buren te gluren of alles in de gaten te houden.
Dat doen die kinderen wel. Elke dag.
Ik vlieg niet elke dag met een drone.
Dus dat is toch best wel een groot verschil.
Kijk dit vind ik mooi (in vergelijking met andere topics hier). Je denkt mee met de buurman, blijft communiceren en zoekt een oplossing die voor beiden werkt. Zo hoort het ook.Leeghoofd21 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:20:
Zodra dat gebeurd is zal ik even in persoon langsgaan bij de buren om het te polsen.
In een rijtjeswoning ga je altijd wel contact hebben met de buren, als ik je buur was zou ik ook niet willen dat er kinderen naar mij zitten te kijken als ik rustig aan het tuinieren ben. Het speelhuisje iets verder van de scheiding plaatsen en/of de zijkant dichtmaken zou al een goede oplossing zijn. Of ook mooi is om hogere beplanting tegen de scheiding te plaatsen, maar dan gaat je buur misschien klagen over de blaadjes in de herfst
Helemaal eensXanthine schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:17:
[...]
Kijk dit vind ik mooi (in vergelijking met andere topics hier). Je denkt mee met de buurman, blijft communiceren en zoekt een oplossing die voor beiden werkt. Zo hoort het ook.
Exact dit dus, ben heel blij om te zien dat er meer mensen zijn die het niet prettig zouden vinden. Nu zou ik de oplossing van TS goed genoeg vinden (paneel aan de zijkant etc). Maar ja, ik zie zeker de kant van de buren.krvabo schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:33:
[...]
Same.
Ik zie een hoop reacties van mensen die denken dat het kinderen niet interesseert, maar ik vraag me af of die weten dat jonge kinderen nieuwsgierig zijn en geen besef van privacy hebben. De buren hier hebben aan de straatkant van hun tuin zo'n huisje staan, en elke keer als ze mij zien is het 'Hoi buurman!'
No way dat je rustig / met privacy in de tuin kunt zitten als er jonge kinderen over je schutting kunnen kijken. Zoniet nu dan wel als ze wat groter zijn / kunnen klimmen.
Ik zou toch ook als buren graag willen dat het huisje meer naar het midden van de tuin zou gaan.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
HANDTEKENING!!!
hij woont naarst je had er gewoon ff heen gelopen maar goed het kwaad is al geschiedLeeghoofd21 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:50:
***members only***
kom er maar in meester Visser
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0LpLfUKvQ3PIag25F2PESAkv.jpg?f=user_large)
Je hebt een brief gestuurd naar je buurman ?Leeghoofd21 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:50:
***members only***

En dan ook nog in de 1e zin naar je rechtsbijstand verwijzen.

Dat komt niet meer goed.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Stel een nette brief op dat je deze x aantal stappen hebt genomen om de overlast te beperken. Volgens jou past het nu binnen de regels en is het nu afgerond.
Nee dit was een Whatsappje.Sport_Life schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:21:
[...]
Je hebt een brief gestuurd naar je buurman ?![]()
En dan ook nog in de 1e zin naar je rechtsbijstand verwijzen.![]()
Dat komt niet meer goed.
Hij werkt nogal onregelmatig dus hem te pakken krijgen is niet altijd even makkelijk.
Gisteren begon hij te smijten met allerlei websites die het hadden over 2 meter. Vandaar dat ik even advies had gezocht. Die mensen van de rechtsbijstand weten het toch altijd iets beter dan een random website mag ik hopen.
Ik heb hen het verzoek gedaan om te komen kijken, echter slaat zij dit af zonder de huidige situatie te hebben gezien omdat hij er van overtuigd is dat het minimaal 200cm van de erfgrens moet. Naar mijn idee moet zoiets geven en nemen zijn. Ik ben best bereid nog wat water bij de wijn te gaan doen en probeer de communicatie beleefd en rustig te houden.
HANDTEKENING!!!
Als je beiden uitzoekt wat je rechten zijn is geven en nemen vaak niet meer mogelijk. Dan heeft er 1 iemand gelijk en de vraag is dan wieLeeghoofd21 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:28:
[...]
Naar mijn idee moet zoiets geven en nemen zijn. Ik ben best bereid nog wat water bij de wijn te gaan doen en probeer de communicatie beleefd en rustig te houden.
***members only***
Ik zou mijzelf sterk afvragen, is dit een (eventueel) conflcit met de buurman waard?
Ik zou naar de buurman lopen en zeggen: mea culpa, ik heb het onderschat wat het voor jullie betekent.
Wat zou voor jullie een oplossing zijn?
Als zijn oplossing is: lager maken, doen!
De situatie vanuit zijn standpunt is gewoon begrijpelijk en de impact voor jou voor een wat lager speelhuis is gewoon klein (vind ik dan). Je had het over dat je glijbaan niet meer past? Nou, zet er een andere glijbaan op. Scoor je voor 10 euro op marktplaats.Ik heb deze aan mijn speelhuisje zitten.
Je staat nu al met 1 been in de situatie van een burenconflict, en dan ben je verder van huis en is er straks misschien al helemaal geen speelhuis mogelijk.
De wijk staat hier vol met (hoge en lage) speelhuisjes en ik sluit mij wel aan bij de rest: Dat ding gaat waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden na de eerste paar weken dus dat die minder optimaal voor je kinderen is, gaat minder uitmaken.
Mijn advies: Pak je "verlies"
[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 05-09-2022 13:44 ]