Ik heb de EW11 aangesloten op mijn Zonneplan SAJ-R5-3K-S1, ging in één keer goed. Het is even puzzelen met de pinout van RS485 over RJ45, maar gelukkig staat het goed gedocumenteerd in de handleiding van de SAJ en de uitleg op de Github van de HA integratie.
Mocht iemand met dezelfde vraag zitten: als je de verbindings+reset kabel er bij bestelt moet de bestaande plug in je EW11 en moet je zelf een RJ45 kabel in het groene connectorblokje schroeven met de correcte pinout (als je een bestaande patch kabel gebruikt even goed checken of deze volgens T568A of T568B aangesloten zit, anders krijgt je EW11 geen stroom).
Verder is de interface van de EW11 niet super duidelijk: om de toewijzing aan je netwerk automatisch te maken moet bij de netwerkinstellingen DHCP 2x aan staan en zul je bij DNS het IP van je router in moeten voeren. Het is dan wel van belang om in je router een vast IP toe te kennen aan de EW11 zodat de integratie in HA hem kan blijven vinden.
Leuk om al die data te zien die Zonneplan ons niet geeft. Al is het meeste inderdaad niet per se nuttig. Wat me echter tegenvalt is dat er qua controle alleen een bedieningsschuif beschikbaar is om het max vermogen in te stellen (deze staat bij mij standaard op 110%, vreemd genoeg) en een aan/uit knop. Ik had gehoopt/verwacht dat er een zero export functie beschikbaar zou zijn waarbij de omvormer automatisch het geleverde vermogen afknijpt naar het actuele verbruik van je huis. Waar dient anders die P1 meter van Zonneplan voor?
Ik ga einde jaar overstappen op een dynamisch contract i.v.m. einde salderen. In combinatie met de thuisbatterij wilde ik het dan zo instellen dat ALS batterij = 100% vol EN dynamisch tarief = negatief DAN zero export = aan ZOLANG dynamisch tarief = negatief. Op die manier maak je geen kosten voor teruglevering maar blijft je huis achter de meter wel op de actuele zonnestroom draaien.
Als ik het goed begrijp kan dit niet. Mij lijkt dat de enige optie nu is om een automation te maken die het actuele verbruik checkt en die schuif dynamisch hierop aanpast (ik neem aan dat 110% dan correspondeert met de "Max AC Power" van mijn omvormer, nl. 3300W?). Lijkt me nogal houtje-touwtje.
Iemand dit al tegen gekomen en iets slims voor verzonnen?
EDIT: hm, lees nu net als je te vaak de limiet voor max vermogen aanpast je mogelijk de EEPROM kapot schrijft. Lekker.
EDIT2: Ik had ook nog een Zonneplan dongle in mijn P1 poort zitten. Blijkt dat deze helemaal niet nodig is als je verder geen diensten bij hun afneemt. Overigens kwam ik er achter dat je ook bij een Dynamisch Zonneplan contract geen echte zero export functie krijgt. De omvormer wordt gewoon geheel uitgeschakeld bij een negatieve stroomprijs. Volgens klantenservicemedewerker is dat om de levensduur van de omvormer niet aan te tasten. Nog gevraagd of dat is omdat de opslag dan corrupt raakt door het vele schrijven, maar dat wist hij niet.
[
Voor 12% gewijzigd door
jawaligt op 26-06-2026 15:27
]