9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Het zou een SUN2000 serie worden inderdaad.blackd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:56:
[...]
Huawei SUN2000 serie...
Toen ik van Zonneplan een aanbod kreeg, kon ik in de online offerte de datasheets van de aangeboden omvormer downloaden. Dan weet je welke je aangeboden krijgt.
En die lijkt gewoon lokaal uitleesbaar te zijn dus dat is top.
Thanks voor je hulp!
Allereerst: ik heb zelf geen omvormer van Zonneplan, dus heb hier geen praktische ervaring mee.EvertTheman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:25:
Het zou een SUN2000 serie worden inderdaad.
En die lijkt gewoon lokaal uitleesbaar te zijn dus dat is top.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat Zonneplan dus standaard een 4G uitleesfunctie heeft, en dat zal ongetwijfeld door een dongle gebeuren. Of die standaard van Huawei is of dat daar custom firmware van Zonneplan op staat, weet ik niet. Als dat vergelijkbaar is met de Huawei dongle (SDongleA-03/05) dan is het even oppassen, zoals ook te lezen is op de wiki. Zie ook de User manual, hoofdstuk 5.6 hoe die dingen worden aangesloten.
En ik zou mezelf wel afvragen wat er gebeurt als je die 4G dongle van Zonneplan van de omvormer af haalt en wat Zonneplan daarvan vindt, want ze zijn volgens mij niet zo heel happig op maatwerk/aanpassingen in eigen beheer.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Die heb ik namelijk nog meerdere liggen op de Growatt inverter werkte dit perfect.
Als het goed is heb je dan alleen het device adress nodig en de juist adress voor de info.
Adressen zijn gedocumenteerd blijft dus alleen het device adress over.
[ Voor 80% gewijzigd door RVerheijden op 16-06-2023 11:54 ]
:strip_exif()/f/image/xOHRUDlo350CvJ9g5dr7KboV.jpg?f=fotoalbum_large)
In hacs staat een saj modbus integratie. In de bijbehorende documentatie staat haarfijn uitgelegd hoe je de inverter middels usb rs232 kan koppelen. Ik heb de zonneplan R5 inverter.
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus De zonneplan 4g dongel kan gewoon blijven zitten. De Rs232 Elfin ew10 is te verkrijgen bij Ali voor rond de 15 euro
[ Voor 15% gewijzigd door Derksens op 22-10-2023 10:39 ]
Even een USB kabel aanpassen en UTP aan de andere kant zetten. Dan inprikken,configureren en klaar. In totaal nog geen half uurtje werk.
Geen Zonneplan app meer nodig en heel veel meer informatie uit de omvormer.
Werkt zonder problemen tot nu toe geen issues gehad.DB LucF schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:50:
Bedankt voor deze tip @Derksens
Even een USB kabel aanpassen en UTP aan de andere kant zetten. Dan inprikken,configureren en klaar. In totaal nog geen half uurtje werk.
Geen Zonneplan app meer nodig en heel veel meer informatie uit de omvormer.
Wow!Derksens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]
In hacs staat een saj modbus integratie. In de bijbehorende documentatie staat haarfijn uitgelegd hoe je de inverter middels usb rs232 kan koppelen. Ik heb de zonneplan R5 inverter.
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus De zonneplan 4g dongel kan gewoon blijven zitten. De Rs232 Elfin ew10 is te verkrijgen bij Ali voor rond de 15 euro
Dit is interessant,
Thanks
Interessant! Ik vraag me af, heeft mijn R5 een modbus poort? Weet ook niet goed wat die Dongle doet die aangesloten is op mijn Ethernet (gaat in mijn router), het is geen Wifi-D dongle alvast. Heb jij een idee? https://imgur.com/a/LG76uZjDerksens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]
In hacs staat een saj modbus integratie. In de bijbehorende documentatie staat haarfijn uitgelegd hoe je de inverter middels usb rs232 kan koppelen. Ik heb de zonneplan R5 inverter.
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus De zonneplan 4g dongel kan gewoon blijven zitten. De Rs232 Elfin ew10 is te verkrijgen bij Ali voor rond de 15 euro
Waarschijnlijk is dat de AIO3 modbus adapter? (AIO staat volgens mij voor "All In One" en de "3" voor de 3 beschikbare verbindingsopties: WiFi, Ethernet en Bluetooth).notflip schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Interessant! Ik vraag me af, heeft mijn R5 een modbus poort? Weet ook niet goed wat die Dongle doet die aangesloten is op mijn Ethernet (gaat in mijn router), het is geen Wifi-D dongle alvast. Heb jij een idee? https://imgur.com/a/LG76uZj
Ik kan de tekst op de dongle niet lezen, maar hij lijkt erg veel op deze:
https://gigatek.be/nl/saj-esolar-aio3-module--sajaio3
Dan heb je dus die dongle op de Modbus poort aangesloten, en kun je via Ethernet/web de (Modbus) data uit de omvormer uitlezen.
Die webshop lijkt ook aan particulieren te leveren, dus mogelijk is dat een optie voor anderen in dit topic die op zoek zijn naar zo'n unit voor hun eigen SAJ omvormer...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Helaas leveren ze alleen in BelgiëGameboy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:39:
[...]
Waarschijnlijk is dat de AIO3 modbus adapter? (AIO staat volgens mij voor "All In One" en de "3" voor de 3 beschikbare verbindingsopties: WiFi, Ethernet en Bluetooth).
Ik kan de tekst op de dongle niet lezen, maar hij lijkt erg veel op deze:
https://gigatek.be/nl/saj-esolar-aio3-module--sajaio3
Dan heb je dus die dongle op de Modbus poort aangesloten, en kun je via Ethernet/web de (Modbus) data uit de omvormer uitlezen.
Die webshop lijkt ook aan particulieren te leveren, dus mogelijk is dat een optie voor anderen in dit topic die op zoek zijn naar zo'n unit voor hun eigen SAJ omvormer...
Dat blijkt niet uit hun voorwaarden, waar heb je die informatie vandaan?
https://gigatek.be/nl/bestellen-en-levering
Wij kunnen je bestelling versturen naar diverse internationale bestemmingen. De specifieke verzendkosten en levertermijnen worden bepaald door het land van bestemming. Voor een gedetailleerd overzicht van deze kosten en tijden verwijzen we u naar de bijbehorende tabel hieronder op deze pagina.
Standaard verzending:
Bestemming Verzendkosten Gratis verzending vanaf Transporttijden
België € 8 € 30 1 werkdag
Denemarken € 25 € 300 2-5 werkdagen
Duitsland € 25 € 300 2-3 werkdagen
Finland € 35 € 400 4-6 werkdagen
Frankrijk € 25 € 300 3-5 werkdagen
Italië € 30 € 350 3-4 werkdagen
Luxemburg € 8 € 30 1 werkdag
Nederland € 8 € 30 1 werkdag
Oostenrijk € 25 € 300 2-5 werkdagen
Polen € 18 € 200 3-5 werkdagen
Spanje € 35 € 400 3-7 werkdagen
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Bij het aanmaken van een account kan alleen voor België als land gekozen worden.Gameboy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:25:
[...]
Dat blijkt niet uit hun voorwaarden, waar heb je die informatie vandaan?
https://gigatek.be/nl/bestellen-en-levering
[...]
Eh, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, ik kan gewoon alle landen uit het verzend-overzicht ook kiezenelektriekert schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:55:
[...]
Bij het aanmaken van een account kan alleen voor België als land gekozen worden.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dan zal het aan mijn IPad liggen denk ik, zal eens een andere browser proberenGameboy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:02:
[...]
Eh, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, ik kan gewoon alle landen uit het verzend-overzicht ook kiezen
[Afbeelding]
Thanks
Als ik de 4G stick/module wil laten zitten, wat zou ik dan bij moeten kopen?
Of wordt het een nieuw tussenstuk en daar op weer de 4G module? Ik zie diverse dingen voorbij komen die juist lijken op de vervanger van de 4G module (qua vorm/poort)
Betreft Zonneplan thread maar zal dus nog even specific aangeven dat ik de One brander omvormer heb.
Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:Ascathon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:41:
Misschien beetje recap voor mij nodig, ik word er helaas niet wijs uit.
Als ik de 4G stick/module wil laten zitten, wat zou ik dan bij moeten kopen?
Of wordt het een nieuw tussenstuk en daar op weer de 4G module? Ik zie diverse dingen voorbij komen die juist lijken op de vervanger van de 4G module (qua vorm/poort)
Betreft Zonneplan thread maar zal dus nog even specific aangeven dat ik de One brander omvormer heb.
"4G/GPRS/WIFI/DRM"
Daarop kun je ofwel de eSolar AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig. Deze oplossing heb ik zelf ook in gebruik voor mijn Zonneplan One SAJ R5 omvormer...
Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie
[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 17-05-2024 08:49 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Kan je met de “limit power” ook je omvormer afknijpen?Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:
"4G/GPRS/WIFI/DRM"
Daarop kun je ofwel de door mij gevonden AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig
Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie
Volgens mij is de HA integratie veel interessanter dan de AIO3?
Hoe wil je met de omvormer praten als je geen hardware hebt om de verbinding te maken? Je hebt dus ofwel de AIO3 nodig, of de Elfin EW10 oid...alleen dan kun je via de SAJ integratie met de omvormer praten en de Limit Power instelling aansturen...elektriekert schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:49:
[...]
Kan je met de “limit power” ook je omvormer afknijpen?
Volgens mij is de HA integratie veel interessanter dan de AIO3?
En ja, die werkt
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dat begrijp ik, mijn vraag was of je met de zelf in via HA meer functies hebt t.o.v. de AIO3 met iets anders?Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:01:
[...]
Hoe wil je met de omvormer praten als je geen hardware hebt om de verbinding te maken? Je hebt dus ofwel de AIO3 nodig, of de Elfin EW10 oid...alleen dan kun je via de SAJ integratie met de omvormer praten en de Limit Power instelling aansturen...
Hmm, geen idee. Ik heb zelf niet de AIO3 of gelijkwaardige dongle in gebruik. Ik weet dus ook niet hoe die te koppelen is met HA.elektriekert schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Dat begrijp ik, mijn vraag was of je met de zelf in via HA meer functies hebt t.o.v. de AIO3 met iets anders?
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die op exact dezelfde wijze te verbinden is, via de HA SAJ modbus integratie, en dat je dan alle entities beschikbaar hebt, ongeacht welke hardware je gebruikt.
Dan maakt het dus niet uit wat je erin prikt, er komt dezelfde data uit. Dat is mijn aanname...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik denk dat ik tegen die tijd zelf ff aan de slag ga met een soldeerbout en een ElfinGameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Hmm, geen idee. Ik heb zelf niet de AIO3 of gelijkwaardige dongle in gebruik. Ik weet dus ook niet hoe die te koppelen is met HA.
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die op exact dezelfde wijze te verbinden is, via de HA SAJ modbus integratie, en dat je dan alle entities beschikbaar hebt, ongeacht welke hardware je gebruikt.
Dan maakt het dus niet uit wat je erin prikt, er komt dezelfde data uit. Dat is mijn aanname...
Ik heb ook een Elfin EW11 in gebruik voor dit doel, naast de Zonneplan 4G module. De Elfin werkt idd heel mooi i.c.m. Home Assistant.Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:
"4G/GPRS/WIFI/DRM"
Daarop kun je ofwel de eSolar AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig. Deze oplossing heb ik zelf ook in gebruik voor mijn Zonneplan One SAJ R5 omvormer...
Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie
Maar ik heb geen USB kabel gesoldeerd oid, maar een UTP kabel met een hele specifieke adervolgorde gemaakt. Heb ik dan een andere Zonneplan One (SAJ) omvormer dan jullie? Ik heb ook geen USB aansluiting.
De UTP aansluiting op de omvormer zat bij mij onder een klein dopje die eraf gedraaid kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 17-05-2024 13:15 ]
Als ik een beetje rondneus heeft juist die 4G module een USB form factor.
https://ensol.es/media/io...aj-r5-4k-s2-inverter.webp
Als ik verder bij Zonneplan rondkijk leveren ze waarschijnlijk de nieuwere inverters uit met een Connect module, die wel op de andere poort zit. Dan is het meer dan logisch dat de "USB" aansluiting vrij is.
Er zijn verschillen tussen diverse SAJ R5 omvormers. Ik heb een 4kW variant, en die heeft de Zonneplan 4G Dongle in de RS485 (Modbus) poort, die een RJ45 aansluiting heeft. Die is dus al bezet.GaMbiNo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:10:
[...]
Ik heb ook een Elfin EW11 in gebruik voor dit doel, naast de Zonneplan 4G module. De Elfin werkt idd heel mooi i.c.m. Home Assistant.
Maar ik heb geen USB kabel gesoldeerd oid, maar een UTP kabel met een hele specifieke adervolgorde gemaakt. Heb ik dan een andere Zonneplan One (SAJ) omvormer dan jullie? Ik heb ook geen USB aansluiting.
De UTP aansluiting op de omvormer zat bij mij onder een klein dopje die eraf gedraaid kan worden.
De RS232 seriele poort heeft de vorm van een USB poort, en daarop heb ik een USB kabel naar RJ45 stekkertje geknepen, en in de EW11 gestopt. Dat is mijn ingang tot de omvormer-data (ModbusRTU <> Serial TCP).
Andere modellen van de SAJ R5 hebben andere poorten, maar de RS485 Modbus poort is altijd een RJ45 vormfactor zo te zien, en de RS232 seriele poort altijd een USB vormfactor:
https://image3.saj-electr...S1_S2%20user%20manual.pdf
Zie pagina 27, 28 en 29 voor de 3 verschillende varianten...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Klopt. Ik heb de laatste van de varianten.Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:
[...]
Er zijn verschillen tussen diverse SAJ R5 omvormers. Ik heb een 4kW variant, en die heeft de Zonneplan 4G Dongle in de RS485 (Modbus) poort, die een RJ45 aansluiting heeft. Die is dus al bezet.
...
Zie pagina 27, 28 en 29 voor de 3 verschillende varianten...
Maar 2 jaar geleden leverden ze de omvormers met een zwarte 4G stick, rebranded SAJ stick.
Nu leven ze die met hun eigen (?) witte "hangende" dongle schijnbaar.
Inmiddels ligt er een hele zwik aan stroomkabels en netwerkkabel naar de garage toe (waar ook de omvormer hangt.)Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Hmm, geen idee. Ik heb zelf niet de AIO3 of gelijkwaardige dongle in gebruik. Ik weet dus ook niet hoe die te koppelen is met HA.
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die op exact dezelfde wijze te verbinden is, via de HA SAJ modbus integratie, en dat je dan alle entities beschikbaar hebt, ongeacht welke hardware je gebruikt.
Dan maakt het dus niet uit wat je erin prikt, er komt dezelfde data uit. Dat is mijn aanname...
Kan je de export limit ook mee laten variëren met het verbruik wat je thuis opwekt?
Ik heb al data vanuit de elektrameter in mijn HA via de p1 poort.
Ik vermoed dat je per zoveel tijd (seconden?) deze kan aanpassen.
Ik kwam ook nog een artikel tegen waarbij ze met een modus werken via ESPHome.
Dit zag er ingewikkelder uit maar dat is een aanname.
Als je HomeAssistant gebruikt, kun je eens naar mijn vroeger gebruikte etup kijken:elektriekert schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Inmiddels ligt er een hele zwik aan stroomkabels en netwerkkabel naar de garage toe (waar ook de omvormer hangt.)
Kan je de export limit ook mee laten variëren met het verbruik wat je thuis opwekt?
Ik heb al data vanuit de elektrameter in mijn HA via de p1 poort.
Ik vermoed dat je per zoveel tijd (seconden?) deze kan aanpassen.
Ik kwam ook nog een artikel tegen waarbij ze met een modus werken via ESPHome.
Dit zag er ingewikkelder uit maar dat is een aanname.
Gameboy in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Proef, ik moet hier wel even voor gaan zitten als het zover is.Gameboy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:58:
[...]
Als je HomeAssistant gebruikt, kun je eens naar mijn vroeger gebruikte etup kijken:
Gameboy in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
Ik heb hier een NUC draaien met HA maar ben een behoorlijke leek
Bedankt voor je post in ieder geval
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 10-02-2025 19:48 ]
Ik heb ook een R5 omvormer en een EW10 adapter, maar krijg de EW10 niet zover dat deze data gaat versturen. Welke instellingen heb jij als ik vragen mag?Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:
"4G/GPRS/WIFI/DRM"
Daarop kun je ofwel de eSolar AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig. Deze oplossing heb ik zelf ook in gebruik voor mijn Zonneplan One SAJ R5 omvormer...
Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie
Deze link al gezien?Squinck schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:45:
[...]
Ik heb ook een R5 omvormer en een EW10 adapter, maar krijg de EW10 niet zover dat deze data gaat versturen. Welke instellingen heb jij als ik vragen mag?
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus
Hier staat de cable lay-out en de settings.
Jazeker en ik had de dongle uit de usb gehaald en een usb kabel aangepast. Ik krijg hier echter geen data uit dus denk dat ik de vrij RS485 poort moet gebruiken en het andere schema moet hanteren dat hier te vinden isGaMbiNo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:06:
[...]
Deze link al gezien?
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus
Hier staat de cable lay-out en de settings.
Of moet ik dan per se de EW11 hebben?
.
[ Voor 4% gewijzigd door Squinck op 25-02-2025 14:03 ]
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb het iig gedaan zoals het op deze github link staat. Dus op een RS485 poort en met een EW11, en dat werkt al een hele poos prima. Maar het zou mij niet verbazen dat dat met een EW10 ook moet lukken.Squinck schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:01:
[...]
Jazeker en ik had de dongle uit de usb gehaald en een usb kabel aangepast. Ik krijg hier echter geen data uit dus denk dat ik de vrij RS485 poort moet gebruiken en het andere schema moet hanteren dat hier te vinden is
Of moet ik dan per se de EW11 hebben?
.
Ik heb dus een R5-5K S2 inverter. Aan de onderkant is duidelijk een rs485 poort. Ik heb de Ew10 omgeruild voor een ew11 en de draadjes precies zo aangesloten zoals vermeld in de documentatie.
Er komt echter nog helemaal geen data binnen.
Iemand enig idee wat ik fout doe?
Heeft de EW11 wel verbinding met je wifi?Squinck schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:15:
Pff nou ik ben wel een beetje uit mijn opties.
Ik heb dus een R5-5K S2 inverter. Aan de onderkant is duidelijk een rs485 poort. Ik heb de Ew10 omgeruild voor een ew11 en de draadjes precies zo aangesloten zoals vermeld in de documentatie.
Er komt echter nog helemaal geen data binnen.
Iemand enig idee wat ik fout doe?
Als je kabel goed is, en je EW11 online is zou het moeten werken.
/f/image/pbaUWd8YiXI4oVlXaMUV5dFp.png?f=fotoalbum_large)
Op jouw S2 (2 MPPT) inverter moet je poort C hebben:
:strip_exif()/f/image/Q2IsISBBZYlQsL6TzIIqA3w2.png?f=user_large)
Op kleinere S1 (1 MPPT) omvormers moet je soms eerst een metalen beschermplaatje losschroeven die over de RS485 connector heen zit. RS485 is poort G:
/f/image/rWsUm7czm8XBg108OQiWkhyF.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben overigens de maker van de HomeAssistant integratie, https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus .
Er is inmiddels succesvol getest met een EW11 / EE11 en andere modbus naar ethernet/wifi devices.
Voor RS232 serieel weet ik zeker dat de EW10 werkt.
[ Voor 37% gewijzigd door Wimbo op 14-03-2025 14:53 ]
Dank voor je uitvoerige reactie.Wimbo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:46:
[...]
Heeft de EW11 wel verbinding met je wifi?
Als je kabel goed is, en je EW11 online is zou het moeten werken.
[Afbeelding]
Op jouw S2 (2 MPPT) inverter moet je poort C hebben:
[Afbeelding]
Op kleinere S1 (1 MPPT) omvormers moet je soms eerst een metalen beschermplaatje losschroeven die over de RS485 connector heen zit. RS485 is poort G:
[Afbeelding]
Ik ben overigens de maker van de HomeAssistant integratie, https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus .
Er is inmiddels succesvol getest met een EW11 / EE11 en andere modbus naar ethernet/wifi devices.
Voor RS232 serieel weet ik zeker dat de EW10 werkt.
Ik ben ermee aan de slag gegaan, heb een nieuwe kabel geknepen en nog eens zorgvuldig naar de bedrading gekeken. De EW11 heeft gewoon verbinding. Hierbij wat screenshots want wellicht dat ik toch iets over het hoofd zie?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Maar wacht even. Jij zegt Op jouw S2 (2 MPPT) inverter moet je poort C hebben:
Op poort C zit mijn usb aansluiting waar de wifi module inzit????
Poort C is als het goed is een RJ45 aansluiting. Poort D is de USB aansluiting dacht ik.
Misschien dat er verschillende hardware revisies vd omvormer zijn en de poorten anders zitten?
Als er RS485 bij de poort staat, zou de EW11a moeten werken.
Zie
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CnPlVPKeNAVmHu0ktKeyENrY.jpg?f=user_large)
Heb je een foto van de onderkant van je omvormer?
[ Voor 54% gewijzigd door Wimbo op 24-03-2025 09:46 ]
Nou dat duurde even, maar ik had eindelijk tijd om dat ding van zijn standaard te halen en een foto te maken.Wimbo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:40:
De settings lijken inderdaad goed.
Poort C is als het goed is een RJ45 aansluiting. Poort D is de USB aansluiting dacht ik.
Misschien dat er verschillende hardware revisies vd omvormer zijn en de poorten anders zitten?
Als er RS485 bij de poort staat, zou de EW11a moeten werken.
Zie
[Afbeelding]
Heb je een foto van de onderkant van je omvormer?
Volgens mij heb ik echt de juiste uitgang te pakken.
Is het zo dat de omvormer standaard wel ingesteld staat om de modbus uit te zenden/te gebruiken?
Failed setup, will retry: Modbus Error: [Input/Output] No response received after 3 retries, continue with next request
Alles bij 't device blijft dan ook op Unavailable staan. Ik heb de kabel nog eens gecontroleerd en alle setting nagelopen, ook nog vergeleken met jouw screenshots. Maar bij de status pagina van de EW11 blijft bij de Serial Port de Received bytes op 0, terwijl er wel wat bytes verzonden zijn. Daarom denk ik dat de modbus niet reageert, maar vind nergens dat dit een optie is.
Hopelijk ben jij verder of kan @Wimbo ons nog op pad helpen
Edit: Zojuist de UTP kabel opnieuw gemaakt, en nu werkt het wel!
[ Voor 4% gewijzigd door Thijs? op 18-04-2025 12:31 ]
Die AC kabel mag wel ff opnieuw bevestigd wordenSquinck schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:33:
[...]
Nou dat duurde even, maar ik had eindelijk tijd om dat ding van zijn standaard te halen en een foto te maken.
Volgens mij heb ik echt de juiste uitgang te pakken.
Is het zo dat de omvormer standaard wel ingesteld staat om de modbus uit te zenden/te gebruiken?
[Afbeelding]
Ja de installateur is hier nogal slordig geweest.elektriekert schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:51:
[...]
Die AC kabel mag wel ff opnieuw bevestigd worden
Anyway. Ik heb op mijn werk dezelfde omvormer staan en daar krijg ik ook geen data uit de ew11.
Voor de zekerheid een andere ew11 gebruikt zonder resultaat en ook nog een nieuw kabeltje geknepen maar ook dat mocht niet helpen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de kabel toch niet goed knijp. Ik laat een kant van de utp kabel in tact. De andere kant gaat bruin op 2, wit bruin op 3, groen op 8 en blauw wit op 7. De "in tact zijnde" zijde gaat in de ew11.
Voor de goede orde. Ik moet toch bij het status venster wel iets van data zien staan serial port state of Communication state?
Ik sta ook op het punt om de Elfin aan te sluiten op mijn Zonneplan One 6k omvormer (SAJ R5).
In mijn geval zit de Zonneplan Connect in de RS485 (RJ45 poort), ik heb dus de usb RS232 vrij en wil daar de Elfin opkoppelen.
Mijn vraag, heb ik hiervoor de EW11 of de EW10 nodig voor de beste werking?
Hoor het graag.
Back to the future
Maar nu moet ik zeggen dat de handleidingen ook niet heel erg duidelijk zijn, duidelijk is dat Engels niet de moedertaal is
De DNS waar de EW11 gebruik van maakt is 223.5.5.5 e.o.a. datacenter in China.
Is deze ook nog zelf aan te passen zonder problemen voor de werking van de Elfin
Ik had bij de comunication State netp wel waardes bij sent bytes en sent frames.elektriekert schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:06:
Ik heb de Elfin EW11 in mijn SAJ R5 zitten via USB, Inmiddels de EW11 gekoppeld aan mijn wifi en is nu ook te bereiken via het netwerk. Vooralsnog zie ik geen data transmissie tussen de Elfin en de omvormer zelf.
Maar nu moet ik zeggen dat de handleidingen ook niet heel erg duidelijk zijn, duidelijk is dat Engels niet de moedertaal is
De DNS waar de EW11 gebruik van maakt is 223.5.5.5 e.o.a. datacenter in China.
Is deze ook nog zelf aan te passen zonder problemen voor de werking van de Elfin
Bij serial port state gebeurde niet zo veel.
Nu heb ik de Tx en Rx omgedraaid en nu heb ik het volgende:
/f/image/d4JebTUjg09ixa3tx5mwXWPV.png?f=fotoalbum_large)
Aan de serial port zijde lijkt er nu wel wat te gebeuren, maar de netp zijde ontvangt nu wel maar verstuurt niets
Edit:
Morgen even verder kijken. Een hoop rode uitroeptekens waren weg bij de entiteiten, alleen limit power was nog rood en niet beschikbaar maar de omvormer wekt denk ik al niets meer op nu.
[ Voor 7% gewijzigd door elektriekert op 27-04-2025 21:05 ]
Helaas,elektriekert schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:59:
[...]
Ik had bij de comunication State netp wel waardes bij sent bytes en sent frames.
Bij serial port state gebeurde niet zo veel.
Nu heb ik de Tx en Rx omgedraaid en nu heb ik het volgende:
[Afbeelding]
Aan de serial port zijde lijkt er nu wel wat te gebeuren, maar de netp zijde ontvangt nu wel maar verstuurt niets
Edit:
Morgen even verder kijken. Een hoop rode uitroeptekens waren weg bij de entiteiten, alleen limit power was nog rood en niet beschikbaar maar de omvormer wekt denk ik al niets meer op nu.
Tx Rx omdraaien heeft ook niet gewerkt. De verbinding naar het eigen netwerk werkt allemaal naar behoren maar ergens daartussen gaat het fout
Overigens heb ik alleen een groen lampje bij de rj45 poort op de Elfin EW11, het oranje lampje komt niet aan.elektriekert schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:03:
[...]
Helaas,
Tx Rx omdraaien heeft ook niet gewerkt. De verbinding naar het eigen netwerk werkt allemaal naar behoren maar ergens daartussen gaat het fout
Binnenkort ga ik de zonneplan dongle eruit halen en de EW11 aan de RS485 poort knopen, kijken of dat wel iets wil doen.
Anderzijds vraag ik me af of de omvormer wellicht te weinig vermogen heeft op de USB poort, dit kan ik ook nog uitsluiten om via een adapter oid de Elfin te voeden
Als je de USB poort gebruikt, heb je een ew10 nodig, die is voor seriële poorten. De USB poort doet modbus over RS232/serieel. Dat verklaard dat je ew11 niet werkt, want dat is een modbus over RS485 device.elektriekert schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:15:
[...]
Overigens heb ik alleen een groen lampje bij de rj45 poort op de Elfin EW11, het oranje lampje komt niet aan.
Binnenkort ga ik de zonneplan dongle eruit halen en de EW11 aan de RS485 poort knopen, kijken of dat wel iets wil doen.
Anderzijds vraag ik me af of de omvormer wellicht te weinig vermogen heeft op de USB poort, dit kan ik ook nog uitsluiten om via een adapter oid de Elfin te voeden
Zie het usb gedeelte in de readme: https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port
[ Voor 75% gewijzigd door Wimbo op 29-04-2025 21:38 ]
Voor de USB aansluiting heb je de EW10 nodig, die doet modbus over RS232/serieel.Fremske schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:57:
Beste Tweakers,
Ik sta ook op het punt om de Elfin aan te sluiten op mijn Zonneplan One 6k omvormer (SAJ R5).
In mijn geval zit de Zonneplan Connect in de RS485 (RJ45 poort), ik heb dus de usb RS232 vrij en wil daar de Elfin opkoppelen.
Mijn vraag, heb ik hiervoor de EW11 of de EW10 nodig voor de beste werking?
Hoor het graag.
Zie https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port
Ah ja, dan gaat het niet werken hèWimbo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:19:
Als je de USB poort gebruikt, heb je een ew10 nodig, die is voor seriële poorten. De USB poort doet geen modbus. Dat verklaard dat je ew11 niet werkt, want dat is een modbus device.
Zie het usb gedeelte in de readme: https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port
Ik maar denken dat de EW11A een iets nieuwere upgrade was
Dan zal ik in de toekomst er vast nog wel een ander plekje voor de EW11A hebben.
Bestel ik de EW10,
Maar dat is toch ook gewoon modbus?
Zij het voor RS232
elektriekert schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:30:
[...]
Ah ja, dan gaat het niet werken hè.
Ik maar denken dat de EW11A een iets nieuwere upgrade was![]()
Dan zal ik in de toekomst er vast nog wel een ander plekje voor de EW11A hebben.
Bestel ik de EW10,
Maar dat is toch ook gewoon modbus?
Zij het voor RS232
Ja, dat klopt. Ik heb het verkeerd omschreven.
EW10 = modbus via RS232 naar wifi (is via de USB aansluiting op omvormer)
EW11 = modbus via RS485 naar wifi (is via de RJ45 met RS485 tekst aansluiting op de omvormer)
[ Voor 8% gewijzigd door Wimbo op 29-04-2025 21:36 ]
Je aansluiting om de omvormer lijkt inderdaad wel de juiste poort voor de EW11 te zijn.Squinck schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:08:
[...]
Ja de installateur is hier nogal slordig geweest.
Anyway. Ik heb op mijn werk dezelfde omvormer staan en daar krijg ik ook geen data uit de ew11.
Voor de zekerheid een andere ew11 gebruikt zonder resultaat en ook nog een nieuw kabeltje geknepen maar ook dat mocht niet helpen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de kabel toch niet goed knijp. Ik laat een kant van de utp kabel in tact. De andere kant gaat bruin op 2, wit bruin op 3, groen op 8 en blauw wit op 7. De "in tact zijnde" zijde gaat in de ew11.
Voor de goede orde. Ik moet toch bij het status venster wel iets van data zien staan serial port state of Communication state?
Ik zou eens een nieuwe kabel maken, met alleen de aders verbonden die nodig zijn.
De andere pins op de EW11 hebben andere functies, misschien dat ergens kortsluiting op zit?
Ik heb daar mijn eigen DNS server ingesteld. Mijn EW11 mag ook niet naar internet overigens.elektriekert schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:06:
Ik heb de Elfin EW11 in mijn SAJ R5 zitten via USB, Inmiddels de EW11 gekoppeld aan mijn wifi en is nu ook te bereiken via het netwerk. Vooralsnog zie ik geen data transmissie tussen de Elfin en de omvormer zelf.
Maar nu moet ik zeggen dat de handleidingen ook niet heel erg duidelijk zijn, duidelijk is dat Engels niet de moedertaal is
De DNS waar de EW11 gebruik van maakt is 223.5.5.5 e.o.a. datacenter in China.
Is deze ook nog zelf aan te passen zonder problemen voor de werking van de Elfin
Inmiddels had ik deze al naar mijn gateway laten verwijzenWimbo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:57:
[...]
Ik heb daar mijn eigen DNS server ingesteld. Mijn EW11 mag ook niet naar internet overigens.
Anyway de EW10 is besteld
Ik heb de EW10A op de usb poort (rs232) aangesloten en krijg geen data uitwisseling op de poort.
Zie foto hoe ik de usb-a kabel heb gekoppeld aan de EW10A. Wat doe ik hier fout en waarom krijg geen data uit de USB poort? Ik heb de instellingen gelijk aan die van @Wimbo Github.
:strip_exif()/f/image/VK4gWIhf11YuRsAuME9URLCO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Fremske op 05-05-2025 16:10 ]
Back to the future
Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:
"4G/GPRS/WIFI/DRM"
@Gameboy kun jij een foto opsturen van hoe jij de usb a kabel hebt gekoppeld aan de rj45 stekker? Ik krijg hem namelijk niet aan de praat.
Daarop kun je ofwel de eSolar AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig. Deze oplossing heb ik zelf ook in gebruik voor mijn Zonneplan One SAJ R5 omvormer...
Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie
Back to the future
Zo uit mijn hoofd zijn B-C de draden t.b.v. stroom (rood en zwart) en de witte en groene voor data A-D.Fremske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:03:
Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik heb de EW10A op de usb poort (rs232) aangesloten en krijg geen data uitwisseling op de poort.
Zie foto hoe ik de usb-a kabel heb gekoppeld aan de EW10A. Wat doe ik hier fout en waarom krijg geen data uit de USB poort? Ik heb de instellingen gelijk aan die van @Wimbo Github.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de USB kant doorgemeten naar de connecties A t/m D en deze zijn dus verschillend t.o.v. die aansluiting van de rj45 op de EW10A
Edit:
[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 05-05-2025 17:04 ]
Ik heb nog een poging gewaagd, heb een rj45 stekker rechtstreeks op een usb-a kabel geknepen conform het schema van @Wimbo.
Zie foto, maar ook dat werkt niet. Er komt geen data uit de usb port.
:strip_exif()/f/image/q4kLVNmuzskmBJHKoSlLs341.jpg?f=fotoalbum_large)
Back to the future
Gaat je groene lampje wel aan bij het aansluiten?Fremske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:54:
Hallo @elektriekert
Ik heb nog een poging gewaagd, heb een rj45 stekker rechtstreeks op een usb-a kabel geknepen conform het schema van @Wimbo.
Zie foto, maar ook dat werkt niet. Er komt geen data uit de usb port.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lampje dat bij je RJ45 aansluiting zit op de EW10
Misschien heb je net eentje die stuk is
Het groene lampje van de EW10A doet het prima.
Maar het oranje lampje doet niks.
Ik krijg in het status overzicht van de EW10 geen enkele overdracht van de data te zien. De bytes blijven 0 bij serieel.
Back to the future
Waarbij ik de rj45 bekijk op de koper punten (dus lipje naar beneden).
Dus ground (zwart) op 8
Voeding (rood) op 7
Data plus (groen) op 6
Data min (wit) op 5
Back to the future
Kan het zijn dat de dikte van de usb draden niet voldoende zijn zodat er net een data draadje geen verbinding maakt op je RJ45?Fremske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:24:
Ik heb de usb draden precies in de rj45 stekker gedrukt zoals beschreven op de Github pagina.
Waarbij ik de rj45 bekijk op de koper punten (dus lipje naar beneden).
Dus ground (zwart) op 8
Voeding (rood) op 7
Data plus (groen) op 6
Data min (wit) op 5
Het werkt nu.
Oplossing:
Nieuwe usb-a kabel met daarop direct een losse rj45 plug, indeling:
Pin 8: zwart
Pin 7: rood
Pin 6: wit
Pin 5: groen
Back to the future
Dan was het toch RX en TX omdraaien.Fremske schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:37:
Update:
Het werkt nu.
Oplossing:
Nieuwe usb-a kabel met daarop direct een losse rj45 plug, indeling:
Pin 8: zwart
Pin 7: rood
Pin 6: wit
Pin 5: groen
Is het nu conform de beschrijving op m'n Github pagina, of moet ik deze aanpassen? (https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port)
[ Voor 26% gewijzigd door Wimbo op 07-05-2025 14:38 ]
Je moet ze in de integratie handmatig enablen.
Heb je een 3 fase omvormer?
Dat heb ik.Wimbo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:41:
Standaard zijn er heel veel entities disabled.
Je moet ze in de integratie handmatig enablen.
Heb je een 3 fase omvormer?
Ik dacht dat het zou komen door het Zonneplan sausje maar ik had hem pas net werkend en ben er verder nog niet aan toegekomen.
Overigens is mijn HA kennis nog beperkt dus dat helpt ook niet mee
Dat enablen stelt geen drol voor, wel viel me toevallig iets op:elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:08:
[...]
Dat heb ik.
Ik dacht dat het zou komen door het Zonneplan sausje maar ik had hem pas net werkend en ben er verder nog niet aan toegekomen.
Overigens is mijn HA kennis nog beperkt dus dat helpt ook niet mee
/f/image/7bWemnkZK5k9BqLkgRY4vNVL.png?f=fotoalbum_large)
36,9kWh geproduceerd volgens de ZP app.
Uit HA:
:strip_exif()/f/image/oyA51xJX7wuxYRyVk97m8fmD.jpg?f=fotoalbum_large)
23,88kWh ik heb geen idee waar die drop vandaan komt
Waarden per dag/maand/jaar zijn dus niet betrouwbaar.
De laatste datum/tijd die bij mij is geregistreerd is 21 november 2022 om 14:59. Dat was dus met zonsondergang.
[ Voor 21% gewijzigd door DB LucF op 08-05-2025 22:27 ]
De waardes in HA komen rechtstreeks uit de omvormer, die houd dat voor zichzelf per dag/maand/jaar bij. Is een veldje wat uitgelezen word.elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:27:
[...]
Dat enablen stelt geen drol voor, wel viel me toevallig iets op:
[Afbeelding]
36,9kWh geproduceerd volgens de ZP app.
Uit HA:
[Afbeelding]
23,88kWh ik heb geen idee waar die drop vandaan komt
Die drop is middernacht volgens de omvormer, dan word die gereset.
Lijkt er op dat de datum/tijd in de omvormer niet goed staan.
In de HA integratie, is er een actie/service om de datum/tijd in te stellen.DB LucF schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:24:
De datum/tijd op de omvormer staat niet juist. Ik heb me er zelf nog niet in verdiept of het aan te passen is, maar ik zie in ieder geval hetzelfde.
Waarden per dag/maand/jaar zijn dus niet betrouwbaar.
De laatste datum/tijd die bij mij is geregistreerd is 21 november 2022 om 14:59. Dat was dus met zonsondergang.
Gebruik je die niet, heb ik wel een stukje python code die dat voor je kan doen.
/f/image/zaPGTZ5YKHKg9HE8VcVVNB0Y.png?f=fotoalbum_large)
(datum en hoef je niet in te vullen en aanvinken, dan pakt hij automatisch de huidige tijd uit HA)
[ Voor 6% gewijzigd door Wimbo op 09-05-2025 09:27 ]
Dat was makkelijker dan gedacht. Bedankt!Wimbo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:23:
[...]
In de HA integratie, is er een actie/service om de datum/tijd in te stellen.
Gebruik je die niet, heb ik wel een stukje python code die dat voor je kan doen.
[Afbeelding]
(datum en hoef je niet in te vullen en aanvinken, dan pakt hij automatisch de huidige tijd uit HA)
Ik begrijp dat dit een integratie is Time&Date.Wimbo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:23:
[...]
In de HA integratie, is er een actie/service om de datum/tijd in te stellen.
Gebruik je die niet, heb ik wel een stukje python code die dat voor je kan doen.
[Afbeelding]
(datum en hoef je niet in te vullen en aanvinken, dan pakt hij automatisch de huidige tijd uit HA)
Ik heb de integratie geïnstalleerd maar ik kan de actie niet vinden de sensor van de omvormer aan te passen.
Wat doe ik verkeerd?
Ontwikkelhulpmiddel heet gewoon developer tools
Datum&tijd is gewijzigd
[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 12-05-2025 15:24 ]
Ik heb dus een SAJ R5-6K-T2 omvormer.
Inmiddels heb ik al meerdere nieuwe kabels geknepen en ook de tx en rx al eens omgedraaid.Wimbo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:51:
[...]
Je aansluiting om de omvormer lijkt inderdaad wel de juiste poort voor de EW11 te zijn.
Ik zou eens een nieuwe kabel maken, met alleen de aders verbonden die nodig zijn.
De andere pins op de EW11 hebben andere functies, misschien dat ergens kortsluiting op zit?
Zoals je voorstelde ook alleen met de aansluitingen die gebruikt worden, dus geen losse draden meer.
Resultaat is steeds dat de ew11 wel online komt en te benaderen is, maar ik geen data transmissie zie verschijnen in de webui van de ew11.
Dus een paar vraagjes:
* Kun je bij elke SAJ omvormer de modbus uitlezen vanuit zowel de usb (middels ew10) alsmede uit RJ45 (middels ew11) ?
* Staat modbus standaard aan of moet ik iets in de settings van de omvormer veranderen?
* Zou het soort connector of dikte van de draadjes verschil kunnen maken?
Ik begon mij vooral te storen aan het feit dat de Zonneplan app steeds minder gericht is op de zonnepanelen en steeds meer op de andere diensten en producten die ze leveren. Het inzien van de opwek en historie wordt steeds verder verstopt.
De Zonneplan dongle ook uit de P1 poort en de omvormer gehaald, aangezien ik ook niet van plan om nog diensten bij hun af te nemen.
/f/image/pBPKimPYFUmRJ12VyMUFnda1.png?f=fotoalbum_large)
Echter werkt geen een entiteit vanwege problemen met de intergratie
Na het herladen:
:strip_exif()/f/image/V1gnftxDV0qKiwRxnY9sLjR4.png?f=user_large)
/f/image/pCrFS2UQCwuGwtc3j2niNxAS.png?f=fotoalbum_large)
Herkenbaar voor iemand?
Inmiddels geupdate van 2.4.4 naar 3.1.6 heb nu een andere error.
[ Voor 16% gewijzigd door elektriekert op 21-03-2026 15:39 ]
Kloppen de settings van je Elfin ding wel? Ik zie 115200/8/1/NONE staan, wat niet correct is.elektriekert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:17:
Ik heb inmiddels al een hele tijd geen data meer in HA.
[Afbeelding]
Echter werkt geen een entiteit vanwege problemen met de intergratie
Na het herladen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Herkenbaar voor iemand?
Inmiddels geupdate van 2.4.4 naar 3.1.6 heb nu een andere error.
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| EW11A Settings:
Communication Settings:
Protocol: TCP Server
Port: Choose a port number (e.g., 502)
Security: Disable
Serial Port Settings:
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Stop Bits: 1
Parity: None
Protocol: Modbus |
Die staat inderdaad zo hoog,Wimbo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Kloppen de settings van je Elfin ding wel? Ik zie 115200/8/1/NONE staan, wat niet correct is.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12EW11A Settings: Communication Settings: Protocol: TCP Server Port: Choose a port number (e.g., 502) Security: Disable Serial Port Settings: Baud Rate: 9600 Data Bits: 8 Stop Bits: 1 Parity: None Protocol: Modbus
EDIT:
Het betreft een Elfin EW10, is daarvoor de baudrate 115200 of ook de 9600?
[ Voor 18% gewijzigd door elektriekert op 21-03-2026 20:07 ]
Nee, dan is het wel correct.elektriekert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:00:
[...]
Die staat inderdaad zo hoog,
EDIT:
Het betreft een Elfin EW10, is daarvoor de baudrate 115200 of ook de 9600?
Heeft het met deze settings wel goed gewerkt?
Je zou hem vanaf een pc ook kunnen testen met een modbus scanner. Of met https://github.com/wimb0/saj_modbus als je python hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Wimbo op 21-03-2026 20:13 ]
Ik heb geen python, eventueel wel gratis te downloaden natuurlijk.Wimbo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:11:
[...]
Nee, dan is het wel correct.
Heeft het met deze settings wel goed gewerkt?
Je zou hem vanaf een pc ook kunnen testen met een modbus scanner. Of met https://github.com/wimb0/saj_modbus als je python hebt.
Het heeft wel altijd gewerkt, ergens was hij ineens gestopt (vorig jaar al). Maar heb er geen tijd ingestoken destijds vanwege geboorte tweede kind.
Nu krijg ik weer wat meer tijd en wil het nog wel oplossen.
De EW10 heb ik wel over lan zichtbaar via de localhost (web based).
Ik kan me ook niet meer herinneren of het na een update van HA is geweest.
Momenteel draai ik nog een 2025 versie ergens uit augustus of september.
[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 21-03-2026 20:51 ]
Ik vermoed dat het toch een config dingetje in de EW10 is, omdat hij zo te zien wel data van je omvormer ontvangt maar niet bereikbaar via modbus-tcp.elektriekert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:48:
[...]
Ik heb geen python, eventueel wel gratis te downloaden natuurlijk.
Het heeft wel altijd gewerkt, ergens was hij ineens gestopt (vorig jaar al). Maar heb er geen tijd ingestoken destijds vanwege geboorte tweede kind.
Nu krijg ik weer wat meer tijd en wil het nog wel oplossen.
De EW10 heb ik wel over lan zichtbaar via de localhost (web based).
Ik kan me ook niet meer herinneren of het na een update van HA is geweest.
Momenteel draai ik nog een 2025 versie ergens uit augustus of september.
Mocht je verder willen troubleshooten, kun je een een PM sturen of een Issue aanmaken op https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus/issues en de eventueel logs van HomeAssistant of de volledige config van de EW10 bijvoegen.
[ Voor 44% gewijzigd door Wimbo op 23-03-2026 09:09 ]
Als ik wat tijd heb zal ik hiermee doorgaan, alvast bedanktWimbo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:08:
[...]
Ik vermoed dat het toch een config dingetje in de EW10 is, omdat hij zo te zien wel data van je omvormer ontvangt maar niet bereikbaar via modbus-tcp.
Mocht je verder willen troubleshooten, kun je een een PM sturen of een Issue aanmaken op https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus/issues en de eventueel logs van HomeAssistant of de volledige config van de EW10 bijvoegen.
Een hele tijd geleden heb ik hier gepost omtrent mijn RS232 (USB aansluiting) verbinding via een Elfin EW10A.
Deze stopte er vorig jaar ineens mee.
Afgelopen week een nieuwe EW10 aangeschaft nadat ik het een en ander opnieuw had geprobeerd (EW10 reset, HA intergratie verwijderen en opnieuw installeren, direct via modbus in HA proberen aan te spreken. Gebruiken zonder ZP dongle)
Niets werkte. Vandaag een EW11 i.p.v. de ZP dongle geprobeerd, deze werkte meteen.
Nu heb ik het vermoeden dat via een firmware update vorig jaar het kunnen gebruiken van de RS232 poort (USB) is komen te vervallen.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de RS232 aansluiting?
Mvg
Ik weet niet of je nog problemen hebt, maar heb het hier vanmorgen voor het eerst geconfigureerd met een EW10 via de usb op de zonneplan omvormer en werkt als een zonnetjeelektriekert schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:52:
Goedenavond allemaal,
Een hele tijd geleden heb ik hier gepost omtrent mijn RS232 (USB aansluiting) verbinding via een Elfin EW10A.
Deze stopte er vorig jaar ineens mee.
Afgelopen week een nieuwe EW10 aangeschaft nadat ik het een en ander opnieuw had geprobeerd (EW10 reset, HA intergratie verwijderen en opnieuw installeren, direct via modbus in HA proberen aan te spreken. Gebruiken zonder ZP dongle)
Niets werkte. Vandaag een EW11 i.p.v. de ZP dongle geprobeerd, deze werkte meteen.
Nu heb ik het vermoeden dat via een firmware update vorig jaar het kunnen gebruiken van de RS232 poort (USB) is komen te vervallen.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de RS232 aansluiting?
Mvg
Ik heb de ZP dongle eraf gejoept en daar hangt nu via de EW11 Homeassistant aan. Dit werkt naar behoren.erwinus84 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Ik weet niet of je nog problemen hebt, maar heb het hier vanmorgen voor het eerst geconfigureerd met een EW10 via de usb op de zonneplan omvormer en werkt als een zonnetje
Kan je kijken welke software je omvormer draait via HA?
Ben er wel benieuwd naar
Bedankt voor je berichtje
Display Software Version: 3.022
Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?elektriekert schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ik heb de ZP dongle eraf gejoept en daar hangt nu via de EW11 Homeassistant aan. Dit werkt naar behoren.
Kan je kijken welke software je omvormer draait via HA?
Ben er wel benieuwd naar
Bedankt voor je berichtje
Zowel uitschakelen als dimmen. Beide werkt prima en snel.thewhi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
[...]
Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?
Zoals bovenstaande reactie, het werkt precies hetzelfde als via de andere poort.thewhi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
[...]
Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?
Vraagje: zit die EW11 dan middels een custom made RJ45 kabeltje op de RS485 aansluiting? En jouw Zonneplan dongle zat daar eerst op? Of kan de EW11 toch stiekem ook met USB overweg?elektriekert schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:52:
Goedenavond allemaal,
Een hele tijd geleden heb ik hier gepost omtrent mijn RS232 (USB aansluiting) verbinding via een Elfin EW10A.
Deze stopte er vorig jaar ineens mee.
Afgelopen week een nieuwe EW10 aangeschaft nadat ik het een en ander opnieuw had geprobeerd (EW10 reset, HA intergratie verwijderen en opnieuw installeren, direct via modbus in HA proberen aan te spreken. Gebruiken zonder ZP dongle)
Niets werkte. Vandaag een EW11 i.p.v. de ZP dongle geprobeerd, deze werkte meteen.
Nu heb ik het vermoeden dat via een firmware update vorig jaar het kunnen gebruiken van de RS232 poort (USB) is komen te vervallen.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de RS232 aansluiting?
Mvg
Ik heb zelf de SAJ R5-3K-S1 en zit te twijfelen of ik voor de EW11 of EW10 moet gaan. De Zonneplan dongle zit bij mij in de USB poort.
Deze zit dan idd met een custom made usb of rj45 kabeltje in de omvormer.jawaligt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Vraagje: zit die EW11 dan middels een custom made RJ45 kabeltje op de RS485 aansluiting? En jouw Zonneplan dongle zat daar eerst op? Of kan de EW11 toch stiekem ook met USB overweg?
Ik heb zelf de SAJ R5-3K-S1 en zit te twijfelen of ik voor de EW11 of EW10 moet gaan. De Zonneplan dongle zit bij mij in de USB poort.
De EW11 werkt uitsluitend op de RS485 poort (ethernet lookalike port) en de EW10(A) uitsluitend op de RS232 (USB).
Ik heb ooit de fout gemaakt om de verkeerde te kopen en dat werkt gewoonweg niet.
Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.elektriekert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:53:
[...]
Deze zit dan idd met een custom made usb of rj45 kabeltje in de omvormer.
De EW11 werkt uitsluitend op de RS485 poort (ethernet lookalike port) en de EW10(A) uitsluitend op de RS232 (USB).
Ik heb ooit de fout gemaakt om de verkeerde te kopen en dat werkt gewoonweg niet.
De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.
Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten
Tsja. Het blijft dubbel denk ik totdat iemand samen met ze naar de rechtbank gaat. Je hebt duizenden euro's neergelegd voor je installatie. Het ding is van jou, niet van hen. Enige wat ze leuk vinden is om je later een energiecontract aan te bieden.jawaligt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
[...]
Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.
De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.
Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten
Ik heb er in de basis niks tegen dat ze het uitlezen en aanbieden in een app, een app die overigens na 5 jaar compleet uitgekleed is voor alleen PV afnemers. Maar ik vind dat ik er mee mag doen wat ik wil.
Ik ben ook wel benieuwd naar een eenvoudige manier van uitlezen. Maar ik volg dit topic al jaren maar het is me nog steeds niet duidelijk wat anno 2026 de meest makkelijke manier is zonder draden opnieuw te verbinden. Als die er is ...
[ Voor 10% gewijzigd door Ascathon op 19-06-2026 16:29 ]
Helemaal met je eens. Wellicht ten overvloede: mijn laatste opmerking was zwaar ironisch bedoeld.Ascathon schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Tsja. Het blijft dubbel denk ik totdat iemand samen met ze naar de rechtbank gaat. Je hebt duizenden euro's neergelegd voor je installatie. Het ding is van jou, niet van hen. Enige wat ze leuk vinden is om je later een energiecontract aan te bieden.
Ik heb er in de basis niks tegen dat ze het uitlezen en aanbieden in een app, een app die overigens na 5 jaar compleet uitgekleed is voor alleen PV afnemers. Maar ik vind dat ik er mee mag doen wat ik wil.
Ik kreeg na 24 uur de melding in de app dat ze niet kunnen monitoren dus dat er waarschijnlijk iets mis is met het systeem, verder niets.jawaligt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
[...]
Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.
De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.
Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten
Voeding eruit en erin werkte ook niet. Na even troubleshouten kwam ik erachter dat de ew11 via DHCP een nieuw ip-adres had gekregen terwijl de Saj integratie naar een vast ip wijst.
Als de omvormer avonds stopt omdat er geen opwek meer is valt de ew11 ook uit. 's Morgens gaat hij weer aan en kan dan een nieuw ip-adres krijgen als de lease time is verlopen. De oplossing is om de ew11 een vast ip-adres toe te kennen in de router. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Mocht iemand met dezelfde vraag zitten: als je de verbindings+reset kabel er bij bestelt moet de bestaande plug in je EW11 en moet je zelf een RJ45 kabel in het groene connectorblokje schroeven met de correcte pinout (als je een bestaande patch kabel gebruikt even goed checken of deze volgens T568A of T568B aangesloten zit, anders krijgt je EW11 geen stroom).
Verder is de interface van de EW11 niet super duidelijk: om de toewijzing aan je netwerk automatisch te maken moet bij de netwerkinstellingen DHCP 2x aan staan en zul je bij DNS het IP van je router in moeten voeren. Het is dan wel van belang om in je router een vast IP toe te kennen aan de EW11 zodat de integratie in HA hem kan blijven vinden.
Leuk om al die data te zien die Zonneplan ons niet geeft. Al is het meeste inderdaad niet per se nuttig. Wat me echter tegenvalt is dat er qua controle alleen een bedieningsschuif beschikbaar is om het max vermogen in te stellen (deze staat bij mij standaard op 110%, vreemd genoeg) en een aan/uit knop. Ik had gehoopt/verwacht dat er een zero export functie beschikbaar zou zijn waarbij de omvormer automatisch het geleverde vermogen afknijpt naar het actuele verbruik van je huis. Waar dient anders die P1 meter van Zonneplan voor?
Ik ga einde jaar overstappen op een dynamisch contract i.v.m. einde salderen. In combinatie met de thuisbatterij wilde ik het dan zo instellen dat ALS batterij = 100% vol EN dynamisch tarief = negatief DAN zero export = aan ZOLANG dynamisch tarief = negatief. Op die manier maak je geen kosten voor teruglevering maar blijft je huis achter de meter wel op de actuele zonnestroom draaien.
Als ik het goed begrijp kan dit niet. Mij lijkt dat de enige optie nu is om een automation te maken die het actuele verbruik checkt en die schuif dynamisch hierop aanpast (ik neem aan dat 110% dan correspondeert met de "Max AC Power" van mijn omvormer, nl. 3300W?). Lijkt me nogal houtje-touwtje.
Iemand dit al tegen gekomen en iets slims voor verzonnen?
EDIT: hm, lees nu net als je te vaak de limiet voor max vermogen aanpast je mogelijk de EEPROM kapot schrijft. Lekker.
EDIT2: Ik had ook nog een Zonneplan dongle in mijn P1 poort zitten. Blijkt dat deze helemaal niet nodig is als je verder geen diensten bij hun afneemt. Overigens kwam ik er achter dat je ook bij een Dynamisch Zonneplan contract geen echte zero export functie krijgt. De omvormer wordt gewoon geheel uitgeschakeld bij een negatieve stroomprijs. Volgens klantenservicemedewerker is dat om de levensduur van de omvormer niet aan te tasten. Nog gevraagd of dat is omdat de opslag dan corrupt raakt door het vele schrijven, maar dat wist hij niet.
[ Voor 12% gewijzigd door jawaligt op 26-06-2026 15:27 ]
/f/image/5CA5iaVnn78CEjitBPq6d6F6.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/c0jA0HwF8z7m9ZQuh5mEhSqR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KHYmcGRUccW6QfRnItdVwLku.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/A27bP7g5aBUed2iM25fduR72.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kqDIAK1SxohQB5YvSsKxTO8x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/270bumOmg1SPYHFYDNWcrIWz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z0qGlRB1RmB1cvbxhvoLAwu7.jpg?f=fotoalbum_large)