• erwinus84
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:04
Bedoel je dit? Was een verborgen entiteit onder de omvormer info die ik heb geactiveerd.

Display Software Version: 3.022

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:47
elektriekert schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Ik heb de ZP dongle eraf gejoept en daar hangt nu via de EW11 Homeassistant aan. Dit werkt naar behoren.
Kan je kijken welke software je omvormer draait via HA?

Ben er wel benieuwd naar :Y

Bedankt voor je berichtje :D
Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

thewhi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?
Zowel uitschakelen als dimmen. Beide werkt prima en snel.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:27
thewhi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Zoals bovenstaande reactie, het werkt precies hetzelfde als via de andere poort.

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 14:20
Ik gebruik een wifi elfin ew11 modbus converter, dit werkt maar valt eens in de 2 maanden uit en moet ik resetten. Heeft iemand een modbus rs485 lan converter werken met home assistant en de saj R5 omvormer?

PV opbrengst

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:52:
Goedenavond allemaal,
Een hele tijd geleden heb ik hier gepost omtrent mijn RS232 (USB aansluiting) verbinding via een Elfin EW10A.
Deze stopte er vorig jaar ineens mee.
Afgelopen week een nieuwe EW10 aangeschaft nadat ik het een en ander opnieuw had geprobeerd (EW10 reset, HA intergratie verwijderen en opnieuw installeren, direct via modbus in HA proberen aan te spreken. Gebruiken zonder ZP dongle)

Niets werkte. Vandaag een EW11 i.p.v. de ZP dongle geprobeerd, deze werkte meteen.
Nu heb ik het vermoeden dat via een firmware update vorig jaar het kunnen gebruiken van de RS232 poort (USB) is komen te vervallen.

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de RS232 aansluiting?

Mvg
Vraagje: zit die EW11 dan middels een custom made RJ45 kabeltje op de RS485 aansluiting? En jouw Zonneplan dongle zat daar eerst op? Of kan de EW11 toch stiekem ook met USB overweg?

Ik heb zelf de SAJ R5-3K-S1 en zit te twijfelen of ik voor de EW11 of EW10 moet gaan. De Zonneplan dongle zit bij mij in de USB poort.

• elektriekert
jawaligt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Vraagje: zit die EW11 dan middels een custom made RJ45 kabeltje op de RS485 aansluiting? En jouw Zonneplan dongle zat daar eerst op? Of kan de EW11 toch stiekem ook met USB overweg?

Ik heb zelf de SAJ R5-3K-S1 en zit te twijfelen of ik voor de EW11 of EW10 moet gaan. De Zonneplan dongle zit bij mij in de USB poort.
Deze zit dan idd met een custom made usb of rj45 kabeltje in de omvormer.

De EW11 werkt uitsluitend op de RS485 poort (ethernet lookalike port) en de EW10(A) uitsluitend op de RS232 (USB).

Ik heb ooit de fout gemaakt om de verkeerde te kopen en dat werkt gewoonweg niet.

• jawaligt
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Deze zit dan idd met een custom made usb of rj45 kabeltje in de omvormer.

De EW11 werkt uitsluitend op de RS485 poort (ethernet lookalike port) en de EW10(A) uitsluitend op de RS232 (USB).

Ik heb ooit de fout gemaakt om de verkeerde te kopen en dat werkt gewoonweg niet.
Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.

De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.

Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten ;)

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-07 12:44
jawaligt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.

De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.

Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten ;)
Tsja. Het blijft dubbel denk ik totdat iemand samen met ze naar de rechtbank gaat. Je hebt duizenden euro's neergelegd voor je installatie. Het ding is van jou, niet van hen. Enige wat ze leuk vinden is om je later een energiecontract aan te bieden.

Ik heb er in de basis niks tegen dat ze het uitlezen en aanbieden in een app, een app die overigens na 5 jaar compleet uitgekleed is voor alleen PV afnemers. Maar ik vind dat ik er mee mag doen wat ik wil.

Ik ben ook wel benieuwd naar een eenvoudige manier van uitlezen. Maar ik volg dit topic al jaren maar het is me nog steeds niet duidelijk wat anno 2026 de meest makkelijke manier is zonder draden opnieuw te verbinden. Als die er is ...

[ Voor 10% gewijzigd door Ascathon op 19-06-2026 16:29 ]

• jawaligt
  • Niet online
Ascathon schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Tsja. Het blijft dubbel denk ik totdat iemand samen met ze naar de rechtbank gaat. Je hebt duizenden euro's neergelegd voor je installatie. Het ding is van jou, niet van hen. Enige wat ze leuk vinden is om je later een energiecontract aan te bieden.

Ik heb er in de basis niks tegen dat ze het uitlezen en aanbieden in een app, een app die overigens na 5 jaar compleet uitgekleed is voor alleen PV afnemers. Maar ik vind dat ik er mee mag doen wat ik wil.
Helemaal met je eens. Wellicht ten overvloede: mijn laatste opmerking was zwaar ironisch bedoeld.

• elektriekert
jawaligt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Ik kreeg na 24 uur de melding in de app dat ze niet kunnen monitoren dus dat er waarschijnlijk iets mis is met het systeem, verder niets.

• Pdefarmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-07 09:35
Hier ook de Zonneplan dongle eruit gehaald en vervangen door de elfin ew11. Werkte als een malle totdat op een ochtend er niets meer binnenkwam in HA.

Voeding eruit en erin werkte ook niet. Na even troubleshouten kwam ik erachter dat de ew11 via DHCP een nieuw ip-adres had gekregen terwijl de Saj integratie naar een vast ip wijst.

Als de omvormer avonds stopt omdat er geen opwek meer is valt de ew11 ook uit. 's Morgens gaat hij weer aan en kan dan een nieuw ip-adres krijgen als de lease time is verlopen. De oplossing is om de ew11 een vast ip-adres toe te kennen in de router. Sindsdien geen problemen meer gehad.

• jawaligt
  • Niet online
Ik heb de EW11 aangesloten op mijn Zonneplan SAJ-R5-3K-S1, ging in één keer goed. Het is even puzzelen met de pinout van RS485 over RJ45, maar gelukkig staat het goed gedocumenteerd in de handleiding van de SAJ en de uitleg op de Github van de HA integratie.

Mocht iemand met dezelfde vraag zitten: als je de verbindings+reset kabel er bij bestelt moet de bestaande plug in je EW11 en moet je zelf een RJ45 kabel in het groene connectorblokje schroeven met de correcte pinout (als je een bestaande patch kabel gebruikt even goed checken of deze volgens T568A of T568B aangesloten zit, anders krijgt je EW11 geen stroom).

Verder is de interface van de EW11 niet super duidelijk: om de toewijzing aan je netwerk automatisch te maken moet bij de netwerkinstellingen DHCP 2x aan staan en zul je bij DNS het IP van je router in moeten voeren. Het is dan wel van belang om in je router een vast IP toe te kennen aan de EW11 zodat de integratie in HA hem kan blijven vinden.

Leuk om al die data te zien die Zonneplan ons niet geeft. Al is het meeste inderdaad niet per se nuttig. Wat me echter tegenvalt is dat er qua controle alleen een bedieningsschuif beschikbaar is om het max vermogen in te stellen (deze staat bij mij standaard op 110%, vreemd genoeg) en een aan/uit knop. Ik had gehoopt/verwacht dat er een zero export functie beschikbaar zou zijn waarbij de omvormer automatisch het geleverde vermogen afknijpt naar het actuele verbruik van je huis. Waar dient anders die P1 meter van Zonneplan voor?

Ik ga einde jaar overstappen op een dynamisch contract i.v.m. einde salderen. In combinatie met de thuisbatterij wilde ik het dan zo instellen dat ALS batterij = 100% vol EN dynamisch tarief = negatief DAN zero export = aan ZOLANG dynamisch tarief = negatief. Op die manier maak je geen kosten voor teruglevering maar blijft je huis achter de meter wel op de actuele zonnestroom draaien.

Als ik het goed begrijp kan dit niet. Mij lijkt dat de enige optie nu is om een automation te maken die het actuele verbruik checkt en die schuif dynamisch hierop aanpast (ik neem aan dat 110% dan correspondeert met de "Max AC Power" van mijn omvormer, nl. 3300W?). Lijkt me nogal houtje-touwtje.

Iemand dit al tegen gekomen en iets slims voor verzonnen?

EDIT: hm, lees nu net als je te vaak de limiet voor max vermogen aanpast je mogelijk de EEPROM kapot schrijft. Lekker.

EDIT2: Ik had ook nog een Zonneplan dongle in mijn P1 poort zitten. Blijkt dat deze helemaal niet nodig is als je verder geen diensten bij hun afneemt. Overigens kwam ik er achter dat je ook bij een Dynamisch Zonneplan contract geen echte zero export functie krijgt. De omvormer wordt gewoon geheel uitgeschakeld bij een negatieve stroomprijs. Volgens klantenservicemedewerker is dat om de levensduur van de omvormer niet aan te tasten. Nog gevraagd of dat is omdat de opslag dan corrupt raakt door het vele schrijven, maar dat wist hij niet.

[ Voor 12% gewijzigd door jawaligt op 26-06-2026 15:27 ]

• Pdefarmer
Ik ben benieuwd of er meerderen zijn met een EW11 die de standaard 60 seconden polling-frequentie van de Saj-integratie lager hebben gezet? Ik heb hem nu een paar weken op 30 seconden staan en dat gaat tot nu toe prima, geen drops of vastlopers. Ik twijfel of ik nog verder omlaag durf, of dat je de omvormer of de EW11 daarmee onnodig belast.

Voor wie met de EW11 aan de slag wil heb ik een stappenplan inclusief instellingen uitgewerkt: https://www.duurzamerhand.nl/zonnepanelen-blogs/zonneplan-omvormer-uitlezen-home-assistant/

Benieuwd naar jullie ervaringen met de polling-frequentie.

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:11
jawaligt schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:48:
Ik heb de EW11 aangesloten op mijn Zonneplan SAJ-R5-3K-S1, ging in één keer goed. Het is even puzzelen met de pinout van RS485 over RJ45, maar gelukkig staat het goed gedocumenteerd in de handleiding van de SAJ en de uitleg op de Github van de HA integratie.

Mocht iemand met dezelfde vraag zitten: als je de verbindings+reset kabel er bij bestelt moet de bestaande plug in je EW11 en moet je zelf een RJ45 kabel in het groene connectorblokje schroeven met de correcte pinout (als je een bestaande patch kabel gebruikt even goed checken of deze volgens T568A of T568B aangesloten zit, anders krijgt je EW11 geen stroom).

Verder is de interface van de EW11 niet super duidelijk: om de toewijzing aan je netwerk automatisch te maken moet bij de netwerkinstellingen DHCP 2x aan staan en zul je bij DNS het IP van je router in moeten voeren. Het is dan wel van belang om in je router een vast IP toe te kennen aan de EW11 zodat de integratie in HA hem kan blijven vinden.

Leuk om al die data te zien die Zonneplan ons niet geeft. Al is het meeste inderdaad niet per se nuttig. Wat me echter tegenvalt is dat er qua controle alleen een bedieningsschuif beschikbaar is om het max vermogen in te stellen (deze staat bij mij standaard op 110%, vreemd genoeg) en een aan/uit knop. Ik had gehoopt/verwacht dat er een zero export functie beschikbaar zou zijn waarbij de omvormer automatisch het geleverde vermogen afknijpt naar het actuele verbruik van je huis. Waar dient anders die P1 meter van Zonneplan voor?

Ik ga einde jaar overstappen op een dynamisch contract i.v.m. einde salderen. In combinatie met de thuisbatterij wilde ik het dan zo instellen dat ALS batterij = 100% vol EN dynamisch tarief = negatief DAN zero export = aan ZOLANG dynamisch tarief = negatief. Op die manier maak je geen kosten voor teruglevering maar blijft je huis achter de meter wel op de actuele zonnestroom draaien.

Als ik het goed begrijp kan dit niet. Mij lijkt dat de enige optie nu is om een automation te maken die het actuele verbruik checkt en die schuif dynamisch hierop aanpast (ik neem aan dat 110% dan correspondeert met de "Max AC Power" van mijn omvormer, nl. 3300W?). Lijkt me nogal houtje-touwtje.

Iemand dit al tegen gekomen en iets slims voor verzonnen?

EDIT: hm, lees nu net als je te vaak de limiet voor max vermogen aanpast je mogelijk de EEPROM kapot schrijft. Lekker.

EDIT2: Ik had ook nog een Zonneplan dongle in mijn P1 poort zitten. Blijkt dat deze helemaal niet nodig is als je verder geen diensten bij hun afneemt. Overigens kwam ik er achter dat je ook bij een Dynamisch Zonneplan contract geen echte zero export functie krijgt. De omvormer wordt gewoon geheel uitgeschakeld bij een negatieve stroomprijs. Volgens klantenservicemedewerker is dat om de levensduur van de omvormer niet aan te tasten. Nog gevraagd of dat is omdat de opslag dan corrupt raakt door het vele schrijven, maar dat wist hij niet.
Deze functie zit niet in de SAJ omvormer en dus ook niet in de integratie. Deze heeft geen kennis van wat je netaansluiting doet. Dit dien je zelf te bouwen in HA op basis van de P1 meter bijvoorbeeld.
De EEPROM gaat niet stuk van het schrijven van het gelimiteerde vermogen. De omvormer slaat deze waarde niet op in de EEPROM, volgens SAJ. Bij een herstart bijv. na de nacht is de limiet gewoon weer de standaard 110%.

• Wimbo
Pdefarmer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:15:
Ik ben benieuwd of er meerderen zijn met een EW11 die de standaard 60 seconden polling-frequentie van de Saj-integratie lager hebben gezet? Ik heb hem nu een paar weken op 30 seconden staan en dat gaat tot nu toe prima, geen drops of vastlopers. Ik twijfel of ik nog verder omlaag durf, of dat je de omvormer of de EW11 daarmee onnodig belast.

Voor wie met de EW11 aan de slag wil heb ik een stappenplan inclusief instellingen uitgewerkt: https://www.duurzamerhand.nl/zonnepanelen-blogs/zonneplan-omvormer-uitlezen-home-assistant/

Ik heb de polling-frequentie al jaren op 10 seconden staan.
Dit omdat ik dan sneller kan sturen op de terugleverlimiet indien gewenst.

• Pdefarmer
Wimbo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb de polling-frequentie al jaren op 10 seconden staan.
Dit omdat ik dan sneller kan sturen op de terugleverlimiet indien gewenst.
Mooi dat het bij jouw goed gaat met 10 seconden! Ik wil inderdaad ook snel kunnen sturen op export van zonne-energie i.v.m. einde salderingsregeling straks in 2027 en terugleverkosten van mijn vast energiecontract. Ik heb hiervoor een curtailment automatisering in HA gebouwd.

• jawaligt
  • Niet online
Wimbo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Deze functie zit niet in de SAJ omvormer en dus ook niet in de integratie. Deze heeft geen kennis van wat je netaansluiting doet. Dit dien je zelf te bouwen in HA op basis van de P1 meter bijvoorbeeld.
De EEPROM gaat niet stuk van het schrijven van het gelimiteerde vermogen. De omvormer slaat deze waarde niet op in de EEPROM, volgens SAJ. Bij een herstart bijv. na de nacht is de limiet gewoon weer de standaard 110%.
Ok, maar waarom biedt Zonneplan dan geen volledige zero export aan i.c.m. hun dynamische contract? Blijkbaar hebben zij een rationale voor waarom dit de levensduur zou verkorten.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat deze functie vanuit SAJ wel bedoeld is om het vermogen eenmalig met een begrenzing in te stellen (b.v. omdat je maar zoveel terug mag leveren aan het net i.c.m. je bekabeling of groep o.i.d.), maar niet om dynamisch elke paar seconden aan te passen op basis van je actuele verbruik.

Op zich zou ik dit natuurlijk best in HA kunnen bouwen en aansturen. Heb jij dit zelf zo ingesteld, en zo ja, volgens welke logica en gaat dit goed?

• Ascathon
Nice. Zo'n update kon het wel gebruiken. Zou je ook een foto kunnen maken van de EW11 en de draadjes, plaatjes zetten meer kracht bij dan een tabel.

Zelf zit hier volgens mij de USB variant in de omvormer en is de andere vrij. Ik heb geen hangende dongle net zoals de Connect of hoe het ding tegenwoordig heet maar een uit de kluiten gewassen USB stick.

En Ali linkjes, desnoods de producten uit jouw bestelling. Ook al zouden deze kunnen vervallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ascathon op 22-07-2026 18:10 ]

• Ascathon
jawaligt schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:48:
EDIT2: Ik had ook nog een Zonneplan dongle in mijn P1 poort zitten. Blijkt dat deze helemaal niet nodig is als je verder geen diensten bij hun afneemt.
Die kreeg ik ook vrij snel spontaan toegestuurd. Uh wat is deze? In begin wel gebruikt voor inzicht in verbruik, later naar Home Assistant. Misschien sturen ze die naar een deel lui af want dan kunnen ze je na zoveel jaar ook misschien een leuk aanbod doen met energiecontract.

Later uitgetrokken en nooit iets over gehoord. Alleen een app die kaal is maar die is sowieso sinds 2021 flink uitgekleed als je alleen PV hebt. (kijk er niet meer in)

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38

spaceboy

Op grote hoogte

Waarom heb jij alleen mijn +1? Dit is echt tof dat je dit hebt opgeschreven man! Precies wat ik wil gaan doen. Dank je! Ik ga ermee aan de slag en ik kom hier op terug. Moet alles nog lezen / bestellen / uitzoeken dus duurt ff, maar deze pagina is gebookmarked. Thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Wimbo
jawaligt schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Ok, maar waarom biedt Zonneplan dan geen volledige zero export aan i.c.m. hun dynamische contract? Blijkbaar hebben zij een rationale voor waarom dit de levensduur zou verkorten.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat deze functie vanuit SAJ wel bedoeld is om het vermogen eenmalig met een begrenzing in te stellen (b.v. omdat je maar zoveel terug mag leveren aan het net i.c.m. je bekabeling of groep o.i.d.), maar niet om dynamisch elke paar seconden aan te passen op basis van je actuele verbruik.

Op zich zou ik dit natuurlijk best in HA kunnen bouwen en aansturen. Heb jij dit zelf zo ingesteld, en zo ja, volgens welke logica en gaat dit goed?
De SAJ R5 omvormer heeft 2 registers om de output limiet in te stellen.

Mijn SAJ R5 HomeAssistant integratie gebruikt register 0x801F , de waarde hiervan is standaard 110%, en deze is live aan te passen tussen 0 en 110% van het vermogen van de omvormer. Deze word niet opgeslagen in de EEPROM.

Er is ook register 0x101C, met dezelfde waarden, maar deze wordt wél opgeslagen in de EEPROM, en herstart dan de omvormer. Deze wil je dus niet vaak aanpassen en is alleen nuttig als je eenmalig de max output van de omvormer wilt instellen. De SAJ R5 integratie gebruikt deze dus NIET.

Bovenstaande informatie komt uit de documentatie van SAJ en heb ik bevestigd gekregen van SAJ.

• Pdefarmer
Ascathon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Nice. Zo'n update kon het wel gebruiken. Zou je ook een foto kunnen maken van de EW11 en de draadjes, plaatjes zetten meer kracht bij dan een tabel.

Zelf zit hier volgens mij de USB variant in de omvormer en is de andere vrij. Ik heb geen hangende dongle net zoals de Connect of hoe het ding tegenwoordig heet maar een uit de kluiten gewassen USB stick.

En Ali linkjes, desnoods de producten uit jouw bestelling. Ook al zouden deze kunnen vervallen.
Ik heb nu ook een aansluitschema aan het stappenplan toegevoegd voor de 4-polige variant.

Zelf heb ik de EW11 in de link hieronder besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/32916128353.html

Ik had hem zonder antenne besteld, maar achteraf was met antenne wel beter geweest want het Wifi signaal is maar net voldoende. Zeker als je omvormer wat ver weg staat kan dat handig zijn.

• Wimbo
Ascathon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Veel van deze informatie is ook te vinden op de Github pagina van de integratie:
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus

De verkoper AliExpress verkoper die ik het meest aanraad is https://nl.aliexpress.com/item/1005005652193094.html

Als je netwerk hebt bij de omvormer, kun je ook de EE11 aanschaffen, zelfde idee, maar dan met ethernet ipv wifi.

[ Voor 7% gewijzigd door Wimbo op 23-07-2026 10:45 ]

• Wimbo

Goed artikel, heb het helemaal doorgelezen. Het leest alleen erg als geschreven door AI.
Jouw afbeeldingen en het diagram maken het een stuk duidelijker voor niet heel technische gebruikers.
Ik ben zelf ook bezig met een duidelijke handleiding, omdat ik er veel vragen over krijg. Dat is nu denk ik niet meer nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimbo op 23-07-2026 11:12 ]

• Pdefarmer
Wimbo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Goed artikel, heb het helemaal doorgelezen. Het leest alleen erg als geschreven door AI.
Jouw afbeeldingen en het diagram maken het een stuk duidelijker voor niet heel technische gebruikers.
Ik ben zelf ook bezig met een duidelijke handleiding, omdat ik er veel vragen over krijg. Dat is nu denk ik niet meer nodig.
Dank voor je feedback! Ik heb inderdaad AI gebruikt (ik ben geen goede schrijver en wie gaat het anno 2026 nog handmatig uittypen ;)) om het op 'papier' te zetten en het klopt dat hij er soms wat marketingachtige zinnen doorheen gooit. Alles is echter wel gebaseerd op de praktijk en mijn eigen bevindingen. Ik heb het zelf ook zo draaien.

• jawaligt
  • Niet online
Wimbo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:34:
[...]

De SAJ R5 omvormer heeft 2 registers om de output limiet in te stellen.

Mijn SAJ R5 HomeAssistant integratie gebruikt register 0x801F , de waarde hiervan is standaard 110%, en deze is live aan te passen tussen 0 en 110% van het vermogen van de omvormer. Deze word niet opgeslagen in de EEPROM.

Er is ook register 0x101C, met dezelfde waarden, maar deze wordt wél opgeslagen in de EEPROM, en herstart dan de omvormer. Deze wil je dus niet vaak aanpassen en is alleen nuttig als je eenmalig de max output van de omvormer wilt instellen. De SAJ R5 integratie gebruikt deze dus NIET.

Bovenstaande informatie komt uit de documentatie van SAJ en heb ik bevestigd gekregen van SAJ.
Top, dank voor de toelichting! Ik zie nu ook dat jij de bouwer/beheerder bent van de HA integratie. Heb ook even de discussie van mei dit jaar op Github nagelezen.

Dus Zonneplan is wellicht niet bekend met het verschil tussen deze twee registers of heeft andere redenen om dit niet aan te willen bieden.

Heb jij (of hebben anderen) ergens voorbeeldcode gezien van hoe je zero export die rekening houdt met je actuele gebruik in HA zou kunnen automatiseren?

• jawaligt
  • Niet online
Ascathon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Die kreeg ik ook vrij snel spontaan toegestuurd. Uh wat is deze? In begin wel gebruikt voor inzicht in verbruik, later naar Home Assistant. Misschien sturen ze die naar een deel lui af want dan kunnen ze je na zoveel jaar ook misschien een leuk aanbod doen met energiecontract.

Later uitgetrokken en nooit iets over gehoord. Alleen een app die kaal is maar die is sowieso sinds 2021 flink uitgekleed als je alleen PV hebt. (kijk er niet meer in)
Volgens ZP klantenservice heb je deze alleen nodig i.c.m. een dynamisch contract. Vorige bewoners van ons huis hadden dat, dongle is blijven zitten. En ik denk inderdaad dat zij die data al die lekker hebben zitten opslurpen om ons ongewenste aanbiedingen te doen :-(.

Heb jij hem zomaar toegestuurd gekregen? Dat is wel sneaky van ze.

De dongle in de omvormer zelf is wel nodig om de gebruiksdata te kunnen uitlezen via de app. Als je hem zelf gaat aansturen via HA zou je deze er natuurlijk ook uit kunnen halen, ik heb hem laten zitten.

• Wimbo
jawaligt schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Top, dank voor de toelichting. Ik zie nu ook dat jij de bouwer/beheerder bent van de HA integratie. Heb ook even de discussie van mei dit jaar op Github nagelezen.

Dus Zonneplan is wellicht niet bekend met het verschil tussen deze twee registers of heeft andere redenen om dit niet aan te willen bieden.

Heb jij (of hebben anderen) ergens voorbeeldcode gezien van hoe je zero export die rekening houdt met je actuele gebruik in HA zou kunnen automatiseren?
Zie deze thread op Github: https://github.com/wimb0/...-saj-r5-modbus/issues/239
Hier in staat een voorbeeld van een automation. Mijn eigen automation houd ook rekening met een thuisbatterij, dus die is wat ingewikkelder.

Geen idee waarom Zonneplan dit (nog?) niet aanbied, want het is wel degelijk mogelijk.
Hier ook een screenshot uit de SAJ documentatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUJIktpjeIKAUisSRhd_MkNO0eA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWLPyfwptwTnVauseJLhw0lI.png?f=fotoalbum_large

• Ascathon
jawaligt schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:57:
[...]

Heb jij hem zomaar toegestuurd gekregen? Dat is wel sneaky van ze.

De dongle in de omvormer zelf is wel nodig om de gebruiksdata te kunnen uitlezen via de app.
Die heb ik in 2021 al vrij snel gekregen na installatie. Eigenlijk spontaan ontvangen. Maar dat is dan wel een P1 variant overigens moet ik er bij zeggen.

Zelfde idee zoals ik hier zie hangen maar dan wellicht andere poort. https://www.duurzamerhand.nl/zonnepanelen-blogs/zonneplan-omvormer-uitlezen-home-assistant/

Voor omvormer uit te lezen heb ik die grote zwarte stick. Dus die poort die voor de EW11 beschreven wordt is bij mij gewoon vrij.

• elektriekert
Hier draait alweer een tijdje de Elfin als een zonnetje.
Nu zat ik in mijn UniFi gateway te kijken en zag ik dat een aantal maar per dag iets van data (50 bytes ofzo) naar China wordt verstuurd.
Hierop maar even een firewall rule ingesteld. Nu probeert ie elke minuut te versturen maar heeft ie pech.

De data naar HA zelf blijft gewoon naar behoren werken :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVl1gBOrivCNsD_lwCpTpMV4Izc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJ3BP2CQOYslEKVtaYtvevQ1.jpg?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

elektriekert schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:03:
Nu zat ik in mijn UniFi gateway te kijken en zag ik dat een aantal maar per dag iets van data (50 bytes ofzo) naar China wordt verstuurd.
Hierop maar even een firewall rule ingesteld. Nu probeert ie elke minuut te versturen maar heeft ie pech.

[Afbeelding]
Deze zag ik idd ook continu voorbij komen vanaf de EW11 in Pi-hole. Die heb ik ook al een hele tijd geblokkeerd. Geen idee waarvoor dat nodig is maar het werkt inderdaad prima zonder die verbinding.

• elektriekert
GaMbiNo schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Deze zag ik idd ook continu voorbij komen vanaf de EW11 in Pi-hole. Die heb ik ook al een hele tijd geblokkeerd. Geen idee waarvoor dat nodig is maar het werkt inderdaad prima zonder die verbinding.
Ik heb ook geen idee, zo heb ik ook de cloud geblokkeerd van mijn Zendure’s thuis batterijen/omvormers. Alles is aan te sturen via Home Assistant :Y

• Wimbo
elektriekert schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:03:

~~~~~~~[Afbeelding]
Mijn devices zitten gelukkig in een VLAN zonder internet toegang.
Ik zag deze inderdaad ook voorbij komen in mijn firewall en DNS server.

Vervolgens ben ik in de documentatie gedoken:
bridge.iotworkshop.com is blijkbaar een online service van Elfin voor het op afstand beheren van devices.

Gelukkig is het via Telnet uit te schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGgRdhdqUVjDz1VpngCAtqJXly4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pcRbwWBjJMb3bh3NuI6OHwrR.jpg?f=user_large
Zet indien nodig Telnet aan in de web interface van de EW11/EW10/EE11. (System settings / Telnet)
Reboot het apparaat (Others / Restart)
Log daarna in via telnet en log in met gebruiker admin en hetzelfde wachtwoord als de webinterface.
Gebruik het commando SYS NAT Disable om deze service uit te zetten.
Gebruik Restart om te rebooten.
Daarna staat deze service uit en praat de Elfin niet meer naar bridge.iotworkshop.com.
Wel jammer dat ze dit niet in de web interface hebben verwerkt.
Edit: vergeet niet om TELNET weer uit te zetten en de Elfin dan nogmaals te herstarten!

Gevonden in https://www.hbl.hu/wp-con...ware_Funtion_20200623.pdf , pagina 43

• elektriekert
Wimbo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:42:
[...]

bridge.iotworkshop.com is blijkbaar een online service van Elfin voor het op afstand beheren van devices.

[Afbeelding]
Zet indien nodig Telnet aan in de web interface van de EW11/EW10/EE11. (System settings / Telnet)
Log daarna in via telnet en log in met gebruiker admin en hetzelfde wachtwoord als de webinterface.
Daarna staat deze service uit en praat de Elfin niet meer naar bridge.iotworkshop.com.

Bedankt voor deze extra informatie :Y
Ik ga hem uitschakelen

• jawaligt
  • Niet online
Wimbo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

Top dat je dit hebt uitgezocht. Ik heb hem ook uitgezet.
Pagina: 1 2 Laatste