• erwinus84
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 12:32
Bedoel je dit? Was een verborgen entiteit onder de omvormer info die ik heb geactiveerd.

Display Software Version: 3.022

  • thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:10
elektriekert schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:37:
[...]


Ik heb de ZP dongle eraf gejoept en daar hangt nu via de EW11 Homeassistant aan. Dit werkt naar behoren.
Kan je kijken welke software je omvormer draait via HA?

Ben er wel benieuwd naar :Y

Bedankt voor je berichtje :D
Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?

  • GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:38

GaMbiNo

1337

thewhi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
[...]


Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?
Zowel uitschakelen als dimmen. Beide werkt prima en snel.

  • elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:36
thewhi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:02:
[...]


Ik overweeg ook de dongle eruit te trekken. Kun je met de EW11 de omvormer gewoon aan/uitschakelen of ook nog dimmen?
Zoals bovenstaande reactie, het werkt precies hetzelfde als via de andere poort.

  • Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 11:56
Ik gebruik een wifi elfin ew11 modbus converter, dit werkt maar valt eens in de 2 maanden uit en moet ik resetten. Heeft iemand een modbus rs485 lan converter werken met home assistant en de saj R5 omvormer?

PV opbrengst


  • jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:52:
Goedenavond allemaal,
Een hele tijd geleden heb ik hier gepost omtrent mijn RS232 (USB aansluiting) verbinding via een Elfin EW10A.
Deze stopte er vorig jaar ineens mee.
Afgelopen week een nieuwe EW10 aangeschaft nadat ik het een en ander opnieuw had geprobeerd (EW10 reset, HA intergratie verwijderen en opnieuw installeren, direct via modbus in HA proberen aan te spreken. Gebruiken zonder ZP dongle)

Niets werkte. Vandaag een EW11 i.p.v. de ZP dongle geprobeerd, deze werkte meteen.
Nu heb ik het vermoeden dat via een firmware update vorig jaar het kunnen gebruiken van de RS232 poort (USB) is komen te vervallen.

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de RS232 aansluiting?

Mvg
Vraagje: zit die EW11 dan middels een custom made RJ45 kabeltje op de RS485 aansluiting? En jouw Zonneplan dongle zat daar eerst op? Of kan de EW11 toch stiekem ook met USB overweg?

Ik heb zelf de SAJ R5-3K-S1 en zit te twijfelen of ik voor de EW11 of EW10 moet gaan. De Zonneplan dongle zit bij mij in de USB poort.

  • elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:36
jawaligt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Vraagje: zit die EW11 dan middels een custom made RJ45 kabeltje op de RS485 aansluiting? En jouw Zonneplan dongle zat daar eerst op? Of kan de EW11 toch stiekem ook met USB overweg?

Ik heb zelf de SAJ R5-3K-S1 en zit te twijfelen of ik voor de EW11 of EW10 moet gaan. De Zonneplan dongle zit bij mij in de USB poort.
Deze zit dan idd met een custom made usb of rj45 kabeltje in de omvormer.

De EW11 werkt uitsluitend op de RS485 poort (ethernet lookalike port) en de EW10(A) uitsluitend op de RS232 (USB).

Ik heb ooit de fout gemaakt om de verkeerde te kopen en dat werkt gewoonweg niet.

  • jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:53:
[...]


Deze zit dan idd met een custom made usb of rj45 kabeltje in de omvormer.

De EW11 werkt uitsluitend op de RS485 poort (ethernet lookalike port) en de EW10(A) uitsluitend op de RS232 (USB).

Ik heb ooit de fout gemaakt om de verkeerde te kopen en dat werkt gewoonweg niet.
Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.

De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.

Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten ;)

  • Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-06 09:03
jawaligt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.

De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.

Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten ;)
Tsja. Het blijft dubbel denk ik totdat iemand samen met ze naar de rechtbank gaat. Je hebt duizenden euro's neergelegd voor je installatie. Het ding is van jou, niet van hen. Enige wat ze leuk vinden is om je later een energiecontract aan te bieden.

Ik heb er in de basis niks tegen dat ze het uitlezen en aanbieden in een app, een app die overigens na 5 jaar compleet uitgekleed is voor alleen PV afnemers. Maar ik vind dat ik er mee mag doen wat ik wil.

Ik ben ook wel benieuwd naar een eenvoudige manier van uitlezen. Maar ik volg dit topic al jaren maar het is me nog steeds niet duidelijk wat anno 2026 de meest makkelijke manier is zonder draden opnieuw te verbinden. Als die er is ...

[ Voor 10% gewijzigd door Ascathon op 19-06-2026 16:29 ]


  • jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ascathon schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Tsja. Het blijft dubbel denk ik totdat iemand samen met ze naar de rechtbank gaat. Je hebt duizenden euro's neergelegd voor je installatie. Het ding is van jou, niet van hen. Enige wat ze leuk vinden is om je later een energiecontract aan te bieden.

Ik heb er in de basis niks tegen dat ze het uitlezen en aanbieden in een app, een app die overigens na 5 jaar compleet uitgekleed is voor alleen PV afnemers. Maar ik vind dat ik er mee mag doen wat ik wil.
Helemaal met je eens. Wellicht ten overvloede: mijn laatste opmerking was zwaar ironisch bedoeld.

  • elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:36
jawaligt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Thanks, ik heb inmiddels de EW11 besteld met alle toeters en bellen. Duimen dat 'ie het doet.

De Zonneplan dongle eruit gooien lijkt me een goed idee, ware het niet dat ze dan vast gaan piepen als ik ooit nog iets van ze nodig heb in de sfeer van garantie of zo.

Oja, en ze zitten natuurlijk permanent op afstand de kwaliteit en prestaties van mijn pv systeem te monitoren. Laten we dat niet vergeten ;)
Ik kreeg na 24 uur de melding in de app dat ze niet kunnen monitoren dus dat er waarschijnlijk iets mis is met het systeem, verder niets.

  • Pdefarmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 18:39
Hier ook de Zonneplan dongle eruit gehaald en vervangen door de elfin ew11. Werkte als een malle totdat op een ochtend er niets meer binnenkwam in HA.

Voeding eruit en erin werkte ook niet. Na even troubleshouten kwam ik erachter dat de ew11 via DHCP een nieuw ip-adres had gekregen terwijl de Saj integratie naar een vast ip wijst.

Als de omvormer avonds stopt omdat er geen opwek meer is valt de ew11 ook uit. 's Morgens gaat hij weer aan en kan dan een nieuw ip-adres krijgen als de lease time is verlopen. De oplossing is om de ew11 een vast ip-adres toe te kennen in de router. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Pagina: 1 2 Laatste