Zonneplan (SAJ R5) USB dongle kopen als particulier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 23:12
Wij hebben sinds kort zonnepanelen van Zonneplan. Daarbij hoort een Zonneplan One omvormer, die eigenlijk een SAJ R5 omvormer is. Ze hebben er een 4G module bijgeleverd die via de RS485 poort aangesloten is. Door middel van een custom integratie worden de statistieken via een API van Zonneplan op internet uitgelezen en in Home Assistant opgenomen. Erg leuk, maar de update is maar eens per 5 minuten en ik zou het nog leuker vinden als dit bijna realtime zou gebeuren.

Nu heb je voor de SAJ R5 ook nog dongles die via een USB-aansluiting geplaatst kunnen worden. Deze is nog vrij bij ons. Ik zou nu graag een R5 wifi of eventueel een ethernet dongle willen aanschaffen. Een AIO3 module mag ook.

Tot nu toe heb ik nog geen leverancier of webshop gevonden die aan particulieren levert. Weet iemand hier misschien een webshop/leverancier die dat doet? Mag eventueel buiten Nederland zijn, als ze maar naar hier opsturen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is geen direct antwoord op je vraag, maar een alternatieve oplossing: heb je een kWh meter overwogen achter de omvormer te plaatsen in de meterkast, die je via Wifi of Modbus kan uitlezen?

Ik heb me destijds ook zitten verdiepen in uitlezen van die Zonneplan omvormers, wel de Huawei variant. Ik dacht dat de RS485 poort vrij zou zijn en ik daar op kon inprikken, maar toen toch maar alvast een HomeWizard kWh meter gekocht. Die wil ik tzt aan mijn omvormer koppelen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• amarok
Zal even een update geven. Heb via een installateur een wifi dongle kunnen overnemen die hij nog nieuw in doos had liggen. Dat werkt goed. Zowel de Zonneplan dongle als de SAJ R5 wifi-d dongle doen het beiden tegelijkertijd en krijg nu wat meer statistieken in m'n Home Assistant installatie en de data wordt ook frequenter bijgewerkt. Met de SAJ integratie en nog wat command_line scripts haal ik nu alle data uit de omvormer die ik graag wilde zien. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liYUpkqvdd5T8hxT8QEQDWgb4bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/567EQFFAsxrih3CMOSPbtqFq.png?f=fotoalbum_large
Deze gegevens komen uit de webserver die ingebouwd is in de SAJ wifi dongle. Ben nog aan het finetunen van Home Assistant, dus daarom de onderbrekingen in de grafieken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Netjes!

Nu je de boel in HASS hebt kun je ook gelijk een account aanmaken bij PVOutput om de boel daarheen te sturen. En je aanmelden bij Tweakers PVOutput lijst natuurlijk :P

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Weet je toevallig om welke wifi dongle het gaat die hiermee werkt? Mijn zus heeft namelijk dezelfde omvormer, en ik zou zelf ook deze handmatig willen uitlezen zodat ik hem naar PVOutput kan loggen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• amarok
PVOutput doe ik al sinds een tijdje. Twee dagen na de installatie van de panelen ben ik gaan loggen op PVOutput. Ik stuur 's avonds rond twaalf uur wat data naar de API van PVOutput door met een zelfgeschreven scriptje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6XK-XHZQDkufkxLnB7IjRPgTnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpX92CpSThKYTyFAV2rg0W49.png?f=fotoalbum_large
Hmm... kennelijk is er iets misgegaan met de meting op 27 september. Mogelijk een vastgelopen HA installatie. Heb ik een tijdje last van gehad. Lijkt nu opgelost te zijn door HA host een vast IP adres te geven (en geen DHCP meer).

Ik zal me aanmelden voor de Tweakers lijst! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarok
Possible schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:39:
Weet je toevallig om welke wifi dongle het gaat die hiermee werkt? Mijn zus heeft namelijk dezelfde omvormer, en ik zou zelf ook deze handmatig willen uitlezen zodat ik hem naar PVOutput kan loggen.
Yes, het is een SAJ R5 eSolar WIFI-D dongle.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
amarok schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:41:
PVOutput doe ik al sinds een tijdje. Twee dagen na de installatie van de panelen ben ik gaan loggen op PVOutput. Ik stuur 's avonds rond twaalf uur wat data naar de API van PVOutput door met een zelfgeschreven scriptje.

[Afbeelding]
Hmm... kennelijk is er iets misgegaan met de meting op 27 september. Mogelijk een vastgelopen HA installatie. Heb ik een tijdje last van gehad. Lijkt nu opgelost te zijn door HA host een vast IP adres te geven (en geen DHCP meer).

Ik zal me aanmelden voor de Tweakers lijst! ;)
Thanks! Het uploaden naar PVOutput kan gewoon met de 4G stick van Zonneplan zelf?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarok
Possible schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:45:
Thanks! Het uploaden naar PVOutput kan gewoon met de 4G stick van Zonneplan zelf?
Klopt. In HA gebruik ik de custom Zonneplan integratie die gebruik maakt van de API van Zonneplan voor de mobiele app en dus hun eigen 4G dongle. De benodigde data haal ik uit de database van HA met wat queries en via bash Python scriptje en curl verstuur ik die gegevens naar PVOutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:03
Interessant dingetje,
Hier is na 2 weken de omvormer al op storing gegaan.
Er komt binnenkort een monteur over de vloer maar ik merk als techneut zelf dat ik het niks vind om afhankelijk van een ander te zijn, en in dit geval ook maar halve informatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaySea
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 11:49
Ik heb ook een Saj omvormer met een 4g dongle erop. Hoe kun je daar informatie van uitlezen voor Home Assistant?
Ik weet niet waar ik het op moet zoeken en hoe ik überhaupt verbinding ermee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
Is 'ie van Zonneplan of is het een echte SAJ? Indien SAJ zelf dan mogelijk via deze site: https://fop.saj-electric.com/saj/login

Ik heb zelf een wifi dongle en die kan rechtstreeks via het eigen netwerk benaderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertTheman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 17:52
blackd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:55:
Ik heb me destijds ook zitten verdiepen in uitlezen van die Zonneplan omvormers, wel de Huawei variant. Ik dacht dat de RS485 poort vrij zou zijn en ik daar op kon inprikken, maar toen toch maar alvast een HomeWizard kWh meter gekocht. Die wil ik tzt aan mijn omvormer koppelen.
Weet je toevallig welke omvormer van Huawei Zonneplan gebruikt?
amarok schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:28:
Dat werkt goed. Zowel de Zonneplan dongle als de SAJ R5 wifi-d dongle doen het beiden tegelijkertijd
En weet jij of het dan ook mogelijk is om de dongle van zonneplan uit te schakelen. Ik vind het idee dat een externe partij altijd bij mijn data kan niet zo prettig.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvertTheman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:56:
Weet je toevallig welke omvormer van Huawei Zonneplan gebruikt?
Huawei SUN2000 serie. Maar ze hebben ook de SAJ (gehad).
Toen ik van Zonneplan een aanbod kreeg, kon ik in de online offerte de datasheets van de aangeboden omvormer downloaden. Dan weet je welke je aangeboden krijgt.

Even neuzen op de site levert op dat de SAJ voor daken zonder schaduw wordt aangeboden, en de Huawei voor daken met schaduw.
https://www.zonneplan.nl/one => SAJ
https://www.zonneplan.nl/one-optimized => Huawei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertTheman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 17:52
blackd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Huawei SUN2000 serie...
Toen ik van Zonneplan een aanbod kreeg, kon ik in de online offerte de datasheets van de aangeboden omvormer downloaden. Dan weet je welke je aangeboden krijgt.
Het zou een SUN2000 serie worden inderdaad.
En die lijkt gewoon lokaal uitleesbaar te zijn dus dat is top.

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvertTheman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:25:
Het zou een SUN2000 serie worden inderdaad.
En die lijkt gewoon lokaal uitleesbaar te zijn dus dat is top.
Allereerst: ik heb zelf geen omvormer van Zonneplan, dus heb hier geen praktische ervaring mee.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Zonneplan dus standaard een 4G uitleesfunctie heeft, en dat zal ongetwijfeld door een dongle gebeuren. Of die standaard van Huawei is of dat daar custom firmware van Zonneplan op staat, weet ik niet. Als dat vergelijkbaar is met de Huawei dongle (SDongleA-03/05) dan is het even oppassen, zoals ook te lezen is op de wiki. Zie ook de User manual, hoofdstuk 5.6 hoe die dingen worden aangesloten.

En ik zou mezelf wel afvragen wat er gebeurt als je die 4G dongle van Zonneplan van de omvormer af haalt en wat Zonneplan daarvan vindt, want ze zijn volgens mij niet zo heel happig op maatwerk/aanpassingen in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 06:17

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Is een ESP32/8266 oplossing zoals voor de Growatt inverters mogelijk ? https://community.home-as...rowatt-shinewifi-s/369171

Die heb ik namelijk nog meerdere liggen op de Growatt inverter werkte dit perfect.
Als het goed is heb je dan alleen het device adress nodig en de juist adress voor de info.
Adressen zijn gedocumenteerd blijft dus alleen het device adress over.

[ Voor 80% gewijzigd door RVerheijden op 16-06-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derksens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34q6g4YWnNPDOQ5edmimaUCp9y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOHRUDlo350CvJ9g5dr7KboV.jpg?f=fotoalbum_large

In hacs staat een saj modbus integratie. In de bijbehorende documentatie staat haarfijn uitgelegd hoe je de inverter middels usb rs232 kan koppelen. Ik heb de zonneplan R5 inverter.

https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus De zonneplan 4g dongel kan gewoon blijven zitten. De Rs232 Elfin ew10 is te verkrijgen bij Ali voor rond de 15 euro

[ Voor 15% gewijzigd door Derksens op 22-10-2023 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 10:19
Bedankt voor deze tip @Derksens
Even een USB kabel aanpassen en UTP aan de andere kant zetten. Dan inprikken,configureren en klaar. In totaal nog geen half uurtje werk.
Geen Zonneplan app meer nodig en heel veel meer informatie uit de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derksens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-04-2024
DB LucF schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:50:
Bedankt voor deze tip @Derksens
Even een USB kabel aanpassen en UTP aan de andere kant zetten. Dan inprikken,configureren en klaar. In totaal nog geen half uurtje werk.
Geen Zonneplan app meer nodig en heel veel meer informatie uit de omvormer.
Werkt zonder problemen tot nu toe geen issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Derksens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]

In hacs staat een saj modbus integratie. In de bijbehorende documentatie staat haarfijn uitgelegd hoe je de inverter middels usb rs232 kan koppelen. Ik heb de zonneplan R5 inverter.

https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus De zonneplan 4g dongel kan gewoon blijven zitten. De Rs232 Elfin ew10 is te verkrijgen bij Ali voor rond de 15 euro
Wow!
Dit is interessant,
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 09:39
Derksens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]

Interessant! Ik vraag me af, heeft mijn R5 een modbus poort? Weet ook niet goed wat die Dongle doet die aangesloten is op mijn Ethernet (gaat in mijn router), het is geen Wifi-D dongle alvast. Heb jij een idee? https://imgur.com/a/LG76uZj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 09:55
notflip schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Interessant! Ik vraag me af, heeft mijn R5 een modbus poort? Weet ook niet goed wat die Dongle doet die aangesloten is op mijn Ethernet (gaat in mijn router), het is geen Wifi-D dongle alvast. Heb jij een idee? https://imgur.com/a/LG76uZj
Waarschijnlijk is dat de AIO3 modbus adapter? (AIO staat volgens mij voor "All In One" en de "3" voor de 3 beschikbare verbindingsopties: WiFi, Ethernet en Bluetooth).

Ik kan de tekst op de dongle niet lezen, maar hij lijkt erg veel op deze:

https://gigatek.be/nl/saj-esolar-aio3-module--sajaio3

Dan heb je dus die dongle op de Modbus poort aangesloten, en kun je via Ethernet/web de (Modbus) data uit de omvormer uitlezen.

Die webshop lijkt ook aan particulieren te leveren, dus mogelijk is dat een optie voor anderen in dit topic die op zoek zijn naar zo'n unit voor hun eigen SAJ omvormer... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Waarschijnlijk is dat de AIO3 modbus adapter? (AIO staat volgens mij voor "All In One" en de "3" voor de 3 beschikbare verbindingsopties: WiFi, Ethernet en Bluetooth).

Ik kan de tekst op de dongle niet lezen, maar hij lijkt erg veel op deze:

https://gigatek.be/nl/saj-esolar-aio3-module--sajaio3

Dan heb je dus die dongle op de Modbus poort aangesloten, en kun je via Ethernet/web de (Modbus) data uit de omvormer uitlezen.

Die webshop lijkt ook aan particulieren te leveren, dus mogelijk is dat een optie voor anderen in dit topic die op zoek zijn naar zo'n unit voor hun eigen SAJ omvormer... ;)
Helaas leveren ze alleen in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
elektriekert schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Helaas leveren ze alleen in België
Dat blijkt niet uit hun voorwaarden, waar heb je die informatie vandaan?

https://gigatek.be/nl/bestellen-en-levering
Wij kunnen je bestelling versturen naar diverse internationale bestemmingen. De specifieke verzendkosten en levertermijnen worden bepaald door het land van bestemming. Voor een gedetailleerd overzicht van deze kosten en tijden verwijzen we u naar de bijbehorende tabel hieronder op deze pagina.

Standaard verzending:
Bestemming Verzendkosten Gratis verzending vanaf Transporttijden
België € 8 € 30 1 werkdag
Denemarken € 25 € 300 2-5 werkdagen
Duitsland € 25 € 300 2-3 werkdagen
Finland € 35 € 400 4-6 werkdagen
Frankrijk € 25 € 300 3-5 werkdagen
Italië € 30 € 350 3-4 werkdagen
Luxemburg € 8 € 30 1 werkdag
Nederland € 8 € 30 1 werkdag
Oostenrijk € 25 € 300 2-5 werkdagen
Polen € 18 € 200 3-5 werkdagen
Spanje € 35 € 400 3-7 werkdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Dat blijkt niet uit hun voorwaarden, waar heb je die informatie vandaan?

https://gigatek.be/nl/bestellen-en-levering

[...]
Bij het aanmaken van een account kan alleen voor België als land gekozen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
elektriekert schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Bij het aanmaken van een account kan alleen voor België als land gekozen worden.
Eh, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, ik kan gewoon alle landen uit het verzend-overzicht ook kiezen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_BhkvqBxa2JGc9kQjGQTskYeHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GvbWw96tuvm01TNcHCBDXbob.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Eh, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, ik kan gewoon alle landen uit het verzend-overzicht ook kiezen ;)

[Afbeelding]
Dan zal het aan mijn IPad liggen denk ik, zal eens een andere browser proberen :)
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 18:48
Misschien beetje recap voor mij nodig, ik word er helaas niet wijs uit.
Als ik de 4G stick/module wil laten zitten, wat zou ik dan bij moeten kopen?

Of wordt het een nieuw tussenstuk en daar op weer de 4G module? Ik zie diverse dingen voorbij komen die juist lijken op de vervanger van de 4G module (qua vorm/poort)

Betreft Zonneplan thread maar zal dus nog even specific aangeven dat ik de One brander omvormer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Ascathon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:41:
Misschien beetje recap voor mij nodig, ik word er helaas niet wijs uit.
Als ik de 4G stick/module wil laten zitten, wat zou ik dan bij moeten kopen?

Of wordt het een nieuw tussenstuk en daar op weer de 4G module? Ik zie diverse dingen voorbij komen die juist lijken op de vervanger van de 4G module (qua vorm/poort)

Betreft Zonneplan thread maar zal dus nog even specific aangeven dat ik de One brander omvormer heb.
Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:

"4G/GPRS/WIFI/DRM"

Daarop kun je ofwel de eSolar AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig. Deze oplossing heb ik zelf ook in gebruik voor mijn Zonneplan One SAJ R5 omvormer...

Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 17-05-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Je kunt de Zonneplan 4G stick laten zitten, die zit niet in de weg. Je hebt nog een Seriele aansluiting, met de vormfactor van een USB poort. Daar staat bij:

"4G/GPRS/WIFI/DRM"

Daarop kun je ofwel de door mij gevonden AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig ;)

Dan kun je met de SAJ Modbus integratie in HomeAssistant je omvormer uitlezen en aansturen (sinds kort is de "Limit Power" instelling ook beschikbaar via die integratie ;)
Kan je met de “limit power” ook je omvormer afknijpen?
Volgens mij is de HA integratie veel interessanter dan de AIO3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
elektriekert schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Kan je met de “limit power” ook je omvormer afknijpen?
Volgens mij is de HA integratie veel interessanter dan de AIO3?
Hoe wil je met de omvormer praten als je geen hardware hebt om de verbinding te maken? Je hebt dus ofwel de AIO3 nodig, of de Elfin EW10 oid...alleen dan kun je via de SAJ integratie met de omvormer praten en de Limit Power instelling aansturen...

En ja, die werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:01:
[...]

Hoe wil je met de omvormer praten als je geen hardware hebt om de verbinding te maken? Je hebt dus ofwel de AIO3 nodig, of de Elfin EW10 oid...alleen dan kun je via de SAJ integratie met de omvormer praten en de Limit Power instelling aansturen...
Dat begrijp ik, mijn vraag was of je met de zelf in via HA meer functies hebt t.o.v. de AIO3 met iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
elektriekert schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:26:
[...]

Dat begrijp ik, mijn vraag was of je met de zelf in via HA meer functies hebt t.o.v. de AIO3 met iets anders?
Hmm, geen idee. Ik heb zelf niet de AIO3 of gelijkwaardige dongle in gebruik. Ik weet dus ook niet hoe die te koppelen is met HA.

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die op exact dezelfde wijze te verbinden is, via de HA SAJ modbus integratie, en dat je dan alle entities beschikbaar hebt, ongeacht welke hardware je gebruikt.

Dan maakt het dus niet uit wat je erin prikt, er komt dezelfde data uit. Dat is mijn aanname...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Hmm, geen idee. Ik heb zelf niet de AIO3 of gelijkwaardige dongle in gebruik. Ik weet dus ook niet hoe die te koppelen is met HA.

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die op exact dezelfde wijze te verbinden is, via de HA SAJ modbus integratie, en dat je dan alle entities beschikbaar hebt, ongeacht welke hardware je gebruikt.

Dan maakt het dus niet uit wat je erin prikt, er komt dezelfde data uit. Dat is mijn aanname...
Ik denk dat ik tegen die tijd zelf ff aan de slag ga met een soldeerbout en een Elfin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

GaMbiNo

1337

[...]

"4G/GPRS/WIFI/DRM"

Daarop kun je ofwel de eSolar AIO3 module aansluiten, of bijvoorbeeld een Elfin EW10 WiFi adapter. In het laatste geval moet je wel even een USB kabel opofferen en aan een RJ45 stekker knijpen, maar dat is niet lastig. Deze oplossing heb ik zelf ook in gebruik voor mijn Zonneplan One SAJ R5 omvormer...

Ik heb ook een Elfin EW11 in gebruik voor dit doel, naast de Zonneplan 4G module. De Elfin werkt idd heel mooi i.c.m. Home Assistant.
Maar ik heb geen USB kabel gesoldeerd oid, maar een UTP kabel met een hele specifieke adervolgorde gemaakt. Heb ik dan een andere Zonneplan One (SAJ) omvormer dan jullie? Ik heb ook geen USB aansluiting.

De UTP aansluiting op de omvormer zat bij mij onder een klein dopje die eraf gedraaid kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 17-05-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Same, dat is hier ook. Ik weet niet hoe de 4G module er uit ziet, maar die zit hier van voren gezien links. De connect rechts is (ook) RS-485.
Als ik een beetje rondneus heeft juist die 4G module een USB form factor.

https://ensol.es/media/io...aj-r5-4k-s2-inverter.webp

Als ik verder bij Zonneplan rondkijk leveren ze waarschijnlijk de nieuwere inverters uit met een Connect module, die wel op de andere poort zit. Dan is het meer dan logisch dat de "USB" aansluiting vrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
GaMbiNo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Ik heb ook een Elfin EW11 in gebruik voor dit doel, naast de Zonneplan 4G module. De Elfin werkt idd heel mooi i.c.m. Home Assistant.
Maar ik heb geen USB kabel gesoldeerd oid, maar een UTP kabel met een hele specifieke adervolgorde gemaakt. Heb ik dan een andere Zonneplan One (SAJ) omvormer dan jullie? Ik heb ook geen USB aansluiting.

De UTP aansluiting op de omvormer zat bij mij onder een klein dopje die eraf gedraaid kan worden.
Er zijn verschillen tussen diverse SAJ R5 omvormers. Ik heb een 4kW variant, en die heeft de Zonneplan 4G Dongle in de RS485 (Modbus) poort, die een RJ45 aansluiting heeft. Die is dus al bezet.

De RS232 seriele poort heeft de vorm van een USB poort, en daarop heb ik een USB kabel naar RJ45 stekkertje geknepen, en in de EW11 gestopt. Dat is mijn ingang tot de omvormer-data (ModbusRTU <> Serial TCP).

Andere modellen van de SAJ R5 hebben andere poorten, maar de RS485 Modbus poort is altijd een RJ45 vormfactor zo te zien, en de RS232 seriele poort altijd een USB vormfactor:

https://image3.saj-electr...S1_S2%20user%20manual.pdf

Zie pagina 27, 28 en 29 voor de 3 verschillende varianten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Er zijn verschillen tussen diverse SAJ R5 omvormers. Ik heb een 4kW variant, en die heeft de Zonneplan 4G Dongle in de RS485 (Modbus) poort, die een RJ45 aansluiting heeft. Die is dus al bezet.

...

Zie pagina 27, 28 en 29 voor de 3 verschillende varianten...
Klopt. Ik heb de laatste van de varianten.
Maar 2 jaar geleden leverden ze de omvormers met een zwarte 4G stick, rebranded SAJ stick.
Nu leven ze die met hun eigen (?) witte "hangende" dongle schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ah oké. Ik heb inderdaad de zwarte 4G dongle en daarnaast de RJ45 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Inmiddels ligt er een hele zwik aan stroomkabels en netwerkkabel naar de garage toe (waar ook de omvormer hangt.) :Y

Kan je de export limit ook mee laten variëren met het verbruik wat je thuis opwekt?
Ik heb al data vanuit de elektrameter in mijn HA via de p1 poort.
Ik vermoed dat je per zoveel tijd (seconden?) deze kan aanpassen.

Ik kwam ook nog een artikel tegen waarbij ze met een modus werken via ESPHome.
Dit zag er ingewikkelder uit maar dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
elektriekert schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Inmiddels ligt er een hele zwik aan stroomkabels en netwerkkabel naar de garage toe (waar ook de omvormer hangt.) :Y

Kan je de export limit ook mee laten variëren met het verbruik wat je thuis opwekt?
Ik heb al data vanuit de elektrameter in mijn HA via de p1 poort.
Ik vermoed dat je per zoveel tijd (seconden?) deze kan aanpassen.

Ik kwam ook nog een artikel tegen waarbij ze met een modus werken via ESPHome.
Dit zag er ingewikkelder uit maar dat is een aanname.
Als je HomeAssistant gebruikt, kun je eens naar mijn vroeger gebruikte etup kijken:

Gameboy in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gameboy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Als je HomeAssistant gebruikt, kun je eens naar mijn vroeger gebruikte etup kijken:

Gameboy in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
;)
Proef, ik moet hier wel even voor gaan zitten als het zover is.
Ik heb hier een NUC draaien met HA maar ben een behoorlijke leek :+

Bedankt voor je post in ieder geval :)

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 10-02-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 15:41
[...]

"4G/GPRS/WIFI/DRM"

Ik heb ook een R5 omvormer en een EW10 adapter, maar krijg de EW10 niet zover dat deze data gaat versturen. Welke instellingen heb jij als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Squinck schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:45:
[...]

Ik heb ook een R5 omvormer en een EW10 adapter, maar krijg de EW10 niet zover dat deze data gaat versturen. Welke instellingen heb jij als ik vragen mag?
Deze link al gezien?
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus
Hier staat de cable lay-out en de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
GaMbiNo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Deze link al gezien?
https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus
Hier staat de cable lay-out en de settings.
Jazeker en ik had de dongle uit de usb gehaald en een usb kabel aangepast. Ik krijg hier echter geen data uit dus denk dat ik de vrij RS485 poort moet gebruiken en het andere schema moet hanteren dat hier te vinden is

Of moet ik dan per se de EW11 hebben?
.

[ Voor 4% gewijzigd door Squinck op 25-02-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Squinck schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Jazeker en ik had de dongle uit de usb gehaald en een usb kabel aangepast. Ik krijg hier echter geen data uit dus denk dat ik de vrij RS485 poort moet gebruiken en het andere schema moet hanteren dat hier te vinden is

Of moet ik dan per se de EW11 hebben?
.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb het iig gedaan zoals het op deze github link staat. Dus op een RS485 poort en met een EW11, en dat werkt al een hele poos prima. Maar het zou mij niet verbazen dat dat met een EW10 ook moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
Pff nou ik ben wel een beetje uit mijn opties.
Ik heb dus een R5-5K S2 inverter. Aan de onderkant is duidelijk een rs485 poort. Ik heb de Ew10 omgeruild voor een ew11 en de draadjes precies zo aangesloten zoals vermeld in de documentatie.
Er komt echter nog helemaal geen data binnen.
Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 16:06
Squinck schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:15:
Pff nou ik ben wel een beetje uit mijn opties.
Ik heb dus een R5-5K S2 inverter. Aan de onderkant is duidelijk een rs485 poort. Ik heb de Ew10 omgeruild voor een ew11 en de draadjes precies zo aangesloten zoals vermeld in de documentatie.
Er komt echter nog helemaal geen data binnen.
Iemand enig idee wat ik fout doe?
Heeft de EW11 wel verbinding met je wifi?
Als je kabel goed is, en je EW11 online is zou het moeten werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9WE_wQFNVY2PdcSy5qNrrAJZs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbaUWd8YiXI4oVlXaMUV5dFp.png?f=fotoalbum_large

Op jouw S2 (2 MPPT) inverter moet je poort C hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_yNgJ1pWaywaXO3J51PNv7l5U0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q2IsISBBZYlQsL6TzIIqA3w2.png?f=user_large

Op kleinere S1 (1 MPPT) omvormers moet je soms eerst een metalen beschermplaatje losschroeven die over de RS485 connector heen zit. RS485 is poort G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlnH96dQ3o2ueNRE6uxV-EmDxrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWsUm7czm8XBg108OQiWkhyF.png?f=fotoalbum_large

Ik ben overigens de maker van de HomeAssistant integratie, https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus .

Er is inmiddels succesvol getest met een EW11 / EE11 en andere modbus naar ethernet/wifi devices.
Voor RS232 serieel weet ik zeker dat de EW10 werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door Wimbo op 14-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
Wimbo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Heeft de EW11 wel verbinding met je wifi?
Als je kabel goed is, en je EW11 online is zou het moeten werken.
[Afbeelding]

Op jouw S2 (2 MPPT) inverter moet je poort C hebben:
[Afbeelding]

Op kleinere S1 (1 MPPT) omvormers moet je soms eerst een metalen beschermplaatje losschroeven die over de RS485 connector heen zit. RS485 is poort G:
[Afbeelding]

Ik ben overigens de maker van de HomeAssistant integratie, https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-r5-modbus .

Er is inmiddels succesvol getest met een EW11 / EE11 en andere modbus naar ethernet/wifi devices.
Voor RS232 serieel weet ik zeker dat de EW10 werkt.
Dank voor je uitvoerige reactie.
Ik ben ermee aan de slag gegaan, heb een nieuwe kabel geknepen en nog eens zorgvuldig naar de bedrading gekeken. De EW11 heeft gewoon verbinding. Hierbij wat screenshots want wellicht dat ik toch iets over het hoofd zie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrDoy5uvO_xAIwmX7liMwP5wH0k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5CA5iaVnn78CEjitBPq6d6F6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZrw4WcFVhPgLgHDgpYMYfpPvYY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c0jA0HwF8z7m9ZQuh5mEhSqR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw12J5MqenAnpXLM7aI4Wb32DsY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KHYmcGRUccW6QfRnItdVwLku.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI8UuHYyNfVpI58UNB0u1pJK_M4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A27bP7g5aBUed2iM25fduR72.png?f=fotoalbum_tile

Maar wacht even. Jij zegt Op jouw S2 (2 MPPT) inverter moet je poort C hebben:
Op poort C zit mijn usb aansluiting waar de wifi module inzit????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
De settings lijken inderdaad goed.
Poort C is als het goed is een RJ45 aansluiting. Poort D is de USB aansluiting dacht ik.
Misschien dat er verschillende hardware revisies vd omvormer zijn en de poorten anders zitten?
Als er RS485 bij de poort staat, zou de EW11a moeten werken.

Zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eo3LICzfqqwe8wtUYVqirMmVpUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CnPlVPKeNAVmHu0ktKeyENrY.jpg?f=user_large

Heb je een foto van de onderkant van je omvormer?

[ Voor 54% gewijzigd door Wimbo op 24-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
Wimbo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:40:
De settings lijken inderdaad goed.
Poort C is als het goed is een RJ45 aansluiting. Poort D is de USB aansluiting dacht ik.
Misschien dat er verschillende hardware revisies vd omvormer zijn en de poorten anders zitten?
Als er RS485 bij de poort staat, zou de EW11a moeten werken.

Zie
[Afbeelding]

Heb je een foto van de onderkant van je omvormer?
Nou dat duurde even, maar ik had eindelijk tijd om dat ding van zijn standaard te halen en een foto te maken.
Volgens mij heb ik echt de juiste uitgang te pakken.
Is het zo dat de omvormer standaard wel ingesteld staat om de modbus uit te zenden/te gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HavGuVEUUcP4544Q7KW36udfHFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbkJ2AScF7qLxdc3oUCNaVlx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:48
Is het inmiddels gelukt? Ik zit op hetzelfde punt vast. De EW11 is verbonden met m'n SAJ R5, en m'n wifi. Alles lijkt te werken totdat ik de EW11 toevoeg aan HomeAssistant, want dan geeft de integratie aan:

Failed setup, will retry: Modbus Error: [Input/Output] No response received after 3 retries, continue with next request

Alles bij 't device blijft dan ook op Unavailable staan. Ik heb de kabel nog eens gecontroleerd en alle setting nagelopen, ook nog vergeleken met jouw screenshots. Maar bij de status pagina van de EW11 blijft bij de Serial Port de Received bytes op 0, terwijl er wel wat bytes verzonden zijn. Daarom denk ik dat de modbus niet reageert, maar vind nergens dat dit een optie is.

Hopelijk ben jij verder of kan @Wimbo ons nog op pad helpen :)

Edit: Zojuist de UTP kabel opnieuw gemaakt, en nu werkt het wel!

[ Voor 4% gewijzigd door Thijs? op 18-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Squinck schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:33:
[...]

Nou dat duurde even, maar ik had eindelijk tijd om dat ding van zijn standaard te halen en een foto te maken.
Volgens mij heb ik echt de juiste uitgang te pakken.
Is het zo dat de omvormer standaard wel ingesteld staat om de modbus uit te zenden/te gebruiken?
[Afbeelding]
Die AC kabel mag wel ff opnieuw bevestigd worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
elektriekert schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:51:
[...]

Die AC kabel mag wel ff opnieuw bevestigd worden :X
Ja de installateur is hier nogal slordig geweest.
Anyway. Ik heb op mijn werk dezelfde omvormer staan en daar krijg ik ook geen data uit de ew11.
Voor de zekerheid een andere ew11 gebruikt zonder resultaat en ook nog een nieuw kabeltje geknepen maar ook dat mocht niet helpen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de kabel toch niet goed knijp. Ik laat een kant van de utp kabel in tact. De andere kant gaat bruin op 2, wit bruin op 3, groen op 8 en blauw wit op 7. De "in tact zijnde" zijde gaat in de ew11.

Voor de goede orde. Ik moet toch bij het status venster wel iets van data zien staan serial port state of Communication state?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-05 12:37

Fremske

and change the world

Beste Tweakers,

Ik sta ook op het punt om de Elfin aan te sluiten op mijn Zonneplan One 6k omvormer (SAJ R5).
In mijn geval zit de Zonneplan Connect in de RS485 (RJ45 poort), ik heb dus de usb RS232 vrij en wil daar de Elfin opkoppelen.

Mijn vraag, heb ik hiervoor de EW11 of de EW10 nodig voor de beste werking?

Hoor het graag.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ik heb de Elfin EW11 in mijn SAJ R5 zitten via USB, Inmiddels de EW11 gekoppeld aan mijn wifi en is nu ook te bereiken via het netwerk. Vooralsnog zie ik geen data transmissie tussen de Elfin en de omvormer zelf.

Maar nu moet ik zeggen dat de handleidingen ook niet heel erg duidelijk zijn, duidelijk is dat Engels niet de moedertaal is :p

De DNS waar de EW11 gebruik van maakt is 223.5.5.5 e.o.a. datacenter in China.
Is deze ook nog zelf aan te passen zonder problemen voor de werking van de Elfin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:06:
Ik heb de Elfin EW11 in mijn SAJ R5 zitten via USB, Inmiddels de EW11 gekoppeld aan mijn wifi en is nu ook te bereiken via het netwerk. Vooralsnog zie ik geen data transmissie tussen de Elfin en de omvormer zelf.

Maar nu moet ik zeggen dat de handleidingen ook niet heel erg duidelijk zijn, duidelijk is dat Engels niet de moedertaal is :p

Is deze ook nog zelf aan te passen zonder problemen voor de werking van de Elfin
Ik had bij de comunication State netp wel waardes bij sent bytes en sent frames.
Bij serial port state gebeurde niet zo veel.

Nu heb ik de Tx en Rx omgedraaid en nu heb ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKraaH-mDM154Lr7TTbFqZsCfLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4JebTUjg09ixa3tx5mwXWPV.png?f=fotoalbum_large

Aan de serial port zijde lijkt er nu wel wat te gebeuren, maar de netp zijde ontvangt nu wel maar verstuurt niets 8)7

Edit:
Morgen even verder kijken. Een hoop rode uitroeptekens waren weg bij de entiteiten, alleen limit power was nog rood en niet beschikbaar maar de omvormer wekt denk ik al niets meer op nu.

[ Voor 7% gewijzigd door elektriekert op 27-04-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:59:
[...]

Ik had bij de comunication State netp wel waardes bij sent bytes en sent frames.
Bij serial port state gebeurde niet zo veel.

Nu heb ik de Tx en Rx omgedraaid en nu heb ik het volgende:

[Afbeelding]

Aan de serial port zijde lijkt er nu wel wat te gebeuren, maar de netp zijde ontvangt nu wel maar verstuurt niets 8)7

Edit:
Morgen even verder kijken. Een hoop rode uitroeptekens waren weg bij de entiteiten, alleen limit power was nog rood en niet beschikbaar maar de omvormer wekt denk ik al niets meer op nu.
Helaas,

Tx Rx omdraaien heeft ook niet gewerkt. De verbinding naar het eigen netwerk werkt allemaal naar behoren maar ergens daartussen gaat het fout :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:03:
[...]

Helaas,

Tx Rx omdraaien heeft ook niet gewerkt. De verbinding naar het eigen netwerk werkt allemaal naar behoren maar ergens daartussen gaat het fout :|
Overigens heb ik alleen een groen lampje bij de rj45 poort op de Elfin EW11, het oranje lampje komt niet aan.

Binnenkort ga ik de zonneplan dongle eruit halen en de EW11 aan de RS485 poort knopen, kijken of dat wel iets wil doen.

Anderzijds vraag ik me af of de omvormer wellicht te weinig vermogen heeft op de USB poort, dit kan ik ook nog uitsluiten om via een adapter oid de Elfin te voeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
elektriekert schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:15:
[...]

Overigens heb ik alleen een groen lampje bij de rj45 poort op de Elfin EW11, het oranje lampje komt niet aan.

Binnenkort ga ik de zonneplan dongle eruit halen en de EW11 aan de RS485 poort knopen, kijken of dat wel iets wil doen.

Anderzijds vraag ik me af of de omvormer wellicht te weinig vermogen heeft op de USB poort, dit kan ik ook nog uitsluiten om via een adapter oid de Elfin te voeden
Als je de USB poort gebruikt, heb je een ew10 nodig, die is voor seriële poorten. De USB poort doet modbus over RS232/serieel. Dat verklaard dat je ew11 niet werkt, want dat is een modbus over RS485 device.

Zie het usb gedeelte in de readme: https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port

[ Voor 75% gewijzigd door Wimbo op 29-04-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Fremske schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:57:
Beste Tweakers,

Ik sta ook op het punt om de Elfin aan te sluiten op mijn Zonneplan One 6k omvormer (SAJ R5).
In mijn geval zit de Zonneplan Connect in de RS485 (RJ45 poort), ik heb dus de usb RS232 vrij en wil daar de Elfin opkoppelen.

Mijn vraag, heb ik hiervoor de EW11 of de EW10 nodig voor de beste werking?

Hoor het graag.
Voor de USB aansluiting heb je de EW10 nodig, die doet modbus over RS232/serieel.
Zie https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wimbo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:19:
Als je de USB poort gebruikt, heb je een ew10 nodig, die is voor seriële poorten. De USB poort doet geen modbus. Dat verklaard dat je ew11 niet werkt, want dat is een modbus device.

Zie het usb gedeelte in de readme: https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port
Ah ja, dan gaat het niet werken hè _O- .
Ik maar denken dat de EW11A een iets nieuwere upgrade was 8)7

Dan zal ik in de toekomst er vast nog wel een ander plekje voor de EW11A hebben.

Bestel ik de EW10,
Maar dat is toch ook gewoon modbus?
Zij het voor RS232

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
elektriekert schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:30:
[...]

Ah ja, dan gaat het niet werken hè _O- .
Ik maar denken dat de EW11A een iets nieuwere upgrade was 8)7

Dan zal ik in de toekomst er vast nog wel een ander plekje voor de EW11A hebben.

Bestel ik de EW10,
Maar dat is toch ook gewoon modbus?
Zij het voor RS232
:D
Ja, dat klopt. Ik heb het verkeerd omschreven.
EW10 = modbus via RS232 naar wifi (is via de USB aansluiting op omvormer)
EW11 = modbus via RS485 naar wifi (is via de RJ45 met RS485 tekst aansluiting op de omvormer)

[ Voor 8% gewijzigd door Wimbo op 29-04-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
Squinck schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:08:
[...]

Ja de installateur is hier nogal slordig geweest.
Anyway. Ik heb op mijn werk dezelfde omvormer staan en daar krijg ik ook geen data uit de ew11.
Voor de zekerheid een andere ew11 gebruikt zonder resultaat en ook nog een nieuw kabeltje geknepen maar ook dat mocht niet helpen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de kabel toch niet goed knijp. Ik laat een kant van de utp kabel in tact. De andere kant gaat bruin op 2, wit bruin op 3, groen op 8 en blauw wit op 7. De "in tact zijnde" zijde gaat in de ew11.

Voor de goede orde. Ik moet toch bij het status venster wel iets van data zien staan serial port state of Communication state?
Je aansluiting om de omvormer lijkt inderdaad wel de juiste poort voor de EW11 te zijn.
Ik zou eens een nieuwe kabel maken, met alleen de aders verbonden die nodig zijn.

De andere pins op de EW11 hebben andere functies, misschien dat ergens kortsluiting op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
elektriekert schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:06:

Ik heb daar mijn eigen DNS server ingesteld. Mijn EW11 mag ook niet naar internet overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Wimbo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb daar mijn eigen DNS server ingesteld. Mijn EW11 mag ook niet naar internet overigens.
Inmiddels had ik deze al naar mijn gateway laten verwijzen :p

Anyway de EW10 is besteld :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik heb de EW10A op de usb poort (rs232) aangesloten en krijg geen data uitwisseling op de poort.

Zie foto hoe ik de usb-a kabel heb gekoppeld aan de EW10A. Wat doe ik hier fout en waarom krijg geen data uit de USB poort? Ik heb de instellingen gelijk aan die van @Wimbo Github.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSCrR-wYXnDEWRf0liHYQHTWrCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VK4gWIhf11YuRsAuME9URLCO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3GD87MO9ftAtGPtO9_uvhl6GII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYT0wRShGcqFXkN0a96igDLL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Fremske op 05-05-2025 16:10 ]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

[...]

"4G/GPRS/WIFI/DRM"
@Gameboy kun jij een foto opsturen van hoe jij de usb a kabel hebt gekoppeld aan de rj45 stekker? Ik krijg hem namelijk niet aan de praat.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fremske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:03:
Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik heb de EW10A op de usb poort (rs232) aangesloten en krijg geen data uitwisseling op de poort.

Zie foto hoe ik de usb-a kabel heb gekoppeld aan de EW10A. Wat doe ik hier fout en waarom krijg geen data uit de USB poort? Ik heb de instellingen gelijk aan die van @Wimbo Github.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo uit mijn hoofd zijn B-C de draden t.b.v. stroom (rood en zwart) en de witte en groene voor data A-D.

Ik heb de USB kant doorgemeten naar de connecties A t/m D en deze zijn dus verschillend t.o.v. die aansluiting van de rj45 op de EW10A

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L81JlKqbZWTuXdJSo_kFOJFJDIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w6sjL9TaZQ7sdfaAu6326qkZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 05-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Hallo @elektriekert

Ik heb nog een poging gewaagd, heb een rj45 stekker rechtstreeks op een usb-a kabel geknepen conform het schema van @Wimbo.
Zie foto, maar ook dat werkt niet. Er komt geen data uit de usb port.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Orgkgt7D-wSYZAlJNH4H-SMTLyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4kLVNmuzskmBJHKoSlLs341.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvZXJwD9w5-HzjNPmj_lu66JkGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8WJpmvwupkxMSrwwdnseJoo.jpg?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fremske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:54:
Hallo @elektriekert

Ik heb nog een poging gewaagd, heb een rj45 stekker rechtstreeks op een usb-a kabel geknepen conform het schema van @Wimbo.
Zie foto, maar ook dat werkt niet. Er komt geen data uit de usb port.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat je groene lampje wel aan bij het aansluiten?
Het lampje dat bij je RJ45 aansluiting zit op de EW10

Misschien heb je net eentje die stuk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
@Fremske Heb je niet toevallig de RX en TX omgedraaid? Op een van je eerste foto's brand het groene lampje op de EW10 wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhAvBjsxJFqQO3N3pqyIsfrE_FQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lXktQ3pKSFTGqIeA1S9zCNAT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@elektriekert @Wimbo
Het groene lampje van de EW10A doet het prima.
Maar het oranje lampje doet niks.

Ik krijg in het status overzicht van de EW10 geen enkele overdracht van de data te zien. De bytes blijven 0 bij serieel.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Ik heb de usb draden precies in de rj45 stekker gedrukt zoals beschreven op de Github pagina.
Waarbij ik de rj45 bekijk op de koper punten (dus lipje naar beneden).

Dus ground (zwart) op 8
Voeding (rood) op 7
Data plus (groen) op 6
Data min (wit) op 5

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fremske schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:24:
Ik heb de usb draden precies in de rj45 stekker gedrukt zoals beschreven op de Github pagina.
Waarbij ik de rj45 bekijk op de koper punten (dus lipje naar beneden).

Dus ground (zwart) op 8
Voeding (rood) op 7
Data plus (groen) op 6
Data min (wit) op 5
Kan het zijn dat de dikte van de usb draden niet voldoende zijn zodat er net een data draadje geen verbinding maakt op je RJ45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Ik ben weer iets verder.
Heb nu de usb-a kabel verbonden aan de meegeleverde rj45 connector van de EW10A.
Op de RJ45 connector van links naar rechts, gnd (zwart) - +7v (rood) - RXD (groen) - RXT (wit).

Ik kan nu dat versturen maar krijg geen data terug.
Wat gaat hier mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnEILHUrvWEOGGDlmAz-85u5P3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqDIAK1SxohQB5YvSsKxTO8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPZXGAQqvtY4TP0fim3bJRJMoXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/270bumOmg1SPYHFYDNWcrIWz.jpg?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Update:
Het werkt nu.

Oplossing:
Nieuwe usb-a kabel met daarop direct een losse rj45 plug, indeling:
Pin 8: zwart
Pin 7: rood
Pin 6: wit
Pin 5: groen

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Fremske schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:37:
Update:
Het werkt nu.

Oplossing:
Nieuwe usb-a kabel met daarop direct een losse rj45 plug, indeling:
Pin 8: zwart
Pin 7: rood
Pin 6: wit
Pin 5: groen
Dan was het toch RX en TX omdraaien. :)
Is het nu conform de beschrijving op m'n Github pagina, of moet ik deze aanpassen? (https://github.com/wimb0/...inverter-via-the-usb-port)

[ Voor 26% gewijzigd door Wimbo op 07-05-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hier heb ik net de EW10 ook hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXJtq3vYGWsav9hZoRJuOqTPo1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0qGlRB1RmB1cvbxhvoLAwu7.jpg?f=fotoalbum_large

Wel zijn er een hele hoop entiteiten niet beschikbaar zoals:

L1 t/m L3 voltage, L1 t/m L3 current, geen frequency etc.

Slechts 19 van de 60 entiteiten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
Standaard zijn er heel veel entities disabled.
Je moet ze in de integratie handmatig enablen.

Heb je een 3 fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wimbo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:41:
Standaard zijn er heel veel entities disabled.
Je moet ze in de integratie handmatig enablen.

Heb je een 3 fase omvormer?
Dat heb ik.
Ik dacht dat het zou komen door het Zonneplan sausje maar ik had hem pas net werkend en ben er verder nog niet aan toegekomen.

Overigens is mijn HA kennis nog beperkt dus dat helpt ook niet mee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Dat heb ik.
Ik dacht dat het zou komen door het Zonneplan sausje maar ik had hem pas net werkend en ben er verder nog niet aan toegekomen.

Overigens is mijn HA kennis nog beperkt dus dat helpt ook niet mee :p
Dat enablen stelt geen drol voor, wel viel me toevallig iets op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cLqvwZHFBUP1_FhRZktTvTfZbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7bWemnkZK5k9BqLkgRY4vNVL.png?f=fotoalbum_large

36,9kWh geproduceerd volgens de ZP app.

Uit HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O8fxsAh00hR29w_UpTnCk4rWfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyA51xJX7wuxYRyVk97m8fmD.jpg?f=fotoalbum_large

23,88kWh ik heb geen idee waar die drop vandaan komt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DB LucF
De datum/tijd op de omvormer staat niet juist. Ik heb me er zelf nog niet in verdiept of het aan te passen is, maar ik zie in ieder geval hetzelfde.
Waarden per dag/maand/jaar zijn dus niet betrouwbaar.
De laatste datum/tijd die bij mij is geregistreerd is 21 november 2022 om 14:59. Dat was dus met zonsondergang.

[ Voor 21% gewijzigd door DB LucF op 08-05-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Dat enablen stelt geen drol voor, wel viel me toevallig iets op:

[Afbeelding]

36,9kWh geproduceerd volgens de ZP app.

Uit HA:

[Afbeelding]

23,88kWh ik heb geen idee waar die drop vandaan komt :o
De waardes in HA komen rechtstreeks uit de omvormer, die houd dat voor zichzelf per dag/maand/jaar bij. Is een veldje wat uitgelezen word.

Die drop is middernacht volgens de omvormer, dan word die gereset.

Lijkt er op dat de datum/tijd in de omvormer niet goed staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimbo
DB LucF schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:24:
De datum/tijd op de omvormer staat niet juist. Ik heb me er zelf nog niet in verdiept of het aan te passen is, maar ik zie in ieder geval hetzelfde.
Waarden per dag/maand/jaar zijn dus niet betrouwbaar.
De laatste datum/tijd die bij mij is geregistreerd is 21 november 2022 om 14:59. Dat was dus met zonsondergang.
In de HA integratie, is er een actie/service om de datum/tijd in te stellen.
Gebruik je die niet, heb ik wel een stukje python code die dat voor je kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U79KWH3JtlJFUd8gqbs-Igr65Bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaPGTZ5YKHKg9HE8VcVVNB0Y.png?f=fotoalbum_large
(datum en hoef je niet in te vullen en aanvinken, dan pakt hij automatisch de huidige tijd uit HA)

[ Voor 6% gewijzigd door Wimbo op 09-05-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DB LucF
Wimbo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Gebruik je die niet, heb ik wel een stukje python code die dat voor je kan doen.

[Afbeelding]
(datum en hoef je niet in te vullen en aanvinken, dan pakt hij automatisch de huidige tijd uit HA)
Dat was makkelijker dan gedacht. Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prJHQdxR2_-eFAScsyseGq-g1hw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q5fBtw23hefn7HheQySup5nI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Wimbo schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:23:
[...]

[Afbeelding]
Ik begrijp dat dit een integratie is Time&Date.

Ik heb de integratie geïnstalleerd maar ik kan de actie niet vinden de sensor van de omvormer aan te passen. :')

Wat doe ik verkeerd?

Ontwikkelhulpmiddel heet gewoon developer tools :+ .
Datum&tijd is gewijzigd :D

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 12-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
Ik blijf het toch proberen, want begrijp niet wat ik nu eigenlijk verkeerd doe.

Ik heb dus een SAJ R5-6K-T2 omvormer.
Wimbo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:51:
[...]

Je aansluiting om de omvormer lijkt inderdaad wel de juiste poort voor de EW11 te zijn.
Ik zou eens een nieuwe kabel maken, met alleen de aders verbonden die nodig zijn.

De andere pins op de EW11 hebben andere functies, misschien dat ergens kortsluiting op zit?
Inmiddels heb ik al meerdere nieuwe kabels geknepen en ook de tx en rx al eens omgedraaid.
Zoals je voorstelde ook alleen met de aansluitingen die gebruikt worden, dus geen losse draden meer.
Resultaat is steeds dat de ew11 wel online komt en te benaderen is, maar ik geen data transmissie zie verschijnen in de webui van de ew11.

Dus een paar vraagjes:
* Kun je bij elke SAJ omvormer de modbus uitlezen vanuit zowel de usb (middels ew10) alsmede uit RJ45 (middels ew11) ?

* Staat modbus standaard aan of moet ik iets in de settings van de omvormer veranderen?

* Zou het soort connector of dikte van de draadjes verschil kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:10
Hier een eSolar WiFi-D van ebay geplukt aan de Zonneplan one omvormer gekoppeld. werkte binnen 5 minuten. Eenvoudig aan HA te koppelen en de Elekeeper app geeft net wat meer inzicht in de omvormer ook heb ik het idee dat de data vaker bijgewerkt wordt.

Ik begon mij vooral te storen aan het feit dat de Zonneplan app steeds minder gericht is op de zonnepanelen en steeds meer op de andere diensten en producten die ze leveren. Het inzien van de opwek en historie wordt steeds verder verstopt.

De Zonneplan dongle ook uit de P1 poort en de omvormer gehaald, aangezien ik ook niet van plan om nog diensten bij hun af te nemen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Pagina: 1