Ik weet niet of dit helpt, maar ik wordt zelf nogal 'horendol' van de vele discussies over energieleveranciers in topics waar we eigenlijk het liefst snel een antwoord zoeken op vragen. Daarom wil ik met deze samenvatting duidelijkheid proberen te scheppen.
Ik wil het ook proberen actueel te houden, al ben ik bang dat ik daar binnenkort al niet meer aan toekom (mede omdat het zo snel gaat).
Het is even aan het moderatie-team of ze dit topic willen pinnen (en wellicht helpen bijhouden) of dat dit vanzelf als niet meer interessant/relevant de 'diepte' in verdwijnt.
Volgens het ACM hoort dit per jaar.
Wat duidelijk is, is dat door de variabele contracten er meer tariefperiodes zijn en dat het bij een jaar-/eindafrekening in ieder geval uitdraait op behoorlijk wat 'gegoochel' met tarieven en middelingen.
(Overigens, zodra je zelf een tussentijdse factuur aanvraagt, is het logisch dat ze dan kijken naar de afgelopen periode en niet over een heel jaar, wat op eigen initiatief afgebroken wordt.)
Het hebben van een hoge TLV is interessant zodra je over een heel jaar meer opwekt dan verbruikt. Indien je iedere maand meer opwekt dan verbruikt al helemaal.
Maar ook als je 'nu' meer opwekt dan verbruikt en van plan bent om zodra je meer gaat verbruiken dan opwekken over te stappen naar een andere (goedkoper) leverancier.
Verder nog als je een Secundair Allocatie Punt hebt, of op een andere manier twee leveranciers kunt hebben, een voor je opwek (hoge TLV) en een voor je verbruik (laag levertarief).
Het gaat heel snel met het wijzigen van tarieven an sich en vooral de teruglevertarieven. Er is ook geen peil op te trekken, waar de ene leverancier de tarieven drastisch laat dalen, lijkt een ander ze nog steeds te laten stijgen.
In de startpost van het TLV-topic wordt het redelijk bijgehouden, maar let op de datum.
Ook deze tarieven wijzigen snel en vooralsnog alleen maar hoger, dus duurder. Vaste contracten zijn niet (of nauwelijks (Vastelastenbond?) nog te krijgen. Het gaat vooral om flexibele/variabele contracten, waarbij het tarief maandelijks wijzigt en modelcontracten, waar oorspronkelijk het tarief halfjaarlijks wijzigde, maar ook hier zijn de energiemaatschappijen begonnen met het zoeken van de grenzen en veelvuldiger de tarieven aan het wijzigen. Bijna overal staat er ook wel in een van de voorwaarden een (verstopt) regeltje dat dit mag.
In het Energieleveranciers aanbiedingentopic heeft vooral @LA-384 zijn best gedaan om een en ander in een overzicht te plaatsen (zie de meerdere delen).
De 'streek' van Eneco.
Meldingen aan ACM.
Day ahead aanbieders en tarieven.
(Later wil ik nog wel even kijken voor toevoegingen, mogelijk ook aanvullingen en links onder het laatste kopje, de discussies.)
Ook alle andere aanvullingen en verbeteringen zijn welkom, ik zal waar nodig proberen ze toe te voegen in deze startpost.
Ik wil het ook proberen actueel te houden, al ben ik bang dat ik daar binnenkort al niet meer aan toekom (mede omdat het zo snel gaat).
Het is even aan het moderatie-team of ze dit topic willen pinnen (en wellicht helpen bijhouden) of dat dit vanzelf als niet meer interessant/relevant de 'diepte' in verdwijnt.
Salderen
Salderen is het wegstrepen van het verbruik tegen de opwek.Volgens het ACM hoort dit per jaar.
Aangezien de wet er onduidelijk over is, proberen energiebedrijven de grenzen op te zoeken.Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
Momenteel is bekend Budget Energie maandelijks saldeert, wat per tariefperiode is. NLE en Vrij op Naam salderen ook per tariefperiode.
De vraag is of andere bedrijven nu ook per tariefperiode salderen, ondanks dat ze zeggen het netjes per jaar te doen.Wat duidelijk is, is dat door de variabele contracten er meer tariefperiodes zijn en dat het bij een jaar-/eindafrekening in ieder geval uitdraait op behoorlijk wat 'gegoochel' met tarieven en middelingen.
(Overigens, zodra je zelf een tussentijdse factuur aanvraagt, is het logisch dat ze dan kijken naar de afgelopen periode en niet over een heel jaar, wat op eigen initiatief afgebroken wordt.)
Hoogste TerugLeverVergoeding
De TLV is de vergoeding die je krijgt na salderen. Het gaat om het tarief waartegen je overschot uitbetaald wordt.Het hebben van een hoge TLV is interessant zodra je over een heel jaar meer opwekt dan verbruikt. Indien je iedere maand meer opwekt dan verbruikt al helemaal.
Maar ook als je 'nu' meer opwekt dan verbruikt en van plan bent om zodra je meer gaat verbruiken dan opwekken over te stappen naar een andere (goedkoper) leverancier.
Verder nog als je een Secundair Allocatie Punt hebt, of op een andere manier twee leveranciers kunt hebben, een voor je opwek (hoge TLV) en een voor je verbruik (laag levertarief).
Het gaat heel snel met het wijzigen van tarieven an sich en vooral de teruglevertarieven. Er is ook geen peil op te trekken, waar de ene leverancier de tarieven drastisch laat dalen, lijkt een ander ze nog steeds te laten stijgen.
In de startpost van het TLV-topic wordt het redelijk bijgehouden, maar let op de datum.
Momenteel, 26-8-'22, heeft het 1 jaar vast contract van Innova de hoogste TLV, €0,90682.
Goedkoopste leverancier
De goedkoopste levertarieven van een energieleverancier zijn van belang bij een hoger verbruik dan opwek (of geen opwek) en eventueel bij het 'overwinteren' in de maanden dat het verbruik hoger is dan de opwek.Ook deze tarieven wijzigen snel en vooralsnog alleen maar hoger, dus duurder. Vaste contracten zijn niet (of nauwelijks (Vastelastenbond?) nog te krijgen. Het gaat vooral om flexibele/variabele contracten, waarbij het tarief maandelijks wijzigt en modelcontracten, waar oorspronkelijk het tarief halfjaarlijks wijzigde, maar ook hier zijn de energiemaatschappijen begonnen met het zoeken van de grenzen en veelvuldiger de tarieven aan het wijzigen. Bijna overal staat er ook wel in een van de voorwaarden een (verstopt) regeltje dat dit mag.
In het Energieleveranciers aanbiedingentopic heeft vooral @LA-384 zijn best gedaan om een en ander in een overzicht te plaatsen (zie de meerdere delen).
Momenteel is de goedkoopste Van Ons, stroom €0,36402 enkel all in en €1,74593 gas all in.
Discussies over energiemaatschappijen
De solvabiliteit van Innova.De 'streek' van Eneco.
Meldingen aan ACM.
Day ahead aanbieders en tarieven.
(Later wil ik nog wel even kijken voor toevoegingen, mogelijk ook aanvullingen en links onder het laatste kopje, de discussies.)
Ook alle andere aanvullingen en verbeteringen zijn welkom, ik zal waar nodig proberen ze toe te voegen in deze startpost.
[ Voor 0% gewijzigd door Truus01 op 07-09-2022 12:02 . Reden: update salderen ]