Hier ook nog maar een inhoudelijke reactie

Heb momenteel een cash overschot, We hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht, zijn voorlopig nog flink aan het verbouwen / verduurzamen, maar krijgen 't geld niet op omdat we weinig mensen kunnen vinden die ook daadwerkelijk aan het werk kunnen.. We hebben nog voor zo'n 150.000 aan plannen, dus dat ook 'extra" cash achter de hand. Hinderlijk, want alles wordt duurder, besparingen door isolatie, panelen en warmtepomp worden niet gerealiseerd, en de VRH loopt lekker door omdat ik niet denk dat we voor de jaarwisseling wel alles uitgegeven hebben wat gepland is.
Maar goed, ik besef me ook dat het enorme luxe problemen zijn. Zodra deze fase over is weer drie potjes:
1: 1 netto jaar (basis)salaris als noodfonds. Kom ik nooit aan, tenzij de nood aan de man is. loopt mee met aanpassingen in dat basis salaris. Ik moet nog een keer kijken naar een deposito die de moeite is, maar waar de openbreek boete behapbaar is. Ik wil 't best tien jaar vast zetten als ik 1 jaar rente betaal om 't op te nemen bijvoorbeeld.
2: ongeveer 2 maandsalarissen als buffer. In Principe doen we hier alle niet standaard dingen van: Vakanties, meubels, reparaties, etc.
3:Wanneer nodig een potje voor een specifiek doel, zoals nu de verbouwing. In normale omstandigheden gebruik ik dit als "overloop" op de rest, en stort het eens in de zoveel tijd m'n beleggingsrekening op. Nu doe ik dat even niet, omdat met de hele verbouwing op stapel een paar tegenvallers en wat verhoogde prijzen zo een gat slaan in wat er bij komt. Voelt wel vreemd om meer dan m'n eerste hypotheek cash te hebben staan
Alles wat over is via m'n huisbank NT - world in, hier gaat standaard 20% van m'n totale salaris in, dat loopt nu wel gewoon door.
Crypto doe ik niet aan, jammer dat ik de bubbel gemist heb maar geloof er niet in als iets anders dan speculatie. Losse aandelen (op wat ik van m'n werk krijg na) ook niet. Ik kan de markt niet timen, en weet ook niet meer dan "de markt" weet van een bedrijf.
Extra aflossen op de hypotheek doe ik ook niet aan. Met 1.nogwat aan rente, een hypotheek in box 3, en de komende 20 jaar zekerheid over de maandlasten is dat een erg dure keuze voor veiligheid.