Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 16:11
Oke, het is het jaar 2022. Alles staat in het rood en het lijkt wel alsof je geen kant meer op kan.
Vandaar de vraag, wat doe jij met je spaargeld als hedge tegen de torenhoge inflatie?

Ik heb 75% van mijn aandelen porto verkocht, maar vraag mij af wat ik nu met het geld moet doen.

Ben benieuwd wat jullie doen!

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 17:03
Aandelen bijkopen zolang mijn horizon nog steeds +25 jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:46
Ik denk dat ik wat meer informatie nodig heb om die vraag te beantwoorden. Heb je bijvoorbeeld al een koopwoning? Zijn er mogelijkheden om je woning te verduurzamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Net vorige maand een andere auto gekocht; spaargeld is voor mij (relatief) volatiel aangezien ik best redelijk verdien maar ook zeker redelijk wil leven. En mijn buffer (geen koophuis) is 1 jaar "uitgaven zonder luxe uitspattingen".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:53
In deze tijd is het geen overbodige luxe om te investeren in bijvoorbeeld een airco, om je huis mee te verwarmen of nog beter een warmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 23:43
Scrtz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:22:
In deze tijd is het geen overbodige luxe om te investeren in bijvoorbeeld een airco, om je huis mee te verwarmen of nog beter een warmtepomp.
offtopic:
airco == warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04

Agent47

I always close my contracts.

Sparen voor een airco die ook kan verwarmen + zonnepanelen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Spaargeld staat voor 10% op een direct toegankelijke spaarrekening en de rest staat bij Meesman geparkeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:58
Jero_B schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:17:
Precies, dit is altijd beter dan de time de market mensen. Als zelfs Warren Buffet de markt niet kan timen begrijp ik niet dat de "kleine man" dit probeerd met zijn 50-100k...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:22
Homeland schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:28:
Spaargeld staat voor 10% op een direct toegankelijke spaarrekening en de rest staat bij Meesman geparkeerd.
Ik heb een beetje hetzelfde. Alleen om er voor gekozen om tot de belastingvrije voet (50k) als alleenstaande op de spaarrekening staan. De rest heb ik verdeeld over indexbeleggen bij Robeco (50%), zelf vrij beleggen bij DeGiro (30%) en Pensioenbeleggingsrekening bij BrandNewDay waar ik elk jaar mijn volledige jaarruimte bijstort.

Dat stukje zelf beleggen doe ik vooral omdat ik het leuk vind en wil investeren in bedrijven waar ik interesse in heb en het gevoel dat zij iets toevoegen voor de wereld zoals ASML, Fastned e.d. Ik heb niet de illusie dat ik daarmee een beter rendement ga halen dan een goed gebalanceerd indexfonds. Zeker niet op de lange termijn 10-20 jaar ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
lexxus93 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:15:
Oke, het is het jaar 2022. Alles staat in het rood en het lijkt wel alsof je geen kant meer op kan.
Vandaar de vraag, wat doe jij met je spaargeld als hedge tegen de torenhoge inflatie?

Ik heb 75% van mijn aandelen porto verkocht, maar vraag mij af wat ik nu met het geld moet doen.

Dikke auto kopen /Sarcasm off :+

Het hangt er puur vanaf wat voor situatie jij inzit. Iedereen heeft zijn eigen leven met andere woon/leef situatie. Dus wat is jou woon/leef situatie? ( wat @Zenomyscus ook al aangeeft )

( koop woning/ huurwoning/ verduurzamen/ elektrische auto/ investeren/ etc etc )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Laten verdampen: wat wil je anders doen? Beleggen is risicovol en aangezien de hoge inflatie, zal je spaargeld langzamerhand verdampen. Alles wordt duurder, dus je kunt minder sparen en je uitgaves worden groter.

Uiteindelijk is spaargeld gewoon een buffer voor de toekomst, welke juist nu aangebroken wordt. Op vakantie gaan is duurder dan ooit, dus dan groeit het spaargeld niet meer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Situatie is koopwoning met zonnepanelen, warmtepomp zou nog eventueel kunnen om de maandelijkse lasten te drukken.

Maar vind het ook wel fijn om het geld liquide te houden dat mocht ik op een moment het eruit willen trekken, ik het eruit kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 23:43
lexxus93 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:55:
Situatie is koopwoning met zonnepanelen, warmtepomp zou nog eventueel kunnen om de maandelijkse lasten te drukken.

Maar vind het ook wel fijn om het geld liquide te houden dat mocht ik op een moment het eruit willen trekken, ik het eruit kan trekken.
Met dien verstande dat je over een aantal jaren mogelijk veel minder (of vrij weinig) kunt met de absolute hoeveelheid euro's die je op de spaarrekening hebt staan. Als je dat niks uitmaakt dan heb je toch al zelf het antwoord gegeven op je topic start?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Ik heb 75% van mijn aandelen porto verkocht
Time in the Market > Market Timing .

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:16

TheDudez

Usenet stofzuiger!

1 investeren in mijn huis om maandelijkse lasten te drukken. Als het financieel redelijk snel terug verdient.
2 geld apart zetten om te belegen als de markt klapt.
3 beetje investeren in vastgoed. (bedragen van 100 euro per project)
4 beetje investeren in crypto als die laag staat
5 In kunst investeren (kunst doet het vrij goed tijdens recessie) je kan stukjes kunst kopen bijvoorbeeld bij masterworks.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 23-08-2022 10:10 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Hydra schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Time in the Market > Market Timing .
Buy low ---> Sell high.

Ik denk dat ik genoeg antwoorden heb, het is voor mij duidelijk, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:01
Investeren om lopende kosten te drukken:
Specifiek dit jaar zonnepanelen (bijna 12kWpiek gelegd dit jaar), (meer)isolatie. De electrische auto was er vorig jaar al gekomen.
Mocht het spaarpotje dat toelaten dan komt er nog een airco om mee te verwarmen.

Mijn focus ligt op continuiteit in plaats van voordeel halen uit de inflatie (dat voordeel hebben we toch wel doordat onze hypotheek mee inflateert). En de grootste risico's voor onze continuiteit zit 'm in de energierekening en voedselprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb zonnepanelen + groendak aangeschaft. Volgende fase wordt een warmtepomp en alle kozijnen en ramen laten vervangen (Dubbelglas + oud hout > HR+++ + kunststof).
Daar leg ik maandelijks wat spaargeld voor opzij en een groter deel beleg ik. Gezien het toch nog wel 5 a 10 jaar zal duren voor ik 't geld bij elkaar heb is dat voor mij nog prima zo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45
Je kan ook nu geld uitgeven voor persoonlijk geluk, bijvoorbeeld de reis die je altijd al wilde maken, of de auto kopen die je altijd al wilde kopen. Moet verstandig blijven en het is zonde om een groot gedeelte van je geld daaraan te besteden, maar bedenk ook dat je leven er over 10 jaar heel anders uit kan zien dan je kan bedenken. Bijvoorbeeld door ziekte of overlijden van een naaste.

Maar dat moet wel iets zijn dat je 'echt graag wil hebben/doen'. De playstation 5 die je 2 dagen leuk vindt en daarna onder de tv ligt te verstoffen valt hier natuurlijjk niet onder.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 23-08-2022 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
Spaargeld ?

Wat is dat :)

spoiler: title
Vorig jaar nieuw huis gekocht en alles moest gebeuren, dus potje is leeg en momenteel loopt het niet bepaald vlot op in je eentje en de huidige kosten van alles

[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 23-08-2022 10:43 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59
Bartske schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:41:

Maar dat moet wel iets zijn dat je 'echt graag wil hebben/doen'. De playstation 5 die je 2 dagen leuk vindt en daarna onder de tv ligt te verstoffen valt hier natuurlijjk niet onder.
Raar voorbeeld, ding kost ~400 euro, en geeft je jaren plezier. Is juist een goede investering als je gamen leuk vind en relatief goedkoop deze hobby wil uitvoeren.

Bij mij staat er een jaar opzij in cash, de rest bij Meesman. Elke maand alles wat ik over heb ook naar Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
ex87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Raar voorbeeld, ding kost ~400 euro, en geeft je jaren plezier. Is juist een goede investering als je gamen leuk vind en relatief goedkoop deze hobby wil uitvoeren.

Bij mij staat er een jaar opzij in cash, de rest bij Meesman. Elke maand alles wat ik over heb ook naar Meesman.
Voor jou ja, maar ik ken ook genoeg mensen die console kopen voor bijvoorbeeld Just Dance, dat dan 3 keer doen en daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59
Bartske schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Voor jou ja, maar ik ken ook genoeg mensen die console kopen voor bijvoorbeeld Just Dance, dat dan 3 keer doen en daarna niet meer.
Dat bedoelde ik ook, als het wel je hobby is, is 400 euro investering voor een hele hoge return dus juist wel een goed idee.

Ander voorbeeld is een bas gitaar, of een leuke fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakin_
  • Laatst online: 24-05-2023
Op dit moment is het niet meer mogelijk om nog te sparen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27

macnerd

No Apples please :-)

Ik zit zelf zwaar in grondstofaandelen, met name uranium en koper. Gezien de wereldwijde energietransitie is dit een markt waar ik zelf heel erg in geloof. Vraag en aanbod daarvan zijn nu al lichtelijk uit balans, maar de koersen zijn nog niet erg hoog.

Er worden momenteel al een hoop kerncentrales bijgebouwd en er staan er nog heel veel op de planning. Tegelijkertijd wordt er nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe mijnen omdat mijnbedrijven eerst zeker willen weten dat ze het terugverdienen (en daarvoor is een hogere uraniumprijs nodig).

Wat betreft koper: electrische auto's hebben tot 5x meer koper nodig dan conventionele auto's, en ook voor windmolens is veel koper nodig (helemaal als ze op zee staan, dan is ook koper nodig voor transport van de electriciteit). Ook hier wordt er te weinig naar bovengehaald om aan de vraag te kunnen (blijven) voldoen. Daarvoor is het nodig dat de komende 20+ jaren ieder jaar een grote kopermijn bijkomt, in plaats van (zoals nu) een grote kopermijn iedere vijf jaar.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
ex87 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Dat bedoelde ik ook, als het wel je hobby is, is 400 euro investering voor een hele hoge return dus juist wel een goed idee.

Ander voorbeeld is een bas gitaar, of een leuke fiets.
Goed, dan begrijpen we elkaar. Mijn strategie is vaak om eerst de goedkopere variant van iets te kopen, en als ik het leuk vind dan 1 keer goed te investeren voor een goede kwaliteit variant.

Voorbeeld: ik kocht eerst een goedkope 3d printer van 200 euro, na 1.5 jaar met deze 'gespeeld' te hebben ben ik nu zelf een dure van 1200 euro aan het bouwen. Is het nodig, nee niet perse, maar zo weet je wel dat je hem ook echt daadwerkelijk gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:20
Als de economie instort dan lijkt me toch dat er genoeg mogelijkheden zijn op de aandelenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:05
NotSoSteady schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:16:
Als de economie instort dan lijkt me toch dat er genoeg mogelijkheden zijn op de aandelenmarkt.
Ja afwachten of maandelijks bijkopen - beetje afhankelijk van je strategie en geduld denk ik.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 17:07
We zijn hier ook voornamelijk aan het investeren momenteel om het huis zo energiezuinig mogelijk te krijgen. Dus warmtepomp in de vorm van een paar airco's hangt er nu.
Zonnepanelen zijn er al. Ik had er graag nog een hoop bijgehangen, maar door de Belgische regelgeving mag ik dat niet zonder mijn huidige voordelen vervallen. Dus dat doen we dan maar niet.

Momenteel zijn we ook geld aan het uitgeven, in de vorm van de opfrissing van de tuin waar we binnenkort aan beginnen. Onder het motto van dat het volgend jaar wrs weer 10% duurder zal zijn.

Andere zaken zijn we ook aan het aanpakken in huis. Ik geef het liever uit, dan dat ik geld zie verdampen.

De beleggingen laten we gewoon doorlopen en uiteraard wordt er wel een gezonde marge spaargeld aangehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:22
Ik verander eigenlijk niks specifiek door de inflatie. M’n minimale buffer blijft staan (1 jaar zuinig leven) en ik bouw mijn ETF positie gestaag op door maandelijkse stortingen en met horizon van ~30 jaar.

Het overgrote deel geef ik uit aan dingen die me plezier geven. Ik heb geen ambitie om zoveel mogelijk te sparen of FO te worden. Nu ben ik in de mogelijkheid om X te doen of te kopen, wie weet hoe de/mijn wereld er over 5 jaar uitziet.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Alles in het rood = aandelen in de uitverkoop! :)

Ik heb een leuke spaarpot opgebouwd en zolang alles laag staat of omlaag blijft gaan stop ik iedere week 5% van mijn resterende spaargeld in mijn indexfondsen.

Maar ik trek altijd €15.000 van mijn spaargeld af en doe alsof het niet bestaat, want dat is gewoon mijn noodpotje voor als ik geen inkomsten heb. Daar zou ik 5 maanden op kunnen teren als het moet.

Zodra de aandelen omhoog gaan, nou, dan doe ik niks. Ik wacht op dipjes.
  • Rood = kopen!
  • Groen = niks doen
En dat ga ik minimaal 30 jaar volhouden, tenzij ik terminaal ziek word, dan neem ik het op om er leuke dingen mee te gaan doen :7

Waarom zou je aandelen verkopen als de markt laag staat? :?

Da's zoiets als benzine verkopen als het goedkoop is, en inkopen als het duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 14:23
macnerd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:05:
Ik zit zelf zwaar in grondstofaandelen, met name uranium en koper. Gezien de wereldwijde energietransitie is dit een markt waar ik zelf heel erg in geloof. Vraag en aanbod daarvan zijn nu al lichtelijk uit balans, maar de koersen zijn nog niet erg hoog.

Er worden momenteel al een hoop kerncentrales bijgebouwd en er staan er nog heel veel op de planning. Tegelijkertijd wordt er nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe mijnen omdat mijnbedrijven eerst zeker willen weten dat ze het terugverdienen (en daarvoor is een hogere uraniumprijs nodig).

Wat betreft koper: electrische auto's hebben tot 5x meer koper nodig dan conventionele auto's, en ook voor windmolens is veel koper nodig (helemaal als ze op zee staan, dan is ook koper nodig voor transport van de electriciteit). Ook hier wordt er te weinig naar bovengehaald om aan de vraag te kunnen (blijven) voldoen. Daarvoor is het nodig dat de komende 20+ jaren ieder jaar een grote kopermijn bijkomt, in plaats van (zoals nu) een grote kopermijn iedere vijf jaar.
En hoeveel % heeft je dit reeds opgebracht ? :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:15 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:50

Croga

The Unreasonable Man

lexxus93 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:55:

Ik heb het ondertussen verdeeld in 4 horizons....

1. Voor de korte termijn is beschikbaarheid het belangrijkste en houdt ik dus wat geld op de spaarrekening (Op dit moment 4 maanden 1-persoons of 2 maanden 2-persoons uitval met de wens dit uit te bouwen tot 2 keer dit bedrag op termijn)
2. Voor de iets-verder-dan-korte termijn is beschikbaarheid belangrijk tegen iets hoger rendement. Op dit moment is dat potje leeg en weet ik nog niet wat ik daar mee wil
3. Voor de iets-korter-dan-lange termijn is stabiliteit belangrijk tegen liefst een hoger rendement dan de lange termijn. Hiervoor heb ik wat peer-to-peer leningen lopen via geldvoorelkaar. Veel hoger rendement dan de spaar rekening maar staat wel even vast.
4. Voor de lange termijn is stabiliteit het belangrijkste en stop ik het geld dus in aflossen van de hypotheek.

Alles bij elkaar is het een volledig spaarplan waarbij hoog rendement absoluut ondergeschikt is. Wellicht dat termijn 2 gebruikt gaat worden voor belegging en daarmee een hoog risico/hoog rendement.

Oh, en er is nog een potje 1.5 waar alle geld staat op een spaarrekening wat voor investeringen in het huis gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47

Dido

heforshe

SgtElPotato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:44:
Om eerlijk te zijn? Lekker uitgeven.

Ik ben nu boven de 30 (maar nog ruim onder de 40) qua leeftijd en juist nu is het in mijn ogen het moment om lekker te leven. Als het goed is ben je nog fit en heb je nu nog alle energie en kracht om leuke dingen te gaan doen. Maar dat is natuurlijk anders voor iedereen.
Sterker nog, elke euro die je nu uitgeeft zou je volgend jaar 1,10 kosten, dus je haalt een rendement waar weinig beleggers tegenop kunnen :+

(En dat is minder "grappig" dan het lijkt. In tijden van inflatie is het helemaal niet gek om uitgaven "naar voren te halen". Dat is ook het risico van deflatie (geld wordt meer waard): niemand koopt meer wat, want morgen is het goedkoper - en je economie gaat op slot.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blue-eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:30:
Alles in het rood = aandelen in de uitverkoop! :)

Ik heb een leuke spaarpot opgebouwd en zolang alles laag staat of omlaag blijft gaan stop ik iedere week 5% van mijn resterende spaargeld in mijn indexfondsen.

Maar ik trek altijd €15.000 van mijn spaargeld af en doe alsof het niet bestaat, want dat is gewoon mijn noodpotje voor als ik geen inkomsten heb. Daar zou ik 5 maanden op kunnen teren als het moet.

Zodra de aandelen omhoog gaan, nou, dan doe ik niks. Ik wacht op dipjes.
  • Rood = kopen!
  • Groen = niks doen
En dat ga ik minimaal 30 jaar volhouden, tenzij ik terminaal ziek word, dan neem ik het op om er leuke dingen mee te gaan doen :7

Waarom zou je aandelen verkopen als de markt laag staat? :?

Da's zoiets als benzine verkopen als het goedkoop is, en inkopen als het duur is.
toon volledige bericht
Ik heb lang geleden weleens zulk soort strategieën in Excel gegooid op oude S&P500 data. En dan met kennis van de toekomst (zorgen dat er onder de streep evenveel wordt ingelegd als gewoon een maandelijkse aankoop). Conclusie was dat ik uiteindelijk ééntje had gevonden die niet al teveel slechter was als maandelijks kopen. Maar de meeste waren veel slechter als maandelijks kopen.

Dat is natuurlijk gebaseerd op resultaten uit het verleden. Maar los daarvan, sinds wanneer staat de markt laag? Ik zou zelf niet doen wat TS heeft gedaan hoor. Sterker nog, inflatie is voor mij een reden om meer in aandelen te gaan, niet minder. Maar ik zou ook niet stellen dat de markt momenteel laag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-05 08:44

RobTweaks

Captain Hindsight

lexxus93 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Buy low ---> Sell high.

Ik denk dat ik genoeg antwoorden heb, het is voor mij duidelijk, dank!
Probleem is, dat je nooit weet wat "high" is en wat "low" is. De patronen zeggen tot op heden dat je meer hebt aan time in the market dan aan timing the market. Maar goed, in het verleden behaalde resultaten...

Persoonlijk heb ik een lange horizon (nog zeker 20/25 jaar te gaan en 8 jaar geleden gestart). Mijn strategie is altijd geweest om een vast bedrag per maand over te maken naar Meesman (ook wel DCA/Dollar Cost Averaging). In de goede tijden heeft dat geresulteerd in een overschot aan spaargeld. Dat zoekt nu eigenlijk naar rendement. Het huis is lastig te verduurzamen. Dus ik denk dat ik maar behoorlijk wat steviger ga inzetten op Meesman.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Ik heb lang geleden weleens zulk soort strategieën in Excel gegooid op oude S&P500 data. En dan met kennis van de toekomst (zorgen dat er onder de streep evenveel wordt ingelegd als gewoon een maandelijkse aankoop). Conclusie was dat ik uiteindelijk ééntje had gevonden die niet al teveel slechter was als maandelijks kopen. Maar de meeste waren veel slechter als maandelijks kopen.
Ik vermoed dat als je 10 jaar lang iedere maand €500 inlegt in een indexfonds (of de S&P500 in zijn geheel) je gewoon positief uitkomt :) Maar over een spanne van 20 tot 30 jaar sowieso.

Hoe dan ook, investeren brengt altijd risico met zich mee. Het geld op je bankrekening laten staan levert in ieder geval niks op, want hoge inflatie werkt niet mee, en rentes krijgen we bijna niet meer :-(
Dat is natuurlijk gebaseerd op resultaten uit het verleden. Maar los daarvan, sinds wanneer staat de markt laag?
Aandelen zijn in 2020 en 2021 natuurlijk flink gezakt, en daardoor lijkt het "laag". Ik denk dat het ook vooral een koerscorrectie was voor veel bedrijven die lang niet zoveel waard waren, maar dit soort momenteopnames zijn vaak een reden voor mensen om impulsief en panisch te reageren.

Die zien een daling van 15% en denken "Paniek! Verkoop alles!"

Dus, is de markt op dat moment laag? Of was het een dipje waar we inmiddels uit zijn? Ik denk het laatste, en ik denk niet dat het laag staat, ik denk dat angstige mensen een andere mening hebben ;)
Ik zou zelf niet doen wat TS heeft gedaan hoor. Sterker nog, inflatie is voor mij een reden om meer in aandelen te gaan, niet minder. Maar ik zou ook niet stellen dat de markt momenteel laag staat.
Laag is zo'n lastige term...

Een dipje dit uur kan je zien als laag, want dat is een moment om te kopen.

Maar dat is heel erg op micro niveau, als je op een langere termijn kijkt is dat (en ook de dip van 2020/2021) iets wat je over 20 jaar nauwelijks terug kan vinden in de stijgende lijn :P

De rest van mijn leven blijf ik ook geld stoppen in aandelen. Beheerde indexfondsen voornamelijk, want ik ben zelf niet kundig genoeg om met aandelen bezig te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 18:44
Wij houden een reserve van ~6 maanden aan in euro's op de bank (gezin met 3 kids, huis, auto). Geld dat over is gaat in Bitcoin. Ik heb al lang geleerd dat "time in the market > timing the market" dus dollar-cost-average elke week. En ja, ik heb dat spaarpotje al een keer of 5 zien halveren in waarde binnen 1 dag, maar dat went (echt!) en het rendement, zelfs na de 70% crash van 2022, ligt nog steeds op 30% per jaar gemiddeld. De komende 5 tot 10 jaar heb ik het geld niet nodig

Qua kosten besparing:
- aflossingsvrije hypotheek: zo kunnen we zelf bepalen hoeveel/wanneer we aflossen en dat de euro sneller ontwaardt dan een huis ligt mathematisch wel vast
- we hadden een houtkachel voor de sfeer, maar sinds afgelopen winter functioneert die als hoofdverwarming. Scheelt honderden euro's per maand in de winter met deze gasprijzen
- leer zelf je auto onderhouden en rij een 20 jaar oude volvo voor nop (werkt alleen als je weinig kms maakt)
- alles geïsoleerd (dak, gevel, ramen, vloer)

Plannen 2022/2023: zonnepanelen + warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
corporalnl schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Dikke auto kopen /Sarcasm off :+
Een auto is overigens een 'OK' hedge bij extreme inflatie. In Turkije stoppen mensen hun spaargeld ook in auto's.
Als je nu ergens een courante occasion koopt en hem netjes onder een geschikt zeil legt dan is de kans heel groot dat je op korte termijn (<2 jaar) het stukken beter doet dan de rente op spaargeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Koppensneller

winterrrrrr

lammert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:03:
Wij houden een reserve van ~6 maanden aan in euro's op de bank (gezin met 3 kids, huis, auto). Geld dat over is gaat in Bitcoin. Ik heb al lang geleerd dat "time in the market > timing the market" dus dollar-cost-average elke week. En ja, ik heb dat spaarpotje al een keer of 5 zien halveren in waarde binnen 1 dag, maar dat went (echt!) en het rendement, zelfs na de 70% crash van 2022, ligt nog steeds op 30% per jaar gemiddeld. De komende 5 tot 10 jaar heb ik het geld niet nodig

Qua kosten besparing:
- aflossingsvrije hypotheek: zo kunnen we zelf bepalen hoeveel/wanneer we aflossen en dat de euro sneller ontwaardt dan een huis ligt mathematisch wel vast
- we hadden een houtkachel voor de sfeer, maar sinds afgelopen winter functioneert die als hoofdverwarming. Scheelt honderden euro's per maand in de winter met deze gasprijzen
- leer zelf je auto onderhouden en rij een 20 jaar oude volvo voor nop (werkt alleen als je weinig kms maakt)
- alles geïsoleerd (dak, gevel, ramen, vloer)

Plannen 2022/2023: zonnepanelen + warmtepomp
Vind je het niet ontzettend riskant om dat gezegde, dat natuurlijk over aandelen gaat, 1-op-1 toe te passen op Bitcoin? Misschien werkt het hoor, en ik weet niet over hoeveel geld we het hebben, maar zo alles in crypto dumpen zou voor mij echt véél te riskant aanvoelen, juist omdat het geen onderbouwde waarde heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

SmokingSig schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

En hoeveel % heeft je dit reeds opgebracht ? :)
Ik zit erin voor de lange termijn, dus ik ben nog steeds posities op aan 't bouwen (momenteel vooral koper/nikkel/kobalt etc). Goud/zilver staat op verlies, maar uranium staat al op een leuke winst:
- Cameco: 126% winst
- Consolidated Uranium: 25% winst
- Denison Mines: 117% winst
- Energy Fuels Inc: 106% winst
- Isoenergy Ltd: 250% winst
- Ur-Energy Inc: 42% winst
- Uranium Energy Corp: 159% winst
- Uranium Royalty Corp: 248% winst

In de vorige bullmarkt zijn uraniumprijzen x 20 (slechtste aandeel) tot x 500 (beste aandeel) gegaan... ik blijf dus voorlopig even lekker zitten in de uraniumsector.

Goud/zilver heb ik in m'n portefeuille voor als er een crash komt van de euro of dollar. Die houd ik dus ook gewoon lekker aan. Nieuwe investeringen gaan wat mij betreft in koper/nikkel/kobalt aandelen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Een auto is overigens een 'OK' hedge bij extreme inflatie. In Turkije stoppen mensen hun spaargeld ook in auto's.
Als je nu ergens een courante occasion koopt en hem netjes onder een geschikt zeil legt dan is de kans heel groot dat je op korte termijn (<2 jaar) het stukken beter doet dan de rente op spaargeld.
Tenzij we een recessie krijgen. Dan zal waarde van occasions ook in elkaar donderen (immers mensen hebben veel minder geld beschikbaar om in een nieuwe occasion te stoppen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:32
Investeren in eigen opleiding?

Kan vanalles zijn: cursus binnen of buiten uw eigen vakgebied, een extra rijbewijs, taalcursus,...

Hoeft daarom nog niet altijd met een concreet einddoel te zijn. Kan ook gewoon zomaar uit interesse en om eens nieuwe mensen te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Wozmro schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:29:
Investeren in eigen opleiding?

Kan vanalles zijn: cursus binnen of buiten uw eigen vakgebied, een extra rijbewijs, taalcursus,...

Hoeft daarom nog niet altijd met een concreet einddoel te zijn. Kan ook gewoon zomaar uit interesse en om eens nieuwe mensen te leren kennen.
Mooi alternatief buiten de tips van de rest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
macnerd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ik zit erin voor de lange termijn, dus ik ben nog steeds posities op aan 't bouwen (momenteel vooral koper/nikkel/kobalt etc). Goud/zilver staat op verlies, maar uranium staat al op een leuke winst:
- Cameco: 126% winst
- Consolidated Uranium: 25% winst
- Denison Mines: 117% winst
- Energy Fuels Inc: 106% winst
- Isoenergy Ltd: 250% winst
- Ur-Energy Inc: 42% winst
- Uranium Energy Corp: 159% winst
- Uranium Royalty Corp: 248% winst

In de vorige bullmarkt zijn uraniumprijzen x 20 (slechtste aandeel) tot x 500 (beste aandeel) gegaan... ik blijf dus voorlopig even lekker zitten in de uraniumsector.

Goud/zilver heb ik in m'n portefeuille voor als er een crash komt van de euro of dollar. Die houd ik dus ook gewoon lekker aan. Nieuwe investeringen gaan wat mij betreft in koper/nikkel/kobalt aandelen.
toon volledige bericht
Interessant wel, zat hier ook eens naar te kijken, misschien ook eens een goed fons zoeken. Ik vond het fons van Willem Middelkoop ook wel interessant (commodity discovery fund), maar de minimale inleg is 50K, dus net wat te hoog voor mij. https://www.cdfund.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
Koppensneller schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Vind je het niet ontzettend riskant om dat gezegde, dat natuurlijk over aandelen gaat, 1-op-1 toe te passen op Bitcoin? Misschien werkt het hoor, en ik weet niet over hoeveel geld we het hebben, maar zo alles in crypto dumpen zou voor mij echt véél te riskant aanvoelen, juist omdat het geen onderbouwde waarde heeft.
Ik zie Bitcoin als een uniek fenomeen, ik heb actief geprobeerd om mijn eigen overtuiging onderuit te halen en zo ongeveer alle kritiek er op gelezen, maar mijn conclusie is: ik zie het niet verdwijnen. Er zijn bij Bitcoin 2 opties:
1. Bitcoin wordt waardeloos en verdwijnt
2. Bitcoin verdwijnt niet en blijft in waarde toenemen (er zijn er maar 21 miljoen, terwijl het mathematisch vastligt dat de hoeveelheid Euro's exponentieel blijft toenemen).

Daar tussenin zit m.i. geen enkele ruimte. Eigenlijk is het onverantwoord om niet een klein percentage aan te houden in bitcoin, afhankelijk van hoe hoog je de kans inschat dat het niet verdwijnt

De rest van crypto moet ik nog zien of het lange termijn werkt. Je kan er zeker wel geld mee verdienen, maar de kans is groot dat je alles verliest. >90% van de ~20.000 projecten is sowieso een scam

Samengevat: ik zie het inderdaad als hoog risico op de korte termijn en laag risico lange termijn. Maar tegelijk zorg ik wel dat, mocht het echt waardeloos worden, dat er geen man overboord is. Investeer nooit meer dan je kan missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:19

bert pit

asdasd

Sissors schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Dat is natuurlijk gebaseerd op resultaten uit het verleden. Maar los daarvan, sinds wanneer staat de markt laag? Ik zou zelf niet doen wat TS heeft gedaan hoor. Sterker nog, inflatie is voor mij een reden om meer in aandelen te gaan, niet minder. Maar ik zou ook niet stellen dat de markt momenteel laag staat.
Helemaal correct. de DCA methode levert meer rendement op.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
lammert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Ik zie Bitcoin als een uniek fenomeen, ik heb actief geprobeerd om mijn eigen overtuiging onderuit te halen en zo ongeveer alle kritiek er op gelezen, maar mijn conclusie is: ik zie het niet verdwijnen. Er zijn bij Bitcoin 2 opties:
1. Bitcoin wordt waardeloos en verdwijnt
2. Bitcoin verdwijnt niet en blijft in waarde toenemen (er zijn er maar 21 miljoen, terwijl het mathematisch vastligt dat de hoeveelheid Euro's exponentieel blijft toenemen).

Daar tussenin zit m.i. geen enkele ruimte. Eigenlijk is het onverantwoord om niet een klein percentage aan te houden in bitcoin, afhankelijk van hoe hoog je de kans inschat dat het niet verdwijnt

De rest van crypto moet ik nog zien of het lange termijn werkt. Je kan er zeker wel geld mee verdienen, maar de kans is groot dat je alles verliest. >90% van de ~20.000 projecten is sowieso een scam

Samengevat: ik zie het inderdaad als hoog risico op de korte termijn en laag risico lange termijn. Maar tegelijk zorg ik wel dat, mocht het echt waardeloos worden, dat er geen man overboord is. Investeer nooit meer dan je kan missen
toon volledige bericht
Je kan dezelfde logica op letterlijk elke crypto token gooien die geen/beperkte inflatie hebben. En veruit het merendeel daarvan zijn niet verdwenen, maar hebben wel een waarde die nou niet echt indrukwekkend is. Zelfs Dentacoin bestaat gewoon nog...

Hij kan ook gewoon hele tijd rond $10k blijven hangen. Al zal hij dan natuurlijk wel richting een einde gaan dan, gezien laten we wel wezen, veruit het merendeel zit in crypto om er rijk van te worden, en als dat niet lijkt te gebeuren, dan zullen mensen hun hoop erin verliezen en komt er niet genoeg nieuwe aanwas om de prijs omhoog te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
Sissors schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Je kan dezelfde logica op letterlijk elke crypto token gooien die geen/beperkte inflatie hebben. En veruit het merendeel daarvan zijn niet verdwenen, maar hebben wel een waarde die nou niet echt indrukwekkend is. Zelfs Dentacoin bestaat gewoon nog...

Hij kan ook gewoon hele tijd rond $10k blijven hangen. Al zal hij dan natuurlijk wel richting een einde gaan dan, gezien laten we wel wezen, veruit het merendeel zit in crypto om er rijk van te worden, en als dat niet lijkt te gebeuren, dan zullen mensen hun hoop erin verliezen en komt er niet genoeg nieuwe aanwas om de prijs omhoog te duwen.
True, maar Dentacoin heeft 0 gebruikers. Bitcoin heeft een netwerk effect en financiële infrastructuur waar je U tegen zegt. 2 landen waar het al een officieel betaalmiddel is. Gebruikers zijn bereid gebleken om hun bitcoin te hodlen door meerdere correcties van >75%. Er zijn meerdere ETF's, verzekeraars, grote bedrijven die investeren. Zelfs banken die nu Bitcoin diensten aanbieden. De mega-correcties horen er (helaas) nou eenmaal bij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:03
Huur een luchtballon, haal allemaal zilveren munten en ga vliegen boven een of andere stad en gooi ze eruit.

Zal zeker spektakel opleveren en je hebt de tijd van je leven. Zo deden ze dat vroeger ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Galactic op 23-08-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Galactic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:15:
Huur een luchtballon, haal allemaal zilveren munten en ga vliegen boven een of andere stad en gooi ze eruit.

Zal zeker spektakel opleveren en je hebt de tijd van je leven. Zo deden ze dat vroeger ook.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
What Happens When You Drop A Penny Off The Empire State Building? #MYTHS #DEBUNKED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01
-

[ Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:16 ]

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
In mijn geval de laatste jaren:
- auto's ingeruild voor 1 EV
- airco's/warmtepompen laten installeren waardoor ik nu ook heel gericht alleen het kantoor kan verwarmen
- Isolatie aangebracht, inclusief vloerisolatie (gasverbruik - 20%)
- Sinds kort: dak vol met panelen. In 1 week al op 103KWh opwek :Y)

Alles gericht op de maandlasten omlaag krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 23-08-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 17:31
Momenteel betaal ik mijn Energie rekening ermee, ik ben van €140 naar €320 per maand gegaan.
Ik was aan het sparen voor een Ford Transit om deze om te bouwen tot zelfbouw camper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lammert
SgtElPotato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Om niet te ver off-topic te gaan, maar toch even er op in te haken. Ik denk dat dat persoonlijk is. Er wordt nu voornamelijk geinvesteerd in de technologie (blockchain etc) achter BTC, niet de munt zelf.
Ik heb een mooie winst gepakt en ben er volledig uit, ik zie er zelf geen toekomst meer in.

Al blijft het altijd leuk om te speculeren, maar niet meer met veel geld voor mij.
We raken offtopic inderdaad, dus zal het ook bij één laatste punt houden: waar ik 100% van overtuigd ben is dat een blockchain een verschrikkelijke draak van een datastructuur is. Letterlijk het enige voordeel is dat het gedistribueerde consensus mogelijk maakt. De enige use-case die ik zie voor gedistribueerde consensus is een gedecentraliseerde munt, Bitcoin dus. Vrijwel alle andere crypto projecten zouden beter af zijn met een SQL database + publieke API, want ze zijn toch gecentraliseerd, er zit altijd een bedrijf of een stichting achter. De schaalbaarheid van Bitcoin wordt geadresseerd op lagen bovenop de blockchain, net zoals dat heel vroeger al gebeurde bij goud (centrale bank schuldpapier als 2e laag en commerciële bank schuldpapier als 3e laag), alleen is daar in 1971 de basis onderuit geschoffeld

</einde rant en ik wens iedereen veel rendement toe, wat je strategie ook moge zijn>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Het beetje spaargeld wat ik heb laat ik lekker op mijn bankrekening staan om de steeds maar stijgende energiekosten te kunnen betalen.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:54
Wat je met je spaargeld doet is grotendeels afhankelijk van wat je uitzichten/wensen zijn op de korte en lange termijn.

Voor mijzelf:

Verleden:
0) Mijn hypotheek afbetaald - je krijgt maximaal de helft van de betaalde rente terug, dus dat is (was ...?) winst. Tenzij je een Euribot-hypotheek hebt ...

Hele korte termijn:
1) Een kleine buffer bij mijn "huisbank" op een waardeloze minimale rente,maar direct beschikbaar als er iets aan de hand is. Voldoende om 2 maanden lopende kosten af te dekken.

Middenlange termijn:
2) Pot voor de auto; daar gaat elke maand een moibliteitsbijdrage v/d baas in.
3) Rest 50/50 op een vrije spaarrekening (RCI @ 0.65%) en in een serie 1-jaarsdepositio's (gem. nu 0,95%).
Ben naar een ander huis aan het kijken (vanwege verminderende gezondheid) en wil dan elke 2 á 3 maanden iets beschikbaar krijgen voor bijvoorbeeld verbouwkosten.

Lange termijn:
4) 10% van mijn sparen gaat elke maand in een beleggingspot. Meer zou kunnen, maar zie Huis.
5) Elke maand maximaal pensioen bijvullen (Jaarruimte benutten) omdat ik straks liever te ruim dan te krap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Technomania schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:00:
Het beetje spaargeld wat ik heb laat ik lekker op mijn bankrekening staan om de steeds maar stijgende energiekosten te kunnen betalen.
Je kunt ook eens naar winddelen kijken van De WindCentrale (https://www.windcentrale.nl/). Je koopt dan een stukje van een windmolen, samen met vele anderen. De administratie en het onderhoud etc wordt gedaan door De Windcentrale, maar die zijn geen aandeelhouder in de windmolen. Effectief krijg je (meen ik) je stroomverbruik gecompenseerd. Lijkt op salderen dus. Een vriend van me heeft dit ook en heeft hierdoor een lage energierekening.

Met deze optie zet je je geld in voor langdurige compensatie in plaats van eenmalig.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Bartske schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Interessant wel, zat hier ook eens naar te kijken, misschien ook eens een goed fons zoeken. Ik vond het fons van Willem Middelkoop ook wel interessant (commodity discovery fund), maar de minimale inleg is 50K, dus net wat te hoog voor mij. https://www.cdfund.com/
https://www.cdfund.com/track-record/rendement.html

Ziet er nu niet echt overtuigend uit, heeft een paar keer een flinke sprong omhoog gemaakt maar ziet er verder teleurstellend uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Technomania schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:00:
Het kan geen kwaad om daar een buffer voor aan te leggen inderdaad.

Ik zit er toch aan te denken om mijn hypotheek versneld af te lossen nu de rente weer stijgt. Alles om de structurele maandelijkse kosten maar te drukken die helaas harder stijgen dan mijn inkomen de laatste tijd. Heb zelfs een beetje spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan.

Want als ik zometeen minder kan sparen, zal het ook lastiger worden om het te doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:43

Snow_King

Konijn is stoer!

Jero_B schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:17:
Precies. Dit doe ik al 10 jaar en in die tijd heb ik tot op heden overall altijd een hoger rendement gehad dan op een spaarrekening.
sbmuc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Precies, dit is altijd beter dan de time de market mensen. Als zelfs Warren Buffet de markt niet kan timen begrijp ik niet dat de "kleine man" dit probeerd met zijn 50-100k...
Exact. NU instappen is het juiste moment. De toekomst voorspellen kan niemand.

Investeer in aandelen waar je in geloofd en zorg voor een lange horizon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 16:08

Zenix

BOE!

Ik heb een buffer van 10% tegenover 90% in aandelen.
Daarnaast mijn hele dak voor zonnepanelen wat enkele duizenden euro's aan rendement geeft het afgelopen jaar en ook komend jaar. Ik blijf gewoon maandelijks de indexfondsen kopen.

Ontzettend saai, maar wel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Scrtz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:22:
Airco ok want daar krijg je een luxe element bij. Een WP lijkt mij niet de beste investering. Daar profiteer je nog maar een jaar of 2/3 van (saldering nog in werking) daarna ga je de overige 10+ jaar alsnog dik betalen voor de afname van stroom en ben je weer terug bij af maar heb je wel dik betaald voor de aanschaf ervan.

Je huis beter isoleren is dan slimmer.

[ Voor 12% gewijzigd door Sausage op 23-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:30

PinusRigida

I put the p in pool.

Ervan dromen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Mijn rijtje:
  • Beleggingsfondsen 50%
  • Aandelen die ik aanmerk voor lange termijn 20%
  • Rolex 20%
  • Spaarrekening 10%
Ben gestopt met verder differentiëren, voornamelijk omdat ik dan overzicht volledig kwijt raak op een geven moment. Heb nog wel overigens een pot crypto staan, maar daar ben ik niet meer actief in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Anakin_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:02:
Op dit moment is het niet meer mogelijk om nog te sparen.....
Je moet ook een beetje geluk hebben, en het is afhankelijk van je situatie. Ik ben bijvoorbeeld recent vrijgezel geworden (helaas) mede dankzij mijn ex-partner jaren lang slechts €500.- kosten gehad aan eten/drinken/wonen/energie. Ik heb hierdoor goed kunnen sparen en ruim kunnen leven. Daarbij mijn eigen woning gunstig kunnen verkopen, nadat dit was afgerond ben ik bij mijn nu ex-partner ingetrokken. Zij wilde niet dat ik eigenaar werd van het huis, waardoor ik enkel deelnam aan de verbruikkosten ipv ook de woonlasten zoals kosten hypotheek enz.

Dit financieel beeld leek behoorlijk in duigen te vallen door het breken van mijn relatie. Een huis kopen nu lijkt mij niet verstandig, wil ik ook niet gekeken naar de prijzen. Huren is erg kostbaar. Beetje woning in een goede wijk kost al snel €1000.- tot €1500.- per maand, daar komen alle verbruiklasten van de woning nog bij.

Ik heb een beetje geluk gehad dat een goede vriend recent alleen een woning heeft gehuurd en mij een aanbod deed om bij hem in te trekken. Ik heb hierdoor mijn kosten kunnen beperken tot €600.- per maand exclusief eten & drinken. Wel zit hierin huur, electra/gas, TV & internet en gemeentebelastingen.

Financieel iets slechter dan mijn vorige situatie, maar ik mag echt niet klagen met deze lasten. Je moet alleen wel concessies maken, daar heb ik eigenlijk geen problemen mee. Het geeft mij ook weer ruimte om te bezien wat de woningmarkt doet en hierin hopelijk op termijn op een weer gunstig moment in te kunnen springen.

Owja, wat ik doe met mijn spaargeld?

- Ik heb een pakket aan aandelen die ik nu 5 jaar bezit, hierin zitten +/- 30 internationale organisaties binnen de tech, energie en vastgoedsector. Periodiek koop ik bij.
- Ik leg maandelijks in op een P2P lending platform.
- Ik heb een deel vaststaan bij Leaseplanbank.
- Ik heb een deel vrij opneembaar via de Rabobank.
- En paar Luxe horloges die tot nu toe nog in waarde stijgen.
- Ik investeer waar ik kan (via netwerk) in het opkopen van gebruikte zakelijke hardware, zoals laptops & servers -> hier heb ik echt nog het meeste geld mee weten binnen te harken de afgelopen 3 jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Marchel op 23-08-2022 16:28 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:14
Waarschijnlijk even wat in aandelen gooien.
M'n keuken krijgt ook een update (nieuwe oven, afzuigkap, gaspitten er uit en overstappen op inductie en een nieuwe vaatwasser).
En er staat een afspraak om een adviseur over isolatie te laten langshobbelen om te kijken wat daar mogelijk in is.

Ik gooi het voornamelijk in m'n woning en zal nog een centje achter de hand houden voor pure nood. Je weet maar nooit waar het huidige kabinet zometeen weer mee komt waarover we ons scheel moeten gaan betalen...

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:54
Marchel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:13:
[...]
...
- Ik heb een deel vaststaan bij Leaseplanbank.
- Ik heb een deel vrij opneembaar via de Rabobank.
...
Bij beide haal je daar zeker niet het rendement dat je zou kunnen halen. Deposito is het 3-voudige mogelijk en vrij opneembaar zelfs 65-voudig. Zonder extra kosten.

Kijk het eens na op bijvoorbeeld:
https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 24-08-2022 08:07 . Reden: Geen referral ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Ik zit er over na te denken om elektrisch te gaan rijden om de maandelijkse kosten te drukken. (heb 11 panelen op het dak dus jaarlijks 1500kwh over).

Nu vraag ik mij af he.. hoeveel bespaar je nou +- in de maand met elektrisch rijden? De aanschafwaarde is stuk duurder en moet dan nog een laadstation laten plaatsen bij de oprit.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:19
Ik heb bij Dela een spaarverzekering met een vaste rente van bruto 2.06% (U krijgt aan bruto rente De rente vóór aftrek van overlijdensrisicopremie 2,06% per jaar) met een looptijd van 30 jaar (zelf gekozen). Als ik straks met pensioen ga op mijn 69ste heb ik wat extra's opgebouwd naast mijn pensioen en AOW. Uw netto gegarandeerde rente 2,00% per jaar. Als de verzekerde overlijdt vóór 24 januari 2052, dan betalen wij 110% van het saldo op dat moment.

Ik doe niet aandelen en dat kan ook een risico zijn net als bij Dela. Bij aandelen moet ik zelf steeds in de gaten houden en wil gewoon voor pensioen is hebben.

Daarnaast spaar ik zelf per maand op een gesloten spaarrekening en zet ik hoog in op mijn energiemaatschappij en zorgtoeslag krijg ik jaarlijks dat ik ook spaar en vakantiegeld

[ Voor 47% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2022 18:55 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Van der Berg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:55:
Ik heb bij Dela een spaarverzekering met een vaste rente van bruto 2.06% (U krijgt aan bruto rente De rente vóór aftrek van overlijdensrisicopremie 2,06% per jaar) met een looptijd van 30 jaar (zelf gekozen). Als ik straks met pensioen ga op mijn 69ste heb ik wat extra's opgebouwd naast mijn pensioen en AOW. Uw netto gegarandeerde rente 2,00% per jaar. Als de verzekerde overlijdt vóór 24 januari 2052, dan betalen wij 110% van het saldo op dat moment.

Ik doe niet aandelen en dat kan ook een risico zijn net als bij Dela. Bij aandelen moet ik zelf steeds in de gaten houden en wil gewoon voor pensioen is hebben.

Daarnaast spaar ik zelf per maand op een gesloten spaarrekening en zet ik hoog in op mijn energiemaatschappij en zorgtoeslag krijg ik jaarlijks dat ik ook spaar en vakantiegeld
Bij de hoge inflatie van dit moment heb je eigenlijk een negatief rendement. Dus ik hoop dat er nog wat van over is als je met pensioen gaat. Ik hoop dat er tegen die tijd ook nog iets van de AOW over is.

2% rendement is echt heel weinig en ik zou het niet voor 30 jaar hebben vastgezet. Er kan nog zo veel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
lexxus93 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:16:
Ik zit er over na te denken om elektrisch te gaan rijden om de maandelijkse kosten te drukken. (heb 11 panelen op het dak dus jaarlijks 1500kwh over).

Nu vraag ik mij af he.. hoeveel bespaar je nou +- in de maand met elektrisch rijden? De aanschafwaarde is stuk duurder en moet dan nog een laadstation laten plaatsen bij de oprit.

Iemand enig idee?
Daar is uiteraard geen zinnig woord over te zeggen. Hangt enorm af van hoeveel jij rijdt, wat voor auto je rijdt, wat je aan elektriciteit betaald, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:29
Helemaal niks… wachten op de recessie zodat ik anticyclisch in mijn huis kan investeren. Hypotheekschuld > spaargeld dus mijn schuld wordt uiteindelijk ook minder waard.

In de tussentijd doe ik alleen de kleine klusjes die ik zelf kan afmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Flozem op 23-08-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Snow_King schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Precies. Dit doe ik al 10 jaar en in die tijd heb ik tot op heden overall altijd een hoger rendement gehad dan op een spaarrekening.

[...]

Exact. NU instappen is het juiste moment. De toekomst voorspellen kan niemand.

Investeer in aandelen waar je in geloofd en zorg voor een lange horizon.
Het juiste moment was gisteren. Het tweede juiste moment is vandaag :)

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Krimpende economie is zover ik weet juist het moment dat de aandelen zakken in waard. Zolang de crisis doorzet zullen de aandelen veder zakken. Het juist moment om in te stappen lijk mij wanneer we weer in een beginnende stijgende lijn zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 21:28
Ik heb het (deels) geinvesteerd in een appartement in het caribisch gebied wat verhuurd wordt, dat gaat wel rendement opleveren. De rest lekker op de bank laten staan en wachten tot de woning prijzen hier wat gaan zakken ook al duurt dan nog wel minimaal 10 jaar ben ik bang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 459533

Ik investeer in kleine bedrijven zoals foodtrucks etc. Ik pomp er geld in en krijg een bepaalde percentage van de winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:05
Beide interessant hierboven zeg. Ik heb een bedrag op de bank wat niet voldoende is voor vastgoed hier maar bv. wel het buitenland.
Dat investeren in kleine bedrijfjes ga ik wat verder naar zoeken tnx.

Verder de standaard:

Zonnepanelen qua duurzaamheid huis (gelegd 2019 huis van 2017 dus goed qua isolatie)

Goud en zilver, vooral munten met ook historische waarde

Crypto hodl pot (2017) en maandelijks DCA in BTC, ETH en QNT. Af en toe wat winst genomen met kleine trades.

Maandelijks x bedrag naar Meesman horizon 20 jaar, begonnen Januari dit jaar.

Wat cash en vooral het belangrijkste een paar posts terug:

Leven! Balans zoeken tussen werken, sparen, genieten en tijd voor het gezin.

Morgen is niet beloofd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:16
Niks, gewoon op de spaarrekening laten staan en maandelijks bijstorten wat overgebleven is als de nieuwe salarissen komen.
Dak ligt al paar jaar vol met zonnepanelen, spaarhypotheek is afgelost (waren we al mee bezig voor de huidige inflatie) en er is nu nog een beetje aflossingsvrij over zonder einddatum wat ongeveer vijf tientjes bruto per maand kost. De inflatie is jammer maar helaas, aandelen is echter iets waar wij absoluut niets mee hebben en ten koste zou gaan van onze nachtrust.
Daarom hadden we ook een spaarhypotheek net na 2000 en geen aandelen ook al was dat toen erg in.
Geen kinderen, laatste hemd heeft geen zakken dus het is de bedoeling om nu lekker te leven, te sparen op een spaarrekening en eerder te stoppen met werken waarna het allemaal zoveel mogelijk op mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:53
Sissors schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Daar is uiteraard geen zinnig woord over te zeggen. Hangt enorm af van hoeveel jij rijdt, wat voor auto je rijdt, wat je aan elektriciteit betaald, etc.
Inderdaad maar je hebt wel een aantal vaste voordelen @lexxus93 zoals geen wegenbelasting, geen tot weinig onderhoud/reparatie (hoofdzakelijk banden en keer ophanging) dus dat tikt maandelijks best hard aan qua voordeel. Zeker met de huidige brandstofprijzen hoef je geeneens meer heel veel te rijden om de auto terug te verdienen, maar dan moet je wel het geld (er voor) over hebben gezien een beetje fatsoenlijke elektrische auto niet goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18
Naast een eigen huis, aandelen, rabobank certificaten een stukje land verweg; knal ik af en toe een duizendtje in nlinvesteert.nl Ik pak max 18 maanden. Je kunt het geld niet gelijk terug krijgen dan is 5 Jaar lang ;). Gisteren kwam deze voorbij.

Investeerders wordt de mogelijkheid geboden om via het platform van NLInvesteert een lening van EUR 500.000,= te verstrekken. De looptijd bedraagt 18 maanden. De rentevergoeding is 9,7% per jaar.

Op een gegeven moment hoef je er niks meer in te stoppen. Dan is de circel rond met maandelijkse rente + aflossing (onderstaand plaatje). Gelukkig nog niets failliet gegaan in ~3jaar tijd. In maart en April 2023 worden weer 2 leningen afgelost. Moet ik weer op zoek ;)

Maandelijkse aflossing+rente overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhU5XRuJ0tIwZ54JWr65e9rfCyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5CxFEhp5LzdHX67ef2LzlaUa.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door enermax op 24-08-2022 02:14 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:08
ik gebruik mijn spaargeld om de operatie van mijn vrouw te bekostigen ( die heeft een gat in haar hand) dan hou ik op een langere termijn meer geld over

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:20
Interessant om te lezen hier. Laat wel zien hoeveel mensen van geluk mogen spreken dat ze geld overhouden. Zeker gezien het feit steeds meer mensen moeite hebben met het betalen van rekeningen en boodschappen, zie je dat veel Tweakers dat niet hoeven te doen.

Zelf beleg ik veel in NT-fondsen, bijna 60% van mijn inkomen. Hypotheek is over 2.5 jaar afgelost, dan zijn mijn vrou en ik 35 jaar en hebben we 1250 euro per maand extra over. Daar gaan we allebei nog meer beleggen en volgens de huidige berekeningen zijn we rond de 53 jaar als we volledig FO zijn. Misschien nog wat extra zonnepanelen in onze tuin aansluiten en een batterij en we kunnen ook daar een grote maandelijkse kostenpost weglaten.
bie100 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:45:
ik gebruik mijn spaargeld om de operatie van mijn vrouw te bekostigen ( die heeft een gat in haar hand) dan hou ik op een langere termijn meer geld over
Heerlijke boomer humor, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:08
tja en ik ben geen Boomer kan je na gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Anoniem: 459533 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:53:
Ik investeer in kleine bedrijven zoals foodtrucks etc. Ik pomp er geld in en krijg een bepaalde percentage van de winst.
Ik hou vrij veel geld per maand over en stort standaard € 750,- in een index, de rest gaat naar een spaarrekening. Eind van het jaar gaat die terug naar het gewenste saldo en besluiten we wat we met het overschot doen (aflossen op huis, zonnepanelen, of gewoon nog meer in de index).

Crypto / vastgoed wil ik niet, maar met een klein gedeelte meer risico / meer opbrengsten zoeken wel. Bijvoorbeeld dus wat jij doet. Doe je dat via een platform oid?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:12:
[...]

Niks, gewoon op de spaarrekening laten staan en maandelijks bijstorten wat overgebleven is als de nieuwe salarissen komen.
Dak ligt al paar jaar vol met zonnepanelen, spaarhypotheek is afgelost (waren we al mee bezig voor de huidige inflatie) en er is nu nog een beetje aflossingsvrij over zonder einddatum wat ongeveer vijf tientjes bruto per maand kost. De inflatie is jammer maar helaas, aandelen is echter iets waar wij absoluut niets mee hebben en ten koste zou gaan van onze nachtrust.
Daarom hadden we ook een spaarhypotheek net na 2000 en geen aandelen ook al was dat toen erg in.
Geen kinderen, laatste hemd heeft geen zakken dus het is de bedoeling om nu lekker te leven, te sparen op een spaarrekening en eerder te stoppen met werken waarna het allemaal zoveel mogelijk op mag.
Hoe ga je je inflatie dan corrigeren? Je spaarpot , je toekomstige koopkracht , kan je nu alleen op peil houden door ieder jaar bij te storten wat aan inflatie wordt opgegeten.

Op een gegeven moment loop je in tijd uit de mogelijkheid om dit aan te vullen. Er zijn immers maar een beperkt aantal uren die je kan werken.

Je maakt je toekomstige zelf arm.

De misvatting dat beleggen in aandelen gevaarlijk is , is hardnekkig en onzinnig. Geld dat geen functie vervult om een kortlopend risico te dekken (er gaat iets stuk dat direct vervangen moet worden) of dat niet rendeert is Nutteloos.

En sparen is ook gewoon een beleggingscategorie, net als het aanhouden van een stuk bezit in een bedrijf (een aandeel) of het kopen van vastgoed voor verhuur.

Het heeft zijn eigen risico’s en nut. Een spaarrekening meestal voor korte termijn en de rest voor lange termijn.

Zit daar geen balans in dan kost het aanhouden van dat geld , geld. In andere woorden het kost premie voor een risico dat al verzekerd is.

Het is een luxe om in de huidige tijd nog een grotere kapitaal buffer te kunnen opbouwen. Het is zonde om dat te laten verpieteren. Het zijn namelijk uitgestelde uitgaven , en die moeten op peil blijven. Het is je pensioenfonds in eigen beheer.

Tegenwoordig zijn er veel laagdrempelige mogelijkheden om te beleggen in bedrijven , tegen lage kosten. Het opbouwen van een goed gespreide portefeuille is nog nooit zo makkelijk geweest. En je wordt eigenaar van de toekomstige productiviteitsgroei van meerdere mensen. Je eigen limiet op tijd waarin je arbeid kan leveren vervalt dus deels.

Ik snap ook niet dat het lekker slaapt , wetende dat je nu een hoop energie in je werk stopt om later nog niet de helft te kunnen kopen met dat geld van wat je nu kan kopen.

Het is een vals gevoel van veiligheid en een misvatting van wat sparen is en wat voor risico’s hoe onzichtbaar ook er aan zitten.

Ik zou iedereen aanraden die een berg geld heeft staan op spaarrekeningen dat niets dekt aan risico behalve een gevoel om toch eens echt wat te gaan lezen over aandelen en andere investeringsvormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ZieMaar! schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Ik hou vrij veel geld per maand over en stort standaard € 750,- in een index, de rest gaat naar een spaarrekening. Eind van het jaar gaat die terug naar het gewenste saldo en besluiten we wat we met het overschot doen (aflossen op huis, zonnepanelen, of gewoon nog meer in de index).

Crypto / vastgoed wil ik niet, maar met een klein gedeelte meer risico / meer opbrengsten zoeken wel. Bijvoorbeeld dus wat jij doet. Doe je dat via een platform oid?
Nee. Ik spreek soms mensen. Ik bedoel, voorbeeld: gisteren was ik met mijn kinderen bij de kapper. De kapper zegt Ik wil ook een barbier stoel etc etc maar ik moet een groter pand want het is te klein. Maar ja de huizen prijzen zijn erg hoog (ze heeft haar kapsalon aan haar huis) ze wil ergens in de omstreken maar het geld is net niet toereikend genoeg. Dus dan hoor ik dat en zeg ik wil je anders geen investeerder?

En zo pak ik het aan. Boekhouder, advocaat en notaris erbij en ik pomp geld er in. Mijn gouden regel is altijd wel ik pak een kleine deel van de winst en ik wil er niks voor doen (meehelpen in de zaak). De boekhouder checkt de winst percentage en zegt of het klopt of niet want ik wil niet besodemieterd worden.

Zo bouw ik mijn imperium op en maak ik van mijn geld meer geld. Kappen ze er in een paar jaar mee krijg ik zoveel inleg eruit dus dan moeten ze me betalen.

Ik genereer hierdoor al leuk geld en als zo doorgaat hoef ik zo meteen niet meer verder te werken, wat mijn doel is. Doel is om pensionado te zijn met mijn 45/50ste en automatisch geld iedere maand te krijgen zonder maar iets te hoeven doen.

Verder kijk ik altijd of de zaak ook over gaat van ouder op kind etc zodat wanneer hun kappen het door kan gaan en ik alles aan mijn kids kan doorgeven wanneer ik de lucht in ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:05
Anoniem: 459533 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Nee. Ik spreek soms mensen. Ik bedoel, voorbeeld: gisteren was ik met mijn kinderen bij de kapper. De kapper zegt Ik wil ook een barbier stoel etc etc maar ik moet een groter pand want het is te klein. Maar ja de huizen prijzen zijn erg hoog (ze heeft haar kapsalon aan haar huis) ze wil ergens in de omstreken maar het geld is net niet toereikend genoeg. Dus dan hoor ik dat en zeg ik wil je anders geen investeerder?

En zo pak ik het aan. Boekhouder, advocaat en notaris erbij en ik pomp geld er in. Mijn gouden regel is altijd wel ik pak een kleine deel van de winst en ik wil er niks voor doen (meehelpen in de zaak). De boekhouder checkt de winst percentage en zegt of het klopt of niet want ik wil niet besodemieterd worden.

Zo bouw ik mijn imperium op en maak ik van mijn geld meer geld. Kappen ze er in een paar jaar mee krijg ik zoveel inleg eruit dus dan moeten ze me betalen.

Ik genereer hierdoor al leuk geld en als zo doorgaat hoef ik zo meteen niet meer verder te werken, wat mijn doel is. Doel is om pensionado te zijn met mijn 45/50ste en automatisch geld iedere maand te krijgen zonder maar iets te hoeven doen.

Verder kijk ik altijd of de zaak ook over gaat van ouder op kind etc zodat wanneer hun kappen het door kan gaan en ik alles aan mijn kids kan doorgeven wanneer ik de lucht in ga.
toon volledige bericht
Ik denk hier een beetje een ‘The Godfather’ idee bij (in positieve zin). Netjes hoor en ook zeker niet zonder risico. Je weet nooit wat de andere partij in de toekomst van plan is, maar dat is allemaal al meegerekend (notaris,advocaat) zie ik. Succes in ieder geval!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 00:12

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

iig lijkt het me geen erg intelligente handeling om zomaar je beleggingen te verkopen zonder enig idee te hebben wat je met dat geld dan gaat doen.

Juist beleggingen zijn normaal gezien bedoeld om _niet_ de hele tijd in paniek te gaan verkopen en hebben op de lange termijn zi als vaste strategie.
Meestal is het eerder de bedoeling om te kopen als deze een lage waarde hebben of net sterk gedaald zijn (als dit sooort assets een conjuncturele waardeontwikkeling kennen) en te verkopen als ze juist erg hoog staan.

Verkopen als de economie er slecht voorstaat is dan vaak jezelf in de vingers snijden, juist dan is het meestal zinnig eerder te kopen.
(dat is met meer dingen het geval, denk ook aan de mensen die bv een huis kochten in 2012 of 2013, toen de huizenmarkt op haar dieptepunt zat)

Anderszijds kun je ook juist het gegeven dat je een deel van je besteedbare inkomen kunt wegleggen aan beleggen en sparen zien als een 'buffer' an sich...
mocht je tijdelijk hogere lasten ervaren, kun je probleemloos ook eenn tijdje wat minder geld aan sparen/beleggen wegleggen en daarmee iig de noodzaak minder groot maken direkt je normale uitgaven te besparen,
als voorbeeld:

persoon A heeft een besteedbaar inkomen van 5000 per maand, daarvan gaat 1000 aan woonlasten, 300 energie, 2000 aan gewone consumptie en 500 aan 'plezier' en 1200 houd hij iedere maand over en belegt dit in een indexfonds.
nu stijgt de inflatie flink en verschilende lasten gaan met wel 500 omhoog (hogere energielasten, brandstof, inflatie)..... hij zou dat gat dan kunnen vullen dooor de post 'plezier' aan te pakken, maar dat kan ook stressig zijn en juist snel afleiding kosten die je goed kunt gebruiken...
evengoed kan hij die maand gewoon 500 minder sparen...
beiden betekent voor hem dat zn direkte levensstandaard niet hoeft te veranderen en hij evenmin op zn spaargeld hoeft in te teren.

op de langere termijn kan hij natuurlijk ook kijken naar investeringen om zijn lasten te doen dalen, of juist zn inkomsten dusdanig te laten groeien dat zijn besteedbaar inkomen met meer dan de hogere lasten weer stijgt, maar dat is vaak iets voor de langere termijn.
Het gegeven dat je per maand een X percentage van je inkomen kunt sparen is echter altijd een 'buffer' zodat op de korte termijn je levenstandaard niet sterk beinvloed wordt door prijsstijgingen en inflatie en je niet in betalingsproblemen kunt komen.

Mensen die echter niks sparen, veelal aan het eind van de maand al eerder krap kwamen te zitten en/of die ook al extra schulden eerder opgebouwd hebben, kunnen wel in de problemen komen omdat hun maandfinancien niet die 'spaarbuffer' heeft van een bepaald percentage van hun inkomen dat ze elke maand overhouden.

Je 'spaarvermogen' zelf is niet zozeer die 'hedge' tegen inflatie, maar vooral het gegeven of je voorheen al iedere maand een deel van je budget hebt leren te sparen.
Als je dat gewoon goed bijhoud hoef je nooit in paniek opeens aandelen te gaan verkopen omdat wegens korte-termijns-conjuncturele effecten, en kun je je vermogen gewoon laten 'werken', zonder dat je kortetermijns gaten in je uitgaven moet vullen met langetermijns-vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 24-08-2022 09:36 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alpina schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Ik denk hier een beetje een ‘The Godfather’ idee bij (in positieve zin). Netjes hoor en ook zeker niet zonder risico. Je weet nooit wat de andere partij in de toekomst van plan is, maar dat is allemaal al meegerekend (notaris,advocaat) zie ik. Succes in ieder geval!
Ja en nee qua godfather idee (ik begrijp je wel) meestal zij het luxe wensen van hun wat ik prima vind en daar investeer ik dan in. Ze hadden bv ook een uitbouw kunnen doen maar nee het moet een nog groter huis zijn. Of de food van is een Peugeot maar een Mercedes sprinter is mooier. Dat soort dingen en dan koop ik me in.

Mensen zijn gevoelig ervoor en dat geeft mij kans om me in te kopen zonder iets te hoeven doen. Zie mij als de lieve bunny versie van wishmaster :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Flozem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:09:
Helemaal niks… wachten op de recessie zodat ik anticyclisch in mijn huis kan investeren. Hypotheekschuld > spaargeld dus mijn schuld wordt uiteindelijk ook minder waard.

In de tussentijd doe ik alleen de kleine klusjes die ik zelf kan afmaken.
Zoals je op opschrijft lijkt het alsof je denkt dat je schuld minder waard wordt in de zin: was 100k en is nu 90k. dat is natuurlijk niet waard.

Het idee is dat je schuld relatief minder waard wordt. Je salaris neemt toe en vermogen dat je hebt neemt ook toe ALS je het belegt.

Spaargeld rendeert nu niet tot zeer beperkt. Dus als je nu 90k op de bank hebt staan dan is dat over 10 jaar nog steeds 90k (los van box 3).

En je hypotheek is dan ook nog steeds 100k.

Dus of je geld in iets stoppen dat meer rendeert of als je dat niet wilt gewoon zo snel mogelijk je hypotheek aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Het gros van ons spaargeld gaat op aan het opknappen van onze woning, incl airco/verwarming en zonnepanelen ASAP.

Als dat straks klaar is ga ik kijken om meer af te lossen qua hypotheek, aangezien ik maar een beperkt pensioen heb als zelfstandige zijn dat de grootste kosten die ik kan drukken.

Met een modaal salaris en alle stijgende prijzen loopt het sparen niet heel hard.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:16
CornermanNL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Hoe ga je je inflatie dan corrigeren? Je spaarpot , je toekomstige koopkracht , kan je nu alleen op peil houden door ieder jaar bij te storten wat aan inflatie wordt opgegeten.
Niet en daar hebben we vooralsnog vrede mee. Zolang het bijstorten ruim groter is aan dat wat door de inflatie wordt opgegeten blijven we daar vrede mee hebben.
Op een gegeven moment loop je in tijd uit de mogelijkheid om dit aan te vullen. Er zijn immers maar een beperkt aantal uren die je kan werken.

Je maakt je toekomstige zelf arm.
Definieer op een gegeven moment. We werken met z'n tweeën, geen kinderen en het huis is zo goed als afbetaald. Maandelijkse lasten zijn dus relatief laag waardoor het mogelijk is om maandelijks relatief veel op de spaarrekening te zetten. Voorlopig zijn we nog niet eens in de buurt van een inflatie die zo hoog is dat er niet meer tegen op te sparen valt.
De misvatting dat beleggen in aandelen gevaarlijk is , is hardnekkig en onzinnig. Geld dat geen functie vervult om een kortlopend risico te dekken (er gaat iets stuk dat direct vervangen moet worden) of dat niet rendeert is Nutteloos.
En wat nu als het nog steeds niet goed voelt en de interesse er gewoon niet is om je daarin echt te gaan verdiepen? We hebben ons ingelezen en vervolgens besloten dat het niets voor ons is.
Het heeft zijn eigen risico’s en nut. Een spaarrekening meestal voor korte termijn en de rest voor lange termijn.
Dat is geen wet van meden en perzen, voor ons werkt een spaarrekening ook voor lange termijn simpelweg vanwege het feit dat we er ons prettig bij voelen.
Tegenwoordig zijn er veel laagdrempelige mogelijkheden om te beleggen in bedrijven , tegen lage kosten. Het opbouwen van een goed gespreide portefeuille is nog nooit zo makkelijk geweest. En je wordt eigenaar van de toekomstige productiviteitsgroei van meerdere mensen. Je eigen limiet op tijd waarin je arbeid kan leveren vervalt dus deels.
Jij noemt het laagdrempelig maar dat is omdat je je er zelf prettig bij voelt en niet kan/wil inzien dat het voor een ander totaal anders is. Zelfs dat zo makkelijk van jou is voor ons een huizenhoge drempel.
Lage kosten als in financiële kosten neem ik dan meer even aan. Wat zijn de kosten in tijd als je het goed wilt doen?
Mijn mening is namelijk ook dat ik er arbeid in een andere vorm voor terug krijg en dat is mijn vrije tijd die me dierbaar is.
Ik snap ook niet dat het lekker slaapt , wetende dat je nu een hoop energie in je werk stopt om later nog niet de helft te kunnen kopen met dat geld van wat je nu kan kopen.
Maar het boeit me helemaal niet of ik daar nog de helft of driekwart mee kan kopen, misschien zit daar wel het grote verschil tussen onze manier van denken. Waar het ons om gaat is of het voldoende is om te kunnen kopen wat we willen kopen en of het voldoende is om te leven op de manier zoals we willen leven. Stel we hebben vanaf moment X drie ton nodig om te kunnen leven hoe we dat willen tot onze dood, wat boeit het dan als we vier, vijf of zes ton hebben in welke vorm dan ook?
Als ik de grond in ga met saldo 0,00 dan is het prima.
Het is een vals gevoel van veiligheid en een misvatting van wat sparen is en wat voor risico’s hoe onzichtbaar ook er aan zitten.
Je maakt nu de denkfout dat je voor een ander denkt te kunnen beslissen wat een aanvaardbaar risico is.
Ik zou iedereen aanraden die een berg geld heeft staan op spaarrekeningen dat niets dekt aan risico behalve een gevoel om toch eens echt wat te gaan lezen over aandelen en andere investeringsvormen.
Dat is nogal een aanname dat mensen zich ergens niet in verdiept zouden hebben.
Het zou niet zo kunnen zijn dat mensen dat gewoon gedaan hebben, vervolgens besloten hebben dat het niets voor hun is en dat sparen aanvaardbare risico's heeft in hun situatie? Ik bedoel je hebt geen idee wat de getallen zijn maar bent wel nogal stellig over arm worden.

Even bierviltje als het ware. Als ik nu EUR 100.000 op een spaarrekening zou hebben dan is die over tien jaar met een inflatie van 17,8% nog EUR 84.908 waard. Dat komt van berekenhet en er is gerekend met de inflatie van 2012 t/m 2021. Inflatie is nu hoger maar of dat blijvend is voor de komende tien jaar weet op dit moment niemand.
Om hetzelfde te kunnen kopen in 2032 als nu zou je met deze cijfers EUR 117.774 moeten hebben in 2032.
Als dit het zou zijn over de komende jaar, laat het eens verdubbelen of nog wat meer dan kan ik me daar voorlopig echt niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat ik doe met m'n spaargeld? Helemaal niets, daarom heet het spaargeld. Direct opneembaar, redelijk risicoloos, verzekerd tot 100K.

Je kunt beter vragen: wat doe je met de maandelijkse inkomsten?
Dat gaat nu 0% naar spaarpot, en voor >50% naar Meesman. (En de overige 50% naar boodschappen, vervanging inrichting en verbouwing huis).

Zaken zoals nlinvesteert, kleine zaken opkopen etc zet misschien op korte termijn zoden aan de dijk, maar het hoeft maar één keer mis te gaan, en je bent veel winst kwijt. Besides, als je als ondernemer al bij een platform aan moet kloppen met minder strenge eisen dan de bank, dan ben je voor mij ook gewoon een te groot risico.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19

Videopac

Rommelt wat aan.

Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:30:
Krimpende economie is zover ik weet juist het moment dat de aandelen zakken in waard. Zolang de crisis doorzet zullen de aandelen veder zakken. Het juist moment om in te stappen lijk mij wanneer we weer in een beginnende stijgende lijn zitten.
Een krimpende economie is een negatieve groei, doorgaans gemeten op basis van de omvang van het bruto binnenlands product (bnp). Als een economie twee kwartalen achter elkaar krimpt, wordt er gesproken over een recessie. Dit heeft niets met de aandeelkoersen te maken. Andeelkoersen komen tot stand door vraag en aanbod en de vraag en het aanbod ontstaan door verwachtingen omtrent het aandeel en de huidige koers.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:21:

Zaken zoals nlinvesteert, kleine zaken opkopen etc zet misschien op korte termijn zoden aan de dijk, maar het hoeft maar één keer mis te gaan, en je bent veel winst kwijt. Besides, als je als ondernemer al bij een platform aan moet kloppen met minder strenge eisen dan de bank, dan ben je voor mij ook gewoon een te groot risico.
Het idee is dan ook om weinig geld in heel veel projecten te stoppen. Wet van de grote getallen. Het omvallen van een paar investeringen valt dan weg tegen de rendementen van alle andere investeringen.

Doe het zelf ook: tussen de 100 en 250 euro per project. En dan kies ik de projecten met hypotheek als onderpand en een LTV van max 50%. Gemiddeld doen die 5% rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Het idee is dan ook om weinig geld in heel veel projecten te stoppen. Wet van de grote getallen. Het omvallen van een paar investeringen valt dan weg tegen de rendementen van alle andere investeringen.

Doe het zelf ook: tussen de 100 en 250 euro per project. En dan kies ik de projecten met hypotheek als onderpand en een LTV van max 50%. Gemiddeld doen die 5% rente
Maar 5% is minder dan de gemiddelde "rente" bij aandelen over een lange tijdshorizon.
Ik snap wel dat je het risico spreidt door kleine getallen te investeren, maar als ik zo door de site heen blader, dan zie ik vooral zeer risicovolle investeringen, waar geen bank zich aan zou durven branden (terecht).

Aflossen op het huis heb ik ook in overleg met vriendin niet extra gedaan. Die rente daarop valt in het niet bij de winst die je maakt op investeringen in solide fondsen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Maar 5% is minder dan de gemiddelde "rente" bij aandelen over een lange tijdshorizon.
Ik snap wel dat je het risico spreidt door kleine getallen te investeren, maar als ik zo door de site heen blader, dan zie ik vooral zeer risicovolle investeringen, waar geen bank zich aan zou durven branden (terecht).

Aflossen op het huis heb ik ook in overleg met vriendin niet extra gedaan. Die rente daarop valt in het niet bij de winst die je maakt op investeringen in solide fondsen.
Zit zelf dan ook meer in SameninGeld.

En ik geloof in spreiden. Dus niet alles in aandelen of in dit soort crowdfunding.
Pagina: 1 2 3 Laatste