lexxus93 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:15:
Oke, het is het jaar 2022. Alles staat in het rood en het lijkt wel alsof je geen kant meer op kan.
Vandaar de vraag, wat doe jij met je spaargeld als hedge tegen de torenhoge inflatie?
Ik heb 75% van mijn aandelen porto verkocht, maar vraag mij af wat ik nu met het geld moet doen.
Ben benieuwd wat jullie doen!
iig lijkt het me geen erg intelligente handeling om zomaar je beleggingen te verkopen zonder enig idee te hebben wat je met dat geld dan gaat doen.
Juist beleggingen zijn normaal gezien bedoeld om _niet_ de hele tijd in paniek te gaan verkopen en hebben op de lange termijn zi als vaste strategie.
Meestal is het eerder de bedoeling om te kopen als deze een lage waarde hebben of net sterk gedaald zijn (als dit sooort assets een conjuncturele waardeontwikkeling kennen) en te verkopen als ze juist erg hoog staan.
Verkopen als de economie er slecht voorstaat is dan vaak jezelf in de vingers snijden, juist dan is het meestal zinnig eerder te kopen.
(dat is met meer dingen het geval, denk ook aan de mensen die bv een huis kochten in 2012 of 2013, toen de huizenmarkt op haar dieptepunt zat)
Anderszijds kun je ook juist het gegeven dat je een deel van je besteedbare inkomen kunt wegleggen aan beleggen en sparen zien als een 'buffer' an sich...
mocht je tijdelijk hogere lasten ervaren, kun je probleemloos ook eenn tijdje wat minder geld aan sparen/beleggen wegleggen en daarmee iig de noodzaak minder groot maken direkt je normale uitgaven te besparen,
als voorbeeld:
persoon A heeft een besteedbaar inkomen van 5000 per maand, daarvan gaat 1000 aan woonlasten, 300 energie, 2000 aan gewone consumptie en 500 aan 'plezier' en 1200 houd hij iedere maand over en belegt dit in een indexfonds.
nu stijgt de inflatie flink en verschilende lasten gaan met wel 500 omhoog (hogere energielasten, brandstof, inflatie)..... hij zou dat gat dan kunnen vullen dooor de post 'plezier' aan te pakken, maar dat kan ook stressig zijn en juist snel afleiding kosten die je goed kunt gebruiken...
evengoed kan hij die maand gewoon 500 minder sparen...
beiden betekent voor hem dat zn direkte levensstandaard niet hoeft te veranderen en hij evenmin op zn spaargeld hoeft in te teren.
op de langere termijn kan hij natuurlijk ook kijken naar investeringen om zijn lasten te doen dalen, of juist zn inkomsten dusdanig te laten groeien dat zijn besteedbaar inkomen met meer dan de hogere lasten weer stijgt, maar dat is vaak iets voor de langere termijn.
Het gegeven dat je per maand een X percentage van je inkomen kunt sparen is echter altijd een 'buffer' zodat op de korte termijn je levenstandaard niet sterk beinvloed wordt door prijsstijgingen en inflatie en je niet in betalingsproblemen kunt komen.
Mensen die echter niks sparen, veelal aan het eind van de maand al eerder krap kwamen te zitten en/of die ook al extra schulden eerder opgebouwd hebben, kunnen wel in de problemen komen omdat hun maandfinancien niet die 'spaarbuffer' heeft van een bepaald percentage van hun inkomen dat ze elke maand overhouden.
Je 'spaarvermogen' zelf is niet zozeer die 'hedge' tegen inflatie, maar vooral het gegeven of je voorheen al iedere maand een deel van je budget hebt leren te sparen.
Als je dat gewoon goed bijhoud hoef je nooit in paniek opeens aandelen te gaan verkopen omdat wegens korte-termijns-conjuncturele effecten, en kun je je vermogen gewoon laten 'werken', zonder dat je kortetermijns gaten in je uitgaven moet vullen met langetermijns-vermogen.
[
Voor 4% gewijzigd door
RM-rf op 24-08-2022 09:36
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen