Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
@ninjazx9r98 Ik wilde zeker niet voor mensen beslissen wat een aanvaardbaar risico is, als dat zo overkomt excuses. Het is meer dat er andere risico's zijn die niet zichtbaar zijn. Als jij ermee kan leven is dat uiteraard prima en een eigen keuze.

Maar is het een risicoloze optie of zelfs maar de veiligste optie ? Ik denk het niet dat we daar van mening over verschillen is prima. Maar ik probeer alleen het denken over risico wat breder te trekken.

We leven namelijk niet meer in een maatschappij waarin geld schaars is. En het heeft duidelijk andere karakteristieken dan het voorheen had. Er is niet voor niets discussie over wat en of er sprake is van nieuwe monetaire tijden. Maar dat voert wat ver in deze discussie.

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat leencapaciteit (afgeleide van het inkomen uit arbeid) in de afgelopen decennia veel belangrijker is geworden, en de waarde van grote cash voorraden steeds minder.

Overigens is de tijd die ik besteed aan mijn portefeuille nagenoeg niets , dus tijd verlies ik hier niet mee. Interessant dat je tijd benoemt. Die is je dierbaar en de onbekende factor daar wil je van kunnen genieten.

Aangezien je lage maandlasten hebt en een grote pot geld die niets doet, is het wellicht een idee om tussendoor sabbaticals te gaan doen. Of veel minder te gaan werken ? Dan doet je geld nu iets voor je in de vorm van tijd kopen. En wellicht doe je dit al natuurlijk dat kan ik niet beoordelen.

Ik zou daar dan zeker voor kiezen als ik het niet al deed ;)

Nogmaals het was niet bedoeld als beslissen voor anderen, maar meer het besef proberen te brengen dat risico veel breder is dan een gevoel , en dat wat lekker voelt misschien weleens meer risico kan herbergen dan mensen denken. Risico en dan met name toegespitst op het iemand persoonlijk is lastig echt goed te duiden.

Maar laat ik het zo stellen, het optisch veilige kan in de huidige maatschappij heel erg naar uit de hoek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
Van der Berg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:55:
Ik heb bij Dela een spaarverzekering met een vaste rente van bruto 2.06%
DELA’s spaarverzekering valt niet onder het depositogarantiestelsel. Indien ze failliet gaan, ben je je inleg kwijt. Hoog risico levert je die hoge rente.

Er zijn momenteel al 2- en 3-jaars deposito's die hetzelfde of zelfs hoger resultaat bieden.
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:21:
... als je als ondernemer al bij een platform aan moet kloppen met minder strenge eisen dan de bank, dan ben je voor mij ook gewoon een te groot risico.
Situatie die veel voor komt: iemand neemt een bestaande, goedlopende zaak over. Maar heeft zelf geen economische geschiedenis en wordt als starter aangewezen. Dan gaan er al veel bankdeuren dicht, want die nemen de resultaten van de vorige eigenaar niet mee voor de nieuwe. Dan hoeft er weinig risico te zijn. Zo heb ik zelf iemand uit de brand geholpen, tot beider plezier. Zelfs tijdens de Corona-periode heeft deze Horeca-zaak goed doorgedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 24-08-2022 12:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Maar 5% is minder dan de gemiddelde "rente" bij aandelen over een lange tijdshorizon.
Ik snap wel dat je het risico spreidt door kleine getallen te investeren, maar als ik zo door de site heen blader, dan zie ik vooral zeer risicovolle investeringen, waar geen bank zich aan zou durven branden (terecht).

Aflossen op het huis heb ik ook in overleg met vriendin niet extra gedaan. Die rente daarop valt in het niet bij de winst die je maakt op investeringen in solide fondsen.
Vind toch echt dat mensen iets te makkelijk roepen dat op de lange termijn aandelen altijd wel 7% doen. Is toch echt wel belangrijk wat je dan lange termijn noemt.

Heb wat lopen rekenen met AEX jaarstanden en een gelijkblijvende jaarlijkse inleg:

Ingestapt in 1983 tot nu: gemiddeld 7,3% ex div. 40 jaar belegd
Ingestapt in 1993 tot nu: gemiddeld 3,87% ex div 29 jaar belegd
Ingestapt in 2003 tot nu: gemiddeld 4,87% ex div 19 jaar belegd
Ingestapt in 1993 tot 2013: gemiddeld 0,86% ex div 21 jaar belegd

Kan nog wel even door gaan, maar stop met zijn allen zeggen dat aandelen altijd zo goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Vind toch echt dat mensen iets te makkelijk roepen dat op de lange termijn aandelen altijd wel 7% doen. Is toch echt wel belangrijk wat je dan lange termijn noemt.

Heb wat lopen rekenen met AEX jaarstanden en een gelijkblijvende jaarlijkse inleg:

Kan nog wel even door gaan, maar stop met zijn allen zeggen dat aandelen altijd zo goed zijn.
Met de AEX ben je veelste vatbaar voor de grillen van de NL economie. Dan kan je beter voor een fonds gaan dat zijn investeringen wereldwijd verspreid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Met de AEX ben je veelste vatbaar voor de grillen van de NL economie. Dan kan je beter voor een fonds gaan dat zijn investeringen wereldwijd verspreid heeft.
Ook met de MSCI world index kan ik periodes van 20-25 jaar vinden waar rendement (INCL div) niet meer dan procentje of 5 bedraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Beetje lullig antwoord, maar: sparen. Er zal vast een tijd komen wanneer het nodig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 17:14
Ik zie heel veel reacties hier over Meesman, kan bijna geen toeval meer zijn.

Wat maakt Meesman zo bijzonder volgens jullie? Zelf even 5 minuten de tijd nemen om via DeGiro ETF's te kopen lijkt mij toch veel goedkoper? Of zie ik dit verkeerd?

Ben benieuwd naar jullie reacties over Meesman! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:58
GroteVoet459 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

DELA’s spaarverzekering valt niet onder het depositogarantiestelsel. Indien ze failliet gaan, ben je je inleg kwijt. Hoog risico levert je die hoge rente.

Er zijn momenteel al 2- en 3-jaars deposito's die hetzelfde of zelfs hoger resultaat bieden.

[...]

Situatie die veel voor komt: iemand neemt een bestaande, goedlopende zaak over. Maar heeft zelf geen economische geschiedenis en wordt als starter aangewezen. Dan gaan er al veel bankdeuren dicht, want die nemen de resultaten van de vorige eigenaar niet mee voor de nieuwe. Dan hoeft er weinig risico te zijn. Zo heb ik zelf iemand uit de brand geholpen, tot beider plezier. Zelfs tijdens de Corona-periode heeft deze Horeca-zaak goed doorgedraaid.
Ik heb lang getwijfeld over Dela. Ik heb ook hun jaarwinst bekeken en dat was erg positief. Dela bestaat al sinds 1937. Ik ben eerst met HR gaan praten of het mogelijk is extra pensioen in te zetten, maar helaas was dit niet mogelijk. Ik heb per 1 januari 2022 onbepaalde tijd contract. Aandelen vond ik ook niet mijn ding. Dus heb ik bij Dela een spaarverzekering geopend. Betaal ik op het eind van de 30 jaar belasting over mijn totale inleg?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:17
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Zoals je op opschrijft lijkt het alsof je denkt dat je schuld minder waard wordt in de zin: was 100k en is nu 90k. dat is natuurlijk niet waard.

Het idee is dat je schuld relatief minder waard wordt. Je salaris neemt toe en vermogen dat je hebt neemt ook toe ALS je het belegt.

Spaargeld rendeert nu niet tot zeer beperkt. Dus als je nu 90k op de bank hebt staan dan is dat over 10 jaar nog steeds 90k (los van box 3).

En je hypotheek is dan ook nog steeds 100k.

Dus of je geld in iets stoppen dat meer rendeert of als je dat niet wilt gewoon zo snel mogelijk je hypotheek aflossen.
Of je doet niks en lost het tzt worst-case af op je hypotheek. Geen rendementsvelies in ieder geval, en ten alle tijden opneembaar als dat nodig is.

Je doet alsof beleggen alleen geld oplevert, maar als we op de drempel van een recessie staan, wil je ook niet in aandelen zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Ik heb lang getwijfeld over Dela. Ik heb ook hun jaarwinst bekeken en dat was erg positief. Dela bestaat al sinds 1937. Ik ben eerst met HR gaan praten of het mogelijk is extra pensioen in te zetten, maar helaas was dit niet mogelijk. Ik heb per 1 januari 2022 onbepaalde tijd contract. Aandelen vond ik ook niet mijn ding. Dus heb ik bij Dela een spaarverzekering geopend. Betaal ik op het eind van de 30 jaar belasting over mijn inleg?
Ja, bij uitkering betaal je er belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
lexxus93 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:57:

Wat maakt Meesman zo bijzonder volgens jullie? Zelf even 5 minuten de tijd nemen om via DeGiro ETF's te kopen lijkt mij toch veel goedkoper? Of zie ik dit verkeerd?

Meesman is goedkoop en heb ik geen omkijken naar, maandelijks gaat er automatisch geld heen wat zij investeren. Makkelijker kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
nvt.

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 14:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Homeland schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Meesman is goedkoop en heb ik geen omkijken naar, maandelijks gaat er automatisch geld heen wat zij investeren. Makkelijker kan niet.
Duidelijk, ik kan het rendement van Meesman alleen nergens vinden, iemand die weet waar ik dat kan terugzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
lexxus93 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Duidelijk, ik kan het rendement van Meesman alleen nergens vinden, iemand die weet waar ik dat kan terugzien?
www.meesman.nl en dan per fonds bij Onze Fondsen. Ze zijn ook terug te vinden op Morningstar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gemak. Hoe meer moeite iets kost, hoe groter de kans dat je na verloop van tijd stopt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

Wij (mijn vrouw doet de financiële zaken) zitten ook bij Meesman, daar gaat maandelijks 500 eu naar toe, verder sparen we 750 eu op de bank aan het begin van de maand en als we niet over ons boodschappen en uitgaven budget van 800 eu per maand heen (das de laatste paar maanden helaas niet meer gelukt) gaan zetten we de rest ook op de bank. Vóór onze zoon konden we zo 1500 tot 1750 per maand sparen, nu is het wat minder. En de Hypotheekrente aftrek wordt jaarlijks uitgekeerd dus die tel ik nog even niet mee, das ook 2.5k

Maar waarom Meesman, mijn vrouw is 'fan' van https://porterenee.nl/ een hele fijn website met zinnige bespaartips, en die heeft nogal wat artikelen over meesman: https://porterenee.nl/?s=meesman.

Voor wat het waard is, indexbeleggen zonder ergens naar te hoeven kijken (maar natuurlijk wel te weten wat je doet).

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 21:56
Homeland schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Waarom is Meesman beter t.o.v. begeleid beleggen bij een Rabobank of ABN? Misschien een beetje off-topic, maar ik ben al een tijdje zoekende naar de goede balans tussen beleggen via bank, de giro en Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 15:20
Waltro schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Waarom is Meesman beter t.o.v. begeleid beleggen bij een Rabobank of ABN? Misschien een beetje off-topic, maar ik ben al een tijdje zoekende naar de goede balans tussen beleggen via bank, de giro en Meesman.
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 15:04
Waltro schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

2de post van dat topic:
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

discogs

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

loewie1984 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Wij (mijn vrouw doet de financiële zaken) zitten ook bij Meesman, daar gaat maandelijks 500 eu naar toe, verder sparen we 750 eu op de bank aan het begin van de maand en als we niet over ons boodschappen en uitgaven budget van 800 eu per maand heen (das de laatste paar maanden helaas niet meer gelukt) gaan zetten we de rest ook op de bank. Vóór onze zoon konden we zo 1500 tot 1750 per maand sparen, nu is het wat minder. En de Hypotheekrente aftrek wordt jaarlijks uitgekeerd dus die tel ik nog even niet mee, das ook 2.5k

Maar waarom Meesman, mijn vrouw is 'fan' van https://porterenee.nl/ een hele fijn website met zinnige bespaartips, en die heeft nogal wat artikelen over meesman: https://porterenee.nl/?s=meesman.

Voor wat het waard is, indexbeleggen zonder ergens naar te hoeven kijken (maar natuurlijk wel te weten wat je doet).
Excusez moi, maar my god, wat een typische site is dat zeg. Allemaal prutartikelen over fantasy verhaaltjes.

Titels als "We hebben een half miljoen op de bank en kunnen daarmee 40 jaar rondreizen".
Of “IK VERDIEN € 900 PER MAAND EN HEB € 30.000 OP MIJN SPAARREKENING STAAN”

Clickbait shit, want als je verder leest blijkt het een 20-jarige te zijn die op haar ouders parasiteert en twee fantasten die gewoon loon in natura ontvangen via een werk voor onderdak platform...

Echt your typical Instagram influencer bullcrap zonder enige relatie met de echte wereld. ;w

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44

FreakNL

Well do ya punk?

Opmaken? :+

Binnen nu en anderhalf jaar:
30k dakkapellen
2k 2x dakraam Velux
0.5k kozijnen voorkant (alle verdiepingen) glaslatten vervangen en delen hout vervangen
1k schilderen buitenhoek
0.5k verplaatsen rook- gasafvoer tbv dakkapel
2.5k vervangen bed
10k-15k verbouwen binnen inclusief isoleren
8k PV
4K l/l warmtepompen

Ik durf het niet op te tellen maar ik hoef me per 1-1-2024 geen zorgen te maken over VRH iig :')

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 24-08-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 10:10
Voor iedereen die nadenkt over een "veilige investering in certificaten van een bank", dit is de waardeontwikkeling van de Triodos bank certificaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-MD10TsEUvdNR695XFIVQ8z0FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waGciiXtZ4Lrf6Bnapo2Nn97.png?f=fotoalbum_large

Door wanbeleid van de bank hebben consumenten en ZZP'ers bedragen zien verdampen. De handel in certificaten ligt nu ook stil dus niemand kan bij zijn geld. Ik begrijp niet dat er zo weinig aandacht is voor dit drama in de media. ;( Tot zover het toezicht van de AFM en DNB op "veilige investeringen". Deze grafiek lijkt meer op die van een rare crypto coin...

[ Voor 16% gewijzigd door RxTweak op 24-08-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

RxTweak schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:23:
Voor iedereen die nadenkt over een "veilige investering in certificaten van een bank", dit is de waardeontwikkeling van de Triodos bank certificaten:

[Afbeelding]

Door wanbeleid van de bank hebben consumenten en ZZP'ers bedragen zien verdampen. De handel in certificaten ligt nu ook stil dus niemand kan bij zijn geld. Ik begrijp niet dat er zo weinig aandacht is voor dit drama in de media. ;( Tot zover het toezicht van de AFM en DNB op "veilige investeringen". Deze grafiek lijkt meer op die van een rare crypto coin...
Tja, met aandelen in slecht één bedrijf heb je altijd een risico. Daarom altijd breed gespreide fondsen. Een certificaat is weinig anders dan een gemankeerd aandeel in Triodos. En blijkbaar wilde men daar in de crisistijd maar al te snel vanaf, gevolg: enorme waardedaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 10:10
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Tja, met aandelen in slecht één bedrijf heb je altijd een risico. Daarom altijd breed gespreide fondsen. Een certificaat is weinig anders dan een gemankeerd aandeel in Triodos. En blijkbaar wilde men daar in de crisistijd maar al te snel vanaf, gevolg: enorme waardedaling.
Ik merk dat je onjuiste aannames doet in je post. Een certificaat is geen gemankeerd aandeel in Tridios.

Website van de Triodos bank schrijft:
In januari 2021 bereikte het huidige handelssysteem zijn grenzen. Ondanks de financiële gezondheid van de bank is er een gebrek aan evenwicht tussen vraag en aanbod van certificaten. Triodos Bank is tegenpartij in alle aan- en verkopen in certificaten. Triodos Bank mag wettelijk niet meer dan 3% (€36 mln.) van haar aandelenkapitaal inzetten om verkopen te faciliteren. In januari 2021 was er geen duidelijkheid over mogelijke andere opties om de handel te hervatten en er kon door certificaathouders daarom geen weloverwogen investeringsbeslissing meer worden genomen. Triodos Bank heeft daarom besloten om de handel in certificaten stil te leggen.
Het ligt dus wat genuanceerder omdat deze waardedaling mede het gevolg is van geldende wet- en regelgeving. De bank is gewoon winstgevend en heeft voldoende reserves.

De bank heeft zichzelf overigens ook eventjes 30% korting gegeven. :+ Alle details: https://www.stichtingcertificaathouderstriodosbank.nl/

[ Voor 32% gewijzigd door RxTweak op 24-08-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:37
Jeroenneman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Excusez moi, maar my god, wat een typische site is dat zeg. Allemaal prutartikelen over fantasy verhaaltjes.

Titels als "We hebben een half miljoen op de bank en kunnen daarmee 40 jaar rondreizen".
Of “IK VERDIEN € 900 PER MAAND EN HEB € 30.000 OP MIJN SPAARREKENING STAAN”

Clickbait shit, want als je verder leest blijkt het een 20-jarige te zijn die op haar ouders parasiteert en twee fantasten die gewoon loon in natura ontvangen via een werk voor onderdak platform...

Echt your typical Instagram influencer bullcrap zonder enige relatie met de echte wereld. ;w
Het is een vrij typische site waar je al snel terecht komt wanneer je wat aan het googlen bent op alles wat met FO/ personal finance te maken heeft. Wat dat betreft doen ze het goed, je kan het makkelijk vinden en mensen die niet veel begrijpen van het onderwerp blijven makkelijk hangen omdat ze graag snel en makkelijk rijk willen worden.

Artikelen(als je ze zo al mag noemen) zijn van erg bedenkelijk niveau en lijken inderdaad vooral bedoeld om randzaken te verkopen.
Spannende titels die je de indruk geven dat je met 4 jaar je best doen ook FO kan zijn of hypotheekvrij kan leven. Het enige wat daarvoor nodig is: 8 jaar geleden instappen in bitcoin, 10 jaar geleden een eigen bedrijf starten en dat nu na hard werk verkopen, een erfenis van een half miljoen ontvangen of dagelijks bij de AH je avondeten kopen met 35% kortingsstickers :F

Als het een onderwerp is waar je iets serieuzer mee aan de gang wil kan je altijd nog het Financieel onafhankelijk forum naspitten, daar staat iets serieuzere info en mensen hebben geen belang bij het kiezen voor DeGiro of Meesman.

[ Voor 6% gewijzigd door superkoex9 op 24-08-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik heb 1 jaar DeGiro geprobeerd, het beviel opzich prima hoor maar het is gewoon niets voor mij. Kocht af en toe een ‘gouden’ aandeel want die gaan stijgen, om ze een tijd later weer te verkopen. Maandelijks kocht ik ook Vusa ETF want dat doet iedereen dus het zal wel goed zijn. Eind 2021 alles verkocht om Januari 2022 met een schone lei te beginnen bij Meesman. Maandelijks een bedrag inleggen en geen omkijken meer naar voor de komende jaren. Ik kijk ook amper op de site, was bij DeGiro app wel anders. Maar ieder zijn ding natuurlijk en waar ieder zich goed bij voelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:02
Alpina schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:25:
Ik heb 1 jaar DeGiro geprobeerd, het beviel opzich prima hoor maar het is gewoon niets voor mij. Kocht af en toe een ‘gouden’ aandeel want die gaan stijgen, om ze een tijd later weer te verkopen. Maandelijks kocht ik ook Vusa ETF want dat doet iedereen dus het zal wel goed zijn. Eind 2021 alles verkocht om Januari 2022 met een schone lei te beginnen bij Meesman. Maandelijks een bedrag inleggen en geen omkijken meer naar voor de komende jaren. Ik kijk ook amper op de site, was bij DeGiro app wel anders. Maar ieder zijn ding natuurlijk en waar ieder zich goed bij voelt.
Heel herkenbaar. Heerlijk die rust van weinig inzicht bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Tellen !
Ik had een hoopje op de FIBR staan. Ik speelde met de gedachte de deposito’s open te breken. Vanwege hun band met de Russen. Dat koste 1% opname kosten. Tegelijkertijd kwamen geruchten dat ze failliet gingen.
Alles (op een klein bedrag na) terug via het deposito garantie stelsel.
Dacht ik een rekening te openen bij de garantiebank. Tja, Turks….gezien de relatie Erdogan en Poetin ook daar weggehaald. Nu verdeeld alleen over nederlandse banken. (Of die zuiver op de graad zijn…..🤷‍♂️)
Ik wil graag een lexus nx aanschaffen….tja die levertijd hé!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GoEV6 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:34:
[...]

Heel herkenbaar. Heerlijk die rust van weinig inzicht bij Meesman.
Idem bij ABN. Ik vind het vooral fijn dat je zelf eigenlijk geen verstand hoeft te hebben, je hoeft alleen maandelijks via automatische incasso wat in te leggen en het rendeert vanzelf wel. Voordeel van geen haast hebben. Voor mij gaf de doorslag dat ik bij ABN alles makkelijk bij elkaar heb, maar Meesman is voor wat ik lees inderdaad bijna altijd wel de beste optie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
FreakNL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:48:
Opmaken? :+

Binnen nu en anderhalf jaar:
30k dakkapellen
2k 2x dakraam Velux
0.5k kozijnen voorkant (alle verdiepingen) glaslatten vervangen en delen hout vervangen
1k schilderen buitenhoek
0.5k verplaatsen rook- gasafvoer tbv dakkapel
2.5k vervangen bed
10k-15k verbouwen binnen inclusief isoleren
8k PV
4K l/l warmtepompen

Ik durf het niet op te tellen maar ik hoef me per 1-1-2024 geen zorgen te maken over VRH iig :')
Misschien zelf je handen uit de mouwen steken? Bijvoorbeeld dakramen plaatsen, klinkt moeilijk maar is het niet. Zelf vorig jaar een aantal YouTube filmpjes gekeken en zelf gedaan. In 1 ochtend had ik 2 dakramen erin zitten, was nog geen 1400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 00:24

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:53:
Ik investeer in kleine bedrijven zoals foodtrucks etc. Ik pomp er geld in en krijg een bepaalde percentage van de winst.
Interessant! Via waar of hoe doe je dit?

edit: oh ik zie je latere comment nu.

[ Voor 6% gewijzigd door BroWohsEdis op 24-08-2022 22:29 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• sypie
  • Niet online
Om antwoord te geven op de topictitel: zorgen dat het meer wordt. Dat spaargeld hoeft overigens niet op een spaarrekening te staan waar ik het zo van af kan halen. Op een beleggingsrekening staat het beter en is het net iets meer moeite om het er af te moeten halen. Bovendien levert dat meer op dan de rente (welke?) van de spaarrekening.

Qua energieprijs lachen we in ons vuistje. We hebben dat op tijd vastgezet voor 3 jaar lang. Daarbij hebben we het afgelopen jaar heel goed gedaan door simpelweg minder te verbruiken. Vraag me niet hoe het kan maar het kan dus... We hebben wel onze CV-ketel vernieuwd en daar is wel het een en ander in te merken. Een bedrag van ruim €500 teruggekregen, hoewel dat niet zoveel zegt wanneer je de voorschotten zelf kunt bepalen. We hanteren altijd een beetje ruim om geen dikke rekening achteraf te krijgen. We hebben dan nog niet eens zonnepanelen.

Verder heb ik me net eens even bezig gehouden met mijn internetabonnement. Ik zit nu nog bij KPN voor €44,99 per maand voor een 50/50 glasvezelabonnement. Het jaarcontract is al geruime tijd voorbij dus tijd voor een bespaaractie. Zonet overgesloten van KPN naar YouFone. Zelfde netwerk ander naampje. Toch een besparing van iets meer dan €200 voor een jaar lang. Ik ga ook meteen in de agenda zetten dat ik deze actie over een jaar weer ga doen. Het scheelt gewoon te veel voor hetzelfde product. Op je handen blijven zitten kost je geld. En nee, ik hoef geen Sonos apparaat wat KPN nu in de aanbieding heeft bij een abonnement.

Zometeen ook maar kijken of ik al vast de zorgverzekering kan laten aanpassen per ingang van het nieuwe kalenderjaar. Destijds vanwege een zwangerschap het duurste pakket gekozen, afgelopen jaar te laat om het terug te zetten... Nou ja, is nog steeds voordeliger dan de rekening die we niet hoefden te betalen... (ziekenhuis, spoedkeizersnede met nog 2 weken opname voor de kleine én 2 weken voor de vrouw vanwege complicaties).

Verder nog maar eens door de bankafschriften om te kijken wat er écht verlaagd kan worden.

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:20
sypie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:33:
Om antwoord te geven op de topictitel: zorgen dat het meer wordt. Dat spaargeld hoeft overigens niet op een spaarrekening te staan waar ik het zo van af kan halen. Op een beleggingsrekening staat het beter en is het net iets meer moeite om het er af te moeten halen. Bovendien levert dat meer op dan de rente (welke?) van de spaarrekening.

Qua energieprijs lachen we in ons vuistje. We hebben dat op tijd vastgezet voor 3 jaar lang. Daarbij hebben we het afgelopen jaar heel goed gedaan door simpelweg minder te verbruiken. Vraag me niet hoe het kan maar het kan dus... We hebben wel onze CV-ketel vernieuwd en daar is wel het een en ander in te merken. Een bedrag van ruim €500 teruggekregen, hoewel dat niet zoveel zegt wanneer je de voorschotten zelf kunt bepalen. We hanteren altijd een beetje ruim om geen dikke rekening achteraf te krijgen. We hebben dan nog niet eens zonnepanelen.

Verder heb ik me net eens even bezig gehouden met mijn internetabonnement. Ik zit nu nog bij KPN voor €44,99 per maand voor een 50/50 glasvezelabonnement. Het jaarcontract is al geruime tijd voorbij dus tijd voor een bespaaractie. Zonet overgesloten van KPN naar YouFone. Zelfde netwerk ander naampje. Toch een besparing van iets meer dan €200 voor een jaar lang. Ik ga ook meteen in de agenda zetten dat ik deze actie over een jaar weer ga doen. Het scheelt gewoon te veel voor hetzelfde product. Op je handen blijven zitten kost je geld. En nee, ik hoef geen Sonos apparaat wat KPN nu in de aanbieding heeft bij een abonnement.

Zometeen ook maar kijken of ik al vast de zorgverzekering kan laten aanpassen per ingang van het nieuwe kalenderjaar. Destijds vanwege een zwangerschap het duurste pakket gekozen, afgelopen jaar te laat om het terug te zetten... Nou ja, is nog steeds voordeliger dan de rekening die we niet hoefden te betalen... (ziekenhuis, spoedkeizersnede met nog 2 weken opname voor de kleine én 2 weken voor de vrouw vanwege complicaties).

Verder nog maar eens door de bankafschriften om te kijken wat er écht verlaagd kan worden.
Een (spoed)keizersnede en opname om medische redenen zit sowieso in je basisverzekering. Die dure zorgverzekering had je dus destijds ook al niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:33:

Heb je ook al naar je andere verzekeringen gekeken?

heb ik laatst gedaan. Overal eigen risico verhoogd naar 1000 euro. Besparing van 500 euro per jaar op pakket van WA, inboedel, opstal en reis.

• sypie
  • Niet online
arj1o1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:53:
[...]Die dure zorgverzekering had je dus destijds ook al niet nodig.
2 weken ziekenhuis vanwege complicaties kost een hoop geld zal ik je vertellen. Rekening liep op tot over de €4000.

Als gevolg van de spoedkeizersnede waren er 4(!) abcessen in de buikholtes ontstaan. Dit had men pas door nadat de vrouw al weer thuis was maar niet opknapte... Bloedwaarden gaven een ontstekingswaarde die een op papier reden waren om per direct naar de IC te gaan terwijl er lichamelijk niet zoveel aan de hand was. Na een echo/röntgen kwam men achter de abcessen. Dit heeft nog een operatie gekost voor de verwijdering van 2 abcessen plus de nodige dagen in het ziekenhuis omdat de derde met een drain leeg moest lopen. De vierde is met antibiotica opgelost... Dan kun je wel nagaan dat we ontzettend blij waren met die verzekering en een verlaagd eigen risico. (de kinderwagen was al duur genoeg...)

@jeroenkb De andere verzekeringen moet ik nog eens op een rijtje zetten. Daar zal ook wel het een en ander aan te besparen zijn.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:04

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

macnerd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Je kunt ook eens naar winddelen kijken van De WindCentrale (https://www.windcentrale.nl/). Je koopt dan een stukje van een windmolen, samen met vele anderen. De administratie en het onderhoud etc wordt gedaan door De Windcentrale, maar die zijn geen aandeelhouder in de windmolen. Effectief krijg je (meen ik) je stroomverbruik gecompenseerd. Lijkt op salderen dus. Een vriend van me heeft dit ook en heeft hierdoor een lage energierekening.

Met deze optie zet je je geld in voor langdurige compensatie in plaats van eenmalig.
Ik weet niet of dit zo'n goed idee is, namelijk volgens de reviews:
Eenmaal gekocht blijken de winddelen onverkoopbaar waardoor je er niet meer vanaf komt. Daarmee zit je ook vast aan Greenchoice omdat je anders wel betaalt aan onderhoud van de molen maar niet deelt in de opbrengst. Ten slotte reageert hun klantenservice héél traag en bijzonder weinig behulpzaam. Een afrader dus
https://www.google.com/se...1:0xed7285b9583aa027,1,,,

Asus Zenbook i7 256gb

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07

macnerd

No Apples please :-)

Ghostrider schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Ik weet niet of dit zo'n goed idee is, namelijk volgens de reviews:

[...]

https://www.google.com/se...1:0xed7285b9583aa027,1,,,
Goed dat je deze zaken benoemd, zeker belangrijk voor mensen die dit overwegen.

MacNerd

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:36
Alpina schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:07:
Beide interessant hierboven zeg. Ik heb een bedrag op de bank wat niet voldoende is voor vastgoed hier maar bv. wel het buitenland.
Dat investeren in kleine bedrijfjes ga ik wat verder naar zoeken tnx.
Als je veel hoofdpijn en zorgen wil, zou ik in vastgoed of kleine bedrijfjes in het buitenland investeren... Succes met het op afstand managen. Zelf ervaring mee (huis in NL verhuurd, zelf in buitenland), er is altijd wat. Zelfs met beheerkantoor....

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

FreakNL schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:48:

61K, you're welcome!

On-topic:
Hier hebben wij niet geld dat we als spaargeld zien. Buffer om 6 maanden uit te kunnen zingen zonder enige vorm van inkomsten is enige wat er op de spaarrekening staat. Rest wordt belegd in indexfondsen (NN Enhanced bij Fitvermogen).

Hebben er altijd op gelet dat we een zeer goede savingrate hebben om bijv. een nieuwe telefoon zonder meer te kunnen bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:20
sypie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

2 weken ziekenhuis vanwege complicaties kost een hoop geld zal ik je vertellen. Rekening liep op tot over de €4000.

Als gevolg van de spoedkeizersnede waren er 4(!) abcessen in de buikholtes ontstaan. Dit had men pas door nadat de vrouw al weer thuis was maar niet opknapte... Bloedwaarden gaven een ontstekingswaarde die een op papier reden waren om per direct naar de IC te gaan terwijl er lichamelijk niet zoveel aan de hand was. Na een echo/röntgen kwam men achter de abcessen. Dit heeft nog een operatie gekost voor de verwijdering van 2 abcessen plus de nodige dagen in het ziekenhuis omdat de derde met een drain leeg moest lopen. De vierde is met antibiotica opgelost... Dan kun je wel nagaan dat we ontzettend blij waren met die verzekering en een verlaagd eigen risico. (de kinderwagen was al duur genoeg...)

@jeroenkb De andere verzekeringen moet ik nog eens op een rijtje zetten. Daar zal ook wel het een en ander aan te besparen zijn.
Vervelend inderdaad. Maar nog steeds gecovered onder de basisverzekering. Eigen risico geldt ook niet voor een bevalling in het ziekenhuis met medische noodzaak. Die had je daar ook niet voor hoeven te verlagen. Die verzekering lijkt me dan een behoorlijke duurkoop.

• Kol Nedra
  • Nu online
aangezien de eurozone heel hard op weg is naar super inflatie of wie weet zelfs hyperinflatie probeer ik zeer weinig euro vast te houden. We hebben dit jaar geïnvesteerd in nieuwe kozijnen +overal HR++ te plaatsen. volgend jaar zonnepanelen.
voor de rest standaard investeren in dividend aandelen +crypto +Bitcoin.

nothing stops this train

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik doe het volgende:

- Geïnvesteerd in zonnepanelen, deze zijn inmiddels afbetaald. Wekt voldoende op voor jaarverbruik + laden EV. De kWh's van de EV krijg ik vergoed via mijn werkgever. Betaal nauwelijks voor energie, was tot nu toe de beste investering. Ben nu aan het kijken om er een aantal bij te leggen icm aanschaf EV voor mijn vrouw.
- DCA in crypto
- Maandelijkse ETF aankoop, maar enige tijd geleden mee gestopt, begin weer als de volgende crisis is gestart en de prijzen flink lager staan
- Spaardoelen op spaarrekening richting de toekomst (Studeren kinderen, onderhoud huis, nieuwe auto voor mijn vrouw, etc.). Daarnaast voldoende buffer voor als we beide onze banen verliezen.
- Deel Euro's op o.a. NEXO en YouHodler platforms weggezet voor >8% rente per jaar. Icm Icesave gebeuren wel gespreid en inleg beperkt tot een te overzien bedrag mocht dit klappen
- Veel crypto in staking staan voor een leuk wekelijks rendement
- Ieder jaar een gedeelte van de hypotheek aflossen. Niet omdat het slim is, maar wel omdat het de maandlasten verlaagt. De besparing sparen we weer op en gaat het jaar daarop in de aflossing.
- Weinig abonnementen, het geld dat we overhouden gaat richting de spaardoelen of extra in crypto. Buy low, sell high.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

• Shaggy
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Niet specifiek voor jou hoor, zie meer mensen dergelijke lijsten posten, maar als ik dat als "leek" zie komt het over of je iedere maand €100.000 binnenkrijgt.
Voor iemand met een modaal inkomen oogt dit wel bijzonder zoveel verschillende potjes en bezigheden d:)b

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Shaggy 100.000 per maand redden wij hier niet ;) Maar ik denk dat de meeste Tweakers wel bovengemiddeld verdienen doordat ze in een specifieke tech/ICT sector werkzaam zijn. In ons geval 2 goede inkomens waarvan 1 boven modaal, daarnaast nog aanvullende werkzaamheden en passieve inkomsten. Dat icm lage energiekosten en lage hypotheekkosten zorgt ervoor dat je maandelijks meer kunt investeren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
Nou, ik heb onze 40.000 spaargeld nog steeds op de rekening staan. Maar even voor de vorm sinds dit jaar 100 euro per maand in NT aandelen, puur omdat we niet van risico lopen houden en het toch willen uitproberen...

Maar: ik heb geen idee hoe ik mij moet voorbereiden op iets van een recessie welke naar mijn gevoel toch wel binnen een jaar moet gaan plaats vinden. Heb ik over een jaar spijt dat ik mijn huis niet nu verkoop en tijdelijk ga huren? Heb ik over een jaar spijt dat ik niet 200 liter drinkwater had ingekocht? Dat ik geen moestuin ben begonnen? Dat ik geen goud heb gekocht? Of dat ik de helft van het geld niet heb omgezet naar cash?

Ik heb werkelijk geen idee waarvan ik spijt ga krijgen, dus houd maar vast aan mijn veilige spaarrekening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19
Helaas toch alleen sparen, beleggen doe ik bijna niet aan omdat ik hoop het geld over enkele jaren nodig te hebben. Namelijk om een huis te kopen. Als eenverdiener met een inkomen onder modaal (parttime verpleegkundige dus ook weinig mogelijkheden om m'n inkomsten flink te verhogen) heb je gewoon veel spaargeld nodig in deze tijd. Het rendement is laag maar ik heb onvoldoende vertrouwen dat ik met beleggen op korte termijn meer rendement ga behalen.

Nu woon ik nog bij m'n ouders dus kan ik elke maand minimaal €1000 sparen en heb ik weinig uitgaven. Ben bewust niet gaan huren omdat ik denk dat sparen dan erg lastig wordt, en een koopwoning nog moeilijker wordt. Tot die tijd zet ik al mijn geld via Raisin weg, deels vrij opneembaar en deels deposito's van 1 jaar.

• Alpina
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:53:
- Maandelijkse ETF aankoop, maar enige tijd geleden mee gestopt, begin weer als de volgende crisis is gestart en de prijzen flink lager staan
Ik vind het knap hoe je toch probeert om je kapitaal te beschermen / markt te timen, hoe je het wil noemen.

Ik dacht zelf met dit jaar te begonnen te zijn en een maand later de pleuris (Oekraine) uitbrak al een aardig instapmoment gekozen te hebben.
Nog geen half jaar later is een groot deel (ETF) al weer bijgetrokken. ik ben om deze reden wel maandelijks gaan inleggen en niet meteen een groot startbedrag omdat ik zelf vind dat alles nog steeds ‘hoog’ staat.

Dat dit zo nog 2,3 jaar op deze manier verder kan gaan lijkt me sterk. Stel dat dan inderdaad een grote crash / recessie whatever begint zit ik er in ieder geval al in met kopen. En kan eventueel het bedrag gaan verhogen.

Puur uit interesse. Wanneer bepaal je dan om terug in te stappen? Het kan bijvoorbeeld zomaar 5,10 jaar duren voor we overgaan naar Thuisbatterijen, waterstof, mini-kerncentrales en crypto ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Maurits28 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Als je veel hoofdpijn en zorgen wil, zou ik in vastgoed of kleine bedrijfjes in het buitenland investeren... Succes met het op afstand managen. Zelf ervaring mee (huis in NL verhuurd, zelf in buitenland), er is altijd wat. Zelfs met beheerkantoor....
En dat was dan nog in Nederland ;) nee ik dacht eerder aan een stukje grond ofzo. Heb bij vrienden/familie inderdaad al genoeg gezeik gezien met verhuren. Kleine bedrijfjes zou echt alleen in NL zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Alpina schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:37:
[...]
Puur uit interesse. Wanneer bepaal je dan om terug in te stappen? Het kan bijvoorbeeld zomaar 5,10 jaar duren voor we overgaan naar Thuisbatterijen, waterstof, mini-kerncentrales en crypto ;)
Thuisbatterijen worden interessant als de salderingsregeling stopt.

De bodem perfect timen kan je nooit. Daarom is het belangrijk om te starten met inkopen na een forse daling en dat dan op bijv. maandelijkse basis 1-2 jaar of langer vol te houden met het destijds uitbetaalde bedrag totdat de koersen weer stijgen. Als zich een bodem lijkt te vormen kan je bijv. ook weer maandelijks verse fiat gaan investeren die je tot die tijd wel maandelijks apart hebt gezet, maar niet hebt geïnvesteerd.

Veel mensen kopen uit gevoel graag hoog en verkopen door paniek vaak laag. Dollar Cost Averaging is een goede methode om op een vrij simpele manier een gemiddeld lage inkoopprijs te realiseren.

Ik wil voorkomen dat crypto hier teveel aandacht krijgt, maar ik ben enkele maanden geleden weer begonnen met inkopen via een "auto invest" optie en een paar weken geleden zag dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apt9W7zGFtc7zwunPA8IxT9olsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6a10yfK5v6NkRQxHEs6ivXZ.png?f=fotoalbum_large

En inmiddels zijn de koersen weer "iets" (het went vanzelf in dit wereldje ;) ) gedaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Lu2p9HbKSch2Qf4pP4ThBkMylQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifuKwBAIPCLbU9x8ii75qmIk.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn alsnog geen misselijke percentages. Natuurlijk had alles ook lager kunnen staan, maar dan zou de gemiddelde aankoopprijs (GAK) ook alleen maar lager worden. Er van uitgaande dat de koersen ooit weer stijgen kan je dat zelfs als positief zien.

Er kleven ook zeer veel risico's aan, maar over de jaren heen levert het relatief veel rendement op als je de juiste beslissingen maakt.

Voor aandelen geldt hetzelfde. Veel mensen zullen ETF's zien als iets waar je bijv. maandelijks geld in steekt en waarbij je de markt niet probeert te timen. Daar is zeker iets voor te zeggen. Iedereen is anders en ik probeer de markt wel te timen. Perfect timen kan niet, maar iedereen weet wel wanneer er recent een enorme crash heeft plaatsgevonden. Enige tijd daarna start je met inkopen. Stijgt de koers dan ooit weer boven de oude hoge prijs, dan heb je het prima gedaan en extra rendement gemaakt.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
-Klushuis in 3 jaar tijd verduurzamen
-Zonnepanelen laten leggen
-lucht/lucht warmtepompen plaatsen
-fiat geld in Crypto drukken en na een aantal jaar weer een deel eruit trekken.

Sparen op zichzelf doet niet zo heel veel helaas :+

• Alpina
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

De bodem perfect timen kan je nooit. Daarom is het belangrijk om te starten met inkopen na een forse daling en dat dan op bijv. maandelijkse basis 1-2 jaar of langer vol te houden met het destijds uitbetaalde bedrag totdat de koersen weer stijgen. Als zich een bodem lijkt te vormen kan je bijv. ook weer maandelijks verse fiat gaan investeren die je tot die tijd wel maandelijks apart hebt gezet, maar niet hebt geïnvesteerd.

Veel mensen kopen uit gevoel graag hoog en verkopen door paniek vaak laag. Dollar Cost Averaging is een goede methode om op een vrij simpele manier een gemiddeld lage inkoopprijs te realiseren.

Ik wil voorkomen dat crypto hier teveel aandacht krijgt, maar ik ben enkele maanden geleden weer begonnen met inkopen via een "auto invest" optie en een paar weken geleden zag dat er zo uit:

[Afbeelding]

En inmiddels zijn de koersen weer "iets" (het went vanzelf in dit wereldje ;) ) gedaald:
[Afbeelding]

Dat zijn alsnog geen misselijke percentages. Natuurlijk had alles ook lager kunnen staan, maar dan zou de gemiddelde aankoopprijs (GAK) ook alleen maar lager worden. Er van uitgaande dat de koersen ooit weer stijgen kan je dat zelfs als positief zien.

Er kleven ook zeer veel risico's aan, maar over de jaren heen levert het relatief veel rendement op als je de juiste beslissingen maakt.

Voor aandelen geldt hetzelfde. Veel mensen zullen ETF's zien als iets waar je bijv. maandelijks geld in steekt en waarbij je de markt niet probeert te timen. Daar is zeker iets voor te zeggen. Iedereen is anders en ik probeer de markt wel te timen. Perfect timen kan niet, maar iedereen weet wel wanneer er recent een enorme crash heeft plaatsgevonden. Enige tijd daarna start je met inkopen. Stijgt de koers dan ooit weer boven de oude hoge prijs, dan heb je het prima gedaan en extra rendement gemaakt.
Tnx, en het is nooit verkeerd om de geschiedenis er eens bij te pakken. Zo zag ik net deze voorbij komen:

Al verwacht ik door alle energie/grondstoffen problematiek etc etc. Eerder een jaren 70/80 scenario.
Maar toen was ik nog niet op deze aardkloot dus wie ben ik ;)

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht interessant leesvoer:
https://www.reddit.com/r/...e_worst_vs_absolute_best/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Fysiek goud. Gouden munten.
Aankopen van particulieren.
Héél soms een beetje verkopen (bijzondere stukken) maar dan gelijk ook weer bijkopen.

Houdt mijn vermogen mooi laag, zeer aangenaam rendement, veilig verhandelbare middelen in crises, ik kan verkopen wanneer ik maar wil en houdt één en ander buiten het zicht van de Belastingdienst.

[ Voor 15% gewijzigd door JHMvP op 25-08-2022 23:33 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:25
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Dat ex div, is dat exclusief dividend? Dan kloppen natuurlijk de cijfers niet, ik weet zo het percentage dividend van de aex niet, maar het zal zal zeker geen 0 zijn.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Hier hebben we een buffer om het zeker 2 tot 3 jaar uit te zingen. We hebben altijd veel op de woning afgelost, en redelijks ons best gedaan de vaste lasten binnen de perken te houden.

Wat overblijft na de vaste lasten investeer ik in oa crypto, aflossen woning, woningonderhoud en energiebesparende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Alpina schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Nog geen half jaar later is een groot deel (ETF) al weer bijgetrokken.
In euros ja. Zeker wereldindex? 70% in US$. Moet je je rendement eens in US$ uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

overhyped schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Dat ex div, is dat exclusief dividend? Dan kloppen natuurlijk de cijfers niet, ik weet zo het percentage dividend van de aex niet, maar het zal zal zeker geen 0 zijn.
En de AEX is ook geen goed voorbeeld, is niet gespreid.

Gaan we wereldwijd kijken over de laatste 22 jaar
MSCI World 5.38%
MSCI ACWI (inclusief Emerging markets) 5.31%
https://www.msci.com/www/...msci-world-index/08490663

En dat is inclusief de dotcom en kredietcrisis.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 26-08-2022 00:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

JHMvP schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:26:
Héél soms een beetje verkopen (bijzondere stukken) maar dan gelijk ook weer bijkopen.

Houdt mijn vermogen mooi laag, zeer aangenaam rendement, veilig verhandelbare middelen in crises, ik kan verkopen wanneer ik maar wil en houdt één en ander buiten het zicht van de Belastingdienst.
Dus als ik het goed lees heb je goud dat je niet opgeeft bij je box3 belasting aangifte. Fraude lijkt mij niet de bedoeling.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 26-08-2022 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
rr7r schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:22:
[...]

In euros ja. Zeker wereldindex? 70% in US$. Moet je je rendement eens in US$ uitrekenen.
De ETF die ik had (VUSA) was voornamelijk US ja. Maar het viel me gewoon op hoe snel deze na het moment van verkopen (december 21) tot nu ruim een half jaar later weer herstelde tot ongeveer dezelfde prijs. Jou niet?

In ieder geval hou ik het nu bij Meesman amper meer bij. Is dat wereldwijd totaal fonds dus meer spreiding leek me sowieso ook beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Alpina op 26-08-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Zenix schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 01:15:
[...]

Dus als ik het goed lees heb je goud dat je niet opgeeft bij je box3 belasting aangifte. Fraude lijkt mij niet de bedoeling.
Gouden munten zijn toch sowieso vrijgesteld van box 3. Of je het als belegging gebruikt is arbitraire. (Aannemend je handelt niet veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Kaaiman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

Gouden munten zijn toch sowieso vrijgesteld van box 3. Of je het als belegging gebruikt is arbitraire. (Aannemend je handelt niet veel)
Ik dacht het is vrijgesteld van BTW, toch niet voor VRH/Box3?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
Volgens mij wel, in ieder geval zolang ze als gebruiksobject gezien kunnen worden. Als je er fors in handelt niet meer. Muntjes vooe je verzameling zijn dus prima.

Ik heb wat oude munten en sieraden van mijn familie in de kluis liggen, maar nooit opgegeven. Zou niet eens de exacte waarde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 19:02
Kaaiman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

Goud is al bezitting gewoon belast in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
GoEV6 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Goud is al bezitting gewoon belast in box 3.
Sinds wanneer? Zolang het persoonlijk gebruik is toch niet, voor belegging wel. Maar gouden munten sparen kan prima. Een postzegelverzameling geef je toch ook niet op.

Gouden baren is natuurlijk wel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Goud voor gebruik is geen vermogen. Bijvoorbeeld je sieraden. Goud als belegging is wel vermogen, en het is duidelijk dat hij het als belegging heeft.

Natuurlijk is er ergens een grijs gebied ertussenin. Maar zoals hij het omschrijft is het echt een belegging. En zeker als je schrijft dat je het buiten het zicht van de belastingdienst houdt, lijkt het mij ook dat hij hiervan bewust is.
Alpina schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

Tnx, en het is nooit verkeerd om de geschiedenis er eens bij te pakken. Zo zag ik net deze voorbij komen:

[Embed]

Al verwacht ik door alle energie/grondstoffen problematiek etc etc. Eerder een jaren 70/80 scenario.
Maar toen was ik nog niet op deze aardkloot dus wie ben ik ;)
Maar het is ook wel heel makkelijk om verbanden te zien tussen dingen die er niet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 26-08-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:48
overhyped schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Ik dacht dat de aex wel ok was. Je moet inderdaad naar herbeleggingsaex kijken. Ben op vakantie kan het niet zo 123 opzoeken. Volgens deze site: belegd in 1983 moet je 44x ofwel 4400% winst hebben.
https://www.beleggingsill...og/2019/11/13/stop-de-aex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:32:
Goud voor gebruik is geen vermogen. Bijvoorbeeld je sieraden. Goud als belegging is wel vermogen, en het is duidelijk dat hij het als belegging heeft.

Natuurlijk is er ergens een grijs gebied ertussenin. Maar zoals hij het omschrijft is het echt een belegging. En zeker als je schrijft dat je het buiten het zicht van de belastingdienst houdt, lijkt het mij ook dat hij hiervan bewust is.

[...]

Maar het is ook wel heel makkelijk om verbanden te zien tussen dingen die er niet zijn.
Eens hoor, je kan de huidige tijd niet vergelijken met een crisis 50 jaar geleden. En om de wereldwijde bemoeienis om 1 gebied met WO1 te vergelijken en als gevolg daarvan (Weimar, hyperinflatie, opkomst Nazisme) met WO2 1 op 1 naast het Oekraine conflict te leggen gaat mij ook wat ver maar ik blijf het altijd wel super interessant vinden om even ‘terug te kijken’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:33
Nieuwbouw huis gekocht paar maanden geleden. Oplevering volgend jaar december.
Dit betekent dat we binnenkort een dubbele hypotheek krijgen.

Alles gaat op dit moment naar de spaarrekening (Om eventueel een klap te kunnen opvangen als de huizenmarkt zakt) en uiteraard inrichting nieuwbouwhuis.

Wel investeer ik nog een klein bedrag elke maand in Ethereum (crypto)

Als het huis verkocht is waar we nu in wonen ga ik weer even om de tafel zitten met mijn vrouw wat verstandig is. Waarschijnlijk:
- Genoeg buffer voor eventueel baan verlies of andere onverwachtse grote uitgaven.
- Beleggen
- Elk jaar hypotheek meer afbetalen
- Nieuwbouw huis is al zeer zuinig (Warmtepomp, zonnepanelen, goede isolatie) maar wellicht meer zonnepanelen plaatsen....
- iets meer in crypto (Bitcoin, Ethereum)

[ Voor 11% gewijzigd door mentalozzie op 26-08-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Kaaiman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:13:
[...]

Sinds wanneer? Zolang het persoonlijk gebruik is toch niet, voor belegging wel. Maar gouden munten sparen kan prima. Een postzegelverzameling geef je toch ook niet op.

Gouden baren is natuurlijk wel iets anders.
Sommigen sparen gewoon $50 munten welke toevallig van goud zijn gemaakt ipv nikkel. De ander spaart C$5 welke toevallig van zilver zijn ipv koper.
Een ander spaart Donald Ducks 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
33.33% spaarrekening (welke langzaam minder wordt, aangezien we het huis flink aan het aanpakken zijn (verbouwing, verdubbeling zonnepanelen, meer airco's)).
33.33% aandelen / REITs / ETFs / futures
33.33% crypto (voornamelijk Bitcoin en Ethereum)

Dat is de verhouding nu zo'n beetje.
Ik heb mijn pensioen al maximaal volgestort voor dit jaar, daarnaast een groot gedeelte van het huis afgelost van het hypotheek deel met de hoogste rente (alles wat je op je huis aflost betaal je geen box 3 over ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Hier ook nog maar een inhoudelijke reactie :) Heb momenteel een cash overschot, We hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht, zijn voorlopig nog flink aan het verbouwen / verduurzamen, maar krijgen 't geld niet op omdat we weinig mensen kunnen vinden die ook daadwerkelijk aan het werk kunnen.. We hebben nog voor zo'n 150.000 aan plannen, dus dat ook 'extra" cash achter de hand. Hinderlijk, want alles wordt duurder, besparingen door isolatie, panelen en warmtepomp worden niet gerealiseerd, en de VRH loopt lekker door omdat ik niet denk dat we voor de jaarwisseling wel alles uitgegeven hebben wat gepland is.

Maar goed, ik besef me ook dat het enorme luxe problemen zijn. Zodra deze fase over is weer drie potjes:

1: 1 netto jaar (basis)salaris als noodfonds. Kom ik nooit aan, tenzij de nood aan de man is. loopt mee met aanpassingen in dat basis salaris. Ik moet nog een keer kijken naar een deposito die de moeite is, maar waar de openbreek boete behapbaar is. Ik wil 't best tien jaar vast zetten als ik 1 jaar rente betaal om 't op te nemen bijvoorbeeld.

2: ongeveer 2 maandsalarissen als buffer. In Principe doen we hier alle niet standaard dingen van: Vakanties, meubels, reparaties, etc.

3:Wanneer nodig een potje voor een specifiek doel, zoals nu de verbouwing. In normale omstandigheden gebruik ik dit als "overloop" op de rest, en stort het eens in de zoveel tijd m'n beleggingsrekening op. Nu doe ik dat even niet, omdat met de hele verbouwing op stapel een paar tegenvallers en wat verhoogde prijzen zo een gat slaan in wat er bij komt. Voelt wel vreemd om meer dan m'n eerste hypotheek cash te hebben staan ;)

Alles wat over is via m'n huisbank NT - world in, hier gaat standaard 20% van m'n totale salaris in, dat loopt nu wel gewoon door.

Crypto doe ik niet aan, jammer dat ik de bubbel gemist heb maar geloof er niet in als iets anders dan speculatie. Losse aandelen (op wat ik van m'n werk krijg na) ook niet. Ik kan de markt niet timen, en weet ook niet meer dan "de markt" weet van een bedrijf.

Extra aflossen op de hypotheek doe ik ook niet aan. Met 1.nogwat aan rente, een hypotheek in box 3, en de komende 20 jaar zekerheid over de maandlasten is dat een erg dure keuze voor veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
Net als @President weet ik niet zo heel goed wat verstandig is in deze tijden.

Wij zijn nog voornamelijk aan het sparen voor een ander huis.
Ondanks dat we een huis hebben zouden we graag iets groter willen en het liefst nieuwbouw.

We hebben op het moment dus 3 spaarrekeningen.

In verband met de energiecrisis hebben we dit jaar nog het volgende gedaan:
  • L/L warmtepompen.
  • 8x zonnepanelen 400wp
  • PHEV auto (2 auto's op ingeruild).
Ik zit nog te kijken naar dakisolatie maar dan kunnen we het hier nog wel even uitzingen.

Volgend jaar hebben we alleen nog te maken met het eventueel aflossen van de hypotheek, dan zit de eerste 10 jaar van dit jaar erop. (of een nieuwe afsluiten).
Maar dat overleggen we tegen die tijd wel met onze adviseur.

In de tussentijd hoop ik dat we nog lekker door kunnen sparen en t.z.t. kunnen kijken naar nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
FabianGTI schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:10:
Net als @President weet ik niet zo heel goed wat verstandig is in deze tijden.

Wij zijn nog voornamelijk aan het sparen voor een ander huis.
Ondanks dat we een huis hebben zouden we graag iets groter willen en het liefst nieuwbouw.

We hebben op het moment dus 3 spaarrekeningen.

In verband met de energiecrisis hebben we dit jaar nog het volgende gedaan:
  • L/L warmtepompen.
  • 8x zonnepanelen 400wp
  • PHEV auto (2 auto's op ingeruild).
Ik zit nog te kijken naar dakisolatie maar dan kunnen we het hier nog wel even uitzingen.

Volgend jaar hebben we alleen nog te maken met het eventueel aflossen van de hypotheek, dan zit de eerste 10 jaar van dit jaar erop. (of een nieuwe afsluiten).
Maar dat overleggen we tegen die tijd wel met onze adviseur.

In de tussentijd hoop ik dat we nog lekker door kunnen sparen en t.z.t. kunnen kijken naar nieuwbouw.
Lucht/lucht warmtepomp is de welbekende hybride warmtepomp, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

lexxus93 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Lucht/Lucht is airco :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
lexxus93 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

(Multi)split unit airco, in ons geval een multisplit van 2x 2,5 Kw met een 4kw buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

JHMvP schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:26:

Het betreft Gouden Munten en geen baren.
Gouden Munten vallen in een grijs gebied en de Inspecteur zal moeten bewijzen dat het een belegging is geweest (als hij er al achter komt). Ik koop eigenlijk alleen ("verzamelen") en verkoop bijna nooit wat.

En als ik zeg dat ik het buiten het zicht van de Belastingdienst wil houden, gaat het mij niet primair om Box3 maar méér om de Erfbelasting voor mijn kinderen.

Nee, die bewijslast bestaat niet. Goud en edelmetalen vallen gewoon onder je bezittingen in box 3 en de waarde bij overlijden is gewoon belastbaar zoals de rest van je vermogen.
Of je nu hobbymatig en verlieslatend hebt verzameld of professioneel en winstgevend, maar niet uit. (met de uitzondering van actief vermogensbeheer in box 1).

[ Voor 28% gewijzigd door t_captain op 26-08-2022 16:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JHMvP schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Je mag er wat van vinden maar ik voel mij nergens schuldig aan; ik zal er ALLES aan doen om te voorkomen dat mijn kinderen nog eens 36% Erfbelasting gaan betalen over vermogen waar ik óók al 52% inkomstenbelasting over heb betaald...
Er gewoon trots op zijn dat je willens en wetens de wet overtreed.
Ik hoop dat er andere mensen in het leven van je kinderen zijn die ze wel wat moraal kunnen bijbrengen.

En wel even de feiten op een rij:
vrijstelling 21k
kinderen betalen 10% erfbelasting over de eerste 130k (na die 21k)
Daarna 20% over de rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

jeroenkb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:00:
[...]
Ik hoop dat er andere mensen in het leven van je kinderen zijn die ze wel wat moraal kunnen bijbrengen.

vrijstelling 21k
Daarna 20% over de rest
Uiterst stoer hoor, maar dit is mijn keuze en niet die van mijn kinderen.

Je feitenrijtje is wèl correct.

Ik heb 2 kinderen en een eigen woning dus die eerste 130k per kind wordt per definitie al ruim overschreden. Dat is de eerste 10%. Daarna komt dus 20% over de rest.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIwE9a10L_xqpAMJmvyew7Zq9NQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MMsOXtAatgzDY1RYYBvEw8JP.webp?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonkey
  • Laatst online: 09:21
jeroenkb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

vrijstelling 21k
Daarna 20% over de rest
Ik snap de ergernis op erfbelasting ook nooit zo, ik zou willen dat ik die percentages als inkomstenbelasting had.

Waar je voor werkt is veel zwaarder belast dan hetgeen je krijgt na een overlijden. En de opmerking "daar is al belasting over betaalt" slaat ook nergens op, geef je je geld uit dan zit ook daar BTW op van vaak wel 21%. Eigenlijk is erven dus een spotgoedkope manier op geld van de één naar de ander te krijgen. Alleen de voorwaarde is er wel één waar iedereen maar 1 keer aan kan voldoen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JHMvP schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Uiterst stoer hoor, maar dit is mijn keuze en niet die van mijn kinderen.
Lieve kinderen, pappa overtreedt de wet, maar dat is zijn keuze. Moeten jullie niet doen hoor! Een samenleving werkt alleen als iedereen zich aan de regels houdt.

;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

JHMvP schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Het betreft Gouden Munten en geen baren.
Gouden Munten vallen in een grijs gebied en de Inspecteur zal moeten bewijzen dat het een belegging is geweest (als hij er al achter komt). Ik koop eigenlijk alleen ("verzamelen") en verkoop bijna nooit wat.
Een beetje hobbymatig numismatiek bedrijven is niks mis mee toch 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CogP423xUgrv8jftZUROeXEi-fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOgjLeAzOF5YQoLY6fo7HrRg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Boosheid over erfbelasting escaleert het topic te snel. Vandaar deze knip.

[ Voor 85% gewijzigd door t_captain op 26-08-2022 16:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
Laten we niet heilig doen daarover. Iedereen zoekt in bepaalde mate de randjes op van de wet, heeft weinig te maken dat iemand geen moraal heeft.

On topic.. ik houd 10k buffer op mijn spaarrekening (nieuwe auto oid), rest gaat in automatische belegging (rabo) waar ik zo min mogelijk naar omkijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Kaaiman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:27:
Laten we niet heilig doen daarover. Iedereen zoekt in bepaalde mate de randjes op van de wet, heeft weinig te maken dat iemand geen moraal heeft.
DANK!

Ik ben dan ook reuze benieuwd hoeveel moralistisch correcte mensen hun cryptovermogen hebben opgegeven en/of in het ultieme geval de Belastingdienst hebben gevraagd om inkomstenbelasting te mogen betalen over de subsidies die ze hebben gekregen. :*)

Verder is dit moralistische aspect off-topic, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Laatst online: 09:21
JHMvP schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Ikzelf heb nooit geërft, heb tot dusver altijd keihard gewerkt (nog) en daar belasting over betaald.

Mijn kinderen gaan van de erfenis uiteindelijk dingen kopen en betalen dan alsnog de 21% BTW die ikzelf niet heb uitgegeven. Je argument is dus niet valide.

Erfbelasting is gewoon regelrechte diefstal.
Als iemand mij weet te overtuigen van het feit dat mijn muntjesverzameling een in-en-in misdadige manier is om dat te ontwijken, dan zou ik daarmee stoppen en mij volledig op de Marshall buizenversterkers storten.

Met exact hetzelfde resultaat.
Op uitzonderingen na zal er altijd belasting zitten op het moment dat geld van de één naar de ander gaat. Of dat nu je baas is die je salaris geeft, een uitgave in de winkel of een erfenis is dat maakt niet uit. Het geld komt in de handen van een ander persoon en ga er maar vanuit dat er belasting op zit. Zou dat niet bij elke handeling zijn dan zijn we op den duur klaar met belasting betalen en zal dat schatkistje in Den Haag zo leeg zijn.

Maar het diefstal noemen is veel makkelijker natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JHMvP schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Ikzelf heb nooit geërft, heb tot dusver altijd keihard gewerkt (nog) en daar belasting over betaald.

Mijn kinderen gaan van de erfenis uiteindelijk dingen kopen en betalen dan alsnog de 21% BTW die ikzelf niet heb uitgegeven. Je argument is dus niet valide.

Erfbelasting is gewoon regelrechte diefstal.
Als iemand mij weet te overtuigen van het feit dat mijn muntjesverzameling een in-en-in misdadige manier is om dat te ontwijken, dan zou ik daarmee stoppen en mij volledig op de Marshall buizenversterkers storten.

Met exact hetzelfde resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjW7wHprvouyYib2qjBab42r4gE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QHEBUcNPcDNjF5gYSFyZp4oR.jpg?f=user_large

Tav van je buizen moet je dan wel zorgen dat ze niet in je erfboedel terecht komen als je overleden bent. Kunnen ze alsnog afrekenen met de fiscus. Dus op tijd meegeven met de kinderen.

NB: juridisch gezien is er in dit hele verhaal maar 1 crimineel natuurlijk.....

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenkb op 26-08-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:53
overhyped schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:07:

Maar goed, ik besef me ook dat het enorme luxe problemen zijn. Zodra deze fase over is weer drie potjes:

1: 1 netto jaar (basis)salaris als noodfonds. Kom ik nooit aan, tenzij de nood aan de man is. loopt mee met aanpassingen in dat basis salaris. Ik moet nog een keer kijken naar een deposito die de moeite is, maar waar de openbreek boete behapbaar is. Ik wil 't best tien jaar vast zetten als ik 1 jaar rente betaal om 't op te nemen bijvoorbeeld.

2: ongeveer 2 maandsalarissen als buffer. In Principe doen we hier alle niet standaard dingen van: Vakanties, meubels, reparaties, etc.
Wanneer je zoveel hecht aan veiligheid dat je 1 nettojaar als noodfonds wil hebben (naast al je andere potjes), dan is een makkelijke tip om daar op een veilige manier meer opbrengst uit te halen om een deposito-ladder te beginnen. Elke maand stop je 1/12e van het bedrag in een deposito met looptijd van 1 jaar. Een jaar later verleng je het vrijvallende deposito weer met een jaar. Mocht je het fonds nodig hebben, komt het om de maand vrij. De opbrengst ligt momenteel bijna 1% hoger dan je spaarrekening.

Kost je de eerste keer een uurtje uitzoekwerk (kijk bv bij Raisin), het verlengen doe je maandelijks in 5 minuten. Levert je jaarlijks zo maar € 500 op. Mooi uurtarief.

Meer risico nemen (= groter deel beleggen) levert nog veel meer op (rendement én risico), maar dat moet je willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Spaargeld is grotendeels op aan het huwelijk en de reis die eraan zit te komen. Hebben we ook hard voor gespaard en gaan we net zo hard van genieten.

Daarna weer sparen (buffer opbouwen) en maandelijks bedrag blijven inleggen in aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Dank voor de verduidelijking.

[ Voor 30% gewijzigd door JHMvP op 26-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
Highland schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
... om een deposito-ladder te beginnen. Elke maand stop je 1/12e van het bedrag in een deposito met looptijd van 1 jaar. Een jaar later verleng je het vrijvallende deposito weer met een jaar. Mocht je het fonds nodig hebben, komt het om de maand vrij. De opbrengst ligt momenteel bijna 1% hoger dan je spaarrekening.
Dat is een slimme zet, alleen is het geen deposito-ladder.

Bij een deposito-ladder bepaal je de maximale tijd dat het vast mag staan (3, 5 of meer jaar) en verdeel je je beschikbare geld over die jaren. Je opent dan op één moment voor elke jaar een deposito, steeds met een 1 jaar langere looptijd. Na het eerste jaar zet je het vrijkomende geld ook voor de langst lopende periode vast. Naar X jaar draaien dan al je deposito's op de hoogste rente (die hoort bij lang vast staan) en heb je toch elk jaar een moment dat er geld beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Ik heb een deel cash momenteel en een klein deel in speculatieve beleggingen. Daarnaast een deel in wereldwijd beleggende index trackers.

Als je jong bent is het principe van DCA beleggen een goede manier om redelijk rustig een vermogen op te bouwen. Het gaat namelijk niet om het "timen van de markt " maar om "time in de markt".

Ja, beleggen is speculatiever en je moet een horizon hebben van 5 jaar of langer, maar dan is je rendement ook hoog.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik zie hier toch vaak de naam Meesman voorbij komen. Denk dat ik daar eens ga kijken. Kan op dit moment niet heel veel opzij zetten maar wellicht wel een leuke start voor de komende 20 jaar die ik minimaal nog moet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Highland schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Wanneer je zoveel hecht aan veiligheid dat je 1 nettojaar als noodfonds wil hebben (naast al je andere potjes), dan is een makkelijke tip om daar op een veilige manier meer opbrengst uit te halen om een deposito-ladder te beginnen. Elke maand stop je 1/12e van het bedrag in een deposito met looptijd van 1 jaar. Een jaar later verleng je het vrijvallende deposito weer met een jaar. Mocht je het fonds nodig hebben, komt het om de maand vrij. De opbrengst ligt momenteel bijna 1% hoger dan je spaarrekening.

Kost je de eerste keer een uurtje uitzoekwerk (kijk bv bij Raisin), het verlengen doe je maandelijks in 5 minuten. Levert je jaarlijks zo maar € 500 op. Mooi uurtarief.

Meer risico nemen (= groter deel beleggen) levert nog veel meer op (rendement én risico), maar dat moet je willen.
Voor mij is het vrijheid, Heb ooit achter elkaar een scheiding, huis met verlies verkopen, nieuwe plek, etc. gehad. Toen kwam ik daardoor in de situatie dat ik niet zelf kon bepalen hoe en wat. Alles is weer goed gekomen, maar heb toen wel voor mijzelf besloten dat ik dat niet weer wil. Vandaar dat ik "1 jaar achter de hand" nu als 0 beschouw. Ik kan mij slecht voorstellen dat er een situatie komt waarin ik dan niet meer in controle ben.

Overdreven? Misschien wel, ik hoop van wel eigenlijk ;) Maar ik heb het op kunnen bouwen in een paar erg goede jaren waardoor ik ook niets heb hoeven laten, Ja ik mis rendement, maar het geeft een hoop vrijheid, en uiteindelijk is de mix cash/aandelen/vastgoed gezond in ons huishouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Ik ben wel benieuwd waar iedereen in belegd bij Meesman.

Beleggen jullie in Aandelen Wereldwijd Totaal of Aandelen Duurzame Toekomst? Of misschien allebei? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:53
overhyped schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Voor mij is het vrijheid, Heb ooit achter elkaar een scheiding, huis met verlies verkopen, nieuwe plek, etc. gehad. Toen kwam ik daardoor in de situatie dat ik niet zelf kon bepalen hoe en wat. Alles is weer goed gekomen, maar heb toen wel voor mijzelf besloten dat ik dat niet weer wil. Vandaar dat ik "1 jaar achter de hand" nu als 0 beschouw. Ik kan mij slecht voorstellen dat er een situatie komt waarin ik dan niet meer in controle ben.

Overdreven? Misschien wel, ik hoop van wel eigenlijk ;) Maar ik heb het op kunnen bouwen in een paar erg goede jaren waardoor ik ook niets heb hoeven laten, Ja ik mis rendement, maar het geeft een hoop vrijheid, en uiteindelijk is de mix cash/aandelen/vastgoed gezond in ons huishouden :)
Wat de een veilig vind is voor de ander risicovol en voor een derde weer overdreven. Prima om je eigen niveau van veiligheid te kiezen, dat is aan jezelf. Maar mijn boodschap is: met een slimmere keus hou je de flexibele toegang tot je geld én heb je een hoger rendement. En daarmee dus een grotere veiligheid (want de inflatie eet je spaargeld minder hard op). GroteVoet geeft een paar posts hierboven nog een andere variant van de depositoladder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
lexxus93 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:36:
Ik ben wel benieuwd waar iedereen in belegd bij Meesman.

Beleggen jullie in Aandelen Wereldwijd Totaal of Aandelen Duurzame Toekomst? Of misschien allebei? En waarom?
Heb belegd bij Meesman in Wereldwijd Totaal. Reden; belegde al eerder in het fonds 'Ontwikkelde landen', die er inmiddels uit is gegaan. Toen geswitcht naar Wereldwijd totaal ivm betere spreiding.

Duurzame Toekomst is pas net actief, maar als ik ernaar kijk, zie ik wat minder spreiding dan bij Wereldwijd Totaal en iets hogere jaarlijkse kosten (0,4% t.o.v. 0,5%). Spreiding en kosten zijn wat mij betreft het belangrijkste bij een ETF, dus ik blijf voorlopig zitten bij Wereldwijd Totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Ik bij Meesman wereldwijd totaal.
Minimale maandelijkse inleg 150 euro (wat ik ook doe) vanaf Januari dit jaar.
Verhogen kan altijd nog, en voor mijn gevoel komt er nog het 1 en ander aan voor de beurzen.

Bevalt tot nu toe erg goed. Zorgeloos is voor mij ook wat waard. Maar zie het beleggen topic voor meer uitleg en eventuele andere opties bij je eigen bank bijvoorbeeld.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Haha nou ik vind het mooi. Je betaalt hier al belasting over inkomsten, vervolgens over iedere uitgave die je doet, wegenbelasting om te mogen rijden met een auto, extra accijns op genotsmiddelen als tabak en alcohol en mocht je ondanks dat gegeven nog teveel overhouden mag je ook nog vermogensbelasting betalen.

En met al die belasting weet Nederland B.V. het alsnog te verkwisten aan de meest gure ongein of komt het middels omwegen bij voordeeltjes voor grote bedrijven terecht.

Dus @JHMvP, geniet van die gouden munten en laat die graaiers maar gissen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:38
Davidshadow13 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Ik heb een beetje hetzelfde. Alleen om er voor gekozen om tot de belastingvrije voet (50k) als alleenstaande op de spaarrekening staan. De rest heb ik verdeeld over indexbeleggen bij Robeco (50%), zelf vrij beleggen bij DeGiro (30%) en Pensioenbeleggingsrekening bij BrandNewDay waar ik elk jaar mijn volledige jaarruimte bijstort.

Dat stukje zelf beleggen doe ik vooral omdat ik het leuk vind en wil investeren in bedrijven waar ik interesse in heb en het gevoel dat zij iets toevoegen voor de wereld zoals ASML, Fastned e.d. Ik heb niet de illusie dat ik daarmee een beter rendement ga halen dan een goed gebalanceerd indexfonds. Zeker niet op de lange termijn 10-20 jaar ;)
Over je aandelen betaal je ook gewoon vermogensbelasting.....

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1 2 3 Laatste